quote:
mijn "ja-maar" reacties zijn óók uit bezorgdheid. Ik zie iemand met heel veel enthousiasme en aardig wat bijbelkennis tot m.i. vreemde conclusies komen. Ik wil dus graag helpen om het probleem te verhelderen.
quote:
[...]
Ja lijkt me een goed idee.
Ik haal nog even naar voren waar we het volgens mij allemaal over eens zijn. Nunc schreef:
[...]
Wat Nunc dus bevestigt is dat de Geest van de Vader, de Geest van Christus de de heilige Geest één en dezelfde zijn.
ik denk dat jij, Hendrik-NG en ik het over dit punt eens zijn: Geest van God = Geest van de Vader = Geest van de Zoon = Heilige Geest. Al die verwijzingen verwijzen naar dezelfde 'entiteit'. Bewijzen zijn al gegeven, o.a. Rom.8 en 1 Petr.1.
quote:
In het verlengde hiervan kunnen we uit het volgend vers concluderen dat Jezus een hiërarchisch onderscheid maakt tussen de Geest (van de Vader/ Christus) en zijn vlees (de mens Jezus):
Joh 14,28
Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weer tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot de Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
Jezus zegt hier dat (de Geest) van de Vader meerder is dan hij en indien hij daarmee niet bedoelt meerder dan de mens Jezus, dan zijn de Geest van de Vader en de Geest van Christus ook niet dezelfde. Misschien kan Nunc wat verduidelijken waarom hij dat dan wel met me eens is?
Wat Jezus hier zegt, is dat
de Vader meerder is dan Hij. Het is
jouw eigen invulling (die wel of niet juist kan zijn) dat Jezus dit zegt over "
de Geest van de Vader". Het is een "dogma" dat jij invult in de tekst, maar wat er niet staat. De tekst
zou best compatibel kunnen zijn met jouw dogma (of met het mijne) maar het zou ook kunnen dat er iets mis is met jouw idee/dogma/vooronderstelling/axioma. Vaak blijkt zoiets uit het feit dat het invullen van je vooronderstelling elders eigenaardige contradicties oplevert.
Jij concludeert
"en indien hij daarmee niet bedoelt meerder dan de mens Jezus, dan zijn de Geest van de Vader en de Geest van Christus ook niet dezelfde." -- Je redenering is dus dat Jezus hier wel op "de mens" moet duiden, omdat het alternatief is dat Hij op "zichzelf", te weten de "Geest van Christus" duidt, en de consequentie daarvan zou zijn dat "de Geest van de Vader" en "de Geest van Christus" ongelijk zouden zijn omdat Jezus dan hier zegt dat "de Geest van de Vader" meerder is dan "de Geest van Christus". Maar aangezien we beide instemmen met het feit dat ze gelijk zijn, zou dit een contradictie opleveren. Daaruit concludeer je dat Jezus hier spreekt over de "mens Jezus" en niet over de "Geest van Christus". Tot zover mijn ontleding van jouw redenering.
Dan nu mijn opmerkingen: je verborgen
aanname/dogma/axioma is, dat "Christus" en "de Geest van Christus" identiek zijn. Het is precies deze (niet geëxpliteerde) aanname, die er samen met je explicietere aanname (met "Vader" wordt "Geest van de Vader" bedoeld) voor zorgt dat je redenering werkt. Als we deze aannames namelijk laten vallen, is er geen reden om -zoals jij doet- een scheiding aan te nemen tussen "mens Jezus" en "Christus". Immers, als "Christus" ongelijk is aan "Geest van Christus" en "Vader" ongelijk aan "Geest van de Vader", dan implciteert Jezus' opmerking dat de Vader meer is dan Hij, niks over hoe het met de "Geest van de Vader" en de "Geest van Christus" zit.
Een simpel (profaan) voorbeeld maakt dat duidelijk: stel dat ik in dienst ben bij een bedrijf. Dan kan ik zeggen dat mijn baas meer is dan ik, maar toch is
mijn bedrijf precies hetzelfde bedrijf als
zijn bedrijf. Als "de Geest" iets is dat niet expliciet alleen maar van de Vader (of de Zoon) is, en niet expliciet hetzelfde is als de Vader (of de Zoon) dan is er geen enkel probleem. Jezus zegt dat de Vader boven de Zoon staat, en die uitspraak heeft dan geen enkele implicatie voor de Geest.
Ik kan het dus met je eens zijn op het punt van de identificatie van "Geest van God" = "Geest van de Vader" = "Geest van Christus" = "heilige Geest", maar niet met de conclusies die je trekt uit je aanname/axioma/dogma dat "Vader" = "Geest van de Vader", en "Christus" = "Geest van Christus".
Voor de gelijkstelling van "X" met "Geest van X" zie ik vooralsnog geen enkele reden. Alleen als je die gelijkstelling al als vaststaand aanneemt, kun je op basis van Jezus' uitspraken over de Vader die meerder is dan Hij, dwingende conclusies trekken over een onderscheid dat Jezus zou maken tussen "de mens Jezus" en de "(Geest van) Christus". Zonder die gelijkstelling vervalt de redenering.
quote:
Wat ik dus zeg in twee zinnen is het volgende: de mens Jezus is de vleesgeworden Geest van Christus en de Geest is meer dan het vlees.
Joh 6,63
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
Heb ik het zo een beetje helder verwoord?
helder.