Auteur Topic: Farizeeër en Schriftgeleerden  (gelezen 48133 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Farizeeër en Schriftgeleerden
« Reactie #100 Gepost op: mei 08, 2009, 10:58:59 pm »

quote:

Ilonia schreef op 08 mei 2009 om 22:35:
[...]

Het is al een tijdje terug dat je deze vraag stelde, maar wil er als nog wel antwoordt op geven. De Farizeeen zijn de huidige Joden en als je het NT leest kan je op sommige punten wel opmaken dat ze meer aan de kan van Jezus stonden dan de Saducceen.
Ik dacht begrepen te hebben van een rabbi dat zij de voortzetting van de farizeeërs zijn en niet het volk als geheel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: mei 08, 2009, 11:35:37 pm »

quote:

cyber schreef op 08 mei 2009 om 22:54:
[...]

Misschien was je het nog niet opgevallen maar deze tekst plaatse ik Matt 3:7
Had ik wel gezien en gelezen:
7 Toen hij nu zag, dat vele van de Farizeeën en Sadduceeën tot de doop kwamen, zeide hij tot hen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?

K.Schilder zei in dat citaatje het volgende:

quote:

citaatje dat cyber geeft van K. Schilder over matt 3: 7

Adders waren iedereen te vlug af. Men kon ze nooit vangen. Zo waren ook de geleerden, verzekerden ze. Hun logica, neen maar, daar kon geen mens tegen op. Geleerden en regeringsambtenaren waren voorzichtig als een slang.

En dat is wat er over slangen ook zo wordt omschreven in de tekst:

Matt 10
16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.

In die tekst is het voorzichtig zijn als slangen positief bedoeld. Je kunt dat uit de tekst opmaken.

quote:

In de tekst die ik aanhaalde zei Johannes de doper het.

Dat klopt. :)

quote:

Ik benadrukte die kant van hoe de mensen, zo als ik het opmerk, het vandaag de dag benaderen, ik gaf geen uitleg van de gelijkenis.

OK. Je had het over 'we' en dan is het misschien nog niet helemaal helder hoe je dat precies bedoelt.
Is dat ook hoe jij het zelf beleeft of zie je het persoonlijk anders dan hoe je het bij mensen opmerkt?

Ik moet zeggen dat ik dat niet zo herken bij anderen of bij mezelf.

quote:

Jammer dat je niet de moeite hebt genomen om inhoudelijk te reageren, zo is het zinloos.

Mij leek wel inhoudelijk dat ik zeg dat het interessant is wat Schilder zegt over de term adderengebroed. Hierdoor heeft de term een bredere betekenis gekregen bij mij. :)
De betekenis is vanuit die tijd dan puur: listig met woorden als slangen, niet te vangen etc.
En dat hoeft inderdaad niet per definitie negatief te zijn.
Dit zie je ook terug in 'voorzichtig als slangen' vanuit Matt. 10: 16.

Wat is volgens jou dan de betekenis die mensen die alleen naar de bijbelse uitspraken kijken, aan de term adderengebroed geven? Komt het negatieve dan toch door de term adderengebroed? Of komt het (mede) door de negatieve uitspraken die er daarna altijd volgen?

Heb jij misschien nog een ander idee van wat een inhoudelijke reactie is op deze post van jou? Over welk aspect zou ik dan nog wat moeten zeggen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: mei 10, 2009, 01:07:17 am »
Toch interessant wat je allemaal kunt lezen over zo'n term 'adderengebroed'. :)
Ik ben een beetje aan het nadenken over zo'n term, die blijkbaar (K. Schilder zal zijn bronnen hier wel voor hebben, 'k zou het wel aardig vinden als we wisten waar hij deze dingen heeft gelezen) een geeigende aanspreekmanier was van geleerden onderling.
Ze zijn listig met woorden, niet te vangen etc.

Hoe ik daar over nadenk gaat een beetje als volgt:

- Jezus spreekt negatief over Farizeeen op het moment dat zij worden aangesproken als ' adderengebroed'. Vandaar dat de Farizeeen onder christenen in een negatief daglicht staan.
- Dit zou een verkeerde of iig een eenzijdig-negatieve benadering zijn aangezien de Farizeeen ook veel goede dingen hebben gedaan. Die goede dingen lees je over het algemeen niet zo erg terug in de Bijbel. Wel duidelijk is dat er wel Farizeeen tot geloof kwamen, maar dat was niet de groep als geheel. Die goede dingen waardoor je de 'groep' Farizeeen veel positiever zou gaan beoordelen, moet je per definitie halen uit o.a. Joodse geschiedenis etc.
Bv:
Adderengebroed was onder de geleerden een 'normale' term om elkaar mee aan te spreken... Aldus Klaas Schilder.
- Met de buitenbijbelse bron, ga je dan die bijbelse term (zo noem ik termen die je in de bijbel tegenkomt voor een bepaalde zaak :)) anders bekijken en eventueel dus ook anders invullen dan hoe je dat zou invullen als je puur de tekst bekijkt en wat Jezus allemaal over hen zegt.

Twee benaderingen

De menselijke -overdrachtelijke- betekenis van het woord adderengebroed, is positief: - mensen hebben in bepaalde bronnen opgeschreven dat 'adderengebroed' een normale term was in die tijd, niks negatief, eerder positief: listig met woorden en niet te vangen etc.
Mensen hebben beslist dat n.a.v. die invulling, het positief was.
Objectief-menselijk gezien hebben ze wrs dik gelijk: het is positief om slim te zijn en intelligent met woorden, goede redenaars etc. en zo'n aanspreektitel is dan niet negatief.
Conclusie zou kunnen zijn: Jezus moet het natuurlijk ook positief bedoelen, het was een normale aanspreektitel etc. (wat je dan met de rest moet wat daarna genoemd staat, weet ik dan niet; wordt dat buiten beschouwing gelaten?)

Wat ik dan voor het gemak noem: de bijbelse -geestelijke- betekenis van het woord 'adderengebroed' kan desalnietemin anders worden ingevuld door Jezus, het kan toch zo zijn dat er in dat woord adderengebroed (wat allang bestond en een normale term was in die tijd in die situatie) een diepere betekenis ligt die door Jezus wordt ontsluierd; hiermee worden dan ook de negatieve uitspraken helder - die Jezus uit na de aanhef: 'adderengebroed'.

Als je een beetje bijbels onderlegd bent, is de eerste associatie met slangengebroed, kinderen van de slang - geestelijk gezien: kinderen van de satan.
Dit komt zo voor in

quote:

Joh. 8
43 Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij mijn woord niet kunt horen. 44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen. 45 Maar omdat Ik u de waarheid zeg – Mij gelooft gij niet.
Mijn conclusie is dan:

Jezus als Zoon van God is de enige dit tegen hen kan zeggen: Hij kent hun harten. Hij zegt hier dat ze kinderen van de duivel zijn, d.i. van de oude slang.
De term adderengebroed heeft met deze achtergrondinformatie toch niet alleen die onschuldige betekenis van: voorzichtig, en listig, niet te vangen als de slangen.(de postieve kant aan slangen)

Als ik het verder bekijk zie ik in het OT bv dit over adders:

quote:

Ps 140,4
zij hebben hun tong gescherpt als een slang, addervergif is onder hun lippen.
Spr 23,32
ten slotte bijt hij als een slang en spuwt gif als een adder.

Hier zie je de negatieve aspecten terugkomen. Als Jezus waarschuwt voor de leer van de Farizeeen, dan kun je dat toch negatief duiden.

Wat ik voorlopig als conclusie wil trekken is deze:
De bijbel geeft een term die je in de andere literatuur ook tegenkomt.
Objectief gezien is het een positieve term, kun je die positief uitleggen.
In de bijbel zijn er echter naast die positieve uitleg die je wel mee kunt nemen als je de bijbel leest, verscheidene argumenten om Jezus te zien als Degene die welliswaar dezelfde term gebruikt, maar daar bijbels gezien toch een andere lading aan geeft.

K. Schilder heeft hier ook wat over te melden:

quote:

Bron: DE REFORMATIE jaargang 24, no 41, 9 juli 1949, p.342-343
Tweeërlei zaad, - tweeërlei mystiek lichaam, tweeërlei ,,community.”

Het allereerste wat benadrukt wordt is dat de vijandschap tussen vrouw en slang, het thema is van de eerste evangelieverkondiging op aarde. De vijandschap was niet bij de schepping ,,gezet’’ maar ze is door de singuliere zorg van God na de zondeval ,, in – gezet”. God wilde de weggelopen bondspartners weer in het gelid brengen, en kwam hen van over de démarcatielijn weer terug trekken. Deze vijandschap was geen biologisch natuurgegeven maar een christologisch geschenk. Ze betekende officiële oorlog tussen verleider en verleide.

Nu door Gód deze vijandschap – deze oorlog – is ingezet is er geen kwestie van dat er gedeserteerd kan worden: dienstplichtigen hebben geen vrije keus, het zijn geen losse individuen die er nog eens rustig over na kunnen denken of ze nu wel of niet mee gaan doen. Nee, ze zijn opgenomen in een rijks of staatsgemeenschap en vormen in en met haar een publiekrechterlijke grootheid.

De door God gezette vijandschap is een aangelegenheid van een zaad–dat–volk- is of van een volk dat een mystiek lichaam is:

JAHWEH ,,zet” vijandschap tussen het zaad van de vrouw en het zaad van de slang. Dat wil zeggen dat in dit volk de zichtbare eenheid niet verankerd is in natuurlijke en zichtbare verbindingen maar in geestelijke en onzichtbare verbindingen. Dit lichaam krijgt zijn ,,joints”, zijn verbindingsschakels aangevoerd langs verborgen wegen.
Wanneer Jaweh hier vijandschap “zet” tussen twee volken dan brengt dat rechtsgevolgen met zich mee – het is immers gebaseerd op de eerdere – maar door de mens geschonden – souvereine rechtsbepalingen van God. Juist vanwege deze door Jahweh gezette bepaling
gaat het hier níet om een biologische optelsom van afgegrensde ,,soorten’’ hetzij van slangendier hetzij van ,, mens-zoogdier’.’ Geen biologisch optelsom maar:

“Zaad móet hier betekenen geestelijk zaad, zaad als volk. ,, Volk” niet zoals het gegroeid is door natuurlijke samenwoning op een geografisch, of kosmografisch bepaald plekje, doch gelijk het samengevat en geregeerd is in een rijksverband , dat zijn laatste gronden vindt in de verordening van den (rechtmatigen, dan wel onrechtmatigen) Koning of ,,koning,” het Goddelijke Hoofd, dan wel ongoddelijke overste, de ,,overste van deze wereld,” de slang, de oude duivel.

Principiële positiekeus
De bijbel gebruikt herhaaldelijk het woord ,,zaad” in deze zin, en ‘begrip ,,volk’’ eveneens. Dat wil zeggen dus in deze politieke of staats-rechterlijke zin.

In dit verband worden we wel gedwongen daar aan te denken. Men heeft n.l. om de messiaanse strekking van Gen.3:15 te kunnen loochenen, vaak zo heel naïef gevraagd: hoe kan eerlijke exegese nu bij ,,zaad der slang” aan iets anders denken dan aan reptielen? Aan ander gebroed dan letterlijk op te vatten adderengebroed? Wij keren echter de zaak om: wij vragen op onze beurt: hoe kan men nu juist waar de masjaal, de raadselspreuk van Gen.
3:15 (naar de aard van een – nog wel in dichtvorm – gesproken gelijkenis) van een ,,dier’’ spreekt aan de jongen van een dier denken?
Zet Jahweh hier vijandschap tussen een natuurlijk adderengebroed in onderscheiding van een geestelijk ,,adderengebroed” ?

Let wel: In de Schrift wordt verder nergens gesproken zoals in Gen. 3:15 over zaad wanneer het gaat om nakomelingschap van dieren – dit is een ongebruikelijke verbinding.
Kijken we naar het geheel van de Schrift dan grenst de Schrift als zij van zaad spreekt - zie bijv. Jesaja 65 : 23 -25 , Galaten. 4 : 26 en Rom. 9 : 6, 7, 8 - daarbij groepsvorming uit natuurlijke afstamming duidelijk af van groepsvorming uit principiële positiekeus. De Schrift
wil een zaad – een volk – dat een door Christus verkoren gemeenschap is tot in alle eeuwigheid (Zie ook Joh. 1:12/13 STB).
Hier heeft Schilder het toch duidelijk over adderengebroed als term voor geestelijke nakomelingen van de oude slang, die vijandschap hebben tegen het zaad van de vrouw.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: mei 10, 2009, 12:54:23 pm »
Het gaat er volgens mij niet om dat Jezus adderengebroed niet negatief bedoeld zou hebben. Maar het gaat er volgens mij om dat er geen indeling hoort te zijn zoals wij die vaak gedacht hebben in: de goeden en de slechten en dan zijn de Farizeeén de slechten.

Verder heb ik niet zoveel energie om het precies uit te zoeken. Maar helpt dit je P&A?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: mei 10, 2009, 09:48:23 pm »

quote:

cyber schreef op 08 mei 2009 om 22:58:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben van een rabbi dat zij de voortzetting van de farizeeërs zijn en niet het volk als geheel.
Ik zeg toch de huidige Joden. Niet de Joden die daarvoor leefde, want zij horen ook bij het volk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: mei 10, 2009, 11:24:05 pm »

quote:

mirt schreef op 10 mei 2009 om 12:54:
Het gaat er volgens mij niet om dat Jezus adderengebroed niet negatief bedoeld zou hebben.

Dat is een bijkomstige zaak die meespeelt in de negatieve bemoeming, toch?
Daarom wordt dat toch aangehaald als zijnde eigenlijk/misschien niet negatief.

quote:

Maar het gaat er volgens mij om dat er geen indeling hoort te zijn zoals wij die vaak gedacht hebben in: de goeden en de slechten en dan zijn de Farizeeén de slechten.
Het is gewoon n.a.v. de bijbelse beschrijving een soort spreekwoord geworden. Zoals bv: de filistijnen over u....

quote:

Verder heb ik niet zoveel energie om het precies uit te zoeken. Maar helpt dit je P&A?
Ach, het is soms lastig om in te schatten waar een ander precies naartoe wil met een onderwerp. En ieder heeft een verschillende benadering, dat maakty het wel weer veelkleurig, of niet? :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: mei 11, 2009, 12:20:41 pm »
Jezus kon fel uithalen met: Huichelaars, dwazen, blinden, adderengebroed, ook hel en verdoemenis kwam aan de orde.

En de moeders brachten hun kinderen tot Jezus, heel schattig en lief word hier over gepraat en op de plaatjes erover druipt de zoetigheid eraf, maar Jezus werd woest, furieus op de discipelen beangstigend gewoon............

Jezus kreeg het geregeld aan de stok met de Farizeeën, ik zie het als gerommel en gebliksem, het wapengekletter was niet van de lucht.
Maar achter al dat wapengekletter daar hoor je toch de stem van de Schepper van alle mensen, Hij die niet wil dat een mens verloren gaat. Het geeft o zo duidelijk weer het is God niet om het even hoe ik of een ander mens leef.

De evangelisten hebben geschreven in de stijl van die tijd, en in die tijd werd men niet gehinderd door subtiliteiten het was gewoon recht voor zijn raap, geen ach wat ben je zielig.......
Deden de Joden dat alleen? welnee als je in oude geschriften duikt, de Romeinen en de Grieken waren ook heel vaardig hierin, nu krijg je rode oortjes over de directheid en de 'scheldnamen' waarmee men elkaar bestookte, maar hier in ons nette aangeharkte Nederland moet alles politiek correct verwoord worden want owee owee anders word men haast uitgekotst.

De Farizeeën geloofden in:
het laatste oordeel
de wederopstanding
een nieuw verheerlijkt lichaam
de onvergankelijke ziel
in engelen
in demonen 
de duivel

Wat voor hun duizelingwekkend onmogelijk te bevatten was: jullie hebben MIJ nodig.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: mei 11, 2009, 02:18:21 pm »

quote:

cyber schreef op 11 mei 2009 om 12:20:
Jezus kon fel uithalen met: Huichelaars, dwazen, blinden, adderengebroed, ook hel en verdoemenis kwam aan de orde.

Jezus kreeg het geregeld aan de stok met de Farizeeën, ik zie het als gerommel en gebliksem, het wapengekletter was niet van de lucht.
Maar achter al dat wapengekletter daar hoor je toch de stem van de Schepper van alle mensen, Hij die niet wil dat een mens verloren gaat. Het geeft o zo duidelijk weer het is God niet om het even hoe ik of een ander mens leef.

Wat voor hun duizelingwekkend onmogelijk te bevatten was: jullie hebben MIJ nodig.

Inderdaad, waarschijnlijk hebben de farizeeën die Jezus waarschuwden voor een aanslag die Herodus Antipas tegen Hem beraamde, Nikodemus en Jozef van Arimatea hiervan wel iets begrepen. Maar het college als zodanig niet. Dat bleek wel uit de geschiedenis met Stefanus.

In mijn computer zit het vertaalde boek "Volhardend geloof" van Ronals Boyd-Macmillan (Open Doors). Hierin is ook iets over Stefanus geschreven m.b.t. de christenvervolging. Ik wil dat gedeelte hieronder overnemen:

quote:

Nee, Stefanus had zeker nooit profijt getrokken van het lezen van “Hoe win je vrienden en beïnvloed je mensen” van Dale Carnegie. Na een lange verdediging,
waarin hij zei dat hij nooit tegen de tempel had gesproken, omdat de God van Israël, historisch gezien, een pelgrim was en dat zijn aanwezigheid nooit beperkt was tot een tastbare tempel. Dit waren de woorden die ervoor zorgden dat de Joodse leiders hun zelfbeheersing verloren:

“Halsstarrige ongelovigen, (hardnekkigen en onbesnedenen van hart - NBG) u wilt niet luisteren en verzet u steeds weer tegen de heilige Geest, zoals uw voorouders ook al deden. Wie van de profeten hebben uw voorouders niet vervolgd? Degenen die de komst van de Rechtvaardige aankondigden hebben ze gedood, en zelf hebt u nu de Rechtvaardige verraden en vermoord, u die de wet ontvangen hebt door tussenkomst van de engelen, maar er niet naar hebt geleefd.”
Handelingen 7:51-53

Je kunt je wel voorstellen dat, na zulke prikkelende woorden, sommige christenen tegen elkaar zouden hebben gezegd: “hoe kon Stefanus zo zijn hoofd in de strop steken?” Toen na deze executie de vervolging van christenen steeds grotere vormen aannam, hadden ze ook nog kunnen zeggen: “dat hij zelf het hoofd in de strop stak is nog daar aan toe, maar waarom sleept hij ons daarin mee?” Je kunt je indenken dat, naarmate de vervolging toenam, er onderling gefluisterd werd: “Omdat Stefanus zulke confronterende woorden gebruikte, hebben andere christelijke leiders alles verloren. Veel gelovigen moesten huis en haard verlaten en werden vluchtelingen. Hele families zijn uitééngevallen. Het is toch verschrikkelijk voor al die kinderen. Hoe kon Stefanus zo scherp en onverantwoordelijk spreken.”

Maar je leest geen enkel negatief woord over Stefanus. Hij wordt beschreven als een man vol van “genade en kracht” die dankzij Gods genade en kracht grote wonderen en tekenen onder het volk verrichtte.(Hand. 6:8) Bij zijn begrafenis is er geen sprake van enig commentaar op de toespraak van Stefanus. Volgens Hand.8:2 bedreven ze grote rouw over hem. Door de manier waarop Lucas zijn relaas beschrijft wordt het juist duidelijk dat de vervolging van Stefanus de kerk winst bracht, omdat het hen wakker maakte om de “Grote Opdracht” te vervullen. De dood van Stefanus had tot gevolg dat de christenen werden verstrooid. Ze verlieten Jeruzalem. Ze werden gedwongen om de blijde boodschap te verspreiden, zoals Christus dat had opgedragen in Hand. 1:8: “Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.”
Het is ironisch dat zelfs de meest van de Geest vervulde gemeente op aarde de “Grote Opdracht” niet begreep!
Het martelaarschap van Stefanus veranderde dat en iedere gelovige uit de heidenen zou God vandaag daarvoor moeten danken.

quote:

Cyber schreef: ….. men niet gehinderd door subtiliteiten het was gewoon recht voor zijn raap, geen ach wat ben je zielig.......
Precies, net zo als de evangelisten zouden we ook nu nog moeten durven zeggen waar het op aan komt. Niet omdat we op onze persoonlijke teentjes zijn getrapt, maar uit heilige verontwaardiging, aangewakkerd door de Heilige Geest. Om het verschil daartussen te weten is een wandel met God nodig. Dan kan men zulke dingen zeggen uit liefde, in de wetenschap dat we tegenstand en haat kunnen ondervinden. Dat kunnen we leren van vervolgde christenen.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 04:47:17 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: mei 11, 2009, 05:49:37 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 mei 2009 om 14:18:
[...]

Nikodemus en Jozef van Arimatea hiervan wel iets begrepen.

Johannes 3
Nikodemus, een overste der Joden; 2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten

Nikodemus zegt 'wij weten' en 'wij' duid op meer Farizeeën  dan Nikodemus alleen.

quote:

Maar het college als zodanig niet.

Het Sanhedrin of Hoge Raad bestond uit 70+1.
1 was de voorzitter die Hogepriester was.( in die tijd door de Romeinen aangesteld)
De 70 waren overpriesters, Sadduceeën, gewezen hogepriesters, schriftgeleerden en dan de Farizeeën.
Het Sanhedrin had niet de bevoegdheid om de doodstraf toe te passen dat viel onder de bevoegdheid van de Romeinen. Na Jezus kruisiging mocht de joden, door een wetsverandering door de Romeinen, op halszaken betreffende het geloof weer stenigen vandaar dat Stefanus gestenigd kon worden.

quote:

Dat bleek wel uit de geschiedenis met Stefanus.

Wat Stefanus betreft
Handelingen 6
9 Doch er stonden sommigen op van hen, die waren van de zogenaamde synagoge der Libertijnen, der Cyreneeërs en der Alexandrijnen en van de Joden uit Cilicië en Asia en redetwistten met Stefanus, 10 en zij waren niet bij machte de wijsheid en de Geest, waardoor hij sprak, te weerstaan.

* de Libertijnen zijn joden uit Italië
* de Cyreneers zijn joden die woonden in de stad Cyrene, nu het huidige Libië
* Alexandrijnen zijn joden uit de stad Alexandrië in Egypte, vele joden dan zijn daar heen gevlucht om zo niet mee te gaan in de ballingschap.

Bovenstaande groepen waren het niet eens met de nieuw ontstane situatie, lokten een oproer uit wat eindigde in de Hoge Raad en een veroordeling en steniging van Stafanus.
Het was dus geen geplande rechtszitting maar er werd ingespeeld op de dan ontstane situatie.
Maar ik vind dit buiten het topic onderwerp vallen dus verder ga ik er niet op in.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: mei 11, 2009, 06:07:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 mei 2009 om 14:18:

... net zo als de evangelisten zouden we ook nu nog moeten durven zeggen waar het op aan komt. Niet omdat we op onze persoonlijke teentjes zijn getrapt, maar uit heilige verontwaardiging, aangewakkerd door de Heilige Geest. ...
Offtopic: hoewel het op zichzelf waar is, is het ook fundamentalistisch. Doorgaans levert het of vervolging op omdat men je politiek of sociaal incorrect vindt (kijk om je heen: wie voldoet daaraan?), of je krijgt aanhangers en vormt een sekte (ook daarvan zijn wel voorbeelden).
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 06:08:37 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]