quote:
Voor allerlei misvattingen en feitelijke onwaarheden, die hier met veel vuur en geloof als waarheid worden verkondigt, zit je hier prima.
Right...
quote:
Er is simpelweg geen absoluut goed of kwaad te bewijzen.
Wat een onzin.
Hiroshima, Hitler, pedofilie, de inquisitie? Enz...
Genoeg dingen op de wereld die je dus doen afvragen wat er wellicht mis is gegaan of iig waarom is het zoals het is?
De Bijbel is een erg moeilijk boek.
Pas na bestuderen is er een steeds duidelijkere lijn aan te tonen die je als je er aan begint niet zo 1 2 3 ziet. Eh... ik niet iig...
Veel tegenstellingen zijn schijnbare tegenstellingen.
Ja, het is door feilbare mensen geschreven, maar ik geloof steeds meer dat er Goddelijke inspiratie aan ten grondslag heeft gelegen.
Is dat omdat ik wil dat er Goddelijke inspiratie aan ten grondslag lag?
Inmiddels misschien wel, ten dele, maar er zijn nogal wat dingen die dat bevestigen.
De 66 boeken in de Bijbel, geschreven door zo'n 40 schrijvers hebben een duidelijke samenhang, en veel verwijst naar elkaar.
Daarbij is er een hoge mate van authenticiteit aan te tonen voor alle boeken.
Door de tijd heen (ook de laatste eeuw) zijn er toch vondsten gedaan die dat bevestigen,
Verder hebben we een berg profetien en "voorspellende" verhaallijnen waar je U tegen zegt.
Ethiek is niet waar de Bijbel om draait.
Nee, het maakt juist duidelijk dat de mens zijn ethiek in de handen van God moet leggen.
Dat is de enige manier om rechtvaardiging te krijgen.
Vandaar dat het zo onder vuur ligt, zeker in deze egocentrische, matterialistische tijd.
Sterker nog, volgens mij wil niemand vanuit zijn gevoel dat het waar is hoe de bijbel het neerzet.
Maar, als je zonder teveel je wensen de vader van je gedachte te laten zijn gaat zoeken naar hoe de wereld in elkaar zit, en hoe de religies zijn ontstaan, en daarbij de feiten (voor zover die voor handen zijn) laat spreken en in elkaar laat grijpen als puzzelstukjes, zal je wellicht tot de conclusie komen dat er meer met de Bijbel aan de hand is dan dat het slechts een van de 1000en geloven is.
Ik kreeg zelf op die manier, tot mijn verbazing en met enige tegenzin, steeds meer het beeld dat er eigenlijk maar 2 religies zijn. De ware en de valse. De Bijbel en de rest dus...
Zeker zijn er mengvormen. Tal van religies claimen Jezus voor hun plaatje, of vertroebelen Hem met heidense (Babylonische) concepten. Men kneedt Jezus graag naar hun eigen ideeen, en misbruikt het christendom voor machtsdoeleinden (zie de geschiedenis).
Tot nog toe is naast eigen ervaringen met de Heilige Geest de Bijbel de enige bron van informatie over Jezus Christus waar je waarde aan kan hechten. Daar kan je het beste vinden wat Hij is en wat Hij kwam doen.
Verder hebben we nog de vruchten die christenen dragen / afwerpen.
Ik heb nog nooit zulke pure belangeloze liefde gevoeld vanuit een geloof dan van christenen.
Dat toont mij aan dat "het werkt".