Auteur Topic: "Dr. De Leede: Waarom de GKV-kerk het niet houdt"  (gelezen 4529 keer)

mve1975

• Bekijk profiel
"Dr. De Leede: Waarom de GKV-kerk het niet houdt"
« Gepost op: augustus 26, 2009, 12:11:43 am »
In een interview met het Reformatorisch dagblad stelt theoloog dr. H. De Leede dat er op (middel)lange termijn geen toekomstmuziek zit in de GKV kerk.  

Hij baseert zich op een onderzoek van Kaski, die becijferd heeft dat de Protestantse Kerk binnen twintig jaar de helft van haar leden verliest. Dr. De Leede geeft hierop zijn visie en noemt dan met name de GKV kerk inclusief het predicaat 'onthoudbaar'. Omdat de GKV kerk een eenvormige beginselenkerk heeft zo is zijn mening. Zie quote onderaan.

Heeft deze man gelijk of niet, zijn redenatie klinkt toch plausibel?

QUOTE"
Hoe ziet u de toekomst van de kerk?
„Tijdens mijn vakantie heb ik het boek ”Een seculiere tijd” van de Canadese filosoof Charles Taylor gelezen. Ik denk dat Taylor gelijk heeft als hij stelt dat in onze samenleving de traditionele, kerkelijke gestalte van het christelijk geloof niet zal overleven. Veel dingen vielen door Taylors boek op hun plek. Waarom een volkskerk als de Nederlandse Hervormde Kerk echt voorbij is. Waarom een eenvormige beginselenkerk als de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt het niet houdt. En ook waarom een mainstreamkerk als de Protestantse Kerk zo moeilijk een bindende factor wordt voor moderne gelovigen. De kerk moet zoeken naar nieuwe vormgeving, die past bij een netwerksamenleving.”
"UNQUOTE

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1426908/Hooggeschoolde+predikant+steeds+belangrijker.html

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2009, 12:28:53 am »

quote:

mve1975 schreef op 26 augustus 2009 om 00:11:
In een interview met het Reformatorisch dagblad stelt theoloog dr. H. De Leede dat er op (middel)lange termijn geen toekomstmuziek zit in de GKV kerk.  
Ik weet niet hoe je leest maar dat staat niet zo in het artikel.

quote:

Hij baseert zich op een onderzoek van Kaski, die becijferd heeft dat de Protestantse Kerk binnen twintig jaar de helft van haar leden verliest. Dr. De Leede geeft hierop zijn visie en
hij benoemt zijn visie op de cijfers van Kaski, inderdaad en dan

quote:

noemt dan met name de GKV kerk inclusief het predicaat 'onthoudbaar'. Omdat de GKV kerk een eenvormige beginselenkerk heeft zo is zijn mening. Zie quote onderaan.
Je verdraait zijn opmerkingen vrees ik.
Feitelijk staat er dit:
„Tijdens mijn vakantie heb ik het boek ”Een seculiere tijd” van de Canadese filosoof Charles Taylor gelezen. Ik denk dat Taylor gelijk heeft als hij stelt dat in onze samenleving de traditionele, kerkelijke gestalte van het christelijk geloof niet zal overleven. Veel dingen vielen door Taylors boek op hun plek. Waarom een volkskerk als de Nederlandse Hervormde Kerk echt voorbij is. Waarom een eenvormige beginselenkerk als de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt het niet houdt. En ook waarom een mainstreamkerk als de Protestantse Kerk zo moeilijk een bindende factor wordt voor moderne gelovigen. De kerk moet zoeken naar nieuwe vormgeving, die past bij een netwerksamenleving.” Het is dan te eerste de vraag wat hij bedoelt met een "eenbeginselenkerk" en wat voor hem een "mainstreamkerk"is.
Persoonlijk denk ik dat er in de toekomst een stroming komt van orthodoxe pkn-ers en vrijere vrijgemaakten die elkaar vinden in een eenheid. Puur gevoel en dus niet te bewijzen.
Net zo min als zijn uitspraken te onderbouwen zouden zijn.
Edoch: hij leest een boek uit Canada en vindt iets.
Prima, laat hem iets vinden maar laat hem dat dan ook onderbouwen aub.

quote:

Nee dus. Zijn vinden is gebaseerd op het lezen van een boek.
kent hij de GKv van binnen? ik denk van niet, het is uit zijn schrijven niet te herleiden maar het lijkt vaag op gkv-bashen. (vergeef mij de term, van oorsprong is de opleiding van de PKN nou niet het vriendje van de opleiding van de GKv immers [heb ik ondervonden bij mijn inschrijving bij de PThUK...]

Ik vindt overigens zijn idee over de rol en de positie van de predikant(-e) wel aardig.
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2009, 08:39:20 am »

quote:

Het staat in levensbeschouwing, dus ik trek het breder dan de GKV.
Ik denk idd dat de seculiere staat voor marginalisering van de verschillende kerken zal zorgen. Waar kerken van oudsher nog veel invloed hebben, zal die invloed steeds afnemen. Er zullen wat kleinere orthodox protestantse kerkgemeenschappen zijn die hun ledental op peil kunnen houden door geboortecijfers. Er zullen complete gemeenten opgedoekt worden of fuseren, uit noodzaak.

Evangelische/charismatische gemeenten zullen komen en gaan, zoals ook nu het geval is. Er zal altijd een groep blijven wat hiervoor kwetsbaar is en met de nieuwste modetrends uit de VS zal dwepen.

De katholieke Kerk zal ook verder krimpen. Tot op een bepaald punt (ik schat zo'n 10% van de bevolking, das veel minder als het Kaski) de bodem bereikt is. Dit zal vele parochies de kop kosten, maar door de dichtheid van parochies zal dit niet problematisch zijn (buiten het persoonlijke leed van de gelovigen mbt het opdoeken van hun parochie). Andere parochies zullen fuseren (dat zien we nu al).  De kern die overblijft is over het algemeen genomen meer begaan en actiever waardoor er een gezonde gemeenschap van gelovigen overblijft die bewust kiest voor de Kerk. Daarnaast zien we ook nu al dat de katholieke Kerk Nederland als nieuw missiegebed heeft aangewezen waardoor er versterking komt voor de geestelijkheid uit het buitenland. Een ongezonde situatie voor een kerkprovincie die al zo lang bestaat. De geestelijkheid zou uit eigen gelederen moeten komen, maar momenteel is de situatie daar niet naar, alhoewel dit jaar weer een stijging was in het aantal aanmeldingen voor de priesterstudie.

Tenzij er iets groots op stapel staat zal het christendom dus verder krimpen de komende 50 a 100 jaar. En dan zal er wel weer een nieuwe opleving zijn in Europa, maar zoals het voor 1900 was zal niet snel meer komen.

Bovenstaande is mijn visie. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2009, 08:40:57 am door Thorgrem »

AndreasJ

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2009, 01:56:00 pm »

quote:

Ik hoopte eigenlijk dat dit sloeg op Opwekking niet als de muziek in de toekomst van de GKv.

En volgens mij heb ik , als ik zo globaal lees wat er staat in deze thread iets gelezen van dezelfde aard in een boek van Bonhoeffer, maar daar kon ik ook niet de vinger precies gelegd krijgen op wat het nou concreet inhield.
'Iemands philosophie is dikwerf niet anders dan de geschiedenis van zijn hart' H. Bavinck

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2009, 11:59:27 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 augustus 2009 om 08:39:

Evangelische/charismatische gemeenten zullen komen en gaan, zoals ook nu het geval is.  :)
Ik heb zelf het gevoel dat dat sterk minder wordt. Bij ons krimpen 2 evangelische gemeentes, een derde molukse gemeente draait geloof ik wel aardig en de voll evangelischen draaien als een orthodoxere stabiele evangelische gemeente die vreemde poespas als dronken in de Geest enzo de deur uitgegooid heeft goed met een licht groeiend leden en bezoekersaantal. Zij kennen echter de zelfde zorgen als onze gemeente: namelijk de wegloop van de 25 plussers. Daar onder en ergens boven de 35 gaat het wel lekker. Bij ons onder de 25 en boven de 50 wat goed gaat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2009, 12:05:31 am »

quote:

okidoki schreef op 26 augustus 2009 om 00:28:

Persoonlijk denk ik dat er in de toekomst een stroming komt van orthodoxe pkn-ers en vrijere vrijgemaakten die elkaar vinden in een eenheid. Puur gevoel en dus niet te bewijzen.
.
Je omschrijft mijn droom Okidoki. Het moet in de toekomst toch mogenlijk kunnen zijn dat er zo een verenigde protestante gemeente zal bestaan. En als we blijven geloven in dromen, dan kan het zeker werkenlijkheid worden. Ik geloof wel dat er rake klappen gaan vallen de komende tientallen jaren doordat alles wat de wereld om ons heen te bieden heeft veel mensen in de ban houden en daardoor bij velen moeilijk tijd vrij komt voor het zoeken naar de waarheid in Jezus Christus. Maar juist door die rake klappen die gaan vallen zullen er vast en zeker ook weer heel wat mensen wakker geschut worden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2009, 10:49:13 pm »

quote:

Hij baseert zich op een onderzoek van Kaski, die becijferd heeft dat de Protestantse Kerk binnen twintig jaar de helft van haar leden verliest. Dr. De Leede geeft hierop zijn visie en noemt dan met name de GKV kerk inclusief het predicaat 'onthoudbaar'. Omdat de GKV kerk een eenvormige beginselenkerk heeft zo is zijn mening. Zie quote onderaan.

De kans is idd groot dat de huidige GKV op middellange termijn geen bestaansrecht zal hebben.Deels door een snel veranderende samenleving, door uitholling van binnenuit,door zoeken waar men heen moet en de omslag van alleen maar leer georienteerd naar meer en meer gevoelgeorienteerd en onderlinge verdeeldheid.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2009, 12:07:13 am »
Voorspellen is moeilijk, zeker als het over de toekomst gaat.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 31, 2009, 11:23:32 am »

quote:

dingo schreef op 31 augustus 2009 om 00:07:
Voorspellen is moeilijk, zeker als het over de toekomst gaat.
Over het verleden is het natuurlijk een stuk makkelijker.  :cheer:

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2009, 06:53:47 pm »

quote:

vrolijke schreef op 31 augustus 2009 om 11:23:
[...]

Over het verleden is het natuurlijk een stuk makkelijker.  :cheer:
Als achterspellen zo gemakkelijk is, waarom leren mensen dan niet van de geschiedenis?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2009, 07:08:15 pm »