Auteur Topic: Favoriete Theoloog?  (gelezen 15751 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:33:10 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2010 om 01:06:
[...]
Troost je met de gedachte dat ik de 40 heb gehad _O_
Maar wat wilde je nu eigenlijk zeggen????

Nou, eh.... Elle stelt dat je pas theoloog genoemd kan worden op het moment dat je een academische graad hebt, terwijl er volgens mij theologen zijn geweest vanaf het eerste begin der kerk, toen er nog geen Academie bestond (in de moderne zin des woords - want veel theologen in de Oudheid hadden juist niet zo veel op met de Griekse Academie en hadden geen academische achtergrond.....)

Haar argument doorvoerend zouden dus de Kerkvaders GEEN theoloog genoemd kunnen worden...... Maar als haar argument geen stand houdt, zouden ook predikanten theoloog genoemd kunnen worden, ook al "hebben ze slechts een veredelde HBO-opleiding doorlopen".....

En EIGENLIJK zit h'm daar juist mijn "ongenoegen"... Ze vergelijkt de predikantenopleiding met de artsenopleiding, waar ze iets soortgelijks over zegt.... En dus voel ik mij in mijn "beroepseer" aangetast.... (hoe laag-menselijk beperkt van mij!!!  O-) )

Kortom, Elle: met je opmerking zet je de Kerkvaders op een theologisch zijspoor... IK noem hen theoloog, en DUS klopt je argument niet en DUS zijn artsen geen "veredelde HBO-plussers".... Zo, dat is er ook weer uit.....
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2010, 09:46:45 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:48:41 am »
Hoho, ik heb mij niet uitgelaten over kerkvaders, ik heb mij beperkt tot GKv-predikanten. 't Gaat wat ver om Augustinus voor GKv-er uit te maken.

Overigens zijn veel kerkvaders academisch geschoold en hebben zij zich later in het leven toegelegd op theologie. Al heb je er ook die jong monnik zijn geworden en later zijn uitgegroeid tot kerkvader. Maar volgens mij zijn alle kerkvaders die wij grefo's belangrijk achten echte theologen. Wij kunnen niet zoveel met een sint Nicolaas, wanneer die alleen praktisch werk heeft gedaan.

Maar dat is niet helemaal mijn punt geweest. Mijn punt was dat de GKv opleiding theologie niet per definitie opleidt tot theoloog; maar in eerste instantie tot predikant. En dus onder de beroepsopleidingen geschaard kan worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2010, 09:58:24 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 28, 2010, 10:57:43 am »

quote:

elle schreef op 28 oktober 2010 om 09:48:
Hoho, ik heb mij niet uitgelaten over kerkvaders, ik heb mij beperkt tot GKv-predikanten. 't Gaat wat ver om Augustinus voor GKv-er uit te maken.

Overigens zijn veel kerkvaders academisch geschoold en hebben zij zich later in het leven toegelegd op theologie. Al heb je er ook die jong monnik zijn geworden en later zijn uitgegroeid tot kerkvader. Maar volgens mij zijn alle kerkvaders die wij grefo's belangrijk achten echte theologen. Wij kunnen niet zoveel met een sint Nicolaas, wanneer die alleen praktisch werk heeft gedaan.

Maar dat is niet helemaal mijn punt geweest. Mijn punt was dat de GKv opleiding theologie niet per definitie opleidt tot theoloog; maar in eerste instantie tot predikant. En dus onder de beroepsopleidingen geschaard kan worden.

Weet ik ook wel....  ;)

Maar ik denk echt, dat je om theoloog te zijn/genoemd te worden nu niet per se een academische graad nodig hebt....

NB: ik denk dat Jakobus best met een Nicolaas van Myra uit de voeten zou kunnen....

Jak 1:26 Wie meent dat hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.
"Spreken is zilver, maar zwijgen is goud. God roept ons broeders tot de daad"....

Ander voorbeeld (passend bij de "11e van de 11e", die er weer aan zit te komen):

Jak 2: 14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof.

Gods Woord kan ook uit daden spreken..... Dan ben je, al doende, toch OOK een theoloog????

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:14:51 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 oktober 2010 om 10:57:
[...]

Gods Woord kan ook uit daden spreken..... Dan ben je, al doende, toch OOK een theoloog????

Niet volgens mijn definitie. ;) Maar volgens mijn definitie kun je theoloog zijn zonder fide. Theologie is het verzinnen, hanteren en bijwerken van een set dogma's op metafysisch vlak rond een oppermachtig wezen. Het heeft in die zin niet zoveel met echt en oprecht christenzijn te maken. Predikant zijn zonder geloof lijkt me veel moeilijker.
't Zou zomaar kunnen dat Bobby Henderson mijn favoriete theoloog is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #54 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:53:53 am »

quote:

elle schreef op 28 oktober 2010 om 09:48:
Hoho, ik heb mij niet uitgelaten over kerkvaders, ik heb mij beperkt tot GKv-predikanten.
Nee, o.k... Maar DAT is ook een apart slag volk!!!!!  :+

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #55 Gepost op: oktober 28, 2010, 04:06:30 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 oktober 2010 om 04:18:
@ Paul2 Dat klinkt inderdaad als een leuk boek! Kun je misschien ook een voorbeeldje geven uit dat boek?

Maar natuurlijk.
Ik heb het boek weer opgezocht en doorgebladerd. Meneer Sonneveld verwijst op een gegeven moment naar Ester 1:10,11

Op de zevende dag, toen de koning door de wijn in een vrolijke stemming was, beval hij Mehuman, Bizzeta, Charbona, Bigta, Abagta, Zetar en Karkas – de zeven eunuchen die zijn persoonlijke dienaren waren – 11 om koningin Wasti, getooid met de koninklijke hoofdband, bij hem te brengen; hij wilde de rijksgroten van de volken haar schoonheid laten zien, want zij was mooi.  

Hij begon de namen van deze eunuchen te vertalen: Paniek, Buit, Droogte, Loslippige. De laatste drie vertalingen staan er helaas niet in, maar dat maakt hij goed door andere hebreeuwse naamgrappen te noemen. Bijvoorbeeld in Rechters 3:8

De HEER werd woedend op de Israëlieten en leverde ze uit aan Kusan-Risataïm, de koning van Aram-Naharaïm; acht jaar moesten ze hem dienen.

Deze koning heet ‘superzwarte schurk in het kwadraat’...

De schrijver pleit ergens voor een soort theologische terughoudendheid. Daar waar Jezus Christus op een gegeven moment uitriep: “Mijn God, waarom....”, hoeven wij dat niet voor Hem precies in te gaan vullen. Wat ik ook indrukwekkend vond is de vergelijking die de schrijver maakt tussen Jezus’ bespotting, kruisweg en ‘terechtstelling’, en de standaard-triomftocht van een romeinse keizer die zichzelf als een god zag. Hij noemt veel, gedetailleerde parallellen.

Een klein minpuntje (in mijn ogen) is het bekende standaardplasje over het 'evolutionisme', dat de schrijver een paar keer maakt. Zijn biologische argumenten zijn te weerleggen, maar het vervelende vind ik dat hij mij als 'evolutionist' een nogal duister en immoreel wereldbeeld toedicht, dat de mijne helemaal niet is. Op dat gebied houdt hij dus af en toe een preek voor eigen parochie. Over het hoofdonderwerp van het boek, de bijbel, heeft de schrijver een enorme berg huiswerk gedaan, en daar profiteer ik graag van.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2010, 04:12:39 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #56 Gepost op: oktober 28, 2010, 04:09:57 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 oktober 2010 om 04:18:
@ Paul2

Ja, de verbinding met Oosterse spiritualiteit en christendom is wel een interessante. Een van mijn favoriete schrijvers is Anthony de Mello, een jezuïeten pater uit India. Hij heeft hele mooie stukken geschreven over spiritualiteit, gebed en psychologie. Hij verbindt enkele leerstellingen uit het Thaise boeddhisme met het christendom. Hij zocht daarbij ook regelmatig de grenzen op,  hij was nl ook al enkele keren teruggefloten door het Vaticaan omdat hij de grens van het toelaatbare overschreed. Maar het blijven mooie boeken om te lezen en het zet je ook aan tot denken en onderzoek. Uitstekend leesvoer voor zowel de zoekende christen als niet-christen.

Ik heb er zin in!
Is er een bepaalde titel die je mij als beginner zou aanraden?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #57 Gepost op: november 01, 2010, 04:20:11 am »

quote:

Paul2 schreef op 28 oktober 2010 om 16:06:

Maar natuurlijk.
Ik heb het boek weer opgezocht en doorgebladerd....

Mijn dank is groot! Een leraar Hebreeuws vertelde me al eens dat de woordgrapjes in de bijbel eigenlijk totaal verloren gaan in alle vertalingen. Om die te kunnen begrijpen hebben we niet alleen kennis nodig van bijbels hebreeuws, maar ook kennis van de regio in bijbelse tijden en van joodse traditie. Ik vond hebreeuws een lastige taal om te leren en mijn kennis is nog steeds uiterst basaal, maar dit is misschien weer even een zetje in de goede richting om het weer eens op te frissen.

quote:

Een klein minpuntje (in mijn ogen) is het bekende standaardplasje over het 'evolutionisme', dat de schrijver een paar keer maakt. Zijn biologische argumenten zijn te weerleggen, maar het vervelende vind ik dat hij mij als 'evolutionist' een nogal duister en immoreel wereldbeeld toedicht, dat de mijne helemaal niet is. Op dat gebied houdt hij dus af en toe een preek voor eigen parochie. Over het hoofdonderwerp van het boek, de bijbel, heeft de schrijver een enorme berg huiswerk gedaan, en daar profiteer ik graag van.

‘Elk voordeel heeft z’n nadeel,’ zal ik maar zeggen. Maar ik heb dan al wel enig vermoeden uit welke hoek van het christendom de wind waait. Dat is overigens een kleine, maar wel luidruchtige hoek. De overgrote meerderheid van het christendom wijst evolutionisme niet af, integendeel zelfs!

quote:

Paul2 schreef op 28 oktober 2010 om 16:09:

Ik heb er zin in!
Is er een bepaalde titel die je mij als beginner zou aanraden?

Hmm,  aanraders zijn zeker:

- Awareness ( In NL gepubliceerd als:  'Bewustzijn')
- De Weg van Stilte

Het eerste boek heb ik zelf wel eens gebruikt bij een retraite van enkele dagen in een klooster. Het staat er eigenlijk heel simpel geschreven, maar bij meditatie kom je erachter dat het behoorlijk diepgaand is. Het is ook eigenlijk geen leesboek, maar een doeboek. Het gaat niet zozeer om het tot je nemen van kennis, maar het bepaald je hele omgang met God. Met name thema’s als ‘wakker blijven, stilte en gebed’ komen veel voor. Even een voorbeeldje van een site geplukt (niet specifiek boeddhistisch of christelijk):

quote:

Over ontwaken

Spiritualiteit betekent wakker worden. De meeste mensen slapen, al zijn ze zich daar niet van bewust. Ze worden slapend geboren, brengen hun leven slapend door, trouwen in hun slaap, verwekken kinderen in hun slaap en sterven in hun slaap zonder ooit wakker te worden. Nooit begrijpen ze de enorme schoonheid van wat we het menselijke bestaan noemen. Weet u, alle mystici – katholieke, christelijke, niet-christelijke, ongeacht hun theologie – zijn het over één ding eens: dat alles goed is, alles is goed. Hoewel het een zootje is, is alles toch goed. Vreemde paradox, dat zeker. Maar het tragische is dat de meeste mensen nooit inzien dat alles goed is, omdat ze slapen. Ze hebben een nachtmerrie.

Vorig jaar hoorde ik een verhaal op de Spaanse tv over een man die op de deur van zijn zoon klopt. ‘Jaime,’ zegt hij: ‘Wakker worden!’ Jaime antwoord: ‘Ik wil niet opstaan, papa.’ De vader roept: ‘Opstaan, je moet naar school!’ Jaime zegt: ‘Ik wil niet naar school.’ Vraagt de vader: ‘Waarom niet?’ Zegt Jaime: ‘Drie redenen. In de eerste plaats omdat het zo saai is; in de tweede plaats omdat de kinderen me pesten en ten derde heb ik een hekel aan school.’ En zijn vader zegt: ‘Nou, ik geef je drie redenen waarom je wél naar school moet. In de eerste plaats omdat het je plicht is, in de tweede plaats omdat je vijfenveertig bent en ten derde omdat je de hoofdonderwijzer bent.’ Wakker worden, wakker worden! Je bent volwassen. Je bent te groot om nog te slapen. Wakker worden! Hou op met spelen met je speelgoed.

De meeste mensen zeggen wel dat ze de kleuterschool willen verlaten, maar laat je niets wijsmaken. Geloof hen niet! Ze willen alleen maar dat je hun kapotte speelgoed repareert. ‘Geef me mijn vrouw terug. Geef me mijn baan terug. Geef me mijn geld terug. Geef me mijn reputatie en mijn succes terug.’ Dat willen ze; ze willen ander speelgoed. Meer niet. Zelfs de beste psycholoog kan je vertellen dat mensen niet echt genezen willen worden. Ze willen een pil tegen de pijn. Genezing doet te veel zeer.

Wakker worden is onaangenaam, weet je. Het is zo lekker comfortabel in bed. Het is irritant om gewekt te worden. Daarom zal een verstandige goeroe geen poging doen om mensen wakker te maken. Hopelijk zal ik wijs genoeg zijn om geen enkele poging te ondernemen om je wakker te schudden als je slaapt. Daar heb ik in feite niets mee te maken, ook al zeg ik van tijd tot tijd ‘Wakker worden!’ tegen je. Ik moet me met mijn eigen zaken bemoeien, mijn eigen dansje dansen. Heb je er iets aan, mooi. Zo niet, pech gehad! Zoals de Arabieren zeggen: ‘De regen blijft hetzelfde, maar hij laat doornstruiken groeien in het moeras en bloemen in de tuin.’

Nog meer woorden

Mark Twain heeft het heel mooi geformuleerd toen hij zei: ‘Het was zo koud dat we doodgevroren zouden zijn als de thermometer een paar centimeter langer was geweest.’ We vriezen inderdaad dood door woorden. De kou buiten doet er niet toe, maar de thermometer wel. Het is niet de realiteit die telt, maar wat je erover tegen jezelf zegt. Ik hoorde een prachtig verhaal over een Finse boer.

Toen ze de Russisch-Finse grens vastlegden, moest de boer besluiten of hij in Rusland of Finland wilde wonen. Na een hele poos zei hij dat hij in Finland wilde wonen, maar hij wilde de Russische beambten niet voor het hoofd stoten. Die brachten hem een bezoek om te informeren waarom hij in Finland wilde wonen. De boer antwoordde: ‘Ik heb altijd in moedertje Rusland willen wonen, maar op mijn leeftijd zou ik niet nog een Russische winter aankunnen.’

Rusland en Finland zijn maar woorden, concepten, maar niet voor mensen, niet voor gestoorde mensen. We zoeken bijna nooit naar de werkelijkheid. Een goeroe probeerde ooit een menigte uit te leggen hoe mensen op woorden reageren, zich voeden met woorden en op woorden leven, in plaats van op de werkelijkheid. Een van de toehoorders stond op om te protesteren en zei: ‘Ik ben het er niet mee eens dat woorden zo’n effect op ons hebben.’ De goeroe zei: ‘Ga zitten, klootzak.’ De man werd laaiend en zei: ‘U noemt zichzelf verlicht, een goeroe, een meester, maar u moest zich schamen.’ De goeroe zei vervolgens: ‘Neem me niet kwalijk, ik liet me meeslepen, mijn excuses, dat was fout; het spijt me.’ Tenslotte kalmeerde de man. Daarop zei de goeroe: ‘Het kostte maar een paar woorden om een hele storm in u te ontketenen; en het kostte maar een paar woorden om die weer tot bedaren te brengen, nietwaar?’ Woorden, woorden, woorden, wat kunnen ze ons gevangenzetten als ze niet goed worden gebruikt.
Nog meer moois van Anthony De Mello.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #58 Gepost op: november 04, 2010, 02:10:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 01 november 2010 om 04:20:

Hmm,  aanraders zijn zeker:

- Awareness ( In NL gepubliceerd als:  'Bewustzijn')
- De Weg van Stilte

Het eerste boek heb ik zelf wel eens gebruikt bij een retraite van enkele dagen in een klooster. Het staat er eigenlijk heel simpel geschreven, maar bij meditatie kom je erachter dat het behoorlijk diepgaand is. Het is ook eigenlijk geen leesboek, maar een doeboek. Het gaat niet zozeer om het tot je nemen van kennis, maar het bepaald je hele omgang met God. Met name thema’s als ‘wakker blijven, stilte en gebed’ komen veel voor. Even een voorbeeldje van een site geplukt (niet specifiek boeddhistisch of christelijk):

[...]

Nog meer moois van Anthony De Mello.

hallo St. Ignatius

Dat zijn inderdaad mooie teksten! Gisteren heb ik Awareness besteld, nu is het wachten, en wachten...
Bedankt voor de tip.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #59 Gepost op: november 14, 2010, 06:56:13 am »

quote:

Paul2 schreef op 04 november 2010 om 14:10:

hallo St. Ignatius

Dat zijn inderdaad mooie teksten! Gisteren heb ik Awareness besteld, nu is het wachten, en wachten...
Bedankt voor de tip.
Hey Paul, graag gedaan... was ook ff benieuwd of je het boek al binnen had en wat je ervan vind? :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #60 Gepost op: november 15, 2010, 05:05:04 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2010 om 06:56:
[...]

Hey Paul, graag gedaan... was ook ff benieuwd of je het boek al binnen had en wat je ervan vind? :)

Ik verkeer nog steeds in blijde verwachting. Via een echte (dat wil zeggen: niet-digitale) boekhandel heb ik de Engelse versie besteld (eigenwijze ik...).

(in de tussentijd heeft Jacob Slavenburg me bijgepraat over de totstandkoming van de canon van het Nieuwe Testament, in een boekje met de gespierde titel 'Valsheid In Geschrifte'. Wat me vooral verbaast is dat er in het begin van de kerkgeschiedenis een paar keer sprake is geweest van een keuze uit een veel ruimer repertoire aan teksten. Sommige brieven en evangelieteksten werden aangeraden, sommige werden verfoeid, dus eigenlijk leek de beginnende kerk wel een beetje op een soort oervorm van dit forum..... Rond het jaar 200 heeft Irenaeüs zijn voorkeur voor onze vier evangeliën uitgesproken, en in het jaar 367 heeft Athanasius een lijst opgesteld met de teksten die nu ons Nieuwe Testament vormen. Tot het jaar 367 lijkt het een niet-uitgemaakte zaak welke teksten nu wel of niet geestelijk 'voedzaam' zijn. Zo nu en dan citeert een kerkvader met volle overtuiging uit een bepaald evangelie, waar we nu verder niets meer van weten dan alleen dat ene citaat. Dit boek van meneer Slavenburg lijkt me ook heel interessant voor leden van het Wachttorengenootschap, omdat de schrijver sterk aanstuurt op de conclusie dat Jezus alleen menselijk was, en God geen drie-eenheid.
Zo, dat is weer een hele korte recensie!)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 05:34:22 pm door Paul2 »

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #61 Gepost op: december 16, 2010, 12:14:27 pm »
hallo St. Ignatius,

welkom terug!

Ondertussen heeft 'Awareness' de oceaan en een toonbank overgestoken, en ben ik lezende aanbeland bij 'stripping down to the 'I' '. Ik denk dat ik heel lang over dit boek ga doen, en dat is een goed teken.

Wat ik tot zover mooi vind, is de Mello's nieuwsgierigheid naar, en verbazing over, de werking van de menselijke geest. Hij drukt onze neuzen op onze onbewuste, bijna mechanische redenen om iets te denken, te doen of te laten, op onze eigen rookgordijnen. Ik denk dat een buitenaards wezen dat nieuwsgierig is naar het verschijnsel Mens, dit boek ook nuttig zou vinden.