quote:
St. Ignatius schreef op 12 november 2010 om 02:24:[...]
Dan zou je toch eens SB daarover moeten bevragen… hij zit inmiddels breeduit op God’s troon en heeft al bepaald wat ‘erg’ moet zijn, naar
zijn maatstaven dus… want daarmee probeert God ons ‘hardhandig aan te pakken’… de Al-Qaida techniek van God om ons wakker te schudden volgens SB.
[...]
Ik moet stoppen. Ik voel dat, hoewel mijn rechtvaardigheidsgevoel brandt, en ik weet dat ook omdat ik gisteravond twee post wilde plaatsen en ze niet kon plaatsen. Helemaal niet. Want het internet lag plat. Ik vrees dat als ik niet stop, jullie sociale omgeving je nog een forumslot op je computer installeert..
Het moet anders. Geheel anders. Wie de wegen en de middelen kiest van de wereld zal geen zegen krijgen op zijn werk, en zal de ondersteuning missen als die het hardst nodig is. Wie de eer zoekt in eigen persoon verdient oneer bij de engelen.
Ik heb vrijuit gesproken, en mij niet druk gemaakt over de uitkomsten van de discussie, en bid dat God zijn licht en waarheid nederzendt, en ik weet dat Hij zal bevestigen en schragen wie op Hem dicht vaart.
De woorden zijn slechts verpakkingsmiddelen van de geesten die in ons leven. Beproeft ze, en laat je niet verleiden om mee te gaan in verhardingen.
Dat gezegd hebbende, blijft staan dat er bepaalde termen als een soort van cadans terug blijven komen, en een bepaalde wegzetting hardnekkig wordt gehandhaafd, zonder enige bekommering over verantwoording of oog voor de nevenschade die - naar de mens gesproken - optreedt. Maar wie in God zijn vertrouwen stelt weet dat elke smaad en elke oneer een schat is in de hemel.
Vergeef me daarom dat ik een klein deel van die schat in de hemel toch hier opeis. Ik weet dat het de harten kan doen verharden en de gunst over ons allen als geheel zal doen verminderen, maar ik zal trachten het te beperken tot onschuldige voorbeelden. Het is recht en waarheid waar ik voor sta, en wie mij dit zilver wil onthouden moet het komen halen, of anders het zwijgen toedoen waar het hem betaamt. Het is altijd voor een gewoon gereformeerde een goede traditie geweest dat het begrip aanspreekbaar centraal staat. Wij weten heel goed dat wij als gereformeerden niet altijd even vlot of beminnelijk zijn. Maar wij hebben er altijd een eer in gesteld dat een gereformeerde
aanspreekbaar is. Dat wil zeggen heel bewust van zijn menselijke beperkingen, maar op elk punt van leer en leven beschikbaar om tekst en uitleg te geven en bereid op te komen en te strijden voor het Woord van God.
quote:
St. Ignatius schreef op 11 november 2010 om 19:11:quote:
Dat mensen in alle tijden de bijbelteksten verbonden aan hetgeen ze om zich heen zagen is juist met het oog op de komst van Christus. Dat is geen PROBLEEM [meer sinds je het introk], daar zijn we het over eens, maar het is ook geen menselijke kwestie.
Ja, inmiddels is bekend wat jouw punt is. Deze hele post is m.i. een herhaling van zetten, want het is bijna exact dezelfde opsomming die je al eerder gaf. Zoals ik ook al zei, prima hoor als je dat wilt geloven... De wederkomst van Christus moeten we elk moment verwachten, dat klopt ja. Datzelfde had ik ook al gezegd en is inderdaad het probleem niet.
Alleen de laatste zin van de quote hierboven klopt niet. Het suggereert dat ik de
wederkomst een menselijke kwestie zou vinden, maar
dat is opnieuw een aanname van jouw kant. Nergens heb ik zoiets gezegd, want dat zou een absurde stelling zijn. Iets zorgvuldiger lezen dus! Ik zei dat het 1 op 1 interpreteren van bijbelverzen naar het huidige tijdsgewricht een praktijk is waar ik niets mee heb. Want
DAT is weldegelijk een menselijke kwestie…
Waar val je over:
quote:
Dat mensen in alle tijden de bijbelteksten verbonden aan hetgeen ze om zich heen zagen is juist met het oog op de komst van Christus.
Dat is geen PROBLEEM, daar zijn we het over eens, maar het is ook geen menselijke kwestie.
“Dat” verwijst niet naar de komst van Christus maar naar “Dat mensen in alle tijden de bijbelteksten verbonden aan hetgeen ze om zich heen zagen”. Ook in de door jouw gebezigde zin hierboven verwijst “dat” niet naar de komst van Christus, maar naar “dat de wederkomst van Christus elke moment verwacht moet worden.”
Het woordje “het” verwijst dan vervolgens opnieuw naar “Dat mensen in alle tijden de bijbelteksten verbonden aan hetgeen ze om zich heen zagen. Waarom zou je “het” naar de komst van Christus verwijzen en “dat” niet? En het is overigens ‘de’ komst en niet ‘het’ komst. Ik hoef toch niet de hele zin te ontleden om het inzichtelijk te maken..?
Het venijn zit hem echter niet in je verlezing in een context waar je mij opnieuw wegzet als slechte lezer, en werken met aannames, en vol zitten van haat, en het steeds begaan van fouten. Zonder enige grond of eerlijke verantwoording. Maar de angel zit hem juist in wat er volgt: “dat zou absurd zijn.” Je leest en je begrijpt iets absurds. Als je het goede in mij zocht zou je ervan uit kunnen gaan dat het absurde niet voor de hand ligt. Ook al had ik het anders geschreven. Maar in plaats dat je op het spoor wordt gezet dat ik het misschien niet bedoelde of dat jij misschien iets over het hoofd ziet – want immers een weldenkend mens doet niet absurd – neem je aan dat de absurditeit klopt en gebruik je het als karakteraanval.
Ik vind dat jammer.
Als dit punt nu maatgevend is voor hoe jij leest en hoe ik lees, mag ik dan genoegzaam veronderstellen dat ik voldoende overtuigend de aanvechtbaarheid van je oordelen heb aangetoond? Ik vind van wel, en ik vind ook dat het meer dan voldoende is. Ik acht mijn woorden op alle punten voldoende steekhoudend om elke aanval op woord en karakter te weerstaan, maar ik zal mijn best doen om mijn verdediging te beperken zolang ermee niet impliciet of expliciet aan mijn inhoudelijke stutten wordt getrokken.
Daarnaast hecht ik eraan te herhalen dat ik mij niet herken in de wijze waarop je mij neerzet als een hater van gelovigen en dat bovendien ook niet ben. En “dat” slaat dus niet op “gelovigen” als je uitgaat van het redelijke en het goede in de mens. Of het gewoon ontleedt..
quote:
Riemer Lap schreef op 11 november 2010 om 18:23:[...]
Allicht off-topic maar wel heel tekenend wat hier gebeurt.
Gewoon gereformeerd is ingedommeld en evangelisch is wakker aan de weg staan.
Het is toch wel heel verdrietig makend dat men dit soort uitspraken durft te doen...
Denkt men wel eens na over de scherpte van de tong en welke gevoelens dat opwekt bij mensen?
Het is namelijk meer dan pijnlijk en kwetsend dat men dit soort verbanden gaat neerleggen.
Beste Riemer, het is wat je zegt. Al in de eerste zin. Maar maak het s.v.p. niet groter dan het is.
Aan de relativering van deze woorden ben je ook langs gekomen.
Dat het tekenend kan zijn, of is, zegt mogelijk niet alleen iets over de tekening, of over dit forum, maar ook over hetgeen de tekening verbeeldt.
Waar het gaat om de scherpte van de tong;
“Verdrietig makend” is als dit soort uitspraken toepasselijk zijn.
“Verdrietig makend als men dit soort uitspraken doet” is als iemand daaronder lijdt.
Maar “verdrietig makend als men dit soort uitspraken
durft te doen" zegt niets over het verdriet dat ergens iets mis is, en ook niet over het verdriet dat ontstaat omdat iemand iets zegt, maar over het
lef van veroorzaking van het een of het ander. Ik denk dat het goed is dat je van jezelf realiseert, dat het dus mogelijk niet het verdriet is dat jou triggert.
En als je voelt hoe iets meer dan pijnlijk kan zijn, waarom komt het dan niet bij je op dat dat effect ook omgekeerd kan optreden? Ik vrees dat het jouw eigen achtertuin is waar jouw woorden de meeste schade aanrichten. Overigens spreek je ook hier niet over de pijn en de kwetsing, maar leg je de nadruk op het “neerleggen” van dit “soort” verbanden.
Dat ik schrijf dat gewoon gereformeerd ingedommeld is, is puur voor het begrip. Vergeet niet dat gewoon gereformeerd in het verband van deze discussie waakzaam wil zijn (dus voorzien van olie), maar aanstoot neemt aan wie langs de weg gaat staan omdat Christus écht kan komen. Dan voldoe je toch gewoon aan het begrip dat ik neerzet?
Maar opnieuw: je moet het niet groter maken dan het is.
Iedereen was ingedommeld, weet je nog?
Ik zou wel graag mijn gelijk in deze draad opgeven, als ik jullie kon overtuigen van jullie onterechte verharding tegen het goede. Mijn gelijk brengt mij geen nut, en ook geen vreugde.