Auteur Topic: Wat is je hoogste autoriteit en hoe ga je daarmee om?  (gelezen 23609 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Wat is je hoogste autoriteit en hoe ga je daarmee om?
« Reactie #100 Gepost op: januari 19, 2011, 03:11:02 pm »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2011 om 14:53:
U kunt mij rekenen onder 6). Natuurlijk erken ik het recht van anderen het goddelijke te beleven zoals zij dit zelf willen . Het is echter moeilijk enige zinvolle discussie te voeren met degenen die een religieus boek letterlijk opvatten terwijl de grootste wijzen van de geschiedenis - waaronder ook christelijke kerkvaders - nadrukkelijk erop wijzen dit niet te doen. Ook feitelijk foutieve opvattingen over de betekenis van zowel de man die wordt beschreven in het NT als Jezus als ook de betekenis van de term Christus , belemmeren die discussie aanzienlijk. Iedereen mag uiteraard geloven wat ie wil , maar iemand die zelf geen enkele inspanning heeft verricht inzake (zelf) onderzoek naar zijn innerlijke wezen zal niets nieuws kunnen vertellen. Pas als iemand zijn eigen woorden gebruikt om de geest van zijn beleving op het gebied van het goddelijke weer te geven bezit dat waarde. Het is beter te communiceren en te handelen in de geest van god dan steeds opnieuw de letter van de bijbel als schild te gebruiken. Met name als men nauwelijks begrijpt wat met een bepaalde tekst werkelijk wordt bedoeld!

Zo ben ikzelf - deels door eigen schuld - min of meer ' verkettert ' door de forumleiding omdat mijn voortbrengsels regelrecht ingaan tegen het
heersende gedachtegoed. Toch tracht ik slechts te verwoorden over datgene wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid. Wie dat niet wenst te horen/lezen
en met een letterlijke bijbeltekst de 'weerlegging ' presenteert kan ik helaas niet serieus nemen.

Hoi Ozombi. Welkom terug.....

Ik proef toch enige innerlijke tegenstrijdigheid in hetgeen je hier beweert (inderdaad geen nieuwe boodschap trouwens.....): Hoe kan iemand nu in eigen woorden iets totaal nieuws verkondigen, dat tegelijk datgene is wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid???

a) dan spreek je dus niet over iets NIEUWS (hetgeen dus geen waarde heeft)
b) is het echter WEL iets nieuws, dan is het niet hetzelfde als hetgeen al "sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid" (waarbij die laatste gnosis dus weer geen waarde heeft)
c) je bent dan tegelijkertijd absoluut NIET vergevorderd in kennis (want je kennis is NIEUW - het begint pas interessant te worden als je BEGINT te denken, want voor die tijd zeg je nog niets nieuws....) en TEGELIJKERTIJD verder gevorderd in kennis dan "de meest vergevorderden onder de mensheid"....

Let wel: ik realiseer me dat wij in eerdere gevallen elkaar OOK al totaal niet begrepen, dus ik zal met mijn kennis van "datgene wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest begenadigden onder de mensheid" wel in begrip tekort schieten..... Je vertelt hier immers iets nieuws.....!!!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 03:12:14 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 19, 2011, 03:32:54 pm »
Beste Hendrik ,

Dank voor je welkom ! ' Niets nieuws ' was wat ongelukkig uitgedrukt ivm de wijze waarop jij dit uitlegt. Ook ikzelf breng feitelijk niets nieuws, al gebruik ik natuurlijk wel mijn eigen woorden zonder voorgedrukte teksten letterlijk te presenteren als zijnde mijn argumenten voor of tegen iets.

Het verschil lijkt me nochtans duidelijk , het verschil tussen iemand die zichzelf nauwkeurig heeft onderzocht en die dat niet heeft gedaan en puur vertrouwt op een boek ! Je kan erop vertrouwen dat ik redeneer en beargumenteer vanuit opgedane kennis én eigen ervaring daarmee.
Daarnaast heb ik ook terdege de bijbel onderzocht, althans ik ben tot op zekere hoogte bekend met de achtergronden en betekenissen van relevante teksten.

Ook vind ik dat je eens zou kunnen reageren op wat inhoudelijk naar voren wordt gebracht , in plaats van een bepaald woord of uitdrukking onder een microscoop te leggen terwijl je best kan begrijpen wat wordt bedoeld . " niets nieuws " zoals ik in eerder bericht gebruik kan ook een overdrachtelijke manier van spreken zijn. Je zou het kunnen vervangen door " niet iets dat werkelijk waardevol is "  -  in dit geval dus als het gaat om een discussie betreffende goddelijke zaken . Een bepaalde bijbeltekst is aardig om in zo`n discussie op tafel te gooien, maar ik ben juist geinteresseerd in hoe de spreker - die dat doet - deze interpreteert in de context van een gevoerde discussie. Op het moment dat ikzelf een bijbeltekst op tafel gooi ( zal zelden gebeuren ) zal ik deze tevens voorzien van mijn uitleg. Wie dat nalaat zegt in wezen niets.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 03:36:55 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 19, 2011, 03:51:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2011 om 15:32:
Beste Hendrik ,

Dank voor je welkom ! ' Niets nieuws ' was wat ongelukkig uitgedrukt ivm de wijze waarop jij dit uitlegt. Ook ikzelf breng feitelijk niets nieuws, al gebruik ik natuurlijk wel mijn eigen woorden zonder voorgedrukte teksten letterlijk te presenteren als zijnde mijn argumenten voor of tegen iets.

Het verschil lijkt me nochtans duidelijk , het verschil tussen iemand die zichzelf nauwkeurig heeft onderzocht en die dat niet heeft gedaan en puur vertrouwt op een boek ! Je kan erop vertrouwen dat ik redeneer en beargumenteer vanuit opgedane kennis én eigen ervaring daarmee.
Daarnaast heb ik ook terdege de bijbel onderzocht, althans ik ben tot op zekere hoogte bekend met de achtergronden en betekenissen van relevante teksten.
Het verschil dat je maakt tussen "iemand die zichzelf nauwkeurig heeft onderzocht" en "iemand die dat niet heeft gedaan en puur vertrouwt op een boek" is m.i. nogal kort door de bocht en overigens per definitie onjuist....

"Vertrouwen op een boek" staat niet diametraal tegenover "jezelf nauwkeurig hebben onderzocht".... E.e.a. kan prima samengaan.....

"Kort door de bocht" is dus te zwak uitgedrukt.... Hier wordt een valse tegenstelling gecreëerd, een karikatuur geschetst. En vervolgens wordt er op die karikatuur geschoten...... Vind ik wat al te makkelijk!!!!

NB: je mag prima uitgaan van een tegenstelling tussen "iemand die zichzelf nauwkeurig heeft onderzocht" en "iemand die zichzelf NIET nauwkeurig heeft onderzocht"..... Maar die toevoeging "en puur vertrouwt op een boek" is me te tendentieus!!!!

WIE zegt dat ik mezelf niet onderzoek?? Nauwkeurig onderzoek??? En TOCH durf ik te stellen dat ik OOK vertrouw in hetgeen de Bijbel me leert... Om maar eens een "oud boek" te noemen.....

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 19, 2011, 04:10:47 pm »
Prima , generaliseren is in dit geval niet juist. En zeker bedoelde ik jou persoonlijk daar niet mee. Toch weten we allebei wat de realiteit is. Bijbelteksten op tafel gooien zonder een eigen interpretatie aan te duiden gebeurt vaker wél dan niet. Bijbelteksten op tafel gooien zonder te weten wat werkelijk wordt gezegd gebeurt vaker wél dan niet. Dat wijst vaak op een gebrek aan werkelijke spiritualiteit , een gebrek aan geestelijke visie.
Natuurlijk zal ieder zich wel eens aan een innerlijk onderzoek onderwerpen maar daarin zijn diverse levels te onderscheiden. Men zal de eigen spirituele zon als spiegel moeten gebruiken ( en niet slechts de verstandelijke maan) . Geestelijke visie tegenover hersenverstand. Ziet men de regenboog als 1 boog of als 8 bogen ? Weet men dat het maanlicht slechts de weerspiegeling is van het zonlicht? Dat is de issue.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 04:15:14 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 19, 2011, 04:36:48 pm »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2011 om 16:10:
Prima , generaliseren is in dit geval niet juist. En zeker bedoelde ik jou persoonlijk daar niet mee. Toch weten we allebei wat de realiteit is. Bijbelteksten op tafel gooien zonder een eigen interpretatie aan te duiden gebeurt vaker wél dan niet. Bijbelteksten op tafel gooien zonder te weten wat werkelijk wordt gezegd gebeurt vaker wél dan niet. Dat wijst vaak op een gebrek aan werkelijke spiritualiteit , een gebrek aan geestelijke visie.
Natuurlijk zal ieder zich wel eens aan een innerlijk onderzoek onderwerpen maar daarin zijn diverse levels te onderscheiden. Men zal de eigen spirituele zon als spiegel moeten gebruiken ( en niet slechts de verstandelijke maan) . Geestelijke visie tegenover hersenverstand. Ziet men de regenboog als 1 boog of als 8 bogen ? Weet men dat het maanlicht slechts de weerspiegeling is van het zonlicht? Dat is de issue.
Ik moet daar toch ook het etiket "vooroordeel" op plakken.... Let wel: vanuit mijn eigen subjectieve ervaring (maar goed, in dergelijke termen spreken we hier, dus dat zal je me vast niet kwalijk nemen....) zeg ik: geestelijke visie en hersenverstand kunnen PRIMA samengaan!!!!

NB: degenen die bijbelteksten "op tafel gooien" en hierbij andermans interpretatie aanduiden zouden heel goed "slechts kunnen trachten te verwoorden datgene wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid"...... Om maar in je eigen woorden te spreken!!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2011, 04:37:07 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 19, 2011, 04:44:44 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2011 om 16:36:
[...]
NB: degenen die bijbelteksten "op tafel gooien" en hierbij andermans interpretatie aanduiden zouden heel goed "slechts kunnen trachten te verwoorden datgene wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid"...... Om maar in je eigen woorden te spreken!!
Ik lees b.v. momenteel "Het mystieke leven van Marie Guyart" (Averbode, isbn 9789031725793). In haar leven ging gedragsgetrouwheid PRIMA samen met een mystiek beleven van haar Hoogste Waarheid.... Het verstand gebruiken houdt niet meteen een "afsluiten van het hart voor God" in.....!!!!

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 19, 2011, 10:43:21 pm »
Beste "pyro",

quote:

Je schreef 18/1 11:01:
Bij vrijblijvend stel ik me voor dat je overal een makkelijke mouw aan past, zodat je nooit een confrontatie hoeft aan te gaan. Niet in discussie en ook niet met je menselijke beperkingen en tekortkomingen. Een goedkoop geloof dus.
Dat lijkt me een bruikbare omschrijving.

quote:

Zo'n overtuiging kan best een grote rol vervullen in iemands leven, lijkt mij. Waarom ook niet? Het heeft alleen maar plezierige kanten.
Ja, maar ik doelde (bij mijn uitleg van niet-vrijblijvende vrijzinnigheid) niet op dat soort 'gemakzuchtige overtuigingen' die een grote rol kunnen vervullen in iemands leven, maar op het achterliggende 'geloof', dat wel zeggen het 'vertrouwen op God', op goddelijke aanwezigheid in je leven, op goddelijke leiding voor hoe je te leven hebt.

quote:

Wat je schrijft over vrijzinnigheid is me niet helemaal duidelijk. Laten orthodoxen elkaar dan niet vrij in wat ze geloven? Godsdienstvrijheid is een basisrecht van de mens.

Godsdienstvrijheid is een mensenrecht voor de samenleving als geheel.
Je kiest binnen die samenleving -in vrijheid- voor lidmaatschap van een kerk/Kerk waarin je elkaar in meerdere of mindere mate aanspreekt op de juiste ideeën (juist volgens de traditie van die kerk) en waarin je ook aangesproken wilt worden op wat voor jou gezaghebbend is.
Van de ene kerk kun je vrijblijvender lid zijn dan van de andere en dat hangt niet automatisch samen met vrijzinnigheid/orthodoxie.

quote:

Of bedoel je dat vrijzinnigen iedere geloofsbelijdenis bij voorbaat aanvaarden, zolang je elkaar maar vrij laat in wat je gelooft?

Uit de Remonstrantse kerk (waarvan mijn broer en schoonzus lid zijn) ken ik inderdaad de traditie dat je belijdenis doet op grond van een zelf te schrijven geloofsbelijdenis.
Ik weet niet hoe vrij men daarin gelaten wordt in die kerk.
Quakers -van alle snit- stellen het belijden van geloof aan de hand van een tekst niet als lidmaatschapsvoorwaarde.
Je kunt (vrijzinnige en conservatieve) Quakers als 'bevindelijke vrijzinnigen' beschouwen: we accepteren de meest vreemde geloofsinhoud van elkaar (valt in de praktijk in mijn ervaring overigens wel mee met hoe vreemd de theologische ideeën zijn die men er dan op nahoudt), maar we verwachten wel dat men daar echt wat bij beleeft en daar zijn leven naar inricht (en dan blijkt in de praktijk dat overeenstemming in hoe men z'n leven inricht niet echt belemmerd wordt door een diversiteit aan geloofsinhoud).
Orthodoxe en evangelische quakers combineren die bevindelijkheid met orthodoxere geloofsinhoud.
Ja, ik vind dat we als Quakers inderdaad hebben te aanvaarden wie zich door God Geroepen voelt om zich Quaker te noemen en er blijk van geeft dat serieus te nemen.

quote:

Jammer dat de context ontbreekt. Als los citaat is het niet meer dan een uiterst vage generalisatie, een loze kreet eigenlijk.

Helaas kan ik je niet meer context bieden.
Mijn gesprekspartner waarvan dat citaat afkomstig was is een drukbezet man die vooral dit soort kort commentaar geeft bij passages uit mijn e-mails en de frequentie daarvan is ongeveer wekelijks.

quote:

Welke voortgaande openbaring is de vrijzinnigen dan ten deel gevallen die de orthodoxen niet accepteren?
Het onacceptabel zijn van slavernij en de gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen in hun relatie met God en dus in hun geschiktheid om God's woord te verkondigen zijn bij mijn weten het eerst onder vrijzinnige christenen aanvaard (en het laatste nog niet volledig bij orthodoxen).

quote:

Trouwens als we bijvoorbeeld naar pinkster- en evangeliegemeenten kijken, die vinden het heel belangrijk de Geest onbeperkt ruimte te geven om zich te openbaren. Maar deze mensen beschouwen zichzelf allerminst als vrijzinnig.
Ja, er zijn ook Quakers die orthodoxie en bevindelijkheid combineren.

quote:

Het elkaar vrij laten in wat je gelooft is geen basis voor zo'n erkenning [deel uit te maken van dezelfde Kerk], want dan zou *iedereen* deel uitmaken van dezelfde Kerk: moslim, hindoe, scepticus, satanist, noem maar op...
Een Kerk waar -in gradaties, zoals Ignatius 15/1 23:10 de RRK-leer weergaf- iedereen deel uitmaakt (behalve wie zich daar zelf tegen verzet, zoals satanisten en sceptici) spreekt mij inderdaad erg aan.
Zou de Kerk niet voor iedereen bedoeld kunnen zijn door God?

Met v&Vriendengroet,

Wim

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: januari 20, 2011, 05:16:32 am »

quote:

wimnusselder schreef op 19 januari 2011 om 22:43:
Beste "pyro", ...
Een Kerk waar -in gradaties, zoals Ignatius 15/1 23:10 de RRK-leer weergaf- iedereen deel uitmaakt (behalve wie zich daar zelf tegen verzet, zoals satanisten en sceptici) spreekt mij inderdaad erg aan.
Ja, oke. Het spreekt mij óók aan maar wel in de zin waarin de RKK het bedoeld.  Ik heb de RKK leer gegeven mbt Kerk in de zin van Mystiek Lichaam.  Daarom gaf ik uit voorzorg eerst alleen de eerste 3 gradaties, met een korte hint naar de 4e zodat de kans op verwarring wat kleiner is. Maar nu dreigt de discussie richting alverzoening te lopen en dat ben ik liever even voor, want anders gaat het mis.

Dat is overigens niet aan jou te wijten, maar bij de aanvulling daarna ben ik van mijn kant misschien niet helemaal duidelijk of volledig geweest.  Mea Culpa…

De Kerk is inderdaad voor iedereen bedoeld, maar de Kerk leert natuurlijk wel dat er slechts één Middelaar en Weg naar het heil is: Christus en dat Hij bij ons is in zijn Lichaam. Daarmee is de Kerk dus ook noodzakelijk. Want door de teksten waarin Christus de noodzakelijkheid van het geloof en het doopsel bevestigt, bevestigt Hij tegelijkertijd de noodzakelijkheid van de Kerk, waar men door het Doopsel deel van uitmaakt. (Mk 16:16 en Joh 3:5).

Het doopsel is dus heilsnoodzakelijk en vandaar dat ik aanvankelijk ook de eerste 3 gradaties noemde. De heilsboodschap blijft natuurlijk wel het evangelie en de boodschap van het kruis van Christus dat voor alle mensen is bestemd. Deze kunnen het eeuwig heil verwerven wanneer zij God met een eerlijk hart zoeken en zonder schuld onwetend zijn van Christus en Zijn Kerk. Daarom blijft missionering ook belangrijk, want Christus blijft de enige Weg naar het heil.

Dit intermezzo vond ik wel even van belang vóór ik je uitgebreide post aan mij ga beantwoorden, anders krijgen we een verkeerde voorstelling van zaken en dat is ook weer niet de bedoeling. :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: januari 20, 2011, 07:08:03 am »
Beste Ignatius,

quote:

Je schreef 20/1 5:16:
Dit intermezzo vond ik wel even van belang vóór ik je uitgebreide post aan mij ga beantwoorden, anders krijgen we een verkeerde voorstelling van zaken en dat is ook weer niet de bedoeling. :)

Dat is inderdaad verhelderend.
Dank je voor je bezoek aan ons op de achterste rij bankjes van je Kerk (gradatie 6).
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik me daar nog even het beste thuisvoel.
Ik kijk uit naar je reactie op mijn andere bericht.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: januari 20, 2011, 06:51:07 pm »
Beste Riemer,

(Vertraagde reactie, omdat ik een volledig geschreven bericht kwijt raakte bij gebrek aan internet contact.)

quote:

Dank je voor je uitleg van je irritaties (19/1  14:01):
Het feit dat iemand vragen stelt, dan slechts op enkele reacties ingaat en daarna tot in het diepste wil gaan op één reactie.
Dat werkt niet prettig.

Ik heb behoorlijk geworsteld om een balans te vinden tussen de behoefte om serieus genomen te worden die ik bij mensen hier proef, die zou moeten blijken uit het reageren op (vrijwel) elke min of meer aan mij geadresseerd bericht, en de beperkte tijd die ik beschikbaar heb, mijn wens om persoonlijk te reageren en het -gezien de risico's- niet overhaast willen reageren.
Hopelijk blijft de manier die ik nu hanteer (zoveel mogelijk op één persoon tegelijk reageren) werken.
Ik heb me daarin laten bijsturen en die worsteling is vast nog niet over, maar ik hoop dat ik in elk geval heb laten blijken dat ik m'n best doe.

quote:

Wil je binnen de soort het hebben over een specifiek ras?
Maak daar dan een aparte draad over.
Deze draad is nogal lastig geworden omdat er meerdere zaken gelijktijdig worden besproken en omdat de ts een soort beleid heeft waar men aan zou moeten houden.
Ik denk dat je dat niet bewust doet maar het komt wel zo over.

Dit onderwerp heb ik pas gestart nadat ik gecheckt had of er belangstelling voor was.
Dat onderwerp is nog steeds onze manier van omgaan met de Bijbel, binnen een breder kader dat door Ignatius behulpzaam werd aangeduid met:
- fundamentele theologie (openbaringsleer),
- ecclesiologie (omdat de Kerk vooraf ging aan de Bijbel),
- exegese (de grote lijnen, de manier waarop we omgaan met de Bijbel) en
- ethiek (praktische consequenties, ook in dit forum).
Ik ben iemand van de grote lijnen en ben gewend die in de gaten te houden en daar anderen zo nu en dan op te wijzen, maar ook daarin laat ik me bijsturen.
De valse start en herstarts die ik gemaakt heb maken dit onderwerp inderdaad niet overzichtelijker.
Een volgend onderwerp dat ik start zal vast beter gaan.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om dit onderwerp op te splitsen en dan in elk deelonderwerp op alles wat aan mij gericht is te moeten reageren; daar zou ik domweg in verzuipen.
Ik voel me behoorlijk verantwoordelijk voor een onderwerp dat ik gestart ben en ik kan er niet teveel tegelijk aan.

quote:

Daarnaast zie ik ook in deze draad dat er gewoon niet écht gereageerd wordt, lees voor de grap alle berichten van St.Ignatius maar eens na en hoe daar (niet) op ingegaan wordt.

Ik heb de indruk dat ik inmiddels ongeveer bij ben.
Wie zich onbeantwoord voelt, laat dat vooral weten.
Bij voorkeur per e-mail (zie mijn profiel), om het gesprek hier niet te onoverzichtelijk te maken.

quote:

Mogelijk kun je iets met mijn tips :)

Dank je; ze waren verhelderend.

Met v&Vriendengroet,

Wim

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: januari 20, 2011, 08:02:06 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 19 januari 2011 om 22:43:
Beste "pyro",

Ja, maar ik doelde (bij mijn uitleg van niet-vrijblijvende vrijzinnigheid) niet op dat soort 'gemakzuchtige overtuigingen' die een grote rol kunnen vervullen in iemands leven, maar op het achterliggende 'geloof', dat wel zeggen het 'vertrouwen op God', op goddelijke aanwezigheid in je leven, op goddelijke leiding voor hoe je te leven hebt.

Je bedoelt vrijzinnigheid op de wijze die Ignatius als gradatie 6 heeft omschreven, zo mag ik het blijkbaar stellen en op die manier vind ik het ook wel duidelijk eigenlijk.

quote:

Je kiest binnen die samenleving -in vrijheid- voor lidmaatschap van een kerk/Kerk waarin je elkaar in meerdere of mindere mate aanspreekt op de juiste ideeën (juist volgens de traditie van die kerk) en waarin je ook aangesproken wilt worden op wat voor jou gezaghebbend is.
Van de ene kerk kun je vrijblijvender lid zijn dan van de andere en dat hangt niet automatisch samen met vrijzinnigheid/orthodoxie.
Niet mijn wil, maar uw wil geschiede, bad Jezus. Zoals jij het formuleert vind ik enorm vrijblijvend.

quote:

Uit de Remonstrantse kerk (waarvan mijn broer en schoonzus lid zijn) ken ik inderdaad de traditie dat je belijdenis doet op grond van een zelf te schrijven geloofsbelijdenis.
Ik weet niet hoe vrij men daarin gelaten wordt in die kerk.
Quakers -van alle snit- stellen het belijden van geloof aan de hand van een tekst niet als lidmaatschapsvoorwaarde.
Je kunt (vrijzinnige en conservatieve) Quakers als 'bevindelijke vrijzinnigen' beschouwen: we accepteren de meest vreemde geloofsinhoud van elkaar (valt in de praktijk in mijn ervaring overigens wel mee met hoe vreemd de theologische ideeën zijn die men er dan op nahoudt), maar we verwachten wel dat men daar echt wat bij beleeft en daar zijn leven naar inricht (en dan blijkt in de praktijk dat overeenstemming in hoe men z'n leven inricht niet echt belemmerd wordt door een diversiteit aan geloofsinhoud).
Orthodoxe en evangelische quakers combineren die bevindelijkheid met orthodoxere geloofsinhoud.
Ja, ik vind dat we als Quakers inderdaad hebben te aanvaarden wie zich door God Geroepen voelt om zich Quaker te noemen en er blijk van geeft dat serieus te nemen.

Hier kan ik niets over zeggen. Ik kan me voorstellen dat je teruggrijpt op voor jou bekend terrein, maar volgens mij had je het daarnet niet (of in elk geval niet specifiek) over quakers.

quote:

Het onacceptabel zijn van slavernij en de gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen in hun relatie met God en dus in hun geschiktheid om God's woord te verkondigen zijn bij mijn weten het eerst onder vrijzinnige christenen aanvaard (en het laatste nog niet volledig bij orthodoxen).

Dat over slavernij is mij niet bekend. Wat betreft gelijkwaardigheid ken ik geen orthodoxen die anders beweren, alsof de vrouw minderwaardig zou zijn. Maar gelijkwaardig betekent niet automatisch voor hetzelfde geschikt. Verwar gelijkwaardigheid niet met gelijkheid.
In de bijbel wordt wel onderscheid gemaakt tussen taken voor mannen en vrouwen; het zou nogal vreemd zijn als je claimt dat vrijzinnigen door de Geest ertoe worden aangezet die uitspraken in de bijbel onder het kleedje te vegen (is de Geest van mening veranderd?)

quote:

Ja, er zijn ook Quakers die orthodoxie en bevindelijkheid combineren.

[...]

Met v&Vriendengroet,

Wim
Stel je gelooft dat je een hogere openbaring hebt ontvangen dan die van Jezus, zoals bijv. een moslim. Je beschouwt jezelf als de ware christen en je gaat in de Kerk het Christendom bestrijden. Zou God dat bedoeld hebben?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 08:04:09 pm door pyro »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: januari 20, 2011, 10:47:15 pm »

quote:

pyro schreef op 20 januari 2011 om 20:02:

Je bedoelt vrijzinnigheid op de wijze die Ignatius als gradatie 6 heeft omschreven, zo mag ik het blijkbaar stellen en op die manier vind ik het ook wel duidelijk eigenlijk....
Wat vind je er precies vrijzinnig aan?

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: januari 21, 2011, 08:41:07 am »
Beste "Ozombi" en anderen,

quote:

Je schreef 19/1 14:53:
U kunt mij rekenen onder 6).
Welkom als deelnemer aan dit gesprek dat ik begonnen ben en in de buitenste schemerzone van de Kerk zoals die zo mooi verbeeld wordt door Ignatius en zijn kerk, in de zone waar we -als het aan mij ligt- tevreden zijn met het zoeken en soms vinden van God "in beelden en afschaduwingen".

quote:

Het is ... moeilijk ... zinvolle discussie te voeren met degenen die een religieus boek letterlijk opvatten

Het is sowieso lastig zinvol discussiëren tussen onvolmaakte mensen die zich onvoldoende rekenschap geven van de gegevenheid dat ze slechts kunnen beschikken over deels verschillende afschaduwingen van die per definitie hoogste autoriteit, God.
Het houdt ons van de straat en met een beetje empathie voor elkaar als mede-mensen moeten we een heel eind kunnen komen.
Ik ervaar het tenminste als wel degelijk zinvol, al was het maar omdat ik daardoor mijn "beelden en afschaduwingen" kan verfijnen en nuanceren.
Dat ons rekeschap geven van die gegevenheid is wat mij betreft (een andere weergave van) de hoofdlijn van dit gesprek.

quote:

feitelijk foutieve opvattingen over de betekenis van ... belemmeren die discussie

Is "betekenis" en zijn "opvattingen" niet per definitie intersubjectief eerder dan objectieve feiten?
Is het niet vooral het ongenuanceerd als "fout" karakteriseren van elkaars opvattingen dat een goed gesprek in de weg staat?
De meest constructieve houding is in mijn ervaring het vooral zoeken (en desnoods selectief lezen) van de 'kernen van waarheid' (lees: wat voor mij van 'waarde' is) in wat anderen zeggen en schrijven, uitgaande van de veronderstelling dat ook zij goddelijke inspiratie zoeken en daar toegang toe hebben.
Als ik even geen waarde ervaar in wat iemand zegt of schrijft, dan kan dat aan mij liggen of het kan niet voor mij Bedoeld zijn.

quote:

Pas als iemand zijn eigen woorden gebruikt om de geest van zijn beleving op het gebied van het goddelijke weer te geven bezit dat waarde. Het is beter te communiceren en te handelen in de geest van god dan steeds opnieuw de letter van de bijbel als schild te gebruiken.

Ik zou het genuanceerder uitdrukken, maar in grote lijnen ben ik het hierin met je eens.
Schilden kunnen soms nodig en zinvol zijn.
Ook daarin zijn kernen van waarheid gekristalliseerd die betekenis hadden en hebben voor mensen, waar we met voldoende empathie een heel eind in mee kunnen gaan.

quote:

wat met een bepaalde tekst werkelijk wordt bedoeld!

De bedoeling van een tekst is minder relevant voor ons dan de betekenis die die tekst in onze tijd, onze situatie, onze context heeft.
Ook een tekst is een beeld en afschaduwing en we hebben geen direct zicht op het proces waarin dat beeld en die afschaduwing tot stand is gekomen.

quote:

tracht ik slechts te verwoorden over datgene wat al sinds zeer oude tijden wordt doorgegeven door de meest vergevorderden onder de mensheid.

Het probleem is natuurlijk altijd op grond van welke afschaduwing van onze hoogste autoriteit je oordeelt dat iemand die staat van vergevorderdheid heeft bereikt.
Degenen voor wie ik het meest respect heb in die categorie lijken ons vooral door te verwijzen naar die hoogste autoriteit en ons aan te moedigen om niet hún boodschap door te geven, maar zelf direct van de Bron te tappen.

Zolang Ignatius ons hier in het halfduister laat rondtasten, zouden we eens kunnen kijken waarover we het hier in de schemerzone van 'zijn' Kerk onderling eens kunnen worden.
Waar sta jij voor?
Ik vind het ook wel prettig om wat meer te horen over wat de naam die je gebruikt en (neem ik aan) zelf gekozen hebt voor je betekent.
Is het een verwijzing naar 'zombi', wat in sommige talen 'zombies' lijkt te betekenen?
Als ik Google op 'ozombi' kom ik bevoorbeeld 'pravda o zombi' tegen, 'de waarheid over zombies'.

Met v&Vriendengroet,

Wim

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: januari 21, 2011, 07:13:49 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 januari 2011 om 22:47:
[...]
Wat vind je er precies vrijzinnig aan?

Het is quaker-vrijzinnigheid, vermoed ik  ;)
maar houd mij ten goede, ik ben noch op het gebied van quakerisme, noch in vrijzinnigheid degelijk onderlegd.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: januari 21, 2011, 09:10:14 pm »
Beste "pyro",

quote:

Je schreef 20/1 20:42:
Je bedoelt vrijzinnigheid op de wijze die Ignatius als gradatie 6 heeft omschreven, zo mag ik het blijkbaar stellen en op die manier vind ik het ook wel duidelijk eigenlijk.

Nee, vrijzinnige christenen horen m.i. thuis in gradatie 3, 2 of 1, al worden ze daar mogelijk door anderen die daar zitten niet geaccepteerd.
Als universalistisch Quaker kies ik wegens dat gebrek aan acceptatie voor solidariteit met de gelovigen in gradatie 6 en claim ik geen plek in die 'hogere' gradaties.
('Universalistisch' is een begrip dat vergelijkbaar is met 'katholiek', maar dan breder: inclusief naar alle religieuze mensen toe.
In sommige schetsen van het Quakerisme zijn 'universalist' en 'Christ-centered Quakers' tegenpolen; volgens anderen kunnen die twee elkaar overlappen.)

Vrijzinnigheid zegt wat over de manier waarop je met de Bijbel omgaat.
De Bijbel niet als doorslaggevende autoriteit hanteren kan denk ik goed samengaan met Ignatius'/RKK criteria voor zelfs gradatie 1:
- het volgens de regelen van de kunst gedoopt zijn,
- erg gelovig zijn volgens de maatstaven van elke kerk die geloof niet uitsluitend aan het van kaft tot kaft geloven van de Bijbel afmeet,
- praktiseren van dat geloof volgens de maatstaven van een kerk en
- je deel weten van 'de ene algemene christelijke Kerk' (de betekenis van 'katholiek zijn').

quote:

quote:

Niet mijn wil, maar uw wil geschiede, bad Jezus. Zoals jij het formuleert vind ik enorm vrijblijvend.

De Nederlandse samenleving is inderdaad enorm vrijblijvend qua godsdienst.
Dat hebben 'we' bloedig bevochten op de Spanjaarden zo'n 400 jaar geleden.
Ieder individu heeft het recht om zelf te kiezen bij welke meer of minder orthodoxe en meer of minder vrijblijvende geloofsgemeenschappen hij of zij lid wil zijn.
Geen mens mag hem/haar daartoe dwingen.
Geloofsgemeenschappen waarbinnen we te veel dwang, sociale controle en hersenspoeling vermoeden noemen we 'sectes'.
Geloofsgemeenschappen die door de maatschappelijke beugel kunnen zijn we bereid kerk te noemen.
Of we net als Jezus onze wil ondergeschikt 'willen' of menen te moeten maken, is iets tussen God en elk individu.
Dat kan een vrijwillige keuze zijn, maar ook een 'bevinding', iets waartoe je je Geroepen voelt.

quote:

Ik kan me voorstellen dat je teruggrijpt op voor jou bekend terrein, maar volgens mij had je het daarnet niet (of in elk geval niet specifiek) over quakers.
Ik gaf voorbeelden van een paar soorten vrijzinnigen die ik ken.

quote:

quote:

Dat over slavernij is mij niet bekend. Wat betreft gelijkwaardigheid ken ik geen orthodoxen die anders beweren, alsof de vrouw minderwaardig zou zijn. Maar gelijkwaardig betekent niet automatisch voor hetzelfde geschikt. Verwar gelijkwaardigheid niet met gelijkheid.

Ik had het over de geschiktheid van vrouwen om God's woord te verkondigen.
Er zijn allerlei zaken waarin vrouwen ongelijk zijn aan mannen (gelukkig), maar onder andere hierin komt hun gelijkwaardigheid tot uitdrukking.

quote:

In de bijbel wordt wel onderscheid gemaakt tussen taken voor mannen en vrouwen; het zou nogal vreemd zijn als je claimt dat vrijzinnigen door de Geest ertoe worden aangezet die uitspraken in de bijbel onder het kleedje te vegen (is de Geest van mening veranderd?)

Ik kan vinden
- dat mijn kinderen thuis heel veel tegen mij moeten kunnen en durven zeggen, zodat ze zich een eigen mening leren vormen,
- dat ze op de basisschool niet brutaal moeten zijn tegen juffen en meesters, om zich een patroon van voldoende respect voor ouderen eigen te maken, en
- dat ze op de middelbare school best mogen proberen hun leerkrachten ervan te overtuigen dat ze hoger cijfer verdienen dan ze in eerste instantie gekregen hebben, omdat ze er wat mij betreft niet van uit hoeven te gaan dat de leerkrachten altijd gelijk hebben.
Dan veranderd mijn mening niet telkens, maar hij heeft betrekking op verschillende situaties en verschillende fasen in het leven van mijn kinderen.

quote:

quote:

Een Kerk waarvan -in gradaties, zoals Ignatius 15/1 23:10 de RRK-leer weergaf- iedereen deel uitmaakt (behalve wie zich daar zelf tegen verzet, zoals satanisten en sceptici) spreekt mij inderdaad erg aan.
Stel je gelooft dat je een hogere openbaring hebt ontvangen dan die van Jezus, zoals bijv. een moslim. Je beschouwt jezelf als de ware christen en je gaat in de Kerk het Christendom bestrijden. Zou God dat bedoeld hebben?

Ik zou zeggen 'een vervolg-openbaring' in plaats van 'een hogere openbaring'.
Als het goed is spreekt die openbaring niet tegen wat eerder geopenbaard is (voor mogelijk deels een andere tijd, situatie en doelgroep).
Als mensen hun openbaringen toch interpreteren als noodzakend tot het liefdeloos verkondigen van 'waarheden' die de liefde voor medemensen logenstraffen dan is de Kerk daardoor niet minder Bedoeld voor iedereen.
Ik denk dat het Gods bedoeling is dat we daar toch onderling binnen die ene Kerk uitkomen en dat hij zijn geest over ons heeft uitgestort om ons daartoe in staat te stellen.
Op die Geest in elkaar, die ook in Jezus was, zullen we dan dus een beroep moeten doen om zowel die pretenties 'de (enig) ware (soort) christen' te zijn als die neiging om iets of iemand te 'bestrijden' kwijt te raken en samen te zoeken naar wat ons verbindt in die doior God bedoelde Kerk.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: januari 21, 2011, 09:35:38 pm »
Beste Ignatius,

quote:

Je schreef 20/1 5:16:
De Kerk is inderdaad voor iedereen bedoeld, maar de Kerk leert natuurlijk wel dat er slechts één Middelaar en Weg naar het heil is: Christus en dat Hij bij ons is in zijn Lichaam. Daarmee is de Kerk dus ook noodzakelijk.

God is geest, toch?
Als Christus en God (en Heilige Geest) één zijn, dan is Christus dus ook geest.
Een geest kan zichtbaar zijn in een lichaam, ja (of ervaren worden in de natuur, in liefdevolle relaties etc., waar we het eerder over hadden).
Het lichaam van Christus is de Kerk: daar waar 2 of 3 bijeen zijn in zijn naam (waarbij ook anderen welkom zijn).
Christus is niet zozeer middelaar met en weg naar God, maar één met God.
De geest van Christus kan onder andere zichtbaar worden in het delen van een maaltijd, elke maaltijd.

quote:

Want door de teksten waarin Christus de noodzakelijkheid van het geloof en het doopsel bevestigt, bevestigt Hij tegelijkertijd de noodzakelijkheid van de Kerk, waar men door het Doopsel deel van uitmaakt. (Mk 16:16 en Joh 3:5).
Het doopsel is dus heilsnoodzakelijk en vandaar dat ik aanvankelijk ook de eerste 3 gradaties noemde.

De doop is heel belangrijk, maar vindt niet noodzakelijk met water plaats en niet noodzakelijk op een door mensen gekozen tijdstip (laat staan op een tijdstip dat door ouders wordt gekozen voor wilsonbekwame kinderen).
Het kan elke diepe ervaring zijn waardoor je tot het besef komt dat je 'erbij mag horen', op elk moment in je leven.
Misschien wel vaker dan eens, als je dat besef zo nu en dan verliest.
De Kerk is noodzakelijk omdat je daar beseft bij te horen; kerken, menselijke organisatievormen, zijn daarvoor niet essentieel.

quote:

De heilsboodschap blijft natuurlijk wel het evangelie en de boodschap van het kruis van Christus
(Is het evangelie niet in de eerste plaats de boodschap van Jezus, het meest authenthiek verwoord in de bergrede, en niet zozeer de met theologie en daarin verstopte kerkpolitiek overwoekerde boodschap van zijn volgelingen over Jezus, de betekenis van zijn dood etc.?)

quote:

dat voor alle mensen is bestemd. Deze kunnen het eeuwig heil verwerven wanneer zij God met een eerlijk hart zoeken en zonder schuld onwetend zijn van Christus en Zijn Kerk. Daarom blijft missionering ook belangrijk, want Christus blijft de enige Weg naar het heil.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: januari 21, 2011, 10:09:58 pm »
@ Wim

quote:

wimnusselder schreef op 21 januari 2011 om 21:10:
[...]

Nee, vrijzinnige christenen horen m.i. thuis in gradatie 3, 2 of 1, al worden ze daar mogelijk door anderen die daar zitten niet geaccepteerd.
Als universalistisch Quaker kies ik wegens dat gebrek aan acceptatie voor solidariteit met de gelovigen in gradatie 6 en claim ik geen plek in die 'hogere' gradaties.
('Universalistisch' is een begrip dat vergelijkbaar is met 'katholiek', maar dan breder: inclusief naar alle religieuze mensen toe.
In sommige schetsen van het Quakerisme zijn 'universalist' en 'Christ-centered Quakers' tegenpolen; volgens anderen kunnen die twee elkaar overlappen.)

De Bijbel niet als doorslaggevende autoriteit hanteren kan denk ik goed samengaan met Ignatius'/RKK criteria voor zelfs gradatie 1:
- het volgens de regelen van de kunst gedoopt zijn,
- erg gelovig zijn volgens de maatstaven van elke kerk die geloof niet uitsluitend aan het van kaft tot kaft geloven van de Bijbel afmeet,
- praktiseren van dat geloof volgens de maatstaven van een kerk en
- je deel weten van 'de ene algemene christelijke Kerk' (de betekenis van 'katholiek zijn').

Al houd ik niet van hokjes, niettemin is het wel handig om iemand min of meer te kunnen plaatsen en ik moet zeggen dat ik het in dat opzicht met jou toch moeilijk heb. Je hoort overal en nergens bij, zou ik haast zeggen. Ik moet toegeven dat ik je topic niet meer echt gevolgd heb en daardoor vraag ik wellicht ook iets wat een herhaling is (maar hopelijk neem je mij dat dan niet kwalijk -- dit topic is in grote trekken toch een te weinig duidelijk gestructureerd topic voor mij alhoewel er interessante dingen in staan.)
Ik krijg bij jou het gevoel dat je bij elke christelijke kerk wilt horen, maar nergens "echt" bij.
Hoe is dat nu? Wil je geen ander forummer voor de voeten lopen en tegen de schenen schoppen -- op zich ook bar en boos als dat iemands uitgekozen doel zou wezen dat wel te doen -- of voel je je echt overal bij thuis en toch ook weer niet?
Je wilt geen categorie 1, 2 of  3 "claimen" omdat de anderen daar je niet willen maar wat zou jij nou willen??
Maak een keus en zweef niet maar wat, zou ik haast willen uitroepen!
"Universalistisch" klinkt echt fraai maar heeft het iets grijpbaars...??

M.vr.gr.,
Trajecto

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: januari 21, 2011, 10:33:01 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 21 januari 2011 om 21:10:
Beste "pyro",
[...]

Jouw universalisme bepaalt de manier waarop je met de bijbel, en eigenlijk met alles, omgaat.
Vrijzinnigheid is de omschrijving die je gebruikt voor je methode om aan alles je universalistische draai te geven.

[...]

quote:

Ik zou zeggen 'een vervolg-openbaring' in plaats van 'een hogere openbaring'.
Als het goed is spreekt die openbaring niet tegen wat eerder geopenbaard is (voor mogelijk deels een andere tijd, situatie en doelgroep).
Als mensen hun openbaringen toch interpreteren als noodzakend tot het liefdeloos verkondigen van 'waarheden' die de liefde voor medemensen logenstraffen dan is de Kerk daardoor niet minder Bedoeld voor iedereen.
Ik denk dat het Gods bedoeling is dat we daar toch onderling binnen die ene Kerk uitkomen en dat hij zijn geest over ons heeft uitgestort om ons daartoe in staat te stellen.
Op die Geest in elkaar, die ook in Jezus was, zullen we dan dus een beroep moeten doen om zowel die pretenties 'de (enig) ware (soort) christen' te zijn als die neiging om iets of iemand te 'bestrijden' kwijt te raken en samen te zoeken naar wat ons verbindt in die door God bedoelde Kerk.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ik zie nu dat het inderdaad is zoals je in een van je eerste berichten op dit forum zei: dat je wel christelijke termen gebruikt, maar dat het om je eigen innerlijke overtuiging gaat.
Deze universalistische geest die jij omschrijft als 'de Geest die ook in Jezus was', herken ik niet. Dit is niet de Heilige Geest die ik ken; het is een vreemde geest.
Ik laat het hierbij voor wat betreft dit gesprek; ik denk dat verder praten zinloos is. Vat dit niet op als een gebrek aan acceptatie, overigens. Ik voel me geenszins beter dan jij of dan wie ook.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2011, 10:35:50 pm door pyro »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: januari 22, 2011, 12:13:28 am »
Beste Trajecto,

quote:

Je schreef 21/1 22:09:
handig om iemand min of meer te kunnen plaatsen en ik moet zeggen dat ik het in dat opzicht met jou toch moeilijk heb. Je hoort overal en nergens bij, zou ik haast zeggen. [...] Ik krijg bij jou het gevoel dat je bij elke christelijke kerk wilt horen, maar nergens "echt" bij.
Hoe is dat nu? Wil je geen ander forummer voor de voeten lopen en tegen de schenen schoppen [...] of voel je je echt overal bij thuis en toch ook weer niet?

Ik voel me Geroepen om verbondenheid zichtbaar te maken.
Ik geloof en ervaar zo nu en dan dat die verbondenheid er sowieso is; God's geest is in allen; God is dat wat alles en iedereen verbindt.
Zonde bestaat uit de scheidingen die mensen overal proberen te maken en de ellende die ze elkaar daardoor aandoen.
Het is ook doodzonde hoeveel energie daar in gaat zitten.
Allemaal aparte ego's die tegen elkaar opbieden om wat te zijn in plaats van zich verbonden te weten in hun kern...
Ik verwoordde dat bijvoorbeeld in dit gedicht.

Ik ben niet bang om anderen per ongeluk voor de voeten te lopen en om op lange tenen te gaan staan.
Echt agressieve neigingen heb ik niet, dus de schade zal wel meevallen, en ik ben niet te beroerd om excuses te maken als ik er op gewezen wordt.

Ik voel me echt thuis bij de Quakers, door het universalisme dat ik daar grosso modo aantref, al liggen ook Quakers soms met elkaar overhoop.
Vooral met elkaar, ben ik geneigd te zeggen, maar dat was in de 19e eeuw, toen de belangrijkste splitsingen ontstonden een stuk erger.

quote:

Je wilt geen categorie 1, 2 of  3 "claimen" omdat de anderen daar je niet willen maar wat zou jij nou willen??

Geen categorieën maar elkaar onbevangen ontmoeten, elkaar aansprekend op dat van God in ieder van ons, negerend wat ons lijkt te scheiden.
Erkenning dat we allemaal God slechts kennen "in beelden en afschaduwingen", maar ook dat we van elkaars beelden en afschaduwingen kunnen leren om dichter bij God te komen en dat sommigen daar verder in zijn dan anderen.
Vermijding van de fout om te claimen dat we daarin uitnemender zijn dan anderen (of dat wij anderen wel eens zullen vertellen wie ze als Het Verst en als Grote Voorbeeld moeten beschouwen), omdat we daarmee die mogelijkheid om van/via anderen te leren belemmeren.

quote:

"Universalistisch" klinkt echt fraai maar heeft het iets grijpbaars...??

Ja, anderen uit hun hokjes proberen te helpen in plaats van ze in je eigen hokje te trekken en als ze dat niet wilen ze naar de buitenste duisternis te verwensen... of in elk geval naar een schemeriger gebied dan waar je zelf verkeert.

William Penn verwoordde het in 1693 heel fraai als volgt:

quote:

The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion; and when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers. This world is a form; our bodies are forms; and no visible acts of devotion can be without forms. But yet the less form in religion the better, since God is a Spirit; for the more mental our worship, the more adequate to the nature of God; the more silent, the more suitable to the language of a Spirit.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: januari 22, 2011, 06:22:45 am »
@hendrik

geestelijke visie en hersensverstand kunnen prima samengaan, maar
de meeste religieuzen (en zeker degenen die bijbelteksten letterlijk nemen) getuigen daar niet van !  

geestelijke visie verkrijg je door jezelf te vervolmaken in de geest van god
- m.a.w niet Christus volgen maar Christus Zijn .
Wie met bijbelteksten een geestelijk standpunt inneemt dient minstens
uit te leggen wat er dan wel bedoeld wordt. Iemand met geestelijke visie
doet dat , kan dat en zal deze bijbelteksten uiteindelijk niet eens nodig hebben aangezien zn eigen woord(en) het punt al duidelijk maakt.
Dat kom ik op dit forum erg weinig tegen. Men kan zich afvragen hoe dat komt. Wil men de Wet niet kennen of zitten de dogmas er te diep ingepropt?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2011, 06:23:26 am door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: januari 22, 2011, 07:01:54 am »

quote:

Ozombi schreef op 22 januari 2011 om 06:22:
@hendrik

geestelijke visie en hersensverstand kunnen prima samengaan, maar
de meeste religieuzen (en zeker degenen die bijbelteksten letterlijk nemen) getuigen daar niet van !  

geestelijke visie verkrijg je door jezelf te vervolmaken in de geest van god
- m.a.w niet Christus volgen maar Christus Zijn .
Wie met bijbelteksten een geestelijk standpunt inneemt dient minstens
uit te leggen wat er dan wel bedoeld wordt. Iemand met geestelijke visie
doet dat , kan dat en zal deze bijbelteksten uiteindelijk niet eens nodig hebben aangezien zn eigen woord(en) het punt al duidelijk maakt.
Dat kom ik op dit forum erg weinig tegen. Men kan zich afvragen hoe dat komt. Wil men de Wet niet kennen of zitten de dogmas er te diep ingepropt?
Ik zou zeggen: lees eens mijn laatste bijdragen in "Wie schiep het kwaad?"... Ik hoop dat je DAN duidelijk wordt waarom wij op een  essentieel punt ("hoe vind IK God?") essentieel van mening verschillen.....!!!

Waarbij ik moet zeggen: Ik MERK in mezelf dat het "mezelf  vervolmaken in de geest van god" niet lukt omdat ik vanuit MEZELF geen flauw benul heb WIE God is.... TERWIJL ik in mezelf God "vreselijk voel trekken" om WEL tot Hem te komen!!!!

"Geestelijke visie": niet ikzelf kan mijn eigen ogen volledig openen.... Een ANDER zal me Hem moeten laten zien!!!! God zal ZICHZELF moeten laten zien, zoals Hij is......

(dat maakt ook duidelijk waarom je het m.i. uiteindelijk niet van andere mensen moet verwachten.... Het is MOOI als er toch religieuzen zijn die een "getuigend leven" leiden - was dat bij allen maar zo!!! - maar uiteindelijk is het God die Zichzelf aan ons moet openbaren!!! En dat Hij dit via zijn Zoon, die mens werd, deed en doet, ja DAT is een geloofspunt..... Dat ik van harte uitdraag, zoals je hebt gemerkt.....)

NB: ik denk niet dat we Christus kunnen WORDEN, maar wel meer en meer kunnen gaan LIJKEN op Hem.... Wij zijn gemaakt naar Gods beeld, leert de bijbel.... Is lees daar OOK in dat we gewoon onszelf mogen blijven, terwijl we TOCH op Christus lijken.... We hoeven als individu niet op te gaan in de massa dus....
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2011, 07:08:33 am door Hendrik-NG »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: januari 22, 2011, 07:30:23 am »
@Hendrik ::  

Waarom heb jij geen benul wie of wat God is? Waarom moeten we wachten tot God zich zelf aan ons openbaart? God heeft zich al geopenbaard. In ons.
En de stem van God zegt het Leven te leven en dat betekent voor mensen dat zij volmaakte mensen zijn. Menselijke Christussen. God-mensen.
Wat is de volmaakte uitdrukking van God in een mens? Een menselijke Christus. Was Jezus dit ? Ja! Bent u dit? Ja ! In potentie wel .......

Omdat men Jezus Christus op een voetstuk zet als de enige grootste verheven zoon van de almachtige God ontneemt men zich het zicht.
Men ziet niet meer dat men zelf een beeld van het goddelijke is. Men
vergeet dat men zelf die Christus kan zijn. Christus is de Ene Mens in volmaakte harmonie. Wij aardse mensen zijn individueel wat Christus en God universeel zijn. U kunt de universele kosmische Christus niet aan een enkel individueel wezen toekennen. U dient het aan alles toe te kennen en in de eerste plaats aan uzelf. Hoe kunt u anders uw geest verheffen?
Hoe had Jezus dat kunnen doen ? Het gaat er niet om , om op Christus te lijken ....zoals u zegt want Christus is onpersoonlijk, heeft geen gezicht, is een universele Macht. U BENT  in Christus.  Uw best mogelijke Zelf.

Herinnerd u zich deze uitspraak : " Voor A Brahm was , IK BEN. "
Nog voor er een zichtbaar bestaan was , bestaat de volmaakte toestand in de geest.
Jezus bedoeld hier niet zichzelf als individu. Hij spreekt over (voor) kosmische grootheden ,  esoterische waarheden.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2011, 07:51:42 am door Ozombi »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: januari 22, 2011, 08:41:24 am »

quote:

wimnusselder schreef op 20 januari 2011 om 07:08:
Beste Ignatius,
...

Ik kijk uit naar je reactie op mijn andere bericht.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Beste Wim,

Dit weekend zal ik mijn reactie plaatsen. Vandaag ben ik weer in jouw woonplaats (nou ja, nét erbuiten eigenlijk) en daarna zal ik het even verder typen. Dus nog even geduld...

- Pax et bonum -

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: januari 22, 2011, 09:44:20 am »

quote:

Ignatius schreef 22/1 8:41:
Vandaag ben ik weer in jouw woonplaats (nou ja, nét erbuiten eigenlijk)

Als je daar vaker bent zou ik je best eens willen ontmoeten.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: januari 23, 2011, 06:30:04 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 22 januari 2011 om 00:13:
Beste Trajecto,

[...]
Ik voel me Geroepen om verbondenheid zichtbaar te maken.
Ik geloof en ervaar zo nu en dan dat die verbondenheid er sowieso is; God's geest is in allen; God is dat wat alles en iedereen verbindt.
Zonde bestaat uit de scheidingen die mensen overal proberen te maken en de ellende die ze elkaar daardoor aandoen.
Het is ook doodzonde hoeveel energie daar in gaat zitten.
Allemaal aparte ego's die tegen elkaar opbieden om wat te zijn in plaats van zich verbonden te weten in hun kern...
Ik verwoordde dat bijvoorbeeld in dit gedicht.
Ja, mooi dat gedicht. Wel iets om over na te denken en een gedicht wat je op schrift moet zien omdat wanneer uitgesproken, het moeilijk is om het ik met en het zonder aanhalingstekens van elkaar te onderscheiden.

quote:

Ik ben niet bang om anderen per ongeluk voor de voeten te lopen en om op lange tenen te gaan staan.
Echt agressieve neigingen heb ik niet, dus de schade zal wel meevallen,...
Met die houding van jou heb ik inmiddels wat ervaring.

quote:

...en ik ben niet te beroerd om excuses te maken als ik er op gewezen wordt.

Ik voel me echt thuis bij de Quakers, door het universalisme dat ik daar grosso modo aantref, al liggen ook Quakers soms met elkaar overhoop.
Vooral met elkaar, ben ik geneigd te zeggen, maar dat was in de 19e eeuw, toen de belangrijkste splitsingen ontstonden een stuk erger.
Eigenlijk is dat toch ook nogal een gebeuren wat tegen de grondbedoeling in druist, vermoedelijk. Kerksplitsingen zijn dat natuurlijk ook, maar voor zover ik het begrijp staat het ongesplitste juist wel erg op de voorgrond bij de Quakers en zijn andere verschillen in principe steeds toelaatbaar door individuele vrijheid van uitleg en inzicht die gewaarborgd zou zijn. Als het dan in eigen rijen tóch gebeurt dat er gesplitst wordt, kun je dat een nederlaag voor de beweging noemen.

quote:

Geen categorieën maar elkaar onbevangen ontmoeten, elkaar aansprekend op dat van God in ieder van ons, negerend wat ons lijkt te scheiden.
Erkenning dat we allemaal God slechts kennen "in beelden en afschaduwingen", maar ook dat we van elkaars beelden en afschaduwingen kunnen leren om dichter bij God te komen en dat sommigen daar verder in zijn dan anderen.
Vermijding van de fout om te claimen dat we daarin uitnemender zijn dan anderen (of dat wij anderen wel eens zullen vertellen wie ze als Het Verst en als Grote Voorbeeld moeten beschouwen), omdat we daarmee die mogelijkheid om van/via anderen te leren belemmeren.
Hoe gaat het bij de Quakers toe? Een probleem lijkt me wel dat het zó vrijblijvend wordt en dat "voorgekookte" leer en tradities als niet passend ervaren worden dat de beweging alleen voor mensen geschikt is die uit de boot van hun vroegere kerk gevallen zijn en daar natuurlijk toch nuttige bagage hebben meegekregen (jijzelf uit de GKN) plus dan degenen die erg initiatiefrijk zelf in religie en levenbeschouwing op zoek gaan. Anders heeft iemand geen basis zou ik zeggen. Of geven de Quakers toch ook wel een soort basisinleiding voor mensen die vanuit een a-religieuze achtergrond afkomstig zijn? Mensen van a-religieuze achtergrond zijn heden ten dage tenslotte steeds talrijker. En pure zelfstudie ligt niet iedereen.

quote:

Ja, anderen uit hun hokjes proberen te helpen in plaats van ze in je eigen hokje te trekken en als ze dat niet willen ze naar de buitenste duisternis te verwensen... of in elk geval naar een schemeriger gebied dan waar je zelf verkeert.
Je zin is enigszins dubbel opvatbaar, ik las het eerst alsof jij dat wilt doen met mensen die zich niet willen laten helpen.
Ik was even stomverbaasd -- maar je bedoelt waarschijnlijk dat dat verwensen wordt gedaan door mensen die iemand in het eigen hokje willen trekken en daarbij bot vangen? Ja, dat kan vóórkomen.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: januari 23, 2011, 07:47:10 pm »

quote:

Hier zal ik later nog op ingaan. Weliswaar zeg je dat dat niet hoeft, maar anders blijft het zo in het luchtledige hangen. Ik had hier al een uitgebreid antwoord op getypt, maar die blijk ik nu per ongeluk opgeslagen te hebben op de pc van mijn ouders toen ik daar was. 8)7

Ik moet trouwens ook geen dingen meer typen om 5 uur ’s ochtends, af en toe lees ik het terug en denk bij mezelf…pff, wat warrig; wat probeer ik hier nu eigenlijk te zeggen? |:(

Maar goed, ik zal hier alvast een deel plaatsen anders zit er steeds zo'n hoop tijd tussen en dat bevordert de voortgang ook niet echt...

quote:

Ik begrijp waarom voor jou de incongruentie in de grap van Krishnamurti berust op een anachronisme.
Begrijp jij ook waarom dat voor mij niet zo is?

Ja, ik heb een vermoeden. Maar dan moet je eerst een aantal christelijke leerstellingen laten vallen, om dat anachronisme niet storend te vinden.

quote:

Dat ik de Bijbel niet doorslaggevend vind (als bron van zijnsoordelen, waardeoordelen en zingeving) impliceert niet dat wat daarin staat en wat anderen daar van afleiden mij niets zegt en dat ik daar geen belang aan hecht.
Als het mij niets zou zeggen, zou ik er niet zo vaak (expliciet en impliciet) naar verwijzen en gebruik van maken.
Mijn verwijzingen en gebruik van Bijbelse taal, beelden en paradoxen impliceren echter eerder inspiratie door de Bijbel dan erkenning van de Bijbel als gezaghebbend.
Maar dan is het toch een vrijblijvende, arbitraire keuze uit een heilig boek? Je zet hierbij m.i. je persoonlijke voorkeuren boven het woord van God. Waarom is het christendom waar in jouw optiek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld boeddhisme? Of zijn deze twee religies vrij inwisselbaar, al naar gelang de tekst die jou op dat moment welgevallig is?

quote:

Als God's geest (ook) in mij woont, dan is het al dan niet herkennen van het goddelijke in rituelen, organisatiestructuren en mensen ook een belangrijke maatstaf voor het onderscheiden der geesten voor mij.

Op basis waarvan claim je dan dat God’s geest in je woont? Op basis van een uiterlijk objectief werkend sacrament als Doopsel of het Vormsel? Dat lijkt mij niet, want bij mijn weten kent het protestantisme geen Vormsel en ten tweede, je zei zelf al dat je geen enkele van God’s sacramenten erkent. Dus je claimt de Heilige Geest, de derde persoon van de drie-eenheid, in het al dan niet herkennen van de sacramenten ingesteld door Christus, de tweede persoon van de drie-eenheid. Zijn deze twee dan met elkaar in tegenspraak? Dat lijkt me niet:

In de leer van de Katholieke Kerk, is de goddelijke inwoning het doel van de goddelijke heilseconomie.

Het uiteindelijk doel van de hele goddelijke heilseconomie is het binnengaan van de schepselen in de volmaakte eenheid van de gelukzalige Drieëenheid (vgl Joh 17:21-23). Maar nu al zijn wij geroepen om woning te zijn voor de allerhoogste Drieëenheid: "Als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden; mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en verblijf bij hem nemen" (Joh. 14, 23). (CKK 260)

Het is in het licht van de inwoning van de goddelijke Drieëenheid, die we onvolmaakt ‘vatten’ door geloof, maar volmaakt door aanschouwing, dat alles verder in de christelijke orde is gestructureerd. Als de mens zondigt, dan verliest hij de Drieëenheid en zijn orientatie op het zien van de Drieëenheid. Gelukkig heeft God de wereld zo liefgehad dat hij de Weg heeft gezonden, zodat men de Waarheid en het Leven kan ‘hervatten’, dat bedoeld was in hun harten te wonen. De goddelijke aanschouwing is het doel van de bovennatuurlijke economie voor elk mens, niet alleen in het tijdelijke maar ook ontologisch; en de goddelijke aanschouwing impliceert de inwoning van God.

Zowel de incarnatie en de kruisiging, als de Eucharistie en de andere sacramenten zijn allen gericht op de ultieme verheerlijking van de Drieëenheid die door de mens wordt bereikt door de intimiteit van de aanschouwelijke aanwezigheid.

Waarom dit hele verhaal? Omdat men de Drieëenheid niet uit elkaar kan trekken en tegen elkaar uitspelen. We kunnen niet de Geest claimen om daarmee de leerstellingen van de overige Personen in de Drieëenheid te ontkrachten. Men kan zonder de Geest Gods woord niet zien en zonder de Zoon de Vader niet bereiken en kennis van de Zoon wordt verkregen door middel van de Geest. (zie bijv. ook Irenaeus Adv. Haer. IV 20,7).

quote:

Persoonlijke ego-gebonden voorkeuren, het 'zelf' dat mensen als een masker en pantser om hun 'Zelf' dat hen verbindt (die Geest) heen bouwen, kun je door oefening leren buiten beschouwing te laten daarbij.

Dit lijkt in tegenspraak te zijn met wat je eerder zei, maar wellicht bedoel je één van de twee anders?

quote:

Quaker wijdingsbijeenkomsten, waarin ieder luistert en iedereen mag spreken die zich Geroepen voelt, zijn voor mij een bruikbare manier gebleken om me daarin te oefenen.

Wie wordt er dan gewijd? Nieuwe leden o.i.d?

Maar in ieder geval mooi dat je het als nuttig ervaart. Als het God’s roeping is dat je daar tot wasdom komt, dan ben ik wel de laatste om kritiek te gaan leveren. Maar op dit moment heb ik alleen hier en daar wat vragen bij, maar zoals je hebt gemerkt ben ik niet de enige. ;)

quote:

In de ervaring van de Quakers is op zo'n manier geoefende openheid voor goddelijke leiding, voor de werking van de Heilige Geest, een buikbare aanvulling gebleken op Bijbel, overlevering en gezagsstructuren.

De door jou genoemde vorm hierboven mag wellicht specifiek voor de Quakers zijn, maar ik denk dat zowel katholieken als protestanten vergelijkbare vormen hanteren, in een andere situering. Alleen zullen wij dat nooit als ‘aanvulling op de bijbel, Traditie of Leergezag’ formuleren. Die drie zijn God gegeven, we hebben het hier over menselijke ervaringen.

quote:

Bij vrijzinnige en conservatieve Quakers is in die traditie collectief ervaren goddelijke leiding doorslaggevend om waar nodig Bijbel en overlevering te herinterpreteren en gezagstructuren grotendeels overbodig te maken.
Maar ‘herinterpreteren’ kan m.i. nooit inhouden dat die nieuwe interpretatie indruist tegen de interpretatie van voorgaande generaties. Want ook dáár sprak de Geest en de Geest veroorzaakt geen contradicties. Dat is ook inherent aan ‘Paracleet’ of Helper.

God heeft Zelf de gezagstructuur ingesteld. Zoals we zagen is de Schepping in zichzelf al hiërarchisch, maar ook de Drieëenheid zelf is ten diepste gebaseerd op een hiërarchische structuur. Als God Zelf al een hiërarchische structuur creëert en dan ook nog eens daar één herder over aanstelt, dan lijkt het mij sterk dat een groep mensen zich nu beroept op goddelijke leiding waarin diezelfde hierarchie van God ontkent wordt. God is geen God van chaos en verwarring.

quote:

'Waar 2 of 3 in mijn naam bijeenkomen, zal ik zijn.' Wie zich als christen beschouwt en dat met 1 of 2 anderen samen beleeft, is christen.

Hmm ja, maar in welke context staat dit?

“Ik verzeker jullie, wat jullie op aarde binden, zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat jullie op aarde ontbinden, zal ook in de hemel ontbonden zijn. Ook verzeker Ik jullie: als er twee van jullie eensgezind iets vragen hier op aarde, om het even wat, dan zullen ze het krijgen van mijn Vader in de hemel. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden.’ (Matt 18:18-20)

Tot wie richt Jezus zich hier? De door Hem geroepen leerlingen; de oorsprong van apostolische autoriteit dus want zij krijgen de autoriteit om op aarde te binden en ontbinden. Oók verzekert hij hen dat als er twee eensgezind iets vragen men het zal krijgen van de Vader in de hemel. Als we persoonlijk bidden dan is Christus natuurlijk ook bij ons, maar hier wordt het belang van communio benadrukt. We moeten het samen eensgezind doen. Een prima grond voor het gezamenlijke Kerkelijk getijdengebed lijkt mij zo.

Maar waar 2 of 3 samenkomen in Zijn Naam, houdt niet per definitie in dat men eensgezind is in leer of doctrine. Maar Jezus benadrukt hier dus het eensgezinde gebed. (Let op het nevenschikkende voegwoord!), ’want waar er 2 of 3 in mijn naam bijeen zijn’…
Dus jouw definitie van ‘christendom’ is m.i. nogal vrij geïnterpreteerd, gezien de context.

Ook wie je onder christenen rekent is arbitrair. Wederom staat de persoon zelf centraal, als hij zichzelf als christen beschouwd dan is hij dat. Er zijn tegenwoordig veel mensen die zich tot het ‘christendom’ rekenen, om zich te profileren jegens islam, secularisatie, of als fashion-statement. Verder doen zij aan God noch gebod, maar lopen ze wel met gigantische kettingen met kruizen om hun nek. Dus ook deze interpretatie is nogal vrijblijvend, zal ik maar zeggen.

Voor de duidelijkheid, dit fenomeen doet zich natuurlijk ook onder katholieken en protestanten voor. Alleen hanteren zij een andere definitie, nl. het doopsel bepaald of je christen bent. Of je dan praktiserend christen bent is een tweede.

quote:

Ik herken in wat je schrijft en citeert een grote mate van grootmoedigheid naar andersgelovigen toe, meer dan ik verwachtte en meer ook dan ik lees in sommige uitingen van sommige mede-protestanten.

De Kerk is in deze gewoon de spreekbuis van God. De Kerk is het middel waardoor men tot redding kan komen en zij beseft natuurlijk ook wel dat God zich niet beperkt tot een strakke menselijke definitie. Dat zou bovendien nogal on-katholiek zijn. De Kerk van Christus valt weliswaar samen met de Katholieke Kerk, waar de leer in zijn volheid wordt geleerd,  maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat God zich daarin beperkt. Ook in andere religies zijn kenmerken van Christus te vinden. Ja, zelfs in heidense religies (vandaar gradatie 6)!

quote:

Tegelijkertijd lees ik er ook een pretentie in de Waarheid in pacht te hebben en te kunnen bepalen hoe goed anderen die begrepen hebben.

Natuurlijk, als zij is gesticht door Degene die Zich ‘de Weg, de Waarheid, en het Leven’ noemt dan kan zij moeilijk iets anders verkondigen. Bovendien is zij door Hem begenadigd met het unieke Leergezag om Zijn evangelie op juiste wijze over te leveren door de generaties en tijd en ruimte heen. Dat is geen pretentie, dat is o.a. een historisch aantoonbare claim. Er is geen andere Kerk op deze aardbol die dezelfde claim kan leggen (alhoewel de oosters-orthodoxen er wel dichtbij zitten).

- to be continued-  :+

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: januari 23, 2011, 11:54:43 pm »
Beste Trajecto,

quote:

quote:

Ik schreef:
Jij schreef 23/1 18:30:
Eigenlijk is dat toch ook nogal een gebeuren wat tegen de grondbedoeling in druist, vermoedelijk. Kerksplitsingen zijn dat natuurlijk ook, maar voor zover ik het begrijp staat het ongesplitste juist wel erg op de voorgrond bij de Quakers en zijn andere verschillen in principe steeds toelaatbaar door individuele vrijheid van uitleg en inzicht die gewaarborgd zou zijn. Als het dan in eigen rijen tóch gebeurt dat er gesplitst wordt, kun je dat een nederlaag voor de beweging noemen.

Het idee is inderdaad dat het volgen van (leven uit) de Geest ons verbindt.
De Europese Quakers zijn daar historisch gezien beter in geslaagd dan de Amerikaanse.

quote:

Hoe gaat het bij de Quakers toe? Een probleem lijkt me wel dat het zó vrijblijvend wordt en dat "voorgekookte" leer en tradities als niet passend ervaren worden dat de beweging alleen voor mensen geschikt is die uit de boot van hun vroegere kerk gevallen zijn en daar natuurlijk toch nuttige bagage hebben meegekregen (jijzelf uit de GKN) plus dan degenen die erg initiatiefrijk zelf in religie en levenbeschouwing op zoek gaan. Anders heeft iemand geen basis zou ik zeggen. Of geven de Quakers toch ook wel een soort basisinleiding voor mensen die vanuit een a-religieuze achtergrond afkomstig zijn? Mensen van a-religieuze achtergrond zijn heden ten dage tenslotte steeds talrijker. En pure zelfstudie ligt niet iedereen.

Enig vemogen tot zelfstudie komt (potentiële) Quakers inderdaad goed van pas.
Er is erg veel (vooral Engelstalige) Quakerliteratuur.
En die twee categorieën die je schetst maken inderdaad de hoofdmoot uit van in elk geval de Nederlandse Quakers.
We stellen elkaar vragen, geven elkaar adviezen en houden elkaar onze religieuze ervaringen en die van eerdere Quakers voor.
In al die teksten wordt rijkelijk geciteerd uit de Bijbel (vaak impliciet).
E.e.a. wordt verzamald in "Faith & Practice" boeken die eens in de 30 jaar of zo herzien worden.
Zie bijv. het Britse exeimplaar (dat ik het meest nasla en her al citeerde).
Het niet-vrijblijvende van het Quaker-zijn zit hem (behalve in de innerlijke gedrevenheid, de Roeping) in de indringendheid waarmee men elkaar bevraagd en e.e.a. met elkaar deelt.
Die verschilt tussen (lokale/regionale) Quaker-groepen ("Maandvergaderingen" genaamd).
Overigens zijn er ook gewoon theogische/spirituele studiecentra, cursussen en organiseren Quaker-groepen ook studie-avonden.
De mate waarin daarvan gebruik gemaakt wordt verschilt.

quote:

Ik was even stomverbaasd -- maar je bedoelt waarschijnlijk dat dat verwensen wordt gedaan door mensen die iemand in het eigen hokje willen trekken en daarbij bot vangen? Ja, dat kan vóórkomen.

Je hebt het uiteindelijk goed begrepen; ik had het inderdaad beter kunnen formuleren.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: januari 25, 2011, 12:01:08 am »
Beste Ignatius,

quote:

Ignatius schreef 23/1 19:47:
metadiscussie

Hier zal ik later nog op ingaan. Weliswaar zeg je dat dat niet hoeft [...] per ongeluk opgeslagen ... op de pc van mijn ouders

Liever niet zelfs.
Als Quakers zijn we gewend om stilte te vragen in een gesprek als de gemoederen oververhit dreigen te raken.
De stilte biedt ruimte voor de Geest.

Wat in het vat zit verzuurt niet en kan zomaar irrelevant geworden blijken te zijn.
Ik ervaar dat soort voorvallen vaak (niet altijd) als vingerwijzingen van God dat ik iets misschien toch niet moet versturen of het moet herformuleren.

quote:

Ik moet trouwens ook geen dingen meer typen om 5 uur 's ochtends, af en toe lees ik het terug en denk bij mezelf…pff, wat warrig; wat probeer ik hier nu eigenlijk te zeggen?

Ik vind het duidelijk genoeg en naarmate ik meer lees krijg ik steeds meer respect voor de in jouw kerk gecumuleerde waardevolle ideeën.
Hopelijk wordt de manier waarop je dingen opvat niet al te zeer beïnvloed door slaapgebrek.

quote:

Ja, ik heb een vermoeden [waarom de incongruentie in de grap van Krishnamurti niet als een anachronisme opgevat hoeft te worden]. Maar dan moet je eerst een aantal christelijke leerstellingen laten vallen, om dat anachronisme niet storend te vinden.
Als je het eens als een tijdloze parabel opvat?

quote:

quote:

Mijn verwijzingen en gebruik van Bijbelse taal, beelden en paradoxen impliceren echter eerder inspiratie door de Bijbel dan erkenning van de Bijbel als gezaghebbend.
Maar dan is het toch een vrijblijvende, arbitraire keuze uit een heilig boek? Je zet hierbij m.i. je persoonlijke voorkeuren boven het woord van God.

Als het goed is een door God in enigerlei modaliteit gestuurde keuze.
Zoals gezegd: Quakers proberen zich te oefenen in het daarbij buiten beschouwing laten van persoonlijke voorkeuren.

quote:

Waarom is het christendom waar in jouw optiek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld boeddhisme? Of zijn deze twee religies vrij inwisselbaar, al naar gelang de tekst die jou op dat moment welgevallig is?
Waar is niet het beste woord voor mij (al gebruiken Quakers het ook wel, in brede zin).
Ik heb het liever over 'zinvol', richting gevend aan je leven, (achteraf) zichtbaar makend wat je plek en rol is in een groter geheel.
In mijn ervaring is het christendom stukken zinvoller dan andere religies, voor zover ik die ken.
Doordat ik er in opgevoed ben, zal ik andere religies altijd afmeten aan het christendom.
Een boeddhist kan tegelijkertijd Quaker zijn.
Onder vrijzinnige Quakers kom je regelmatig 'hyphenated Quakers' tegen (dubbele lidmaatschappen/identiteiten zoals Quaker-Boeddhisten, in Nederland een paar Quaker-Protestanten; Quaker-Rooms-Katholieken bestaan ook).
Niet-vrijzinnige Quakers zijn minder makkelijk in het erkennen daarvan dan vrijzinnige Quakers.

quote:

Op basis waarvan claim je dan dat God’s geest in je woont?
Dat God in iedereen woont, dat het goddelijke voor iedereen direct toegankelijk is, 'beantwoorden aan dat van God in ieder mens' zijn allemaal uitspraken (met ieder hun eigen beperkingen en beperkte toepasbaarheid, zodat ik er liever geen theologie op fundeer) die zin geven aan bepaalde religieuze, betekenisvolle ervaringen.
Dat God ons aller vader is, alles en iedereen geschapen heeft idem ditio: allemaal metaforen voor ervaringen van verbondenheid, geen wetenschappelijke grond voor genealogie en kosmologie.

quote:

Op basis van een uiterlijk objectief werkend sacrament als Doopsel of het Vormsel?

Uiterlijke sacramenten zijn voor mij ook metaforen voor die verbondenheid.
De betekenis van het vormsel ken ik niet.

quote:

je zei zelf al dat je geen enkele van God's sacramenten erkent.
Ik erken afzonderlijke uiterlijke sacramenten en met name de rol van mensen (kerkelijke gezagsdragers) daarin niet als essentieel, omdat ik als Quaker het hele leven als God's sacrament ervaar.

quote:

Dus je claimt de Heilige Geest, de derde persoon van de drie-eenheid, in het al dan niet herkennen van de sacramenten ingesteld door Christus, de tweede persoon van de drie-eenheid. Zijn deze twee dan met elkaar in tegenspraak?

Hier kan ik je niet meer volgen.
Ik ben me van zo'n claim niet bewust en ben ook helemaal niet geneigd om die personen/maskers/vormen van relatie tussen God en mensen zo duidelijk te onderscheiden.

quote:

In de leer van de Katholieke Kerk, is de goddelijke inwoning het doel van de goddelijke heilseconomie.

Het is voor het eerst dat ik die term 'heilseconomie' tegenkom.
Als academisch geschoold econoom, die bovendien 'heil' eerder als 'publiek goed' dan als 'individueel consumeerbaar goed' opvat, kan ik daar niet zo veel mee.

quote:

Waarom dit hele verhaal? Omdat men de Drieëenheid niet uit elkaar kan trekken en tegen elkaar uitspelen.

Dat is ook allesbehalve mijn bedoeling.
Ik leg meer nadruk op de 'eenheid' dan op de 'drievoud', om het zo maar te zeggen.

quote:

We kunnen niet de Geest claimen om daarmee de leerstellingen van de overige Personen in de Drieëenheid te ontkrachten. Men kan zonder de Geest Gods woord niet zien en zonder de Zoon de Vader niet bereiken en kennis van de Zoon wordt verkregen door middel van de Geest. (zie bijv. ook Irenaeus Adv. Haer. IV 20,7).
Nee, net zomin als Jezus de Joodse wet ontkrachtte.

quote:

Dit lijkt in tegenspraak te zijn met wat je eerder zei, maar wellicht bedoel je één van de twee anders?
Je leest waarschijnlijk meer onderscheid tussen die drie verschiijningsvormen van het goddelijke in wat ik schrijf dan ik bedoel.

quote:

Wie wordt er dan gewijd? Nieuwe leden o.i.d?

Nee, "wijdingsbijeenkomst" is gewoon de Nederlandse vertaling, een eeuw of 4 geleden ontstaan, voor "Meeting for Worship".
Net zo min als 'godsdienstoefening nog veel associaties oproept met oefenen (helaas) en 'kerkdienst' met dienen (maar meer met 'leiden' en 'voorgaan'), net zo min staan Quakers zelden meer stil bij het 'je wijden aan het goddelijke'.

quote:

Maar in ieder geval mooi dat je het als nuttig ervaart. Als het God’s roeping is dat je daar tot wasdom komt, dan ben ik wel de laatste om kritiek te gaan leveren. Maar op dit moment heb ik alleen hier en daar wat vragen bij, maar zoals je hebt gemerkt ben ik niet de enige. ;)
Onbekend maakt onbemind.

quote:

De door jou genoemde vorm hierboven mag wellicht specifiek voor de Quakers zijn, maar ik denk dat zowel katholieken als protestanten vergelijkbare vormen hanteren, in een andere situering. Alleen zullen wij dat nooit als ‘aanvulling op de bijbel, Traditie of Leergezag’ formuleren. Die drie zijn God gegeven, we hebben het hier over menselijke ervaringen.

Ik hoor en lees genoeg andere christenen die dat ook doen.
Ik lees dat ook bij jou, bijvoorbeeld als je het hebt over het zichtbaar worden van God in zijn schepping.
Maar misschien is dat een kwestie van 'inlezen'.

quote:

Maar ‘herinterpreteren’ kan m.i. nooit inhouden dat die nieuwe interpretatie indruist tegen de interpretatie van voorgaande generaties. Want ook dáár sprak de Geest en de Geest veroorzaakt geen contradicties. Dat is ook inherent aan ‘Paracleet’ of Helper.

quote:

Zoals ik 21/1 21:10 schreef aan "pyro":
Ik kan vinden
- dat mijn kinderen thuis heel veel tegen mij moeten kunnen en durven zeggen, zodat ze zich een eigen mening leren vormen,
- dat ze op de basisschool niet brutaal moeten zijn tegen juffen en meesters, om zich een patroon van voldoende respect voor ouderen eigen te maken, en
- dat ze op de middelbare school best mogen proberen hun leerkrachten ervan te overtuigen dat ze hoger cijfer verdienen dan ze in eerste instantie gekregen hebben, omdat ze er wat mij betreft niet van uit hoeven te gaan dat de leerkrachten altijd gelijk hebben.
Dan veranderd mijn mening niet telkens, maar hij heeft betrekking op verschillende situaties en verschillende fasen in het leven van mijn kinderen.

Een significant verschil tussen ons lijkt te zijn de mate waarin wij contextspecifieke goddelijke leiding mogelijk achten.
Als mijn netbook uitvalt op het moment dat ik een e-mail wil versturen en ik me achteraf realiseer dat die inderdaad beter had gekund of inderdaad beter niet verstuurd kon worden, dan interpreteer ik dat in de eerste plaats als goddelijke leiding voor dat moment, voor mij en betrekking hebbend op de inhoud van die e-mail (en eventueel dat ik in het algemeen wat meer moet nadenken voor ik e-mail verstuur en dat ik voorzichtiger moet zijn met het schuifje dat de batterij vergrendelt :) ).
Als ik de Bijbel lees, dan interpreteer ik dat in de eerste plaats als goddelijke leiding voor mensen in die tijd en die cultuur en realiseer ik me dat ik erg veel Hulp nodig heb om dat voor mijn mijn tijd en situatie te herinterpreteren.
Dat neemt niet weg dat ik heel duidelijk het belang daarvan zie voor het 'onderscheiden der geesten'.

quote:

God heeft Zelf de gezagstructuur ingesteld. Zoals we zagen is de Schepping in zichzelf al hiërarchisch

Dat zie ik nog niet; progressie impliceert toch geen hiërarchie?
Hiërarchie, leren van/via hoger geplaatsten is niet de enig mogelijk manier om je verder te ontwikkelen als er ook direct goddelijke leiding beschikbaar is.

quote:

Hmm ja, maar in welke context staat ['Waar 2 of 3 in mijn naam bijeenkomen, zal ik zijn.']? [...] (Matt 18:18-20)

Daar heb je een punt.
De ervaring van Quakers (en andere christenen, denk ik) leert echter dat het breder geldt.
Ik neem aan dat ook in jouw kerk niet alleen de 'herders en leraren' geacht worden de aanwezigheid van Christus te ervaren.

quote:

Dus jouw definitie van ‘christendom’ is m.i. nogal vrij geïnterpreteerd, gezien de context.
Ik beroep me ook niet op die bijbeltekst, ik ontleen er alleen een krachtige beeldspraak aan die een belangrijke rol speelt in de Quaker traditie.

quote:

Ook wie je onder christenen rekent is arbitrair.

Ik zou zeggen: gebaseerd op ervaring.
Wat vond jij van het citaat van William Penn uit 1693 dat ik Trajecto 22/1 0:13 gaf:

quote:

The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion; and when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers. This world is a form; our bodies are forms; and no visible acts of devotion can be without forms. But yet the less form in religion the better, since God is a Spirit; for the more mental our worship, the more adequate to the nature of God; the more silent, the more suitable to the language of a Spirit.
Anders dan Penn denk ik dat we inmiddels (een paar eeuwen, beter onderwijs en veel meer informatie over en begrip voor andere culturen en belevingswerelden verder, zodat we daar beter 'doorheen kunnen kijken') ook aan deze kant van de dood elkaar al zouden moeten kunnen herkennen.

quote:

quote:

Tegelijkertijd lees ik er ook een pretentie in de Waarheid in pacht te hebben en te kunnen bepalen hoe goed anderen die begrepen hebben.
Natuurlijk, als [de Katholieke Kerk] is gesticht door Degene die Zich ‘de Weg, de Waarheid, en het Leven’ noemt dan kan zij moeilijk iets anders verkondigen. Bovendien is zij door Hem begenadigd met het unieke Leergezag om Zijn evangelie op juiste wijze over te leveren door de generaties en tijd en ruimte heen. Dat is geen pretentie, dat is o.a. een historisch aantoonbare claim. Er is geen andere Kerk op deze aardbol die dezelfde claim kan leggen (alhoewel de oosters-orthodoxen er wel dichtbij zitten).

De hamvraag van 'Reformatie' aan 'Rome' (maar ook van Quakers aan zowat alle andere kerken) is natuurlijk of dat leergezag ook verspeeld kan worden bij misbruik, met name als leer, leven en beleven te zeer gaan verschillen.
Jouw antwoord is voorspelbaar, maar is kwetsbaar voor de kritiek slechts een verhulde vorm van zelfrechtvaardiging en verdediging van al te menselijke machtsposities te zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 07:36:27 am door wimnusselder »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: januari 25, 2011, 12:20:14 am »
Hoi Wim;

In het kader van meelezerigheid even een vraag.
Jij schrijft aan St.Ignatius

quote:

Hiërarchie, leren van/via hoger geplaatsten is niet de enig mogelijk manier om je verder te ontwikkelen als er ook direct goddelijke leiding beschikbaar is.
Dit zou impliceren dat jij geen God boven je erkend of zo.
Klopt mijn vermoeden?
(en je mag het kort houden :) )
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: januari 25, 2011, 07:23:28 am »
Hoi Riemer,

quote:

quote:

Ik schreef:
Jij vroeg:
Dit zou impliceren dat jij geen God boven je erkend of zo.
Klopt mijn vermoeden?

Nee, ik erken één God en God is per definitie de hoogste autoriteit.
Ik heb het hier alleen over mensen die pretenderen op enigerlei wijze middelaars te zijn tussen God en andere mensen, kerkelijke autoriteiten dus.
In de 17e eeuw uitten Quakers dat door demonstratief hun hoed niet af te nemen tegenover enig ander mens, maar wél in de wijdingsbijeenkomst.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 11:15:02 pm door wimnusselder »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: januari 25, 2011, 09:06:00 am »

quote:

wimnusselder schreef op 25 januari 2011 om 07:23:
Hoi Riemer,

[...]

Nee, ik erken één God en God is per definitie de hoogste autoriteit.
Ik heb het hier alleen over mensen die pretenderen op enigerlei wijze middelaars te zijn tussen God en andere mensen, kerkelijke autoriteiten dus.
In de 17e eeuw uitten Quakers dat door demonstratief hun hoed niet af te nemen tegenover enig ander mens, maar wél in de wijdingsbijeenkomst.

Met v&Vrfiendengroet,

Wim
Helder.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: januari 26, 2011, 09:51:43 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 januari 2011 om 19:47:
[...]
Ik moet trouwens ook geen dingen meer typen om 5 uur ’s ochtends, af en toe lees ik het terug en denk bij mezelf…pff, wat warrig; wat probeer ik hier nu eigenlijk te zeggen? |:(
Ik heb wel eens het gevoel dat een mens 's nachts verhoogd associatief is.... Er schieten me 's nachts de mooiste gedachten door mijn hoofd (incl. een bijpassend gevoel van "volkomen logische samenhang") die ik de volgende dag maar met moeite onder woorden kan brengen.... Dus je gevoel vind ik wel herkenbaar.... Maar dat maakt onze "nachtgedachten" niet minder waardevol....!!! Blijf ze gerust met ons delen.... En snappen we ze naderhand ECHT niet, dan weten we waardoor het komt.....!!! (Want iets dat voor je gevoel volstrekt logisch zou moeten zijn, hoeft dat in werkelijkheid helemaal niet te zijn...)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: januari 26, 2011, 10:31:10 am »
Modbreak:
2 offtopic berichten verplaatst naar: Is quoten irritant?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: januari 26, 2011, 03:43:20 pm »
Beste Wim,

Ieder mag uit uit de Bijbel - of welk ander boek dan ook -  zijn eigen betekenis begrijpen en zijn opvatting daarover hebben. Wie enig onderzoek doet kan weten dat de betekenissen zeer vaak niet letterlijk moeten worden opgevat. Als iemand een bepaalde tekst naar voren brengt om een andere tekst te verklaren ,  zonder verdere uitleg , dan heeft dat voor mij weinig zin. Het is niet verruimend of nuancerend , integendeel , het dogmatische van de letterlijke betekenis die er blijkbaar aan wordt gegeven wordt slechts bevestigd. Soms kan het niet anders of een bepaalde tekst is geschreven in relatie tot die vroegere tijd , maar heel vaak is dat zeker niet het geval. Er staan juist vaak universele waarheden vermeld. Als voorbeeld noem ik de verhalen over Koning Salomo en zijn tempel. Wie dat opvat als was Salomo een heerser over een bepaald stuk land die een tempel liet bouwen ter ere van God,  zal die tekst anders begrijpen dan iemand die in Salomo een Koning onder de mensen ziet die zijn wezen ontvankelijk maakt om goddelijke waarheid te onvangen. Ik geloof niet dat de bijbel en het NT in het bijzonder onderworpen moet worden aan menselijke subjectieve opvattingen. Het is eerder zo dat er 1 specifieke - en universele - betekenis is bedoeld die een mens (die begrijpt) subjectief moet toepassen op zichzelf. In die zin doelde ik op de ' autoriteiten ' die sinds oude tijden deze juiste betekenissen aan de mensheid hebben doorgegeven. Dat zijn mensen geweest die juist direct van de Bron hebben afgetapt en die hebben verwezenlijkt waar in het NT mbt Jezus over wordt gesproken. Jezus is slechts het proto-type van dergelijke autoriteit. Een Christus , jazeker , maar daar zijn er meer van en zij waren er ook al vóór de tijd van Jezus.

Het overgrote deel van de teksten - zij het in andere vorm - die in de Bijbel staan vermeld komen rechtstreeks uit bepaalde oosterse boeken.
De Bijbel is geen geschrift met compleet nieuwe openbaringen aan de mensheid wil ik maar zeggen. Boeken als de Gita of de Veda`s verwoorden dezelfde waarheden en zijn veel ouder dan de Bijbel.

En dan de naam ---> ozombi ---> O Zombi

O staat voor het oneindige, het grenzeloze , ' God '
Zombi staat voor het vlees, het lichaam , belichaamd.

Wij zijn allen ' God in manifestatie en dat tot in de oneindigheid '
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2011, 04:03:29 pm door Ozombi »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: januari 28, 2011, 12:00:25 am »
Beste Ozombi,

quote:

wimnusselder schreef op 21 januari 2011 om 08:41:
Zolang Ignatius ons hier in het halfduister laat rondtasten, zouden we eens kunnen kijken waarover we het hier in de schemerzone van 'zijn' Kerk onderling eens kunnen worden.
Waar sta jij voor?
Ik vond je samenvatting in Is quoten irritant? wat handzamer dan je reactie hier.

quote:

Ozombi schreef op 27 januari 2011 om 17:48 in "Is quoten irritant?":
Zoek Het niet buiten jezelf, maar in je Zelf. Neem bijbelteksten niet letterlijk alsof ze niet over je Zelf gaan.

Dat is ook ongeveer mijn houding, al zie ik 'buiten' en 'binnen' niet echt als gescheiden en formuleer ik liever niet prescriptief (naar anderen toe), maar desciptief (over mezelf).
Ik herken wat ik 'binnen' vind vaak 'buiten' en omgekeerd.
Die herkenning is voor mij ook een maatstaf voor het belang van wat ik vind.

quote:

Onderzoek waar het werkelijk over gaat

Waar gaat het voor jou (in het algemeen) werkelijk om en waarom?
(En als je bedoelt: waar gaan die bijbelteksten werkelijk over?)
Wat is je toetsteen voor wat 'werkelijk' is?

quote:

er zijn bronnen genoeg en de bijbel is weinig geschikt om zichzelf te verklaren

Iets verklaren vergt inderdaad per definitie een onafhankelijke bron.
Een deel van de Bijbel kan echter wel verklaard worden met behulp van andere delen.
Ook omdat de delen van de Bijbel relatief onafhankelijk van elkaar tot stand gekomen lijken te zijn.
In de mate waarin de Bijbel een samenhangend geheel is stuit je echter op een bepaald moment op de grenzen van het wereldbeeld van de schrijvers en het publiek dat zij voor ogen hadden.
Welle andere bronnen zijn het belangrijkst voor jou?
Als bronnen waarvan?

quote:

Christus is niet hetzelfde als Jezus (de Christus).

In Jezus werd Christus zichtbaar, zo kun je dat zeggen ja.
In een andere context kan het ook niet zo'n kwaad om ze gelijk te stellen, denk ik.
Veel meer dan een woordenspel is dit niet voor mij.

quote:

God en Christus zijn universele begrippen. Geldig voor het universum en niet slechts de aarde, de mens of erger nog.... beperkt tot "gelovigen"

Wat bedoel je met 'geldigheid van deze begrippen'?
Iets kan bestaan in de ervaring van mensen, een norm kan geldig zijn volgens mensen en iets kan zin hebben voor mensen.
Een begrip is een middel om te communiceren over ervaring, normen en zin en op zich niet 'geldig' zijn.
Ik leef op aarde en ben een mens, dus die bredere geldigheid is niet zo relevant voor mij.
Bij geldigheid voor dieren bijvoorbeeld, kan ik me niet zoveel voorstellen.
Belangrijker dan 'geldigheid van een begrip voor niet-gelovigen' lijkt mij of die niet-gelovigen' de achterliggende ervaring herkennen en of we woorden kunnen vinden om die ervaring met hen te delen en daar gezamenlijk wat mee te doen.

Mijn vraag blijft: waar sta je, in welke traditie?
Waar kan ik je op aanspreken en wat je schrijft aan toetsen om je te overtuigen van andere inzichten, als ik verschillen zie tussen wat jij schrijft en wat ik schrijf?

Ik neem aan dat ook voor jou God de hoogste autoriteit is.
Op welke manieren openbaart God zich aan jou en hoe ga je daarmee om?
Speelt een kerk of andere geloofsgemeenschap daar een rol in?
Welke rol vervult de Bijbel (nog) voor jou naast die andere bronnen?
Wat zijn de praktische consequenties daarvoor het communiceren over wat jij belangrijk vindt met christenen die op een andere manier omgaan met hun geloofsgemeenschap en/of met de Bijbel?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: januari 28, 2011, 12:35:27 am »
@ Wim
offtopic:Even vraagje tussendoor, misschien heb je het ooit verteld maar dat is me dan even ontgaan.
Je sluit steeds af met Met v&Vriendengroet. Nou kan ik bedenken dat die Vriendengroet wellicht een quakersgewoonte is maar dat voorvoegsel "v&" daar kom ik toch niet uit. Wat betekent het?

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: januari 28, 2011, 08:52:57 am »
Beste Trajecto,

Met "vriendengroet" omdat ik graag vriendschappelijk wil omgaan met iedereen.
Met "Vriendengroet" omdat ik schrijf als Quaker, d.w.z. lid van het "Religieus Genootschap der Vrienden" (oftewel "vrienden van Jezus", een verwijzing naar Johannes 15:15).

Met v&Vriendengroet,

Wim