Auteur Topic: Christenen die geloven dat Jezus niet God is?  (gelezen 14210 keer)

Barbaravanloo

• Bekijk profiel
Christenen die geloven dat Jezus niet God is?
« Gepost op: augustus 20, 2010, 07:15:16 pm »
Beste mensen,

Zijn er hier ook christenen die geloven dat Jezus niet God is maar alleen de zoon van God?

Graag reageren.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2010, 08:00:21 pm »

quote:

Barbaravanloo schreef op 20 augustus 2010 om 19:15:
Zijn er hier ook christenen die geloven dat Jezus niet God is maar alleen de zoon van God?
Nee, die zijn hier niet. Die bestaan ook niet evenals er geen droog water bestaat.

Barbaravanloo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2010, 09:53:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 augustus 2010 om 20:00:
[...]

Nee, die zijn hier niet. Die bestaan ook niet evenals er geen droog water bestaat.
Bedankt voor je antwoord,maar je antwoord verbaast mij, ik heb heel vaak mensen die beweren christenen te zijn het volgende horen zeggen. Jezus is niet god maar wel de zoon van God. Dan vraag ik mij af wie zijn die mensen dan en waar kan ik hen vinden. Iemand enig idee..

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2010, 10:17:17 pm »
Wie schaar je onder christenen? Jehova's getuigen zouden het antwoord kunnen zijn dat je zoekt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2010, 10:26:06 pm »
Nee dat zijn geen christenen. Zien zij trouwens Jezus als Zoon van God, of als aartsengel Michaël?

Ik kan alleen even de Arianen bedenken, maar daar zijn er maar weinig van over. Mjah, Piebe op dit forum omarmt allerlei ketterij, misschien dat hij je verder kan helpen. ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

P2010

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2010, 10:51:24 pm »
Er is een stroming binnen de christelijke theologie die de leer van de drie-eenheid ontkent. Deze stroming heet het unitarisme. Het lijkt mij dat wie de drie-eenheid ontkent, de goddelijkheid van twee Personen(bijvoorbeeld, de goddelijkheid van de Zoon en de Heilige Geest) ontkent die in de leer van de drie-eenheid goddelijk zijn. Volgens Wikipedia ontkennen Unitariërs inderdaad dat Jezus God is.

Verder heb je nog de Jehova`s getuigen die leren dat Jezus wel de zoon van God is, maar niet God. Omdat Jehova`s getuigen aan het einde van de 19e eeuw de inhoud van de bijbel naar hun eigen smaak hebben aangepast, is (volgens mij) de algemene opinie dat Jehova`s geen christenen zijn.  

Ik wil hier nog aan toevoegen dat het unitarisme door de eeuwen heen door de christelijke kerken als dwaalleer is veroordeeld(naar mijn mening terecht). Al lijkt een discussie met een unitariër mij best interessant.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:15:31 pm »

quote:

Beste mensen,

Graag reageren.

Ben zelf wel bekend met visies waarin Jezus, als eerstgeboorne der schepping, niet gezien wordt als God. Daar word Jezus gezien als Zoon van God en de Heilige Geest niet als persoon maar als de kracht van God. Geef hieronder een aantal sites hiervan ... zal er niet over gaan discusseren, heb daar momenteel teveel vermoeidheid en andere dingen aan mijn hoofd.

Sites die de drieeenheid proberen te weerleggen:

http://www.goedbericht.nl/Nicea.htm
http://www.goedbericht.nl/OT/Psalmen/2-zoon.html
type bij de zoekfunctie "drieeenheid" op goedbericht.nl en je vind daar dan nog een x aantal artikelen.
http://www.wat-is-waarheid.info/drie-eenheid.htm
http://www.sign2god.com/folders/oorsprong-3eenheid.html
http://silviavideler.word...-drie-eenheid-ja-of-neen/

Andere interessante sites, die drieeenheid verdedigen:
http://www.gotquestions.org/nederlands/drieeenheid.html
http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4409.html#top
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2010, 11:20:23 pm door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Barbaravanloo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:19:25 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 20 augustus 2010 om 23:15:
[...]

Ben zelf wel bekend met visies waarin Jezus, als eerstgeboorne der schepping, niet gezien wordt als God. Daar word Jezus gezien als Zoon van God en de Heilige Geest niet als persoon maar als de kracht van God. Geef hieronder een aantal sites hiervan ... zal er niet over gaan discusseren, heb daar momenteel teveel vermoeidheid en andere dingen aan mijn hoofd.

Sites die de drieeenheid proberen te weerleggen:

http://www.goedbericht.nl/Nicea.htm
http://www.goedbericht.nl/OT/Psalmen/2-zoon.html
type bij de zoekfunctie "drieeenheid" op goedbericht.nl en je vind daar dan nog een x aantal artikelen.
http://www.wat-is-waarheid.info/drie-eenheid.htm
http://www.sign2god.com/folders/oorsprong-3eenheid.html

Andere interessante sites, die drieeenheid verdedigen:
http://www.gotquestions.org/nederlands/drieeenheid.html
http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4409.html#top

-Teneerste iedereen bedankt voor jullie antwoorden!

-Penguin1978, super, bedankt, maar zou je me kunnen vertellen wie die mensen dan zijn, zijn hun een klein groepje christenen of hoe moet ik dat zien. Hun beweren dan ook het Christelijk geloof aan te hangen. Maar zijn hun een klein groepje die in de minderheid is dan ofzo? en die eigenlijk niet de leer van het christendom goed volgen? of hoe moet ik dat zien?

-En zien hun Jezus als de enige zoon, of zien ze hem zoals een zoon net als dat Adam een zoon van God wordt genoemd? (Ow ik heb iets gevonden op die site alleen ik begrijp er niks van, het voorbeeld van Ishaak wordt aangehaald dat hij ook eniggebore word genoemd dan wordt gezegd maar dat is hij niet. En vervolgens wordt gezegd: er is slechts één Mens die letterlijk door God Zelf is verwekt. Dan spreken ze dus het voorbeeld tegen die ze zelf aanhalen. Als ik het goed begrepen heb tenminste. Want iedereen werd dus een zoon genoemd jezus ook dus dan begrijp ik het onderscheid niet in dit verhaal. Waarom Jezus dan een speciale positie krijgt.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2010, 11:31:48 pm door Barbaravanloo »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:23:36 pm »

quote:

Barbaravanloo schreef op 20 augustus 2010 om 23:19:
[...]
-Penguin1978, super, bedankt, maar zou je me kunnen vertellen wie die mensen dan zijn, zijn hun een klein groepje christenen of hoe moet ik dat zien. Hun beweren dan ook het Christelijk geloof aan te hangen. Maar zijn hun een klein groepje die in de minderheid is dan ofzo? en die eigenlijk niet de leer van het christendom goed volgen? of hoe moet ik dat zien?

-En zien hun Jezus als de enige zoon, of zien ze hem zoals een zoon net als dat Adam een zoon van God wordt genoemd?
Ik zou zeggen lees eerst hun argumentatie, een aantal zijn bereikbaar per mail, ze staan open voor vragen! ... ken ze verder ook niet persoonlijk en heb ook geen flauw idee of ze en zo ja in welke soort kerkgenootschappen zitten. Ze claimen net als de meeste christenen dat de bijbel hun bron van waarheid is.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Barbaravanloo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:33:13 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 20 augustus 2010 om 23:23:
[...]

Ik zou zeggen lees eerst hun argumentatie, een aantal zijn bereikbaar per mail, ze staan open voor vragen! ... ken ze verder ook niet persoonlijk en heb ook geen flauw idee of ze en zo ja in welke soort kerkgenootschappen zitten. Ze claimen net als de meeste christenen dat de bijbel hun bron van waarheid is.
Ohhh je kan ze gewoon vragen stellen oke dat is mooi, nou je hebt me geholpen met de info. Bedankt. (Had me bericht wat aangepast hierboven)
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2010, 11:33:32 pm door Barbaravanloo »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:35:06 pm »
Vanwaar die interesse voor mensen/groeperingen die zichzelf christenen noemen maar het niet zijn als ik vragen mag.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2010, 11:36:59 pm »

quote:

Barbaravanloo schreef op 20 augustus 2010 om 23:33:
[...]
Ohhh je kan ze gewoon vragen stellen oke dat is mooi, nou je hebt me geholpen met de info. Bedankt. (Had me bericht wat aangepast hierboven)
Lijkt me leuk hiervan gedachten met je te wisselen ... als je msn hebt, kun je in mijn profiel de mijne zien ... en als jou dat ook leuk lijkt, kun je me toevoegen aan msn. Ga nu zelf in ieder geval lekker slapen, voor ik in slaap val op de comp;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2010, 03:14:20 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 augustus 2010 om 22:26:
Ik kan alleen even de Arianen bedenken, maar daar zijn er maar weinig van over. Mjah, Piebe op dit forum omarmt allerlei ketterij, misschien dat hij je verder kan helpen. ;)
Dat je mijn opvattingen associeert met het Arianisme is het ultieme bewijs dat je helemaal niets van mij begrepen hebt. Jehovah's Getuigen hun leringen hebben overeenkomsten met Arianisten terwijl ik meer raakvlakken met Modalisten heb, maar troost je, het zijn beide ketters volgens jouw kerk. Gooi je stenen dus rustig mijn kant op, want ik zal toch wel in de hel branden!  :Y)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2010, 03:26:43 pm »

quote:

Barbaravanloo schreef op 20 augustus 2010 om 21:53:
[...]

Bedankt voor je antwoord,maar je antwoord verbaast mij, ik heb heel vaak mensen die beweren christenen te zijn het volgende horen zeggen. Jezus is niet god maar wel de zoon van God. Dan vraag ik mij af wie zijn die mensen dan en waar kan ik hen vinden. Iemand enig idee..
Bedoel je misschien de stelling Jezus is wél God, maar niet God de Vader?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

P2010

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2010, 08:44:02 pm »
Beste Piebe,

Wat zijn de opvattingen van de Modalisten? En waarin verschillen zij van de Arianen? Wat is jouw visie op dit onderwerp? (Ik ben nieuw op dit forum, dus ik ken jouw opvattingen niet)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2010, 08:56:46 pm »

quote:

P2010 schreef op 21 augustus 2010 om 20:44:
Beste Piebe,

Wat zijn de opvattingen van de Modalisten? En waarin verschillen zij van de Arianen? Wat is jouw visie op dit onderwerp? (Ik ben nieuw op dit forum, dus ik ken jouw opvattingen niet)

Welkom.

Het onderstreepte in mijn vorige reactie is een link naar het Arianisme en op diezelfde site staat ook een zeer duidelijk artikel (klik) over het Modalisme. Het raakvlak wat ik met Modalisten heb is dat ook ik geloof dat Jezus zowel de Zoon als de Vader is.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2010, 08:59:06 pm door Piebe »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 21, 2010, 10:32:57 pm »
"raakvlak" is zacht uitgedrukt ;-)
Volgens mij is jouw standpunt gewoon als 'modalisme' te duiden, Piebe!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 21, 2010, 11:54:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 augustus 2010 om 20:00:
[...]

_O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2010, 07:13:37 am »

quote:

Nunc schreef op 21 augustus 2010 om 22:32:

Volgens mij denkt Piebe dat 'modalisten' een compleet wereldbeeld hadden met allerlei overtuigingen daaraan gekoppeld, inclusief een bepaald dieet en klederdracht :) Maar m.i. geeft 'modalisme' alleen maar aan dat je gelooft dat de Jezus ook de Vader is. Daarnaast mag je best geloven dat de maan van kaas is, dan ben je nog steeds een modalist.

Overigens is die site van goedbericht een nogal goedkope site met heel sterke stellingen, waar met een erg klein beetje onderzoek zo doorheen geprikt wordt. Het lijkt erop dat goedbericht alleen dát gelooft, wat de kerk van de afgelopen 2000 jaar níet heeft geloofd. Van dat soort argumentatie hebben we hier toch al genoeg op het forum, dunkt me :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2010, 10:29:22 am »

quote:

Nunc schreef op 21 augustus 2010 om 22:32:
Dat is goed mogelijk, maar ik weet niet wat de Modalisten hun standpunten over andere onderwerpen waren, jij wel?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2010, 10:33:03 am »

quote:

Zwever schreef op 22 augustus 2010 om 07:13:
[...]

Volgens mij denkt Piebe dat 'modalisten' een compleet wereldbeeld hadden met allerlei overtuigingen daaraan gekoppeld, inclusief een bepaald dieet en klederdracht :) Maar m.i. geeft 'modalisme' alleen maar aan dat je gelooft dat de Jezus ook de Vader is. Daarnaast mag je best geloven dat de maan van kaas is, dan ben je nog steeds een modalist.
Ik had nog nooit van het Modalisme gehoord tot Nunc er eens over begon en uit wat ik er verder over heb kunnen vinden kon ik niet opmaken wat er precies onder verstaan wordt, maar je mag me gerust een Modalist noemen hoor, alleen ben ik zelf niet zo'n hokjes denker.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 22, 2010, 10:31:44 pm »

quote:

Zwever schreef op 22 augustus 2010 om 07:13:
[...]Overigens is die site van goedbericht een nogal goedkope site met heel sterke stellingen, waar met een erg klein beetje onderzoek zo doorheen geprikt wordt. Het lijkt erop dat goedbericht alleen dát gelooft, wat de kerk van de afgelopen 2000 jaar níet heeft geloofd. Van dat soort argumentatie hebben we hier toch al genoeg op het forum, dunkt me :)
Ieder zijn eigen mening ... en mijn mening is blijkbaar anders dan de jouwe

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 22, 2010, 11:31:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 augustus 2010 om 10:29:
[...]

Dat is goed mogelijk, maar ik weet niet wat de Modalisten hun standpunten over andere onderwerpen waren, jij wel?
ik weet ook niet wat de Trinitariers of Arianen over andere onderwerpen vinden. Is ook niet relevant. Zoals Zwever al opmerkte, het is een naam voor een visie op Jezus en God, niet een alomvattende levensvisie.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2010, 11:29:14 am »

quote:

P2010 schreef op 20 augustus 2010 om 22:51:
(..)
Ik wil hier nog aan toevoegen dat het unitarisme door de eeuwen heen door de christelijke kerken als dwaalleer is veroordeeld(naar mijn mening terecht).

idem

quote:

Al lijkt een discussie met een unitariër mij best interessant.
mwah... dat valt nogal tegen. Op dit forum hebben zulke discussies geregeld plaatsgevonden (ook nu nog het topic [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea). Het zijn goede plekken om de argumenten voor Jezus' goddelijkheid nog eens op een rijtje te krijgen. Mijn persoonlijke ervaring -- en gezien de reacties van anderen in die topics sta ik niet alleen -- wordt er amper inhoudelijk op argumenten ingegaan, in ieder geval niet door de op dit forum aanwezige WTG'ers.

Zo ben ik bv. al maanden aan het wachten op inhoudelijke antwoorden op een veertien tal punten (Nunc op 13 april, en Nunc op 3 augustus, herhaling van de punten, de tegenwerpingen en de weerlegging daarvan) en meer recentelijk wacht ik al weken op een inhoudelijk en niet ontwijkend antwoord op de vrij simpele vraag met Wie Jezus samen op de troon zit. Op zich niet zo'n lastige vraag, aangezien Jezus het antwoord zelf geeft  (Opb.3:21 "... net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.") maar kennelijk toch ook weer wel heel lastig vanwege de implicaties die het antwoord heeft: Jezus en de Vader die de regeringsmacht delen!

Een paar dagen geleden heb ik in dat topic een kort overzicht geplaatst met een selectie van argumenten die Jezus' Goddelijkheid bewijzen. Ik heb geprobeerd ze in verschillende categorieën onder te brengen, want niemand heeft wat aan 100x hetzelfde argument (omdat een bepaald vers of een bepaalde constructie gewoon zoveel keer in het NT voorkomt). Ik herhaal mezelf dus maar weer eens:

Jezus heeft dezelfde macht als de Vader
Eerst maar eens een oude vraag: met Wie zit Jezus op de troon?. Het antwoord staat in Openbaring 3:21 en is daar voor iedereen glashelder na te lezen: " (...) gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.". Ik herhaal ten overvloede, dat tronen (of ze nu letterlijk of figuurlijk zijn!) symbolen van macht zijn. Jezus deelt de goddelijke macht van de Vader, zit met de Vader op diens troon. Ter bevestiging van dit punt, zie Opb.22:1 en 3 waar het consequent gaat over de troon van de Vader en het Lam (terwijl het eerder in Opb. niet zo geformuleerd werd - in Opb. zie je de troonbestijging van Jezus na zijn menswording, het weer oppakken van Zijn majesteit, zie ook Fil.2)

Jezus deelt het "Eerste en Laatste"-zijn met de Vader
Openbaring 1:17 + 22:13 en Jesaja 44:6 + 48:12
Jezus en de Vader zijn dus op dezelfde manier de eerste en de laatste van alles. Een eigenschap die JHWH met nadruk gebruikt om Zichzelf in de profetieën Jesaja te identificeren en definieren.

Jezus krijgt eer zoals de Vader
Vergelijk Openbaring 5 en 7. Beide krijgen zevenvoudige eer. Jezus heeft het hier ook over in Joh.5:23 waar Hij erover spreekt dat Hij (bij de opstanding) eer krijgt zoals de Vader. Maar JHWH maakt het vrij duidelijk dat Hij zijn eer niet aan een ander geeft (diverse OT plekken). Jezus krijgt dezelfde eer als de Vader en is dus niet "een ander" maar ook JHWH

Jezus is Schepper, net als de Vader
Hebr.1:10 toont aan dat Jezus schepper is op dezelfde manier als de Vader (en niet als wezen dat zelf eerst geschapen is) want de auteur van Hebreeën schrijft dat ps.102 (over JHWH als schepper) er staat vanwege Jezus. Een JHWH-citaat wordt van toepassing verklaard op Jezus.

Jezus draagt de naam van de Vader (JHWH)
- Hebr.1:10, Ef.4:8ev, etc. Op meerdere plaatsen wordt een OT citaat dat duidelijk over JHWH gaat, op Jezus van toepassing verklaard.
- Volgens het OT is de naam JHWH de naam waarin we behouden worden, maar volgens het NT is het de "naam van Jezus" (Joh.2:31, Hand.4:12)
- JHWH is de enige verheven naam (ps.148) maar volgens Paulus heeft Jezus een naam gekregen die boven alle namen verheven is (Fil.2:6ev). Maar er is maar één kandidaat voor zo'n naam: JHWH
- Jezus zegt in Joh.17:11-12 tweemaal dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen.

Jezus is de "goede Herder" terwijl niemand goed is dan God alleen
- Joh.10, Marcus 10
- JHWH maakt in het OT duidelijk dat Hij de (goede) Herder is

Jezus wordt met 'mijn Here en mijn God' aangesproken
zie Joh.20:28. Dat is de enige keer dat iemand anders dan de Vader zo aangesproken wordt. Dus uitvluchten dat Mozes ook 'als een god' voor de farao was, werken niet. Mozes wordt namelijk niet met deze verheven aanspreektitel aangesproken door 'aanbidders'. Ook de uitvlucht dat het om een uitroep van verbazing zou gaan (een soort "oh my god") is absurd, aangezien daar helemaal geen bewijzen voor zijn. Zo'n misbruik van Gods naam is een moderne vinding (helaas).

Jezus is de éne Rechter, net als JHWH
zie Jacobus 4:12 en 5:7-9. Jacobus kon niet tellen, of hij wilde gewoon duidelijk maken dat Jezus en de Vader op een zeer duidelijke manier één waren.

Jesaja zag Jezus' heerlijkheid, maar Jesaja zag JHWH
volgens Jesaja zelf zag Jesaja JHWH (Jes.6:1-10). Maar volgens Johannes zag Jesaja Jezus (Joh.12:38-41). Jesaja noemt wel engelen die hij ook zag, maar noemt Jezus niet en schreef omdat hij JHWH zag, maar volgens Johannes profeteerde/schreef Jesaja juist omdat hij Jezus zag.

Jezus is volgens het NT de JHWH die zou komen volgens de OT profetieën
- zie Marcus 1:1-3. Daar (en in de parallellen bij andere evangelisten) wordt verwezen naar Jesaja 40 en Maleachi 3. In beide gevallen wordt er geprofeteerd dat JHWH zal komen, maar de evangelisten passen dat op Jezus toe. JHWH is degene die zal komen, en Jezus is degene die ten tonele verschijnt.
- Jezus zelf bevestigt dit door Maleachi 3:1 waar staat "Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; " te citeren als: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal (Mat.11:10). De JHWH die komt (Mal.3 - "mijn aangezicht") blijkt complexer te zijn dan we dachten, want Jezus kan erover spreken als "uw aangezicht", als te onderscheiden van de Vader.

(gisteren bedacht ik me dat er nog een tweetal belangrijk argumenten toegevoegd kan worden nieuwe categorie.)

JHWH is de bruidegom, Jezus is de bruidegom:
In het OT (bv. Hosea 2 heel duidelijk) poneert JHWH God zich als bruidegom van de gelovigen (Israel). Maar in het NT is het altijd Jezus die zo neergezet wordt. Voorbeelden daarvan zijn de gelijkenis waar Jezus zichzelf de bruidegom noemt (Mat.9:15) en natuurlijk de "bruiloft van het Lam" in Openbaring 19:6-9 en het betoog in Efeze 5 waar Paulus het huwelijk vergelijkt met de liefde van Christus (niet de Vader!) voor de gemeente.

De Joden zelf begrepen dat Jezus zichzelf met God gelijk stelde
Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde. (Joh.5:18.)
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. (Joh.10:33.)

Je vraagt je toch af hoe het kan dat Jezus:
- de macht van de Vader heeft/deelt
- net als de Vader de Eerste en de Laatste is
- dezelfde eer krijgt als de Vader
- de schepper is, op dezelfde manier als de Vader
- de naam van de Vader draagt (JHWH)
- de "goede Herder" is net als de Vader (en niemand is goed behalve God alleen!)
- aangesproken wordt met "mijn Here en mijn God" net als de Vader
- de éne Rechter is, net als de Vader
- door Jesaja gezien werd volgens Johannes, terwijl Jesaja stellig claimt JHWH gezien te hebben
- de profetieën van de komende JHWH vervult
- Jezus claimt de bruidegomrol die JHWH heeft.
- de joden begrepen dat Jezus zichzelf aan God gelijkstelde/maakte.

Voor iemand zonder dogmatische vooroordelen, lijkt het er toch verdacht veel op dat Jezus dezelfde status/hetzelfde wezen heeft als de Vader. Allerlei cruciale goddelijke eigenschappen van de Vader, blijkt Jezus met Hem te delen. En Jezus wordt als JHWH geïdentificeerd in de vervulling van allerlei profetieën en OT teksten over JHWH.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2010, 12:07:23 pm door Nunc »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 23, 2010, 01:08:50 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 augustus 2010 om 22:31:
[...]

Ik heb de site niet gelezen, maar als beweerd wordt dat Jezus geen God is, dan komt dat naar mijn inziens doordat de éénheid tussen de Vader en de Zoon over het hoofd wordt gezien. Jezus is God, omdat Hij niet van God te scheiden is. Hij is als enige mens één met God.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2010, 02:32:23 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 23, 2010, 01:56:55 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 augustus 2010 om 22:31:

Lekker postmodern, nietwaar?  :+

Sommige artikelen op die site (zeker die iets over de brontekst roepen) zijn gewoon vierkante onzin en gebaseerd op onkunde in het grieks (zoals dit soort ongein), en andere kun je als een 'mening' afdoen maar dan nog kun je die mening erg moeilijk staven. Het lijkt veel op WTG-dogma's daar. Standaard vraag-antwoord spelletjes en je vingers in je oren als een tegenstander iets vervelend roept. Sterker nog, de tegenstander mág niet eens meer iets roepen, alle comments zijn gesloten. Wel zo makkelijk.

On-topic: de meeste voorstanders van een niet-goddelijkheid van Jezus zijn vaak ook niet zo bereid eerlijk naar de argumenten te kijken. Goedbericht is daar een zoveelste voorbeeld van. Ik hoop dat jij een uitzondering bent, maar ja, als je geen tijd hiervoor hebt, kun je helaas niet het tegendeel bewijzen :)
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2010, 02:00:41 pm door Zwever »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 23, 2010, 02:40:29 pm »

quote:

Beste mensen,

Graag reageren.

Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is en uit zichzelf niets is. Maar door de éénheid met zijn Vader deelt Hij ook in de Godheid van zijn Vader. Hij en zijn Vader zijn door die unieke volmaakte band waar de duivel niets tussen kan brengen in tegenstelling tot Gods andere kinderen één en treden in alles als één God op. Jezus kan dus gewoon als God aangesproken worden, want wie Hem heeft gezien die heeft Zijn Vader gezien.

Jezus is God, omdat Zijn Vader dat wil en omdat ze één zijn.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2010, 08:43:25 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 augustus 2010 om 13:56:
[...]
Lekker postmodern, nietwaar?  :+
 Standaard vraag-antwoord spelletjes en je vingers in je oren als een tegenstander iets vervelend roept. Sterker nog, de tegenstander mág niet eens meer iets roepen, alle comments zijn gesloten. Wel zo makkelijk.

Standaard vraag-antwoord spelletjes ... meen dat de catechismus ook zo is opgebouwd standaard vraag en antwoord ... sterker nog wil je in een grefo organisatie werken dan ben je verplicht deze te onderschrijven, moet je is op een sollictatie gesprek kritisch zijn op een ger. vrijg, school over de catechismus ... 100% garantie dat je niet word aangenomen!

Overigens is er voor iedereen mogelijk op goedbericht mee te praten in het forum, dat je als tegenstander niets mag zeggen is gewoon een vals argument:

http://goedbericht.nl/forum/

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 23, 2010, 08:54:20 pm »
Dat neemt niet weg dat Jezus God is, doordat zijn Vader God is met wie Hij één is.
Eén, zoals door een huwlijk.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2010, 08:56:21 pm door gaitema »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 24, 2010, 02:35:38 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 23 augustus 2010 om 20:43:
[...]

Standaard vraag-antwoord spelletjes ... meen dat de catechismus ook zo is opgebouwd standaard vraag en antwoord ... sterker nog wil je in een grefo organisatie werken dan ben je verplicht deze te onderschrijven, moet je is op een sollictatie gesprek kritisch zijn op een ger. vrijg, school over de catechismus ... 100% garantie dat je niet word aangenomen!
kennelijk begrijp je niet helemaal wat Zwever met de term 'standaard vraag-antwoord spelletjes' bedoelde. Niet dat er vragen en antwoorden worden gebruikt (bv. als leermethode), maar dat er gewoon simpelweg niet op vragen gereageerd wordt

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 24, 2010, 03:03:25 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 23 augustus 2010 om 20:43:
Standaard vraag-antwoord spelletjes ... meen dat de catechismus ook zo is opgebouwd standaard vraag en antwoord ...

Dat bedoelde ik niet, maar tegelijk kan de catechismus ook zo worden gebruikt, en dat is óók niet goed.

quote:

Overigens is er voor iedereen mogelijk op goedbericht mee te praten in het forum, dat je als tegenstander niets mag zeggen is gewoon een vals argument:

http://goedbericht.nl/forum/

Je bedoelt dat forum met de laatste post in 2005, waarna het werd gesloten? Dat forum waarin er structureel geen sprake was van luisteren naar 'tegenstanders', maar het herhalen van eigen argumenten, hoe weerlegd ook?

Waar is mijn valse argument precies? :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 27, 2010, 10:19:42 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 augustus 2010 om 23:35:
Vanwaar die interesse voor mensen/groeperingen die zichzelf christenen noemen maar het niet zijn als ik vragen mag.
nou, hierom waarschijnlijk.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 23, 2010, 06:10:29 pm »
Jezus kan uit zichzelf niets, maar door de verbinding met God in zichzelf wordt hij als de Christus en daarom goddelijk. Nooit heeft Jezus beweert dat hij dat hij de enige is die deze mogelijkheid heeft al hebben de kerkvaders
door de tijden heen wel die indruk gewekt. God is de Bron, ofwel het onkenbare Principe en in zijn pure vorm de Vader. Daarnaast is God tevens de Moeder , het aspect van het Principe dat scheppend is.
De Heer God is de ene volmaakt uitgedrukte vorm , ofwel de Christus.

Dat is in eerste instantie met nadruk niet Jezus. Jezus was de mens die
deze Christus-vorm openbaarde aan de wereld en toonde dat een menselijk wezen in Christus-toestand, ofwel het uitdrukken van de
Ene Mens zoals God deze in zijn geest volmaakt had gevormd , over
vermogens beschikt die goddelijk zijn. Lopen over water, het tevoorschijn brengen van benodigdheden uit de geest-substantie die ons allen omringt
( 5 broden en 2 vissen voedden duizenden ) en fysieke onsterfelijkheid zijn slechts enkele van deze (en in de bijbel getoonde ) vermogens.

Christus is een 'algemeen ideaal' en geldt voor de mens maar natuurlijk ook voor hogere entiteiten dan de mens, die er zeker zijn.

Jezus geeft op verschillende manieren aan dat dit ideaal niet enkel
voor hemzelf is weggelegd, maar juist voor ons allemaal.
Jezus is dus zeker niet de belichaming van de ene onkenbare God, en zelfs niet van het Vader-Moeder principe , maar de belichaming van God, dmv de Christus in hem [in een mens]. Hij was de grote vernieuwer en leraar
van de mensheid, maar nooit beweerde hij de Enige Zoon van God te Zijn.

De Christus, dus de ideale vorm in welk wezen dan ook, de perfecte harmonische volmaaktheid en eenwording met God is de Enige Zoon.

U kunt hier van denken wat u wilt, maar zo is het sinds de oude tijden
verwoord en aanvaard. Dat in de bijbel de suggestie wordt gewekt dat Jezus [ De enige Zoon ] van God , of zelfs God zelf zou zijn is met name te danken aan de (her) schrijvers van de Bijbel.

Wie het zeker wil weten zal ook bepaalde oosters boeken moeten doornemen, o.a de Gita , want zeer veel wat in de bijbel (NT) wordt
vermeld is grotendeels overgenomen uit deze boeken.

Als alles de schepping van God is, en dat is zo , dan heeft alles wat uit
en in God is zijn eigenschappen. Zodoende zou het zeer onlogisch zijn
dat 1 enkele entiteit . Jezus, het voorrecht heeft van dit alles. Ik ben geen opstandige rebel die de christelijke leer (waarvan er overigens wel meerdere vormen bestaan dan de gangbare in dit land) omver wil werpen op dit punt. De waarheid is het belangrijkste , niet de dogmatische regels van een of ander kerkgenootschap of door mensen vervormd Christendom.

Laten wij zeer goed bedenken dat Jezus het Christendom niet in het leven heeft geroepen. Degenen na hem vormden deze leer door de tijden heen.
Bepaalde stromingen gaan nog steeds uit van het goddelijke ideaal , anderen hebben zich gericht tot het idool. Het ideaal gaat uit van de Christus in de mens (en in alles) , het idool beperkt zicht tot Jezus.

Een eerdere soortgelijke post is door moderators hier weggehaald , als zou het off-topic zijn. Luister, ik ben zeker een Christen en dat staat hier voorop , maar dan wel in de vorm die ik hierboven beschrijf. Dat is niet mijn persoonlijke ijdele visie op het geheel, maar is de leer die Jezus de mensen wilden leren en is de leer zoals deze sinds zeer oude tijden wordt vermeld in vrijwel alle religies van de Oude wereld.

Wilt u blind afgaan of wat de bijbel lijkt te beschrijven  of gaat u op eigen onderzoek uit en kunt u enige logica in het achterhoofd houden?
Denkt u dat God u waardig vindt als zijn zonen op te treden , denkt u dat Jezus u waardig vindt als zijn broeder op te treden ? Wij zijn allen broeders en allen van goddelijke kwaliteit, dezelfde Vader hebben wij.
Wij staan echter niet allen op dezelfde trede van de ladder die beklommen zal moeten worden, willen wij uberhaupt God werkelijk leren kennen.

Ik ben geen profeet of ijdele prater maar tracht slechts bepaalde feiten weer te geven zoals Jezus dit eveneens en op dezelfde wijze heeft gedaan
zonder enige eer voor zichzelf te willen houden. Door van hem juist een idool te maken doet men hem geen recht aan! Door hem als een afgod te vereren en te prijzen en daarbij volledig aan u zelf voorbij te gaan , in de zin dat u hetzelfde kan bereiken maar dit ontkent, doet u hem een groot onrecht aan. God en daarmee de Christus is overal !

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 23, 2010, 09:06:49 pm »
"Ik ben geen profeet of ijdele prater maar tracht slechts bepaalde feiten weer te geven zoals Jezus dit eveneens en op dezelfde wijze heeft gedaan"

Mooi dat je tract de feiten weer te geven zoals Jezus het zou hebben gedaan! In dat geval mag ik je zeker wel vragen waaruit blijkt dat Jezus dat op dezelfde wijze heeft gedaan als jij hier?

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 23, 2010, 09:44:48 pm »
@penguin ::

Wie de evangelien goed leest en begrip heeft kan weten dat de boodschap
[ niet ] betekent dat Jezus zichzelf tot Enige Zoon van God had verklaard.
Hij verklaarde zelfs dat de werken die hij deed door allen gedaan konden worden , en zelfs nog grotere werken dan die hijzelf deed.

Hoe vaak valt er niet te lezen:  " wie oren heeft hij luistere "
en " wie bij machte is het te begrijpen hij begrijpe het " ?

Hoewel zeker niet dezelfde wijze woorden door mij worden gebruikt,
ik bezig de 'botte bijl'- stijl , is het wel de essentie van de ware leer.
Deze haal ik overigens niet uit de evangelien alleen maar ook uit
geschriften , meest oosters, die nog vele eeuwen ouder zijn.

Het idool ( Jezus ) is de Leraar die het ideaal ( Christus ) verkondigt.
God is geen persoonlijke entiteit , zo ook is de Christus dat niet.
De mens kan deze slechts individualiseren dmv innerlijk ontwaken
en dat is precies wat Jezus deed. Dat is voor allen mogelijk.
De bijbel suggereert wel dat [Jezus Christus = belichaming/zoon van God]
maar wie zijn innerlijke natuur niet negeert begrijpt de echte boodschap.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2010, 09:45:24 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 23, 2010, 10:06:25 pm »

quote:

Ozombi schreef op 23 september 2010 om 21:44:
@penguin ::

Wie de evangelien goed leest en begrip heeft kan weten dat de boodschap
[ niet ] betekent dat Jezus zichzelf tot Enige Zoon van God had verklaard.
Hij verklaarde zelfs dat de werken die hij deed door allen gedaan konden worden , en zelfs nog grotere werken dan die hijzelf deed.

Hoe vaak valt er niet te lezen:  " wie oren heeft hij luistere "
en " wie bij machte is het te begrijpen hij begrijpe het " ?

Hoewel zeker niet dezelfde wijze woorden door mij worden gebruikt,
ik bezig de 'botte bijl'- stijl , is het wel de essentie van de ware leer.
Deze haal ik overigens niet uit de evangelien alleen maar ook uit
geschriften , meest oosters, die nog vele eeuwen ouder zijn.

Het idool ( Jezus ) is de Leraar die het ideaal ( Christus ) verkondigt.
God is geen persoonlijke entiteit , zo ook is de Christus dat niet.
De mens kan deze slechts individualiseren dmv innerlijk ontwaken
en dat is precies wat Jezus deed. Dat is voor allen mogelijk.
De bijbel suggereert wel dat [Jezus Christus = belichaming/zoon van God]
maar wie zijn innerlijke natuur niet negeert begrijpt de echte boodschap.
"God wordt pas een persoonlijke entiteit als de mens deze individualiseert dmv een innerlijk ontwaken" - ik lees hier: als de mens zelf god wordt....

Dan is het, in dat licht bezien, toch wel bijzonder dat de bijbel juist "het zich toe-eigenen van het als God willen zijn" koppelt aan het verval van het mensdom.... Zie Genesis 3...

4 ‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Mens: stof ben je, tot stof keer je terug....

Je boodschap staat hier dan toch echt lijnrecht tegenover......!!!! Volgens Genesis is die visie, die wens, die wil om god te worden de oorzaak van dood en ellende.....
« Laatst bewerkt op: september 23, 2010, 10:08:28 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 24, 2010, 01:55:35 pm »
Nee hoor. Het is maar net wat je onder " God " verstaat.

Als je God ziet als een persoon, dus als een soort supermens ,
een bewust denkende en handelende identiteit , dan begrijp ik
je stellingname. Maar zo zie ik God helemaal niet, dat wil zeggen
zo zie ik de [ hoogste Ene God ] niet.

Er is ook onderscheid tussen God , en de Heer God. Dit zijn begrippen
die niet hetzelfde betekenen. God kan men zien als de onpersoonlijke
Bron, het Principe , het onkenbare grenzeloze en de Heer God als het wezen dat in de geest ( = in de aard en natuur ) van dit Principe is gevormd. Wie dit onderscheid niet maakt of de betekenis niet kent
zal ieder die zich tot God wil verheffen dom en egoistisch vinden.

De oorzaak van de fysieke dood van de mens is juist gelegen in
het [ niet ] één zijn met de goddelijkheid die in en om ons heen is.
De afgescheidenheid van het gemanifesteerde Principe , zogezegd.
Is men er wel één mee , eerst in abstracte en geestelijke zin dat
vervolgens weerslag vindt in het concrete en fysieke lichaam, dan
zal men letterlijk onsterfelijk zijn ofwel " de dood niet meer smaken ".

Mijn vraag aan u is: " Weet u wat Liefde is? " , of anders geformuleerd
" Heeft u het gevoel van Liefde vanuit uzelf en anderen wel eens ervaren?"
Het antwoord zal ongetwijfeld [ Ja ] zijn. Men kan dit innerlijke gevoel zodanig ontwikkelen dat het niet alleen persoonlijk en individueel getint
is zoals met familie,vrienden maar het kan een onpersoonlijke allesomvattende leidraad in het leven worden. Automatische symphatie
naar alles dat u om u heen ziet en mee in aanraking komt.
Dit is niet de werking van het menselijke denken , maar van de Ene Geest.

De mens die zich dit ideaal voor ogen heeft is niet dezelfde die lijnrecht
tegen uw bijbeltekst ingaat. Het is een mens die begrijpt dat de universele
volmaakte mens de Christus in hemzelf is. Jezus is het grote voorbeeld
en hij verkreeg de goddelijke vermogens die bij zo een Koningsziel passend zijn , uiteraard ten goede komend aan allen die hij hulp kon bieden. Men zal deze vermogens nooit kunnen gebruiken om egoistische
wensen te " toveren " , maar daar is een christus-mens ook helemaal
niet in geinteresseerd.  Denkt u nogmaals aan hetgeen Jezus zelf gezegd heeft over deze goddelijke gaven.

" Hoewel de werken die u mij heeft zien doen u als wonderen toeschijnen , zullen allen hetzelfde kunnen doen en zelfs grotere werken dan deze. "

Dit waren geen zelfzuchtige werken, voortkomend uit een gevoel van superioriteit , maar onzelfzuchtige werken voortkomend uit een gevoel
van mededogen. En hij verzekerde de mensheid dat ieder die de weg van
de Christus bewandelt hetzelfde zal bereiken. Men zal dan wel het besef
moeten hebben dat de Christus niet het voorrecht van één mens is, maar
dat deze in allen als de slapende essentie aanwezig is.

Ik zal niet beweren dat ook maar één mens al op gelijke hoogte staat als Jezus staat, maar als u de grote daden van andere verheven mensen in de geschiedenis en heden te dage beschouwd , kunt u toch niet ontkennen
dat in hen de Christus aan het werk [ moet ] zijn geweest ?

~ wat u daar aanhaalt over de slang,  'de slang ' had daarin gelijk.
Laten wij begrijpen dat de slang het symbool is van goddelijke wijsheid.
Omdat geen ander gelijk kan zijn aan God , het Principe , werden degenen
die goddelijke wijsheid hadden verkregen " verbannen " . Dat is in deze
context geen negatief iets , maar juist zeer positief. Het is de manifestatie
van de goddelijkheid op zichtbare gebieden . " Door God verbannen " wil
wil net zo veel zeggen als het zich manifesteren van goddelijkheid vanuit de onzichtbare gebieden van de Ene Geest.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 02:05:19 pm door Ozombi »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 24, 2010, 03:15:24 pm »
Modbreak:
Schopje naar LB

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 24, 2010, 03:23:31 pm »

quote:

Ozombi schreef op 24 september 2010 om 13:55:
Nee hoor. Het is maar net wat je onder " God " verstaat.

Als je God ziet als een persoon, dus als een soort supermens ,
een bewust denkende en handelende identiteit , dan begrijp ik
je stellingname. Maar zo zie ik God helemaal niet, dat wil zeggen
zo zie ik de [ hoogste Ene God ] niet.

Er is ook onderscheid tussen God , en de Heer God. Dit zijn begrippen
die niet hetzelfde betekenen. God kan men zien als de onpersoonlijke
Bron, het Principe , het onkenbare grenzeloze en de Heer God als het wezen dat in de geest ( = in de aard en natuur ) van dit Principe is gevormd. Wie dit onderscheid niet maakt of de betekenis niet kent
zal ieder die zich tot God wil verheffen dom en egoistisch vinden.

...........

~ wat u daar aanhaalt over de slang,  'de slang ' had daarin gelijk.
Laten wij begrijpen dat de slang het symbool is van goddelijke wijsheid.
Omdat geen ander gelijk kan zijn aan God , het Principe , werden degenen
die goddelijke wijsheid hadden verkregen " verbannen " . Dat is in deze
context geen negatief iets , maar juist zeer positief. Het is de manifestatie
van de goddelijkheid op zichtbare gebieden . " Door God verbannen " wil
wil net zo veel zeggen als het zich manifesteren van goddelijkheid vanuit de onzichtbare gebieden van de Ene Geest.

Je mag om het even welke "gnostische sleutel" willen steken in het "vermeende slot van de bijbel"... De oplettende lezer zal zien dat Genesis wel degelijk een verhaal schetst dat lijnrecht staat tegenover jouw betoog.

Je betoog roept een beeld op van een "transcedente Oppergod" tegenover een "boze demiurg" (de "God de Heer") die de mens voorhoudt dat het goede hem zal doden, terwijl de slang de mens juist opperste wijsheid influistert... Die suggestie (inclusief de omkering van de rollen van God en Slang) heeft de Kerk terecht al eeuwen bestreden. Oude wijn in een gescheurde zak.....

Er bestaat ook geen discontinuiteit tussen "oude" en "nieuwe" testament op dit punt...  Het Principe, waar je het over hebt is dezelfde als JHWH die hemel en aarde geeft geschapen, en tegen Adam zei: "neem die kennis van goed en kwaad niet tot je, want dat word je dood"....

Het Evangelie van Johannes begint met een bevestiging (en niet een tegenspreken) van de boodschap van Genesis 1:
In het begin was het Woord (en archè èn ho logos), het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.

En archè èn ho logos: in deze archè (dit Principe) was het Woord dat de wereld schiep, het Woord dat tot Adam sprak.... Deze letterlijke boodschap staat niet versleuteld in de Schrift.... Een sleutel, zoals jij hem aanreikt, is dus overbodig.... De kennis in de bijbel is niet esoterisch maar exoterisch.....
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 03:24:34 pm door Hendrik-NG »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 24, 2010, 03:25:37 pm »
beste mod,  het zou beter zijn alle onderwerpen naar LB te plaatsen, niet?

Een mens kan God niet kennen door zich de dogma`s van de aardse kerk te laten welgevallen. Men moet deze eerst volledig van zich afwerpen voordat het eigen innerlijke bewustworden van God op vruchtbare grond landt. Wie de werkingen van het Onkenbare niet beschouwt in een veel grotere context dan slechts de kerkelijke, kan niet met autoriteit spreken.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 24, 2010, 03:34:28 pm »

quote:

Ozombi schreef op 24 september 2010 om 15:25:
beste mod,  het zou beter zijn alle onderwerpen naar LB te plaatsen, niet?

Een mens kan God niet kennen door zich de dogma`s van de aardse kerk te laten welgevallen. Men moet deze eerst volledig van zich afwerpen voordat het eigen innerlijke bewustworden van God op vruchtbare grond landt. Wie de werkingen van het Onkenbare niet beschouwt in een veel grotere context dan slechts de kerkelijke, kan niet met autoriteit spreken.
Het werkelijk onkenbare is onkenbaar.... Tenzij het wordt geopenbaard.... (Of gewoon kenbaar is - maar waarom zou men hier dan "moeilijk" over doen????)

Geopenbaard door de "ingewijde": dan noemen we dat esoterische kennis....
Geopenbaard door de Onkenbare Zelf: dan noemen we dat exoterische kennis.... Openbaringskennis, dus....

Welke bron zou nu het meest betrouwbaar zijn, denk je??? God Zelf of een mens??? Hier raken we een "geloofskern"... Fide - vertrouwen...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 24, 2010, 03:35:41 pm »
beste hendrik,

Ik steek er geen gnostische sleutel in, maar een esoterische. Een sleutel die al sinds de Oudste tijd dezelfde sleutel is. Hoe jij mijn post op bepaalde punten denkt uit te kunnen leggen is volkomen onjuist. Sorry, maar exoterische kennis is zeker niet de kennis die door het Onkenbare is geopenbaard. Je draait de zaken volledig om. Er is slechts 1 esoterische leer , maar er zijn zeer vele exoterische leren.
Als je met allerlei vervormingen en verminkingen wilt werken dan houdt ik niemand tegen, maar het zal de vooruitgang niet bevorderen.

Het zou zo moeten zijn dat een mens geen enkel geschrift nodig heeft
om het goddelijke plan te volbrengen. Het Woord van God , dat tevens God IS , is niet uit te drukken in geschreven woorden. Het is een onzichtbaar spiritueel vuur geboren uit Waarheid.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 03:38:10 pm door Ozombi »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 24, 2010, 03:48:36 pm »
Mozes was een ingewijde . Johannes de Doper was een ingewijde en Jezus was een ingewijde. Zo ook is elk mens zijn eigen ingewijde. Drukt God zich niet uit in het zichtbare dmv alle vormen, zo ook de mens?

Van Johannes de Doper en Jezus de Christus is bekend dat zij vele jaren hebben doorgebracht en gestudeerd in de gebieden rond de Himalaya.
India,Tibet en al die gebieden waar Meesterschap te vinden was.
Zelfs Mozes was een ingewijde in die zin, of denkt men nu echt dat de oude
Egyptische kennis niet eSoterisch van aard was?

De bijbel is een afgeleid boek van nog veel oudere boeken, waaronder
de Gita. Door " bemiddeling " van sterfelijke opstellers van de bijbel zoals deze nu bekend is, werd deze kennis exoterisch. Ik mag hier dood neervallen (zal niet gebeuren) als dat niet zo is.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 24, 2010, 04:02:26 pm »

quote:

Ozombi schreef op 24 september 2010 om 15:35:
beste hendrik,

Ik steek er geen gnostische sleutel in, maar een esoterische. Een sleutel die al sinds de Oudste tijd dezelfde sleutel is. Hoe jij mijn post op bepaalde punten denkt uit te kunnen leggen is volkomen onjuist. Sorry, maar exoterische kennis is zeker niet de kennis die door het Onkenbare is geopenbaard. Je draait de zaken volledig om. Er is slechts 1 esoterische leer , maar er zijn zeer vele exoterische leren.
exoterisch
bestemd of geschikt voor iedereen en niet alleen voor ingewijden; algemeen toegankelijk; openbaar; publiek. Geopenbaarde kennis, dus...

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf bestaat er een niet te overbruggen kloof tussen het "Onkenbare" en het voor de mens kenbare... Tenzij het Onkenbare kenbaar wordt gemaakt (of al kenbaar is, maar dan is het dus niet onkenbaar)...

Wie zou in staat zijn om die kennis aan te reiken? Een beperkt mens of de Onkenbare Zelf??? Hoe komt een mens nu aan die kennis?? Daar is toch enkel eenrichtingverkeer mogelijk??? Vanuit "het Principe" naar de schepselen, en niet andersom!!!

Wat ik uit jouw post oppik, is dat de bijbelse boodschap niet openbaar, voor iedereen toegankelijk is, maar een versleutelde boodschap.... Dat mag je vinden, maar de boodschap in de bijbel presenteert zich als een, door God gegeven, algemeen toegankelijke boodschap..... Verkondigd door God Zelf (letterlijk: Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond)....
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 04:12:36 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 24, 2010, 04:06:17 pm »

quote:

Ozombi schreef op 24 september 2010 om 15:48:
Mozes was een ingewijde . Johannes de Doper was een ingewijde en Jezus was een ingewijde. Zo ook is elk mens zijn eigen ingewijde. Drukt God zich niet uit in het zichtbare dmv alle vormen, zo ook de mens?

Van Johannes de Doper en Jezus de Christus is bekend dat zij vele jaren hebben doorgebracht en gestudeerd in de gebieden rond de Himalaya.
India,Tibet en al die gebieden waar Meesterschap te vinden was.
Zelfs Mozes was een ingewijde in die zin, of denkt men nu echt dat de oude
Egyptische kennis niet eSoterisch van aard was?

De bijbel is een afgeleid boek van nog veel oudere boeken, waaronder
de Gita. Door " bemiddeling " van sterfelijke opstellers van de bijbel zoals deze nu bekend is, werd deze kennis exoterisch. Ik mag hier dood neervallen (zal niet gebeuren) als dat niet zo is.

Interessante stelling....

Volgens zijn buren is Hij niet weggeweest....

Mar 6:1 Hij vertrok weer en ging naar zijn vaderstad, gevolgd door zijn leerlingen. 2 Toen de sabbat was aangebroken, gaf hij onderricht in de synagoge, en vele toehoorders waren stomverbaasd en zeiden: ‘Waar haalt hij dat allemaal vandaan? Wat is dat voor wijsheid die hem gegeven is? En dan die wonderen die zijn handen tot stand brengen! 3 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 04:07:08 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 24, 2010, 04:54:48 pm »

quote:

Ozombi schreef op 24 september 2010 om 15:48:
Door " bemiddeling " van sterfelijke opstellers van de bijbel zoals deze nu bekend is, werd deze kennis exoterisch. Ik mag hier dood neervallen (zal niet gebeuren) als dat niet zo is.

Trouwens:

Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’

Ik verwacht OOK (wens je ook oprecht toe) dat hetgeen je voorstelt niet zal gebeuren...
Mijn inschatting: dat dit echter niet met "waarheid" te maken zal hebben maar met "geduld"....

edit:
NB: tijdens de fietstocht naar huis schoot mij te binnen dat je hier beweert dat de bijbelkennis exoterisch werd door "bemiddeling" van sterfelijke opstellers van de huidige bijbel. "Bestemd of geschikt voor iedereen en niet alleen voor ingewijden; algemeen toegankelijk", dus... Zonder noodzaak van externe sleutels te lezen voor eenieder. Je esoterische sleutel is dus overbodig...
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 09:02:37 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 25, 2010, 04:18:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 september 2010 om 16:06:
[...]

Interessante stelling....

Volgens zijn buren is Hij niet weggeweest....

Mar 6:1 Hij vertrok weer en ging naar zijn vaderstad, gevolgd door zijn leerlingen. 2 Toen de sabbat was aangebroken, gaf hij onderricht in de synagoge, en vele toehoorders waren stomverbaasd en zeiden: ‘Waar haalt hij dat allemaal vandaan? Wat is dat voor wijsheid die hem gegeven is? En dan die wonderen die zijn handen tot stand brengen! 3 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
Nee, maar Mozes is wel in Egypte grootgebracht en daar reageer je niet op! ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 25, 2010, 07:30:41 pm »
Exoterisch::: Wanneer dit woord wordt gebruikt met betrekking tot de grote stelsels van wijsbegeerte en godsdienst betekent het niet 'onjuist'. Het doelt alleen op leringen waarvan de sleutels niet openlijk zijn gegeven. Het woord schijnt te zijn voortgekomen uit de Peripatetische School in Griekenland en te zijn ontsproten aan het brein van Aristoteles. Het staat tegenover Esoterisch.
    Exoterie - dat wil zeggen, de uiterlijke en populaire formulering van religieuze en filosofische leringen - verhult de waarheid; de onwetendheid bespot in haar zelfverzekerdheid helaas altijd de waarheid; terwijl de esoterie de waarheid onthult.

Het mag toch duidelijk zijn dat de bijbel een exoterisch boek is, aangezien de juiste sleutels niet worden gegeven en de waarheid zodoende verhult.
Het is niet perse onjuist, maar wie de bijbel letterlijk neemt zonder sleutels
of onjuiste sleutels weet niet waar het over gaat. De esoterie geeft deze
sleutels wel, en vanuit die kennis post ik hier berichten.

Mag dat alstublieft ? Of wil men bepaalde dingen gewoon niet weten, omdat zou blijken dat men al te lang met " luchtkastelen " werkt ?

Beweer ook niet dat iemand als ik " De Heer God " op de proef stelt.
De Heer God, ofwel de Christus (in mijzelf) , stelt mij altijd op de proef.
Ben ik in staat zijn ideaal vast te houden en in de Geest te leven zodat
ik de beste mens zal zijn die ik kan zijn?

God en de Heer God zijn niet een verwisselbare term met een verwisselbare betekenis. De esoterie is zich daar zeer wel van bewust!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 25, 2010, 07:54:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 september 2010 om 16:18:
[...]

Nee, maar Mozes is wel in Egypte grootgebracht en daar reageer je niet op! ;)
Ik kan overal wel op reageren..... De rollen die bij Nag Hammadi zijn gevonden komen ook uit Egypte... En hoewel sommige geschriften aangeven een evangelie te zijn, is de boodschap toch wezenlijk anders dan die van de Evangeliën die in de bijbel zijn opgenomen...

Egyptische kennis staat niet per definitie gelijk aan bijbelse kennis... Sterker nog....  ;)

Er wordt boven zo veel beweerd over "connecties met Egypte"... Door Celsus, bijvoorbeeld, al in de derde eeuw:
Jesus had come from a village in Judea, and was the son of a poor Jewess who gained her living by the work of her own hands. His mother had been turned out of doors by her husband, who was a carpenter by trade, on being convicted of adultery [with a soldier named Panthéra]. Being thus driven away by her husband, and wandering about in disgrace, she gave birth to Jesus, a bastard. Jesus, on account of his poverty, was hired out to go to Egypt. While there he acquired certain (magical) powers which Egyptians pride themselves on possessing. He returned home highly elated at possessing these powers, and on the strength of them gave himself out to be a god.

Origenes heeft er al een heel boekwerk aan gewijd. Hoef ik niet over te doen... Hij kon trouwens veel beter schrijven dan ik, en zat "dichter bij het vuur"....  ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 25, 2010, 08:18:50 pm »

quote:

Ozombi schreef op 25 september 2010 om 19:30:
Exoterisch::: Wanneer dit woord wordt gebruikt met betrekking tot de grote stelsels van wijsbegeerte en godsdienst betekent het niet 'onjuist'. Het doelt alleen op leringen waarvan de sleutels niet openlijk zijn gegeven. Het woord schijnt te zijn voortgekomen uit de Peripatetische School in Griekenland en te zijn ontsproten aan het brein van Aristoteles. Het staat tegenover Esoterisch.
    Exoterie - dat wil zeggen, de uiterlijke en populaire formulering van religieuze en filosofische leringen - verhult de waarheid; de onwetendheid bespot in haar zelfverzekerdheid helaas altijd de waarheid; terwijl de esoterie de waarheid onthult.

Het mag toch duidelijk zijn dat de bijbel een exoterisch boek is, aangezien de juiste sleutels niet worden gegeven en de waarheid zodoende verhult.
Het is niet perse onjuist, maar wie de bijbel letterlijk neemt zonder sleutels
of onjuiste sleutels weet niet waar het over gaat. De esoterie geeft deze
sleutels wel, en vanuit die kennis post ik hier berichten.

Mag dat alstublieft ? Of wil men bepaalde dingen gewoon niet weten, omdat zou blijken dat men al te lang met " luchtkastelen " werkt ?

Beweer ook niet dat iemand als ik " De Heer God " op de proef stelt.
De Heer God, ofwel de Christus (in mijzelf) , stelt mij altijd op de proef.
Ben ik in staat zijn ideaal vast te houden en in de Geest te leven zodat
ik de beste mens zal zijn die ik kan zijn?

God en de Heer God zijn niet een verwisselbare term met een verwisselbare betekenis. De esoterie is zich daar zeer wel van bewust!
Ozombi... Je leeft nog... Zoals jij misschien verwachtte, maar ik toch ook vooral wenste....

Moet het eerste woord van je post niet ESOterisch zijn?? Ik heb je bijdrage nu 3x gelezen, en volgens mij lijk je dat te bedoelen...

Natuurlijk mag jij de bijbel uitleggen hoe je wenst... Jouw toepassen van "esoterische sleutels" komt m.i. neer op een geven van een allegorische uitleg van de Schrift. Allegoriseren kwam ook al in de Vroege Kerk voor (al was die uitleg vooral "Christocentrisch"). Ik ga dat dan echt niet verbieden.... Maar: het gevaar van de methode: je kan bij een dergelijke vorm van uitleg met een tekst echt ALLE kanten op... Zo veel exegeten, zo veel sleutels... Jouw sleutel is voor jou wellicht de enig juiste en je zal wellicht vinden dat die voor anderen ook "zaligmakend" zal zijn.... Maar wie zegt dat dat ook zo echt zo is??? Andere "sleutels" passen ook... Wat is dan de juiste????