Auteur Topic: kind komt thuis met ongelovige vriend  (gelezen 5013 keer)

rugby

• Bekijk profiel
kind komt thuis met ongelovige vriend
« Gepost op: april 08, 2011, 04:52:46 pm »
als je puber-kind thuiskomt met een ongelovige partner, wat doe je dan, wat zeg je dan? Verbied  je (bepaalde vormen van) omgang,of raad je het alleen af? Welk soort gesprekken,met welke boodschap heb je dan?
Hoever ga je met sturen?  at te denken van geen sex voor het huwelijk? Als kind hier totaal anders over denkt, wat mag dan wel/niet in jouw huis? Hoe vaak spreek je hierover? Bid je samen?
Wie heeft ervaring?
(ik ben sinds een aantal jaar een actief christen -belijdenis gedaan- en kom nu mss. voor deze vraag te staan. Ik ben erg benieuwd hoe andere ouders/pubers hier tegen aan kijken..)
Bedankt alvast...

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2011, 07:46:45 pm »
Mijn zoontje is nog te klein om te puberen maar ik heb je situatie wel van dichtbij meegemaakt. En kan op grond daarvan wel wat algemene dingen noemen.
Allereerst blijf in gesprek ook al ben je het nog zo oneens met je kind. Heet de ongelovige partner van harte welkom, leg uit hoe het bij jullie thuis aan toe gaat. Bijvoorbeeld met bijbellezen en bidden voor het eten. Maar ook dat geen sex voor het huwelijk voor jou norm is en die norm ook in jou huis wil handhaven. Zeker als je kind nog geen 18 is kun je bepaalde vormen van omgang ook simpelweg verbieden. Waarbij je moet afvragen of je dat ook nog wilt als ze gaan als man en vrouw of andere combinatie samen gaan wonen en het stadium van verkering voorbij bent. Verberg niet dat je het moeilijk vindt dat de partner niet geloofd, ga daarover niet huichelen. Bedenk bij alles dat het zomaar zou kunnen dat deze partner op je weg geplaatst wordt, maar ga er niet van uit dat hij/zij door jou bekeerd moet worden maar wees wel een autentiek christen in woord en daad. Blijf vooral ook bidden voor je kind en de partner.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2011, 07:56:55 pm »

quote:

rugby schreef op 08 april 2011 om 16:52:
als je puber-kind thuiskomt met een ongelovige partner, wat doe je dan, wat zeg je dan? Verbied  je (bepaalde vormen van) omgang,of raad je het alleen af? Welk soort gesprekken,met welke boodschap heb je dan?
Hoever ga je met sturen?  at te denken van geen sex voor het huwelijk? Als kind hier totaal anders over denkt, wat mag dan wel/niet in jouw huis? Hoe vaak spreek je hierover? Bid je samen?
Wie heeft ervaring?
(ik ben sinds een aantal jaar een actief christen -belijdenis gedaan- en kom nu mss. voor deze vraag te staan. Ik ben erg benieuwd hoe andere ouders/pubers hier tegen aan kijken..)
Bedankt alvast...

Het zal heel erg afhangen van het betreffende kind, hoe je dat aanpakt.
En van de stijl van opvoeden van de ouder natuurlijk  (8>
Ik zelf zou mijn kind uitleggen waarom ik dingen vind. Het kind merkt of voelt wel of je ernstig bezorgd bent en zal daarop reageren.
Voorzover je het noodzakelijk vindt kan je grenzen stellen, geef dan duidelijk aan waar de paaltjes staan en wat de gevolgen van overtreden zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2011, 08:07:28 pm »
Wees open en ontmoet de jongen eens, je merkt dan wel hoe hij overkomt en aan de hand daarvan kun je het beste je oordeel vellen. Niet alle ongelovige mensen zijn slecht, maar oordeel niet te snel en doe het rechtvaardig.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2011, 09:03:16 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 20:07:
Wees open en ontmoet de jongen eens, je merkt dan wel hoe hij overkomt en aan de hand daarvan kun je het beste je oordeel vellen. Niet alle ongelovige mensen zijn slecht, maar oordeel niet te snel en doe het rechtvaardig.
en niet alle gelovigen zijn goed

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2011, 09:19:03 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 april 2011 om 21:03:
[...]

en niet alle gelovigen zijn goed
Daar ging de vraag niet over.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Mina

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2011, 03:45:28 pm »
't Ja, en dan ben je ouder van een kind die met een niet gelovige thuis komt! Dan lees je alles wat jullie zeggen en dan denk je: was het maar zo makkelijk!
Mijn kind (nog geen 18) heeft, ondanks dat wij het verboden hebben, toch een relatie met een niet gelovige. Stiekem.
Wij zijn nu van mening dat wij genoeg "vermaand" hebben en de "risico's" en wat de Bijbel ervan zegt hebben uitgelegd. Om ons kind niet kwijt te raken moet je bijna wel mee gaan in deze relatie. Het gaat er ook niet om of een niet gelovige fout of goed is maar heeft een huwelijks relatie een basis als je beide niet dezelfde achtergrond hebt?
Binnenkort hebben wij met het stel een gesprek en gaan wij onder voorwaarden ruimte geven in ons gezin voor deze niet gelovige. Wat wij natuurlijk hopen en bidden is dat hij ook Jezus mag leren kennen.
Nog even terug komen op wat ik net zei: je kind kwijtraken..
Je hebt als ouder weinig keus. Op het moment dat je het kind alle omgang verbied, is de kans groot dat het kiest voor de ongelovige partner. Gevolg kan zijn dat als het tot een huwelijk komt, jij er niet bij mag zijn, want je verbood de omgang. Mochten er dan kinderen komen, jouw kleinkinderen... wat dan? Ben je dan je kind en kleinkinderen kwijt? Is dat wat we willen?
Mina

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2011, 09:49:21 pm »
We hebben het hier over twee complete mensen, twee personen. Weten wat iemand wel of niet gelooft zegt eigenlijk maar een beetje over de persoon in kwestie. Het lijkt me verstandig, en ook de normale gang van zaken, om in eerste instantie gewoon te vertrouwen op het oordeelsvermogen van het eigen kind. Neem dat vermogen maar gewoon serieus.

Het 'meet the parents' moment is voor iedereen een gespannen situatie.  Maar de geliefde in kwestie is een compleet mens, en het enkele feit van het wel of niet belijden van een bepaalde godsdienst is niet iets om bij voorbaat al van wakker te liggen. In uw familie- en vriendenkring hebt u zelf toch ook niet-gelovigen, die gewoon waardevolle en mooie personen zijn? Die zelfs uw vriend, vriendin of familie zijn?

Bedenk ook dit: alle ouders zijn bezorgd in dit soort aangelegenheden, zowel die in gelovige als ongelovige families. De ouders van de ongelovige partner zijn waarschijnlijk net zo bezorgd als u...
maar misschien zit ik er wel naast

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2011, 08:33:32 am »

quote:

Paul2 schreef op 01 mei 2011 om 21:49:
De ouders van de ongelovige partner zijn waarschijnlijk net zo bezorgd als u...
Daar kun je van op aan.

familie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2011, 09:27:06 pm »
of je nou gelovig bent of niet elk mens heeft een eigen vrije wil maar elk mens moet persoonlijk verantwording af legen aan god wat hij/zij met het leven hebben gedaan

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2011, 09:19:20 pm »

quote:

familie schreef op 17 mei 2011 om 21:27:
of je nou gelovig bent of niet elk mens heeft een eigen vrije wil maar elk mens moet persoonlijk verantwording af legen aan god wat hij/zij met het leven hebben gedaan
Vandaar ook de vraag van TS ... deze wil waarschijnlijk weten hoe hij met deze situatie om moet gaan, zodat hij / zij ook van de manier van omgaan met het beschreven probleem verantwoording kan afleggen naar God ... en alles heeft gedaan wat in zijn / haar mogelijkheid lag het goede te kiezen daarin.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: