quote:
Riemer Lap schreef op 13 november 2010 om 01:49: Mag ik je er op wijzen dat ik geen vragen heb over het huidige Israel nog vragen heb over het joodse volk?
Geen dingen zeggen die ik niet heb geroepen

Daarnaast is mijn post gericht aan SB

Hoe het ook is, je ging mee in de discussie over aan en daar had ik op gereageerd, omdat ik in de bijbel andere dingen heb zien staan dan die jij beweerd.
quote:
DE moer die uit zou MOETEN maken is het Woord van God.
Dat enkelen dat hier zo draaien dat zij van mening zijn dat zij weten wat God in de eindtijd moet gaan doen (let op: God heeft in hun visie geen keuze meer: smeltende ijskappen wordt direct in Zijn agenda gezet terwijl de kerk van oer dat nooit heeft geleerd, sterker nog: heeft afgewezen!) zegt meer over die personen dan over wat het Woord ons leert.
Ik ben toch niet Rooms Katholiek?
quote:
als je me ergens van wilt betichten dan zul je ook bronnen aan moeten geven.
Gewoon evangelisch en gewoon PKN bestaan namelijk niet, beide zijn pluriforme entiteiten onder de christenheid.
Dat maakt niet uit wat het is, het gaat erom dat jij daar net zo stellig negatief over bent als ik over de gereformeerd vrijgemaakten en alle christenen in het algemeen. Het is zwak allemaal. Juist gunstig ergens, want dat werpt ons op de knieën voor God. Altijd hebben we er zelf voor geknokt en er een puinzooi van gemaakt, nu kan allen God ons nog uit de brand helpen. Ik zie dan ook niet het erkennen van de zwakte van het christendom als het probleem. Het is gewoon een slappe zooi.
Vandaga heb ik een gunstige uitleg van het christendom in Europa gehad van ene jongerenwerker op een 25+ conferentie. Als we willen weten wat het probleem is en de alternatief, dan is het inderdaad goed om naar de kerk van oer te kijken. Daarin had je twee groepen: "de monniken" en de "kerkelijken"
De kerkelijken bezochten samenkomsten van een instituut. De monnikken leefden in overgave van heel hun leven. Er werd op gewezen dat we als kerkmensen van de monniken kunnen leren hoe we zouden moeten leven.
quote:
Kijk, jij weet wat nuance is voor een deel. Het woord "doorgaans" geeft aan dat er kennelijk uitzonderingen op je regel zijn.
SB kent dat totaal niet kennelijk.
Edoch wil ik je er wederom op wijzen dat waakzaam en slapend twee verschillende houdingen zijn.
Weinig vertrouwen op Christus? De kerken van de Sola's en de RKK hebben meer vertrouwen op Christus dan je kennelijk weet. Vertel eens wat je weet daarover?
Precies wat je zegt: de kerken hebben er veel vertrouwen op. Maar dat zegt niets over het vertrouwen van de kerkleden in Jezus. Wat ik er van weet is wat ik ervan waarneem. We hebben de nadruk enorm op het geloven in wat Jezus gedaan heeft, maar dat is wat anders dan vertrouwen op Jezus' sturing en leiding in ons dagelijks leven.
Als ik eerlijk ben: dat vertrouwen op Jezus in het dagelijks leven is knap moeilijk.
Een voorbeeld kan ik je noemen, dat vertelde een kerklid bij ons me. Hij las in de bijbel van twee mannen die van plan waren een leger te gemoed te treden van een paar honderd man of een paar duizend man (preciese aantal ben ik kwijt, de namen ook) en de strijder zei: "laten we hen aanvallen,
misschien dat God ons de overwinning zal willen geven."
"Dat lijkt me een goed plan!" zei de speerdrager.
Dan moet je toch een groot geloof hebben om dit zo te doen. Ik zou het ze echt afgeraden hebben, maar God hielp hen en gaf ze de overwinning. Nee, een groot vertrouwen op Jezus is zelden te vinden.
quote:
Dat je dat in je eigen kerk ervaart is vervelend maar dat zegt niets over andere kerken.
Probeer voor eigen toko te spreken.
Er is hier een bloeiende gemeenschap van bv. de PKN.
Er zijn in mijn woonplaats waar Bottenbley ook woont meer overtuigd gereformeerden dan overtuigd vrije baptisten (als je getallen wilt om te meten).
Maar dat zegt niets over landelijk.
De PKN in Harderwijk is zeer schriftgetrouw net zoals de Essenburgh in Hierden (RKK) dat is.
Lokale verschillen zeggen dus niets over een geheel.
Zo blijkt ergens in de PKN een predikant te zijn die zegt dat God niet bestaat

Ik weet dat we het hier niet over eens zijn, maar mijn geloof in het bestaan van groot gelovigen in deze tijd is gering. Er zijn er wat, maar zeker geen hele kerken vol. Overigens, wat zou dat? Een geloof zo klein als dat van een mostertzaadje kon toch immers bergen verzetten? Je hebt er nog niet eens een groot geloof voor nodig om bergen te verzetten. God reageerd al op een sprankje hoop dat zich ontwikkeld tot een klein beetje vertrouwen in Hem.
Met onze zwakke enkels en knikkende kniën. In onze zwakheid kan God juist zijn genade bewijzen.
quote:
Egoisten zetten zichzelf centraal.
Als dat je verwijt aan de gereformeerden is dan heb je werkelijk nog nooit een gereformeerde ontmoet.
Als dat je mening is over mensen die hier menen te moeten verkondigen dat in hun leven zij de eindtijd van God ervaren dan deel ik die.
Het toepassen van de signalen der eindtijd op de eigen tijd is egoistisch en derhalve ook (wederom) profaan.
Nou, dat lijkt me een voorbarige conclusie. Dat heeft puur met iemands eigen overtuiging te maken.
Egoïsme is iets wat in alle mensen zit. Wie zegt dat die als mens niet te egoïstisch is geweest en daar nog steeds geregeld mee in gevecht is, doet God denk ik onrecht aan. Hij immers zei dat er daadwerkelijk waar geen enkele mens goed is op deze wereld?
Kijk realistisch om je heen. Hebben we echt altijd Jezus op de eerste plaats staan allemaal? Hele kerken vol? Hebben we allemaal onze eigen agenda's opgeofferd voor die van Jezus met ons? Leven we een leven zoals de monniken dat deden? Los van het kloosterleven, want daar gaat het mij niet om.
quote:
Domme vraag: zijn er hier nog mensen die geloven dat GOD dusdanig groot is dat zij geen inzage hebben in Zijn kalender?
Je zou ook kunnen reageren op mijn reacties, anders moet ik knikken en plakken namelijk en dat is zonde

quote:
Zo nu en dan vrees ik dat ik met Mirt en St de enige ben.
Prima, vrees gerust met grote vrezen

quote:
Mocht dat het geval zijn dan hoop ik van harte dat die mensen de tekst uit Sirach 13 tot zich nemen:13
1 Wie met pek omgaat wordt ermee besmet,
wie met een hooghartig mens omgaat wordt aan hem gelijk.
Is niet van toepassing, denk ik. Ik las vandaag ook de bijbeluitspraak: "de maat waarmede gij meet, daarmede zult gij gemeten worden

"
quote:
Sterker nog de waarschuwing van de Heer:
Marcus 7:20 Hij [d.i. Jezus] zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’
zo is dat.
quote:
Denk daar gerust over na.
Hoogmoed is elke vorm waarin de mens denkt meer te zijn dan zijn Schepper.
Ja.
quote:
zaken waarin de mens zijn eigen kunde denkt in te kunnen leggen in Gods wetenschap.
Pas daar aub mee op.
Okee.
quote:
(En ja, dat is een waarschuwing voor iedereen hier, ook voor mij. Vandaar ook dat ik bidt dat ik van hoogmoed vrij mag zijn. Elke dag. Ik ben namelijk een kind van de Vader en niet des Vaders gelijke....)
O, dank je.