Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92241 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #200 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:10:43 pm »

quote:

small brother schreef op 22 oktober 2010 om 11:39:
[...]

Kon Simeon op basis wat hij gelooft en wat hij ziet in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus komt? Hij geloofde en Christus kwam.

Kan een weerman een oordeel vellen over het weer?
Kan een fruitboomteler een oordeel vellen over de vruchten?
Kan een houthakker een oordeel vellen over de hakrijpheid van een boom?
Kan het feit dat Christus bijna 2000 jaar geleden het uur en de dag niet bekend maakte, beletten dat Christus nu wel een preciezer oordeel af zou geven dan iemand die als een weerman, of als een fruitboomteler, of als een houthakker een waarneming doet?
Zijn de profeten, en apostelen, en Jezus dan zo slecht begrepen dat we maar blijven doorvragen over het wanneer, als de onomwonden en onomstreden boodschap van God is dat het elk moment kan zijn??
Wie denkt dat het niet zo'n vaart loopt, is als de vijf dwaze meisjes die geen olie in de lamp hadden. Zij waren geschikt, en genodigd, maar ze waren op weg naar de winkel om olie te halen, toen de koning kwam.

Laten wij dan aan hen die bij ons olie komen halen ook daadwerkelijk die olie geven die het vuur doet branden en niet uitdoven:
Hij KOMT, Hij KOMT, met grote HAAST !!!

Elk ander antwoord is, hoe verleidelijk ook,  misleidend.

En even een fantasie ter gedachtenbepaling: wie zal het zeggen; misschien ook is het volmaken van het getal wel juist dat alle ware gelovigen Christus ook echt daadwerkelijk reikhalzend moeten gaan verwachten, voor het getal vol komt..
Maar het is steeds de mens die zich bezighoudt met wat niet aan hem, maar aan God is, ondertussen vergetende wat de eigen opdracht en de taak beneden is. Dank voor je opmerkingen daarover.
Gij draait er nog steeds met enige behendigheid omheen.
Er is volgens de Bijbel maar één antwoord mogelijk vrees ik....
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:46:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 01:20:
[...]

Als mensen uit angst (en dan bedoel ik een diepe bangheid voor GOD) zich bekeren dan vergeet je wel een aantal zaken.
Ten eerste het inzicht in waar ze fout zitten (Lees Jona :) ) maar ook wat we lezen in psalm 103: de liefdevolle arm van de Vader.

Het signaal moet niet zijn: HIJ KOMT binnen die en die tijd maar: jij als mens hoort bij Hem en Hij zoekt jou.
Daar moeten we energie in steken: het verkondigen van de genade van God, het verrichten van de werken van barmhartigheid en het loven van Zijn Naam.
Alle energie die er verloren gaat in voorspellingen zou gestoken mogen worden in verkondigen. En dan niet in de eigen gemeente waar zo'n goede opkomst is maar in het leven van alle dag.
Gewoon, op je werk, bij de sportclub, weet ik veel waar...
Elke ziel de je kunt bereiken is er één.
En zaai dus.
Maak je niet te druk over waar je zaait maar maak je druk over óf jij wel zaaiende bent en waartoe je zaait.

Hoi Riemer... :)

en wat dacht je van Noach?
in Petrus staat dat hij een prediker was...

2 petr 2
maar Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;

en dan moet je zeggen, Noach moest zeggen.... dat er een zondvloed kwam, een oordeel. En dat er redding is. Het ene kan niet zonder het andere.
Want God heeft deze wereld lief. Maar als we niet onder het oordeel lagen zonder God, dan hoef je ook niet die God van liefde te prediken.
Hij is heilig en Hij is Liefde.

Oh ja, over voorspellingen...
Het was een interview voor de visie in het kader van ' de Wederkomst'.
Vandaar dat Bottenbley zich erover uit laat.
Hij noemt dag noch uur, dat weten we idd niet.
Aan de hand van het ' generatieverhaal' komt hij met een bepaalde ' tijdspanne': die van 25 jaar.

Verder is het m.i. zo dat we geen dag noch uur kunnen en mogen voorspellen maar wel bepaalde tekenen kunnen zien.
Hieraan kunnen we zien dat de wederkomst ' voor de deur is', zoals Matt zegt, oftewel: ' nabij'...

Matt 24
32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.

Dus we mogen en kunnen wat weten, mbt de wederkomst, alleen geen exacte datum.... en kan ik wel leven met het gegeven van 25 jaar. :) ('t mag van mij zelfs veel eerder... )

Matt 16
Het aanzien van de lucht weet gij te onderscheiden, maar kunt gij het de tekenen der tijden niet?

Dus het zou wel zo moeten zijn dat we iets kunnen zien aan de tekenen der tijden...
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:56:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: oktober 22, 2010, 02:05:50 pm »
Hoi P&A;

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Echter wel grappig wat je schrijft over Mattheus over " de tijd is nabij".
Dat is dan wel een verkondiging die meer dan 2000 jaar geleden is gedaan.
Nabij in menselijke maat hoeft geen nabij in Goddelijke maat te zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: oktober 22, 2010, 02:35:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 14:05:
Hoi P&A;

Wanneer is de tijd nabij? Als de vijgeboom uitbot... :)
Dat was niet toen. ...
Israel is 60 jaar geleden gesticht, en er komen steeds meer mensen tot geloof... er is iig aardig wat beweging.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: oktober 22, 2010, 03:59:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2010 om 14:35:
[...]

Dat was niet toen. ...
Israel is 60 jaar geleden gesticht, en er komen steeds meer mensen tot geloof... er is iig aardig wat beweging.
offtopic:Dan kom je op het punt of het huidige Israel in die zin het volk van God is en dat soort dingen.
Ander onderwerp denk ik?
Ik zie in het huidige Israel geen aanleiding om dat zo te zien.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: oktober 22, 2010, 04:31:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 09:34:
Goede vraag. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag :)

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 12:10:
Gij draait er NOG STEEDS met enige behendigheid omheen.
Ahum; als je MIJ die vraag zelfs nog niet eens één keer hebt gesteld, hoe kan ik er dan "nog steeds" omheen draaien..? Heb ik dan iets gemist? Dan moet ik ook gaan zoeken hoor!
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 04:32:48 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: oktober 22, 2010, 05:07:02 pm »

quote:

Als ik me dan aangesproken mag voelen.. :-) :
Precies, en dat is nu net de zaak waar het om draait. Is dat een excuus om te gaan "vertalen" voor God? Als God toen al van plan zou zijn geweest om het nog 2000 jaar te laten duren dan, is er dus een heel duidelijke boodschap om daar niet mee te rekenen, maar de wedren te lopen, zo goed en hard als het kan, want het einde is nabij. En was toen ook nabij. De communicatie in die tekst en de boodschap van die tekst, en andere teksten, gaat geheel verloren als wij ons verliezen in het narekenen van God.

Nog even daargelaten dat het ook nu, op 22 oktober 17.07 uur,  echt voor iedereen letterlijk de laatste ure en de laatste minuut kan zijn, want op het moment dat je sterft, is de wedren afgelopen en de jongste dag aanstaande...

Dus de tijd tot de jongste dag hier op aarde is hoe dan ook erg kostbaar en mogelijk erg kort, en voor iedereen zeker niet langer dan een mensenleven..
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 05:24:28 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: oktober 22, 2010, 05:17:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 12:10:
[...]
Gij draait er nog steeds met enige behendigheid omheen.
Er is volgens de Bijbel maar één antwoord mogelijk vrees ik....

Die heb ik voor je broer:

Marcus 13:28
 Leert dan van de vijgenboom
deze gelijkenis:
wanneer haar hout al weer zacht wordt
en haar bladeren uitschieten,
herkent ge daaraan dat de zomer dichtbij is;

:*)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: oktober 22, 2010, 05:34:17 pm »

quote:

Hoi P&A;

Ik las  nu dat ze ook die tekst aanhaalde. Nabij is ook niet iets om echt verwarring over te gaan stichten. Als de apostelen toen al dachten dat Jezus hun leven bedoelde, dan lijkt het me prima om dat nu weer te veronderstellen als dat je persoonlijke overtuiging is.

Vandaar dat ik het ook vreemd vond dat het niet zo makkelijk geaccepteerd wordt als iemand dat denkt.

Ik zeg van me zelf: ik weet niet hoe nabij Hij is, maar de wetenschap vooral zet me aan het denken dat het wel eens heeeel dichtbij zou kunnen zijn.

Nu ben ik trouwens blij met een goed gesprek die ik afgelopen woensdag had met de instructeur van onze drumband. Hij is overtuigd gelovig en gereformeerd vrijgemaakt. Hij begon met mij over het evangelie rond middennacht buiten voor de ingang van het clubgebouw. Beginnende met zijn overtuiging door om zich heen te kijken, dat de hele aarde getuigd van Gods bestaan. Hij vertelde me dat hij tegen zijn dominee had gezegd dat hij niet geloofde. Daar reageerde de dominee verontwaardigd op, waarop hij zei "nee, dominee, ik weet het wel zeker!"

Daar herken ik me in. Het is meer dan zomaar geloof. Als je om je heen kijkt kan het niet anders, je weet het zeker!

Hij had het over de heilige Geest en hoe hij Hem ervoer in zijn leven. Als tiener kon hij in de junioren van Ajax komen, maar omdat het op zondag was ging dat om kerkelijke redenen niet door. Hij had daar toen erg veel moeite mee, want hij was een groot talent. Maar nu is hij in de muziekwereld gekomen en gebruikt dat ook voor in de kerk. Hij heeft dat als sturing door de heilige Geest ervaren.

Hij vertelde me nog iets, en daar doel ik op. Hij vertelde me dat een gemeentelid hem zei: "het wordt ook wel steeds minder met je hé, je komt steeds minder in de kerk." (nu weet ik dat hij gaat wanneer hij kan en daarnaast vooral vol zit met zijn beroep als muziekant) Daarop zei hij tegen me: "ik weet dat het niet zo is. Het wordt niet steeds minder met me. Want God leeft in mij en dat pakken ze niet van me af."

Daar moest ik vandaag aan denken en ook bij het lezen van de raadsels van onze Small Brother.

Je overtuiging is iets dat je hebt. Je zekerheid. Dat pakken ze je niet af. Wat men ook van je zegt.

Hij heeft gelijk, ik mos mie nie ze naar van de wieze loaten brengen door babilonische spraakverwarringen :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 05:41:28 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: oktober 22, 2010, 05:45:29 pm »

quote:

[...]

Dat was niet toen. ...
Er is zeker heel veel beweging. Jezus lijkt inderdaad met spoet te komen :)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: oktober 22, 2010, 06:52:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2010 om 17:45:
[...]

Er is zeker heel veel beweging. Jezus lijkt inderdaad met spoet te komen :)
Als ik het vanuit de mens blijf zien, lijkt het als of het nog heel lang kan duren. Vanuit God gezien, het is pas twee dagen geleden dat Jezus naar de Hemel is gegaan.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: oktober 22, 2010, 07:45:31 pm »

quote:

[...]

Dat was niet toen. ...
Ik HOOP het voor de huidige inwoners van Israël dat die vijgeboom op dit moment "de eerste tekenen van de lente laat zien"....!!! Maar in mijn achterhoofd klinkt steeds weer een zeurend stemmetje dat zich afvraagt of de grondslag van de huidige staat Israël wel deugt (want wat waren nu ook al weer de bezwaren van sommige orthodox joodse stromingen tegen het moderne Zionisme???? WIE zou Israël terugbrengen naar het beloofde land??)... Het zou niet de eerste keer zijn dat een joodse staat ophoudt te bestaan, totaal tegen de verwachtingen van de inwoners in.... DIT hoeft niet het "Israël" te zijn waar we op wachten.....!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:00:04 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 oktober 2010 om 18:52:
[...]

Als ik het vanuit de mens blijf zien, lijkt het als of het nog heel lang kan duren. Vanuit God gezien, het is pas twee dagen geleden dat Jezus naar de Hemel is gegaan.

Als ik eerlijk ben, zegt mijn gevoel dat hij pas over meer dan duizend jaar weer komt, maar mijn verstand onderbouwt dat voor geen meter. Mijn gevoel en verstand boxen wel eens vaker met elkaar :)
eigenlijk is de hele gedachte van de wederkomst van Jezus letterlijk onvoorstelbaar voor me. Het is als ik er aan denk iets als een bioscooptriller waar je naar kijkt, met een geweldig goede afloop.

Het is iets wat ik zeker geloof, maar heel die geestelijke wereld is met mijn verstand niet te bevatten. God op de troon, Jezus zijn Zoon die staat op de dag van het oordeel. Het hele engelenleger. De ondergang van de wereld. Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar mijn verstand stemt er mee in. Het zal gaan gebeuren en hoe eerder, hoe beter :)

De gedachte aan het einde van al die ellende, wat we gewoon zijn gaan vinden. Het hoort bij dit leven, is gewoon zo antiegelijk mooi. Laat maar komen, de waterstromen van Zijn heil.

Ik heb ook wel eens zitten nadenken over hoe lang 2000 jaar is, maar zo gek veel is dat eigenlijk ook niet. Als iemand 100 wordt, dan heb je daarvan maar 20 achter elkaar gehad vanaf de geboorte van Jezus. Als ik zie hoe snel een uur, een dag en een week voorbij gaat, dan denderen we er eigenlijk best wel snel op af.

Ik kan me wel voorstellen dat voor de al eeuwig scheppende God dit leven maar een bliksemschicht is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:08:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 oktober 2010 om 19:45:
[...]

Ik HOOP het voor de huidige inwoners van Israël dat die vijgeboom op dit moment "de eerste tekenen van de lente laat zien"....!!! Maar in mijn achterhoofd klinkt steeds weer een zeurend stemmetje dat zich afvraagt of de grondslag van de huidige staat Israël wel deugt (want wat waren nu ook al weer de bezwaren van sommige orthodox joodse stromingen tegen het moderne Zionisme???? WIE zou Israël terugbrengen naar het beloofde land??)... Het zou niet de eerste keer zijn dat een joodse staat ophoudt te bestaan, totaal tegen de verwachtingen van de inwoners in.... DIT hoeft niet het "Israël" te zijn waar we op wachten.....!!!

Ik denk dat het Israël waar we op wachten samen komt met het nieuwe Jeruzalem waar we op wachten. Dit aards Israël is ook niet eerlijk gekomen. Hoewel Palestijnen nooit een zelfstandig land hebben gehad, hebben ze wel stukken grond met familiebezittingen gehad die gewoon dood leuk zijn ingenomen door de staat Israël, zonder dat de Palestijnen er vergoeding voor kregen. Boerderijen met grond die hele generaties in Palestijnse families waren onteigend voor de uitbrijding van de stad Jeruzalem.

Ik meen me een tekst te herinderen in de bijbel dat God boos is op zijn volk er roept: "hebben jullie je aan de geboden gehouden en hebben jullie niets gestolen? Nee, jullie hebben me wel degelijk bestolen door me niet de tienden te schenken dat me toebehoord!"

Vrijwel alle christelijke palestijnen zijn voor de vervangingstheologie en dat heeft zo zeer pijnlijke redenen.

Ik ben lid geweest van Christenen voor Israël en las hun bladen, maar hoe meer ik er van las, hoe meer ik me er van verzekerd begon te worden dat dit niet goed is.

Later bij het lezen van een boek van Anne van der Beijl van Open Doors over zijn contacten met christenen en de Hamas in Palestina en Libanon en evenzo met de messiaanse joden en de palestijns christelijke en messiaanse joodse vredesbeweging ter verzoening van Joden met Palestijnen begon bij mij een kwartje te vallen. De palestijnse christenen voelden zich in de steek gelaten door de christelijke wereld en de nederzettingen die veelal gebouwd worden met grote borden erbij met de mededeling dat de stichting Christenen voor Israël en soort gelijke organisaties het finantieel gesteund hebben is voor mening Palestijn een doorn in het oog. Bijde landen leven in een duistere situatie.

Ik denk dat dit aards Israël een rad is dat voor onze ogen wordt gedraaid.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 09:18:34 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:29:49 pm »
Piebes onderwerp, ik hoop dat hij nog eens terug komt :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:09:55 pm »
Modbreak:

Er zijn hier wat zaken mis gegaan waar ingegrepen had kunnen/moeten worden, dat is nu niet meer doenlijk. Ik zal het beter volgen, maar laat verder alles maar staan.
Ik zou wel het volgende alleen nog willen benadrukken:
Als Ignatius herhaaldelijk zegt dat hij Gaitema niet uitlachtte, dan horen we daar van uit te gaan.
Als Gaitema zegt dat hij geen angst wil zaaien, dan gaan we daar ook van uit.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 10:35:21 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:24:06 pm »

quote:

[...]

_O_

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: oktober 23, 2010, 03:23:52 am »
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2010, 04:00:14 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: oktober 23, 2010, 03:28:33 am »
Niet meer dan dat :)

Correct me, if i had it rong.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: oktober 23, 2010, 05:02:11 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2010, 03:13:23 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:12:34 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 oktober 2010 om 19:45:
[...]

Dit Israël zal ook nog idd zich moeten bekeren, al zijn er veel joden geïnteresseerd in de Messias en komen tot geloof in Hem...

Maar de staat Israel is er niet zomaar; was het niet van Godswege, dan was die staat allang weer van de kaart geveegd door de Arabische landen.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 12:13:08 am door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: oktober 24, 2010, 12:55:37 am »
De discussie gaat hier niet over de staat Israel maar over de opmerkingen van Bottenbley cc.
Daar kunnen we m.i. over praten en laat de staat Israel (hoe belangrijk het ook voor wie dan ook kan zijn) er even buiten.

Ik merk dat er mensen zijn die menen dat de tekenen dusdanig zijn dat de eindtijd "daar" is.
Persoonlijk deel ik dat niet, wat we nu meemaken is bij lange na niet wat er aan ellende gaat komen.
In die zin denk ik: de wens (op wederkomst) is de vader van de gedachte....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: oktober 24, 2010, 02:29:49 am »
Volgens mij is Israël in dit geval wel ontopic, omdat dit aangehaald wordt als een teken voor de naderende Jezus op de wolken.  En daar had Bottenbley weer over. Maar als de moderator daar anders over denkt, dan grijpt die wel in.

" In die zin denk ik: de wens (op wederkomst) is de vader van de gedachte...."

Ik wens het wel, maar de eerste keer dat ik begon te vermoeden dat Jezus echt snel weer zou komen was een artikel in de EO-gids van een dominee die evangelist was in Noorwegen meen ik. Hij trof in de vorige eeuw ergens in de jaren 50 of 60 een vrouw die huilend hem vertelde dat ze een visioen had gehad van Jezus waarin ze de eindtijdstekenen zal over de komende tijd voor de komst van Jezus af. Hij verklaarde haar voor niet helemaal bij de volle verstand en verdrong de gedachte van haar.

Maar in de loop van de jaren zag hij hoe de voorspellingen die zij deed stuk voor stuk aan het uitkomen was. Daardoor zei hij in de interview dat het hem opvalt dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn.

Dingen die de vrouw noemde was:
kerken en vrije gemeentes zouden leeg stromen, terwijl die toen nog vol waren.
op tv zou veel geweld komen en de seks zou open en blood op tv te zien kunnen zijn en dat zag je toen ook nog niet. Ook voorzij ze dat er een grote rust zou komen tussen de grote machten in het westen en het oosten.
Daarbij zouden er zo veel mensen uit arme landen naar Europa komen dat de mensen het vervelend gaan vinden en hen uiteindelijk net zo gaan behandelen, zoals de Joden voor de tweede wereldoorlog af werden behandeld. Na die tijd zou Jezus terug komen.

Toen moest ik ook weer denken aan die bijbeltekst die ik eens thuis las, waarin ik het gedrag van de mensen van nu zo in herken.

Dat zijn voor mij de redenen geweest.

Maar goed, ik weet dat visioenen en dergelijke dingen niet snel in geloof ontvangen worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 02:34:42 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: oktober 24, 2010, 02:48:59 am »
Waarempel, wie zoekt die vindt. De man van het artikel met de Noorse vrouw staat ook het één en ander van te lezen op internet:
http://www.geloofjijindebijbel.nl/noors_visioen.htm
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 03:22:32 am door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: oktober 24, 2010, 02:08:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 juli 2010 om 18:35:
[...]

Marcus 13
 24 Maar in de dagen na de verschrikkingen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, 25 de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 26 Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister. 27 Dan zal hij de engelen eropuit sturen om zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeen te brengen, van het uiteinde van de aarde tot het uiteinde van de hemel.
28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is. 30 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

Jezus plaatst het in de eerste eeuw, dat is opmerkelijk nietwaar?

Gaaf, apocalyptiek ! d:)b

Er is een verband tussen de bovengenoemde passage in Marcus en Handelingen 2, waar Petrus zegt dat de uitstorting van de Heilige Geest, die zojuist had plaatsgevonden, is wat Joel had geprofeteerd over de laatste dagen.
Inderdaad heeft de generatie tot wie Jezus sprak, de uitstorting van de Heilige Geest nog meegemaakt. De mensheid leeft sinds de eerste eeuw in de laatste dagen.
Dus Bottenbley heeft gelijk als hij zegt dat onze generatie het meemaakt, maar let wel: alle generaties maken het al een kleine 2000 jaar mee.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 02:09:19 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: oktober 24, 2010, 03:01:53 pm »
Ik lees het toch liever in verband met vers 28, 29 en met vers 26 en dan gaat het niet over de uitstorting van de heilige Geest, maar over de wederkomst van Jezus.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2010, 03:02:10 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: oktober 24, 2010, 04:48:41 pm »

quote:

jongrk schreef op 24 september 2010 om 08:33:
Het is voor God niet onmogelijk om deze jongeren toch te bereiken, (…)Die 'populaire middelen' wil ik niet schuwen buiten kerkdiensten om, als we jongeren daarmee kunnen interesseren, samen laten komen. Voor God is niets onmogelijk.

quote:

quote:

Als ik het vanuit de mens blijf zien, lijkt het als of het nog heel lang kan duren. Vanuit God gezien, het is pas twee dagen geleden dat Jezus naar de hemel is gegaan.

quote:

quote:

Riemer Lap schreef op 24 oktober 2010 om 00:55:
Ik merk dat er mensen zijn die menen dat de tekenen dusdanig zijn dat de eindtijd "daar" is.
Persoonlijk deel ik dat niet, wat we nu meemaken is bij lange na niet wat er aan ellende gaat komen.
In die zin denk ik: de wens (op wederkomst) is de vader van de gedachte....

...Zucht...

De bijbelse boodschap van Rom.13 is spoed, en dit geslacht, en pas op dat het niet gebeurt terwijl je het niet verwacht. De aansporing om het te blijven verwachten is evident en accuut. En de tekenen zijn er om de aansporing kracht bij te zetten.

Wie dan naar de tekenen en de tijd gaat kijken, en uit de tekenen afleidt dat het met die spoed nog wel meevalt in menselijke zin,
Die mist geheel de kern dat die tekenen bedoeld zijn om de aansporing kracht bij te zetten. Maar niet om de aansporing af te zwakken.

Daarom, raak je innerlijk verward door de tekenen? Vergeet dan even de tekenen en keer terug naar de aansporing! Waakt, en benut de tijd, want hij komt spoedig en het zal ONVERWACHTS zijn!
Beproeft dan de geesten of zij uit God zijn. Die geesten zijn uit God die God’s Woord bevestigen, en die geesten dwalen die God’s Woord relativeren, of terzijde leggen.

Wie gelooft en roept dat het reeds bijna zover is, die heeft de belangrijkste boodschap dus begrepen – wat er ook zij van wat hij precies roept. Maar wie een dergelijk geluid achteloos terzijde schuift, die mist dat ook dat geluid zelf een teken kan zijn van de aankomende eindtijd.  En wie helemaal géén concrete verwachting heeft, omdat inmiddels is gebleken dat God “in andere termen denkt”, die heeft zich laten meeslepen door vrijheid van zingeving en is ontrouw; of die heeft zichzelf in slaap laten sussen. Zijn wij dan ingeslapen?

De bedeling waarin wij leven is een bedeling waarin het Koninkrijk reeds is aangebroken. God is een God van levenden. Christus komt spoedig terug. Wie sterft, wordt in bewaring gesteld tot de jongste dag, maar zou ook reeds “heden met Hem” in het koninkrijk kunnen zijn, omdat God een God is van levenden. In beide gevallen is de jongste dag in tijd uitgedrukt geen 2000 jaar en geen 1000 jaar, maar nooit langer dan 1 levenslengte verwijderd van de levende mens.
Wie leeft is in bewaring gesteld door het vasthouden aan en geloven in de directe terugkomst. En alle ziel die het geloof vasthoudt blijft behouden.
Als dan zo alle gelovigen in Christus veilig zijn gesteld, en het Koninkrijk in de hemel reeds is gevestigd, dan is er een balans van overwinning en gearriveerdheid, en dient elk opschorten van het oordeel tot behoud van nog meer zielen en voor de levende gelovigen een gelegenheid om hun liefde voor God ten overstaan van het duister te tonen en in de praktijk te brengen.
Maar de satan heeft er alle belang om dit systeem schade aan te brengen. En dat kan hij ook door het kwaad in de mens tegen de Geest op te zetten, of door ze in slaap te sussen tot hun verderf. Want hoewel het koninkrijk reeds boven bestaat in heerlijkheid, bestaat zij in ons sterfelijk lichaam alleen bij de gratie van het geloof in en volgen van Jezus Christus.

Christus komt, en hij komt spoedig. De zonde moet haar voleinding krijgen, en het getal moet vol zijn. Dat is geen oordeel, maar genade, omdat er niemand het leven bij hoeft te laten en er alleen meer mensen gered kunnen worden. Maar hoe dan ook, de bijbel is eenduidig: die eindtijd is spoedig en we moeten hem nu reeds verwachten. Niet dat hij al voleindigd was, want het is juist zo dat de bijbel spreekt van een volgroeien en van een maat die vol moet zijn, en van oordeel die ook de aarde op haar grondvesten doet schudden. Maar die verwachten wij niet als iets waar we niet mee te maken krijgen, maar wij verwachten dat als iets dat ook echt elk moment kan komen. Dat spoedig komt. Dat is geen chinees of hemeltaal, maar gewoon bijbelse taal, verkrijgbaar in verschillende versies van getrouwheid bij elke betere boekhandel.

1. “Nabij” in menselijke maat is dus nabij in menselijke maat. We moeten dus zoeken hoe we het moeten lezen in menselijke maat, en als we het niet begrijpen, toch accepteren. En dan mag je ook je gedachten erover laten gaan, als het maar niet de gedachte is dat je ontdekt hebt dat de waarheid bij God zodanig anders werkt dan hij aan ons communiceert dat we er geen “nabij” meer lezen. Want dat is onttrouw. Ontrouw tot verwerping van een nabij, die dichtbij betekent.
2. Vanuit God gezien kan het “als twee dagen geleden zijn” dat Jezus ten hemel is gevaren. Als het woord “als” is ingevoegd kan dat. Maar het kan ook voor God zijn als tienduizenden jaren. Maar de waarheid is dat het nu bijna 2000 jaar geleden is. Herstel; dat is onze ontwijfelbare waarheid die God ons gaf. Of het de waarheid bij God is, is een ongeoorloofde overweging, omdat zij aanzet tot onttrouw. Ontrouw die maakt dat we niet meer onverkort naspreken wat God zegt: namelijk dat het naar de mens niet lang meer duurt. En dat we dan verwonderd zijn dat het nog niet zover is, is de juiste gemoedstoestand die ook daadwerkelijk helpt om de bijbel te begrijpen en de geestelijke wereld te kunnen beoordelen en de zintuigen te scherpen tot geestelijk meten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: oktober 24, 2010, 11:11:44 pm »

quote:

pyro schreef op 24 oktober 2010 om 14:08:
[...]

Er is een verband tussen de bovengenoemde passage in Marcus en Handelingen 2, waar Petrus zegt dat de uitstorting van de Heilige Geest, die zojuist had plaatsgevonden, is wat Joel had geprofeteerd over de laatste dagen.
Inderdaad heeft de generatie tot wie Jezus sprak, de uitstorting van de Heilige Geest nog meegemaakt. De mensheid leeft sinds de eerste eeuw in de laatste dagen.
Dus Bottenbley heeft gelijk als hij zegt dat onze generatie het meemaakt, maar let wel: alle generaties maken het al een kleine 2000 jaar mee.

Maar die generaties hebben de wederkomst zelf toch echt nog niet meegemaakt.
Ik heb het ook wel eens zo horen uitleggen: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschied..
Het Joodse geslacht zal er zijn, zal niet ophouden te bestaan, maar aanwezig zijn op aarde als dit alles gaat gebeuren. (En er is genoeg moeite gedaan om dit Joodse geslacht wel te laten verdwijnen, maar het is niet gelukt....)
Ben je direct van de geschatte tijd in jaren af wat betreft een generatie na bv 1948...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:29:15 am »

quote:

Je mag dan wel zuchten maar kun je ook concreet een antwoord geven op de door mij gestelde vraag?
Gewoon, kort met bijvoorbeeld "ja" of "nee"?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:31:23 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2010 om 23:11:
[...]

Maar die generaties hebben de wederkomst zelf toch echt nog niet meegemaakt.
Ik heb het ook wel eens zo horen uitleggen: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschied..
Het Joodse geslacht zal er zijn, zal niet ophouden te bestaan, maar aanwezig zijn op aarde als dit alles gaat gebeuren. (En er is genoeg moeite gedaan om dit Joodse geslacht wel te laten verdwijnen, maar het is niet gelukt....)
Ben je direct van de geschatte tijd in jaren af wat betreft een generatie na bv 1948...
Bedoel je hiermee te zeggen dat zolang er Joden zijn op aarde er kans op de wederkomst is?
Zo ja, dan zegt het dus weer niets als je het in het licht van de uitspraken leest denk ik.
Maar, het is jouw opmerking dus: vertel?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:41:25 am »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2010 om 02:29:
Volgens mij is Israël in dit geval wel ontopic, omdat dit aangehaald wordt als een teken voor de naderende Jezus op de wolken.  En daar had Bottenbley weer over. Maar als de moderator daar anders over denkt, dan grijpt die wel in.

" In die zin denk ik: de wens (op wederkomst) is de vader van de gedachte...."

Ik wens het wel, maar de eerste keer dat ik begon te vermoeden dat Jezus echt snel weer zou komen was een artikel in de EO-gids van een dominee die evangelist was in Noorwegen meen ik. Hij trof in de vorige eeuw ergens in de jaren 50 of 60 een vrouw die huilend hem vertelde dat ze een visioen had gehad van Jezus waarin ze de eindtijdstekenen zal over de komende tijd voor de komst van Jezus af. Hij verklaarde haar voor niet helemaal bij de volle verstand en verdrong de gedachte van haar.

Maar in de loop van de jaren zag hij hoe de voorspellingen die zij deed stuk voor stuk aan het uitkomen was. Daardoor zei hij in de interview dat het hem opvalt dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn.

Dingen die de vrouw noemde was:
kerken en vrije gemeentes zouden leeg stromen, terwijl die toen nog vol waren.
op tv zou veel geweld komen en de seks zou open en blood op tv te zien kunnen zijn en dat zag je toen ook nog niet. Ook voorzij ze dat er een grote rust zou komen tussen de grote machten in het westen en het oosten.
Daarbij zouden er zo veel mensen uit arme landen naar Europa komen dat de mensen het vervelend gaan vinden en hen uiteindelijk net zo gaan behandelen, zoals de Joden voor de tweede wereldoorlog af werden behandeld. Na die tijd zou Jezus terug komen.

Toen moest ik ook weer denken aan die bijbeltekst die ik eens thuis las, waarin ik het gedrag van de mensen van nu zo in herken.

Dat zijn voor mij de redenen geweest.

Maar goed, ik weet dat visioenen en dergelijke dingen niet snel in geloof ontvangen worden.

Ik denk dat je laatste zin terecht is.
Hier en daar merk ik dat je aardig gevoelig bent voor zaken als visioenen.
Als GOD ons zegt dat Christus de dag noch de tijd kent, waarom zal een vrouw in Noorwegen dan daar wel iets over kunnen zeggen?
En ik bedoel dit niet persoonlijk of negatief maar ik weet dat we voldoende hebben aan wat GOD naar ons brengt in zijn Woord.
Overigens, na lezing van de teksten uit Noorwegen, zegt de dame weer net niets.
Alleen maar wat iedereen had kunnen bedenken mbt de tv etc.
Plaats het even in de tijd waarin ze de uitspraken lijkt te hebben gedaan (en ja, ik betwijfel de persoon die het jaaaaaaren later gaat melden) en de datum waarop de hoorder het verteld.
Een beetje veel mosterd na de maaltijd.

Ik kan je met enig profetisch inzicht verkondigen wat er morgen gaat gebeuren als je mij de kans geeft om dit overmorgen te beschrijven :)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:27:34 am »

quote:

mirt schreef op 22 oktober 2010 om 22:09:
Er zijn hier wat zaken mis gegaan waar ingegrepen had kunnen/moeten worden, dat is nu niet meer doenlijk. Ik zal het beter volgen, maar laat verder alles maar staan. Ik zou wel het volgende alleen nog willen benadrukken: Als Ignatius herhaaldelijk zegt dat hij Gaitema niet uitlachtte, dan horen we daar van uit te gaan. Als Gaitema zegt dat hij geen angst wil zaaien, dan gaan we daar ook van uit.
Mjah, na enige dagen zelfbezinning en dit draadje met rust te hebben gelaten wil ik er alleen het volgende nog over zeggen. Ik had ook niet de indruk dat Gaitema echt de intentie had om angst te zaaien. Ik heb ook helemaal niets tegen gaitema als persoon. Sterker nog, ik heb groot respect voor de manier waarop hij zijn geloof beleefd en in de praktijk brengt met jeugdwerk etc. Alleen af en toe, bij sommige teksten die hij hier neerzet sta ik even 3x met mijn ogen te knipperen of hij het echt zo bedoeld als hij het er neerschrijft. Aangezien ik niet helemaal thuis ben in alle diverse protestantse stromingen weet ik ook niet altijd zeker of het om het gedachtegoed van één of andere stroming gaat of dat het wellicht een persoonlijk geloof van de schrijver kan zijn of wellicht ook een ongelukkige woordkeuze. Als het slechts dat laatste is, is het op zich nog niet eens zo’n probleem want dan kan het altijd nog verhelderd worden; bovendien verdiend mijn eigen woordkeus ook niet altijd de schoonheidsprijs.

Feit blijft natuurlijk wel, dat er al eeuwenlang doemdenkers zijn geweest die het einde van de wereld aankondigden en daar Bijbelteksten voor misbruikten. Na de atoomboom op Hiroshima en de daaropvolgende kernwapenwedloop tijdens de Koude Oorlog riep men ook: ‘Ja, dit is het einde van de wereld, en Petrus wist het al want het staat letterlijk in 2 Petr 3:10-12 ” Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg.”. En zo gaat iedereen in het wilde weg interpreteren, dat is van alle tijden blijkbaar.

Hoop en vertrouwen

Maar als christenen hopen we op de eeuwigheid. Maar eeuwigheid is niet iets wat aan het einde gebeurt, als we dood zijn. Het begint nu, telkens als we delen in Gods leven. Het breekt door telkens als we haat overwinnen met liefde. De nu-generatie leeft in feite niet in het huidige moment, maar ze leeft voor wat op het moment staat te gebeuren. Ze leeft voor de bevrediging die ze op het punt staat te ontvangen, voor de aankoop die op komst is, geanticipeerde vervulling. We zappen voortdurend, hopend op een nog beter, of nog leuker programma. Hoop betekent Gods eeuwigheid NU door de wolken durven laten breken. Hoopvol zijn betekent helemaal in dit moment leven.

De viering van de Eucharistie is een sacrament van onze hoop op het koninkrijk, het ultieme teken. Maar je kunt nu al een glimp van het koninkrijk opvangen. Nu kun je zijn toekomstige vreugde proeven. We hebben tekens nodig die getuigen van de toekomst. Het Laatste Avondmaal was de confrontatie tussen twee soorten macht. Aan de ene kant was er de macht van de politieke en religieuze autoriteiten. Dit was de brute en domme macht. Het was de macht die Jezus met geweld gevangen nam, hem opsloot, hem vernederde en hem vermoordde. Het was de macht van Pilatus die tegen Jezus zei: ‘‘U weet toch dat ik de macht heb om U vrij te laten, maar ook de macht om U te laten kruisigen?’ (Joh 19:10).

Aan de andere kant gaat het verhaal van Jezus, vooral in het Johannesevangelie, over een ander soort macht: de macht van het teken en van het woord. Jezus doet tekens, verandert water in wijn, opent de ogen van blinden, doet stommen spreken en wekt Lazarus op. Dit is geen magische kracht, alsof hij een soort voorloper van Gandalf is. Het is de macht van betekenis en waarheid. En dus zegt Jezus tegen Pilatus: ” Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’ Hierop zei Pilatus: ‘Maar wat is waarheid?’ (Joh 18:37-38). Het is veelzeggend dat hij niet eens op antwoord wacht. Dat hoeft ook niet – hij heeft tenslotte soldaten. Het Laatste Avondmaal is dus de confrontatie tussen de brute macht en de macht van het teken. Je hebt de macht van Pilatus met zijn soldaten, en de macht van de zwakke en kwetsbare man die brood neemt, het breekt en deelt terwijl de dood voor de deur staat. Iedere Eucharistie is een viering van ons vertrouwen dat in Christus betekenis zal overwinnen, al kunnen we er niet op vooruitlopen.

Angst en moed

” Ze vluchtten naar buiten, van het graf weg, bevend van angst en buiten zichzelf. Ze zeiden niemand iets, want ze waren bang” (Mc 16:8).

Angst maakt de vrouwen stil. Angst sloot de discipelen op in de bovenkamer. Angst snijdt ons van elkaar los. Moed spreekt een woord dat gemeenschap sticht en de stilte overwint. Tijdens de mis groet de priester regelmatig de aanwezigen met de woorden: ‘Dominus Vobiscum’, de Heer zij met u. En de aanwezigen antwoorden: ‘Et cum spiritu tuo’, en met uw geest. Het zijn woorden van bemoediging, omdat ze vieren dat we uiteindelijk niet alleen zijn. De Heer is met ons, omdat Hij is opgestaan uit de dood. We bestrijden angst door isolatie te weigeren, door gemeenschap en communie te stichten.

Op Robbeneiland hield Nelson Mandela de moed erin door geheime boodschappen naar zijn medegevangenen te sturen. Ze schreven op stukjes van lucifersdoosje en plakten de boodschappen onder de wc-bril zodat medegevangenen de berichtjes konden lezen. Moed weigert isolatie. Het Franse en Engelse woord voor moed, courage, is afgeleid van het Latijnse ‘cor’, hart. Moed wordt gezien als een kwaliteit van het hart. Je voelt je bang of dapper. Maar Aristoteles en later ook Thomas van Aquino, zagen het primair als een kwaliteit van het verstand. Het is ‘fortitudo mentis’, de moed om de dingen te zien zoals ze zijn, om het gevaar eerlijk en helder onder ogen te zien. Moed confronteert ons met onze kwetsbaarheid, en onze ultieme kwetsbaarheid is dat we sterfelijk zijn. Vaak lijken we op de vrouwen bij het graf, niet in staat om iets zinnigs te zeggen omdat we bang zijn. ’Niet de doden loven de Heer, niet wie zijn afgedaald in de stilte’ (Ps 115:17). We moeten elkaar moed geven, en zeer in het bijzonder hen met wie we het niet eens zijn. Anders zullen vreugde, vrijheid en geluk – de vrucht van het delen in Gods leven – verschrompelen en kunnen we niet meer getuigen van de Opstanding van het Woord uit de dood. Moed is de deugd die we nodig hebben, willen de andere deugden tot bloei kunnen komen. Shakespeare schreef al: ‘Lafaards sterven vele malen voor hun dood’ (Julius Caesar, Act II). Lafheid kan ons strikken in een denkbeeldige wereld vol met levensbedreigende gevaren. Moed begint met de zoektocht naar de objectiviteit in het gevaar.

Als we met deze moed leven zullen we niet stil en bang zijn, zoals de vrouwen bij het graf. De vrijheid en de vreugde van het koninkrijk zal dan in ons doorbreken. Maar ook al moeten we lijden omwille van de gerechtigheid, toch zijn wij gelukkig te prijzen en moeten we bereid zijn te getuigen van de hoop die in ons leeft. (1 Pe 3:14-15)

Laten we tot aan de jongste dag getuigen van de hoop die in ons leeft, ons wijden aan gebed en het breken van het brood met in gedachten Jezus woorden: “Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. (Joh 14:1)

gebruikte bronnen:

Benedictus XVI - Encycliek Spe Salvi (in deze hoop zijn we gered), 2007.
T. Radcliffe O.P. - What's the point of being a christian?, 2005.
Johannes Paulus II - Homilie 22 oktober 1978 - 'Do not be afraid'
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 04:32:12 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:16:27 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 oktober 2010 om 04:27:
[...]Aangezien ik niet helemaal thuis ben in alle diverse protestantse stromingen weet ik ook niet altijd zeker of het om het gedachtegoed van één of andere stroming gaat of dat het wellicht een persoonlijk geloof van de schrijver kan zijn of wellicht ook een ongelukkige woordkeuze.

In de meeste protestantse stromingen is er aandacht voor de eindtijd. De eeuwigheid wordt niet alleen gezien als iets wat nu ook al naast onze concrete tijd bestaat, maar als iets wat dan onze concrete tijd helemaal vervangt, wat nu nog niet het geval is.

Wat ik heb meegekregen is wel dat het (de tekenen van de tijd die op de eindtijd wijzen) op deze manier gerelativeerd wordt: elk teken is als het slaan van de klok. Elke slag klinkt hard. Maar je weet niet of het de laatste is. Eén is de laatste, maar ze vertellen allemaal dat het een keer 12 uur zal zijn. Je kunt alleen nooit zeggen: dit is de laatste.

Dit is even een beschrijving van wat ik denk dat gangbaar is in de meeste protestantse kerken. Er zijn wel dominee's die wat meer wijzen op het bijzondere van de tekenen van de tijd, vaak zijn dat dominee's die erg gericht zijn op het huidige Israel en daarom de ontwikkelingen in het Midden oosten.  Maar zij zijn een uitzondering.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 08:40:03 am door mirt »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:53:54 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 oktober 2010 om 00:41:
[...]

Ik denk dat je laatste zin terecht is.
Hier en daar merk ik dat je aardig gevoelig bent voor zaken als visioenen.
Als GOD ons zegt dat Christus de dag noch de tijd kent, waarom zal een vrouw in Noorwegen dan daar wel iets over kunnen zeggen?
En ik bedoel dit niet persoonlijk of negatief maar ik weet dat we voldoende hebben aan wat GOD naar ons brengt in zijn Woord.
Overigens, na lezing van de teksten uit Noorwegen, zegt de dame weer net niets.
Alleen maar wat iedereen had kunnen bedenken mbt de tv etc.
Plaats het even in de tijd waarin ze de uitspraken lijkt te hebben gedaan (en ja, ik betwijfel de persoon die het jaaaaaaren later gaat melden) en de datum waarop de hoorder het verteld.
Een beetje veel mosterd na de maaltijd.

Ik kan je met enig profetisch inzicht verkondigen wat er morgen gaat gebeuren als je mij de kans geeft om dit overmorgen te beschrijven :)

Nou, eigenlijk komen we er heel eenvoudig achter of het klopt of niet, en dat is door het mee te maken :)

Laat ik het zo zeggen: we leven verder in vertrouwen op Jezus en leven alsof Jezus morgen al terug komt. Dus, we houden ons wakker :)

ps. het is nog steeds geen preciese voorspelling en val nog steeds binnen de verwachting zoals de apostel Johannes het verwacht had:

13:28 leert dan van de vijgenboom
deze gelijkenis:
wanneer haar hout al weer zacht wordt
en haar bladeren uitschieten,
herkent ge daaraan dat de zomer dichtbij is;

13:29 zo ook gíj; wanneer ge ziet
dat dit alles geschiedt,
herkent dan daaraan
dat het nabij is
en voor de deuren staat;

13:30 voorwaar, ik zeg u
dat dit geslacht niet voorbij zal gaan
voordat dit alles is geschied;
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 02:10:18 pm door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:36:30 pm »

quote:

pyro schreef op 24 oktober 2010 om 14:08:
[...]

Zou je dit wat verder kunnen uitleggen? Ik heb even snel gekeken of deze connectie in christelijke geschriften van de afgelopen 2,000 jaar voorkwam en kon er niets over vinden... Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:40:20 pm »
heeft iemand hier

http://www.nd.nl/artikele...ver-oproep-synode-rk-kerk

nog commentaar op. Wellicht een idee toch over israël een apart topic te openen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:44:45 pm »
Zal ik lezen.

Ik ben deze week trouwens lid geworden van de Visie van de EO en daarin staat het artikel van Bottenbley trouwens deze week erin zie ik. Precies zoals ik het begrepen had: hij doelt op de bijbeltekst over "deze generatie maakt het mee" en linkst dat naar wanneer je de bomen ziet uitbotten, dan weet je dat Jezus niet meer ver weg is als de generatie waar over gesproken wordt.

Het is inderdaad niet de hoofdzaak hoelang precies en welke generatie precies, net als hoelang de schepping duurde, maar dat we klaar staan voor Zijn komst is het voornaamste.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 05:46:35 pm door gaitema »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: oktober 25, 2010, 06:25:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2010 om 17:44:
Zal ik lezen.

, maar dat we klaar staan voor Zijn komst is het voornaamste.

Dat is wat ik vanochtend ook dacht. Toen ik weer in  "Voorbereiidng op de wederkomst" van Lance Lambert, las.
Ik dacht hoe kan ik me daar nou op voorbereiden. Het gaat vooral om een houding.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:43:49 pm »

quote:

Antonius schreef op 25 oktober 2010 om 18:25:
[...]

Dat is wat ik vanochtend ook dacht. Toen ik weer in  "Voorbereiidng op de wederkomst" van Lance Lambert, las.
Ik dacht hoe kan ik me daar nou op voorbereiden. Het gaat vooral om een houding.

zou het zo kunnen zijn dat de geest door de Geest ons wil doen ontwaken in het punt van de eindtijd?
Dat het ook zo is dat de Geest dooft wanneer men blijft ontkennen dat die Geest ook in deze tijd wil werken?  Men de vervangingstheologie blijft aanhangen en de profeten en teksten blijvend louter op de kerk wil betrekken?

Ik heb hier toch een groot probleem mee...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:03:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 oktober 2010 om 17:40:
heeft iemand hier

http://www.nd.nl/artikele...ver-oproep-synode-rk-kerk

nog commentaar op. Wellicht een idee toch over israël een apart topic te openen?

Mwah, alleen dat het een nogal ongenuanceerd artikel van het ND is met een nogal tendentieus toontje.

Op het moment dat dit artikel werd gepubliceerd in het ND was nl de verklaring van het Vaticaan allang bekend en die word nergens genoemd in dit artikel. Juist die verklaring is nogal van belang, omdat het officiële standpunt van het Vaticaan totaal niet overeenkomt met de uitspraken van deze bisschop uit Libanon. Bovendien zijn zijn uitspraken niet het officiële standpunt van de synode. Zie hier.

De officiële eindverklaring van de synode is hier te lezen.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 08:05:03 pm door St. Ignatius »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:05:27 pm »
Grondig Christelijk en Antonius:

Ik heb eerlijk gezegd niet zo verstand van de vervangingstheologie. Mijn voorstelling is vooral dat God takken heeft afgestoten en weer andere opgeënt heeft. Bovenal een slimme truck heeft toegepast. Namelijk doordat je twee huizen had in zijn volk, het huis Juda en het huis Israël. Het huis Juda was als volk van God achter gebleven, maar het huis Israël opgegaan in de heidenen. Een voorzegging was dat tot die groep die opgegaan is in de heidenen God zich weer zal openbaren. Dat Hij weer met zich zal verzoenen en niet meer langer: "niet mijn volk", maar "mijn kinderen" zal noemen.

Door de genade van Jezus Christus kan je zijn kinderen weer worden. Omdat de verloren stammen van het huis Israël in ons is opgegaan, zal de genade van God ook in ons opgaan en zullen daarom met elkaar de genade ontvangen om weer zijn kinderen te worden.

Door de zonden die zijn kinderen weer plegen, komen we weer in de zelfde situatie terecht als Gods Joodse volk toen Jezus op de aarde leefde die van de olijfboom zijn afgesneden. Nu is er ook genade voor hen en kan dan ook de sluier die dit volk bedekt ontnomen worden. Ik geloof dat die tijd nu al is. Het messiaans joodse geloof in Israël groeit snel, terwijl de westerse christelijke beschaving de karakter heeft van een volk die zijn ware God heeft ingeruild voor een andere god.

Hierdoor zijn we allemaal afhankelijk van de genade. Nog zo'n voorspelling komt uit, dat er geschreven staat dat in de laatste dagen mensen die geloofd hebben en Hem zochten hem niet vinden en massaal God de rug toe keren, terwijl andere volken die nooit gezocht hebben Hem zullen vinden. Denk aan China, denk aan afgelegen stammen, denk aan India, denk aan Afrika en aan Zuid Korea en denk aan Iran en Saoedi Arabië waar momenteel huiskerken als paddestoelen uit de grond schieten.

Het zijn interessante tijden.

Maar goed: de houding is denk ik heel belangrijk. Dat je niet in slaap valt, maar ernst maakt om Jezus te willen volgen en Gods wil te doen. Het hoort ons aan te sporen in alles wat we voor Jezus doen en dat in de eerste plaats van God in alles verwachten.

Uit eigen kracht knapt het ons bij de enkels af, maar God geeft ons hernieuwde kracht in Jezus.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 08:14:02 pm door gaitema »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:06:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 oktober 2010 om 19:43:
[...]

zou het zo kunnen zijn dat de geest door de Geest ons wil doen ontwaken in het punt van de eindtijd?
Dat het ook zo is dat de Geest dooft wanneer men blijft ontkennen dat die Geest ook in deze tijd wil werken?  Men de vervangingstheologie blijft aanhangen en de profeten en teksten blijvend louter op de kerk wil betrekken?

Ik heb hier toch een groot probleem mee...
Hoe komen mensen erbij dat de kerk de plaats van Israel in zou kunnen nemen? Israel en de kerk hebben ieder hun eigen plek.  Profetieen die voor /over israel zijn , zijn dan alleen voor dit volk. God is de God van Israel en van Christenen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:21:58 pm »

quote:

Antonius schreef op 25 oktober 2010 om 21:06:
[...]

Hoe komen mensen erbij dat de kerk de plaats van Israel in zou kunnen nemen? Israel en de kerk hebben ieder hun eigen plek.  Profetieen die voor /over israel zijn , zijn dan alleen voor dit volk. God is de God van Israel en van Christenen.
Dat is denk ik een heel lang verhaal. Het is beter om daar een apart topic over te openen. Hoewel die al wel bestaan denk ik. Maar misschien is het wel goed om te beseffen dat het christendom hierover verdeeld is. Ik weet niet hoe het in de pkn is, maar in de gkv wordt dit niet precies zo als jij het stelt beleden.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:25:53 pm »

quote:

mirt schreef op 25 oktober 2010 om 21:21:
[...]

Dat is denk ik een heel lang verhaal. Het is beter om daar een apart topic over te openen. Hoewel die al wel bestaan denk ik. Maar misschien is het wel goed om te beseffen dat het christendom hierover verdeeld is. Ik weet niet hoe het in de pkn is, maar in de gkv wordt dit niet precies zo als jij het stelt beleden.
ik zat hardop te denken. En laten we dan weer snel on topic worden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:34:01 pm »
Deze topics kan ik bijvoorbeeld vinden:

Christelijk zionisme

(ik ben helemaal verbaasd dat het eerste topic dat ik vond door mijzelf gestart is... )

Wat meer recent:

Zijn de biologische Joden het uitverkoren volk? waar het laatste bericht heel open eindigt met

quote:

Ja en nee...........
Er zijn niet veel recente topics te vinden merk ik, daarom toch nog weer een wat oudere:
Hamas aan de macht

Als er toch behoefte is aan een nieuw topic dan is men natuurlijk vrij om die te starten.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:44:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2010 om 20:05:
Grondig Christelijk en Antonius:

Ik heb eerlijk gezegd niet zo verstand van de vervangingstheologie
dan wordt het tijd dat we het daar eens over hebben?
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 09:44:45 pm door grondig christelijk »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:49:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 oktober 2010 om 21:44:
[...]

dan wordt het tijd dat we het daar eens over hebben?
Dan wel in een ander topic graag. Hier gaat het nl om de wederkomst

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:51:14 pm »
Lijkt me een verstandig idee. GC: open hem maar :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:52:45 pm »

quote:

Antonius schreef op 25 oktober 2010 om 21:49:
[...]

Dan wel in een ander topic graag. Hier gaat het nl om de wederkomst

sorry, dit heeft alles met elkaar te maken volgens sommigen. Koppel dit dan.

Bijvoorbeeld "israël en de wederkomst" of what ever
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 09:53:20 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:56:10 pm »
Toch nog als reactie op P&A (nergens vindt je het voordeliger :) ) :
De visies op Israël is het uitpluizen ook wel waard denk ik. Een teken dat Jezus spoedig komt is de voorspelling dat de Joden uit de hele wereld naar Israël zullen terug trekken. Momenteel is het zo dat inmiddels meer dan de helft van de Joden wereldwijd al weer in Israël woont.

Ik zou ook graag wat meer willen weten over de gruwel der verwoesting die staat waar het niet hoort en de verwijzing naar Daniël, dat ga ik maar aandachtig lezen, omdat er nadrukkelijk staat in de Nieuwe Bijbelvertaling dat de lezers het aandachtig moet lezen.