quote:
"...maar zijn priesterschap is onvervreemdbaar, omdat Hij in eeuwigheid blijft. Daarom is Hij ook in staat om hen, die door zijn tussenkomst tot God naderen, voor altijd te redden, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten." (Heb 7:24-25)
Priesterschap voor eeuwig, om voor eeuwig voor ons te pleiten bij de Vader dus.
En wat doen priesters? Juist, die offeren...en Christus heeft zichzelf geofferd, eens en voorgoed:
quote:
"Hij hoeft ook niet, zoals de hogepriesters, elke dag opnieuw eerst voor zijn eigen zonden offers op te dragen en daarna voor die van het volk, want dit heeft Hij eens en voorgoed gedaan, toen Hij zichzelf offerde." (Heb 7:27)
Maar wacht even, eens en voorgoed? Hij was toch priester voor eeuwig? Juistem..
quote:
" Ik ben het levende brood, dat uit de hemel is neergedaald. Als men van dát brood eet, zal men leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees, voor het leven van de wereld.’ " (Joh 6:51)
Het vlees dat in het Oude verbond werd geofferd door de Hogepriesters wordt in het Nieuwe Verbond dus vervangen door brood. Logisch, Christus is priester naar de Orde van Melchizedek en die had geen bloedige offers nodig, die offerde brood en wijn. Het brood
is Christus. Hij pleit voor ons bij de Vader en daarom offeren wij dagelijks het brood en wijn om Hem te gedenken (=present te stellen)
(Zie ook Openbaringen 5:6, 7:17, 22:1-3)