Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92241 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #150 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:49:00 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2010 om 22:37:
mijn voorstel...over gaan tot het onderwerp en geen venijn meer?
Joh, je zult mij niet meer horen. Ik heb aangegeven waar bij mij de grens zit en laat het voor de rest rusten bij de anderen of ze daar wat mee kunnen of niet. Ik ben al opgebeurd door de positieve woorden van Bloem. Het doet me werkelijk weer goed :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:46:13 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 oktober 2010 om 22:21:

En ik weet (nog) te weinig over Anselmus om zijn uitspraak precies te kunnen plaatsen.... Maar het idee van een geloof (dat ons geschonken wordt) dat ons verstand opzoekt, daar lijkt me niets mis mee.... Maar komt daarmee al het spreken over boven van beneden??? Het geloof zelf toch in essentie niet???? (Het "geloof" als handeling - het aannemen - is menselijk (al zijn er volgens mij refo's die daar anders over denken...), maar de bron van dat geloof is dat m.i. NIET.....)

En wat Kuitert volgens mij bedoelt te zeggen is dat ALLE levensbeschouwelijke uitspraken in essentie AARDSE uitspraken zijn.... (correct me if I'm wrong, zeg ik dan tegen de "kenners" - want zoals ik al eens eerder schreef: ik fiets voor Kuitert niet naar De Slegte....)
Mjah die uitspraak van Anselmus is het eerste wat je leert als je theologie gaat studeren. Meteen de eerste les in de propedeuse wordt uitgelegd dat dit een basis is voor het theologisch denken en spreken over God. Vandaar dat bovenstaande uitspraak niets 'onkatholieks' bevat. Wat Kuitert er verder mee bedoeld weet ik niet, maar ook ik zal voor hem niet naar de Slegte fietsen. ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:56:52 am »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2010 om 01:12:

Nee, ik zei dat je zo op me over komt. Dat is wat ik nog op de SPW leerde: zeg niet dat het zo is, maar zeg dat het zo op je over komt.

Prima, maar dan is het toch echt je eigen perceptie van mijn woorden. Bij anderen komt het niet zo over, maar uitsluitend bij jou. Misschien moet je eens iets aan zelfreflectie gaan doen?

quote:

En ja, het komt nog steeds zo op me over. Maar het is een combinatie met eerdere oud zeer dat bij mij de emmer doet overlopen. Daarin heb ik al een indruk van je gekregen nog voor je hier aan deze discussie deel nam.

Aha, dus je reageert niet zozeer op wat ik HIER zeg, maar op iets wat in het verleden gebeurd is? En die verbittering bepaald dus hoe mijn woorden op jouw overkomen?

quote:

Je kan altijd pogingen wagen om deze negatieve indruk die ik momenteel van je heb weg te nemen. Tot nu toe laat je daar niet wat van blijken ben ik van mening. Let op. Ik zeg het heel eerlijk en netjes: het komt zo op mij over en het is mijn mening.
Nee hoor, ik ga daar geen enkele poging toe doen. Je zegt net dat JOUW negatieve indruk een gevolg is van verbittering uit het verleden en jouw vermeende perceptie van mijn woorden. Ik zit hier niet om dhr Gaitema over zijn bolletje te aaien, maar om een discussie aan te gaan. En zoals ik aangaf, die discussie zegt mij niks.... ik voel geen angst en mijn gevoel/mening ga ik echt niet wijzigen omdat dat dan bij jouw 'vriendelijker' overkomt. Zoals gezegd: doe je wel eens aan zelfreflectie?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: oktober 21, 2010, 04:15:58 am »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2010 om 01:23:

Ik vermaande slechts, dat leerde ik van een pinksterbroeder. Ik mag me gerust beroepen op de inlevingsvermogen van een ander en ook mijn grenzen aangeven.  En dat heb ik gedaan. De honden blaffen en de karavaan gaat verder :)

Maar jij bent helemaal niet in een positie om wie dan ook te vermanen! Dat JIJ geloofd dat de wereld ten einde loopt, moet je zelf weten. Ik zal je niet tegenhouden... zoals ik aangaf, in de geschiedenis zijn er ontelbare situaties geweest waarbij men dacht dat het einde van de wereld kwam. En als ik dan in de lach schiet omdat er nu weer de zoveelste versie om de hoek komt kijken dan is dat vrij logisch. Zoals ik eerder zei: mensen kunnen in de lach schieten bij het waarnemen van een vermeende incongruentie, en dit is duidelijk zo'n situatie. De incongruentie is dat angstzaaierij en christendom lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar bij jou dus niet. Maar ja, eerder in een gesprek met Piebe geloofde je ook al dat God het Kwaad had geschapen, dan verbaasd het me niks dat je tot dit soort angstbeelden komt...

quote:

Ik zat hierin ook weer te denken aan de uitspraak in de bijbel: "gooi geen parels voor de zwijnen, want ze vertrappen het en keren zich om om je aan te vallen."

Had je maar één enkele parel die je voor de zwijnen had kunnen werpen, maar je hebt ze niet. Je strooit alleen gif en angst...

quote:

De fout die we dan maken is om het op de man te spelen, maar de man is onze vijand niet. Satan en zijn hele demonenleger is de vijand.

Zegt degene die beweerde dat God het Kwaad had geschapen...dit is toch echt een gotspe! Notabene: GC en ik wijzen je erop dat je samen met Piebe dwaalleer staat te verkopen!

Ik kom uit een traditie waar men bijna dagelijks martelaren voor het geloof gedenkt. Mensen die met de dood voor ogen, weigerden om Christus te loochenen. Terwijl ze makkelijk hadden kunnen zeggen: 'is goed joh, ik laat die Christus wel zitten en neem jouw geloof wel aan.' Nee, zij lieten zich door de leeuwen verscheuren, martelen, kruisigen, levend verbranden etc. Omdat ze geen enkele angst hadden en vertrouwden op de Heer... dat is pas moed! Daar hebben we nu nog het evangelie aan te danken, omdat door deze moed steeds meer mensen zich bij de Kerk aansloten. En dan komt hier iemand die een beetje angst komt lopen verkopen omdat zijn kerk leegloopt en de economie in een dip zit....Echt, dit is toch een gotspe! Het is echt ongelooflijk wat hier gebeurd...

Ik kan me nu HEEL goed voorstellen dat men vanuit orthodox protestantse hoek huiverig is voor een synode met dit soort 'gelovigen'...

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:02:32 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 oktober 2010 om 04:15:
[...]
Notabene: GC en ik wijzen je erop dat je samen met Piebe dwaalleer staat te verkopen!

@St. Ignatius

zoals je schreef;

Ja, soms zijn we het eens. Ik respecteer je mening, ook al staat die soms diametraal t.o.v. wat ik geloof. Maar dat geeft niet, we hoeven het niet eens te zijn als het maar wel respectvol naar elkaar blijft.

Ik heb oprechte belangstelling voor de eindtijdleer van de Kerk, maar ik kan in Gait zijn opvatting over de tijd waarin we leven ver meegaan. Desondanks laat ik me graag door jou zodanig informeren en kan ik eventueel bijstellen als ik mis zou zitten.

Tot dat moment wil ik geen inhoud geven aan de eindtijddiscussie.

Het lijkt me fair (ook voor gait) om dat even helder te schetsen.

Ik hoop wel dat jullie verder gedachtewisseling niet voort gaat als een dispuut.

Alle goeds

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:37:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 00:19:
[...]

Ik neem aan dat Hendrik NG voldoende gelezen heeft van mij om te weten dat ik geen kuiteriaan ben :)
Maar de uitspraak is inderdaad van Kuitert en kun je ook op een andere wijze lezen, zeker als je deze draad bekijkt.
Wij mensen weten niets over einddata...

Ik deed mijn uitspraak ook bewust met een  ;)

Hiernaast ben ik realist genoeg om te beseffen dat sommig spreken (en heel misschien zelfs veel spreken.....) over boven van beneden komt.... Maar zeker niet alle spreken over boven.....!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:50:05 am »

quote:

socrates schreef op 20 oktober 2010 om 14:00:
Volgens mij kunnen we 2 conclusies trekken: inderdaad klopt het beeld van de bijbel met de tijd waarin mensen leven. Het zijn tekenen dat het niet goed gaat en dat Christus nog terug moet komen. Zolang er ellende is, verdriet is en rampen zijn, blijven we aandachtig voor het naderend terugkeren van Christus.
Maar, zoals St. ook terecht zegt, Christus weet zelf niet wanneer hij terugkomt, en dus kunnen wij daar geen zinnig woord over zeggen.

Als je naar de bijbel kijkt gaat het in de gelijkenissen ook niet direct over weten wanneer je je spul voor elkaar moet hebben, maar dat je er klaar voor moet zijn. Lees het verhaal van de wijze en dwaze meisjes. En die opdracht geldt voor alle christenen voor alle tijden: je weet niet wanneer het bruiloftsfeest precies begint, je weet alleen dat ie gaat komen, dus: wees er klaar voor! En dan komt leven als christen om de hoek kijken en niet zeggen, dat komt nog wel eens. Christus, geloof en de wederkomst zijn de radicale realiteit, en dus serieus te nemen!

Erger elkaar niet, en erger je niet te snel!
Ik vond trouwens de bijdrage van Socrates (bij deze weer even aangehaald) wel zinvol..... Al vanaf het begin van de Kerk leven we in het spanningsveld van enerzijds het besef dat het moment van de Wederkomst van Christus plotseling daar kan zijn, en anderzijds het besef dat we echt niet weten op welk moment dat precies zal plaatsvinden..... Misschien is inderdaad het doel van alle bijbelse uitspraken over dit onderwerp wel dat we leven in de verwachting dat Jezus morgen zal weerkomen maar tegelijk in het besef dat dit ook nog wel eens 1000 jaar zou kunnen duren.... Een leven in "haast", met "de lendenen omgord, sandalen aan de voeten, en de staf in de hand"....

En als DAT de intentie van Gaitema was: om ons deze waarschuwing voor te houden, dan strooit hij geen gif, maar houdt hij ons waakzaam... En brengt hij m.i. een heel "katholieke" boodschap....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:52:46 am »
. herstel
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 09:55:00 am door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:54:15 am »

quote:

Maar jij bent helemaal niet in een positie om wie dan ook te vermanen!
Dan maar bij deze.

quote:

.... De incongruentie is dat angstzaaierij en christendom lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar bij jou dus niet.
... Had je maar één enkele parel die je voor de zwijnen had kunnen werpen, maar je hebt ze niet. Je strooit alleen gif en angst...

Ik kom uit een traditie waar men bijna dagelijks martelaren voor het geloof gedenkt. Mensen die met de dood voor ogen, weigerden om Christus te loochenen. Terwijl ze makkelijk hadden kunnen zeggen: 'is goed joh, ik laat die Christus wel zitten en neem jouw geloof wel aan.' Nee, zij lieten zich door de leeuwen verscheuren, martelen, kruisigen, levend verbranden etc. Omdat ze geen enkele angst hadden en vertrouwden op de Heer... dat is pas moed! Daar hebben we nu nog het evangelie aan te danken, omdat door deze moed steeds meer mensen zich bij de Kerk aansloten. En dan komt hier iemand die een beetje angst komt lopen verkopen omdat zijn kerk leegloopt en de economie in een dip zit....Echt, dit is toch een gotspe! Het is echt ongelooflijk wat hier gebeurd...

Ik kan me nu HEEL goed voorstellen dat men vanuit orthodox protestantse hoek huiverig is voor een synode met dit soort 'gelovigen'...

Zouden zij die uitzagen op de leeuwen of op de mannen met fakkels die naderbij kwamen, zouden die mensen die in een sterk moment voor Jezus kozen boven dit leven, zouden deze geliefde broeders en ook zusters die stierven in grootste benauwdheden van de mens, zouden zij zich ook angst gekend hebben? Zouden zij zich verblijd voelen en dankbaar met iemand die zich op hen beroept, een 'opvolger' in hun traditie, die stoer loopt te doen met hun benauwdheden en hun strijden en hun komen tot Christus? Zouden zij zich vertegenwoordigd voelen door gepraat dat wat zij meemaakten niet een element is van de laatste dagen? Zouden zij jouw woorden dragen dat dankzij hun angstloze gedrag het evangelie is blijven bestaan? Wie heeft het bloed gezweet en wie werd de man van smarten genoemd??

Is het werkelijk zo dat angstzaaien het effect is als iemand spreekt van de komst van Christus omdat het nu zo erg is met de wereld??? De jongste dag is toch geen reden voor angst voor wie in Christus is?? Het is door jouw inlegkunde dat je ervan uitgaat dat wie angst heeft, dus niet christelijk in afwachting van Christus kan zijn.

Voel je niet je ivoren toren waardoor je gooien met woorden van grote hoogte komt, die daardoor hard aankomen? Begrijp je niet dat wat je zegt betekenis krijgt door wat je voelt, maar dat daarnaast alles wat je zegt ook een effect heeft op anderen en bij hen een eigen gevoel losmaakt? Ken je niet d ebijbelteksten waarin de angst als een groot en grimmig beest het hart zodanig van slag brengt dat mensen vluchten tot God? Was David zo stoer, al de tijd? David was het toonbeeld voor Christus en Christus heeft geleden, en is diep in zijn gemoed geraakt geweest en heeft bloed gezweet.

Maar sta me nu eens toe om op te klimmen tot in de toren, volg je me dan bij het volgende:
Als werkelijk waar is dat de ellende die sommigen zien nog NIETS is bij de eindtijd die volgens jou zeker nog moet komen, en dat vele malen erger moet zijn omdat wat nu gebeurd reeds eerder is gebeurd, dan ben jij het toch die veel meer aanzet tot angstgevoelens?? Als die ellende die nu gemeten wordt in een toekomst nog overtroffen moet worden, wie is het dan die de meeste angstgevoelens losroept??

Begrijp je niet dat het allemaal tegelijk waar is en dat de manier waarop je ermee omgaat bepaalt dat je fout staat, of toch goed? Is het niet zo dat wat jij noemt 'angstzaaien', dat dat een begrip is dat je alleen kunt toepassen tegen hen die niet geloven in de wederopstanding en de terugkeer van Christus?!  Je uitgangspunt klopt hier dus niet.

Ik heb hier een gevoel van plaatsvervangende schaamte voor hen die aan de basis stonden van onze traditie, en die traditie is één voor jou, en voor mij, en voor hem, dat het bloed dat is vergoten voor Christus nu een middel is om Christus te laten struikelen - zo het kon. Wie een van de kleinen van mijn koninkrijk iets aandoet doet mij iets aan zegt Christus zelf.

Dus wij allemaal, ik ook - en hij ook - moeten voorzichtig zijn, want het koninkrijk is een mosterdzaadje, een gevoel diep van binnen, waarvan wij niet altijd bevroeden of het er is, en hoe het er (nog) uit komt.. daarom alstjeblieft zou je wat minder stoer willen doen en wat meer oog willen hebben voor de roeping van christenen vandaag, en het gedachtengoed dat in liefde werd omarmd door hen die werden gekruisigd, verbrand, of verscheurd..?

En dan, als het erop aan komt hoe de Geest zich openbaart, wees dan maar scherp, en formuleer het Woord van God maar voor deze tijd. Want wie het woord recht snijdt mag scherp zijn en mag duidelijk zijn, dwars door gevoelens en tegenstand en onwenselijkheden heen. Maar het snijden van het hart, dat doet de Geest van God, en dat is het enige sacrament dat ons de redding biedt in een wereld waarin het kwaad nog groter kwaad baart tot voleinding van deze wereld.

Maar gij geheel anders! zegt Paulus.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 11:42:32 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: oktober 21, 2010, 10:28:06 am »

quote:

Maar jij bent helemaal niet in een positie om wie dan ook te vermanen!  

En waar basseer jij dat dan op?
Als ik vindt dat jij mij verkeerd behandeld, dan mag ik daar wat van zeggen. Als jij denkt me voor rotte vis uit te mogen maken en ook nog verwacht dat ik dan rustig blijf accepteren dat jij dat doet en me vervolgens ook nog denkt te kunnen verbieden om er wat van te zeggen, dan heb ik daar geen woorden voor.

quote:

Dat JIJ geloofd dat de wereld ten einde loopt, moet je zelf weten.  

Inderdaad, dat heb je maar te accepteren! Denk nu eens even na over wat hier gezegd is over wat gereformeerden geloven op dit gereformeerde forum: "dat we waakzaam moeten zijn en Jezus moeten blijven verwachten!" Ik heb begrepen dat mijn visie hier wel degelijk geaccepteerd werd en er binnen viel.

quote:

Ik zal je niet tegenhouden...  

O nee? Dat leek er anders verdacht veel op. Ik deel mijn overtuiging en wordt uitgelachen. Dan voel ik me wel bezwaard en opgehouden. Al moet ik zeggen dat ik de overige reacties van anderen uiteindelijk een mooie discussie vond worden. Dat bouwde me wel op.

quote:

zoals ik aangaf, in de geschiedenis zijn er ontelbare situaties geweest waarbij men dacht dat het einde van de wereld kwam.  

Ik heb jou in je overtuigingswaarde gelaten, maar je laat mij niet in mijn waarde heb ik gemerkt. Dus wat je verwacht van mijn reactie op deze reactie weet ik niet.

quote:

En als ik dan in de lach schiet omdat er nu weer de zoveelste versie om de hoek komt kijken dan is dat vrij logisch.  

En het is vrij logisch dat ik dat in de lach schieten opvat als uitlachen, respectloos en bespottelijk en dat ik daar dan wat van zeg. Je kan niet denken dat ik dat van je accepteer. Het is helemaal niet zo moeilijk om dit probleem op te lossen.  Een "sorry, ik wilde je niet kwetsen." zou mooi zijn.

RK-diak heeft me ook eens de hand gegeven. Dat sierde hem.

quote:

Zoals ik eerder zei: mensen kunnen in de lach schieten bij het waarnemen van een vermeende incongruentie, en dit is duidelijk zo'n situatie. De incongruentie is dat angstzaaierij en christendom lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar bij jou dus niet.  

Hoezo deed ik aan angstzaaierij? Wat is dat voor lullekoek! Het is toch prachtig als Jezus speoedig weer komt? Liever vandaag dan morgen!
Of heb je er soms op tegen dat ik de onderzoeken van de wetenschappers die geen hoop hebben op een goede afloop op de problemen van de wereld, als we zo doorgaan serieus neem?
Heb jij er op tegen dat ik het kwaad in de wereld en de bijbel wel eens naast elkaar leg? Dat is juist wat Maarten Luther ons leerde. Sola Scriptura! Hallo, je bent hier op een gereformeerd forum. We zijn geen Rooms katholieken!
Echt, leer nou eens dat niet iedereen denkt zoals jij en leef je eens meer in in de ander, knuppel.

Volgens mij ben je best een aardige vent, maar je dwingt een ander jouw overtuiging wel zo op hé.

quote:

Maar ja, eerder in een gesprek met Piebe geloofde je ook al dat God het Kwaad had geschapen, dan verbaasd het me niks dat je tot dit soort angstbeelden komt...

Ik was in een discussie aan het uitpluizen. Als je de discussie echt gevolgd had dan weet je dat ik slechts constateerde wat er in een vers in de bijbel stond, maar nog geen verklaring had voor de reden dat het er stond. Die verklaring heeft Grondig Christelijk uiteindelijke gegeven en die ben ik toen aan gaan hangen.
Toen heb jij dus al niet kunnen laten om me een schop in mijn achterste te geven. Je geeft een andere kennelijk niet de ruimte om de bijbel te lezen en die te proberen te verstaan. Je bent een dwingeland.

quote:

Had je maar één enkele parel die je voor de zwijnen had kunnen werpen, maar je hebt ze niet. Je strooit alleen gif en angst...

Dit is weer zo'n regelrechte uitspraak van een demoon. Dwars door jou heen en je hebt het niet in de gaten. Met de zelfde tong waarmee je op het ene moment Jezus de eer geeft, vervloek je op een ander moment een broeder van je. En dat ben je hier weer aan het doen. Ik zal voor je bidden dat Jezus je zal helpen in het verwoorden van wat je graag met een ander wilt delen, zonder gif te hoeven spuiten. Daar is namelijk niemand mee gediend. Jij niet, ik niet en geen enkel mens die dit meeleest.

quote:

Zegt degene die beweerde dat God het Kwaad had geschapen...dit is toch echt een gotspe! Notabene: GC en ik wijzen je erop dat je samen met Piebe dwaalleer staat te verkopen!  

GC heeft me helemaal niet erop gewezen dat ik een dwaalleer stond te verkopen. Sterker nog: van hem heb ik uiteindelijk het antwoord op mijn vraag toen mogen ontvangen. Daar ben ik hem dankbaar voor.

zoals je ziet: Grondig christelijk geeft hier zijn visie niet. Dat heeft voor een groot deel met ons conflict te maken. Tja, ik ga daar geen oplossing voor krijgen hoor. Echt niet. Misschien iemand van de moderators dan?

quote:

Ik kom uit een traditie waar men bijna dagelijks martelaren voor het geloof gedenkt.
Mensen die met de dood voor ogen, weigerden om Christus te loochenen. Terwijl ze makkelijk hadden kunnen zeggen: 'is goed joh, ik laat die Christus wel zitten en neem jouw geloof wel aan.' Nee, zij lieten zich door de leeuwen verscheuren, martelen, kruisigen, levend verbranden etc. Omdat ze geen enkele angst hadden en vertrouwden op de Heer... dat is pas moed! Daar hebben we nu nog het evangelie aan te danken, omdat door deze moed steeds meer mensen zich bij de Kerk aansloten. En dan komt hier iemand die een beetje angst komt lopen verkopen omdat zijn kerk leegloopt en de economie in een dip zit....Echt, dit is toch een gotspe! Het is echt ongelooflijk wat hier gebeurd...

Tjonge jonge, wat staar jij je toch blind op je eigen gelijk en laat je weinig ruimte voor een ander over zeg.

Van Open Doors ontvang ik thuis veel materiaal over vervolgingen van christenen nu. Van de oostersorthodoxen in Irak, de Rooms Katholieken in India, de babtisten op Gaza en de huiskerken in China en de gevangen gelovigen in Noord Korea.

Op die tienerclub heb ik een blad meegenomen van weer een ander organisatie die een kind van hun leeftijd in India geïntervieuwd had die thuis was overvallen door geradicaliseerde hindoestanen, die haar gezicht bij het openhaard hielden als zij haar geloof niet afzwoor. En dit kind van 14 deed dat niet! Ze hebben haar gezicht bij het openhaard gehouwden en zij verbrandde. Haar hele gezicht zat compleet onder de tweede en derde graads brandwonden.
Een half jaar later kwam de zelfde ploeg voor een intervieuw weer langs en stonden vol verbazig te kijken. Haar hele gezicht was genezen!
Haar moeder stond Jezus te prijzen en nog enkele vrouwen die er bij waren toen ze vertelde hoe Jezus haar genezen had.

twee foto's stonden op het blad. Een verbrand gezicht (de littekens ervan) en een genezen gezicht. De tieners waren er van onder de indruk. Dit getuigd ervan dat we nergens bang voor hoeven te zijn als we een levende God hebben die je uit elke situatie kan redden.

quote:

Ik moet zeggen dat die huivering me hier nog reuze mee gevallen is.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 11:20:15 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:37:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2010 om 08:02:

@St. Ignatius

zoals je schreef;

Ja, soms zijn we het eens. Ik respecteer je mening, ook al staat die soms diametraal t.o.v. wat ik geloof. Maar dat geeft niet, we hoeven het niet eens te zijn als het maar wel respectvol naar elkaar blijft.

Ik heb oprechte belangstelling voor de eindtijdleer van de Kerk, maar ik kan in Gait zijn opvatting over de tijd waarin we leven ver meegaan. Desondanks laat ik me graag door jou zodanig informeren en kan ik eventueel bijstellen als ik mis zou zitten.

Tot dat moment wil ik geen inhoud geven aan de eindtijddiscussie.

Het lijkt me fair (ook voor gait) om dat even helder te schetsen.

Ik hoop wel dat jullie verder gedachtewisseling niet voort gaat als een dispuut.

Alle goeds

Op je vraag over de eindtijdleer zal ik nog terugkomen. Ook het feit dat er mensen ongerust zijn om wat er om hen heen gebeurd kan ik me ook prima voorstellen. Hendrik noemde dat ook al eerder. Dat iemand de wederkomst van Christus spoedig verwacht, is ook allemaal prima... niks mis mee.

Maar het zaaien van angst gaat me toch echt veel te ver... Ik zoek ook met niemand een dispuut, maar als mensen gaan beweren dat het kwaad van God komt, of angst gaat zaaien onder zijn broeders en zusters, dan haak ik toch echt af... God's zegen!
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 01:39:03 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:51:37 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 oktober 2010 om 08:50:

Ik vond trouwens de bijdrage van Socrates (bij deze weer even aangehaald) wel zinvol..... Al vanaf het begin van de Kerk leven we in het spanningsveld van enerzijds het besef dat het moment van de Wederkomst van Christus plotseling daar kan zijn, en anderzijds het besef dat we echt niet weten op welk moment dat precies zal plaatsvinden..... Misschien is inderdaad het doel van alle bijbelse uitspraken over dit onderwerp wel dat we leven in de verwachting dat Jezus morgen zal weerkomen maar tegelijk in het besef dat dit ook nog wel eens 1000 jaar zou kunnen duren.... Een leven in "haast", met "de lendenen omgord, sandalen aan de voeten, en de staf in de hand"....

Inderdaad is Socrates' post zinvol, hij schetst een duidelijk en gebalanceerd beeld van het spanningsveld zoals jij ook hierboven schetst. Inderdaad haalde ik die tekst uit Ex 12 aan, om aan te geven dat men toen ook gereed moest zijn voor de exodus. En dat geldt voor ons vandaag de dag nog steeds, als we gereed willen zijn voor de Hemelse exodus.

De laatste opmerking van socrates had ik misschien beter ook ter harte kunnen nemen, ‘erger je niet te snel.’ Een wijze raad, want bij het lezen van sommige posts stond me het huilen nader dan het lachen.

quote:

En als DAT de intentie van Gaitema was: om ons deze waarschuwing voor te houden, dan strooit hij geen gif, maar houdt hij ons waakzaam... En brengt hij m.i. een heel "katholieke" boodschap....
ALS dat de intentie zou zijn geweest ja. Maar met het zaaien van gif doelde ik op een eerdere opmerking van hem dat het Kwaad door God geschapen zou zijn. Met angst doelde ik op zijn inlegkunde van de bijbel door  dat automatisch te verbinden aan onze huidig tijdsgewricht.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:40:03 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 oktober 2010 om 13:51:
ALS dat de intentie zou zijn geweest ja. Maar met het zaaien van gif doelde ik op een eerdere opmerking van hem dat het Kwaad door God geschapen zou zijn. Met angst doelde ik op zijn inlegkunde van de bijbel door  dat automatisch te verbinden aan onze huidig tijdsgewricht.
Je vergist je. gait beweerde juist dat het kwaad NIET door God geschapen was. Dat was Piebe. Gait was wel zoekende naar het antwoord. Maar van stond af aan niet overtuigd dat het kwaad van God kwam.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 03:40:51 pm door grondig christelijk »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:51:14 pm »

quote:

small brother schreef op 21 oktober 2010 om 09:54:

Zouden zij die uitzagen op de leeuwen of op de mannen met fakkels die naderbij kwamen, zouden die mensen die in een sterk moment voor Jezus kozen boven dit leven, zouden deze geliefde broeders en ook zusters die stierven in grootste benauwdheden van de mens, zouden zij zich ook angst gekend hebben?

Dat lijkt mij wel he? Zou jij niet bang zijn als je met een brandbare stof werd overgoten en je ziet de beul met de fakkel naderen? Waar het om draait is dat je ondanks de angst, Moed kunt opbrengen. Moed kan vereisen dat ik verlies wat echt goed is, omwille van iets wat beter is. De aartsbisschop van El Salvador, Oscar Romero, bekritiseerde de dictatuur van zijn land en kwam op voor de armen die totaal in de verdrukking raakten. Toen hem gevraagd werd of hij bang was om te sterven, zei hij: “ja, ik wel.” Maar toch ging hij door, wetende dat hij tzt vermoord zou worden. En dat gebeurde dus ook…

quote:

Zouden zij zich verblijd voelen en dankbaar met iemand die zich op hen beroept, een 'opvolger' in hun traditie, die stoer loopt te doen met hun benauwdheden en hun strijden en hun komen tot Christus?

Misschien zou je je arrogante toontje een beetje moeten temperen. Er is nl niet zoveel stoers aan om dankbaar te zijn voor wat deze martelaren voor ons hebben gedaan. Ik denk zeker dat zij blij zijn dat het Evangelie waarvoor zij zijn gestorven vandaag de dag nog met hand en tand wordt verdedigd. En niet door mensen die anderen angst aanjagen.

quote:

Zouden zij zich vertegenwoordigd voelen door gepraat dat wat zij meemaakten niet een element is van de laatste dagen? Zouden zij jouw woorden dragen dat dankzij hun angstloze gedrag het evangelie is blijven bestaan? Wie heeft het bloed gezweet en wie werd de man van smarten genoemd??

Zeker, door het bloed der martelaren is het evangelie tot ons gekomen. Als men massaal had geroepen, “we verwerpen die Christus wel, dan blijven we tenminste in leven”, dan was er geen enkele christen meer over geweest om het Evangelie aan de volgende generaties te verkondigen.
En ze deden dat, JUIST omwille van de man van smarten die het bloed gezweet had.

quote:

Is het werkelijk zo dat angstzaaien het effect is als iemand spreekt van de komst van Christus omdat het nu zo erg is met de wereld??? De jongste dag is toch geen reden voor angst voor wie in Christus is?? Het is door jouw inlegkunde dat je ervan uitgaat dat wie angst heeft, dus niet christelijk in afwachting van Christus kan zijn.
Ik denk dat het meer te maken heeft met slecht lezen van jouw kant. NERGENS heb ik gezegd dat wie angst heeft, niet in afwachting van Christus kan zijn. Dat verzin je nu zelf ter plekke. Ik had het over angstzaaien onder je broeders en zusters…dat is geen effect, maar een middel dat iemand gebruikt.

quote:

Voel je niet je ivoren toren waardoor je gooien met woorden van grote hoogte komt, die daardoor hard aankomen?

Nee, gek he? Ten eerste omdat ik mij niet in een ivoren toren bevind, dat is slecht jouw perceptie of je schijnbare anti-paapse haat die hier spreekt voor het grote ‘Rome.’ Door de autoriteit waarmee zij spreekt komt alles al gauw over als ‘ivoren toren’. Van mij uit gezien demonstreer je hier gewoon Calimero gedrag, maar dat terzijde. Ten tweede sta ik in een traditie die niet slechts met woorden komt, maar ook met daden. Ik haalde niet voor niets de martelaren aan.

quote:

Begrijp je niet dat wat je zegt betekenis krijgt door wat je voelt, maar dat daarnaast alles wat je zegt ook een effect heeft op anderen en bij hen een eigen gevoel losmaakt?

Zeker, en daarom is dit ook een forum waar men daarover in discussie kan gaan. Niet met angstzaaien, maar met argumenten.

quote:

Ken je niet d ebijbelteksten waarin de angst als een groot en grimmig beest het hart zodanig van slag brengt dat mensen vluchten tot God? Was David zo stoer, al de tijd? David was het toonbeeld voor Christus en Christus heeft geleden, en is diep in zijn gemoed geraakt geweest en heeft bloed gezweet.
Zeker en dat ontken ik ook nergens. Het hebben van angst is niet het probleem. Het is juist de man die de moeilijkheid en het gevaar realistisch inschat, die zo goed mogelijk probeert in te zien wat er op het spel staat, en in het licht daarvan zijn gevoelens onder controle weet te brengen. Want iedere situatie roept gevoelens op, of dat nu gevoelens zijn van angst of van vreugde, van overschatting of onderschatting. En met onder controle brengen bedoel ik dus niet je broeders en zusters angst aanjagen.

quote:

Maar sta me nu eens toe om op te klimmen tot in de toren, …

Over welke toren heb je het?

quote:

volg je me dan bij het volgende:
Als werkelijk waar is dat de ellende die sommigen zien nog NIETS is bij de eindtijd die volgens jou zeker nog moet komen, en dat vele malen erger moet zijn omdat wat nu gebeurd reeds eerder is gebeurd, dan ben jij het toch die veel meer aanzet tot angstgevoelens?? Als die ellende die nu gemeten wordt in een toekomst nog overtroffen moet worden, wie is het dan die de meeste angstgevoelens losroept??

Waar verbind ik Bijbelteksten met situaties uit ons huidig tijdsgewricht, of anders een toekomstig tijdsgewricht? Zou je die willen quoten? Gaitema doet het schaamteloos. Het christendom verbied ons om dat te geloven m.i. De Schrift is heel helder: het einde van de wereld komt door een interventie van God, die begeleid zal worden door diverse omstandigheden BUITEN de controle van de mens. Het einde van de menselijke geschiedenis wordt aan ons geopenbaard als GODDELIJK  en niet slechts een natuurlijke gebeurtenis, of iets als van menselijk ingrijpen. Door te concluderen dat het einde nabij is, doordat de economie in een dip zit, de islam groeit of whatever… geeft iemand dus al duidelijk aan dat de MENS de oorzaak is van het einde. Maar als ik beweer dat het dus een Goddelijke interventie  is en geen menselijke, dan roep ik angstgevoelens op? Eigenaardig…

quote:

Begrijp je niet dat het allemaal tegelijk waar is en dat de manier waarop je ermee omgaat bepaalt dat je fout staat, of toch goed? Is het niet zo dat wat jij noemt 'angstzaaien', dat dat een begrip is dat je alleen kunt toepassen tegen hen die niet geloven in de wederopstanding en de terugkeer van Christus?!  Je uitgangspunt klopt hier dus niet.

Nee, jouw logische redeneerfout begrijp ik niet. Dus als ik zeg dat de Schrift ons leert dat het einde van de mensheid zal gebeuren door GODDELIJKE interventie en niet door de MENS en Gaitema beweerd het tegenovergestelde door de crises in ons huidige tijdsgewricht(die door de mens zijn veroorzaakt) te verbinden aan een aantal Bijbelteksten, dan is MIJN uitgangspunt fout? In mijn ogen is het laatste angstzaaien d.m.v inlegkunde… Maar ja, bij jullie is iedereen zijn eigen paus en mag iedereen vrij interpreteren. Als er maar een aantal bijbelverzen bij staan, dan is het blijkbaar al ‘bijbels.’

quote:

Ik heb hier een gevoel van plaatsvervangende schaamte voor hen die aan de basis stonden van onze traditie, en die traditie is één voor jou, en voor mij, en voor hem, dat het bloed dat is vergoten voor Christus nu een middel is om Christus te laten struikelen - zo het kon. Wie een van de kleinen van mijn koninkrijk iets aandoet doet mij iets aan zegt Christus zelf.

Ik heb hier een gevoel van plaatsvervangende schaamte voor hen die gestorven zijn voor het Evangelie. Omdat het Evangelie dusdanig verkracht en misbruikt wordt om anderen angst mee aan te jagen, met name de kleinen van Zijn koninkrijk omdat zij het niet begrijpen. Angst als middel om zijn leeglopende gemeente nog overeind te houden o.i.d.

quote:

Dus wij allemaal, ik ook - en hij ook - moeten voorzichtig zijn, want het koninkrijk is een mosterdzaadje, een gevoel diep van binnen, waarvan wij niet altijd bevroeden of het er is, en hoe het er (nog) uit komt.. daarom alstjeblieft zou je wat minder stoer willen doen en wat meer oog willen hebben voor de roeping van christenen vandaag, en het gedachtengoed dat in liefde werd omarmd door hen die werden gekruisigd, verbrand, of verscheurd..?

Het opkomen voor het Evangelie heef niets met stoerheid te maken, maar met moed. Zou je daarom alsjeblieft wat minder arrogant willen doen en wat beter nadenken over wat je zegt?

quote:

En dan, als het erop aan komt hoe de Geest zich openbaart, wees dan maar scherp, en formuleer het Woord van God maar voor deze tijd. Want wie het woord recht snijdt mag scherp zijn en mag duidelijk zijn, dwars door gevoelens en tegenstand en onwenselijkheden heen. Maar het snijden van het hart, dat doet de Geest van God, en dat is het enige sacrament dat ons de redding biedt in een wereld waarin het kwaad nog groter kwaad baart tot voleinding van deze wereld.

Maar gij geheel anders! zegt Paulus.
Dwaling en ketterij zijn blijkbaar geheel acceptabel als er maar een paar Bijbelteksten bij staan. Je plakt het label erop dat het van de Geest komt en klaar is kees… Verschrikkelijk dat de martelaren de dood zijn ingejaagd, zodat mensen later op dusdanige wijze Zijn evangelie durven verkrachten… Nogmaals het is een gotspe!

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:54:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2010 om 15:40:

Je vergist je. gait beweerde juist dat het kwaad NIET door God geschapen was. Dat was Piebe. Gait was wel zoekende naar het antwoord. Maar van stond af aan niet overtuigd dat het kwaad van God kwam.
Ik heb het even teruggelezen en hij wijzigde later zijn mening idd. Na aanvankelijk wel mee te zijn gegaan in Piebe's opvattingen. Wat overigens ook de aanleiding was voor mij om destijds een opmerking te maken. Maar het was me even ontgaan... excuus.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: oktober 21, 2010, 07:31:37 pm »
Dan nu maar, na de persoonlijke escapades, on topic.
Ik zou wel een antwoord willen op de volgende vraag:
Kunnen mensen op basis van wat zij zien in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus wederkomt daarbij in acht nemende dat zelfs christus noch de uur noch de dag weet?
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:19:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 19:31:
Kunnen mensen op basis van wat zij zien in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus wederkomt daarbij in acht nemende dat zelfs christus noch de uur noch de dag weet?

waarmee het woord kennis van de periode dan niet kan worden uitgesloten?
Zou je me nog antwoord kunnen geven op "uw koninkrijk kome?' Lijkt me wel passend?

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:25:27 pm »

quote:

Nee, dat kunnen mensen niet.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:25:27 pm »
@ GC:
Vraag 123: Wat is de tweede bede?
Antwoord: Uw koninkrijk kome.
Dat wil zeggen:
Regeer ons zo door uw Woord en Geest, dat wij ons steeds meer aan U onderwerpen1;
bewaar en vermeerder uw kerk2;
verbreek de werken van de duivel en alle macht die tegen U opstaat; verijdel ook alle boze plannen die tegen uw heilig Woord bedacht worden3;
totdat de volmaaktheid van uw rijk komt4, waarin U alles zult zijn in allen5.
1 Ps. 119:5; 143:10; Mat. 6:33. 2 Ps. 51:20; 122:6, 7. 3 Rom. 16:20; 1Joh. 3:8. 4 Rom. 8:22, 23; Opb. 22:17, 20. 5 1 Kor. 15:28.

Dus: nee, dat koninkrijk is nog niet in onze dimensie aanwezig.
HEt volmaakte rijk is nog niet hier.
(er van uitgaande dat je daar op doelde)
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 09:29:09 pm door Riemer Lap »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:27:55 pm »

quote:

Onmogelijk. Het enige wat ik kan, blijven geloven dat Jezus terug komt.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:41:44 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 21:25:
@ GC:
Vraag 123: Wat is de tweede bede?
Antwoord: Uw koninkrijk kome.
Dat wil zeggen:
Regeer ons zo door uw Woord en Geest, dat wij ons steeds meer aan U onderwerpen1;
bewaar en vermeerder uw kerk2;
verbreek de werken van de duivel en alle macht die tegen U opstaat; verijdel ook alle boze plannen die tegen uw heilig Woord bedacht worden3;
totdat de volmaaktheid van uw rijk komt4, waarin U alles zult zijn in allen5.
1 Ps. 119:5; 143:10; Mat. 6:33. 2 Ps. 51:20; 122:6, 7. 3 Rom. 16:20; 1Joh. 3:8. 4 Rom. 8:22, 23; Opb. 22:17, 20. 5 1 Kor. 15:28.

Aardig zo een citaat uit de HC. Ik doel niet op het volmaakte koninkrijk, wel het koninkrijk wat hier is. Het koninkrijk wat ons apart zet van de wereld. Daar MAKEN  we onderdeel van uit. Soms gaat het koninkrijk ook open in onze dimensie. (wonderen en openbaring, tot in deze tijd.)Dat is juist wat mij scheidt van de gereformeerde leer. Wellicht een aardig apart onderwerp. Je citeert de HC maar gaat niet in op de door mij geciteerde teksten. Jammer...
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 09:50:00 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:50:29 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2010 om 20:19:
[...]

waarmee het woord kennis van de periode dan niet kan worden uitgesloten?
Zou je me nog antwoord kunnen geven op "uw koninkrijk kome?' Lijkt me wel passend?
Zou je ook de vraag willen beantwoorden?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: oktober 21, 2010, 11:36:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 21:50:
[...]

Zou je ook de vraag willen beantwoorden?
slimmerik, ik stelde eerst de vraag...daar dit christelijk leven is lijkt me een simpele verwijzing naar de HC niet voldoende

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: oktober 21, 2010, 11:38:30 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2010 om 23:36:
[...]

slimmerik, ik stelde eerst de vraag...daar dit christelijk leven is lijkt me een simpele verwijzing naar de HC niet voldoende
edit: Inderdaad, ik ben aardig slim. Vuur moet je niet bestrijden met olie immers?? Je weet dat ik GKv-er ben, kent die wereld en zou dus ook kunnen bedenken dat de leer over de wederkomst samengevat is in deze Zondag.
Maar: dank voor het compliment, dat doe de mens goed :)

Je leest niet.
Ik schrijf in exact dezelfde post namelijk ook dir:
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 12:38:31 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: oktober 21, 2010, 11:38:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 23:38:
[...]

Je leest niet.
Ik schrijf in exact dezelfde post namelijk ook dir:
Dus nu je antwoord op mijn vraag????

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: oktober 21, 2010, 11:56:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 23:38:
[...]

Dus nu je antwoord op mijn vraag????

Ik doel dus niet op het volmaakte rijk, dat beweer ik ook nergens. Wat ik wel beweer is dat wij al tot dat koninkrijk behoren en er een "tegen"- koninkrijk is. Dit "tegen" was er voor het kruis, en is na het kruis overwonnen.
De KRACHT van het Koninkrijk is ook al in deze tijd aanwezig, niet constant, maar het openbaart zich met regelmaat. Jezus wijst op de komst van het Koninkrijk, eens volmaakt, niet nu, maar vanaf toen tot nu met regelmaat wel zichtbaar, voelbaar en tastbaar.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 11:57:10 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:11:18 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 12:53:22 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:15:53 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 12:53:05 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:28:20 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2010 om 23:56:
[...]

Ik doel dus niet op het volmaakte rijk, dat beweer ik ook nergens. Wat ik wel beweer is dat wij al tot dat koninkrijk behoren en er een "tegen"- koninkrijk is. Dit "tegen" was er voor het kruis, en is na het kruis overwonnen.
De KRACHT van het Koninkrijk is ook al in deze tijd aanwezig, niet constant, maar het openbaart zich met regelmaat. Jezus wijst op de komst van het Koninkrijk, eens volmaakt, niet nu, maar vanaf toen tot nu met regelmaat wel zichtbaar, voelbaar en tastbaar.
Ja, dus nu het antwoord op mijn vraag?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:34:44 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 oktober 2010 om 03:56:
[...]

Prima, maar dan is het toch echt je eigen perceptie van mijn woorden. Bij anderen komt het niet zo over, maar uitsluitend bij jou. Misschien moet je eens iets aan zelfreflectie gaan doen?

Ik heb dit bericht vanmiddag niet gelezen. Die lees ik nu pas

Ik wist dat je niet direct tegen me had, maar kon wel tussen de regels door lezen hoe je tegen mijn visie aankijkt en dat is uiteindelijk na een lange discussie door jezelf verwoord:

Zegt degene die beweerde dat God het Kwaad had geschapen...dit is toch echt een gotspe! Notabene: GC en ik wijzen je erop dat je samen met Piebe dwaalleer staat te verkopen! ....

Zie je nu wel. Je beschouwd mij als een valse leerverkoper. Iemand die Christus niet echt kent. Je oordeeld en weet dat heel goed met je 'gelovigen'..., anders had je die haakjes niet geplaatst. Als ik het mis heb, mag je dat aangeven.

ps. Angst heb ik niet voor de toekomst. De uitspraak dat ik zeg dat God het kwaad geschapen heeft is in de contekst van de bijbelvers die Piebe en ik bestudeerden, niet in de contekst zoals je het nu wenst te precenteren.

Ik heb namelijk letterlijk beweerd dat ik denk dat de bijbelse woorden die letterlijk citeren dat God het kwaad schept aangeven dat Hij het kwaad laat ontstaan, waanneer Hij zijn Geest uit iets terug trekt op basis van een keuze die door satan, de demonen en de mensen worden gemaakt,

Wat angst betreft:
Want als God voor me is, wie zal er dan tegen mij zijn? waren de woorden van David. Ik denk dat we dat allemaal als steun mogen gebruiken en ken juist steeds minder angst in mijn leven, omdat ik juist zie dat God alles in de hand heeft en mij niet laat vallen als een baksteen. Hij laat nooit los wat zijn handen eens begonnen zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:12:46 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:36:06 am »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2010 om 00:11:
[...]

Hoe vaak moet ik jou nog zeggen dat je mijn woorden verdraaid en dat ik dit niet zo beweer als dat jij dat presenteerd?

Ik beweer niet dat God het kwaad veroorzaakt of schept en heb niet de intentie angs te zaaien. Dat is jouw inlegkunde. Dat zijn jouw vooroordelen. Daarbij heb je me uitgemaakt voor een valse christen, dus een aanhanger van satan. Een dwaalleraar.

Wat denk je wel niet?
Nou zeg, kom even van die kast af!
Het is een FORUM en geen oorlogsveld :(
Daarnaast durf ik zo vrijmoedig te zijn dat opmerkingen waarin mensen beweren dat de wederkomst binnen bv 25 jaar zal zijn wel degelijk angst zaaien en daarnaast mensen een beeld geven alsof wij mensen kunnen berekenen / peilen / uitvogelen / bedenken wat GOD wanneer gaat doen.
Dat is volgens mij beslist niet wat GOD zelf zegt, de tekst heb ik al meermalen genoemd hier.
Denk je even in dat je in de tijd van de inquisitie had geleefd als hugenoot of in de tijd van Willem van Oranje als monnik. Denk je dat die monnik in die tijd niet zou zeggen: het einde der tijden is nabij! Kijk: vervolgingen te over. Christus komt spoedig.
Hetzelfde zal de vervolgde hugenoot zeggen.
Zo ook de vervolgde bekeerde jood in 1944 in een concentratiekamp of, voor de GKvers dichterbij: Piet Jongeling in het concentratiekamp.
Waar lezen we ook weer: elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

We duiden niet meer dan tekenen en mogen (moeten???) beseffen dat we daar geen ene dooie donder van begrijpen.
En vanuit die kleinmenselijkheid is het inderdaad onchristelijk om grote woorden te spreken over GOD Zijn agenda.
En ja, ik begrijp dat St. daar over struikelt en mensen daarop aanspreekt. Mogelijk dat de inhoud de ontvanger niet past maar toch denk ik dat de waarschuwing wel eens heel belangrijk kan zijn.

En verder: van die kast af, je kunt beter :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:47:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 00:36:
[...]
Nou zeg, kom even van die kast af!
Het is een FORUM en geen oorlogsveld :(
Daarnaast durf ik zo vrijmoedig te zijn dat opmerkingen waarin mensen beweren dat de wederkomst binnen bv 25 jaar zal zijn wel degelijk angst zaaien en daarnaast mensen een beeld geven alsof wij mensen kunnen berekenen / peilen / uitvogelen / bedenken wat GOD wanneer gaat doen.
Dat is volgens mij beslist niet wat GOD zelf zegt, de tekst heb ik al meermalen genoemd hier.
Denk je even in dat je in de tijd van de inquisitie had geleefd als hugenoot of in de tijd van Willem van Oranje als monnik. Denk je dat die monnik in die tijd niet zou zeggen: het einde der tijden is nabij! Kijk: vervolgingen te over. Christus komt spoedig.
Hetzelfde zal de vervolgde hugenoot zeggen.
Zo ook de vervolgde bekeerde jood in 1944 in een concentratiekamp of, voor de GKvers dichterbij: Piet Jongeling in het concentratiekamp.
Waar lezen we ook weer: elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

We duiden niet meer dan tekenen en mogen (moeten???) beseffen dat we daar geen ene dooie donder van begrijpen.
En vanuit die kleinmenselijkheid is het inderdaad onchristelijk om grote woorden te spreken over GOD Zijn agenda.
En ja, ik begrijp dat St. daar over struikelt en mensen daarop aanspreekt. Mogelijk dat de inhoud de ontvanger niet past maar toch denk ik dat de waarschuwing wel eens heel belangrijk kan zijn.

En verder: van die kast af, je kunt beter :)

Waarom? Hij heeft me reeds al laten weten wat ik in zijn ogen ben, dus dat weten we ook weer.

Maar goed, de moderatoren grijpen nog steeds niet in. Kennelijk is er niets aan de hand of zo.

even kijken: 25 jaar?

Ja, dat vond ik ook wat rap en wat direct van hem. Toch wil ik je er op wijzen dat hij geen preciese jaartal heeft genoemd zoals al die andere rare groepen en jehova's dat deden. Het was in deze maar een vage voorzegging van dat het ergens tussen nu en een kwart eeuw later het zal gana gebeuren.

Riemer. Je bent gereformeerd en we kunnen goed met elkaar door één deur. Ligt het aan mij of was het toch echt de apostel Johannes die pas dik in de negentig was toen hij het evangelie begon op te schrijven, omdat hij tot die tijd Jezus' wederkomst nog in zijn leven verwacht had? En ligt het aan mij of was hij er ook van overtuigd dat Jezus komt als een dief in de nacht?

Waar hebben we het nog over dan?

Als Bottenbley het zelfde ontdekt als hij negentig is, wat dan nog? Het is geen doodzonde en niemand die zijn haggie verkocht heeft, omdat die in het jaar 2011 op 1 januari toch Jezus' wederkomst verwacht.

Hij is ook maar een mens. Hij kan fouten maken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:47:23 am »
Katechismus van de Katholieke Kerk 2818:
In het gebed van de Heer gaat het voornamelijk om de uiteindelijke komst van het rijk van God bij de wederkomst van Christus. Maar dat verlangen ontslaat de Kerk niet van haar zending in deze wereld hier, veeleer verplicht het haar daartoe. Want vanaf het Pinksterfeest zorgt de Geest van de Heer voor de komst van het rijk door 'zijn werk in deze wereld te voltooien: onze heiligmaking ten einde toe'.

Ofwel: wij bidden voor de uiteindelijke komst van dit Godsrijk wat er nog niet is.

Nog leuker en intressanter:

Zelfde katechismus 1040

Het laatste oordeel zal plaatshebben bij de glorievolle wederkomst van Christus. De Vader alleen kent het uur en de dag, Hij alleen bepaalt, wanneer dit zal gebeuren. Door zijn Zoon Jezus Christus zal Hij dan zijn definitief woord spreken over heel de geschiedenis. Wij zullen de uiteindelijke betekenis van heel het scheppingswerk en heel de heilseconomie kennen en wij zullen de wonderbare wegen begrijpen waarlangs zijn voorzienigheid alles naar het einddoel geleid zal hebben. Het laatste oordeel zal openbaren dat Gods rechtvaardigheid zegeviert over alle onrecht, bedreven door zijn schepselen, en dat zijn liefde sterker is dan de dood.

Ook de RKK leert dus dat wij nog tijd nog uur kennen en dat zelfs Christus dat niet weet. Kan ook niet anders want het is gewoon een bijbels gegeven.

(Heb ik de Sint een plezier gedaan denk ik :) )
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:13:03 am door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:56:04 am »

quote:

Ik had het over angstzaaien onder je broeders en zusters…dat is geen effect, maar een middel dat iemand gebruikt.
Waar is de norm op gebaseerd dat je geen actie mag ondernemen die kan overkomen als angst zaaien? En daarbij: als "gebruik van een middel" wordt geïdentificeerd tegenover “effect’ krijgen we een heel persoonlijke kleur, die bepaald niet niet door iedereen gezien hoeft te worden en die ook veronderstelt dat je kennis hebt van de boze motieven tot gebruik van het middel angstzaaien.

quote:

Ten tweede sta ik in een traditie die niet slechts met woorden komt, maar ook met daden. Ik haalde niet voor niets de martelaren aan.
De traditie is niet het Woord van God en de traditie biedt hier evenmin de concrete rugdekking om geen angst te mogen hebben of om de eindtijd uit te stellen.
De vraag is of de bijbel ons leert dat waarschuwen voor de komst van Christus, en dat op korte termijn omdat de verschrikkingen ongekend zijn, dwaling is en misleiding. Het onbestreden antwoord is: Nee, dat is het uitdragen van een beleving van een in zichzelf geheel juiste leer.

quote:

Het hebben van angst is niet het probleem. Het is juist de man die de moeilijkheid en het gevaar realistisch inschat, die zo goed mogelijk probeert in te zien wat er op het spel staat, en in het licht daarvan zijn gevoelens onder controle weet te brengen. Want iedere situatie roept gevoelens op, of dat nu gevoelens zijn van angst of van vreugde, van overschatting of onderschatting. En met onder controle brengen bedoel ik dus niet je broeders en zusters angst aanjagen.
Angst is een beleving, en wie meent te staan kan hard vallen. Wie kent de diepten van angst zodanig dat hij moeilijkheden en gevaar realistisch kan inschatten, en zijn gevoelens onder controle brengen?? Níemand weet wat angst met hem doet tot het hem overvalt! Daar waar de een wordt gewezen op teveel angst, kan een ander worden gewezen op overmoed. Maar in beide gevallen gaat het om de beleving door een individu van de rechte leer.

Een christen is gerechtigd om een appél te doen op het schrikbeeld van de diepten van de menselijke ellende waar wij nog vandaag de dag mee worden geconfronteerd en die barensweeën zijn van het oude en komende oordeel over deze schepping en de komst van een nieuwe aarde. Wie in Christus is beaamt dat, en is bij het horen van iemand die verkondigt dat het einde daar is, niet boos, maar eerder verblijd in Christus! Weer iemand bevrijd uit de dagelijkse sleur en gevuld met de directe claim die God op ons legt en de directe uitwerking daarvan tegenover de houding dat het allemaal nog zo'n vaart niet loopt.

quote:

quote:

volg je me dan bij het volgende:
Waar verbind ik Bijbelteksten met situaties uit ons huidig tijdsgewricht, of anders een toekomstig tijdsgewricht? Zou je die willen quoten? (…) Maar als ik beweer dat het dus een Goddelijke interventie is en geen menselijke, dan roep ik angstgevoelens op? Eigenaardig…
De eindtijd komt, en zij zal verschrikkelijker zijn dan de verschrikkingen in het heden, en de verschrikkingen in het verleden. Als iemand dan roept dat het in het heden al niet meer verschrikkelijker kan (wat daar dan ook van mag zijn naar andere maatstaven), dan is het stellen dat dit nog niets is, een scenario scheppen (aanjagen of zaaien zijn dan de termen) van méér angst.

quote:

Begrijp je niet dat het allemaal tegelijk waar is en dat de manier waarop je ermee omgaat bepaalt dat je fout staat, of toch goed? Is het niet zo dat wat jij noemt 'angstzaaien', dat dat een begrip is dat je alleen kunt toepassen tegen hen die niet geloven in de wederopstanding en de terugkeer van Christus?! Je uitgangspunt klopt hier dus niet.

“Nee, ..”

Bij broeders en zusters kún je geen angst zaaien, want de angstaanjagende omstandigheden zijn reeds voorspeld door God, en zij geloven reeds dat de wereld zal vergaan, en dat dat samenhangt met de terugkomst van Jezus. En mochten zij wel angstig worden, dan is dat een zaak die hen terugwerpt op hun geloof. Het werpt hen dus terug op Jezus. Wanneer de jongste dag precies is zal ieder een eigen gevoel over hebben, maar wie dat niet wil verwachten, reeds vandaag of morgen, zit per definitie fout. Meer fout dan degene die het oordeel c.q. de jongste dag reeds nu verwacht.
En gaat het om ongelovigen dan is nog maar geheel de vraag, of “angst zaaien” verwerpelijk is. Want of je nu kiest voor evangelisatie door de blijde boodschap voor wie gelooft; of door de verdoemenis van deze aarde te verkondigen, het zijn beide elementen van het ware geloof.

quote:

Dwaling en ketterij zijn blijkbaar geheel acceptabel …. … Nogmaals het is een gotspe!

Dwaling en ketterij zijn in het geheel niet geaccepteerd. Inhoudelijke reacties waar de dwaling zit in de leer, kunnen misschien een ander licht brengen.
Gotspe. Het hebreeuwse woord staat voor iemand die een grens is overgegaan, zonder daar “schaamte voor te voelen”. Dat is precies waar het fout gaat: persoonlijke bezeerdheid en onbegrip leidend tot een verwerpen en diskwalificeren van de overtuiging van de persoon. Want wat de ander voelt is een zaak van zijn hart.
Maar de leer waaruit het handelen voortkomt, namelijk dat je moet leven in de  daadwerkelijke verwachting en hoop op Christus’wederkomst, die is onbestreden. En de overtuiging  dat Christus nu niet kan terugkomen omdat het nog niet erg genoeg is, is eigenlijk niet wezenlijk anders, echter: leren dat het reeds nu zover is, is gewoon veel bijbelser dan leren dat het nu nog niet zover kan zijn.

Als onderling nu nog even de persoonlijke angel uit de discussie wordt gehaald, en we allen eens zijn dat we allemaal leven in de concrete nabije verwachting van Christus, dan kunnen jullie verder met elkaar, en kruip ik wel terug onder mijn eierdop..   }:|

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:57:23 am »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2010 om 00:47:
Riemer. Je bent gereformeerd en we kunnen goed met elkaar door één deur. Ligt het aan mij of was het toch echt de apostel Johannes die pas dik in de negentig was toen hij het evangelie begon op te schrijven, omdat hij tot die tijd Jezus' wederkomst nog in zijn leven verwacht had? En ligt het aan mij of was hij er ook van overtuigd dat Jezus komt als een dief in de nacht?
De apostel schrijft idd dat het komt op een onverwacht moment. Geeft dus al weer aan dat wij het niet kunnen bedenken wanneer het komt.

quote:

Waar hebben we het nog over dan?

Als Bottenbley het zelfde ontdekt als hij negentig is, wat dan nog? Het is geen doodzonde en niemand die zijn haggie verkocht heeft, omdat die in het jaar 2011 op 1 januari toch Jezus' wederkomst verwacht.

Hij is ook maar een mens. Hij kan fouten maken.

Nee, hij is een voorganger, een Herder der kerk. Hij waakt gezien zijn roeping Gods over de zielen van zijn kudde. Het is een andere verantwoordelijkheid die hij heeft gekregen.
Hij weet dat er mensen achter zijn ideeen aan gaan lopen (althans, dat neem ik aan als hij ziet dat zijn gemeente groeit mee door zijn prediking) en draait die mensen hiermee iets voor ogen waar hij feitelijk geen kennis van heeft. Vandaar ook mijn opmerking dat het profaan is om opmerkingen te maken over een datering van wederkomst.

Als ik je (fantaseer even met me mee) nu vertel dat met enig rekenwerk te zeggen valt dat de maat der gramschap nog niet vol is omdat de mensen het teken van het beest nog niet dragen (openbaringen) en dat wat wij nu in de wereld meemaken geen barensweeen zijn maar oefenweeen (wiki maar even daarover:) ) en jij gelooft mij en Christus komt morgen terug dan heb ik jou als mens een verkeerde voorstelling gegeven over het grote werk van GOD. Dat zou een ernstige zonde zijn denk ik.
Je mag elke dag leven in de verwachting dat Christus die dag wederkomt.
Je moet dus ook altijd waakzaam zijn, olie in je lamp hebben en zorgen dat je "hebbelijk" bent voor dat moment.
Dat geeft geen last maar een lust.
Christus komt!
Als het kan vannacht nog, zo niet, laten we dan bidden om kracht om de tijd te dragen.
En onze energie niet steken in menselijke berekeningen maar in verkondigen van de Grote God die wij hebben leren kennen.
Alle volken kennen hem, aldus Bottenbley.
Ik ken heel wat volk wat Hem niet meer kent of nooit gekend heeft. Werk zat dus.
Ga zaaien en probeer te bemesten. God zal oogsten op Zijn tijd.

Ga met God.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:01:48 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:17:07 am »
o, wat gemist
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:18:16 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:20:30 am »

quote:

Als mensen uit angst (en dan bedoel ik een diepe bangheid voor GOD) zich bekeren dan vergeet je wel een aantal zaken.
Ten eerste het inzicht in waar ze fout zitten (Lees Jona :) ) maar ook wat we lezen in psalm 103: de liefdevolle arm van de Vader.

Het signaal moet niet zijn: HIJ KOMT binnen die en die tijd maar: jij als mens hoort bij Hem en Hij zoekt jou.
Daar moeten we energie in steken: het verkondigen van de genade van God, het verrichten van de werken van barmhartigheid en het loven van Zijn Naam.
Alle energie die er verloren gaat in voorspellingen zou gestoken mogen worden in verkondigen. En dan niet in de eigen gemeente waar zo'n goede opkomst is maar in het leven van alle dag.
Gewoon, op je werk, bij de sportclub, weet ik veel waar...
Elke ziel de je kunt bereiken is er één.
En zaai dus.
Maak je niet te druk over waar je zaait maar maak je druk over óf jij wel zaaiende bent en waartoe je zaait.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:21:19 am »

quote:

offtopic:Ben je per ongeluk blond???

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:29:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 00:57:
[...]
 De apostel schrijft idd dat het komt op een onverwacht moment. Geeft dus al weer aan dat wij het niet kunnen bedenken wanneer het komt.

A, dan zijn we het eens geworden. Geef me de vijf! :)

quote:

Nee, hij is een voorganger, een Herder der kerk. Hij waakt gezien zijn roeping Gods over de zielen van zijn kudde. Het is een andere verantwoordelijkheid die hij heeft gekregen.
Hij weet dat er mensen achter zijn ideeen aan gaan lopen (althans, dat neem ik aan als hij ziet dat zijn gemeente groeit mee door zijn prediking) en draait die mensen hiermee iets voor ogen waar hij feitelijk geen kennis van heeft. Vandaar ook mijn opmerking dat het profaan is om opmerkingen te maken over een datering van wederkomst.

als ik hem was, had ik het ook gelaten bij de woorden: "gezien alles wat ik zie zou het me niet verbazen als we Hem nog mogen zien komen op de wolken." zou wat minder discutabel zijn geweest en wekt geen teleurstelling op als Jezus pas over 60, 200 of 500 jaar zou komen of zo.

Als ik je (fantaseer even met me mee) nu vertel dat met enig rekenwerk te zeggen valt dat de maat der gramschap nog niet vol is omdat de mensen het teken van het beest nog niet dragen (openbaringen) en dat wat wij nu in de wereld meemaken geen barensweeen zijn maar oefenweeen (wiki maar even daarover:) ) en jij gelooft mij en Christus komt morgen terug dan heb ik jou als mens een verkeerde voorstelling gegeven over het grote werk van GOD. Dat zou een ernstige zonde zijn denk ik.
Je mag elke dag leven in de verwachting dat Christus die dag wederkomt.
Je moet dus ook altijd waakzaam zijn, olie in je lamp hebben en zorgen dat je "hebbelijk" bent voor dat moment.
Dat geeft geen last maar een lust.
Christus komt!
Als het kan vannacht nog, zo niet, laten we dan bidden om kracht om de tijd te dragen.
En onze energie niet steken in menselijke berekeningen maar in verkondigen van de Grote God die wij hebben leren kennen.
Alle volken kennen hem, aldus Bottenbley.
Ik ken heel wat volk wat Hem niet meer kent of nooit gekend heeft. Werk zat dus.
Ga zaaien en probeer te bemesten. God zal oogsten op Zijn tijd.

Ga met God.

Ja, dat is wel waar. Ds bottenbley is te bevlogen geweest met zijn uitspraak in zijn functie. Aan de koffie als pa zou hij zoiets geruster kunnen beweren, dan als dominee die letterlijk serieus genomen wordt op zijn woorden letter voor letter.

Nu moet ik zeggen: dat vindt ik ook het jammere aan kerken: de dominee heeft altijd gelijk. Je kan wat dat betreft best wel goed een paar dominee's in één kerk hebben die elkaar wel eens tegen spreken, dan moeten de bezoekers zich wel achter de oren krabben.

Maar mijn nieuwschierigheid ging ook vooral naar de indrukken van de mensen hier op het forum. Als ik dus alles zie wat ik om me heen zie en hoor, dan wekt het bij mij de indruk op dat Jezus al onderweg is. Een indruk, dat het morgen nog niet is heb ik ook, omdat ik ook wel het idee heb dat God inderdaad nog bepaalde bevolkingsgroepen wil aanpspreken en nog niet klaar daarmee is.

Het zijn maar indrukken. Voor het zelfde geld is God al klaar.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 01:31:05 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:32:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 01:21:
[...]

offtopic:Ben je per ongeluk blond???
Ja en een grote kracht  :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: oktober 22, 2010, 01:34:20 am »
Ik lees morgen weer verder. Kmoet weer mijn nest in voor mijn werk :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: oktober 22, 2010, 02:12:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 00:47:...

Ook de RKK leert dus dat wij nog tijd nog uur kennen en dat zelfs Christus dat niet weet. Kan ook niet anders want het is gewoon een bijbels gegeven.

(Heb ik de Sint een plezier gedaan denk ik :) )

Is ook niet zo gek, omdat de bijbel tenslotte door de RKK is samengesteld. Ze nemen het niet voor niets op...  O-)

Maar je hebt de Sint inderdaad een enorm plezier gedaan, dus op 5 december zal je rijkelijk beloond worden... Oh nee, dat was die andere Sint...  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: oktober 22, 2010, 05:47:03 am »

quote:

small brother schreef op 22 oktober 2010 om 00:56:
Als onderling nu nog even de persoonlijke angel uit de discussie wordt gehaald, en we allen eens zijn dat we allemaal leven in de concrete nabije verwachting van Christus, dan kunnen jullie verder met elkaar, en kruip ik wel terug onder mijn eierdop..   }:|

Ik schoot ook een beetje door op een gegeven moment. Ik geloof ook dat het praten over de eindtijd hoe dan ook weerstand oproept.
We hebben het eens in een jeugddienst gehad over de eindtijd, kregen we commentaar van bezoekers dat dat toch geen jeugddienstthema is.

Iets dat lijkt op Openbaringen schiet mensen dus kennelijk denk ik wat in angst of zo. Ik vindt het jammer, want als we begrip krijgen van waar de samenleving op af holt, dan kan je ook een beter visier krijgen op de weg die je dan in Christus beter zelf kunt gaan.

Als je weet hoe je op de weg kunt komen richting Babilon, dan weet je ook hoe je richting het Nieuw Jeruzalem kunt gaan.

De wortel van het kwaad herkennen en het werk van de boze herkennen openbaard welke verleidingen die zo mooi en goeds brengend lijken toch in wezen een galgenmaal blijkt te zijn. Dan weet je ook welk voedsel je beter kunt nemen om bij Jezus uit te komen.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:21:26 am »
@ Wetenschappelijke voorspellingen en wetenschappelijke bewijzen: De wetenschap biedt ons geen geestelijke spiegel, maar een geestelijke afgod tot verderf van hen die erop bouwen en ermee rekenen.

@ vertalingen: wie rekent met vertalingen als meetsnoer, vergeet dat het babylon in de wortel niet een kwestie is van verschillende tongen maar van onoverbrugbaar onbegrip.

@ Vertalingen aan alle volken: je zou ook kunnen redeneren dat als inderdaad heel de wereld een vertaling krijgt, dat dan DUS ook de bijbel/leervervalsing zijn intrede zal doen. Immers anders zou de mens  (een uitgever) de jongste dag bepalen, zoals zwever's bom.

@ groeikerken: De ene kerk loopt leeg en de andere loopt vol. De vraag is terecht of die vollopende kerk wel het evangelie brengt, of misschien toch eerder brood en spelen. Maar wie zich met die vraag bezig houdt als relevante factor zit al op een verkeerd spoor.

@ leeglopende kerken: niets kan het naar de mens tegenhouden, omdat vraag en aanbod elkaar niet vinden. Waar gezocht wordt naar meer geloof wordt gestuit op meer beleving en vertier. Waar wordt gezocht naar trouw aan de leer en de roep van God, wordt gestuit op muren van ... bij de mensen van wie het wordt verwacht.

@ Dwaalleer: om een dwaalleer te onderscheiden moet je toetsen aan het Woord van God, niet aan traditie of gevoel.

@ Gezag: geloof zonder erkenning van het gezag, is een dood geloof.

@ Bottenbley: kies niet voor goedkoop scoren, maar beproef de geesten, of zij uit God zijn.

@ Vermeende dwaalleraars: beproef ze maar en leg op alle slakken zout. Opdat de geesten worden gezien en erkend, dwaalleer ontmaskerd, en de leer versterkt.

@ waarheid: niets is zwart-wit, de mens maakt zich druk over manieren van benadering, en beleving, en evangelisatie, en winnen, en geaccepteerd worden, maar God werkt via onverwachte wegen omdat alle verwachte wegen grotere tegenstand krijgen van de satan, dan de mens aankan. Adam en Eva waren niet zo geestelijk verziekt als de mens van onze tijd met alle zonde die de mens zich heeft eigen gemaakt. Maar zij redden het ook niet.

God roept daarom niet op tot het eventjes voor Hem gaan zitten doen, maar tot trouw en volharding en een blik op de jongste dag, die reeds aanstaande is. Het licht dat wij niet zijn, maar dat via ons uitstraalt, schijnt in verschillende kleuren, en met filters van de zonde, maar vanuit dezelfde voeding.

Dat is geen eenheid in verscheidenheid. Dat is gebrokenheid van de eenheid. Die gebrokenheid kon wel eens net zo normatief in stand worden gehouden als ooit de eenheid van babel werd gebroken. Want waar de mens komt tot een eenheid in macht, wordt de blik en de eer verlegd van God naar de mens.
En een effect is dat de toets van het christelijk zijn in aard van handelen en in trouw aan God bij gebrokenheid niet enkel wordt gemeten tegenover een achtergrond van slechteriken en ongelovigen, maar juist ook tegen een achtergrond van dwalende, en misleidde, en ook rechtvaardig gestelde, dienaars van Jezus Christus. Zodat níemand rechtvaardig gesteld kan worden als het gaat om zijn eigen inbreng als Christen en als dienaar van God.

Hebben wij onze ogen scherpgesteld op wat van God is??
Voor Zijn Eer, Zijn Wet, Zijn Woord, Zijn Kinderen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:34:38 am »

quote:

small brother schreef op 22 oktober 2010 om 09:21:
@ Wetenschappelijke voorspellingen en wetenschappelijke bewijzen: De wetenschap biedt ons geen geestelijke spiegel, maar een geestelijke afgod tot verderf van hen die erop bouwen en ermee rekenen.

@ vertalingen: wie rekent met vertalingen als meetsnoer, vergeet dat het babylon in de wortel niet een kwestie is van verschillende tongen maar van onoverbrugbaar onbegrip.

@ Vertalingen aan alle volken: je zou ook kunnen redeneren dat als inderdaad heel de wereld een vertaling krijgt, dat dan DUS ook de bijbel/leervervalsing zijn intrede zal doen. Immers anders zou de mens  (een uitgever) de jongste dag bepalen, zoals zwever's bom.

@ groeikerken: De ene kerk loopt leeg en de andere loopt vol. De vraag is terecht of die vollopende kerk wel het evangelie brengt, of misschien toch eerder brood en spelen. Maar wie zich met die vraag bezig houdt als relevante factor zit al op een verkeerd spoor.

@ leeglopende kerken: niets kan het naar de mens tegenhouden, omdat vraag en aanbod elkaar niet vinden. Waar gezocht wordt naar meer geloof wordt gestuit op meer beleving en vertier. Waar wordt gezocht naar trouw aan de leer en de roep van God, wordt gestuit op muren van ... bij de mensen van wie het wordt verwacht.

@ Dwaalleer: om een dwaalleer te onderscheiden moet je toetsen aan het Woord van God, niet aan traditie of gevoel.

@ Gezag: geloof zonder erkenning van het gezag, is een dood geloof.

@ Bottenbley: kies niet voor goedkoop scoren, maar beproef de geesten, of zij uit God zijn.

@ Vermeende dwaalleraars: beproef ze maar en leg op alle slakken zout. Opdat de geesten worden gezien en erkend, dwaalleer ontmaskerd, en de leer versterkt.

@ waarheid: niets is zwart-wit, de mens maakt zich druk over manieren van benadering, en beleving, en evangelisatie, en winnen, en geaccepteerd worden, maar God werkt via onverwachte wegen omdat alle verwachte wegen grotere tegenstand krijgen van de satan, dan de mens aankan. Adam en Eva waren niet zo geestelijk verziekt als de mens van onze tijd met alle zonde die de mens zich heeft eigen gemaakt. Maar zij redden het ook niet.
@bovenstaande: mogelijk dat je minder in raadselen kunt schrijven :)

@ Bottenbley: wil je even naar de titel van deze draad kijken?
Overigens staat niet de MAN maar zijn UITSPRAAK ter discussie hier.

quote:

God roept daarom niet op tot het eventjes voor Hem gaan zitten doen, maar tot trouw en volharding en een blik op de jongste dag, die reeds aanstaande is. Het licht dat wij niet zijn, maar dat via ons uitstraalt, schijnt in verschillende kleuren, en met filters van de zonde, maar vanuit dezelfde voeding.

Dat is geen eenheid in verscheidenheid. Dat is gebrokenheid van de eenheid. Die gebrokenheid kon wel eens net zo normatief in stand worden gehouden als ooit de eenheid van babel werd gebroken. Want waar de mens komt tot een eenheid in macht, wordt de blik en de eer verlegd van God naar de mens.
En een effect is dat de toets van het christelijk zijn in aard van handelen en in trouw aan God bij gebrokenheid niet enkel wordt gemeten tegenover een achtergrond van slechteriken en ongelovigen, maar juist ook tegen een achtergrond van dwalende, en misleidde, en ook rechtvaardig gestelde, dienaars van Jezus Christus. Zodat níemand rechtvaardig gesteld kan worden als het gaat om zijn eigen inbreng als Christen en als dienaar van God.

Hebben wij onze ogen scherpgesteld op wat van God is??
Voor Zijn Eer, Zijn Wet, Zijn Woord, Zijn Kinderen?
Goede vraag. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag :)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:13:32 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 09:34:
[...]
Goede vraag. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag :)

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 01:21:
[...]
Ben je per ongeluk blond???
Ja. :-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:22:51 am »

quote:

Nu de serieuze vraag nog ???/

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:30:13 am »
Kun je die nog even herhalen misschien Riemer Lap, ik vond hem zelf niet zo snel. Dan zal ik proberen vandaag dit topic eens op te schonen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: oktober 22, 2010, 11:39:35 am »

quote:

Kunnen mensen op basis van wat zij zien in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus wederkomt daarbij in acht nemende dat zelfs Christus noch de uur noch de dag weet?

Kon Simeon op basis wat hij gelooft en wat hij ziet in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus komt? Hij geloofde en Christus kwam.

Kan een weerman een oordeel vellen over het weer?
Kan een fruitboomteler een oordeel vellen over de vruchten?
Kan een houthakker een oordeel vellen over de hakrijpheid van een boom?
Kan het feit dat Christus bijna 2000 jaar geleden het uur en de dag niet bekend maakte, beletten dat Christus nu wel een preciezer oordeel af zou geven dan iemand die als een weerman, of als een fruitboomteler, of als een houthakker een waarneming doet?
Zijn de profeten, en apostelen, en Jezus dan zo slecht begrepen dat we maar blijven doorvragen over het wanneer, als de onomwonden en onomstreden boodschap van God is dat het elk moment kan zijn??
Wie denkt dat het niet zo'n vaart loopt, is als de vijf dwaze meisjes die geen olie in de lamp hadden. Zij waren geschikt, en genodigd, maar ze waren op weg naar de winkel om olie te halen, toen de koning kwam.

Laten wij dan aan hen die bij ons olie komen halen ook daadwerkelijk die olie geven die het vuur doet branden en niet uitdoven:
Hij KOMT, Hij KOMT, met grote HAAST !!!

Elk ander antwoord is, hoe verleidelijk ook,  misleidend.

En even een fantasie ter gedachtenbepaling: wie zal het zeggen; misschien ook is het volmaken van het getal wel juist dat alle ware gelovigen Christus ook echt daadwerkelijk reikhalzend moeten gaan verwachten, voor het getal vol komt..
Maar het is steeds de mens die zich bezighoudt met wat niet aan hem, maar aan God is, ondertussen vergetende wat de eigen opdracht en de taak beneden is. Dank voor je opmerkingen daarover.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 11:44:15 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:09:13 pm »
@ Mirt: deze:

quote:

Succes met de schoonmaakaktie :)