Hoort deze discussie wel thuis is het bijbelstudieforum?
Bij de richtlijnen ervoor staat:
"discussies met een schriftkrititsche ondertoon horen hier dan ook niet thuis!"Het lijkt me dat we hier op
grond van de bijbel horen te discusseren.
Ik wil hiermee niets afdoen aan de legitieme vraag of de bijbel echt het woord van God is. Wat mij betreft is dat een gelovige aanname die niet historisch wetenschappelijk onderbouwd hoeft te worden. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daarmee worstelen.
Die worsteling zal ook bijzonder moeilijk zijn als je hebt moeten verklaren dat je alles "vast gelooft wat in het geschreven Woord van God vervat is."
Tenzij die worsteling je bij die aanname gebracht heeft.
Zelfs in de catechismus (RKK) staat onder paragraaf 105 (blz. 38):
"
God is de auteur van de heilige Schrift. De door God geopenbaarde waarheid, die in de heilige Schrift besloten ligt en voorgehouden wordt, is er onder ingeving van de Heilige Geest aan toevertrouwd"
en paragraaf 107:
"De geïnspireerde boeken leren de waarheid. "Omdat men dus alles wat de geïnspireerde of gewijde schrijvers zeggen, moet beschouwen als door de Heilige Geest gezegd, moet men ook belijden dat de boeken van de Schrift vast, trouw en zonder dwaling de waarheid leren die God omwille van ons heil in de heilige boeken wilde laten vastleggen".
Voor mij is het volgende woord van God van toepassing:
quote:
Heb.4:12 Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.