Albertus,
Ik begin met te wijzen op het feit dat je conclusie dat Jezus en Michaël dezelfden zouden zijn uitsluitend gebaseerd is op menselijk redeneren, iets wat tot grote dwalingen kan leiden en heeft geleid. Er is geen enkele bijbeltekst die ronduit aangeeft dat jouw conclusie gerechtvaardigd is. Dat vergt alleen daarom al grote terughoudendheid in het stellen van zaken. Als de Bijbel niet duidelijk is over iets, moeten wij niet net doen alsof het wel heel duidelijk is. Dat leidt alleen maar tot sektarisch denken!
Ik geef wat commentaar bij enkele van de genoemde bijbelverzen :
quote:
"Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond." Dan.10
Als Michael slechts één van de voornaamste vorsten zou zijn dan zouden er meerderen zijn die met Hem vergelijkbaar zouden zijn! Zelf schrijf je dat hij beschouwd zou moeten worden als de hoogste der engelen. Dat gaat dus niet samen!! Dat alleen al maakt voor mij duidelijk dat Michael niet dezelfde is als Jezus Christus.
Uit het hoofdstuk Dan.10 zou je kunnen opmaken dat landen in de geestelijke wereld vertegenwoordigd worden door geestelijke machten. De vorst van Perzië is in dit geval een boze geestelijke macht waartegen de engel waarmee Daniël sprak zou strijden. Michael schoot te hulp en wordt aangeduid als Daniels engel, iets wat we kunnen opvatten als de engelvorst die God heeft aangesteld over Israël.
quote:
"Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem twistte over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: ‘Moge de Heer u straffen." Jud.9
Michaël durfde niet! Kennelijk was Satan minimaal even machtig als Michaël. Dat beeld klopt echt niet bij dat van Jezus! Jezus trad tijdens zijn rondwandeling op aarde altijd gebiedend op tegen Satan (Ga weg, Satan! Ma4:10) en zijn demonen. En Jezus was nota bene lager dan de engelen gesteld volgens de Hebreeënschrijver (voor korte tijd)! Hoe kon Hij dan toch zo bevelen?
Ook het feit dat Michaël ook in het NT nog met die naam voorkomt, geeft voor mij aan dat Michael en Jezus niet dezelfden zijn.
Op zich wordt weliswaar aangenomen dat "
de Engel des Heren" de oudtestamentische verschijningsvorm van Jezus Christus, maar de naam "de Engel des Heren" komt dan ook niet meer voor in het NT, hetgeen deze aanname lijkt te bevestigen. Zie speciaal het optreden van de Engel des Heren mbt tot Jozua in
Zach3. Zo treedt geen gewone engel op!
De lezing van 1 Thess.4:16 kwam mij wat vreemd voor. Welke vertaling gebruik je? Ik vermoed de Nieuwe Wereldvertaling, mij verder overigens onbekend...
Uit deze versie zou je namelijk idd de conclusie kunnen trekken dat de Heer(God) een aartsengel is! Daar plaats ik dan andere vertalingen tegenover
quote:
16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, NBV
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan; SV
16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;" NBG
16 Want de Heer Zelf zal met een bevelend roepen, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God neerdalen van de hemel" HV
Uit deze vertalingen maak ik het volgende op :
- de Heer zal zelf bevelend zal roepen (vermoedelijk dat de doden in Christus moeten opstaan!)
- Het roepen wordt begeleid door het klinken van de stem van een aartsengel (engel is boodschapper)
- en door het klinken van de bazuin van God. (zie functie hiervan i OT/Openb)
Juist in dit vers vind ik de combinatie als zou de Heer dezelfde zijn als een aartsengel erg gekunsteld.
Het terechte commentaar van P&A dat Jezus geen engel is, dat van Dingo (Hebr.1:13!) plus alle bovengenoemde kanttekeningen bij de aartsengel Michael, geplaatst tegenover de jouwe, maken dat ik geen reden zie mijn opvatting over wie Michael is te wijzigen.