Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92235 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #450 Gepost op: november 05, 2010, 01:12:47 pm »
overigens kun je navolgende

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

ook lezen vanuit het ontzag en bewondering / haast verbijstering wat paulus heeft op grond van dat voorgaande;

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #451 Gepost op: november 05, 2010, 02:22:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 12:23:
[...]

Er staat nog steeds: "deze generatie zal niet voorbij gaan voor Jezus weerkomt"
Er staat zoals zij zegt ook dat je die dingen kunt zien gebeuren in je leven en dus kunt weten dat Jezus in jouw generatie weerkomt.

Sorry Riemer, maar dat staat er. Kan je omheen lullen, maar dat is zo.
Kan je zo iemand voor valse profeet uitmaken, maar dat verantwoord je maar tegenover God als het niet zo is.

Je kan twijfelen of de tekenen van deze tijd helemaal naadloos aansluiten met de bijbelteksten en zo twijfelen of het zover is, maar Jezus was er glas helder over: "de mensen die dit in hun levens allemaal zien gebeuren, die generatie zal niet voorbij gaan voor Jezus terug komt."

Kwestie van goed bijbellezen.

Misschien zal ik nog even... :)

Matt 24 isde Joodse setting... het wordt gezegd tegen de discipelen, en ze vragen wanneer Hij het koningschap voor Israël zal herstellen!
Dat is een cruciaal gegeven.
Het gaat niet over ons.
Wij als christenen hoeven niet meer te wachten op dat er eerst een Antichrist komt, dat de tempel herbouwd zal zijn (hoe kan er anders een gruwel der verwoesting in de tempel staan?) en bidden dat uw vlucht niet op een sabbath zal vallen is ook Joods. Even als het vluchten naar de bergen, bij Jeruzalem is dat het geval....
En die Joden, Israël zal bestaan als de Heer terugkomt.
Hitler heeft het bijna voorkomen (als werktuig van de duivel die Gods plannen wil sabotteren)

En wij zijn dan al ontkomen aan de oordelen die hier worden beschreven. Wij behoren nl niet aan nacht of duisternis toe. Het is dubbelop als Jezus het oordeel voor ons heeft gedragen en we moeten toch nog door die tijd heen.
Dus ja, ik geloof in de opname van de Gemeente voordat Jezus wederkomt op de wolken voor ieder zichtbaar....
Wij zullen het meemaken, maar aan Zijn zijde, van de andere kant. Wij zullen nl met Hem verschijnen in heerlijkheid en hier niet die oordelen hoeven meemaken, die Grote verdrukking die er zal zijn is een periode speciaal als oordeel en om het Joodse volk zover te krijgen dat ze in hun benauwdheid de Here gaan aanroepen.
Dan zal Hij hen komen ontzetten, als Jeruzalem belegerd is en zij zullen zien we ze doorstoken hebben. (Zach 12 en 14)
Dan komen zij tot bekering en wordt Israël behouden.l
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 02:24:52 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #452 Gepost op: november 05, 2010, 11:07:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2010 om 01:18:
[...]

Even een mogelijk domme vraag.
Als je deurbel gaat, weet je dan wie / wat er gaat komen?

Sorry, deze nachtelijke post had ik even over het hoofd gezien. :)

Als de deurbel gaat... Dan weet ik als er een afspraak ligt dat er iemand mij komt halen, dat diegene dan is gearriveerd: Hij/zij belt aan om mij op te halen.
En om in het beeld van het hoofdstuk 24 te blijven: als ik opendoe en er staat iemand die ik niet herken als de juiste persoon, gaat mijn deur weer dicht.
Bv de valse christussen. Ik zal niet met ze meegaan.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #453 Gepost op: november 05, 2010, 11:57:51 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 november 2010 om 02:47:
[...]
Zo, wat dacht je…:  “grote stappen, snel thuis? “

En deze post was nog nachtelijker, ook niet gezien dus nu ook nog even een reactie. :)
Nou, het lijkt me wat te veel van het goede als ik hier alle details ga bespreken. Maar ik wil dat wel hoor, dan krijg je de wat kleinere stapjes. :)

quote:

Wat is het antecedent van ’dat allemaal’ ? NIET het beeld van de vijgenboom, maar de gehele pericoop daarvóór!
Gedeeltelijk mee eens. Het doelt idd op de hele voorgaande pericoop. Maar ik lees toch wel dat er ook een vergelijking wordt getrokken:

quote:

Matt 24
32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Ik zie hier toch dat de les die we van de vijgeboom moeten leren is dat we moeten weten dat het voor de deur is, nabij is, wanneer we al de dingen die in de voorgaande pericoop staan (idd: dit alles) zien gebeuren....
Dus het uitbotten van de vijgeboom heeft wel het e.e.a. met deze tijd te maken.

quote:

De verduistering van de zon, maan en de sterren... Hier moet je dus eerst de taal van de Oud Testamentische profeten bekijken:
Zou kunnen, maar of het 'moet'?

quote:

a) De vernietiging van Babylon; zon, maan en sterren geven geen licht meer. (Jes. 13:10)
b) De vernietiging van de volken;  de sterren aan de hemel vergaan. (Jes. 34:4)
c) De vernietiging van Egypte; de zon, de maan en de sterren zullen verduisterd worden(Ezek 32:7-8).

Wat wil je nu zeggen: dat de Heer hier iets vertelt wat al in het verleden ligt, bv het oordeel over Babylon?
En de volken zijn die al vergaan? Of ligt dat wel in de toekomst?
Het lijkt nu even dat je het gedeelte over de zon, maan en sterren niet letterlijk wilt nemen.

quote:

Dan kijken we naar de teksten van Oud Testamentische profeten over de komst van God, en het oordeel over de stad of land.

a) Oordeel van Egypte; God komt op een wolk. (Jes. 19:1)
b) Oordeel van het Land: God komt om te straffen. (Jes. 26:21)
c) Oordeel over Jeruzalem:

Ik kan dit niet herkennen als de verklaring van Jezus die komt als de mensenzoon in grote macht en heerlijkheid.... Er staat wel 'komt op een wolk', maar de verdere overeenkomst ontgaat mij althans.
Als ik het OT-isch wil duiden zie ik hier meer deze overeenkomst:

quote:

Dan 7
13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.
Wat vind jij hiervan? Ook Matt 24 geeft zelf aan dat we bij dit gedeelte de profeet Daniel mogen leggen.

quote:

De Mensenzoon staat aan de poorten van Jeruzalem en zegt:  ‘dit alles zal gebeuren voor deze generatie (Gk. genea) zal vergaan.’

Kun je even concreet maken wat er nu precies is gebeurd na 40 jaar?
En dan bedoel ik dat met zon, maan en sterren. Als dat niet letterlijk is gebeurd in het jaar 70 bedoel je het dus figuurlijk, of zie je dan toch het als de vernietiging van Babylon, van de volken en van Egypte?
(Ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van)

quote:

a) Eén bijbelse generatie is ca. 40 jaar.
b) 40 jaar later: Jeruzalem en de Tempel zijn verwoest door het Romeinse Rijk in 70 AD.

De verwoesting van Jeruzalem is idd een vóórvervulling.
Alleen ik heb nog niet gezien dat de Here Jezus al is teruggekomen in grote macht en heerlijkheid.
En is er een scheiding geweest van mensen die er wel bij horen, en niet? Zijn de schapen en de bokken gescheiden en zijn de schapen al ingegaan in het koninkrijk? En heeft ieder Hem al gezien?
De Joden zijn in de diapora gegaan.... zij hebben ook de Heer nog niet erkend en over Hem geweeklaagd...

quote:

Niet al te snel conclusies trekken dus! De vraag aan het begin van Matt 24 is niet voor niets twééledig.

Je bedoelt:
1. het teken van uw komst
2. de voleinding der wereld

Deze twee dingen zijn m.i. nog niet gebeurd.
Zeker is dat de wereld nog niet voleindigd is, dat kun je nl niet missen.

quote:

Het gaat hier over zowel gerealiseerde eschatologie, als over de nog te verwachten eschatologie... dat vereist dus meer zorgvuldigheid met de teksten!

Ik ben het met je eens dat veel, zo niet alle profetieën een voorvervulling en een eindvervulling hebben.
Misschien bedoel je dat met 'gerealiseerde eschatologie' en nog niet gerealiseerde eschatologie'?
Maar niet alles wat in dit gedeelte staat is al vervuld. Een voorvervulling kan veel aspecten hebben van de profetie, maar de eindvervulling heeft ze allemaal.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 12:01:20 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #454 Gepost op: november 06, 2010, 12:17:02 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 november 2010 om 03:00:
[...]

Ho ho, dat is een verkeerde aanname. Er is geen sprake van het één laten prevaleren boven het ander. We weten niet wanneer het kan gebeuren. Vannacht of over paar honderd jaar... Niemand heeft hier iets gezegd over 'leven alsof het een paar honderd jaar kan duren.' We weten het domweg niet... zelfs de Engelen en Jezus niet... christendom is een geloof dat bestaat uit wachten, en dat houdt dus ook in: waakzaam zijn.

[...]

En dat bedoel ik dus met 'grote stappen, snel thuis.' Je springt vee te snel naar conclusies.... de vraag van de leerlingen is twééledig, en jij concentreert je alleen op de wederkomst. Je laat dus het ene prevaleren boven het ander...en je zou het juist samen moeten zien. Ik zou ze echt willen combineren...

En hier nog een erg nachtelijke post...

Jij vindt het allemaal te snelle conclusies.
Leuk, dat jij het met Riemer eens bent, maar op dit punt dus blijkbaar niet, want ik had volgens hem zijn standpunt wel aardig geschoten en kreeg  zelfs alle lof toegezwaaid. :)

Ik zal een andere keer even uitleggen hoe ik m.i. toch wel combineer, en niet alleen met de wederkomst bezig ben.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 12:18:11 am door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #455 Gepost op: november 06, 2010, 12:37:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2010 om 00:17:
[...]

Leuk, dat jij het met Riemer eens bent, maar op dit punt dus blijkbaar niet, want ik had volgens hem zijn standpunt wel aardig geschoten en kreeg  zelfs alle lof toegezwaaid. :)

Ik zal een andere keer even uitleggen hoe ik m.i. toch wel combineer, en niet alleen met de wederkomst bezig ben.

Ahum, ik schreef "redelijk geschoten" ....
Het "hoho" lijkt mij terecht want ook ik pefaleer niet het één boven het ander.
Dat is wat jij leest en inlegt in mijn stukken maar ik heb nergens gezegd dat je daar100% mijn mening mee vertolkt.
Het is én én.
Maar wel een én én waarbij we als mensen rekening houden met het gegeven dat wij geen inzage in Gods agenda hebben!
UItspraken als genoemd door de TS uit het artikel van de genoemde voorgangers blijf ik vooralsnog "praten voor je beurt" noemen en sterker nog: ik vind het getuigen van ondermaats denken over Gods grootheid en een negatie van wat het Woord ons leert.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 01:15:40 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #456 Gepost op: november 06, 2010, 01:21:42 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 november 2010 om 14:22:
[...]

Misschien zal ik nog even... :)

Matt 24 isde Joodse setting... het wordt gezegd tegen de discipelen, en ze vragen wanneer Hij het koningschap voor Israël zal herstellen!
Dat is een cruciaal gegeven.
Het gaat niet over ons.
Wij als christenen hoeven niet meer te wachten op dat er eerst een Antichrist komt, dat de tempel herbouwd zal zijn (hoe kan er anders een gruwel der verwoesting in de tempel staan?) en bidden dat uw vlucht niet op een sabbath zal vallen is ook Joods. Even als het vluchten naar de bergen, bij Jeruzalem is dat het geval....
En die Joden, Israël zal bestaan als de Heer terugkomt.
Hitler heeft het bijna voorkomen (als werktuig van de duivel die Gods plannen wil sabotteren)

En wij zijn dan al ontkomen aan de oordelen die hier worden beschreven. Wij behoren nl niet aan nacht of duisternis toe. Het is dubbelop als Jezus het oordeel voor ons heeft gedragen en we moeten toch nog door die tijd heen.
Dus ja, ik geloof in de opname van de Gemeente voordat Jezus wederkomt op de wolken voor ieder zichtbaar....
Wij zullen het meemaken, maar aan Zijn zijde, van de andere kant. Wij zullen nl met Hem verschijnen in heerlijkheid en hier niet die oordelen hoeven meemaken, die Grote verdrukking die er zal zijn is een periode speciaal als oordeel en om het Joodse volk zover te krijgen dat ze in hun benauwdheid de Here gaan aanroepen.
Dan zal Hij hen komen ontzetten, als Jeruzalem belegerd is en zij zullen zien we ze doorstoken hebben. (Zach 12 en 14)
Dan komen zij tot bekering en wordt Israël behouden.l
En ik maar denken dat Jezus komt op de wolken om ons op te halen. Dus eerst komt Hij ons ophalen en later is zijn wederkomst op de wolken. Dank je voor de toelichting :)
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 01:22:23 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #457 Gepost op: november 06, 2010, 01:43:59 am »

quote:

Bij nader inzien. Ik heb nog eens opnieuw de zaak op een rijdje gezet.

Ik wil je wel even zeggen: wees voorzichtig met hoe je andere mensen ziet. Ik dacht eens iemand te moeten waarschuwen dat die naar de hel zou gaan als zo zo doorgaat. Ze bezocht de kerk alleen als haar koor erin speelde en ze moest zingen en leefde naar mijn mening te populair als blonde schoonheid toen.

Hierdoor zeiden we een paar jaar lang elkaar niet meer wat.

In Bakker Bart was ik na een paar jaar met mijn broertje en bestelden we een broodje. Vervolgens schoot me de gedachte door mijn hoofd: "wat als zij nu Bakker Bart zou gaan binnen wandelen?"

Ik keerde me vervolgens na het afrekenen om in de richting van de ingang met mijn broodje in de hand. Ik keek nog maar net of ze kwam opeens met haar moeder aanlopen en stapten Bakker Bart binnen! (fluisterde een engel me wat in?)

Ik schok me een ongeluk en keerde snel om om haar compleet te negeren.

Later die week heb ik uit wroeging het weer goed kunnen maken.

Nu zijn we ouder en volwassener. Populariteit speelt niet meer zo'n  rol.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 12:10:59 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #458 Gepost op: november 06, 2010, 01:49:57 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2010 om 13:12:
overigens kun je navolgende

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

ook lezen vanuit het ontzag en bewondering / haast verbijstering wat paulus heeft op grond van dat voorgaande;

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.
Zo is dat :)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #459 Gepost op: november 06, 2010, 05:41:34 am »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2010 om 01:21:

En ik maar denken dat Jezus komt op de wolken om ons op te halen. Dus eerst komt Hij ons ophalen en later is zijn wederkomst op de wolken. Dank je voor de toelichting :)
Oh, dus Jezus heeft een abonnement en komt 2x heen- en weer pendelen? Volgens mij is deze ketterij echt al eeuwen geleden verworpen, nog ruim voor de reformatie zelfs!... Ik ben nog geen argumenten tegengekomen die dit nieuw leven zouden moeten inblazen. Maar vertel... ik ben benieuwd.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #460 Gepost op: november 06, 2010, 05:52:01 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2010 om 00:17:

Ja, dat kun je wel rustig zo stellen denk ik.

quote:

Leuk, dat jij het met Riemer eens bent,

Nou, ik vind het fijn dat jij het leuk vind... het is nl niet onmogelijk om het met anderen eens te zijn. Hebben we toch nog iemand een plezier gedaan in dit draadje! :P

quote:

... maar op dit punt dus blijkbaar niet, want ik had volgens hem zijn standpunt wel aardig geschoten en kreeg  zelfs alle lof toegezwaaid. :)

Ik wil je ook wel een aai over je bolletje geven hoor?... je had idd 'aardig' geschoten. Alleen net even iets teveel eruit gefilterd... Laten we zeggen ca. 50% van waar de pericoop om draait, had je genegeerd. Maar verder heel aardig...  :+

quote:

Graag want je voorgaande tekst is een nogal verminkte versie van waar Matt 24 om draait. En het is en blijft een moeilijk onderwerp, dus zorgvuldigheid blijft geboden!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #461 Gepost op: november 06, 2010, 09:17:24 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 november 2010 om 05:41:
[...]

Oh, dus Jezus heeft een abonnement en komt 2x heen- en weer pendelen?
Dat is iets te simplistisch en wat mij betreft te profaan gedacht.

quote:

Volgens mij is deze ketterij echt al eeuwen geleden verworpen, nog ruim voor de reformatie zelfs!... Ik ben nog geen argumenten tegengekomen die dit nieuw leven zouden moeten inblazen. Maar vertel... ik ben benieuwd.

Je mag me eerst verder uitleggen wat je bedoelt met jouw uitleg van de zon maan en sterren.... ik heb nog geen verduidelijking gezien van jou, en ik ben wel benieuwd. :)

En verder: ik denk dat we even aardig moeten blijven in de zin van niet de overtuiging van een ander zo wegzetten als jij hier even achteloos doet, al mag dat wel je persoonlijke mening zijn. We discussiëren toch op basis van argumenten en niet op basis van statements: jij bent fout of zelfs: het is een grote ketterij. (Als ik er p.o. eentje geef, mag je daar ook wat van zeggen :) )

Deze gedachte van de opname is (weer) in het licht gekomen in de 19e eeuw.
Niet vreemd, want de dingen die met de eindtijd te maken hebben zouden verborgen blijven als we Daniel lezen. Pas als de tijd waarin deze kennis nodig is om te bezitten meer dichterbij is gekomen, zal men het gaan begrijpen - aldus Daniel.
Ook Openbaring 1 geeft hetzelfde aan.

quote:

3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
en dit boek Openbaring was steeds een gesloten boek, maar sinds de 19e eeuw is er meer kennis gekomen (die zou vermeerderen aldus Daniel)...

quote:

Dan 12:
4 Maar gij, Daniël, houd de woorden verborgen, en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen, en de kennis zal vermeerderen.
En nu ben ik eerst de heeele dag weg. Dus nog even geduld. :)
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 09:21:45 am door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #462 Gepost op: november 06, 2010, 10:32:12 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 november 2010 om 05:41:
[...]

Oh, dus Jezus heeft een abonnement en komt 2x heen- en weer pendelen? Volgens mij is deze ketterij echt al eeuwen geleden verworpen, nog ruim voor de reformatie zelfs!... Ik ben nog geen argumenten tegengekomen die dit nieuw leven zouden moeten inblazen. Maar vertel... ik ben benieuwd.

Ho rustig :*) . Ik weet dat er verschillende visies zijn, maar ken ze allemaal niet. Ik weet op dit moment niet wat ik nu precies moet geloven.
Wat weet jij ervan?  

ps. ketters is voor zover ik begreep de visie van iemand die bewust vanuit verkeerde motieven  zijn moederkerk verlaat en tegen beter weten in een nieuwe beweging opzet. Veel katholieken zien Maarten Luther en Calvijn als ketters.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #463 Gepost op: november 06, 2010, 11:08:10 am »
Trouwens, over berekeningen gesproken:
Er gaan er nogal wat rond. Ik ben er wel achter dat de bijbel zo ingewikkeld in elkaar zit, dat je in ieder geval niet kan zeggen "in dat jaar gebeurd het"en logisch, want Jezus komt ook als een dief in de nacht.

In de EO-Visie staan drie mooie reacties op wat dat laat blijken.

Ten eerste een messiaans joodse visie door een messiaanse joodse gelovige, ten tweede iemand die door filosofeerd op Bottenbleys' uitspraken en de derde die wijst op dat alleen God weet wanneer Jezus weerkomt.

De filosoof eerst maar. Die wijst erop dat ds. Bottenbley te snel in het bijbelgedeelte stopt met lezen.  Het verhaal gaat in Mattheüs 25 verder met de gelijkenis van de drie dwaze maagden. zij denkt dat dit de gemeente van de eindtijd weergeeft. Uit de gelijkenis blijkt dat het goed is om ons voor te berijden en klaar te staan voor met olie in de lamp. Met voeding door de heilige Geest dus. Jezus blijft echter langer uit dan verwacht. Hij komt pas laat diep in de nacht. De drie dwaze maagden sukkelen dus in slaap.  Er volgd dus volgens haar eerst dus blijkbaar een verplichte slaappauze, waar zij, en wij, niet op gerekend hadden!
Ze filosofeerde daarop door dat je achter de 25 jaarse verwachting van Bottenbley gerust nog eens 25 jaar slaaptijd kunt plakken en dan de verwachting van 50 jaar kan maken!

Daar gaan we dus al. Nu is het al 50 jaar. Daarnaast las ik van St. dat de tekst "deze generatie zal niet voorbij gaan voor dit alles is geschied" slaat op de gebeurtenissen rondom de verwoesting van Jeruzalem en haar tempel en daarnaast verwijst naar de wederkomst van Jezus. met zo'n verwijzing naar de wederkomst van Jezus denk ik al snel aan symboliek. Zoals Jozuf als slaaf door zijn broers verkocht werd aan Egypte en daardoor door de Egyptische heidense bezetting koning werd, zo werd Jezus aan het kruis geslagen door zijn joodse volkgenoten en daardoor door de Romeinse heidense bezetters tot Koning der Joden verheven. Samenspel: joden schenken de heidenen hun gezamelijke Koning! De redder zal uit Sion komen :)

Dus, zo zijn de gebeurtenissen rondom de verwoesting van Jeruzalem en de tempel een voorafspiegeling van de verwoesting van Gods schepping door de mensheid en  verdwijning van Gods geestelijke tempel hier op aarde (na dat mogelijk de laatste martelaren voor Jezus zijn omgekomen door een vervolging??) De generatie is een voorafspiegeling van een periode wat komen gaat. Hoelang zo'n generatie dan duurt?

Geen idee! ( Riemer, kan je hier mee leven? :) Wat denk jij Grondig christelijk? en P&A?)

Verder de messiaanse jood. Die hebben de joodse kalender en daarop zitten ze in het jaar 5771 (ik heb het niet getoetst, maar het zal vast wel kloppen). Ze geloven dat de wereld 6000 jaar zal bestaan. Zoals ik het bekijk hebben ze dus de visie dat 1 dag van het scheppingsverhaal letterlijk een periode van 1000 jaar beslaat en leven we volgens hen nu in de 6de dag. Dat laatste denk ik ook, maar ik geloof niet dat je het letterlijk als 1000 jaar moet lezen, maar gewoon als een lange periode waar God de tijd wel van bij houdt. Na 7000 jaar zal de aarde verlaten zijn. Kennelijk wordt hier over het einde van het 1000 jarige vredesrijk verteld, waarvan ik dus geloof dat het niet letterlijk 1000 jaar duurt en al helemaal niet hier op de aarde is.

Daarin nuanseer ik zijn verhaal al.

Vervolgens komt iets wat ik wel interessant vindt. Hij zegt dat joden geloven dat de aarde 85 jubeljaren zal bestaan en dat in 2012 het 85ste jubeljaar begint.
Ook hij kijkt om zich heen naar de wereld en denkt: "de stenen voor de opbouw van een tempel in Jeruzalem liggen klaar en een derde wereldoorlog is best denkbaar."

Wat ik me dan weer afvraag: "hoelang duurt een jubeljaar, als we er nu maar 84 hebben gehad?"
Ik zou zeggen, laat je niet overvallen en zie dit als iets om juist niet in slaap te vallen en rekening te houden met het feit dat Jezus bewust terug komt op een onverwacht moment die niemand berekenen kon!

Goed en dan de afsluiter maar weer: de derde schrijver aan de EO: "en over de laatste dagen: niemand weet hoelang het gaat duren voor Jezus terugkomt. Jezus heeft zelf gezegd dat alleen de Vader dat weet. Hoe kunnen we dan denken dat te kunnen berekenen? ...... Wat ook zo is , is dat Paulus al zei dat ze in de laatste dagen leefden. Wat is bij God een dag en wat is bij ons een dag? Ik denk dat dat het verschil is."

Heerlijk, in de visie staan gewoon de oplossingen voor deze discussie, wat mij betreft :)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2010, 02:36:12 am door gaitema »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #464 Gepost op: november 06, 2010, 11:11:45 am »
Gait: een jubeljaar duurt één jaar. De reden waarom we er pas 84 hebben gehad, is omdat het maar één keer in de 50 jaar voorkomt, vanaf dat Mozes de Wet heeft ontvangen!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #465 Gepost op: november 06, 2010, 11:19:41 am »
Nou, vandaar dat de messiaanse Jood schreef dat hij denkt dat de wederkomst van Jezus veel eerder zou kunnen komen dan Bottenbley denkt.

De Maya's hebben het ook over 2012 als een bijzonder jaar.

De messiaanse jood schreef ook over dat de zoon van David in het 85ste jubeljaar zou komen, maar dat het onbekend is of het aan het begin of het einde van het jubeljaar is.

Ook hierin vraag ik me weer af: tellen de Joden niet in manen? Hebben ze goed geteld en en telt God net zo? Daarbij weer dat Jezus zei dat alleen God weet wanneer Jezus zou komen. Dan zal deze messiaanse Jood ervast  tegen in kunnen brengen: de belofte is het 85ste jubeljaar, staat in de Thora, maar we weten niet wanneer in dat jaar. Hij komt als een dief in de nacht en alleen God weet van de dag en het uur!

De bijbel is ook wel een lastig boek.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 12:26:38 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #466 Gepost op: november 06, 2010, 11:38:29 am »
Nu snap ik dat mensen hier bang van kunnen worden.
Maar goed, als je niet bent als de drie dwaze maagden, dan zal niets je kunnen overvallen :)

Wie nog leeft als de drie dwaze maagden en slaapt, wordt wakker en bekeer je vandaag nog!
« Laatst bewerkt op: november 06, 2010, 12:24:04 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #467 Gepost op: november 06, 2010, 01:05:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2010 om 10:32:

ps. ketters is voor zover ik begreep de visie van iemand die bewust vanuit verkeerde motieven  zijn moederkerk verlaat en tegen beter weten in een nieuwe beweging opzet. Veel katholieken zien Maarten Luther en Calvijn als ketters.
offtopic:
En dat is een gereformeerde vertaling zeg. Ben benieuwd wat de RKK van deze vertaling en inkleuring zal vinden :)
Een ketter is iemand die afwijkt van de heersende leer.
Niets meer, niets minder. :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #468 Gepost op: november 06, 2010, 02:45:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2010 om 09:17:

Dat is iets te simplistisch en wat mij betreft te profaan gedacht.

Natuurlijk, het was een satirisch bedoelde opmerking. Jezus zal idd niet een profaan abonnement hebben bij welk vervoersbedrijf dan ook. Misschien had ik er een smiley bij moeten zetten...

quote:

Je mag me eerst verder uitleggen wat je bedoelt met jouw uitleg van de zon maan en sterren.... ik heb nog geen verduidelijking gezien van jou, en ik ben wel benieuwd. :)

Ik kom daar nog op terug. Door afwezigheid ben ik daar nog niet aan toegekomen...

quote:

En verder: ik denk dat we even aardig moeten blijven in de zin van niet de overtuiging van een ander zo wegzetten als jij hier even achteloos doet, al mag dat wel je persoonlijke mening zijn. We discussiëren toch op basis van argumenten en niet op basis van statements: jij bent fout of zelfs: het is een grote ketterij. (Als ik er p.o. eentje geef, mag je daar ook wat van zeggen :) )

Je hebt gelijk: excuus daarvoor (ook aan Gaitema)! Het was niet mijn bedoeling om een iemands overtuiging weg te zetten. Ik bedoelde meer dat de Kerk die interpretatie al had afgewezen... vóór de reformatie al. Dus het leek me enigszins onwaarschijnlijk dat het een gangbare interpretatie was bij gereformeerden. In die zin een ketterij dus...: een interpretatie die niet algemeen geaccepteerd is binnen het gangbare christendom. Maar goed, ik zal mijn woordgebruik aanpassen ...

Ik heb een nogal polemisch weekje achter de rug... en dan bedoel ik niet zozeer dit forum, maar in gesprekken met een mede-katholiek van de extreem traditionalistische variant... waarschijnlijk werkt dat door in mijn taalgebruik hier. Dus nogmaals excuus...

quote:

Deze gedachte van de opname is (weer) in het licht gekomen in de 19e eeuw. Niet vreemd, want de dingen die met de eindtijd te maken hebben zouden verborgen blijven als we Daniel lezen. Pas als de tijd waarin deze kennis nodig is om te bezitten meer dichterbij is gekomen, zal men het gaan begrijpen - aldus Daniel. Ook Openbaring 1 geeft hetzelfde aan....
Ik zal eens kijken wat ik er over kan vinden... fijne dag verder!  :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #469 Gepost op: november 06, 2010, 02:54:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2010 om 10:32:

Ho rustig :*) . Ik weet dat er verschillende visies zijn, maar ken ze allemaal niet. Ik weet op dit moment niet wat ik nu precies moet geloven.
Wat weet jij ervan?

Excuus gait... ik had het even anders moeten formuleren. Alhoewel het gangbaar taalgebruik bij ons is, heeft het 'aan de overkant' waarschijnlijk een zwaardere lading...

Het is inderdaad een moeilijk onderwerp... Maar Christus komt m.i. toch echt maar één keer terug. Ik zal dit weekend er nog wel op ingaan...

quote:

Jouw interpretatie van ketters stamt nog uit de 16e eeuw.  :+

Zelf vind ik belangrijker om te kijken of een bepaalde leer ketters is, dan om te kijken of personen ketters zijn. Zoals Riemer ook zegt: het is een afwijkende interpretatie van de algemeen gangbare christelijke leer...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #470 Gepost op: november 07, 2010, 02:06:29 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 november 2010 om 13:05:
[...]
offtopic:
En dat is een gereformeerde vertaling zeg. Ben benieuwd wat de RKK van deze vertaling en inkleuring zal vinden :)
Een ketter is iemand die afwijkt van de heersende leer.
Niets meer, niets minder. :)
O, als dat alles is :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #471 Gepost op: november 07, 2010, 02:26:16 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 november 2010 om 14:54:
Excuus gait... ik had het even anders moeten formuleren. Alhoewel het gangbaar taalgebruik bij ons is, heeft het 'aan de overkant' waarschijnlijk een zwaardere lading...

Weer een vraag beantwoord  _O_
Oeps, dit was een potje heiligen verering   :+

quote:

Het is inderdaad een moeilijk onderwerp... Maar Christus komt m.i. toch echt maar één keer terug. Ik zal dit weekend er nog wel op ingaan...

Ik begrijp dit wel. Dat idee had ik ook met iets anders door eindtijdsvisie's uit Gelukkig Gereformeerd en een visie van evangelischen naast elkaar te leggen. Dat ging echter om het onderwerp: hoevaak oordeeld Jezus? De evangelischen zeggen twee keer en de gereformeerden één keer, als we openbaringen lezen. En de uitleg van de gereformeerden overtuigden me op dat moment het meest. Het wordt zelfs nog extra bevestigd door af en toe wat Joods of messiaans Joods te lezen.

Echter denk ik ook, denk luchtig over bijzaken en spits je op hoofdzaken. Boeiende vraag is dan: wat is de kern :) ?

Volgens mij valt God minder over misverstanden over bijzaken, omdat ze ook maar door mensen worden voorgesteld. Hij is behoorlijk doelgericht. Dat de liefde zoals Hij dat zich voorgesteld had, bij de schepping van alles
 werkelijkheid wordt in alles en door alles heen.

(oeps, de kern verklapt)

quote:

Jouw interpretatie van ketters stamt nog uit de 16e eeuw.  :+

Tjee, ben ik toch nog ergens zeer othodox. Yes!  O-)

quote:

Zelf vind ik belangrijker om te kijken of een bepaalde leer ketters is, dan om te kijken of personen ketters zijn. Zoals Riemer ook zegt: het is een afwijkende interpretatie van de algemeen gangbare christelijke leer...
O, dan begrijp ik dat en kan ik er prima mee leven.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2010, 02:29:18 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #472 Gepost op: november 07, 2010, 05:15:57 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 november 2010 om 23:57:

En deze post was nog nachtelijker, ook niet gezien dus nu ook nog even een reactie. :)
Nou, het lijkt me wat te veel van het goede als ik hier alle details ga bespreken. Maar ik wil dat wel hoor, dan krijg je de wat kleinere stapjes. :)

Ook ’s nachts wordt God’s lof gezongen. ;)

Ja, graag… enige nuancering is wel van belang, want het is nou niet een onderwerp om van dik hout planken te zagen. E.e.a. is behoorlijk gecompliceerd.

quote:

Gedeeltelijk mee eens. Het doelt idd op de hele voorgaande pericoop. Maar ik lees toch wel dat er ook een vergelijking wordt getrokken:...
Ik zie hier toch dat de les die we van de vijgeboom moeten leren is dat we moeten weten dat het voor de deur is, nabij is, wanneer we al de dingen die in de voorgaande pericoop staan (idd: dit alles) zien gebeuren.... Dus het uitbotten van de vijgeboom heeft wel het e.e.a. met deze tijd te maken.
Hoe haal je taalkundig eruit dat het met deze tijd te maken heeft?  Nogmaals de tekst:

quote:

" Leer van het beeld van de vijgenboom: Als zijn twijgen zacht worden en zijn bladeren zich ontvouwen, dan weten jullie dat de zomer in aantocht is. Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat allemaal ziet, dat het dan vlak voor de deur staat."(Matt. 24: 32-33)
Eerst komt dus een beeld waar we van moeten leren…  vervolgens: “zo, moeten jullie OOK weten wanneer je DAT ALLEMAAL ziet…. “ Wat is het antecedent? Hier wordt dus niet gevraagd dat we naar vijgenbomen gaan kijken om te kijken of ze uitbotten, want dat doen ze elke zomer… Er wordt verwezen naar de pericoop ervoor! En wanneer we DAT allemaal zien, dan pas…. Dus hoe bedoel je: ‘gedeeltelijk mee eens?’ Zie ook: Lc 21:31-32 en Mc 13:30.

Het antecedent kan niet de vijgenboom zijn… dat is een beeld om het voorgaande te verduidelijken!

quote:

Zou kunnen, maar of het 'moet'?
Jij kan het misschien duiden vanuit jouw 21e eeuwse zienswijze, maar ik denk niet dat Jezus en/of Matteus dat voor ogen had. Hij had in de eerste eeuw toch echt te maken met bekeerde christenen met een voornamelijk joodse achtergrond. Hij gebruikt daarom beelden uit het O.T., dat sluit toch iets beter aan bij de belevingswereld van Zijn toehoorders. Dat lijkt mij nogal vrij simpele logica. Het ligt daarom voor de hand dat wij naar de OT beelden MOETEN kijken om te duiden wat Jezus hier uitlegt…

quote:

Wat wil je nu zeggen: dat de Heer hier iets vertelt wat al in het verleden ligt, bv het oordeel over Babylon? En de volken zijn die al vergaan? Of ligt dat wel in de toekomst?Het lijkt nu even dat je het gedeelte over de zon, maan en sterren niet letterlijk wilt nemen.
Het leek mij ook hier nogal voor de hand liggen, maar blijkbaar niet. De beelden van verduistering van zon, maan en sterren is een beeld dat vaker gebruikt wordt in het O.T. De leerlingen van Jezus zijn bekend met deze beelden en deze beelden worden altijd gebruikt met het einde van ‘een’ wereld. Maar ‘de’ wereld is niet vergaan na de vernietiging van Babylon, ook niet na de vernietiging van Egypte etc. Dus blijkbaar is dit taalgebruik een BEELD wat wordt toegepast. Het lijkt me ook duidelijk dat ik nergens doel op het al dan niet letterlijk zijn van het verduisteren van zon, maan en sterren wat jij suggereert. WEL doel ik op de betekenis van deze tekenen bij het vernietigen van EEN wereld (= stad, land, tempel).

quote:

Ik kan dit niet herkennen als de verklaring van Jezus die komt als de mensenzoon in grote macht en heerlijkheid.... Er staat wel 'komt op een wolk', maar de verdere overeenkomst ontgaat mij althans.

Oke, dan formuleren we het anders: in de eerste eeuw werden beelden gebruikt met  Joods apocalyptisch taalgebruik. Dat geldt dus niet alleen,  zoals eerder hierboven uiteengezet, voor beelden van kosmische catastrofes, dat geldt óók voor het taalgebruik van herstel. In de voorbeelden die ik gaf wordt de komst van God aangekondigd, met óók Joodse apocalyptische taal. De komst van God bij de verwoesting van Jeruzalem wordt aangekondigd als God komende op een dichte wolk, wapens als een orkaan etc… vervolgens ging ik over op het feit dat Jezus Zelf voor de poorten van Jeruzalem staat als Hij aankondigt dat ‘deze generatie’ niet zal vergaan…  vervolgens beschreef ik hoe de Tempel werd beschouwd als microskosmos... nu lijkt het me een inkoppertje om de link duidelijk te zien.

Apocalyptisch taalgebruik wijst altijd naar iets anders: als Johannes minstens 7x herhaalt dat er aardbevingen zullen zijn in het boek Openbaringen, dan doelt hij op een teken van God’s interactie tussen Hemzelf en de mens. Het sluiten van een verbond en het geven van een goddelijk oordeel benadrukken de verbonds dimensie, evenals het getal 7 óók iets uitdrukt over dat verbond.

De betekenis van een aardbeving in apocalyptisch taalgebruik zegt dus ook iets over dat nieuwe verbond. Het gaat hier (in Opb) niet meer alléén om een kosmische ingreep in de heilsgeschiedenis van de mens, maar een algehele wijziging nl: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde! ‘Zie, ik maak alles nieuw!’…dan gaat het er niet meer om of je ‘zou kunnen’ kijken naar OT beelden… je MOET daarnaar kijken om te duiden waar het hier over gaat.

quote:

Wat vind jij hiervan? Ook Matt 24 geeft zelf aan dat we bij dit gedeelte de profeet Daniel mogen leggen.

Ja, het beeld van Daniel 7 over de Mensenzoon en over het komen met de wolken des hemels is idd ook apocalyptische taal. Dat verband maak je weliswaar terecht, maar dat gaat weer meer over Joodse Eschatologie uit de Tweede Tempel periode. Dat is een iets andere categorie en vereist weer een andere leeswijze. Dat gaat nu te veel te ver om dat te betrekken bij de voorbeelden die ik al gaf. Maar inderdaad, ook dat heeft betrekking op Matt 24.

quote:

Kun je even concreet maken wat er nu precies is gebeurd na 40 jaar? En dan bedoel ik dat met zon, maan en sterren. Als dat niet letterlijk is gebeurd in het jaar 70 bedoel je het dus figuurlijk, of zie je dan toch het als de vernietiging van Babylon, van de volken en van Egypte? (Ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van)
Nee, dat met zon, maan en sterren was een voorbeeld over joods apocalyptisch taalgebruik. Als Jezus zegt dat ‘dit alles’ zal gebeuren ‘in deze generatie’,  legde ik uit, dan heb ik het dus niet over de vernietiging van Babylon of Egypte maar over de vernietiging van de Tempel. De voorbeelden duiden dus op het apocalyptisch taalgebruik…

quote:

De verwoesting van Jeruzalem is idd een vóórvervulling.
Alleen ik heb nog niet gezien dat de Here Jezus al is teruggekomen in grote macht en heerlijkheid.
En is er een scheiding geweest van mensen die er wel bij horen, en niet? Zijn de schapen en de bokken gescheiden en zijn de schapen al ingegaan in het koninkrijk? En heeft ieder Hem al gezien?
De Joden zijn in de diapora gegaan.... zij hebben ook de Heer nog niet erkend en over Hem geweeklaagd...

Nee logisch, de verwoesting van de Tempel is toch niet hetzelfde als de Parousia?… Zoals gezegd, de vraag van de leerlingen was twééledig en Jezus geeft op beiden antwoord. Maar het vereist dus zorgvuldig lezen om dat eruit te halen. Daarmee blijft het overigens nog steeds een lastige tekst.

quote:

Je bedoelt:
1. het teken van uw komst
2. de voleinding der wereld

Deze twee dingen zijn m.i. nog niet gebeurd.
Zeker is dat de wereld nog niet voleindigd is, dat kun je nl niet missen.

Nee, dat bedoel ik niet. De vraag van de leerlingen is twééledig, nogmaals de tekst:

quote:

Toen Hij op de Olijfberg zat, kwamen zijn leerlingen Hem vragen – ze waren onder elkaar – ‘Zeg ons wanneer DAT zal gebeuren EN wat het teken is van uw komst en van de voleinding van de wereld?’” (Matt. 24:3)
Wat is het antecedent van DAT? Kijken we naar het vers ervoor:

quote:

” Daarop zei Hij tegen hen: ‘Zien jullie dit alles? Ik verzeker jullie, er zal hier geen steen op de andere blijven; alles wordt neergehaald.’” (Matt 24:2)
Zeg ons wanneer DAT (=alles wordt neergehaald, geen steen op de andere) zal gebeuren; deel 1 van de vraag. Dat is reeds gepasseerd.

EN wat het teken is van uw komst EN van de voleinding (= oorlogen, rampen, apostasie etc); deel 2 van de vraag. Dat moet nog gebeuren.

quote:

Ik ben het met je eens dat veel, zo niet alle profetieën een voorvervulling en een eindvervulling hebben. Misschien bedoel je dat met 'gerealiseerde eschatologie' en nog niet gerealiseerde eschatologie'? Maar niet alles wat in dit gedeelte staat is al vervuld. Een voorvervulling kan veel aspecten hebben van de profetie, maar de eindvervulling heeft ze allemaal.
Nee, dat bedoelde ik niet. Maar misschien is het na het lezen van bovenstaande  wel wat duidelijker?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #473 Gepost op: november 08, 2010, 08:39:42 am »

quote:

Small Brother op maandag 01 november 2010 08:38 - rebound

quote:

St. Ignatius schreef op 01 november 2010 om 04:48:
[...]
Het probleem is dat mensen dingen om zich heen zien en die verbinden met bijbelteksten, alsof de bijbel alleen geschreven is voor de generatie levend in 2010! Zoals gezegd, in alle eeuwen zijn er mensen geweest die bijbelteksten verbonden aan wat ze om hen heen zagen: van de Pest tot aan de concentratiekampen en de atoombom. Dat zal vast een hele menselijke reactie zijn, en is aantoonbaar van alle tijden. Daarom kun je niet zomaar zeggen dat de tekenen die je ziet 'bijbels gefundeerd zijn.' Dat dachten sommige mensen in de eeuwen voor ons ook... een aantal zelfs specifieke data noemend!
Mijn punt is dat de wederkomst van Christus wél in onze tijd geplaatst moet worden, en ook in de tijd van alle generaties voor ons en na ons. Dat mensen in alle tijden de bijbelteksten verbonden aan hetgeen ze om zich heen zagen is juist met het oog op de komst van Christus. Dat is geen PROBLEEM, daar zijn we het over eens, maar het is ook geen menselijke kwestie; maar een taak door God gesteld. Als half Europa wordt weggevaagd door de pest, dan is dat een onmiskenbaar teken van de eindtijd, en is het niet juist dat mensen op dat moment niet op het spoor gezet worden om de jongste dag niet concreet te verwachten. Bijzonder is dat de eindtijdverwachting dan ook voor de ongelovigen gaat leven. Als in heel Europa heel het volk van Israël wordt vergaderd en afgevoerd om als schapen geslacht te worden, dan is dat een teken van de eindtijd, en is het niet juist om daarbij geen eindtijd verwachting te hebben. Bijzonder is dat de eindtijdverwachting daar juist voor de joden gaat leven. Het is God die van tijd tot tijd tekenen doet om te bekrachtigen dat het met de wereld niet beter wordt maar slechter. Het is God zelf die deze tekenen geeft aan vele generaties – de bijbel voor elke generatie opnieuw op zichzelf betrekkend - uit troost en steun en barmhartigheid opdat zij ervaren dat het einde wel in zicht moet zijn. Maar jij geeft in je tekst een tegengestelde boodschap: mensen mogen dingen die zij om zich heenzien niet verbinden met bijbelteksten. Ze mogen niet wat zij om zich heen zien herkennen of erkennen als een concreet teken van de concreet nabije komst van Christus. Heel menselijk, vind jij, maar dat vind jij bijbels ongefundeerd. Zo heb ik je althans begrepen. Het is precies daarom dat ik je aanviel met: “Hoe hard moet God jou aanpakken, voor je Zijn boodschap eigen maakt en eruit leeft?” Want God doet grote dingen met de mens met een heel directe bedoeling om ze te bepalen bij de nabije wederkomst en de opdracht om daar klaar voor te zijn. Maar jij zegt over Zijn werk, dat de gelovigen niet de “boodschap uit mogen halen” dat de door hen meegemaakte ellende echt heel erg is en dat nu Christus wel heel nabij moet zijn. En de toevoeging die ik maakte over “uit de boodschap leven” slaat erop dat de genoemde rampspoeden voor jou klaarblijkelijk niet erg genoeg zijn om de jongste dag onmiddellijk in te doen gaan, terwijl juist de opdracht was om Christus’ komst ook in het heden te verwachten en vast te klampen aan de  tekenen om ons heen als bewijs dat het echt staat te gebeuren. God heeft ontferming met hen die Hem zoeken. Zo mis je de tekenen tot redding die juist zijn bedoeld voor mensen die al relativerend de concreetheid van de jongste dag onderschatten. Ik paste het toe op jou en gebruikte de uitdrukking “wie zichzelf verhoogd” niet alleen vanwege hetgeen hiervoor genoemd is, maar ook omdat je daarbij nog eens de vrijheid neemt om gelovigen zwaar aan te vallen die zich vastklampen aan de tekenen. Met die aanval alleen al geef je invulling aan de noodzaak van het inderdaad concreet verwachten van Christus’ komst. Want hoe kun je klaar zijn voor de komst van Christus als je liefdeloosheid en verwerping toont aan hen die zich uitsluitend onderscheiden hebben door te zeggen dat zij al bijbellezende om zich heen zien dat Christus komst nu heel spoedig moet zijn?!  En zíj stellen zich daarbij ‘kwetsbaar’ op door zich uitsluitend te willen baseren op de bijbel.

Denk ook aan Babelonië, het Romeinse rijk, de verlichting en de volkenbond en de VN, en de kerk. Hoe vaak dacht de mensheid niet dat er een rustig vaarwater was aangebroken waarin de mens orde en gezag en vrede kon scheppen? Is niet een deel van je gemoedstoestand ontleend aan de stabiele factor van opeenvolgende successie van de kerk door alle eeuwen heen? Ik schreef dit omdat je al had aangegeven dat de kerk of de eucharistie de gemoedstoestand geeft die maakt dat je de jongste dag niet meer als een belangrijke issue hanteert. En misschien is er gedeeltelijk een bijelkaar langs praten omdat je het spreken over de nabijheid van de jongste dag zowiezo niet kunt rijmen met een heilig verheugen naar de jongste dag. Of dat zo is, is nog niet zeker. Hoe dat ook zij, op twee manieren kan misverstand  over vreugde en angst bestreden worden: ofwel door aan jou te tonen dat “zij” wel vreugde kennen. Ofwel door jou te tonen dat menselijke angst wel degelijk een belangrijke factor is bij het naderen van de jongste dag. Gevolgd door een afsluitende opmerking over je verwijzingen naar de kerk, dat de kerk niet de vaste burcht biedt op de wijze zoals wij mensen die voorstellen, maar dat het koninkrijk van God is gebouwd bij de gratie van het gemoed gevuld met de Geest, en een dienstbaar opstellen tot eer van God en tot wegneming van onze eigen brouwsels.

quote:

Bovendien wordt er genoemd dat de kerken leeglopen. Dat is ook zo vreemd, want de Kerk groeit als kool. Van 1.3 miljard katholieken nu, naar ca 1,5 miljard over 2-3 jaar. Ik denk zelf dat er binnen 100 jaar weer aansluiting zal zijn met de Oosters-Orthodoxen dan zitten we al zeer ruim boven de 2 miljard. Dan hebben we het dus over een flink deel van de wereldbevolking... (ik heb overigens geen idee hoeveel protestanten er zijn).
Gelet op de verschillen, 1,3 en 1,5 en de periode, 3 jaar; zag ik dit oprecht als een bijzonder magere poging om een suggestie te wekken dat het goed gaat in de katholieke kerk, en ik schreef: Maar hier zie ik dan een grotere wens als vader van de gedachte, dan bij de negatieve breed zichtbare tekenen van kerkverlating en verval. Ik zei het onhandig, maar ik bedoelde niet méér te zeggen dan dat jouw argumenten dat het zo goed gaat, voor mij minder sterk klinken dan het oppervlakkig overal zichtbare verval. En dan bedoel ik puur je voorstelling van de getallen en je referentie-periode van drie jaar. {En ik bedoelde echt niet om te verwijzen naar de evidente voorkennis dat die kerk dwaalt en is gevestigd op aardse bouwwerken, en bekering harder van node heeft dan groei. Maar door het te benoemen als niet meewegend, maakte ik het je onmogelijk om er niet over te struikelen. Dat was erg onhandig van mij En de opmerking over groei die het resultaat is van de zegen op bekering die valt dan weg.} Dat praten over die 1,3-1,5 miljard in drie jaar, is evenzo leeg als het spreken over de kennis van de wetenschap. Hier vergeleek ik met Bottenbley die spreekt over de wetenschap als belangrijke indicator. Allebei zijn het zaken die niet zondermeer geestelijk geduid kunnen worden. En als we spreken over het geestelijke weer moeten we de geestelijke weersgesteldheid meten. Dat gaat dan niet over de tekenen maar over de inhoud, dat is de mate van wetteloosheid en geestelijk verval. Niet in de eerste plaats over de torens van Babel (ik bedoel dan de wetenschap), en ook niet het getal van het volk (ik bedoel dan je telling; in samenhang b.v. de telling van het volk door David) En ik kon mij voorstellen dat zowel het een als het ander geen nadere bijbelse onderbouwing nodig had om door jou gevolgd te worden. Maar ik had me beter kunnen realiseren dat ik je allang kwijt was. Zoals waar je schrijft dat het spreken over aantallen niet leeg is, omdat achter de getallen wel gelovige harten kunnen zitten en de aantallen een teken zijn van hoop en de werkzaamheid van de Geest. :X  Ik had het daar over het bijbelse gegeven dat wie vertrouwt of hoop vestigt op het getal voor de geestelijke stand van zaken, erg bedrogen uitkomt.

quote:

Seismologische rapporten tonen aan dat de hoeveelheid aardbevingen afneemt, evenals de intensiteit.
Zomaar een paar dingen die bij jou als eigentijdse tekenen van de eindtijd genoemd worden, en die ik als eigentijdse tekenen van hoop zie.
Toen de barbaren binnenvielen in het Romeinse Rijk in de 5e eeuw, dacht men ook dat het einde gekomen was. Toen wist men ook nog niet dat 1000 jaar later bijna 100% van Europa christelijk zou worden en bovendien dat met rasse schreden over de rest van de aardbol het evangelie verkondigd zou worden.

Jawel, ik zie je punt, maar realiseer je dat een ander diezelfde punten aanhaalt als teken dat er iets nieuws is, iets veranderd is, en iets voortgeschreden is. Maar de rode draad van deze draad is opnieuw: laat je niet verrassen. Hoe vredig is een Tsunami-zee als het water zich na verhoging eerst terugtrekt? RED JEZELF DAN ! Hoe verlicht kan een vrouw zijn bij het wegtrekken van een flinke wee? Maar een grotere wee komt!!

Hier zien we een heel verrassende wending. Waar het onderwerp gaat over de jongste dag, breng je een tegenstelling in die gaat over de jongste dag tegenover de hoop.  Je noemt dat er door verbeteringen zoals de rust van de seismologische aardgesteldheid en de groei van de kerk nieuwe hoop komt en een groter werk van God tot stand werd gebracht. Dit is denk ik een groot verschil. Want terwijl de eindtijd nadert, spreek jij (kennelijk) vanuit een wereldbeeld van geestelijke groei en geestelijke welvaart en geestelijke stabiliteit. Terwijl juist de discussie in deze draad erover ging dat we de komst van Christus ook nu moeten verwachten c.q. ook zien. Dat is dus blijkbaar voor jou in het geheel niet een logische gedachte. Hier zien we dus een heel belangrijk leerverschil of tenminste een heel belangrijk belevingsverschil. Ik wil dat nu niet overbruggen, maar alleen benoemen voor je begrip. We spreken kennelijk vanuit verschillende wereldbeelden. Ja, en wat ik dan zeg over de tsunami en de weeën als voorbeelden van schijnbare verlichting tot bevestiging van de hoofdregel dat er een verrassing van iets groots komt, dat helpt dan niet zoveel meer, omdat je in het geheel niet denkt in een beeld van afbraak van de wereld, maar eerder aan opbouw.
In dat verband was de opmerking dat de rode draad van de draad juist is om ons niet te laten verrassen, extra nadrukkelijk voor jou aan de orde. Want als jij denkt aan opbouw of stabiliteit, en ik denk aan totale afbraak, dan is vanuit mijn standpunt niet het beeld van de tsunami en de weeën aan de orde voor jou, maar eerder het beeld van de tijdgenoten van Noach. Ik bedoel dat dan even zonder de zonde. En is dus – als ik het goed zie – mijn verdediging van de oproep tot een concrete houding van verwachten, des te meer aan de orde.

Als we dit helder krijgen, kunnen  we misschien iets meer begrijpen van hetgeen mis gaat in de daaropvolgende reacties.

quote:

IGNATIUS Geplaatst op maandag 01 november 2010 17:32

quote:

small brother schreef op 01 november 2010 om 08:38:
Ik denk dat je de zaken omdraait: terwijl God van tijd tot tijd tekenen doet om te bekrachtigen dat het met de wereld niet beter wordt maar slechter…
Mwoh, ik denk niet dat God Zijn schepping in twijfel trekt. Hij zag dat het goed was en dan ben ik wel de laatste die God’s oordeel in twijfel trekt. God heeft ons tekenen, oftewel sacramenten, gegeven om Zijn verbond met ons te bevestigen niet om ons de stuipen op het lijf te jagen.
Hier zijn we elkaar gewoon geheel kwijt. Het is nu niet meer duidelijk of we gewoon elkaar niet meer willen begrijpen of dat er echt een groot verschil is in leer. God zag dat de schepping goed was, zeg je, en je vervolgt met het verbond en de sacramenten. De zondeval als dodelijk breekpunt voor de gehele schepping wordt hier niet gevoeld. En dan komt daar - voor mij onnavolgbaar – een toevoeging bij over sacramenten die God geeft, die het verhaal over de eindtijd neutraliseren. Dat de sacramenten zich tegenover een angst stellen begrijp ik. Maar de context met de tekst over waakzaamheid ben ik dan geheel kwijt. Leidt dat niet tot een moeilijke discussies over deelnemen aan een sacrament in vertrouwen en daarom bevrijd zijn van de noodzaak van waakzaamheid? :X

quote:

… en hoewel God aan vele generaties uit troost en steun en barmhartigheid de emotie los maakt dat het einde wel in zicht moet zijn, sta jij dat werk aan te kijken en zeg je: het is nog niets...
Blijkbaar vond God Hitler, Stalin en de atoombom op Hiroshima nog niet erg genoeg en is de wereld niet vergaan in 1940-1945. En dan sta jij daar om God te beoordelen en te zeggen dat het wél erg genoeg was? Ja, je kunt jouw menselijke interpretatie natuurlijk op God projecteren, omdat iets in jouw klein-menselijke perceptie toch wel heel erg is… als God daar anders over oordeelt, trek jij dus God in twijfel?
Hier zie je hoe we steeds verder uitelkaar praten. Ik geef aan dat alle rampspoeden evenzovele tekenen zijn dat de aarde haar einde tegemoet gaat, en ik had benoemd dat die tekenen dienen tot steun en troost en worden gegeven uit barmhartigheid. In principe is elke ontheiliging van God’s eer voldoende reden om de hele aarde te vervloeken. Om precies te zijn was het de verwerping van God’s gezag door Adam en Eva waarom de hele aarde ook inderdaad vervloekt was. Voor mij onbegrijpelijk en onnavolgbaar is dat je die rampspoeden plaatst in een (positieve) wereldontwikkeling die rampspoeden van grotere orde zal laten zien; onder een opmerken dat God blijkbaar bepaalde rampspoeden niet erg genoeg vond. Elke verwerping van God is erg genoeg. Maar God geeft tijd en is lankmoedig en zal anderzijds ook de maat van het kwaad gevuld doen zijn. Bedenk daarbij dat aan het einde van elke generatie, een nieuwe generatie met een ‘schone’ lei begint. Dus het is helemaal niet alleen een kwestie van nog veel ergere dingen tegenkomen, maar het is ook een kwestie dat die ergste dingen in alle generaties kunnen  voorkomen, steeds meer en steeds vaker.  Elk erg ding op zichzelf is reden om te komen en af te rekenen. En dan ben ik niet degene die God in twijfel trekt of gaat bepalen dat het nu wel mooi genoeg is geweest, maar dan volg ik de bijbelse oproep om waakzaam te zijn. Want het líjkt wel alsof alles in balans is, of in rust, maar dat is niet zo. Er wordt zwaar strijd geleverd in de hemelse gewesten, de bazuinen klinken, en Christus is in aantocht. Christus komt met grote haast. Dat begrip van grote haast mag niet weggepoetst worden (zoals eerder in de draad gebeurde) tegen de opmerking dat voor God 1 dag is als duizend dagen. Het is een heel belangrijke notie dat God ziet dat we hard moeten werken om er klaar voor te zijn, en dat Hij ons tegemoet komt met grote spoed, en niet aarzelt, maar vol is van liefde om ons zo snel als mogelijk te bevrijden en thuis te brengen. Nee, de tegenhanger van ons reikhalzend uitzien is ook een grote haast van de bruidegom die weet dat wij naar hem uitzien en die met grote haast komt, maar die nog zaken heeft te verrichten die zeer belangrijk zijn. En daarbij worden wij beproefd op onze liefde, dat is onder andere in onze volharding en onze trouw en onze waakzaamheid.

De waarschuwing is geen loze waarschuwing! Zelfs in het beeld van de wijze en dwaze maagden is al het uitgangspunt dat we allen in slaap dommelen… dus ook de wijze maagden..
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 02:12:42 pm door small brother »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #474 Gepost op: november 08, 2010, 10:35:05 am »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2010 om 11:19:
Nou, vandaar dat de messiaanse Jood schreef dat hij denkt dat de wederkomst van Jezus veel eerder zou kunnen komen dan Bottenbley denkt.

De Maya's hebben het ook over 2012 als een bijzonder jaar.
Gait, één tip: loop niet mee in alle hypes rond een bepaald jaar. De Maya kalender gaat namelijk door tot 2112 en start dan gewoon opnieuw. In de afgelopen jaren was er heel vaak wel een 'heel bijzonder jaar' in aantocht waarin velen weer de wederkomst van Jezus voorspelden. Het is allemaal koffiedik kijken en het schaadt ons imago als evangelicale christenen alleen maar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #475 Gepost op: november 08, 2010, 11:38:34 am »
Ja, ik vond het allemaal ook wel appart worden eigenlijk. Je kan wel voorspellingen uit zien komen, maar de terugkomst van Jezus blijft een verrassing.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #476 Gepost op: november 09, 2010, 12:26:17 am »
De komende dagen ben ik druk met een hkz traject voor mijn bedrijf en moet ik enige tijd aan een studie besteden.
Ik zal dus even aan de zijlijn staan :)
Aangezien ik niet het idee heb dat we er hier uit zullen komen maakt het denk ik ook niet uit.
Voor wie vragen wil stellen: naam@naam.nl bestaat gewoon :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #477 Gepost op: november 09, 2010, 05:37:31 am »
Ook ik ben de komende dagen nogal druk met een essay over de laatste encycliek van de paus, en de wereldwijde receptie daarvan. Daar wil ik wel graag een goed cijfer voor halen! ... en daarna een korte retraite. Ik zal nog wel proberen deze week de post van Hendrik en die van small brother te beantwoorden.

Ik sta dus even langs dezelfde zijlijn als Riemer... :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #478 Gepost op: november 09, 2010, 08:54:09 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 09 november 2010 om 05:37:
Ook ik ben de komende dagen nogal druk met een essay over de laatste encycliek van de paus, en de wereldwijde receptie daarvan. Daar wil ik wel graag een goed cijfer voor halen! ... en daarna een korte retraite. Ik zal nog wel proberen deze week de post van Hendrik en die van small brother te beantwoorden.

De opleiding gaat voor hoor!!! Ik ben eigenlijk ook door heel andere zaken in beslag genomen op dit moment.... Helaas, in mijn geval....... Ik heb dus geen "haast"....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #479 Gepost op: november 09, 2010, 09:07:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2010 om 00:26:
De komende dagen ben ik druk.

Ook ik ben de komende dagen nogal druk (...) Ik zal nog wel proberen deze week de post van Hendrik en die van small brother te beantwoorden.
Als jullie dan even druk zijn, heb ik even de handen vrij voor de inhoud  :+

PS: Zouden jullie s.v.p. na een paar dagen voor jezelf nog eens door de meta-discussie willen gaan?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #480 Gepost op: november 09, 2010, 09:10:47 am »
De verwachting van de jongste dag
Mag iemand een concrete verwachting hebben op basis van de bijbelse beelden??
De boodschap aan de Romeinen is eenduidig: jawel; verwacht hem elk moment!

Het woord waakzaam komt uit de bijbel, uit een beeld van een dief die komt in het holst van de nacht. Natuurlijk wil je en moet je wakker blijven om die dief op te vangen.
Je verwacht hem in het begin van de nacht, en aan het eind van de nacht.
Nou zegt iemand: sst ik hoor wat; hij komt eraan!
Wat is dan onze reactie: dat kun je niet weten? Of: onrustzaaier?
En we komen niet op van onze stoel.
En dan roept weer iemand: sst, ik hoor wat; hij komt eraan!
Wat is dan onze reactie: Ben jij het weer? Of opnieuw: dat kun je niet zeker weten?
En dan komt er weer iemand: sst, ik zie wat bewegen, hij komt er aan.
Wat is dan onze reactie: houd nu je hoofd, paniekzaaier? Of opnieuw: dat kun je niet zeker weten?

En dan breekt de dag aan, en onze baas vraagt ons of we de dief opgevangen hebben.
Nou, nee, er was geen dief zeggen we dan. Hoe weet je dat? vraagt onze baas dan en hij vervolgt:
ik heb rapport gekregen dat in de eerste wacht iets werd gemeld; en je bent niet uit je stoel gekomen. En in de tweede wacht hoorde iemand weer iets, en opnieuw ben je niet uit je stoel gekomen; nee je hebt zelfs degene die waakzaam was de mond gesnoerd. En in het derde wacht, toen het echt spannend werd, toen heb je niet alleen geen onderzoek ingesteld maar ook een van je collega’s oneer aangedaan toen hij iets meende te zien. Luie werknemer! Al was het niets, dan zou je nog het door mij betaalde loon moeten terugverdienen of ook de waakzame collega eer aandoen, en op onderzoek uitgaan. Hoe weet je dat er niets is gestolen, als je aantoonbaar signalen hebt genegeerd? Heb je waakzaamheid betracht toen het erop aankwam? Heb je bij de geruchten de checklist afgelopen? Mijn bezittingen zijn mijn zaak, en ík kan alleen beoordelen wat er mist. Maar jouw zaak is te doen wat je is opgedragen!

Vanwaar de luiheid en ongehoorzaamheid als je zo gewaarschuwd was dat het echt deze nacht ging gebeuren?? Telt een gewaarschuwd man niet voor twee? Maar omdat je je collega hebt veracht en je plicht hebt verzaakt, wil ik je niet meer in mijn zaak.

De wachters zijn mensen van het uur en van de komst van het spannende moment. Sommigen zullen zeggen: hij komt laat tegen de morgen. Anderen zullen zeggen: hij komt snel. En de nacht schrijdt voort en sommigen zeggen: ik heb het gevoel dat het nu gaat gebeuren. Onzin zeggen, anderen dat kun je niet weten. Anderen zeggen weer: hij komt snel. Iedereen heeft een idee of een mening, maar dat maakt niet uit, want iedereen weet dat de werkelijkheid is dat het elke seconde kan gebeuren. En de nacht schrijdt voort. En sommigen zeggen: het is nu het holst van de nacht, nu gaat het gebeuren. En anderen zien dat hun verwachting bijgesteld moet worden.
Maar alle wachters, van groot tot oud, van actief tot passief, van consciëntieus tot lui, van goedwillend tot kwaadwillend, zij allen kunnen elk moment van de wacht weggeroepen worden; zoals blijkt uit Mattheus 24:50.
En dan blijft alles liggen en alle voornemens en goede bedoelingen worden afgebroken, en zij worden voor de Heer gesteld, en hij vraagt hun: wat heb jij de afgelopen wacht ervan terechtgebracht? En dat laatste maakt dat elk spreken over een ander moment dan nu, prachtig is zolang het de wacht spannend houdt, maar praktisch al misleidend is.

Want wie sterft hoeft niet meer te wachten:
De jongste dag is dan voor hem direct aan de orde.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #481 Gepost op: november 09, 2010, 09:16:42 am »
Gelijkenis van de wachters
Stel dat we het beeld van de dief in de nacht eens wat uitwerkten tot een gelijkenis van de wachters. In de gelijkenis van de wachters krijgen verschillende medewerkers de opdracht om het huis te bewaken. Hier ligt de nadruk op de trouwe toewijding om vast te blijven houden aan de belofte en de eis van God. Daarvoor is geen bepaalde bekwaamheid vereist,of bepaalde kennis, maar wel een bepaalde zorg en inzet. Dat gaat dan om een geestelijke houding.

En dan komt de afrekening. Hier worden de medewerkers afgerekend op hun volharding en  oplettendheid. De medewerker, die drie keer loos alarm sloeg, blijkt dezelfde beloning te krijgen als degene die één keer op het juiste moment alarm sloeg. Daarbij krijgen ze dezelfde woorden te horen: "de hele wacht zijn jullie trouw geweest, veel zal ik jullie ook toevertrouwen." De medewerkers worden dus beloond voor hun alerte waakzaamheid en niet naar de nauwkeurigheid van hun waarneming. Dat is ook rechtvaardig, want de dief komt in het geheim, en ook één keer mag hij niet gemist worden. Beiden hebben 100% gewaakt en dat is een gelijke prestatie.
De moraal van het verhaal is: gelovigen, die volharden in hun actieve verwachting van de Heer zullen het eeuwige leven ontvangen. Zij zullen NIET beloond worden naar het succes van hun wacht, maar naar de mate waarin ze alert bleven. De andere kant is ook waar: wie niet waakzaam is en ook geen actie onderneemt op alarmerende geruchten en waarschuwingen, die is het ook niet waard om zelfs maar de geringste verantwoordelijkheid te dragen.

We mogen ons dus nooit verschuilen achter het feit dat we de eindtijdprofetieën niet begrijpen, of dat de eindtijd niet tijdens onze wacht zal plaatsvinden, of dat wij wel trouw op onze post bleven.
En de tekenen dienen om de realiteit van de dreiging te bevestigen. God kent de jongste dag zelf en hoeft ook niet door ons gewaarschuwd te worden. Maar wij kennen hem niet, en wij worden wel gewaarschuwd dat als het aan ons ligt, dat we zijn komst onderschatten. Voorkom dat, is de boodschap. Want op het uur dat je het niet verwacht komt de Zoon des mensen, Mat.24:45,49 en Mat.25:40.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #482 Gepost op: november 09, 2010, 01:39:53 pm »

quote:

small brother schreef op 09 november 2010 om 09:10:
(...)

Heb je waakzaamheid betracht toen het erop aankwam? Heb je bij de geruchten de checklist afgelopen? Mijn bezittingen zijn mijn zaak, en ík kan alleen beoordelen wat er mist. Maar jouw zaak is te doen wat je is opgedragen!

(...)

Als je naar de gelijkenis kijkt van de wijze en dwaze meisjes, dan zie je dat ze allemaal sliepen. Dat de helft voorbereid was, bleek uit de olie die ze hadden. Mij is wel eens uitgelegd dat dat een beeld kan zijn van het geloof.

Ik was laatst op een site, dat ging over concrete verwachtingen in de nabije toekomst. Een nieuwe bezoeker die daar kwam en had gereageerd, werd verwelkomd met de woorden: zo, hoor je nu ook bij de geestelijke rekenaars?

Als iemand hier op dit forum tegen jou of een ander zegt: zo precies kun je het niet weten (hou je mond is er volgens mij niet gezegd) dan hoort zo iemand misschien niet bij de geestelijke rekenaars, maar kan zo iemand best bij de groep horen die wordt vergeleken met de 6 wijze meisjes toch, als zo iemand een leven leeft uit geloof?

We moeten niet net gaan doen alsof ons geloof uit rekenen bestaat.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #483 Gepost op: november 09, 2010, 03:43:37 pm »

quote:

Oh, gelukkig, want ik kom ook niet heel erg aan veel uitpluizen toe op dit moment... :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #484 Gepost op: november 09, 2010, 05:45:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2010 om 09:17:
Deze gedachte van de opname is (weer) in het licht gekomen in de 19e eeuw.
Niet vreemd, want de dingen die met de eindtijd te maken hebben zouden verborgen blijven als we Daniel lezen. Pas als de tijd waarin deze kennis nodig is om te bezitten meer dichterbij is gekomen, zal men het gaan begrijpen - aldus Daniel. Ook Openbaring 1 geeft hetzelfde aan.

Ik weet dat dit de gangbare uitleg is binnen de evangelische kerken, maar in een discussie met anderen is dit natuurlijk je reinste arrogantie.

Je zegt in wezen dus dat:
- Dit écht de eindtijd is (in tegenstelling tot 19 eeuwen hiervoor)
- Jouw evangelische uitleg dus diegene is die Daniel voorspelde(!)
- Dat jouw (als in: jullie evangelischen) uitleg dus de Goddelijke is
- Dat ons huidig begrip over de eindtijd veel beter is dan daarvoor
- Dat het evangelisch 'letterlijk' nemen van Openbaring dé manier van uitleg is

Snap je dat dat echt enorm arrogant is en alleen lekker overkomt bij een kopje thee met gelijkgezinden?

Ik heb zelf precies zo gedacht hoor, maar ben er denk ik achter gekomen dat het gewoon niet zinvol is om een bepaalde profetie op jouw specifieke generatie toe te gaan passen om jezelf (of je eigen uitleg van de Bijbel) daardoor beter te maken.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #485 Gepost op: november 09, 2010, 06:58:35 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 november 2010 om 17:45:
[...]

Ik weet dat dit de gangbare uitleg is binnen de evangelische kerken, maar in een discussie met anderen is dit natuurlijk je reinste arrogantie.

- Dit écht de eindtijd is (in tegenstelling tot 19 eeuwen hiervoor)
- Jouw evangelische uitleg dus diegene is die Daniel voorspelde(!)
- Dat jouw (als in: jullie evangelischen) uitleg dus de Goddelijke is
- Dat ons huidig begrip over de eindtijd veel beter is dan daarvoor
- Dat het evangelisch 'letterlijk' nemen van Openbaring dé manier van uitleg is

Snap je dat dat echt enorm arrogant is en alleen lekker overkomt bij een kopje thee met gelijkgezinden?

Ik heb zelf precies zo gedacht hoor, maar ben er denk ik achter gekomen dat het gewoon niet zinvol is om een bepaalde profetie op jouw specifieke generatie toe te gaan passen om jezelf (of je eigen uitleg van de Bijbel) daardoor beter te maken.

In de eerste plaats, is P en A evangelisch?

In de tweede plaats, de omgekeerde redenering is wellicht net zo arrogant?

In de derde plaats, waarom evangelisch op één hoop vegen? Daar is best nog verschil onderling net als onder gereformeerden?
(daar kwam ik weer achter, de vrij evangelischen hanteren bijv de kinderdoop, focussen zich zich niet zo op data en periodes en zijn niet zo voor het vallen in de geest?)

In de vierde plaats, hoe lang heb jij in deze kring verkeerd en heb je genoeg
rekenschap gegeven van het gestelde onder drie?

In de vijfde plaats, wat heeft je ertoe gebracht dat je erachter kwam, waar je achter kwam?

In de zesde plaats, wist je dat er ook reformatorischen zijn die uit de traditie komen en dezelfde visie hebben niet zijnde die van de traditionele goegemeente

In de zevende plaats, zou het zo kunnen zijn dat het geestelijk besef van 1948/israël nog onvoldoende doorgedrongen is bij de traditionelen en dat God hen ook de tijd gunt tot dit inzicht te komen?

In de achtste plaats, dat de christenen die dit wel zien en ervaren als waarheid de taak voelen hier liefdevol aandacht voor te vragen?

In de negende plaats, dat ze trachten dit liefdevol te doen en het vervelend vinden afgerekend te worden op hun werkelijke overtuiging?

In de tiende plaats, dat dit niet altijd geaccepteerd wordt en weggezet als een visie die welhaast onheilig is

In de elfde plaats dat die visie niet leidt tot de duisterse duisternis, maar dat zij die dit geloven welhaast het gevoel krijgen dat ze toch wel "heel erg fout "bezig" zijn?

In de twaalfde plaats dat er meerdere uitleggingen van openbaring zijn en het arrogant is de één boven de ander te verheffen. Dat we daarin dus van elkaar kunnen leren

In de dertiende plaats, dat er kennelijk onvoldoende mogelijkheid is te erkennen dat de schrift diverse diepten heeft waardoor het één de ander niet uitsluit?

Ten veertiende, dat er traditionelen zijn die buurten bij evangelischen en weer terugkeren omdat dit best wel veilig voelt en waar niets verkeerd mee is

Ten vijftiende, dat er traditionelen zijn die buurten bij evangelischen, uit twijfel weer terugkeren, maar gillend terug gaan naar een andere evangelische gemeente vanwege de geestelijke doodsheid bij een deel van de traditionelen en beseffen dat de toch een andere taal zijn leren spreken

Ten zestiende dat alle christenen in Hem zijn verbonden en allen nog door een wazige spiegel kijken.

Ten zeventiende dat we dit moeten accepteren, maar elkaar niet mogen verketteren

Ten achttiende, omdat we elkaar in de nabije toekomst nog wel eens heel erg nodig zouden kunnen hebben?

Tot slot over de gelijkenis van de dwaze en verstandige maagden, het gaat hier niet om geloof maar om de levende werking en vervulling met de Heilige Geest, iets wat vele christenen en kerkgenootschappen kwijt zijn geraakt. Want ze hebben die werking onder invloed van de verlichting weggeredeneerd uit hun theologische denken en onnodig beperkt door de streeptheologie.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 07:50:07 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #486 Gepost op: november 09, 2010, 07:27:26 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 07:29:42 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #487 Gepost op: november 09, 2010, 07:51:59 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2010 om 18:58:
[...]
Tot slot over de gelijkenis van de dwaze en verstandige maagden, het gaat hier niet om geloof maar om de levende werking en vervulling met de Heilige Geest, iets wat vele christenen en kerkgenootschappen kwijt zijn geraakt. Want ze hebben die werking onder invloed van de verlichting weggeredeneerd uit hun theologische denken en onnodig beperkt door de streeptheologie.
Even hierover, ik zie daar niet zo'n tegenstelling. Wat ik daarover schreef, kan ik ook zo zeggen: levende werking en vervulling met de Heilige Geest betekent toch niet dat wij 'geestelijke rekenaars worden', zoals het op sommige sites wel gesteld lijkt te worden.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #488 Gepost op: november 09, 2010, 08:41:44 pm »

quote:

mirt schreef op 09 november 2010 om 19:51:
[...]

Even hierover, ik zie daar niet zo'n tegenstelling. Wat ik daarover schreef, kan ik ook zo zeggen: levende werking en vervulling met de Heilige Geest betekent toch niet dat wij 'geestelijke rekenaars worden', zoals het op sommige sites wel gesteld lijkt te worden.
even voor jou duidelijkheid Mirt, ik heb net zo een hekel aan die rekenaars. Ik reageerde deze week op één van die sites op het onderwerp "VN verklaart Rachel's Graf tot moskee" (www.endtimes.punt.nl") als volgt

Laat God de wreker zijn en laten wij Israël en onze vijanden opdragen in gebed. Israël tot bekering evenals de andere zonen van Abraham. Het eerste (wreken) is Gods taak, het tweede (BIDDEN opdat ze niet verloren gaan) dat van ons. Ook al kan ik vanuit mijn menselijk denken de anti-israël-krachten ook wel achter het behang plakken. Wees bereid om te bidden voor hun zielenheil en voorbereid op een enorme verdrukking. Een verdrukking die vele christenen voorbij zal gaan omdat zij ook buigen voor de leugen.

Maar ook op die sites hebben wij onze taak.

Er was één reactie op mijn bijdrage, namelijk   AMEN

Desondanks lees ik deze sites wel, maar ik filter. Het geeft me een beeld, die ik in gebed constant voorleg aan God. Ik vraag dan me de waarheid te laten zien.
Die sites hebben me wel bij dingen bepaald, maar ik lees eerst de bijbel en daarna de krant en die sites.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Toch blijken elementen van die sites uiteindelijk te kloppen of in ieder geval bevestigd. Las eergisteren in de telegraaf dit;

AMSTERDAM -  De Amerikaanse onderzoeksjournalist Russ Baker, die onder meer publiceerde in The New York Times en het Duitse tijdschrift Der Spiegel, schreef een boek over de familie Bush. Hieronder volgen vijf vragen over Bakers boek Family of Secrets, naar aanleiding van de publicatie van de memoires van oud-president George W. Bush, dinsdag, onder de titel Decision Points.

Waarom schreef u een boek over de familie Bush?

„Ik wilde uitzoeken wat de beweegredenen zijn van de familie Bush, die zo controversieel en verwoestend is geweest voor het algemeen belang. Daarbij stuitte ik op duizenden nieuwe feiten, waaruit blijkt dat niet de president maar een machtige elite de Verenigde Staten bestuurt. De familie Bush is deel van dit netwerk van onder meer bankiers, inlichtingendiensten, olieconcerns en militaire kopstukken. Deze elite creëerde presidentschappen. En nog steeds.”

Noemt u eens een voorbeeld?
„De elite wilde Bush junior als nieuwe president, dus werd hij als een pop in een decor geplaatst. Hij werd op een aangekochte ranch als gelovige cowboy neergezet. Zo moest hij als 'echte Amerikaan' zeker gaan winnen van de Democratische kandidaten Al Gore en later John Kerry. Inmiddels is de ranch al lang en breed verkocht en woont Bush gewoon weer in Dallas, zoals voor zijn presidentschap.”

George W. Bush zegt in zijn boek dat hij nog steeds achter zijn beslissing staat om Irak in 2003 binnen te vallen vanwege de aanwezigheid van massavernietigingswapens, die er niet bleken te zijn. Hoe ziet u dit?

„De echte redenen hebben te maken met macht en geld, zowel uit publiek belang als privébelang. Zo heeft Bush zich privé eens laten ontvallen dat een presidentschap pas wat voorstelt met een succesvolle oorlog! Verder heeft zowel Irak als Afghanistan veel delfstoffen. Hetzelfde geldt voor Nederland, dat vroeger al kolonies leeghaalde en dat nu doet via het bedrijfsleven. Zo werkt macht.”

Waarom meldden grote nieuwsorganisaties als CNN dit niet?

„Mainstream media hier verslaan het dagelijkse nieuws en doen geen diepgravend onderzoek naar het grote geheel. Het is zo dat alles wat we weten een conventioneel verhaal is totdat iemand nieuw conventioneel materiaal vindt waardoor het verhaal verandert. Ik ben een zogezegd forensisch onderzoek gestart en stapje voor stapje gaan graven en onderzoeken. Dit is gebruikelijk in de archeologie en wetenschap, dus waarom niet in de geschiedenis en journalistiek.”

Neigt uw boek niet naar een complottheorie?
„Deze term wordt vooral gebruikt door mensen die niet willen dat bepaalde informatie en uitleg boven water komt, ondanks de feiten.”

----------------------------------------------------------------------------------------

Men kan zeggen dat deze krant niet betrouwbaar zou zijn, maar het is wel een erkende krant.

Ook ik denk dan nog steeds huh??? Maar het is wel een bevestiging van een beeld die door diverse bronnen al eerder was gecreërd.

Let op, het laatste deel van deze reactie onder de streep was een illustratie wat je mee zou kunnen nemen in het beeld wat je hebt op de tijd waarin we leven, in combinatie met de overtuiging omtrent de tekenen van de tijd.

Ik ben waakzaam en daar is niets mis mee...
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 08:49:03 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #489 Gepost op: november 09, 2010, 08:57:30 pm »

quote:

mirt schreef op 09 november 2010 om 19:51:
[...]

dat klopt, maar dan komen we op de rol van de HG, ook in deze tijd. Alle elementen van het volle christelijk geloof kun je niet van elkaar los maken. Om die reden zeg ik, geloof ik en belijd ik dat ik er "iets bij gekregen heb" wat ik niet had.

Dat maakt me niet beter of zuiverder, maar het helpt wel in mijn christenleven.
Het is een bijzonder gegeven die me sterker maakt, maar ook zwakker. Juist omdat die kracht waaruit ik leef zo enorm aangevallen wordt. Tegelijkertijd slijpt diamant het diamant. Met andere woorden, de nederlaag van de veldslag brengt toch de overwinning.

Een harde stelling...de christen die geen zwaar gevochten aanvechtingen heeft leeft in de gezapige christenperiode van zijn leven. Het maakt hem niet minder noch beter, maar beperkt hem onnodig toe te groeien naar het beeld van Christus. Hij is niet warm en niet heet. Hij is lauw.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 08:59:50 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #490 Gepost op: november 09, 2010, 08:58:15 pm »
Er zijn verschillende soorten waakzaamheid denk ik. Geloof is het belangrijkste en soms kan het ook een uiting van geloof zijn om je meer te richten op eenvoudige dingen. Ik bedoel jou hiermee niet te veroordelen, maar ik bedoel wel aan te wijzen dat we niet een te eenzijdig beeld van waakzaamheid zouden moeten hebben.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #491 Gepost op: november 09, 2010, 09:00:54 pm »

quote:

mirt schreef op 09 november 2010 om 20:58:
Er zijn verschillende soorten waakzaamheid denk ik. Geloof is het belangrijkste en soms kan het ook een uiting van geloof zijn om je meer te richten op eenvoudige dingen. Ik bedoel jou hiermee niet te veroordelen, maar ik bedoel wel aan te wijzen dat we niet een te eenzijdig beeld van waakzaamheid zouden moeten hebben.
ik weet niet of je mijn laatste reactie mee hebt genomen in je reactie

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #492 Gepost op: november 09, 2010, 09:01:58 pm »

quote:

mirt schreef op 09 november 2010 om 20:58:
Er zijn verschillende soorten waakzaamheid denk ik. Geloof is het belangrijkste en soms kan het ook een uiting van geloof zijn om je meer te richten op eenvoudige dingen.
Ik geloof dat dit samen gaat en nooit apart, maar met de basis waakzaamheid
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 09:15:03 pm door grondig christelijk »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #493 Gepost op: november 09, 2010, 09:12:02 pm »
Grondig Christelijk,

Je schrijft een heleboel, maar ik denk dat ik mezelf ook wel als 'evangelisch' zou willen beschouwen. En ook gereformeerd. In ieder geval draai ik al sinds jaar en dag mee in beide werelden, dus ik weet waar ik het over heb.

Ik zeg ook niet dat P&A óngelijk hebben, ik zeg alleen dat het heel erg arrogant over komt. Vroegah, op dit forum, was er bijv. een discussie over jeugdkerken, waarbij iemand als argument had dat het wel heel goed moest zijn omdat God daar echt aanwezig is (o.i.d.). Dat werd toen terecht afgewezen als zijnde "God voor je karretje spannen". Je moet gewoon eerlijk kijken naar de feiten, en niet van te voren denken dat de Waarheid bij jou beland is, dat zal de ander niet helpen. Dat is mijn hele punt.

Ik bedoel het dus ook niet minachtend naar P&A, maar als spiegel. Zeggen dat jij tot het inzicht gekomen bent omdat Daniël dat zo geprofeteerd hebt, is best een behoorlijke claim. Eentje die misschien wel eens niet helemaal klopt ook nog. Dus kun je hem maar beter voor je houden en gewoon met goede argumenten komen.

Daarnaast een korte reactie op de m.i. relevante punten:

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2010 om 18:58:
In de tweede plaats, de omgekeerde redenering is wellicht net zo arrogant?

Nee, dat is er één van respect naar de ander. Niet een profetie op jezelf toepassen zonder dat duidelijk is waarom.

quote:

In de vijfde plaats, wat heeft je ertoe gebracht dat je erachter kwam, waar je achter kwam?

Door bijv. veel met gereformeerden om te gaan, of meer recent met allerlei Christenen uit vele verschillende kerken en culturen.

quote:

In de achtste plaats, dat de christenen die dit wel zien en ervaren als waarheid de taak voelen hier liefdevol aandacht voor te vragen?

Prima! Maar doe het dan niet met een 'arrogante' claim op de waarheid d.m.v. een profetie uit Daniël.

quote:

In de twaalfde plaats dat er meerdere uitleggingen van openbaring zijn en het arrogant is de één boven de ander te verheffen. Dat we daarin dus van elkaar kunnen leren

My point exactly.

quote:

In de dertiende plaats, dat er kennelijk onvoldoende mogelijkheid is te erkennen dat de schrift diverse diepten heeft waardoor het één de ander niet uitsluit?

Heb je het nou tegen mij of praat je met me mee? Ik ben het met je eens, maar het typische aan evangelicalisme is dat ze juist wel het één het ander laten uitsluiten.

quote:

Ten zeventiende dat we dit moeten accepteren, maar elkaar niet mogen verketteren
Precies. Als je dat van mij anders had opgevat dan spijt me dat, want ik ben toch echt heel erg van de samenwerking :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #494 Gepost op: november 09, 2010, 09:19:22 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2010 om 21:00:
[...]

ik weet niet of je mijn laatste reactie mee hebt genomen in je reactie

Die laatste reaktie had ik nog niet gezien.

Ik denk dat een bepaald soort waakzaamheid kan afleiden van het eenvoudige geloof. Een eenvoudig geloof wat zeker geen lauwheid betekent, dat bedoel ik er niet mee.

Laat ik voor mezelf spreken. Ik heb vrij eenvoudige taken in de kerk. Kinderwerk en onderling contact. Het zijn taken die ontzettend belangrijk kunnen zijn in hun praktische uitwerking. Veel belangrijker lijkt mij dan uit te pluizen wat er tegenwoordig bijvoorbeeld wordt gepubliceerd over nieuwetijdskinderen of over communitarisme. Die laatste twee onderwerpen vind ikzelf 'van nature' interessanter en aantrekkelijker om mee bezig te zijn dan de praktische taken die ik mag doen (en waar toch ook wel wat 'nadenken' bij komt kijken) Ik zòu mezelf wijs kunnen maken dat juist die onderwerpen, omdat ze gelinkt kunnen worden naar 'waakzaamheid' toch best wel veel meer van mijn aandacht mogen vragen dan die waar ik op dit moment in mijn gemeente mee bezig mag zijn. Toch denk ik zelf nu, dat het 'geestelijker' is om dat niet te doen.

Hoe het voor jou is weet ik niet. Maar ik wilde dit voorbeeld gebruiken om te laten zien hoe ik daarover denk, dat we op moeten passen om met 'waakzaamheid' niet eenzijdig om te gaan.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 09:20:51 pm door mirt »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #495 Gepost op: november 09, 2010, 09:48:10 pm »
Mirt,

God zegent je met de eenvoud van het geloof en bediening, maar misken ook niet diegene die in de christenwereld een andere opdracht hebben, namelijk wakker schudden.

Ik heb een andere taak, we vullen elkaar denk ik aan. Laat dit nu eens het uitgangspunt zijn.

Al gehoord van navolgende?

http://www.cbsnews.com/st...ational/main7037857.shtml

al in het nieuws geweest?  waarom niet?
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 09:56:30 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #496 Gepost op: november 09, 2010, 10:00:36 pm »

quote:

mirt schreef op 09 november 2010 om 21:19:
[...]
Die laatste reaktie had ik nog niet gezien.
oké. maar hoe duid je het bericht uit de telegraaf. Een punt die ook onderdeel is van het idee over de eindtijdvisie van tegenwoordige christenen. Niet als punt geënt op het hier en nu, wel als teken van deze tijd?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #497 Gepost op: november 09, 2010, 10:01:04 pm »
ja, ik had een kop ergens gelezen en verder niet, ze weten toch nog helemaal niet wat dat was? Ik heb geen zin om nu details daarover op te speuren.

Ik was net met m'n man zo heel in het algemeen de wereld politiek en economie aan het bespreken. Dat gaat zo'n beetje zo: man, als je maar niet denkt dat als Amerika valt, dat dan vanzelf alle problemen zijn opgelost he.. Nou wacht maar af zegt hij dan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #498 Gepost op: november 09, 2010, 10:08:46 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 november 2010 om 17:45:
    [...]

Laat ik nu net een keertje niet m.i. hebben ingevoegd. :P en ik zou het eerder bestempelen als wat ik uit de bijbel haal en toevallig veel anderen ook. Of het evangelisch is maakt me eigenlijk helemaal niets uit. Hokjes en vakjes heb ik nog nooit wat mee gehad.

quote:

- 1. Dit écht de eindtijd is (in tegenstelling tot 19 eeuwen hiervoor)
    - 2 Jouw evangelische uitleg dus diegene is die Daniel voorspelde(!)
    - 3 Dat jouw (als in: jullie evangelischen) uitleg dus de Goddelijke is
    - 4 Dat ons huidig begrip over de eindtijd veel beter is dan daarvoor
    - 5 Dat het evangelisch 'letterlijk' nemen van Openbaring dé manier van uitleg is

ff snel:
ad 1 De opname zal in de eindtijd plaatsvinden, klopt. :) Maar is nog niet geweest. En in wezen kun je de afgelopen 2000 jaar als eindtijd bestempelen, dan zitten we nu in het laatste stukje van de eindtijd. :) Maar misschien hadden de gelovigen al deze 19 eeuwen al wel meer kunnen weten. In het begin wisten ze ook wel meer. En er zijn altijd gelovigen geweest die bv in een letterlijk duizendjarig Rijk geloofden. (sorry, dat ik dat even 'meer'noem.)
Maar, om bij Daniel te blijven, de kennis is wel vermeerderd over de profetieën en wel in de tijd vlak voordat er toch belangrijke dingen gebeurden. Kom ik hieronder nog op. :)

ad 2 doel je nu op Daniel/Openbaring, ik had het met Ignatius over de Opname, wat er wel bijhoort natuurlijk, maar er niet specifiek in naar voren komt

ad 3 Alleen een bijbelschrijver zegt woorden rechtstreeks van God afkomstig - daar zou ik me toch niet mee willen vergelijken. Dat zou idd nogal arrogant zijn. :)

ad 4 Ja, wat men in de 19e eeuw heeft ontdekt, was erg bijzonder. Ik heb een boek uit 18zoveel in de kast staan waar uitgebreid wordt uitgelegd dat Israël weer in het oude beloofde land zal zijn, ja moet komen, en dan tot geloof zal komen in hun Messias, door juist al die oorlogen en plagen. Toen was er nog helemaal niks van te zien, zelfs geen Zionistische beweging. Dat daarna pas de Heer terug zal komen voor ieder zichtbaar.
De reguliere kerken hebben hier niet een éénduidige mening over, hebben toch al die eeuwen geen plek meer voor Israel gereserveerd. Israel had afgedaan, de Kerk ervoor in de plaats gekomen, de Heer zal weerkomen in een moeilijke tijd, en daarna komen we allemaal op de nieuwe aarde. Punt.
En theologen hebben wel gedachten over Openbaring bv, maar dat boek wordt door die zo uitgelegd en daao anderen weer heel anders.... er is absoluut geen eenduidigheid te vinden.

ad 5 Misschien wat betreft dit laatste eens even kijken naar een topic in BF over het boek Openbaring. Ik geef daar vier manieren van uitleg van Openbaring, die m.i. allemaal waar zijn. Eén van die vier is de letterlijke uitleg (en dat is ook niet geheel 100% letterlijk natuurlijk... er is genoeg beeldspraak  te vinden)

Tja, als ik ergens van overtuigd ben is het logisch dat ik daar dan ook geheel achter sta. Voor mijzelf ben ik er idd van overtuigd :) alleen kan en mag ik dat een andere gelovige niet opleggen: het is niet iets waar de redding vanaf hangt. Gelovigen denken er verschillend over zoals jij daar een voorbeeld van bent dat je zelfs kan 'switchen' ....

Verder, ik ken je zo niet... :? het zal idd zijn dat je dit niet meer zo ziet, dat je op deze manier reageert

quote:

Nou, daar hoef ik dit niet uit te leggen, dus een beetje kort door de bocht, al begrijp ik wel wat je probeert te zeggen...

Het is natuurlijk een reactie op een opmerking dat de gedachte van de opname allang was verworpen, ver voor de Reformatie zelfs. Dat is de andere kant.
    Ik reageer dan dat die gedachte weer in het licht is gekomen in de 19e eeuw dus dat verworpen is niet in de zin van dat het er nooit meer van is gekomen, andere gelovgen hebben dat later wel zo gezien. En idd link ik dat aan de opmerking in Daniel dat dit hele profetie-gebeuren pas in die eindtijd begrepen zou worden.... aldus Daniel en ook in Openbaring lees je dat.
    En als een ander dat anders wil uitleggen: OK, ga je gang. :)
    En dat doen we hier dan ook. En op basis van argumenten wil ik het altijd hebben over hoe ik het zie vanuit de bijbel en hoe een ander het ziet. En je mag me zelfs overtuigen van dat het eigenlijk anders is. Daar ben ik heel serieus in!

quote:

Dat laatste lijkt me de omgekeerde wereld. Je neemt iets aan vanuit de bijbel omdat het je duidelijk wordt dat dat zo wordt bedoeld. Dat is de reden. Of ik daar persoonlijk beter van wordt, of dat 'mijn' (vreemde bewoording in dit  verband!) uitleg dan beter gaat kloppen, doet in het geheel niet ter zake!!
Ik moet en ik wil mij volledig ondergeschikt maken aan wat God in Zijn woord zegt, mijn eigen ideeen of een plaatje 'mooi' in elkaar laten passen en daarom een profetie op deze tijd leggen oid, dat is zooo'n foute manier van doen!!
Ik kan me ook niet voorstellen dat jij dat vroeger dan met die reden zo geloofde.

Dus help me nog eens uit de droom hoe jij deze dingen nu wel ziet dan. (en over 'deze generatie' heb ik toch niet een geheel geijkt idee)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2010, 10:11:54 pm door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #499 Gepost op: november 10, 2010, 12:24:55 am »

quote:

small brother schreef op 09 november 2010 om 09:07:
[...]
Als jullie dan even druk zijn, heb ik even de handen vrij voor de inhoud  :+

Tijd over :)
Mocht je van mening zijn dat wij niet voor de inhoud gaan dan zit je wel heel erg fout te lezen :)