quote:
elle schreef op 27 april 2010 om 19:47:[...]
Jesaja is profeet, Abraham heeft die functie niet. Dat Jesaja openbarende visioenen heeft gehad, wil niet zeggen dat 'evangelie' bij Abraham ook daarop neerkomt.
God zei tegen Abraham dat hij zijn zoon moest meenemen:
'...uw enige, die gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moría, en offer hem aldaar tot een brandoffer' (Gen 22,2)
Later gaf God zijn enige zoon in wie hij welbehagen had voor de zonden van het volk en dat vergeleek Paulus (Heb 9,26) met de offerande. Het evangelie werd Abraham niet alleen verkondigd, hij leefde het zelfs letterlijk. Het is niet voor niks dat Abraham geroemd wordt als vader van alle geloven.
quote:
De Goede Boodschap voor Abraham was dat hij -onvruchtbaar als hij was- vader van velen zou worden en dat alle volken in hem gezegend zouden worden.
Ja en daar spreekt veel meer uit dan de letterlijke betekenis. Abraham leek heel erg veel op God voor een mens, is je dat wel eens opgevallen? Hij was bereid zijn enige zoon te offeren voor de schepper en later offerde God zijn zoon voor de nakomelingen van Abraham. Dat alle volken in Abraham gezegend zijn zegt heel veel over hem als mens.
Heb 7,7Nu, zonder enig tegenspreken, hetgeen minder is, wordt gezegend door hetgeen meer is.
quote:
En dan, wat is dan je punt mbt de naaste? Wat God vindt, of wat de Koran vindt zegt toch niets over hoe de Joden in Jezus tijd het woordje 'naaste' interpreteerden?
Het zegt veel over hen, maar God maakt geen onderscheid. Dat blijkt al duidelijk toen God het huis Israel onder de volken verstrooide en dwong hun brood onrein met de heidenen (Ez 4,13) te eten. En later kreeg Petrus middels een visioen de opdracht om onrein vlees te eten.
Hand 10,13En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
De betekenis van deze visioen begreep Petrus niet meteen, maar weinig later werd het hem geheel duidelijk.
'En Petrus, de mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid,
dat God geen aannemer des persoons is; (Hand 10,34)
Dat is wat mij betreft ook wat God het huis Israel wilde duidelijk maken toen zij verplicht waren om met de heidenen te eten of te sterven van de honger.
Nu vraag ik jou, is God ooit anders geweest? Het antwoord is nee (Deut 10:17. 2 Kron 19:7. Job 34:19. Rom 2:11. Gal 2:6. Efez 6:9. Kol 3:25. 1 Petr 1:17.) want immers:
Heb 13,8Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.
Dat Jezus onze naaste is maakte hij geen geheim van (Mat 25,36) dus waarom ik dat aanhaal is omdat de Joden die alleen in hun eigen vlees hun naaste zagen zeer dwaalden.
quote:
Je maakt een valse tegenstelling. Jezus zelf vindt het geen tegenstelling: Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. (Mat 5:17)De wet kan vervuld worden zonder dat er een Jota of Tittel vervalt. Kennelijk kan de status der wet -onvervuld -> vervuld- desondanks veranderen. Paulus legt dat nader uit, oa in zijn Romeinenbrief (7:6 ev).
Verder is het nauwelijks relevant voor de discussie over je naaste, het voorbeeld is alleen bedoeld als illustratie. Wanneer de rol/status van de wet voor Gods kinderen zo sterk kan veranderen door Jezus' dood en opstanding, dan kan dat ook voor het begrip 'naaste'.
In Romeinen 7 beschrijft Paulus duidelijk dat de Joden die geloofden dat Jezus God is zijn vrijgekocht van de wet, maar hij schreef ook dat de wet nog niet (Heb 8,13) was verdwenen. De wet is overigens zeer relevant voor de discussie over je naaste,
dat zal Chaveriem vast met me eens zijn!