Auteur Topic: Is de Bijbel compleet en waar  (gelezen 84044 keer)

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
Is de Bijbel compleet en waar
« Reactie #100 Gepost op: augustus 31, 2009, 01:41:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 augustus 2009 om 12:56:
Hoi Esther, leuk je weer te lezen :)

Insgelijks.

Alvast bedankt voor je antwoord, RKDiak. Voordat ik me aan een eventuele inhoudelijke reactie waag, zal ik me eerst wat gaan inlezen.
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: augustus 31, 2009, 02:38:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 augustus 2009 om 12:56:
Hoi Esther, leuk je weer te lezen :)

[...]

Het is natuurlijk allemaal wel een kwestie van datering. Mensen die koste wat kost willen geloven dat bijvoorbeeld de het Evangelie volgens Johannes, de Openbaring van Johannes is geschreven door de apsotel Johannes of de Hebreeën-brief door Paulus, moet alles wel dateren op een tijd waarin Johannes en Paulus nog geleefd kunnen hebben. Die aanpak is niet alleen volstrekt onwetenschappelijk, ze is zelfs volstrekt onschriftuurlijk.

Niet wetenschappelijk kan ik begrijpen.
Onschriftuurlijk zou je misschien aan de meelezers kunnen uitleggen.

quote:

Als je uit gaat van een datering van het NT in de eerste of tweede eeuw na Chr, dan zijn verschillende christelijke teksten ouder of uit dezelfde tijd. Denk bijvoorbeeld aan: de didachè, de brieven van Clemens (we hebben zijn eerste brief aan Korinthe nog), de herder van Hermas, de zeven brieven van Ignatius van Antiochië, de brieven (we hebben er één nog) van Pulycarpus van Smyrna, de "brief van Barnabas" (die niet van Barnabas was), de teksten van Papias, etc.

Je bedoelt dat de meeste geschriften die je hierboven noemt ouder zijn dan het NT?
(Jij gaat er sowieso niet vanuit dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheuus, of dat het evanglie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: augustus 31, 2009, 06:59:32 pm »
Hoi Priscilla en Aquila,
Hoewel je post niet aan mij is gericht, heb ik desondanks een paar kleine vraagjes over hetgeen je schrijft:

quote:

Priscilla en Aquila:
Niet wetenschappelijk kan ik begrijpen.
Onschriftuurlijk zou je misschien aan de meelezers kunnen uitleggen.

Kan uit de Schrift worden afgeleid dat Johannes' Evangelie en de Openbaring van Johannes beiden van de Apostel Johannes zijn? Zoniet, kan de aanname dat beide Geschriften van Johannes zijn dan iets anders zijn dan onschriftuurlijk?
Dit is slechts een vraag uit interesse.

Je vervolgt:

quote:

Priscilla en Aquila:
... gaat er sowieso niet vanuit dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheuus, of dat het evanglie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?

Interessante wending! Er is een non-Scriptura traditie die vertelt dat het Evangelie van Mattheus door Mattheus is geschreven. Sola Scriptura kan deze conclusie m.i. niet trekken; verder dan een (onwaarschijnlijke) hypothese komt men niet op basis van de Schrift.
Op welke grond kan worden geconcludeerd dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheus, en dat het  evangelie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?

Hoi RKDiak,
Dit is de datering die Bart Ehrman (ik las dat jij werk van hem gelezen had) geeft in “The New Testament, a historical Introduction to the early Christian writings” en in “Lost Christianities”: Openbaring van Johannes [deels in 60, uiteindelijke versie 95], Evangelie van Johannes [tussen 90 en 100], Hebreeën-brief [70 (volgens sommigen) - eind eerste eeuw (volgens de meesten)], de didachè [de uiteindelijke versie wordt in 100 geschat], de brieven (Korinthe) van Clemens [95 of 96], de herder van Hermas [eerste helft van 1e eeuw], de zeven brieven van Ignatius van Antiochië [rond 110], de brieven (we hebben er één nog) van Pulycarpus van Smyrna [110 of wat later], de "brief van Barnabas" (die niet van Barnabas was) [rond 130].
« Laatst bewerkt op: september 01, 2009, 04:30:25 pm door Esther.bat.Mordechai »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: augustus 31, 2009, 08:49:24 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 31 augustus 2009 om 18:59:
Hoi Priscilla en Aquila,
Hoewel je post niet aan mij is gericht, heb ik desondanks een paar kleine vraagjes over hetgeen je schrijft:

[...]

Kan uit de Schrift worden afgeleid dat Johannes' Evangelie en de Openbaring van Johannes beiden van de Apostel Johannes zijn? Zoniet, kan de aanname dat beide Geschriften van Johannes zijn dan iets anders zijn dan onschriftuurlijk?
Het is altijd weer opmerkelijk hoe "buitenstaanders" de Schrift zoveel beter lezen, dan mensen die door hun achtergrond niet kunnen of willen zien wat er staat en wat er niet staat :)

Je vraag is de spijker op de kop.

quote:

Interessante wending! Er is een non-Scriptura traditie die vertelt dat het Evangelie van Mattheus door Mattheus is geschreven. Sola Scriptura kan deze conclusie m.i. niet trekken; verder dan een (onwaarschijnlijke) hypothese komt men niet op basis van de Schrift.
Op welke grond kan worden geconcludeerd dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheus, en dat het  evangelie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?
Traditie!
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: augustus 31, 2009, 09:44:49 pm »
per abuis 2x gepost, zie post van 21.50
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2009, 09:54:50 pm door Aslanning »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: augustus 31, 2009, 09:47:45 pm »
Of mondelinge overlevering, wat je ook weer orale traditie zou kunnen noemen.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: augustus 31, 2009, 09:50:17 pm »
Dag Esther,
Jouw vraag is weer niet aan mij gericht, maar ik reageer toch maar even....
Schriftuurlijk betekent in dit geval dat als de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes is gericht en door hem is opgeschreven, dat de conclusie in principe NIET kan zijn dat de schrijver van het boek een ander is geweest dan Johannes. De conclusie mag niet in tegenspraak zijn met wat het boek zelf zegt. In dit geval is niet 100% aan te tonen, dat het om de apostel Johannes gaat, ook al zijn er interne aanwijzingen.
Als een boek niet vermeldt wie de schrijver is dan kan dat som uit buitenbijbelse bronnen best bekend zijn, maar gelijktijdig mag de conclusie getrokken worden dat de Heilige Geest het kennelijk niet nodig heeft geacht dat dit in het boek werd opgenomen. In dit opzicht is de Bijbel niet vergelijkbaar met andere boeken, naar mijn overtuiging.
Bij het evangelie naar Johannes is evenmin keihard vast te stellen dat het om de apostel Johannes gaat, hoewel de christenen van het eerste uur en de aantekeningen die ons bekend zijn aangeven dat de "discipel" die Jezus liefhad de apostel Johannes is geweest, naar ik gelezen heb. Interessant, maar niet noodzakelijk om te weten dus!

De problemen doen zich natuurlijk meer voor als mensen gaan beweren dat niet Mozes in opdracht van God wetten heeft opgetekend - dat staat er namelijk - maar dat dit pas na de ballingschap zou zijn gebeurd terwijl alles mondeling zou zijn doorgebriefd. Dat laatste zou ik in principe als onschriftuurlijk afwijzen.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2009, 09:53:55 pm door Aslanning »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 01, 2009, 12:39:02 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 31 augustus 2009 om 18:59:
Hoi Priscilla en Aquila,
Natuurlijk mag dat! :)

quote:

De term 'onschriftuurlijk' zou je dan eerst moeten bekijken. Jij bedoelt - als ik het goed lees, met 'onschriftuurlijk': buitenbijbels, zo lijkt het.
Ik weet natuurlijk niet wat rkdiak met deze term bedoelde en daarom vroeg ik om uitleg aan de meelezers.
Er kan zomaar begripsverwarring ontstaan als de 'normale' betekenis van het woord schriftuurlijk is: de inhoud van de schrift is niet in onderlinge tegenspraak met elkaar bv.,
en als er bv niet letterlijk staat dat Johannes het evangelie schreef, maar: de discipel die Jezus liefhad, is het m.i. schriftuurlijk om hierbij Johannes te zien als schrijver. De discipel die Jezus liefhad, IS nl Johannes.

quote:

Je vervolgt:
[...]

Je quote een opmerking van mij aan rkdiak

quote:

p&a aan rkdiak:
(Jij gaat er sowieso niet vanuit dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheus, of dat het evangelie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?)

Dit zeg ik n.a.v. zijn opmerkingen over ander geschriften van vroege kerkvaders die wrs eerder zouden zijn geschreven dan de evangelien of andere boeken van het NT.
Ik trek dan een conclusie dat hij er wrs niet vanuit zal gaan dat Matheus dan ook echt door Matheus is geschreven. Bij een veel latere datering kun je dat nl ook niet omdat Mattheus toen niet meer leefde.

(Wat mij nu spontaan invalt: hoe weet je dan zeker dat die brieven van Clemens door Clemens geschreven zijn en niet door een ander (en hoezo hebben die dan wel een vroege datering?)
Ik noem hier trouwens Matheus of Johannes maar kan net zo goed de brieven van Petrus of Paulus noemen.

quote:

Op welke grond kan worden geconcludeerd dat het evangelie van Mattheus geschreven is door Mattheus, en dat het evangelie van Johannes is geschreven door de apostel Johannes?

Misschien gewoon omdat dat erboven staat?
Of: netzo als dat we er vanuit gaan de brieven van Ignatius door hemzelf zijn geschreven of de brieven van Clemens.
Iig is het duidelijk dat het van Mattheus en Johannes is, want bij de Hebreeen is het minder duidelijk het geval dat men weet wie de auteur is, en daar wordt dan ook geen geheim van gemaakt.

De Kerk heeft deze boeken erkend als horende bij de canon - erkend als het Woord van God. Waarom er Matheus of Johannes  boven zou staan als dat niet het geval is, zou ik toch wel enigszins misleidend vinden.
Aangezien de canon de boeken zijn die als gezaghebbend naar voren kwamen, ga ik er vanuit dat dat opschrift ook correct is.
Aangezien de datering van dit boek ook ligt/kan liggen rond/net na het jaar 70, is dit zo vroeg dat je er dan ook veel minder van uit hoeft te gaan dat het eventueel niet meer zou kloppen.
De schrift is betrouwbaar, en of we nu uit betrouwbare bron weten dat het Mattheus was of dat het letterlijk in de tekst staat, doet er dan niet zo toe.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2009, 12:42:21 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 01, 2009, 03:15:38 am »

quote:

rkdiak schreef op 27 augustus 2009 om 22:37:
Ik moet toch echt eens gereformeerd worden, als ik dit goed tot me door laat dringen
Wat voor soort had je in gedachten?
« Laatst bewerkt op: september 01, 2009, 03:17:26 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 01, 2009, 03:27:59 am »
Ik las dat de Openbaringen van Johannes niet door hem geschreven is in dit topic, is deze visioen dan wel van Johannes geweest of van iemand anders?
Heeft deze visioen dan wel plaats gevonden?
« Laatst bewerkt op: september 01, 2009, 03:40:05 am door gaitema »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 01, 2009, 04:26:59 pm »
Hoi P&A en Aslanning,
Jullie schreven:

quote:

P&A:
… als er bv niet letterlijk staat dat Johannes het evangelie schreef, maar: de discipel die Jezus liefhad, is het m.i. schriftuurlijk om hierbij Johannes te zien als schrijver. De discipel die Jezus liefhad, IS nl Johannes.

Aslanning:
Dag Esther,
Jouw vraag is weer niet aan mij gericht, maar ik reageer toch maar even....
Schriftuurlijk betekent in dit geval dat als de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes is gericht en door hem is opgeschreven, dat de conclusie in principe NIET kan zijn dat de schrijver van het boek een ander is geweest dan Johannes. De conclusie mag niet in tegenspraak zijn met wat het boek zelf zegt. In dit geval is niet 100% aan te tonen, dat het om de apostel Johannes gaat, ook al zijn er interne aanwijzingen.
Als een boek niet vermeldt wie de schrijver is dan kan dat som uit buitenbijbelse bronnen best bekend zijn, maar gelijktijdig mag de conclusie getrokken worden dat de Heilige Geest het kennelijk niet nodig heeft geacht dat dit in het boek werd opgenomen. In dit opzicht is de Bijbel niet vergelijkbaar met andere boeken, naar mijn overtuiging.
Bij het evangelie naar Johannes is evenmin keihard vast te stellen dat het om de apostel Johannes gaat, hoewel de christenen van het eerste uur en de aantekeningen die ons bekend zijn aangeven dat de "discipel" die Jezus liefhad de apostel Johannes is geweest, naar ik gelezen heb. Interessant, maar niet noodzakelijk om te weten dus!
19:35 vermeldt niets meer dan dat de discipel die getuige was van Jezus' dood de waarheid sprak en schreef, terwijl bijvoorbeeld 21:24 een duidelijke aanwijzing geeft dat de discipel (ongeacht zijn identiteit) iemand anders was dan de schrijver van het uiteindelijke Evangelie, vanwege het contrast tussen de discipel en "wij" die weten dat zijn getuigenis waar is. Misschien kan zelfs worden gesteld dat het schriftuurlijk onwaarschijnlijk is dat deze discipel de uiteindelijke auteur is.
De schrijver blijft anoniem en noemt zich nergens "Johannes", terwijl Handelingen 4:13 vertelt dat Johannes letterlijk ongeschoold/ongeletterd ..." is.
Daarbij zetten de meeste historici eveneens grote vraagtekens bij de identiteit van de auteur.
De conclusie dat de uiteindelijke auteur van dit Evangelie Johannes zou moeten zijn is aan de hand van de canonieke Bijbel niet te trekken.

quote:

P&A:
Misschien gewoon omdat dat erboven staat?

Waarom er Matheus of Johannes boven zou staan als dat niet het geval is, zou ik toch wel enigszins misleidend vinden.
Aangezien de canon de boeken zijn die als gezaghebbend naar voren kwamen, ga ik er vanuit dat dat opschrift ook correct is.
Er staat niets boven. Alle Evangeliën zijn anoniem geschreven; dat is een vrij bekend gegeven. Je volgt een traditie.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2009, 10:29:10 am door Esther.bat.Mordechai »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 01, 2009, 07:51:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 september 2009 om 03:27:
Ik las dat de Openbaringen van Johannes niet door hem geschreven is in dit topic, is deze visioen dan wel van Johannes geweest of van iemand anders?
Heeft deze visioen dan wel plaats gevonden?
Er is wel eens gedacht aan Johannes de Oude, maar normalitair gaat men er toch echt van uit dat het 'gewoon' Johannes de evangelist was.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: september 01, 2009, 09:02:51 pm »
Daar is echt heel veel gesteggel over geweest. Dus dan durf ik bijna wel te beweren dat Johannes zeker niet de auteur is geweest.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: september 01, 2009, 09:07:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 september 2009 om 03:15:
[...]

Wat voor soort had je in gedachten?
Een soort zonder evangelicalen en dergelijken.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: september 01, 2009, 09:09:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 september 2009 om 19:51:
[...]

Er is wel eens gedacht aan Johannes de Oude, maar normalitair gaat men er toch echt van uit dat het 'gewoon' Johannes de evangelist was.
Mits "men" een nogal beperkte groep is die alles wat met bijbelwetenschap te maken heeft direct met een fatwa treft. Verder gaat men er inmiddels met grote zekerheid van uit dat het niet Johannes de evangelist was, en al helemaal niet Johannes de apostel.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: september 02, 2009, 12:12:33 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 01 september 2009 om 16:26:
Hoi P&A en Aslanning,
Jullie schreven:

[...]

19:35 vermeldt niets meer dan dat de discipel die getuige was van Jezus' dood de waarheid sprak en schreef,
Dit is nu typisch het thema van Johannes bij uitstek: 35 En die het gezien heeft, heeft ervan getuigd en zijn getuigenis is waarachtig en hij weet, dat hij de waarheid spreekt, opdat ook gij gelooft. zie ook zijn brieven zoals ik hieronder uitleg.

quote:

terwijl bijvoorbeeld 21:24 een duidelijke aanwijzing geeft dat de discipel (ongeacht zijn identiteit) iemand anders was dan de schrijver van het uiteindelijke Evangelie, vanwege het contrast tussen de discipel en "wij" die weten dat zijn getuigenis waar is.

Dat is een interessante redenering die op taalkundige logica gebaseerd is.
Dit is trouwens weer een herhaling van die tekst uit hst 19 waar het ook al ging over het waarachtige getuigenis  van hij heeft gezien en gehoord.

Die tekst is voor mij juist het bewijs dat de schrijver van het evangelie dezelfde is als de apostel die de brieven van Johannes (Johannes dus) schreef. Evenals de tekst uit hst 19 dat m.i. laat zien.
Hiervoor hoef je alleen maar bv zijn eerste brief te gaan lezen en het is duidelijk:

vergelijk:

quote:

Evangelie naar Johannes hst 21
24 Dit is de discipel, die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is.

en enkele voorbeelden uit de eerste brief van de apostel Johannes:

....

en hier wilde ik dus de bepaalde tekst uit de brief quoten die ook stelt dat wij weten dat het getuigenis waar is....
Maar die tekst kom ik straks nog wel op. :)

Ik ben nl (omdat ik nu met het evangelie in m'n achterhoofd deze brief ging lezen) a.h.w. overdonderd door de overweldigende overeenkomst die het begin van deze eerste brief heeft, met het begin van het evangelie:

quote:

Johannes in zijn eerste brief hst 1

Het getuigenis van Johannes
1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze (eigen) ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens 2 – het leven toch is geopenbaard en wij hebben gezien en getuigen en verkondigen u het eeuwige leven, dat bij de Vader was en aan ons geopenbaard is – 3 hetgeen wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij ook u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En ónze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. 4 En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij.
De wandel in het licht
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
Zie bv waar dit evangelie mee begint:

quote:

Het evangelie naar Johannes hst 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Ga eens na wat voor overeenkomsten er zijn qua boodschap, de thema's die aan bod komen en de overeenkomst qua stijl tussen de brief van Johannes en het evangelie.
Hetgeen was van den beginne, in den beginne was het Woord, Hij is het licht, wij wandelen in het licht. Wat wij hebben gehoord en gezien van het Woord des levens getuigen we van, Het woord is vleesgeworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd.....
Hij is vol van genade en waarheid. Als we zeggen gemeenschap met Hem te hebben maar in de duisternis wandelen, doen we de waarheid niet. Het licht schijnt in de duisternis en die heeft het niet gegrepen....
Het is onmiskenbaar dezelfde persoon.

Nu over de tekst uit Johannes 21: 24 waar staat:

Slot
24 Dit is de discipel, die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is.....

Hier gaat het weer om het getuigenis dat waar is.
Hier staat de eerste brief van Johannes toch ook vol van. En als je let op de zinsconstructie met 'wij' weten dat zijn getuigenis waar is, zie je in de brief van Johannes dat dit een manier van zeggen is die voor hem kenmerkend is - en het thema is ook bekend: de Waarachtige God (vol van genade en waarheid) - uit God geboren zijn (hun ...doch uit God geboren zijn)

quote:

1 Johannes 5
 15 En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, weten wij, dat wij de beden verkregen hebben, die wij van Hem hebben gebeden.
[...]
18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem. 19 Wij weten, dat wij uit God zijn en de gehele wereld in het boze ligt. 20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.
Ook is er overeenkomt met de uitdrukking: in Hem blijven (1 Joh 2
Dat is ook een belangrijk thema in het evangelie waar in hst 15 Jezus zijn discipelen oproept 'in Hem te blijven' met ook dat scherpe contrast dat je anders buitengeworpen wordt.
(...en wat moet ik nog meer aanvoeren?...)

quote:

Misschien kan zelfs worden gesteld dat het schriftuurlijk onwaarschijnlijk is dat deze discipel de uiteindelijke auteur is.
De schrijver blijft anoniem en noemt zich nergens "Johannes",
Nee, hij omschrijft zichzelf steeds als de discipel die Jezus liefhad:

Joh 19,26
Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Joh 21,7
Die discipel dan, dien Jezus liefhad, zeide tot Petrus: Het is de Here. Simon Petrus dan, toen hij hoorde, dat het de Here was, sloeg zijn opperkleed om, want hij was ongekleed, en wierp zich in zee;
Joh 21,20
En Petrus, zich omwendende, zag de discipel volgen, dien Jezus liefhad, die zich bij de maaltijd aan zijn borst geworpen had en gezegd had: Here, wie is het die U verraadt?
------------
Mijn eigen interpretatie van het vervolg is dat je hierin zou kunnen zien dat deze Johannes hier al wordt aangeduid als degene die blijft (hij werd heel oud en overleefde de andere apostelen) totdat Jezus komt: hij de openbaring van Jezus Christus ontvangt van de komst van Hem - om aan de gelovigen door te geven:

quote:

Joh 21
21 Toen hij deze zag, zeide Petrus tot Jezus: Here, maar wat zal met deze gebeuren? 22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij. 23 Dit gerucht ging dan uit onder de broeders, dat die discipel niet sterven zou; doch Jezus had niet tot hem gezegd, dat hij niet zou sterven, maar: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

quote:

terwijl Handelingen 4:13 vertelt dat Johannes de Zebedeër letterlijk ongeschoold/ongeletterd ..." is.
Daarbij zetten de meeste historici eveneens grote vraagtekens bij de identiteit van de auteur.

De vraagtekens in Handelingen 4 kwamen van de mensen die Johannes kenden als die ongeletterde visser, maar die door de kracht van de uitstorting van de Heilige Geest a.h.w. een metamorfose had ondergaan. Zij waren daar verwonderd over en vroegen zich af hoe dat kon. Dat kan alleen God bewerken.
Vergelijk ook Petrus die in de nacht van de overlevering Jezus drie maal verloochende, maar op de Pinksterdag met gezag een toespraak houdt tot diezelfde Joden waar hij eerst zo bang voor was.

quote:

De conclusie dat de uiteindelijke auteur van dit Evangelie Johannes zou moeten zijn is aan de hand van de canonieke Bijbel niet te trekken.

M.i, stapelen de bewijzen zich op als je het evangelie en de brieven van Johannes vergelijkt. :)

quote:

Er staat niets boven.

Dat weet ik. :)
Maar in elke bijbel is erboven gezet: het evangelie naar Mattheus etc.
De schrijvers waren bekend, itt de brief aan de Hebreeën. Die was anoniem, maar dan ook echt anoniem; men niet wist wie het had geschreven en er is geen hard bewijs voor wie het dan wel was. Er zijn mensen die geloven dat dat Paulus was, maar dat wordt niet boven de brief gezet, vanwege het feit dat men het niet weet.

quote:

Alle Evangeliën zijn anoniem geschreven; dat is een vrij bekend gegeven. Je volgt een traditie.

De schrijvers waren toch blijkbaar bekend, zie opmerking hierboven.

Ik volg de traditie van degene die deze evangeliën benoemden als zijnde van Mattheus, Johannes, Marcus, Lucas, omdat ze erbij waren misschien? Er waren nogal wat ooggetuigen van Jezus dood en opstanding en ook is in de eerste gemeente toch niet onopgemerkt gebleven dat deze evangeliën geschreven zijn. Uiteraard. :)
In dat korte tijdsbestek is men echt niet vergeten wie de schrijvers waren. De evangeliën circuleerden al vanaf korte tijd na de opstanding in de tijd dat de tempel er nog was zelfs. Het is niet zo oud dat men even was vergeten wie het ook alweer had geschreven.

Het evangelie van Johannes is als laatste geschreven en wel rond het jaar 90.
Dat wil zeggen dat de apostel Johannes zeker had geageerd (om het zo te zeggen) tegen een toeschrijven van evangeliën aan Mattheus, Marcus, Lucas, als dat niet de echte auteurs waren.
Waarom Johannes m.i. wel de auteur is van het evangelie (zoals van de brieven) heb ik hierboven aangegeven.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2009, 12:16:56 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: september 02, 2009, 12:19:29 am »

quote:

rkdiak schreef op 01 september 2009 om 21:09:
[...]
 Verder gaat men er inmiddels met grote zekerheid van uit dat het niet Johannes de evangelist was, en al helemaal niet Johannes de apostel.

Wie is men?
Ik val anders serieus! van de ene verbazing in de andere dat er verschil tussen die twee kan zijn.
Ik zie die twee als dezelfde persoon maar goed, jij hebt een ander idee. Onderbouwing?
« Laatst bewerkt op: september 02, 2009, 12:21:13 am door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: september 02, 2009, 04:14:21 am »

quote:

rkdiak schreef op 01 september 2009 om 21:07:
[...]

Een soort zonder evangelicalen en dergelijken.
Daarleveen kent er wel één.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: september 02, 2009, 04:21:44 am »
Gelukkig, de discussie gaat over welke Johannes, dan heeft de visioen dus wel plaats gehad en dat vindt ik vooral belangrijk. Dat er vaak schrijvers zijn die een bepaalde naam gebruiken om hun eigen woorden gezag te geven heb ik al kunnen verwerken. Dat er sprake is van een andere Johannes vindt ik prima.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: september 02, 2009, 11:16:59 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 september 2009 om 00:19:
[...]

Wie is men?
Ik val anders serieus! van de ene verbazing in de andere dat er verschil tussen die twee kan zijn.
Ik zie die twee als dezelfde persoon maar goed, jij hebt een ander idee. Onderbouwing?

Eshter heeft al laten zien dat je beweringen over de schriftuurlijkheid van het auteursschap van deze boeken onzinnig is. Als jij aantoonbaar je op onzin baseert, onderbouw je eerst maar eens je eigen beweringen op een manier die beter is dan "P&A zegt het, en dus is het waar".

Of ga je dit bericht weghalen, omdat ik kritiek durf te leveren op je spreken met goddelijk gezag en pure onwaarheden als "argumenten"?
Modbreak:
een gedeelte verplaatst naar een topic in FB waar ik de opmerkingen kan beantwoorden
« Laatst bewerkt op: september 02, 2009, 10:00:56 pm door Priscilla en Aquila »
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: september 02, 2009, 09:38:44 pm »
Modbreak:
enkele berichten verplaatst naar FB waar ik erop kan reageren - hier is het nl offtopic

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: september 02, 2009, 10:19:55 pm »

quote:

rkdiak schreef op 02 september 2009 om 11:16:
[...]

Eshter heeft al laten zien dat je beweringen over de schriftuurlijkheid van het auteursschap van deze boeken onzinnig is.
Ze heeft nog niet gereageerd op mijn uitleg over haar bewering dat Johannes niet de auteur zou kunnen zijn van het evangelie.

quote:

Als jij aantoonbaar je op onzin baseert, onderbouw je eerst maar eens je eigen beweringen
Dat heb ik gedaan in de post hierboven aan Esther.

quote:

op een manier die beter is dan "P&A zegt het, en dus is het waar".

Bij mijn weten geef ik alleen aan wat ik lees in het evangelie van Johannes en bv in de brief van Johannes.
En m.i. zijn die twee auteurs een en dezelfde.
Ik zeg nergens dat een ander dat ook zo moet zien en baseer me op wat in de bijbel staat. De overeenkomsten etc vinden anderen misschien helemaal niet zo frappant dat ze daaraan o.a. zouden kunnen concluderen dat het dezelfde auteur is, maar mij overtuigt het wel.

Goddelijk gezag heeft alleen de bijbel zelf. Mijn interpretatie zou ik echt niet op dat niveau durven en willen plaatsen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw onderbouwing dat Johannes de evangelist en Johannes de apostel niet dezelfde zouden zijn.
Begrijp ik je goed dat je bij Johannes de evangelist wrs doelt op de schrijver van het evangelie en bij Johannes de apostel op de schrijver van de brieven van Johannes?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: september 03, 2009, 12:54:13 am »
Ik ben nog steeds benieuwd wanneer je een fatsoenlijke discussie aan gaat. Tot die tijd moet je vooral niet verwachten dat ik inhoudelijk op je reageer, zoals al talloze malen gezegd.
So sue me!

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: september 03, 2009, 10:59:47 am »
P&A, je blijft non-Scriptura tradities volgen. Je schrijft dat de bewijzen zich opstapelen als je het Evangelie en de Brieven van Johannes vergelijkt.
Zijn nu de "brieven van Johannes" ook al van Johannes? Weer omdat "het erboven staat"? De aanhef "de (eerste) brief van Johannes" is niet iets dat er in de Koine Griekse manuscripten boven is gezet. De hypothese dat de brieven van Johannes de zoon van Zebedee zijn, is meer dan honderd jaar na dato pas schriftelijk geponeerd.
Zowel het Evangelie als de brieven zijn anoniem geschreven en volgens sommige historici zelfs (waarschijnlijk) door dezelfde persoon/groep van een Christelijke gemeenschap. Ik zou kunnen begrijpen dat latere traditie de brieven heeft willen peperen met een laagje gezag, door auteurschap toe te wijzen aan één van Jezus' discipelen of Apostelen, maar, nogmaals, de Christelijke huidige canon laat niet zien dat Johannes de auteur van het Evangelie of de Brieven is.

We weten dat van Johannes, de zoon van Zebedee, door meerdere mensen werd opgemerkt dat hij niet kon schrijven. Men had waargenomen/bemerkt (ΚΑΤΑΛΑΒΟΜΕΝΟΙ) dat Petrus en Johannes
ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ waren, wat letterlijk betekent dat ze niet konden schrijven.
De defensieve hypothese dat de Heilige Geest die Johannes zo vrijmoedig liet spreken, hem eveneens heeft leren schrijven, is niet herleidbaar uit de Schrift, noch wordt deze door Bijbel-historici ondersteund.

We weten eveneens dat de schrijver van het Evangelie zich met een groep identificeerde ("wij") die de getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad als "zijn getuigenis" beschouwde.
"Zijn" getuigenis werd door "ons" ("wij") als waarachtig beschouwd.

Uit de Schrift blijkt niet dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is. Er is niets op tegen om een extra-Scriptura traditie te volgen, maar het zou je alleen wel sieren om dit toe te geven.

quote:

P&A:
Goddelijk gezag heeft alleen de bijbel zelf.

Dan is een tweede vraag aan jou: op welke grond ben je het eens met de beslissing om de brieven van Johannes te beschouwen als canoniek en "de Herder van Hermas" als apocrief?
De tekst "de herder van Hermas" is door één van de oudste manuscripten binnen de canon opgenomen. Later werd deze tekst geweigerd omdat de schrijver ervan bekend was binnen de kerk, en zodoende de tekst dus niet door een discipel van Jezus of door een apostel was geschreven (zie ook de Muratorische Canon en het boek "The New Testament" [blz 409, 410] van Bart Ehrman).

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 september 2009 om 00:12:
Mijn eigen interpretatie van het vervolg is dat je hierin zou kunnen zien dat deze Johannes hier al wordt aangeduid als degene die blijft (hij werd heel oud en overleefde de andere apostelen) totdat Jezus komt: hij de openbaring van Jezus Christus ontvangt van de komst van Hem - om aan de gelovigen door te geven
Of de Openbaring van dezelfde auteur is als de Brieven en het Evangelie (hetgeen door, bij mijn weten, alle historici wordt tegengesproken) zullen we het hebben nadat we tot een overeenstemming zijn gekomen m.b.t. de vraag of uit de Schrift blijkt dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is.
« Laatst bewerkt op: september 03, 2009, 12:32:52 pm door Esther.bat.Mordechai »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: september 03, 2009, 11:16:52 am »
Is het niet zo dat Bijbelschrijvers dicteerden? Bij Paulus zie je bijvoorbeeld dat hij op een gegeven moment zelf een paar hanepoten op perkament/papyrus zet.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: september 03, 2009, 11:39:21 am »
Hoi Ursa:

quote:

Ursa schreef op 03 september 2009 om 11:16:
Is het niet zo dat Bijbelschrijvers dicteerden?

Ook dat is niet herleidbaar uit de Schrift. Het enige dat sola Scriptura kan worden gezegd is dat iemand (of waarschijnlijker: een groep mensen) iets heeft neergeschreven waaronder een getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad (ongeacht zijn identiteit).

quote:

Bij Paulus zie je bijvoorbeeld dat hij op een gegeven moment zelf een paar hanepoten op perkament/papyrus zet.
Zou je erbij kunnen vermelden op welke Brief Paulus zelf een paar hanepoten op perkament/papyrus zet? Er bestaan helemaal geen originelen. De vroegste kopieën zijn meer dan honderd jaar ouder dan het veronderstelde origineel.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: september 03, 2009, 11:48:22 am »

quote:

Is het niet zo dat Bijbelschrijvers dicteerden?

Dat is heel goed mogelijk. Dan komt een andere vraag op: is het evangelie van Johannes, dat een literaire stijl heeft die je nu niet direct mag verwachten van een dicterende analfabeet, het evangelie van Johannes, of dat van zijn secretaris?

Maar het punt is natuurlijk dieper. Of ze nu dicteerden of niet, er is geen schriftuurlijke, noch historische/wetenschappelijke, grond die aantoont dat de auteurs zijn wie christenen beweren dat ze zijn, en er is zelfs geen enkele schriftuurlijke, noch historische/wetenschappelijke grond om maar aannemelijk te maken dat de verschillende teksten "van Johannes" van dezelfde auteur zijn. Voor het tegendeel zijn wel diverse argumenten, en het analfabetisme van Johannes is daarbij niet eens zo belangrijk.

Er is wel één grond voor de beweringen van vele christenen, waaronder P&A, en dat is de buiten-Bijbelse traditie van de Rooms katholieke kerk. Voor een katholiek is er in dit alles niet zoveel probleem, hooguit dat God kennelijk wat rare dingen heeft uitgespookt met de inspiratie van Johannes, waardoor deze vrij stevige stijlwisselingen laat zien. Voor iemand die katholieken liefst zo snel mogelijk van dit forum ziet vertrekken, is het best komiek om te zien met hoeveel vuur de katholieke traditie wordt verdedigd.
So sue me!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: september 03, 2009, 03:41:11 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 03 september 2009 om 11:39:
Ook dat is niet herleidbaar uit de Schrift. Het enige dat sola Scriptura kan worden gezegd is dat iemand (of waarschijnlijker: een groep mensen) iets heeft neergeschreven waaronder een getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad (ongeacht zijn identiteit).

Het hoeft ook niet aantoonbaar te zijn uit de Schrift. Jij stelde alleen dat o.a. de apostel Johannes het Evangelie niet geschreven zou *kunnen* hebben.

quote:

Zou je erbij kunnen vermelden op welke Brief Paulus zelf een paar hanepoten op perkament/papyrus zet? Er bestaan helemaal geen originelen. De vroegste kopieën zijn meer dan honderd jaar ouder dan het veronderstelde origineel.
U ziet het aan de grote letters: ik schrijf u nu eigenhandig. (Gal. 6:11) Dit interpreteer ik als dat Paulus zijn brieven dicteerde aan iemand anders, maar zelf ook kon schrijven, ware het nog niet heel goed (grote letters). Als dat al voor Paulus opgaat, waarom niet voor andere apostelen? Verder kan ik me redelijk vinden in het verhaal van Diak. De identiteit van de Bijbelschrijvers komt op z'n minst uit de traditie.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: september 03, 2009, 05:03:05 pm »

quote:

Ursa:
Het hoeft ook niet aantoonbaar te zijn uit de Schrift.
Dat is waar ik heen wilde: non-Scriptura. A.u.b., nu niet stoppen met dit debat. Het ziet er naar uit dat de hele hypothese dat Johannes de auteur van het Evangelie "van Johannes" zou zijn, niet sola Scriptura aantoonbaar is (of zelfs maar aannemelijk is te maken).

quote:

Ursa:
Jij stelde alleen dat o.a. de apostel Johannes het Evangelie niet geschreven zou *kunnen* hebben.

Incorrect. Ik stelde:
"dat is niet herleidbaar uit de Schrift. Het enige dat sola Scriptura kan worden gezegd is dat iemand (of waarschijnlijker: een groep mensen) iets heeft neergeschreven waaronder een getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad (ongeacht zijn identiteit)."
en
"de Christelijke huidige canon laat niet zien dat Johannes de auteur van het Evangelie of de Brieven is."
en
"Uit de Schrift blijkt niet dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is. Er is niets op tegen om een extra-Scriptura traditie te volgen, maar het zou je alleen wel sieren om dit toe te geven."
en
"19:35 vermeldt niets meer dan dat de discipel die getuige was van Jezus' dood de waarheid sprak en schreef, terwijl bijvoorbeeld 21:24 een duidelijke aanwijzing geeft dat de discipel (ongeacht zijn identiteit) iemand anders was dan de schrijver van het uiteindelijke Evangelie, vanwege het contrast tussen de discipel en "wij" die weten dat zijn getuigenis waar is. Misschien kan zelfs worden gesteld dat het schriftuurlijk onwaarschijnlijk is dat deze discipel de uiteindelijke auteur is."
en
"De conclusie dat de uiteindelijke auteur van dit Evangelie Johannes zou moeten zijn is aan de hand van de canonieke Bijbel niet te trekken."
« Laatst bewerkt op: september 03, 2009, 07:33:27 pm door Esther.bat.Mordechai »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: september 03, 2009, 07:50:20 pm »
Mag ik zo vrij zijn om even door deze discussie heen te fietsen en aan Esther te vragen hoe zij deze discussie ziet, maar dan over het O.T.?

Is het voor jou bijvoorbeeld belangrijk of Mozes de Torah heeft geschreven, of dat iemand anders dat later heeft gedaan, om maar eens een zijstraat te noemen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: september 04, 2009, 01:25:31 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 03 september 2009 om 10:59:
P&A, je blijft non-Scriptura tradities volgen. Je schrijft dat de bewijzen zich opstapelen als je het Evangelie en de Brieven van Johannes vergelijkt.
De stijl komt nogal overeen ja. :) Dat is een bewijs vanuit de tekst zelf.

quote:

Zijn nu de "brieven van Johannes" ook al van Johannes? Weer omdat "het erboven staat"? De aanhef "de (eerste) brief van Johannes" is niet iets dat er in de Koine Griekse manuscripten boven is gezet. De hypothese dat de brieven van Johannes de zoon van Zebedee zijn, is meer dan honderd jaar na dato pas schriftelijk geponeerd.
Zowel het Evangelie als de brieven zijn anoniem geschreven en volgens sommige historici zelfs (waarschijnlijk) door dezelfde persoon/groep van een Christelijke gemeenschap. Ik zou kunnen begrijpen dat latere traditie de brieven heeft willen peperen met een laagje gezag, door auteurschap toe te wijzen aan één van Jezus' discipelen of Apostelen, maar, nogmaals, de Christelijke huidige canon laat niet zien dat Johannes de auteur van het Evangelie of de Brieven is.
Er zijn verschillende getuigenissen van 'discipelen van de betreffende Johannes' die de canon erkennen als geschreven door de apostelen en evangelisten:

quote:

Clemens van Rome citeert, omstreeks 96, de eerste brief aan de Corinthiërs en laat blijken dat andere gedeelten van het Nieuwe Testament hem bekend zijn.
De brief van Barnabas drukt zich als volgt uit: ‘Zoals er staat geschreven, velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren’ (Brief van Barnabas, 4).
Ignatius: (die de marteldood stierf in 107 of in 116), één van de dis¬cipelen van Johannes, erkende, evenals Bamabas en Clemens van Rome, de inspiratie en het gezag van de geschriften van de apostelen (ad. Rom. IV).
Polycarpus noemt in 115 de apostolische geschriften ‘de Schrift’, en citeert tegelijkertijd ook de Psalmen en de brief aan de Epheziërs als zodanig (hoofdst. 12; Ps. 4:5; Efz. 4:26).
Papias, (omstreeks het jaar 140) een discipel van Johannes, verhaalt hoe het woord van de oude vaderen vervangen is door het gezag van het geschreven Woord.
Marcion, een ketter uit dezelfde tijd, maakt in zijn geschriften gebruik van het Evangelie van Lucas en van tien van de brieven van Paulus; hij kende ook Openbaring. Een andere ketter, Basilides, be-gint in het jaar 125, met betrekking tot het Nieuwe Testament, de termen ‘de Schrift’ en ‘er staat geschreven’ te gebruiken.
Justinus Martyr, omstreeks 148, zegt over de bijeenkomsten van de christenen: Men las er de gedenkschriften van de apostelen of de evangeliën... met de boeken der profeten; en in elke vergadering sprak de voorzitter, nadat zij gelezen waren, een vermanend woord naar aanleiding van het gelezene.

Het is zeer opmerkelijk dat men vijftig jaar na de dood van de laatste apostel, in de geschriften van de verdedigers van het geloof, alsmede in de geschriften van de ketters, nauwkeurige citaten vindt uit alle boeken van het Nieuwe Testament (behalve zes of zeven van de kortste brieven); en dat zowel dezen als genen zich beroepen op het gezag daarvan.
(Bron: R. Pache)
Dit betekent dat men toch aanvaard dat ook de brief van Johannes (en later ook de andere twee)geschreven zijn door de betreffende apostel.
Verder is er vanuit de tekst van het evangelie bewijs voor wie de scrijver is, alsmede uit de getuigenissen van degenen die het wisten, vanuit de tijd zelf.

Je zou er als onderbouwing nog dit van kunnen zeggen dat in het evangelie zelf wordt gezegd dat het is geschreven door een ooggetuige. In het laatste hoofdstuk staat een verschijning van Jezus bij het meer van Tiberias, waarbij zeven discipelen aanwezig waren;  één wordt genoemd ‘de discipel die Jezus liefhad’. Aan het eind van het hoofdstuk staat dan: ‘Dit is de discipel die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is’(Johannes 21:24).
Dit combinerend kom je uit op de discipel die Jezus liefhad, als de schrijver.
En dat was Johannes, in aanmerking genomen dat het degene was die zou blijven (terwijl Jacobus heel vroeg stierf, en Petrus ook de marteldood zou sterven.)

quote:

een citaat:
‘We moeten er aan denken dat Johannes de enige is van de vier evangelisten die zegt het directe verslag te geven van een ooggetuige. En voor iemand die geleerd heeft oude geschriften met verbeeldingskracht te bekijken worden de bewijzen voor deze bewering ook door de tekst geleverd'
bron:   D. L. Sayers, The Man Born to be King (1943), p.33
Ook zijn er andere bewijzen voor een vroege datering (het was geschreven op papyrus) en christenen uit de tijd van Johannes zelf, erkenden dat hij de schrijver was:

quote:

Ignatius, die omstreeks 115 als martelaar stierf, werd beïnvloed door het bijzondere karakter van wat dit evangelie leert; en in een brief aan de kerk van Filippi, kort na Ignatius’ dood, citeert Polycarpus de eerste brief van Johannes die naar de mening van Lightfoot, Westcott en anderen bij het evangelie hoorde als een begeleidende brief en er in elk geval nauw mee in verband staat.
- De gnosticus Basilides (omstreeks 130 n.C.) citeert Johannes 1:9 als ‘in de evangeliën,’.
- Justinus Martyr (omstreeks 150) citeert uit het verhaal over Nicodemus in Johannes 3.
- Zijn leerling Tatianus (circa 170) heeft het vierde evangelie ook verwerkt in zijn Diadessaron.
- Ongeveer in dezelfde tijd schrijft Melito, bisschop van Sardis, een Paaspreek waarvoor hij gebruik maakt van dit evangelie.

Behalve deze vroege bewijzen van het bestaan van het vierde evangelie vinden we ook bij verscheidene schrijvers uit de tweede eeuw opmerkingen over de evangelist
Zo lezen we bij Irenaeus (eind tweede eeuw), die zowel met Klein Azië als met Gallië contacten had, bij Clemens van Alexandrië,
bij Theophilus van Antiochië, bij Tertullianus van Carthago en bij de gnostici Heracleon in Italië, de oudste commentator van het vierde evangelie die we kennen, dat men algemeen van mening was dat Johannes het geschreven had .
(noot:  In de tweede eeuw schijnen de enige bezwaren te komen van degenen die de Logos (‘Woord’) doctrine van de pro-loog niet willen accepteren en daarom ontkennen dat de apostel de schrijver is. Zij schrijven dit evangelie toe aan Cerinthus, een ketterse auteur die bekend was aan het eind van de eerste eeuw. Epiphanius noemt die mensen alogoi, wat niet alleen betekende dat ze de Logosdoctrine verwierpen, maar ook dat ze geen logos hadden in de betekenis van ‘redelijk verstand’. De enige belangrijke figuur van die groep was naar het schijnt de geleerde Gaius uit Rome (circa 200 n.C.), die een orthodox gelovige was, afgezien van zijn verwerpingen van het vierde evangelie en de Openbaring. Verder werd dit evangelie algemeen geaccepteerd in de tweede eeuw, zowel door orthodoxe Christenen als door gelovigen met afwijkende ideeën.)
Van deze schrijvers is Irenaeus de belangrijkste.

quote:

‘Johannes, de discipel van de Heer’, dezelfde die aan de boezem van Jezus lag, heeft zelf zijn evangelie openbaar gemaakt toen hij verbleef in Efeze in Azië’
bron: Adv. Haer III.1.
Elders noemt hij hem ‘de apostel’ . Bron: Ibid. I.9, enz.
In zijn brief aan Florinus  herinnert hij deze aan hun jonge jaren toen zij aan de voeten zaten van Polycarpus, de bisschop van Smyrna (die in het jaar 156 de marteldood stierf, zesentachtig jaar nadat hij Christen geworden was). Polycarpus was op zijn beurt weer een leerling van Johannes, en Irenaeus en Florinus hadden hem vaak horen spreken over wat Johannes en andere ooggetuigen hem over Jezus hadden verteld.

Verdere bewijzen voor het auteurschap van het evangelie vinden we aan het eind van de tweede eeuw in het Muratorische Fragment en in de anti-Marcionitische proloog van het vierde evangelie.
De anti-marcionistische proloog, die veel belangrijker is{dan het Muratorische fragment] luidt als volgt:
‘Het evangelie van Johannes is gemaakt en aan de kerken gegeven door Johannes toen hij nog in het lichaam was, zoals een man uit Hiërapolis, Papias genaamd, Johannes’ geliefde leerling, verteld heeft in zijn vijf Exegetische  boeken. Hij heeft het evangelie werkelijk nauwkeurig opgeschreven zoals Johannes het hem dicteerde. Maar de ketter Marcion werd door Johannes weggestuurd, nadat deze zijn afwijkende ideeën had verworpen. Hij had geschriften of brieven aan hem gebracht van broeders die in Pontus waren’.
Dat Marcion hier genoemd wordt is waarschijnlijk een vergissing, en slaat op een vroegere mededeling n.l. dat Papias geweigerd had zijn visie te accepteren.
Afgezien daarvan bevat de proloog het bewijs van het belangrijke feit dat Papias in zijn Verklaring van de woorden des Heren (circa 130-140 n.C.) meedeelt dat Johannes het vierde evangelie gedicteerd heeft. Dit is dus het oudste stuk dat een bewijs levert dat Johannes de schrijver is van dit evangelie.
De bewering dat het Papias was die het evangelie dat Johannes dicteerde opschreef wordt nergens ondersteund en is hoe dan ook onwaarschijnlijk. Bisschop Ligthfoot heeft de aantrekkelijke veronderstelling geuit dat Papias schreef dat het evangelie ‘door Johannes gegeven is aan de kerken en dat zij het opschreven uit zijn mond’. In het Grieks zijn namelijk de vormen voor ‘ik schreef’ en ‘zij schreven’ hetzelfde in de onvoltooide tijd (apegraphon) en in de aoristus lijken ze erg op elkaar (1ste pers. enk. apegrapsa; 3de per. meerv. apegrapsan, misschien geschreven apegrapsá) (Bruce F.F.)
Deze argumenten geef ik ook al kort aan in mijn vorige post:

quote:

P&A schreef
Ik volg de traditie [in apostolische tijd heb ik daar geen bezwaar tegen :)] van degene die deze evangeliën benoemden als zijnde van Mattheus, Johannes, Marcus, Lucas, omdat ze erbij waren misschien? Er waren nogal wat ooggetuigen van Jezus dood en opstanding en ook is in de eerste gemeente toch niet onopgemerkt gebleven dat deze evangeliën geschreven zijn. Uiteraard. :)
In dat korte tijdsbestek is men echt niet vergeten wie de schrijvers waren. De evangeliën circuleerden al vanaf korte tijd na de opstanding in de tijd dat de tempel er nog was zelfs. Het is niet zo oud dat men even was vergeten wie het ook alweer had geschreven.

Het evangelie van Johannes is als laatste geschreven en wel rond het jaar 90.
Dat wil zeggen dat de apostel Johannes zeker had geageerd (om het zo te zeggen) tegen een toeschrijven van evangeliën aan Mattheus, Marcus, Lucas, als dat niet de echte auteurs waren.
Ook zijn er verklaringen van oude kerkvaders zoals Papias, Irenaeus, Clemens van Alexandrië, en Origenes, die zeiden dat Markus nog leefde toen hij zijn Evangelie publiceerde, dat zou een vreemde opmerking zijn als Marcus niet de schrijver was.
Bron: Edward F. Hills (1912-1981) Dean Burgon  and the Traditional New Testament Text,

Dit zijn allemaal bewijzen - naast de bewijzen uit de tekst zelf, dat in de tijd van- en vlak na de tijd van de apostelen, men wist dat zij ook de auteurs waren van de betreffende evangeliën.
En zo erkenden die christenen het gezag van die betreffende evangeliën.
In de apostolische tijd werden (schriftelijke) overlevering Schrift. Erkend door de christenen uit die tijd.

quote:

Esther
We weten dat van Johannes, de zoon van Zebedee, door meerdere mensen werd opgemerkt dat hij niet kon schrijven. Men had waargenomen/bemerkt (ΚΑΤΑΛΑΒΟΜΕΝΟΙ) dat Petrus en Johannes
ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ waren, wat letterlijk betekent dat ze niet konden schrijven.
De defensieve hypothese dat de Heilige Geest die Johannes zo vrijmoedig liet spreken, hem eveneens heeft leren schrijven, is niet herleidbaar uit de Schrift, noch wordt deze door Bijbel-historici ondersteund.

....hij kan toch heel goed gedicteerd hebben? :)
De tekst uit handelingen 4 geeft m.i. geen aanleiding om daar te denken dat Johannes aan het schrijven was, toen men zich verwonderde over hen omdat ze ongeletterd waren:
Voor het verband even een citaat vanaf hand 3, de aanleiding:

quote:

Handelingen 3
 1 Petrus nu en Johannes gingen op naar de tempel tegen het uur des gebeds, dat is het negende. 2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. 6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende. 9 En al het volk zag hem lopen en God loven; 10 en men herkende hem als degene, die om een aalmoes gezeten had aan de Schone Poort van de tempel; en zij werden met verbazing en ontzetting vervuld, over wat met hem gebeurd was.
De toespraak van Petrus
11 En toen hij Petrus en Johannes vasthield, liep al het volk rondom hen te hoop in de zogenaamde zuilengang van Salomo, vol verbazing. 12 En Petrus zag het en antwoordde het volk: Mannen van Israël, wat verwondert gij u hierover, of wat staart gij ons aan, alsof wij door eigen kracht of godsvrucht deze hadden doen lopen?
[...]
Hst 4
4
1 En terwijl zij tot het volk spraken, overvielen hen de priesters, de hoofdman van de tempel en de Sadduceeën, 2 zeer verontwaardigd, omdat zij het volk leerden en in Jezus de opstanding uit de doden verkondigden; 3 en zij sloegen de handen aan hen en stelden hen in bewaring tot de volgende dag, want het was reeds avond. 4 Maar velen van hen, die het woord gehoord hadden, werden gelovig, en het getal der mannen werd ongeveer vijfduizend.
5 En het geschiedde tegen de volgende dag, dat hun oversten en hun oudsten en hun schriftgeleerden bijeenkwamen te Jeruzalem, 6 en Annas, de hogepriester, en Kajafas, Johannes, Alexander en allen, die tot het hogepriesterlijk geslacht behoorden; 7 en toen zij hen hadden laten voorkomen, wilden zij van hen weten: Door welke kracht of door welke naam hebt gij dit gedaan? 8 Toen zeide Petrus, vervuld met de heilige Geest, tot hen: Oversten van het volk en oudsten, 9 indien wij thans in verhoor genomen worden ter zake van een weldaad aan een zieke, waardoor hij gezond geworden is, 10 dan moet aan u allen en het ganse volk van Israël bekend zijn, dat door de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër, die gij gekruisigd hebt, maar die God heeft opgewekt uit de doden, dat door die naam deze hier gezond voor u staat. 11 Dit is de steen, door u, de bouwlieden, versmaad, die nochtans tot hoeksteen is geworden. 12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.
13 Toen zij nu de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes zagen en bemerkt hadden, dat zij ongeletterde en eenvoudige mensen uit het volk waren, verwonderden zij zich, en zij herkenden hen, dat zij met Jezus geweest waren; 14 en daar zij de genezene bij hen zagen staan, konden zij er niets tegen inbrengen.

Hun verwondering gold de vrijmoedigheid van beiden en het gezag waarmee ze spraken over Jezus. De eerste aanleiding was natuurlijk het wonder wat er was gebeurd, zie hand. 3.
Ongeletterdheid kan heel goed ook hiermee te maken hebben:

quote:

Wat zijn dan de moeilijkheden? Het bezwaar dat een eenvoudige visser niet in staat zou zijn een werk van zo grote diepgang te schrijven hoeven we niet zwaar te laten wegen. De schrijver van de Paulinische brieven was tentenmaker, ondanks zijn rabbijnse opleiding, want men vond het passend dat een Rabbi zijn brood verdiende door een vak uit te oefenen.
Johannes, de zoon van Zebedeüs, had geen rabbijnse opleiding, en daarom werden hij en Petrus door het Sanhedrin beschouwd als ‘ongeletterde en een-voudige mensen’ (Hand. 4:13); maar hij was de leerling geweest van een heel bijzondere Meester, en daar hij waarschijnlijk nog heel jong was ten tijde van Christus’ dood had hij meer dan genoeg tijd en mogelijkheden voor intellectuele en geestelijke ontwikkeling. We weten dat er in Engeland een ketellapper  was in Bedford, die bewezen heeft een uitstekend schrijver te zijn, juist op dit gebied.[John Bunyan]
Bron: Bruce, F.F. de betrouwbaarheid van de geschriften van het NT

quote:

Esther
We weten eveneens dat de schrijver van het Evangelie zich met een groep identificeerde ("wij") die de getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad als "zijn getuigenis" beschouwde.
"Zijn" getuigenis werd door "ons" ("wij") als waarachtig beschouwd.

Uit de Schrift blijkt niet dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is.

Ja, dit 'wij weten' is een tyisch kenmerk van zijn teksten
En er zijn wel bewijzen uit de tekst zelf. Ik heb er al verscheidene genoemd maar zal het nog wat uitbreiden met een citaat:

quote:

(Bron: wederom F.F. Bruce)
In het evangelie zelf wordt gezegd dat het is geschreven door een ooggetuige. In het laatste hoofdstuk lezen wij van een verschijnen van de opgestane Jezus bij het meer van Tiberias, waarbij zeven discipelen aanwezig waren, ook één die genoemd wordt ‘de discipel die Jezus liefhad’. Een toevoeging aan het eind van het hoofdstuk zegt: ‘Dit is de discipel die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is’(Johannes 21:24).
Het is niet helemaal duidelijk wie de ‘wij’ zijn die zo getuigen voor de betrouwbaarheid van de evangelist; waarschijnlijk zijn het de vrienden en discipelen om hem heen die verantwoordelijk waren voor het opschrijven en bekendmaken van zijn evangelie. Deze ‘discipel dien Jezus liefhad’ wordt ook genoemd als één van degenen die aan het Laatste Avondmaal bijeen waren (13:23), als degene bij de kruisiging aanwezig was (19:26) (1) , en ooggetuige was samen met Petrus, van het lege graf op de morgen van de opstanding (22:2 e.v.). Geven deze passages ons een aanwijzing voor de vraag wie hij was?

Volgens Markus 14:17 , (2) was de Heer, toen Hij in de bovenzaal kwam voor het Laatste Avondmaal, samen met Zijn twaalf apostelen die met Hem aan tafel aanlagen, en er wordt nergens in de synoptische evangeliën gezegd dat er bij die gelegenheid iemand anders bij Hem was. We maken daaruit op dat de ‘geliefde discipel’ één van de twaalf discipelen was. Van die twaalf waren er drie met wie de Meester zo nu en dan nauwer contact zocht – Petrus, Jakobus en Johannes. Deze drie waren het bijvoorbeeld die Hij koos om met Hem te waken die nacht in Gethsemane, na het Laatste Avond-maal (Markus 14:33). We verwachten natuurlijk dat de geliefde discipels één van die drie is. Petrus was het niet, dat blijkt duidelijk uit de woorden van Johannes 12:24, 20:2 en 21:20. Dan blijven de twee zoons van Zebedeüs over, Jakobus en Johannes, die ook hoorden tot de zeven van hoofdstuk 21. Maar Jakobus stierf als martelaar in het jaar 44 of eerder (Hand. 12:2) , en dus was het niet erg waarschijnlijk dat over hem het gerucht zou bestaan dat men over de geliefde discipel vertelde, n.l. dat hij niet zou sterven. Dus blijft alleen Johannes over.

Nu is het merkwaardig dat Johannes niet genoemd wordt in het vierde evangelie (evenmin als zijn broer Jakobus). Men heeft ook opgemerkt dat dit evangelie Johannes de Doper altijd gewoon Johannes noemt terwijl de andere evangelisten hem steeds voluit Johannes de Doper noemen. Een schrijver zal zorgvuldig onderscheid maken tussen twee personen in zijn verhaal die dezelfde naam hebben; hij zal dit onderscheid niet maken tussen zichzelf en een andere persoon in zijn boek. En de vierde evangelist maakt wel onderscheid tussen Judas Iscariot en Judas ‘niet Iscariot’ (Johannes 14:22). Het zegt dus wel iets dat hij geen onderscheid maakt tussen Johannes de Doper en Johannes de apostel, die hij zeker gekend heeft, al noemt hij hem niet met name.

Noten:
1)  Toen onze Heer gekruisigd was droeg Hij de zorg voor Zijn moeder op aan zijn geliefde discipel (Johannes 19:26 e.v.). Vergelijking van Mattheüs 27:56 en Markus 15:40 met Johannes 19:25 geeft ons de indruk dat Salomé, de moeder van Jakobus en Johannes, de zuster was van de moeder der Heren; daarom lag het voor de hand dat Hij haar aan zijn neef toevertrouwde, die daar bij het kruis stond en die in Hem geloofde, en niet aan Zijn broers, die toen misschien niet aanwezig waren en die in elk geval pas in Hem geloofden na de opstanding.
2)   Vgl. Mattheüs 26:20; Lukas 22:14.

quote:

Esther
 Er is niets op tegen om een extra-Scriptura traditie te volgen, maar het zou je alleen wel sieren om dit toe te geven.
En er zijn bewijzen uit de overlevering dat de christenen uit die apostolische tijd wisten/erkenden dat Johannes en bv Marcus het betreffende evangelie hadden geschreven.
Tot aan de tijd dat de canon z'n defintieve vorm kreeg, hebben christenen het gezag van die boeken al steeds erkend.
Dat heb ik nergens ontkend en doet verder ook niets af aan het gezag dat ik de betreffende evangeliën toeken.

quote:

Esther
Dan is een tweede vraag aan jou: op welke grond ben je het eens met de beslissing om de brieven van Johannes te beschouwen als canoniek en "de Herder van Hermas" als apocrief?
De tekst "de herder van Hermas" is door één van de oudste manuscripten binnen de canon opgenomen. Later werd deze tekst geweigerd omdat de schrijver ervan bekend was binnen de kerk, en zodoende de tekst dus niet door een discipel van Jezus of door een apostel was geschreven (zie ook de Muratorische Canon en het boek "The New Testament" [blz 409, 410] van Bart Ehrman).
Ik zal dit beantwoorden met een citaat (vanwege de tijd) wat de strekking weergeeft hoe ik aankijk tegen de vorming van de canon en de positie die de kerk daarbij had.

quote:

DE GELEIDELIJKE VASTSTELLING VAN DE CANON.
Allereerst wordt opgemerkt, dat de vroege kerk, in navolging van Christus en de apostelen, zonder enig bezwaar de Joodse canon van het Oude Testament als zodanig aanvaardde. Zoals Athanasius het zo goed zegt:
‘De christelijke Kerk van het Nieuwe Testament ontvangt van de Hebreeuwse Kerk van het Oude Testament de heilige boeken van dat Testament, omdat het aan de Joden is, zoals Paulus zegt (Rom. 3:2), dat de ‘woorden Gods’ zijn toevertrouwd. (1)

De boeken van het Nieuwe Testament waren alle voor het einde van de eerste eeuw geschreven; en vóór het einde van de tweede eeuw waren ze wijd verbreid en gelezen en van commentaren voor-zien. Er verliep echter een bepaalde tijd voordat elk boek eenstemmig als canoniek werd aanvaard.
Het criterium hiervoor was de inspiratie en de apostolische herkomst van elk boek; het desbetreffende boek moest óf afkomstig zijn uit de kring van de apostelen, of geschraagd door hun gezag; bijvoorbeeld Marcus, de medewerker van Petrus, Lucas, de getrouwe metgezel van Paulus; Jacobus en Judas zijn broer (Jud. 1:1), beiden, naar het schijnt, broeders van de Here. De langdurige bediening van de apostelen heeft ertoe bijgedragen de kennis te vergemakkelijken van, in de eerste plaats, ‘hun onderwijs’ (Hand. 2:42) en in de tweede plaats de geschriften waar zij hun volle apostolische gezag aan verleenden. Zij hadden ook trouwe leerlingen kunnen vormen, die bekwaam waren anderen te onderrichten in de waarheden die zij zelf hadden ontvangen.

Noot (1) Louis Gaussen The Inspiration of the Holy Scriptures, p. 412
Hierboven staan de criteria die men hanteerde, waarom werd iets erkend als horende tot de canon.

quote:

Deze geschiedenis van de canon is zeer leerzaam en leidt tot verschillende gevolgtrekkingen:
1. De canon is niet vastgesteld krachtens één of ander gezag, noch voor het Nieuwe, noch voor het Oude Testament
Het waren niet de Joodse of de christelijke concilies die de kerk boeken hebben opgelegd die tevoren voor menselijk werden gehouden en die zij per decreet verhieven tot het niveau van goddelijke geschriften. Integendeel, werken voortgebracht door bovennatuurlijke inspiratie, werden door het stille werk van de Heilige Geest door de gehele christenheid aanvaard.
Immers, zoals we reeds eerder opgemerkt hebben, de Schrift is ouder dan de kerk, zij verschafte aan de kerk haar grondslag, haar vormgeving, haar leer en haar geestelijk voedsel.[aangezien Christus door haar spreekt] In grote meerderheid waren de apostolische geschriften door het merendeel der gelovigen erkend vóór het concilie van Nicaea in 325, en wel in die mate, dat het concilie niet eens over de canon hoefde te debatteren, evenmin als latere ‘oecume-nische’ concilies (Constantinopel, in 381; Chalcedon in 451, enz.). Het concilie van Carthago, dat we hierboven noemden, was een provinciale bijeenkomst. Zijn besluit om slechts de ‘goddelijke geschriften’ in het openbaar voor te lezen is belangwekkend als toetssteen; het concilie stelt de canon niet samen, maar constateert dat de canon in die tijd duidelijk genoeg erkend was om alle niet geïnspireerde boeken ter zijde te stellen.

Het is dan ook in een uitzonderlijke sfeer van vrijheid en wederzijds respect dat het verzamelen van de geïnspireerde schriften plaats vond. Er was geen polemiek, er waren geen banvloeken, een feit dat te meer opmerkelijk is als we bedenken, dat de kerken in die tijd een heftige strijd voerden tegen ketterijen, en mensen excommuniceerden om de kleinste dwalingen. Volgens Gaussen zijn er achttien concilies gehouden in de derde eeuw tegen de ketters van die tijd, zesentachtig in de vierde eeuw en tachtig in de vijfde. Het is daarom een verwonderlijk en duidelijk blijk van Gods voorzienig bestel, dat in de historische documenten nergens blijkt van enige openbare dwang, of van enige gezamenlijke handeling van de bisschoppen, of van enig besluit van de concilies, of van een voorschrift van de keizers, (ofschoon zij zich na de vierde eeuw mengden in alles wat te maken had met de kerk des Heren); kortom, geen enkele menselijke autoriteit dwong de kudde ertoe enige codex als heilig te accepteren of dwong een individueel geweten ook maar één van de zevenentwintig boeken waaruit het Nieuwe Testament nu is samengesteld, als canoniek te aanvaarden. (2)

Vast staat, dat de geschriften waarvan men zeker wist dat ze apostolisch waren, reeds van af het begin als be-horend tot de Heilige Schrift werden beschouwd en werden toegevoegd aan de bijbelse boeken die reeds bestonden. De eerste christenen hebben dus niet eerst een canon van ‘nieuwe boeken’ gevormd waaraan zij slechts van lieverlede hetzelfde goddelijke karakter en hetzelfde gezag toeken-den als aan de ‘oude boeken’.
Zij aanvaardden de nieuwe boeken uit de apostolische kring successievelijk evenzeer als zijnde de Schrift als de oudere geschriften. Zij hebben ze aan de reeds bestaande verzameling toegevoegd, totdat tenslotte genoeg nieuwe boeken op deze manier waren toe-gevoegd, om ze als een apart gedeelte van de Schrift te beschouwen.(3)
Voor een dergelijk feit is slechts één verklaring mogelijk: de eenstemmige overtuiging werd in de harten teweeggebracht door het innerlijk getuigenis van de Heilige Geest, die zonder ophouden heeft bijgedragen tot dit drievoudig wonder ten gunste van Gods volk: het schrijven van de bijbelboeken, het samenstellen van de canon en het bewaard blijven van de Schrift door de eeuwen heen.

2. Door de voorzienigheid Gods zijn de kerken, gedurende de twee en een halve eeuw waarin de canon tot stand kwam, ervoor bewaard gebleven ook maar enig boek te aanvaarden dat niet in de canon thuishoorde.
Zij onderzochten geheel vrij en zonder overhaasting de boeken die zij ontvingen. Soms waren er enkele kerken die een tijd lang aarzelden voordat ze volledig instemden. Maar het kwam nooit voor dat de gelovigen als geheel een definitieve keuze deden waar zij later op terug moesten komen. Daarin onderkennen wij opnieuw de tussenkomst van de goddelijke Voorzienigheid. Hoe zou anders te verklaren zijn, dat de volgende boeken resoluut van de hand werden gewezen:
-  de Eerste brief van Clemens, geschreven vanuit Rome aan de gemeente Gods te Corinthe (omstreeks 96), die voorkomt in de Codex Alexandrinus (A ) en die in 170 in het openbaar in Corinthe werd voorgelezen;
- de Didachè (omstreeks 120) of de Leer der twaalf apostelen die Clemens van Alexandrië en Origenes als behorend tot de Schrift beschouwden;
- de Brief van Barnabas (omstreeks 130), opgenomen in de Codex Sinaïticus (Aleph);
- de Herder van Hermas (omstreeks 140) die zich ook in de Codex Sinaiticus bevindt.
Deze boeken zijn niet zonder belang, maar staan op een veel lager geestelijk peil dan de apostolische werken. Langzamerhand zijn ze definitief ter zijde gesteld.

Andere vertoonden reeds terstond niet genoeg kenmerken van authenticiteit, zoals:
Openbaring van Petrus (vóór 150)
de Handelingen van Paulus, apocrief
verscheidene apocriefe Evangeliën: van Petrus, van Matthias, van Jacobus en van de Geboorte.

3. De canon is ook bewaard gebleven voor de dwalingen die langzamerhand in het christendom openbaar werden. Evenals de apocriefe boeken nooit werden toegelaten tot de Joodse Schriften, namen de kerken, nooit een boek of een leer in de nieuwe canon op strijdig met de openbaring als geheel.

Dit is tot stand gekomen ondanks de algemene neiging van de menselijke geest om wat men in eenheid begint maar al te vaak met verschil van inzicht te beëindigen. Hier was het omgekeerde het geval: allereerst ontvingen de kerken bepaalde gedeelten van het Nieuwe Testament, zoals deze hun ten goede waren gekomen door de bediening van ver¬schillende apostelen. Daarna kwamen zij door de onweerstaanbare werking van de Geest tot een volledige eenstemmigheid aangaande deze ge-schriften. Voor de gehele christenheid, de Roomse, Koptische, Nestoriaanse en protestantse kerken daarbij inbegrepen, tellen slechts de zevenentwintig boeken van het Nieuwe Testament. Aan hen, evenals aan de vroegere synagoge, zijn de woorden Gods toevertrouwd. Laten we hier nogmaals de nadruk op leggen door middel van een citaat van Erich Sauer: ‘de kerk hoefde de bijbelse canon niet aan te vullen of te ‘scheppen’, zij diende haar slechts te herkennen: zij bestond vanaf het moment van de verschijning van het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het gezag van de geïnspireerde Schrift deed zich eenvoudigweg gelden door het getuigenis van de Heilige Geest’. (4)

noten:
(2) Louis Gaussen The Inspiration of the Holy Scriptures, p. 427
(3) B. B. Warfield, The Insfiiration and Authority of the Bible, p. 412-13.
(4) Erich Sauer, From Eternity to Eternity, p. 133.

Bron voor beide citaten: R. Pache, inspiratie en het gezag van de bijbel

quote:

Esther
Of de Openbaring van dezelfde auteur is als de Brieven en het Evangelie (hetgeen door, bij mijn weten, alle historici wordt tegengesproken) zullen we het hebben nadat we tot een overeenstemming zijn gekomen m.b.t. de vraag of uit de Schrift blijkt dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is.

Dan wachten we daar nog even mee.
Of we tot overeenstemming zullen komen weet ik trouwens niet.
Maar dat doet niets af aan het feit dat we kunnen spreken over de auteur van Openbaring. :)
« Laatst bewerkt op: september 04, 2009, 09:04:31 am door Priscilla en Aquila »

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: september 04, 2009, 12:14:53 pm »
Het werk van Pache is ongelofelijk biased. Het geeft geen enkele objectieve wetenschappelijke houvast, maar laat slechts zien hoe een 20-21ste eeuwse Amerikaan graag naar de Bijbel kijkt. Als een betrouwbaar, ja zelfs onfeilbaar boek. Als er toevallig wat meer boeken in de canon-collectie waren gekomen, had hij precies hetzelfde stichtelijke praatje gehouden.

Wat het evangelie naar Johannes betreft, naast hetgeen al door Esther genoemd is, zul je ook rekenschap moeten geven van de vele discrepanties tussen het Johannes-evangelie en de Synoptische traditie.

Dan nog over Papias. Ik weet dat orthodoxe uitleggers hem graag gebruiken ter ondersteuning van hun visies, maar als ik Papias lees kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat Papias over andere boeken praat. Het evangelie naar Markus is namelijk wel een geordend verhaal en vrijwel geen enkele serieuze exegeet gelooft dat Matteus een Hebreeuwse Vorlage heeft gehad. Sterker nog, het overgrote deel denkt dat Matteus en Lukas afhankelijk waren van Marcus en Q, wat mijn inziens niet echt pleit dat Matteus door een discipel van Jezus zelf is geschreven. Daarnaast vond Eusebius zelf (die ons die citaten doorgeeft van P.) al dat Papias niet zo'n betrouwbaar figuur was (HE 3:39:11-13).
« Laatst bewerkt op: september 04, 2009, 12:16:55 pm door druijf »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: september 04, 2009, 02:45:53 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 03 september 2009 om 17:03:
Dat is waar ik heen wilde: non-Scriptura. A.u.b., nu niet stoppen met dit debat. Het ziet er naar uit dat de hele hypothese dat Johannes de auteur van het Evangelie "van Johannes" zou zijn, niet sola Scriptura aantoonbaar is (of zelfs maar aannemelijk is te maken).

Vreest niet, ik schrik niet zo gauw. Het is redelijk duidelijk dat je wilt wijzen op 'buitenschriftuurlijke' traditie. Die 'buitenschriftuurlijke' christelijke traditie accepteer ik dan ook wel (deels). Zoals Diak al zei, omdat de vroege christenen het zeggen spreken wij het na in het vertrouwen dat de Heilige Geest ook deze traditie leidt. De kwestie voor mij is meer waar de grens ligt in wat ik wel overneem uit de traditie en wat niet, want dat onderscheid vind ik zelf nog discutabel. De gereformeerde traditie heeft zich gevormd en bepaalde elementen uit de Roomse traditie overgenomen en sommige afgewezen. Maar, als we al accepteren dat de Bijbel een product is van de traditie (en de identiteit van de auteurs is daar nog maar een klein voorbeeld van) hoe kan dan ooit de Bijbel gebruikt worden als toetssteen om diezelfde traditie aan te toetsen?

Overigens betekent Sola Scriptura volgens mij niet dat je alles uit de Bijbel moet halen, maar de bedoeling van Luther was eerder een onderscheid te maken tussen de Bijbel en menselijke gewoontes als basis/onderdeel van het geloof.

quote:

Incorrect. Ik stelde:
"dat is niet herleidbaar uit de Schrift. Het enige dat sola Scriptura kan worden gezegd is dat iemand (of waarschijnlijker: een groep mensen) iets heeft neergeschreven waaronder een getuigenis van de Apostel die Jezus liefhad (ongeacht zijn identiteit)."
en
"de Christelijke huidige canon laat niet zien dat Johannes de auteur van het Evangelie of de Brieven is."
en
"Uit de Schrift blijkt niet dat Johannes de schrijver van het Evangelie "van Johannes" is. Er is niets op tegen om een extra-Scriptura traditie te volgen, maar het zou je alleen wel sieren om dit toe te geven."
en
"19:35 vermeldt niets meer dan dat de discipel die getuige was van Jezus' dood de waarheid sprak en schreef, terwijl bijvoorbeeld 21:24 een duidelijke aanwijzing geeft dat de discipel (ongeacht zijn identiteit) iemand anders was dan de schrijver van het uiteindelijke Evangelie, vanwege het contrast tussen de discipel en "wij" die weten dat zijn getuigenis waar is. Misschien kan zelfs worden gesteld dat het schriftuurlijk onwaarschijnlijk is dat deze discipel de uiteindelijke auteur is."
en
"De conclusie dat de uiteindelijke auteur van dit Evangelie Johannes zou moeten zijn is aan de hand van de canonieke Bijbel niet te trekken."
Excuus. Ik dacht te hebben begrepen dat je Johannes had afgeschreven als auteur vanwege de veronderstelling dat hij niet zou kunnen schrijven (en zeker niet in mooi Grieks).

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: september 04, 2009, 03:06:08 pm »

quote:

Heb je misschien meer info over Pache. Hij/zij wordt namelijk nogal vaak aangehaald op dit forum en ik kan er maar weinig over vinden.

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: september 04, 2009, 04:04:17 pm »
Excuses voor de onduidelijkheid, ik bedoelde niet dat ik Pache in mijn kast heb staan en gelezen heb. Met 'werk' refereerde ik naar de door P&A aangehaalde stukken. Even googlen leert mij dat, zoals ik al verwachtte, het om een tamelijk onbeduidend werk gaat van een inerrantist, in mijn ogen een opvatting over de bijbel die nooit kan voortkomen uit zorgvuldige analyse van de tekst van de bijbel zelf. Het enige wat ik Pache zie doen in de aangehaalde stukken is aannames maken die passen bij zijn fundamentalistische overtuiging.
« Laatst bewerkt op: september 04, 2009, 04:05:10 pm door druijf »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: september 04, 2009, 08:53:10 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 04 september 2009 om 15:06:
[...]

Heb je misschien meer info over Pache. Hij/zij wordt namelijk nogal vaak aangehaald op dit forum en ik kan er maar weinig over vinden.
Ik heb dit boek van Pache, ik ben er absoluut niet aangehecht, als jij het hebben wil, wel geef maar een gil dan regelen het wel. owja het is gratis anders gooi ik het boek weg.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: september 04, 2009, 09:02:51 pm »
Okay, nog een keertje dan: Pache, speciaal voor Thorgrem  :)
« Laatst bewerkt op: september 04, 2009, 09:03:37 pm door Aslanning »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: september 04, 2009, 10:40:15 pm »

quote:

Aslanning schreef op 04 september 2009 om 21:02:
Okay, nog een keertje dan: Pache, speciaal voor Thorgrem  :)
Dank je, maar die is al een keer geplaatst. Ik wou meer informatie over de schrijver zelf, en dat heb ik inmiddels.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: september 04, 2009, 10:54:23 pm »

quote:

cyber schreef op 04 september 2009 om 20:53:
[...]

Ik heb dit boek van Pache, ik ben er absoluut niet aangehecht, als jij het hebben wil, wel geef maar een gil dan regelen het wel. owja het is gratis anders gooi ik het boek weg.

Hartelijk dank voor het aanbod, maar nee dank je. Ik heb een stukje van het boek digitaal gelezen en dat inclusief de achtergrond informatie die Druijf geeft lijkt het me niet de moeite waard om nog meer energie in te steken.

Maar nogmaals, bedankt voor het aanbod.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: september 04, 2009, 11:36:26 pm »
Geen dank hoor, en ja het is verder zonde van tijd om het boek te lezen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: september 05, 2009, 09:37:50 am »

quote:

druijf schreef op 04 september 2009 om 12:14:
Het werk van Pache is ongelofelijk biased. Het geeft geen enkele objectieve wetenschappelijke houvast,
Dan is het zaak te kijken naar wat hij gedocumenteerd zegt. Dan kun je de zaken natrekken. M.i. geeft hij genoeg citaten van kerkvaders en becommentarieert die dan.

quote:

maar laat slechts zien hoe een 20-21ste eeuwse Amerikaan graag naar de Bijbel kijkt. Als een betrouwbaar, ja zelfs onfeilbaar boek. Als er toevallig wat meer boeken in de canon-collectie waren gekomen, had hij precies hetzelfde stichtelijke praatje gehouden.

OK. Ik begrijp dat je een volstrekt andere overtuiging hebt. :) Wat je van hem zegt is trouwens nogal stereotiep. Amerikanen zijn vaak heel oppervlakkig en de Pache is dat juist niet.
Hij is meer orthodox zoals de orthodox-protestantse kerken  van de vorige eeuw die nog niet in de vrijzinnige ‘kuil’ zijn/waren gevallen.
Jij ziet het als 'toevallig' (hierboven vetgemaakt door mij) als er andere boeken in de canon bij waren gekomen, en dat is het verschil in benadering - ik zie het (zoals ook R. Pache) dat God er de hand in heeft gehad.
Dan kan ik me voorstellen dat je zo'n citaat over de manier waarop hij de canon benadert (laatste citaat van mij in de betreffende post) niet positief waardeert. Jouw benadering is geheel anders.
De bronnen met citaten die R. Pache geeft in zijn boek, veranderen er niet door: je kunt lezen hoe bv de kerkvaders de canon zagen en dat ligt in de lijn die Pache ook aangeeft.

quote:

Wat het evangelie naar Johannes betreft, naast hetgeen al door Esther genoemd is, zul je ook rekenschap moeten geven van de vele discrepanties tussen het Johannes-evangelie en de Synoptische traditie.

Daar kan ik best wat over zeggen. Maar ik had me beperkt tot de specifieke vragen die Esther mij stelde.

Johannes is geen synoptisch evangelie, is geschreven langer nadat de andere evangeliën zijn geschreven. Hij staat a.h.w. achter Jezus' rondwandeling op aarde in de tijd gezien, het Joodse religieuze systeem was al verdwenen wat betreft de offerdienst - doordat de tempel was verwoest etc,. Hij geeft een ooggetuigenverslag maar heeft een heel andere invalshoek dan de drie andere evangeliën..
Je zou het kunnen omschrijven als een meer verheven, diepere uitleg van wat Jezus heeft gezegd en gedaan.

Men kan het verschil ook anders duiden:
- Mattheus begint met Jezus geboorte als Koning der Joden - een evangelie toegesneden op de Joden,  
- Marcus laat Jezus zien als de gehoorzame slaaf, hier ook geen geslachtsregister aan het begin, dat is voor een slaaf niet belangrijk om zijn afkomst te weten
- Lucas geeft het evangelie van de Zoon des mensen een gezicht, weer een andere invalshoek, met ook weer een geslachtsregister.

OVER JOHANNES
- Johannes daarentegen begint geheel anders. Hier geen geslachtsregisters of verslag van Zijn geboorte etc.
We kijken terug in het eerste vers naar de Goddelijke oorsprong van Jezus en Zijn afdaling naar de aarde als het Licht in de duisternis, het Woord dat vlees is geworden en Zijn heerlijkheid aflegde.
Niettemin bleef Hij God en dat is het wat dit evangelie anders maakt dan de rest: Het laat Jezus zien als de Zoon van God die Zich aan de Joden openbaart als de IK BEN uit het Oude testament. Eer Abraham was Ben Ik

De bewijzen van Jezus als de Ik Ben, zie je terug in al de bijzondere hoofdstukken die Hem zo laten zien:

quote:

Hst 4: 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.
Hst 6: 35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens;
Hst 8: 12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld;
Hst  8: 58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
Hst 10: 9 Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden;
11Ik ben de goede herder
Hst 11: 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven;
Hst 15: 1 Ik ben de ware wijnstok
Hst 18: 4 Jezus dan, alles wetende, wat over Hem komen zou, kwam naar voren en zeide tot hen: Wie zoekt gij? 5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazoreeër. Hij zeide tot hen: Ik ben het. En ook Judas, zijn verrader, stond bij hen. 6 Toen Hij dan tot hen zeide: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen ter aarde.
Waarom is dit evangelie zo anders?
Ik heb de overtuiging dat Johannes aan het eind van de eerste eeuw een krachtig getuigenis geeft in dit evangelie van Jezus Christus als God. Dit bewijs begint al in de eerste tekst: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God
In die tijd kwam nl kwam nl veel dwaalleer op zoals de gnostiek als stroming die juist dit punt ontkende en veel aanhangers kreeg.
Hier heeft Johannes in zijn eerste brief het ook al over gehad (1 Joh. 2: 18-23, en hst 4: 1-6)

Volgens de gnostici (de zgn 'wetenden') bezat Jezus slechts de hoogste rangorde onder de geesten; zij ontkenden de verlossing door het bloed en het eeuwige leven. Zij zeiden van zichzelf dat ze als ingewijden, een verborgen hogere kennis bezaten. Sommigen maakten ook scheiding tussen Jezus, de historische man van Nazareth en de Christus: de ideale toestand die je eventueel kon bereiken door deze verborgen kennis.

Johannes laat juist zien dat Jezus Gods Zoon is, en dat Hij: de waarheid en het Leven niet verborgen is, maar geopenbaard:

quote:

14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
[...]
de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen
En wat je steeds terug ziet komen dat Hij gekomen om de wil van de Vader te doen en als Zoon van God Hem te verheerlijken. Hier zie je de diepere motieven: de wil van de Vader wordt hier bekent gemaakt:

quote:

o.a.:
Hst 7: 16 Jezus antwoordde hun en zeide: Mijn leer is niet van Mij, maar van Hem, die Mij gezonden heeft;
Hst 8: 18 Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ook de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij
Hst 10: 15 gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken
30 Ik en de Vader zijn één.
Joh 12: 44 Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; 45 en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft.
50 Wat Ik dan spreek, spreek Ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft.
Hst 14: 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde.
20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
Heel hoofdstuk 17
Hst. 20: 17 maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.
31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God,

Ook worden de hoofdstukken 13 -17 helemaal besteed aan wat er gebeurde in de Bovenzaal, de gesprekken bij het Avondmaal. Het hogepriesterlijk gebed is de afsluiting van dit gedeelte waarin Jezus met Zijn Vader spreekt en je eigenlijk zo in Zijn hart mag kijken.
Deze gesprekken zijn exclusief voor het Johannes evangelie, in de synptische komen deze niet aan de orde.
De synoptische evangeliën verhalen meer van wat Jezus allemaal deed, maar dit evangelie geeft een inkijkje naar het waarom van wat Jezus deed.
Dit verklaart ook waarom Johannes evangelie meer de locatie Judea heeft: daar zijn zo al meer dan zeven hoofdstukken gesitueerd vanwege  alles wat er verder nog gebeurde zoals de zalving te Betanie,  vlak voor het sterven van Jezus…

quote:

druijf schreef
Dan nog over Papias. Ik weet dat orthodoxe uitleggers hem graag gebruiken ter ondersteuning van hun visies,
Ze kunnen moeilijk, om bepaald bewijs te leveren, iemand citeren die hun visie niet ondersteunt, lijkt me.  :)

quote:

druijf  maar als ik Papias lees kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat Papias over andere boeken praat.
Kun je dit misschien nader specificeren? M.a.w. heb je een citaat waarvan je de indruk hebt: “Dit gaat toch over andere boeken?” en bedoel je dan: andere boeken dan de evangeliën?  Anders blijft dit nogal vaag en kan ik er eerlijk gezegd niet zoveel mee.

quote:

druijf schreef
Het evangelie naar Markus is namelijk wel een geordend verhaal.

Waar doel je nu op? Dit is wederom enigszins vaag.
Papias heeft wel zich geuit over het Marcus-evangelie en Eusebius citeert hem:

quote:

‘Markus, die Petrus’ tolk geweest was, schreef alles nauwkeurig op wat hij (Petrus) vertelde, woorden zowel als daden van Christus; niet echter in volgorde. Want hij heeft de Heer niet gehoord of meegemaakt; maar later, zoals ik al zei, reisde hij met Petrus mee, die zijn onderricht aanpaste waar dat noodzakelijk was, niet alsof hij een samenvatting maakte van wat de Heer gezegd heeft. Dus heeft Markus geen fouten gemaakt, toen hij op deze manier sommige dingen opschreef zoals hij (Petrus) ze zei; want hij lette er heel goed op niets weg te laten van wat hij gehoord had, noch iets toe te voegen dat niet gezegd was’.
Bron: Historia Ecclesiastica (III:39) van Esebius.
F.F. Bruce zegt hier verder het volgende over:

quote:

Deze verklaring is niet lang geleden in een nieuw licht gezet. Sommige vormcritici die het ontstaan van het tweede evangelie onderzoeken, beschouwen het als een eenvoudige verzameling losse verhalen en gezegden die mondeling zijn doorgegeven in de eerste gemeenten, en aan elkaar zijn verbonden door een soort redactionele toevoegingen in de vorm van algemene samenvattingen zonder historische waarde. Maar bij een nadere bestudering van deze ‘algemene samenvatting’ blijkt dat ze helemaal geen redactionele bedenksels zijn, maar tezamen een overzicht vormen van het evangelieverhaal. (1)
1) Zie vooral C. H. Dodd, ‘The Framework of the Gospel Narrative’, Expository Times XLIII (1931-1932) p.396 e.v.
Ik weet niet of ik nu ingegaan ben op je eigenlijke opmerking, aangezien ik die niet helemaal kon plaatsen in de juiste context.

quote:

druijf schreef
 en vrijwel geen enkele serieuze exegeet gelooft dat Matteus een Hebreeuwse Vorlage heeft gehad

Je bedoelt dat Papias dat beweerde?
Er ging wel het idee rond dat het zgn evangelie naar de Hebreeën de oorspronkelijke Aramese vorm was van het Mattheusevangelie. O.a. Hiëronymus beweerde dat:

quote:

Dit werk, dat in Transjordanië en Egypte werd gelezen door de Joods-christelijke groepen die Ebio-nieten genoemd werden, vertoonden enige verwantschap met het canonieke evangelie van Mattheus. Misschien was het een onafhankelijke verbreiding van een Aramees geschrift dat verwant was aan onze Mattheüs; sommige der eerste kerkvaders kenden het in een Griekse vertaling.

Hiëronymus (347-420) meende dat dit ‘evangelie aan de Hebreeën’ hetzelfde was als en werk dat hij in Syrië had gevonden en dat het evangelie van de Nazareners genoemd werd. Hij dacht eerst, ten onrechte, dat dit de oorspronkelijke Hebreeuwse (of Aramese) tekst was van Mattheüs. Het is mogelijk dat zijn veronderstelling, dat het hetzelfde was als het evangelie volgens de Hebreeën, ook fout was; het Nazareense evangelie dat Hiëronymus vond (en in het Grieks en het Latijn vertaalde) was misschien alleen maar een Aramese vertaling van de canonieke Griekse Mattheüs . Hoe het ook zij, zowel het evangelie naar de Hebreeën als het Evangelie van de Nazareners vertoonde verwantschap met Mattheüs, en ze moeten onderscheiden worden van de vele apocriefe evangelies die in die dagen ook bekend waren en die niets te maken hebben met het historisch onderzoek waar wij nu mee bezig zijn.
I.v.m. Papias is er sprake een oud Aramees document dat genoemd wordt in een fragment van hem :

quote:

quote:

Mattheüs verzamelde de Logica in de ‘Hebreeuwse’ taal (dat is het Aramees), en iedereen vertaalde dat zo goed hij kon’.(1)
Er zijn verschillende suggesties gedaan aangaande de betekenis van die term ‘Logia’, die letterlijk ‘orakels’ betekent; maar de meest waarschijnlijke verklaring is dat de term slaat op een verzameling woorden van Jezus.
Het woord wordt in het Nieuwe Testament gebruikt voor de orakels die aan de mensen meegedeeld werden door de mond van de oudtestamentische profeten, en Jezus werd door zijn volgelingen beschouwd als ‘een profeet … machtig in woord en werk voor God en het ganse volk .

Als we nu proberen de tekst zichtbaar te maken die ten grondslag ligt aan het Q-materiaal (zie uitleg verderop) in Mattheüs en Lukas, blijkt deze min of meer dezelfde structuur te hebben als één van de profetische boeken van het Oude Testament. Die boeken bevatten meestel een verslag van de roeping van de profeet tot zijn bijzondere dienst, en een weergave van zijn orakels, geplaatst in een omlijstend verhaal, maar over de dood van de profeet wordt niet gesproken.

Als we het Q-schrift trachten te reconstrueren volgens de gegevens die de evangeliën van Mattheüs en Lukas ons verschaffen, dan blijkt het te beginnen met
- een verslag van Jezus’
- doop door Johannes en Zijn verzoeking in de woestijn, die het voorspel zijn van Zijn optreden in Galilea;
- daarna volgen de woorden die Hij heeft gesproken telkens omlijst door een heel kort bindend verhaal, maar van Zijn lijden en dood werd kennelijk niet verteld.
Zijn leer wordt weergegeven in vier hoofdgroepen die we zouden kunnen noemen:
a) Jezus en Johannes de Doper;
b) Jezus en Zijn discipelen;
c) Jezus en Zijn tegenstanders;
d) Jezus en de toekomst (2).

Het is moeilijk niet tot de conclusie te komen dat Papias op een dergelijk werk doelde toen hij zei dat Mattheüs de Logia samenstelde.
Zijn tweede mededeling, dat de Logia geschreven waren in de ‘Hebreeuwse taal’ past bij de bewijzen in de tekst zelf dat er een eerdere, Aramese tekst ten grondslag ligt aan het Q-materiaal in Mattheüs en Lukas.
En wanneer hij daarna zegt dat iedereen deze Logia zo goed vertaalde als hij maar kon, krijgen wij de indruk dat er verscheidene Griekse versies bestonden, wat dan weer ten dele verklaart dat er verschillen zijn in Jezus’ woorden in het eerste en het derde evangelie. Want op veel plaatsen waar het Grieks van deze evangeliën verschillend is, kan men aantonen dat éénzelfde Aramees origineel de grondslag is van de van elkaar afwijkende Griekse weergaven.

(1) Eusebius, H.E. III.39.
(2):  Vgl. T. W. Manson, The Sayings op Jezus.
Bron: F.F. Bruce
En eveneens van Bruce over het Q-materiaal:

quote:

Nu valt het op dat het grootste deel van het materiaal van Mattheüs en Lukas dat niet van Markus komt, bestaat uit woorden van Jezus. Dit heeft tot de veronderstelling geleid dat er nog een ander oud geschrift moet zijn waaruit Mattheüs en Lukas beiden geput hebben voor de stof die niet van Markus afkomstig is, een geschrift dat men meestal ‘Q’ noemt en ziet als een verzameling woorden van Jezus . (1)
Wat dat nu ook voor een geschrift mag zijn, het is wel gemakkelijk de letter Q te gebruiken om dit materiaal aan te duiden dat Mattheüs en Lukas wél hebben en Markus niet. Er zijn bewijzen in het Grieks van dit Q-materiaal dat het uit het Aramees is vertaald, en mogelijk vanuit een Aramees geschrift, niet alleen maar vanuit een Aramese mondelinge overlevering.

We weten dat het Aramees de algemene taal was van Palestina, en speciaal van Galilea, in Christus’ tijd, en het was naar alle waarschijnlijkheid de taal die Hij en Zijn discipelen gewoonlijk spraken. De schrijvers van het Nieuwe Testament noemen het meestal Hebreeuws, zonder onderscheid te maken tussen het Aramees en zijn zustertaal waarin het Oude Testament grotendeels is geschreven.
(1) Dit veronderstelde geschrift werd ‘Q’ genoemd door twee onderzoekers aan het begin van deze eeuw, onafhankelijk van elkaar en bijna gelijktijdig. In Duitsland noemde Julius Wellhausen het Q omdat dat de beginletter is van het Duitse woord Quelle, dat ‘bron’ betekent; in Cambridge was J. Armitrage Robinson, die de Markusbron van het synoptische materiaal ‘P’ had genoemd (de eerste letter van Petrus, wiens autoriteit naar zijn mening ten grondslag lag aan het Mar-kus-evangelie), van oordeel dat het voor de hand lag deze tweede bron met Q aan te geven, de letter die in het alfabet op P volgt.

quote:

druijf schreef
 Sterker nog, het overgrote deel denkt dat Matteus en Lukas afhankelijk waren van Marcus en Q, wat mijn inziens niet echt pleit dat Matteus door een discipel van Jezus zelf is geschreven.
Marcus is voor hen een bron geweest:

quote:

F.F. Bruce:
De opvatting dat Markus de bron is geweest voor de andere twee synoptische evangeliën verschilt in wezen niet zoveel van de oudere opvatting dat het gemeenschappelijke element in alle drie de mondelinge prediking is die in de eerste gemeente werd gehoord.
Markus is, in vele opzichten, de opgeschreven tekst van die mondelinge prediking. Maar de vorm van de mondelinge prediking die ten grondslag ligt aan Mattheüs en Lukas, is de vorm die Markus er aan heeft gegeven, die niet al-leen optrad als Petrus’ tolk (vermoedelijk om het Galileïsche Aramees van Petrus in het Grieks te vertalen), maar in zijn evangelie de inhoud verwerkte van de prediking zoals hij die uit Petrus’ mond hoorde. Er is een overvloed van bewijzen in zijn evangelie dat veel van het materiaal oorspronkelijk in het Aramees was uitgedrukt; het Aramese idioom is op sommige plaatsen onmiskenbaar bewaard gebleven in zijn Grieks.
En ook lees ik juist dat Q (de andere bron voor Matt. en Luc. naast het Marcusevangelie) gebaseerd kan zijn op de Logia van Mattheus.

quote:

Als we gelijk hebben wanneer we de Logia van Mattheüs aanwijzen als de bron waaraan het Q-materiaal is ontleend, dan moet deze verzameling al vroeg in de christelijke geschiedenis vorm gekregen hebben. Het zou beslist heel nuttig geweest zijn voor nieuwe bekeerlingen, vooral niet-Joodse, als er zo’n samenvatting was van Jezus’ leer. Het bestond misschien al wel in het jaar 150. Sommige onderzoekers menen zelf dat er sporen van te vinden zijn in het Markus-evangelie, maar dat is niet zeker.

Het evangelie van Mattheüs schijnt kort na 70 vorm te hebben gekregen in de omgeving van Antiochië in Syrië.
Het bevat de inhoud van de apostolische prediking zoals die wordt weergegeven door Markus, uitgebreid met andere verhalen en tezamen met een Griekse vertaling van de Logia van Mattheüs en woorden van Jezus uit andere bronnen. Al dit materiaal is zo gerangschikt dat het kan dienen als handboek bij het onderricht en bestuur van de kerken.

De vijfdelige bouw van dit evangelie is waarschijnlijk gekozen naar het voorbeeld van de vijfdelige structuur van de oudtestamentische wet; het wordt de christelijke Thora genoemd (thora betekent ‘richting’ of ‘onderricht’ en niet ‘wet’ in de meer beperkte juridische zin).
Mattheus zou de apostolische prediking van Marcus hebben genoemd/gebruikt, maar om nu te formuleren dat hij afhankelijk was van Marcus en Q klinkt nogal 'desperate' alsof hij anders niets had kunnen schrijven, en dat terwijl Q op de Logia van Mattheus zou zijn gebaseerd.

Mattheus heeft ook wel zo'n andere invalshoek (naast de 'gelijke' stukken met Marcus) dat een totale afhankelijkheid m.i. geen sprake kan zijn.

Hij begint al met een geslachtsregister dat teruggaat om te bewijzen dat Jezus de rechtmatige troonopvolger van David is.
Hij heeft het uitgebreid over de koning der Joden die geboren zal worden, die geboren is en de heraut van het Koninkrijk die de aankondiging mag doen. Ook de vervulling van de profetieën in het OT worden juist hier aangehaald om de bewijzen te leveren dat Hij de koning is.
De 'wetten' van het koninkrijk der hemelen worden geven.
De tekenen en wonderen worden aan Johannes de Doper bericht als het bewijs van Jezus die de koning is - er is geen ander te verwachten. Nadat dan het volk en de leiders Hem niet hebben aanvaard, gaat de boodschap verder in verborgen vorm voor hen die oren hebben om te horen. Er volgen uitgebreid de gelijkenissen van het koninkrijk.
Boven het kruis komt een bord te hangen: de Koning der Joden...

Van al deze dingen wordt in Marcus niet gerept, tenzij als korte mededeling in het geheel van wat Jezus heeft gedaan en niet in de verdere context van Mattheus....

NB;
het is allemaal heel interessant om zo over deze dingen na te denken, en doormiddel van dit bronnenonderzoek na te gaan waar de evangeliën vandaan komen qua bron, maar uiteindelijk is het God die de schrijvers heeft geïnspireerd om juist die speciale boodschap te brengen, en de ene geschiedenis niet te noemen terwijl een ander dat juist wel weer noemt zodat  elk evangelie zijn eigen karakter heeft gekregen en een bijzonder aspect van de Here Jezus naar voren brengt.

quote:

druijf schreef
Daarnaast vond Eusebius zelf (die ons die citaten doorgeeft van P.) al dat Papias niet zo'n betrouwbaar figuur was (HE 3:39:11-13).
Hoezo : vond Eusebius al? Geef je hiermee aan dat jij die overtuiging ook hebt?
Kun je de reden ook geven waarom?
« Laatst bewerkt op: september 05, 2009, 01:11:16 pm door Priscilla en Aquila »

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: september 05, 2009, 12:44:35 pm »

quote:

het is allemaal heel interessant om zo over deze dingen na te denken, en doormiddel van dit bronnenonderzoek na te gaan waar de evangeliën vandaan komen qua bron, maar uiteindelijkis het God die de schrijvers heeft geïnspireerd om juist die speciale boodschap te brengen, en de ene geschiedenis niet te noemen terwijl een ander dat juist wel weer noemt zodat elk evangelie zijn eigen karakter heeft gekregen en een bijzonder aspect van de Here Jezus naar voren brengt.
Ik respecteer die keuze om de Bijbel als een door God geinspireerd boek te zien, maar het gaat er mij om dat er christenen zijn die meer willen dan dat. Inspiratie wordt dan gemeend gebaseerd te zijn op criteria als foutloosheid of (in)direct apostolisch auteurschap. En dan maak je de inspiratie afhankelijk van een extern bewijs. En daar moet je dan niet van op kijken als je scherpe vragen of opmerkingen krijgt. Ik zelf denk dat het zekeren van inspiratie aan externe zaken een doodlopende weg is. En ik hoop dat ik kan duidelijk maken waarom.

quote:

Hoezo : vond Eusebius al? Geef je hiermee aan dat jij die overtuiging ook hebt?
Kun je de reden ook geven waarom?

Papias wordt alleen door mensen serieus genomen die met orthodoxe belangen aan bijbeluitleg doen en het apostolisch auteurschap willen zekeren, zoals bijvoorbeeld J. van Bruggen.
Het gaat wat te ver om dat hier allemaal op te typen. Een goede uiteenzetting waarom Papias geen betrouwbare bron is kun je hier vinden. http://www.rejectionofpascalswager.net/papias.html

Maar zelfs als je dit niet in account neemt, heb je nog te maken met het gegeven dat Papias toch over andere boeken lijkt te praten.

quote:

And the presbyter said this: Mark the interpreter of Peter, wrote down exactly, but not in order, what he remembered of the acts and sayings of the Lord, for he neither heard the Lord himself nor accompanied him, but, as I said, Peter later on. Peter adapted his teachings to the needs [of his hearers], but made no attempt to provide a connected narrative of things related to our Lord. So Mark made no mistake in setting down some things as he remembered them, for he took care not to omit anything he heard nor to include anything false.

Dit strookt niet met het evangelie van Marcus dat ik in mijn Bijbel heb. Het evangelie is namelijk wel orderlijk en bevat wel degelijk een 'connected narrative'. Het evangelie heeft een keurig begin en een eind, en bouwt het plot goed op (beter nog dan Mattheus - die het plot onderbreekt met lange redevoeringen die de spanning eruit halen) , ondanks simpel taalgebruik. Marcus maakt ook regelmatig gebruik van een sandwich-structuur waardoor hij perikopen knap met elkaar weet te verbinden.

quote:

As for Matthew, he made a collection in Hebrew of the sayings and each translated them as best they could.

Waar dit ook over moge gaan, niet over het evangelie naar Mattheus. Dat is een griekstalig werk en geen verzameling van logia zoals vermoedelijk Q of het evangelie naar Thomas. Het zou heel misschien kunnen dat Papias refereert naar het Q-evangelie en dat vervolgens aan Mattheus toeschrijft, maar dat het om het evangelie naar Mattheus zoals wij dat kennen geloof ik dus niet. De bewijskracht van Papias is uiterst mager. De Q-bron linken aan Mattheus zelf is hooguit een educated guess.

Dan nog over de discrepanties. Jij doet net alsof het alleen om accentverschillen gaat. Het probleem is echter dat er ook zaken zijn die duidelijk contradictoir zijn, of dat een accentverschil zo groot is dat je dat niet zo makkelijk kan wegwuiven. Prediker is Paulus niet, zeg ik altijd maar.

Zo plaatst Johannes de tempelreiniging aan het begin van Jezus' carrière (waar prof. van Bruggen dan maar krampachtig moet gaan beweren dat Jezus dat dus twee keer gedaan heeft), Jezus sterft bij Johannes op een andere kalenderdag (ook hier haalt van Bruggen tevergeefs van alles uit de kast om een contradictie glad te strijken), Jezus spreekt in Johannes openlijk over zijn identiteit, waar hij dat bij Marcus verborgen houdt, bij Johannes speelt eschatologie nauwelijks een rol.
Mattheus en Lucas gaan duidelijk uiteen zodra ze niet terugvallen op Marcus of Q. Andere geboorteverhalen, andere geslachtsregisters, een andere dood van Judas, andere plaatsing van Q materiaal. Lucas verbetert ook Marcus, bijvoorbeeld als het om Marcus nogal negatieve berichtgeving over Jezus' familie gaat.

Discrepanties hoeven niet te pleiten tegen historische betrouwbaarheid in brede zin (bij Johannes vind ik het echter wel te ver gaan), maar wel tegen een inspiratieleer a la Pache. Ik snap niet dat je zo'n man nu serieus kunt nemen. Zijn bijbelvisie is afgeleid uit de dogmatiek en een modernistisch idee van foutloosheid, niet uit zorgvuldige exegese. Ik begrijp dat dit wat hautain over kan komen, maar ik kan gewoon niets anders, want het inerrantisme is gewoon zo evident onwaar dat Cyber en Thorgem het terrecht tijdverspilling noemen. Een inerrantist heeft ofwel bewust een bord voor zijn hoofd of is in naieve onschuld uiterst onwetend over de stand van zaken in de bijbelwetenschap.
Ik kom zelf uit een vrijgemaakt gereformeerd milieu en ben in eerste instantie banggemaakt vanaf de preekstoel of door literatuur van J. van Bruggen voor de zogenaamde "schriftkritiek". Zoals je waarschijnlijk al heb gemerkt heb ik nu niet zo'n hoge pet op van gereformeerde en evangelicale pogingen om de bijbelwetenschap buiten de deur te houden.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: september 05, 2009, 01:00:28 pm »
Volgens mij gebruik je nu tekstkritiek en schriftkritiek door elkaar. Het een is ook in TU Kamnpen een vak, het tweede is door de andere uitgangspunten niet geaccepteerd in de gkv.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: september 05, 2009, 01:20:00 pm »

quote:

druijf schreef op 05 september 2009 om 12:44:

Waar dit ook over moge gaan, niet over het evangelie naar Mattheus. Dat is een griekstalig werk
In dit verband moet je deze site eens lezen: http://www.aramaicpeshitt...eallyWritteninGreek1e.pdf

Wij gaan er van uit dat de Septuaginta en Vulgata onze oorspronkelijke geschriften zijn. Dat komt omdat wij als westerse christen vanuit de historie hierop zijn gefocused. Maar er bestaat ook een Syrisch Orthodoxe kerk die het nieuwe testament in het Aramees heeft bewaard. Veel van die geschriften zijn ouder dan onze bronmanuscripten.

Wie eerlijk wil zien hoe Gods Woord oorspronkelijk bedoeld is, zal dat doen om terug te herleiden naar Gods onfeilbaar Woord. Dus moet de je oudste geschriften opzoeken. De evangeliën zijn waarschijnlijk niet in het Grieks geschreven, maar in het Aramees.

Ik heb dat artikel nog eens bekeken en kwam daar ook tegen dat de bewuste geschiedenis van de overspelige vrouw uit Joh. 8 niet daarin voorkwam (inderdaad rkdiak!). Dan zou gelovig onderzoek zich moeten richten naar het "waarom" van dit ontbreken. Als je dat onderzoekt is het goed om te bidden om leiding van de Heilige Geest.

Maar onderzoek moet erop gericht zijn om Gods Woord recht te doen.

Niet iedereen kan onderzoek doen. Dat hoeft ook niet. We mogen de bijbel aanvaarden zoals deze is en ons daardoor laten voeden. Het verhaal van de overspelige vrouw doet geen afbreuk aan de waarheid en betrouwbaarheid van de bijbel. Integendeel.

Als ik de bijbel opensla weet ik dat God tot me spreekt. Ik vraag om de leiding van Gods Geest. Deze bron is van levensbelang voor onze redding. Deze bron vormt de basis voor een vreugdevolle relatie met onze God en Vader in Jezus Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: september 05, 2009, 01:57:33 pm »

quote:

Wij gaan er van uit dat de Septuaginta en Vulgata onze oorspronkelijke geschriften zijn. Dat komt omdat wij als westerse christen vanuit de historie hierop zijn gefocused. Maar er bestaat ook een Syrisch Orthodoxe kerk die het nieuwe testament in het Aramees heeft bewaard. Veel van die geschriften zijn ouder dan onze bronmanuscripten.

Dan zullen ze wel met stevige argumenten moeten komen. Want de Peshitta wordt door iedereen als een vertaling gehouden.
Dit is waarschijnlijk weer van die dertien in een dozijn sites die met een vaag theorietje komen die alleen in eigen kring serieus wordt genomen. De Peshitta is een belangrijke tekstgetuige en aan universiteiten wordt daar echt al lang aandacht aan besteed, met name in Leiden. Daar heb ik zelf ook Syrisch geleerd, maar ik heb daar niemand ooit zo'n bizarre claim horen maken. Trouwens, in Palestina spraken veel mensen ook grieks.

En wat heb je aan een onfeilbare Bijbel als God niet in staat is in zijn voorzienigheid deze onfeilbaar te bewaren?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: september 05, 2009, 03:30:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 september 2009 om 13:20:
Wij gaan er van uit dat de Septuaginta en Vulgata onze oorspronkelijke geschriften zijn.
Wie bedoel je met 'wij'? Ik kan je namelijk verzekeren dat katholieken de Vulgaat niet als oorspronkelijk geschrift zien. Sterker nog, het is (in katholieke kringen) algemeen bekend dat de Vulgaat een nogal discutabele vertaling is.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: september 05, 2009, 07:24:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 september 2009 om 15:30:
[...]

Wie bedoel je met 'wij'? Ik kan je namelijk verzekeren dat katholieken de Vulgaat niet als oorspronkelijk geschrift zien. Sterker nog, het is (in katholieke kringen) algemeen bekend dat de Vulgaat een nogal discutabele vertaling is.
De Vulgaat is natuurlijk geen oorspronkelijke tekst. Alleen iemand die echt geen benul heeft, of gericht wil lasteren, zal dergelijke onzin schrijven.
So sue me!

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: september 05, 2009, 07:47:26 pm »
P&A,
Je citeert bijzonder selectief. Wat je er niet bij noemt, zijn de redenen en argumenten die de meerderheid van de historici hebben laten vermoeden dat het Evangelie van Johannes (en het Evangelie van Mattheus, de Openbaring van Johannes, de brieven van Petrus, Judas, Thomas, en zo meer) niet het Apostolische auteurschap dragen die latere traditie hen heeft toegedicht.
De 'getuigen' die jij noemt zijn bovendien bevooroordeeld, zijn het met elkaar oneens en zijn soms zelfs in tegenspraak met elkaar. Daarnaast waren het allen proto-Orthodoxe strijders in het conflict met andere, "ketterse" verloren gegane Christendommen. Het aanwijzen van apostolische herkomst was één van de belangrijkste critieria (lees bijv. prof. B. Ehrman, "Lost Christianities", blz 192).

De verschillende soorten "Christendommen" (proto-Orthodox, Gnostisch, Ebionitisch, Marcionisch, adoptionistisch) vielen elkaar aan via polemische verhandelingen met stereotype weergaven van de andersdenkende stroming; via vervalste documenten onder de naam van een Apostel (netjes gezegd "pseudoniem"); via het veranderen van reeds als gezaghebbend verklaarde Geschriften. Alle partijen deden eraan mee.

Bart Ehrman komt met een interessante hoeveelheid voorbeelden en bewijzen waaruit blijkt dat ook de winnaar van de strijd tussen de verschillende soorten "Christendommen", het proto-orthodoxe Christendom (waaruit het huidige Christendom en het huidige Nieuwe Testament is voortgekomen), teksten heeft aangepast, o.a. om de Apostelen en hun teksten te laten zeggen wat deze vorm van Christendom wilde zeggen in hun strijd tegen de andere, ketterse  Christendommen.

Het is relevant te weten dat alle oorspronkelijke teksten zijn verdwenen; de oudste manuscripten die we hebben zijn de nakomelingen van een hele rij vorige kopieën van kopieën, wat wil zeggen dat de oudste manuscripten van bijvoorbeeld Paulus' brieven dateren uit het jaar 200, dat is 150 jaar nadat het origineel is geschreven (Prof. B. Ehrman, "The New Testament", "Lost Christianities", pag. 216-219). Aangezien er een heleboel teksten zijn veranderd na het jaar 200, geeft dit een redelijke indicatie dat hetzelfde eveneens plaatsvond met de teksten van voor die tijd. Er zijn naar schatting tussen de 200.000 en 300.000 verschillen tussen de kopieën  (Prof. B. Ehrman, "Lost Christianities", pag. 220), waarvan de meesten onschuldig. Maar soms zijn precies op de plaatsen waar je het zou verwachten de meest essentiële verschillen te vinden.

Een paar voorbeeldjes uit het Evangelie "van Lukas":
Omdat Adoptionistische ketters geloofden dat Jezus pas na de doop Zijn Goddelijkheid verkreeg, werd bijvoorbeeld Lukas 3:22 in de strijd geworpen, waar in alle oudste manuscripten staat dat God via een hemelse stem tijdens de doop zegt: "Jij bent Mijn Zoon, vandaag heb ik Je verwekt." In latere manuscripten werd dit door het proto-orthodoxe Christendom veranderd in "Gij zijt mijn Zoon, de geliefde, in U heb Ik mijn welbehagen." Deze latere "correctie" wordt overigens nog steeds overgenomen door de meeste van de huidige Christelijke Bijbels, hoewel juist de tekst die door Adoptionistische ketters werd aangehaald, wordt ondersteund door de oudste manuscripten.

In de strijd tegen docetistische, vooral Marcionistische ketterse groeperingen (die leerden dat Jezus volledig goddelijk was) werden teksten als Lukas 22:43-44 toegevoegd door het proto-orthodoxe Christendom, waar Jezus bloed zweet, uit angst voor het komende lijden en Zijn spoedig te verwachten dood. Deze tekst komt niet voor in de oudste manuscripten en wordt evenmin in de andere Evangeliën genoemd. Ook deze tekst wordt door moderne Christelijke Bijbels overigens gewoon overgenomen.

In Lukas 24:12 rende Petrus naar het graf en ging terug, vol verwondering over wat er gebeurd was (m.a.w.: Jezus is lichamelijk verrezen). De belangrijkste en oudste manuscripten vermelden dit gedeelte niet. Ook de schrijfstijl wijkt opvallend af van de rest van het Evangelie en het herbergt een onevenredig aantal woorden die verder niet in Lukas' Evangelie of in Handelingen voorkomen. Bovendien lijkt het bijna een synopsis van Johannes 20:3-10. Ook dit citaat is door vrijwel alle moderne Bijbels gewoon overgenomen.

En zo meer. (Dit om aan te geven dat ook aan de kant van het proto-orthodoxe Christendom de strijd niet zonder een boel onwaarheden onder "Apostolisch gezag" gepaard ging. Ongeacht je voorkeur: geen partij bleef schoon in de strijd).

Tertullianus beweerde bijvoorbeeld dat de Gnostici de tekst van Johannes 1:13 hadden vervalst door het enkelvoud in meervoud te veranderen. Oorspronkelijk, zo beweerde Tertullianus, verwees het vers naar de wonderbaarlijke geboorte van Jezus ("Hij Die niet op natuurlijke wijze werd geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God"). De Gnostici zouden de tekst hebben veranderd om het te laten verwijzen naar hun eigen buitennatuurlijke generatie via gnosis ("Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God"). Wat zo onthullend is aan deze beschuldiging, is dat Tertullianus de vervalsing had aangehaald om de gnostici die van het juiste document uitgingen, in diskrediet te brengen. Van alle Griekse manuscripten van het vierde Evangelie, is er GEEN die Tertullianus' bewering ondersteunt, terwijl ALLEN de weergave van de gnostici steunen. Van alle, veel recentelijkere, Latijnse manuscripten, is er slechts 1 die het vers in het enkelvoud weergeeft, en dit is het manuscript waarop Tertullianus zijn beschuldiging baseerde.

Natuurlijk, ook (en vooral) andere, "ketterse", Christendommen gebruikten deze methoden, en bijv. ook de Gnostici claimden apostolisch gezag, zoals Clemens van Alexandrië schrijft in Miscellanies 7,17,106: Theudas was volgens hen een discipel van Paulus, en Glaukia een discipel van Petrus.

Zo had de Muratorische Canon-lijst tot doel zich tegen andere, "ketterse", Christendommen teweer te stellen en met een suggestie voor een gezaghebbende Canon te komen. Deze wijkt ook af van de huidige Christelijke Canon. Het aanwijzen van Apostolische herkomst was een zodanig belangrijk critierium, dat dit proto-Orthodox Christelijke document het auteurschap van het vierde Evangelie maar aan bijna ALLE apostelen heeft toebedeeld; vooral ook aan Andreas. Iets dat alleen al door de datering onmogelijk is en eveneens strijdig is met andere proto-Orthodox Christelijke "getuigen"-verklaringen. Vrijwel alle critici gaan uit van de onjuistheid van de claim van de Muratorische Canon, zelfs zo erg dat bijvoorbeeld zelfs de Christelijke "Word Biblical Commentary" (pag. lxviii) zegt "The Muratorian Canon has produced sheer legend in suggesting that a group of the original Apostles, with Andrew in particular, shared with the apostle John in the writing of the fourth Gospel; the motive for this is clearly to reinforce the authority of the Gospel by adducing joint apostolic production of it". Let wel, dit zijn vooral Christelijke (en ex-Christelijke) critici en Bijbelswetenschappers die dit zeggen, zoals John George R. Beasley-Murray, Bruce M. Metzger, David Hubbard, Glenn W. Barker, John D. W. Watts, Ralph P. Martin, James W. Watts en Lynn, en dezelfde critici trekken Irenaeus' en Paias' "discipelschap" ook ernstig in twijfel, evenals Clemens' "getuigenis".

Er wordt over het algemeen aangenomen dat Papias geen echte discipel van Johannes was, aangezien hij aan anderen moest vragen over Johannes; een gegeven dat ad nauseam is aangehaald door historici. Bekijk ook eens de informatie die Eusebius over Papias geeft (in H.E. 3.39.3 f) met betrekking tot Papias' getuigenis, en kijk naar Papias' Tentoonspreiding van de orakels van de Heer: "Als er iemand kwam die de ouderlingen had gevolgd, deed ik [Papias] onderzoek naar de woorden van de ouderlingen: wat Andreas of Petrus of Thomas of Jacob of Johannes of Mattheus of ieder ander van de discipelen van de Heer hadden gezegd en wat Aristion en de ouderling Johannes de discipel van de Heer hadden gezegd..."
Dus de "discipel" van Johannes deed onderzoek naar hetgeen Johannes had gezegd door degenen te vragen die Johannes hadden gevolgd. Ook de brief van Barnabas behoort volgens Eusebius in de catagorie "vervalst" (Eusebius, "Kerk Geschiedenis" 3,25,1; prof. B. Ehrman, "Lost Christianities", blz 244) en Irenaeus' getuigenis over Johannes wordt impliciet tegengesproken door Ignatius, de Bisschop van Antioch (zie Geza Vermes, "Who is who in the age of Jesus", blz 146).

Apostolisch gezag was aantoonbaar cruciaal in de strijd tussen de "Christendommen" en er werd vrij uitgebreid en soms bewijsbaar oneigenlijk gebruik van gemaakt. De meeste historici beschouwen het bewijsmateriaal onvoldoende om te kunnen zeggen dat het vierde Evangelie van Johannes is. De tweede eeuwse traditie die zegt dat de Evangeliën geschreven zijn door Mattheus, Marcus, Lukas en Johannes wordt, ongeacht onze mening hieromtrent, door de meeste geleerden niet meer erkent.
Op blz. 235 van "Lost Christianities" wordt dit mooi samengevat door prof. B. Ehrman: "Because sometime in the second century, when proto-orthodox Christianity recognized the need for apostolic authorities, they attributed these books to Apostles... Most scholars today have abandoned these identifications, and recognize that the books were written by otherwise unknown but relatively well-educated Greek-speaking (and writing) Christians during the second half of the first century."
« Laatst bewerkt op: september 05, 2009, 08:57:31 pm door Esther.bat.Mordechai »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: september 05, 2009, 07:53:44 pm »
Esther, ik wil tussendoor even zeggen dat ik je leerzame, goed geschreven en goedgehumeurde bijdragen zéér waardeer!  :)
Bombus terrestris Reginae

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: september 05, 2009, 09:22:01 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 september 2009 om 19:53:
Esther, ik wil tussendoor even zeggen dat ik je leerzame, goed geschreven en goedgehumeurde bijdragen zéér waardeer!  :)
Ik sluit me daar volledig bij aan. Ik zou wensen dat ik het geduld en het onverwoestbare humeur zou hebben. Het is een genot om deze bijdragen te lezen!
So sue me!