Auteur Topic: Is Jezus God?  (gelezen 30131 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #50 Gepost op: januari 15, 2011, 11:57:06 am »

quote:

Truth schreef op 14 januari 2011 om 23:17:
De Christenen proberen altijd een manipulatief antwoordt te verzinnen. De drie-eenheid zegt het toch zelf al, en zo wordt het ook gebracht. Ze zijn 3 aparte entiteiten maar toch 1. Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen terwijl Jezus zelf zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.

Amen bro! d:)b
Dat heb je mooi gezegd en die denkwijze kan ik alleen maar waarderen!

quote:

Wie is er nu tegenstrijdig hierin? De Christen die een concept van God aanhoudt die niemand kan verklaren omdat het een zogenaamde mysterie is of Jezus die zegt dat het allemaal wel te begrijpen is.
Ja dat is absoluut een feit, wij horen naar Jezus te luisteren. Nergens in de Bijbel staat ook dat de drie-eenheid een mysterie is, dat heeft men er later bij verzonnen omdat hun uitleg niet consequent is. Daar erger ik mij ook vreselijk aan, maar toch ben ik geen Moslim.

quote:

De drie-eenheid is een verzonnen concept dat uit de griekse mythologie komt. Het heeft geen oorsprong in het Christendom en het gaat het monotheisme tegen en gaat over naar het polytheisme.
Dat is niet helemaal waar zie 1 Johannes 5,7.

quote:

De vader = 1 God
De zoon =  1 God
De heilige geest = 1 God (3 aparte entiteiten, met 3 verschillende kennislevels)

= samen 3 Goden, maar toch keihard beweren dat we spreken over 1 God. Zelfs een kind dat pas heeft leren tellen zal je zeggen dat dit niet klopt.

Als je stelt dat het drie verschillende personen zijn krijg je inderdaad een paradox, maar zo interpreteren absoluut niet alle christenen dat! Bedenk je dat christenen onderling ook van mening verschillen, zoveel soms dat ik meer overeenkomsten met jou heb, dan met sommige van hen.
Jezus was de vleeswording van God, hij heeft 33 jaar als mens op aarde geleefd opdat hij de gelovigen vrij kon kopen van de wet. Want niemand is in staat om de wet te doen en zeg niet dat jij dat wel bent, want we struikelen allemaal wel ergens in. Ook al struikel je met slechts het kleine, dan faal je ook met het grote, dat is de wet immers. Doch de koninklijke wet die leert onze naaste lief te hebben als onszelf, die wet moeten wij proberen na te leven om goed te doen en niet de inzettingen die nergens toe dienen. God is onze naaste en niet een kerkgebouw of moskee die met mensenhanden gebouwd is. De ware godsdienst is om onze naaste ter dienst te zijn en weduwen bezoeken die het moeilijk hebben.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #51 Gepost op: januari 15, 2011, 12:10:24 pm »
Truth schreef:

quote:

Jezus was besneden volgens de wet, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft?
Omdat Jezus pas later de betekenis van de ware besnijdenis heeft bekendgemaakt, waardoor de fysieke overbodig werd. De besnijdenis van de voorhuid die onder het eerste verbond geschiedde, was een voorafbeelding van de besnijdenis van het hart. Indien wij ons bekeren tot Christus zijn we besneden van hart en krijgen eer van God, maar als we ons laten besnijden krijgen we eer de mensen.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 12:11:36 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #52 Gepost op: januari 15, 2011, 12:14:18 pm »

quote:

De Christenen proberen altijd een manipulatief antwoordt te verzinnen.

ach ja, begin maar gewoon met beledigen en aanvallen. Dat hoort kennelijk ook bij "truth"?

De een noemt het een belediging, de ander noemt het ervaring…

quote:

quote:
De drie-eenheid zegt het toch zelf al, en zo wordt het ook gebracht. Ze zijn 3 aparte entiteiten maar toch 1.

ja, zo ongeveer wel
Bedankt voor het zo ongeveer bevestigen.

quote:

Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen terwijl Jezus zelf zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.
verlicht ons, waar zegt Jezus dat God te snappen valt?
Ken je, je eigen boek niet eens? Valt me een beetje tegen van je..

quote:

En verder, als je niet zo vijandig was, zou ik best de moeite willen nemen om je uit te leggen dat
(1.) de grootste en fundamenteelste zaken in deze wereld amper tot niet te snappen zijn en al helemaal niet uit te leggen (ik denk aan de relativiteitstheorie, de quantummechanica, etc. Of pretendeer jij wel die te snappen en te kunnen uitleggen?). Waarom zou God die zo oneindig veel groter is dan zijn schepping, wel even makkelijk te snappen en uit te leggen zijn. Ik zou denken dat dat op z'n minst een enkele reis 'hel' is voor een moslim, want dit lijkt me toch wel duidelijk een vorm van Shirk in al-Asma was-Sifat (link), waar jij God zover omlaaghaalt, dat Hij (of "hij") makkelijker te begrijpen is dan z'n eigen schepping.

We kunnen appels met peren gaan vergelijken natuurlijk, maar zo komen we natuurlijk nergens. Je zult het met me eens zijn dat er op basis van de Bijbel men zich op verschillende punten gewoonweg tegenspreekt. De ene keer wordt er gesproken over een onzichtbare god die nooit een mens kan zijn en daarna wordt er aangenomen dat Jezus de mens God of de Zoon van God is.

Er zijn zaken die met wetenschap te maken hebben en er zaken die met de ziel te maken. De wetenschap die veranderd om de zoveel tijd totdat dit bevestigde wetenschap is geworden. Geloofsovertuigingen zijn gebaseerd op goddelijk geïnspireerde personen die als doel hadden/hebben om de wil van God duidelijk te maken aan de volgers van deze boodschappers. Als er een boodschap verkondigd dient te worden dient het uitlegbaar en duidelijk te zijn aan de volgers van deze boodschap anders slaan we plank mis. De consequenties zijn naar mijn mening veel intenser dan als we niet begrijpen hoe de relativiteitstheorie en de quantummechanica werkt. Ik hoop dat jij als gelovige daarmee eens bent. We spreken namelijk over de gehoorzaamheid aan God via de wet en de consequenties voor de ziel in het hiernamaals die langduriger is dan het hedendaagse leven die wij hier kennen. Het CONCEPT van God is zeer goed te begrijpen op basis van de boeken, echter de mens geeft er een draai aan die in directe tegenstrijd gaat met het geopenbaarde.

Jij haalt verschillende zaken door elkaar, namelijk het volgende:

Het CONCEPT van God; lees de eenheid van God (Tawheed in het Arabisch) is simpel. Er is maar 1 God. Maar om God te snappen in zijn macht en kracht beweegreden etc., dat gaat het menselijk verstand te boven. Ik hoop dat dit helder is?

De Jodendom, Christendom en de Islam zijn alleen monotheïstisch religies / het GELOOF IN 1 GOD. Maar als we nauwkeurig gaan kijken hebben de Christenen er een polytheïstisch concept van gemaakt!

quote:

(2.) ik je best de basis van de drie-eenheid wil uitleggen, als je daar tenminste voor open staat, en hier niet alleen maar bent om je gal te spuwen.

Ik zie het niet als gal spuwen, maar het confronteren van…..
Maar ik ben benieuwd naar je uitleg van de 3-eenheid.

quote:

quote:
Wie is er nu tegenstrijdig hierin? De Christen die een concept van God aanhoudt die niemand kan verklaren omdat het een zogenaamde mysterie is of Jezus die zegt dat het allemaal wel te begrijpen is.

graag zie ik bewijzen voor je bewering dat Jezus heeft gezegd dat God te "snappen" is.

Ken je het eerste en belangrijkste gebod niet? Ik zal je helpen:

Markus 12:29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een ENIG Heere.
Markus 12:30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit GEHEEL  uw hart, en uit geheel uw ziel, en UIT GEHEEL UW VERSTAND!!!!, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
Het vermogen om logisch te beredeneren zodat het te begrijpen is….

quote:

weet je wat ook door Jezus gezegd is?
19 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
20 Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
21 Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
23 opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.(Johannes 5)
14 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, 15 zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. (Johannes 10)

Jezus geeft Zijn leven voor de gelovigen!
Jezus is de goede Herder (n.b. elders zei Jezus nog dat niemand goed was dan God alleen... wat zegt deze uitspraak dan over Jezus?!). Verder is het beeld van de goede herder een oudtestamentisch beeld voor God zelf

Ja dus? Hij kan NIETS uit ZICHZELF doen, hij is niet Almachtig, Hij heeft een voorbeeld nodig!
Al deze verzen bewijzen dat Jezus vzmh afhankelijk was van de kracht van God de ALMACHTIGE. Alle macht en kracht komt van God en niet van Jezus, dus zijn ze niet gelijk aan elkaar en kunnen ze dus ook GEEN EENHEID vormen, want een eenheid is WEL gelijk aan elkaar in Macht, Kracht, Kennis etc.

Je onderstreept een deel van de vers, maar laat een deel ontonderstreept van vers 23? De uitleg is juist in dit gedeelte te lezen. Eren is ook respecteren voor het geval dat je dit nog niet doorhad. En dan is ook logisch, als je de zoon niet eert, respecteert of volgt kun je de vader niet eren, respecteren of volgen, want dan ben je ongehoorzaam aan de Vader (die alle macht heeft) die de zoon bekend maakt wat hij moet vertellen en doen.

Dan hebben we weer te tegenstrijdigheid van het vrijwillig opofferen van Jezus aan de kruis en zijn gebed en geschreeuw aan de kruis:

Mattheus 27:46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

Mattheus 26:38 Toen zei Hij tegen hen: ‘Ik ben dodelijk bedroefd. Blijf hier, en blijf wakker met Mij.’ [39] Hij ging een eindje verder, wierp zich voorover en bad: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.’

Klinkt echt als een vrijwillige actie..

quote:

Jezus kan zelf levend maken wie Hij wil! (dus: zonder dat het door de Vader gebeurt, er toestemming voor is, etc.)
Jezus zal geëerd worden door iedereen (ook door jou en mij) ten tijde van het oordeel (door Jezus). En dat eren zal op dezelfde manier zijn als God de Vader geëerd wordt.

Je probeert buiten de context om een conclusie te trekken op basis van 1 zinsdeel. Dat noem ik dus manipulatief. De verzen die significant zijn m.b.t. het verrichten van wonderen en werken worden ingeleid in vers 19!

19 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.

Handelingen verduidelijkt dit ook nog eens:

Handelingen 2:22 Gij mannen van Israël, hoort deze woorden: Jezus van Nazaret, een MAN, AAN WIEN GOD onder u getuigenis HEEFT GEGEVEN door daden en wonderen en tekenen, DIE GOD DOOR HEM GEDAAN HEEFT in het midden van u, gelijk gij ook zelve weet:

Verder is het verrichten van wonderen geen unieke eigenschap van Jezus vzmh:

1 Koningen 17:22 En de Heer verhoorde de stem van Elía, en de ziel van het kind kwam weder tot hem, en het werd levend.

2 Koningen 13:21 En het gebeurde, toen zij een man begroeven, dat zij krijgslieden zagen, en zij wierpen den man in het graf van Elisa; en toen hij daarin kwam en het gebeente van Elisa aanraakte, werd hij levend en verrees op zijne voeten.

Een groot wonder van Mozes vzmh die het plantenrijk liet overgaan naar het dierenrijk.
Exodus 7:10 Toen gingen Mozes en Aäron heen tot Farao, en deden gelijk de Heer hun geboden had; en Aäron wierp zijnen staf neder voor Farao en voor zijne dienaren, en hij werd ene slang.

Nog meer wonderen:

2 Koningen 6:17 En Elisa bad en sprak: Heer, open hem toch de ogen, opdat hij zie. Toen opende de Heer den knecht de ogen, dat hij zag; en zie, toen was de berg vol vurige paarden en wagens rondom Elisa.

2 Koningen 5:11 Toen werd Naäman toornig en trok weg, en sprak: Ik meende, dat hij tot mij zou uitkomen, en toetreden, en den naam van den Heer, zijnen God, aanroepen, en met zijne handen over de plaats strijken, en de melaatschheid alzo verdrijven.

quote:

Zo zijn er nog talloze voorbeelden van dingen die Jezus gezegd heeft, die regelrecht ingaan tegen wat er in de koran aan leugens over Hem opgetekend staan. Is Mohammed's verzinsel hoger dan die van Jezus? Is dat het respect en eerbied dat jij voor Hem hebt? Jij en je boek gaan regelrecht in tegen wat Jezus over Zichzelf zegt.
quote:
De drie-eenheid is een verzonnen concept dat uit de griekse mythologie komt.

jammer maar helaas. Deze leugen is al vaker ontmaskerd. Maar wellicht wil je eerst even een poging doen om deze bewering van je te bewijzen door enkele voorbeelden van drie-eenheden te geven uit de griekse mythologie?
Have fun:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras

quote:

Het heeft geen oorsprong in het Christendom en het gaat het monotheisme tegen en gaat over naar het polytheisme.

De vader = 1 God
De zoon = 1 God
De heilige geest = 1 God (3 aparte entiteiten, met 3 verschillende kennislevels)

= samen 3 Goden, maar toch keihard beweren dat we spreken over 1 God. Zelfs een kind dat pas heeft leren tellen zal je zeggen dat dit niet klopt.
oh, wil je leren tellen? Wist jij bv. dat twee keer oneindig nog steeds oneindig is (en niet "twee oneindig" o.i.d.?) Wist jij dat als je alle hele getallen (1,2,3,4,5,...) telt, en alle even getallen(2,4,6,8,...) dat dat er dan evenveel zijn? Jij telt met je beperkte verstand en doet alsof God op die manier te tellen/beschrijven is. Maar als je iets van wiskunde wist, dan wist je ook dat met oneindigheden tellen een stuk minder intuitief is.
Ken je boek, houdt van God met geheel uw verstand en kom niet met spelletjes aanzetten s.v.p. Je dwaalt snel van je boek af zie ik.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #53 Gepost op: januari 15, 2011, 12:33:21 pm »
Moslim komt op christelijk forum.
Moslim houdt zijn/haar eigen geloof verborgen.
Moslim opent topic met op het eerste gezicht een oprechte vraag.
Moslim kijkt niet naar antwoorden maar zet eigen lijn uit.
Christen valt de gang van zaken op en vraagt zich af of het niet de zoveelste moslim is met bekeringsdrang.
Moslim geeft toe en vervolgt zijn/haar betoog.
Moslim ziet dat er nog steeds goede antwoorden komen maar blijft zijn/haar eigen lijn volgen zonder ook maar daadwerkelijk te luisteren of ook maar die indruk te geven.
Moslim merkt dat alle pogingen geen zin hebben.
Moslim gaat over tot beledigingen en het pogen het eigen geloof door te drukken.

Even in het kort het standaard riedeltje wat ik de afgelopen jaren op verscheidene fora al meer dan tienmaal heb gezien.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 12:33:41 pm door Thorgrem »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #54 Gepost op: januari 15, 2011, 12:37:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 januari 2011 om 12:33:
Moslim komt op christelijk forum.
Moslim houdt zijn/haar eigen geloof verborgen.
Moslim opent topic met op het eerste gezicht een oprechte vraag.
Moslim kijkt niet naar antwoorden maar zet eigen lijn uit.
Christen valt de gang van zaken op en vraagt zich af of het niet de zoveelste moslim is met bekeringsdrang.
Moslim geeft toe en vervolgt zijn/haar betoog.
Moslim ziet dat er nog steeds goede antwoorden komen maar blijft zijn/haar eigen lijn volgen zonder ook maar daadwerkelijk te luisteren of ook maar die indruk te geven.
Moslim merkt dat alle pogingen geen zin hebben.
Moslim gaat over tot beledigingen en het pogen het eigen geloof door te drukken.

Even in het kort het standaard riedeltje wat ik de afgelopen jaren op verscheidene fora al meer dan tienmaal heb gezien.
Dan is het tijd om wat minder te posten op fora zodra je je daar aan begint te ergeren, want de rest is natuurlijk van hetzelfde laken en pak, katholiek die zich er aan ergert en zijn zegje doet, niet katholiek die daar weer wat van vindt etc etc. Dat is de hele lol van dit gebeuren vrees ik. ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #55 Gepost op: januari 15, 2011, 12:39:12 pm »
Ik erger me niet. Ik constateer slechts en deel mijn bevindingen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #56 Gepost op: januari 15, 2011, 12:41:41 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 januari 2011 om 12:39:
Ik erger me niet. Ik constateer slechts en deel mijn bevindingen.
Waarschijnlijk zijn je bevindingen wel juist, maar voor het moment hebben we weer even wat om over te l*llen! ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #57 Gepost op: januari 15, 2011, 12:53:46 pm »
Het gaat inderdaad elke keer hetzelfde, nietwaar Thorgrem?

Het is ook opvallend hoe ontzettend diepgeworteld de aversie tegen een drie-eenheid zit in de Islam. Hier is 'truth' een redelijk aggressieve islamitische apologeet, maar zelfs in een vriendelijk gesprek met moslims in het hartje van de arabische wereld komt een gesprek binnen no-time op het God-zijn van Jezus. Ook dat heb ik al meerdere malen meegemaakt, en is een veel leuker fenomeen dan zo'n hakketak-discussie hier.

Ik heb trouwens ook me eens laten vertellen door mensen die daar onderzoek naar hadden gedaan dat zo'n 20% van de moslims in de arabische wereld die tot geloof komen dat doen door een droom over Jezus. Bijna altijd verschijnt Jezus in een wit kleed aan hen en vertelt hen dat ze Hem kennen als 'Isa' en ze worden door Hem aangemoedig het Nieuwe Testament te gaan lezen. Er is dan uiteraard niet veel meer nodig voordat ze tot geloof komen.

In dit verband erg interressant vond ik de theorie dat zoveel moslims een dergelijke droom krijgen, omdat ze God zoveel zoeken. Vijf maal per dag bidden ze, ze zijn enorm intensief bezig met God, en ik denk daarom dat God hun gebeden verhoort en zich zelf aan hen openbaart. Ondanks dat veel moslims hier in het Westen zich nogal aggressief opstellen in discussies met Christenen (kom maar eens naar speakers corner in Londen op een zondag!) zijn er ontzettend veel moslims die maar wat graag God echt en oprecht willen leren kennen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #58 Gepost op: januari 15, 2011, 02:50:54 pm »
.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 02:57:08 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #59 Gepost op: januari 15, 2011, 02:51:44 pm »
Mooie bijdrage, Zwever...!!!
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 03:00:00 pm door Hendrik-NG »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #60 Gepost op: januari 15, 2011, 04:08:43 pm »
Beste "Truth",

quote:

Je schreef 14/1 23:17:
De drie-eenheid ... Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen

Wat vind je van deze uitleg:
God is één, verbindt alles en iedereen.
God is op verschillende manieren te kennen:
- als 'boven ons', een soort vaderfiguur,
- als 'onder ons', 'één van ons', we kunnen het goddelijke in mensen herkennen, met als belangrijkste voorbeeld voor christenen: in Jezus
- als 'in ons', als een geest die in ons woont of ons van buitenaf verlicht en inspireert (want binnen en buiten zijn geen relevant onderscheid voor een geest).
Drie 'personen' slechts in de oorspronkelijke betekenis (persona = masker).
Één God die zich op 3 manieren aan ons toont.

De collega met wie ik het nauwst samenwerk is een Hindoestaanse uit Suriname.
Volgens haar is zelfs het Hindoeisme in wezen monotheïstisch.
Zou het zo kunnen zijn dat God ons onze verschillende godsbeelden, de maskers die wij Hem voorhouden, de namen die wij hem geven, gunt en ons de tijd geeft om ze samen te brengen en Hem als Eenheid achter al die beelden, maskers en namen te herkennen?
Zolang we maar oprecht blijven zoeken en niet onze beelden, maskers en namen verabsoluteren en aan elkaar opleggen.

Een van de belangrijkste adviezen in de 'Advices & Queries' van (voor zover ik weet) alle Quaker groepen is "Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ".
Als ik geen scheiding maak tussen God als geest, de geest van Christus (die tijdgenoten herkenden in Jezus) en de Heilige Geest die volgens het Pinksterverhaal uitgestort zou zijn (m.i. over al wat leeft), kan ik mij dan 'moslim' noemen als ik dat advies opvolg, (in brede zin) iemand die zich onderwerpt aan God?

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 04:09:10 pm door wimnusselder »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #61 Gepost op: januari 15, 2011, 11:18:30 pm »

quote:

Truth schreef op 15 januari 2011 om 12:14:
(...)

quote:

Nunc:

quote:

truth:
Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen terwijl Jezus zelf zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.
verlicht ons, waar zegt Jezus dat God te snappen valt?
Ken je, je eigen boek niet eens? Valt me een beetje tegen van je..
ik ken "mijn" eigen boek redelijk goed, maar wellicht kun je mij verlichten en het bijbelvers geven waar Jezus precies zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.

Zo zegt Jezus bv. wel: "En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod." (marcus 12:3), maar dat gaat niet over het snappen van God, maar het liefhebben van God met o.a heel je verstand (dus: je verstand niet uitschakelen).
Wellicht was je even in de war? Dat gebeurt wel eens vaker bij moslims die denken dat ze het christendom snappen.

quote:

(...)
Ken je het eerste en belangrijkste gebod niet? Ik zal je helpen:

Markus 12:29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een ENIG Heere.
Markus 12:30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit GEHEEL  uw hart, en uit geheel uw ziel, en UIT GEHEEL UW VERSTAND!!!!, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
Het vermogen om logisch te beredeneren zodat het te begrijpen is….

och heden, je bedoelde echt deze tekst? Laat me niet lachen zeg.
Dan durf je wel "Ken je, je eigen boek niet eens? Valt me een beetje tegen van je.." te zeggen, maar je kunt zelf niet lezen? Je weet dat er zoiets als een basisschool bestaat he, waar je leert lezen? Er staat liefhebben (..) met geheel uw verstand (of "uit", is het zelfde maar dan ouderwetser). Niet wat jij ervan maakte, dat je God volledig zou moeten/kunnen snappen.

quote:

(...)
Ken je boek, houdt van God met geheel uw verstand en kom niet met spelletjes aanzetten s.v.p. Je dwaalt snel van je boek af zie ik.
Inderdaad: houdt van... wat iets fundamenteel anders is dan wat jij ervan wilt maken, namelijk dat Jezus gezegd zou hebben dat je God met heel je verstand zou kunnen snappen. Geeft niet hoor, iedereen kan foutjes maken, zelfs heel elementaire leesfoutjes. Het is nooit te laat om te leren.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2011, 11:31:39 pm door Nunc »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #62 Gepost op: januari 16, 2011, 12:27:00 am »
Een goed begin in het `snappen` van God is het bestuderen van de goddelijke beginselen, die zijn gebaseerd op de bijbel, de torah, de Islam, Bhuddistische en Confucianistische waarheden.
Dan als je ze in praktijk brengt in het dagelijks leven van alledag, en vooral in eigen gezin en familie relaties, begin je meer van God te `snappen`.
Dit is mijn getuigenis, een gedoopte uit de gereformeerde gezindte.

Dit is geen reclame voor sycretisme.  Het is duidelijk dat God primair heeft gewerkt door de Joods Christelijke traditie en de Messianse reddingsplan, maar God heeft verder oeveral ook gewerkt op Zijn manier, als voorbereiding op dat providentieele reddingsplan ...

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #63 Gepost op: januari 16, 2011, 08:46:21 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 januari 2011 om 00:27:
(...)
Dit is mijn getuigenis, een gedoopte uit de gereformeerde gezindte.

Dit is geen reclame voor sycretisme. (...)
misschien niet, maar het is wel de leer van Moon, en niet het christendom.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #64 Gepost op: januari 16, 2011, 10:57:49 am »

quote:

ik ken "mijn" eigen boek redelijk goed, maar wellicht kun je mij verlichten en het bijbelvers geven waar Jezus precies zegt dat God met geheel het verstand te snappen valt.

Vreemd dat jij niet begrijpt welk vers hij bedoelt, want ik snap hem prima.

En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

Is het mogelijk om God niet te kennen en hem toch lief te hebben? Nee!

2 Thess 1,8
Met vlammend vuur wraak doende over hen, die God niet kennen, en over hen, die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

En ook:

1 Joh 4,20
Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en zijn broeder haat, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, die hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #65 Gepost op: januari 16, 2011, 01:51:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 januari 2011 om 15:47:
[...]
Heeft mijn "Hij werd als God aangesproken en Hij weersprak degene die Hem zo aansprak"-argument je op de een of andere manier wellicht kunnen overtuigen??? Je moet hier WEL bij bedenken dat degene die dit zei (Thomas) als nazaat van Juda een even strikte monotheist was als jij (moslim) en ik (christen).... Dus het argument "gij zijt elohim - 'goden'" (Psalm 82) gaat hier niet op....

Over die Psalm valt trouwens genoeg te zeggen.... Maar dat terzijde....
Over Psalm 82 valt genoeg te zeggen, zei ik eerder....
82:1 God staat in de vergadering der 'goden',
Hij houdt gericht te midden der 'goden'.

82:6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt 'goden',
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
82:7 nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.

Het moge duidelijk zijn dat de Psalm hier mensen aanspreekt, door God geplaatst in een verheven positie - als "elohim" (letterlijk: goden, maar het woord heeft meer betekenissen, en DAAROM ging je argument niet op!!!!). GOD heeft hen elohim genoemd, maar vanwege hun eigen onrechtvaardigheid zullen ze "van hun voetstuk vallen" en als een gewoon mens, ja, als een aardse vorst sterven..... (dus: de elohim zijn hier 'gewone' mensen, en GEEN "wereldlijk leiders" (koningen, prinsen, etc) - want dat zou een derde betekenis van het woord elohim kunnen zijn....)

En in DIE betekenis heeft Jezus deze Psalm geciteerd in Johannes 10:34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in UW wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden? Hij spreekt hier de Joodse leiders aan in hun rol als "elohim"...

Een zelfde gebruik van het woord "elohim" in Psalm 138:
1 Ik zal U loven met mijn ganse hart,
in de tegenwoordigheid der goden (elohim) zal ik U psalmzingen.
2 Ik zal mij nederbuigen naar uw heilige tempel
en uw naam prijzen om uw goedertierenheid en trouw.

Want zie ook eens hoe de Targum op de Psalmen met deze tekst omgaat. Hierin wordt weergegeven:
1. Of David. I will give praise before you, O Lord, with my whole heart; before the judges (elohim) I will sing your praise. 2. I will bow down before your holy temple, and give thanks to your name for your goodness and your truth. (The Targum of Psalms - vertaald door David M. Stec)

Want: hou er rekening mee dat ook joden en christenen monotheïsten zijn en geen andere goden naast God dulden, zoals ook God geen andere goden ("die geen goden ZIJN") naast Zich duldt!!!!

small brother

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #66 Gepost op: januari 16, 2011, 02:35:08 pm »

quote:

Truth schreef op 15 januari 2011 om 11:05:
[...]
Bedankt voor je post broeder
Één lichaam
Heeft het betekenis dat je mij broeder noemt? Natuurlijk; een zodanig aanspreken doe je niet met manipulatie-oogmerken ! Als jouw God je dus in het hart geeft om mij broeder te noemen, dan is de aanduiding als broeder betekenisvol. Broeders zijn als één man; als het oog pijn doet dan lijdt het hele lichaam; en als het hoofd pijn doet dan lijdt het hele lichaam. Maar als er vele broeders zijn, hebben die allen dan één vader? Inderdaad is jullie vader één, en jullie Heer is één.

Wie is mijn broeder? Dat is hij, die de wil van God doet. Ook binnen het christendom is een broeder iemand met wie je één bent. Iemand die van hetzelfde lichaam is. De een is een hand van het lichaam en de ander een voet. Het hoofd van het lichaam, dat is Christus. Dit is een basis-concept van het christelijk geloof. Een broeder is iemand voor wie je je leven geeft of stelt, als je de kracht krijgt om jezelf te verloochenen.

Als jij mij dus kunt aanspreken als broeder, dan zie je dus dat wij als één lichaam zijn. Het lichaam waarvan ik deel uitmaak heeft een hoofd en dat is Jezus Christus. Maar als Jezus een deel is van het lichaam, en Jezus is ook God, dan wordt jij dus door de broederschap die je ziet met mij, één met God. Wat een bijzondere Godsdienst hebben wij dan samen; hoe zou jij dat noemen? Nou; dan is het van tweeën één: ofwel je begint ineens iets meer te begrijpen van een eenheid die verder strekt dan een verschijningsvorm; ofwel je begrijpt die eenheid niet, maar dan valt ook ineens een broederschap niet te begrijpen. Niet tussen ons, maar ook niet tussen jou en anderen.

En soms is het goed om vreemdelingen van elkaar te blijven. Een vreemdeling en gast geniet bepaalde rechten die hem boven broeders stelt. En een broeder is ook iemand die je bereid bent om af te wijzen als een dor lichaamsdeel, indien hij je zou beletten om het koninkrijk van God binnen te gaan. Jezus zegt: het is beter om een lichaamsdeel te verliezen dan dat heel je lichaam verloren gaat.

quote:

.. ik zie dat jij wel openstaat voor een correcte dialoog en met de wil van God zullen we deze op een goede manier voortzetten. Mooi om te horen dat het Christendom ook keuzevrijheid kent, de Koran zegt namelijk het volgende:...
Één Woord
Jij citeert uit de koran, en dat is ook volstrekt logisch. Dat hoort ook zo te zijn volgens mij. Maar als je citeert uit de bijbel, vereist een correcte dialoog dat je de uitleg aanneemt van degene van wie de bijbel is. De bijbel is namelijk niet van jou. Ik vind daarom het citeren door een moslim uit de christelijke bijbel niet per-sé logisch, en ook niet per-sé correct. Maar dat je het wel doet stemt mij verheugd - gelet op je intentie tot correct en niet-manipulatief discussiëren. Door uit de bijbel te citeren wordt de bijbel wel van jou, of althans jouw bron; en kunnen we volstaan met de bijbel als basis te gebruiken voor ons geloof, en voor de broederschap die jij ziet.

quote:

Koran 18: 29. Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil.
In de islam geloven we verder ook in Qadr, dat zal op het zelfde idee uitkomen waar jij mij zogenaamd tegen probeert te besparen. Dit terzijde.
Één God
Als er een begrip is van zaken die uitstijgen boven het normale waarnemingsniveau, zoals de predestinatie, dan zou je ook open moeten kunnen staan voor een begrip van een eenheid die verder reikt dan eenvoudig neuzen tellen. Kom je niet verder dan een eenvoudig neuzen tellen, dan doe je daarmee tekort aan de diepte en rijkdom van de eigenschappen van God. Of is God bij jou slechts beperkt tot door jou waarneembare en door jou geaccordeerde hoedanigheden?

quote:

Jij geeft aan om Jezus vzmh te volgen, maar de huidige Christen doet dit niet op de manier waarop Jezus dit heeft bevolen. In Jacobus zien we het volgende staan:
Jacobus 2: 10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Oef, dat is een forse uitspraak vindt je niet?...
Één Wet
Ik begrijp wel dat je in de euforie van je ontdekking het woord neemt voor mij, maar het is wat te simpel en te enthousiast om eerst de uitleg van een christen over te slaan, en dan ook het antwoord nog zelf te formuleren. Maar ik waardeer je enthousiasme !

Om te beginnen eerst maar even doorlezen: een paar verzen verder zegt Jezus in Jac.2: "Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden. Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel."

En dan maar even een hink-stap terug: de wet die Christus in het eerste stuk bedoelt zijn de tien geboden. De tien geboden zijn de verbondswoorden van God, die Hij aan het volk Israël heeft gegeven, en door Christus aan heel de wereld. De overige wetten die de joden van God moesten onderhouden, die hebben - en dat kun je ook in de bijbel nalezen - niet afgedaan, maar die behoeven geen onderhoud meer, omdat Christus ze voor ons onderhoudt. Hij is onze hogepriester. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verzoeningsoffers, die in Christus lijden en sterven voor alle gelovigen vervuld zijn, en om de verbondstekenen, die door Christus een nieuwe vorm en invulling gekregen hebben. Ook de besnijdenis bestaat dus nog steeds, maar zij is nu een besnijdenis van het hart.

Één oorsprong
Het jodendom en vanuit jouw perspectief ook de islam, zijn basisgeloofstructuren die God in het leven heeft geroepen om in de wereld een eigen godsdienstig volk te crëeren. Waarbij joden en moslims waarschijnlijk méér onderling gelijkgestemd zijn dan zij met de christenen gelijkgestemd zijn. Want beide groepen leven in een rechtsorde met een contract met God zelf, gesloten door Abraham. Dat uit zich in de besnijdenis. Maar in Christus heeft God een uitnemender verbond gemaakt, beschikbaar voor heel de wereld, en zogezegd een "versie 2.0" van het geloof gebracht, waarin de gerechtigheid geheel wordt vervuld, en de liefdenorm werd teruggegeven aan de mens om daarmee opnieuw God te dienen, niet gestuurd door directe verboden van God, maar gestuurd door de eigen liefde vanuit de mens. Met twee verschillen deze keer: 1. het jodendom en zo je wilt ook de islam kunnen dienen als toonbeelden hoe God's gerechtigheid werkt en hoe wij God kunnen behagen en hoe de liefde een keerzijde heeft waarin God de liefde zal testen en oordelen; en 2. de mens krijgt hulp om de liefde vast te kunnen houden, en dat is met de Heilige Geest van God. Je weet wel, dezelfde Geest die met het volk Israël mee trok, en dezelfde Geest die op sommige personen viel (Salomo, 70 oudsten van Mozes) De bijbel spreekt dan van: de Geest van God kwam over hem, of God sprak tot hem. Een geest is een geest, geen persoon van vlees en bloed. Maar hij kan zich wel voordoen als persoon. Zelfs is bekend van een duif waar de Geest van God op kwam te rusten (of je kunt ook zeggen de Geest in de verschijning van een duif) die zegt dat Jezus God's Zoon is, de geliefde. Lijkt me dat dat alle aanleiding geeft om goed naar Hem te luisteren..

quote:

1 overtreding was al genoeg om schuldig bevonden te worden ongehoorzaam te zijn aan de gehele wet.
Jezus vzmh zal dan ook tegen menige Christenen getuigen:
Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"
Één weg, en één waarheid, en één sleutel tot het koninkrijk der hemelen
Amen! God laat het je kennelijk zelf uitspreken: het is niet de zaak om je te verliezen in wie of wat precies "Heere, Heere" is, maar om de wil van God te doen. Dat begint met doen wat je al doet: de bijbel accepteren als onwrikbare basis. En doe je dát, dan bén je ook mijn broeder, zelfs meer nog dan hen (vrijzinnigen) die zeggen christen te zijn, maar de bron van Godskennis, de bijbel, gewoon verwerpen.

quote:

[...]
Een mooi verhaal, maar er zitten een aantal kanttekeningen aan:
1.   Jij spreek van het volgen van Jezus (ZIJN WIL ZOEKT), Jezus spreekt van het volgen van de Vader= God (Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders)

Johannes 5:30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft,

Je spreekt keihard Jezus vzmh tegen..
Sorry, die indruk wek ik bij jou misschien, maar dat is m.i. in het geheel niet het geval. Voor je begrip: Jezus volgen is doen wat Jezus doet, en dat is de wil van de Vader doen. Dat wij in een traditie leven om te spreken van "Jezus volgen" gaat erover om niet alleen de wil van de Vader te doen, maar daarin ook bewust de weg van Jezus te volgen door keuzes te maken om ons eigen kruis vrijwillig op te nemen, zoals Jezus ook de lijdensweg ging in volledige vrijheid en overgave aan de wil van de Vader. Zie je er nu nog een tegenspraak overblijven??

quote:

[...]
2.   Hem (= God) volgen betekent je aan de wet houden, doe je dit niet ja…Je hebt het zelf kunnen lezen. Maar het houden aan de wet betekent niet Jezus accepteren en zeggen dat je hem volgt, maar dat je Gods Wil volgt en ervoor dient te werken.
Jacobus 2: 14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?

15.   Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16.   En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17.   Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18.   Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19.   Gij gelooft, dat God een ENIGE God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20.   Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
26  Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Waarom zie ik dit niet terugkomen in jou verhaal? Zijn de Christen ongehoorzaam aan de wet geworden? Zijn ze gemanipuleerd? Zijn ze lui geworden? Zeg het maar.

Uh.. waar zijn we gebleven met onze correctheid? Ik kan wel spreken over het gemanipuleerd zijn van christenen en het ongehoorzaam zijn geworden aan de christelijke wet, maar (nog) niet met jou en niet hier. Maar ik kan me best voorstellen dat je fout gedrag graag spiegelt om je gelijk te halen. Maar ik denk dat er dan ook een paar inkoppertjes zijn van mijn kant, die ineens de sfeer verzieken. Houden we het daarom liever bij de normatief voorgeschreven varianten van ons geloof:
Normatief is de tekst die je citeert. En lees ook Mattheüs 5. Voor mij is er geen tegenstelling in Jezus volgen en God's wil doen. Maar dat komt doordat Jezus geheel wordt vereenzelvigd met God. Dat is vanuit een achtergrond waar alleen een menselijke feilbare profeet is, natuurlijk even iets anders: bij een profeet kun je op een gegeven moment je gaan afvragen of het volgen van de profeet wel hetzelfde is als het volgen van God..

quote:

Wat jij aangeeft is een selectieve manier van indelen en classificeren. Het vervullen van de wet betekent niet dat je alleen naar het deel van de wet kijkt waarin vervuld wordt, maar je houdt je aan de wet zoals deze bekend is en breidt het uit met extra informatie en leiding. Het dient een samenhangend geheel te zijn en niet het selectieve gedoe wat we zien in het Christendom. Jezus was besneden volgens de wet, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft? De Sabbat was iets waaraan Jezus zich hield, waarom is dit afgeschaft, Jezus at Kosjer vlees, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft?
Het is precies wat je zegt: selectief indelen en classificeren. Dat komt uit de bijbel. Maar de bijbel erkent ook dat er joden zijn die zich aan de regel van de wet houden en die zich nog laten besnijden. Ik wijs op hoe Paulus onderscheidenlijk omging met de besnijdenis van Titus en Timotheüs. Voor jou geldt een andere toepassing van de bijbelse waarheid dan voor mij, omdat wij uit andere oorsprongen komen. Ik verwijs voor het gemak maar even naar een artikel, over handelingen 16:1-5 -bron -.   Dus ook voor jou geldt een variant waarbij je zowel besneden bent, als kosjer vlees eet. Daar is niets mis mee omdat er een geestelijk gesterkt mens uit voortkomt. Maar principieel is er één verschil: God kan niet meer worden gediend door het houden van de wet alleen. Want Christus is gekomen en is geplaatst als sleutel tussen de wet en God. Zonder de sleutel te zien, en aan te nemen, helpt de wet niet meer om God's Wil te doen. Want Christus aannemen is God’s Wil.

Ik  wijs je in dit verband op een bijbeltekst:
1 Cor 7: 17 Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten.
18 Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden.
19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods. 20 Een iegelijk blijve in die beroeping, daar hij in geroepen is.
21 Zijt gij, een dienstknecht zijnde, geroepen, laat u dat niet bekommeren; maar indien gij ook kunt vrij worden, gebruik dat liever.
22 Want die in den Heere geroepen is, een dienstknecht zijnde, die is een vrijgelatene des Heeren; desgelijks ook, die vrij zijnde geroepen is, die is een dienstknecht van Christus.
23 Gij zijt duur gekocht, wordt geen dienstknechten der mensen.
24 Een iegelijk, waarin hij geroepen is, broeders, die blijve in hetzelve bij God.

Merk je wel op dat hier een waarheid wordt gebracht en een norm wordt gepresenteerd die niet te begrijpen zijn voor mensen die niet verder komen dan oppervlakkig neuzen tellen, maar wel voor wie is gerijpt in de liefde die ook schuilt achter de oude wet?

quote:

Nogmaals:
Jacobus 2: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Mattheus 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

De hemelen en de aarde bestaan nog, kijk maar om je heen. Echter, de wet is keihard aangepast!
uhh.. Ik zie wel van alles waarover jij ook spreekt als ik om mij heen kijk, maar dit lijkt me niet iets voor hier en nu. Hier en nu geldt dat de wet nog steeds staat als een huis. Als de wet niet meer zou gelden, dan zou geen verzoening meer nodig zijn. Als de wet niet meer zou gelden dan zou er geen veroordeling mogelijk zijn. Als de wet niet meer zou gelden, dan trekt God zich geheel terug van ons en dan is het hier een hel. De wet geldt en zij staat volledig overeind. Maar door Christus' komst is het normatieve kwaad in de wereld overwonnen. Dat levert een andere insteek op, in eenzelfde zondige wereld met dezelfde wet van God. Wie Christus aanneemt mag leven vanuit de genade van bevrijd zijn bij voorbaat.  Maar let op: bevrijd zijn van de wet levert een nieuwe wet op die strenger is en dieper gaat dan de formele wet van geboden. Niet strenger in regels, maar wel strenger in geestelijkheid. Het gaat er dan niet meer om wat je wel of niet gedaan hebt, maar wat je hart wel of niet verlangt om te doen. Het is gewoon een hogere school van het geloof: God geeft meer, en Hij vraagt ook meer.

quote:

Wat een onzin zeg: Waar zie jij de vergelijking staan met een profeet of een classificatie van een persoonlijke betiteling? Dat is een visie die jij probeert op te dringen terwijl dat er niet staat.

Waar blijven we met correct discussiëren?
De relevante tekst was "... niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Als wat ik zeg niet overkom, vergeet wat ik zeg en houdt de tekst vast. Deze tekst biedt een sleutel, een inzicht in de oude bedeling en de nieuwe bedeling die zich vormt door Christus. De minste in het koninkrijk der hemelen is meer dan de meeste op aarde. En een mindere is bijvoorbeeld iemand die een gebod niet houdt. Dat is niet een onderwerp voor hier,  maar ik geloof wel dat het goed is om deze tekst vast te houden als spiegel op het koninkrijk van God.

quote:

Als we maar een vergelijking mogen trekken tussen Moslims en de Christenen t.o.v. de wetten die voor hun gelden, dan komen de Moslims zelf dichtbij de wet zoals deze is geopenbaard via profeet Jezus...

Probeer je jezelf hier nu te rechtvaardigen tegenover Jezus Christus? Met welk doel? Luister liever secuurder naar hetgeen Jezus te zeggen heeft..

Er is géén enkel probleem met het besneden zijn en het houden van reinheidsgewoonten. Om precies te zijn geven Jacobus en Paulus ook richtlijnen die ervan uitgaan dat er wordt afgestemd op de goede ordening die de mensen al hebben – mits maar de leer van Christus verlossing zuiver wordt vastgehouden. Om die reden laat hij Timotheus zelfs besneden worden en laat hij Titus juist NIET besnijden. Zie daarover bijvoorbeeld een artikel over handelingen 16:1-5. Bron: http://www.oudesporen.nl/Download/OS1195.pdf

quote:

Profeet Jezus vzmh sprak zelf over de nieuwe wet die kwam via de nieuwe trooster.

Johannes 16: 12-13
"Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."
Als je erkent dat er met Jezus iets nieuws komt, een nieuwe wet, luister dan ook naar Hem en ga op zoek naar die nieuwe wet ! Dáár begint het met een gemeenschappelijk uitgangspunt waarbij degene die verwerpt en streept niet de christen is, maar de buitenstaander die Christus wel wil aannemen, maar van Christus kiest en selecteert naar eigen believen. En dan is bovendien de vraag of er gesproken wordt van een geest of een mens, en dan is de vraag waarom - als je zóver bent gekomen in het evangelie van de WAARHEID - je dan vanaf dat punt begint te strepen en te verwerpen en voor fout en onzeker houdt wat er verder is geopenbaard via het boek handelingen. Vele tekenen en vele verkondigingen.

quote:

We weten allen dat profeet Mohammed vzmh de Koran heeft geopenbaard gekregen...
We weten allen dat God een schaduwendienst door de joden in het leven heeft geroepen en in stand gehouden, en ik houd het voor waarschijnlijk dat er schaduwendiensten ook in het heden in leven worden gehouden door God. Dus ik zal mij niet begeven op terreinen waar God mogelijk de Hand in heeft. Maar voor mij geldt de bijbel en de leer van Jezus Christus, en de heilige Schrift heeft mij geleerd om elke leer die daarvan afwijkt te verwerpen als dwaling, ook al kwam het van een engel van God.. Dat is een letterlijke bijbeltekst waarmee letterlijk de oorsprong van jouw traditie wordt verworpen, nog vóór Mohammed er mee kwam..
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 09:03:36 am door small brother »

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #67 Gepost op: januari 16, 2011, 07:44:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 januari 2011 om 10:57:
[...]

Vreemd dat jij niet begrijpt welk vers hij bedoelt, want ik snap hem prima.

En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

2 Thess 1,8
Met vlammend vuur wraak doende over hen, die God niet kennen, en over hen, die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

En ook:

1 Joh 4,20
Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en zijn broeder haat, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, die hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?
lees even wat nauwkeuriger, wil je. "truth" beweerde dat we God konden snappen op basis van dit vers. Maar dat staat er niet. Wel dat we God met heel ons hart (...) en ons verstand moeten liefhebben. Dat betekent dat we naar ons volle kunnen, zowel emotioneel als verstandelijk, God moeten liefhebben. Er staat nergens dat wij God volledig kunnen kennen.

25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
(1 Korinte 1:25, HSV)

13 Wie heeft de Geest van de HEERE gepeild
en wie heeft Hem als Zijn raadsman onderwezen?
(...)
28 Weet u het niet?
Hebt u het niet gehoord?
De eeuwige God, de HEERE,
de Schepper van de einden der aarde,
wordt niet moe en niet afgemat.
Er is  geen doorgronding van Zijn inzicht.
(Jesaja 40, HSV)

quote:

Jij hebt het over wat anders, over God kennen. Ik ken allerlei mensen, maar ik snap ze niet, ik weet niet hoe ze in elkaar zitten. Sterker nog, ik ken mijn vrouw, maar ik snap haar echt niet helemaal. "truth" had het erover dat God volgens de bijbel te snappen moest zijn. Maar snap jij God? Heb jij de Geest van God gepeild of doorgrond jij Zijn inzicht? Snappen en kennen zijn simpelweg twee verschillende zaken.

Nunc

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #68 Gepost op: januari 17, 2011, 08:55:11 am »

quote:

(...)
Zei Jezus niet dat er een ANDERE TROOSTER ten tonele zou verschijnen?

Johannes 14 :16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
(...)

ja, dat zei Jezus zeker, maar ik denk niet dat Hij daarmee een moordenaar bedoelde die roofde en plunderde en een 6-jarige vrouw had. Niet echt de "trooster" die je zou verwachten, als deze trooster ook maar enigszins op Jezus zou moeten lijken. Verder kwam de beloofde Trooster (de Heilige Geest) al over de discipelen (Handelingen 2).

16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
(...)
26   Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam,  Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
(...)
26   Maar wanneer de Trooster is gekomen,  Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen.
(Joh.14-15)

Deze Trooster deed en doet toch echt heel wat anders dan dat jouw geliefde Mohammed deed.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 08:55:41 am door Nunc »

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #69 Gepost op: januari 17, 2011, 01:27:06 pm »

quote:

Ja dat is absoluut een feit, wij horen naar Jezus te luisteren. Nergens in de Bijbel staat ook dat de drie-eenheid een mysterie is, dat heeft men er later bij verzonnen omdat hun uitleg niet consequent is. Daar erger ik mij ook vreselijk aan, maar toch ben ik geen Moslim.

Met een goede onderbouwing en bewijsvoering zou daar verandering gebracht kunnen worden..

quote:

De drie-eenheid is een verzonnen concept dat uit de griekse mythologie komt. Het heeft geen oorsprong in het Christendom en het gaat het monotheisme tegen en gaat over naar het polytheisme.
Dat is niet helemaal waar zie 1 Johannes 5,7.

Bedoel je deze?
1 Johannes 5: 7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Wist jij dat deze bewoordingen zoals ze in de vertaling die ik nu heb aangehaald niet bestonden in de oudere Griekse manuscripten?
Als we kijken naar de statenvertalingen bijvoorbeeld zien we het volgende staan:

Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Als je onderzoek doet naar het ‘Comma Johanneum’, zul je zien wat erover wordt gezegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum
Citaat:
Het resultaat is een uitgesproken verwijzing naar de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Geest.
De tekst komt in de oudste Griekse handschriften niet voor. Ook wordt hij door de vroege Kerkvaders niet geciteerd, wanneer ze dit gedeelte van de Johannesbrief citeren. Kennelijk is het vers ergens tijdens de Middeleeuwen tussen de Latijnse tekst van het Nieuwe Testament geraakt, misschien eerst als glos in de kantlijn en daarna bij het kopiëren in de tekst opgenomen. Moderne bijbelvertalingen laten het Comma weg, plaatssen het in een voetnoot of zetten het tusssen haakjes, zie ook verder.

Einde Citaat:
Dit is de reden dat de 3 eenheid hier geen basis kent. Je ziet dan ook bijvoorbeeld in de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8 staan: Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

quote:

Als je stelt dat het drie verschillende personen zijn krijg je inderdaad een paradox, maar zo interpreteren absoluut niet alle christenen dat! Bedenk je dat christenen onderling ook van mening verschillen, zoveel soms dat ik meer overeenkomsten met jou heb, dan met sommige van hen.
Jezus was de vleeswording van God, hij heeft 33 jaar als mens op aarde geleefd opdat hij de gelovigen vrij kon kopen van de wet.

Want niemand is in staat om de wet te doen en zeg niet dat jij dat wel bent, want we struikelen allemaal wel ergens in. Ook al struikel je met slechts het kleine, dan faal je ook met het grote, dat is de wet immers. Doch de koninklijke wet die leert onze naaste lief te hebben als onszelf, die wet moeten wij proberen na te leven om goed te doen en niet de inzettingen die nergens toe dienen. God is onze naaste en niet een kerkgebouw of moskee die met mensenhanden gebouwd is. De ware godsdienst is om onze naaste ter dienst te zijn en weduwen bezoeken die het moeilijk hebben.

Ik ben er absoluut van bewust dat er verschillende stromingen zijn binnen het Christendom en dat niet alle Christenen geloven in de 3-eenheid.

Ik hoop dat jij een aantal vragen zou kunnen beantwoorden n.a.v. wat jij hierboven hebt aangehaald:

- Waarom geloof jij dat Jezus de vleeswording van God is en kun je dit onderbouwen?
Zien we niet meerdere malen dat Jezus God aanroept? Waarom zou hij God aanroepen als hij een en dezelfde is?

- Wie was er in het beheer van de Hemelen en de Aarde toen God op de aarde wandelde en leefde?

- Heeft God (Jezus volgens jou) zijn leven gegeven voor de mensheid om hun te verlossen van de erfzonde?

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #70 Gepost op: januari 17, 2011, 01:58:36 pm »

quote:

Jezus was besneden volgens de wet, waarom hebben de Christenen dit afgeschaft?

Omdat Jezus pas later de betekenis van de ware besnijdenis heeft bekendgemaakt, waardoor de fysieke overbodig werd. De besnijdenis van de voorhuid die onder het eerste verbond geschiedde, was een voorafbeelding van de besnijdenis van het hart. Indien wij ons bekeren tot Christus zijn we besneden van hart en krijgen eer van God, maar als we ons laten besnijden krijgen we eer de mensen.

Is het Jezus of Paulus die dit zegt?

Galaten 3:23-25 “…Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester…”

Lukas 2:21 "En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was
En als de dagen harer reiniging vervuld waren, NAAR DE WET VAN MOZES, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden;"
En dan moet ik daarbij wijzen naar het volgende vers:

Matteüs 5:17-20: Meent niet, dat Ik gekomen ben om de WET of de PROFETEN te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen… Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten # in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen…”

Dus waarom zou Jezus zichzelf tegenspreken als hij de wet zou veranderen of afschaffen?

Lees verder ook goed dat hij de WET DER PROFETEN komt te vervullen, daarmee zeggende dat hij een profeet is.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #71 Gepost op: januari 17, 2011, 02:01:06 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 januari 2011 om 12:53:
Het gaat inderdaad elke keer hetzelfde, nietwaar Thorgrem?

Het is ook opvallend hoe ontzettend diepgeworteld de aversie tegen een drie-eenheid zit in de Islam. Hier is 'truth' een redelijk aggressieve islamitische apologeet, maar zelfs in een vriendelijk gesprek met moslims in het hartje van de arabische wereld komt een gesprek binnen no-time op het God-zijn van Jezus. Ook dat heb ik al meerdere malen meegemaakt, en is een veel leuker fenomeen dan zo'n hakketak-discussie hier.

Ik heb trouwens ook me eens laten vertellen door mensen die daar onderzoek naar hadden gedaan dat zo'n 20% van de moslims in de arabische wereld die tot geloof komen dat doen door een droom over Jezus. Bijna altijd verschijnt Jezus in een wit kleed aan hen en vertelt hen dat ze Hem kennen als 'Isa' en ze worden door Hem aangemoedig het Nieuwe Testament te gaan lezen. Er is dan uiteraard niet veel meer nodig voordat ze tot geloof komen.

In dit verband erg interressant vond ik de theorie dat zoveel moslims een dergelijke droom krijgen, omdat ze God zoveel zoeken. Vijf maal per dag bidden ze, ze zijn enorm intensief bezig met God, en ik denk daarom dat God hun gebeden verhoort en zich zelf aan hen openbaart. Ondanks dat veel moslims hier in het Westen zich nogal aggressief opstellen in discussies met Christenen (kom maar eens naar speakers corner in Londen op een zondag!) zijn er ontzettend veel moslims die maar wat graag God echt en oprecht willen leren kennen.
Veel emotioneel gepraat, maar er wordt weinig gezegd. We zien dat het snelst groeiende religie de Islam is, tegenover de ontkerkelijking in het Christendom..

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #72 Gepost op: januari 17, 2011, 02:30:43 pm »

quote:

Zo zegt Jezus bv. wel: "En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod." (marcus 12:3), maar dat gaat niet over het snappen van God, maar het liefhebben van God met o.a heel je verstand (dus: je verstand niet uitschakelen).
Wellicht was je even in de war? Dat gebeurt wel eens vaker bij moslims die denken dat ze het christendom snappen.

Je spreekt jezelf tegen: Als je zegt je ‘verstand niet uitschakelen’, betekend het dat hij ingeschakeld is. Als hij ingeschakeld is dien je God lief te hebben met je ingeschakelde verstand. Dus als je verstand is ingeschakeld, dien je hem dus te kunnen begrijpen op basis van logica en rede.

Daarnaast kom je met een tweede tegenstrijdigheid, namelijk mij verwijten dat ik het christendom niet snap op dit gebied, terwijl jijzelf aangeeft dat het niet te snappen is, dus hoe kun jij mij corrigeren als het volgens jou niet te begrijpen is…..

quote:

och heden, je bedoelde echt deze tekst? Laat me niet lachen zeg.
Dan durf je wel "Ken je, je eigen boek niet eens? Valt me een beetje tegen van je.." te zeggen, maar je kunt zelf niet lezen? Je weet dat er zoiets als een basisschool bestaat he, waar je leert lezen? Er staat liefhebben (..) met geheel uw verstand (of "uit", is het zelfde maar dan ouderwetser). Niet wat jij ervan maakte, dat je God volledig zou moeten/kunnen snappen.

Stop met je manipulatieve spellen, verdraaiingen etc. Het is wat het is, zie mijn voorgaande beredenering.

quote:

(...)
Inderdaad: houdt van... wat iets fundamenteel anders is dan wat jij ervan wilt maken, namelijk dat Jezus gezegd zou hebben dat je God met heel je verstand zou kunnen snappen. Geeft niet hoor, iedereen kan foutjes maken, zelfs heel elementaire leesfoutjes. Het is nooit te laat om te leren.
Je hebt leesfoutje en je hebt fouten met betrekking tot begrijpend lezen. Jij valt helaas onder de laatste categorie aangezien jij zelf hebt aangegeven dat het concept niet te begrijpen is voor jou.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #73 Gepost op: januari 17, 2011, 02:49:39 pm »

quote:

Beste "Truth",
quote:
Je schreef 14/1 23:17:
De drie-eenheid ... Geen enkel Christen die het zelf snapt, laat staan dat ze het aan een ander uit kunnen leggen

Wat vind je van deze uitleg:
God is één, verbindt alles en iedereen.
God is op verschillende manieren te kennen:
- als 'boven ons', een soort vaderfiguur,
- als 'onder ons', 'één van ons', we kunnen het goddelijke in mensen herkennen, met als belangrijkste voorbeeld voor christenen: in Jezus
- als 'in ons', als een geest die in ons woont of ons van buitenaf verlicht en inspireert (want binnen en buiten zijn geen relevant onderscheid voor een geest).
Drie 'personen' slechts in de oorspronkelijke betekenis (persona = masker).
Één God die zich op 3 manieren aan ons toont.

De collega met wie ik het nauwst samenwerk is een Hindoestaanse uit Suriname.
Volgens haar is zelfs het Hindoeisme in wezen monotheïstisch.
Zou het zo kunnen zijn dat God ons onze verschillende godsbeelden, de maskers die wij Hem voorhouden, de namen die wij hem geven, gunt en ons de tijd geeft om ze samen te brengen en Hem als Eenheid achter al die beelden, maskers en namen te herkennen?
Zolang we maar oprecht blijven zoeken en niet onze beelden, maskers en namen verabsoluteren en aan elkaar opleggen.

Een van de belangrijkste adviezen in de 'Advices & Queries' van (voor zover ik weet) alle Quaker groepen is "Bring the whole of your life under the ordering of the spirit of Christ".
Als ik geen scheiding maak tussen God als geest, de geest van Christus (die tijdgenoten herkenden in Jezus) en de Heilige Geest die volgens het Pinksterverhaal uitgestort zou zijn (m.i. over al wat leeft), kan ik mij dan 'moslim' noemen als ik dat advies opvolg, (in brede zin) iemand die zich onderwerpt aan God?

Met v&Vriendengroet,

Wim  

Beste Wim,

Bedankt voor je bijdrage. God is zeker op verschillende manieren te kennen. Het Hindoeisme is zeker in de essentie Monotheïstisch aangezien de geschriften met de hoogste autoriteit in het Hindoeïsme de Vedas zijn. Als je de Vedas erop naslaat zie je dat er zeker over hetzelfde concept van God wordt gesproken zoals in het Jodendom, Christendom en de Islam. Dit terzijde.

De verzen die men aanhaalt om de ‘drie-eenheid’ te bewijzen is echter veel simpeler uit te leggen dan men denkt. Je dient deze namelijk op een figuurlijke manier te bekijken en zeker NIET op een letterlijke manier.

De Vader = God
Zoon Jezus  = de Boodschapper
Heilige geest = De engel Gabriel
Deze 3 zijn 1, maar waarin? In de boodschap zijn ze 1.

Ik zal aangeven waarom het niet letterlijk te lezen valt:

Mattheus 22:1 En Jezus antwoordde en sprak WEDEROM door GELIJKENISSEN tot hen, zeggende:
2 Het hemelrijk: is gelijk een koning, die zijnen zoon ene bruiloft bereidde,
3 en zijne dienaren uitzond, om de gasten tot de bruiloft te roepen; maar zij wilden niet komen.

Moeten we dit nu letterlijk lezen? Nee, natuurlijk niet. Er staat namelijk dat Jezus wederom door gelijkenissen tot hen sprak. Hij heeft dus meerdere malen gedaan

Johannes 17:22 - 23
17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
17:23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Het woordje HUN in dit vers betekent de discipelen/vrienden van Jezus vzmh.

Zullen we dit analyseren op basis van de letterlijke betekenis zoals de Christenen beweren dit uit te leggen zoals in Johannes 10:38 en Johannes 17:21. Als we deze teksten letterlijk lezen komen we uit op een heel ander concept uit van God. De Christenen beweren namelijk te geloven in de 3–eenheid (dat de vader, de zoon en de heilige geest 1 zijn). Als we nu de verzen 17:22 – 23 erbij pakken komen we niet uit op een 3-eenheid, maar op een 15 eenheid. 1 God, 1 Jezus, 1 Heilige geest en 12 discipelen. 17:23  Ik in hen, en Gij in Mij

Lees je dit letterlijk dan krijgen we een conflict lees je dit figuurlijk dan valt alles op zijn plaats.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #74 Gepost op: januari 17, 2011, 03:40:49 pm »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 14:49:
[...]

Lees je dit letterlijk dan krijgen we een conflict lees je dit figuurlijk dan valt alles op zijn plaats.
Jij krijgt/hebt een conflict met alle bijbelplaatsen waar gewag wordt gemaakt van het feit dat God door Jezus Christus voortaan in mensen wil wonen.

1 Korintiërs 3,16: Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont?
1 Korintiërs 6,19: Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?
Efeziërs 2,22: in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
2 Timoteüs 1,14: Bewaar door de heilige Geest, die in ons woont, het goede dat je is toevertrouwd.
Romeinen 6,11: Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God.
Romeinen 8,1: Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld.
Romeinen 8,2: De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.
2 Korintiërs 13,5: Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef. U weet toch van uzelf dat Jezus Christus in u is? Als dat niet zo is, dan hebt u de proef niet doorstaan.
Galaten 3,28: Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.
Efeziërs 1,5: ... en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden,
Efeziërs 2,13: Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed.
Filippenzen 1,1: Van Paulus en Timoteüs, dienaren van Christus Jezus. Aan alle heiligen in Filippi die één zijn in Christus Jezus, en aan hun opzieners en dienaren.
Filippenzen 4,21: Groet alle heiligen in Christus Jezus. De broeders en zusters die bij mij zijn, laten u groeten.
1 Johannes 1,7: Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde.
1 Johannes 2,6: Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.
1 Johannes 4,15: Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God.

En dit is geen uitputtende lijst. Letterlijk of figuurlijk: God woont in zijn heiligen door het werk van Jezus Christus, zijn Zoon. Dat is: God de Zoon & God de Geest. Er is geen tekst, voor zover ik weet, die stelt dat God de Vader in ons woont. Toch is er maar 1 God. Hence: je ontkomt niet aan een triniteit. God presenteert zich als een 3 eenheid in zijn woord. Wie ben ik, wie ben jij om dat af te wijzen? Laat staan omdat het boven je pet gaat?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #75 Gepost op: januari 17, 2011, 03:42:03 pm »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 13:27:
[...]

Met een goede onderbouwing en bewijsvoering zou daar verandering gebracht kunnen worden..
Dat kun je altijd proberen natuurlijk!  :)

quote:

Bedoel je deze?
1 Johannes 5: 7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Wist jij dat deze bewoordingen zoals ze in de vertaling die ik nu heb aangehaald niet bestonden in de oudere Griekse manuscripten?
Als we kijken naar de statenvertalingen bijvoorbeeld zien we het volgende staan:

Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Als je onderzoek doet naar het ‘Comma Johanneum’, zul je zien wat erover wordt gezegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum
Citaat:
Het resultaat is een uitgesproken verwijzing naar de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Geest.
De tekst komt in de oudste Griekse handschriften niet voor. Ook wordt hij door de vroege Kerkvaders niet geciteerd, wanneer ze dit gedeelte van de Johannesbrief citeren. Kennelijk is het vers ergens tijdens de Middeleeuwen tussen de Latijnse tekst van het Nieuwe Testament geraakt, misschien eerst als glos in de kantlijn en daarna bij het kopiëren in de tekst opgenomen. Moderne bijbelvertalingen laten het Comma weg, plaatssen het in een voetnoot of zetten het tusssen haakjes, zie ook verder.

Einde Citaat:
Dit is de reden dat de 3 eenheid hier geen basis kent. Je ziet dan ook bijvoorbeeld in de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8 staan: Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

Ja ik ken die verhalen, maar de meningen zijn er over verdeeld want in de meest recente Statenvertaling, recenter dan dat artikel, staat het comma in zijn geheel. Bovendien wordt de authenticiteit van 1 Johannes 5 vers 8 door niemand betwist, waar de term drie-eenheid ook in staat.

'En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één.'

Op zijn best zou je kunnen beargumenteren dat de invulling van de drie-eenheid er later bij verzonnen is, doch is de term 'drie zijn één' zonder meer Bijbels.

quote:

Ik ben er absoluut van bewust dat er verschillende stromingen zijn binnen het Christendom en dat niet alle Christenen geloven in de 3-eenheid.
Wist je dat er ook christenen zijn die wél in de drie-eenheid geloven, alleen niet dat het een mysterie is?

quote:

Ik hoop dat jij een aantal vragen zou kunnen beantwoorden n.a.v. wat jij hierboven hebt aangehaald:

- Waarom geloof jij dat Jezus de vleeswording van God is en kun je dit onderbouwen?

Omdat Jezus dat heeft gezegd, zie bijvoorbeeld Johannes 10,30 waar Jezus zegt 'en de Vader en ik zijn één' hierop namen de Joden stenen en zeiden:

‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’  (Joh 10,33)

quote:

Zien we niet meerdere malen dat Jezus God aanroept? Waarom zou hij God aanroepen als hij een en dezelfde is?
Omdat alleen zijn discipelen mochten weten wie hij was (Mat 16,20) hetgeen het volk pas na de opstanding (Mat 17,9) te horen zou krijgen.

quote:

- Wie was er in het beheer van de Hemelen en de Aarde toen God op de aarde wandelde en leefde?

Wat dacht je van God zelf?

'Wondere Schepper van de hemelen en aarde. Wanneer Hij iets besluit, zegt Hij slechts: "Wees" en het wordt".  (Al Baqarah 117)

Voor God is immers niet onmogelijk!

quote:

- Heeft God (Jezus volgens jou) zijn leven gegeven voor de mensheid om hun te verlossen van de erfzonde?
Christus heeft de gelovigen vrijgekocht van de wet en allen die in hem geloven een beter verbond gegeven, wat niet ingewijd is met het bloed van bokken, maar met het bloed van mensen. Christus, Johannes, Paulus, Stefanus, Petrus, Jakobus, zijn allemaal geofferd voor het nieuwe verbond. Ja, het nieuwe verbond werd besprenkeld met bloed van mensen en het eerste verbond met bloed van dieren, dus welk verbond denk jij dat belangrijker is?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 03:46:44 pm door Piebe »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #76 Gepost op: januari 17, 2011, 07:47:18 pm »
Beste "Truth",

Ik ben inderdaad niet zo geneigd om veel bijbelteksten letterlijk te nemen.
Ik noem mij wel christen.

Heb jij moeite met het idee dat mensen het goddelijke in andere mensen kunnen herkennen en met het idee dat de Heilige Geest, God's geest, de geest van Christus (ik maak daar geen onderscheid tussen) 'in mensen' kan wonen (of in hen kan werken of in hun handelen zichtbaar kan worden o.i.d.)?

Zou je nog willen antwoorden op mijn vraag (15/1 16:08) of ik me moslim kan noemen?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #77 Gepost op: januari 17, 2011, 08:20:49 pm »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 14:01:
Veel emotioneel gepraat, maar er wordt weinig gezegd. We zien dat het snelst groeiende religie de Islam is, tegenover de ontkerkelijking in het Christendom..

Je bedoelt binnen Nederland? Wereldwijd is het Christendom alles behalve aan het ontkerkelijken.

Daarnaast: hoeveel autochtone Nederlanders zijn moslim geworden zonder dat dat kwam omdat partner moslim is? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het Christendom voor 90% groeit door 'natuurlijke aanwas' (kinderen van Christenen), maar de Islam voor 99%.

Anyway, ik heb geen zin in een competitie wie-kan-het-verste-plassen, laten we het er gewoon op houden dat zowel Islam als het Christendom twee enorm grote en bruisende religies zijn op deze wereld.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #78 Gepost op: januari 17, 2011, 09:44:56 pm »

quote:

Bedankt voor je post broeder
Één lichaam
Heeft het betekenis dat je mij broeder noemt? Natuurlijk; een zodanig aanspreken doe je niet met manipulatie-oogmerken ! Als jouw God je dus in het hart geeft om mij broeder te noemen, dan is de aanduiding als broeder betekenisvol. Broeders zijn als één man; als het oog pijn doet dan lijdt het hele lichaam; en als het hoofd pijn doet dan lijdt het hele lichaam. Maar als er vele broeders zijn, hebben die allen dan één vader? Inderdaad is jullie vader één, en jullie Heer is één.

Wie is mijn broeder? Dat is hij, die de wil van God doet. Ook binnen het christendom is een broeder iemand met wie je één bent. Iemand die van hetzelfde lichaam is. De een is een hand van het lichaam en de ander een voet. Het hoofd van het lichaam, dat is Christus. Dit is een basis-concept van het christelijk geloof. Een broeder is iemand voor wie je je leven geeft of stelt, als je de kracht krijgt om jezelf te verloochenen.

Als jij mij dus kunt aanspreken als broeder, dan zie je dus dat wij als één lichaam zijn. Het lichaam waarvan ik deel uitmaak heeft een hoofd en dat is Jezus Christus. Maar als Jezus een deel is van het lichaam, en Jezus is ook God, dan wordt jij dus door de broederschap die je ziet met mij, één met God. Wat een bijzondere Godsdienst hebben wij dan samen; hoe zou jij dat noemen? Nou; dan is het van tweeën één: ofwel je begint ineens iets meer te begrijpen van een eenheid die verder strekt dan een verschijningsvorm; ofwel je begrijpt die eenheid niet, maar dan valt ook ineens een broederschap niet te begrijpen. Niet tussen ons, maar ook niet tussen jou en anderen.

En soms is het goed om vreemdelingen van elkaar te blijven. Een vreemdeling en gast geniet bepaalde rechten die hem boven broeders stelt. En een broeder is ook iemand die je bereid bent om af te wijzen als een dor lichaamsdeel, indien hij je zou beletten om het koninkrijk van God binnen te gaan. Jezus zegt: het is beter om een lichaamsdeel te verliezen dan dat heel je lichaam verloren gaat.

Dat is een mooi verhaal broeder, maar dit verklaart zeker niet de 3 eenheid zoals deze wordt aangehaald. De vader de zoon en de heilige geest worden als aparte entiteiten gezien met elk een eigenpersoonlijkheid en aparte mate van kennis van inzichten. De een is groter dan de ander. Als je een mens bent, ben je een met je lichaam ziel een geest. Dit zijn geen aparte entiteiten, maar een geheel die in harmonie zijn met elkaar. Is dit niet zo dan spreek je van schizofrenie. Bij de 3 eenheid is er zeker GEEN sprake van 1 harmonieus lichaam, maar eerder 3 verschillende entiteiten die een harmonieus doel hebben. Het hoofd die jij als Jezus bestempeld zou eerder God moeten zijn.
Ik noem jou mijn broeder om dat jij mijn broeder bent in de essentie van ons mens-zijn. Wij zijn de afstammelingen van Adam en Eva. Je bent mijn broeder in de mensheid. Ik heb het goede met je voor, jij kunt het zien als kritiek en aanval, ik zie het als jou proberen te redden van de bestraffing van het vuur. De Koran zegt:
19:88 En zij zeggen: "De Barmhartige heeft zich een zoon genomen."
19:89 Gij hebt voorzeker een lastering uitgesproken.
19:90 De hemelen dreigen vaneen te scheuren, en de aarde te splijten en de bergen in stukken te vallen.
19:91 Daar zij aan de Barmhartige een zoon hebben toegekend.
19:92 Terwijl de Barmhartige te verheven is om een zoon te hebben.

Door God een zoon toe te kennen verlaag je Hem tot het niveau van de mens en mensheid, terwijl Hij verheven is boven ALLES en IEDEREEN. Waarom zou de schepper onderdeel van de schepping dienen te worden om Zijn schepping te begrijpen? De schepper kent Zijn schepping het beste en weet wat hij heeft geschapen. Om te beweren dat Hij dat niet weet is het neerhalen van Zijn Macht en Kracht. De Bijbel die stelt vaker God gelijk aan de menselijke eigenschappen zoals dat Hij bijvoorbeeld SPIJT zou hebben dat Hij de mens gecreëerd zou hebben:

Genesis 6 : 7 Ik zal de mensen , die ik geschapen heb , wegvagen van de aarde . Niet alleen de mensen,  maar ook de dieren op het land en de vogels , want ik heb er SPIJT van dat ik ze gemaakt heb.

SPIJT? God de Almachtige die kennis heeft van het ongeziene en boven tijd en ruimte staat en de toekomst kent heeft SPIJT?!

Volgens Psalm 78 : 65-66 heeft God ook behoefte aan slaap:
Toen ontwaakte de Here als een slapende , als een held , door wijn overmand ;

Volgens Jeremia 3:14 en Jesaja 54 : 5 trouwt God :

"Keert terug, o gij afvallige zonen ", is de uitspraak van de Here. " Want ikzelf ben de echtgenoot-eigenaar van u lieden geworden, en ik wil u nemen ,één uit een stad en twee uit een familie, en ik wil u naar Sion brengen. Want Hij die jou gemaakt heeft, hij is je echtgenoot. Zijn naam is: almachtige
Heer.......

God de Almachtige , Schepper van de hemelen en de aarde is volgens Rechters 1:19 niet bij machte om het tegen ijzeren strijdwagens op te nemen :

En de Here was met Juda , zodat hij het gebergte in bezit nam ; maar hij was niet in staat de bewoners van de vlakte te verdrijven , want deze hadden ijzeren strijdwagens .

In Genesis 32 vanaf 24 tot en met 31 vecht Jacob met een man , die later God bleek te zijn . Ook wordt hierin verteld dat God de strijd verliest :

En de man zei : ' Voortaan zul je niet meer Jacob heten , maar Israël. Strijder met God , want je hebt met God en de mensen gestreden en je hebt gewonnen'

Volgens Jesaja 7 : 20 scheert God de haren van zijn hoofd en zijn benen met een gehuurd scheermes :

Ten dien dage zal de Here met een gehuurd scheermes , aan de overzijde van de rivier , met de koning van Assur , het hoofdhaar en het haar der beenderen afscheren , ja, ook de baard zal hij wegnemen.

Je moet wel toegeven dat dit het NEERHALEN is van God de Almachtige, de schepper van de hemelen en de aarde en alles wat tussenbeide is?
De Koran zegt:
1. Zeg: "God is de Enige.
2. God is zichzelf-genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

quote:

Één Woord
Jij citeert uit de koran, en dat is ook volstrekt logisch. Dat hoort ook zo te zijn volgens mij. Maar als je citeert uit de bijbel, vereist een correcte dialoog dat je de uitleg aanneemt van degene van wie de bijbel is. De bijbel is namelijk niet van jou. Ik vind daarom het citeren door een moslim uit de christelijke bijbel niet per-sé logisch, en ook niet per-sé correct. Maar dat je het wel doet stemt mij verheugd - gelet op je intentie tot correct en niet-manipulatief discussiëren. Door uit de bijbel te citeren wordt de bijbel wel van jou, of althans jouw bron; en kunnen we volstaan met de bijbel als basis te gebruiken voor ons geloof, en voor de broederschap die jij ziet.

Bedankt dat je mij probeert te begrijpen zoals ik jou probeer te begrijpen. Echter, jij zegt dat de Bijbel niet van mij is, daar ben ik het met je eens in de zin dat de religieuze boeken het eigendom zijn van God de Almachtige. Maar als jij insinueert dat de Bijbel enkel voor de christenen is en enkel ook voor de christen te begrijpen, gaat weer net iets te ver. Hoe zou een niet Christen dan tot het geloof komen volgens jou als de Bijbel niet voor hen zou zijn? De Koran bevestigd juist alle boeken die in de lijn der profeten zijn geopenbaard, enkel het geeft ook aan het om de originele boeken gaat. De boeken van de Bijbel die nu bestaan zijn niet in originele staat. Dat is algemeen bekend. De Koran wordt gezien als de laatste der openbaringen in de lijn der openbaringen. De Koran corrigeert ook de visies die niet stroken met de originele boodschap zoals deze in essentie zijn geopenbaard. De Koran spreekt van de Joden en Christenen als mensen van het boek, we worden als 1 gezien, echter die visies van de eenheid van God verschillen.

quote:

Koran 18: 29. Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil. In de islam geloven we verder ook in Qadr, dat zal op het zelfde idee uitkomen waar jij mij zogenaamd tegen probeert te besparen. Dit terzijde.
Één God
Als er een begrip is van zaken die uitstijgen boven het normale waarnemingsniveau, zoals de predestinatie, dan zou je ook open moeten kunnen staan voor een begrip van een eenheid die verder reikt dan eenvoudig neuzen tellen. Kom je niet verder dan een eenvoudig neuzen tellen, dan doe je daarmee tekort aan de diepte en rijkdom van de eigenschappen van God. Of is God bij jou slechts beperkt tot door jou waarneembare en door jou geaccordeerde hoedanigheden?

Wederom verwar je de zaken met elkaar. We hebben Qadr die alleen het God begrijpt, en dan heb je de eenheid van God die voor de mens te begrijpen is zoals deze in de boeken wordt bekend gemaakt. Alle profeten spraken over het concept van 1 God en niet een 3 eenheid. Laat maar zien waar Mozes, Noach, Jacob, Isaäk, etc. spreekt van een ander concept God? Geloofde de stamvader Abraham in een 3 eenheid? Dacht het niet.
In de Koran worden 99 eigenschappen van God weergegeven, dit houdt niet in dat God uit 99 delen zou bestaan. 1 God met verschillende eigenschappen, benamingen.

quote:

Jij geeft aan om Jezus vzmh te volgen, maar de huidige Christen doet dit niet op de manier waarop Jezus dit heeft bevolen. In Jacobus zien we het volgende staan:
Jacobus 2: 10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
Oef, dat is een forse uitspraak vindt je niet?...

quote:

Één Wet
Ik begrijp wel dat je in de euforie van je ontdekking het woord neemt voor mij, maar het is wat te simpel en te enthousiast om eerst de uitleg van een christen over te slaan, en dan ook het antwoord nog zelf te formuleren. Maar ik waardeer je enthousiasme !

Om te beginnen eerst maar even doorlezen: een paar verzen verder zegt Jezus in Jac.2: "Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden. Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel."

En dan maar even een hink-stap terug: de wet die Christus in het eerste stuk bedoelt zijn de tien geboden. De tien geboden zijn de verbondswoorden van God, die Hij aan het volk Israël heeft gegeven, en door Christus aan heel de wereld. De overige wetten die de joden van God moesten onderhouden, die hebben - en dat kun je ook in de bijbel nalezen - niet afgedaan, maar die behoeven geen onderhoud meer, omdat Christus ze voor ons onderhoudt. Hij is onze hogepriester. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verzoeningsoffers, die in Christus lijden en sterven voor alle gelovigen vervuld zijn, en om de verbondstekenen, die door Christus een nieuwe vorm en invulling gekregen hebben. Ook de besnijdenis bestaat dus nog steeds, maar zij is nu een besnijdenis van het hart.

Leuk verhaal, met verschillende aannames zonder onderbouwing. Jezus was ENKEL  voor de kinderen van Israel gekomen en NIET voor de wereld. Als hij voor de wereld was gekomen zou het ook onlogisch zijn dat hij sprak over een nieuwe trooster.  Wat zou het nut dan ook zijn voor die NIEUWE trooster als Jezus al voor de GEHELE wereld was gekomen??? Weer een onlogica.

Ik zal de verzen er weer bij zetten:

Johannes 16:12-13 "Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."

Johannes14:26 "Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u aandachtig maken alles wat ik u gezegd heb."

Op basis van het bovenstaande lijkt het erop dat het de Heilige geest zou zijn die bij Jezus is. Echter, als we een aantal verzen teruglezen komen we uit bij Johannes 14:16
Johannes 14:16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
Dit betekent dus niet dezelfde Trooster, dus NIET dezelfde Heilige geest die sinds de geboorte bij Jezus was!  Iedereen is het er mee eens dat er maar 1 Heilige geest is, dus de Heilige geest die bij Jezus was vanaf geboorte valt af.

Het moet dus iemand zijn die men niet kende in de tijd van Jezus en die de mensen iets NIEUWS zou leren. Iets wat Jezus nog niet heeft verkondigd (zie Johannes 16:12-13 Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen…..).

Wie is dit?

Inzake de besnijdenis heb ik al antwoord gegeven in een ander post.

quote:

Één oorsprong
Het jodendom en vanuit jouw perspectief ook de islam, zijn basisgeloofstructuren die God in het leven heeft geroepen om in de wereld een eigen godsdienstig volk te crëeren. Waarbij joden en moslims waarschijnlijk méér onderling gelijkgestemd zijn dan zij met de christenen gelijkgestemd zijn. Want beide groepen leven in een rechtsorde met een contract met God zelf, gesloten door Abraham. Dat uit zich in de besnijdenis. Maar in Christus heeft God een uitnemender verbond gemaakt, beschikbaar voor heel de wereld, en zogezegd een "versie 2.0" van het geloof gebracht, waarin de gerechtigheid geheel wordt vervuld, en de liefdenorm werd teruggegeven aan de mens om daarmee opnieuw God te dienen, niet gestuurd door directe verboden van God, maar gestuurd door de eigen liefde vanuit de mens. Met twee verschillen deze keer: 1. het jodendom en zo je wilt ook de islam kunnen dienen als toonbeelden hoe God's gerechtigheid werkt en hoe wij God kunnen behagen en hoe de liefde een keerzijde heeft waarin God de liefde zal testen en oordelen; en 2. de mens krijgt hulp om de liefde vast te kunnen houden, en dat is met de Heilige Geest van God. Je weet wel, dezelfde Geest die met het volk Israël mee trok, en dezelfde Geest die op sommige personen viel (Salomo, 70 oudsten van Mozes) De bijbel spreekt dan van: de Geest van God kwam over hem, of God sprak tot hem. Een geest is een geest, geen persoon van vlees en bloed. Maar hij kan zich wel voordoen als persoon. Zelfs is bekend van een duif waar de Geest van God op kwam te rusten (of je kunt ook zeggen de Geest in de verschijning van een duif) die zegt dat Jezus God's Zoon is, de geliefde. Lijkt me dat dat alle aanleiding geeft om goed naar Hem te luisteren..
Ik houd ervan om onderbouwingen te geven met concrete verzen en graag zie ik dat ook van de personen met wie ik in dialoog treedt. Ik heb in mijn begin post laten zien dat het woordje zoon van God veelvuldig in de Bijbel voorkomt en dat dit niet exclusief voor Jezus wordt gebruikt. Verder is het bekend dat de heilige geest de Engel Gabriel is, die zich kon openbaren en ook zo heeft geopenbaard aan profeet Mohammed vzmh. Dus ik ben zeker een en al oor naar de boodschap van profeet Jezus vzmh en dat zal je zeker terugzien in mijn posts.

quote:

1 overtreding was al genoeg om schuldig bevonden te worden ongehoorzaam te zijn aan de gehele wet.
Jezus vzmh zal dan ook tegen menige Christenen getuigen:
Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"
Één weg, en één waarheid, en één sleutel tot het koninkrijk der hemelen
Amen! God laat het je kennelijk zelf uitspreken: het is niet de zaak om je te verliezen in wie of wat precies "Heere, Heere" is, maar om de wil van God te doen. Dat begint met doen wat je al doet: de bijbel accepteren als onwrikbare basis. En doe je dát, dan bén je ook mijn broeder, zelfs meer nog dan hen (vrijzinnigen) die zeggen christen te zijn, maar de bron van Godskennis, de bijbel, gewoon verwerpen.

Ik zie de Bijbel niet als foutloos of vrij van corruptie. Ik zie wel dat de Bijbel elementen van waarheid bevat die we kunnen herkennen. Ik hoop niet dat ik nu opeens niet meer je broeder bent nu ik dit heb gezegd, maar ik zeg wat ik vind en geloof. Ik kan dit ook nog onderbouwen en aantonen als daar de behoefte aan is. Het is wel duidelijk dat dit vers gericht is aan de Christen zelf en niet aan een ander groep gelovigen. Een boek dat aanbevelingswaardig is ‘Misquoting Jesus’ van Bart Ehrman / universitair bijbel professor.

Hij geeft ook lectures:

http://www.youtube.com/watch?v=7cK3Ry_icJo

quote:

1. Jij spreek van het volgen van Jezus (ZIJN WIL ZOEKT), Jezus spreekt van het volgen van de Vader= God (Mat. 7:21-23 "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders)

Johannes 5:30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft,
Je spreekt keihard Jezus vzmh tegen..
Sorry, die indruk wek ik bij jou misschien, maar dat is m.i. in het geheel niet het geval. Voor je begrip: Jezus volgen is doen wat Jezus doet, en dat is de wil van de Vader doen. Dat wij in een traditie leven om te spreken van "Jezus volgen" gaat erover om niet alleen de wil van de Vader te doen, maar daarin ook bewust de weg van Jezus te volgen door keuzes te maken om ons eigen kruis vrijwillig op te nemen, zoals Jezus ook de lijdensweg ging in volledige vrijheid en overgave aan de wil van de Vader. Zie je er nu nog een tegenspraak overblijven??

Wat ik zie is een duidelijke mening die de duidelijke verzen proberen te omzeilen door er een verhaal eromheen te hangen. Je kunt niet om de wet heen aangezien Jezus dat heeft aangegeven, dus door je aan de wet te houden. Door je aan de wet te houden volg je Jezus. Je kunt natuurlijk je eigen keuzes maken maar deze dienen niet strijdig met de wet te zijn. Dus je kunt niet spreken van volledige vrijheid aangezien je rekening moet houden met het raamwerk van de wet. Net zoals wij vrijheid in Nederland hebben om te doen en te laten wat we willen, dient dit wel binnen de wet te gebeuren.

quote:

Uh.. waar zijn we gebleven met onze correctheid? Ik kan wel spreken over het gemanipuleerd zijn van christenen en het ongehoorzaam zijn geworden aan de christelijke wet, maar (nog) niet met jou en niet hier. Maar ik kan me best voorstellen dat je fout gedrag graag spiegelt om je gelijk te halen. Maar ik denk dat er dan ook een paar inkoppertjes zijn van mijn kant, die ineens de sfeer verzieken. Houden we het daarom liever bij de normatief voorgeschreven varianten van ons geloof:
Normatief is de tekst die je citeert. En lees ook Mattheüs 5. Voor mij is er geen tegenstelling in Jezus volgen en God's wil doen. Maar dat komt doordat Jezus geheel wordt vereenzelvigd met God. Dat is vanuit een achtergrond waar alleen een menselijke feilbare profeet is, natuurlijk even iets anders: bij een profeet kun je op een gegeven moment je gaan afvragen of het volgen van de profeet wel hetzelfde is als het volgen van God..

Zoals de mens in het verleden hun profeten hebben kunnen volgen, waarom zou dat opeens niet meer kunnen? Waarom zou God een profeet sturen als deze de boodschap van God niet zou kunnen overbrengen? Twijfel je aan God? Jezus wordt meerdere malen als profeet bestempeld in de Bijbel, twijfel je ook aan hem? Jezus benoemd zichzelf ook als profeet in de Bijbel betwijfel je hem ook?

quote:

Het is precies wat je zegt: selectief indelen en classificeren. Dat komt uit de bijbel. Maar de bijbel erkent ook dat er joden zijn die zich aan de regel van de wet houden en die zich nog laten besnijden. Ik wijs op hoe Paulus onderscheidenlijk omging met de besnijdenis van Titus en Timotheüs. Voor jou geldt een andere toepassing van de bijbelse waarheid dan voor mij, omdat wij uit andere oorsprongen komen. Ik verwijs voor het gemak maar even naar een artikel, over handelingen 16:1-5 -bron -. Dus ook voor jou geldt een variant waarbij je zowel besneden bent, als kosjer vlees eet. Daar is niets mis mee omdat er een geestelijk gesterkt mens uit voortkomt. Maar principieel is er één verschil: God kan niet meer worden gediend door het houden van de wet alleen. Want Christus is gekomen en is geplaatst als sleutel tussen de wet en God. Zonder de sleutel te zien, en aan te nemen, helpt de wet niet meer om God's Wil te doen. Want Christus aannemen is God’s Wil.
Ik wijs je in dit verband op een bijbeltekst:
1 Cor 7: 17 Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten.
18 Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden.
19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods. 20 Een iegelijk blijve in die beroeping, daar hij in geroepen is.
21 Zijt gij, een dienstknecht zijnde, geroepen, laat u dat niet bekommeren; maar indien gij ook kunt vrij worden, gebruik dat liever.
22 Want die in den Heere geroepen is, een dienstknecht zijnde, die is een vrijgelatene des Heeren; desgelijks ook, die vrij zijnde geroepen is, die is een dienstknecht van Christus.
23 Gij zijt duur gekocht, wordt geen dienstknechten der mensen.
24 Een iegelijk, waarin hij geroepen is, broeders, die blijve in hetzelve bij God.
Merk je wel op dat hier een waarheid wordt gebracht en een norm wordt gepresenteerd die niet te begrijpen zijn voor mensen die niet verder komen dan oppervlakkig neuzen tellen, maar wel voor wie is gerijpt in de liefde die ook schuilt achter de oude wet?

Nogmaals;  als je,  je aan de wet houdt volg je automatisch Jezus en dit zou omgekeerd ook zo moeten zijn. Dat was een onderdeel van zijn boodschap. En het gevaarlijke  van zo beredeneren zoals jij het brengt, is dat je de argumenten gebruikt wanneer het je uitkomt zonder de gehele wet in het oog te houden. De ene keer houdt men zich aan de wet en de andere keer weer niet. Er is geen consistentie in het belijden van het geloof, en als er geen consistentie is blijft er tegenstrijdigheid toenemen. Natuurlijk was Jezus vzmh de sleutel en de weg als profeet. Hij kwam de boodschap verkondigen. Via hem (lees de zoon op een figuurlijke manier) kom je bij de vader (=God). Dat is het hele principe van een boodschapper van God zijn. De boodschap van God overbrengen. Maar het moeilijke waar de Christen mee te maken krijgt is de tegenstrijdigheid die telkens weer opduikt. Ik snap dat het moeilijk voor jullie is omdat je ermee bent opgegroeid en alles sluitend probeert te krijgen met de informatie die je beschikbaar is, alleen dat is onmogelijk. Je ziet zelf dat de Christen soms toevlucht moet nemen naar de argumenten dat het niet te bevatten is tenzij je gelooft, of het is helemaal niet te bevatten, het is een mysterie etc. Een geloofsovertuiging dient voor de volgelingen goed te volgen en te snappen zijn. Met mysteries komen we nergens.

quote:
Nogmaals:
Jacobus 2: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Mattheus 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

De hemelen en de aarde bestaan nog, kijk maar om je heen. Echter, de wet is keihard aangepast!

quote:

uhh.. Ik zie wel van alles waarover jij ook spreekt als ik om mij heen kijk, maar dit lijkt me niet iets voor hier en nu. Hier en nu geldt dat de wet nog steeds staat als een huis. Als de wet niet meer zou gelden, dan zou geen verzoening meer nodig zijn. Als de wet niet meer zou gelden dan zou er geen veroordeling mogelijk zijn. Als de wet niet meer zou gelden, dan trekt God zich geheel terug van ons en dan is het hier een hel. De wet geldt en zij staat volledig overeind. Maar door Christus' komst is het normatieve kwaad in de wereld overwonnen. Dat levert een andere insteek op, in eenzelfde zondige wereld met dezelfde wet van God. Wie Christus aanneemt mag leven vanuit de genade van bevrijd zijn bij voorbaat. Maar let op: bevrijd zijn van de wet levert een nieuwe wet op die strenger is en dieper gaat dan de formele wet van geboden. Niet strenger in regels, maar wel strenger in geestelijkheid. Het gaat er dan niet meer om wat je wel of niet gedaan hebt, maar wat je hart wel of niet verlangt om te doen. Het is gewoon een hogere school van het geloof: God geeft meer, en Hij vraagt ook meer.
En maar volharden in je tegenstrijdigheid van je eigen verzonnen nieuwe wet. Waarom ben je er zo opgebrand de bestaande wet om te toveren naar een zelf verzonnen nieuwe wet? En jij noemt dit de hogere school van het geloof? Zonder regelgeving kom je nergens, terwijl jij boven de goddelijk geopenbaarde wet wil staan en beweren dat jij het beter weet dan de Almachtige? Moge God ons behoeden tegen dit soort visies.

quote:

Wat een onzin zeg: Waar zie jij de vergelijking staan met een profeet of een classificatie van een persoonlijke betiteling? Dat is een visie die jij probeert op te dringen terwijl dat er niet staat.

Waar blijven we met correct discussiëren?
De relevante tekst was "... niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij."
Als wat ik zeg niet overkom, vergeet wat ik zeg en houdt de tekst vast. Deze tekst biedt een sleutel, een inzicht in de oude bedeling en de nieuwe bedeling die zich vormt door Christus. De minste in het koninkrijk der hemelen is meer dan de meeste op aarde. En een mindere is bijvoorbeeld iemand die een gebod niet houdt. Dat is niet een onderwerp voor hier, maar ik geloof wel dat het goed is om deze tekst vast te houden als spiegel op het koninkrijk van God.
Wat je zegt komt zeker wel over, vandaar mijn reactie daarop.

quote:

Als we maar een vergelijking mogen trekken tussen Moslims en de Christenen t.o.v. de wetten die voor hun gelden, dan komen de Moslims zelf dichtbij de wet zoals deze is geopenbaard via profeet Jezus...Probeer je jezelf hier nu te rechtvaardigen tegenover Jezus Christus? Met welk doel? Luister liever secuurder naar hetgeen Jezus te zeggen heeft..Er is géén enkel probleem met het besneden zijn en het houden van reinheidsgewoonten. Om precies te zijn geven Jacobus en Paulus ook richtlijnen die ervan uitgaan dat er wordt afgestemd op de goede ordening die de mensen al hebben – mits maar de leer van Christus verlossing zuiver wordt vastgehouden. Om die reden laat hij Timotheus zelfs besneden worden en laat hij Titus juist NIET besnijden. Zie daarover bijvoorbeeld een artikel over handelingen 16:1-5. Bron: http://www.oudesporen.nl/Download/OS1195.pdf

Ik laat zien dat moslims dichter bij de wet en de navolging van de wet van Jezus vzmh staan dan de Christen zelf. Wij onderhouden de wet van de Koran wat de vervulling is van de geschriften en als zodanig dus ook de wet van de profeten zoals deze zijn geopenbaard. We noemen dat gehoorzaamheid en onderwerping aan de wet van God. Je blijft je vasthaken aan de besnijdenis, maar kijk naar de diepere zin en betekenis van mijn opmerking. Blijft niet bij het oppervlakkige….

quote:

Profeet Jezus vzmh sprak zelf over de nieuwe wet die kwam via de nieuwe trooster.

Johannes 16: 12-13
"Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."

Als je erkent dat er met Jezus iets nieuws komt, een nieuwe wet, luister dan ook naar Hem en ga op zoek naar die nieuwe wet ! Dáár begint het met een gemeenschappelijk uitgangspunt waarbij degene die verwerpt en streept niet de christen is, maar de buitenstaander die Christus wel wil aannemen, maar van Christus kiest en selecteert naar eigen believen. En dan is bovendien de vraag of er gesproken wordt van een geest of een mens, en dan is de vraag waarom - als je zóver bent gekomen in het evangelie van de WAARHEID - je dan vanaf dat punt begint te strepen en te verwerpen en voor fout en onzeker houdt wat er verder is geopenbaard via het boek handelingen. Vele tekenen en vele verkondigingen.
Je verdraait de woorden en je schuilt je achter een vaag opgehangen verhaal. Vertel me concreet wie de nieuwe trooster is en wat zijn nieuwe wetgeving zou zijn. Ik zeg niet dat MET Jezus iets nieuws komt, maar NA Jezus komt er iets nieuws. Dat zijn trouwens niet MIJN woorden maar de woorden van het BOEK dat JIJ als waarheid beschouwd.

quote:

We weten allen dat profeet Mohammed vzmh de Koran heeft geopenbaard gekregen...We weten allen dat God een schaduwendienst door de joden in het leven heeft geroepen en in stand gehouden, en ik houd het voor waarschijnlijk dat er schaduwendiensten ook in het heden in leven worden gehouden door God. Dus ik zal mij niet begeven op terreinen waar God mogelijk de Hand in heeft. Maar voor mij geldt de bijbel en de leer van Jezus Christus, en de heilige Schrift heeft mij geleerd om elke leer die daarvan afwijkt te verwerpen als dwaling, ook al kwam het van een engel van God.. Dat is een letterlijke bijbeltekst waarmee letterlijk de oorsprong van jouw traditie wordt verworpen, nog vóór Mohammed er mee kwam..
Dit bedoel ik met het selectieve en het manipulatieve, maar geen probleem ik heb dit eerder meegemaakt met de Christenen met wie ik in gesprek raakte. Als het te heet onder de voeten werd, dan sloten ze alle deuren. Ik zal uitleggen wat er aan de hand is. Ik vraag om aan te geven wie de trooster uit de bijbel is die wordt aangekondigd door Jezus vzmh, en jij hebt daar geen antwoordt op. Vervolgens begin je alle deuren dicht te gooien voor een vervolggesprek zodat je geen antwoord schuldig bent, maar tegelijkertijd ga je in tegen Jezus vzmh, die aangeeft dat wanneer de nieuwe trooster komt je deze moet volgen. Jij sluit zelfs de deur voor wat Jezus vzmh heeft aangekondigd. Jammer…

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #79 Gepost op: januari 17, 2011, 09:48:23 pm »

quote:

Jij hebt het over wat anders, over God kennen. Ik ken allerlei mensen, maar ik snap ze niet, ik weet niet hoe ze in elkaar zitten. Sterker nog, ik ken mijn vrouw, maar ik snap haar echt niet helemaal. "truth" had het erover dat God volgens de bijbel te snappen moest zijn. Maar snap jij God? Heb jij de Geest van God gepeild of doorgrond jij Zijn inzicht? Snappen en kennen zijn simpelweg twee verschillende zaken.
:nee: Ik heb het nog zo duidelijk overgebracht en je snapt het nog niet. Ik hoop dat je wel al mijn posts leest, anders ga ik ergens anders aan twijfelen en dat is NIET mijzelf....

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #80 Gepost op: januari 17, 2011, 10:46:26 pm »

quote:

Ja ik ken die verhalen, maar de meningen zijn er over verdeeld want in de meest recente Statenvertaling, recenter dan dat artikel, staat het comma in zijn geheel. Bovendien wordt de authenticiteit van 1 Johannes 5 vers 8 door niemand betwist, waar de term drie-eenheid ook in staat.

'En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één.'
Op zijn best zou je kunnen beargumenteren dat de invulling van de drie-eenheid er later bij verzonnen is, doch is de term 'drie zijn één' zonder meer Bijbels.

De meningen kunnen erover verdeeld zijn, maar de feiten spreken voor zich. Als deze verzen latere toevoegingen zijn en niet beschikbaar zijn in de vroegere manuscripten dan is er zeker sprake van manipulaties, daar kun je toch niet om heen.

Maar stel dat de vers: 'En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’ waar is, waar zien we de drie eenheid van de Vader, de Zoon en Heilige geest hierin terug? Of is het wishful thinking?

http://unitarians.nl/?p=194

quote:

Wist je dat er ook christenen zijn die wél in de drie-eenheid geloven, alleen niet dat het een mysterie is?

Ja ook dat weet ik, alleen mysterieus genoeg kunnen ze het niet verklaren.

quote:

Omdat Jezus dat heeft gezegd, zie bijvoorbeeld Johannes 10,30 waar Jezus zegt 'en de Vader en ik zijn één' hierop namen de Joden stenen en zeiden:
‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ (Joh 10,33)

Klopt maar de verzen gaan verder en dat wordt e.e.a. duidelijk:

Johannes 10:34 Jezus antwoordde hun: Staat er niet geschreven in uwe wet: "Ik heb gezegd: Gij zijt goden"?

Waar doelt Jezus vzmh op? Kijk naar Psalm 82:6

Psalmen 82:6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden, allen zonen des Allerhoogsten.
Als we allemaal Goden genoemd kunnen worden; allen ZONEN des Allerhoogsten, wat is dan het probleem vraagt Jezus aan de Joden.

35 Indien zij diegenen goden noemt, tot welke het woord Gods geschiedde, en de Schrift niet kan ontbonden worden
36 zegt gij dan tot hem, dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God, omdat ik zeg: Ik ben Gods Zoon

Dus zijn vraag is waarom vallen jullie mij aan omdat ik zeg ik ben Gods zoon terwijl in de wet allen zonen des Allerhoogsten wordt genoemd?

quote:

Omdat alleen zijn discipelen mochten weten wie hij was (Mat 16,20) hetgeen het volk pas na de opstanding (Mat 17,9) te horen zou krijgen.

Leuk geprobeerd, maar dat zou betekenen dat hij enkel tot God zou bidden of hem aanroepen als hij NIET alleen was. Dus ENKEL als er anderen bij zouden zijn die het niet mochten weten, zou hij God aanroepen.

Is dit waar?

Nope:

Marcus 1: 35 En des morgens vroeg, voordat de dag aanbrak, stond hij op en ging uit, en hij ging naar ene woeste plaats, en bad aldaar.

[36] Toen ging Jezus met hen naar een plek die Getsemane* genoemd wordt, en Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Ga hier zitten, terwijl Ik daar ga bidden.’ [37]Hij nam Petrus* en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee en begon bedrukt en onrustig te worden. [38]Toen zei Hij tegen hen: ‘Ik ben dodelijk bedroefd. Blijf hier, en blijf wakker met Mij.’ [39] Hij ging een eindje verder, wierp zich voorover en bad: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.’ [40] Hij ging terug naar de leerlingen en vond hen in slaap, en Hij zei tegen Petrus: ‘Konden jullie dan niet één uur wakker blijven met Mij? [41] Blijf wakker en bid dat jullie in de beproeving niet bezwijken. De geest is wel van goede wil, maar het vlees is zwak.’ [42] En weer, voor de tweede maal, ging Hij bidden: ‘Mijn Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker voorbijgaat zonder dat Ik hem drink, laat uw wil dan geschieden.’ [43] Toen Hij terugkwam, vond Hij hen wederom in slaap, want hun ogen waren zwaar. [44] Hij liet hen achter en ging opnieuw bidden, voor de derde keer, met weer dezelfde woorden. [45] Toen kwam Hij naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Slaap nu maar rustig verder. Nu is het uur nabij dat de Mensenzoon wordt overgeleverd in de handen van zondaars. [46] Sta op, laten we gaan. Kijk, hij die Mij overlevert, komt eraan.’

Nergens hoefde hij alsof te doen of een show op te houden hier, maar toch bad hij tot God.

quote:

Wat dacht je van God zelf?
'Wondere Schepper van de hemelen en aarde. Wanneer Hij iets besluit, zegt Hij slechts: "Wees" en het wordt". (Al Baqarah 117)
Voor God is immers niet onmogelijk!

God heeft macht over alles en iedereen, maar voor God is niets onmogelijk als het maar logisch is. Want als jij beweert dat NIETS onmogelijk is dan zou iemand kunnen stellen dat God ook dood kan gaan of zichzelf laten verdwijnen in het niets en nooit meer zichzelf kunnen terughalen. Dat is natuurlijk onzin. God kan geen dood ondergaan, dat zijn bekrompen menselijke visies de ze willen reflecteren op het Goddelijke.

Om dit te snappen dien je de eigenschappen van God te kennen. God is eeuwig en altijd, Hij heeft geen begin en geen Eind, Hij verwekt niet Noch is Hij verwekt, Niets vermoeid Hem, Sluier Noch Slaap overmant Hem etc. Niets kan dus strijdig zijn met zijn Goddelijke eigenschappen.

De Christen kan dit niet beweren natuurlijk omdat ze geloven dat Jezus God is en dat Jezus hun God is GESTORVEN aan de kruis voor de zonden van de mens. Moge God deze mensen inzicht geven in het Goddelijke.

quote:

Christus heeft de gelovigen vrijgekocht van de wet en allen die in hem geloven een beter verbond gegeven, wat niet ingewijd is met het bloed van bokken, maar met het bloed van mensen. Christus, Johannes, Paulus, Stefanus, Petrus, Jakobus, zijn allemaal geofferd voor het nieuwe verbond. Ja, het nieuwe verbond werd besprenkeld met bloed van mensen en het eerste verbond met bloed van dieren, dus welk verbond denk jij dat belangrijker is?
Een vraag wordt niet beantwoord door een tegenvraag te stellen. Is God gestoven aan het kruis? Ja of nee? Ben benieuwd of jou God kan sterven….

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #81 Gepost op: januari 17, 2011, 11:25:15 pm »

quote:

Heb jij moeite met het idee dat mensen het goddelijke in andere mensen kunnen herkennen en met het idee dat de Heilige Geest, God's geest, de geest van Christus (ik maak daar geen onderscheid tussen) 'in mensen' kan wonen (of in hen kan werken of in hun handelen zichtbaar kan worden o.i.d.)?

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en Hij leidt wie Hij wil. Ik geloof in de macht van de Almachtige en richt en onderwerp mij volledig tot en aan Hem. Wij hebben geen tussenschakels nodig om te communiceren tot de hoogste macht, wij kunnen 24/7 tot hem richten. En als God iemand wilt inspireren dan zal Hij dat doen op Zijn gekozen manier. Maar wel op een manier dat in lijn is met zijn eigen wetten en regels. God is namelijk niet tegenstrijdig met Zichzelf. De heilige geest is naar mijn mening de schakel tussen God en zijn boodschappers met het doel om deze met de Goddelijke boodschappen te inspireren.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?

quote:

Sorry dat ik deze vraag nog niet beantwoord had. Als je de wet zou volgen van profeet Jezus vzmh en de profeet Mohammed vzmh was nog niet gearriveerd dan zou ik zeggen ja, maar nu dat profeet Mohammed vzmh is gearriveerd moet ik zeggen nee. Elke profeet volgt elkaar op en de profeet Mohammed werd aangekondigd door profeet Jezus vzmh als de nieuwe trooster komend in volle waarheid en met de nieuwe wet. Als oprechte moslims (iemand die zich onderwerpt aan de wil van Allah/ Alāhā in het Aramees de taal van Jezus) moet men gehoorzaam zijn aan de boodschapper van God en dus de nieuwe trooster volgen zoals bevolen door Jezus vzmh.

De Koran zegt:
"Heden heb ik uw religie voor u vervolmaakt, en Mijn gunst aan u voltooid, en Ik heb de Islam voor u als religie gekozen". (Koran Surah 5: vers 3)

De profeet Mohammed wordt ook bij naam genoemd in de bijbel:
Hieronder zijn de verwijzingen naar de originele teksten, het dikgedrukte woord is het woord Muhammed vzmh

Hebreeuwse tekst:
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt3005.htm

טז  חִכּוֹ, מַמְתַקִּים, וְכֻלּוֹ, מַחֲמַדִּים; זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם.

met de vertaalsite:

http://www.freetranslation.com/

מַחֲמַדִּ

Koran:
3:59 “Waarlijk, de gelijkenis van Jezus met God is als de gelijkenis van Adam. Hij schiep hem uit stof en zei tot hem: ‘Wees!’ en hij was.”
Daarom wordt Jezus ook het Woord genoemd...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #82 Gepost op: januari 17, 2011, 11:55:43 pm »
@Truth: zou je bij reacties de eerste regel van de quote willen laten staan?
Dat maakt meelezen eenvoudiger namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #83 Gepost op: januari 18, 2011, 12:31:39 am »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 14:30:
[...]

Je spreekt jezelf tegen: Als je zegt je ‘verstand niet uitschakelen’, betekend het dat hij ingeschakeld is. Als hij ingeschakeld is dien je God lief te hebben met je ingeschakelde verstand. Dus als je verstand is ingeschakeld, dien je hem dus te kunnen begrijpen op basis van logica en rede.
Wat is dit voor een drogredenering? Wanneer God zelf al aangeeft dat mensen Hem niet kunnen begrijpen, dan heeft dat verder toch niets te maken met de opdracht Hem lief te hebben? Leg 'ns meer uit hoe liefde per definitie logica en begrip impliceert?

quote:

Daarnaast kom je met een tweede tegenstrijdigheid, namelijk mij verwijten dat ik het christendom niet snap op dit gebied, terwijl jijzelf aangeeft dat het niet te snappen is, dus hoe kun jij mij corrigeren als het volgens jou niet te begrijpen is…..
Waarom al weer zo'n drogredening? Wanneer je een discussie meent te moeten voeren door anderen woorden in de mond te leggen en dat vervolgens af te fikken door een 'kbegrijpnie'-houding, dan ben je hier niet helemaal aan 't juiste adres.
Jij lijkt geen moeite te doen om te snappen wat 't christelijke geloof inhoudt. Je bouwt wat stropoppen, steekt die in de fik en snapt vervolgens niet waarom je toehoorders niet ik katzwijm vallen. Nou ik wel: begin eens met de rest serieus te nemen en met de
bijbel te lezen door ogen van een christen. Dan wordt 't een hoop duidelijker. Zijn er dan nog vragen, stel ze gerust.

God is niet te doorgronden voor mensen. Da's geen dogma, da's bijbeltekst (psalm 139 en 145, van David; Job 36 ea). Als je dat aanneemt, dan kun je misschien gaan snappen waar 't christelijk geloof over gaat. Als je dat ontkent, heeft discussie over 't christelijke geloof geen enkel nut.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 07:37:33 am door elle »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #84 Gepost op: januari 18, 2011, 02:18:39 am »
Nunc, het is inderdaad de leer van SMMoon waar het  in deze tijd omgaat!

Dhr. Truth is een voorbeeld van hoe belangrijk het is om `s los te raken van talloze theoretische concepten, en praktisch werk te gaan doen - te veel waarheid kan ook een obstakel worden voor het geestelijke leven ...

Daarom zei Jezus dat we als `kinderen` moeten worden;  seksuele puurheid is dan wel eerst een voorwaarde, gecombineerd met een oprechte inzet voor het leven voor anderen.

Itt tot harde protestanten, die zeggen dat je hemel niet kan verdienen, is dat het belangrijkste want Ezekiel 18:30 leert dat we `beoordeeld ` worden naar de weg die hij gegaan is`

Natuurlijk is geloof wel een eerste voorwaarde, maar dan ...

Ik zie julle weer hopelijk in 2012!   Niet zo veel tijd om ellenlange discussies zonder einde aan te gaan.
Voor 2013 is het wel belangrijk om te wedergekomen Messias te erkennen en je huwelijk om wederom te laten inzegegen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #85 Gepost op: januari 18, 2011, 07:36:53 am »
Ezechiel leefde dan ook onder het verbond waarin de wet nog niet vervuld was.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #86 Gepost op: januari 18, 2011, 08:12:49 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 18 januari 2011 om 02:18:
Nunc, het is inderdaad de leer van SMMoon waar het  in deze tijd omgaat!
Slechts voor het handjevol volgelingen van deze sekteleider. Hij is niet anders dan talloze sekteleiders in de VS die aan erfopvolging doen. Waarom wel de een en niet de ander? Er zijn er immers genoeg die hetzelfde ketterse gedachtengoed verkondigen.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 08:14:08 am door Thorgrem »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #87 Gepost op: januari 18, 2011, 09:28:44 am »

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 21:48:
[...]

:nee: Ik heb het nog zo duidelijk overgebracht en je snapt het nog niet. Ik hoop dat je wel al mijn posts leest, anders ga ik ergens anders aan twijfelen en dat is NIET mijzelf....
Sorrie waarde Truth.... Je heb alle reden om aan jezelf te gaan twijfelen als je zo hoog van de toren blijft blazen als je nu doet.... De pot verwijt hier de ketel....

Je wekt in ieder geval de schijn enkel datgene te willen horen dat in je straatje past (= is een "bij je eigen 'heilige boek' passende eigen uitleg van 'de Schrift'")... Dat is natuurlijk je goed recht, en ik kan je niet dwingen om niet naar je eigen geschriften te luisteren (wil ik ook helemaal niet...!!). Maar ga dan niet lopen 'sippen' dat anderen wellicht niet AL je polemieken lezen, terwijl je zelf OOK allerlei posts negeert!!!!  :nee:

Doe je dat? Dat doe je:

quote:

Truth schreef op 17 januari 2011 om 22:46:
[...]
Klopt maar de verzen gaan verder en dat wordt e.e.a. duidelijk:

Johannes 10:34 Jezus antwoordde hun: Staat er niet geschreven in uwe wet: "Ik heb gezegd: Gij zijt goden"?

Waar doelt Jezus vzmh op? Kijk naar Psalm 82:6

Psalmen 82:6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden, allen zonen des Allerhoogsten.
Als we allemaal Goden genoemd kunnen worden; allen ZONEN des Allerhoogsten, wat is dan het probleem vraagt Jezus aan de Joden.

35 Indien zij diegenen goden noemt, tot welke het woord Gods geschiedde, en de Schrift niet kan ontbonden worden
36 zegt gij dan tot hem, dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God, omdat ik zeg: Ik ben Gods Zoon

Dus zijn vraag is waarom vallen jullie mij aan omdat ik zeg ik ben Gods zoon terwijl in de wet allen zonen des Allerhoogsten wordt genoemd?
En dit blijf je volhouden, ook al heb je eerder al een alternatieve verklaring gekregen:

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 januari 2011 om 13:51:
[...]

Over Psalm 82 valt genoeg te zeggen, zei ik eerder....
82:1 God staat in de vergadering der 'goden',
Hij houdt gericht te midden der 'goden'.

82:6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt 'goden',
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
82:7 nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.

Het moge duidelijk zijn dat de Psalm hier mensen aanspreekt, door God geplaatst in een verheven positie - als "elohim" (letterlijk: goden, maar het woord heeft meer betekenissen, en DAAROM ging je argument niet op!!!!). GOD heeft hen elohim genoemd, maar vanwege hun eigen onrechtvaardigheid zullen ze "van hun voetstuk vallen" en als een gewoon mens, ja, als een aardse vorst sterven..... (dus: de elohim zijn hier 'gewone' mensen, en GEEN "wereldlijk leiders" (koningen, prinsen, etc) - want dat zou een derde betekenis van het woord elohim kunnen zijn....)

En in DIE betekenis heeft Jezus deze Psalm geciteerd in Johannes 10:34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in UW wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden? Hij spreekt hier de Joodse leiders aan in hun rol als "elohim"...

Een zelfde gebruik van het woord "elohim" in Psalm 138:
1 Ik zal U loven met mijn ganse hart,
in de tegenwoordigheid der goden (elohim) zal ik U psalmzingen.
2 Ik zal mij nederbuigen naar uw heilige tempel
en uw naam prijzen om uw goedertierenheid en trouw.

Want zie ook eens hoe de Targum op de Psalmen met deze tekst omgaat. Hierin wordt weergegeven:
1. Of David. I will give praise before you, O Lord, with my whole heart; before the judges (elohim) I will sing your praise. 2. I will bow down before your holy temple, and give thanks to your name for your goodness and your truth. (The Targum of Psalms - vertaald door David M. Stec)

Want: hou er rekening mee dat ook joden en christenen monotheïsten zijn en geen andere goden naast God dulden, zoals ook God geen andere goden ("die geen goden ZIJN") naast Zich duldt!!!!

Lijkt me duidelijk genoeg.....

Nogmaals: wil je een oprechte dialoog aangaan en samen met ons gedachten uitwisselen: wees welkom....
Maar ben je hier enkel om ons via een "eenrichtingsweg" allerlei polemieken door de strot te drukken, dan ben je op een iets andere manier welkom......!!!!
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 09:31:52 am door Hendrik-NG »

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #88 Gepost op: januari 18, 2011, 01:10:27 pm »
Citaat
Nunc schreef op 17 januari 2011 om 08:55:
[...]

quote:

(...)
Zei Jezus niet dat er een ANDERE TROOSTER ten tonele zou verschijnen?

Johannes 14 :16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
(...)

ja, dat zei Jezus zeker, maar ik denk niet dat Hij daarmee een moordenaar bedoelde die roofde en plunderde en een 6-jarige vrouw had. Niet echt de "trooster" die je zou verwachten, als deze trooster ook maar enigszins op Jezus zou moeten lijken. Verder kwam de beloofde Trooster (de Heilige Geest) al over de discipelen (Handelingen 2).

Eindelijk de vooroordelen, bedankt dat je dit aanhaalt. Ik zal eerst beginnen met een aantal verzen van profeet Jezus en de liefdevolle Christenen een openbaring geven die ze meestal over het hoofd zien, bewust of onbewust.

Lucal 12:51 Meent gij, dat ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde? Ik zeg u: Neen, maar tweedracht.
Lucal 12:52 Want van nu af zullen er vijf in één huis oneens zijn, drie tegen twee, twee tegen drie;
Lucal 12:53 de vader zal zijn tegen den zoon, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter, en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen de schoondochter, en de schoondochter tegen de schoonmoeder.

Mattheüs 10: 34 Denkt niet dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Mattheüs 10:35 Want ik ben gekomen om verdeeldheid te brengen tussen den mens en zijnen vader, en tussen de dochter en hare moeder, en tussen de schoondochter en hare schoonmoeder;

Mattheus 26:51 En zie, een van degenen die bij Jezus waren, strekte de hand uit en trok zijn zwaard, en sloeg des hogepriesters dienstknecht en hieuw hem het oor af.
Mattheus 2652 Toen zeide Jezus tot hem: Steek uw zwaard in zijne plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard omkomen.

Mattheus 15: 4 God heeft geboden: "Gij zult vader en moeder eren"; en: "Wie vader of moeder vloekt, zal den dood sterven".
Mattheus 15:13 Maar hij antwoordde en zeide: Alle planten, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zullen uitgeroeid worden.

Dan zullen we zien wat jouw geschrift zegt over de lijn der profeten waar Jezus vzmh onder valt (lees: volgens de Bijbel)

Als we nu eens het nageslachtregister van Jezus vzmh gaan bekijken op basis van de Bijbel, dan zul je niet vrolijk worden.

Ten eerste: we zien twee verschillende nageslachtregisters (volgens Mattheus heeft Jezus 26 voorouders en volgens Lucas 41??). Wat zijn dit voor inspiraties? Maar het gaat nog verder!

Mattheüs 1:1 Dit is het boek des geslachts van Jezus Christus, den zoon van David, den zoon van Abraham. --
Jezus den zoon van David? Was Jezus niet op wonderbaarlijke wijze ter wereld gekomen? Zonder mannelijker interventie?

Hmm, een beetje raar? Het kan nog erger.
Wordt koning David niet als overspelige afgebeeld in de Bijbel? Is Jezus uit deze lijn der profeten? Pleegde hij geen ontucht in de Bijbel?

2 Samuël 11:2 En het geschiedde, dat David tegen den avond opstond van zijne legerstede, en op het dak van het koningshuis ging; en hij zag van het dak ene vrouw zich badende, en die vrouw was zeer schoon van gedaante.
2 Samuël 11:3 En David zond heen en liet naar die vrouw vernemen, en men zeide: Is dit niet Bathseba, Eliams dochter, de huisvrouw van Uría, den Hethiet?
2 Samuël 11:4 En David zond boden en liet haar halen; en toen zij tot hem inkwam, SLIEP hij bij haar; zij nu reinigde zich van hare onreinheid, en keerde terug, naar haar huis.
2 Samuël 11:5 En die vrouw werd ZWANGER, en zond heen en liet aan David bekendmaken en zeggen: Ik ben zwanger geworden

Volgens de wet van Mozes vzmh zou Jezus dus helemaal niet in de gemeente des Heren komen:

Deuteronomium 23:2 "Een bastaard zal niet in de gemeente des Heren komen ; zelfs zijn tiende geslacht zal niet in de gemeente des Heren komen.

Moge God ons behoeden voor dit soort valsheden!!

Wat zien we verder in Lucas staan:
Lucas 3:38 den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.
ADAM den zoon van God?

Zou de heilige geest het onjuist hebben gehad of zien we nu de manipulaties naar boven komen?

Wie zien kortom dat Jezus vzmh helemaal geen stamboom zou moeten hebben, maar daarentegen heeft men een stamboom verzonnen die helemaal tegen de wet waar Jezus vzmh zich aan hield ingaat. Overspelige mannen en vrouwen die volgens de wet ter dood veroordeeld zouden moeten worden!!

Ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb kunnen maken.

Over de vooroordelen over de profeet Mohammed vzmh:

http://www.youtube.com/watch?v=AUawcaTwTmw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4rqmTRoT0x8&feature=related

Inzake de trouwleeftijden:

Periode 19de eeuw / 7 jaar – 10 jaar
http://www.buddybuddy.com/peters-1.html
Een hele pedofiele samenleving? Waren de mensen die deze wetten samenstelden pedofielen?

Volgens welke wet doe jij je uitspraken? Dat verschilt per tijd en per plaats.
http://www.roman-emperors.org/aggiefran.htm
In het ‘Byzantijnse Rijk’ was het normaal om met 8 jarige meisjes te trouwen.

De Bijbel is tegen het homohuwelijk en de Bijbel heeft er de doodstraf op. Waarom die selectiviteit, waarom horen we niemand daarover?

Weet dat er op basis van de overleveringen ook nog verschillen bestaan over de leeftijd:

# According to almost all the historians Asma, the elder sister of Ayesha was ten years older than Ayesha. It is reported in Taqri'bu'l-tehzi'b as well as Al-bidayah wa'l-nihayah that Asma died in 73 hijrah when she was 100 years old. Now, obviously if Asma was 100 years old in 73 hijrah she should have been 27 or 28 years old at the time of hijrah. If Asma was 27 or 28 years old at the time of hijrah, Ayesha should have been 17 or 18 years old at that time. Thus, Ayesha , if she got married in 1 AH (after hijrah) or 2 AH, was between 18 to 20 years old at the time of her marriage.

# Tabari in his treatise on Islamic history, while mentioning Abu Bakr reports that Abu Bakr had four children and all four were born during the Jahiliyyah -- the pre Islamic period. Obviously, if Ayesha was born in the period of jahiliyyah, she could not have been less than 14 years in 1 AH -- the time she most likely got married.

# According to Ibn Hisham, the historian, Ayesha accepted Islam quite some time before Umar ibn Khattab. This shows that Ayesha accepted Islam during the first year of Islam. While, if the narrative of Ayesha's marriage at seven years of age is held to be true, Ayesha should not have been born during the first year of Islam.

Vandaar dat wij als moslims een scheiding kennen in autoriteit binnen de Islam tussen de Koran en de overleveringen. De Koran kent de hoogste autoriteit, dus staat het ook boven de sunnah = gebruiken. Verder was de profeet Mohammed vzmh de lopende Koran en kon hij niet handelen of spreken in strijd met de Koran. Dus zijn gebruiken (sunnah) dienen in harmonie te zijn met de Koran, ook gezien de vijanden en tegenhangers van hem. Dan zou hij makkelijk door de mand gevallen zijn tijdens de perioden van zijn openbaringen en profeetschap. De Koran kent duidelijke regels en voorwaarden m.b.t. het huwelijk die ook dus logischerwijs op de profeet van toepassing was. Op basis van de Koran kan zelf een hele beredenering gemaakt worden inzake zijn huwelijken en de voorwaarden die hieraan verbonden waren.  

quote:

16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
(...)
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
(...)
26 Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen.
(Joh.14-15)

Deze Trooster deed en doet toch echt heel wat anders dan dat jouw geliefde Mohammed deed.

Nogmaals:
Op basis van het bovenstaande lijkt het erop dat het de Heilige geest zou zijn die bij Jezus vzmh is. Echter, als we een aantal verzen teruglezen komen we uit bij Johannes 14:16
 Johannes 14:16 "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen ANDERE Trooster geven."
Dit betekent dus niet dezelfde Trooster, dus dezelfde Heilige geest die sinds de geboorte bij profeet Jezus vzmh hem was valt af! Iedereen is het eens dat er maar 1 Heilige geest is, dus er zijn geen andere opties m.b.t. het afvallen van de Heilige geest.
Het moet dus iemand zijn die men niet kende in de tijd van Jezus vzmh en die de mensen iets NIEUWS zal leren. Iets wat Jezus vzmh nog niet heeft verkondigd (zie Johannes 16:12-13 Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen….
Dus de uitstorting van de heilige geest op de discipelen is het zeker niet, want deze spreekt over dezelfde heilige geest en niet over een ANDERE heilige geest. Verder zou je dan ook dienen aan te tonen dat de boodschap die de discipelen hebben ontvangen een hele nieuwe wet zou zijn die Jezus vzmh nog niet heeft bekend gemaakt. Ben benieuwd welke wetten dit volgens jou zijn.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #89 Gepost op: januari 18, 2011, 01:41:53 pm »

quote:

elle schreef op 17 januari 2011 om 15:40:
[...]

quote:
Truth schreef op 17 januari 2011 om 14:49:
[...]

Jij krijgt/hebt een conflict met alle bijbelplaatsen waar gewag wordt gemaakt van het feit dat God door Jezus Christus voortaan in mensen wil wonen.

En dit is geen uitputtende lijst. Letterlijk of figuurlijk: God woont in zijn heiligen door het werk van Jezus Christus, zijn Zoon. Dat is: God de Zoon & God de Geest. Er is geen tekst, voor zover ik weet, die stelt dat God de Vader in ons woont. Toch is er maar 1 God. Hence: je ontkomt niet aan een triniteit. God presenteert zich als een 3 eenheid in zijn woord. Wie ben ik, wie ben jij om dat af te wijzen? Laat staan omdat het boven je pet gaat?

Dat is wishful thinking zoals ik eerder heb aangegeven. Je geeft het beestje een naampje, maar als je gaat kijken naar de inhoudelijke betekenis van de benaming kun je niet anders dan een contractie te veroorzaken. Jij laat het boven je pet gaan terwijl het niet hoeft, wat het is er niet. Wat er niets is, kan niet boven je pet gaan.

Je stelling zegt het al:

‘Er is geen tekst, voor zover ik weet, die stelt dat God de Vader in ons woont.’

Hoe kun je logischerwijs dan nog beweren dat er van een 3 eenheid sprake is? Neem ook de volgende verzen voor je:
Johannes 10:38 maar indien ik ze doe, zo gelooft toch de werken, wilt gij mij niet geloven; opdat gij erkent en gelooft, dat de Vader in mij is, en ik in hem.
Johannes 17:23 Ik in hen, en Gij in Mij.
1 God, 1 Jezus, 1 Heilige geest en 12 discipelen = samen 15 in 1.
Je haalt dus weer een onlogica op je hals.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #90 Gepost op: januari 18, 2011, 01:45:14 pm »
Citaat
Hendrik-NG schreef op 18 januari 2011 om 09:28:
[...]
:

quote:

Sorrie waarde Truth.... Je heb alle reden om aan jezelf te gaan twijfelen als je zo hoog van de toren blijft blazen als je nu doet.... De pot verwijt hier de ketel....

Je wekt in ieder geval de schijn enkel datgene te willen horen dat in je straatje past (= is een "bij je eigen 'heilige boek' passende eigen uitleg van 'de Schrift'")... Dat is natuurlijk je goed recht, en ik kan je niet dwingen om niet naar je eigen geschriften te luisteren (wil ik ook helemaal niet...!!). Maar ga dan niet lopen 'sippen' dat anderen wellicht niet AL je polemieken lezen, terwijl je zelf OOK allerlei posts negeert!!!!  :nee:

Doe je dat? Dat doe je:
Misschien heb je het niet door, maar ik discussieer met tig personen tegelijk hier. Dat jij niet in staat bent om dit logischerwijs te bevatten dat ik niet iedereen en allen meteen of direct kan beantwoorden is aan jou en niet aan mij. Sorry dat ik je zo moet terechtwijzen, maar je laat me geen keus.

Truth

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #91 Gepost op: januari 18, 2011, 01:46:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 januari 2011 om 23:55:
@Truth: zou je bij reacties de eerste regel van de quote willen laten staan?
Dat maakt meelezen eenvoudiger namelijk.
Sorry, ik heb je aanbeveling aangenomen. Bedankt.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #92 Gepost op: januari 18, 2011, 01:53:34 pm »

quote:

Truth schreef op 18 januari 2011 om 13:10:
Citaat
Nunc schreef op 17 januari 2011 om 08:55:
[...]
Eindelijk de vooroordelen, bedankt dat je dit aanhaalt. Ik zal eerst beginnen met een aantal verzen van profeet Jezus en de liefdevolle Christenen een openbaring geven die ze meestal over het hoofd zien, bewust of onbewust.

Lucal 12:51 Meent gij, dat ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde? Ik zeg u: Neen, maar tweedracht.
Lucal 12:52 Want van nu af zullen er vijf in één huis oneens zijn, drie tegen twee, twee tegen drie;
Lucal 12:53 de vader zal zijn tegen den zoon, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter, en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen de schoondochter, en de schoondochter tegen de schoonmoeder.

Mattheüs 10: 34 Denkt niet dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Mattheüs 10:35 Want ik ben gekomen om verdeeldheid te brengen tussen den mens en zijnen vader, en tussen de dochter en hare moeder, en tussen de schoondochter en hare schoonmoeder;

Mattheus 26:51 En zie, een van degenen die bij Jezus waren, strekte de hand uit en trok zijn zwaard, en sloeg des hogepriesters dienstknecht en hieuw hem het oor af.
Mattheus 2652 Toen zeide Jezus tot hem: Steek uw zwaard in zijne plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard omkomen.

Mattheus 15: 4 God heeft geboden: "Gij zult vader en moeder eren"; en: "Wie vader of moeder vloekt, zal den dood sterven".
Mattheus 15:13 Maar hij antwoordde en zeide: Alle planten, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zullen uitgeroeid worden.
Wat wil je hier mee zeggen? Dat de Messias niet vredelievend zou zijn??

Lees wat zijn Heraut (Johannes de Doper) al over Hem verkondigde:

Mat 3:10 De bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vrucht draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 11 Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur; 12 hij houdt de wan in zijn hand, hij zal zijn dorsvloer reinigen en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal hij verbranden in onblusbaar vuur.’

Onze Koning van de Vrede zal OOK zijn Oordeel uitspreken als Zijn moment daar is!!! Een oordeel dat uiteindelijk zelfs families kan splijten, "een vuur op de aarde zal ontsteken"... Want vergis je niet: God HAAT het kwade (haat, nijd, oorlog, onrecht, etc etc....). Alles dat niet uit God is zal worden uitgeroeid: "Alle planten, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zullen uitgeroeid worden"....

Dat is EEN kant van de medaille.... Maar: Hij zal OOK dopen met de Heilige Geest.... Tegenover deze "oordeelsteksten" staan OOK duidelijke beloften van vrede voor de rechtvaardige.... De IN God, IN Jezus Christus, geheiligde "God-zoeker"...

NB: laat het een teken aan de wand voor je zijn dat van DEZE Christus gezegd wordt (Hij zegt het ook ZELF - Joh 5:22) dat HIJ het Laatste Oordeel zal uitspreken, "zal rechtspreken over de volken" - waar andere teksten deze "eer" aan God de Vader toebedelen - b.v. Jes 2:4)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 02:10:27 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #93 Gepost op: januari 18, 2011, 01:55:18 pm »

quote:

Truth schreef op 18 januari 2011 om 13:45:
Citaat
[...]
Misschien heb je het niet door, maar ik discussieer met tig personen tegelijk hier. Dat jij niet in staat bent om dit logischerwijs te bevatten dat ik niet iedereen en allen meteen of direct kan beantwoorden is aan jou en niet aan mij. Sorry dat ik je zo moet terechtwijzen, maar je laat me geen keus.
Je kent mij blijkbaar beter dan jezelf?!!!!  :+

NB: blijkbaar ben je vergeten dat ik degene was die je een eerste reactie gaf in dit topic..... En ik dus alle reden heb om te "ageren" op het moment dat ik zie dat er niets met mijn bijdragen gebeurd...!!! En ik je intussen wel van leer zie trekken met allerlei argumenten die al weersproken zijn..... Dat komt op "de toehoorder" over als: "hij komt hier blijkbaar alleen om de eigen preek te houden"..... Dat HOEFT natuurlijk niet zo te zijn..... En die schijn kan je natuurlijk ten allen tijde wegnemen......
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 02:03:02 pm door Hendrik-NG »

pyro

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #94 Gepost op: januari 18, 2011, 01:59:03 pm »

quote:

[...]
Maar ben je hier enkel om ons via een "eenrichtingsweg" allerlei polemieken door de strot te drukken, dan ben je op een iets andere manier welkom......!!!!
Truth volgt de aanwijzingen in de koran volgens welke een moslim met christenen dient te discussieren. Ik zou er niets persoonlijks achter zoeken.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #95 Gepost op: januari 18, 2011, 02:09:28 pm »

quote:

pyro schreef op 18 januari 2011 om 13:59:
[...]

Truth volgt de aanwijzingen in de koran volgens welke een moslim met christenen dient te discussieren. Ik zou er niets persoonlijks achter zoeken.
Stond er ook in de gedragsregels bij dit forum niet iets over "omgangsvormen" gemeld???? Het leven bestaat uit meer dan Qoer'ān en Hadith...... Als iemand een dialoog aan wil gaan dan MOET je er "iets persoonlijks achter zoeken", want anders heb je geen dialoog.....

Voor abstract eenrichtingengeklets koop ik niets......

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #96 Gepost op: januari 18, 2011, 02:19:44 pm »

quote:

Truth schreef op 18 januari 2011 om 13:41:
[...]

Dat is wishful thinking zoals ik eerder heb aangegeven. Je geeft het beestje een naampje, maar als je gaat kijken naar de inhoudelijke betekenis van de benaming kun je niet anders dan een contractie te veroorzaken. Jij laat het boven je pet gaan terwijl het niet hoeft, wat het is er niet. Wat er niets is, kan niet boven je pet gaan.

Je stelling zegt het al:

‘Er is geen tekst, voor zover ik weet, die stelt dat God de Vader in ons woont.’

Hoe kun je logischerwijs dan nog beweren dat er van een 3 eenheid sprake is? Neem ook de volgende verzen voor je:
Johannes 10:38 maar indien ik ze doe, zo gelooft toch de werken, wilt gij mij niet geloven; opdat gij erkent en gelooft, dat de Vader in mij is, en ik in hem.
Johannes 17:23 Ik in hen, en Gij in Mij.
1 God, 1 Jezus, 1 Heilige geest en 12 discipelen = samen 15 in 1.
Je haalt dus weer een onlogica op je hals.
God is voor ons onlogisch, dat is mijn hele punt.
Die extra lieden die je in 17:23 ziet beperken zich niet tot de 12 discipelen, maar tot ieder die in Jezus Christus gelooft. Maar dat maakt God nog geen miljoen-in-één. Dit is een stukje zware mystiek, dat geef ik grif toe. Dat God in mensen wil wonen, maakt de mensen nog geen God. Kennelijk is het in elkaar wonen/zijn niet hetgeen dat betrekking heeft op het goddelijke. Maar los van Johannes 17 zijn er nog allerlei teksten die Christus en God tot 1 persoon maken.
Alle heiligen Gods zijn ook 1. Paulus noemt dat: 1 Lichaam, met Christus als Hoofd. De enige conclusie is, hoe onlogisch ook, dat God (Vader, Zoon en Geest) 1 God is; en dat die een Lichaam op aarde heeft. Dat lichaam bestaat uit zijn kinderen, dat wordt gevoed door Christus en geleid door de Geest. Begrijpelijk? Nauwelijks. Is het daarom dus onwaar? Dat lijkt me niet; menselijke hersens zijn niet de norm voor wat voor God mogelijk is.
Zelfs de koran belijdt God als Almachtig, dus ik snap ook niet goed waarom dit een probleem is voor moslims.

God onttrekt zich aan onze logica. Sinds wanneer is begrip noodzakelijk voor geloof? Ik kan het niet helpen dat de bijbel de zaken zo presenteert. Ik denk dat God al moeite genoeg heeft gedaan om het simpel te verwoorden.

Nogmaals: je gaat niet op basis van het argument logica het christendom kunnen verwerpen. Het christendom claimt helemaal niet logisch te zijn, dus is dat geen probleem. Dat het dat voor jou wel is, is ook niet mijn probleem.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 02:22:11 pm door elle »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #97 Gepost op: januari 18, 2011, 02:34:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2011 om 19:44:
Ik leer God steeds beter kennen ja en ik geloof dat truth gelijk heeft dat dit op basis van de Bijbel mogelijk is. Dat jij dat bestrijdt doet met recht denken aan de ezel die zijn kont tegen de kribbe gooit. :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #98 Gepost op: januari 18, 2011, 03:04:35 pm »

quote:

elle schreef op 18 januari 2011 om 14:19:
[...]
Nogmaals: je gaat niet op basis van het argument logica het christendom kunnen verwerpen. Het christendom claimt helemaal niet logisch te zijn, dus is dat geen probleem. Dat het dat voor jou wel is, is ook niet mijn probleem.
Net zoals Truth m.i. echt niet logisch hoeft te bewijzen dat de gehele Koran het "definitieve, originele en onvervalste eeuwig geldige woord van God" is, terwijl er in die Koran teksten van voor en na de Hidjra zijn opgenomen, waarbij de laatsten soms de eersten buiten werking stellen..... B.v. in de wikipedia wordt iets uitgelegd over het begrip "naskh"

Het IS niet op voorhand "logisch te verklaren" waarom God bij het openbaren van de Koran (hetgeen volgens de islamitische traditie in etappes is verlopen....) zijn mening zou herzien en latere openbaringen een eerdere zou laten "overrulen".... Dan zou logischerwijs de Koran niet Gods laatste openbaring HOEVEN zijn.....

NB: terwijl ik de opmerking maak, realiseer ik me dat hij verkeerd kan worden uitgelegd.

Ik BEDOEL te zeggen: op voorhand weten we niet genoeg van elkaars traditie om een "op feiten gebaseerde mening" te kunnen geven....

Ik bedoel dus NIET te zeggen dat de claim van moslims "op logische gronden moet worden afgewezen"......!!!!

WIJ hebben geloofspunten waarin wij op God moeten vertrouwen, en zo hebben moslims OOK geloofspunten waarin zij vertrouwen moeten hebben.....
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 03:07:14 pm door Hendrik-NG »

pyro

• Bekijk profiel
Is Jezus God?
« Reactie #99 Gepost op: januari 18, 2011, 03:21:28 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 januari 2011 om 14:09:
[...]

Stond er ook in de gedragsregels bij dit forum niet iets over "omgangsvormen" gemeld???? Het leven bestaat uit meer dan Qoer'ān en Hadith...... Als iemand een dialoog aan wil gaan dan MOET je er "iets persoonlijks achter zoeken", want anders heb je geen dialoog.....

Voor abstract eenrichtingengeklets koop ik niets......
nou zoals je wilt, ik wens je veel ergernis dan  :+