Auteur Topic: Maria Tenhemelopneming  (gelezen 7607 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Gepost op: augustus 15, 2009, 02:05:54 pm »
Vandaag is het 15 augustus de dag dat de katholieke Kerk (de datum in de orthodoxe Kerk weet ik niet) het hoogfeest van de Maria Tenhemelopneming viert (in de volksmond ook wel mariahemelvaart).

Wat algemene informatie:

Hoogfeest

Maria-Tenhemelopneming wordt in de RK-Kerk jaarlijks gevierd op 15 augustus. In het Nederlands taalgebied wordt het feest in de volksmond ook wel Maria-Hemelvaart genoemd. Herdacht wordt dat Maria, de moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Spreken van een hemelvaart is dus minder correct, omdat Maria niet op eigen kracht ‘opsteeg’, maar door God aan de aardse werkelijkheid werd onttrokken. Dit geloofsgegeven is voor de Rooms-Katholieke Kerk zo belangrijk dat Maria-Tenhemelopneming net als Kerstmis een liturgisch hoogfeest is.

Ontslaping
Maria-Tenhemelopneming werd eind 6e eeuw door keizer Mauritius in Byzantium ingevoerd; later nam de Kerk van Rome onder de heilige paus Sergius I (687-701) het feest over. Het feest heette eerst Dormitio Mariae, dat ‘ontslaping van Maria’ betekent. Deze naam verwijst naar een oude overlevering die vertelt dat Maria op de Berg Sion in Jeruzalem stierf te midden van de Apostelen.

Zondeloosheid
Dat in de traditie het sterven van Maria samenvalt met haar tenhemelopneming heeft te maken met de diepe overtuiging dat de dood van de Heilige Maagd vanwege haar zondeloosheid geen vat op haar had. Vandaar dat men liever spreekt van Maria’s ontslaping dan van haar dood.

Dogma
Het geloofsgegeven dat de Kerk op 15 augustus viert is pas in 1950 door paus Pius XII tot Dogma verklaard. Het belangrijke document Lumen Gentium van het Tweede Vaticaans Concilie verwoordde dit dogma aldus: “Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van ieder smet van de Erfzonde, in het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood”

Lichaam en ziel
Wat opvalt is de formulering ‘opgenomen met lichaam en ziel’. Dat betekent dat de dood geen macht meer heeft over Maria. In tegenstelling tot andere stervelingen hoeft Maria volgens de katholieke leer niet meer te wachten op de Opstanding der Lichamen op de Laatste Dag waarop de mensheid geoordeeld zal worden. Vanwege haar zondeloosheid hoeft zij namelijk niet geoordeeld te worden. Maria’s tenhemelopneming is dus de totale aanvaarding van haar gehele persoon – ziel én lichaam - door God.

http://www.parochieneede.nl/img-b/mariahemelvaart.jpg

Bij deze wens ik alle deelnemers een prettige viering als ze die gaan bijwonen of anders een mooi en goed  moment van bezinning.

Eindig ik met een lofzang en een simpel weesgegroetje.

Lofzang van Maria

Ik zing van ganser harte voor de Heer
ben opgetogen om mijn God de redder
want Hij had oog voor mij Zijn dienares
maar wie ben ik dat Hij mij heeft gevraagd
nu mag ik mij voortaan gelukkig prijzen
dat Hij zo grote dingen aan mij deed
en alle eeuwen stemmen met mij in
de Heer is machtig Zijn Naam is heilig
Iedere tijd opnieuw gaat zijn genade
naar allen die eerbiedig met Hem leven
genade is zijn kracht,maar alle hoogmoed
al onze eigenwaan ontmaskerd Hij
alle machthebbers stoot hij van de tronen
armen en kleine maakt Hij groot
wie honger heeft geeft Hij in overvloed
en rijke stuurt Hij heen met lege handen
altijd is Hij zijn volk nog trouw gebleven
altijd bezorgd om Israel zijn dienstknecht
zo had Hij het belooft aan onze vaderen
aan Abraham en aan zijn volk voorgoed

Eer aan de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest
Zoals het was in het begin en nu en altijd
en in de eeuwen der eeuwen

Amen

Wees gegroet Maria,
vol van genade.
De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot.
Heilige Maria,
Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

dingo

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2009, 02:27:53 pm »
Jij en alle mede-katholieken een prettige viering toegewenst! Kun je me misschien in het kort uitleggen of een link geven waar het idee van de veronderstelde zondeloosheid van Maria op gebaseerd is? (Best mogelijk dat het al eerder gevraagd is maar dan heb ik het zo snel niet gevonden.)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2009, 02:34:36 pm »
Dank je.
Ik heb de informatie die je zoekt niet zo voor de hand en ik wil er niet uit de losse pols beweringen over doen. Vanavond of morgen zal ik trachten je vraag te beantwoorden.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2009, 06:02:30 pm »
Thorgem,

leuk om te lezen, zo over de mariahemelvaart. Hoe vieren jullie dit? Ook ik ben benieuwd naar jou antwoord op Dingo's vraag.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

drentenaar

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2009, 10:08:05 pm »

quote:

dingo schreef op 15 augustus 2009 om 14:27:
Kun je me misschien in het kort uitleggen of een link geven waar het idee van de veronderstelde zondeloosheid van Maria op gebaseerd is?

Beste Dingo, er zijn twee Mariadogmata:
Maria's veronderstelde zondeloosheid wordt echter niet gevierd op 15 augustus (= Maria ten hemelopneming, dogma sinds 1950);
maar op 8 december, Maria onbevlekt ontvangen, dogma sedert 1854.

cyber

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2009, 11:33:36 pm »
Ik ben wat aan de late kant zie ik, maar ik hoop dat jullie een goede viering hebben gehad.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2009, 10:38:43 am »

quote:

dingo schreef op 15 augustus 2009 om 14:27:
Jij en alle mede-katholieken een prettige viering toegewenst! Kun je me misschien in het kort uitleggen of een link geven waar het idee van de veronderstelde zondeloosheid van Maria op gebaseerd is? (Best mogelijk dat het al eerder gevraagd is maar dan heb ik het zo snel niet gevonden.)
Ik heb het even snel opgezocht, het is dus niet zo grondig. Maar wat jij vraagt heeft idd betrekking op een ander dogma (zoals Drentenaar al aangeeft, waarvoor dank) die van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (wiki: http://nl.wikipedia.org/w...kte_Ontvangenis_van_Maria). Dat dogma is afgekondigd in een pauselijke bul (officieel document). Een korte formulering van het dogma is ook op Wiki te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ineffabilis_Deus
De complete tekst van de bul is te vinden op: http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=254

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2009, 10:52:17 am »

quote:

Antonius schreef op 15 augustus 2009 om 18:02:
Thorgem,

leuk om te lezen, zo over de mariahemelvaart. Hoe vieren jullie dit? Ook ik ben benieuwd naar jou antwoord op Dingo's vraag.

Dat ligt eigenlijk een beetje aan de persoon zelf. Er zijn enkele (bedevaart)plaatsen in Nederland  waar mensen graag heen gaan op zo'n dag. De persoonlijke invulling die je er aan geeft verschil per persoon natuurlijk. Zo heb ik gisterochtend even stil gestaan bij het icoon wat ik op het dressoir heb staan. Helaas moest ik naar mijn werk zodat ik geen kaars kon branden, wel heb ik een aantal weesgegroetjes gebeden en wat persoonlijke woorden in gebed gegeven. Ik wou eigenlijk nog de rozenkrans bidden maar daar ben ik niet aan toegekomen. Gisteravond ben ik naar de eucharistieviering gegaan en dat was een viering zoals anders enkel met wat meer nadruk op Maria in de lezingen en in de homilie.

Verder was in de kerk het beeld van Maria naar voren gehaald zodat het beeld ongeveer naast het altaar stond. Mensen hadden er bloemen naast en voor gelegd. En er stonden kruiden die je na de viering mee kon nemen.

Verder door de dag heen speelde het in gebed en gedachten.

dingo

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2009, 10:09:10 pm »
Thorgrem bedankt voor de links, als niet-katholiek kan ik er niet zoveel mee maar ik snap de intentie.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2009, 07:09:39 am »

quote:

dingo schreef op 16 augustus 2009 om 22:09:
Thorgrem bedankt voor de links, als niet-katholiek kan ik er niet zoveel mee maar ik snap de intentie.
Dat kan ik me voorstellen, maar als je de intenties snapt (zonder dat je het daarmee eens hoeft te zijn) dan lijkt me dat al genoeg. Zelf heb ik overigens ook vrij weinig met lange officiële en taaie teksten zoals die bul. :) Toch geeft die korte formulering het beter weer dan dat ik het uit de losse pols zou doen. Vandaar de verwijzing.

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2009, 02:56:04 pm »
Alsnog gefeliciteerd Thorgrem. Ik hoop dat je in de gelegenheid was om een mooie Mis te vieren? Wij waren in het uiterste zuiden, waar Maria nog gekend wordt en het "Sterre der zee" nog galmt :)
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2009, 03:00:39 pm »

quote:

rkdiak schreef op 21 augustus 2009 om 14:56:
Alsnog gefeliciteerd Thorgrem. Ik hoop dat je in de gelegenheid was om een mooie Mis te vieren? Wij waren in het uiterste zuiden, waar Maria nog gekend wordt en het "Sterre der zee" nog galmt :)

Het was idd een mooie viering op een zaterdagavond. De pastor die ons gaat trouwen ging voor verder was er een diaken en twee lectoren en twee misdienaren. De kerk was niet vol, maar we waren met een leuk aantal. :)

Nog naar een viering geweest op vakantie? Of een kerk bezocht? Inspiratie opgedaan? :)
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2009, 03:02:22 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2009, 03:41:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 augustus 2009 om 15:00:
[...]

Het was idd een mooie viering op een zaterdagavond. De pastor die ons gaat trouwen ging voor verder was er een diaken en twee lectoren en twee misdienaren. De kerk was niet vol, maar we waren met een leuk aantal. :)

Nog naar een viering geweest op vakantie? Of een kerk bezocht? Inspiratie opgedaan? :)

Ik ben natuurlijk naar de Mis gegaan, MthO is een verplichte feestdag he ;)

Inspiratie heb ik wel opgedaan ja, maar nogal gemengd. De Kerk is stervende in ons land.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2009, 04:34:37 pm »

quote:

rkdiak schreef op 21 augustus 2009 om 15:41:
[...]

Ik ben natuurlijk naar de Mis gegaan, MthO is een verplichte feestdag he ;)

Inspiratie heb ik wel opgedaan ja, maar nogal gemengd. De Kerk is stervende in ons land.

Ja ok. Maar voor mij is het in het buitenland toch wel een hele drempel. Zeker met mijn vriendin.

Graag hoor ik dan verhalen over de volop levende Kerk aldaar. :) Overigens is de  Kerk hier nog zeker niet op sterven na dood. Zo is er sinds enkele jaren een Maria processie in Zwolle (goed, normaal zou ik nooit vrijwillige zo'n vies woord in mijn mond nemen, maar in dit geval wel) die steeds meer bezoekers en deelnemers schijnt te trekken.

http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4274_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3064_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3152_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4368_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4401_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3068_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3125_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3092_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4290_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_3098_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4313_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4418_470.jpg
http://www.weblogzwolle.nl/images/stories/Aug.%202009%20B/mariaprocessie_2009_4422_470.jpg

En ook het aantal nieuwe priesterstudenten schijnt dit jaar hoog te zijn: http://www.katholiekneder...ctID693289_FJaar2009.html

Kortom, ziek, dat is ze zeker, maar op sterven? Zover zal het niet komen, zelfs niet in een land als het onze.

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2009, 06:08:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 augustus 2009 om 16:34:
[...]

Ja ok. Maar voor mij is het in het buitenland toch wel een hele drempel. Zeker met mijn vriendin.

Graag hoor ik dan verhalen over de volop levende Kerk aldaar.
Je begrijpt me verkeerd: wat ik zag was

- In Nederland (nou ja, Limburg)
- Duidelijk teken van het sterven van de kerk

quote:

Kortom, ziek, dat is ze zeker, maar op sterven? Zover zal het niet komen, zelfs niet in een land als het onze.
We zullen zien. Ik heb overigens weinig moeite met haar sterven. Ik heb meer moeite met de lijkenpikkers die er met haar erfenis vandoor proberen te gaan.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2009, 06:48:10 pm »

quote:

rkdiak schreef op 21 augustus 2009 om 18:08:
[...]
Je begrijpt me verkeerd: wat ik zag was

- In Nederland (nou ja, Limburg)
- Duidelijk teken van het sterven van de kerk
Dat kan ik me voorstellen in een van oudsher zo'n met religie doordrenkte samenleving. En ja, de komende tien, twintig jaar zal daar nog wel meer afbraak zijn. Maar er zal altijd een kern overblijven. Het is zaak om die kern een zo goed mogelijk nalatenschap mee te geven opdat zij vanuit een goede startpositie weer verder kunnen bouwen en de Kerk weer tot bloei kan komen. Alhoewel dat in een seculiere samenleving nimmer meer zo zijn als ten tijde van het Rijke Roomse Leven. Vele mensen denken vrij gemakzuchtig dat het hun generatie nog wel zal duren, ik wil echter bijvoorbeeld ook dat mijn kinderen in de Kerk kunnen opgroeien.

quote:

[...]

We zullen zien. Ik heb overigens weinig moeite met haar sterven. Ik heb meer moeite met de lijkenpikkers die er met haar erfenis vandoor proberen te gaan.
Dat ook. Maar ik geloof niet meer in een totaal sterven van de Kerk in Nederland. Altijd zal er een groep overblijven die op een gegeven moment weer zal oogsten. Dat er veel mensen/organisaties proberen om de leegte te vullen is duidelijk zichtbaar. Dat deze er niet in zullen slagen om de Kerk te vervangen is steeds meer en meer zichtbaar in deze seculiere samenleving.

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #16 Gepost op: augustus 21, 2009, 10:14:32 pm »
Je hebt gelijk, die kern zal er altijd zijn. En ze zal vruchtbaar zijn. De graankorrel moet sterven om vrucht te dragen :)
So sue me!

Oogje

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2009, 10:57:32 am »
Dat zat ik dus ook al meteen te denken bij jouw post, rkdiak. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2009, 02:17:05 pm »
Een mooie tekst van de priestermeditatie op katholieknieuwsblad.nl

Hoe mooi is Maria in die voortdurende ingeto­genheid waarin het evangelie haar laat zien: „Zij bewaarde dit alles in haar hart.“ Voor wie liefheeft is die volle stilte fascinerend.
Hoe zou ik als Maria kunnen leven in haar mystieke stilte? Onze roeping is te spreken, het evangelie te verkondigen, steeds in de weer te zijn, onder rijken en armen te verkeren, in krotten te komen, op straat, in scholen, overal.

Ook Maria heeft gesproken. Ze heeft Jezus gegeven. Nooit is er in de wereld iemand meer apostel geweest dan zij. Niemand heeft ooit woorden gesproken zoals zij die het Woord ter wereld bracht. Maria is werkelijk Koningin der apostelen. Zo wordt ze terecht genoemd.
Maar zij zweeg. Zij zweeg, omdat ze niet met twee ën konden spreken. Het woord wordt altijd gedragen door een stilte, zoals een portret een achtergrond nodig heeft. Zij zweeg, omdat ze schepsel was. Omdat het niets niet spreekt. Maar in haar niets-zijn sprak Jezus en zei: zichzelf. God, Schepper en Al, sprak in het niets van een schepsel.

Hoe kan ik dan als Maria leven? Hoe kan mijn leven iets hebben van wat haar zo fascinerend maakt? Doordat ik het schepsel in mij tot zwijgen breng en de Geest van de Heer in dit zwijgen laat spreken. Zo leef ik als Maria en leef ik als Jezus. Zo leef ik Jezus door Maria te leven.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2009, 07:59:20 pm »
Feest 31 mei (voorheen) & 22 augustus.

Zoals Jezus na aankomst bij God bekleed werd met koninklijke waardigheid, zo werd ook Maria bij haar aankomst in de hemel door de Vader en de Zoon in de Heilige Geest tot koningin gekroond.
Hoewel er in de bijbel zelf niets staat over Maria als koningin van de hemel, wordt daarover al sinds de middeleeuwen gezongen en gebeden in kerkelijke hymnen en litanieën, zowel in de oosterse als in de westerse kerk. Bekend is de Latijnse hymne ‘Salve Regina’ (= ‘gegroet koningin’). De Litanie van Maria kent de aanroeping: “Koningin van de hemel, bid voor ons.” Het vormt het vijfde geheim van de zogeheten Vijf Glorievolle Geheimen die bij de rozenkrans overwogen kunnen worden (zie MARIA-Rozenkrans: 1571; feest 7 oktober).

Ook in de kerkelijke kunst is dit gegeven vaak afgebeeld. Denk bv. aan het 12e eeuwse mozaïeken in de apsis van de Santa Maria in Trastevere of van de Santa Maria Maggiore, beide te Rome. Of aan de gebeeldhouwde Mariaportalen van de Franse kathedralen; vaak wordt de top ervan gevormd door een tafereel van Maria’s kroning: zo bv. in Reims of Senlis. Prachtig is de wandschildering van Fra Angelico in het San-Marcoklooster te Florence. Of we denken aan plafondschilderingen in Zuid-Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse barokkerken.

In 1870 kregen de Spaanstalige bisdommen over de hele wereld toestemming om dit feest te vieren op 31 mei, ter afsluiting van de aan Maria toegewijde meimaand. Eind 1954, het eeuwfeest van de afkondiging van het dogma van Maria’s Onbevlekte Ontvangenis, breidde paus Pius XII († 1958) het feest uit tot over heel de kerk. Sinds de liturgieherziening van het Tweede Vaticaans Concilie(1969) staat het feest op 22 augustus, de octaafdag van 15 augustus, waarop de kerk vanouds viert dat Maria met lichaam en ziel in de hemel is opgenomen. Zo komt de samenhang tussen beide feesten beter tot zijn recht.

Adinomis

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2009, 09:19:40 pm »
Uit een katholieke website:

quote:

Mei is in de Katholieke Kerk de Mariamaand. De Romeinen noemden de meimaand naar de moedergodin Maia. In de Middeleeuwen ontstond in Italië het gebruik om mei toe te wijden aan Maria, de Moeder Gods.
.....
De toewijding van een maand aan Maria heeft zoals bij veel katholieke feesten het geval is een heidense achtergrond. De Romeinen vierden diverse voorjaarsfeesten. Begin mei hadden ze het meerdaagse bloemenfeest, de Floralia geheten. Op de eerste dag van mei vierden ze het feest van de aardgodin Bona Dea, die later met de Griekse godin Maia werd geïdentificeerd.

Maia
De maand mei (Maius in het Latijn) werd naar Maia vernoemd. Zij was de oudste en mooiste van de Pleiaden, de zeven dochters van Atlas en Pleione. Het Griekse woord maia betekende oorspronkelijk 'moeder' en later 'vroedvrouw'. De Romeinen vereerden deze Griekse moedergodin omdat zij de dingen van de natuur zou laten groeien. Het Latijnse woord maior (= 'groter') is dan ook aan maia verwant.

http://www.rkkerk.nl/abc/detail_objectID591052.html

Commentaar overbodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

cyber

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #21 Gepost op: augustus 22, 2009, 10:27:01 pm »

quote:

Ik wil toch maar even commentaar leveren, want

als je zonder kennis van de geschiedenis dit leest dan kun je er geen touw aan vast knopen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #22 Gepost op: augustus 22, 2009, 10:32:14 pm »

quote:

cyber schreef op 22 augustus 2009 om 22:27:
[...]

Ik wil toch maar even commentaar leveren, want

als je zonder kennis van de geschiedenis dit leest dan kun je er geen touw aan vast knopen.

Zonder kennis van (christelijke) geschiedenis maakt men schijnbaar nogal overhaaste conclusies. Conclusies die zich tegen de christenen die geen weet hebben van (christelijke) geschiedenis zullen keren. Want het kost bijzonder weinig moeite om met wat zoekwerk op soortgelijke wijze het christendom neer te zetten.

Maar goed, wat niet weet wat niet deert zal men waarschijnlijk in sommige kringen denken.

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #23 Gepost op: augustus 22, 2009, 11:20:54 pm »

quote:

Je intenties zijn duidelijk. Ik zal bidden dat je ziel vergeving mag krijgen.
So sue me!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #24 Gepost op: augustus 23, 2009, 08:24:20 am »
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de basis van de verschillende invalshoeken de duiding van de schriftteksten is.
Hierin signaleer ik een geestelijke spraakverwarring.
Men kan nog zoveel schrijven over en weer omtrent bijv. dit onderwerp welke voor de Kerk een schat is die men dient te verdedigen tegen alle (in hun ogen) ketterij in.
Men kan nog zoveel proberen te overtuigen vanuit de kerken na de reformatie en allen gezindten die met betrekking tot dit onderwerp met dezen op één lijn zitten.

Het kernprobleem zit in wat men de zuivere schriftlezing acht.

Ik heb op betreffende dag via de RKK een dienst gezien en begrijp dat de vrouw uit openbaring die het kind baarde gezien wordt als Maria, terwijl anderen mene te veronderstellen dat het hier de gemeente betreft (naar ik begrijp)

Zou het gesprek zich niet eens een keer moeten richten op de juiste wijze van schriftverstaan?

Goede zondag
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2009, 08:26:08 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #25 Gepost op: augustus 23, 2009, 10:03:12 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 23 augustus 2009 om 08:24:
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de basis van de verschillende invalshoeken de duiding van de schriftteksten is.
Kun je dit iets verder verduidelijken? Wellicht dat het aan mij ligt, maar ik begrijp nu niet wat je hiermee wil zeggen.

quote:

Hierin signaleer ik een geestelijke spraakverwarring.
Men kan nog zoveel schrijven over en weer omtrent bijv. dit onderwerp welke voor de Kerk een schat is die men dient te verdedigen tegen alle (in hun ogen) ketterij in. Men kan nog zoveel proberen te overtuigen vanuit de kerken na de reformatie en allen gezindten die met betrekking tot dit onderwerp met dezen op één lijn zitten.
Zoveel hoeft er niet over geschreven te worden. Het enige wat ik trachtte te doen in dit topic (wat staan in Christen-zijn in de dagelijkse praktijk) is een stukje mystieke geloofsbeleving overbrengen, dat concretiseren naar gebeurtenissen in het gewone leven van alledag (en specifieker nu mbt bepaalde bijzondere data).

quote:

Het kernprobleem zit in wat men de zuivere schriftlezing acht.
Er is geen probleem. Ik geef wat informatie over een stukje christelijke praktijk en mensen kunnen dat ter kennisgeving aannemen of simpelweg negeren.

quote:

Ik heb op betreffende dag via de RKK een dienst gezien en begrijp dat de vrouw uit openbaring die het kind baarde gezien wordt als Maria, terwijl anderen mene te veronderstellen dat het hier de gemeente betreft (naar ik begrijp)
Wederom geen flauw idee wat je hier mee duidelijk wil maken. De kans is dus groot dat je het verkeerd begrepen hebt.

quote:

Zou het gesprek zich niet eens een keer moeten richten op de juiste wijze van schriftverstaan?
Leef je uit, niemand die je tegenhoud. Overigens dan wel in een ander topic want wat hier beschreven wordt (Maria tenhemelopneming, Maria koningin van de hemel) zul je niet in de Schrift terugvinden, of maar heel summier.

quote:

Goede zondag
Zelfde.

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #26 Gepost op: augustus 23, 2009, 11:09:35 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 23 augustus 2009 om 08:24:
Nee hoor, de basis is de mate van respect en wellevendheid. Thorgrem deelt zijn vreugde, en een enkeling kan het niet laten een combinatie van onkunde, onnozelheid en respectloosheid ten toon te spreiden.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2009, 11:10:53 am door rkdiak »
So sue me!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2009, 11:49:31 am »
Niet gericht aan één specifiek,

Ik wil graag de wederzijdse spanning er af hebben, maar dat lijkt me zo langzamerhand een onmogelijke zaak. Eén van de redenen dat ik inmiddels minder schrijf op dit forum.
Brand lijkt vaak geblust, maar kennelijk is sprake van een veenbrand. Bij voldoende zuurstof kan de boel zo weer in de fik staan.

Het nodigt me steeds minder uit te reageren. Ik hou me voor niet van die of die te willen zijn, maar enkel van Jezus Christus.

Vanochtend een uitstekend woord gehoord, dat schept vreugde.

Jerommel

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #28 Gepost op: augustus 23, 2009, 01:04:35 pm »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #29 Gepost op: augustus 23, 2009, 02:16:13 pm »
Thorgrem start dit topic met de mededeling: Vandaag is het 15 augustus de dag dat de katholieke Kerk (de datum in de orthodoxe Kerk weet ik niet) het hoogfeest van de Maria Tenhemelopneming viert (in de volksmond ook wel mariahemelvaart).

Hij geef dan wat algemene informatie.

Hem wordt dan een prettige viering gewenst met een vraag erbij om uitleg van een specifiek onderdeel van zijn verhaal.

Iemand anders vraagt nog hoe dit eigenlijk gevierd wordt.

Thorgrem geeft de gevraagde informatie.

Degene die de eerste vraag stelde bedankt hem en voegt eraan toe dat hij er als niet-katholiek niet zoveel mee kan, maar de intentie snapt.

Thorgrem schrijft dat hij zich dat voor kan stellen maar dat het genoeg is als je de intenties snapt zonder dat je het ermee eens hoeft te zijn.

Dan volgt nog een gesprek tussen katholieken of de kerk in Nederland stervende is of niet.

En dan komt er ineens de klad in dit naar elkaar tot dan toe zeer respectvolle topic.

Jammer.

We zijn niet met zoveel moderatoren. Ik denk dat als het zo door gaat in dit topic, we hem dan maar op slot zullen doen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Jerommel

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #30 Gepost op: augustus 23, 2009, 03:37:13 pm »
Tja, er begon iemand over lijkenpikkerij en diefstal van een (geclaimde) erfenis...

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #31 Gepost op: augustus 23, 2009, 04:41:51 pm »

quote:

Jerommel schreef op 23 augustus 2009 om 15:37:
Tja, er begon iemand over lijkenpikkerij en diefstal van een (geclaimde) erfenis...
En jij voelde je aangesproken, volkomen ten onrechte. Opmerkelijk.
So sue me!

Jerommel

• Bekijk profiel
Maria Tenhemelopneming
« Reactie #32 Gepost op: augustus 23, 2009, 05:13:03 pm »

quote:

rkdiak schreef op 23 augustus 2009 om 16:41:
[...]

En jij voelde je aangesproken, volkomen ten onrechte. Opmerkelijk.

Neu, niet direct aangesproken hoor.
Ik ben gewoon een bemoeial...