Auteur Topic: Jezus is opgedragen! Kinderdoop vs opdragen  (gelezen 44536 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Jezus is opgedragen! Kinderdoop vs opdragen
« Reactie #100 Gepost op: juli 30, 2010, 08:11:44 pm »

quote:

Maar dat wil nog niet zeggen dat alle beloften die voor Joden gelden ook voor de Grieken zijn.

Vertel me dan eens hoe Paulus het volgende kon schrijven:

Kol 3,11
Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, Barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

wtkoele

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juli 30, 2010, 08:26:34 pm »
@ Elle

Ik vind het verbazingwekkend om te lezen dat jij mij verwijt dat ik speculeer over huisteksten terwijl ik ze juist in hun context probeer te plaatsen. Ik maak er juist geen karikatuur van: Dat doen diegene die er hun bewijs mee proberen te halen dat er dus sprake is van kinder(baby) doop.

Als ik schrijft dat Lydia 500 Km van huis was en een zakenvrouw van middelbare leeftijd moet zijn geweest en daarmee geen babies kon hebben, is toch geen karikatuur.

Dat een bijna gepensioneerde soldaat thuis waarschijnlijk geen babies meer had is toch geen karikatuur?

Dat het hoofd van een synagoge traditioneel ongetrouwd was en daarmee thuis waarschijnlijk ook geen babies had is toch ook niet vreemd?

Alleen over het huis van Stefanus wordt verder in de bijbel geschreven. Uit die tekst kunnen we opmaken dat het hier weliswaar over kinderen, maar zeker niet over babies moet zijn gegaan.

Samengevat: Ja, er kunnen kinderen aanwezig zijn geweest - maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dit babies waren. Door de kinderdoop op de aanname te baseren dat die er wel bijwaren vind ik heel twijfelachtig. Een sacrament met als fundament speculaties terwijl het hele NT de doop verbindt aan geloof.

Dat kan alleen door terug te grijpen naar het verbond met Abraham (lees het doopformulier er maar op na, en denk maar terug aan de laatste keer dat je psalm 105:5 gezongen hebt tijdens een doopdienst). Over de huisteksten kun je twisten. Het claimen van het verbond met Abraham voor eigen gebruik is ronduit onbijbels.

wtkoele

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juli 30, 2010, 08:29:42 pm »
@Piebe

1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.
5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

De belofte die hier wordt bedoeld is de belofte die er voor iedereen is die Jezus Christus aanneemt. Dan nog blijft er een verschil. Wij zijn alleen door geloof geënt op het verbond met Abraham. Aan dat geloof is een teken verbonden: De doop.

Voor Joden geldt daarnaast dat  ze geboren zijn als nageslacht van Abraham. Door geboorte zijn ze al erfgenaam van Abraham - en worden daarom besneden. Wij zijn door geloof erfgenaam en daarbij hoort de doop.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juli 31, 2010, 12:22:10 am »

quote:

wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 18:01:
(...) Waarom klampen we ons vast  aan het verbond dat God met Abraham en zijn kinderen sloot alsof wijzelf kinderen van Abraham zijn?

och, misschien omdat Paulus dat zo schrijft? ...

16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept. (Rom.4, zie ook Rom.9)

quote:

Waarom houden we vast aan de vervangingsleer terwijl die zo duidelijk anti-joods en anti-bijbels is?

hoezo "vervangen"? Toegevoegd aan het volk van God, zegt Paulus:

16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden. (Rom.11)

de kerk heeft het volk Israel niet vervangen, zij is (het ware) Israel. Wat veranderd (en deels vervangen) is, is de samenstelling van het volk. Er zijn oude takken weggesnoeid en nieuwe takken toegevoegd. De gelovigen ("de kerk") van nu staat gewoon in de lijn van de oudtestamentische gelovigen volgens Paulus.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 12:23:02 am door Nunc »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juli 31, 2010, 04:51:33 am »

quote:

Nunc schreef op 31 juli 2010 om 00:22:
De gelovigen ("de kerk") van nu staat gewoon in de lijn van de oudtestamentische gelovigen volgens Paulus.

De vraag is echter, of de "kerk" een zelfde soort van 'volk van God' is, als de Israëlieten dat waren.

Alleen al het feit dat Israël een echt 'volk' was (met eigen land, eigen 'ras', natuurlijke afstamming van Abraham, huis-slaven ingesloten, etc.) en de kerk geen echt volk vormt, geeft wel erg te denken, nietwaar?

Uiteraard geloof ik wel dat de Kerk het 'volk van God' is, maar wel op een hele ándere manier dan Israël dat was. Ik zie het veel meer in de zin van het aardse Jeruzalem versus het hemelse Jerusalem, zoals Paulus dat ook beschrijft. De kerk is het volk van het koninkrijk van God, dat niet van deze wereld is. Pas op de nieuwe wereld vormen we een 'echt' volk.

Wat bedoel ik daar precies mee? Besnijdenis was een teken dat je behoorde bij Gods verbondsvolk, bij Israël. Dat was een letterlijk volk, met hele letterlijke implicaties. Besnijdenis was als een paspoort. Je hoort gewoon bij dat volk, of je nu wilde of niet. Je ziet dan ook dat God terugkeert naar dat volk, ook al zijn ze Hem al generaties kwijt. Omdat het het letterlijke volk van Israël is. Zij hebben hun paspoort, zij zijn dat volk.

Werkt het nu nog net zo? Nee, ik heb een paspoort van Nederland. Ik ben geen Israëliet, en zal dat ook nooit worden. Dat ik lid ben van de Kerk, verandert niets aan mijn nationaliteit (dit in tegenstelling tot wanneer ik Jood zou worden, dan zou ik naar Israël moeten verhuizen, omdat dat het beloofde land is!).

Mijn christen-zijn is meer een soort 'lintje' dat je krijgt tijdens je leven (namelijk, door geloof). Tamelijk klein en onzichtbaar, en maakt niets uit voor je paspoort. Plus, je kunt het niet aan een ander geven, of via het nageslacht doorgeven. Je kunt het alleen maar, uit genade, ontvangen.

Mijns inziens is de 'fout' die gereformeerde kerken dus maken dat ze het 'volksidee' te letterlijk kopiëren uit het OT. Ze verwarren daarmee lintjes met paspoorten, en denken dat kinderen dat lintje automatisch overerven. Maar zo werkt het niet met lintjes. Die moet je krijgen via geloof, en niet via de geboorte of welke manier dan ook maar (Joh 1:12-13).

Ga maar na: stel dat Nederland totaal ontkerkelijkt. Zou God dan zeggen, na een paar generaties totaal heidendom: jullie zijn mijn verbondsvolk, dus ik zal jullie weer in ere herstellen? ... Natuurlijk niet. Maar zo werkte het wel voor de Israëlieten.

Of: In het NT worden de Joden gewaarschuwd dat ze niet moesten vertrouwen op hun afkomst. Zelfs van stenen konden nog kinderen van Abraham gemaakt worden. Nee, het gaat om geloof, dáármee ben je een ware Jood. Als de Joden niet mochten vertrouwen op hun afkomst, terwijl zij nog wel het letterlijke volk van God waren, waarom zouden Christenen dat dan wel mogen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

wtkoele

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juli 31, 2010, 09:32:51 am »
@Zwever: Een mooie bijdrage!

Helaas heeft de kerk de paspoorten vervangen door lintjes. Ik weet nog goed dat de dominee ons tijdens catechisatie leerde dat de betekenis van Israel en het Jodendom hetzelfde is als de Belgen en België. Joden hebben afgedaan: het draait nu louter en alleen om de kerk. Wat hoor ik deze boodschap nog vaak tijdens kerkdiensten! Tenenkrommend omdat het zo indruist tegen het werk van God juist in onze tijd.

Gelukkig komen er steeds meer barsten in die vervangingsleer. Het is niet voor niets dat er met die barsten ook meer vragen ontstaan over de kinderdoop. De gereformeerde dooptheologie = verbondstheologie = vervangingsleer. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe er klakkeloos wordt gezegd dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen en de kerk in plaats van Israel. Dit lees je nergens in de bijbel, terwijl de mensen die het roepen wel beweren: Sola Scriptura!

Hoog tijd dat er een bezinning ontstaat over de verbondstheologie. Ik ben ervan overtuigd dat er daarmee ook meer zicht ontstaat op de vraag dopen of opdragen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juli 31, 2010, 11:15:19 am »

quote:

Zwever schreef op 31 juli 2010 om 04:51:
[...]

De vraag is echter, of de "kerk" een zelfde soort van 'volk van God' is, als de Israëlieten dat waren.

nou nee, dat is niet "de vraag". Immers, in het OT was er sprake van een ander verbond, dus het is a priori al niet zo vreemd als de situatie verder ook anders was.

quote:

Alleen al het feit dat Israël een echt 'volk' was (met eigen land, eigen 'ras', natuurlijke afstamming van Abraham, huis-slaven ingesloten, etc.) en de kerk geen echt volk vormt, geeft wel erg te denken, nietwaar?

het laat zien dat de situatie in OT en NT anders is ja. Aan de andere kant, de apostelen doen wel stinkend hun best om de NT-kerk een 'volk' te noemen en de parallel te trekken met het OT volk. Ook dat geeft je te denken, nietwaar? ... Als de NT-kerk niet zou moeten functioneren als een volk, waarom dan dat gedram op het 'volk-zijn'?

42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften:
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden,
deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt. 44 [En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden, en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.]
(Mat.21)

Het koninkrijk wordt aan 'een volk' gegeven. Maar we weten dat het aan de gelovigen is gegeven.

22 Mozes toch heeft gezegd: De Here God zal u een profeet doen opstaan uit uw broeders, gelijk mij: naar hem zult gij horen in alles wat hij tot u spreken zal; 23 en het zal geschieden, dat alle ziel, die naar deze profeet niet hoort, uit het volk zal worden uitgeroeid. 24 En al de profeten, van Samuël af en vervolgens, zovelen er hebben gesproken, hebben ook deze dagen aangekondigd. (Hand.3)

Niet-gelovigen worden uit het volk uitgeroeid. Maar we weten dat God de mensen die niet geloven, niet gedood heeft. Die joden die zich niet bekeerden, bleven gewoon leven. En toch is er geprofeteerd dat ze uit het volk uitgeroeid zouden worden. Die Israelieten hoorden dus niet meer bij het volk van God. Zie ook Romeinen 2 en 9 over joden en Israel en het enten op de olijfboom.

13 En nadat dezen uitgesproken waren, nam Jakobus het woord en zeide: Mannen broeders, hoort naar mij! 14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen. 15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten (Hand.15)

De gelovigen zijn 'een volk' door God bijeen vergaderd.

24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, 25 gelijk Hij ook bij Hosea zegt:
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt mijn volk niet,
daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God.
(Rom.9)

De gelovigen uit de heidenen zullen 'mijn-volk' genoemd worden door God.

16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus. 18 Maar ik vraag: hebben zij het dan niet gehoord? Zeer zeker:
Over de ganse aarde is hun geluid uitgegaan
en tot de einden der wereld hun woorden.
19 Maar ik vraag: heeft Israël het dan niet verstaan? Vooreerst zegt Mozes:
Ik zal u naijverig maken op wat geen volk is,
toornig op een onverstandig volk.

20 En Jesaja waagt het te zeggen:
Ik ben gevonden door wie Mij niet zochten, Ik ben openbaar geworden aan wie naar Mij niet vroegen.
21 Maar van Israël zegt hij:
De ganse dag heb Ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
(Rom.10)

Het (biologische) volk Israel wordt jaloers gemaakt op een onverstandig volk (de heidenen! Zij kennen God niet en zijn dus onverstandig)

14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? 15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige? 16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:
Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

17 Daarom gaat weg uit hun midden,
en scheidt u af, spreekt de Here,
en houdt niet vast aan het onreine.
18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn
en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,
zegt de Here, de Almachtige.
(2 Kor.6)

De belofte dat God voor Israel God zal zijn en dat Israel zijn volk zal zijn, wordt zomaar toegepast op alle gelovigen. Die zijn 'God volk'

13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid. (Efeze 1)

Alweer: God heeft in Christus een volk verzameld en verlost.

6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede. 8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.
(Hebr.8.)

Israel valt gewoon onder het nieuwe verbond. Het oude verbond was ten tijde van dit schrijven (voor de val van Jeruzalem? voor de verwoesting van de tempel?) al niet ver meer van de verdwijning, of zelfs: toen God bij monde van Jeremia de uit Jer.31 aangehaalde profetie sprak, was het oude verbond al niet ver meer van de verdwijning (twee opties, waaruit je op basis van Hebr.8 niet kunt kiezen, lijkt me).

Het verbond waar Jezus middelaar van is, wordt in de profetie in Jer.31 een verbond met Juda en Israel genoemd. Is er één nieuw verbond of zijn er meerdere verbonden waar Jezus middelaar van is?

26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren. 28 Indien iemand de wet van Mozes terzijde heeft gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen. 29 Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft? 30 Want wij weten, wie gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En wederom: De Here zal zijn volk oordelen. 31 Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God! (Hebr.10)

Verbreken van het nieuwe verbond wordt gewoon in lijn en zelfs als erger gezien dan het verbreken van het OT verbond. Dat wordt ondersteund met de opmerking dat God zijn volk zal oordelen. Dat gaat (alweer) over alle gelovigen.

7 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, 8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. 9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen. (1 Petr. 2)

parallel met de opmerking in Rom.9:25: Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk en de opmerking van Jacobus bij het apostelconvent (Hand.15: "hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen"). De gelovigen zijn 'een volk' maar waren dat eerst niet.

Ook in Openbaring (zo NT als het maar kan) zijn de gelovigen 'het volk':
4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen (Opb.18.)

Zoals ik al zei: ze doen hun stinkende best om te laten merken dat de gelovigen uit de heidenen, die eerst niet samen een volk waren, dat nu als gelovigen wel zijn. En parallel daaraan zie je, dat wat op "Israel" van toepassing is volgens de OT profetieën, op dat "volk" van gelovigen wordt toegepast.

En de verklaring wordt op meerdere plekken gegeven, maar het duidelijkst in Romeinen:

6 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden. (Rom.11)

Het beeld van de boom. Oude (niet gelovige) takken worden weggerukt, nieuwe takken worden geënt. Beeld van continuiteit: de boom gaat door, alleen de delen veranderen gedeeltelijk.

Paulus is sowieso met die (complexe) onderwerp bezig in de hele Romeinenbrief. Al in Rom.4 stelt hij:

9 Geldt deze zaligspreking dan de besnedene of ook de onbesnedene? Wij zeggen immers: Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend. 10 Hoe werd het hem dan toegerekend? Was hij toen besneden of onbesneden? Niet besneden, maar onbesneden. 11 En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun [de] gerechtigheid zou worden toegerekend, 12 en een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.
13 Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs. 14 Want indien zij, die het van de wet verwachten, erfgenamen zijn, dan is het geloof zonder inhoud en de belofte zonder gevolg. 15 De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding.
16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept.
(rom.4)

De "belofte" is voor alle gelovigen volgens Paulus. Hij komt hier in Rom.9 op terug:

1 Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest: 2 ik heb een grote smart en een voortdurend hartzeer. 3 Want zelf zou ik wel wensen van Christus verbannen te zijn ten behoeve van mijn broeders, mijn verwanten naar het vlees; 4 immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften: 5 hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid! Amen.
6 Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, 7 en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. 8 Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.
(rom.9)

Rom.9 t/m 11 zijn een (sub)betoog in de brief om uit te leggen hoe het kan dat God zijn beloften aan "Israel" niet verbreekt, maar er toch maar heel weinig joden tot geloof in Christus zijn gekomen. De uitleg volgt meerdere sporen. Eentje draait om wat "israel" precies betekent (niet iedereen die jood is, is ook echt jood, al opgemerkt in Rom.2 "28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter.") en herhaald in Rom.9:6 " Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël". Een ander onderdeel is het besef dat God almachtig is en soeverein kan kiezen (Rom.9:14-22, de pottenbakker die met de klei kan doen wat Hij wil) en het feit dat (het biologische) Israel wel deels behouden is (Rom.11:1-10). Heel Paulus' betoog in het midden van de romeinenbrief draait om de vraag hoe het zit met het (biologische) volk Israel, het volk van God en de gelovigen die samen een volk zijn. De laatste twee blijken identiek en zijn het echte Israel.

quote:

Uiteraard geloof ik wel dat de Kerk het 'volk van God' is, maar wel op een hele ándere manier dan Israël dat was. Ik zie het veel meer in de zin van het aardse Jeruzalem versus het hemelse Jerusalem, zoals Paulus dat ook beschrijft. De kerk is het volk van het koninkrijk van God, dat niet van deze wereld is. Pas op de nieuwe wereld vormen we een 'echt' volk.

de apostelen hebben het over het moment van schrijven, en noemen dan de gelovigen al 'volk' en passen dan de OT-beloften al op dat 'volk' toe.

quote:

Wat bedoel ik daar precies mee? Besnijdenis was een teken dat je behoorde bij Gods verbondsvolk, bij Israël. Dat was een letterlijk volk, met hele letterlijke implicaties. Besnijdenis was als een paspoort. Je hoort gewoon bij dat volk, of je nu wilde of niet. Je ziet dan ook dat God terugkeert naar dat volk, ook al zijn ze Hem al generaties kwijt. Omdat het het letterlijke volk van Israël is. Zij hebben hun paspoort, zij zijn dat volk.

Werkt het nu nog net zo? Nee, ik heb een paspoort van Nederland. Ik ben geen Israëliet, en zal dat ook nooit worden. Dat ik lid ben van de Kerk, verandert niets aan mijn nationaliteit (dit in tegenstelling tot wanneer ik Jood zou worden, dan zou ik naar Israël moeten verhuizen, omdat dat het beloofde land is!).

Je metafoor klopt niet helemaal. Ook in OT-tijden waren er elders gelovigen (denk bv. aan Ninevé -- zijn die allemaal verhuisd naar Israel na Jona?).

Ja, ten tijde van het OT was de focus primair (maar niet volkomen) op het biologische joodse volk. Maar ook in die tijd kon je je portie aan fikkie geven (lees voor de praktijkvoorbeelden iets uit Richteren, Koningen of Kronieken, en voor het gevolg daarvan boeken als Klaagliederen, Jesaja en Jeremia).

Het is zeker zo dat de nationale/biologische component in het NT veel kleiner (of: afwezig) is. Het is niet zo dat Nederland christelijk is en Belgie als volk niet. Maar het is wel zo dat de gelovigen uit de volken zelf met 'volk' aangeduid worden. De profetieën die stellen dat God wat niet een volk is Zijn volk zal noemen, etc, worden op de NT kerk toegepast door de apostelen.

quote:

Mijn christen-zijn is meer een soort 'lintje' dat je krijgt tijdens je leven (namelijk, door geloof). Tamelijk klein en onzichtbaar, en maakt niets uit voor je paspoort. Plus, je kunt het niet aan een ander geven, of via het nageslacht doorgeven. Je kunt het alleen maar, uit genade, ontvangen.

Mijns inziens is de 'fout' die gereformeerde kerken dus maken dat ze het 'volksidee' te letterlijk kopiëren uit het OT. Ze verwarren daarmee lintjes met paspoorten, en denken dat kinderen dat lintje automatisch overerven. Maar zo werkt het niet met lintjes. Die moet je krijgen via geloof, en niet via de geboorte of welke manier dan ook maar (Joh 1:12-13).

een gelovige jood kon zijn geloof en zijn behoud ook niet aan zijn nageslacht doorgeven. Dat is niet wat de besnijdenis is. Als dat zo zou zijn, dan zou er nooit een ballingschap geweest zijn, nooit afgoderij, etc. Wat wel doorgegeven werd, is iets van een belofte. De ouders horen bij God, dan mag het kind er ook bij horen (maar het kan er uiteraard op latere leeftijd uitstappen, wat ook enthousiast gedaan werd). Jouw 'aanklacht' tegen de 'fout' in de gereformeerde kerken, is dus gebaseerd op een verkeerd idee van wat de besnijdenis is. Er was net zo min 'besnijdenis-automatisme' als er 'verbonds-automatisme' is.

quote:

Ga maar na: stel dat Nederland totaal ontkerkelijkt. Zou God dan zeggen, na een paar generaties totaal heidendom: jullie zijn mijn verbondsvolk, dus ik zal jullie weer in ere herstellen? ... Natuurlijk niet. Maar zo werkte het wel voor de Israëlieten.

en hoe weet je zo zeker dat God dit niet zou doen? Waarom kan God in een tot heidendom vervallen Nederland geen nieuwe kerk planten, zoals Hij wel aan het doen is in allerlei andere landen die ooit christelijk waren, maar nu bv. onder moslim-bewind zijn?

Je maakt de fout, dat je verbondsvolk hier verwart met een stukje uit het verbondsvolk namelijk 'verbondsvolk-afdeling Nederland' en dan denkt dat God die ene afdeling op dezelfde manier zou moeten behandelen als Hij met het overgrote deel van zijn verbondsvolk deed ten tijde van het OT. En bedenk: ook toen werd niet automatisch heel het volk gered. We missen nog steeds de overgrote meerderheid van de 12 stammen. God heeft zijn verbondsvolk ten tijde van het OT bewaard, maar niet op de karikaturale manier die je hier suggereert, maar op een subtiele wijze: uit de omgehouwen boom Israel kwam een lootje op. Alleen een klein deel werd door de ballingschap heen in ere hersteld. En waarom zou God dat op dit moment niet precies hetzelfde doen met Zijn verbondsvolk? Alleen dat jij je dat niet kunt voorstellen, lijkt met niet voldoende als argument.

quote:

Of: In het NT worden de Joden gewaarschuwd dat ze niet moesten vertrouwen op hun afkomst. Zelfs van stenen konden nog kinderen van Abraham gemaakt worden. Nee, het gaat om geloof, dáármee ben je een ware Jood. Als de Joden niet mochten vertrouwen op hun afkomst, terwijl zij nog wel het letterlijke volk van God waren, waarom zouden Christenen dat dan wel mogen?

Ook ten tijde van het OT kon een jood niet vertrouwen op z'n afkomst. Als dat zo was, hadden we geen 10 missende stammen van Israel en geen ballingschap en moordpartijen etc. gehad in Israel ten tijde van het OT. Je creëert eerst een soort karikatuur (bij gebrek aan een beter woord) en contrasteert dat met de werkelijke situatie in het NT. Maar de werkelijke situatie in het OT leek veel meer op die van het NT dan dat jouw geschetste beeld dat doet. Er was geen verbondsautomatisme in het OT, geen gered-zijn-omdat-je-besneden-bent.

quote:

wtkoele:

Helaas heeft de kerk de paspoorten vervangen door lintjes. (...)

zeker mooi. Alleen niet bijbels vol te houden zoals ik liet zien.
Maar laat ik eerlijk zijn, op het eerste gezicht komt het heel aannemelijk over, en het appelleert aan mijn gevoel van logica.  Dat betekent echter niet altijd automatisch dat het klopt. Paspoorten zijn niet door lintjes vervangen. Deel zijn van het verbondsvolk van God was nooit een exclusief nationalistische aangelegenheid, maar altijd een geestelijke. Alleen als je eerst een soort besnijdenis-automatisme verzint, kun je dat onjuiste beeld van het OT-verbondsvolk tegenover het NT-gelovige-zijn zetten. Als je dat niet doet, blijken OT en NT veel dichter bij elkaar te liggen, en kun je ook de vele teksten uit het NT die over Gods volk (de gelovigen) gaan, in hun waarde laten.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 11:36:59 am door Nunc »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juli 31, 2010, 02:24:20 pm »
Nunc,

Je schrijft heel veel, als ik daar net zo uitgebreid op in ga ben ik bang dat we reacties krijgen van 10 A4tjes per stuk :).

Ja, in het NT, en ook een beetje in het OT, wordt vaak stilgestaan bij het feit dat de gelovigen in het Nieuwe Verbond een volk vormen. Daar haal je heel veel teksten bij aan, waar ik het allemaal mee eens ben: ja, ze zijn een volk. Maar zijn ze een gewoon, natuurlijk volk? Nee. En dát is nu juist noodzakelijk voor het idee dat kinderen er dus óók helemaal automatisch bijhoren. Dáár wringt de schoen, niet OF het een volk is, maar WAT voor volk.

quote:

een gelovige jood kon zijn geloof en zijn behoud ook niet aan zijn nageslacht doorgeven. Dat is niet wat de besnijdenis is. Als dat zo zou zijn, dan zou er nooit een ballingschap geweest zijn, nooit afgoderij, etc. Wat wel doorgegeven werd, is iets van een belofte. De ouders horen bij God, dan mag het kind er ook bij horen (maar het kan er uiteraard op latere leeftijd uitstappen, wat ook enthousiast gedaan werd). Jouw 'aanklacht' tegen de 'fout' in de gereformeerde kerken, is dus gebaseerd op een verkeerd idee van wat de besnijdenis is. Er was net zo min 'besnijdenis-automatisme' als er 'verbonds-automatisme' is.

Ah! Nu wordt het echt interessant.

Ik ben het namelijk helemaal met je eens; een Israëliet kon zijn 'redding' niet doorgeven via de natuurlijke lijn. Eeuwige redding ligt altijd in geloof. En met dat geloof ben je een onderdeel van dat nieuwe verbond, in Christus' bloed.

Voor wat meer duidelijkheid, laat ik de wereld eens in 4 groepen verdelen:

1. Gelovige Joden (besneden)
2. Ongelovige Joden (besneden)
3. Gelovige heidenen
4. Ongelovige heidenen

Volgens mij toont de Bijbel aan dat:
A. Gods besnijdenis-verbond met Abraham zich (in de letterlijke lezing) uitstrekt naar zowel groep 1 als 2.
B. God in de Bijbel telkens weer moeite doet om groep 2 er weer bij te trekken, vanwege zijn verbond met Abraham.
C. Dat het uiteindelijk draait om geloof (ook in het OT), dus of je bij groep 1 OF 3 hoort. Dat noemt Paulus de 'Ware Jood'.
D. Dat door geloof groep 3 ook bij het verbond met Abraham mag horen, maar dan wel als een tak erop geënt, zonder besnijdenis-teken.
E. Dat het 'volk' van het Nieuwe Verbond bestaat uit groep 1 én 3 en daarmee niet een letterlijk volk is.
F. Dat Gods liefde zeker uitgaat naar groep 4, maar Hij ze niet om precies dezelfde redenen trekt als groep 2, omdat groep 4 géén onderdeel is van Zijn verbondsvolk.

Voor mij 'matcht' dit met alles wat ik in de Bijbel lees. Mijn aanklacht tegen de gereformeerde leer, om precies te zijn, is dat zij categorie 3 'vervangt' door 1 en 2. Of, preciezer, door 3A en 3B. Dan krijg je dus zoiets:

1. Gelovige Joden
2. Ongelovige Joden
3A. Gelovige dopelingen
3B. Ongelovige dopelingen
4. Ongelovige heidenen

En dan zegt men: 3A en 3B werkt net zoals 1 en 2: het draait uiteindelijk om geloof, maar je hebt wel een 'verbond' met God, of je nu gelooft of niet.

En dáár vind ik nu juist geen enkel bewijs voor in de Bijbel. De hele categorie 3B is m.i. onzin, dat is gewoon categorie 4. Het hele punt van het Nieuwe Verbond is namelijk punt C, dat GELOOF de beslissende factor is, NOOIT je afkomst.

En dáárom ben ik dus tegen het dopen van kinderen, omdat het een illusie wekt dat je dan 'dus' ergens bijhoort, waar je alleen via geloof bij kunt horen. Als je zo graag een verbond met God wilt voor je kind, dan moet je dus maar bij groep 1 gaan horen.

Volgens mij heb ik hiermee ook de rest van je opmerkingen redelijk beantwoord.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juli 31, 2010, 02:37:53 pm »

quote:

wtkoele schreef op 31 juli 2010 om 09:32:

Helaas heeft de kerk de paspoorten vervangen door lintjes.

Bedankt voor je compliment, maar ik bedoelde het juist precies andersom :)

Met een paspoort in je handen (Nederlands) kun je je kind ook Nederlander maken. Met een lintje in je hand, werkt dat niet zo. Die geldt alleen voor jou, en kun je niet doorgeven, net als je doop.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 02:51:56 pm door Zwever »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juli 31, 2010, 02:53:41 pm »

quote:

Zwever schreef op 31 juli 2010 om 14:24:
Nunc,

Je schrijft heel veel, als ik daar net zo uitgebreid op in ga ben ik bang dat we reacties krijgen van 10 A4tjes per stuk :).

Ja, in het NT, en ook een beetje in het OT, wordt vaak stilgestaan bij het feit dat de gelovigen in het Nieuwe Verbond een volk vormen. Daar haal je heel veel teksten bij aan, waar ik het allemaal mee eens ben: ja, ze zijn een volk. Maar zijn ze een gewoon, natuurlijk volk? Nee. En dát is nu juist noodzakelijk voor het idee dat kinderen er dus óók helemaal automatisch bijhoren. Dáár wringt de schoen, niet OF het een volk is, maar WAT voor volk.
nee, dat is nu juist het belang van het gebruiken van 'volk'. Dat is de kracht van het beeld. De ouders behoren tot een volk, dan de kinderen ook. Als dat niet de bedoeling was geweest, dan was 'volk' een stom beeld geweest. Denk aan andere beelden, zoals hoe het (letterlijk) sterven van Jezus toegepast wordt als (figuurlijk) sterven van ons allemaal als gelovigen. Uit die geconstateerde parallel trekt Paulus conclusies, zoals bv. dat we rechtens vrij zijn, etc. Dat was namelijk juist de reden waarom dat beeld gebruikt werd. Zo ook met 'volk'. Dat is juist bewust gekozen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juli 31, 2010, 04:11:08 pm »
Nunc,

Je beseft wel dat je nu een bepaald beeld erg letterlijk moet nemen om je interpretatie overeind te houden? Ik probeer juist de algemene lijn te pakken (namelijk, dat alleen gelovigen de Ware Joden zijn) en van daaruit bepaal ik dan wat met 'volk' wordt bedoeld.

Jij draait het nu om: je hebt bepaald wat 'volk' betekent en gaat dat letterlijk plakken op een 'volk' dat een mysterieuze selectie gelovigen omhelst van alle eeuwen, verbond niet door een uiterlijk teken, land of paspoort maar slechts door geloof in Jezus.

Jij zult dus moeten 'bewijzen' dat er in de Bijbel ruimte is voor een groep 3B, want dát is de consequentie als je gaat zeggen dat het een 'echt' volk is waar ook kinderen erbij horen. En dan kun je dus niet aankomen met teksten die slaan op de Joden.

Mijns inziens is het nu juist volkomen irrelevant voor je redding of je nu wel of niet bij een of ander clubje hoort (een uiterlijke kerk, of een uiterlijke besnijdenis), het gaat om geloof, en geloof alleen. Ben je dat met me eens?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juli 31, 2010, 04:22:36 pm »

quote:

wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 20:29:
Voor Joden geldt daarnaast dat  ze geboren zijn als nageslacht van Abraham. Door geboorte zijn ze al erfgenaam van Abraham - en worden daarom besneden. Wij zijn door geloof erfgenaam en daarbij hoort de doop.

Ik ben echt blij dat mijn God niet zo racistisch is als jij schijnt te denken.

Hand 15,9
En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.

Rom 2,25
Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder van de wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Kol 2,11
In Wie gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juli 31, 2010, 04:51:02 pm »

quote:

wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 20:26:

Samengevat: Ja, er kunnen kinderen aanwezig zijn geweest - maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dit babies waren. Door de kinderdoop op de aanname te baseren dat die er wel bijwaren vind ik heel twijfelachtig. Een sacrament met als fundament speculaties terwijl het hele NT de doop verbindt aan geloof.
Je draait de boel om. Het argument is dat God de hele bijbel door werkt via gezinnen. Wat voor ouders geldt, geldt ook voor gezinnen. Mensen die dat ontkennen, stellen dat de kinderdoop nergens in het NT voor komt. Dat is naar de letter waar. Maar als daar tegenin gebracht wordt dat hele huizen gedoopt worden omdat 1 persoon zich bekeert, wordt er door jou krampachtig uitgelegd dat daar zeer waarschijnlijk geen kinderen bij waren. Kan best, maar da's inlegkunde, en doet niets af van het feit dat hele huizen worden gedoopt omwille van het geloof van 1 persoon. Als het zo'n punt was om babies niet te dopen, had het wel in de bijbel gestaan: 'het hele huis, behalve degenen die nog niet mondig waren' ofzo.
't Zou toeval zijn als elk van de genoemde huizen geheel kinderloos zijn geweest. Let wel, 't gaat om het hele huis en om het geloof van 1 persoon: 't maakte kennelijk niet uit of knechten geloofden of niet, ze werden gewoon gedoopt. Waarom zou dat anders zijn voor kinderen? 't Hoeven geen kinderen van het hoofd van het huis te zijn: 't kunnen ook kinderen van die slaven zijn geweest.
Het basisargument staat echter los van die huizen, en dat is dat God zijn beloften altijd doet aan ouders en hun kinderen.

quote:

Het claimen van het verbond met Abraham voor eigen gebruik is ronduit onbijbels.
Zie nunc's posts.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 04:52:00 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: juli 31, 2010, 04:57:47 pm »
Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over, wat doopwater of hoe we het koninkrijk van God inkomen?

Mar 10,14
Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.

Deze tekst is meer dan zat om de kinderdoop mee te ondersteunen, want als hen die het koninkrijk van God toebehoren onwaardig zijn om gedoopt te worden, schaf het dan gelijk maar helemaal af!
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 04:58:16 pm door Piebe »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: juli 31, 2010, 05:41:59 pm »

quote:

elle schreef op 31 juli 2010 om 16:51:
Let wel, 't gaat om het hele huis en om het geloof van 1 persoon: 't maakte kennelijk niet uit of knechten geloofden of niet, ze werden gewoon gedoopt.

Wat betekent het dan als een knecht NIET gelooft, maar WEL gedoopt wordt?

Vanuit de gedachte dat je bij 'een volk' gaat horen of nu onder 'een verbond' valt, is dat allemaal nog wel logisch. Maar er staat veel meer over de doop in de Bijbel: door de doop gaan we over naar een nieuw leven, worden we begraven met Christus en staan we weer op, is een gebed van goed geweten tot God, etcetera, etcetera.

Hoe rijm je dat? Ik ben zeer benieuwd! (en heeft ook vanalles met mijn discussie met Nunc te maken over 'volk van God')
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 05:43:50 pm door Zwever »

wtkoele

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: juli 31, 2010, 08:27:00 pm »
@Elle,

Ik begrijp je punt. Je schrijft terecht dat er nergens in de bijbel staat dat er babies betrokken waren bij de huisdopen. Dat is een belangrijke observatie. Waarom worden deze teksten dan toch zo veelvuldig aangehaald als bewijs voor de zuigelingendoop?

Waarom laten we de bijbel niet spreken, zoals Zwever suggereert? Op zoveel punten laat de bijbel zien dat de doop een overgang van een oud naar een nieuw leven is door geloof alleen? En kan een baby dat geloof hebben? Kan de zuigelingendoop gekarakteriseerd worden als een gebed van een goed geweten?
En als het antwoord daarop "nee" is, waarom houden we dan toch zo krampachtig vast aan de zuigelingendoop?

@Piebe,

Wat deed Jezus eigenlijk met de kinderen waarvan hij zei: "Laat ze tot me komen?" En waarom doen wij niet wat Jezus wel deed?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: juli 31, 2010, 08:43:23 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 16:57:
Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over, wat doopwater of hoe we het koninkrijk van God inkomen?

Mar 10,14
Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.
Deze tekst is meer dan zat om de kinderdoop mee te ondersteunen, want als hen die het koninkrijk van God toebehoren onwaardig zijn om gedoopt te worden, schaf het dan gelijk maar helemaal af!

Niet voor mij, het is jou conclusie  ... de tekst en de context daarvan gaan geheel niet over de doop, eveneens geen opdracht tot dopen en daarom kan het hoogstens een ondersteunende tekst zijn om kinderdoop mee te onderbouwen.

Overigens geloof ik persoonlijk dat God uiteindelijk een ieder, gedoopt of ongedoopt terug zal brengen onder Zijn heerschappij.

Fil. 2
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2010, 10:03:06 pm door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: juli 31, 2010, 09:38:48 pm »

quote:

Dat is dus altijd de discussie:

-is de doop ipv de besnijdenis gekomen als verbonds teken?
-Of is het avondmaal het nieuwe verbonds teken.
-Of is de besnijdenis van het hart (wedergeboorte) het nieuwe verbonds teken.
-Is de doop het teken van het verbond, of is de doop een afspiegeling van het sterven van Christus, en de opstanding uit de dood? (het sterven van de oude ïk" en het opstaan in een nieuw leven met Hem).

quote:

Punt 1 haal ik niet duidelijk uit de bijbel.

De overige punten wel, en die hebben allemaal met geloof te maken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: augustus 01, 2010, 10:31:05 am »

quote:

penguin1978 schreef op 31 juli 2010 om 20:43:
...en daarom kan het hoogstens een ondersteunende tekst zijn om kinderdoop mee te onderbouwen.
Meer heb ik ook niet willen beweren! ;)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: augustus 01, 2010, 10:59:26 am »

quote:

Piebe schreef op 31 juli 2010 om 16:57:

Mar 10,14

Hoe moet ik vetgedrukte gedeelte in jou post dan verstaan? Klinkt bij mij erg stellig 'meer dan zat'
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: augustus 01, 2010, 04:14:51 pm »

quote:

Overigens geloof ik persoonlijk dat God uiteindelijk een ieder, gedoopt of ongedoopt terug zal brengen onder Zijn heerschappij.
offtopic:Alverzoening gaat volgens mij in tegen de spelregels van het Christelijk leven forum en lijkt me eerlijk gezegd een rookgordijn voor de discussie hier

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: augustus 01, 2010, 05:25:29 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 augustus 2010 om 16:14:
[...]
offtopic:Alverzoening gaat volgens mij in tegen de spelregels van het Christelijk leven forum en lijkt me eerlijk gezegd een rookgordijn voor de discussie hier
off-topic: Wel beste Zwever, ik zou zeggen meld het aan de moderator en als ik hier echt over de grens ga van dit forum dan zal de beste moderator het wel verwijderen of aanpassen!

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: augustus 01, 2010, 06:58:50 pm »

quote:

wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 19:42:
Dank, een mooie opsomming van de verbonden!

Graag gedaan.

quote:

… Je schrijft terecht dat deel hebben aan het nieuwe verbond: aleen zij die van Isaak afstammen. Alleen zij die van Isaak afstammen. Dit is niet zozeer een beperking of een vervanging van een verbond, maar maakt een onderscheid tussen het Joodse volk (nakomelingen van Isaak) en het Arabische volk (nakomelingen van Jismael - zoon van Abraham en zijn bijvrouw Hagar).
De bloedlijn die zo belangrijk is voor het verbond met Abraham loopt daarmee feitelijk via het Joodse volk door. Daar komt bij dat het een eeuwigdurend verbond is. Zij kunnen de messias verwerken, maar toch zal gans Israel behouden worden (Rom 11:26). Tot op de dag van vandaag horen de joden bij het verbond met Abraham.

Er ligt nu een tijdelijke bedekking op het volk zodat ze Jezus nog niet kunnen erkennen. Dit is alleen om ervoor te zorgen dat wij / de heidenen tijd hebben om Jezus te leren kennen. Door hun bedekking worden alle volgen gezegend.
Oke, nu leg je de link naar de joden van vandaag de dag. Zijn deze genetisch allemaal afstammend van Isaac? Ook deze vallen toch zowel onder het Abramisch als Mozaisch verbond? Beter dan de CKK (840) kan ik het niet zeggen:

“Wanneer men bovendien naar de toekomst kijkt, dan streven het volk van God uit het Oude Verbond en het nieuwe Volk van God analoge doeleinden na: de verwachting van de komst (of terugkeer) van de Messias. Deze verwachting is echter enerzijds die van de terugkeer van de gestorven en verrezen Messias, die erkend wordt als Heer en Zoon van God, en anderzijds die van de komst aan het einde der tijden van de Messias, van wie de trekken verborgen blijven, een verwachting die gepaard gaat met het drama van de onwetendheid of de miskenning van Christus Jezus.”

quote:

Het verbond met Abraham is een begin van vele verbintenissen, maar het verbond met Abraham wordt nergens herroepen of opgezegd. Als er al sprake is van een beperking dan is dat vaak dus met het oog op die tijdelijke bedekking. Wij mogen daaruit nog niet de conclusie trekken dat het daarmee 'gedaan is' met het Joodse volk. En dat hun voorrechten - zoals een verbond via erfopvolging/besnijdenis - nu voor ons zijn.
Het verbond is niet herroepen of opgezegd, maar vervuld zoals ik in mijn eerdere post schreef. Het Abramisch verbond is grotendeels unilateraal. Pas het deel over de besnijdenis in Gen 17 is bilateraal. Het is zeker niet ‘gedaan’ met het joodse volk zoals ik hierboven al uiteenzette. Misschien maakt het volgende citaat uit de CKK (674) mijn punt duidelijker. Het is een uiterst bijbels standpunt dat ook ingaat op jouw punt van de ‘tijdelijke bedekking’ oftewel de verharding. De besnijdenis die je ‘voorrechten’ van hen noemt zijn dus niet meer noodzakelijk, zoals Nunc ook al uitgebreid heeft uitlegt.

quote:

Dat is wel lang door heel velen gedacht en geleerd, maar die vervangingstheologie is gelukkig op z'n retour.

Is dat zo? Waarop baseer je dat dan? M.i. is juist het tegendeel het geval. De universele Kerk is het Nieuwe Israel (CKK 877) en die Kerk groeit nog steeds als kool.

quote:

Of begrijp ik je nu goed dat jij beweert dat Jezus Christus het verbond met Abraham kwam vervangen en dat het verbond met Abraham er dus nu niet meer toe doet? Waaruit zou dat volgens jou uit de bijbel dan blijken - ook gelet op Romeinen 10 en 11?
Zie hierboven. Welke verzen in Rom 10/11 doel je op? Het is overigens wel een interessant onderwerp wat je hier aansnijdt waar ik me eigenlijk nooit echt in verdiept hebt. Vooralsnog houdt ik mij aan wat de Kerk mij leert en heb ook geen reden daaraan te twijfelen. Maar het is een boeiend onderwerp om uit te pluizen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: augustus 01, 2010, 07:25:32 pm »

quote:

wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 20:26:
(...)
Dat een bijna gepensioneerde soldaat thuis waarschijnlijk geen babies meer had is toch geen karikatuur?

Romeinen werden rond hun 17e/18e geronseld voor het leger, en gingen rond de 40-45 met pensioen. De gevangenisbewaarder was dus zo'n 45 jaar oud of misschien wel ouder.

Als het om kinderen ging van voor z'n diensttijd dan waren die allang de hort op, want die waren allang volwassen.

Als het ging om kinderen die hij toen hij weer een fatsoenlijk leven kreeg gekregen heeft, dan waren het wel degelijk kleine kinderen of baby's.

quote:

Dat het hoofd van een synagoge traditioneel ongetrouwd was en daarmee thuis waarschijnlijk ook geen babies had is toch ook niet vreemd?
(...)
heb je hier wat bronnen over? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord namelijk. Het was juist uitzonderlijk in de joodse cultuur, dat mannen ongetrouwd waren. Vandaar juist ook al die speculaties over de vraag of Jezus een vrouw had, omdat het voor een rabbi ook ongebruikelijk was.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 07:26:11 pm door Nunc »

wtkoele

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: augustus 01, 2010, 07:38:39 pm »
@Ignatius

Nog eens de verbondstekst met Abraham:
“Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn. Ik zal aan u en uw nageslacht het land, waarin gij als vreemdeling vertoeft het ganse land Kanaan, tot een altoosdurende bezitting geven, en Ik zal hun tot een God zijn. Voorts zeide God tot Abraham: En wat u aangaat, gij zult mijn verbond houden, gij en uw nageslacht, in hun geslachten. Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u”.

Dit verbond met Abraham wordt nergens herroepen, sterker nog het is ook nog niet helemaal vervuld. Een aantal jaar geleden was er een Anglicaanse bisschop op bezoek in Jeruzalem. Een geheel tegen de verwachting in gaf hij daar publiek te kennen dat deze belofte die aan Abraham is gegeven tot op de dag van vandaag 'staat'. Het is dan wel volstrekt onduidelijk hoe God dit zal uitvoeren, maar dat hij Kanaan aan de Joden zal geven, daarover laat God's verbond met Abraham geen twijfel bestaan.

Steeds meer theologen zien het verband tussen het antisemitisme enerzijds en de vervangsingsleer anderzijds. Het zijn twee kanten van dezelfde gruwelijke en antichristelijke medaille. De herrijzenis van het volk Israel na een holocaust die plaatsvond in een christelijk Europa maar duidelijk dat God zijn volk inderdaad volstrekt niet verstoten heeft. Hij is met zijn volk aan het werk - maar laat ons/de heidenen de ruimte om tot geloof te komen. Daarmee is het verbond met Abraham tot nu toe niet vervangen noch vervuld. Het verbond met Abraham staat en daarmee de besnijdenis. Daarmee is niet alleen de vervangingsleer aan vervanging toe, maar daarmee ook de basis van de kinderdoop.

Romeinen 11 is mbt de positie van het Joodse volk na Jezus Christus glashelder:
25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

God heeft zijn volk niet verstoten, Hij doet zijn verbond met Abraham gestand. De kerk die beweert dat het de vervanging of vervulling vormt van dat verbond vergrijpt zich aan God's oogappel:

Zacharia 2:
 8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan –: 9 voorwaar, zie, Ik beweeg mijn hand tegen hen, en zij zullen hun knechten ten buit worden. Dan zult gij weten, dat de HERE der heerscharen mij gezonden heeft.

Bijna iedere doopdienst wordt het psalm 105:5 gezongen: "'t Verbond met Abraham zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind". Het gaat daar over de kinderen van Abraham, niet over onze kinderen. Persoonlijk ervaar ik het als diefstal van het erfeel van Abraham om dit zo één-op-één op ons en onze kinderen te betrekken. Wij worden tot kinderen van Abraham gerekend door geloof alleen. De erfopvolging van het verbond is alleen bedoeld voor de Joden, ons moet eerst het geloof worden gegeven. En als teken van dat geloof is de doop gegeven in die volgorde. Het omkering van die volgorde vraagt om een vervangingsleer, en die leer is druist in tegen het respect dat we juist voor onze Joodse broeders moeten hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: augustus 01, 2010, 07:43:18 pm »

quote:

[...]

Niet voor mij, het is jou conclusie  ... de tekst en de context daarvan gaan geheel niet over de doop, eveneens geen opdracht tot dopen en daarom kan het hoogstens een ondersteunende tekst zijn om kinderdoop mee te onderbouwen.

Fil. 2
9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
Het barst ervan, de aanwijzingen :) zo is het maar net. Jezus zei niet voor niets: "de eersten zullen de laatsten zijn." Anders had Hij wel gezegd: "de eersten zullen niet eens aan de beurt komen!"
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: augustus 01, 2010, 07:45:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 augustus 2010 om 19:25:
[...]

Romeinen werden rond hun 17e/18e geronseld voor het leger, en gingen rond de 40-45 met pensioen. De gevangenisbewaarder was dus zo'n 45 jaar oud of misschien wel ouder.

Als het om kinderen ging van voor z'n diensttijd dan waren die allang de hort op, want die waren allang volwassen.

Als het ging om kinderen die hij toen hij weer een fatsoenlijk leven kreeg gekregen heeft, dan waren het wel degelijk kleine kinderen of baby's.
Heb je toevallig een bron? Dit is al weer zo interessant :)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: augustus 01, 2010, 08:21:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 augustus 2010 om 19:25:
[...]Romeinen werden rond hun 17e/18e geronseld voor het leger, en gingen rond de 40-45 met pensioen. De gevangenisbewaarder was dus zo'n 45 jaar oud of misschien wel ouder.

Als het ging om kinderen die hij toen hij weer een fatsoenlijk leven kreeg gekregen heeft, dan waren het wel degelijk kleine kinderen of baby's.[...]
heb je hier wat bronnen over? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord namelijk. Het was juist uitzonderlijk in de joodse cultuur, dat mannen ongetrouwd waren. Vandaar juist ook al die speculaties over de vraag of Jezus een vrouw had, omdat het voor een rabbi ook ongebruikelijk was.
Hoe de betreffende teksten ook uitgelegd worden ... er staat niet of er wel of geen kinderen bij waren. Uiteindelijk kunnen we uit deze teksten dus niet afleiden of kinderen wel of niet gedoopt werden. Het lijkt mij daarom het meest voor de hand liggend m.b.t. de doop deze teksten buiten beschouwing te laten en vooral in de bijbel op zoek te gaan naar de betekenis van de doop om daaruit af te leiden of kinderdoop wel of niet logisch zou zijn.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: augustus 01, 2010, 08:33:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 augustus 2010 om 19:43:
[...]Het barst ervan, de aanwijzingen :) zo is het maar net. Jezus zei niet voor niets: "de eersten zullen de laatsten zijn." Anders had Hij wel gezegd: "de eersten zullen niet eens aan de beurt komen!"

Gelukkig wel! Kijk maar uit met mij teveel gelijk geven in deze, er lopen behoorlijk wat maffe 'christenen' rond die menen dat mensen die dit geloven op allerlei manieren te moeten lastig vallen en bedreigen:

http://silviavideler.word...t-houdt-het-eigenlijk-in/

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: augustus 02, 2010, 12:03:32 am »

quote:

penguin1978 schreef op 01 augustus 2010 om 20:33:
[...]

Gelukkig wel! Kijk maar uit met mij teveel gelijk geven in deze, er lopen behoorlijk wat maffe 'christenen' rond die menen dat mensen die dit geloven op allerlei manieren te moeten lastig vallen en bedreigen:

http://silviavideler.word...t-houdt-het-eigenlijk-in/
Zo, ik heb even gelezen. Niet mals. Ik heb eigenlijk maar één bemoedigende reactie gezien van een christen met een andere visie tussen de reacties. Ik lees veel reacties waaruit te halen valt dat de reagerende personen zichzelf aan het schoon praten zijn tegen over de mensen die de tweede dood doorgaan. Tja, of de gekruizigde Christus dat ook zo ziet?

Maar goed, off topiq dus :)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:40:45 am »

quote:

wtkoele schreef op 01 augustus 2010 om  
19:38
:

@Ignatius
Dit verbond met Abraham wordt nergens herroepen, sterker nog het  is ook nog niet helemaal vervuld. Een aantal jaar geleden was er een  Anglicaanse bisschop op bezoek in Jeruzalem. Een geheel tegen de  verwachting in gaf hij daar publiek te kennen dat deze belofte die aan  Abraham is gegeven tot op de dag van vandaag 'staat'. Het is dan wel  volstrekt onduidelijk hoe God dit zal uitvoeren, maar dat hij Kanaan aan  de Joden zal geven, daarover laat God's verbond met Abraham geen twijfel  bestaan.

Hmm, dan ben ik benieuwd hoe je het eerder door mij genoemde Jer 31:31-40  en Lucas 22:17-20 leest:

“Er komen dagen – godsspraak van de heer – dat Ik met Israël en Juda  een nieuw verbond sluit; geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen  gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te  leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was –  godsspraak van de heer. Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst  met Israël sluit – godsspraak van de heer: Ik schrijf mijn Wet in hun  binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij  zullen mijn volk zijn. Dan zal niemand meer zijn medeburger onderrichten,  noch tegen zijn broeder zeggen: “Leer de heer kennen.” Want iedereen,  groot en klein, kent Mij al – godsspraak van de heer. Ik vergeef hun  misstappen, Ik denk niet meer aan hun zonden.’"

Zou dit een interpretatieverschil kunnen zijn tussen hoe men 'vervulling'  leest? Eerder noemde je de bloedlijn van Isaac, maar ook niet al het  nageslacht van Isaac is erfgenaam van God's belofte. Alléén zijn 2e zoon,  Jacob, was de drager van de belofte.

Ik haalde eerder niet voor niks Romeinen 9:8-13 aan. In vers 8 lezen we:

Dat betekent: niet de lijfelijke kinderen zijn kinderen van God, maar  de kinderen van de belofte worden als nakomelingen beschouwd

Hier zegt Paulus dus ook, dat niet noodzakelijkerwijs de bloedverwante  kinderen kinderen van God worden. Hier: niet alle bloedverwante  kinderen van Isaak (want alléén Jacob!) worden erfgenaam van de belofte.  Paulus zegt dus niet dat bloedverwantschap niet ter zake doet, maar dat  het niet exclusief ter zake doet.

In hoofdstuk 3 stelde hij al de vraag hoe het kan dat een deel van de joden de
Verlossing weigeren. In de hoofdstukken 9-11 van de Romeinen brief is Paulus behoorlijk aangedaan en haalt hij alles uit de kast om zijn 'case' te maken. In al zijn brieven  citeert hij uit het OT, maar meer dan 50% van die OT citaten bevindt zich  in deze 3 hoofdstukken van de Romeinenbrief. Hij noemt 'Israël' 12 keer en  de 'Israëlieten' 2 keer. Als het om een verbond gaat, is dit van nogal  groot belang. In totaal dus 14 keer: dubbele perfectie en volheid (2x7).

Dan in vers 9 haalt Paulus de tekst van Gen 18:10 aan:

"Want dit woord: Het volgend jaar rond deze tijd kom Ik terug en dan zal Sara een  zoon hebben, was een belofte

God kondigt dus aan dat het kind dat de belofte zal dragen, op  bovennatuurlijk wijze zal worden geboren. Sarah is nl 90 jaar oud! Er zal  veel later nog een beloftedragende Zoon geboren worden, waarin de  verbonden van de aartsvaders zal worden vervuld ;)

In de rest van de verzen is het duidelijk dat Paulus de uitverkiezing  door God benadrukt. Hij haalt hier een tekst van Malachi aan: 'Jakob  heb Ik liefgehad, maar Esau gehaat.'om te benadrukken dat het  schriftuurlijke bewijs in zowel de Wet als de Profeten te vinden is.

Hoofdpunt is dus: Ja, een deel van het nageslacht van Isaak is drager van  God's belofte. Nee, dat is geen exclusieve claim.

Dan komen we op het vers wat jij aandraagt, nl Rom 11:26, waarin staat  dat heel Israel gered zal worden. Het is misschien handiger om de  hele pericoop (Rom 11:25-32) te lezen. Waar doelt Paulus nu eigenlijk op?  Lees ook eens Efe 2:11-3:13:

"Nooit is het in eerdere generaties aan de mensenkinderen  bekendgemaakt, zoals het nu door de Geest is geopenbaard aan zijn heilige  apostelen en profeten: dat de heidenen mede-erfgenamen zouden zijn,  leden van hetzelfde lichaam en deelgenoten van de belofte in Christus  Jezus door middel van het evangelie, (Efe 3:5-6)

Dan een betoog over Sion uit Jesaja 59:20-21. Sion is het symbool van  Israel als het gerechtvaardigde verbondsvolk in communie met God.Maar  toen Israel en Juda de Messias verwierpen was het niet langer een heilige  berg maar een berg van verderf (Jer 51:25).Door het gelovige restant van  Israel, belichaamd door de profeten en de apostelen de discipelen van  Jezus Christus, is Sion het Israel van het Nieuwe Verbond geworden: de  universele Kerk. De heilige berg waar heel de wereld heengaat om de goede  boodschap te horen. (Hebr 12:22-28 en Opb 14)

Hoofdpunt: a)voor degenen niet in opstand tegen God, is Sion het symbool  van de Oude Verbond's Kerk. b) Na de komst van Christus is Sion het  symbool van de Nieuwe Verbond's Kerk.

a*= Micha 4:6-7
"‘Op die dag – godsspraak van de heer –
zal Ik verzamelen wat kreupel is,
bijeenbrengen wat uiteen gejaagd is
en degenen wie Ik leed heb aangedaan verenigen.
Van de kreupele maak Ik dan een rest,
van de afgedankte een machtig volk.
De heer zal hen regeren op de berg Sion
vanaf nu tot in de eeuwigheid

b*= Hebr 12:22
Nee, u bent genaderd tot de berg Sion en de stad  van de levende God, het hemelse Jeruzalem"

quote:

Persoonlijk ervaar ik het als diefstal van het erfeel van Abraham  om dit zo één-op-één op ons en onze kinderen te betrekken. Wij worden tot  kinderen van Abraham gerekend door geloof alleen. De erfopvolging van het  verbond is alleen bedoeld voor de Joden, ons moet eerst het geloof worden  gegeven. En als teken van dat geloof is de doop gegeven in die volgorde.  Het omkering van die volgorde vraagt om een vervangingsleer, en die leer  is druist in tegen het respect dat we juist voor onze Joodse broeders  moeten hebben.

En dat is precies wat het is: een persoonlijk ervaren. Uit de hierboven  staande tekst lijkt het me nogal duidelijk dat van 'diefstal' geen sprake  kan zijn. Respect voor onze joodse broeders: natuurlijk. Maar dat is iets  heel anders dan beweren dat alle joodse broeders genetisch in de lijn van  Isaac staan en daarom per definitie tot 'Israel' behoren. Elke jood kan  misschien een Israeliet zijn, maar niet elke Israeliet is een jood. Het  is ook niet voor niks dat Paulus daar een duidelijk onderscheid in maakt.  (Hnd 21:39 vs Fil. 3:5)

quote:

Steeds meer theologen zien het verband tussen het antisemitisme  enerzijds en de vervangsingsleer anderzijds. Het zijn twee kanten van  dezelfde gruwelijke en antichristelijke medaille. De herrijzenis van het  volk Israel na een holocaust die plaatsvond in een christelijk Europa  maar duidelijk dat God zijn volk inderdaad volstrekt niet verstoten  heeft. Hij is met zijn volk aan het werk - maar laat ons/de heidenen de  ruimte om tot geloof te komen. Daarmee is het verbond met Abraham tot nu  toe niet vervangen noch vervuld. Het verbond met Abraham staat en daarmee  de besnijdenis. Daarmee is niet alleen de vervangingsleer aan vervanging  toe, maar daarmee ook de basis van de kinderdoop.
Ik zie dat verband niet, maar dat komt omdat ik überhaupt niet geloof dat  er zoiets als een 'vervangingsleer' bestaat. Daarmee ontken ik niet dat  er antisemitische misdaden hebben plaatsgevonden. Integendeel. Maar de  correlatie met besnijdenis/kinderdoop is nogal vergezocht. Verder lijkt  me het zionistische deel van je verhaal niet echt relevant voor deze  discussie. Misschien kan je daar beter een politiek draadje voor openen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: augustus 02, 2010, 05:55:04 am »

quote:

penguin1978 schreef op 01 augustus 2010 om 10:59:
[...]

Hoe moet ik vetgedrukte gedeelte in jou post dan verstaan? Klinkt bij mij erg stellig 'meer dan zat'
Om de kinderdoop mee te onderbouwen, maar persoonlijk geloof ik dat alleen Joden gedoopt hoefden te worden.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:42:56 am »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 05:55:
[...]

Om de kinderdoop mee te onderbouwen, maar persoonlijk geloof ik dat alleen Joden gedoopt hoefden te worden.
het wordt steeds gekker, leg eens uit
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 07:43:24 am door grondig christelijk »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: augustus 02, 2010, 01:39:36 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 02 augustus 2010 om 03:40:
[...]

Hmm, dan ben ik benieuwd hoe je het eerder door mij genoemde Jer 31:31-40  en Lucas 22:17-20 leest:

“Er komen dagen – godsspraak van de heer – dat Ik met Israël en Juda  een nieuw verbond sluit; geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen  gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te  leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was –  godsspraak van de heer. Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst  met Israël sluit – godsspraak van de heer: Ik schrijf mijn Wet in hun  binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij  zullen mijn volk zijn. Dan zal niemand meer zijn medeburger onderrichten,  noch tegen zijn broeder zeggen: “Leer de heer kennen.” Want iedereen,  groot en klein, kent Mij al – godsspraak van de heer. Ik vergeef hun  misstappen, Ik denk niet meer aan hun zonden.’"

Zou dit een interpretatieverschil kunnen zijn tussen hoe men 'vervulling'  leest? Eerder noemde je de bloedlijn van Isaac, maar ook niet al het  nageslacht van Isaac is erfgenaam van God's belofte. Alléén zijn 2e zoon,  Jacob, was de drager van de belofte.

Ik haalde eerder niet voor niks Romeinen 9:8-13 aan. In vers 8 lezen we:

Dat betekent: niet de lijfelijke kinderen zijn kinderen van God, maar  de kinderen van de belofte worden als nakomelingen beschouwd

Hier zegt Paulus dus ook, dat niet noodzakelijkerwijs de bloedverwante  kinderen kinderen van God worden. Hier: niet alle bloedverwante  kinderen van Isaak (want alléén Jacob!) worden erfgenaam van de belofte.  Paulus zegt dus niet dat bloedverwantschap niet ter zake doet, maar dat  het niet exclusief ter zake doet.

Paulus laat de hele bloedlijn inderdaad vallen:

9 Geldt deze zaligspreking dan de besnedene of ook de onbesnedene? Wij zeggen immers: Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend. 10 Hoe werd het hem dan toegerekend? Was hij toen besneden of onbesneden? Niet besneden, maar onbesneden. 11 En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun [de] gerechtigheid zou worden toegerekend, 12 en een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.
13 Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs. 14 Want indien zij, die het van de wet verwachten, erfgenamen zijn, dan is het geloof zonder inhoud en de belofte zonder gevolg. 15 De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding.
16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept.
(rom.4)

1 Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest: 2 ik heb een grote smart en een voortdurend hartzeer. 3 Want zelf zou ik wel wensen van Christus verbannen te zijn ten behoeve van mijn broeders, mijn verwanten naar het vlees; 4 immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften: 5 hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid! Amen.
6 Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, 7 en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. 8 Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht
. (rom.9)

Als je Rom.9 zonder z'n context (o.a. rom.4) leest, kun je van vers 7 en 8 maken dat Paulus een beperking legt op het (biologische) nageslacht van Abraham. Dan zijn de kinderen van de belofte een onderdeel van de biologische kinderen van Abraham, een  groep binnen die grotere groep van de bloedlijn.

Maar iemand die dat doet, negeert dus wel wat Paulus elders zegt, namelijk in Rom.4:16 "Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is". De erfgenamen van de belofte zijn alle gelovigen. Dat is ook in lijn met zijn betoog over de olijfboom. De olijfboom is niet een joodse boom waar wat takken vanaf zijn gehaald (dus alleen de ware gelovigen binnen het biologische volk) maar het is een boom waar takken van buiten het volk aan toe zijn gevoegd!

Als Paulus het in Rom.9 over die belofte heeft, dan gaat het ook om alle gelovigen. Paulus beperkt Israel niet tot "de ware joodse gelovigen binnen het biologische volk" maar hij herdefinieert het: Israel is de nakomelingen door de belofte. Degenen van de belofte gelden als nageslacht van Abraham. Dat is dus een deel van het joodse volk, en een deel van de heidenen. Alle gelovigen dus.

Paulus geeft een geestelijke definitie van "het volk Israel", namelijk alle gelovigen uit de belofte.

Die interpretatie is ook de enige die op een zinnige manier kan verklaren waarom in Jeremia 31 het nieuwe verbond met Israel wordt gesloten, terwijl de NT schrijvers die naar Jer.31 terugverwijzen en zich erop beroepen, deze tekst zien als slaand op alle gelovigen:

6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede. 8 Want Hij berispt hen, als Hij zegt:
Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen,
9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte
ten dage, dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden, want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond
en Ik heb Mij niet meer om hen bekommerd, spreekt de Here.
10 Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen,
en Ik zal die in hun harten schrijven,
en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende:
Ken de Here,
want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen.
12 Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden,
en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

(Hebr.8.)

alle stukjes passen in elkaar. Als "Israel" (Gods volk) vanuit het NT gezien moet worden als de verzameling van de gelovigen (van de belofte) dan is glashelder waarom de auteur van Hebreeën de tekst uit Jer.31 die duidelijk over "Israel" spreekt, toch kan toepassen voor alle gelovigen, waar Jezus een nieuw verbond mee heeft gesloten. En het pas precies bij hoe de gelovigen een "volk" worden genoemd door het hele NT heen, en hoe de interne samenstelling van het verbondsvolk van God langzaam veranderd is (de olijfboom met heidense takken).

quote:

In hoofdstuk 3 stelde hij al de vraag hoe het kan dat een deel van de joden de
Verlossing weigeren. In de hoofdstukken 9-11 van de Romeinen brief is Paulus behoorlijk aangedaan en haalt hij alles uit de kast om zijn 'case' te maken. In al zijn brieven  citeert hij uit het OT, maar meer dan 50% van die OT citaten bevindt zich  in deze 3 hoofdstukken van de Romeinenbrief. Hij noemt 'Israël' 12 keer en  de 'Israëlieten' 2 keer. Als het om een verbond gaat, is dit van nogal  groot belang. In totaal dus 14 keer: dubbele perfectie en volheid (2x7).
en wat bewijst dit? Alleen dat het belangrijk is wat er in Rom.9-11 gebeurt. Niet wat er precies gebeurt.

quote:

Dan in vers 9 haalt Paulus de tekst van Gen 18:10 aan:

"Want dit woord: Het volgend jaar rond deze tijd kom Ik terug en dan zal Sara een  zoon hebben, was een belofte

God kondigt dus aan dat het kind dat de belofte zal dragen, op  bovennatuurlijk wijze zal worden geboren. Sarah is nl 90 jaar oud! Er zal  veel later nog een beloftedragende Zoon geboren worden, waarin de  verbonden van de aartsvaders zal worden vervuld ;)

In de rest van de verzen is het duidelijk dat Paulus de uitverkiezing  door God benadrukt. Hij haalt hier een tekst van Malachi aan: 'Jakob  heb Ik liefgehad, maar Esau gehaat.'om te benadrukken dat het  schriftuurlijke bewijs in zowel de Wet als de Profeten te vinden is.

Hoofdpunt is dus: Ja, een deel van het nageslacht van Isaak is drager van  God's belofte. Nee, dat is geen exclusieve claim.

nee, dit is niet het hoofdpunt. Paulus heeft het over alle gelovigen, en het punt is dat het volk Israel overeenkomt met 'alle gelovigen' (ja, ik snap dat dat in je opmerking 'geen exclusieve claim' zit, maar zoals jij het formuleert, lijkt het er m.i. teveel op dat Paulus voornamelijk bezig is met het biologische joodse volk, en dat de rest een aanhangsel is)

Het hoofdpunt wordt al in rom.4 aangezet:

1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft? 2 Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. 3 Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. 4 Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. 5 Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid, 6 gelijk ook David de mens zalig spreekt, aan wie God gerechtigheid toerekent zonder werken:
7 Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn.
8 Zalig de man, wiens zonde de Here geenszins zal toerekenen.
16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept. 18 En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden, volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn.
(Rom.4)

Paulus betoogt dat Abraham de vader van alle gelovigen kon worden door (geloof in) de belofte. Niet alleen van de biologische kinderen die echt in het voetspoor van hun vader traden, maar: zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen (Rom.4:12). En even verderop weer: "Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is" (Rom.4:16).

Paulus' hoofdpunt is dus beter weer te geven als:
Abraham is vader van alle gelovigen (en dat is vanwege de belofte).

of:
Abraham is vader van dat deel van de biologische joden dat echte gelovige was (in het OT) of nu is, maar ook van dat deel van de heidenen dat echte gelovige is omdat het behoud door geloof (belofte) is.

quote:

Dan komen we op het vers wat jij aandraagt, nl Rom 11:26, waarin staat  dat heel Israel gered zal worden. (...)
no comments ... for now

quote:

St. Ignatius

quote:

wtkoele
ersoonlijk ervaar ik het als diefstal van het erfeel van Abraham om dit zo één-op-één op ons en onze kinderen te betrekken. Wij worden tot kinderen van Abraham gerekend door geloof alleen. De erfopvolging van het verbond is alleen bedoeld voor de Joden, ons moet eerst het geloof worden gegeven. En als teken van dat geloof is de doop gegeven in die volgorde. Het omkering van die volgorde vraagt om een vervangingsleer, en die leer is druist in tegen het respect dat we juist voor onze Joodse broeders moeten hebben.
En dat is precies wat het is: een persoonlijk ervaren. Uit de hierboven  staande tekst lijkt het me nogal duidelijk dat van 'diefstal' geen sprake  kan zijn. Respect voor onze joodse broeders: natuurlijk. Maar dat is iets  heel anders dan beweren dat alle joodse broeders genetisch in de lijn van  Isaac staan en daarom per definitie tot 'Israel' behoren. Elke jood kan  misschien een Israeliet zijn, maar niet elke Israeliet is een jood. Het  is ook niet voor niks dat Paulus daar een duidelijk onderscheid in maakt.  (Hnd 21:39 vs Fil. 3:5)
inderdaad, het is een subjectieve ervaring, gebaseerd op je teveel blindstaren op biologische bloedlijnen. Paulus, nota bene zelf een fanatieke jood, komt met de olijfboom en met de herdefiniering van het begrip Israel: weg van het biologische, en naar het geestelijke. Een argument als "druist in tegen respect ..." is ongeldig. We zouden immers op die gronden ook kunnen besluiten dat we niet hoeven te evangeliseren (druist in tegen respect voor andere religies), of zelfs maar onze dwalende broeder of zuster te vermanen (Mat.18) want ook dat zou indruisen tegen het respect voor hun eigen keuzes en levensstijl, etc.

Wat juist belangrijk is om op te merken bij Paulus, is het grote respect waarmee hij over de joden praat op het moment dat hij met de olijfboom-metafoor komt. De wilde takjes uit de heidenen die op de edele boom geënt worden, moeten geen hoogmoed krijgen en denken dat ze beter zijn dan de oudere joodse takken. Maar het is en blijft één boom, één verbondsvolk waarvan joden en heidenen samen deel zijn. De scheidsmuur tussen joden en heidenen is immers doorbroken door Christus!

quote:

St Ignatius:

quote:

wtkoele:
Steeds meer theologen zien het verband tussen het antisemitisme enerzijds en de vervangsingsleer anderzijds. Het zijn twee kanten van dezelfde gruwelijke en antichristelijke medaille. De herrijzenis van het volk Israel na een holocaust die plaatsvond in een christelijk Europa maar duidelijk dat God zijn volk inderdaad volstrekt niet verstoten heeft. Hij is met zijn volk aan het werk - maar laat ons/de heidenen de ruimte om tot geloof te komen. Daarmee is het verbond met Abraham tot nu toe niet vervangen noch vervuld. Het verbond met Abraham staat en daarmee de besnijdenis. Daarmee is niet alleen de vervangingsleer aan vervanging toe, maar daarmee ook de basis van de kinderdoop.
Ik zie dat verband niet, maar dat komt omdat ik überhaupt niet geloof dat  er zoiets als een 'vervangingsleer' bestaat. Daarmee ontken ik niet dat  er antisemitische misdaden hebben plaatsgevonden. Integendeel. Maar de  correlatie met besnijdenis/kinderdoop is nogal vergezocht. Verder lijkt  me het zionistische deel van je verhaal niet echt relevant voor deze  discussie. Misschien kan je daar beter een politiek draadje voor openen.

moeten we alles wat eventueel misbruikt kan worden, schrappen omdat het politiek incorrect is? Dat is wel de consequentie van wtkoele's betoog. Maar we gaan toch ook niet schrappen in de evangelieën als daar staat dat Jezus' bloed op de 'ons' kwam (zo zeiden de joden) of dat de joden Jezus gekruisigd hebben? Dat kan ook met het grootste gemak tot antisemitisme leiden. En het gebeuren met Noach en z'n zonen heeft invloed gehad op de slavernij, maar daarom kunnen we het nog niet zomaar schrappen!

p.s. "vervangingsleer" is misschien meer een theologische term uit de reformatie-kerken. Het kan zijn dat de RKK een andere terminologie heeft (of in het verleden had). Sowieso is het m.i. een misbaksel van een term, omdat het suggereert dat er geleerd wordt dat de kerk in de plaats van Israel is gekomen. Maar de kerk is het ware Israel, zoals Paulus met z'n olijfboom aantoont. "Olijfboomleer" zou dus een betere term zijn. Bepaalde heidenen zijn toegevoegd aan wat altijd al "kerk" (i.e. "van de Here") was, en bepaalde joden zijn eruit gehaald. En in OT tijden waren het voornamelijk (maar niet alleen) de biologische joden die "van de Here" (= Kerk) waren. De samenstelling is veranderd, meer niet.

quote:

wtkoele:
Daarmee is het verbond met Abraham tot nu toe niet vervangen noch vervuld. Het verbond met Abraham staat en daarmee de besnijdenis.
nee, lees Hebr.8. Het oude verbond was toen al verouderd en de verdwijning nabij. Hebr. maakt duidelijk dat Jezus de bemiddelaar van een beter verbond is en dat het oude voorbij is. Dat nieuwe verbond is volgens Jer.31 gesloten met Israel, en volgens het NT is dat zelfde verbond gesloten met alle gelovigen. Tel uit je winst.

Dat God een plan kan hebben met de biologische joden, ook als ze niet bij het nieuwe verbond horen (en het oude is voorbij) dat sluit ik niet uit. Ten tijde van Jesaja had God ook een plan met de Babyloniers en de Meden en de Perzen enzo. Maar dat waren geen gelovige volken. Dat God een plan heeft met een volk bewijst niet dat dat volk een/het verbondsvolk is. Dat is gewoon krom redeneren van wtkoele.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 01:41:37 pm door Nunc »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:19:09 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 augustus 2010 om 07:42:
[...]

het wordt steeds gekker, leg eens uit
'Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis van David, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid.' (Zach 13,1)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:22:21 pm »

quote:

Dat God een plan kan hebben met de biologische joden, ook als ze niet bij het nieuwe verbond horen (en het oude is voorbij) dat sluit ik niet uit.
Als het oude testament wat het verbond met God en de Joden uitbeeldt voorbij is, op welke basis heeft hij dan nog een plan met hen?

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:24:21 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2010, 03:28:05 pm door Stephanie19 »

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:26:52 pm »

quote:

elle schreef op 31 juli 2010 om 16:51:
[...]
 Dat is naar de letter waar. Maar als daar tegenin gebracht wordt dat hele huizen gedoopt worden omdat 1 persoon zich bekeert, wordt er door jou krampachtig uitgelegd dat daar zeer waarschijnlijk geen kinderen bij waren. Kan best, maar da's inlegkunde, en doet niets af van het feit dat hele huizen worden gedoopt omwille van het geloof van 1 persoon. Als het zo'n punt was om babies niet te dopen, had het wel in de bijbel gestaan: 'het hele huis, behalve degenen die nog niet mondig waren' ofzo.
't Zou toeval zijn als elk van de genoemde huizen geheel kinderloos zijn geweest. Let wel, 't gaat om het hele huis en om het geloof van 1 persoon: 't maakte kennelijk niet uit of knechten geloofden of niet, ze werden gewoon gedoopt. Waarom zou dat anders zijn voor kinderen? 't Hoeven geen kinderen van het hoofd van het huis te zijn: 't kunnen ook kinderen van die slaven zijn geweest.
Het basisargument staat echter los van die huizen, en dat is dat God zijn beloften altijd doet aan ouders en hun kinderen.

[...]
Zie nunc's posts.

Johannes 4:
53 De vader besefte dat dat het moment was dat Jezus tegen hem gezegd had: ‘Uw zoon leeft.’ Hij kwam tot geloof, hij en al zijn huisgenoten

Iedereen kwam tot geloof

Handelingen 16:
34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

Iedereen kwam tot geloof

Handelingen 18:
8 En Crispus, de overste der synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en vele van de Korintiërs, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen.

Iedereen kwam tot geloof

Handelingen 10:
44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. 45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, 46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen? 48 En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Toen verzochten zij hem nog enige dagen te blijven.

44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. het woord: hoorden in deze context betekent dit volgens de grondtekst: een wortel, het vermogen tot horen hebben, niet doof zijn, horen, opletten, in overweging nemen wat gezegd wordt of is, begrijpen, de zin inzien van wat gezegd wordt, iets horen, met het oor waarnemen wat in iemands aanwezigheid gezegd wordt, door horen verkrijgen, leren, iets komt tot iemands oren, ontdekken, gehoor geven aan onderwijs of aan een onderwijzer, begrijpen, verstaan.

Die mensen begonnen in vreemde talen te spreken en maakten God groot. Dit kunnen baby's niet.
Zij verzochten Petrus ook te blijven. In de statenvertaling staat: toen baden zij hem.
De grondtekst zegt dit over: baden zij: zich uiten, spreken, zeggen, betwijfelen, vragen, verzoeken, smeken, zoeken, naspeuren.
Dit kunnen baby's ook niet. Dus het kan niet zo zijn dat baby's of kinderen er bij waren die het woord niet konden begrijpen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: augustus 02, 2010, 03:40:03 pm »
Goed punt.
Maar er staat niet of er baby's bij waren of niet. En dan nog: waarom zou je het letterlijk nemen? Een baby kan ook ontzettend blij zijn. Je lijkt te stellen dat de Geest niet op babies kan rusten.

(Lucas 19:38 Ze riepen: ‘Gezegend hij die komt als koning, in de naam van de Heer! Vrede in de hemel en eer aan de Allerhoogste!’ 39 Enkele farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: ‘Meester, berisp uw leerlingen.’ 40 Maar hij antwoordde: ‘Ik zeg u: als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.’ Als stenen al zouden kunnen juichen, dan babies zeker.)

Valt het je overigens niet op dat in hand 10 vs 44-48 eerst de Geest op mensen daalt, en dat dat voor Petrus de reden is om ze te dopen? Klaarblijkelijk wil God ze erbij hebben, dus worden ze gedoopt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: augustus 02, 2010, 04:28:44 pm »

quote:

elle schreef op 02 augustus 2010 om 15:40:
Goed punt.
Maar er staat niet of er baby's bij waren of niet. En dan nog: waarom zou je het letterlijk nemen? Een baby kan ook ontzettend blij zijn. Je lijkt te stellen dat de Geest niet op babies kan rusten.

(Lucas 19:38 Ze riepen: ‘Gezegend hij die komt als koning, in de naam van de Heer! Vrede in de hemel en eer aan de Allerhoogste!’ 39 Enkele farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: ‘Meester, berisp uw leerlingen.’ 40 Maar hij antwoordde: ‘Ik zeg u: als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.’ Als stenen al zouden kunnen juichen, dan babies zeker.)

Valt het je overigens niet op dat in hand 10 vs 44-48 eerst de Geest op mensen daalt, en dat dat voor Petrus de reden is om ze te dopen? Klaarblijkelijk wil God ze erbij hebben, dus worden ze gedoopt.

Een baby kan ontzettend blij zijn, maar heeft het woord niet begrepen wat Petrus sprak als er baby's bij geweest waren. Degenen die het woord hoorden = begrepen, werden gedoopt. Diegenen vroegen ook Petrus te blijven. Dat zouden baby's ook niet kunnen.

Efeziers:
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.
15 Daarom, en ook omdat ik gehoord heb over uw geloof in Jezus, de Heer, en over uw liefde voor alle heiligen, 16 dank ik God onophoudelijk voor u en noem ik u in mijn gebeden. 17 Moge de God van onze Heer Jezus Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, opdat u hem zult kennen.

De Heilige Geest ontvang je dus wanneer je gelooft. En om te kunnen geloven moet je onderscheid kunnen maken. Dit kan een baby niet.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: augustus 02, 2010, 05:26:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 15:19:
[...]

'Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis van David, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid.' (Zach 13,1)
mij ontgaat het verband als ik hfdst 12 ervoor lees. Heeft niets met de doop te maken, maar met de Geest.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: augustus 02, 2010, 06:09:45 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 augustus 2010 om 17:26:
[...]

mij ontgaat het verband als ik hfdst 12 ervoor lees. Heeft niets met de doop te maken, maar met de Geest.

Dan heeft de Geest dus ook niets met de doop te maken wil je zeggen? Het bevreemdt mij dat de mods dergelijke anti-christelijke claims tolereren in dit gedeelte.

Mar 1,8
Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest.’

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: augustus 02, 2010, 06:12:00 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 02 augustus 2010 om 16:28:
[...]

Een baby kan ontzettend blij zijn, maar heeft het woord niet begrepen wat Petrus sprak als er baby's bij geweest waren. Degenen die het woord hoorden = begrepen, werden gedoopt. Diegenen vroegen ook Petrus te blijven. Dat zouden baby's ook niet kunnen.

Efeziers:
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.
15 Daarom, en ook omdat ik gehoord heb over uw geloof in Jezus, de Heer, en over uw liefde voor alle heiligen, 16 dank ik God onophoudelijk voor u en noem ik u in mijn gebeden. 17 Moge de God van onze Heer Jezus Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, opdat u hem zult kennen.

De Heilige Geest ontvang je dus wanneer je gelooft. En om te kunnen geloven moet je onderscheid kunnen maken. Dit kan een baby niet.
Waarom zegt Jezus dan in Mat 21,16 'Hebt u dan nooit gelezen: “Door de mond van kinderen en zuigelingen hebt u zich een loflied laten zingen”?’

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: augustus 02, 2010, 06:13:26 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 augustus 2010 om 17:26:
[...]

Zouden wij ook niet gerekend worden tot het huis van David omdat hij uit het geslachtsregister van Jezus komt?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:43:59 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 02 augustus 2010 om 18:13:
[...]

Zouden wij ook niet gerekend worden tot het huis van David omdat hij uit het geslachtsregister van Jezus komt?
Is mogelijk, maar zouden we dan eveneens niet reeds gedoopt zijn?

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: augustus 02, 2010, 10:51:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 19:43:
[...]

Is mogelijk, maar zouden we dan eveneens niet reeds gedoopt zijn?
Als het zo is dat het over de doop gaat, dan moet het wel over de bekeringsdoop gaan, want het gaat over zonde en onreinheid afwassen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:12:30 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 02 augustus 2010 om 22:51:
[...]

Als het zo is dat het over de doop gaat, dan moet het wel over de bekeringsdoop gaan, want het gaat over zonde en onreinheid afwassen.
Ja dat denk ik ook en als wij door Jezus afstammeling van David zijn, dan zijn we in Christus toch eveneens gedoopt?

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:30:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 augustus 2010 om 23:12:
[...]

Ja dat denk ik ook en als wij door Jezus afstammeling van David zijn, dan zijn we in Christus toch eveneens gedoopt?

Doordat Jezus gestorven is voor alle zonden en is opgestaan hebben wij de bekeringsdoop niet meer nodig.
Door HET offer worden wij niet gered door de doop maar door de genade.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: augustus 02, 2010, 11:39:04 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 02 augustus 2010 om 23:30:
[...]
Doordat Jezus gestorven is voor alle zonden en is opgestaan hebben wij de bekeringsdoop niet meer nodig.
Door HET offer worden wij niet gered door de doop maar door de genade.

Ik beaam van harte dat het Gods genade is die redt (en die naar mijn overtuiging eens iedereen zal redden). Wel ben ik benieuwd naar jou uitleg van Math 28:19 ... Jezus geeft hierin de opdracht tot dopen na zijn opstaan en sterven, spreekt Jezus hier over een doop met water of zou het hier dan om de doop met de Geest gaan?

Math. 28:

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: augustus 03, 2010, 12:11:11 am »

quote:

penguin1978 schreef op 02 augustus 2010 om 23:39:
[...]

Ik beaam van harte dat het Gods genade is die redt (en die naar mijn overtuiging eens iedereen zal redden). Wel ben ik benieuwd naar jou uitleg van Math 28:19 ... Jezus geeft hierin de opdracht tot dopen na zijn opstaan en sterven, spreekt Jezus hier over een doop met water of zou het hier dan om de doop met de Geest gaan?

Math. 28:

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Ik denk dat het hier gaat om een doop in water en geest