Auteur Topic: Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’  (gelezen 92245 keer)

small brother

• Bekijk profiel
Bottenbley: ‘Deze generatie ontmoet Jezus’
« Reactie #400 Gepost op: november 04, 2010, 06:26:31 pm »

quote:

mirt schreef op 04 november 2010 om 16:31:
[...]
Gearriveerdheid schrijf je, maar misschien ga je eraan voorbij dat nog niet alle kritiek op wat Bottenbley zegt hoeft te betekenen dat er van gearriveerdheid sprake is. Als je dat doet, dan blijft er langs elkaar heen gesproken worden, vrees ik.
Akkoord. Dat woord kan weggestreept worden uit die zin. Dat was een onnodig interpretende/verklarende aanduiding van de wijze waarop over Bottenbley's uitlatingen werd gesproken. Kritiek mag. Alle kritiek is wat mij betreft geoorloofd als zij de bijbel(se leer) ondersteunt en God's Woord als leidraad en doorslaggevend gezag accepteert. Dát is waar we elkaar op horen te toetsen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #401 Gepost op: november 04, 2010, 06:42:19 pm »

quote:

small brother schreef op 04 november 2010 om 18:26:
[...]

Akkoord. Dat woord kan weggestreept worden uit die zin. Dat was een onnodig interpretende/verklarende aanduiding van de wijze waarop over Bottenbley's uitlatingen werd gesproken. Kritiek mag. Alle kritiek is wat mij betreft geoorloofd als zij de bijbel(se leer) ondersteunt en God's Woord als leidraad en doorslaggevend gezag accepteert. Dát is waar we elkaar op horen te toetsen.

Hoi,

ik lees je bijdragen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij vanuit een bepaald perspectief/opvatting/leesbril aardig bent onderlegd.

Wat ik wel zou willen opmerken er eens over na te denken hoe je boodschap overkomt.

Ik doel hierop; 2 petrus 1

5 Span daarom al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met kennis, 6 uw kennis met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, 7 uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen. 8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

Ook al denk je hier en daar anders, ook die anderen zijn je broer en zus

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #402 Gepost op: november 04, 2010, 06:58:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 18:42:
Ook al denk je hier en daar anders, ook die anderen zijn je broer en zus

Even een algemene vraag: Sinds wanneer?
Sinds wanneer kun je broer en zus zijn van mensen die menen een inkijk te hebben in Gods agenda terwijl het Woord zelf aangeeft dat mensen daar geen zicht op hebben?
Ik weet het, ik blijf er op hameren :)
En ja, dan komen er toch echt termen in mij op die ik kennelijk hier niet mag noemen...

Wat je vraag aan mij betreft:

quote:

Riemer Lap schreef op 25 juli 2010 om 09:33:

Even terug naar het feitelijke onderwerp.
Ik vraag mij af of het past binnen een christelijk geloof om dergelijke uitspraken te doen. Er is toch immers niemand die weet op welke dag en tijd de terugkomst zal zijn?
Ook het vertalen van de huidige rampen naar Openbaringen toe geldt dat voor. We weten niet wat er feitelijk allemaal zal komen voor de maat vol is. We weten wel dat het vol van ellende zal zijn wat er over deze aarde komt.
Later nog eens:

quote:

Riemer Lap schreef op 21 oktober 2010 om 19:31:
Dan nu maar, na de persoonlijke escapades, on topic.
Ik zou wel een antwoord willen op de volgende vraag:
Kunnen mensen op basis van wat zij zien in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus wederkomt daarbij in acht nemende dat zelfs christus noch de uur noch de dag weet?

Ik durf het nog wat strakker neer te zetten: het doen van voorspellingen op basis van wat wij mensen meemaken is een negatie van Gods ondoorgrondelijkheid.

Roept U maar.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 06:59:24 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #403 Gepost op: november 04, 2010, 07:01:29 pm »
[meta-onderdeel verwijderd.]
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 07:04:53 pm door small brother »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #404 Gepost op: november 04, 2010, 07:17:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 18:58:
[...]

Sinds wanneer kun je broer en zus zijn van mensen die menen een inkijk te hebben in Gods agenda terwijl het Woord zelf aangeeft dat mensen daar geen zicht op hebben?
En ja, dan komen er toch echt termen in mij op die ik kennelijk hier niet mag noemen...

[...]

Later nog eens:

[...]

Ik durf het nog wat strakker neer te zetten: het doen van voorspellingen op basis van wat wij mensen meemaken is een negatie van Gods ondoorgrondelijkheid.

Roept U maar.

Je zegt het goed: Christus weet niet de tijden en gelegenheden.... zo weten wij dat ook niet.
Maar, we worden gevraagd opmerkzaam te zijn op de tekenen der tijden.
En: in datzelfde gedeelte waar dit staat wat we net noemden, staat ook iets anders en dat kun je en mag je dus ook niet tegen elkaar uitspelen. Het is beiden waar:

quote:

Matt 24
32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.

En 'dit alles' uit vers 33 slaat m.i. op het hele vorige gedeelte.
Christus komt terug op de wolken en Zijn voeten staan op de Olijfberg, als de dingen genoemd in hst 24 zijn gebeurd.....
.... En wat mij dan opvalt dat er helemaal een Joodse setting is in dat hst 24.
En combineer dat dan maar eens met: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan voordat dit alles geschiedt....
En bekijk dat woord 'geslacht' dan eens wat anders dat in termen van een tijdspanne die een bepaalde generatie omspant. :P (vers 34)

...
En ik heb wel een gedachte over de Joodse setting. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #405 Gepost op: november 04, 2010, 07:24:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 november 2010 om 19:17:
[...]

Je zegt het goed: Christus weet niet de tijden en gelegenheden.... zo weten wij dat ook niet.
Maar, we worden gevraagd opmerkzaam te zijn op de tekenen der tijden.
En: in datzelfde gedeelte waar dit staat wat we net noemden, staat ook iets anders en dat kun je en mag je dus ook niet tegen elkaar uitspelen. Het is beiden waar:

[...]
Waakzaam zijn is imho iets anders dan voorspellingen doen.
En aangezien wij niet weten in welke mate de eindtijd zal zijn is alle voorspelling doen koffiedik kijken (ofwel wederom humbug :) )en ook niet nodig.

quote:

Daar was ik ook helemaal niet bang voor dat je die zou hebben :)
Wat met de vraag om generatie generaliserend te lezen? Ofwel: deze mensheid ofwel: de mensheid zal niet voorbijgaan voor.....

Ik heb de brontekst niet voorhanden, iemand anders wel?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #406 Gepost op: november 04, 2010, 07:36:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 18:58:
[...]

[...]

Later nog eens:

[...]

Roept U maar.

Nee, richting jou ga ik niets meer roepen. Jij hebt natuurlijk gelijk. Met je opmerking kwalificeer je me als iemand die niet jouw broer kan zijn. Op deze manier zou ik het niet eens willen vanuit menselijk perspectief gezien, hoewel iets me influistert dat ik dit als christen niet behoor te zeggen. Maar ik zeg het toch. Wordt eens wakker. Daarom zit je ook in het bankje voorin...en lopen ze gillend naar Bottenbley. Denk daar maar eens over na! Andersdenkenden neem jij op geen enkele manier serieus. Zo kom je me in ieder geval over.

Oh ja, voor zover je het nog niet wist, ik kom uit jouw traditie. Dus vertel me niet dat ik van die opvatting niet op de hoogte ben.

Daarbij...dit is CL dus jouw waarheid is (helaas voor jou) niet leidend.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 08:02:51 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #407 Gepost op: november 04, 2010, 07:45:41 pm »
Post bij wijziging dubbel, dus deze was overbodig. :)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 11:24:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #408 Gepost op: november 04, 2010, 07:47:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 19:24:
[...]
Waakzaam zijn is imho iets anders dan voorspellingen doen.
En aangezien wij niet weten in welke mate de eindtijd zal zijn is alle voorspelling doen koffiedik kijken (ofwel wederom humbug :) )en ook niet nodig.

In een discussie is het wel prettig als je ingaat op wat ik aangeef, die twee kanten die samen in een tekstgedeelte staan NB

quote:

Daar was ik ook helemaal niet bang voor dat je die zou hebben :)
Wat met de vraag om generatie generaliserend te lezen? Ofwel: deze mensheid ofwel: de mensheid zal niet voorbijgaan voor.....

Ik heb de brontekst niet voorhanden, iemand anders wel?

ISA kun je zo downloaden. :) Staat toevallig niet op de pc  waar ik nu zit....
Maar misschien leuk als je idd eens even ingaat op wat ik aangeef hier,
En: zie jij ook die Joodse setting in hst 24 en zo ja waaraan dan?

Niet voorspellen weten we nu allemaal wel en mi zijn we het daar ook allemaal mee eens, geen datum noemen dus,,,,

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #409 Gepost op: november 04, 2010, 08:01:03 pm »

quote:

Je zegt het goed: Christus weet niet de tijden en gelegenheden.... zo weten wij dat ook niet. Maar, we worden gevraagd opmerkzaam te zijn op de tekenen der tijden.

Volgens mij zegt Riemer (en anderen, incl mijzelf) het al een hele tijd goed.... een flink aantal pagina's zelfs! En zoals ook al een flink aantal pagina's, hebben we gezegd: we behoren waakzaam te zijn ja...

"Jezus begon hun uit te leggen: ‘Kijk uit dat niemand jullie op een dwaalspoor brengt. Velen zullen in mijn naam optreden en zeggen: “Ik ben het”, en ze zullen velen op een dwaalspoor brengen. Wanneer jullie horen over oorlogen en oorlogsgeruchten, laat je dan niet bang maken. Dit moet gebeuren, maar het is het einde nog niet" (Mc 13:5-7)

Dat zien we dus al een tijdje in dit topic: mensen die op God's troon plaatsnemen en de tekenen voor Hem gaan duiden... ze proberen mensen op een dwaalspoor te brengen. Riemer en ik roepen al een flink aantal pagina's: 'Laat je niet bang maken'... in navolging van Christus, zeggen we dat dus... maar sommige users blijven aandringen dat je angst moet hebben om waakzaam te kunnen zijn. Prima hoor, als zij dat willen geloven.... ik vertrouw liever op de Heer.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #410 Gepost op: november 04, 2010, 08:04:33 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 04 november 2010 om 20:01:
[...]

Volgens mij zegt Riemer (en anderen, incl mijzelf) het al een hele tijd goed.... een flink aantal pagina's zelfs! En zoals ook al een flink aantal pagina's, hebben we gezegd: we behoren waakzaam te zijn ja...

"Jezus begon hun uit te leggen: ‘Kijk uit dat niemand jullie op een dwaalspoor brengt. Velen zullen in mijn naam optreden en zeggen: “Ik ben het”, en ze zullen velen op een dwaalspoor brengen. Wanneer jullie horen over oorlogen en oorlogsgeruchten, laat je dan niet bang maken. Dit moet gebeuren, maar het is het einde nog niet" (Mc 13:5-7)

Dat zien we dus al een tijdje in dit topic: mensen die op God's troon plaatsnemen en de tekenen voor Hem gaan duiden... ze proberen mensen op een dwaalspoor te brengen. Riemer en ik roepen al een flink aantal pagina's: 'Laat je niet bang maken'... in navolging van Christus, zeggen we dat dus... maar sommige users blijven aandringen dat je angst moet hebben om waakzaam te kunnen zijn. Prima hoor, als zij dat willen geloven.... ik vertrouw liever op de Heer.
ik mag toch hopen dat je mij niet duidt bij hen die angst willen aanpraten. De wederkomst mag ons een TROOST zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #411 Gepost op: november 04, 2010, 08:06:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 november 2010 om 19:47:
[...]

In een discussie is het wel prettig als je ingaat op wat ik aangeef, die twee kanten die samen in een tekstgedeelte staan NB

Ik heb al aangegeven dat ik beide teksten wel als geheel beschouw, anders bij dezen.
Er is ook wel degelijk samenhang, zoals alles in de Bijbel in verband staat tot elkaar.
Deze twee teksten zeker maar waar leg je de nadruk op?
Alleen op de tekenen van de tijd en gaan we die zelf duiden óf, en het zal je niet verbazen dat ik aan die zijde staan, zijn we waakzaam en klaar voor de wederkomst?
Het één (waakzaam) sluit het andere (opletten op de signalen) niet uit maar sluit de ander in.
Toch blijft in alles (volgens mij) helder bovenstaan dat wij e signalen wel meemaken maar deze nooit en te nimmer in de agenda van God mogen plaatsen.

quote:

[...]

ISA kun je zo downloaden. :) Staat toevallig niet op de pc  waar ik nu zit....
Maar misschien leuk als je idd eens even ingaat op wat ik aangeef hier,
En: zie jij ook die Joodse setting in hst 24 en zo ja waaraan dan?
Helder in 24 is dat Jezus nadrukkelijk de mensen in zijn omgeving aanspreekt. Is er in die zin uberhaupt sprake van een profetie?
Heb je daar een idee over?

quote:

Niet voorspellen weten we nu allemaal wel en mi zijn we het daar ook allemaal mee eens, geen datum noemen dus,,,,
Nee nee, veel verder: niet proberen in een periode te vatten.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #412 Gepost op: november 04, 2010, 08:09:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 20:06:
is goed joh..slaap verder

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #413 Gepost op: november 04, 2010, 08:10:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 09:44:

Gemiddeld gemeten hier overweeg ik toch forumkatholiek te worden  O-)
Een mooi neologisme! Kandidaat voor de Nieuwe woorden competitie 2010  :+

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #414 Gepost op: november 04, 2010, 08:14:18 pm »

quote:

heb ik geen moeite mee hoor. Maar dat is geen nieuws toch?

Overigens, dat betekent niet dat ik me niet verbonden voel met al die katholieke gelovigen. Gisteren nog moraalridders gezien toevallig?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #415 Gepost op: november 04, 2010, 08:15:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 20:04:

ik mag toch hopen dat je mij niet duidt bij hen die angst willen aanpraten. De wederkomst mag ons een TROOST zijn.

Nee, die indruk had ik bij jou niet. Als ik me niet vergis, had jij je hierover ook niet uitgelaten...je zei alleen dat je een eind mee kon gaan in Gaitema's beleving. Daar is m.i. niets mis mee... alhoewel het verder niet mijn beleving is.

Ik doelde vooral op SB, die suggereert dat waakzaamheid door angst gevoed zou moeten worden...  :nee:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #416 Gepost op: november 04, 2010, 08:17:22 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 19:36:
[...]

Nee, richting jou ga ik niets meer roepen. Jij hebt natuurlijk gelijk.
Het gaat niet om mijn gelijk. Ik mag toch hopen dat je beseft dat het om een gelijk op grond van de Bijbel moet gaan.
Dat ik het niet met jouw lezing eens ben is daarin klip en klaar.

quote:

Met je opmerking kwalificeer je me als iemand die niet jouw broer kan zijn. Op deze manier zou ik het niet eens willen vanuit menselijk perspectief gezien, hoewel iets me influistert dat ik dit als christen niet behoor te zeggen. Maar ik zeg het toch. Wordt eens wakker. Daarom zit je ook in het bankje voorin...en lopen ze gillend naar Bottenbley. Denk daar maar eens over na! Andersdenkenden neem jij op geen enkele manier serieus. Zo kom je me in ieder geval over.
Ik heb een algemene opmerking gemaakt. Kennelijk ervaar jij dat als een aanval.
Toch lees ik in de Bijbel dat er vele valse profeten zullen opstaan. Daaronder zie ik ook groepen die menen te weten binnen welke jaartallen Christus terug zal komen en daarmee gelovigen een worst voor houden. Tja, dat ik dat profaan vindt (volgens dan Dale overigens) dat is je al langer bekend en geen nieuws.
Overigens heb ik niet op de man gespeeld maar lijk jij daar geen notie van te willen hebben dat er regels zijn in de omgang met elkaar.
Prima, wees er gelukkig mee zou ik zeggen. Het zijn niet mijn harde woorden maar jouw harde woorden die hier klinken immers?

quote:

Oh ja, voor zover je het nog niet wist, ik kom uit jouw traditie. Dus vertel me niet dat ik van die opvatting niet op de hoogte ben.
Ja, en? Wat zegt dit anders dan dat je van mening veranderd bent?

quote:

Daarbij...dit is CL dus jouw waarheid is (helaas voor jou) niet leidend.

Mijn waarheid gaat het wederom niet om.
Maar het is te zot om hier te zien dat de opmerkingen van St. en van mij door jouw totaal genegeerd worden.
Respect voor mensen die in ieder geval trachten te begrijpen waarom ik en ook St. hier over waarschuwen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 08:17:59 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #417 Gepost op: november 04, 2010, 08:21:45 pm »

quote:

Ja, en weet je dat dit nog een Bijbels gegeven is ook?
Ps 3,6

Ik ga liggen, val in slaap en word wakker – de HEER beschermt mij.
Ps 4,9

In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want u, HEER, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis.
Ps 127,2

Vergeefs is het dat je vroeg opstaat, je laat te ruste legt, je aftobt voor wat brood – hij geeft het zijn lieveling in de slaap.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #418 Gepost op: november 04, 2010, 08:22:24 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 04 november 2010 om 20:10:
[...]

Een mooi neologisme! Kandidaat voor de Nieuwe woorden competitie 2010
Forumkatholiek..... Daar klinkt een zelfde "gevoel" in door als in een woord als "gelegenheidskatholiek"....  De cybervariant van het "papieren kerklid" :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #419 Gepost op: november 04, 2010, 08:22:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 20:17:
Mijn waarheid gaat het wederom niet om.
Maar het is te zot om hier te zien dat de opmerkingen van St. en van mij door jouw totaal genegeerd worden.
Respect voor mensen die in ieder geval trachten te begrijpen waarom ik en ook St. hier over waarschuwen.

ach, om die reden heb ik ook even bij-gereageerd vandaag. Je ontwijkt weer. Ik negeer niets, heb voldoende ingebracht. Maar jij wil nog niet eens filosoferen.
Respect? Aha, ook voor andersdenkenden?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #420 Gepost op: november 04, 2010, 08:23:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 november 2010 om 20:22:
[...]

Forumkatholiek..... Daar klinkt een zelfde "gevoel" in door als in een woord als "gelegenheidskatholiek"....  De cybervariant van het "papieren kerklid" :+

Digikatholiek, digirooms.
Voor de gereformeerden geldt dan dat ze mij digipaaps zullen noemen vrees ik :(

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #421 Gepost op: november 04, 2010, 08:31:53 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 november 2010 om 20:22:
[...]

Maar laat je niet misleiden door 'labels,' ook de 'gelegenheidskatholiek' kan door op het juiste moment zijn hand uit te steken, iemand van de verdrinkingsdood redden.  O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #422 Gepost op: november 04, 2010, 08:35:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 20:22:
[...]

ach, om die reden heb ik ook even bij-gereageerd vandaag. Je ontwijkt weer. Ik negeer niets, heb voldoende ingebracht. Maar jij wil nog niet eens filosoferen.
Respect? Aha, ook voor andersdenkenden?

Mag ik je er op wijzen dat respect iets anders is dan het gedachtengoed van de ander aanvaarden?
Meermalen heb ik aangegeven waar voor mij de grens ligt in deze materie: blijf af van wat van God is.
Probeer ook niet in te vullen wat van God is door wat je ziet in te vullen in Gods heilplan.
Wees gewaarschuwd door wat je ziet maar besef dat de beker van onheil vele malen erger zal zijn dan wij kunnen bedenken.
( bovenstaande strekking over "eindtijd voorspellingen" las ik onlangs in een preek uit 1920, Schilder meen ik. )
Bovenal: verwacht de verlossing in plaats van de ellende.

Brief aan Efeze hs. 6:10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

Die strijd is gaande sinds de zondeval en zal mogelijk nog wel eeuwen doorgaan...
De wens is : nog geen minuut maar niet wij bepalen daarin.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #423 Gepost op: november 04, 2010, 08:36:04 pm »
http://theresaryan.files.wordpress.com/2009/08/asterix.jpg?w=150&h=80
rare jongens die romeinen :-)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #424 Gepost op: november 04, 2010, 08:39:13 pm »

quote:

Ja, die romeinen mss wel... gelukkig ligt het Vaticaan aan de overkant van de Tiber.  :+

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #425 Gepost op: november 04, 2010, 08:40:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 20:35:
Meermalen heb ik aangegeven waar voor mij de grens ligt in deze materie: blijf af van wat van God is.
Blijf af wat van God is. Zo is het inderdaad.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 08:51:41 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #426 Gepost op: november 04, 2010, 08:56:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 november 2010 om 19:45:
[...]

Had ik al eens gedaan:

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 19:24:
Dat zou de tekst namelijk in een totaal ander licht zetten.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 08:57:13 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #427 Gepost op: november 04, 2010, 11:06:12 pm »

quote:

.... En wat mij dan opvalt dat er helemaal een Joodse setting is in dat hst 24.
En combineer dat dan maar eens met: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan voordat dit alles geschiedt....
En bekijk dat woord 'geslacht' dan eens wat anders dat in termen van een tijdspanne die een bepaalde generatie omspant. :P (vers 34)

...

Even over die Joodse setting.
Dat geeft m.i niet aan dat het joodse volk behouden zal worden om zijn volk zijn. De identiteit waarborgt geen eeuwigheid zeg maar even kort door de bocht.
Dat wordt wel beweerd door enkelen, Jezus zegt echter óók IK ben de weg.
Dan kom je toch op een tweewegenleer die volgens mij niet klopt.
Daarnaast: als het een woord voor de joden is geweest dan hoeven wij er weer niets mee als niet joden.

In het OT lezen we meermalen dat kinderen uit het volk uit de gemeenschap gestoten moesten worden.
Hun identiteit (joods paspoort) was geen redding ten opzichte van de daden die ze deden.

Wederom een dilemma?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 11:34:33 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #428 Gepost op: november 05, 2010, 12:10:09 am »
Voor wie het intreseert: in " Het Verhaal gaat" 2e deel staat een hoofdstuk over deze materie.
Te lezen op pagina 135-139.
Opvallend daarin is dat ik als eerste lees:
Marcus omschrijft NA de val van jeruzalem dit verhaal.
Het is ook te bedenken dat Matteus dit verhaal heeft overgenomen.
Maar dat terzijde.
Wat veel meer van belang is dat Marcus in zijn boekje zijn lezers wil waarschuwen om niet te zijn zoals de discipelen waren. Jezus vond hen immers slapende?
(voor wie dat boek niet kent, ik ben bereid een scan in PDF aan te leveren na een verzoek daartoe via de mail. Online zetten zal ik niet doen omdat er kopieerrechten op zitten [terecht natuurlijk!]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #429 Gepost op: november 05, 2010, 12:14:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2010 om 20:06:
[...]
 Ik heb al aangegeven dat ik beide teksten wel als geheel beschouw, anders bij dezen.
Er is ook wel degelijk samenhang, zoals alles in de Bijbel in verband staat tot elkaar.
Deze twee teksten zeker maar waar leg je de nadruk op?
Alleen op de tekenen van de tijd en gaan we die zelf duiden óf, en het zal je niet verbazen dat ik aan die zijde staan, zijn we waakzaam en klaar voor de wederkomst?
Het één (waakzaam) sluit het andere (opletten op de signalen) niet uit maar sluit de ander in.
Toch blijft in alles (volgens mij) helder bovenstaan dat wij de signalen wel meemaken maar deze nooit en te nimmer in de agenda van God mogen plaatsen.

Ja, maar dat waakzaam zijn komt uit een ander tekstgedeelte verderop, kom ik nog op. Ik was even benieuwd naar je benadering van de twee zaken die hier in Matt 24 bij elkaar staan:
1. - de les van de vijgeboom zien: als je al de dingen hier genoemd in hst 24 ziet gebeuren en je ziet de vijgeboom uitbotten, DAN mag je weten dat het nabij is, voor de deur. Dat is best vreemd: dat we toch kunnen weten dat het zover is ALS je in die betreffende tijd leeft. En het heeft te maken met dit geslacht wat niet voorbij zal gaan voordat dit alles is geschied.
2. - vers 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je idd alletwee deze punten wel gelooft, maar toch nummertje 2 laat prevaleren boven nr 1.
Ik zou ze echt willen combineren.
Dat waakzaam zijn staat verderop en geeft toch aan dat je niet moet leven alsof het nog wel een paar honderd jaar kan duren.... dan hoef je nl idd niet waakzaam te zijn.
Waakzaam geeft m.i. ook aan dat je de twee genoemde punten steeds moet bedenken. Dan zorgt dat nl voor de balans waardoor je niet gaat voorspellen.

quote:

Helder in 24 is dat Jezus nadrukkelijk de mensen in zijn omgeving aanspreekt. Is er in die zin uberhaupt sprake van een profetie?
Heb je daar een idee over?

Als ik dat hoofdstuk lees, lijkt het me een duidelijke zaak dat wat daar wordt verteld, in de toekomst ligt. Dus idd een profetie is.

Bv:

quote:

vers 3
Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden.

vers 19
Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal. 22 En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort.

vers 29
29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. 31 En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

Al deze teksten liggen m.i. in de toekomst. Het is steeds: er zal dit en dat gebeuren...
Er komt een Grote verdrukking die er nooit is geweest en niet meer zijn zal - ook nog niet bemerkt dat ie bezig zou zijn of al eens heeft plaatsgevonden.
En wat ook in dit hst duidelijk is, is dat direct na die verdrukking er tekenen zullen zijn aan de zon, maan en sterren - ook nog niet gezien/bemerkt, en dan komt Jezus terug in grote macht, en elk oog zal Hem zien.
Toekomst lijkt me, de Heer is nog niet zichtbaar teruggekomen, door ieder te aanschouwen....

quote:

Ik begrijp je wel, maar mag je dan als je bv wel de dingen zo zien gebeuren die in dat hoofdstuk 24 staan, ook niet zeggen: het is voor de deur? Dat je dan aan die gebeurtenissen zien dat je dan wel in die periode leeft?
Als je de dingen ziet gebeuren die er staan, dan kun je er niet omheen dat je wel in de betreffende periode leeft van de wederkomst van de Heer.
Dus: je kunt dat nooit zeggen, gaat m.i. niet op. :)
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 12:16:26 am door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #430 Gepost op: november 05, 2010, 12:23:48 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 november 2010 om 00:14:
Ja, maar dat waakzaam zijn komt uit een ander tekstgedeelte verderop, kom ik nog op. Ik was even benieuwd naar je benadering van de twee zaken die hier in Matt 24 bij elkaar staan:
1. - de les van de vijgeboom zien: als je al de dingen hier genoemd in hst 24 ziet gebeuren en je ziet de vijgeboom uitbotten, DAN mag je weten dat het nabij is, voor de deur. Dat is best vreemd: dat we toch kunnen weten dat het zover is ALS je in die betreffende tijd leeft. En het heeft te maken met dit geslacht wat niet voorbij zal gaan voordat dit alles is geschied.
2. - vers 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je idd alletwee deze punten wel gelooft, maar toch nummertje 2 laat prevaleren boven nr 1.
Dat waakzaam zijn staat verderop en geeft toch aan dat je niet moet leven alsof het nog wel een paar honderd jaar kan duren.... dan hoef je nl idd niet waakzaam te zijn.
Waakzaam geeft m.i. ook aan dat je de twee genoemde punten steeds moet bedenken. Dan zorgt dat nl voor de balans waardoor je niet gaat voorspellen.
Redelijk geschoten. Petje af _O_ en alle lof _O_.
Wij mensen kunnen signalen zien maar weten niet welke maar er geldt voor het interpreteren van die signalen.
Vandaar ook mijn opmerkingen steeds over dat wij niet weten wanneer en welke mate van ellende er zal komen.
Daarmee sluit ik de eerste niet uit maar lees ik de eerste in de kennis van de tweede (snap je dit?)

quote:

Als ik dat hoofdstuk lees, lijkt het me een duidelijke zaak dat wat daar wordt verteld, in de toekomst ligt. Dus idd een profetie is.

Al deze teksten liggen m.i. in de toekomst. Het is steeds: er zal dit en dat gebeuren...
Er komt een Grote verdrukking die er nooit is geweest en niet meer zijn zal - ook nog niet bemerkt dat ie bezig zou zijn of al eens heeft plaatsgevonden.
En wat ook in dit hst duidelijk is, is dat direct na die verdrukking er tekenen zullen zijn aan de zon, maan en sterren - ook nog niet gezien/bemerkt, en dan komt Jezus terug in grote macht, en elk oog zal Hem zien.
Toekomst lijkt me, de Heer is nog niet zichtbaar teruggekomen, door ieder te aanschouwen....
Yep, ik denk dat we dezelfde kant opgaan.
Maar de verdrukking is er nog bij lange na niet denk ik.
Wij hebben (nogmaals) geen idee welke ellende er zal komen...

quote:

Ik begrijp je wel, maar mag je dan als je bv wel de dingen zo zien gebeuren die in dat hoofdstuk 24 staan, ook niet zeggen: het is voor de deur? Dat je dan aan die gebeurtenissen zien dat je dan wel in die periode leeft?
Als je de dingen ziet gebeuren die er staan, dan kun je er niet omheen dat je wel in de betreffende periode leeft van de wederkomst van de Heer.
Dus: je kunt dat nooit zeggen, gaat m.i. niet op. :)

Nee, dat kun je niet zeggen omdat God het niet aan de mens heeft gegeven om Zijn gramschap ten volste te kennen als het gaat om het laatste oordeel.
Ik zie het als barensween: het kind komt maar je weet niet binnen welke tijd in uren (ik heb drie kinderen dus enige ervaring. Daarnaast is het verkrijgen van een voogdij veel meer barenswee dan het baren van een kind :) )

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #431 Gepost op: november 05, 2010, 01:18:41 am »

quote:

Even een mogelijk domme vraag.
Als je deurbel gaat, weet je dan wie / wat er gaat komen?
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 01:19:23 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #432 Gepost op: november 05, 2010, 01:30:25 am »
--
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 01:31:35 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #433 Gepost op: november 05, 2010, 01:37:14 am »

quote:

[...]

Ach, iedereen mag ook geloven dat God Zijn kinderen laat omkomen en hun de zonde toerekent. Prima als er mensen zijn die menen dat het verlossende werk aan het kruis door hen genegeerd kan worden.
Maar nogmaals: prima.

Dan moet je wel door het vagevuur :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #434 Gepost op: november 05, 2010, 01:59:10 am »
.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 10:08:50 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #435 Gepost op: november 05, 2010, 02:47:46 am »

quote:

1.- de les van de vijgeboom zien: als je al de dingen hier genoemd in hst 24 ziet gebeuren en je ziet de vijgeboom uitbotten, DAN mag je weten dat het nabij is, voor de deur.

Zo, wat dacht je…:  “grote stappen, snel thuis? “

quote:

Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat allemaal ziet, dat het dan vlak voor de deur staat. (Matt 24:33).
Wat is het antecedent van ’dat allemaal’ ? NIET het beeld van de vijgenboom, maar de gehele pericoop daarvóór!

quote:

” Meteen na die dagen van verschrikking zal de zon verduisterd worden en de maan haar licht niet meer laten schijnen; de sterren zullen van de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen, en alle stammen op aarde zullen jammeren en ze zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met veel macht en heerlijkheid. Dan zal Hij zijn engelen uitzenden onder luid trompetgeschal, en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiteinde van de hemel tot aan het andere.” (Matt 24:29-31)

De verduistering van de zon, maan en de sterren... Hier moet je dus eerst de taal van de Oud Testamentische profeten bekijken:

a) De vernietiging van Babylon; zon, maan en sterren geven geen licht meer. (Jes. 13:10)
b) De vernietiging van de volken;  de sterren aan de hemel vergaan. (Jes. 34:4)
c) De vernietiging van Egypte; de zon, de maan en de sterren zullen verduisterd worden(Ezek 32:7-8).

Dan kijken we naar de teksten van Oud Testamentische profeten over de komst van God, en het oordeel over de stad of land.

a) Oordeel van Egypte; God komt op een wolk. (Jes. 19:1)
b) Oordeel van het Land: God komt om te straffen. (Jes. 26:21)
c) Oordeel over Jeruzalem:

quote:

"Daar komt hij aan als een dichte wolk. Zijn wapens zijn als een orkaan, zijn paarden zijn sneller dan arenden. Wee ons, wij zijn verloren! Jeruzalem, was u schoon van het kwaad, dan wordt u gered."(Jer. 4:13-14)

De Mensenzoon staat aan de poorten van Jeruzalem en zegt:  ‘dit alles zal gebeuren voor deze generatie (Gk. genea) zal vergaan.’

a) Eén bijbelse generatie is ca. 40 jaar.
b) 40 jaar later: Jeruzalem en de Tempel zijn verwoest door het Romense Rijk in 70 AD.

Niet al te snel conclusies trekken dus! De vraag aan het begin van Matt 24 is niet voor niets twééledig.

quote:

"Jezus verliet de tempel en ging weg. Zijn leerlingen kwamen naar Hem toe en wezen Hem op de gebouwen van de tempel. Daarop zei Hij tegen hen: ‘Zien jullie dit alles? Ik verzeker jullie, er zal hier geen steen op de andere blijven; alles wordt neergehaald.’ Toen Hij op de Olijfberg zat, kwamen zijn leerlingen Hem vragen – ze waren onder elkaar – ‘Zeg ons wanneer dat zal gebeuren en wat het teken is van uw komst en van de voleinding van de wereld?"
Het gaat hier over zowel gerealiseerde eschatologie, als over de nog te verwachten eschatologie... dat vereist dus meer zorgvuldigheid met de teksten!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #436 Gepost op: november 05, 2010, 02:55:29 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 november 2010 om 02:47:
a) Eén bijbelse generatie is ca. 40 jaar.
b) 40 jaar later: Jeruzalem en de Tempel zijn verwoest door het Romense Rijk in 70 AD.

Zo, eindelijk een antwoord op mijn vraag. :)

Dank je, broer.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 02:56:33 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #437 Gepost op: november 05, 2010, 03:00:41 am »

quote:

Ho ho, dat is een verkeerde aanname. Er is geen sprake van het één laten prevaleren boven het ander. We weten niet wanneer het kan gebeuren. Vannacht of over paar honderd jaar... Niemand heeft hier iets gezegd over 'leven alsof het een paar honderd jaar kan duren.' We weten het domweg niet... zelfs de Engelen en Jezus niet... christendom is een geloof dat bestaat uit wachten, en dat houdt dus ook in: waakzaam zijn.

quote:

En dat bedoel ik dus met 'grote stappen, snel thuis.' Je springt vee te snel naar conclusies.... de vraag van de leerlingen is twééledig, en jij concentreert je alleen op de wederkomst. Je laat dus het ene prevaleren boven het ander...en je zou het juist samen moeten zien. Ik zou ze echt willen combineren...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #438 Gepost op: november 05, 2010, 03:00:57 am »
Nu het uit de lucht is dat het over mijn generatie gaat, kan ik nu eindelijk stellen dat de bijbel dus niet voorspeld dat het in mijn generatie zal gebeuren. Dat de Generatie dus sloeg op de verwoesting van Jeruzalem en de tempel.

Dan kan ik nu meegaan in het gegeven van al de andere tekenen dat de aankondiging van Jezus aankondigd in de zin van "Hij komt spoedig!"
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 03:09:23 am door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #439 Gepost op: november 05, 2010, 03:07:11 am »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 02:55:

Zo, eindelijk een antwoord op mijn vraag. :)

Dank je, broer.
Graag gedaan. Maar het gaat dus niet alléén over gerealiseerde eschatologie (verwoesting van de Tempel). Het gaat óók over de wederkomst van Christus in de toekomst. Beide structuren lopen door elkaar heen, dus het vereist zéér nauwkeurig lezen... overigens kunnen we bij de duiding ook niet zonder de Joodse Traditie, maar daar zal ik later wel een keer op ingaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #440 Gepost op: november 05, 2010, 03:11:53 am »
O, daar ben ik wel benieuwd naar. Als alles voor je neus gebeurd, dan zegt deze tekst dus wel wat over je. Maar dan moet dus ook echt alles gebeuren, begrijp ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #441 Gepost op: november 05, 2010, 03:13:55 am »
Wat dat alles dus ook is, want als ik alleen al de Israëlvoorspellingen lees, dan vindt ik het al knap moeilijk worden.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #442 Gepost op: november 05, 2010, 03:46:54 am »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 03:11:
O, daar ben ik wel benieuwd naar. ...

Dan zal ik nu alvast wat schrijven, want morgen ben ik er niet.

De Tempel als Microkosmos van het Universum
De belangrijkheid van de Tempel in het oude judaïsme is wel bekend; maar het is evengoed van belang te weten dat in de Joodse Traditie de Tempel een microkosmos van het universum is.

quote:

Hij bouwde zijn tempel als de hemel zo hoog,
als de aarde zo vast en voor eeuwig
(Ps 78:69)
Creatie (=macrokosmos)
a) God ‘rustte’ op de 7e dag (Gen 2:3)
b) God voltooide zijn werk op de 7e dag en heiligde de dag. (Gen 2:2-3)
c) Heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid (Jes. 6:3)

De Tempel van Jeruzalem (=microkosmos)

a) De Tempel is ‘mijn rustplaats voor eeuwig’ (Ps 132:14)
b) Solomon bouwt de tempel in 7 jaar en wijdt deze in de 7e maand op de 7e dag. (1 Kon 6:38; 8:2,65)
c) De majesteit van de Heer vulde de hele Tempel (1 Kon 8:11)

Joodse Traditie

quote:

... if any one do without prejudice, and with judgment, look upon these things, he will find they were every one made in way of imitation and representation of the universe. When Moses distinguished the tabernacle into three parts,  and allowed two of them to the priests, as a place accessible and common, he denoted the land and the sea, these being of general access to all; but he set apart the third division for God, because heaven is inaccessible to men. (Flavius Josephus - Antiquities (3.7.7))

quote:

“The house of the Holy of Holies is made to correspond to the highest heaven. The outer holy house was made to correspond to the earth. And the courtyard was made to correspond to the sea.” (Rabbi Pinhas ben Ya’ir; 2nd century A.D.;)
Andere kosmische elementen van de Tempel
- zeven lampen van de Menorah; zeven zichbare planeten.
- Gordijnen: Blauw en Paars, kleuren van de hemel
- Buitenste voorhang: had afbeelding van de hemelen erop

De vernietiging van de Tempel was dus een concreet symbool van de vernietiging van Hemel en Aarde (binnen de microkosmos).

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #443 Gepost op: november 05, 2010, 03:48:20 am »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 03:13:
Wat dat alles dus ook is, want als ik alleen al de Israëlvoorspellingen lees, dan vindt ik het al knap moeilijk worden.
Dat is het ook... en het is ook heel moeilijk te verklaren, vooral omdat er ook geen éénduidig antwoord is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #444 Gepost op: november 05, 2010, 12:23:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2010 om 00:23:
[...]
 Redelijk geschoten. Petje af _O_ en alle lof _O_.
Wij mensen kunnen signalen zien maar weten niet welke maar er geldt voor het interpreteren van die signalen.
Vandaar ook mijn opmerkingen steeds over dat wij niet weten wanneer en welke mate van ellende er zal komen.
Daarmee sluit ik de eerste niet uit maar lees ik de eerste in de kennis van de tweede (snap je dit?)

Er staat nog steeds: "deze generatie zal niet voorbij gaan voor Jezus weerkomt"
Er staat zoals zij zegt ook dat je die dingen kunt zien gebeuren in je leven en dus kunt weten dat Jezus in jouw generatie weerkomt.

Sorry Riemer, maar dat staat er. Kan je omheen lullen, maar dat is zo.
Kan je zo iemand voor valse profeet uitmaken, maar dat verantwoord je maar tegenover God als het niet zo is.

Je kan twijfelen of de tekenen van deze tijd helemaal naadloos aansluiten met de bijbelteksten en zo twijfelen of het zover is, maar Jezus was er glas helder over: "de mensen die dit in hun levens allemaal zien gebeuren, die generatie zal niet voorbij gaan voor Jezus terug komt."

Kwestie van goed bijbellezen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #445 Gepost op: november 05, 2010, 12:40:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 12:23:
[...]

Er staat zoals zij zegt ook dat je die dingen kunt zien gebeuren in je leven en dus kunt weten dat Jezus in jouw generatie weerkomt.
Neeeeeeeeeeeeeeeee. Dat kun je namelijk niet weten. Je kunt het hopen, bidden, smeken maar zeker weten kun je het niet.
Dat roep ik nu al een aantal pagina's lang, dat is hier -tig keer onderbouwd door mij en St. maar op welke wijze dan ook: je luistert niet :(
Prent deze tekst even tussen je oren:
Romeinen 11:33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

quote:

Kan je zo iemand voor valse profeet uitmaken, maar dat verantwoord je maar tegenover God als het niet zo is.
Joehoe, er staat ook in de Bijbel dat er valse profeten zullen opstaan, dat mensen zich als christen zullen voordoen, dat......

quote:

Je kan twijfelen of de tekenen van deze tijd helemaal naadloos aansluiten met de bijbelteksten en zo twijfelen of het zover is, maar Jezus was er glas helder over: "de mensen die dit in hun levens allemaal zien gebeuren, die generatie zal niet voorbij gaan voor Jezus terug komt."

Nee, kwestie van met open ogen de sloot in lopen.
Wat je doet is namelijk dat wat jij nu ziet aanmerken als Gods eindstappen.
En dan is het cirkeltje weer rond.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #446 Gepost op: november 05, 2010, 12:44:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2010 om 12:23:
[...]

Ik wil proberen even goed te begrijpen wat je hier zegt: bedoel je dat wij de eerste generatie zijn die dit in onze levens zien gebeuren?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #447 Gepost op: november 05, 2010, 12:47:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2010 om 12:40:
[...]
Prent deze tekst even tussen je oren:
Romeinen 11:33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

als je dan even het voorgaande bijvoegd is het cirkeltje inderdaad rond.

romeinen 11

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

het is goed te bedenken dat hier wordt geschreven in de toekomende tijd en dan volgt wat jij citeert.

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 12:51:52 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #448 Gepost op: november 05, 2010, 12:55:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2010 om 12:47:
[...]

als je dan even het voorgaande bijvoegd is het cirkeltje inderdaad rond.

romeinen 11

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

het is goed te bedenken dat hier wordt geschreven in de toekomende tijd en dan volgt wat jij citeert.

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’ 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.
Maar weet je dan ook bijvoorbeeld wat het betekent dat 'alle' heidenen zullen toetreden?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #449 Gepost op: november 05, 2010, 01:05:55 pm »

quote:

mirt schreef op 05 november 2010 om 12:55:
[...]

Maar weet je dan ook bijvoorbeeld wat het betekent dat 'alle' heidenen zullen toetreden?
Ik denk dat alle slaat op dit;

Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen.

Ik heb wel eens de uitleg gehoord dat het gaat om het moment dat de laatste heiden die voldoet aan het hier geciteerde criterium toetreed tot het Koninkrijk van God. Vind ik niet onwaarschijnlijk. zeker als je dit linkt aan de opvatting dat het evangelie verkondigd moet worden aan alle volken en dat dan het einde komt?
« Laatst bewerkt op: november 05, 2010, 01:09:55 pm door grondig christelijk »