quote:
idem
quote:
Al lijkt een discussie met een unitariër mij best interessant.
mwah... dat valt nogal tegen. Op dit forum hebben zulke discussies geregeld plaatsgevonden (ook nu nog het topic
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea). Het zijn goede plekken om de argumenten voor Jezus' goddelijkheid nog eens op een rijtje te krijgen. Mijn persoonlijke ervaring -- en gezien de reacties van anderen in die topics sta ik niet alleen -- wordt er amper inhoudelijk op argumenten ingegaan, in ieder geval niet door de op dit forum aanwezige WTG'ers.
Zo ben ik bv. al maanden aan het wachten op inhoudelijke antwoorden op een veertien tal punten (
Nunc op 13 april, en
Nunc op 3 augustus, herhaling van de punten, de tegenwerpingen en de weerlegging daarvan) en meer recentelijk wacht ik al weken op een inhoudelijk en niet ontwijkend antwoord op de vrij simpele vraag met Wie Jezus samen op de troon zit. Op zich niet zo'n lastige vraag, aangezien Jezus het antwoord zelf geeft (Opb.3:21
"... net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.") maar kennelijk toch ook weer wel heel lastig vanwege de implicaties die het antwoord heeft: Jezus en de Vader die de regeringsmacht delen!
Een paar dagen geleden heb ik in dat topic een kort overzicht geplaatst met een selectie van argumenten die Jezus'
Goddelijkheid bewijzen. Ik heb geprobeerd ze in verschillende categorieën onder te brengen, want niemand heeft wat aan 100x hetzelfde argument (omdat een bepaald vers of een bepaalde constructie gewoon zoveel keer in het NT voorkomt). Ik herhaal mezelf dus maar weer eens:
Jezus heeft dezelfde macht als de VaderEerst maar eens een oude vraag: met Wie zit Jezus op de troon?. Het antwoord staat in Openbaring 3:21 en is daar voor iedereen glashelder na te lezen:
" (...) gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.". Ik herhaal ten overvloede, dat tronen (of ze nu letterlijk of figuurlijk zijn!) symbolen van macht zijn. Jezus deelt de goddelijke macht van de Vader, zit met de Vader op diens troon. Ter bevestiging van dit punt, zie Opb.22:1 en 3 waar het consequent gaat over de troon van de Vader
en het Lam (terwijl het eerder in Opb. niet zo geformuleerd werd - in Opb. zie je de troonbestijging van Jezus na zijn menswording, het weer oppakken van Zijn majesteit, zie ook Fil.2)
Jezus deelt het "Eerste en Laatste"-zijn met de VaderOpenbaring 1:17 + 22:13 en Jesaja 44:6 + 48:12
Jezus en de Vader zijn dus op dezelfde manier de eerste en de laatste van alles. Een eigenschap die JHWH met nadruk gebruikt om Zichzelf in de profetieën Jesaja te identificeren en definieren.
Jezus krijgt eer zoals de VaderVergelijk Openbaring 5 en 7. Beide krijgen zevenvoudige eer. Jezus heeft het hier ook over in Joh.5:23 waar Hij erover spreekt dat Hij (bij de opstanding) eer krijgt zoals de Vader. Maar JHWH maakt het vrij duidelijk dat Hij zijn eer niet aan een
ander geeft (diverse OT plekken). Jezus krijgt dezelfde eer als de Vader en is dus niet "een ander" maar ook JHWH
Jezus is Schepper, net als de VaderHebr.1:10 toont aan dat Jezus schepper is op dezelfde manier als de Vader (en niet als wezen dat zelf eerst geschapen is) want de auteur van Hebreeën schrijft dat ps.102 (over JHWH als schepper) er staat vanwege Jezus. Een JHWH-citaat wordt van toepassing verklaard op Jezus.
Jezus draagt de naam van de Vader (JHWH)- Hebr.1:10, Ef.4:8ev, etc. Op meerdere plaatsen wordt een OT citaat dat duidelijk over JHWH gaat, op Jezus van toepassing verklaard.
- Volgens het OT is de naam JHWH de naam waarin we behouden worden, maar volgens het NT is het de "naam van Jezus" (Joh.2:31, Hand.4:12)
- JHWH is de enige verheven naam (ps.148) maar volgens Paulus heeft Jezus een naam gekregen die boven alle namen verheven is (Fil.2:6ev). Maar er is maar
één kandidaat voor zo'n naam: JHWH
- Jezus zegt in Joh.17:11-12 tweemaal dat Hij de naam van de Vader heeft gekregen.
Jezus is de "goede Herder" terwijl niemand goed is dan God alleen- Joh.10, Marcus 10
- JHWH maakt in het OT duidelijk dat
Hij de (goede) Herder is
Jezus wordt met 'mijn Here en mijn God' aangesprokenzie Joh.20:28. Dat is de enige keer dat iemand anders dan de Vader zo aangesproken wordt. Dus uitvluchten dat Mozes ook 'als een god' voor de farao was, werken niet. Mozes wordt namelijk niet met deze verheven aanspreektitel aangesproken door 'aanbidders'. Ook de uitvlucht dat het om een uitroep van verbazing zou gaan (een soort
"oh my god") is absurd, aangezien daar helemaal geen bewijzen voor zijn. Zo'n misbruik van Gods naam is een moderne vinding (helaas).
Jezus is de éne Rechter, net als JHWHzie Jacobus 4:12 en 5:7-9. Jacobus kon niet tellen, of hij wilde gewoon duidelijk maken dat Jezus en de Vader op een zeer duidelijke manier één waren.
Jesaja zag Jezus' heerlijkheid, maar Jesaja zag JHWHvolgens Jesaja zelf zag Jesaja JHWH (Jes.6:1-10). Maar volgens Johannes zag Jesaja Jezus (Joh.12:38-41). Jesaja noemt wel engelen die hij ook zag, maar noemt Jezus niet en schreef omdat hij JHWH zag, maar volgens Johannes profeteerde/schreef Jesaja
juist omdat hij Jezus zag.
Jezus is volgens het NT de JHWH die zou komen volgens de OT profetieën- zie Marcus 1:1-3. Daar (en in de parallellen bij andere evangelisten) wordt verwezen naar Jesaja 40 en Maleachi 3. In beide gevallen wordt er geprofeteerd dat JHWH zal komen, maar de evangelisten passen dat op Jezus toe. JHWH is degene die zal komen, en Jezus is degene die ten tonele verschijnt.
- Jezus zelf bevestigt dit door Maleachi 3:1 waar staat
"Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; " te citeren als:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal (Mat.11:10). De JHWH die komt (Mal.3 - "mijn aangezicht") blijkt complexer te zijn dan we dachten, want Jezus kan erover spreken als "uw aangezicht", als te onderscheiden van de Vader.
(gisteren bedacht ik me dat er nog een tweetal belangrijk argumenten toegevoegd kan worden nieuwe categorie.)JHWH is de bruidegom, Jezus is de bruidegom:
In het OT (bv. Hosea 2 heel duidelijk) poneert JHWH God zich als bruidegom van de gelovigen (Israel). Maar in het NT is het altijd Jezus die zo neergezet wordt. Voorbeelden daarvan zijn de gelijkenis waar Jezus zichzelf de bruidegom noemt (Mat.9:15) en natuurlijk de "bruiloft van het Lam" in Openbaring 19:6-9 en het betoog in Efeze 5 waar Paulus het huwelijk vergelijkt met de liefde van Christus (niet de Vader!) voor de gemeente.
De Joden zelf begrepen dat Jezus zichzelf met God gelijk steldeHierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde. (Joh.5:18.)
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. (Joh.10:33.)
Je vraagt je toch af hoe het kan dat Jezus:
- de macht van de Vader heeft/deelt
- net als de Vader de Eerste en de Laatste is
- dezelfde eer krijgt als de Vader
- de schepper is, op dezelfde manier als de Vader
- de naam van de Vader draagt (JHWH)
- de "goede Herder" is net als de Vader (en niemand is goed behalve God alleen!)
- aangesproken wordt met "mijn Here en mijn God" net als de Vader
- de éne Rechter is, net als de Vader
- door Jesaja gezien werd volgens Johannes, terwijl Jesaja stellig claimt JHWH gezien te hebben
- de profetieën van de komende JHWH vervult
- Jezus claimt de bruidegomrol die JHWH heeft.
- de joden
begrepen dat Jezus zichzelf aan God gelijkstelde/maakte.
Voor iemand zonder dogmatische vooroordelen, lijkt het er toch verdacht veel op dat Jezus dezelfde status/hetzelfde wezen heeft als de Vader. Allerlei cruciale goddelijke eigenschappen van de Vader, blijkt Jezus met Hem te delen. En Jezus wordt als JHWH geïdentificeerd in de vervulling van allerlei profetieën en OT teksten over JHWH.