quote:
CryHavoc schreef op 28 augustus 2009 om 17:29:Hoe weet jij dit? Welke methodiek doe jij gebruiken om tot die conclusie te komen. Hoe weet jij nu welke openbaring je moet hebben, en hoe weet je dat de ene openbaring niet waar is en de ander wel, welke methodiek gebruik jij daar dan voor.
Methodiek is iets wat vreemd is aan geloof. Het geloof is een geschenk van God. Als je daarvoor open staat wil God je dat geven. Ik loop al heel wat jaren mee in deze wereld om te weten dat God je niet beschaamd laat uitkomen als je Hem vertrouwt en op Zijn Woord vertrouwt.
quote:
CryHavoc schreef:
In mijn optiek moet jij dus een manier van toetsen hebben welke niet besloten is in het nieuwe testament. Want hoe weet je anders wat wel en niet goed is?
Hoe weet je zonder God wat wel en niet goed is? Ik ben met de bijbel opgegroeid, heb God en Zijn Woord leren vertrouwen. Ik heb geen behoefte eraan om dat te toetsen. Als een kind bij ouders opgroeit en dan gaat vragen om een DNA test om te kijken of zijn ouders werkelijk zijn ouders zijn, moet er toch heel wat wantrouwen zijn. Als het kind bij het opgroeien zijn ouders niet wantrouwt zal het ook geen onderzoek vragen.
Zo zit het bij mij.
En wat jou betreft, probeer God en Zijn woord uit:
quote:
Psalm 34:9 Proef, en geniet de goedheid van de HEER,
gelukkig de mens die bij hem schuilt.
Mal.3:10 (in een ander verband) Stel mij maar eens op de proef – zegt de HEER van de hemelse machten.
quote:
CryHavoc schreef:
Een voorbeeld uit Johannes 15
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Hoe weet jij nu dat je dit niet letterlijk moet nemen?
De mannen van de inquisitie wisten namelijk wel hoe ze dit moesten interpreteren.
Dit slaat op het oordeel van God. De mannen van de inquisitie probeerden voor God te spelen. Het oordeel komt aan God toe. Dat staat ook in Zijn Woord. Maar Jezus is gekomen om ons te redden van het oordeel over onze zonden. Uit liefde......voor jou......en voor mij.
quote:
CryHavoc schreef:
En wat is dan jou standpunt over slavernij?
(Mattheus 25:14-30) Jezus presenteert ons een wereldbeeld waarin de meester absolute zeggenschap heeft over zijn ondergeschikten en hij kan handelen zoals dat hem belieft.
Als jij iets produceert verwacht je toch iets daaraan te hebben? Als je iets maakt dat niet aan je verwachtingen voldoet gooi je het weg.
God is onze schepper. Hij maakte ons met een bepaald doel. Toen wij niet functioneerden zoals Hij bedoeld had (we hadden vrije keuze) gooide Hij ons niet weg, maar gaf Hij uit liefde Zijn eigen leven om ons terug te winnen.
In de gelijkenis van de talenten wordt een beeld gebruikt dat in die dagen normaal was. Wat toen een slaaf was is bij ons een werknemer. Er waren slaven die niet weg wilden bij hun heer, omdat ze wisten dat ze het dan niet beter zouden krijgen. Helaas zijn er ook negatieve ervaringen.
quote:
CryHavoc schreef:
(1 Timotheus 6:1) Slaven moeten, in naam van God en de leer, gehoorzamen aan hun meesters
Ik denk niet dat jij daar een voorstander van bent, van slavernij, maar het is tenslotte waarvan jij dat deze compleet en waar is.
Nee, ik ben geen voorstander van slavernij. Als slaven een goede meester hadden, die liefde voor hen had, dan zouden ze misschien beter af zijn dan menige werknemer in onze maatschappij.
Niettemin was een slaaf onvrij. God gunt ons vrijheid. Ook in geestelijk opzicht gebruikt Gods Woord de slavernij voor ongunstige situaties.
Maar omdat mensen nu eenmaal meer hun eigen voordeel zoeken dan op het goede voor een ander bedacht te zijn, is de slavernij gelukkig afgeschaft. Wat waren er een misstanden!
In de gegeven omstandigheden wilde God dat Zijn kinderen op een goede manier het hun heer omgingen. Om ook die heer te winnen voor God. De slaven moesten geen wraak nemen, maar liefde en trouw van Christus laten zien. Dat doet wat met het hart van hun meester.
Gods Woord geeft ook aanwijzingen voor de degenen die slaven in dienst hadden:
quote:
Ef.6:7 Doe uw werk met plezier, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, 8 want u weet dat allen door de Heer beloond worden voor het goede dat ze doen, zowel slaven als vrije mensen. 9 Meesters, behandel uw slaven op dezelfde manier. Laat dreigementen achterwege, want u weet dat zij en u dezelfde Heer in de hemel hebben, en dat hij geen onderscheid maakt.
Kol. 4:1 Meesters, geef uw slaven waar ze recht op hebben en wat redelijk is, want u weet dat ook u een meester hebt, in de hemel.
Paulus schreef aan de meester van een slaaf:
Filem.1:16 niet meer als een slaaf, maar als veel meer dan dat, als een geliefde broeder.
In het Oude Testament staan zelfs regelingen waarin werd bepaald dat een slaaf weer vrij kon worden, als hij dat wilde. Dat kon in het jubeljaar, maar ook na een periode van zeven jaar.
quote:
Deut.15:12 Wanneer iemand uit uw volk, een Hebreeuwse man of vrouw, zich als slaaf of slavin aan u verkoopt, moet deze u zes jaar lang dienen; in het zevende jaar moet u hem of haar de vrijheid teruggeven. 13 Wanneer u dan de betreffende persoon in vrijheid laat vertrekken, mag u hem niet met lege handen laten gaan.