quote:
elle schreef op 13 maart 2010 om 12:47:Christen zijn => Gods wil willen doen => goed zijn voor de naaste (en dus je naaste liefhebben als jezelf)
Dit vind ik veel minder logisch:
Christen zijn => ieder liefhebben => goed zijn voor de naaste
Ik zie het zo:
1. Christen zijn = Je verwonderen over Gods liefde voor jou, door en door zondig mens. Je nog meer verwonderen over dat feit, en nog meer. Niks begrijpen van Gods liefde, alleen maar heel dankbaar kunnen zijn en God lief gaan hebben.
2. Dan om je heen kijken, en die schitterende schepping van God om je heen zien. Van die schepping gaan houden, en je realiseren dat de mens (en dus ook jij) deel uitmaakt van die schepping. Van die schepping gaan houden, omdat je beseft dat Gods liefde, die je hebt beseft in 1, geldt voor die hele schepping.
3. Lezen in de Bijbel dat die schepping niet altijd zo is geweest hoe jij hem nu ziet, maar dat die schepping ooit perfect was.
4. Je een beetje in kunnen denken wat een onvoorstelbaar groot verdriet God heeft om de zonde, met als gevolg een 'hopeloos' kapotte schepping.
5. Vanuit liefde voor God proberen in de kapotte schepping te leven naar het oorspronkelijke doel wat God voor ogen had. De schepping te proberen te repareren waar je kan. De schepping liefhebben als jezelf (schepsel), en vanuit die liefde daarin aan de slag gaan.
Hierin komen volgens mij ook de twee geboden naar voren:
1. God liefhebben met alles wat je hebt, en dat betekent vervolgens:
2. Je naaste (is schepping) liefhebben als jezelf (is schepsel)
God is de oorsprong, Hij is centraal, in al je handelen, Hem heb je lief. Van daaruit heb je de schepping lief. Ik denk niet dat wat ik hierboven quote in tegenspraak met elkaar is, maar je kunt het prima samenvoegen, via de liefde voor God: Gods wil willen doen, omdat je van Hem houdt, en iedereen liefhebben, omdat je van God houdt. Allebei omdat God van jou houdt.
En dit verhaal geschreven hebbende, en mijzelf daarin reflecterend, mag ik weer op mijn blote knietjes vergeving gaan vragen voor het niet centraal stellen van God, en het niet volkomen liefhebben van Zijn schepping.
Trouwens, liefde is niet alleen emotie: "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart (dat is emotie) en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht."
Als je hoofd er niet naar staat, zeg dan met je verstand dat je moet doorzetten. Als het je bij de vingers afbreekt, ga dan door op kracht. Liefde is veel meer dan emotie.
Menselijke liefde is inderdaad verraderlijk, maar het doel is ook om toe te groeien naar de liefde die je beschrijft in je post van
woensdag 10 maart 2010 17:30.