Omdat ik zie dat je flink je best hebt gedaan en mij vraagt te reageren ... zal ik in ieder geval proberen de vragen te beantwoorden, net als jij ervaar ik dat ik lang niet altijd tijd heb ... nu even toevallig wel!
1) Je beschouwt de hele Bijbel als hoogste autoriteit in alle godsdienstige aangelegenheden, beschouwt alle zaken die in de Bijbel aan de orde komen als godsdienstig en vat wat in de Bijbel staat letterlijk op tenzij de Bijbel zelf duidelijk maakt dat dat niet de bedoeling is.In eerste plaats geloof ik dat God de hoogste autoriteit over het leven en de gehele schepping, ik geloof dat deze God zich heeft geopenbaard in de bijbel d.m.v. het inspireren van een de schrijvers van de bijbel. Daar ik geloof dat de bijbel is geïnspireerd door God zelf zie ik de boodschap van de bijbel als van God, die de autoriteit heeft over mijn leven ... dus Zijn woorden, die Hij geeft in de bijbel zie ik ook als autoriteit. Daarbij erken ik dat Gods Geest in de gelovige woont en dat deze in staat is specifiek in situaties te inspireren en de gelovige richt op God en het verstaan van Zijn woord. Het leven met God ervaar ik het meest als God de Vader, die Zijn kinderen liefheeft en omdat God's motivatie liefde is ervaar ik totaal geen angst naar God.
2) Je beschouwt de Bijbel als hoogste autoriteit in alle godsdientige aangelegenheden, maar maakt daar alleen gebruik van voor zaken die je zelf als godsdienstige aangelegenheden beschouwt en vat wat in de Bijbel staat waar nodig figuurlijk op om het toepasbaar te maken in deze tijd en in jouw situatie.Ik beschouw God en dus ook Zijn woorden als hoogste autoriteit in mijn leven, dus niet alleen in godsdienstige aangelegenheden. Iets wat in de bijbel staat dat duidelijk gericht is op het volk Israel of gericht op 1 man / vrouw uit de bijbel hoeft niet toepasbaar te zijn op mijn situatie want daarin geeft de bijbel zelf aan voor wie het bedoeld is. Bijv. God geeft Noach de opdracht een ark te bouwen, dit is geen universeel gebod voor iedere gelovige slechts op dat moment alleen bedoeld voor Noach. Wel geloof ik dat uit het verhaal van Noach dingen zijn te leren zoals vertrouwen op God, ook al is iedereen in de omgeving mogelijk afgedwaald van God.
3) Je beschouwt de Bijbel als belangrijke autoriteit, maar acht de autoriteit van de paus, je kerkgenootschap of andere kerkelijke autoriteiten uiteindelijk hoger, omdat de Bijbel niet altijd uitsluitsel geeft en je laat die kerkelijke autoriteiten dus ook de grenzen bepalen van wat godsdienstige aangelegenheden zijn waarin je de autoriteit van de Bijbel en -bij twijfel- van die kerkelijke autoriteiten moet volgen.Ik beschouw God en daarmee Zijn woord als hoogste autoriteit in mijn leven, voor mij persoonlijk laat ik mij niet leiden door hiërarchische kerkstructuren. Met overtuigingen van andere gelovigen of gezagsdragers beoordeel ik zelf in hoeverre ik het er wel of niet mee eens ben en ben zelf verantwoordelijk voor de besluiten die ik daarin neem. Overigens geloof ik dat het kennen van God en Zijn woord uiteindelijk in iedere situatie duidelijk kan maken hoe te handelen in die situatie, daarbij gaat het naar mijn inzicht meer om hartsgesteldheid, het is mogelijk dat een gelovige denkt het juiste te doen maar toch ergens de mist ingaat.
4) Je beschouwt het eigen geweten dan wel de werking van de Heilige Geest in dat geweten als hoogste autoriteit in morele en/of zingevingsaangelegenheden en beschouwt andere zaken niet als godsdienstige aangelegenheid, waarbij Bijbel en kerkelijke autoriteit een ondersteunende, maar geen doorslaggevende rol vervullen.Onder leiding van de Heilige Geest en het onderwijs in Gods Woord, voelt mijn geweten haarscherp aan waar ik een grens overga en waar ik mij wel en niet moet begeven. God is Heer over heel mijn leven, daarom ken ik geen onderscheid tussen godsdienstige aangelegenheden en niet-godsdienstige aangelegenheden.
5) Je erkent de waarde van religieuze geschriften en ideeën en kent een plek toe aan 'het goddelijke' in je religieuze beleving, maar erkent geen autoriteit van anderen of van specifieke geschriften of een noodzaak om dat 'goddelijke' op een eenduidige manier te benoemen en te definiëren en daar gezamenlijk met anderen getuigenis van af te leggen en naar te leven.Ik erken de waarde en autoriteit van de bijbel omdat ik geloof dat dit het Woord van God is en ik God als uiteindelijke autoriteit in mijn leven zie ... en dat is een heerlijke autoriteit, want ik ervaar God als liefdevol, genadig, betrokken en vergevend! Omdat ik niet geloof dat geschriften buiten de bijbel om specifiek zijn geïnspireerd door God als universeel voor ieder mens, erken ik niet als autoriteit enig ander geschrift dan de bijbel ... hoewel ik niet ontken dat er in andere geschriften losse waarheden in staan of verhalen waar belangrijke lessen in terugkomen.
6) Je erkent de waarde van sommige religieuze uitingsvormen en ziet risico's in een heel aantal andere, waardoor je huiverig bent om het woord 'God' in de mond te nemen en religiositeit bij voorkeur als iets menselijks beschrijft.Uitingsvormen betreffen het uiterlijke, de echte waarde van mijn geloof zit in het vertrouwen van een God, die een plan heeft met deze wereld en mijn Vader wil zijn. Als uitingsvormen, niet weergeven wat er in mijn innerlijk leeft zijn ze voor mij persoonlijk waardeloos. Ik zie geen enkele reden om huiverig te zijn om het woord 'God' te gebruiken.
Geef rustig aan als deze categorieën te grof zijn voor je of niet helemaal goed/welwillend genoeg beschreven of als je toch echt nog een andere categorie nodig hebt.
Re 1) Waarom hebben we
- én de verstandelijke vermogens om -op meer of minder wetenschappelijke wijze- zelf de feitelijkheid van zaken te beoordelen en -sinds het eten van de Boom des Levens- zelf kennis van Goed en Kwaad
- én een Bijbel waaruit we de feitelijkheid van bepaalde historische gebeurtenissen en wetten voor ons gedrag kunnen afleiden?
Moeten we die vermogens niet gebruiken daar waar ze ons tot andere conclusies leiden dan de Bijbel?Ik ervaar dat de bijbel mij leidt tot de juiste conclusies, ondanks mijn beperktheid in verstandelijke vermogens.
Re 2) Als de Bijbel je hoogste autoriteit is in godsdienstige aangelegenheden, krachtens welke autoriteit bepaal je dan
- wat wel en geen godsdienstige aangelegenheden zijn waarvoor je de Bijbel raadpleegt en
- wat toepasbaar is en wat niet, om tot een meer of minder letterlijke interpretatie te besluiten?Ik zie geen onderscheid in of iets wel of niet een godsdienstige aangelegenheid is, God is Heer over heel mijn leven. Zijn karakter dat Hij wil laten groeien in de gelovige dient daarom in iedere situatie naar voren te komen. Op mijn werk kom ik net zo waardig als ik in de kerk kom en in de kerk kom ik net zo ontspannen als op mijn werk (Geleerd van Benedictus).
Re 3) Krachtens welke autoriteit kies je de kerkelijke autoriteit die je als hoogste autoriteit erkent uit de vele kerkelijke autoriteiten die daarin met elkaar concurreren?
Niet Gods woord en inspiratie van de Heilige Geest, bepalen mijn uiteindelijke keuzes en kerkelijke autoriteit beoordeel ik op inhoud en dan kan ik het wel of niet ergens mee eens zijn.
Re 4) Hoe voorkom je individuele willekeur en het tegenover elkaar komen staan van individuele morele en zingevingskeuzes?
Sorry, geen flauw idee wat je hiermee bedoeld

Re 5) Hoe kan godsdienst relevant zijn voor de samenleving als je je op grond van geen enkele autoriteit ergens op laat aanspreken?
Niet, want dan kan godsdienst letterlijk alles zijn.
Re 6) Erken je het recht van anderen hier om dat anders te beleven en kun je voldoende meegaan in die beleving om op een zinvolle manier met hen in gesprek te gaan?
Iedereen heeft het recht op zijn eigen overtuiging, beleving en mening. En iedereen heeft ook het recht om zich niet te kunnen vinden in de overtuiging, beleving en mening van een ander. Beleving is op schriftelijke wijze (zoals o.a. forum) erg lastig, je ziet slechts wat iemand schrijft en niet wat diegene er bij voelt denkt of hoe iemand gevormd is ... als je meerdere topics leest, gedurende langere tijd kun je je wel steeds meer een beeld bij iemand krijgen. Als er over een bepaald onderwerp ik het gevoel heb er niet zinvol aan te kunnen bijdragen of niet te vatten waar het omgaat, is afzijdig houden daarvan voor mij de beste keuze ... in een ander topic dat meer aansluit kan dat dan weer beter.
Aan iedereen:
a) Hoe gaan we om met de verschillende conclusies t.a.v. feitelijkheden, moraliteit en zingeving waartoe wij komen op grond van deels verschillende, maar vaak ook in principe dezelfde autoriteit?Ik kan slechts conclusies trekken ahv informatie voor mezelf, een ander trekt mogelijk andere conclusies. Daarover kun je wederzijds je onderbouwingen voor geven en soms zal het leiden dat de een zegt tegen de ander je hebt me overtuigd, of ik begrijp jou standpunt maar het is niet mijn standpunt omdat ..., en soms zal het niet begrepen worden ... that's life denk ik dan. Ik kan op mijn werk goed samenwerken met allerlei verschillende mensen zonder dat ik mezelf kan vereenigen met hun levensovertuigingen, voor mij persoonlijk nooit een probleem geweest ... ik ben wie ik ben en mijn collega is wie hij of zij is ...
b) Hoe gaan we -op basis van de autoriteit die we zelf als hoogste zien- om met mensen die op grond van dezelfde autoriteit tot andere conclusies komen en met mensen die op grond van (deels) andere autoriteiten tot andere conclusies komen (maar soms ook tot dezelfde conclusies)?
c) Mogen/moeten wij bepaalde anderen verketteren?Ik zie het niet als mijn taak om wie dan ook te verketteren, waarom zou ik?
d) Mogen/moeten wij onszelf buiten 'de hoofdstroom' plaatsen van degenen die zich op dezelfde autoriteit beroepen als wijzelf of moeten we in gesprek blijven en het recht erkennen op verschillende conclusies binnen dezelfde Kerk gebaseerd op één bepaalde autoriteit?
de 'hoofdstroom' zegt mij persoonlijk niets, denk dat het ook afhangt van waarover je van conclusie verschilt met iemand anders. Ik vind het prima in een kerk te zitten waar de een op zondag wel een ijsje koopt en de ander niet, maar ik weiger in een kerk te zitten die ontkent dat Jezus de Zoon van God is.
e) Is het mogelijk/nodig om de Kerk (het lichaam van Christus) als gebaseerd op meerdere autoriteiten te zien/ervaren?
Nee, omdat God de hoogste en uiteindelijk enigste autoriteit is, de rest is slechts ondergeschikte autoriteit, kan de Kerk slechts God als autoriteit hebben.