quote:
small brother schreef op 21 oktober 2010 om 09:54:Zouden zij die uitzagen op de leeuwen of op de mannen met fakkels die naderbij kwamen, zouden die mensen die in een sterk moment voor Jezus kozen boven dit leven, zouden deze geliefde broeders en ook zusters die stierven in grootste benauwdheden van de mens, zouden zij zich ook angst gekend hebben?
Dat lijkt mij wel he? Zou jij niet bang zijn als je met een brandbare stof werd overgoten en je ziet de beul met de fakkel naderen? Waar het om draait is dat je ondanks de angst, Moed kunt opbrengen. Moed kan vereisen dat ik verlies wat echt goed is, omwille van iets wat beter is. De aartsbisschop van El Salvador, Oscar Romero, bekritiseerde de dictatuur van zijn land en kwam op voor de armen die totaal in de verdrukking raakten. Toen hem gevraagd werd of hij bang was om te sterven, zei hij: “ja, ik wel.” Maar toch ging hij door, wetende dat hij tzt vermoord zou worden. En dat gebeurde dus ook…
quote:
Zouden zij zich verblijd voelen en dankbaar met iemand die zich op hen beroept, een 'opvolger' in hun traditie, die stoer loopt te doen met hun benauwdheden en hun strijden en hun komen tot Christus?
Misschien zou je je arrogante toontje een beetje moeten temperen. Er is nl niet zoveel stoers aan om dankbaar te zijn voor wat deze martelaren voor ons hebben gedaan. Ik denk zeker dat zij blij zijn dat het Evangelie waarvoor zij zijn gestorven vandaag de dag nog met hand en tand wordt verdedigd. En niet door mensen die anderen angst aanjagen.
quote:
Zouden zij zich vertegenwoordigd voelen door gepraat dat wat zij meemaakten niet een element is van de laatste dagen? Zouden zij jouw woorden dragen dat dankzij hun angstloze gedrag het evangelie is blijven bestaan? Wie heeft het bloed gezweet en wie werd de man van smarten genoemd??
Zeker, door het bloed der martelaren is het evangelie tot ons gekomen. Als men massaal had geroepen, “we verwerpen die Christus wel, dan blijven we tenminste in leven”, dan was er geen enkele christen meer over geweest om het Evangelie aan de volgende generaties te verkondigen.
En ze deden dat, JUIST omwille van de man van smarten die het bloed gezweet had.
quote:
Is het werkelijk zo dat angstzaaien het effect is als iemand spreekt van de komst van Christus omdat het nu zo erg is met de wereld??? De jongste dag is toch geen reden voor angst voor wie in Christus is?? Het is door jouw inlegkunde dat je ervan uitgaat dat wie angst heeft, dus niet christelijk in afwachting van Christus kan zijn.
Ik denk dat het meer te maken heeft met slecht lezen van jouw kant. NERGENS heb ik gezegd dat wie angst heeft, niet in afwachting van Christus kan zijn. Dat verzin je nu zelf ter plekke. Ik had het over
angstzaaien onder je broeders en zusters…dat is geen effect, maar een
middel dat iemand gebruikt.
quote:
Voel je niet je ivoren toren waardoor je gooien met woorden van grote hoogte komt, die daardoor hard aankomen?
Nee, gek he? Ten eerste omdat ik mij niet in een ivoren toren bevind, dat is slecht jouw perceptie of je schijnbare anti-paapse haat die hier spreekt voor het grote ‘Rome.’ Door de autoriteit waarmee zij spreekt komt alles al gauw over als ‘ivoren toren’. Van mij uit gezien demonstreer je hier gewoon Calimero gedrag, maar dat terzijde. Ten tweede sta ik in een traditie die niet slechts met woorden komt, maar ook met daden. Ik haalde niet voor niets de martelaren aan.
quote:
Begrijp je niet dat wat je zegt betekenis krijgt door wat je voelt, maar dat daarnaast alles wat je zegt ook een effect heeft op anderen en bij hen een eigen gevoel losmaakt?
Zeker, en daarom is dit ook een forum waar men daarover in discussie kan gaan. Niet met angstzaaien, maar met argumenten.
quote:
Ken je niet d ebijbelteksten waarin de angst als een groot en grimmig beest het hart zodanig van slag brengt dat mensen vluchten tot God? Was David zo stoer, al de tijd? David was het toonbeeld voor Christus en Christus heeft geleden, en is diep in zijn gemoed geraakt geweest en heeft bloed gezweet.
Zeker en dat ontken ik ook nergens. Het hebben van angst is niet het probleem. Het is juist de man die de moeilijkheid en het gevaar realistisch inschat, die zo goed mogelijk probeert in te zien wat er op het spel staat, en in het licht daarvan zijn gevoelens onder controle weet te brengen. Want
iedere situatie roept gevoelens op, of dat nu gevoelens zijn van angst of van vreugde, van overschatting of onderschatting. En met onder controle brengen bedoel ik dus niet je broeders en zusters angst aanjagen.
quote:
Maar sta me nu eens toe om op te klimmen tot in de toren, …
Over welke toren heb je het?
quote:
volg je me dan bij het volgende:
Als werkelijk waar is dat de ellende die sommigen zien nog NIETS is bij de eindtijd die volgens jou zeker nog moet komen, en dat vele malen erger moet zijn omdat wat nu gebeurd reeds eerder is gebeurd, dan ben jij het toch die veel meer aanzet tot angstgevoelens?? Als die ellende die nu gemeten wordt in een toekomst nog overtroffen moet worden, wie is het dan die de meeste angstgevoelens losroept??
Waar verbind ik Bijbelteksten met situaties uit ons huidig tijdsgewricht, of anders een toekomstig tijdsgewricht? Zou je die willen quoten? Gaitema doet het schaamteloos. Het christendom verbied ons om dat te geloven m.i. De Schrift is heel helder: het einde van de wereld komt door een interventie van God, die begeleid zal worden door diverse omstandigheden BUITEN de controle van de mens. Het einde van de menselijke geschiedenis wordt aan ons geopenbaard als GODDELIJK en niet slechts een natuurlijke gebeurtenis, of iets als van menselijk ingrijpen. Door te concluderen dat het einde nabij is, doordat de economie in een dip zit, de islam groeit of whatever… geeft iemand dus al duidelijk aan dat de MENS de oorzaak is van het einde. Maar als ik beweer dat het dus een Goddelijke interventie is en geen menselijke, dan roep ik angstgevoelens op? Eigenaardig…
quote:
Begrijp je niet dat het allemaal tegelijk waar is en dat de manier waarop je ermee omgaat bepaalt dat je fout staat, of toch goed? Is het niet zo dat wat jij noemt 'angstzaaien', dat dat een begrip is dat je alleen kunt toepassen tegen hen die niet geloven in de wederopstanding en de terugkeer van Christus?! Je uitgangspunt klopt hier dus niet.
Nee, jouw logische redeneerfout begrijp ik niet. Dus als ik zeg dat de Schrift ons leert dat het einde van de mensheid zal gebeuren door GODDELIJKE interventie en niet door de MENS en Gaitema beweerd het tegenovergestelde door de crises in ons huidige tijdsgewricht(die door de mens zijn veroorzaakt) te verbinden aan een aantal Bijbelteksten, dan is MIJN uitgangspunt fout? In mijn ogen is het laatste angstzaaien d.m.v inlegkunde… Maar ja, bij jullie is iedereen zijn eigen paus en mag iedereen vrij interpreteren. Als er maar een aantal bijbelverzen bij staan, dan is het blijkbaar al ‘bijbels.’
quote:
Ik heb hier een gevoel van plaatsvervangende schaamte voor hen die aan de basis stonden van onze traditie, en die traditie is één voor jou, en voor mij, en voor hem, dat het bloed dat is vergoten voor Christus nu een middel is om Christus te laten struikelen - zo het kon. Wie een van de kleinen van mijn koninkrijk iets aandoet doet mij iets aan zegt Christus zelf.
Ik heb hier een gevoel van plaatsvervangende schaamte voor hen die gestorven zijn voor het Evangelie. Omdat het Evangelie dusdanig verkracht en misbruikt wordt om anderen angst mee aan te jagen, met name de kleinen van Zijn koninkrijk omdat zij het niet begrijpen. Angst als middel om zijn leeglopende gemeente nog overeind te houden o.i.d.
quote:
Dus wij allemaal, ik ook - en hij ook - moeten voorzichtig zijn, want het koninkrijk is een mosterdzaadje, een gevoel diep van binnen, waarvan wij niet altijd bevroeden of het er is, en hoe het er (nog) uit komt.. daarom alstjeblieft zou je wat minder stoer willen doen en wat meer oog willen hebben voor de roeping van christenen vandaag, en het gedachtengoed dat in liefde werd omarmd door hen die werden gekruisigd, verbrand, of verscheurd..?
Het opkomen voor het Evangelie heef niets met stoerheid te maken, maar met moed. Zou je daarom alsjeblieft wat minder arrogant willen doen en wat beter nadenken over wat je zegt?
quote:
En dan, als het erop aan komt hoe de Geest zich openbaart, wees dan maar scherp, en formuleer het Woord van God maar voor deze tijd. Want wie het woord recht snijdt mag scherp zijn en mag duidelijk zijn, dwars door gevoelens en tegenstand en onwenselijkheden heen. Maar het snijden van het hart, dat doet de Geest van God, en dat is het enige sacrament dat ons de redding biedt in een wereld waarin het kwaad nog groter kwaad baart tot voleinding van deze wereld.
Maar gij geheel anders! zegt Paulus.
Dwaling en ketterij zijn blijkbaar geheel acceptabel als er maar een paar Bijbelteksten bij staan. Je plakt het label erop dat het van de Geest komt en klaar is kees… Verschrikkelijk dat de martelaren de dood zijn ingejaagd, zodat mensen later op dusdanige wijze Zijn evangelie durven verkrachten… Nogmaals het is een gotspe!