Auteur Topic: Van Sabbat naar zondag..  (gelezen 24472 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #100 Gepost op: december 01, 2010, 09:11:46 pm »
Via Hebreeën 3 en 4 ben ik eens terug gaan "bladeren" in bijbel en concordantie naar de betekenis van het woord κατάπαυσις (katapausis - rustplaats) en het hebreeuwse equivalent menuchah. Natuurlijk kwam ik uit bij Psalm 95, waaruit de schrijver van de Hebreeënbrief citeert:

Daarom heb Ik gezworen in mijn toorn:
Tot mijn rustplaats (katapausis - menuchah) zullen zij niet komen!

Hier, in deze Psalm, wordt gesproken over de Exodus, en het (niet mogen) binnentrekken in het Beloofde Land. Deuteronomium 12 wijst hier vooruit:
12:9 Weliswaar bent u nu nog niet binnen de veilige grenzen van het gebied dat de HEER, uw God, u zal geven, 12:10 maar straks steekt u de Jordaan over om u in het land dat de HEER u in eigendom geeft, te vestigen. Als hij u eenmaal vrede heeft gegeven door u te verlossen van de vijanden die u omringen, en u leeft er ongestoord, 12:11 dan mag u zich alleen maar naar de ene plaats begeven die de HEER, uw God, zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen.

Het binnengaan in de rust (de menuchah) is verbonden met de plaats die God zal uitkiezen om zijn Naam te laten wonen (op het moment "dat alle vijanden gemaakt zijn tot een voetenbank").

Uiteindelijk kom je dan uit bij 1 Koningen 8: de gebeden/toespraken van Salomo na het moment dat God zijn tempel heeft ingewijd: 8:10 Zodra de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen, vulde een wolk de tempel van de HEER. 8:11 De priesters konden hun dienst niet meer verrichten, want de majesteit van de HEER vulde de hele tempel.

En ineens komen hier alle lijnen samen:
- David is door God gekozen om zijn volk Israël te regeren. 8:16
- Nog nooit heeft God een plaats aangewezen waar zijn Naam zou wonen, maar nu heeft de zoon van David een huis gebouwd voor de Naam van God. 8:16
- Let wel dat de belofte van God was: " Je zoon, die uit jou zal voortkomen, die zal voor mijn naam een huis bouwen." (Dat HOEFT Salomo niet noodzakelijkerwijs te zijn, ook al haalt deze zelf de belofte aan...)
- Hier eindigt de Exodus pas daadwerkelijk: ‘Geprezen zij de HEER, die zijn volk Israël rust (katapausis, menuchah) heeft gegeven, zoals hij heeft beloofd. Niet één van de beloften die hij bij monde van zijn dienaar Mozes heeft gedaan, is onvervuld gebleven. 8:56
- En die Exodus eindigt met het wonen van God bij zijn volk. In zijn Tempel...

Rust: God bevrijdt zijn volk en gaat temidden van dat volk wonen op zijn Heilige Berg.

Maar dan volgt de ontrouw van het volk, ballingschap en verwoesting van de Tempel. Maar ineens: Luid klinkt een stem in de woestijn... Een nieuwe Exodus? En er is ineens een man die beweerde: “Ik kan de tempel van God afbreken en in drie dagen weer opbouwen”’ en hiermee op Zichzelf doelde. En ineens komen alle lijnen opnieuw samen. Want is Hij, die Zoon van David, in drie dagen weer verrezen en heeft Hij zo bewezen Gods Tempel te zijn, God met ons?? Is Hij op die manier Gods Kroon op Zijn eigen schepping???

En is Hij hiermee ook de rustplaats waar onze Exodus definitief eindigt?? Het ultieme moment van de Schepping waarop God rust. Rust met ons en bij ons en door ons en voor ons?

Onze Menuchah is geworden??? Onze Sabbat... Op de Opstandingsdag.... Ik denk het wel....
« Laatst bewerkt op: december 01, 2010, 09:27:37 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #101 Gepost op: december 01, 2010, 09:54:44 pm »
Jezus vergeleek zijn eigen lichaam met de tempel (Joh 2,21) en zei dat de Vader in hem was (Joh 10,38) en na de opstanding was het collectief van de gelovigen de tempel van God geworden.

2 Kor 6,16
Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel van de levende God; gelijk God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn.

Paulus betrok dit op de eerste eeuw, de geestelijke Exodus die een vervulling was van de eerste letterlijke was in zijn tijd tot zijn einde gekomen, want God woonde weer bij zijn volk, echter nu in hen en onder hen en niet langer in een tempel die met mensenhanden gemaakt wordt.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2010, 09:55:48 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #102 Gepost op: december 01, 2010, 10:18:15 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 december 2010 om 21:54:
Jezus vergeleek zijn eigen lichaam met de tempel (Joh 2,21) en zei dat de Vader in hem was (Joh 10,38) en na de opstanding was het collectief van de gelovigen de tempel van God geworden.

2 Kor 6,16
Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel van de levende God; gelijk God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn.

Paulus betrok dit op de eerste eeuw, de geestelijke Exodus die een vervulling was van de eerste letterlijke was in zijn tijd tot zijn einde gekomen, want God woonde weer bij zijn volk, echter nu in hen en onder hen en niet langer in een tempel die met mensenhanden gemaakt wordt.
En dan zal hier (schat ik in) het punt zijn, waarop "Calvijn" zegt: "het maakt niet uit wanneer de Gemeente samenkomt, maar ALS die Gemeente samenkomt dan IS het Sabbat. Want God-met-ons...."

(let wel dat ik in eigen woorden hier probeer samen te vatten wat ik eerder in dit topic las over het standpunt van Calvijn.... En dat was eigenlijk niet meer, dan dat het z.i. niet uitmaakt op welke dag we samenkomen....)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #103 Gepost op: december 02, 2010, 11:33:05 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 december 2010 om 22:18:
[...]

En dan zal hier (schat ik in) het punt zijn, waarop "Calvijn" zegt: "het maakt niet uit wanneer de Gemeente samenkomt, maar ALS die Gemeente samenkomt dan IS het Sabbat. Want God-met-ons...."

(let wel dat ik in eigen woorden hier probeer samen te vatten wat ik eerder in dit topic las over het standpunt van Calvijn.... En dat was eigenlijk niet meer, dan dat het z.i. niet uitmaakt op welke dag we samenkomen....)
Ik zou het anders formuleren, want dat de Christenen in de rust zijn gegaan is vanwege het geloof in Christus en hangt niet af van de samenkomsten. Dus ALS de gemeente samenkomt is het nog STEEDS sabbat.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #104 Gepost op: december 02, 2010, 12:17:34 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 11:33:
[...]
Ik zou het anders formuleren, want dat de Christenen in de rust zijn gegaan is vanwege het geloof in Christus en hangt niet af van de samenkomsten. Dus ALS de gemeente samenkomt is het nog STEEDS sabbat.
Dat verbaast me niet, want ik weet dat we een ander idee hebben bij het houden van Gemeentelijke samenkomsten....

Toch spreekt ook de schrijver van de Hebreeënbrief geen losse individuen aan, maar spreekt hij vaak in de 1e en 3e persoon meervoud:

Heb 4:1 Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan. 2 Want aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam. 3 Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd!

God is bij zijn volk, zijn volk gaat de rust in... En over het algemeen spreek je als je slechts 1 individu op het oog hebt niet over een volk.... De Hebreeënschrijver ziet dus Gods volk de rust ingaan... De Gemeente... En daar mag ook jij bij horen......

We moeten ervoor waken dat iemand van ons ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan.....  ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #105 Gepost op: december 02, 2010, 12:56:17 pm »
Ik denk dat we het in elk geval eens zijn dat het collectief van de gelovigen het lichaam van Christus is en wat leert Paulus over dat lichaam?

'En die ons dunken de minst eervolle leden van het lichaam te zijn, die doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering.' (1 Kor 12,23)

Ook al zie je me niet in de kerk, dat wil niet zeggen dat ik geen lid van het lichaam ben. Dus ik laat de zondagse samenkomsten met graagte aan mij voorbijgaan en draai me nog een keer om!
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 12:56:41 pm door Piebe »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #106 Gepost op: december 02, 2010, 02:36:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 12:56:
Ook al zie je me niet in de kerk, dat wil niet zeggen dat ik geen lid van het lichaam ben. Dus ik laat de zondagse samenkomsten met graagte aan mij voorbijgaan en draai me nog een keer om!

offtopic: Ik heb twee weken geleden nog gepreekt over Philippensen 2:1-4:

"Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, maar ieder (lette) ook op dat van anderen."

Vrij vertaald: áls je zegt een Christen te zijn, lééf er dan ook naar en wees niet egoïstisch maar kijk ook naar een ander om. Práát met elkaar. Zórg voor elkaar. Een gemeenschap vormen vereist nederigheid!
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 02:37:05 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #107 Gepost op: december 02, 2010, 02:43:16 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 december 2010 om 14:36:
[...]

offtopic: Ik heb twee weken geleden nog gepreekt over Philippensen 2:1-4:

"Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, maar ieder (lette) ook op dat van anderen."

Vrij vertaald: áls je zegt een Christen te zijn, lééf er dan ook naar en wees niet egoïstisch maar kijk ook naar een ander om. Práát met elkaar. Zórg voor elkaar. Een gemeenschap vormen vereist nederigheid!
Dat jij meent te kunnen concluderen dat ik niet leef als een christen enkel uit het feit dat ik op zondag niet naar de kerk ga, toont mij eens te meer aan dat je van die diensten weinig hebt opgestoken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #108 Gepost op: december 02, 2010, 03:45:13 pm »
Je leest meer in Zwevers citaat dan hij er in stopt, Piebe.
Het citaat laat imho duidelijk zien dat dat christen zijn een kwestie is van naar elkaar omzien. Daarvoor moet je elkaar ontmoeten (kunnen en willen), lijkt me. Voor mij is het om het even of dat ontmoeten nu op vrijdag, zaterdag, zondag of een andere dag is. Een internetforum vind kwalitatief onvoldoende, al kun je via een forum ook elkaar bemoedigen en dienen. Een forum laat te veel ruimte voor verkeerde interpretaties...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #109 Gepost op: december 02, 2010, 06:03:43 pm »

quote:

elle schreef op 02 december 2010 om 15:45:
Je leest meer in Zwevers citaat dan hij er in stopt, Piebe.
Het citaat laat imho duidelijk zien dat dat christen zijn een kwestie is van naar elkaar omzien. Daarvoor moet je elkaar ontmoeten (kunnen en willen), lijkt me. Voor mij is het om het even of dat ontmoeten nu op vrijdag, zaterdag, zondag of een andere dag is. Een internetforum vind kwalitatief onvoldoende, al kun je via een forum ook elkaar bemoedigen en dienen. Een forum laat te veel ruimte voor verkeerde interpretaties...

Kun en wil je mij ontmoeten Elle?

Bovendien kunnen jullie je allemaal vinden in de leer van de kerk waar je naartoe gaat, maar er zijn niet zo gek veel gemeenten waar gepreekt wordt dat Jezus al is teruggekomen. Indien er zo'n gemeente was zou ik misschien wel gaan.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 06:08:04 pm door Piebe »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #110 Gepost op: december 02, 2010, 08:40:09 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 14:43:
Dat jij meent te kunnen concluderen dat ik niet leef als een christen enkel uit het feit dat ik op zondag niet naar de kerk ga, toont mij eens te meer aan dat je van die diensten weinig hebt opgestoken.

Alles wat ik concludeer, is dat Paulus je aanspoort om één van geest te zijn met je broers en zussen, als je zegt een Christen te zijn, en dat zoiets nederigheid vereist.

Ik zie niet goed in hoe je één van geest wil zijn met je broers en zussen als je hen niet regelmatig ontmoet, maar ik zeg niet dat dat persé de zondagse eredienst is. Je mag er zelf je conclusies uit trekken, ik ken je persoonlijke situatie voor de rest niet!

Ik heb die preek overigens gehouden in de context van de UK, waar zo'n 55% van de mensen zégt Christen te zijn, maar nog minder dan 15% echt naar de kerk gaat en actief vorm geeft aan de gemeenschap. Dat zou dus echt niet moeten, volgens Paulus. Als Jezus bereidt is om aan het kruis te sterven terwijl Hij nota bene God zelf is, dan moeten wij toch zeker dat voorbeeld van nederigheid volgen in ons contact met medechristenen (Phil. 2:5-11)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 08:41:33 pm door Zwever »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #111 Gepost op: december 02, 2010, 09:31:41 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 december 2010 om 20:40:
[...]

Alles wat ik concludeer, is dat Paulus je aanspoort om één van geest te zijn met je broers en zussen, als je zegt een Christen te zijn, en dat zoiets nederigheid vereist.
Toch zijn hedendaagse christenen alles behalve een met elkaar.

quote:

Ik zie niet goed in hoe je één van geest wil zijn met je broers en zussen als je hen niet regelmatig ontmoet, maar ik zeg niet dat dat persé de zondagse eredienst is. Je mag er zelf je conclusies uit trekken, ik ken je persoonlijke situatie voor de rest niet!
Inderdaad en daarom is het extra link om te oordelen op basis van die weinige info dat ik niet als een christen zou leven, want dat weet je niet.

quote:

Ik heb die preek overigens gehouden in de context van de UK, waar zo'n 55% van de mensen zégt Christen te zijn, maar nog minder dan 15% echt naar de kerk gaat en actief vorm geeft aan de gemeenschap. Dat zou dus echt niet moeten, volgens Paulus. Als Jezus bereidt is om aan het kruis te sterven terwijl Hij nota bene God zelf is, dan moeten wij toch zeker dat voorbeeld van nederigheid volgen in ons contact met medechristenen (Phil. 2:5-11)
Ik zie het verband wat jij schetst tussen de kruisiging van Jezus en het verplichte kerkbezoek niet. Wil je dat eens specificeren?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #112 Gepost op: december 03, 2010, 05:28:28 am »

quote:

Vince schreef op 01 december 2010 om 11:27:
@ Vanitas vanitatum... Je haalt niet Bijbelse bronnen aan waar ik vanuit mijn overtuiging niets mee doe. Zoals Openbaring schrijft (uit het hoofd, geen letterlijk citaat): Wee diegene die één jota of tittel toevoegd of veranderd aan de Bijbel. Hier sta ik dan ook 100 % achter.

Vince, ik waardeer je ijver voor het Woord van God als enige autoriteit.

In deze discussie gaat het echter over een interpretatie-kwestie: Hoe moeten we dat autoritaire woord opvatten? De een haalt er dit uit, de ander dat. In zulke gevallen is het goed om je af te vragen of er historische aanwijzingen zijn t.a.v. die interpretatie. Ik vind de Didache een fijne bron omdat het in tijd heel dicht bij de apostolische periode staat. Als je dit document leest zie je ook dat het grootste deel direct uit de bergrede en andere Bijbelse passages komt. Tenzij je betwist dat de Didache inderdaad een heel oud getuigenis is van de apostolische, christelijke kerk rond 100 nC, is het een goede bron.

Daar komt nog bij dat anderen historische claims gemaakt hebben op grond van buitenbijbelse bronnen. Bijvoorbeeld de bewering dat de zondag als rustdag pas is ingevoerd rond 400 nC. Mijn citaat uit de Didache was er vooral op gericht om dit gerucht te weerspreken.

Ik vind het prima om op grond van bijbelse argumenten verder te discussieren. Wat ik probeerde aan te tonen is dat er goede reden is om aan te nemen dat de eerste generatie christenen heel bewust zondagvierders waren. Het gaat terug tot de tijd van de apostelen, wellicht, en zeker tot de tijd van hun directe leerlingen.

Als het waar zou zijn dat zondagsviering tegen de leer van Jezus in gaat, denk je niet dat de apostelen en hun directe leerlingen daar een stokje voor gestoken zouden hebben?

quote:

De vervangingen waar Vanitas over spreekt zijn er niet. Het zijn geen vervangingen. Christus is altijd de hogepriester geweest. Zie het verschil tussen fysiek Israel, geestelijk Israel, het hier en nu en hetgeen nog moet gebeuren.

Ik ben het hier in zekere zin mee eens. Christus was altijd de uiteindelijke hogepriester, en al in het OT was zijn offerwerk de grond waarop de gelovigen gered werden. (Hierin sta ik tegenover dispensationalisten, die zeggen dat God in verschillende stadia van de geschiedenis verschillende wegen ten behoud voorschreef.)

In het OT Israel was er een hogepriester (Aaron & Zn.) die op rituele wijze de Christus vertegenwoordigde. Een plaatje, een voorafschaduwing zo je wilt. Het boek Hebreeen maakt dit duidelijk, en laat ook meteen zien dat de Levitische hogespriester nooit meer dan een plaatje kon zijn--al was het alleen maar omdat hij zelf een zonder was!

De vervanging die plaats vond -- en ik denk dat jij, Vince, het daar wel mee eens kan zijn -- is dat in de plaats van de rituele verwijzing er nu helder zicht is op de achterliggende geestelijke werkelijkheid. Wij zien geen Aaron meer, maar Christus zelf. Onze zaak wordt niet door de hogepriester langs het voorhangsel gedragen, maar wij komen zelf tot de troon van genade. Ik durf hier best van "vervangen" te spreken. Hebreeen zegt dat de tempelrituelen bezig waren te verdwijnen.

Nu een stapje verder: ook de zaterdagse sabbatviering was een plaatje van de geestelijke sabbat, het rusten in God. In Christus is ook dat plaatje overbodig geworden, net als de Levitische priesters, offers, voorhangsel, tabernakel, en noem maar op.

Zowel degenen die zich vastpinnen op de zaterdag als zij die vinden dat alleen de zondag mag zitten er naast, daarom. Het ritueel heeft afgedaan; het werkelijke is gekomen.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 05:37:58 am door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #113 Gepost op: december 03, 2010, 09:08:07 am »
Mooi gesproken Qohelet, daar kan ik alleen maar amen op zeggen!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #114 Gepost op: december 03, 2010, 09:53:23 am »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 18:03:
[...]

Kun en wil je mij ontmoeten Elle?

Bovendien kunnen jullie je allemaal vinden in de leer van de kerk waar je naartoe gaat, maar er zijn niet zo gek veel gemeenten waar gepreekt wordt dat Jezus al is teruggekomen. Indien er zo'n gemeente was zou ik misschien wel gaan.
Je draait de zaak om, Piebe. Jij stelt onderdeel uit te maken van het lichaam van Christus, en je stelt tegelijkertijd dat je in het geheel geen behoefte hebt om -irl- anderen op te zoeken (virtueel wel, anders was je hier niet). Paulus stelt dat -wanneer je claimt christen te zijn- anderen moet opzoeken om hen tot steun te zijn. Hij wijst op een bereidheid te geven, te dienen.
En wanneer Zwever dat citeert voel je je aangevallen. Wanneer ik daarop inga, vraag je naar mijn bereidheid te geven (wat ik doe, imho, middels bijv dit forum en middels mijn kerkelijke gemeente). Maar daarmee verschuif je alleen de aandacht voor jouw rol als deel van het Lichaam van Christus weg.
Je hoeft -van mij- niet naar een gemeente. Paulus wijst er slechts op dat deel uitmaken van het Lichaam niet kan zonder bereidheid je ervoor in te zetten. Dat veel mensen dat praktisch inrichten in gemeenten en denominaties, wil niet zeggen dat dat de enige manier is. Huiskringen, studiegroepen of iets pro-actiefs als het leger des heils: voor mij zijn dat ook prima manieren om je christen zijn vorm te geven.

Edit: overigens denk ik dat er voldoende aanwijzingen in het NT te vinden zijn om te kunnen stellen dat het 'goed' is om wekelijks als Lichaam samen te komen om God te loven en om onderwezen te worden. Nog afgezien van dat het noodzakelijk is -volgens Paulus- om met grote regelmaat met elkaar Christus' offer te gedenken. Maar dat is dus niet op basis van het 4e gebod, imho.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 03:05:25 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #115 Gepost op: december 03, 2010, 02:57:30 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 21:31:
Toch zijn hedendaagse christenen alles behalve een met elkaar.

Inderdaad.

quote:

Inderdaad en daarom is het extra link om te oordelen op basis van die weinige info dat ik niet als een christen zou leven, want dat weet je niet.

Ik oordeelde helemaal niet, ik zei alleen dat je wel regelmatig met broers en zussen in de Heer moet samenkomen om één van Geest te kunnen zijn. Als jij dat op andere manieren doet, dat kan. Ik heb het niet specifiek over jou, ik reageerde gewoon in het algemeen op de opmerking dat je je rustig op zondag nog eens om kan draaien. Daar kunnen meerdere redenen achter liggen.

quote:

Ik zie het verband wat jij schetst tussen de kruisiging van Jezus en het verplichte kerkbezoek niet. Wil je dat eens specificeren?
Ja, maar dat wordt heel erg off-topic. Bovendien heb ik het niet zozeer over kerkbezoek, maar over regelmatige gemeenschap met je 'familie' en een nederigheid in omgang met elkaar. Philippenzen 2:1-11 legt dat behoorlijk duidelijk uit.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #116 Gepost op: december 03, 2010, 11:54:21 pm »

quote:

elle schreef op 03 december 2010 om 09:53:
[...]
Edit: overigens denk ik dat er voldoende aanwijzingen in het NT te vinden zijn om te kunnen stellen dat het 'goed' is om wekelijks als Lichaam samen te komen om God te loven en om onderwezen te worden. Nog afgezien van dat het noodzakelijk is -volgens Paulus- om met grote regelmaat met elkaar Christus' offer te gedenken. Maar dat is dus niet op basis van het 4e gebod, imho.

De Heidelbergse Catechismus in z'n uitleg van het vierde gebod legt de nadruk op het ondersteunen van scholen (voor predikers) en liefdadigheidswerk; en natuurlijk het rusten van boze werken. Geen van die dingen zit echt op een dag vast. Het enige dat planning en de keus van een tijd vergt is het bijeenkomen met de gemeente om het Woord te horen.

Dat past goed bij wat elle hier zegt: ja, we hebben plicht (en vooral: reden!) om samen te komen als gemeente om God te prijzen, maar dat is niet vanwege een OT gebod. We zijn gezegend met rituelen (doop, avondmaal) maar er is geen strikte wetgeving over wanner, waar, en hoe. De interpretatie van vierde gebod is er niet een van vervangen van een dag door een ander, maar van doorsteken naar het onderliggend principe (Gods redding vieren) en dat op verstandige wijze toepassen in de NT situatie.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #117 Gepost op: december 04, 2010, 09:20:06 am »

quote:

elle schreef op 03 december 2010 om 09:53:
 en je stelt tegelijkertijd dat je in het geheel geen behoefte hebt om -irl- anderen op te zoeken (virtueel wel, anders was je hier niet).
Wat ik schreef is dat ik geen behoefte heb om op zondag naar de kerk te gaan en dat is heel wat anders als wat jij nu stelt. De reden dat ik hier kom is om een inhoudelijk gesprek over de Bijbel te hebben en de mensen die ik irl ontmoet zitten daar niet altijd op te wachten.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Van Sabbat naar zondag..
« Reactie #118 Gepost op: december 04, 2010, 09:23:43 am »

quote:

Zwever schreef op 03 december 2010 om 14:57:
Ik oordeelde helemaal niet, ik zei alleen dat je wel regelmatig met broers en zussen in de Heer moet samenkomen om één van Geest te kunnen zijn. Als jij dat op andere manieren doet, dat kan. Ik heb het niet specifiek over jou, ik reageerde gewoon in het algemeen op de opmerking dat je je rustig op zondag nog eens om kan draaien. Daar kunnen meerdere redenen achter liggen.
Ik zie mijn broeders en zusters sowieso wekelijks en mijn virtuele zelfs dagelijks, dus dat zit wel goed! :)