quote:
Geplaatst op maandag 01 november 2010 04:48
Het is gewoonweg niet aan te tonen, en door het te verbinden aan crises in deze tijd creëer je angst. Als je het zou verbinden aan bijv het NATO wapenschild dat over 100 jaar ooit in de ruimte moet zweven boven Europa, dan zal dat bij niemand angst wekken. Of over een economische crisis die zich zal aandienen in de 23e eeuw o.b.v. een bepaalde conjunctuurberekening o.i.d. dan zal ook daar niemand angstig om worden.
Jij zegt hier: Je mag de oordelen niet verbinden aan deze generatie, want dan creëer je angst. Verbindt je het echter aan iets van buiten deze generatie, dan zal dat bij niemand angst wekken.Hier toon je een-op-een wat ik noem de hoogmoed om God’s Woord te breken en een eigen goddeloze angstloze waakzaamheid te hanteren. Ook voor wie volstrekt ongelovig is, is meetbaar dat het voor jou wel degelijk uitmaakt of de bijbelse dreigingen worden verbonden met het heden, danwel met de toekomst. Je erkent zelf dat als je het in deze tijd had moeten plaatsen, dat dan alles anders zou zijn. Dan zou er angst opgewekt worden – die je nu dus niet hebt. La voila. Die angstloosheid van jou is – dus – geheel ten onrechte. ..Vestig op prinsen en koningen en graven geen vertrouwen, maar op God alleen.
En voor anderen: struikel niet over het woord “angst”. Het woord staat er goed, maar was niet mijn keuze, en komt door een hier gebracht gebruik en betekenis in de context van angstzaaien. Even goed kan voor angst worden gelezen zorg of nadenken of zenuwachtigheid of schuldig geweten. En sommigen mogen er vreugde in lezen. Het is maar net welke emotie de verbinding tussen de bijbel en de crises van deze tijd teweeg brengt – dát was het onderwerp. Maar elk lezen dat stemt tot sussen is misplaatst. Lees daarom gewoon: angst.
De opdracht is de waakzaamheid. Waakzaamheid alsof Hét elk moment kan gebeuren. Dat is Hét oordeel (of opneming of net gelijk hoe je het noemt) en dat gaat niet over het moment van morgen, maar over nu.
Jij mag iemand diskwalificerend in een hoek zetten? Jij spreekt ergens anders over een arrogant toontje? En opnieuw spreekt je van lomp en arrogant? Waarom struikel je over de mens als je wordt geconfronteerd met inhoud? Ongewenst?: prima. Arrogant?: prima. Onrecht en onwaarheid?: Waar dan?? Als je schelden mag zou je ereplicht moeten zijn om het onrecht en de onwaarheid aan te tonen. Ofwel je haalt mij onder mijn eierdop vandaan en herstelt mijn plaats. Maar in alle gevallen, s.v.p.: heb niet alleen geestelijk inzicht maar ook controle over je verstand en je tong.
Dit is mijn mening, en ik zal nu ingaan op de basis van waaruit mijn eigen mening is gevormd. Hoewel die genoegzaam bekend verondersteld kan worden uit het bovenstaande, zijn de oudste tradities kennelijk inderdaad volstrekt ingeslapen.
quote:
En als hij, Paulus, handelde van rechtvaardigheid, en matigheid, en van het toekomende oordeel, Felix, zeer bevreesd geworden zijnde, antwoordde: Voor ditmaal ga heen; en als ik gelegenen tijd zal hebben bekomen, zo zal ik u tot mij roepen.
Profetie niet in eigen tijd plaatsen???Waarom profeteerden profeten over angst en oordeel in de toekomst? Wat bezielt een profeet om angst te zaaien in het heden over zaken in de toekomst!? Wat is dat voor angstzaaierij?? Sterker nog: bij tijden is het haat-zaaien! Wat bezielt een profeet om angsten los te maken die niet in dezelfde generatie plaatsvinden? Scheer je weg kaalkop, is het advies aan een van de grootste profeten! Waarom zaaide God angst? Let maar op: vele profetieën werden gedaan aan generaties die niet eens zelf de profetie hebben ondergaan. Dat is omdat God steeds het volk bij HEM wil brengen en vervolgens alle tijd en gelegenheid geeft om
bekering te vinden en inzichten te krijgen, en ten tweede omdat veel kwaad wel kwaad is, maar voor zichzelf uitvluchten ziet zoals Adam die vond: Eva deed het Heer! Daarom zal wat vuil is vuiler moeten worden en de maat van het kwaad gevuld, en de hoorn van gramschap overstromen, en dan zal God de tijd en de straf bekorten. De eerste mens zondigde, en sindsdien zijn alle mensen begrepen in die zonde, en daarmee ook in de dood en de reddeloze verlorenheid. Elke dag in die dood is een dag van breken met de dood en opnieuw éénworden met God.
Angstzaaien een vies woord, zoals haatzaaien?Niemand kan het evangelie brengen zonder confrontatie met het kwaad. Geen mens kan God dienen als hij kwaad niet wil benoemen en afstand van nemen. Gaat niet uit den mond van God het kwade en het goede? Geen prediker kan van een nieuwe hemel prediken als hij niet wil spreken over de zonde en de dood en oordeel van dit aardse rijk. Scháám je; waar je God voor de voeten werpt dat de schepping in huidige staat goed is, en niet middenin het oordeel ! Er is één wijze waarop de huidige ellende van de schepping volmaaktheid biedt: wij zijn als het kiemend zaadje dat in het rottende deel van een graankorrel tot volle bloei kan komen. De voeding die wij krijgen uit deze aarde van kwaad en zonde en teleurstelling en verwerping van God door de God-niet-meer-vrezenden, dat is de voeding die gelovige zielen krachtig maak tot dienstbaarheid aan God. Dat kan niet in een volmaakte wereld groeien en volwassen worden in geloof en eerbied en heiliging. Want de diepste gevoelens van liefde worden getoond in trouw en lijden. Maar er is géén lijden, dat de mens niet over zichzelf heeft doen heenstorten!
Hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid! Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten. Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede; Daarom is het dat wij opgeroepen worden tot de verwachting van de jongste dag als is het reeds vandaag. En de enige reden om hem misschien niet vandaag te krijgen, maar morgen, is omdat wij weten dat God nog geduld oefent tot de redding bewerkt is van ook die andere zielen die God heeft verkozen. Moeten wij dan geduld hebben?? Nee, geen geduld, er staat: benaarstigt u! Dat is: handelen vanuit het geloof dat het inderdaad elke dag de laatste dag kan zijn! Ja, daar kunnen wij ons nou echt niets bij voorstellen. En je verliest ook je geloofwaardgheid voor de wereld. Maar wij leven voor God en beter is het dat de wereld ziet dat de christenen er echt klaar voor zijn – al 2000 jaar, dan dat wij de wereld kopiëren in de spot dat het niet zo’n vaart loopt met die plannen van God.
Het Woord van God bevestigt ons dat wij alleen in bewaring zijn gesteld voor de jongste dag, als wij hem ook echt bereid zijn te verwelkomen, en er klaar voor zijn om daadwerkelijk elke dag te starten als een dag van de verwachting van de komst van Christus. Om dáár onze geestelijke planning op af te stemmen.
Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen zorg en zijn eigen verwachting. Maar de overmoedigen zien het gedragspatroon van de dief, slaan de raad in de wind, doen de deur op slot, en nemen de concrete dreiging niet meer concreet – en gaan slapen. Da’s toch waakzaam genoeg?! Maar wie een dief in de nacht verwacht gaat NIET slapen!
Sommigen zullen dit doorlezen, en zich verbaasd afvragen: wat is het verschil; waar gaat dit over? Waarom moet je concreet met Christus’s komst rekenen en Hem niet later mogen verwachten – onder gegeven waakzaamheid? Begin dan even weer bij het begin: de opdracht is om geestelijk alles klaar te hebben staan voor de jongste dag. Dat is de jongste dag inclusief de dood van de wereld en onze buren en onze levens en onze kinderen. En natuurlijk ook inclusief de blijde komst van Christus en de verlossing voor alle ziel die in Hem is. Is er nog iemand die je wilt redden, of waarschuwen? Wil je nog een kans nemen om God te loven en te eren? Wil je nog iets doen uit liefde maar in gebrokenheid? Doe het dan nu. Wil je iets: laat er geen nacht over gaan. Heb je een probleem: los het nu op. Heb je iets te zeggen tegen iemand: spreek hem nu aan en stel niets uit tot morgen. Want ons is haast geboden!!! Een christen leeft altijd bij de dag.
De betekenis van dit verhaal zit ook wat dieper. Ga maar terug naar de profeten van het volk Israël. Waar ging het STEEDS om: ging het om de inhoud van dat voorzegde oordeel? Ging het om die en die voorzegde ramp? Ging het om God’s concrete boodschap voor die en die koning? Nee, zeker niet!! In alle tijden spreken alle profeten het Woord van God en roepen zij altijd op tot terugkeer naar het woord van God. Elke profetie gaat over bekering tot God. Elk oordeel heeft niet het oordeel zelf als onderwerp maar de bekering van mensen. Het onderwerp waarover wij vandaag spreken is dus de BEKERING. Vele generaties loofden God en dienden de Heer. Toch waren er steeds één of meerdere profeten die het volk de weg van bekering opjoegen. Bekering is: wordt wakker! Geloof God in alles, en keer je af van de wereld en van de verleiding van kennis over God. Bekeer je, is de boodschap van de jongste dag! Denk niet dat je er al bent! Want wie zich veilig waant of verhoogd mist de bijbelse boodschap. God’s Woord is recht en waarheid. Zoek die dan ook niet ergens anders! Bekeer je! Buigen voor Gods’Woord is iets geheel anders dan God’s Woord willen begrijpen en inpassen in een groter systeem van begrip en kennis. Want zowel het begrip als de kennis van God maken ons tot vijanden van God. Maar het buigen voor God’s Woord is accepteren van de bijbel, zonder voorbehouden, als meest gezaghebbend – omdat het is gegeven door God de Vader en dient tot aan de jongste dag als leidsnoer en reddingsweg voor wie, in de Geest, God zoekt. Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is.
De betekenis van dit verhaal is ook heel praktisch; gelijk al in deze draad. Spreken over bekering alleen is net zo leeg als spreken over de
waakzaamheid als niemand je
wakker mag houden. Maar deze draad heeft zijn eigen bekeringspunt: Wie in rust is of in balans of in een waakzame voorzichtigheid: SCHRIK OP! Dit is een ALARM-TEST! Bottenbley deed het alarm afgaan; en wat blijkt: we zijn zo ingedommeld, dat we hem verontwaardigd toeroepen: houdt je stil man, wat weet jij van God’s tijden? Angstzaaier! Vergetende dat God zelf heeft geëist en opgeroepen om te allen tijde de wederkomst van Christus te verwachten. Elke nieuwe dag in het besef dat de tijd kort is en het oordeel spoedig! Als God ons Zelf opport, zouden wij elkaar dan niet moeten opporren en er scherp op maken dat we de dag eerder vandaag
daadwerkelijk verwachten, dan morgen?? Want als we hem niet verwachten, dan zijn we er ook niet klaar voor. Klaar zijn we als we kunnen zeggen: Kom nu maar Heer; maar als u nog één dag wacht, O.K., dan zal ik uw boodschap en uw licht nog in heel mijn omgeving doen voelen! Wetende dat het morgen wel echt de laatste dag kan zijn. Ach, wat zouden wij Geheel anders zijn… Men zou nog denken dat we geloven…
Het spijt mij dat mijn woorden je hebben verleid tot geestelijke zwakte en ik hoop dat we erin slagen om dit niet een platform te doen zijn van elkaars oneer, maar eerder tot eer van iemand anders. “Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus; Als gehoorzame kinderen.”
Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele. Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Het volk van God is te herkennen omdat het zich identificeert met die ene, die Christus, die heel het volk voedt en doet handelen als compleet anders dan wie dan ook in de omgeving. Geen meelopers of ogendieners, maar elk voor zich gelouterd door de Geest. “En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.”
Tot slot noem ik over je latere post dat als je meent dat ons verschil is gelegen in een uitgangspunt van Maranatha tegenover Dies Irea, dat je op een verkeerd spoor zit. De tegenstelling is vals; vele malen is reeds genoemd dat het niet gaat om het oordeel zelf. Onze uitgangspunten verschillen op het vlak van daadwerkelijk met elkaar wakende zijn tegenover een geheel verwerpen van de taak tot haasten om klaar te zijn voor de jongste dag. Het is een discussie die implicite oproept tot bekering - dat is vernieuwing van de relatie met God. Dat jij er vanuit jouw leer nog een heel dogma achter doet steken van Rust onder de mantels van de Cleris, dat is begrijpelijk maar als discussievoeding erg misleidend. Je weet toch dat er geen enkele rust wordt geboden onder die mantel aan hen die God’s Woord niet willen inruilen voor inzettingen van mensen?! Dat leidt tot scheuren..
Moet ik meer specifiek op je afzonderlijke reacties ingaan?