Auteur Topic: Farizeeër en Schriftgeleerden  (gelezen 48134 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Farizeeër en Schriftgeleerden
« Gepost op: mei 03, 2009, 01:37:32 pm »
Psalm 137
Aan Babels stromen daar zaten wij.
Ook weenden wij, als wij aan Sion dachten.

Daar aan Babels stromen en zonder de Tempel ontstond, daar waar het gevaar groot was om op te gaan in de volken, een speciale levensstijl. 

De belangrijke punten
- de besnijdenis
- de spijswetten
- de sabbat
- Israël mag slecht een God dienen

De eigen identiteit werd zo in de ballingschap meer afgebakend dan voorheen toen men nog in het land woonde waar de priester verantwoordelijk was voor het geestelijk leven o.a.
De thora werd alles bepalend in het dagdagelijkse leven, en een ieder was verantwoordelijk voor het doorgeven van de Joodse traditie, want zonder kennis van de traditie gaat een volk verloren.
En hier komen de Farizeeën in beeld, want de toepassing en uitleg van de Thora is van groot belang zodat niet een ieder zijn eigen uitleg gaf, maar goed onderbouwd en met duidelijke uitleg dat was de verantwoording van de Farizeeën en schriftgeleerden.

In de Thora staat het voorschrift om de feesten te vieren te Jeruzalem in de Tempel, aan deze oproep gaven de Joden, ook al woonde je in de gebieden waarheen je voorouders in ballingschap zijn gegaan, gehoor en trouw trokken ze op naar Jeruzalem, zoals ook beschreven staat in Handelingen 2 de gebieden vanwaar ze allemaal zijn opgetrokken staan vermeld in de verzen 9 en 10 en 11.
Een einde aan de Babylonische diaspora kwam zo'n 50 jaar geleden, toen de meeste Iraakse Joden naar Israël in veiligheid werden gebracht.

De Farizeeën en de schriftgeleerden kun je wel bestempelen als progressief, zeker in vergelijking met de Sadduceeën die waren religieus conservatief. De grote geschilpunten tussen de Farizeeën en Sadduceeën was wel het gezag van de mondelinge leer, de wetsregels die niet door Mozes in de wet waren beschreven en de opstanding der doden.
Dé Farizeeën stonden in hoog aanzien bij het volk, dé Farizeeën noemden Jezus Rabbi en Meester en verhinderden Jezus niet bij het leren in de Tempel. zie Mattheus en Marcus en Lucas en Johannes.
"énkele Farizeeën kwamen tot Jezus" zo staat er geschreven
dé Farizeeën kwamen niet om met Jezus te twisten.

quote:

mirt schreef op 01 mei 2009 om 22:26:
[...]
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ben heel blij met verschillende dominees die juist zo goed vandaag de dag kunnen waarschuwen tegen de farizeeër en schriftgeleerde ìn ons.
en 

quote:

Pyro reageerde erop met

De vraag of er een farizeeër en schriftgeleerde in ons huist, zou eens onder loep genomen kunnen worden. Eventueel in een apart topic, want een verband met het Johannes evangelie zie ik niet zo 1,2,3.
Worden we in de bijbel gewaarschuwd tegen een "schriftgeleerde in onszelf"?

Mirt mag ik je vragen wat je met je opmerking bedoelde met " farizeeër en schriftgeleerde ìn ons." ik kan me niet herinneren dat ooit gehoord te hebben in een preek of overdenking namelijk.

Pyro wat zijn jou gedachten hier verder over?

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2009, 03:35:55 pm »
Door de geschiedenis heen hebben de farizeeërs een slechtere reputatie opgebouwd dan de Sadduceeën. Ik denk dat het komt doordat na de vernietiging van de Tempel pas de NT is geschreven en dat daarom de  farizeeërs die juist in opstand kwamen tegen de Romeinen niet als vrienden kan worden genoemd. Wat weer opvalt is dat de  Sadduceeën er altijd positiever uitkomen, terwijl zij juist tegen Jezus waren, maar meer vrienden van de Romeinen waren.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2009, 05:06:13 pm »
@ Ilonia,

Bij mijn weten waren het de Zeloten die, die in navolging van de Makkabeeën, een guerrilla oorlog voerde tegen de Romeinen, omdat de Zeloten de vreemde overheersing een aantasting van Gods eer zagen.
De Joodse opstand van 66 n.C zagen ze als hun kans en kregen de leiding in handen met alle rampzalige gevolgen van dien.

Maar wat vind jij persoonlijk van de Farizeeën ?

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2009, 07:58:33 pm »
.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 02:09:20 am door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2009, 09:23:22 pm »

quote:

cyber schreef op 03 mei 2009 om 13:37:Mirt mag ik je vragen wat je met je opmerking bedoelde met " farizeeër en schriftgeleerde ìn ons." ik kan me niet herinneren dat ooit gehoord te hebben in een preek of overdenking namelijk.

Natuurlijk mag je dat vragen. Voor de duidelijkheid, ik reageerde hierop:

quote:

Adinomis schreef op 01 mei 2009 om 21:14:Wij mensen zitten zo vast in onze structuren. We hebben in de kerken onze dominees of geestelijken. Deze mensen hebben het vertrouwen van de gelovigen.

In die tijd waren het de geestelijken de Farizeeën en de Schriftgeleerden, die de dienst uitmaakten in de tempel en de godsdienst van die dagen. Als er dan iemand komt, en nog wel namens God, die de dingen op een andere manier benadert, zijn de rapen gaar. Dat was toen en dat is nu nog zo.

Ik vond deze vergelijking van de Farizeeën en Schriftgeleerden met dominees en geestelijken veel te makkelijk.

Daarbij zal ik maar direct toegeven dat ik mij nooit echt verdiept heb in wie de Farizeeën en Schriftgeleerden nou werkelijk waren. Ik zal dat wel gaan doen nu. Ik ging in mijn opmerking meer uit van wie ze in de volksmond zijn, volgens Wikipedia:

quote:

De term farizeeër – meervoud: farizeeërs – wordt soms gebruikt om personen aan te duiden die de letterlijke naleving van regels belangrijker vinden dan mededogen, al dan niet onder verwijzing naar de oorspronkelijke betekenis van de term in de Bijbel (zoals ook "judas" voor verrader, "ongelovige thomas" voor skepticus enz.). In oktober 2008 maakte bijvoorbeeld de Rotterdamse dominee Dick Couvée een vergelijking tussen de hedendaagse ongelijke verdeling van de rijkdom met de parabel uit Lucas over de arme Lazarus: de zelfgenoegzame en feestvierende rijken gaan in purper en fijn linnen gekleed, maar struikelen over de bedelaar die bij de deur ligt. Volgens hem werden door Jezus daarmee vooral de farizeeën "op hun nummer gezet" [1].

Volgens het woordenboek is een farizeeër in het Nederlands taalgebruik vooral een schijnheilige ofwel huichelaar.

Ik kan mij preken nooit zo lang herinneren, maar ik doel op alle preken over gearriveerdheid. En als ik dan zeg 'de farizeeër' in ons, dan doel ik met 'ons' vooral op de gereformeerde, in het bijzonder de vrijgemaakte, die zich toch wel graag onderscheiden van anderen en daar vaak hun steun voor hun geloof uithalen in plaats van uit Christus zelf.

Ik kan mij herinneren dat toen ik als student in een stad kwam te wonen, dat daar door een dominee echt in bijna alle preken werd genoemd dat we blij moesten zijn met de leer over het verbond en de vrijmaking. Toen er later jongere dominees kwamen was dat echt een heel ander geluid en het kan zijn dat ik er zelf wel eens heb ingelegd dat we nu op iets wezenlijks anders werden aangesproken. Ik heb nooit in een preek letterlijk gehoord dat er gesproken werd over 'de farizeeër in ons'. Maar ik heb het vaak zo gevoeld.

Dat is misschien als ik naar de context kijk die jij erbij aanwijst ook niet zo vreemd. Na de vrijmaking is er ook veel aandacht geweest voor een speciale levensstijl waarin de eigen identiteit werd gezocht. Ik denk dat veel dominees de laatste jaren (is er een keerpunt? Dat zal wel niet makkelijk zijn aan te geven omdat er zoveel verschillende predikanten zijn met elk hun eigen achtergronden. Maar misschien kun je zeggen: steeds meer in de periode na de binnen/buitenverbandkwestie, toen het rumoer rond die scheiding zelf wat is gaan liggen) zich toch wel heel bewust daar tegen hebben gekeerd.

Maar wat ik al toegaf: ik heb een beperkte kijk op het onderwerp en zal mij er verder in verdiepen. Er is materiaal genoeg daarvoor geloof ik.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2009, 10:46:16 pm »

quote:

mirt schreef op 03 mei 2009 om 21:23:
[...]
Ik vond deze vergelijking van de Farizeeën en Schriftgeleerden met dominees en geestelijken veel te makkelijk.

Mogelijk was de vergelijking, hoewel onbedoeld, juist zeer scherp en waar. Wee het volk dat het moet stellen zonder traditie, zonder hoeders van die traditie, zonder Farizeeën, Schriftgeleerden, dominees en geestelijken.

Persoonlijk wantrouw ik het al te cliché-matige wantrouwen jegens Farizeeën en Schriftgeleerden. Want het is inderdaad een al te eenvoudig appeleren aan een diepgewortelde minachting en afkeer jegens diegenen die gezag hebben, die kennis hebben.

Het is geen toeval dat degenen die zo makkelijk dominees en geestelijken, kerken, instituties, afwijzen, dezelfden zijn die met het grootste gemak hun privé visie op de Schrift als absolute waarheden verkondigen en actief optreden tegen afwijkende visies.

En wat is makkelijker om je eigen gelijk te halen, door mensen met meer kennis en inzicht via karaktermoord weg te werken? Noem iemand een Farizeeër, en je hebt je doel bereikt.

Behalve, wellicht, bij diegenen die, zoals Cyber, weten dat "Farizeeër" niet op Bijbelse gronden een negatieve betekenis kan hebben.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2009, 12:01:59 am »

quote:

cyber schreef op 03 mei 2009 om 13:37:
In de Thora staat het voorschrift om de feesten te vieren te Jeruzalem in de Tempel, aan deze oproep gaven de Joden, ook al woonde je in de gebieden waarheen je voorouders in ballingschap zijn gegaan, gehoor en trouw trokken ze op naar Jeruzalem, zoals ook beschreven staat in Handelingen 2 de gebieden vanwaar ze allemaal zijn opgetrokken staan vermeld in de verzen 9 en 10 en 11.
Een einde aan de Babylonische diaspora kwam zo'n 50 jaar geleden, toen de meeste Iraakse Joden naar Israël in veiligheid werden gebracht.
Bedoel je dat ze elk jaar optrokken? In handelingen twee zie je idd veel gebieden genoemd, waar ze vandaan kwamen maar dat ze wel allemaal in Jeruzalem zijn gaan wonen:

quote:

5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; 6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

quote:

De Farizeeën en de schriftgeleerden kun je wel bestempelen als progressief, zeker in vergelijking met de Sadduceeën die waren religieus conservatief. De grote geschilpunten tussen de Farizeeën en Sadduceeën was wel het gezag van de mondelinge leer, de wetsregels die niet door Mozes in de wet waren beschreven en de opstanding der doden.
Dé Farizeeën stonden in hoog aanzien bij het volk, dé Farizeeën noemden Jezus Rabbi en Meester en verhinderden Jezus niet bij het leren in de Tempel. zie Mattheus en Marcus en Lucas en Johannes.

Nicodemus was een Farizeeer, maar hij ging in de nacht naar Jezus toe. Hij was één van hen was oprecht geinteresseerd, maar waarom moet hij in de nacht komen als dé farizeeen niets tegen Hem hebben?
Verder was Jezus een Rabbi en lijkt het me niet speciaal een teken van het aanvaarden van Zijn boodschap dat ze Hem met 'meester' aanspreken.
Kun je me verder een aanwijzing geven uit de evangelien dat dé Farizeeen niet iets tegen Hem hadden?
Ik heb het e.e.a. zitten lezen maar heb nog niet iets kunnen vinden....
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 12:03:12 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2009, 07:56:43 am »
slecht gelezen  |:(

edit:
En ik realiseer me nu dat deze post precies op die van P&A aansluit, alsof ik háár beschuldig van slecht lezen, ZUCHT! Prisc, dat was tegen mezelf.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 08:04:01 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2009, 11:51:35 am »

quote:

Jammer dat je je bijdrage hebt verwijderd, het was achtergrond informatie die ik  belangrijk vond.
Maar ik respecteer je keuze.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2009, 11:59:19 am »

quote:

mirt schreef op 03 mei 2009 om 21:23:
Maar wat ik al toegaf: ik heb een beperkte kijk op het onderwerp en zal mij er verder in verdiepen. Er is materiaal genoeg daarvoor geloof ik.

Ik ben benieuwd naar jou kijk op de zaak :)

ps: het woordenboek geeft het verkeerd weer, het is meer een weergave van wat in de samenleving leeft.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 04, 2009, 12:00:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 mei 2009 om 22:46:
[...]

Behalve, wellicht, bij diegenen die, zoals Cyber, weten dat "Farizeeër" niet op Bijbelse gronden een negatieve betekenis kan hebben.

Ik ben er eerlijk gezegd wel voor om een standbeeld voor de Farizeeën op te richten dat hebben ze wel verdiend vind ik, hun goede daden zijn duidelijk ondergesneeuwd.

Het waarom komt nog :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 04, 2009, 12:05:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 00:01:
[...]

Bedoel je dat ze elk jaar optrokken? In handelingen twee zie je idd veel gebieden genoemd, waar ze vandaan kwamen maar dat ze wel allemaal in Jeruzalem zijn gaan wonen:

Tegenwoordig moet er gewerkt worden 5 dagen in de week en 8 uur per dag tot meerdere eer en glorie van de welvaart,  in feite zijn we moderne slaven :P
Ja natuurlijk trok men op naar Jeruzalem je vergeet de opdracht daartoe, je kunt niet alles zomaar naast je neerleggen.

quote:

Nicodemus was een Farizeeer, maar hij ging in de nacht naar Jezus toe. Hij was één van hen was oprecht geinteresseerd, maar waarom moet hij in de nacht komen als dé farizeeen niets tegen Hem hebben?

Als jij samen met je man op visite gaat bij kennissen doe je dat bij voorkeur overdag en onder werktijd?? of is dat een gewoonte voor in de avonduren.
Nou Nicodemus ging ook na werktijd naar Jezus toe, om zo rustig met Jezus van gedachten te wisselen. Hij noemde Jezus Rabbi en Jezus noemde hem een leraar van Israël.
Dat Nicodemus bepaald geen doetje of bang uitgevallen was lees je in Johannes 7 vers 51, daar lees je dat Nicodemus Jezus verdedigde ter overstaan van de overpriesters en de daar aanwezige farizeeërs.

quote:

Verder was Jezus een Rabbi en lijkt het me niet speciaal een teken van het aanvaarden van Zijn boodschap dat ze Hem met 'meester' aanspreken.
Kun je me verder een aanwijzing geven uit de evangelien dat dé Farizeeen niet iets tegen Hem hadden?
Ik heb het e.e.a. zitten lezen maar heb nog niet iets kunnen vinden....
Nee, dank je.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 04, 2009, 12:12:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 00:01:
Dat noemen we ook wel: omkering van de bewijslast. Als jij beweert dat "de" Farizeeën iets tegen Jezus hadden, dan is het aan jou dat te onderbouwen. Als je onderbouwing er uit bestaat dat Nicodemus 's nachts op bezoek ging bij Jezus, dan is dat, zacht gezegd, wat mager.
So sue me!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2009, 12:17:20 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 12:00:
[...]

Ik ben er eerlijk gezegd wel voor om een standbeeld voor de Farizeeën op te richten dat hebben ze wel verdiend vind ik, hun goede daden zijn duidelijk ondergesneeuwd.

Het waarom komt nog :)
Bijbelse ideeën voor een standbeeld.....?????

quote:

Math.3:7 Toen hij zag dat veel farizeeën en sadduceeën op zijn doop afkwamen, zei hij tegen hen: ‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? 8 Breng liever vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn,

Math.12:24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden.
.........34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent?

Math.23:29 Wee jullie, schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars, jullie bouwen grafmonumenten voor de profeten en versieren de graven van de rechtvaardigen, 30 en jullie zeggen: “Als wij geleefd hadden in de tijd van onze voorouders, zouden wij ons niet zoals zij schuldig hebben gemaakt aan de moord op de profeten.” 31 Daarmee erkennen jullie zelf dat jullie kinderen zijn van hen die de profeten vermoord hebben. 32 Maak de maat van jullie voorouders dan maar vol! 33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna?
Onder de schriftgeleerden en farizeeën waren wrs wel enkele positieve uitzonderingen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2009, 12:18:14 pm »

quote:

rkdiak schreef op 04 mei 2009 om 12:12:
[...]

Dat noemen we ook wel: omkering van de bewijslast. Als jij beweert dat "de" Farizeeën iets tegen Jezus hadden, dan is het aan jou dat te onderbouwen. Als je onderbouwing er uit bestaat dat Nicodemus 's nachts op bezoek ging bij Jezus, dan is dat, zacht gezegd, wat mager.

Bovendien is het pure inlegkunde. Er kunnen nog honderd en een andere redenen zijn om iemand 's nachts te bezoeken.

Ik ben overigens wel erg benieuwd naar de ontwikkeling in dit topic. Ik ken farizeeërs eigenlijk enkel negatief als scheldwoord, maar waar dat op gebaseerd is....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 04, 2009, 12:53:04 pm »
Jezus zet zich natuurlijk nogal af tegen farizeeen en schriftgeleerden. Hij noemt in matt 12 de farizeeen 'slecht' en 'adderengebroed'. In matt 23 houdt Hij zelfs een rede waarin hij ze op hun plaats zet en ze als hypocriete lui afschildert. Jezus generaliseert daar ongetwijfeld behoorlijk, er waren vast oprechte lui bij.

quote:

De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet. 4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren. 5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot ...
Gevolgd door een stuk of 8 maal 'wee gij, huichelaars, ...'.
Een dergelijke rede staat ook in lucas 11, met bijv de zinsnede "Maar de Here zeide tot hem: En gij dan, gij Farizeeën, de buitenzijde van de beker en de schotel reinigt gij, maar van binnen zijt gij vol roof en slechtheid."

Genoeg reden om op grond van de bijbel geen hoge dunk van de vroomheid Farizeeen en schriftgeleerden te hebben, lijkt me.
De 4 evangelien scheppen een beeld van theologen of predikanten die mooi spreken, uiterlijke vroomheden (wetticisme) aanprijzen maar van binnen niet uit zijn op de eer van God maar op die van henzelf. Aangezien Jezus aardig populair is en zich bij tijd en wijle negatief over hen uit laat, vormt dat een prima motief om Jezus uit de weg te ruimen. Dat is wellicht een stukje interpretatie, maar er staat wel duidelijk dat de Farizeeen en schriftgeleerden besloten om zich van Jezus te ontdoen (Matt 22, Marcus 3:6, Lucas 6:7 ea).
Verder staat er in Johannes een aanwijzing dat het inderdaad voor de gegoede burgerij not done was om met Jezus te sympatiseren: "En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen (joh 12:42)"

Alles bij elkaar vind ik het niet vreemd om achter het nachtelijke bezoek van Nicodemus de motivatie heimelijkheid te zoeken.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 01:01:51 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 04, 2009, 01:03:02 pm »

quote:

elle schreef op 04 mei 2009 om 12:53:
Alles bij elkaar vind ik het niet vreemd om achter het nachtelijke bezoek van Nicodemus de motivatie heimelijkheid te zoeken.
Wat een vreemde conclusie? Natuurlijk is het puur speculatie, maar de motivatie 'rust en koelte' is toch veel logischer? Er staan genoeg gesprekken tussen schriftgeleerden/Farizeeën  en Jezus opgetekend, vaak met veel publiek. Er blijkt nergens dat zo'n gesprek 'tegen' Nicodemus gebruikt zou kunnen worden. Pas als hij openlijk sympathie zou betuigen (zoals hij later doet) zou dat wellicht problemen geven, maar in het nachtelijke bezoek is daar geen sprake van, hij lijkt gewoon op zoek te zijn naar een persoonlijk gesprek om zich een beter oordeel te kunnen vormen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 04, 2009, 01:07:44 pm »

quote:

rkdiak schreef op 04 mei 2009 om 12:12:
[...]

Dat noemen we ook wel: omkering van de bewijslast. Als jij beweert dat "de" Farizeeën iets tegen Jezus hadden, dan is het aan jou dat te onderbouwen.
Cyber beweert dat de Farizeeen niets tegen Hem hadden en die bewijslast (een algemene opmerking dat het in de evangelien te vinden is) vind ik wat mager, kan ik zelfs niet vinden.

quote:

Als je onderbouwing er uit bestaat dat Nicodemus 's nachts op bezoek ging bij Jezus, dan is dat, zacht gezegd, wat mager.

Dat begrijp ik ook wel. Het was een gedachte waar anderen op kunnen reageren. Ik pretendeer nog niets te bewijzen, ben het aan het onderzoeken.

Cybers standpunt ligt voor mijn idee nl niet zo voor de hand en daarover probeer ik in gesprek te gaan.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 01:57:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 04, 2009, 01:12:20 pm »
Uiteraard is het interpretatie. Maar het argument 'koelte en rust' is voor mij niet overtuigend.
Ik vraag mij af waarom er duidelijk 'nacht' staat, en niet 'avond'.  De avond is het moment dat zieken bij Jezus gebracht worden; die ga je niet in de hitte van de dag verslepen; kennelijk koel genoeg. De avond is het moment dat de werkdag voorbij is (hand 4:3), dus rust genoeg. Toch komt Nicodemus pas 's nachts.

Beide is inlegkunde, maar heimelijkheid blijf ik een prima interpretatie vinden.
Wellicht dat de brontekst nog andere woorden voor avond of nacht gebruikt, waarvan de subtiliteit bij de vertaling verloren gaat?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 04, 2009, 01:45:18 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 12:05:
[...]

Tegenwoordig moet er gewerkt worden 5 dagen in de week en 8 uur per dag tot meerdere eer en glorie van de welvaart,  in feite zijn we moderne slaven :P
Ja natuurlijk trok men op naar Jeruzalem je vergeet de opdracht daartoe, je kunt niet alles zomaar naast je neerleggen.
'
Je haalt Handelingen 2 aan. Daar staat dat al die joden uit alle volken van de wereld in Jeruzalem woonden. Dat lijkt me nogal permanent voor mensen die optrokken voor een feest en na die tijd weer teruggingen.
Je kunt dus wel stellen dat die mensen optrokken naar Jeruzalem, maar dan is er misschien wel een ander schriftgedeelte waaruit dat optrekken naar duidelijk naar voren komt.

quote:

Als jij samen met je man op visite gaat bij kennissen doe je dat bij voorkeur overdag en onder werktijd?? of is dat een gewoonte voor in de avonduren.
Nou Nicodemus ging ook na werktijd naar Jezus toe, om zo rustig met Jezus van gedachten te wisselen. Hij noemde Jezus Rabbi en Jezus noemde hem een leraar van Israël.
Dat Nicodemus bepaald geen doetje of bang uitgevallen was lees je in Johannes 7 vers 51, daar lees je dat Nicodemus Jezus verdedigde ter overstaan van de overpriesters en de daar aanwezige farizeeërs.

OK. Bedankt voor je toelichting.

quote:

Nee, dank je.

Ik vind je bewering niet echt te onderbouwen als ik de evangelien lees. Daarom ben ik benieuwd waar jij leest dat de farizeeen Jezus wel respecteerden en ze niet met Hem redetwisten e.d.
Als ik het niet kan vinden dat ze goed met Hem overweg konden en het alleen enkelen waren die tegen Hem ingingen, dan kan ik daar moeilijk allerelei bewijzen voor geven.
Dus was ik benieuwd naar de schriftplaatsen die jij hiervoor hebt, aangezien je aangeeft dat dit allemaal in de vier evangelien te vinden is.

Het omgekeerde kan ik wel vinden - zie onderstaande citaten.
De Farizeeen was niet een groep waar Jezus het mee op had of omgekeerd. Enkelen uit hen daarmee was het wel anders gesteld, maar de groep op zich was niet positief over Jezus, behalve toen Hij de saduceeen in het ongelijk stelde over de opstanding. Op dat punt waren de Farizeen het met Hem eens. :) Ze proberen Hem vervolgens direct weer op de proef te stellen. Dit staat o.a. in matt 22.

Citaten waaruit blijkt dat de Farizeeen het niet zo op hadden met Jezus:
Matt 12
1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienstdoen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’
9 Hij trok weer verder en kwam in hun synagoge. 10 Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? 12 En is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Daaruit volgt dat we op sabbat goed mogen doen.’ 13 Toen zei hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’ Hij stak hem uit en er kwam weer leven in, zijn hand werd weer even gezond als de andere. 14 De farizeeën dropen af en besloten hem uit de weg te ruimen. 15 Jezus besefte dat en week uit naar elders.

Matt 15
 Rein en onrein
15
1 Toen kwamen er vanuit Jeruzalem farizeeën en schriftgeleerden naar Jezus. Ze vroegen hem: 2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders? Ze wassen hun handen niet voor ze hun brood eten.’ 3 Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? 4 Want God heeft gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en moeder,” en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.” 5 Maar u leert: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt: ‘Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn, bestem ik tot offergave,’ 6 die hoeft zijn ouders geen eerbied te tonen.” Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie. 7 Huichelaars, wat is Jesaja’s profetie toch toepasselijk op u:
8 “Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
9 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.”’
10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ‘Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.’
12 Daarop kwamen de leerlingen bij hem en zeiden: ‘Weet u dat de farizeeën uw uitspraak gehoord hebben en dat ze die stuitend vinden?’

Marcus 8
10 Meteen daarna stapte hij met zijn leerlingen in de boot en voer naar het gebied van Dalmanuta. 11 Daar kwamen de farizeeën op hem af, en ze begonnen met hem te discussiëren. Om hem op de proef te stellen, verlangden ze van hem een teken uit de hemel. 12 Jezus slaakte een diepe zucht en zei: ‘Waarom verlangt uw soort mensen een teken? Ik verzeker u: aan mensen als u zal zeker geen teken gegeven worden!’ 13 Hij liet hen staan waar ze stonden, stapte weer in de boot en voer naar de overkant.

Lucas 5
 Genezing en vergeving van zonden
17 Toen hij op een dag onderricht gaf, bevonden zich onder zijn gehoor ook farizeeën en wetgeleerden die uit allerlei plaatsen in Galilea en Judea en uit Jeruzalem waren gekomen. De kracht van de Heer was werkzaam in hem, opdat hij zieken zou genezen. 18 Er kwamen een paar mannen met een verlamde op een draagbed, die ze naar binnen wilden brengen om hem voor Jezus neer te leggen. 19 Maar ze zagen geen kans om door de mensenmassa heen te komen, en dus gingen ze het dak op en lieten hem op het bed door een opening in het tegeldak naar beneden zakken tot vlak voor Jezus. 20 Toen hij hun geloof zag, zei hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’ 21 De schriftgeleerden en de farizeeën begonnen zich af te vragen: Wie is die man dat hij deze godslasterlijke taal spreekt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Lucas 7
 29 Alle mensen die dit hoorden, ook de tollenaars, brachten hulde aan God en zijn gerechtigheid: zij hadden zich immers door Johannes laten dopen. 30 Maar de farizeeën en wetgeleerden verwierpen het plan van God: zij hadden zich immers niet door hem laten dopen.
31 ‘Waarmee zal ik dan de mensen van deze generatie vergelijken, waarop lijken ze? 32 Ze lijken op kinderen die op het marktplein zitten en elkaar toeroepen:
“Toen we voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen,
toen we een klaaglied zongen, wilden jullie niet treuren.”

Joh. 12
42 Toch waren er ook veel leiders die wel in hem geloofden, maar vanwege de farizeeën kwamen ze daar niet openlijk voor uit, omdat ze niet uit de synagoge gezet wilden worden. 43 Ze stelden meer prijs op de eer van mensen dan op de eer van God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 04, 2009, 01:48:36 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 mei 2009 om 07:56:
slecht gelezen  |:(

edit:
En ik realiseer me nu dat deze post precies op die van P&A aansluit, alsof ik háár beschuldig van slecht lezen, ZUCHT! Prisc, dat was tegen mezelf.
Je had een hele post klaar die achteraf niet klopte - balen. :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 04, 2009, 02:04:24 pm »
@ elle: Naar verluid gaan 'nacht' en 'avond' in Israël redelijk samen, d.w.z. veel schemering hebben ze daar niet (rond de hele evenaar zo, dacht ik).

Verder koppel ik Farizeïsme (?) vaak aan wetticisme, van het bidden op de straathoek (Matt. 6) tot het Jezus verwijten dat hij eet met tollenaars en hoeren, omgaan met zondaars dus. Ik vind het wel interessant om dit topic te volgen, te meer omdat Jezus het vaak gewoon eens is met de Farizeeën (geen jota of tittel van de Wet vervalt) en hen vooral op hun gedrag aanspreekt. In één van zijn redevoeringen zegt Jezus het volgende: 'Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’' (Matt. 9:9-13 NBG)

Jezus verwijst hier direct naar de profeet Hosea en laat dus merken dat de profetieën van Hosea nog steeds opgeld doen. In Hosea spreekt God als een bedrogen echtgenoot tot het volk Israël (Hosea moest zelf een hoer trouwen) dat steeds weer in zonde valt en Hem probeert te eren met offers en uiterlijkheden, zonder dat ze hun hart geven of echt berouw kennen. Jezus veroordeelt de gearriveerde houding van het met regeltjes ingevulde leven; God wil een vermorzeld hart (zie ook de gelijkenis van de schriftgeleerde en de tollenaar).

Vers negen is trouwens erg interessant in de context: de roeping van Mattheüs, van de auteur zelf. De verzen daarop moeten voor hem erg persoonlijk zijn geweest om op te (laten) schrijven, aangezien hij zelf ook zo'n tollenaar was die keihard genezing nodig had.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 02:07:08 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 04, 2009, 02:10:31 pm »

quote:

Ursa schreef op 04 mei 2009 om 14:04:
@ elle: Naar verluid gaan 'nacht' en 'avond' in Israël redelijk samen, d.w.z. veel schemering hebben ze daar niet (rond de hele evenaar zo, dacht ik).
Ik ben nooit in Israel geweest, maar het vallen van de avond in Kenia en Barbados was inderdaad echt "vallen". Alsof iemand een schakelaar omzet.
So sue me!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 04, 2009, 02:19:18 pm »
@ P&A: maak er niet teveel een goed-kwaad verhaal van, alle mensen zijn even slecht en hebben Gods genade nodig. Er is geen klasse van 'nog slechtere' mensen. Daarnaast denk ik dat Jezus vooral met de Farizeeën in botsing kwam omdat zowel Hij als zij hun eigen interpretatie van de Thora hadden en die soms verschilden. Soms ook helemaal niet. Als je goed kijkt naar Mattheüs 12 zie je dat Jezus de F's nergens ongelijk geeft, alleen verwijst naar een bijzondere situatie. De ijver van de F's om Gods geboden zo secuur mogelijk te houden stond hun liefde voor de mensen in de weg, dat is wat Jezus hun constant voor de voeten werpt. Interessant is trouwens opnieuw de verwijzing naar Hosea (6). Hieronder het stuk uit Hosea:

Wat moet ik met je beginnen, Efraïm? Wat moet ik met je beginnen, Juda? Want jullie liefde is als een ochtendnevel, als dauw die ’s morgens vroeg verdwijnt. Daarom heb ik jullie gedood met de woorden die ik sprak, jullie neergehouwen door mijn profeten; zo brak het volle licht van mijn recht door.* Want liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer. Maar zij hebben het verbond met mij geschonden, zoals eens in de stad Adam **: daar waren ze mij al ontrouw. Gilead is een broeinest van misdadigers, een stad vol bloedsporen. De priesters liggen als een bende rovers op de loer, plegen moorden op de weg naar Sichem. Gruwelijk is het wat ze doen! Bij het volk van Israël heb ik afschuwelijke dingen gezien: Efraïm is overspelig geworden, Israël heeft zich besmeurd. Ook jij, Juda, zult oogsten wat je hebt gezaaid. (Hosea 6: 4-11 NBG).

* (6:5) zo brak het volle licht van mijn recht door – Volgens sommige oude vertalingen. MT: ‘uw recht, licht komt tevoorschijn’.
** (6:7) zoals eens in de stad Adam – Ook mogelijk is de vertaling: ‘zoals eens Adam’.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 04, 2009, 02:38:55 pm »

quote:

Ursa schreef op 04 mei 2009 om 14:19:
@ P&A: maak er niet teveel een goed-kwaad verhaal van,
Daarom was ik terughoudend met het plaatsen van teksten en ging verder enkele vragen stellen.

quote:

alle mensen zijn even slecht en hebben Gods genade nodig. Er is geen klasse van 'nog slechtere' mensen. Daarnaast denk ik dat Jezus vooral met de Farizeeën in botsing kwam omdat zowel Hij als zij hun eigen interpretatie van de Thora hadden en die soms verschilden. Soms ook helemaal niet. Als je goed kijkt naar Mattheüs 12 zie je dat Jezus de F's nergens ongelijk geeft, alleen verwijst naar een bijzondere situatie.
Het ging me alleen om aan te geven dat de Farizeeen niet met Jezus op 1 lijn zitten.
Ze hadden natuurlijk naar de letter gelijk, en daar geeft Jezus hen dan ook geen ongelijk in. Het gaat oim hun hart, want de letter alleen doodt, maaar de geest maakt levend.
En Hij bekijkt het vraagstuk breder dan de letter, en is het dan toch niet met hen eens:
zie vers
6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.

quote:

’De ijver van de F's om Gods geboden zo secuur mogelijk te houden stond hun liefde voor de mensen in de weg, dat is wat Jezus hun constant voor de voeten werpt. Interessant is trouwens opnieuw de verwijzing naar Hosea (6). Hieronder het stuk uit Hosea:

Wat moet ik met je beginnen, Efraïm? Wat moet ik met je beginnen, Juda? Want jullie liefde is als een ochtendnevel, als dauw die ’s morgens vroeg verdwijnt. Daarom heb ik jullie gedood met de woorden die ik sprak, jullie neergehouwen door mijn profeten; zo brak het volle licht van mijn recht door.* Want liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer. Maar zij hebben het verbond met mij geschonden, zoals eens in de stad Adam **: daar waren ze mij al ontrouw. Gilead is een broeinest van misdadigers, een stad vol bloedsporen. De priesters liggen als een bende rovers op de loer, plegen moorden op de weg naar Sichem. Gruwelijk is het wat ze doen! Bij het volk van Israël heb ik afschuwelijke dingen gezien: Efraïm is overspelig geworden, Israël heeft zich besmeurd. Ook jij, Juda, zult oogsten wat je hebt gezaaid. (Hosea 6: 4-11 NBG).

* (6:5) zo brak het volle licht van mijn recht door – Volgens sommige oude vertalingen. MT: ‘uw recht, licht komt tevoorschijn’.
** (6:7) zoals eens in de stad Adam – Ook mogelijk is de vertaling: ‘zoals eens Adam’.
[/quote]Dit sluit aan bij wat ik hierboven aangeef denk ik. Offers hebben in het geheel geen zin als je verdere leven er niet mee in overeenstemming is.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 04, 2009, 03:08:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 mei 2009 om 12:17:
[...]

Bijbelse ideeën voor een standbeeld.....?????

Ik had toch alleen maar over een standbeeld.

quote:

Onder de schriftgeleerden en farizeeën waren wrs wel enkele positieve uitzonderingen.
ja ik weet het wel zeker.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 04, 2009, 03:23:59 pm »

quote:

rkdiak schreef op 04 mei 2009 om 14:10:
[...]
Ik ben nooit in Israel geweest, maar het vallen van de avond in Kenia en Barbados was inderdaad echt "vallen". Alsof iemand een schakelaar omzet.
Dat is waar, dat realiseer ik me onvoldoende. Maar dan blijf ik het eigenaardig vinden dat er 2 aanduidingen zouden zijn -die hetzelfde betekenen- voor de tijd kort na zonsondergang.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 04, 2009, 03:32:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 13:07:
[...]

Cyber beweert dat de Farizeeen niets tegen Hem hadden en die bewijslast (een algemene opmerking dat het in de evangelien te vinden is) vind ik wat mager, kan ik zelfs niet vinden.

Dit beweerde ik

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 04, 2009, 03:48:41 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 15:32:
[...]

Dit beweerde ik

OK, ik zal het wat meer nuanceren: de Farizeen kwamen niet om met Hem te twisten zeg je.
Enkelen deden dat volgens jou wel.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het negatieve beeld (figuurlijk gesproken dan) wat de Farizeeen hebben, uitsluitend wijdt aan het gedrag van de enkelen, waarvan staat dat ze bij Jezus kwamen om met Hem te twisten over het e.e.a.
Daarom was ik ook nieuwsgierig naar de verdere bewijslast dan wat je al had aangegeven ' het staat in de evangelien'.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 04, 2009, 03:52:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 13:45:
[...]

Je haalt Handelingen 2 aan. Daar staat dat al die joden uit alle volken van de wereld in Jeruzalem woonden. Dat lijkt me nogal permanent voor mensen die optrokken voor een feest en na die tijd weer teruggingen.
zucht, als jij tijdelijk in amsterdam gaat wonen dan woon je daar ongeacht of je nog een huis hebt ergens anders.

quote:

Je kunt dus wel stellen dat die mensen optrokken naar Jeruzalem, maar dan is er misschien wel een ander schriftgedeelte waaruit dat optrekken naar duidelijk naar voren komt.

De 12jarige Jezus in de Tempel en de overspelige vrouw.

quote:

Ik vind je bewering niet echt te onderbouwen als ik de evangelien lees. Daarom ben ik benieuwd waar jij leest dat de farizeeen Jezus wel respecteerden en ze niet met Hem redetwisten e.d.
Als ik het niet kan vinden dat ze goed met Hem overweg konden en het alleen enkelen waren die tegen Hem ingingen, dan kan ik daar moeilijk allerelei bewijzen voor geven.
Dus was ik benieuwd naar de schriftplaatsen die jij hiervoor hebt, aangezien je aangeeft dat dit allemaal in de vier evangelien te vinden is

Dat jij het niet vinden kunt begrijp ik niet, het staat er gewoon want anders kan ik het ook niet lezen namelijk.

Het woordje 'de' is mijn toevoeging en is niet gelieerd aan een of andere bijbeltekst.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 04, 2009, 04:02:50 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 15:52:
[...]

zucht, als jij tijdelijk in amsterdam gaat wonen dan woon je daar ongeacht of je nog een huis hebt ergens anders.

Zou kunnen, is echter interpreatatie. Dan zou er toch staan dat Jerzalem verbleven.

quote:

De 12jarige Jezus in de Tempel en de overspelige vrouw.

Daar kun je dat idd goed zien. :)
De combinatie van verre landen en naar het feest optrekken, niet zo, maar wel optrekken naar het feest.

quote:

Dat jij het niet vinden kunt begrijp ik niet, het staat er gewoon want anders kan ik het ook niet lezen namelijk.

Het leek me daarom toch handiger dat jij het aangaf, jij had het gelezen. :)

quote:

Het woordje 'de' is mijn toevoeging en is niet gelieerd aan een of andere bijbeltekst.
OK.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 04, 2009, 04:09:50 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 15:52:
[...]
 het staat er gewoon want anders kan ik het ook niet lezen namelijk. (...)
Mij ontgaat vast iets, maar wat staat nu waar?
Jezus werd het (s)preken in de tempel niet verhinderd, maar betekent dat meteen dat het koek en ei was? De Tempel was publiek terrein, 'de' Farizeeen waren beducht om in te grijpen wanneer de massa ergens enthousiast van was.
Jezus spreekt vaak over de Farizeeen, Hij scheert ze over 1 kam wanneer Hij hun hypocrisie aan de kaak stelt. Net zo goed staat er dat de Farizeeen, al dan niet ism de Herodianen (wie waren dat nou weer...), een manier zochten om Jezus voor schut te zetten, ten val te brengen, te arresteren of uit de weg te ruimen.
Het is ook vast zo dat de evangelieschrijvers wat vooringenomen schreven over de verhouding tussen Farizeeen en Jezus en dat er in het echt heust wel genuanceerde intelligente en oprechte Farizeeen waren, maar volgens mij staat dat er niet. Iig hadden de invloedrijke(re) Farizeeers weinig op met Jezus, als ik het NT lees.

Ik vind het vrij opvallend dat de Farizeeen regelmatig de wind van voren krijgen, itt de Sadduceeen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 04:11:35 pm door elle »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 04, 2009, 04:20:34 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 11:59:
[...]

Ik ben benieuwd naar jou kijk op de zaak :)

ps: het woordenboek geeft het verkeerd weer, het is meer een weergave van wat in de samenleving leeft.

Ik ben begonnen in een boekje van K. Schilder over fariizeeën, is dat goed?
 :)

Ik herinner me trouwens wel letterlijk een preek over de farizeeër in ons: het ging over het verhaal van de biddende farizeeër en de biddende tollenaar. Het eind van de preek was: als u nu bij uzelf denkt: gelukkig, ik doe het goed, want ik doe zoals de tollenaar, dan bent u eigenlijk de farizeeër met opgeheven hoofd.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 04, 2009, 04:28:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 15:48:
OK, ik zal het wat meer nuanceren: de Farizeen kwamen niet om met Hem te twisten zeg je.
Enkelen deden dat volgens jou wel.

ik schreef ook dit
dé Farizeeën noemden Jezus Rabbi en Meester en verhinderden Jezus niet bij het leren in de Tempel

quote:

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het negatieve beeld (figuurlijk gesproken dan) wat de Farizeeen hebben, uitsluitend wijdt aan het gedrag van de enkelen, waarvan staat dat ze bij Jezus kwamen om met Hem te twisten over het e.e.a.
Daarom was ik ook nieuwsgierig naar de verdere bewijslast dan wat je al had aangegeven ' het staat in de evangelien'.
Het negatieve beeld is ontstaan door bijbeluitleggers van elke denominatie van links tot rechts. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij daarom de bijbel ook zo leest.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 04, 2009, 04:36:39 pm »

quote:

elle schreef op 04 mei 2009 om 16:09:
Jezus werd het (s)preken in de tempel niet verhinderd, maar betekent dat meteen dat het koek en ei was? De Tempel was publiek terrein,

Niet iedereen mocht zomaar spreken in de tempel ook al was een gedeelte van de tempel publiek terrein.
De apostelen zijn verschillende keren voor het spreken in de tempel verwijderd uit de tempel.

quote:

Ik vind het vrij opvallend dat de Farizeeen regelmatig de wind van voren krijgen, itt de Sadduceeen.
De Sadduceeën is weer heel wat anders, niet te vergelijken eigenlijk.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 04, 2009, 04:41:12 pm »

quote:

mirt schreef op 04 mei 2009 om 16:20:
[...]

Ik ben begonnen in een boekje van K. Schilder over fariizeeën, is dat goed?

Ik heb geen idee, dat boekje ken ik niet dus hou je niet in en laat het ons weten.

quote:

Ik herinner me trouwens wel letterlijk een preek over de farizeeër in ons: het ging over het verhaal van de biddende farizeeër en de biddende tollenaar. Het eind van de preek was: als u nu bij uzelf denkt: gelukkig, ik doe het goed, want ik doe zoals de tollenaar, dan bent u eigenlijk de farizeeër met opgeheven hoofd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 04, 2009, 05:05:44 pm »
Modbreak:
Een meta-opmerking weggehaald.

NB: ik verwacht dat iemand die iets beweert dat op zijn minst -zeker wanneer een ander daar naar vraagt- poogt de bewering te onderbouwen. Een droge verwijzing naar de 4 evangeliën volstaat dan niet meer. Specifieke tekst met uitleg wel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 05, 2009, 12:24:28 am »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 16:28:
[...]

ik schreef ook dit
dé Farizeeën noemden Jezus Rabbi en Meester en verhinderden Jezus niet bij het leren in de Tempel

Jezus was een rabbi, en wordt daarom als zodanig aangesproken.

quote:

Het negatieve beeld is ontstaan door bijbeluitleggers van elke denominatie van links tot rechts. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij daarom de bijbel ook zo leest.

De Farizeeen twistten niet met Jezus, dat deed alleen de enkeling zeg je.

Vanuit de enkele citaten die ik gaf, staat er zo al eentje uit Marcus die die stelling tegenspreekt:

Marcus 8
10 Meteen daarna stapte hij met zijn leerlingen in de boot en voer naar het gebied van Dalmanuta. 11 Daar kwamen de farizeeën op hem af, en ze begonnen met hem te discussiëren. Om hem op de proef te stellen, verlangden ze van hem een teken uit de hemel. 12 Jezus slaakte een diepe zucht en zei: ‘Waarom verlangt uw soort mensen een teken? Ik verzeker u: aan mensen als u zal zeker geen teken gegeven worden!’ 13 Hij liet hen staan waar ze stonden, stapte weer in de boot en voer naar de overkant.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 12:25:07 am door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 05, 2009, 08:25:34 am »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2009 om 16:41:
[...]

Ik heb geen idee, dat boekje ken ik niet dus hou je niet in en laat het ons weten.

Ik heb het nog niet uit, maar ik zal vermelden wat ik ontdekt heb. Het is leuk om te lezen.
Dit heb ik al gevonden: hij schrijft in 1925

quote:

Want het gaat den Farizeeërs net als Xanthippe, en precies als de vrouw van Job; ze komen er zoo langzamerhand weer aardig boven op. Reeds herinnerden we er aan, hoe in Engeland hun reputatie weer wordt verdedigd; hoe zelfs onze gezegende volksuniversiteit — die het weten kan! — reeds de farizeeërs weer uit het slijk der eeuwen ophalen komt.
en

quote:

Maar met even groote stelligheid zeggen we tot de modieuse gereformeerdenvloekers (het hele boekje gaat over de beschuldiging van gereformeerden dat ze farizees zijn):denk er aan: de papieren van de Farizeeën rijzen; houdt uw tijd bij; slikt uw voorbarige klachten in en kijkt uit eigen oogen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 05, 2009, 11:41:24 pm »
uit het NT van Voorhoeve:

Farizeeën

letterlijk 'afgescheidenen', namelijk van de menigte die de wet niet kent; zij voelden zich door hun grotere levensheiliging en toewijding aan God boven de massa verheven. De strengste sekte van de Joodse godsdienst, sterk vertegenwoordigd in de Joodse Raad, ijveraars voor de wet en
voor 'de overlevering der ouden', orthodox in de leer, dachten lichtvaardig over echtscheiding.
de kern van hun leer was het houden van de wet én het uitwerken van nieuwe geboden voor nieuwe omstandigheden, zoals  dat al sinds de ballingschap gedaan was (de overlevering van de ouden)

Sadduceeën

is minder van bekend. Kwamen meer uit de hogere standen dan de farizeeën, werden vooral onder de priesters gevonden. Ruim vertegenwoordigd in de Raad. Conservatief in de leer, de verwierpen de 'overlevering der ouden' (alleen de wet houden), alsook leringen die ze als latere nieuwlichterij beschouwden. (opstanding, engelen en geesten).
Benadrukten dat de mens een vrije keuze had tussen goed en kwaad. Ware daarom strenge rechters.

Schriftgeleerden of wetgeleerden

oorspronkelijk politieke of juridische funktionarissen (schrijvers), na de ballingschap overschrijvers, bewaarders en uitleggers van de wet, meestal priesters, die waarschijnlijk samenwoonden in families en 'gilden'.
Stichters van de godsdienstoefeningen in de synagogen. o.a belast met de hantering van de wet als rechters in de Joodse raad.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 12:28:37 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 05, 2009, 11:47:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2009 om 00:24:
[...]

Jezus was een rabbi, en wordt daarom als zodanig aangesproken.

quote:

De rabbijn is niet een beroep dat genoemd wordt in de Thora. De eerste keer dat het woord voorkomt in joodse geschriften is in de Mishnah. Het rabbinaat heeft zich ontwikkeld in de Farizeeïsche en Talmoedische tijden.
Jezus was een rabbi, dat klinkt leuk. En ik weet uit andere topics dat het nog wel eens slecht valt als je de vraag stelt naar de werkelijke betekenis van woorden in hun context, maar ik doe het toch maar: wat IS een rabbi?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2009, 11:50:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 mei 2009 om 23:41:
uit het NT van Voorhoeve:

Farizeeën

letterlijk 'afgescheidenen', namelijk van de menigte die de wet niet kent; zij voelden zich door hun grotere levensheiliging en toewijding aan God boven de massa verheven.
Geen idee wie "Voorhoeve" is, maar ik heb verschillende bronnen die de nogal negatieve connotatie van Voorhoeve niet geven. Farizeeën en Christenen zijn de twee Joodse sekten die een Joods geloof met sterk hellenistische insteek en loskoppeling van de tempel-cultus voorstonden. Van een zich verheven voelen blijkt weinig, BEHALVE, uit de woorden van de grootste concurrent: de christenen.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 06, 2009, 12:10:44 am »

quote:

rkdiak schreef op 05 mei 2009 om 23:50:
[...]

Geen idee wie "Voorhoeve" is, maar ik heb verschillende bronnen die de nogal negatieve connotatie van Voorhoeve niet geven. Farizeeën en Christenen zijn de twee Joodse sekten die een Joods geloof met sterk hellenistische insteek en loskoppeling van de tempel-cultus voorstonden. Van een zich verheven voelen blijkt weinig, BEHALVE, uit de woorden van de grootste concurrent: de christenen.

Voorhoeve is een uitgever 1877 Den Haag.

Met betrekking tot de door mij geciteerde passage haalt hij lucas 18 vers 11 ev aan.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2009, 12:19:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 00:10:
[...]

Met betrekking tot de door mij geciteerde passage haalt hij lucas 18 vers 11 ev aan.
Ja, dat is een beetje het probleem he: de concurrentie is zelden erg neutraal.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2009, 12:22:15 am »

quote:

rkdiak schreef op 06 mei 2009 om 00:19:
[...]

Ja, dat is een beetje het probleem he: de concurrentie is zelden erg neutraal.
heb jij een advies m.b.t zinnige literatuur over dit onderwerp?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 06, 2009, 12:33:13 am »
..
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 12:33:55 am door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 06, 2009, 09:33:55 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 00:10:
[...]

Ik denk GC bedoelt: Het nieuwe testament in de Voorhoeve-vertaling. Hierin staat een uitgebreid voorwoord en ik neem aan dat het daarin wordt genoemd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 06, 2009, 09:44:43 am »

quote:

rkdiak schreef op 05 mei 2009 om 23:47:
[...]

[...]

Jezus was een rabbi, dat klinkt leuk. En ik weet uit andere topics dat het nog wel eens slecht valt als je de vraag stelt naar de werkelijke betekenis van woorden in hun context, maar ik doe het toch maar: wat IS een rabbi?

Jezus was een leraar in Israel met een groep discipelen om zich heen, hij leerde in de synagoge en was een uitlegger van de wet,. Die personen werden ook aangesproken met rabbi.

Voor de ontwikkeling in betekenis van dat woord zie onderstaand citaat.
bron: http://www.christianrevivalministries.nl/VOLG/VOLGapr06.htm

Bij een uitleg van Maria's uitspraak in Johannes 20: 16

quote:

Nu horen wij uit de mond van Maria de belijdenis: "Rabboeni". Het komt van `rab`,`Rabbi`,`Rabban`,`Rabbijn` is een ontwikkeling in de aanspreektitel voor Joodse Schriftgeleerden, `Rab` betekent figuurlijk: `grote` en `overste. In de laatste eeuw voor Christus werd elke leraar aangesproken met `Rabbi, dat is 'mijn Rab.'

Jezus wordt in Matteüs, Marcus en Johannes 12 maal aangesproken met `Rabbi,` - mijn Rab, mijn Leraar. In Europa is in de loop van de eeuwen `Rabbi` tot `Rabbijn` geworden.Men sprak ook wel over `onze Leraar` en dan luidde dat `Rabbannoe`. De eerste over wie men zo sprak was de grote Joodse Leraar Gamaliël. Het Hebreeuwse woord ` Rabbuni` komt eigenlijk uit het Aramees en is in feite niets anders dan de Galileese uitdrukking voor `Mijn Meester` en dan in de betekenis van `Mijn hoogste Meester,` met alle eerbied die aan de Allerhoogste verschuldigd is, want met dit woord werd in de tijden van het Oude Testament de Here God zelf aangesproken.

Volgens NT is de betekenis van het woord Rabbi: Meester. Vergelijk de tekst uit
Joh 20,16
Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester!
En de tekst uit bv:
Matt 23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet. 4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren. 5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot, 6 zij houden van de eerste plaats bij de maaltijden en van de erezetels in de synagogen, 7 en van de begroetingen op de markten en om door de mensen rabbi genoemd te worden. Gij zult u niet rabbi laten noemen; 8 want één is uw Meester en gij zijt allen broeders.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 09:47:08 am door Priscilla en Aquila »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 06, 2009, 10:32:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 mei 2009 om 00:22:
[...]

heb jij een advies m.b.t zinnige literatuur over dit onderwerp?
eigenlijk is ieder historisch werk over de joodse cultuur, religie en samenleving van rond het jaar nul, goed. Mits het maar niet geschreven is door christenen. Christelijke historici kunnen, maar zijn wel wat verdacht op voorhand. Maar auteurs die primair schrijven "als christen" zijn nogal problematisch hier.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 06, 2009, 10:35:02 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 mei 2009 om 09:44:
[...]

Jezus was een leraar in Israel met een groep discipelen om zich heen, hij leerde in de synagoge en was een uitlegger van de wet,. Die personen werden ook aangesproken met rabbi.
Veel te vaag. Dit is een omschrijving die volslagen de context buiten beschouwing laat. Daarmee heel bruikbaar om je vooraf ingenomen standpunt te steunen, maar totaal nutteloos voor een serieuze beschouwing.

quote:

Voor de ontwikkeling in betekenis van dat woord zie onderstaand citaat.
bron: http://www.christianrevivalministries.nl/VOLG/VOLGapr06.htm
En de naam van de site zegt me al genoeg over de vooringenomenheid van je citaat. Kom met wat objectievere bronnen, tenzij je erkent dat je analyse slechts dienstbaar is aan het vooraf ingenomen standpunt.

En na het lezen van deze "bron" blijkt dat ook. Geen schijn van een behoorlijke analyse, maar gewoon een bewering die past in een vooraf ingenomen standpunt.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 10:36:21 am door rkdiak »
So sue me!