quote:
en dat bedoelde ik dus. De drie-eenheid is razend ingewikkeld, en als je steeds (of zelfs alleen maar soms) dit soort leuk gevonden metaforen hoort, maar nauwelijks of nooit te horen krijgt wat de bijbelse basis is, etc, dan moet je niet gek opkijken als er van allerlei rare theorieën over Jezus ontstaan, ook binnen de kerk.
quote:
[...]
[...]
Okee, mijn vooringenomenheid dan. Het meest ideale zou zijn als alle christenen de volle waarheid zouden kennen, maar dat is nou eenmaal niet de realiteit. We kijken allemaal in een wazige spiegel.
klopt, dat zou ideaal zijn. Maar vergeet niet dat Jezus en de apostelen ook het e.e.a. hebben gezegd over hoe je met o.a. dwalingen en afijkingen van de leer moet omgaan. De kerk van Christus is geen praatclub of een gezelligheidsgroepje voor mensen die wel wat over God willen kletsen. Dat kan wrange situaties opleveren, omdat iemand die heel oprecht iets gelooft, toch iets anders kan geloven dan dat de kerk denkt dat waar is (en waarvan ze dus denkt dat God via de apostelen opgedragen heeft dat te bewaren en afdwalingen daarvan te "bestrijden"). Maar als de (een) kerk zich ook maar enigszins serieus wil nemen, zal ze wel kritisch moeten staan richting afwijkingen van de leer.
quote:
[...]
In communicatie met mensen ga ik uit van de betekenis van de woorden zoals de meeste mensen in Nederland het zien, om een uitgangspunt te kunnen hebben en verwarring te voorkomen. Letterlijk gezien zijn alle christenen sekteleden, omdat we zo van de Joden afgescheiden zijn. Maar dat is niet de gangbare betekenis onder de Nederlanders in het algemeen.
dat is zo, misschien was 'sekte' ook ingegeven door mijn irritaties met het wachttorengenootschap, dat wat mij betreft echt een sekte is, inclusief voorgeprogrammeerde antwoorden op kritische vragen.
quote:
[...]
Nou ja, het levert bij mij frustraties op als ik zie dat als een mens een discussie aangaat dikwels een gespreksonderwerp niet meer mogelijk lijkt vanwege een karikatuur dat er dan gemaakt wordt. Als je dan wijst op de gaven van de Geest of een opwekkingslied wel leuk vindt in een dienst, wordt je opeens door bepaalde mensen in het hokje "evangelisch" gedrukt. Het zelfde als die mensen die al als "evangelisch" in een hok gedrukt zijn met bijbelteksten komen, dan komt automatisch wat ze ook zeggen het alom gevreesde "knip en plakwerk!" Dat is in mijn ogen pure armoede dat mensen dat doen, want dan lijkt het alsof ze daarmee beweren dat God helemaal niet aan de gaven van de Geest doet of een opwekkingslied in een gereformeerde kring ook leuk zou vinden of wat er dan ook aangedragen wordt.
iets zonder argumenten wegzetten is inderdaad pure armoede. Maar iets benoemen als (bv.) een dwaling, terwijl daar wel argumenten voor zijn, is dat niet.
quote:
Dan is er opeens een muur opgeworpen in een discussie. Zo hier ook. Ik vertel over wat ik geloof en waarom, en dan lees ik: "adaptianisme!" en is de kous af. Een moordend middel voor een discussie vrees ik. Ik ben nu al buiten spel gezet.
de kous is toch helemaal nog niet af? Het feit dat we van Piebe aangaven dat z'n ideeën op bepaalde punten nogal afwijken van de orthodox christelijke, betekende toch ook niet da we de discussie staakten? Ongetwijfeld zullen sommige mensen wel zo werken, maar niet iedereen is zo.
quote:
Ik weet niet eens wat adaptianisme is. Ook niet wat ariaans is. Ik voel alleen wel aan dat het bij jou negatieve klanken van dwaalleer heeft, wat hoe dan ook gegarandeerd een "nee" als antwoord zal geven. Die garantie is ergens wel verhelderend, maar staat voor mij een discussie wel in de weg.
misschien is dat het risico van (1.) amper tot geen prediking over een zeer belangrijk onderwerp, gecombineerd met (2.) de wens om over belangrijke onderwerpen te praten.
Als je dat graag wilt, kunnen Hendrik-NG (?) en ik wel het e.e.a. m.b.t. de drie-eenheid opschrijven. De bijbelse achtergronden, de redeneringen, etc. Daar komt het in deze discussie minder van, omdat een subtiel ander punt het punt van discussie is.
quote:
[...]
Wat ik zeg moet je ook zien als mijn antwoorden op mijn zoektocht zoals ze er nu voorstaan. Ik ben geen Mozus of een Elia die met God zo duidelijk een gesprek voerde of van hem zo duidelijk visioenen meekreeg.
Maar jou reactie snap ik al niet. Want wat beweer je met wat je zegt? Hoe kan het dat Jezus God is? Het heeft toch op de één of andere manier met de Vader te maken. zoals we het in de bijbel lezen heeft Jezus alles van de Vader. De Zoon doet wat de Vader Hem laat zien.
Stel je hebt dorst. Zonder water kan je dorst niet gelest worden. Maar als je om je dorst te lessen van plan bent de hele oceaan op te drinken, dan lukt dat nooit! Je zou uit elkaar spatten! Zo is het ook met God. Jezus is God. Maar als God de Vader in Jezus letterlijk van aangezicht tot aangezicht ons aan staat te kijken, dan spat de hele wereld uit elkaar! Zo overweldigend groot dat God is. We overleven het niet als we Hem nu van aangezicht tot aangezicht zouden zien!
Jezus kan dus niet de volledige behuizing van God zijn. Om je dorst te lessen is 2 liter water op een dag gezond. In die mate was God de Vader in Jezus onder ons.
(..)
OK, geen wonder dat er wat verwarring is. De drie-eenheid is dusdanig lastig, dat het makkelijk is om een zijpaadje in te wandelen. Een opmerking als
"Jezus kan dus niet de volledige behuizing van God zijn" laat dat al zien. De drie-eenheid spreekt niet van 'behuizing' (alhoewel ik denk ik wel snap wat je ongeveer bedoelt) en bedoelt ook niet dat er naast Jezus niet "meer" van God is, dus dat toen Jezus op aarde rondliep, alles wat God was, precies daar, in de vorm van Jezus, was.
heel in het kort is de redenering als volgt:
1 - De Vader (ook wel 'God') is (over open deur intrappen gesproken!) God
2 - Jezus wordt in Johannes 1:1 óók God genoemd (Het Woord is God). Zie bv. ook Marcus 1:1-3 waar Jezus aangekondigd wordt met een profetie uit Jesaja over JHWH die zal komen. Zie ook Opb.22:1 en 3 waar het Lam op de troon van God zit, zie Opb.1:17-18 en Opb.22:13-16 waar Jezus net als "God" (Opb.1:8, Jesaja 44 ? uit m'n hoofd) de "eerste en de laatste" is, etc, etc.
3 - tegelijkertijd is die Jezus niet identiek/dezelfde als "God" de Vader, want het Woord (dat God is) is
bij God. Verder zien we (bv. bij Jezus' doop) dat de Vader een afzonderlijke 'persoon' (of whatever) is dan Jezus. Ze praten namelijk met/tegen elkaar.
4 - er is maar 1 God. Zie o.a. Deut.6 (door Jezus geciteerd).
Deze vier constateringen lijken samen nogal een probleem op te leveren. Twee personen die allebei God zijn, maar er is toch maar één God.
mogelijke oplossingen (allemaal ooit eens geprobeerd):
A --> het zijn toch twee losse Goden. (n.b. met de Heilige Geest erbij dus drie: tritheisme).
Probleem: je negeert het "er is maar 1 God" (punt 4.)
B --> Jezus is natuurlijk wel 'god' maar niet 'God'. Jezus is dus een lager soort god, een onder-god of een ander soort wezen dat ietsjes lager staat dan God. Maar we noemen 'm wel 'god'. Arius is één van de bekendste oude voorstanders van dit (soort) idee, vandaar dat dit soort ideeén arianisme worden genoemd. Jehovah's getuigen (wachttorengenootschap) is één van de bekendste aanhangers hiervan, maar het komt ook redelijk vaak voor in de PKN en vrijzinnigere kerken.
Vaak wordt arianisme gecombineerd met adaptianisme, maar dat hoeft niet.
Bij adaptianisme is er iets (bv. Jezus' perfecte toewijding) en/of een moment (bv. Jezus' doop) of het feit dat de Geest van God in Jezus woont, waardoor Jezus tot 'god' verheven wordt, terwijl Hij eerst gewoon mens was. Hij is dan a.h.w. door God geadopteerd (vandaar de naam). Adoptianisme leidt wel automatisch tot iets van arianisme, maar andersom natuurlijk niet. Het kan best zijn dat Jezus iets is dat voor de schepping geschapen is en daarna incarneerde in mensenvorm. Dan heb je geen 'adoptie' maar wel Jezus als lagere 'god'.
probleem: negeren van punt (2.) want Jezus wordt in het NT geregeld beschreven met citaten uit het OT die eigenlijk over JHWH gaan. Ik noemde al Marcus 1:1-3, maar zie ook Hebr.1:10 (--> ps.102:26-28) en Ef.4:6-9 (--> Ps.68). Joh.10:38-41 (--> Jesaja 6), Opb.1:17-18 en 22:13-16 ('eerste en laatste' --> Jes.44:6), etc.
Het is vrij duidelijk dat Jezus niet zomaar 'een god' is maar dezelfde status en eer krijgt als de Vader.
C --> De Vader en Jezus (en de Geest) zijn drie maskers die de ene God opzet. Beetje zoals een poppenkast waarin één persoon alle poppen speelt en ze tegen elkaar laat praten, etc. Dit wordt meestal modalisme genoemd, omdat God meerder modi heeft. De ene keer zit God in de 'Jezus-modus' en de andere keer in een andere modus. Varianten zijn, dat God zich in OT tijden als "Vader" manifesteerde, daarna als "Zoon" en nu, na pinksteren de Geest is, dus per tijdsperiode een ander masker.
Probleem: neemt punt (3.) niet serieus. Jezus' verlatenheid van de Vader (aan het kruis) wordt een schijnvertoning waarin het ene masker doet alsof het van de ander verwijderd is. Idem voor Jezus die tot de Vader bidt, en de Vader die iets tegen de Zoon zegt (bv. bij de doop), etc.
Zo zijn er nog wel wat varianten, maar die liggen vaak meer op het vlak van hoe Jezus nu precies God en mens is. Docetisme (Jezus' lichaam was maar een illusie of schijnlichaam, Jezus leed niet echt) is een aardig voorbeeld. Probleem daarmee is dat het opmerkingen uit het NT (en Jes.53) over Jezus' menszijn en lijden niet serieus neemt. Maar Docetisme had een nobel doel: men kon gewoon niet geloven dat God zou kunnen lijden, en dan is dit een heel aardige oplossing.
Dat is vaker het patroon: iets is te onvoorstelbaar en dan wordt er naar een simpelere oplossing gezocht, die logischer klinkt, of die ergens de angel weghaalt. Maar iedere keer als je dat doet, creëer je ergens anders een probleem met een bijbeltekst. Het is dan alsof je aan het varen bent en een gat in je boot repareert door aan de andere kant een stuk uit je boot te zagen en dat op het gat te plakken
de drie-eenheid is zo'n beetje het enige model wat overblijft als je het door de mangel haalt van alle mogelijke bijbelverzen. Dat betekent niet dat het een makkelijke of begrijpbare theorie is, maar alle simpelere varianten zijn ergens onderweg afgevallen. Probleem is wel, dat we dus iets overhouden dat we niet begrijpen. Vandaar de leuk gevonden metaforen als 'gas-water-ijs' of de driehoek met de drie kanten, etc. Dat soort beelden hebben mensen nodig om datgene wat overblijft, op e.o.a. manier te bevatten.
edit: foutje verbeterd. Ef.4:6-9 verwijst niet naar ps.69, maar naar ps.68