Auteur Topic: profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson  (gelezen 42650 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson
« Reactie #50 Gepost op: november 05, 2011, 11:18:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 11:09:
[...]
 Nou, als ik vraag om verduidelijking dan was dat kennelijk niet zo :)

[...]
 Dat heb je mij niet zien schrijven. Ik heb de vraag gesteld of wat maakt dan er zoveel mensen achter dergelijke zogenaamde profeten aanhobbelen.

[...]

Ik denk dat je vrij kort door de bocht gaat maar onderschrijf je gevoelen dat in sommige kerken het geloof aan het verdwijnen is. Daarbij denk ik dan wel heel concreet aan mensen als Hendriks etc. en NIET aan de totale PKN bijvoorbeeld.
(Overigens is er meer 1 Kerk en vele gemeenten ;) )
Maar per saldo kan ik helemaal niets met die self made profeten.
Valt het je ook op dat ze bijna allemaal onheil verkondigen terwijl juist in Christus geen onheil is?

recent schreef ik op xandernieuws.punt.nl als commentaar

Ook ik denk dat we in het puntje van de eindtijd leven en dat allerlei ontwikkelingen versnellen. Laten we bidden voor israël, maar ook voor de slapende meisjes die hun lamp niet vol met olie hebben. Toch wil ik ook vragen elkaar eens te onderzoeken op een Jonahouding. op een berg zitten en wachten tot al die ellendelingen het oordeel van God over zich heen krijgen. Mensen, waak om te snel te oordelen, te veroordelen en te denken dat God geen tijd meer schenkt, Hij wil immers dat er geen mens verloren gaat?

ondanks dat denk ik dat de tijd voor redding in de eindfase zit. Daarom is betrokken bidden voor de onbekeerde heidenen en christenen steeds korter
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 11:23:30 am door grondig christelijk »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 05, 2011, 11:24:59 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 10:37:

quote:

Piebe schreef op 05 november 2011 om 10:30:

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 00:32:
Zelfs de orthodoxe joden geloven niet in profetieën na Johannes de Doper.
Nou breekt mijn klomp, dit heb ik vele malen gezegd en jij was dat nooit met me eens! Vanwaar de nieuwe inzichten en waar baseer je dit op? Bronnen graag!

Waar heb ik je dan bestreden op dat gebied?
Linkje???

Dat de profeten tot Johannes reiken heb ik vaker op dit forum beleden en dat is ook niet zo raar, want het is een letterlijk citaat (Luk 16,16) van Jezus. Alles wat in het NT behandeld wordt vindt zijn wortels in het OT. Zoals Johannes de Doper, wiens komst de profeet aan de vooravond van de dag des Heeren plaatste  (Mal 4,5 vgl. Mat 11,14) de dag waarop God de levenden en de doden (2 Tim 4,1) geoordeeld heeft.

Waar heb jij gelezen dat de joden niet in profeten na Johannes geloven? Dat benieuwt mij namelijk zeer, want de meeste joden geloven niet dat Johannes de Doper de profeet Elia was die komen zou. Bovendien erkenden velen Simon bar Kochba nog als DE profeet jaren na Johannes, dus het benieuwd me zeer waar jij hebt gelezen dat joden niet meer in profeten na hem geloven. Dat is informatie waar ik al langer naar op zoek ben, maar het enige wat ik kon vinden is dat sommige joden in de eerste eeuw van Farizese komaf dat dachten, waarbij ze zich overigens niet op Johannes baseerden.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 11:57:55 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 05, 2011, 11:27:36 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 11:09:
(Overigens is er meer 1 Kerk en vele gemeenten ;) )

ik denk veeleer meer aan één gemeente door vele kerkmuren heen.
waarbij niet alle leden per definitie deel hebben aan de gemeente.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 05, 2011, 12:33:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 november 2011 om 11:24:
Waar heb jij gelezen dat de joden niet in profeten na Johannes geloven?

Niet gelezen maar kwam naar voren bij het vak Oude Testament.
Ik zal even moeten duikelen naar de verwijzingen in dat vak, als ik wat zinvols vind (wat ik niet zeker weet omdat er wel meer geroepen wordt door docenten zonder verwijzing naar bronnen) dan mail ik je het.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 05, 2011, 12:34:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 11:18:
Daarom is betrokken bidden voor de onbekeerde heidenen en christenen steeds korter
Volgens mij mist er een stukje in deze zin?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 05, 2011, 01:10:32 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 10:16:
[...]

en waarom ga je niet in op de rest van mijn bijdrage die citeert uit Gods woord?

Wanneer je eerst mijn hele post leest dan zie je dat we idd niet veel verschillen van mening. Gewoon een zin uit mijn post plukken en daarop reageren is niet nuttig.
Maar je argument dat er 'sinds Jezus' dood door de Geest geprofeteerd wordt' terwijl Jezus de grootste profeet is, vind ik flauw. Er wordt in de hele bijbel alléén door Gods Geest geprofeteerd. Dat is nu niet anders dan eerder, terwijl jij het wel zo brengt. En dat is flauw, imho.
De rest van je post staat los van dat argument. Met de rest van je post ben ik het prima eens.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 01:24:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 05, 2011, 01:18:56 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 10:12:
[...]

dan voorzeg ik je dat ook dit niet meer (voldoende) zal kunnen door droogtes, misoogsten, extreme vorst op vreemde momenten etcetera.
Want, waarom kan het in november wel 20 graden zijn en in de zomer niet onder nul.

Prima, maar dat staat niet in de profetie van Wilkinson waarmee deze draad opent. Daar staat een 'profetie' in die waarin men leest dat de eindtijd hier is. (Nothing new in that.) Gebaseerd op economische ontwikkelingen die reeds aan de gang waren. Maar zelfs inclusief 't voorspellen van allerlei natuurrampen zou het nog steeds niets toevoegen aan de profetieen van Johannes.

Daarnaast bevat die profetie een advies van dubieuze aard. Wanneer iedereen op het zelfde moment (in 2 weken) zijn geld van de bank haalt, dan krijgt de economische chaos pas echt kans om een land goed te ontwrichten. Of je haalt nu al je geld van de bank en investeert het in vastgoed of voedselvoorziening oid, of je laat het op de bank. Maar op een cruciaal moment het vertrouwen in de bank opzeggen is een self fulfilling prophecy: dan gaat die bank ook failliet.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 01:19:59 pm door elle »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 05, 2011, 02:14:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 12:33:
Niet gelezen maar kwam naar voren bij het vak Oude Testament.
Ik zal even moeten duikelen naar de verwijzingen in dat vak, als ik wat zinvols vind (wat ik niet zeker weet omdat er wel meer geroepen wordt door docenten zonder verwijzing naar bronnen) dan mail ik je het.
Heel graag, want als die docent dat zwart op wit kan aantonen heb ik mijn betoog helemaal rond en gaat hier de vlag uit.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 05, 2011, 02:15:30 pm »

quote:

elle schreef op 05 november 2011 om 13:18:
[...]

Prima, maar dat staat niet in de profetie van Wilkinson waarmee deze draad opent. Daar staat een 'profetie' in die waarin men leest dat de eindtijd hier is. (Nothing new in that.) Gebaseerd op economische ontwikkelingen die reeds aan de gang waren. Maar zelfs inclusief 't voorspellen van allerlei natuurrampen zou het nog steeds niets toevoegen aan de profetieen van Johannes.

Daarnaast bevat die profetie een advies van dubieuze aard. Wanneer iedereen op het zelfde moment (in 2 weken) zijn geld van de bank haalt, dan krijgt de economische chaos pas echt kans om een land goed te ontwrichten. Of je haalt nu al je geld van de bank en investeert het in vastgoed of voedselvoorziening oid, of je laat het op de bank. Maar op een cruciaal moment het vertrouwen in de bank opzeggen is een self fulfilling prophecy: dan gaat die bank ook failliet.

eerder schreef ik dit:

quote:

ik heb niet beweerd dat ik toen een profetie heb uitgesproken, ik heb mijn mening gegeven en mijn verwachting wat er zou gaan gebeuren en hoe moet ik dat in ....naam weer vinden in dit gigantische archief.

Overigens vind ik het aangehaalde artikel veel te breed interpreteerbaar en staat griekenland daar niet genoemd.

en dit

quote:

oh, maar ik heb wilkerson niet nodig om overtuigd te zijn dat we in het puntje van het puntje van de eindtijd zitten: Overigens vind ik het herstel van Israèl en wat er in het middenoostern gebeurt ook een bijzonder goe kompas als het gaat wereldse gebeurtenissen. IK heb het linkje gelezen, het blijft ee<n beetje algemeen en toch is het voor mij voldoende om te geloven dat deze man een bijzonder inzicht in het hart kreeg gelegd die hij terecht deelde.
Tegelijk zijn er ook veel gelovigen die net als Jona de door God voorzegde rampspoed afwachtten, die niet meer bidden omdat ze werkelijke bewogen zijn met de ongelovigen en lauwe en/of vrijzinnige christenen.
Niet omdat zij zich beter voelen dan hen, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat dezen net als hen gered moeten worden door genade die verkregen wordt door bekering en het ich wenden tot Jezus Christus als persoonlijke verlosser.
Velen hebben hun zout verloren en zijn geestelijk krachteloos geworden terwijl ze denken over voldoende olie te beschikken.
wij verschillen niet geheel van mening denk ik
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 02:17:12 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 05, 2011, 02:20:33 pm »

quote:

elle schreef op 05 november 2011 om 13:10:
[...]

Wanneer je eerst mijn hele post leest dan zie je dat we idd niet veel verschillen van mening. Gewoon een zin uit mijn post plukken en daarop reageren is niet nuttig.
Maar je argument dat er 'sinds Jezus' dood door de Geest geprofeteerd wordt' terwijl Jezus de grootste profeet is, vind ik flauw. Er wordt in de hele bijbel alléén door Gods Geest geprofeteerd. Dat is nu niet anders dan eerder, terwijl jij het wel zo brengt. En dat is flauw, imho.
De rest van je post staat los van dat argument. Met de rest van je post ben ik het prima eens.
hier kom ik (als ik het niet vergeet, herinner me) op terug

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 05, 2011, 04:08:23 pm »

quote:

Ik vind het wel leuke moppen  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 05, 2011, 04:09:52 pm »

quote:

Nou, ik kreeg het. Ik las het en geloofde het.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 05, 2011, 04:19:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 10:12:
[...]

dan voorzeg ik je dat ook dit niet meer (voldoende) zal kunnen door droogtes, misoogsten, extreme vorst op vreemde momenten etcetera.
Want, waarom kan het in november wel 20 graden zijn en in de zomer niet onder nul.

Ik deed de achterdeur vandaag open. Nam mijn eten mee naar buiten en at er heerlijk van buiten. Genietend van het lekkere warme weer dacht ik "overduidelijk God die ons iets wil duidelijk maken :) " Ik beloofde God serieus te volgen, nu het nog kan. En ik lachte ook een beetje, want te gelijkertijd kan ik van dit eindtijdsteken van boven nog heerlijk genieten ook. Lekker warm Novemberweer. Het werd bij ons weer 20 graden zo ongeveer.

ps. ik ben ook met het lezen tot de conclusie gekomen dat er nog veel staat te gebeuren, voor de aarde vergaat. We komen nu eerst in een hele mooie tijd voor het christendom.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 04:25:27 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 05, 2011, 04:34:50 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2011 om 19:59:
[...]

onder de verdrukking komt altijd een (veelal persoonlijke) geestelijke opleving, dat is het principe van druk uit oefenen. Maar er komt geen brede bekering onder de volken, zij zullen hun luxe meer lief hebben als God. Voor even zal een deel Hem zoeken en daarna keren ze terug naar hun afgoden.

Klinkt iets te somber. Ik heb inmiddels meer profetiën gelezen en het punt klopt trouwens dat het om weinigen gaat. 500.000 charismatische katholieken over de wereld vind ik niet echt veel op de meer dan een miljard leden dat de katholieke kerk heeft bijvoorbeeld.  Toch is het een heuze bedrijging tegen die tijd, lees ik in de visioen. Wat ik elders gelezen heb is dat een tijd als in de handelingen der Apostelen aanbreekt, maar ook weer in kleine aantallen. Ook las ik in weer een andere visioen dat de laatste christenen van de wereld geen echte grote christenen zijn. Ze zullen iedere keer verleid worden door de duisternis en daar door meegetrokken worden, maar ze komen altijd weer bij God terug.
Zal ik je wat vertellen om het misschien nog griezeliger te maken  :P . Ik ben er zo één. afgelopen zomer liep ik op het Flevofestival rond. Daar kwamen twee personen naar me toe met de vraag of ze voor me mochten bidden. Ze zeiden dan wel eens beelden door te krijgen van God. Dat gebeurde nu ook. De jongen gaf het beeld van een ladder waarop ik omhoog klom. Een Jacobsladder. De meid zag een beeld van een achtbaan waar ik inzat. Ze zei me dat dit twee dingen kunnen betekenen.
a. ik bevind me in een woeste wereld waarin er veel gebeurd. Een wereld waar het in stormt.
b. mijn geestelijk leven duikt steeds in de duisternis, maar vervolgens schiet ik weer terug naar God.

Ik herken me in de tweede uitleg en tegelijk kom ik uit een gezin van het eerste uitleg. Het heeft hard gestormd in mijn familie en in mijn leven.
Het eerste beeld herken ik ook, want ik mag steeds meer van God leren. Elke dag.
Wat ook blijkt is dat gezinnen waar ik mee te maken heb in mijn leven ook niet allemaal save is. Ik zie clubleden van de afgelopen jaren met gebroken gezinnen of gespannen gezinssituaties.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2011, 04:38:20 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 05, 2011, 04:52:49 pm »
gait,

juist mensen met een voor de wereld kennelijke beperking hebben een geestelijke antenne.
juist christenen die vaak vallen, groeien in geloof en zullen uiteindelijk de bemoediger van de zwakkere kunnen zijn.
Want wat zwak lijkt wordt sterk en wat sterk lijkt is zwak

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 05, 2011, 05:54:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2011 om 16:34:
[...]

Klinkt iets te somber. .
kijk naar china, noord-korea, india, arabische landen. Het gaat niet om het ik en hier, maar om ons en daar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 05, 2011, 06:23:13 pm »

quote:

elle schreef op 05 november 2011 om 13:18:
[...]

Dit is de tweede keer dat ik dit argument lees, maar dit klopt dus niet. Hij voorspelde de run op de banken en wees de christenen erop dat ze het geld dan beter van de bank kunnen halen. Die handje vol christenen die dat dan ook zouden gaan doen, maken die banken heus niet failliet en al helemaal niet een land voor een half jaar lam, waarbij ze dan niet bij hun geld kunnen komen. Deze profetie kan je helemaal niet zelf uit laten komen. Als dit zal gaan gebeuren, dan kan die man dat niet veroorzaakt hebben.

Verder heeft deze man meer profetieën waarvan een deel al uitgekomen zijn. Dat linkste ik hier ook eerder als reactie. Omdat ik het best geloofwaardig vind deel ik dat ook even:

http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :

Maar er zijn er nog veel meer van zijn profetiën. Echter is hij in zijn bediening vooral evangelist geweest in zijn leven. Met medewerkers trok hij de criminele wijken van New York in en criminelen kwamen tot geloof. Hij is daar erg bekend mee geworden. Echter heeft dat wel enkele medewerkers hun leven gekost, die door de criminelen zijn omgebracht. Ook David is zwaar toegetakeld in zijn bedieningsjaren. Iemand die vervolging absoluut niet uit de weg ging, met als doel "die ene schaap" terug te brengen naar de kudde. 99 achter latend.
Daar heb ik bewondering voor.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 05, 2011, 06:26:38 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 17:54:
[...]

kijk naar china, noord-korea, india, arabische landen. Het gaat niet om het ik en hier, maar om ons en daar.
En dat is juist een mooi bewijs dat de opleving bij de laatste christenen toch ook weer niet helemaal weer dooft. Deze landen laat zien dat het volharders zijn, al dan niet zonder problemen. Ook zij blijven mensen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 05, 2011, 06:31:33 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2011 om 16:52:
gait,

juist mensen met een voor de wereld kennelijke beperking hebben een geestelijke antenne.
juist christenen die vaak vallen, groeien in geloof en zullen uiteindelijk de bemoediger van de zwakkere kunnen zijn.
Want wat zwak lijkt wordt sterk en wat sterk lijkt is zwak
Die indruk heb ik wel ja. Ik heb op een clubavond mijn familiedrama verteld, waarbij ik vertelde over hoe mijn moeder in die tijd Gods kracht heeft ervaren om door te kunnen gaan. Het is een drama van ene gebroken gezin die ik verder maar niet op internet deel, maar het was een verschrikkelijke tijd.  Ik heb het verteld en kwam na die tijd een meisje van de club naar me toe om te zeggen dat ze het een erg mooi verhaal vond. Ik dacht na over waarom zij dat dan een erg mooi verhaal vond en merkte snel de linken op. Zij komt namelijk uit ene gebroken gezin. Haar ouders zijn gescheiden. Ze zijn ook niet kerkelijk, maar staan er wel ingeschreven als randkerkelijken. Ze heeft erg veel verdriet omdat haar vader vooral is voor haar broers en een stuk minder voor haar. Ze had het al eens verteld met alle emoties. Ik vertelde dus een soort gelijke situatie over het gezin waar mijn moeder uitkwam. Het verdriet wat het met zich mee bracht en de kracht die mijn moeder uit haar geloof haalde, hoe ze God ervoer om eruit te komen. Dat heeft haar dus weten te raken. Ze is één van de 7 tieners die nog over zijn van die grote club van het afgelopen jaar. Nu dus onder de hoede van andere leiders.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 05, 2011, 06:36:23 pm »
ps. Dat profeteerde David trouwens ook in één van zijn profetiën. Volgens mij te lezen in de link die ik aan Ellen poste. Dat de samenleving de tol zal moeten gaan betalen voor de vele echtscheidingen aan wat dat met de kinderen uit die gezinnen doet, maar dat de Heilige Geest zal vele gebroken kinderen uit die gezinnen weer helen.
Mijn moeder is dus een gebroken kind uit een gebroken gezin, al was ze 30 toen het gezin echt brak (van tafel en bed gescheiden trouwens, officieel dus niet). En zichtbaar heeft God haar hart genezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 06, 2011, 03:45:42 am »

quote:

Eigenlijk gaat deze vraag hier totaal niet op. Want hij voorspelde dat niet aan de hand van bijbelgedeeltes zoals Bottenley dat deed, maar beweerd visioenen van God te hebben gehad. Hij is net zo veel met dit visioen verrast als dat ik er mee verrast ben. Ik heb er niet naar gezocht, maar kreeg een mail van een kennis die boeken te koop had, waaronder een boek over deze evangelist uit New York.
Ik heb de visioenen gelezen voor een deel en ik zie geen enkele aanwijzing om het niet te geloven. Vooral omdat voorspellingen daarin voor een deel al uitgekomen zijn. Daarom geloof ik het.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2011, 03:47:20 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 06, 2011, 11:52:26 am »
Beste gaitema en grondig christelijk. Vele christenen hebben in het verleden eveneens gedacht dat zij in de eindtijd leefden en doordat jullie zeggen dat die tijd nog aanstaande is, moeten zij er allemaal naast hebben gezeten met hun voorspellingen. Ik ben het daar voor 95% mee eens en denk ook dat ze zich allemaal vergisten behalve Jezus en de apostelen. Mocht je bereid zijn met woorden te goochelen totdat zij iets anders zeggen dan wat er staat, dan heeft iedereen gelijk die er iets over geschreven heeft mits je maar bereid bent hun op dezelfde manier te behandelen als Christus en de apostelen. Dan kunnen we ook Polycarpus wel anders beginnen uit te leggen en toen hij schreef dat de betekenis van de schrift hem slechts ten dele geopenbaard werd hij feitelijk bedoelde helemaal.

Kortom, wat jullie doen is in feite een val voor jezelf opzetten waar je ooit een keer intrapt. Want als datgene wat jullie verwachten uitblijft zul je toch je mening moeten herzien. Wat je dan zou kunnen doen is Christus wat meer tijd geven in navolging van vele anderen die voorspellingen deden welke niet uitkwamen. Excuseer mijn scepsis, want ik weet dat het in jullie kringen ongewenst is om vraagtekens te plaatsen, maar aangezien miljoenen voor jullie zich al vergisten blijf ik sceptisch en ik vind het verbazingwekkend om te zien hoe graag sommige mensen in leugens willen geloven. Wat heb je er aan? Krijg je een schat in de hemel door je te focussen op de wederkomst en een voorspelling te doen die niet uitkomt? Luister naar wat ik zeg en sta me toe ook eens een voorspelling te doen: ik steek mijn handen er voor in het vuur dat jullie je vergissen en uiteindelijk genoodzaakt worden om Jezus meer tijd te geven of anderzijds je mening te herzien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 06, 2011, 02:34:02 pm »
Hiermee moet ik toch zeggen dat Grondig christelijk gelijk heeft, want je weet niet waar de voorspellingen over gaan zoals ik het lees. Je lijkt niet te hebben gelezen wat daarvan al is uitgekomen (veel) en je weet niet wat de voorspellingen inhouden, lijkt het. Wat trouwens naar onze inzichten een feit is, dat is: "dat je Gods Woorden niet gehoord hebt" in deze profetiën. God negeren is dan een grote zonde. Gelukkig ben je echter daar niet van bewust en zondig je niet met opzet, want je denkt het bij het rechte eind te hebben. Dat is te vergeven. Maar ik zou het mooi hebben gevonden als je Gods stem erin zou verstaan.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2011, 04:41:06 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 07, 2011, 09:35:20 am »
't Lijkt me beter om naar God te luisteren in plaats van buiksprekende onheilsprofeten :)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 07, 2011, 01:47:50 pm »
Een profetie heeft niets te maken met voorspellingen. Een waarzegger zoeken is afgoden dienen. Maar een profetie is in de eerste plaats het brengen van het Woord van God. Dat is gewoon het aloude liedje in een nieuw woord. Een profetie gaat altijd over een roep tot bekering. En degene die het Woord van God brengt weet dat het waarheid is en in die waarheid doet hij uitspraken over de zegen en de vloek van God. In hoeverre dat een visioen is of een opdracht tot spreken of een overtuiging vanuit het geloof is voor de buitenstaander niet altijd helder. Maar feit is dat doordat het geheel vanuit een volkomen geloof is, dat het niet veel uitmaakt omdat God de woorden van de profeet zal bevestigen en zelfs waar zou maken als de boodschap uit God is terwijl niets van het voorspellende gedeelte door God in de mond van de profeet gelegd werd. Sommige profeten formuleren dat ook in het bijzonder zo: als ik dan de man van God ben, laat God dan... En ook Jonathan zocht zijn toevlucht tot God's zegenende goedkeuring toen hij met zijn wapenknecht de hoogte op wilde gaan om 20 man om te brengen.

God zegent hen die volkomen handelen uit geloof. Want God wil juist dat de mens in het geloof tot stappen en inzichten en levensvulling komt zonder concrete opdracht en geheel koersend op hetgeen in het geloof God zoekt.
Maar de profeet die de boodschap van God loskoppelt van God zelf, die profeet heeft mogelijk gelijk, maar tegelijk is die profeet voor de hoorder een afgodenbrenger en voor God een overtreder en godslasteraar. Mozes was zo'n profeet toen hij God's Woord moest brengen, maar er een profetisch wonder van maakte door in eigen kracht op de rots te slaan en er water uit toverde.
En een profeet die voorspellingen doet uit geloof of in opdracht van God zal altijd concreet zijn. Want steeds zal er de toevoeging zijn: opdat gij wéten zult dat God het is die deze dingen heeft gedaan.

De ongelovige wereld van oplichters en gelovigen in allerlei aardse krachten formuleert elke voorspelling in voorzichtigheid. Maar wie spreekt vanuit God, die spreekt het oude woord en spreekt in een stelligheid vanuit het geloof: "zo is het en niet anders'. En dan zal God  de profeten die van Hem zijn bevestigen en hun woord vervullen.

Waarbij opgemerkt dient te worden dat als er gesproken wordt over de eindtijd en de nabijheid daarvan, dat dat geen profetie is, maar slechts een herhalen van een heel oude profetie. Of een invoelen van de realiteit van de oude profetie. Hier is dus een groot gevaar voor de kritische luisteraar dat in zijn onbehagen over de spreker, hij tot tegenspreker van God's Woord wordt. En dat is een ander aspect van het geloof: handel niet naar aanziens des persoons, maar handel met alleen de Heilige Schrift als maatstaf en de Heilige Geest als voedingsbron. En het gevaar van de spreker is dat hij zichzelf profeet vindt te zijn, terwijl hij gewoon vertolkt wat de schrift heeft aangekondigd en waarvan de wereld in beetjes en in grote hoeveelheden steeds meer wordt vervuld. Maar de luisteraar die gelooft, die weet het al: naarmate de jongste dag nadert zullen steeds meer gelovigen profeterend en waarnemend gaan spreken en roepen en ook de wereld zal het voelen en gaan onheilsprofeteren; want als het werkelijk zover is zal elke ziel het weten: het is God Zelf die dit alles doet. En als wij als christenen ons best doen om de wereld te overtuigen van de onzin van dergelijke profetieën, helpen wij de jongste dag daadwerkelijk vooruitschuiven naar een verdere toekomst,. Want als de jongste dag werkelijk zal aanbreken zal heel de wereld smachten als in barensnood en alles wat adem heeft en gelooft zal uitroepen in één strekkende roep: Kom Heere, Kom! Maar zal Jezus nog geloof op aarde vinden als Hij terug komt? Ik geloof dat als het einde nadert heel de wereld het zal weten en vrezen met grote angst: Het Kómt, het Kómt. Voor velen tot afgrijzing en siddering - omdat voor hen geen onderscheid gevoeld wordt tussen de ondergang van de schepping en het oordeel - en voor een zeker aantal gelovigen tot daadwerkelijke redding en verlossing. De dag komt als een bliksemschicht, maar de tijd is een tijd van barensnood. Maar zolang die dag niet aangebroken is zal het ongeloof op dezelfde wijze zich manifesteren als in de vele jaren dat Noach de ark bouwde. Een voorzichtig mens kijkt naar Noach en begint zijn eigen ark te bouwen. Een voorzichtige gelovige kijkt naar het dreigende weer en begint zijn ark te vullen met alles wat God hem geboden heeft om veilig te stellen.

En een dwaze gelovige spot met hetgeen reeds vele, vele, jaren geleden is voorspeld over deze tijd, en peinst er niet aan om zijn ark te vullen of in gereedheid te brengen. Mijn ark is al vol, is zijn stelling tot geruststelling van zichzelf.
Maar àls dat zo is, waarom doet hij dan zo geringschattend en spottend over anderen die nog een ark willen bouwen ? Is hem niet geleerd om het goede te bevestigen en God's eer in alles te zoeken? In plaats van weghonen, geef liever inzicht hoe de ander zijn ark kan bouwen en vullen.

Daar is naturlijk een beter bekend beeld voor: de dwaze meisjes hebben geen olie. En zij gaan weg om de olie te halen. Waar gaan zij dan heen om olie te halen? Krijgen zij de olie dan niet bij de gelovigen? En, heel dringend: wìe zijn eigenlijk de meest dwaze meisjes van de tien? De vijf die heengaan om de lamp te vullen, of de vijf die in eerlijk zelfbewustzijn achterover leunend meewarig kijken naar de vijf die vertrekken met de overweging: "maar míjn lamp is rijkelijk gevuld!" ; en zich dan wel of niet nog een slag omdraaien en verder gaan slapen?

Ik hoorde een dominee die een praktisch theoretisch voorbeeld gaf: neem aan dat Jezus vanavond zou komen, zou dan iemand van u dúrven wegblijven van de middagdienst?! Waar het onderwerp ging over de wijze en dwaze meisjes was dat natuurlijk een flinke uitglijder: immers, de praktijk is dat àls Jezus inderdaad voorzienbaar vanavond zou komen, dat wij geen tijd hebben om naar de kerk te gaan. Want dan zouden wij drukker zijn met nog de kruikjes te vullen, en/of de boodschap te verkondigen, dan dat we ons gaan afzonderen alsof we klaar zijn en gaan zitten zingen van God's Lof.
Waarmee maar weer aangetoond wordt dat de beelden zo prachtig zijn voor onze geloofsbeleving: ze passen altijd op hetgeen wij ermee willen zeggen maar zijn nooit een aanklacht tegen onszelf. Terwijl juist het hele idee van die beelden was om ons eens met een ander oog naar onszelf te laten kijken en onszelf te confronteren met onze eigen ongedachte tekortkomingen. Wij slapen allemaal en niemand heeft de lamp geheel gevuld. Of hetzelfde vanuit ons eigen perspectief: wij vinden onszelf allemaal waakzaam, en bij onszelf brandt wel de lamp.

Waarbij niet zo moeilijk is in te zien dat degene die meer of minder buiten is, en zo graag binnen wil komen, mijlenver in genade op ons allemaal vóór ligt. Want diegene kent zijn eigen achterstand en zijn eigen ellende en heeft een kritisch oog op zichzelf, en hij zal hard lopen en veel vergeving vragen om toch als een van de eersten gerekend te kunnen worden. Dit is dus een versterkende boodschap voor wie het goede wel wil, maar het hier allemaal niet meekrijgt.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2011, 02:11:52 pm door small brother »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 07, 2011, 04:30:17 pm »
Modbreak:
Off-topic bericht verwijderd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 08, 2011, 11:41:53 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 november 2011 om 09:35:
't Lijkt me beter om naar God te luisteren in plaats van buiksprekende onheilsprofeten :)

Eerlijk en oprecht ingaan op de aangedragen argumenten zal door jou op dit gebied niet gebeuren. Je staat op dit gebied wel klaar om me te intimideren en voor schut te zetten, zeer onterecht en zonder heldere sterke argumenten. Ik kan dit absoluut niet waarderen en al helemaal niet serieus van je aannemen. Ik geloof domweg niet dat je reacties van ongeloof op dit gebied de waarheid van God inhouden. Ook voel ik me door reacties die je geeft neerbuigend behandeld en totaal niet serieus genomen. Vervolgens staan er altijd wel mensen klaar die mijn mening over dit soort inhoudloze neerbuigende reacties hard vinden en mij daarvan de schuld in de schoenen schuiven, vooral als ik eerlijk en oprecht zeg dat deze reacties van jullie voortkomen uit het volgen van dwaalgeesten op dit gebied. De bijbel is heel duidelijk in de brieven aan de Korinthïers dat er de gave van profetie bestaat en je weet dondersgoed dat juist mooiiweerprofete n meestal valse profeten zijn en dat de echte profeten altijd al sombere voorspellingen doen over het lot van de goddelozen. Wat dat betreft is jouw profetie nog bijzonder hard ook, dat jij geloofd dat een ieder die zonder God sterft voor eeuwig gestraft zal worden. Daar waar ik nog op basis van de bijbelse bronteksten en bijbelpasages wat ik al een tig keer hier heb aangedragen jullie heb laten zien dat God niets los laat wat zijn hand ooit begonnen is en dat na de tweede dood God ook van plan is om de doden weer naar Jezus te leiden.
Daarover wordt altijd lachwekkend gedaan en neerbuigend gedaan. Dat is de reden waarom ik meer in de boom ben te vinden dan elders, want jullie volgen liever de dwaalleer van menselijke kerkelijke instituten, dan echt de volle waarheid van God te zoeken. Dat is lekker makkelijk. Voorgekouwd en klakkeloos zonder verder na te denken aangenomen. Daarom heb je zo'n verdeeldheid in het christendom, omdat de mensen lui zijn in het zoeken naar Gods waarheid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 08, 2011, 11:54:03 am »
Small brother: jouw bijdrage waardeer ik. Het is oprecht, eerlijk en je staat volgens mij ook wel bewust stil bij de mogelijkheid dat Jezus spoedig zal komen, al weet niemand hoe spoedig. Je hebt het niet nodig om anderen af te kraken, maar wijst op Gods woorden. Dat waardeer ik.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: november 08, 2011, 12:01:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 11:30:
[...]

Ik kan dit nog steeds niet waarderen. Ik kan me nog steeds boos maken over dit soort respectloze begriploze reacties.
Maar kijk dan ook even naar wat je zegt. Je claimt namelijk dat als je niet naar de profetie luistert, je niet naar God luistert. Dat is nogal een bewering. Je zult het misschien niet zo bedoelen, maar het kan heel confronterend overkomen.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: november 08, 2011, 12:10:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 11:41:
 want jullie volgen liever de dwaalleer van menselijke kerkelijke instituten, dan echt de volle waarheid van God te zoeken. Dat is lekker makkelijk. Voorgekouwd en klakkeloos zonder verder na te denken aangenomen. Daarom heb je zo'n verdeeldheid in het christendom, omdat de mensen lui zijn in het zoeken naar Gods waarheid.
En hier is weer zoiets. Je schiet in de verdediging omdat je je aangevallen voelt. Dat kan en ik snap dat het niet prettig is. Maar bedenk wel goed wat je doet. Precies hetzelfde waarvan je niet wilt wat de ander doet. Mattheüs 7:12. Behandel anderen altijd zoals je zelf behandeld wilt worden. Wie zegt dat zij niet nadenken? Riemer lijkt mij iemand die juist wel nadenkt en volgens mij kunnen we het hier wel mee eens zijn. Er is 1 basis en dat is de Bijbel. Profetieën -en ik ben het met Small Brother eens- dus ik moet zeggen voorspellingen moeten ook heel scpetisch bekeken worden. We worden er ook voor gewaarschuwd. Dus kijk uit hoe je reageert en wijs iemand er gewoon op als je iets vervelend vindt zonder te vervallen in dat wat je vervelend vindt!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: november 08, 2011, 12:20:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 11:41:
[...]

Eerlijk en oprecht ingaan op de aangedragen argumenten zal door jou op dit gebied niet gebeuren. Je staat op dit gebied wel klaar om me te intimideren en voor schut te zetten, zeer onterecht en zonder heldere sterke argumenten. Ik kan dit absoluut niet waarderen en al helemaal niet serieus van je aannemen.
Jammer dat je dit direct op je persoon betrekt. Is niet nodig en onzinnig te noemen.

quote:

Ik geloof domweg niet dat je reacties van ongeloof op dit gebied de waarheid van God inhouden. Ook voel ik me door reacties die je geeft neerbuigend behandeld en totaal niet serieus genomen. Vervolgens staan er altijd wel mensen klaar die mijn mening over dit soort inhoudloze neerbuigende reacties hard vinden en mij daarvan de schuld in de schoenen schuiven, vooral als ik eerlijk en oprecht zeg dat deze reacties van jullie voortkomen uit het volgen van dwaalgeesten op dit gebied. De bijbel is heel duidelijk in de brieven aan de Korinthïers dat er de gave van profetie bestaat en je weet dondersgoed dat juist mooiiweerprofete n meestal valse profeten zijn en dat de echte profeten altijd al sombere voorspellingen doen over het lot van de goddelozen.
Zoals ik al schreef: onzinnig om dit op je persoon te betrekken, wonderbaarlijk hoe je echter heel duidelijk wel een oordeel over mij velt.

quote:

Wat dat betreft is jouw profetie nog bijzonder hard ook, dat jij geloofd dat een ieder die zonder God sterft voor eeuwig gestraft zal worden.
`bronnen en bewijs graag. Tevens profeteer ik niet.

quote:

Daar waar ik nog op basis van de bijbelse bronteksten en bijbelpasages wat ik al een tig keer hier heb aangedragen jullie heb laten zien dat God niets los laat wat zijn hand ooit begonnen is en dat na de tweede dood God ook van plan is om de doden weer naar Jezus te leiden.
Daarover wordt altijd lachwekkend gedaan en neerbuigend gedaan. Dat is de reden waarom ik meer in de boom ben te vinden dan elders, want jullie volgen liever de dwaalleer van menselijke kerkelijke instituten, dan echt de volle waarheid van God te zoeken. Dat is lekker makkelijk. Voorgekouwd en klakkeloos zonder verder na te denken aangenomen. Daarom heb je zo'n verdeeldheid in het christendom, omdat de mensen lui zijn in het zoeken naar Gods waarheid.

Nu even gewoon doen?
Ben je het niet met mij eens als ik zeg dat je God moet volgen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: november 08, 2011, 12:45:35 pm »
Ik volg God.

Wat bronnen en bewijs betreft, ik ga er van uit dat jij geloofd dat het zo is. Letterlijk heb ik je dat niet zien schrijven, maar ik ben het lacherige gedrag om alles wat ik aandraag wat de gaven van de Heilige Geest betreft gewoon beu. Ik zie iedere keer God daar in aan het woord en moet dan toe zien hoe Gods Woord weer door het slijk wordt gehaald. Als ik daar wat van zeg, wordt of als het een milde reactie is een eindeloze discussie geopend waarin de toon steeds harder en harder wordt, weet ik uit ervaring. Als ik in één keer duidelijk ben, dan wordt ik direct afgerekend  en bij reacties van mijn kant wordt ik vervolgens standaard genegeerd. zo werkt dat hier. Aan de einde van de rit voel ik me nooit oprecht serieus genomen en altijd in de zijk gezet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: november 08, 2011, 12:53:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 12:45:
Ik volg God.

Wat bronnen en bewijs betreft, ik ga er van uit dat jij geloofd dat het zo is. Letterlijk heb ik je dat niet zien schrijven,
Nee, ook niet letterlijk niet.

quote:

maar ik ben het lacherige gedrag om alles wat ik aandraag wat de gaven van de Heilige Geest betreft gewoon beu. Ik zie iedere keer God daar in aan het woord en moet dan toe zien hoe Gods Woord weer door het slijk wordt gehaald.
Waar ik je op wijs is dat jij van alles lijkt te zien als zijnde "van God" terwijl er ook een andere zijde is. Overigens speel ik daarbij niet op de man maar op de tekst.

quote:

Als ik daar wat van zeg, wordt of als het een milde reactie is een eindeloze discussie geopend waarin de toon steeds harder en harder wordt, weet ik uit ervaring. Als ik in één keer duidelijk ben, dan wordt ik direct afgerekend  en bij reacties van mijn kant wordt ik vervolgens standaard genegeerd. zo werkt dat hier. Aan de einde van de rit voel ik me nooit oprecht serieus genomen en altijd in de zijk gezet.
Dus: omdat anderen lacherig doen moet je mij zo nodig een schop geven.
Je hebt mij enkel zien schrijven dat we GOD moeten volgen en geen onheilsprofeten.
Verder niets.
En ik denk dat ik daarmee een helder signaal in het algemeen geef.
Maar al te vaak is gebleken de afgelopen eeuwen dat dergelijke profetieen niet uitkwamen of achteraf aangepast werden om uiterlijk juist over te komen.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 12:24:30 am door Riemer Lap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: november 08, 2011, 01:10:00 pm »
Modbreak:
Berichten verwijderd. 't Kan best zijn dat iemand een zotte uitspraak doet, maar leg dan uit waarom je 't zot vindt wanneer je per se wil reageren. Alleen een smiley posten voegt niets toe aan een discussie.
Opmerkingen over posts die de fatsoensnormen overschrijden horen buiten de discussie; meld ze bijv via een TR.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 08, 2011, 01:58:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 november 2011 om 14:34:
Wat trouwens naar onze inzichten een feit is, dat is: "dat je Gods Woorden niet gehoord hebt" in deze profetieën. God negeren is dan een grote zonde. Gelukkig ben je echter daar niet van bewust en zondig je niet met opzet, want je denkt het bij het rechte eind te hebben. Dat is te vergeven. Maar ik zou het mooi hebben gevonden als je Gods stem erin zou verstaan.

Wie God's Woord hoort en aanneemt, die is niet ongerust dat hij profetieën mist, omdat God's Woord voldoende is tot volkomen zaligheid. Of hetzelfde vanaf een andere kant benaderd: als jij elke voorspelde waarheid erkent als het heilige woord van God, heb je jezelf bij voorbaat overgegeven aan elke dwaling die de satan mag bewerken, en om te beginnen moet je je dan voegen naar de heilige traditie die alle woorden van God opvangt en vastlegt voor het nageslacht.

Iets anders is het als je bedoelt dat God's Woord zoals reeds is overgeleverd weergalmt in de woorden van hen die over God's voorzegde werken spreken. Dan zou je, denk ik, kunnen betogen dat iemand miskent wat toch echt uit God is. En dat is ook een appél aan een ieder om niet tegen te spreken wat uit God is, maar daarin voorzichtig en opbouwend te zijn, bevestigende wat bevestiging verdient en bestrijdende wat bestrijding verdient.

Maar juist een van de voorzichtigheidsoverwegingen is om niet gelijk met elke voorspellende wind mee te waaien maar juist vast (nuchter en waakzaam) te staan in het Woord en in het geloof. Maar wel met een open oor. Uit God is elk woord dat bevestigt hetgeen God heeft geopenbaard. En tegen  God is elk woord dat God's openbaringen miskent.

Maar als het gaat om profetieën dan gaat het zeker niet bij voorbaat om God's Woord. Immers er zullen vele valse profeten opstaan. In dat kader moet je zien dat waar je zelf eerst nog aantoonbaar meent te moeten toetsen of het wel een profetisch woord is, dat je precies op dat punt van een ander zegt dat die aantoonbaar niet naar God's Woorden heeft geluisterd. Dus van een ongelovige die jezelf ook was voor je overtuigd werd door bewijzen uit wereldse wetenschap, wordt je in één klap tot een gehoorzame die de anderen die niet meekomen bestempelt als ongehoorzame grote zondaars. Dat is ook naar mijn inzichten wel een beetje erg hard van stapel gelopen, en ik hoop dan ook dat Sokrates' woorden daarin ook voor jou punten van overweging opleveren. Dat er verder nog wel wat af te dingen valt op alle reacties van mensen, dat blijft voor ons allemaal zo.

Maar ik denk wel dat je mag vragen dat wat uit God is ook wordt bevestigd door hen die uit God zijn. En dat is dus het gedeelte waarin een profetie een bevestiging biedt van God's Woord.

Maar bij alles moet jij zelf ook, als je uit God bent, bevestigen wat uit God bij een ander is. En dat is in dit geval dat als een gelovige in nuchterheid bestrijdt dat het om een profeet gaat, dat je dat dan niet beantwoordt met een als een 'ex cathedra' vonnis van grote zonde bij degene die niet buigt voor de profeet van jouw keuze.

quote:

Daar waar ik nog op basis van de bijbelse bronteksten en bijbelpasages wat ik al een tig keer hier heb aangedragen jullie heb laten zien dat God niets los laat wat zijn hand ooit begonnen is en dat na de tweede dood God ook van plan is om de doden weer naar Jezus te leiden.
Dit hoort in een ander onderwerp. Maar voor daar dan de vraag: is er in het geloof dan nooit een uiterste van uitersten? Door je formuleringen is de buitenste duisternis nog niet buitenst genoeg voor hetgeen als kwaad is geïdentificeerd. Is ook een geest die tegen God is gekeerd op termijn weer acceptabel? Is de satan ook niet aan de tweede dood gebonden? Blijft de tweede dood dan eeuwig bestaan of krijgt de satan dan ook weer een plek in de hemel? Wordt adderengebroed weer terug een mus onder God's bescherming? Bij God is alles mogelijk, maar aan ons mensen is de taak om God's Woord en God's dreiging niet te negeren als het op de waarschuwing van de hel aankomt. Dat zijn eigenlijk je eigen woorden die wèl on-topic waren.

De boodschap is dus om waar jezelf sterk in bent ook te blijven voeden vanuit het geloof, en om waar een ander in uitblinkt ook op het geloof te blijven bevragen. Waardoor er een wisselwerking is en uitwisseling van inzichten. Want zolang ieder de eigen overtuiging scherp blijft formuleren is er een goede basis van het verkrijgen van inzicht op een waarheid die iets van beide elementen heeft, maar zonder dat het een halfzachte tussenweg wordt. En alleen door het houden van goede moed en het blijven lopen van de weg kun je wat je gelooft als waarheid te zien ook vasthouden. Zodat een ander ook wordt overtuigd van je geloof en van je inzicht, en ook jijzelf overtuigbaar wordt van geloof en van geloofsinzichten.

Maar waar de mentale vermoeidheid optreedt en de krachten afzwakken, daar is het waar de geesten van het kwaad genieten en de vruchten bejubelen van het onheil dat ook de goeden aankleeft: zie je wel niemand is rechtvaardig en 'liefde' is een onbestaanbare mythe. Daar zie je dat een zakkend hoofd als automatisch uitkomt op navelstaren. En dat is misschien ook te verkiezen boven het hoofd in de nek gooien. Maar waar de liefde woont, daar worden woorden langzaam en het geduld ruim en de kennis vermeerderd. En waar het geloof brandt daar worden woorden fel en emotioneel. Dat is het waar mensen in het geloof ook door worden gesterkt. Maar wie uit de positieve energie van de waarheid van God-zien spreekt, voor hem moet het de mìnste energie kosten om geduld te hebben met onbegrip, en  aanvallen. Want pas als het ècht waar is wat je zegt zullen de geesten zich temeer inspannen om je geloof en je volharding te beproeven. Dus verlies je niet in zelfmedelijden en ook niet in eigenroem, maar ga terug aan het werk, en loop je duurloop; alsof het om een sprint gaat.
En excuus voor de wellicht  belerend klinkende toon..

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 08, 2011, 02:08:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 11:54:
Small brother: jouw bijdrage waardeer ik. Het is oprecht, eerlijk en je staat volgens mij ook wel bewust stil bij de mogelijkheid dat Jezus spoedig zal komen, al weet niemand hoe spoedig. Je hebt het niet nodig om anderen af te kraken, maar wijst op Gods woorden. Dat waardeer ik.
Ja, dat ben ik met je eens, Small Brother is een geduldig mens en dat siert hem. Echter als jij in staat bent om op te merken wat fatsoenlijk is, dan weet je ook wat dat niet is. In het verleden heb je me splijtzwam genoemd en gezegd dat ik bezeten ben en nu beweer je dat ik zondig in onwetendheid en Gode ongehoorzaam ben. Het is allemaal nogal wat terwijl ik niets over jou gezegd heb, maar weet dat het hete kolen zijn die ik op je hoofd stapel want ik ben klaar met je.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 08, 2011, 02:16:33 pm »
En nu allemaal voor straf de Boom in!
Koffie stelletje etterbakken  :Y)
Ik trakteer maar weer......

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 08, 2011, 03:09:25 pm »
En waarom ik helemaal niets met dergelijke onheilprofetie kan ik je nog wel even meedelen:

25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding?
26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?
27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?
28 En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet.
29 Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen.
30 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen?
31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben.
33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.
34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Als ik dan op de site van Xandernieuws verhalen moet lezen over "neem al je geld op van de bank want de banken zullen sluiten" dan denk ik dat de aanhangers* van een dergelijke profetie wel érg hangen aan hun geld en weinig aan hun Heer.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 03:09:53 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 08, 2011, 05:57:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 12:45:
Ik volg God.

Wat bronnen en bewijs betreft, ik ga er van uit dat jij geloofd dat het zo is. Letterlijk heb ik je dat niet zien schrijven, maar ik ben het lacherige gedrag om alles wat ik aandraag wat de gaven van de Heilige Geest betreft gewoon beu. Ik zie iedere keer God daar in aan het woord en moet dan toe zien hoe Gods Woord weer door het slijk wordt gehaald. Als ik daar wat van zeg, wordt of als het een milde reactie is een eindeloze discussie geopend waarin de toon steeds harder en harder wordt, weet ik uit ervaring. Als ik in één keer duidelijk ben, dan wordt ik direct afgerekend  en bij reacties van mijn kant wordt ik vervolgens standaard genegeerd. zo werkt dat hier. Aan de einde van de rit voel ik me nooit oprecht serieus genomen en altijd in de zijk gezet.

gait,

dat hoort erbij....leer te dragen...ik wil je wel serieus nemen....maar of je dat een troost is weet ik niet

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 08, 2011, 06:03:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 14:16:
En nu allemaal voor straf de Boom in!
Koffie stelletje etterbakken  :Y)
Ik trakteer maar weer......

kun jij een Bosche bol profeteren? Veel slagroom graag. :)
Maar eerlijk gezegd kan ik gait invoelen, niet alleen gericht op Riemer, maar in het algemeen.

Gait poneert iets
Er wordt een vraag gesteld met op de achtergrond de eigen vooronderstelling
Gait geeft zich bloot
De munitie lag al klaar
Schieten maar

Maar Gait, jij mag ook niet vergeten dat dit een gereformeerd forum is waar veelal minder ruimte is voor de evangelische interpretaties en wel meer betreffende de Katholieke pretenties.
Daarom reageer ik ook zeer beperkt

ik poneert nu iets
zien wat er gebeurt
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:05:06 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 08, 2011, 06:06:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 18:03:
[...]

kun jij een Bosche bol profeteren? Veel slagroom graag. :)
Maar eerlijk gezegd kan ik gait invoelen, niet alleen gericht op Riemer, maar in het algemeen.

Gait poneert iets
Er wordt een vraag gesteld met op de achtergrond de eigen vooronderstelling
Gait geeft zich bloot
De munitie lag al klaar
Schieten maar

Maar Gait, jij mag ook niet vergeten dat dit een gereformeerd forum is waar veelal minder ruimte is voor de evangelische interpretaties en wel meer betreffende de Katholieke pretenties.
Daarom reageer ik ook zeer beperkt

ik poneert nu iets
zien wat er gebeurt
Nou, kennelijk niet veel, in ieder geval niet van mijn zijde. Mijn mening is al jaren helder: laat je niet in met zogenaamde profetie en andere zaken.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:07:20 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 08, 2011, 06:10:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 15:09:
En waarom ik helemaal niets met dergelijke onheilprofetie kan ik je nog wel even meedelen:

25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding?
26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?
27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?
28 En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet.
29 Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen.
30 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen?
31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben.
33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.
34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Als ik dan op de site van Xandernieuws verhalen moet lezen over "neem al je geld op van de bank want de banken zullen sluiten" dan denk ik dat de aanhangers* van een dergelijke profetie wel érg hangen aan hun geld en weinig aan hun Heer.

mag ik daar iets tegenover stellen?

lucas 21

29 Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. 32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. 33 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 34 Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, 35 onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’
37 Overdag gaf hij onderricht in de tempel, maar ’s avonds vertrok hij om de nacht door te brengen op de Olijfberg. 38 Iedere ochtend kwam het hele volk al vroeg naar de tempel om naar hem te luisteren.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:10:45 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 08, 2011, 06:18:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 18:10:
[...]

mag ik daar iets tegenover stellen?
lucas 21

29 Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. 32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. 33 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 34 Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, 35 onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’
37 Overdag gaf hij onderricht in de tempel, maar ’s avonds vertrok hij om de nacht door te brengen op de Olijfberg. 38 Iedere ochtend kwam het hele volk al vroeg naar de tempel om naar hem te luisteren.

Je zou er toch iets tégenover stellen?
Ik zie geen tegenstelling in wat ik aangaf.
Ik lees hier ook niet dat Jezus oproept om allerlei onheilsprofeten na te lopen.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:18:24 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 08, 2011, 06:20:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 18:18:
[...]

Je zou er toch iets tégenover stellen?
Ik zie geen tegenstelling in wat ik aangaf.
Ik lees hier ook niet dat Jezus oproept om allerlei onheilsprofeten na te lopen.

je omzeilt heel slim het verschil tussen jouw en mijn citaat Riemer, dit bevestigd wat gait bedoelt.

maar ik laat het hier maar weer bij, jij weet het op jouw manier gewoon beter en dat mag, maar ik ben het niet met je eens en dat mag ook. Gelukkig.

Waar blijft die bossche Bol? Plakje cake mag ook...

aanvullend:

19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. 23 Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus. 24 Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:27:05 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: november 08, 2011, 06:29:18 pm »
Weest waakzaam...
Kijk naar de onheil die in openbaringen geprofeteerd wordt, kijk naar de ellende om je heen, luister naar 't niveau van hedendaagse profeten en trek je conclusie. Het is nog niet zóver.
Tijd om 't olielampje bij te vullen en nog wat langer op de bruidegom te wachten. En de andere meiden te vertellen dat ze niet zo ongeduldig moeten zijn; de bruidegom komt echt wel, maar niet per se vandaag. Of binnen 10 jaar.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: november 08, 2011, 06:34:25 pm »

quote:

elle schreef op 08 november 2011 om 18:29:
Weest waakzaam...
Kijk naar de onheil die in openbaringen geprofeteerd wordt, kijk naar de ellende om je heen, luister naar 't niveau van hedendaagse profeten en trek je conclusie. Het is nog niet zóver.
Tijd om 't olielampje bij te vullen en nog wat langer op de bruidegom te wachten. En de andere meiden te vertellen dat ze niet zo ongeduldig moeten zijn; de bruidegom komt echt wel, maar niet per se vandaag. Of binnen 10 jaar.
of...niet persé over 10 jaar, maar wellicht nu ;)
« Laatst bewerkt op: november 08, 2011, 06:34:46 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: november 08, 2011, 06:39:32 pm »

quote:

elle schreef op 08 november 2011 om 18:29:
Weest waakzaam...
klopt het dat jij een beetje inzit tussen de mening van Riemer en Gait?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: november 08, 2011, 07:24:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 18:39:
[...]
klopt het dat jij een beetje inzit tussen de mening van Riemer en Gait?
Voor je zinvol kunt inzitten tussen meningen moet je eerst inzitten over die meningen..

Maar aangezien we allen in toch wel hetzelfde schuitje zitten (al lijkt dat niet altijd zo), zit onze mening per definitie in tussen de andere  meningen  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: november 08, 2011, 07:29:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 18:20:
[...]

je omzeilt heel slim het verschil tussen jouw en mijn citaat Riemer, dit bevestigd wat gait bedoelt.
Er is geen verschil, het gaat om eindtijd appels en eindtijd peren in dit geval.
Kom maar met je verschil dan.
En geef dan ook aan wat je met de door mij aangedragen tekst uit Matth 6 wilt doen?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: november 08, 2011, 07:34:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 19:29:
[...]
 Er is geen verschil, het gaat om eindtijd appels en eindtijd peren in dit geval.
Kom maar met je verschil dan.
En geef dan ook aan wat je met de door mij aangedragen tekst uit Matth 6 wilt doen?
nee, dat doe ik niet. Dit is dezelfde benadering van jou in een ander jasje en ik heb nog steeds geen cake of bossche bol