quote:
Ik weet niet hoe je leest maar dat staat niet zo in het artikel.
quote:
Hij baseert zich op een onderzoek van Kaski, die becijferd heeft dat de Protestantse Kerk binnen twintig jaar de helft van haar leden verliest. Dr. De Leede geeft hierop zijn visie en
hij benoemt zijn visie op de cijfers van Kaski, inderdaad en dan
quote:
noemt dan met name de GKV kerk inclusief het predicaat 'onthoudbaar'. Omdat de GKV kerk een eenvormige beginselenkerk heeft zo is zijn mening. Zie quote onderaan.
Je verdraait zijn opmerkingen vrees ik.
Feitelijk staat er dit:
„Tijdens mijn vakantie heb ik het boek ”Een seculiere tijd” van de Canadese filosoof Charles Taylor gelezen. Ik denk dat Taylor gelijk heeft als hij stelt dat in onze samenleving de traditionele, kerkelijke gestalte van het christelijk geloof niet zal overleven. Veel dingen vielen door Taylors boek op hun plek. Waarom een volkskerk als de Nederlandse Hervormde Kerk echt voorbij is. Waarom een eenvormige beginselenkerk als de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt het niet houdt. En ook waarom een mainstreamkerk als de Protestantse Kerk zo moeilijk een bindende factor wordt voor moderne gelovigen. De kerk moet zoeken naar nieuwe vormgeving, die past bij een netwerksamenleving.” Het is dan te eerste de vraag wat hij bedoelt met een "eenbeginselenkerk" en wat voor hem een "mainstreamkerk"is.
Persoonlijk denk ik dat er in de toekomst een stroming komt van orthodoxe pkn-ers en vrijere vrijgemaakten die elkaar vinden in een eenheid. Puur gevoel en dus niet te bewijzen.
Net zo min als zijn uitspraken te onderbouwen zouden zijn.
Edoch: hij leest een boek uit Canada en vindt iets.
Prima, laat hem iets vinden maar laat hem dat dan ook onderbouwen aub.
quote:
Heeft deze man gelijk of niet, zijn redenatie klinkt toch plausibel?
Nee dus. Zijn vinden is gebaseerd op het lezen van een boek.
kent hij de GKv van binnen? ik denk van niet, het is uit zijn schrijven niet te herleiden maar het lijkt vaag op gkv-bashen. (vergeef mij de term, van oorsprong is de opleiding van de PKN nou niet het vriendje van de opleiding van de GKv immers [heb ik ondervonden bij mijn inschrijving bij de PThUK...]
Ik vindt overigens zijn idee over de rol en de positie van de predikant(-e) wel aardig.