quote:
Hendrik-NG schreef op 09 december 2010 om 20:47:Ik heb voorgesteld om verder te discussieren aan de hand van het begrip "voortbestaand bewustzijn na de dood" in plaats van het begrip "onsterfelijke ziel", omdat dat laatste blijkbaar bij verschillende mensen verschillende gedachten oproept... Maar toch neem jij die suggestie niet over.... DAT is het punt waar ik op doelde... En toch lijkt me de term "voortbestaand bewustzijn na de dood" in dit gesprek duidelijker te beschrijven wat ik voor het voetlicht wil brengen....!!! Dat de bijbelse boodschap op dit punt niet zo zwart-wit is als je stelt (en er misschien zelfs ruimte bestaat voor
beide visies van ons - de tijd zal leren wie van ons gelijk heeft... Ik heb al eerder gemeld: ik zal een aanhanger van de "zielenslaapvisie" echt niet "de tent uitvechten"...!!!)!!!)
Wanneer een “ziel” voortleeft na de dood, dan is ook zijn bewustzijn intact.
De Bijbel leert echter dat “de ziel” geen bewustzijn heeft na de dood.
Mensen zijn geïndoctrineerd men on-Bijbelse leringen. Dat is al zo sinds Adam en Eva.
Jezus vergeleek de dood met een slaap. Hij kon mensen opwekken en zal dat ook doen, na Gods ingrijpen. Omdat Martha niet goed begreep waarover hij het had zei hij: Lazarus is gestorven.
De tijd leerde dat Jezus voorspelling betreffende de vernietiging van Jeruzalem uitkwam en dat (nagenoeg) allen die niet naar hem geluisterd hadden omgekomen waren. Met armageddon zullen alleen degenen overleven die op de smalle weg ”wandelen”.
quote:
Dit gezegd hebbende: je uitleg/toepassing van het citaat uit Prediker is me hier toch te gemakkelijk als "onomstotelijke waarheid" neergezet...
Want hoe zit dat nu met dat boek Prediker??
Het begint hier al (hfdst 1):
1:1 IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid!
1:11 De vroegere generaties zijn vergeten, en ook de komende zullen weer worden vergeten...
Hebel hebalim (vers 1:1) - Qohelet spreekt hier over de "moeder aller ademtochten" - het ultiem lege... IJdelheid der ijdelheden.
De Joodse schriftgeleerden hadden niet genoeg aan Gods woord alleen. Zij voegden daar hun eigen ideeën aan toe.
Prediker 9:5 is gewoon duidelijk:
zij zijn zich van NIETS bewust. Maar dat strookt niet met de onsterfelijke ziel van de kerkleer. Prediker stelt dus heel duidelijk, dat er GEEN bewustzijn is na de dood. Dat komt overeen met
Ez 17: 4 Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.
Er zijn vele teksten te vinden die laten zien dat onvolmaakte mensen zondigen en dus sterven.
In Predikers schrijft de “bijeenbrenger” op passende wijze de rol van de koning in een theocratische regering, zoals Israël die had (Pr 1:1, 12). Het was de verantwoordelijkheid van de regeerder om het opgedragen volk van God bijeen te houden en ervoor te zorgen dat het God, hun ware Koning, trouw bleef.
Salomo trachtte Gods volk te weerhouden van de ijdele en vruchteloze werken van deze wereld en aan te moedigen tot het verrichten van de werken die de God aan wie zij als natie waren opgedragen, waardig waren.
quote:
dit (toch wel wat "raadselachtige") boek
2 Korinthiërs 4:
3 Als er nu in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat wij bekendmaken,
dan is het gesluierd onder hen die vergaan,4 onder wie de god van dit samenstel van dingen de geest van de ongelovigen heeft verblind opdat het verlichtende licht van het glorierijke goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is, niet zou doorschijnen.
5 Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Heer, en onszelf als UW slaven om Jezus’ wil.
quote:
Zie wat Jeremia over deze leegte (hebel) zegt: 16:19 Here, mijn sterkte en mijn burcht, mijn toevlucht ten dage der benauwdheid, tot U zullen volken komen van de einden der aarde en zeggen: Enkel leugen hebben onze vaderen bezeten, nietigheid (hebel), waaronder niet een, die baat kon brengen. 16:20 Zou een mens zich goden maken? Maar dat zijn geen goden! .
Jeremia 16:
19 O JHWH, mijn sterkte en mijn veste, en mijn toevluchtsoord ten dage van benauwdheid, tot u zullen zelfs de natiën komen van de einden der aarde, en ze zullen zeggen: „Inderdaad, onze voorvaders kwamen in het bezit van niets dan leugen, ijdelheid en dingen waarin niets was dat baat kon verschaffen.”
20 Kan de aardse mens zich goden maken wanneer het geen goden zijn?
Kijk eens naar deze tekst?
Jesaja 44:
13 Wat de kunsthandwerker in hout betreft, hij heeft het meetsnoer gespannen, hij tekent het af met roodkrijt, hij bewerkt het met een houtschaaf, en met een passer blijft hij het aftekenen, en geleidelijk maakt hij het als de afbeelding van een man, als een prachtexemplaar van een mens, om in een huis te wonen.
14 Er is er een wiens werk het is ceders om te hakken; en hij neemt een zekere boomsoort, ja, een statige boom, en hij laat die sterk voor zich worden onder de bomen van het woud. Hij heeft de laurierboom geplant, en het is de stromende regen die ervoor blijft zorgen dat hij groot wordt.
15 En hij is voor de mens iets geworden om daarmee een vuur brandende te houden. Hij neemt er dus een deel van om zich te warmen. Ja, hij legt een vuur aan en bakt zowaar brood. Ook werkt hij aan een god waarvoor hij zich kan neerbuigen. Hij heeft er een gesneden beeld van gemaakt en hij werpt zich ervoor neer.
16 De helft ervan verbrandt hij werkelijk in een vuur. Op de helft ervan roostert hij het vlees dat hij eet goed gaar en hij wordt verzadigd. Ook warmt hij zich en zegt: „Ha! Ik heb mij gewarmd. Ik heb het vuurschijnsel gezien.”
17 Maar het overige ervan maakt hij warempel tot een gód, tot zijn gesneden beeld. Hij werpt zich ervoor neer en buigt zich en bidt tot het beeld en zegt: „Bevrijd mij, want gij zijt mijn god.”
18 Zij zijn niets te weten gekomen en zij verstaan niets, want hun ogen zijn bestreken, zodat zij niet zien, hun hart, zodat zij geen inzicht hebben.
19 En niemand maakt zijn hart indachtig of heeft kennis of verstand om te zeggen: „De helft ervan heb ik verbrand in een vuur, en op de kolen ervan heb ik ook brood gebakken; ik rooster vlees en eet. Maar zal ik van de rest ervan louter iets verfoeilijks maken? Zal ik mij voor het uitgedroogde hout van een boom neerwerpen?”
quote:
Het zou me niets verbazen als Qohelet in vrijwel heel zijn boek spreekt over alles wat de heiden voor zichzelf tot god maakt... De ultieme afgoden, dus... Maar dan zou DAT het perspectief kunnen zijn van waaruit we dit (toch wel wat "raadselachtige") boek moeten bezien...!!!
Salomo heeft het dus over zijn geloofsgenoten, die JHWH regelmatig verwerpen en zich tot afgoden keren.
De Joden wensten een menselijke koning, net als de afgodische natiën. Daarom dit in
1 Samuel 8:7 Toen zei JHWH tot Samuël: „Luister naar de stem van het volk met betrekking tot alles wat zij tot u zeggen; want niet u hebben zij verworpen, maar mij hebben zij verworpen, dat ik geen koning over hen zou zijn.
quote:
Het boek eindigt in 12:8 niet voor niets met diezelfde spreuk: hebel hebalim....
Alles is ijdelheid heeft dus betrekking op het joodse volk te weerhouden van de ijdele en vruchteloze werken van deze wereld.
Jezus merkte in die zin al op: „Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.” — Joh. 17:16.
Waarom zei hij dat?
1 Johannes 5:19: „De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze”.
quote:
En met DIE waarschuwing in het achterhoofd moet je het hele boek NOG eens lezen!!!
Met de context, want de leer dient in overeenstemming te zijn met de gehele bijbel.
quote:
En dan komen we met deze tekst (ik citeerde hem aan het begin al) klem te zitten: De vroegere generaties zijn vergeten, en ook de komende zullen weer worden vergeten...
Mozes zei al: Deuteronomium 32:5 Zij hebben van hún zijde verderfelijk gehandeld; Zij zijn zijn kinderen niet, het gebrek ligt bij henzelf. Een krom en verdraaid geslacht!
De joden waren op wonderbaarlijke wijze uit hun slavernij bevrijdt, maar ze waren nog maar net op weg, toen ze al weer naar “de vleespotten van Egypte” verlangden.
quote:
God VERGEET de vroegere generaties helemaal niet!!! Maar: vers 9:5 dan? De doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten.
Dit vers is dus niet vanuit het perspectief van GOD geschreven!!! En OOK niet vanuit het perspectief van de gelovige, de navolger van Gods geboden... Maar vanuit het perspectief van de heidense navolger van lucht en leegte, van zijn eigen gemaakte goden...!!!
Dus de Bijbel liegt als daar staat: De doden weten niets?
Nee. Het zijn juist de heidense religies die beweren dat de ziel onsterfelijk is en na de dood voortleeft.
Hoe kunnen dàn gestorven mensen een opstanding krijgen?
Jezus demonstreerde dat hij iedere tekortkoming of gebrek, zelfs de dood kon overwinnen.
Haalde hij mensen dan terug uit de hemel?
Nee! Dat zou liefdeloos zijn.
Het antwoord ligt in deze tekst:
Luk 23: 55 Maar de vrouwen, die uit Galilea met hem waren meegekomen, volgden en bekeken het herinneringsgraf (mne mei′on) en zagen toe hoe zijn lichaam werd neergelegd.
God kan zich dus de doden herinneren, met hun eigenschappen.
quote:
Want krijgen de doden geen loon meer, zoals Prediker stelt? Wat leert b.v. het Nieuwe Testament hierover?
Rom 6:23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.
De zondige mens krijgt als betaling voor zijn zonde de dood, overeenkomstig Gods waarschuwing.
quote:
Openb 22:12 Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.
Johannes 5:
25 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Het uur komt, en is nu, waarin de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en zij die er acht op hebben geslagen, zullen leven.
26 Want evenals de Vader leven in zichzelf heeft, zo heeft hij ook de Zoon gegeven leven in zichzelf te hebben.
27 En hij heeft hem macht gegeven om te oordelen, omdat hij de Zoon des mensen is.
28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven (mne mei′on) zijn, zijn stem zullen horen
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.
Beide soorten krijgen dus hun “beloning”.
1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Wat is de “beloning” van hen die deze dingen beoefenen? Zij kunnen God koninkrijk niet beërven.
quote:
Wat in Prediker 9:5 geschreven staat, is niet dus geschreven vanuit het perspectief van "de doden", maar van de levenden.
Salomo schreef dit voor de Joden. De Bijbel is overigens geen boek wat voor de heidenen is geschreven, maar voor gelovigen. Daarom wordt er in de laatste dagen wereldwijd het goede nieuws bekend gemaakt.
2 Petrus 3:
8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.
9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U,
omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.Iedereen wordt zo in de gelegenheid gesteld om Gods zijde te kiezen. Wat is daar voor nodig?
1tim 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige (epignosis) kennis van de waarheid komen
quote:
(Men mag hieruit gerust de conclusie trekken dat IK op grond van enkel het losse vers Prediker 9:5, uit zijn context gerukt, NIET de conclusie kan trekken dat een dode geen bewustzijn meer heeft... Er zal een duidelijker (nee: een echt) bewijs aangevoerd moeten worden!!!)
Ik stel dat de betekenis van de aangehaalde teksten buiten hun context zijn geplaatst om de leer van de onsterfelijke ziel te promoten.