Auteur Topic: hoeveel hou je van je medemens?  (gelezen 17116 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
hoeveel hou je van je medemens?
« Reactie #100 Gepost op: april 28, 2010, 03:00:41 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 april 2010 om 14:54:
[...]
Je kunt de Bijbel ook laten zeggen dat er geen God is...
Niet eens zo moeilijk trouwens: de dwaas zegt in zijn hart: "Er is geen god"  ;)
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 03:01:09 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 28, 2010, 03:12:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 14:41:

Kortom, God haatte Esau omdat hij in het vlees was, al hoe hard hij ook werkte op het veld en had zijn broeder Jakob lief omdat hij naar de Geest was.

Sure... Als jij dat zo wil lezen...
Maar dat verklaart nog niet waarom God niet de helft van de zonen van Jacob uitsloot van het verbond: dat lijkt me groter tuig dan Esau was.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 28, 2010, 04:52:23 pm »

quote:

elle schreef op 28 april 2010 om 15:12:
[...]

Sure... Als jij dat zo wil lezen...
Maar dat verklaart nog niet waarom God niet de helft van de zonen van Jacob uitsloot van het verbond: dat lijkt me groter tuig dan Esau was.
Ik heb met argumenten onderbouwt waarom ik het zo lees, dat jij het daarmee oneens bent en je op je teentje getrapt voelt verandert daar niks aan.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 28, 2010, 05:07:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 april 2010 om 15:00:
[...]

Niet eens zo moeilijk trouwens: de dwaas zegt in zijn hart: "Er is geen god"  ;)
Dank je hendrik
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 28, 2010, 05:12:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 15:00:
[...]

Noem het maar shoppen met een mooi modern Amerikaans woord, ik zeg liever dat ik spekkoper ben!

Torah, spekkoper.... nah, ga d'r niets over zeggen TE gemakkelijk

quote:

Ja? Ik daag je uit een vers of passage te citeren waarmee je die claim onderbouwt. En als je het niet kunt neem je dat terug, afgesproken? :)
HendrikNG heeft het antwoord al gegeven, en het verbaast me dat je het niet wist. Het is een bekende passage. Maar je wil vast de verwijzing erbij: ps 14 v1b, ps 53v2

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 28, 2010, 05:38:01 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 april 2010 om 17:12:
[...]

Torah, spekkoper.... nah, ga d'r niets over zeggen TE gemakkelijk
Voor God is niets onrein!  :Y)

quote:

HendrikNG heeft het antwoord al gegeven, en het verbaast me dat je het niet wist. Het is een bekende passage. Maar je wil vast de verwijzing erbij: ps 14 v1b, ps 53v2
Ja ik vermoedde al dat je die kant op wilde, maar ik heb hele verzen en complete passages geciteerd en niemand gevraagd iets door te strepen. Eerder verweet je mij dat ik appels met peren vergeleek, maar dit wat jij nu doet is daar een schoolvoorbeeld van.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 28, 2010, 06:31:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 17:38:
Ja ik vermoedde al dat je die kant op wilde, maar ik heb hele verzen en complete passages geciteerd en niemand gevraagd iets door te strepen. Eerder verweet je mij dat ik appels met peren vergeleek, maar dit wat jij nu doet is daar een schoolvoorbeeld van.

Right, dus als jij een text uit zijn context haalt en er een hele vrijzinnige interpretatie (wel een originele, wat ik had ze nog nergens zo gehoord) mag het wel, maar als een ander hetzelfde doet, dan mag het niet?
Er is imo geen verschil tussen een vers er uit lichten of een gedeelte ervan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 28, 2010, 08:06:56 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 april 2010 om 18:31:
Er is imo geen verschil tussen een vers er uit lichten of een gedeelte ervan.
Het verschil is dat je met een heel vers je claim niet kan onderbouwen en als dat voor jou geen verschil maakt, dan kun je net zo goed terugnemen wat je ten onrechte beweerde.

Overigens kan het best wezen dat jij mijn uitleg nog nooit gehoord hebt, maar het betekent nog niet dat het origineel is.

Heb 12,16
Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om één spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.

Het enige wat ik heb gedaan is de wet toepassen op de wet, dat is naar correct Joods gebruik toch?

Lev 10,10
En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine;

Jakob is heilig en Esau was onheilig, maar ze waren beiden Hebreeën. Dus met afkomst alleen ben je er niet, sterker nog, het maakt zelfs niks uit.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: april 29, 2010, 01:27:24 am »

quote:

Piebe schreef op 28 april 2010 om 20:06:
Het verschil is dat je met een heel vers je claim niet kan onderbouwen en als dat voor jou geen verschil maakt, dan kun je net zo goed terugnemen wat je ten onrechte beweerde.

Niet helemaal. Ik zei dat je de bijbel kunt laten zeggen dat... En dat kan je.
Wat ik bedoel te zeggen is, en dat is de kern, dat je de Bijbel van alles kunt laten beweren als je teksten of delen daarvan naar eigen goed dunken gebruikt.

quote:

Overigens kan het best wezen dat jij mijn uitleg nog nooit gehoord hebt, maar het betekent nog niet dat het origineel is.

Heb 12,16
Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om één spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.

Het enige wat ik heb gedaan is de wet toepassen op de wet, dat is naar correct Joods gebruik toch?

Niet zo heel lang geleden zei je dat je daar geen trek in had en dat je spekkoper was. Je past de wet dus niet toe, zeker net vanuit Joods oogpunt en ook niet vanuit messiaans oogpunt.

quote:

Lev 10,10
En om onderscheid te maken tussen het heilige en tussen het onheilige, en tussen het onreine en tussen het reine;

Jakob is heilig en Esau was onheilig, maar ze waren beiden Hebreeën. Dus met afkomst alleen ben je er niet, sterker nog, het maakt zelfs niks uit.

je doet hier hetzelfde als in de Sameritaanse kwestie voor of na de opstanding.
De wet was er nog niet en jij gaat toch onderscheid maken tussen hen die "heilig" zijn en "onheilig". Inzake personen is dat een zaak die pas in de wet is opgenomen, chronologishe gezien een paar honderd of zelfs duizend jaar later.
Je zegt dat God nooit veranderd is, ook dat bestrijd ik, daar voor Noach mensen geacht werden geen vlees te eten (vandaar dat het Genesis dieet slechts uit zaden en groenten bestaat) en God Noach toestemming geeft om vlees te eten.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: april 29, 2010, 09:56:30 am »

quote:

Chaveriem schreef op 29 april 2010 om 01:27:
[...]

Niet helemaal. Ik zei dat je de bijbel kunt laten zeggen dat... En dat kan je.
Wat ik bedoel te zeggen is, en dat is de kern, dat je de Bijbel van alles kunt laten beweren als je teksten of delen daarvan naar eigen goed dunken gebruikt.
Ik probeer met de verzen en complete passages de waarheid boven tafel te krijgen en jij citeert drie woorden uit een vers om de Bijbel te laten zeggen dat God niet bestaat. Dat is overduidelijk met twee maten meten en dat is God een gruwel (als je tenminste meer dan drie woorden wilt lezen).

quote:

Niet zo heel lang geleden zei je dat je daar geen trek in had en dat je spekkoper was. Je past de wet dus niet toe, zeker net vanuit Joods oogpunt en ook niet vanuit messiaans oogpunt.
Hoor jij de wet wel? De slavin en haar zoon werden weggestuurd, daar spreekt nogal wat symboliek uit.

quote:

je doet hier hetzelfde als in de Sameritaanse kwestie voor of na de opstanding.
De wet was er nog niet en jij gaat toch onderscheid maken tussen hen die "heilig" zijn en "onheilig". Inzake personen is dat een zaak die pas in de wet is opgenomen, chronologishe gezien een paar honderd of zelfs duizend jaar later.
Je zegt dat God nooit veranderd is, ook dat bestrijd ik, daar voor Noach mensen geacht werden geen vlees te eten (vandaar dat het Genesis dieet slechts uit zaden en groenten bestaat) en God Noach toestemming geeft om vlees te eten.

Samaria werd met huis Israel geassocieerd en zij werden verstrooid onder de heidenen, de diepere betekenis daarvan ontgaat je blijkbaar.
Als jij je kind meeneemt naar de Mac ben jij dan verandert? Of doe je dat uit liefde voor je kind terwijl je weet dat het niet goed voor hem is?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: april 30, 2010, 03:58:28 am »

quote:

Piebe schreef op 29 april 2010 om 09:56:
Ik probeer met de verzen en complete passages de waarheid boven tafel te krijgen en jij citeert drie woorden uit een vers om de Bijbel te laten zeggen dat God niet bestaat. Dat is overduidelijk met twee maten meten en dat is God een gruwel (als je tenminste meer dan drie woorden wilt lezen).

Een enkele tekst noem ik geen passage...

quote:

Hoor jij de wet wel? De slavin en haar zoon werden weggestuurd, daar spreekt nogal wat symboliek uit.

Wat zal ik zeggen, ben joods...

quote:

Samaria werd met huis Israel geassocieerd en zij werden verstrooid onder de heidenen, de diepere betekenis daarvan ontgaat je blijkbaar.

Ik zie dat als een feit. Maar ik weet zeker dat jij er een fantastische betekenis aan toe kent.
Maar al deze mambojumbo leidt af waar het mij omging: De betekenis van het wordt naaste. Het wordt naaste betekent (Tenach) stam- of volksgenoot.
Je kunt citeren wat je wil, maar dit isn nu eenmaal de betekenis van het woord. Jij zelf hebt ergens terug geroepen dat God niet verandert, dus trek de lijn dan ook gewoon door. Dit i.c.m. de achtergrond van de Samaritanen, maakt hen een volksgenoot van Juda. niet meer niet minder.
ik heb er geen problemen mee dat iemand iedereen op de hele wereld wil lief hebben als zichzelf, vooral doen, kan de wereld alleen maar beter op worden, maar het is niet de betekenis van het woord naaste...

quote:

Als jij je kind meeneemt naar de Mac ben jij dan verandert? Of doe je dat uit liefde voor je kind terwijl je weet dat het niet goed voor hem is?
McDonalds is een uitgebalanceerde maaltijd van vlees, groente (sla) en brood. :P

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: april 30, 2010, 11:23:00 am »

quote:

Chaveriem schreef op 30 april 2010 om 03:58:
Ik zie dat als een feit. Maar ik weet zeker dat jij er een fantastische betekenis aan toe kent.
Maar al deze mambojumbo leidt af waar het mij omging: De betekenis van het wordt naaste. Het wordt naaste betekent (Tenach) stam- of volksgenoot.
Handelingen 10
9 De volgende dag, terwijl dezen onderweg waren en de stad naderden, ging Petrus omstreeks het zesde uur op het dak, om zijn gebed te verrichten. 10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.
17 Terwijl Petrus bij zichzelf in onzekerheid was, wat het gezicht, dat hij gezien had, betekenen mocht, zie, daar waren de mannen, die door Cornelius afgezonden waren, bij hun navraag naar het huis van Simon aan het voorportaal gekomen, 18 en zij trachtten na geroepen te hebben te weten te komen, of Simon, bijgenaamd Petrus, daar verblijf hield.
19 En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zeide de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; 20 sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden. 21 En Petrus ging naar beneden en zeide tot de mannen: Zie, ik ben het, die gij zoekt; wat is de reden van uw komst? 22 En zij zeiden: Cornelius, een hoofdman, een rechtvaardig man en vereerder van God, die goed bekend staat bij het gehele volk der Joden, heeft door een heilige engel een godsspraak ontvangen om u te zijnen huize te nodigen en te horen wat gij zeggen zult. 23 Hij noodde hen binnen en ontving hen gastvrij.
En de volgende dag stond hij op en vertrok met hen, en enige der broeders uit Joppe gingen met hem mede. 24 En de volgende dag kwam hij te Caesarea aan. En Cornelius was hen wachtende, terwijl hij zijn bloedverwanten en beste vrienden had bijeengeroepen. 25 En toen het geschiedde, dat Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel hem te voet en bewees hem hulde. 26 Maar Petrus richtte hem op en zeide: Sta op, ik ben zelf ook een mens. 27 En terwijl hij zich met hem onderhield, kwam hij binnen en vond er velen bijeen; 28 en hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-Jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen.

En dit geschiedde in de tijd toen de wet nog gold, dus u kunt het wel onzin vinden, maar ik zou niet durven iets onrein te noemen wat God gereinigd heeft.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2010, 11:24:57 am door Piebe »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: april 30, 2010, 11:53:24 am »

quote:

Piebe schreef op 30 april 2010 om 11:23:
[...]

Handelingen 10
9 De volgende dag, terwijl dezen onderweg waren en de stad naderden, ging Petrus omstreeks het zesde uur op het dak, om zijn gebed te verrichten. 10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.
17 Terwijl Petrus bij zichzelf in onzekerheid was, wat het gezicht, dat hij gezien had, betekenen mocht, zie, daar waren de mannen, die door Cornelius afgezonden waren, bij hun navraag naar het huis van Simon aan het voorportaal gekomen, 18 en zij trachtten na geroepen te hebben te weten te komen, of Simon, bijgenaamd Petrus, daar verblijf hield.
19 En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zeide de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; 20 sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden. 21 En Petrus ging naar beneden en zeide tot de mannen: Zie, ik ben het, die gij zoekt; wat is de reden van uw komst? 22 En zij zeiden: Cornelius, een hoofdman, een rechtvaardig man en vereerder van God, die goed bekend staat bij het gehele volk der Joden, heeft door een heilige engel een godsspraak ontvangen om u te zijnen huize te nodigen en te horen wat gij zeggen zult. 23 Hij noodde hen binnen en ontving hen gastvrij.
En de volgende dag stond hij op en vertrok met hen, en enige der broeders uit Joppe gingen met hem mede. 24 En de volgende dag kwam hij te Caesarea aan. En Cornelius was hen wachtende, terwijl hij zijn bloedverwanten en beste vrienden had bijeengeroepen. 25 En toen het geschiedde, dat Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel hem te voet en bewees hem hulde. 26 Maar Petrus richtte hem op en zeide: Sta op, ik ben zelf ook een mens. 27 En terwijl hij zich met hem onderhield, kwam hij binnen en vond er velen bijeen; 28 en hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-Jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen.

En dit geschiedde in de tijd toen de wet nog gold, dus u kunt het wel onzin vinden, maar ik zou niet durven iets onrein te noemen wat God gereinigd heeft.

Dat verandert nog steeds niet de betekenis van het gebruikte woord. overigens is handelingen NA de opstanding. De opstanding maakt vrij :P
Je hebt overigens gelijk dat je dit ziet als "opheffing" van rein en onreine volkeren, maar, nogmaals, het maakt de betekenis van het wordt naaste niet anders.
Het gebruikte wordt in Tenach is nu eenmaal volks/stam genoot en in het NT wordt het niet eens zo heel vaak gebruikt, maar als het gebruikt wordt valt er objectief gezien niet zoveel van te maken, als het gaat om de definitie.

Ik heb slechts 2 teksten, de teksten uit lukas (gelijkenis) niet meegerekend, kunnen vinden die zo op het eerste gezicht een mogelijke inhoud geven aan het woord naaste:
Ef: 4:25
Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn  naaste; want wij zijn elkanders leden.
In deze tekst wordt gesproken over ‘elkanders leden’. In het algemene beeld gezien heeft de schrijver het over ‘leden van de gemeente/ van een lichaam’. Gaan we dit invullen krijgen we: “……een ieder met zijn naaste, want wij zijn elkaars leden”. Volgens deze tekst zou je kunnen concluderen dat naaste verband houdt met leden van de gemeente, en daarmee gaat het dan per definitie om een medegelovige, daar een vreemdeling (of b.v. een moslim) (nog) geen lid is van de gemeente.

Ook in Heb 8: 11 zie ik dit idee terug komen:
En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn  broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van  den kleine onder hen tot den grote onder hen.
Opvallend is de combinatie broeder-naaste, maar ook het vervolg: “….want zij zullen Mij allen kennen, van den kleine tot den grote onder hen”. Allen slaat taalkundig gezien terug op naaste en broeder in de vorige tekst. Naaste is per definitie een medegelovige..

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: april 30, 2010, 12:17:28 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 30 april 2010 om 03:58:
Waar het mij om ging: De betekenis van het wordt naaste. Het woord naaste betekent (Tenach) stam- of volksgenoot.
Je kunt citeren wat je wil, maar dit isn nu eenmaal de betekenis van het woord. Jij zelf hebt ergens terug geroepen dat God niet verandert, dus trek de lijn dan ook gewoon door. Dit i.c.m. de achtergrond van de Samaritanen, maakt hen een volksgenoot van Juda. niet meer niet minder.
ik heb er geen problemen mee dat iemand iedereen op de hele wereld wil lief hebben als zichzelf, vooral doen, kan de wereld alleen maar beter op worden, maar het is niet de betekenis van het woord naaste...

Taal geeft betekenis aan begrippen binnen een context. Als begrippen dan een basisbetekenis hebben of een visueel beeld gebruiken, dan blijft dat beeld de betekenis voeden, ook in gebruik voor andere omstandigheden. Naaste is geplaatst naast en niet ver weg. De wetten van Mozes herhalen het woord naaste voortdurend. Is naaste dan volksgenoot? Nee, dat hoeft niet, zie ex. 11:2 waar Egyptenaren aangeduid worden als naasten. Het is de context die doet opmerken dat het praktisch om volksgenoten gaat. Wil dat zeggen dat tegenover wie niet naastbij is de wetten van Mozes niet gelden? Nee, niet per definitie.

Maar van de andere kant is naaste ook niet iedereen. Immers, dan heeft het woord naaste geen betekenis meer! Heb uw vijanden lief, wordt ergens geschreven. Maar ook: heb uw naaste lief als uzelf. Daarin ligt per definitie besloten dat er iets van een specifieke betekenis toegekend moet worden aan het begrip naaste. Maar dat begrip wordt vertroebeld doordat wij Jezus neerzetten als liefde-betoner juist ook aan hen die Hem aanvielen. En wij zijn zijn navolgers. Daarom is toch wel van belang om iets van preciesheid toe te passen.

quote:

elle schreef op 28 april 2010 om 14:20:
Maar omdat God Jacob lief had, heeft hij al Jacobs nakomelingen gezegend door er een verbond mee te sluiten. Daar zag God kennelijk niet het hart aan, maar discrimineerde Hij om Jacobs wil.

Piebe schreef op 28 april 2010 om 13:52:
Het is heel simpel, God maakt geen onderscheid, of hij maakt het wel en daarin is geen gulden middenweg.
Discriminatie
Iedereen discrimineert. Niet discrimineren is onzin. Het “discriminatie”-begrip gaat erover dat iedereen gelijk is VOOR DE WET !!! De nederlandse wet maakt geen onderscheid. De mensen wel.

Als iemand trouwt discrimineert hij. Als iemand een hulp of werknemer of partner zoekt dan discrimineert hij. Als iemand een vriend zoekt dan discrimineert hij. Als iemand familiehoudend is discrimineert hij. Als het slachtoffer meer van de Samaritaan houdt dan van de priester en de leviet discrimineert hij. Maar Natuurlijk!
Niet discrimineren is niet alleen onzin, maar ook moreel verwerpelijk. WANT discrimineren is onderscheid maken. Dat onderscheid moreel niet willen maken is een hele reeks van morele, en ethische, en sociale plichten en wenselijkheden overboord zetten.

God discrimineert. We noemen het in concrete omstandigheden wel verkiezing of verbond. Verkiezing is een keuze maken, en daar dan vervolgens niet meer van afwijken. Maar dat is geen blinde keuze vanuit het niets. Verkiezing is het vervolgtraject of een uitvloeisel van de liefde. Verkiezing is consequenties nemen uit gemaakte keuzes. Verkiezing is ook inhoud geven aan de gedachte dat wat God samenvoegt in geen enkele tijd meer gescheiden zal worden; dat God de liefde van de mens volgt tot in het duizendste geslacht, en in het concrete geval van Abraham ook bevestigt met een officieel verdrag.

Maar dat schept de basis, niet het eindstation. Het verbond heeft twee delen. Want "Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat." Prachtig voorbeeld hoe het systeem werkt. Beiden, zowel Jacob als Ezau zijn verbondskinderen. Beiden zijn verkozen door God. En beiden zullen ook deelachtig worden het geluk dat God hen volgt en in het werkt. Maar dat wil niet zeggen dat beiden goed terecht zullen komen. Dus twee zijn er in het verbond en een kan aangenomen worden en de ander kan verworpen worden. En dat is de tweede norm van de discriminatie: de liefde. God discrimineert naar liefde voor Hem; hier is het dat  Piebe tot de nuchtere vaststelling komt dat in wezen iedereen voor God gelijk is en beoordeeld wordt op de liefde. Dat is niet een nieuwe norm maar een specificering van de eerste norm. Want waar wij spreken van verbond gaat het in wezen om de liefde van God voor Abraham. Dus hoewel het oppervlakkig misschien niet zo opvalt is ook de eerste norm van verkiezing een liefde-norm, die in het bijzonder teruggaat tot Abraham en in het algemeen ook tot Adam.

Zonder aanzien des persoons
Dit is een begrip dat niet gaat over verkiezing of over liefde of over hoe iets normatief te scheiden, maar het gaat juist over het niet af te laten leiden van het wezenlijke, van het innerlijke, van de geestelijke werkelijkheid die achter de schijn en de wereldse werkelijkheid schuil gaat. Dit begrip zegt dus nmm. niets over de (verkiezende) liefde maar alleen over het doorbreken en het doorzien van schijnwerkelijkheden - hetzij ten goede, hetzij ten kwade.

Naaste

quote:

Chaveriem schreef op 27 april 2010 om 03:29:
Even misverstand uit de wegruimen: Ik zeg niet dat je (mede)mensen, naaste en vreemdeling, niet zou moeten liefhebben. Ik zeg alleen dat niet iedereen je naaste is.
Een wild vreemde is wel degelijk NIET je naaste (in beginsel)
Ja, ik denk dat je daarin gelijk hebt.

quote:

Chaveriem vervolgde:
Overigens Jezus zegt: "Heb je vijanden lief", maar Jezus zegt ook:"Koop een zwaard!" (Lu 22:36). Een zwaard koop je niet om aardappels mee te schillen.
Maar ook niet om een oor te villen... De zwaarden dienden om de schrift in vervulling te doen gaan. Als er geen zwaarden zijn kun je er ook niet voor kiezen om ze niet te gebruiken. (zoals bijvoorbeeld Jesaja predikte in hoofdstuk 31: Wee degene die steunt op paarden, en vertrouwen op wagenen, omdat er vele zijn, en op ruiters, omdat die zeer machtig zijn; en zien niet op den Heilige Israëls, en zoeken den HEERE niet.)
En dat blijkt ook wanneer Petrus Jezus wil beschermen, maar op aansturen van Jezus stopt. In niets blijkt of wordt aannemelijk dat Jezus opriep om die zwaarden ook voor iets anders te gebruiken dan om er des te uitdrukkelijker afstand van te kunnen nemen. Ik denk dat daaarin het principe wordt getoond dat God het is die deze overgave werkte, en niet de machten van het duister. Of zoals Jezus zei: dit is het uur van de duisternis. En terwijl de overpriesters en ouderlingen hem tegemoet waren getreden als was hij een moordenaar (naar de profetie dat hij met de wettelozen werd gerekend) bracht hij juist daarin liefde (genezing van het oor) en overgave (wapens overgeven).

En wie dunkt u was de naaste van de knecht wiens oor afgeslagen werd? Was dat Petrus, of de overpriester, of  Jezus? Dat was Jezus, toen hij de wapens neerlegde en de wonden heelde.
Jezus was dus de naaste van de knecht. En Petrus toonde zich de naaste van Jezus. Maar alle andere discipelen en juist ook ook Petrus zelf, allen die Hem veel nader waren dan de knecht, die lieten hem ook links liggen toen het erop aankwam.

En daarin zie je dat het begrip "naaste" wordt gerelativeerd tot liefde van en tot een ieder die op je pad komt, ongeacht het aanzien van zijn persoon, en derhalve ook wel heel veel verder gaat dan goed doen in eigen kring. Dit zou ik de algemene naastenliefde noemen. De gedachte over het beeld dat Jezus als de Samaritaan is, kan ik dus wel volgen. Dat is een ontferming en liefdebetoon voor alle leven dat gered kan worden. Jezus is bij uitstek de verzamelaar en de herder voor alles wat verdrukt is en moet lijden. Kom tot mij allen die verdrukt zijn, zegt hij. Dit is de eerste algemene norm dat God in Jezus de handen uitstrekt en ons redt. Ja, een ieder redt die op deze aarde is geboren.

Maar tegelijk is het beeld van Jezus als  Samaritaan misleidend. Want het suggereert dat de Samaritaan liefde blijft bewijzen ongeacht de beantwoording van die liefde. Het suggereert een algemene liefde van Jezus voor alles wat leeft. En die suggestie wordt dan een leerstuk met voorbeelden van Jezus met hoeren en tollenaars. Maar dat is in het geheel niet zuiver. Want de redding die Jezus brengt is ten eerste een redding van de zonde. Vergeten wordt dat die tollenaars Jezus zochten en wilden ontmoeten en zijn boodschap omarmden. En zoals Jezus tegen de hoer zij: “ga heen en zondig niet meer”. Jezus gaf echt geen vrijbrief voor blijven in de zonde; hij was er juist om de zondaar te redden uit de poel van zonde. Maar wie niet gered “wil” worden kan hij niet helpen. Of zoals Jezus het zelf zegt: Alleen die mijn Vader mij geeft zullen gered worden. En tegen hen die het kwaad vertegenwoordigden was Jezus zeker niet liefdevol maar fel en veroordelend.

En ons eigen voorbeeld van de Samaritaan bevestigt het voorgaande: want de gelijkenis gaat niet over de liefde van de Samaritaan, maar over de liefde die de geredde verplicht is te betalen aan de Samaritaan. De Samaritaan is en-passant aan de orde als barmhartige en ontfermer. En dat past inderdaad dan precies (met dank aan Gaitema) in het plaatje dat Jezus als de Samaritaan is. Want Jezus bewijst barmhartigheid en ontferming aan de wetgeleerde, en hij roept de wetgeleerde op om geen aanstoot te nemen, om geen onderscheid des persoons te maken, en HEM lief te hebben die hem barmhartigheid bewijst. Eigenlijk is dit dezelfde boodschap als Jezus aan Johannes de doper geeft als die Hem vraagt naar zijn reddingsplan.

De gelijkenis gaat over de wetgeleerde die zichzelf wilde rechtvaardigen en Jezus zegt tot hem: aan wie van deze drie voorbijgangers is het slachtoffer de meeste liefde verschuldigd? Niet aan het ambt, niet aan de broeder, maar aan degene die hem barmhartigheid bewees, is het antwoord. Nu, doet gij evenzo, zegt Jezus. Waarmee Jezus dus inderdaad bewerkt dat de wetgeleerde zichzelf niet meer kan rechtvaardigen. Het is een oudtestamentisch voorbeeld dat de eredienst (priesters en levieten) de liefde vertolkt, maar niet vervangt. Het is de liefde en barmhartigheid die God zoekt, die door de priesters en levieten getoond horen te worden.

Wie is de naaste van de geredde? Als we daar volksgenoot willen lezen, dan zou het antwoord moeten zijn: alle drie. Als we daar broeder zouden lezen, dan zou het antwoord moeten zijn alle drie. Maar het is tegenovergesteld: de broederschap of het volk wordt GEVORMD door de norm van de naastenliefde. Ieder is je broeder die barmhartigheid en liefde bewijst. Waarbij opgemerkt zij dat liefde niet "begeerte" is maar het bijbelse begrip liefde - dat ons getoond wordt door de wet.

Je zou dus kunnen stellen en bewijzen dat het algemene beeld van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan als bewijs van liefdebetoon aan alle mensen niet secuur is. Hoewel het wel en-passant een juist beeld geeft van hoe we Christus kunnen volgen is de essentie dat we  liefde moeten bewijzen aan God boven alles, en daarnaast aan een ieder die ons ook liefdewerken van de Vader bewijst – eerder dan aan priesters en levieten en broeders en zusters die niet barmhartig en liefdevol zijn. Dat is in zekere zin tegengesteld aan een algemeen liefdebegrip voor alle ziel. Dat is in zekere zin een nieuw gemeenschapsonderscheid niet via waarheid en leer, maar via de liefde.

quote:

noot: moeten we dan niet aan broeders meer liefde bewijzen ook als zij liefdeloos zijn? Jazeker wel, want zij vormen met ons een lichaam, en in eigen huis ligt onze grootste roeping.
Maar het is wel in overeenstemming met het algemene richtinggevende: wie is mijn broeder of mijn zuster: die de wil van God doen.
En het een of het ander: woorden kunnen kernen raken, maar de kern is niet in woorden.

En ook de gelijkenis laat opnieuw zien dat de liefde van God niet het eindstation is, maar de basis. God heeft het verbond gesloten en Jezus is de verzoener. Hij toont zich de verzoener aan alle mens. Maar vervolgens is de liefde geëist. Dus inderdaad geen algemene genade voor alle ziel, maar een directe en dwingende oproep tot de bekering die Johannes de doper predikte. Die liefde kunnen we claimen en mogen we afdwingen, maar de ware liefde blijft tegelijk volharden in liefdevolheid, ook als er geen liefdebewijzen voor terugkomen. Want het is een vorm van schatten-verzamelen in de hemel. En pas bij Zijn Wederkomst zal er scheiding zijn van het kaf en het koren, van het graan en het onkruid, van de schapen en van de bokken.

Dus naaste is echt niet iedereen, maar ook niet alleen onze broeders
We kunnen het ook vanuit een andere kant benaderen. Heb uw naaste lief als uzelf, suggereert toch echt een liefde die heel ver gaat.  Hoe kun je iemand liefhebben net zoveel als je jezelf liefhebt? En dan blijkt dat de gelijkenis erover gaat om de vraag te stellen: wie denkt u dat de [meest] naaste is? Dat is dus al een vraag naar een vergrotende trap of op zijn minst naar een onderscheidende trap. Dus de gelijkenis zelf kan al niet zinvol worden begrepen als "naaste" een term is voor iedereen. Dat heel de wereld het toch zo interpreteert is gewoon gemakzucht. Gemakzucht omdat een deel van de gelijkenis ook gaat over de algemene liefde zoals getoond door de Samaritaan. Dat is de algemene bewogenheid voor menselijk leed en lijden en verdrukking. Dat is het algemene gevoel waarover God spreekt als Jona de stad Nineve wil laten verdelgen. Dat is het algemene gevoel dat Jezus krijgt als hij de schare overziet - en het gemis aan herders. Dat is ontferming. Dat is barmhartigheid. Dat is goed terugdoen als je iets slechts krijgt. Dat is de oorspronkelijke Liefde van God uitdragen in een duistere wereld. Dat is de liefde voor de mens als evenbeeld van God. Maar dat is geen naastenliefde in de betekenis van de gelijkenis. Want de gelijkenis gaat over de afstand tussen mensen die maakt dat mensen nader tot elkaar komen. En die afstand wordt overbrugd en wordt kleiner naarmate er meer liefde is. Niet eenzijdig maar over en weer. Wie dunkt u dat de naaste is van degene die gered is? Als op deze wijze alle liefde en barmhartigheid wordt beantwoord met maximale liefde, dan wordt de liefde die eens begon versterkt en verspreid en is de liefde als een olievlek die zich over heel de aarde verspreid.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2010, 12:35:48 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: april 30, 2010, 12:23:13 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 30 april 2010 om 11:53:
[...]

Dat verandert nog steeds niet de betekenis van het gebruikte woord. overigens is handelingen NA de opstanding. De opstanding maakt vrij :P
Je hebt overigens gelijk dat je dit ziet als "opheffing" van rein en onreine volkeren, maar, nogmaals, het maakt de betekenis van het wordt naaste niet anders.
Toen het huis Israel onder de heidenen werd verstrooid moesten zij hun brood onrein eten onder de heidenen (Ez 4,13) dus zij ondervonden toen al aan den lijve wat Petrus later te zien kreeg. Daaruit kunnen wij concluderen dat God altijd al zo gedacht heeft en dat de term naaste niet alleen op geloofsgenoten slaat, maar op alle volken die God geschapen heeft en die zijn wil doen.

quote:

Het gebruikte wordt in Tenach is nu eenmaal volks/stam genoot en in het NT wordt het niet eens zo heel vaak gebruikt, maar als het gebruikt wordt valt er objectief gezien niet zoveel van te maken, als het gaat om de definitie.
Zeker wel, Jezus leerde dat een ieder die de wil van de vader doet zijn broeder (Mat 12,50) zuster en moeder is. Nu vraag ik jou, zijn andere volken niet in staat een ander te behandelen zoals zij zelf behandeld willen worden?

quote:

Ik heb slechts 2 teksten, de teksten uit lukas (gelijkenis) niet meegerekend, kunnen vinden die zo op het eerste gezicht een mogelijke inhoud geven aan het woord naaste:
Ef: 4:25
Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn  naaste; want wij zijn elkanders leden.
In deze tekst wordt gesproken over ‘elkanders leden’. In het algemene beeld gezien heeft de schrijver het over ‘leden van de gemeente/ van een lichaam’. Gaan we dit invullen krijgen we: “……een ieder met zijn naaste, want wij zijn elkaars leden”. Volgens deze tekst zou je kunnen concluderen dat naaste verband houdt met leden van de gemeente, en daarmee gaat het dan per definitie om een medegelovige, daar een vreemdeling (of b.v. een moslim) (nog) geen lid is van de gemeente.

Wat is u geleerd over vreemdelingen? Voelde Abraham zich geen vreemdeling (Gen 23,4) in een vreemd land? Is Abraham uw naaste?

Ps 119,19
Ik ben een vreemdeling op de aarde, verberg Uw geboden voor mij niet.

quote:

Ook in Heb 8: 11 zie ik dit idee terug komen:
En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn  broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van  den kleine onder hen tot den grote onder hen.
Opvallend is de combinatie broeder-naaste, maar ook het vervolg: “….want zij zullen Mij allen kennen, van den kleine tot den grote onder hen”. Allen slaat taalkundig gezien terug op naaste en broeder in de vorige tekst. Naaste is per definitie een medegelovige..

Nee, uw naaste is een ieder die barmhartigheid doet, want God heeft de barmhartige lief.

Mat 12,7
Doch zo gij geweten hadt, wat het is: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2010, 12:25:00 pm door Piebe »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: april 30, 2010, 12:51:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 april 2010 om 12:23:
Toen het huis Israel onder de heidenen werd verstrooid moesten zij hun brood onrein eten onder de heidenen (Ez 4,13) dus zij ondervonden toen al aan den lijve wat Petrus later te zien kreeg. Daaruit kunnen wij concluderen dat God altijd al zo gedacht heeft en dat de term naaste niet alleen op geloofsgenoten slaat, maar op alle volken die God geschapen heeft en die zijn wil doen.

Als God dat altijd zo gevonden had, had hij de Bijbel anders geschreven.
Jouw conclusie past niet in de grondtekst. Daarbij, zou er dan geen noodzaak zijn voor de begrippen vreemdeling en vijand.

quote:

Zeker wel, Jezus leerde dat een ieder die de wil van de vader doet zijn broeder (Mat 12,50) zuster en moeder is. Nu vraag ik jou, zijn andere volken niet in staat een ander te behandelen zoals zij zelf behandeld willen worden?

Als zij daartoe in staat waren was er geen internationaal strafhof nodig en hadden we de geen holocaust. Armenie, Ruwanda en andere genocides gehad.

quote:

Wat is u geleerd over vreemdelingen? Voelde Abraham zich geen vreemdeling (Gen 23,4) in een vreemd land? Is Abraham uw naaste?

Om te beginnen denk ik dat er in de tijd van Abraham geen landen waren, in ieder geval niet in de context van vandaag. datering zal zo rond 2500 BCE liggen denk ik.

quote:

Ps 119,19
Ik ben een vreemdeling op de aarde, verberg Uw geboden voor mij niet.

Ik ben erg terughoudend met het aanhalen van psalmen om een uitgangspunt te beargumenteren. Om te beginnen betreft het poezie, en daarnaast is het "slechts" een vertaling. Weleens een psalm proberen zelf te vertalen? Dan zie je dat men omwille van de tekst, de vertaling enigszins buigt. Je zegt in het dingen in het Engels gewoon anders dan in het Nederlands, en dan heeft het Hebreeuws een geheel eigen dynamiek en symboliek.

quote:

Nee, uw naaste is een ieder die barmhartigheid doet, want God heeft de barmhartige lief.

Mat 12,7
Doch zo gij geweten hadt, wat het is: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.

Dit is een mooi voorbeeld. het hebreeuwse woord dat hier voor gebruikt wordt is Tzadiq. Barmhartigheid is een vertaling ervan, maar het is veel meer dan dat. Overigens zegt deze tekst niets over medemens als zijnde naaste.
Een tsadiq is goed voor zijn medemens, of het nu een naaste is of niet, of het nu een vijand is of niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: mei 01, 2010, 01:00:55 am »

quote:

elle schreef op 28 april 2010 om 13:56:
[...]

Leg mij dan eerst uit waarom God stelt dat Hij Esau haatte en Jacob lief had? (En wat dat betekent voor de term 'naaste'.) Dat is toch onderscheid maken? Helemaal als daarom gesteld wordt dat God Israel liefheeft. Hoe rijm jij die teksten dan?
Ik heb eens iets gehoord van dat het woord haten niet letterlijk haten is zoals wij het verstaan in de bijbel. Hoe het precies zit weet ik niet, maar God had geen hekel aan Esau, het zei vooral wat over het voorbij gaan aan hem en zich op Jacob richten. Daar kwam het volgens mij op neer.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 01:01:38 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: mei 01, 2010, 01:18:51 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 30 april 2010 om 12:51:
[...]

Als God dat altijd zo gevonden had, had hij de Bijbel anders geschreven.
Jouw conclusie past niet in de grondtekst.
Wees eens wat concreter, want deze opmerking is van het kaliber het past niet in mijn straatje dus is het niet waar. Schermen met de grondtekst heeft niemand wat aan, laat het maar zien wat je bedoelt.

quote:

Daarbij, zou er dan geen noodzaak zijn voor de begrippen vreemdeling en vijand.
Want?

quote:

Als zij daartoe in staat waren was er geen internationaal strafhof nodig en hadden we de geen holocaust. Armenie, Ruwanda en andere genocides gehad.
Zelfs het volk wat God ooit had uitverkoren en zijn woord toevertrouwde, was daar niet toe in staat, maar toen zij zich bekeerden leefden ze in vrede met elkaar. Wanneer iedereen goed is voor zijn buurman kan niemand een oorlog beginnen.

quote:

Om te beginnen denk ik dat er in de tijd van Abraham geen landen waren, in ieder geval niet in de context van vandaag. datering zal zo rond 2500 BCE liggen denk ik.

Dat verandert niks aan de stelling, een vreemdeling is een vreemdeling dat kan zelfs op de maan zijn.

Gen 2,11-13    
De naam van de eerste rivier is Pison; deze is het, die het ganse land van Havíla omloopt, waar het goud is.
En het goud van dit land is goed; daar is ook bedólah, en de steen sardónix.
En de naam van de tweede rivier is Gihon; deze is het, die het ganse land Kusch omloopt.

Gen 4,16
En Kaïn ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

Gen 10,10-11    
En het beginsel van zijn rijk was Babel, en Erech, en Akkad, en Kalne in het land Sinear.
Uit dit land is Assur uitgegaan, en heeft gebouwd Nínevé, en Rehobóth, Ir, en Kálah.

Gen 11,2
Maar het geschiedde, toen zij naar het oosten trokken, dat zij een laagte vonden in het land Sinear; en zij woonden aldaar.

Gen 11,28    
En Haran stierf voor het aangezicht van zijn vader Terah, in het land van zijn geboorte, in Ur der Chaldeën.

quote:

Ik ben erg terughoudend met het aanhalen van psalmen om een uitgangspunt te beargumenteren. Om te beginnen betreft het poezie, en daarnaast is het "slechts" een vertaling. Weleens een psalm proberen zelf te vertalen? Dan zie je dat men omwille van de tekst, de vertaling enigszins buigt. Je zegt in het dingen in het Engels gewoon anders dan in het Nederlands, en dan heeft het Hebreeuws een geheel eigen dynamiek en symboliek.

Bedankt voor de tip, dan citeer ik toch even een ander vers waar het ook staat en wat geen poëzie is.

Ex 2,22
Die baarde een zoon; en hij noemde zijn naam Gersom; want hij zeide: Ik ben een vreemdeling geworden in een vreemd land.

quote:

Dit is een mooi voorbeeld. het hebreeuwse woord dat hier voor gebruikt wordt is Tzadiq. Barmhartigheid is een vertaling ervan, maar het is veel meer dan dat. Overigens zegt deze tekst niets over medemens als zijnde naaste.
Een tsadiq is goed voor zijn medemens, of het nu een naaste is of niet, of het nu een vijand is of niet.

'...Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandoffers.' (Hos 6,6)

Weldadigheid is overgezet van het woord checed en als jij een niet-Jood in nood laat liggen zul je moeten offeren voor de zonde, terwijl God liever heeft dat je goed doet, zodat je niet hoeft te offeren.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 01:20:25 pm door Piebe »

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: mei 01, 2010, 01:28:08 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 26 april 2010 om 13:42:
[...]

Ik denk dat de definitie "naaste" beperkt is tot uitsluitend mede-gelovigen. Nergens in de bijbel staat dat "naaste" ieder mens betreft.
Dat wil niet zeggen dat je de "niet gelovigen" kunt laten barsten. God zegt ook dat je goed moeten zijn voor mensen die een veilig heenkomen zoeken in je land. Die moet je helpen, maar dat is wat anders dan "naaste"
Ik denk dat je naaste iedereen is die op je pad komt, gelovig of niet. Kijk maar naar het voorbeeld wat Jezus ons gaf, Hij ging juist om met de mensen die wij liever voorbij lopen: hoeren, tollenaars, enz. We moeten proberen om de mensen om ons heen te bekijken door de ogen van God. Hij houd van alle mensen, maar keurt niet alles wat de mensen doen goed.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: mei 01, 2010, 03:21:39 pm »

quote:

Elin schreef op 01 mei 2010 om 13:28:
[...]

Ik denk dat je naaste iedereen is die op je pad komt, gelovig of niet. Kijk maar naar het voorbeeld wat Jezus ons gaf, Hij ging juist om met de mensen die wij liever voorbij lopen: hoeren, tollenaars, enz. We moeten proberen om de mensen om ons heen te bekijken door de ogen van God. Hij houd van alle mensen, maar keurt niet alles wat de mensen doen goed.
Iemand die je niet behandeld zoals hij zelf behandeld wil worden, daarover twijfel ik of het mijn naaste is. Wat denk jij?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: mei 01, 2010, 03:43:47 pm »
Dan ben je niet eerlijk. Want iedere christen behandeld een ander wel eens verkeerd. We zijn namelijk nog niet geestelijk volwassen, zoals Jezus is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: mei 01, 2010, 03:49:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 mei 2010 om 15:43:
Dan ben je niet eerlijk. Want iedere christen behandeld een ander wel eens verkeerd. We zijn namelijk nog niet geestelijk volwassen, zoals Jezus is.
Ik heb het niet over een ruzie of aanvaring, want dat moet van tijd tot tijd best een kunnen vind ik, maar ik bedoel de mensen die bewust kwaad in de zin hebben. Christenen worden door Jezus met schapen vergeleken en zou een schaap zijn nek voor een wolf moeten ontbloten?
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 03:49:37 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: mei 01, 2010, 04:39:31 pm »
Ik geloof dat je dat niet altijd kan zien. Ik zit bij een muziekvereniging en zie dat christenen en niet christenen er de zelfde gedragregels op na houden. Een ruzie of overtreding zie ik niet als iets dat kan, maar gewoon niet zou moeten en ook aan het kruis met Jezus zou moeten geslagen worden. Het zijn missers. Ik heb ook wel eens van die missers gehad, waardoor ik zelfs nog ontslag bij een baas heb gekregen. Dat zie ik niet als iets dat had moeten kunnen, maar echte onvolwassen missers.

Als christenen moeten we niet de waan hoog houden dat we gewoon lauter goede mensen zijn en dat mensen die niet een kind van God zijn slechts zijn. Dikwels heb ik me slechter gedragen dan anderen en was ik een slaaf van de zonde, en toch ervoer ik toen al dat ik een kind van God ben. Niet vanwege mijn goede werken, absoluut niet! Ik geloof dat ik dat slechts puur ben omdat ik God graag wil gehoorzamen, al ben ik nog zo ongehoorzaam.

Er is veel al maar één verschil in het gedrag tussen kinderen van God en de mensen die niet kinderen van God zijn, en dat is dat de kinderen van God geloven dat Jezus voor onze zonden gestorven is/dat we Hem nodig hebben en dat de anderen denken dat ze Jezus niet nodig hebben.

Niet voor niets is Jezus Christus een struikelblok waar een ieder die de wet wil houden over struikelt. Mensen die nooit hun best deden hebben Hem gevonden en mensen die erg hun best doen vinden Hem niet.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 04:48:01 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: mei 01, 2010, 09:58:28 pm »
Iemand die elke dag mijn kippen plat rijdt, is dat mijn naaste?!

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: mei 01, 2010, 10:04:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 mei 2010 om 21:58:
Iemand die elke dag mijn kippen plat rijdt, is dat mijn naaste?!
Ja, ik denk wel dat dat jouw naaste is. Hoe moeilijk soms ook, God vraagt van jouw om hem lief te hebben. En dat kan alleen door Zijn Kracht. Niemand is beter dan de ander, we mogen onzelf daarom ook niet verheffen boven een ander. En daar struikelen we uiteraard allemaal in, maar toch moeten we ernaar streven. Misschien kun je het eens in gebed leggen en God vragen hoe je hier het beste mee om kunt gaan, en of Hij jou erbij wil helpen diegene toch lief te hebben...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: mei 01, 2010, 10:40:07 pm »

quote:

Elin schreef op 01 mei 2010 om 22:04:
[...]

Ja, ik denk wel dat dat jouw naaste is. Hoe moeilijk soms ook, God vraagt van jouw om hem lief te hebben. En dat kan alleen door Zijn Kracht. Niemand is beter dan de ander, we mogen onzelf daarom ook niet verheffen boven een ander. En daar struikelen we uiteraard allemaal in, maar toch moeten we ernaar streven. Misschien kun je het eens in gebed leggen en God vragen hoe je hier het beste mee om kunt gaan, en of Hij jou erbij wil helpen diegene toch lief te hebben...

Iemand die mijn kippen elke dag plat rijdt liefhebben? Dat zal moeilijk worden denk ik, want zo iemand is een rampspoed brenger en lijkt dus wel wat op een valse profeet!

Mat 7,15
Maar wacht u van de valse profeten, die in schaapskleren tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: mei 01, 2010, 10:47:16 pm »
Piebe: iemand die kippen plat rijd is niet bepaald iemand in schaapskleren. Zijn vermomming is wel heel slecht. Iemand in schaapskleren is eerder iemand die met een foldertje op straat staat voor Jezus, maar in werkelijkheid een sektarische gedachte op na houd bijvoorbeeld. Of wat te denken aan de New Age en de beruchte Lakelandopwekking.

Maar dan nog: als jij je vijand van Jezus lief moet hebben, dan is dat de grote uitdaging. Dat kan zich uite in medelijden voor die ander. Bid voor wie je vervolgen is wat de bijbel ons ook opdraagt.

aangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: mei 02, 2010, 08:11:31 pm »
rein en onrein

niet wat de mond binnengaat, maar wat de mond uitkomt, maakt iemand onrein.

oordeel niet over anderen, dan zal god niet oordelen over u.
want god zal u op dezelfde manier beoordelen als waarop u anderen beoordeelt, en hij zal u meten met de maat waarmee u anderen meet. waarom kijkt u naar de splinter in het oog van een ander, en merkt u de balk niet op in eigen oog.
hoe durft u tegen hem te zeggen: laat mij die splinter eens uit uw oog halen, terwijl u zelf een balk in uw oog hebt.

zorg dat u gods wil niet doet om op te vallen bij de mensen.
als u iemand helpt zorg dat uw linkerhand niet weet wat uw rechter doet

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: mei 08, 2010, 03:07:16 am »
Ik ben even afzijdig geweest. Eigenlijk omdat ik niet zoveel meer heb toe te voegen.
Wel wonderlijk hoe men de betekenis van een woord om buigt tot dat wat men vindt.
Nogmaals, wat men vindt is niet slecht, in tegendeel, maar is simpelweg niet de betekenis van het woord.
Naaste met iedereen vertalen (en als dat zo zou zijn, dan had dat er wel gestaan) is het zelfde als "hill" met berg vertallen

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: mei 08, 2010, 01:00:39 pm »
Lukas 10
30 En Jezus, antwoordende, zeide: Een zeker mens kwam af van Jeruzalem naar Jericho, en viel onder de moordenaars, welke, hem ook uitgetogen, en daartoe zware slagen gegeven hebbende, heengingen, en lieten hem half dood liggen.
31 En bij geval kwam een zeker priester denzelven weg af, en hem ziende, ging hij tegenover hem voorbij.
32 En desgelijks ook een Leviet, als hij was bij die plaats, kwam hij, en zag hem, en ging tegenover hem voorbij.
33 Maar een zeker Samaritaan, reizende, kwam omtrent hem, en hem ziende, werd hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij, tot hem gaande, verbond zijn wonden, gietende daarin olie en wijn; en hem heffende op zijn eigen beest, voerde hem in de herberg en verzorgde hem.
35 En des anderen daags weggaande, langde hij twee penningen uit, en gaf ze den waard, en zeide tot hem: Draag zorg voor hem: en zo wat gij meer aan hem ten koste zult leggen, dat zal ik u wedergeven, als ik wederkom.
36 Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was?
37 En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.