Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92244 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #350 Gepost op: november 01, 2010, 05:46:02 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 november 2010 om 17:32:
 Ik accepteer alleen de boodschap die God ons via Zijn Kerk doet toekomen. En die boodschap is, dat alleen de Vader het tijdstip weet en dat we tot die tijd gewoon in hoop moeten leven en vertrouwen op God. Jij neemt liever plaats op God's troon, terwijl ik liever in nederigheid Zijn oordeel afwacht. Daarmee zeg ik niet dat ik geen interesse heb in jouw interpretatie, dat heb ik wel degelijk en die is ook het overdenken waard, maar dat is niet hetzelfde als accepteren.
-------
Volgens mij verschillen we ook niet van mening over het feit dat Christus komt en dat het tijdstip onbekend is... we verschillen alleen van mening over de interpretatie van crises in onze tijd. Jij kiest liever voor de Dies Irae benadering... en ik heb daar gewoon niet zoveel mee, buiten dat het een interessant verschijnsel is.

In feite vat je hier keurig samen wat er steeds al door jou (en mij) gezegd is.
Wederom helder en bedankt _O_
Ik zou overigens bij Kerk liever kiezen voor het Woord  O-)
« Laatst bewerkt op: november 01, 2010, 05:53:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: november 01, 2010, 11:42:22 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 november 2010 om 16:31:
[...]

omdat ik om het goed toe te lichten dit betekent enorm veel tijd te moeten investeren. Ik weet niet of ik dat ook goed genoeg kan en ik weet niet of ik daar op dit moment ook de energie voor heb. Ik had op mijn gevoel al eerder besloten beperkt bij te dragen en merk nu dat ik iets doe wat tegen dat gevoelbesluit in gaat. Voor mij is de vraag relevant of ik wel op dit forum hoor.

Je gooit een balletje op, er wordt op geschoten en je kunt niet meer uitleggen wat je balletje was?
Zoiets ervaar ik namelijk nu.
Jij zegt: zie de tekenen van de tijd en trek je conclusie (heel kort door de bocht, dat weet ik, maar toch...)
Ik zeg: wees waakzaam, besef dat het elke dag kan komen (en bid daar ook voor!!!) maar strooi geen angst met verhalen waarin wij mensen denken de agenda Gods te kennen.
En als er dan vragen komen dan zeg jij: "Ik weet niet of ik tijd heb om dit uit te leggen".
Ik heb begrip voor je situatie maar had je dan niet veel eerder de stekker uit deze draad moeten trekken?
Er staan nogal wat vragen van mensen open naar jou toe.
Het zou fijn zijn als je die mensen wel van antwoord kunt en wilt voorzien. Niet binnen een dag maar wel een antwoord.
Je wordt namelijk wel gewaardeerd hier :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: november 02, 2010, 01:45:27 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 november 2010 om 17:32:
 Ik accepteer alleen de boodschap die God ons via Zijn Kerk doet toekomen.

Dat beweren we ook vanuit onze overtuigingen. Zijn Kerk is immers het lichaam van Christus die als de heilige Geest in ons werkt en ons bind en zo worden we in vertrouwen op zijn Woord in Jezus Christus onderwezen in de waarheid. Dus hierin geen verschil.

quote:

En die boodschap is, dat alleen de Vader het tijdstip weet en dat we tot die tijd gewoon in hoop moeten leven en vertrouwen op God.

Dat geloven wij allemaal hier. Ook geen verschil.

quote:

Jij neemt liever plaats op God's troon,

Je weet wel beter. We hebben het hier gewoon over hele lappen bijbelteksten over de les van de vijgeboom en  het meemaken van de wederkomst door de generatie die het hout van de vijgeboom ziet uitbotten. Zo sola scriptura als wat. Zo reformatorisch verantwoord als maar kan, zoals een bonderkammaraad dat van me zou zeggen :) .

Ik denk dat ik je visie begrijp als ik zeg: vele generaties herkennen zich in het beeld dat er in de bijbel geschetst wordt van de mensen van de laatste dagen en het beeld van de vijgeboom dat uitbot.

Zelf persoonlijk moet ik eerlijk wezen: ik vindt toch de situatie in deze tijd beter aansluiten bij de bijbelgedeelte van het gedrag van de mensen, dan de voorgaande situaties, als het om west-Europa gaat. En die van de generaties na mij nog weer beter aansluiten.

En dan blijven we met de uitspraak van Jezus zitten: "deze generatie zal niet voorbijgaan, voor dit alles geschied."

Welke generatie is dat? en kan die generatie signalen oppikken van dat Jezus snel weerkomt? Hoe kunnen zij van de vijgeboom deze les leren?

een generatie zal toch het één en ander zo duidelijk er van merken dat ze Jezus kunnen verwachten.

Ik bedacht me de opkomst van een wereldgodsdienst van de Anti-Christ en volgens mij was dat al voor de opname, zou dat het signaal kunnen zijn? Is het signaal een wereldwijde in elkaar storten van het christendom? Is het een wereldwijde vervolging van christenen of de dag waarop heel de wereld berijkt is met het evangelie? Of als alle gelovige joden weer teug zijn in Israël of spontaan tot Jezus bekeren?

Dat soort vragen schieten me te binnen, bij de vraag: "hoe leer je nu de les van de vijgeboom?"

Uiteindelijk is de situatie daar dat de maat van de zonden vol is. Zo puur op basis van de bijbelteksten kan ik niet precies zeggen wanneer het is, maar wel dat de mensen meer in het plaatje passen naar mijn idee dan die van de vijftiger jaren bijvoorbeeld en die van de gouden eeuw.

Ik wil daar gerust de tekst nog eens bij pakken en aangeven wat ik daar dan precies in zie, maar ik geloof dat de sfeer hier nog te gespannen is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: november 02, 2010, 01:55:48 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2010 om 17:46:
[...]

Mijn bezwaar is dat de kritiek eigenlijk helemaal niet aansluit bij ons commentaar. Ik kan er niet wat anders mee dan het maar als een "misverstand" omschrijven. Het draaien om de hete brei, namelijk de les van de vijgeboom en  de discussie over welke generatie Jezus nu eigenlijk spreekt. Die teksten kan met jullie zienswijze evengoed uit de bijbel geschrapt worden, als ik het zo bekijk, want de les van de vijgeboom en de generatie die dat meemaakt is iets waar jullie telkens om heen draaien, dat terwijl wij die verzen behandelen.

Dat is precies de reden waarom jullie kritiek op onze commentaar niet aansluiting vindt. Een voorbeeld aanhalen van een apostel Johannes die vanwege de tekst "deze generatie zal niet voorbij gaan" (die we behandelen) zelfs nog Jezus in zijn leven verwacht had, blijkt niet te landen, valt me op.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 01:59:40 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: november 02, 2010, 02:10:14 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2010 om 23:42:
Ik zeg: wees waakzaam, besef dat het elke dag kan komen (en bid daar ook voor!!!) maar strooi geen angst met verhalen waarin wij mensen denken de agenda Gods te kennen.
:)

Dit is nu een voorbeeld van dat jouw kritiek met commentaar totaal niet slaat op de sola scriptura discussie die wij voeren.

Hij zegt: ik geloof dat ik het nog zal meemaken dat Jezus weerkomt. Ik zie daar niets angstaanjagends aan. Hij geloofd een visioen erover uit de EO-Visie, wat trouwens geen tijdstip meld.

Ik zeg: ik zie de kans heel groot dat het zo is, al weet ik niet wie nu die generatie precies is die het hout ziet uitbotten en geloof een visioen erover uit de EO-Visie, wat trouwens geen tijdstip meld.

Ik ervaar geen angst om eerlijk te zijn. In tegendeel. Ik wordt er opgewekt van.
De angst is een lijdend sterven. Maar stel het je eens voor dat Jezus je op komt halen? Denk het je in? Elia weet hoe het is. Dat is toch juist iets om er helemaal niet bang voor te hoeven zijn?

Waar zit de angst in het verhaal? Waarvoor? Ik zie dat niet. Volgens mij hoeft enkel een kind van satan angst te hebben. Een kind van God juist niet.

Nog zo'n mooie gedachte: stel nu dat de grote sabbath binnenkort aanbreekt. Al de ellende weg, dat is toch heerlijk :) ?
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 02:25:12 am door gaitema »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: november 02, 2010, 05:01:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2010 om 17:46:

Graag gedaan...  :*)

quote:

Als je daarmee doelt op Christus, dan ga ik akkoord.  ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: november 02, 2010, 05:28:56 am »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2010 om 01:45:

Dat beweren we ook vanuit onze overtuigingen. Zijn Kerk is immers het lichaam van Christus die als de heilige Geest in ons werkt en ons bind en zo worden we in vertrouwen op zijn Woord in Jezus Christus onderwezen in de waarheid. Dus hierin geen verschil.

Wow, niet te hard van stapel lopen…even een paar tandjes terugschakelen, er is mss geen verschil qua zienswijze vwb Christus' wederkomst. Wat Kerk betreft is er een behoorlijk groot verschil. Vandaar even mijn doorhaling.

quote:

Dat geloven wij allemaal hier. Ook geen verschil.

Prima!

quote:

Je weet wel beter. We hebben het hier gewoon over hele lappen bijbelteksten over de les van de vijgeboom en  het meemaken van de wederkomst door de generatie die het hout van de vijgeboom ziet uitbotten. Zo sola scriptura als wat. Zo reformatorisch verantwoord als maar kan, zoals een bonderkammaraad dat van me zou zeggen.

Ik weet inderdaad wel beter!  :+

Je bedoeld natuurlijk:  de reformatorische interpretatie van lappen bijbelteksten. En dan ook nog eens via het onbijbelse sola scriptura, nóg onverantwoorder kan haast niet zouden mijn katholieke kameraden zeggen. ;)

quote:

Zelf persoonlijk moet ik eerlijk wezen: ik vindt toch de situatie in deze tijd beter aansluiten bij de bijbelgedeelte van het gedrag van de mensen, dan de voorgaande situaties, als het om west-Europa gaat. En die van de generaties na mij nog weer beter aansluiten.
Ja, ik waardeer je eerlijkheid ten zeerste maar als jij dat vind, dan is dat toch jouw interpretatie van de situatie? En niet die van de bijbel?

quote:

En dan blijven we met de uitspraak van Jezus zitten: "deze generatie zal niet voorbijgaan, voor dit alles geschied."

Welke generatie is dat? en kan die generatie signalen oppikken van dat Jezus snel weerkomt? Hoe kunnen zij van de vijgeboom deze les leren?

Dan komen we op het terrein van gerealiseerde eschatologie en de nog te verwachten eschatologie. Dat is een nogal complex vraagstuk en daar ga ik mijn vingers even niet aan branden, als je het niet erg vind. ;)

Ten eerste omdat ik er niet echt in thuis ben, maar vooral ook omdat ik niet de tijd heb om dit uit te pluizen. Bovendien is er ook geen eenduidig antwoord…

quote:

Ik bedacht me de opkomst van een wereldgodsdienst van de Anti-Christ en volgens mij was dat al voor de opname, zou dat het signaal kunnen zijn? Is het signaal een wereldwijde in elkaar storten van het christendom? Is het een wereldwijde vervolging van christenen of de dag waarop heel de wereld berijkt is met het evangelie? Of als alle gelovige joden weer teug zijn in Israël of spontaan tot Jezus bekeren?

De opname? Wat bedoel je daarmee? Maar goed, ik kan je vragen niet beantwoorden… ik kan de tekenen niet duiden, het is in God's handen.

quote:

Uiteindelijk is de situatie daar dat de maat van de zonden vol is. Zo puur op basis van de bijbelteksten kan ik niet precies zeggen wanneer het is, maar wel dat de mensen meer in het plaatje passen naar mijn idee dan die van de vijftiger jaren bijvoorbeeld en die van de gouden eeuw.

Dat zou kunnen. Het kan ook dat het christendom nu een tijd zal moeten lijden om daarna glorieus te verrijzen… Wie weet zitten we nu in de lijdenstijd en moeten we gewoon hoop hebben?

quote:

Ik wil daar gerust de tekst nog eens bij pakken en aangeven wat ik daar dan precies in zie, maar ik geloof dat de sfeer hier nog te gespannen is.
Mwah, zolang het gaat met respectvol uitwisselen van argumenten is er niks aan de hand. :)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 05:34:03 am door St. Ignatius »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: november 02, 2010, 06:49:02 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 02 november 2010 om 05:28:
[...][...]

De opname? Wat bedoel je daarmee?
Ik weet ook niet precies wat Gaitema bedoelt, de opname wordt normaal dacht ik alleen gebruikt door hen die geloven in een letterlijk duizendjarig rijk na de opname van de gelovigen. Het wordt in de meeste protestantse kerken niet zo geleerd.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: november 02, 2010, 09:40:15 am »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2010 om 02:10:
[...]

Dit is nu een voorbeeld van dat jouw kritiek met commentaar totaal niet slaat op de sola scriptura discussie die wij voeren.

Mag ik je aanraden om het boekje " Pastoraal Deposito" eens op te snorren en te gaan lezen?
Daar staat een schitterend verhaal in over hoe mensen in de reformatie soms omgaan met de Bijbel rondom een vrouw die de samenkomsten van een andere gemeente bezoekt omdat ze bij het zien van de tram de tekst "Voeg U bij deze wagen" in gedachten kreeg.
Ofwel: eindtijdpraten in de zin van "binnen zoveel jaar" is domweg geklets in de ruimte.
Alle teksten ten spijt: belangrijkste in de omgang met Gods agenda blijft de wijze waarop God zelf over Zijn plan spreekt: zelfs de Zoon weet er niets van.
Dan kun je wel mooie teksten over vijgenbomen roepen maar het is enkel een voorbeeld waarin we er op gewezen worden om wakker te blijven.
En wederom struikel je over het woordje "angst" terwijl er meer dan dat staat.

quote:

Hij zegt: ik geloof dat ik het nog zal meemaken dat Jezus weerkomt. Ik zie daar niets angstaanjagends aan. Hij geloofd een visioen erover uit de EO-Visie, wat trouwens geen tijdstip meld.

Ik zeg: ik zie de kans heel groot dat het zo is, al weet ik niet wie nu die generatie precies is die het hout ziet uitbotten en geloof een visioen erover uit de EO-Visie, wat trouwens geen tijdstip meld.

Ik ervaar geen angst om eerlijk te zijn. In tegendeel. Ik wordt er opgewekt van.
De angst is een lijdend sterven. Maar stel het je eens voor dat Jezus je op komt halen? Denk het je in? Elia weet hoe het is. Dat is toch juist iets om er helemaal niet bang voor te hoeven zijn?

Waar zit de angst in het verhaal? Waarvoor? Ik zie dat niet. Volgens mij hoeft enkel een kind van satan angst te hebben. Een kind van God juist niet.
INderdaad: een kind van God HOEFT geen angst te hebben. Toch zijn er hele groepen mensen die én kind van God zijn én toch angst kennen.
Het één sluit op deze aarde gezien de zonde niet uit.

quote:

Nog zo'n mooie gedachte: stel nu dat de grote sabbath binnenkort aanbreekt. Al de ellende weg, dat is toch heerlijk :) ?

Wederom: inderdaad heerlijk.
Vertel dat ook even aan je broers en zussen in de orthodox gereformeerde kerken :)

Waar jij de mist in gaat is dat je Sola Scriptura in deze wel heel erg nauw gaat nemen.
Het staat in de bijbel dus....
Dan kom je op de visie die je hebt op de Bijbel en die kan tussen jou en mij en st. nog wel eens heel  verschillend zijn.

En nu niet schrikken: ik verwacht de wederkomst vandaag. Elke minuut, seconde.
Dat is een levenshouding.
En dat is daarmee wat anders dan roepen dat ik binnen pakweg zoveel tijd de wederkomst zie komen omdat ik de tijden kan plaatsen in de agenda van God.
We hebben immers geen flauw idee wat er feitelijk allemaal gaat komen (we lezen alleen in de Bijbel over rampen etc. die er over aarde zullen gaan maar nergens lezen we over wat die rampen exact zullen inhouden. Mogelijk zelfs dat onze interpretatie van rampen veel te lichtzinnig is?)

Nog even een tip: lees de Bijbel is geen Puzzelboek van ds.Tj. Boersma eens.

Conclusie: we staan in de visie op hoe om te gaan met dergelijke teksten niet in dezelfde lijn.
Angst hoeft er niet te zijn, we moeten echter wel beseffen dat er mensen zijn die bang worden bij berichten dat Jezus binnen afzienbare tijd terug zal komen.
Kinderen van God mogen weten dat Hij hen zal bewaren.
De psalmen staan er vol van!

En als je dan graag een tekst wil:
6 Hoe groot zijn uw daden, HEER,
hoe peilloos diep uw gedachten.
7 Het dringt tot de dommen niet door
en dwazen kunnen het niet vatten:

(Psalm 92)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 09:51:48 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: november 02, 2010, 09:53:50 am »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2010 om 01:45:
offtopic:Die spanning komt denk ik omdat je het teveel naar je persoonlijk toe gaat trekken. Probeer zeker op een forum zaken wat van afstand te beschouwen. Scheelt een hoop spanning.
Oftewel: houdt je haaks :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: november 02, 2010, 10:15:28 am »
Intressant: http://www.christianreviv....nl/sermons-n/preek75.htm

Ik lees daar dit:

quote:

Over de vertaling van het Griekse woord 'tachu' (spoedig)

Ik heb me verdiept in de betekenis van het in Openbaring 22:12 gebruikte Griekse woord 'tachu' dat behalve de bekende betekenis van 'spoedig,' ook ‘spoedig, nadat’ of ‘zonder vertraging’ of 'volgens plan' zou kunnen betekenen. Dan zou het hier in de tekst dus ook zo kunnen worden vertaald: ‘Ik kom volgens plan,'  aangevuld met: ' en zonder vertraging.' Zo vertaald kan het woord niet meer tot fanatieke en misleidende verwachtingen aanleiding geven. Maar dan stel ik wel de vraag welk plan hier dan bedoeld zou zijn. Het antwoord wordt door de Schrift zelf gegeven: Het plan van de hemelse Vader. Jezus zei in Handelingen 1:7 dat alleen de Vader het tijdstip weet waarop alles hersteld zal worden. Dat herstel zal bewerkt worden als Jezus Christus terugkeert (Handelingen 3:19-21). De Vader in de hemel heeft het grote Masterplan en kent de datum waarop Hij alles tot de voleinding en vervulling zal brengen. In het licht hiervan is de vertaling van Openbaring met, "Zie, ik kom volgens plan en zonder vertraging," heel goed te verdedigen en zo zal deze tekst ook geen aanleiding zijn tot allerlei voorspellingen en ongegronde verwachtingen.
Wederom intressant :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: november 02, 2010, 12:33:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 november 2010 om 09:53:
[...]
offtopic:Die spanning komt denk ik omdat je het teveel naar je persoonlijk toe gaat trekken. Probeer zeker op een forum zaken wat van afstand te beschouwen. Scheelt een hoop spanning.
Oftewel: houdt je haaks :)

Ik zie de spanning op dit moment bij iedereen Riemer in woorden en termen die links en rechts naar elkaar gegooid worden.

Ik heb zo iets van: deze discussie heeft geen nut.

Laat maar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: november 02, 2010, 12:48:49 pm »

quote:

mirt schreef op 02 november 2010 om 06:49:
[...]

Ik weet ook niet precies wat Gaitema bedoelt, de opname wordt normaal dacht ik alleen gebruikt door hen die geloven in een letterlijk duizendjarig rijk na de opname van de gelovigen. Het wordt in de meeste protestantse kerken niet zo geleerd.

Daar heb je zo iets: ik dacht dat alle christenen letterlijk geloven in de komst van het duizendjarige rijk en de opname van de gelovigen.

Ik zelf geloof echter niet dat het duizendjarige vredesrijk hier op deze planeet is, maar op een nieuwe aarde en een nieuwe hemel die samen in elkaar over zijn gegaan.

Ik heb wel eens iets van een katholieke visie gelezen, maar snapte er toen weinig van wat dat nu eigenlijk betekende.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 12:49:17 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: november 02, 2010, 12:50:12 pm »
Opname: Jezus komt op de wolken om ons op te halen. Een man en vrouw lagen in bed. De één wordt meegenomen en de ander blijft achter.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: november 02, 2010, 01:04:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2010 om 12:48:
[...]

Daar heb je zo iets: ik dacht dat alle christenen letterlijk geloven in de komst van het duizendjarige rijk en de opname van de gelovigen.

Ik zelf geloof echter niet dat het duizendjarige vredesrijk hier op deze planeet is, maar op een nieuwe aarde en een nieuwe hemel die samen in elkaar over zijn gegaan.
Dat geloof ik ook. Maar daar wordt het woord 'opname' bijna nooit voor gebruikt. Vandaar dat ik dacht: laat ik het even aankaarten.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: november 02, 2010, 01:16:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2010 om 12:33:
[...]

Ik zie de spanning op dit moment bij iedereen
Ik niet, dat is ook belangrijk om te weten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: november 02, 2010, 02:07:48 pm »

quote:

mirt schreef op 02 november 2010 om 13:16:
[...]

Ik ook niet, wel merk ik dat er hier en daar uitleg wordt gegeven aan andermans woorden waarbij er ook gevraagd had kunnen worden wat die ander bedoelt.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: november 02, 2010, 03:12:27 pm »

quote:

Ik ook niet... zolang het niet op de persoon wordt betrokken en bij uitwisselen van argumenten blijft, zie ik sowieso geen probleem. Als iemand overtuigd is van zijn standpunt is er ook geen reden tot 'oververhitting' lijkt mij zo.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 03:15:13 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: november 02, 2010, 03:24:16 pm »

quote:

mirt schreef op 02 november 2010 om 06:49:

Aha, dank voor de toelichting. Is dit wat men in amerika 'rapture' noemt? Was dat niet een uitvinding van de 19e eeuwse engelsman Darby? Als ik het goed begrepen heb zijn daar ook weer varianten van... Ik zal eens gaan googlen, want zover ik begrepen had werd dit alleen geloofd door evangelicale amerikanen... maar nu dus ook in Nijverdal. Zo zie je maar: Elke dag leert men weer bij...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: november 02, 2010, 03:44:13 pm »
Gaitema gebruikt de term, maar volgens mij gelooft hij daar niet op deze manier in, even voor de duidelijkheid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: november 03, 2010, 12:58:28 am »

quote:

mirt schreef op 02 november 2010 om 13:04:
[...]

Dat geloof ik ook. Maar daar wordt het woord 'opname' bijna nooit voor gebruikt. Vandaar dat ik dacht: laat ik het even aankaarten.
O, gelukkig :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: november 03, 2010, 01:04:24 am »

quote:

[...]

De genen die mij bijvielen haakten stuk voor stuk af, vanwege dat wat ik wel zie vermoed ik.

Profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen, zijn ontmoedigende termen om naar je hoofd te krijgen. Je proeft dan een onaangename sfeer en dat dood de discussie. Vooral omdat we denk ik alle vier vertrouwen op Gods leiding in het bijbel lezen en Gods Woord als raadgever. Voor ons spreken niet wij, maar Jezus door zijn Geest tot onze harten en overtuigt onze gedachten van de waarheid. Dat ontkracht voor ons persoonlijk al de termen "profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen."

Verder denk ik dat we telkens in een circeltje draaien in de discussies.

Okidoki zegt dat hij de instelling aanneemt dat Jezus de volgende dag weerkomt. Prima, ik accepteer dat. Sterker nog, het is ook deel van mijn eigen geloof. Ik ben al lang blij als Hij morgen komt. Dan moet ik nu wel even opzoek naar de beruchte boom die geplant moet worden :D

Ik zelf vind het gebruik door ds. Bottenbley van de vers "deze generatie zal geenzins voorbij gaan, voor dit alles is geschied" de oplossing op mijn mond vol tanden die ik tegen over Piebe moest laten zien, die vroeg waar die tekst op sloeg. Al zou ik niet zo stellig beweren als hij doet dat het binnen 25 jaar gebeurd. De redenen waarom heb ik ook toegeligd. Daar is inhoudelijk naar mijn gevoel ook niet echt aansluitend bijbelsgefundeerd sterk op gereageerd.

Mijn eerdere visie op die vers was een uitspraak van een gereformeerd gezinde dominee in de EO-Visie dat Jezus zich mogelijk in die uitspraak had vergist als een mogelijkheid of dat de mensen zijn Woorden verkeerd hebben opgeschreven of deze woorden zelfs erbij aan hebben geschreven, zonder dat ze door Jezus ooit waren verteld of dat het iets met de heilige Geest te maken zou hebben. Ik begreep die vers nooit.

Bij de uitspraak van ds. Bottenbley over die vers in combinatie met eerdere verzen en het visioen die ik al maanden ervoor in de Visie van de EO gelezen had en alles wat te maken heeft met de hele valse Lakelandopwekking en de waarschuwende visioen daartegen die ik eens las, geeft bij mij een bepaalde inkijk in die tekst, waar ik wel in geloven kan.

Ik geloof dat het iets is van: "ik zie ik zie, wat jij anders ziet." (volgende dag, 25 jaar of 1000 jaar. Het komt toch wanneer het komen moet en ieder heeft daar zo zijn kijk op)

Wat wel het resultaat is van deze discussie: dat er eens de gereformeerde en verschillende soorten "evangelische" visies     werden gedeeld, al ging het wat mij betreft niet echt grondig de diepte van Gods Woord, (God in Jezus met hun heilige Geest door) de bijbel in. Het bleef beperkt bij eigenlijk slechts één tekst: "Jezus komt als een dief in de nacht."

Volgens mij reageerde Small Brother trouwens vanuit de gereformeerde visie op een inzichtelijke wijze, gepaard met Wijsheid.

De rest van de teksten is naar mijn bescheiden mening oppervlakkig op gereageerd of bewust ontweken. Mijn vragen erover werden ontwijkend beantwoord.

Ik schrijf "evangelische" tussen haakjes, omdat het volgens mij een samenraapwoord is voor iedereen die op grond van de bijbel probeerd het woord van God te verstaan of denkt te ontvangen van de heilige Geest buiten de traditionele protestantse en katholieke visies om, en dat vindt ik jammer. Het geeft een gevoel van: "ik erken jouw vertrouwen op Jezus' sturing met de heilige Geest niet."
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 02:18:04 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #372 Gepost op: november 03, 2010, 01:16:06 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 02 november 2010 om 15:24:
[...]

Aha, dank voor de toelichting. Is dit wat men in amerika 'rapture' noemt? Was dat niet een uitvinding van de 19e eeuwse engelsman Darby? Als ik het goed begrepen heb zijn daar ook weer varianten van... Ik zal eens gaan googlen, want zover ik begrepen had werd dit alleen geloofd door evangelicale amerikanen... maar nu dus ook in Nijverdal. Zo zie je maar: Elke dag leert men weer bij...
Ik weet eerlijk gezegd niet waar je op doelt. Ik gebruikte de term "opname", omdat ik die in de tienerkring heb geleerd. Ik heb bij eindtijdsvisies veel vragen, maar kon weer redelijk meegaan in de visie die ik las in het boek "gelukkig gereformeerd" op het boek Openbaringen. Het blijft een moeilijk boek, trouwens, die Openbaringen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #373 Gepost op: november 03, 2010, 01:57:59 am »
oeps.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 01:58:19 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #374 Gepost op: november 03, 2010, 03:10:48 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2010 om 01:04:

Profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen, zijn ontmoedigende termen om naar je hoofd te krijgen. Je proeft dan een onaangename sfeer en dat dood de discussie.

Ik denk dat het vooral ook een discussie doodt als men oneerlijke en eenzijdige argumenten gebruikt. Je noemt nu een aantal termen die in dit topic aan de orde kwamen, maar vertel dan nu ook gewoon wat de aanleiding voor het gebruik van die termen waren? ... of was die aanleiding niet ontmoedigend, beledigend en onaangenaam omdat het uit 'jouw' hoek kwam?

quote:

Vooral omdat we denk ik alle vier vertrouwen op Gods leiding in het bijbel lezen en Gods Woord als raadgever. Voor ons spreken niet wij, maar Jezus door zijn Geest tot onze harten en overtuigt onze gedachten van de waarheid. Dat ontkracht voor ons persoonlijk al de termen "profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen."

Dus nu probeer je mensen die het niet met jou eens zijn weg te zetten als mensen die niet vertrouwen op God's leiding, niet de Geest in hun hart hebben etc? En dat oordelen over anderen noem je dan een vrucht van de Geest ofzo?

quote:

Volgens mij reageerde Small Brother trouwens vanuit de gereformeerde visie op een inzichtelijke wijze, gepaard met Wijsheid.

Dat hij vanuit gereformeerde visie reageert kan ik niet beoordelen, dat kunnen andere hier op dit forum beter dan ik. Dat hij zich lomp en arrogant uitdrukt, valt mij dan weer wel op. Maar omdat hij uit 'dezelfde hoek' als jou komt, maakt dat je natuurlijk niets uit... Daarom noemde je dus wel eerder mijn gebruik van het woord 'arrogant', maar noem je nergens de werkelijke aanleiding: zijn neerbuigende lompe bewoordingen. En is dat 'eerlijk en open' een discussie voeren? Is dat dan ook een vrucht van die Geest die je zegt te hebben?

quote:

De rest van de teksten is naar mijn bescheiden mening oppervlakkig op gereageerd of bewust ontweken. Mijn vragen erover werden ontwijkend beantwoord.

Als ik eerlijk beken dat ik niet thuis ben in de leer van de gerealiseerde eschatologie en dat ik om die reden daar geen antwoord op kan geven, dan noem jij dat een ontwijkend antwoord? Je hebt liever dat je gesprekspartner liegt en één of ander kletsverhaal ophangt in plaats van gewoon eerlijk de waarheid zegt?

Als dat te oppervlakkig voor je is dan zie ik graag jouw uiteenzetting over gerealiseerde en nog te verwachten eschatologie tegemoet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #375 Gepost op: november 03, 2010, 10:01:03 am »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2010 om 01:04:
[...]

De genen die mij bijvielen haakten stuk voor stuk af, vanwege dat wat ik wel zie vermoed ik.

Profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen, zijn ontmoedigende termen om naar je hoofd te krijgen. Je proeft dan een onaangename sfeer en dat dood de discussie. Vooral omdat we denk ik alle vier vertrouwen op Gods leiding in het bijbel lezen en Gods Woord als raadgever. Voor ons spreken niet wij, maar Jezus door zijn Geest tot onze harten en overtuigt onze gedachten van de waarheid. Dat ontkracht voor ons persoonlijk al de termen "profaan, arrogantie, angst aanjagen, versplukkerij en Gods agenda invullen."
Wat meer opvalt is dat als iemand hier aangeeft dat hij / zij van mening is dat tijdsduidingen en voorspellingen niet kunnen / horen / mogen / passend zijn dat er dan van de "gelovers" een tegenaanval komt en dat kennelijk niet gezegd mag worden dat er mensen zijn die vinden dat het gewoon niet hoort om zo met Gods Woord om te gaan.
Tja, en dat een woord als "profaan"  verkeerd landt zou ook te wijten kunnen zijn aan een gebrek aan kennis wat betreft de betekenis van het woord :)

Reeds eerder stelde ik een vraag waar keurig omheen gekletst wordt. Het ging over of wij mensen zo de agenda van God dienen in te vullen.

quote:

Verder denk ik dat we telkens in een circeltje draaien in de discussies.

Okidoki Riemer zegt dat hij de instelling aanneemt dat Jezus de volgende dag weerkomt. Prima, ik accepteer dat. Sterker nog, het is ook deel van mijn eigen geloof. Ik ben al lang blij als Hij morgen komt. Dan moet ik nu wel even opzoek naar de beruchte boom die geplant moet worden :D
Die boom moet je niet gaan zoeken, er zijn genoeg andere dingen te doen op de wereld :)
Plant eens een boompje is reclame voor een slecht merk bier :)

quote:

Ik zelf vind het gebruik door ds. Bottenbley van de vers "deze generatie zal geenzins voorbij gaan, voor dit alles is geschied" de oplossing op mijn mond vol tanden die ik tegen over Piebe moest laten zien, die vroeg waar die tekst op sloeg. Al zou ik niet zo stellig beweren als hij doet dat het binnen 25 jaar gebeurd. De redenen waarom heb ik ook toegeligd. Daar is inhoudelijk naar mijn gevoel ook niet echt aansluitend bijbelsgefundeerd sterk op gereageerd.
Er is wel degelijk gewezen op wat de Bijbel leert. En dan lezen we dat enkel God de dag en tijd weet.
Ergo: wij weten van niets. Kunnen denken dat de vijgenboom aan het uitbotten is maar dat is onze perceptie. Niets meer dan dat.

quote:

Mijn eerdere visie op die vers was een uitspraak van een gereformeerd gezinde dominee in de EO-Visie dat Jezus zich mogelijk in die uitspraak had vergist als een mogelijkheid of dat de mensen zijn Woorden verkeerd hebben opgeschreven of deze woorden zelfs erbij aan hebben geschreven, zonder dat ze door Jezus ooit waren verteld of dat het iets met de heilige Geest te maken zou hebben. Ik begreep die vers nooit.

Bij de uitspraak van ds. Bottenbley over die vers in combinatie met eerdere verzen en het visioen die ik al maanden ervoor in de Visie van de EO gelezen had en alles wat te maken heeft met de hele valse Lakelandopwekking en de waarschuwende visioen daartegen die ik eens las, geeft bij mij een bepaalde inkijk in die tekst, waar ik wel in geloven kan.

En dan kom je op een punt waar ik afhaak en ik merk dat St. daar ook afhaakt.
Voor een Katholiek geldt immers: Woord en Christus en Kerk zijn één.
En ook ik haak af bij mensen die visioenen gaan aanhalen die ze veertig jaar geleden zeggen gehoord te hebben.
Kun je dat nog toetsen?
Nee.
Dus: humbug conform Dickens (denk ik dan).

quote:

Ik geloof dat het iets is van: "ik zie ik zie, wat jij anders ziet." (volgende dag, 25 jaar of 1000 jaar. Het komt toch wanneer het komen moet en ieder heeft daar zo zijn kijk op)

Wat wel het resultaat is van deze discussie: dat er eens de gereformeerde en verschillende soorten "evangelische" visies     werden gedeeld, al ging het wat mij betreft niet echt grondig de diepte van Gods Woord, (God in Jezus met hun heilige Geest door) de bijbel in. Het bleef beperkt bij eigenlijk slechts één tekst: "Jezus komt als een dief in de nacht."

Nope, SB reageerde vanuit zijn visie. Dat daar mogelijk gereformeerde trekken in zitten kan prima zijn.
Maar gereformeerd en eindtijdvoorspellingen gaan niet zo samen.
Gereformeerden zijn eerder van het "weest waakzaam" type en van het "bidt en werkt" uitvoeringstype.
(wederom: denk ik dan.....)

quote:

Dat kan komen omdat heel veel teksten die jij relevant vindt voor anderen mogelijk helemaal niet relevant zijn?
Daarnaast: als ik van mening ben dat ik op grond van de Bijbel leer dat ik Gods agenda niet beheer maar Hij de mijne dan heeft het al geen enkele nut om dergelijke teksten te gaan duiden in de zin van "de tijd is er binnen nu en 25 jaar".
Ik ben er heilig van overtuigd dat het in die zin ook een vorm van beledigen is dat mensen denken Gods agenda en invulling van Zijn plan te kunnen doorgronden.

Ik heb me verdiept in de betekenis van het in Openbaring 22:12 gebruikte Griekse woord 'tachu' dat behalve de bekende betekenis van 'spoedig,' ook ‘spoedig, nadat’ of ‘zonder vertraging’ of 'volgens plan' zou kunnen betekenen. Dan zou het hier in de tekst dus ook zo kunnen worden vertaald: ‘Ik kom volgens plan,'  aangevuld met: ' en zonder vertraging.' Zo vertaald kan het woord niet meer tot fanatieke en misleidende verwachtingen aanleiding geven. Maar dan stel ik wel de vraag welk plan hier dan bedoeld zou zijn. Het antwoord wordt door de Schrift zelf gegeven: Het plan van de hemelse Vader. Jezus zei in Handelingen 1:7 dat alleen de Vader het tijdstip weet waarop alles hersteld zal worden. Dat herstel zal bewerkt worden als Jezus Christus terugkeert (Handelingen 3:19-21). De Vader in de hemel heeft het grote Masterplan en kent de datum waarop Hij alles tot de voleinding en vervulling zal brengen. In het licht hiervan is de vertaling van Openbaring met, "Zie, ik kom volgens plan en zonder vertraging," heel goed te verdedigen en zo zal deze tekst ook geen aanleiding zijn tot allerlei voorspellingen en ongegronde verwachtingen.

quote:

Ik schrijf "evangelische" tussen haakjes, omdat het volgens mij een samenraapwoord is voor iedereen die op grond van de bijbel probeerd het woord van God te verstaan of denkt te ontvangen van de heilige Geest buiten de traditionele protestantse en katholieke visies om, en dat vindt ik jammer. Het geeft een gevoel van: "ik erken jouw vertrouwen op Jezus' sturing met de heilige Geest niet."

Nee hoor, het gaat mogelijk veel verder.
Er zijn zelfs mensen die stellen dat alles wat evangelisch is botweg niet van God kan komen, er zijn charismatischi die de kerken uit de reformatie foute kerken vinden.
Welkom in de wereld die christendom heet zou ik zeggen.

Al met al: trek het je niet persoonlijk aan maar probeer er van te leren wat anderen zeggen en geloven :)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #376 Gepost op: november 03, 2010, 10:03:04 am »

quote:

Geplaatst op maandag 01 november 2010 04:48

Het is gewoonweg niet aan te tonen, en door het te verbinden aan crises in deze tijd creëer je angst. Als je het zou verbinden aan bijv het NATO wapenschild dat over 100 jaar ooit in de ruimte moet zweven boven Europa, dan zal dat bij niemand angst wekken. Of over een economische crisis die zich zal aandienen in de 23e eeuw o.b.v. een bepaalde conjunctuurberekening o.i.d. dan zal ook daar niemand angstig om worden.
Jij zegt hier: Je mag de oordelen niet verbinden aan deze generatie, want dan creëer je angst. Verbindt je het echter aan iets van buiten deze generatie, dan zal dat bij niemand angst wekken.

Hier toon je een-op-een wat ik noem de hoogmoed om God’s Woord te breken en een eigen goddeloze angstloze waakzaamheid te hanteren. Ook voor wie volstrekt ongelovig is, is meetbaar dat het voor jou wel degelijk uitmaakt of de bijbelse dreigingen worden verbonden met het heden, danwel met de toekomst. Je erkent zelf dat als je het in deze tijd had moeten plaatsen, dat dan alles anders zou zijn. Dan zou er angst opgewekt worden – die je nu dus niet hebt. La voila. Die angstloosheid van jou is – dus – geheel ten onrechte. ..Vestig op prinsen en koningen en graven geen vertrouwen, maar op God alleen.

En voor anderen: struikel niet over het woord “angst”. Het woord staat er goed, maar was niet mijn keuze, en komt door een hier gebracht gebruik en betekenis in de context van angstzaaien. Even goed kan voor angst worden gelezen zorg of nadenken of zenuwachtigheid of schuldig geweten. En sommigen mogen er vreugde in lezen. Het is maar net welke emotie de verbinding tussen de bijbel en de crises van deze tijd teweeg brengt – dát was het onderwerp. Maar elk lezen dat stemt tot sussen is misplaatst. Lees daarom gewoon: angst.
De opdracht is de waakzaamheid. Waakzaamheid alsof Hét elk moment kan gebeuren. Dat is Hét oordeel (of opneming of net gelijk hoe je het noemt) en dat gaat niet over het moment van morgen, maar over nu.
Jij mag iemand diskwalificerend in een hoek zetten?  Jij spreekt ergens anders over een arrogant toontje? En opnieuw spreekt je van lomp en arrogant? Waarom struikel je over de mens als je wordt geconfronteerd met inhoud? Ongewenst?: prima. Arrogant?: prima. Onrecht en onwaarheid?: Waar dan?? Als je schelden mag zou je ereplicht moeten zijn om het onrecht en de onwaarheid aan te tonen. Ofwel je haalt mij onder mijn eierdop vandaan en herstelt mijn plaats.  Maar in alle gevallen, s.v.p.: heb niet alleen geestelijk inzicht maar ook controle over je verstand en je tong.

Dit is mijn mening, en ik zal nu ingaan op de basis van waaruit mijn eigen mening is gevormd. Hoewel die genoegzaam bekend verondersteld kan worden uit het bovenstaande, zijn de oudste tradities kennelijk inderdaad volstrekt ingeslapen.

quote:

En als hij, Paulus, handelde van rechtvaardigheid, en matigheid, en van het toekomende oordeel, Felix, zeer bevreesd geworden zijnde, antwoordde: Voor ditmaal ga heen; en als ik gelegenen tijd zal hebben bekomen, zo zal ik u tot mij roepen.
Profetie niet in eigen tijd plaatsen???
Waarom profeteerden profeten over angst en oordeel in de toekomst? Wat bezielt een profeet om angst te zaaien in het heden over zaken in de toekomst!? Wat is dat voor angstzaaierij?? Sterker nog: bij tijden is het haat-zaaien! Wat bezielt een profeet om angsten los te maken die niet in dezelfde generatie plaatsvinden? Scheer je weg kaalkop, is het advies aan een van de grootste profeten! Waarom zaaide God angst? Let maar op: vele profetieën werden gedaan aan generaties die niet eens zelf de profetie hebben ondergaan. Dat is omdat God steeds het volk bij HEM wil brengen en vervolgens alle tijd en gelegenheid geeft om bekering te vinden en inzichten te krijgen, en ten tweede omdat veel kwaad wel kwaad is, maar voor zichzelf uitvluchten ziet zoals Adam die vond: Eva deed het Heer! Daarom zal wat vuil is vuiler moeten worden en de maat van het kwaad gevuld, en de hoorn van gramschap overstromen, en dan zal God de tijd en de straf bekorten. De eerste mens zondigde, en sindsdien zijn alle mensen begrepen in die zonde, en daarmee ook in de dood en de reddeloze verlorenheid. Elke dag in die dood is een dag van breken met de dood en opnieuw éénworden met God.

Angstzaaien een vies woord, zoals haatzaaien?
Niemand kan het evangelie brengen zonder confrontatie met het kwaad. Geen mens kan God dienen als hij kwaad niet wil benoemen en afstand van nemen. Gaat niet uit den mond van God het kwade en het goede? Geen prediker kan van een nieuwe hemel prediken als hij niet wil spreken over de zonde en de dood en oordeel van dit aardse rijk. Scháám je; waar je God voor de voeten werpt dat de schepping in huidige staat goed is, en niet middenin het oordeel !  Er is één wijze waarop de huidige ellende van de schepping volmaaktheid biedt: wij zijn als het kiemend zaadje dat in het rottende deel van een graankorrel tot volle bloei kan komen. De voeding die wij krijgen uit deze aarde van kwaad en zonde en teleurstelling en verwerping van God door de God-niet-meer-vrezenden, dat is de voeding die gelovige zielen krachtig maak tot dienstbaarheid aan God. Dat kan niet in een volmaakte wereld groeien en volwassen worden in geloof en eerbied en heiliging. Want de diepste gevoelens van liefde worden getoond in trouw en lijden. Maar er is géén lijden, dat de mens niet over zichzelf heeft doen heenstorten!

Hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid! Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.

Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede;

Daarom is het dat wij opgeroepen worden tot de verwachting van de jongste dag als is het reeds vandaag. En de enige reden om hem misschien niet vandaag te krijgen, maar morgen, is omdat wij weten dat God nog geduld oefent tot de redding bewerkt is van ook die andere zielen die God heeft verkozen. Moeten wij dan geduld hebben?? Nee, geen geduld, er staat: benaarstigt u! Dat is: handelen vanuit het geloof dat het inderdaad elke dag de laatste dag kan zijn! Ja, daar kunnen wij ons nou echt niets bij voorstellen. En je verliest ook je geloofwaardgheid voor de wereld. Maar wij leven voor God en beter is het dat de wereld ziet dat de christenen er echt klaar voor zijn – al 2000 jaar, dan dat wij de wereld kopiëren in de spot dat het niet zo’n vaart loopt met die plannen van God.

Het Woord van God bevestigt ons dat wij alleen in bewaring zijn gesteld voor de jongste dag, als wij hem ook echt bereid zijn te verwelkomen, en er klaar voor zijn om daadwerkelijk elke dag te starten als een dag van de verwachting van de komst van Christus. Om dáár onze geestelijke planning op af te stemmen.

Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen zorg en zijn eigen verwachting. Maar de overmoedigen zien het gedragspatroon van de dief, slaan de raad in de wind, doen de deur op slot, en nemen de concrete dreiging niet meer concreet – en gaan slapen. Da’s toch waakzaam genoeg?! Maar wie een dief in de nacht verwacht gaat NIET slapen!

Sommigen zullen dit doorlezen, en zich verbaasd afvragen: wat is het verschil; waar gaat dit over? Waarom moet je concreet met Christus’s komst rekenen en Hem niet later mogen verwachten – onder gegeven waakzaamheid? Begin dan even weer bij het begin: de opdracht is om geestelijk alles klaar te hebben staan voor de jongste dag. Dat is de jongste dag inclusief de dood van de wereld en onze buren en onze levens en onze kinderen. En natuurlijk ook inclusief de blijde komst van Christus en de verlossing voor alle ziel die in Hem is. Is er nog iemand die je wilt redden, of waarschuwen? Wil je nog een kans nemen om God te loven en te eren? Wil je nog iets doen uit liefde maar in gebrokenheid? Doe het dan nu. Wil je iets: laat er geen nacht over gaan. Heb je een probleem: los het nu op. Heb je iets te zeggen tegen iemand: spreek hem nu aan en stel niets uit tot morgen. Want ons is haast geboden!!!  Een christen leeft altijd bij de dag.

De betekenis van dit verhaal zit ook wat dieper. Ga maar terug naar de profeten van het volk Israël. Waar ging het STEEDS om: ging het om de inhoud van dat voorzegde oordeel? Ging het om die en die voorzegde ramp? Ging het om God’s concrete boodschap voor die en die koning? Nee, zeker niet!! In alle tijden spreken alle profeten het Woord van God en roepen zij altijd op tot terugkeer naar het woord van God. Elke profetie gaat over bekering tot God. Elk oordeel heeft niet het oordeel zelf als onderwerp maar de bekering van mensen. Het onderwerp waarover wij vandaag spreken is dus de BEKERING. Vele generaties loofden God en dienden de Heer. Toch waren er steeds één of meerdere profeten die het volk de weg van bekering opjoegen. Bekering is: wordt wakker! Geloof God in alles, en keer je af van de wereld en van de verleiding van kennis over God. Bekeer je, is de boodschap van de jongste dag! Denk niet dat je er al bent! Want wie zich veilig waant of verhoogd mist de bijbelse boodschap. God’s Woord is recht en waarheid. Zoek die dan ook niet ergens anders! Bekeer je! Buigen voor Gods’Woord is iets geheel anders dan God’s Woord willen begrijpen en inpassen in een groter systeem van begrip en kennis. Want zowel het begrip als de kennis van God maken ons tot vijanden van God. Maar het buigen voor God’s Woord is accepteren van de bijbel, zonder voorbehouden, als meest gezaghebbend – omdat het is gegeven door God de Vader en dient tot aan de jongste dag als leidsnoer en reddingsweg voor wie, in de Geest, God zoekt. Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is.

De betekenis van dit verhaal is ook heel praktisch; gelijk al in deze draad. Spreken over bekering alleen is net zo leeg als spreken over de waakzaamheid als niemand je wakker mag houden. Maar deze draad heeft zijn eigen bekeringspunt: Wie in rust is of in balans of in een waakzame voorzichtigheid: SCHRIK OP! Dit is een  ALARM-TEST! Bottenbley deed het alarm afgaan; en wat blijkt: we zijn zo ingedommeld, dat we hem verontwaardigd toeroepen: houdt je stil man, wat weet jij van God’s tijden? Angstzaaier! Vergetende dat God zelf heeft geëist en opgeroepen om te allen tijde de wederkomst van Christus te verwachten. Elke nieuwe dag in het besef dat de tijd kort is en het oordeel spoedig! Als God ons Zelf opport, zouden wij elkaar dan niet moeten opporren en er scherp op maken dat we de dag eerder vandaag daadwerkelijk verwachten, dan morgen?? Want als we hem niet verwachten, dan zijn we er ook niet klaar voor. Klaar zijn we als we kunnen zeggen: Kom nu maar Heer; maar als u nog één dag wacht, O.K., dan zal ik uw boodschap en uw licht nog in heel mijn omgeving doen voelen! Wetende dat het morgen wel echt de laatste dag kan zijn. Ach, wat zouden wij Geheel anders zijn… Men zou nog denken dat we geloven…

Het spijt mij dat mijn woorden je hebben verleid tot geestelijke zwakte en ik hoop dat we erin slagen om dit niet een platform te doen zijn van elkaars oneer, maar eerder tot eer van iemand anders. “Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus; Als gehoorzame kinderen.”

Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele. Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.

Het volk van God is te herkennen omdat het zich identificeert met die ene, die Christus, die heel het volk voedt en doet handelen als compleet anders dan wie dan ook in de omgeving. Geen meelopers of ogendieners, maar elk voor zich gelouterd door de Geest. “En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.”

Tot slot noem ik over je latere post dat als je meent dat ons verschil is gelegen in een uitgangspunt van Maranatha tegenover Dies Irea, dat je op een verkeerd spoor zit. De tegenstelling is vals; vele malen is reeds genoemd dat het niet gaat om het oordeel zelf. Onze uitgangspunten verschillen op het vlak van daadwerkelijk met elkaar wakende zijn tegenover een geheel verwerpen van de taak tot haasten om klaar te zijn voor de jongste dag. Het is een discussie die implicite oproept tot bekering - dat is vernieuwing van de relatie met God. Dat jij er vanuit jouw leer nog een heel dogma achter doet steken van Rust onder de mantels van de Cleris, dat is begrijpelijk maar als discussievoeding erg misleidend. Je weet toch dat er geen enkele rust wordt geboden onder die mantel aan hen die God’s Woord niet willen inruilen voor inzettingen van mensen?! Dat leidt tot scheuren..

Moet ik meer specifiek op je afzonderlijke reacties ingaan?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 12:01:45 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #377 Gepost op: november 03, 2010, 11:15:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2010 om 10:01:

Wat meer opvalt is dat als iemand hier aangeeft dat hij / zij van mening is dat tijdsduidingen en voorspellingen niet kunnen / horen / mogen / passend zijn dat er dan van de "gelovers" een tegenaanval komt en dat kennelijk niet gezegd mag worden dat er mensen zijn die vinden dat het gewoon niet hoort om zo met Gods Woord om te gaan.
Tja, en dat een woord als "profaan"  verkeerd landt zou ook te wijten kunnen zijn aan een gebrek aan kennis wat betreft de betekenis van het woord :)

Ik heb jouw uitleg ook gelezen en ik dacht: “handig is zo’n uitspraak in de discussie niet.”
Ik heb gelezen in de bijbel dat wat de wetten en de profeten ons wil leren is: “behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wil worden.” Als je daar uit beredeneerd, dan overweeg je welke gevolgen uitspraken kunnen hebben. Als de bovengenoemde woorden telkens worden gebruikt, dan heeft dat als gevolg dat mensen de discussie daarom uit de weg kunnen gaan, omdat ze zich niet serieus voelen genomen en zich geïntimideerd voelen.

quote:

Reeds eerder stelde ik een vraag waar keurig omheen gekletst wordt.

Dat overkomt Grondig Christelijk,  Smal Brother en mij keer op keer.

quote:

Het ging over of wij mensen zo de agenda van God dienen in te vullen.

Volgens mij is daar geen sprake van, zolang je oprecht vertrouwen hebt op Jezus in het lezen van de bijbel. God vult zelf de agenda in. Hij geeft aan wat er allemaal gaat gebeuren en zegt zelf in Zijn Woord dat als je deze dingen ziet gebeuren, dat je weet dat Jezus’wederkomst nabij is en zegt er ook achteraan: “deze generatie zal geenszins voorbij gaan, voor dit alles is geschied” zoals we vanaf het begin af aan al aangaven.

De vraag is ook: hoe interpreteer je die laatste vers. Wat ik ervan geleerd heb is dat de toehoorders van Jezus inclusief de apostel Johannes meenden dat Jezus bedoelde dat dit alles in hun levens zou gebeuren. Toen dat niet zo bleek te gaan gebeuren schreef Johannes op ruim 90 jarige leeftijd pas de dingen op. Theologen stonden voor een raadsel waar de uitspraak “en deze generatie zal geenzins voorbij gaan, voordat dit alles is geschied” voor staat. Dat had ik er van begrepen. Die dominee’s stonden met een mond vol tanden en ik ook.

Nu kwam dus laatst ds. Bottenbley met de uitspraak dat dit slaat op de dingen die Jezus ervoor noemt. Als je dat allemaal ziet gebeuren, dan weet je dat deze tekst op jou slaat, zegt hij.

Dit is dus puur in vertrouwen geloven in wat God zegt en als je dan als christen zegt: “ik geloof niet wat ik in vertrouwen op Jezus lees in de bijbel”, dan pas bepaal je jouw eigen agenda en ga je op Gods stoel zitten.

De vraag die ik stelde was dan ook: wanneer behoor je tot die generatie? Welke generatie is dat?

Die vraag van mij blijft onbeantwoord.

quote:

Die boom moet je niet gaan zoeken, er zijn genoeg andere dingen te doen op de wereld :)
Plant eens een boompje is reclame voor een slecht merk bier :)

Oooo, welke was dat ook weer? :P

quote:

Er is wel degelijk gewezen op wat de Bijbel leert. En dan lezen we dat enkel God de dag en tijd weet.
Ergo: wij weten van niets. Kunnen denken dat de vijgenboom aan het uitbotten is maar dat is onze perceptie. Niets meer dan dat.

Ik stelde daar vragen over en vertrouw op Jezus en niet op mezelf. Ik zeg wat ik lees en geloof dat ik lees. Zoals jij jouw tekst aanhaalt en projecteerd op deze discussie, streep je een andere bijbeltekst waar ik het hier over heb compleet weg en daarom kan ik met jouw interpretatie ook niet instemmen en gebruik ik dan er een naar mijn idee een betere voor. Bovendien ontkent jouw interpretatie het geloof van de apostel Johannes, die juist pas op negentig jarige leeftijd de dingen opschreef, omdat hij vertrouwde op de tekst die ik aanhaalde. “deze generatie zal geenszins voorbijgaan…”

Bottenbleys visie geeft voor mij een nieuwe kijk op de bijbelverzen, daar waar de gereformeerde dominee’s geen antwoord op hebben en met de mond vol tanden staan en voor mij dus niet overtuigend overkomen. Deze, ook maar gewoon mensen, net als wij.

quote:

En dan kom je op een punt waar ik afhaak en ik merk dat St. daar ook afhaakt.
Voor een Katholiek geldt immers: Woord en Christus en Kerk zijn één.
En ook ik haak af bij mensen die visioenen gaan aanhalen die ze veertig jaar geleden zeggen gehoord te hebben.
Kun je dat nog toetsen?
Nee.
Dus: humbug conform Dickens (denk ik dan).

Hambug conform Dickens zegt me niets. Iets op google liet het engelse woord : nonsens zien. Tja, voor mij is dat het dus niet.
Wat het visioen betreft: ik houd wel rekening ermee dat het niet waar kan zijn, maar dat geloof ik niet. Ik geloof ten eerste dat er bijbelsfundamenteel geen goed tegenargument ertegen is en deze evangelist en theoloog komt zo vertrouwelijk op me over dat ik het niet kan geloven dat hij zou liegen.

Het is voor mij een kwestie van geloof en vertrouwen van die man.

quote:

Nope, SB reageerde vanuit zijn visie. Dat daar mogelijk gereformeerde trekken in zitten kan prima zijn.
Maar gereformeerd en eindtijdvoorspellingen gaan niet zo samen.

Het is dan jouw woord tegen de zijne en ik denk eerder dat de gereformeerde geloof zichzelf zou verzwakken als je niet meer de bijbel op haar Woord mag geloven.

quote:

Gereformeerden zijn eerder van het "weest waakzaam" type en van het "bidt en werkt" uitvoeringstype.
(wederom: denk ik dan.....)

Gereformeerden  lijken zo geen raad te weten met de uitspraak: “leer van de vijgeboom deze les”en de tekst “deze generatie zal geenszins voorbij gaan voor dit alles is geschied.”

Maar gelukkig laat Small Brother een ander gereformeerd geluid horen :)

quote:

Zo is de tekst lang genoeg. Tachu, spoedig. Tja, ook dat geloof ik.
Maar één zo’n vers uit de bijbel die je aanhaalt, zal niet de andere teksten die ik aanhaal behoren uit te wissen en dat is wel wat de gereformeerde traditie soms lijkt te doen, als het niet op de traditionele manier verklaard kan worden.

Eigenlijk vraag ik me dan af, hebben we van de traditie niet de Paus gemaakt? Die absoluut niet mag tegengesproken worden?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 11:37:33 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #378 Gepost op: november 03, 2010, 12:45:59 pm »
@ Gaitema: waar traditie uitsluitend traditie is en heersend is zonder inbedding in het Woord is traditie dodelijk voor de geest.
Maar, jij lijkt te willen zeggen dat de gereformeerde traditie in deze bonkvast staat.
En dat is niet zo, wel is het eindtijddenken in de gereformeerde leer anders dan wat jij leest.

O.a. rond 1920 is er veel geschreven over deze materie binnen de gereformeerde kerken.
Opvallend is dat men wel de tekenen zag en schreef "het einde der tijden komt nabij" maar werkelijk nergens heeft iemand het in zijn hoofd gekregen om dat aan een termijn te koppelen. (kijk eens op neocalvinisme.nl, leesvoer uit oude tijden :) )
En daar is waar ik hier al meermaal op heb gehamerd.
Ja, er gebeuren rampen, er zijn oorlogen, mensen worden meer en meer egocentrisch, het kwaad in de wereld wordt groter.
Er is echter wel een grote waarschuwing om dergelijke zaken niet direct te verbinden aan Gods agenda...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #379 Gepost op: november 03, 2010, 12:57:00 pm »
Kijk, zo wordt het voor mij iets helderder, want nu laat je zien dat de teksten waar ik mee kwam voor jou ook leven.

De laatste opmerking: "Er is echter wel een grote waarschuwing om dergelijke zaken niet direct te verbinden aan Gods agenda...", dat zijn de woorden van Jezus:  "er zijn berichten van oorlogen en aardbevingen. Dan weer hier en dan weer daar, maar maak aan dat alles niet op dat het einde er al is. Het is slechts het begin der weeën."

Ik ben ook voorzichtig met het verwachten van Jezus. Het kan in mijn leven zijn, maar bijbels gezien hoeft dat niet persee. Echter blijf ik met de vijgeboom en "deze generatie" zitten en de vragen daarover. Het is meer in die zin van: "wat is nu eigenlijk het complete verhaal dat de bijbel ons aanrijkt? Dan denk ik aan de anti-christ, het beest en de valse profeet. De aanvallen op Jeruzalem en de komst van de twee getuigen.

Het gaat mij vooral om die kennis.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #380 Gepost op: november 03, 2010, 12:59:43 pm »
neocalvinisme :D

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #381 Gepost op: november 03, 2010, 06:54:22 pm »

quote:

small brother schreef op 03 november 2010 om 10:03:

Jij zegt hier: Je mag de oordelen niet verbinden aan deze generatie, want dan creëer je angst. Verbindt je het echter aan iets van buiten deze generatie, dan zal dat bij niemand angst wekken.
Nee, dat zei ik niet. Lees gewoon even terug wat ik wel zei… Bovendien bepaal ik niet wat wel of niet mag, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

quote:

Hier toon je een-op-een wat ik noem de hoogmoed om God’s Woord te breken en een eigen goddeloze angstloze waakzaamheid te hanteren.
En ja hoor, opnieuw dat arrogante toontje (deel 4). Je valt mij aan op iets wat ik totaal niet gezegd heb, maar wat jij zelf ervan maakt en dan vervolgens iemand oordelen en hoogmoed verwijten. Het was al opgevallen dat zuiver argumenteren niet je sterkste kant is, maar laat dat je vooral niet weerhouden om vuil te spuiten over anderen.

Blijkbaar is het voor jou ook totaal geen probleem om God van Zijn troon te schoppen en er zelf plaats te nemen. Eerst bepaal je voor God wel even welke tekenen erg genoeg zijn en nu ook nog even anderen beoordelen... Je zou je kapot moeten schamen.

quote:

Ook voor wie volstrekt ongelovig is, is meetbaar dat het voor jou wel degelijk uitmaakt of de bijbelse dreigingen worden verbonden met het heden, danwel met de toekomst.
Wederom niet goed gelezen: ik stelde dat bijbelse teksten te pas en te onpas worden verbonden aan dreigingen en dat dat van alle tijden is. En wederom, voor de vierde keer, het is heel erg begrijpelijk… Hopelijk lezen mensen die ‘volstrekt ongelovig’ zijn iets beter dan jij.

quote:

Je erkent zelf dat als je het in deze tijd had moeten plaatsen, dat dan alles anders zou zijn. Dan zou er angst opgewekt worden – die je nu dus niet hebt. La voila. Die angstloosheid van jou is – dus – geheel ten onrechte. ..Vestig op prinsen en koningen en graven geen vertrouwen, maar op God alleen.

Aangezien je premisse al fout was, klopt je conclusie ook al niet meer en sta je hier een door jou zelf opgeworpen stropop te bestrijden. Voor iedere meelezer vermakelijk (inclusief  ‘volstrekt ongelovigen’), maar voor de discussie niet echt relevant.

quote:

En voor anderen: struikel niet over het woord “angst”. Het woord staat er goed, maar was niet mijn keuze, en komt door een hier gebracht gebruik en betekenis in de context van angstzaaien. Even goed kan voor angst worden gelezen zorg of nadenken of zenuwachtigheid of schuldig geweten. En sommigen mogen er vreugde in lezen. Het is maar net welke emotie de verbinding tussen de bijbel en de crises van deze tijd teweeg brengt – dát was het onderwerp.
De bijbel brengt uit zichzelf helemaal niks teweeg, het is een boek. Het is de lezer die dat bij zichzelf teweeg brengt en zijn klein-menselijke interpretatie…( Voor de duidelijkheid: ik laat de Heilige Geest hier maar even buiten beschouwing, want voor zover ik weet is ‘angstzaaien’ geen vrucht van de Geest.)

quote:

Maar elk lezen dat stemt tot sussen is misplaatst. Lees daarom gewoon: angst.
‘Dat stemt tot sussen?’ Oh, dus je had zelf ook wel door dat het de lezer is die de emotie er zelf in legt. Laat ik het zo zeggen: Vestig op prinsen en koningen en graven geen vertrouwen, maar op God alleen.

quote:

De opdracht is de waakzaamheid. Waakzaamheid alsof Hét elk moment kan gebeuren.
Juist, dat is wat ik zei… Dat  heb je dan weer wel goed gelezen.

quote:

Jij mag iemand diskwalificerend in een hoek zetten?

Waar precies? Wil je dat even quoten? Of baseer je je nu weer op jouw foute aannames van hierboven?

quote:

Jij spreekt ergens anders over een arrogant toontje? En opnieuw spreekt je van lomp en arrogant? Waarom struikel je over de mens als je wordt geconfronteerd met inhoud?
Had jouw tekst maar enige inhoud, maar dat heeft het niet… slechts foute aannames en slecht lezen en daar dan bovendien oordelen op baseren

quote:

Ongewenst?: prima. Arrogant?: prima. Onrecht en onwaarheid?: Waar dan??
Goed, met de eerste twee ga je dus zelf ook akkoord? De laatste twee weet ik niet waar je die vandaan hebt. Ik heb het nog even teruggelezen, maar  kan het niet terugvinden. Wellicht wil je het even quoten? Of is dit opnieuw een gevalletje ‘stropop bestrijden?’

quote:

Als je schelden mag zou je ereplicht moeten zijn om het onrecht en de onwaarheid aan te tonen.
Schelden? Arrogantie is een kwalificatie van jouw bewoordingen, niet van jouw persoon. Dus het heeft niets met schelden te maken.  Ik heb geen plicht om jouw stropop te bewijzen, die zit in jouw fantasie… daar heb je zelf wss beter bewijs voor.

quote:

Ofwel je haalt mij onder mijn eierdop vandaan en herstelt mijn plaats.
Je plaatst jezelf onder die eierdop… Ik weet niet waarom, maar je hebt blijkbaar erg veel behoefte om tegen de RKK aan te trappen en laat niet na om dat regelmatig duidelijk te maken. Ik vind het prima hoor, ik zal er geen seconde wakker van liggen, maar dat is toch echt jouw frustratie niet de mijne. En ja, dat noem ik Calimero gedrag.

Andere grefo’s hier hebben dat totaal niet, lees eens de bijdragen van bijv. Hendrik, Nunc, socrates, elle, mirt etc… die komen gewoon met argumenten waarom ze het ergens wel of niet mee eens zijn. Of het nou de RKK is, of de WTG, vrijzinnigheid, PKN, whatever… die hebben echt geen last van een complex. Dat maakt een gesprek een stuk boeiender, omdat gesprekspartners  iets van elkaar  kunnen opsteken. Bij jou is de frustratie, of haat,  overduidelijk… en daarmee gooi je elke deur op slot.

quote:

Maar in alle gevallen, s.v.p.: heb niet alleen geestelijk inzicht maar ook controle over je verstand en je tong.

Over elk woord is zorgvuldig nagedacht en kan ik met mijn geweten voor God  verantwoorden.

quote:

Dit is mijn mening, en ik zal nu ingaan op de basis van waaruit mijn eigen mening is gevormd. Hoewel die genoegzaam bekend verondersteld kan worden uit het bovenstaande, zijn de oudste tradities kennelijk inderdaad volstrekt ingeslapen.
Dank voor je mening, inmiddels is wel duidelijk waardoor die is gevormd. Dat heb ik zojuist al aangegeven… of jouw tradities zijn ingeslapen kan ik niet beoordelen,  maar als jij die hier wil toelichten: ga je gang. Ik zal het straks eens lezen en kijken wat jij ingeslapen vind aan jouw tradities en of dat idd wel ‘genoegzaam bekend is.’

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #382 Gepost op: november 03, 2010, 08:08:46 pm »

quote:

Ik heb je geraakt. Ik denk dat dat mij spijt; Misschien ook niet, en is geraaktheid goed. Dat is nog niet te zeggen. Ik krijg nog niet de indruk dat ik jou onrecht heb aangedaan. Wel spijt mij, en daarvoor mijn excuses, dat door de woordkeuze, ik er erin geslaagd lijk te zijn om het slechtste in jou boven te halen. Dat was niet mijn intentie. Mea culpa.

Je inschatting over mijn gevoel tegenover de katholieke kerk is misplaatst. Misschien komt er nog een moment dat ik daar nader op inga. Ik hoop dat nu volstaat dat ik mij geheel niet herken in jouw schets van mijn positionering tegenover de katholieke kerk.

Op een inhoudelijke reactie kan ik ingaan. In de huidige context onbreekt elk nut. Teruglezen volstaat. Inderdaad.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 08:11:39 pm door small brother »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #383 Gepost op: november 03, 2010, 08:45:22 pm »

quote:

Neuh, zoals ik in een ander draadje al zei: als nuchtere hollander ben ik niet zo snel emotioneel. Ik reageer alleen op wat er staat. Ik snap dat het pijnlijk voor je is dat iemand je een spiegel voorhoud, maar iedereen kan mijn vorige post lezen en precies aanwijzen waar ik op gereageerd heb. Niks emotioneels aan, gewoon de fouten in je argumentatie belicht.

quote:

Ik denk dat dat mij spijt; Misschien ook niet, en is geraaktheid goed. Dat is nog niet te zeggen. Ik krijg nog niet de indruk dat ik jou onrecht heb aangedaan. Wel spijt mij, en daarvoor mijn excuses, dat door de woordkeuze, ik er erin geslaagd lijk te zijn om het slechtste in jou boven te halen. Dat was niet mijn intentie. Mea culpa.
Nee hoor, ik ben niet geraakt. Ik weerleg sec jouw rammelende argumentatie, stropoppen en lezen van dingen die ik nergens gezegd heb. Daar is van mijn kant niks 'slechts' aan, wat jij bovengehaald zou moeten hebben. Het is een louter taalkundige/logische exercitie, en ik wees je dus gewoon op de fouten (of slecht lezen) in jouw argumentatie... niets meer, niets minder.

Wat je RKK schopperij betreft: ik zal er geen seconde wakker van liggen, zoals ik hierboven al zei. Doe vooral wat je niet laten kunt, als jij dat met je geweten en voor God kunt verantwoorden...of als dat onderdeel van jouw geloof is dan hoef je daar geen spijt van te hebben. Maar aangezien dit een forum is, zal ik erop reageren als het een draadje betreft waar ik ook in actief ben... zo niet, boeie...

quote:

Je inschatting over mijn gevoel tegenover de katholieke kerk is misplaatst. Misschien komt er nog een moment dat ik daar nader op inga. Ik hoop dat nu volstaat dat ik mij geheel niet herken in jouw schets van mijn positionering tegenover de katholieke kerk.

Ik kan alleen afgaan op de teksten die je zelf hier neerzet. Wat je verdere positie is jegens de RKK of wie dan ook, kan ik niets over zeggen... Ik reageer alleen op wat er staat.

quote:

Op een inhoudelijke reactie kan ik ingaan. In de huidige context onbreekt elk nut. Teruglezen volstaat. Inderdaad.

Juist, teruglezen maakt voor iedereen een hoop duidelijk. Nogmaals, je moet vooral geloven wat je zelf wilt... maar aangezien dit een forum is, moet je ook niet gek opkijken dat er mensen zijn die jouw interpretatie niet delen en daar dus op reageren. Zoals al 2x gezegd, ik vind je interpretatie interessant, maar niet meer dan dat.

Tenslotte, als ik een tekst of toon kwalificeer als arrogant, dan is het louter dat, een kwalificatie van de tekst... als mensen mij als persoon dan vervolgens hoogmoed gaan verwijten...dan heeft men blijkbaar geen betere argumenten dan ad hominems en zoekt men een persoonlijke confrontatie.... voor iedereen terug te lezen! Tolle Lege!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #384 Gepost op: november 03, 2010, 08:54:17 pm »
Modbreak:

Small brother en St Ignatius, mag ik jullie dringend vragen terug te keren naar het onderwerp?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #385 Gepost op: november 03, 2010, 08:59:43 pm »

quote:

mirt schreef op 03 november 2010 om 20:54:

Small brother en St Ignatius, mag ik jullie dringend vragen terug te keren naar het onderwerp?
Gaarne! Excuus voor dit intermezzo...  :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #386 Gepost op: november 04, 2010, 12:26:46 am »
Ik doe eens gek, ik zelf sla een andere route in door eerst een conclusie te plaatsen en dan een vraag te stellen om op een nieuwe route te hopen te komen.

Ik zag één kernzin waar iedereen zich in kan vinden en alles dat iedereen hier zegt wel zó'n beetje in kan houden, als God het wil :) en dat is:

Lijkt me naast ieder beeld dat iedereen van deze tijd kan hebben een schitterende slotzin.

Goed, nu dat wat mij persoonlijk interesseerd: "wat staat er nu eigenlijk over de eindtijd geschreven? Wat gaan we meemaken?"

Israëlvisie wordt elders al bediscusseerd.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 12:34:57 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #387 Gepost op: november 04, 2010, 12:46:40 am »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2010 om 00:26:
Ik doe eens gek, ik zelf sla een andere route in door eerst een conclusie te plaatsen en dan een vraag te stellen om op een nieuwe route te hopen te komen.

Ik zag één kernzin waar iedereen zich in kan vinden en alles dat iedereen hier zegt wel zó'n beetje in kan houden, als God het wil :) en dat is:
Eindelijk.... Je snapt het geheel. Maar niet waakzaam in de zin van "ik in mijn klein hoekje en jij in't dein", nee, een leven alsof de wederkomst a la seconde er zal zijn.
Ben je er klaar voor?
Is je hart opgeruimd?
Die waakzaamheid. En geen angst dat God zal struikelen over eventuele rommeltjes in je kamer maar een zeker weten dat God weet dat het GOED is omdat JIJ van HEM bent!

quote:

Lijkt me naast ieder beeld dat iedereen van deze tijd kan hebben een schitterende slotzin.

Goed, nu dat wat mij persoonlijk interesseerd: "wat staat er nu eigenlijk over de eindtijd geschreven? Wat gaan we meemaken?"
Geen idee wat "we" mee gaan maken. Ik weet uit de Bijbel dat kinderen van GOD bewaard worden, lees openbaringen eens :)
Ik geloof ook dat HIJ mij bewaart voor rampen bij de komst van de jongste dag.
In die zin maak ik mij niet te druk over de wederkomst en tracht ik te leven alsof het er al is.

quote:

Israëlvisie wordt elders al bediscusseerd.

Het huidige israel heeft werkelijk geen binding met de God die Zijn Zoon in het NT heeft bekendgemaakt en gegeven.
Dus: niet relevant...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #388 Gepost op: november 04, 2010, 08:27:13 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 00:46:
[...]
 Eindelijk.... Je snapt het geheel. Maar niet waakzaam in de zin van "ik in mijn klein hoekje en jij in't dein", nee, een leven alsof de wederkomst a la seconde er zal zijn.
Ben je er klaar voor?
Is je hart opgeruimd?
Die waakzaamheid. En geen angst dat God zal struikelen over eventuele rommeltjes in je kamer maar een zeker weten dat God weet dat het GOED is omdat JIJ van HEM bent!

Nou, dat wist ik de hele tijd al wel. Ik wilde gewoon hebben over wat ik aan ellende allemaal om me heen zie en vroeg me af wat jullie daar van dachten. Dat is wel helder. Die houding om elke dag klaar te staan was ook waar ik het bij ons thuis over had.

Sta ik klaar? Ik ben er wel klaar voor, denk ik.  

quote:

Geen idee wat "we" mee gaan maken. Ik weet uit de Bijbel dat kinderen van GOD bewaard worden, lees openbaringen eens :)
Ik geloof ook dat HIJ mij bewaart voor rampen bij de komst van de jongste dag.
In die zin maak ik mij niet te druk over de wederkomst en tracht ik te leven alsof het er al is.

Ik wilde weten wat er bijbels gezien allemaal zou gebeuren. Dan heb je ook wat om te toetsen.

quote:

Het huidige israel heeft werkelijk geen binding met de God die Zijn Zoon in het NT heeft bekendgemaakt en gegeven.
Dus: niet relevant...

De teksten die ik daar liet zien lijken toch echt een ander beeld te laten zien. God is zijn volk niet vergeten en zal de bedekking wegnemen, omdat Hij het beloofd heeft. Daarbij legt Paulus in één van die teksten die ik daar gaf uit dat er joden zijn die hun Messias zullen zien komen op de wolken en dan hun Messias ook echt zien komen.

Daarnsst is het goed te beseffen dat maar 2 van de 12 stammen Joden zijn. De 10 stammen die verdreven waren zijn volgens de profetiën in de heidenen opgegaan en zouden volgens de profetiën later door God "niet meer 'niet mijn volk', maar Mijn kinderen noemen." Dat is de vergeving van één van de twee vrouwen die omschreven werd in het oude testament die hoereerde met de wereld en compleet naakt voor haar kwam te staan. Hij zou haar weer aankleden, ondanks dat ze zo ontrouw is geweest. Er werd ook geschreven dat God ze bij een andere naar zou noemen. Jezus zei tegen zijn leerlingen dat ze ook het evangelie aan de tien stammen zouden brengen, dus de tien stammen hebben het evangelie van Jezus Christus vroeg of laat al aangenomen en bevinden zich onder een andere naam onder de christenen. En de rest van de christenen zijn medeerfgenamen van het huis Israël.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 08:32:14 am door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #389 Gepost op: november 04, 2010, 09:31:36 am »

quote:

[conclusie..]; en geen angst dat God zal struikelen over eventuele rommeltjes in je kamer maar een zeker weten dat God weet dat het GOED is omdat JIJ van HEM bent!
Jammer van de toevoeging..  :X
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 09:41:14 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #390 Gepost op: november 04, 2010, 09:44:29 am »

quote:

small brother schreef op 04 november 2010 om 09:31:
[...]

Ach, iedereen mag ook geloven dat God Zijn kinderen laat omkomen en hun de zonde toerekent. Prima als er mensen zijn die menen dat het verlossende werk aan het kruis door hen genegeerd kan worden.
Maar nogmaals: prima.

Gemiddeld gemeten hier overweeg ik toch forumkatholiek te worden  O-)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 09:50:05 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #391 Gepost op: november 04, 2010, 09:53:16 am »

quote:

[...]

offtopic:
Zo je overigens willen stoppen met het plaatsen van teksten in andermans teksten?
Zoals je bv. bij St. deed met de tekst "emotioneel" en nu weer bij mij met de opmerking "conclusie".
Ten eerste was het geen conclusie van mij en ten tweede zou je de vraag kunnen stellen of iets mijn conclusie is.

Het is nogal flauw wat je doet met dergelijke opmerkingen en past niet binnen de wijze waarop we hier in de regel met elkaar omgaan.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 10:00:02 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #392 Gepost op: november 04, 2010, 10:07:01 am »
Even een volledige ON topic vraag.
In onze vertaling lezen we "deze generatie".
Zou je dat kunnen duiden als "de mensheid" ?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #393 Gepost op: november 04, 2010, 10:53:22 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 10:07:
Even een volledige ON topic vraag.
In onze vertaling lezen we "deze generatie".
Zou je dat kunnen duiden als "de mensheid" ?

Nou dat vroeg ik me dus af. Want wat is een generatie zoals God dat bedoeld?
Het kan best dat "de mensheid" dat is en dat de tekenen die "de mensheid"zien gebeuren in de loop van de geschiedenis hun geloof kracht bij zet. Dat is namelijk ook één van de redenen waarom ik in Jezus geloof, omdat al die dingen die Hij 2000 jaar geleden zei over hoe de toekomst eruit zal zien niet mis geschoten werk is. De mensen zijn egoïstisch en gedragen zich ernaar en het wordt steeds heftiger met ze. Ze volgen liever hun driften dan God. Ze zijn...

Dat is altijd al wel geweest, maar ook werd voorspeld dat de mens der wetteloosheid openbaar zou worden. Je zag het al komen met de verlichting.
Mensen zochten een bepaalde weg die van God afleidde. Je ziet het ook met de concurerende valse soort pinkster/charismatische opwekkingen die lijken op de traditionelere pinksterbeweging, maar van de kern "Jezus Christus" afdrijft naar dwalingen "het gaat om tekenen en wonderen door de 'heilige Geest'", zonder te toetsen of het wel om de echte heilige Geest gaat. Ik zag op Youtube zalen en stadions vol mensen uit Latijns Amerika en Zuid Korea die vielen in de Geest en lachen in de Geest op een zeer spectaculaire censationele wijze, waarvan ik zeg: 'het deugd niet'.

Het zijn vreemde tijden.

Ik las eens van een opmerkzame christen dat in de reformatie de nadruk altijd lag op zonde en bekering tot Jezus Christus. Tegenwoordig hebben we steeds meer de mond vol van de heilige Geest en de gaven van de heilige Geest. In evangelische kringen en traditionele kringen. Wat we volgens hem niet door hebben, is dat we vaak de naam "Jezus" en "zonde, bekering, lijden en sterven" naar de achtergrond verdrijven. Inplaats dat we verlangen naar een bekeerde generatie, focussen we op ziekenzalvingen en lichamelijk genezingen. Dat is echter een bijzaak, het gaat in de eerste plaats om de herrijzenis van Jezus Christus, die de dood heeft overwonnen en dat Hij in jou leeft, reinigend van al je zonden of anders gezegd "alles wat nutteloos is" in je leven.

De heilige Geest mag niet losgekoppeld worden van zonde, bekering en Jezus Christus. Jezus leeft in jou. Het gaat niet om gaven, wonderen en tekenen, maar dat je met Jezus uit het graf bent opgestaan. Halleluja! Niet ik, maar Jezus regeerd in mij :) en wanneer Hij in jou leeft, dan zal Hij je alles geven wat Hij van belang vindt in jouw leven.

Dus we zoeken niet eerst de gaven van de Geest, maar het koninkrijk van God en proberen niet onszelf rein te werken voor Jezus, maar vragen aan Jezus of Hij ons wil reinigen van binnen en ons de kracht wil geven om naar Gods wil te kunnen leven. Dan kunnen we altijd nog eens gaan bidden.. en kan als Hij dat wil altijd ons genezen van tijdelijke aardse kwalen, met als doel om te verwijzen naar het koninkrijk van Jezus Christus dat komen gaat, waarin al die kwalen voorgoed verleden tijd zullen zijn.
Een generatie kan net zo zijn als "de zesde dag" waar ik over had. Eén dag is gelijk aan 1000 jaar.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 11:18:42 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #394 Gepost op: november 04, 2010, 11:44:55 am »
Leuk, ga ik doen.

Nu :)

Ik reageer vanacht weer (na mijn werk)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #395 Gepost op: november 04, 2010, 11:48:13 am »
Modbreak:

Ik heb wat berichten naar het topic over Israël verplaatst.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #396 Gepost op: november 04, 2010, 12:26:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2010 om 00:26:

quote:

[...]
Ben je er klaar voor?
Is je hart opgeruimd?

quote:

[...]

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 09:44:

Ach, iedereen mag ook geloven dat God Zijn kinderen laat omkomen en hun de zonde toerekent. Prima als er mensen zijn die menen dat het verlossende werk aan het kruis door hen genegeerd kan worden.
Maar nogmaals: prima.

Gemiddeld gemeten hier overweeg ik toch forumkatholiek te worden  O-)

Dan hier de uitgebreide versie weer terug:
Ik onthoud mij van verder commentaar. :X

Door de toevoeging, neem je toch weer veel van de conclusie af:
Namelijk de zelfbeproeving, en de oproep tot werken wanneer het dag is en tot het lopen van de wedren, en tot behaastiging.

Ik begrijp wel dat er een behoefte is om iets van het geloofsvertrouwen en hoop te noemen, maar hier ondergraaft het echt de kern van de discussie waar het om ging. Is het GOED omdat wij van God zijn?? Nee. Het is GOED DAT wij van God zijn. Maar óf het goed is, is een vraag naar HOE wij voor God staan. De vraag is eerder of God van ons is, en of wij Hem als onze God willen zien en dienen. En dan komt opnieuw weer een behoefte aan een actieve houding terug als tegenstelling tot een sussende en rustgevende houding.

En als er bij ons een rommeltje is: de Heer kan toch elk moment langskomen..? Opnieuw een vraag naar een actieve houding.

Het spijt me echt..

De eindtijd gaat erover dat er een wedren gelopen wordt. Moedig elkaar aan, bevestig elkaar, en steunt elkaar. Steunt hen die er uiting van geven dat zij de oproep van God serieus nemen! Wát zegt, Bottenbley; pás over 25 jaar?? Ben je nu helemaal in slaap aan het vallen?!! Dát is wat ik eerder als algemene reactie op een gereformeerd forum in een leer van waakzaamheid op de wederkomst van Christus had verwacht!

En dan langzaam zou het besef door kunnen dringen dat zij over wie wij vallen (zeg maar Bottenbley) onze broeders en zusters zijn, en evenzozeer de komst verlangen en evenzozeer waakzaam zijn, maar leven uit een beleving die zo concreet is dat we er van schrikken, en ervoor terugdeinzen. Maar zij vertegenwoordigen op dat moment de meer levende kant van ons gemeenschappelijk geloof. En zij doen ons even heel scherp voelen dat waar ik vet schreef "evenzozeer", dat daar eigenlijk had moeten staan "meer"..

En als ik dan nog even probeer in te koppen, dat wie waakzaam moet zijn voor het weer, vanzelfsprekend ook een heel open oog moet hebben voor de buitjes en dreigingen, wil ik dan weer te veel, of krijg ik dan de goegemeente mee..?
Want als er in de bijbel een boodschap staat dat er verleiders zullen zijn, is dat geen excuus om de gelovigen te weerstaan, die (op dit punt) meer consciëntieus alert zijn, en waakzaam, en blijkbaar (ik heb mij verder niet verdiept in hun achtergronden en die zijn ook niet verdacht gemaakt) heel intens hangen aan God's Woord en God's belofte, en de verwachting van Christus' wederkomst.

Zij zitten op een beter wakker spoor dan wij. En dat mogen zij ook vast vertrouwen zolang zij God's Woord voor vast en zeker houden. En wij horen ze te beschermen en op te vangen als de verwachting onverhoopt vermindert en de slaperigheid optreedt. Maar als wij hun appél vanuit onze gearriveerdheid op afstand houden, hebben we de profetische boodschap gemist. Evenals onze roeping om hen ook morgen te steunen, als God het zover laat komen.

Want iedereen was het erover eens dat het hier niet ging over een verleider, maar over iemand die de oude boodschap herhaalt en het Woord van God voor vast en zeker houdt. Dat was onbestreden en door niemand verdacht. En iedereen is het erover eens dat waakzaamheid aan de orde is. Nou; leef dan maar in broederschap vanuit die waakzaamheid van hen...

Broeders...
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 12:41:06 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #397 Gepost op: november 04, 2010, 02:45:02 pm »

quote:

small brother schreef op 04 november 2010 om 12:26:

Dan hier de uitgebreide versie weer terug:

Ik heb niet om een uitgebreide versie gevraagd, ik heb je gevraagd te stoppen met het inleggen van tekst in andermans tekst.
Overigens doe je in de uitgebreide versie weer precies hetzelfde dus zal ik daar maar niet op ingaan.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #398 Gepost op: november 04, 2010, 04:31:30 pm »

quote:

small brother schreef op 04 november 2010 om 12:26:
[...]

Maar als wij hun appél vanuit onze gearriveerdheid op afstand houden,

Gearriveerdheid schrijf je, maar misschien ga je eraan voorbij dat nog niet alle kritiek op wat Bottenbley zegt hoeft te betekenen dat er van gearriveerdheid sprake is. Als je dat doet, dan blijft er langs elkaar heen gesproken worden, vrees ik.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #399 Gepost op: november 04, 2010, 04:33:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 oktober 2010 om 00:28:
[...]

Ja, dus nu het antwoord op mijn vraag?
kun jij je vraag nog eens kort en bondig stellen? ik ben de draad kwijt.