quote:
Niet ik vergeestelijk de tekst, maar jij beweert bij hoog en laag dat het engelen waren terwijl ik er naar neig te denken dat het mensen waren.
Henoch was gezonden door
de wachters van de hemel om voor hen te bemiddelen. Vervolgens zei God dat hij hun het volgende moest zeggen:
'Gijlieden zijt degenen die voor de mensen moet bemiddelen, en niet de mens voor u....' Deze wachters van de hemel waren aangesteld om te bemiddelen tussen de Vader en de mensen, doch faalden zij en hadden geslachtsgemeenschap met vrouwen. Eerder schreef ik dat hun kinderen mogelijk op dezelfde manier verwekt waren als Christus later, maar ik heb het hoofdstuk nog eens doorgenomen en moet constateren dat ik mij daarin vergist heb, want er staat:
'Waarom hebt gij de hoge, heilige, en eeuwige hemel verlaten, en bij vrouwen gelegen, en uzelf met de dochters der mensen verontreinigd en uzelf vrouwen toegeëigend'Feit is dat een geestelijk wezen geen geslachtsverkeer kan hebben met een mens, dus daarom lijkt het mij dat de wachters van vlees en bloed waren. Hun kinderen waren de giganten uit lang vervlogen tijden, over wie ook geschreven is door de Grieken en zij waren giganten omdat ze leken op hun vaders.
De wachters waren dus middelaars tussen de mensen en God en zouden geen vrouwen beminnen. Uiteindelijk werd Jezus bemiddelaar (1 Tim 2,5) maar hij liet zich niet verleiden. Stel je nu eens voor dat Jezus een kind had verwekt, zou dat dan niet een zeer geleerd mens zijn geworden met de eigenschappen van zijn vader? Iemand die met recht een gigant genoemd mocht worden? Ik denk zeer zeker van wel en hij zou een gigant zijn al was -ie klein van stuk. De overeenkomsten tussen de Messias en de wachters van eertijds zijn treffend en niet te missen.
Echter had Jezus geen interesse in aardse zaken en verliet de hemel
niet zoals eertijds de wachters. Nee, om in de hemel te zijn hoefde Jezus niet te overlijden.
'....namelijk de Zoon des mensen,
Die in de hemel is.' (Joh 3,13)
Dit zei Jezus toen hij op aarde verbleef, toen hij te Jeruzalem en omstreken vertoefde, zei hij dus dat hij in de hemel was! Aangezien Jezus in de hemel was terwijl hij in het vlees verkeerde, lijkt het mij goed mogelijk dat ook de wachters, de vaders van de giganten, in de hemel verbleven terwijl ze in het vlees waren. Het maakt geslachtsverkeer in elk geval een stuk eenvoudiger.