quote:
Piebe schreef op 21 september 2010 om 10:53:[...]
Goed, kun je me dan ook even aantonen waar Elia en Elisa 'Wonderlijk, Raad, Sterke God en Vredevorst' genoemd worden? Immers, dat zijn eveneens de namen die
de zoon zou dragen over wie Jesaja profeteerde. Bovendien als jij deze profetie uitsluitend betrekt op de profeten omdat Jezus volgens jou niet de eeuwige vader is, dan neem je stelling tegen de uitleg van 'de kerk der eeuwen' die hierin een verwijzing naar de Messias ziet!
Het is heel eenvoudig, Jesaja profeteert niet over Elia en Elisa maar over Jezus Christus.
De namen van de Zoon die de heerschappij op zijn schouder heeft zijn:
- Wonderlijk
- Raad
- Sterke God
- Vader der eeuwigheid
- Vredevorst
We lezen in Richteren 13,18 dat de naam van de Engel des Heeren
Wonderlijk is welke door Christenen als een voorafbeelding van Jezus wordt gezien en niet van de profeten Elia en Elisa.
En
Raad (Raadsman) slaat ook op God, want wie zou hem advies (Jes 40,13; Rom 11,34) kunnen geven?
We lezen in Jesaja 10,21 dat het overblijfsel van Jakob zich zou bekeren tot de
sterke God en wordt daar soms Elia of Elisa mee bedoelt?
Het woord
Vredevorst betekent prins van de vrede en een prins is een zoon van de koning. Jezus is de zoon van de Koning der koningen (Dan 2,37) en dat maakt hem de Prins der prinsen. Voorts staat er dat de grote vorst Michael, welke volgens de JG's een voorafbeelding van Jezus is, de vrede zou brengen (Dan 12,1) voor het volk van God, de christenen.
Vader der eeuwigheid zou de enige van alle namen zijn die niet betrekking heeft op de Zoon die ons geboren is en dat lijkt mij een onjuiste constatering die zijn oorsprong vindt in de vermeende realiteit dat Jezus koste wat het kost niet de Vader kan zijn.
Opvallend is dat God zijn zoon reeds ten tijde van David verwekte (Ps 2,7) nog voordat Maria geboren was. Hieruit blijkt dat er geen vrouw aan te pas te kwam, wat een teken is dat we het geestelijk dienen op te vatten. Wat we hieruit leren is dat de Zoon die God zichzelf zonder tussenkomst van een vrouw genereerde, precies dezelfde
'genen' als de Vader bezat en een exacte kopie van Zichzelf was. Deze
kopie had dezelfde eigenschappen als de enige God die een Geest is (Joh 4,24) waaronder ook almacht en het feit dat God zonder begin en zonder einde is. Dit zijn allemaal eigenschappen die per definitie niet te kopiëren zijn en welke Paulus toeschrijft aan de hoogste priester Melchizedek. Hierdoor kunnen we vaststellen dat de Vader en de Zoon één en Dezelfde, niet van elkaar te onderscheiden God zijn, die zich op meerdere manieren manifesteert. Kortom, de Zoon is dus de Vader van het vleesgeworden woord. Toen Jezus tegen de apostelen zei dat hij opsteeg naar uw Vader en mijn Vader (Joh 20,17) bedoelde hij de Zoon die de Vader gegenereerd had, reeds voor de geboorte van Maria, zonder tussenkomst van een vrouw.
Heb 71 Want deze Melchisedek, koning van Salem, priester van de allerhoogste God, die Abraham bij zijn terugkeer na het verslaan van de koningen tegemoet kwam en hem zegende, 2 aan wie ook Abraham een tiende van alles gegeven heeft, is vooreerst, volgens de uitlegging (van zijn naam): koning der gerechtigheid, vervolgens ook: koning van Salem, dat is:
koning des vredes (Vredevorst zie Jes 9,5) 3 zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde des levens, en, aan de Zoon van God gelijkgesteld, blijft hij priester voor altoos.
Het gaat er om dat wij de vader leren kennen (Zoon, Wonderlijk, Raad, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst, Melchizedek, Hogepriester in eeuwigheid etc) en dat we weten dat hij in Jezus was.
Joh 10,38Maar indien Ik ze doe, en zo gij Mij niet gelooft, zo gelooft de werken; opdat gij moogt bekennen en geloven, dat de Vader in Mij is, en Ik in Hem.