Auteur Topic: profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson  (gelezen 42650 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson
« Reactie #100 Gepost op: november 08, 2011, 10:26:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 19:34:
[...]

nee, dat doe ik niet. Dit is dezelfde benadering van jou in een ander jasje
Dus daar waar de Bijbel duidelijk spreekt wens je dat te negeren?

quote:

en ik heb nog steeds geen cake of bossche bol
Kun je hier afhalen. :Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: november 08, 2011, 11:14:36 pm »

quote:

small brother schreef op 08 november 2011 om 13:58:
en om te beginnen moet je je dan voegen naar de heilige traditie die alle woorden van God opvangt en vastlegt voor het nageslacht.

Traditie is een beetje lastig te verklaren, maar in ieder geval dienen we de overlevering van Jezus te volgen.

quote:

Iets anders is het als je bedoelt dat God's Woord zoals reeds is overgeleverd weergalmt in de woorden van hen die over God's voorzegde werken spreken. Dan zou je, denk ik, kunnen betogen dat iemand miskent wat toch echt uit God is. En dat is ook een appél aan een ieder om niet tegen te spreken wat uit God is, maar daarin voorzichtig en opbouwend te zijn, bevestigende wat bevestiging verdient en bestrijdende wat bestrijding verdient.

Deze aanpak heb ik ook vaak geprobeerd en ik probeer ook soms wat anders, door gewoon direct eerlijk er uit te gooien wat ik dan echt denk. Een leerervaring opdoen.

quote:

En dat is in dit geval dat als een gelovige in nuchterheid bestrijdt dat het om een profeet gaat, dat je dat dan niet beantwoordt met een als een 'ex cathedra' vonnis van grote zonde bij degene die niet buigt voor de profeet van jouw keuze.

De reden dat ik het toch wel waagde te zeggen dat het een zonde is, komt vanwege een uitspraak die de evangelist uit New York die deze openbaring kreeg zelf deed. Hij schreef in zijn verwoordingen van de visioen dat hij kreeg dat mensen in het algemeen de profetiën vrijwel niet mee krijgen, omdat ze het amper kunnen accepteren. Dat is echter volgens zijn eigen woorden "ernstig zondigen tegen God, omdat ze God negeren".
Ik moet dan denken aan de profeten uit de oude testament. Die profeten traden op namens God en werden door de meesten niet geloofd. Ook dat werd duidelijk weergegeven als zondigen tegen God.
Ook ik vind het hard, maar God is soms hard. Daarom gaf ik het maar gewoon door.

quote:

Dit hoort in een ander onderwerp. Maar voor daar dan de vraag: is er in het geloof dan nooit een uiterste van uitersten? Door je formuleringen is de buitenste duisternis nog niet buitenst genoeg voor hetgeen als kwaad is geïdentificeerd. Is ook een geest die tegen God is gekeerd op termijn weer acceptabel? Is de satan ook niet aan de tweede dood gebonden? Blijft de tweede dood dan eeuwig bestaan of krijgt de satan dan ook weer een plek in de hemel? Wordt adderengebroed weer terug een mus onder God's bescherming? Bij God is alles mogelijk, maar aan ons mensen is de taak om God's Woord en God's dreiging niet te negeren als het op de waarschuwing van de hel aankomt. Dat zijn eigenlijk je eigen woorden die wèl on-topic waren.

Inderdaad hoort dit in het andere topic thuis, maar ik wil wel iets voor de verheldering toevoegen. Naast de bijbelpassages wat ik reeds in het andere topic uitvoering heb weergegeven met argumenten, vaak letterlijk te citeren uit de teksten zelf, voeg ik hier toe wat daar niet vermeld is. Je hebt gelijk dat de conclusie van mijn ontdekte openbaring is dat God zelfs satan als een verloren zoon kent. Hij was eens de meest vooraanstaande engel in de hemel. Hij was direct onder Jezus Christus gesteld. Hij was de meest luisterrijke, dus ook meest liefdevolle engel in de hemel. De hemel is echter vergankelijk. Want straks zal de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij gegaan. De duivel zal de hemel die we nu kennen niet zien. Waar hij uiteindelijk na het lauterend vuur van de tweede dood terecht komt verhaald de bijbel niet, maar toch lijkt de bijbel de geheimenis te onthullen dat Jezus gestorven is voor alle mensen, in het bijzonder voor zij die geloven. Daarnaast dus uit Jezus van Sirach de tekst waarin staat dat God niets schiep als Hij er een afkeer van had. Hij zou volgens hem alles behouden, omdat het van Hem is. Maar dat is dus pas na de straf, na de tweede dood, na de bekering tot Jezus. Zouden ze niet bekeren, dan zouden ze dood gewaand blijven. Het verschil van inzicht ligt dan denk ik fundamenteel ook in het antwoord op de vraag of er mensen en engelen bestaan die door God geschapen zijn die zich nooit zullen gaan bekeren.

quote:

Dus verlies je niet in zelfmedelijden en ook niet in eigenroem, maar ga terug aan het werk, en loop je duurloop; alsof het om een sprint gaat.
En excuus voor de wellicht  belerend klinkende toon..

Vanwege je oprechte benadering luister ik graag naar je woorden en neem ik de moeite om er uitgebreid voor te gaan zitten en te overdenken. :)

Eigen medelijden? Ach: het is gewoon zo moedeloos als mensen bij dit alles lacherig doen en/of niet voor vol aanzien. Dan geef ik dat liever even aan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: november 08, 2011, 11:42:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 november 2011 om 23:14:

Eigen medelijden? Ach: het is gewoon zo moedeloos als mensen bij dit alles lacherig doen en/of niet voor vol aanzien. Dan geef ik dat liever even aan.
Je hebt deze nog open staan.
Ik verwacht daar wel een reactie op!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: november 08, 2011, 11:49:15 pm »
'En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn. Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is, de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet. ' (2 Thes 2,1-4)

For the sake of argument betrek ik dit niet op het verleden en zal ik eens redeneren zoals jullie. Voordat we in het laatste stuk van de eindtijd zouden komen waarvan GC zegt dat we nu inzitten, moet de tempel weer herbouwd worden en de zoon des verderfs geopenbaard worden opdat hij er in plaats kan nemen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: november 09, 2011, 12:23:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 12:53:
[...]
Dus: omdat anderen lacherig doen moet je mij zo nodig een schop geven.
Je hebt mij enkel zien schrijven dat we GOD moeten volgen en geen onheilsprofeten.
Verder niets.
En ik denk dat ik daarmee een helder signaal in het algemeen geef.
Maar al te vaak is gebleken de afgelopen eeuwen dat dergelijke profetieen niet uitkwamen of achteraf aangepast werden om uiterlijk juist over te komen.

Je zei iets van buiksprekende profeten of zo iets, en dan heb ik al zo iets van: discussie is van af jouw kant al afgekapt. Stel je voor: Elia wordt een buikspreekprofeet genoemd of zo iets, zo komt het op mij over.

Stel je voor: Johannes de Doper stelt Jezus voor en iemand in het publiek zegt tegen Johannes: "ach, die buikspreekprofeet uit Judea? Daar is nog nooit iets goeds vandaan gekomen."

Zo komt het op mij over. Ik heb dit namelijk geopend omdat een aantal van zijn profetiën al zijn uitgekomen. Dan bedoel ik niet enkel waar ik mee opende, maar ook wat ik verder op noemde, zoals dit: http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :

Als je eerlijk bent, dan geef je toe dat hij wel knap goed wist in die tijd wat er enkel tientallen jaren later zou gaan gebeuren. DAT is de reden dat ik in ieder geval geloof dat hem iets geopenbaard is. Omdat het ook in de lijn is met de bijbel en het ene evangelist betreft die zelfs zijn leven over had voor criminelen om ze met het evangelie te berijken, waar zelfs medewerkers van hem in de missie vermoord zijn, geeft voor mij alleen maar extra de overtuiging dat het een christen betreft die wist wat hij zei. Al zou zelfs de beste apostel kunnen gaan dwalen, ik heb geen grond gevonden om dat in dit geval aan te nemen.

Verder heeft hij nergens gerept over een moment waarop Jezus terug zou komen. Hij verklaarde gewoon weeën en wees de mensheid erop dat ze zich tot Jezus bekeren moeten, zoals een echte evangelist dat doet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: november 09, 2011, 12:26:10 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 14:16:
En nu allemaal voor straf de Boom in!
Koffie stelletje etterbakken  :Y)
Ik trakteer maar weer......
Daar heb ik wel trek aan. Ik neem direct wat chips mee.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: november 09, 2011, 12:31:44 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 00:23:
[...]

Je zei iets van buiksprekende profeten of zo iets, en dan heb ik al zo iets van: discussie is van af jouw kant al afgekapt. Stel je voor: Elia wordt een buikspreekprofeet genoemd of zo iets, zo komt het op mij over.

Stel je voor: Johannes de Doper stelt Jezus voor en iemand in het publiek zegt tegen Johannes: "ach, die buikspreekprofeet uit Judea? Daar is nog nooit iets goeds vandaan gekomen."
Ik echter acht de aan ons geopenbaarde profeten in de Bijbel toch iets anders van aard dan de onheilsprofeten die er hier aangehaald worden.

quote:

Zo komt het op mij over. Ik heb dit namelijk geopend omdat een aantal van zijn profetiën al zijn uitgekomen. Dan bedoel ik niet enkel waar ik mee opende, maar ook wat ik verder op noemde, zoals dit: http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :
Prima dat je een draad opent maar het spreekt zich nogal tegen. Waarschuwen voor de val van het bankwezen en dan adviseren om je geld op te nemen. Als iedereen zijn geld opneemt dan valt de bank vanzelf. Zo kan ik ook wel een profeet worden (en er waarschijnlijk ook nog geld aan verdienen door boekjes te verkopen en lezingen te geven....).
Denk DSBBANK!!!!!

quote:

Als je eerlijk bent, dan geef je toe dat hij wel knap goed wist in die tijd wat er enkel tientallen jaren later zou gaan gebeuren. DAT is de reden dat ik in ieder geval geloof dat hem iets geopenbaard is. Omdat het ook in de lijn is met de bijbel en het ene evangelist betreft die zelfs zijn leven over had voor criminelen om ze met het evangelie te berijken, waar zelfs medewerkers van hem in de missie vermoord zijn, geeft voor mij alleen maar extra de overtuiging dat het een christen betreft die wist wat hij zei. Al zou zelfs de beste apostel kunnen gaan dwalen, ik heb geen grond gevonden om dat in dit geval aan te nemen.
Nou, ik wel, zie mijn reactie over het opnemen van geld als er een bank valt. staat gewoon op de site van xandernieuws te lezen onder de aanhangers van dit soort onzin.
En ja: ik noem het onzin maar dat wist je al.

quote:

Verder heeft hij nergens gerept over een moment waarop Jezus terug zou komen. Hij verklaarde gewoon weeën en wees de mensheid erop dat ze zich tot Jezus bekeren moeten, zoals een echte evangelist dat doet.

En als iedereen zich bekeert is de bancaire crisis over?
schrik niet: in het koninkrijk van God is niet eens een bank of een bankensysteem.
mamon is daar namelijk niet van toepassing.
VANDAAR ook dat ik de tekst uit Matth 6 aanhaalde.
Als iedereen zich nu eens daar druk om maakte en zich daarom niet druk maakt over allerlei aardse ongein dan wordt het vele malen beter :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: november 09, 2011, 12:34:20 am »

quote:

Piebe schreef op 08 november 2011 om 14:08:
[...]

Ja, dat ben ik met je eens, Small Brother is een geduldig mens en dat siert hem. Echter als jij in staat bent om op te merken wat fatsoenlijk is, dan weet je ook wat dat niet is. In het verleden heb je me splijtzwam genoemd en gezegd dat ik bezeten ben en nu beweer je dat ik zondig in onwetendheid en Gode ongehoorzaam ben. Het is allemaal nogal wat terwijl ik niets over jou gezegd heb, maar weet dat het hete kolen zijn die ik op je hoofd stapel want ik ben klaar met je.

Ik haalde aan wat de evangelist zei. De evangelist zei zelf dat een ieder die de profetiën die God in deze tijd niet aanneemt zondigd tegen over God. Ook Elia werd door velen niet geloofd. Profeten wekte woede op bij de mensen, omdat hij ze van ongehoorzaamheid aan God beschuldigde. Ik ben mild door te zeggen dat jij meent het bij het rechte eind te hebben en God daarmee te dienen, dat zeiden die profeten en ook deze evangelist er niet bij. Ik heb dan ook geen oordeel over je uitgesproken, maar niets anders gezegd dan: "je hebt God verkeerd begrepen".

Stel je voor dat een Jood zegt dat Jezus niet de Zoon van God is die voor ons aan het kruis is gestorven. We geloven als christenen dat het een dwaalleer is dat die volgt en dat daar altijd dwaalgeesten hun vingers in roeren, maar de jood in kwestie meent hiermee juist God te volgen. Je hoort mij niet zeggen dat deze jood daarom geen kind van God is en verloren gaat. Om een dwaling gaat een mens nog niet verloren. Toch heeft deze jood dan wel tegen God gezondigd, door Zijn Zoon te negeren en daarmee God zelf te negeren. Maar om al de zonden is Zijn zoon dan ook aan het kruis gestorven. Zeker al helemaal als die uit onwetendheid gebeurd zijn.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 12:41:18 am door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: november 09, 2011, 12:40:04 am »

quote:

Piebe schreef op 08 november 2011 om 23:49:
'En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn. Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is, de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet. ' (2 Thes 2,1-4)

For the sake of argument betrek ik dit niet op het verleden en zal ik eens redeneren zoals jullie. Voordat we in het laatste stuk van de eindtijd zouden komen waarvan GC zegt dat we nu inzitten, moet de tempel weer herbouwd worden en de zoon des verderfs geopenbaard worden opdat hij er in plaats kan nemen.
Zoals je weet uit de bijbel wordt de tempel in het nieuwe testament geestelijk geduid. Als je de heersende manifestatie van de tegenstander zou begrijpen als "wetenschap" zit de tegenstander ook al zéér stevig in het zadel en zelfs ook in het overdrachtelijke heilige der heiligen.. om maar eens wat te noemen in jouw theoretische for the sake of argument gemaakte gedachtenexperiment..

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: november 09, 2011, 12:42:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 00:32:

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2011 om 20:19:
het heeft niets te maken met iets willen weten maar meer met het ongewild begrijpen, de tijd verstaan. Niet vanuit eigen wijsheid of eigenwijsheid, maar biddend. En als een mens zulke zaken dringen, moet deze dan zwijgen?

Wat wil je nu feitelijk zeggen dan?
Kun je dat uitleggen? Verbreden? Duiden?
Zelfs de orthodoxe joden geloven niet in profetieën na Johannes de Doper.
Waarom zouden wij dergelijke profeten moeten volgen?
Is in Christus de ultieme Profeet niet geweest?
Kortom: kun je uitleggen waar je staat in dezen? Komen er nog profeten NA de geboorten en opstanding van Christus?

Het profeteren en spreken in tongen en vervuld zijn van de Geest is niet van deze wereld, maar van de gelovigen. Waar de wereld gevuld is met verleiding en misleiding en tegenleiding is een nogal gereserveerde houding niet euvel te duiden en is er ook een deugd in te zien.

Maar de kern van het probleem zit, denk ik, niet in de bewuste profetie. Maar in twee andere zaken.
1. Namelijk ten eerste in het ongeloof dat God door de mens heen kan werken en de geest vervullen. Dat is het ongeloof in uiterlijke vertoningen en ook het ongeloof in een stukje bevindelijke waarneming. Maar dit ongeloof voorkomt dat als God wél gaat spreken en wél een boodschap heeft voor de verleide en misleide en tegengeleide gelovigen, dat deze Stem wel gehoord wordt maar niet getolereerd. En dat was altijd al het probleem met het volk Israël: een profeet wordt nooit geëerd in de eigen generatie, maar alleen door een nieuwe generatie die het niet aanstootgevend meer vindt en geen moeite meer heeft met het geven van een voetstuk aan woorden of personen. Daarom is de altijd aanhoudende boodschap om waakzaam te zijn, ook in beoordelen van de tijd en de rijping van het oordeel. En dan hoef je daarin echt niet gelijk helemaal in vervoering te komen van elke wind van geestelijk gedacht gehalte, maar dan ben je ook daarin gewoon waakzaam en nuchter. Dat is niet hetzelfde als apert ongelovig in de actieve betrokkenheid van God en de vervulling met Zijn Geest in het dagelijkse leven van mensen.  Hoewel ook de vervulling met de Geest een zaak is waar nuchterheid en waakzaamheid eerder noodzakelijk is dan gewenst. Maar juist waar veel ongeestelijkheid is daar is het zaak om ook positief critisch te zijn. Want de Heilige Schrift waarschuwt ons: waar het aas is daar verzamelen zich de gieren. Dus als er wél iets goeds zou zijn of een boodschap te geven zou zijn, dan zal de satan zich het hardste juist daar inspannen om mensen en groepen en generaties het zicht te ontnemen.

2. En daarnaast zit een probleem bij de liefdeloosheid. Waar God werkt in mensenharten, daar gaan mensen leven uit het geloof. Wie minder uit het geloof leeft loopt risico de eerste liefde te verlaten en af te zwakken in geestelijke scherpte. En wie meer uit het geloof leeft die loopt het risico het zicht op de realiteit van het gelovig verstand te verliezen. En daar is het probleem: zijn deze mensen daarin dan minder gelovig en minder godvrezend en minder gewenst als God's kinderen? Nee, maar het tegenovergestelde is waar: steeds waar de mens leeft uit het geloof en daarvoor de lijntjes met ongeloof doorknipt, daar treedt God Zelf in tot ingrijpen en beschermen en tot sturing. Want dat is het kindschap dat hem behaagt. Waarbij ik even heel nadrukkelijk vermeldt dat gehoorzaamheid en trouw het eerste is waar het geloof zich toe zal zetten. Uitspelen van deze zaken tegen elkaar is dus geen optie. Het gaat mij er hier dus niet om om een bepaalde groep te idealiseren, maar het gaat om iets anders: deze kinderen hebben méér dan andere kinderen bescherming nodig en een omgeving waar ook de nuchterheid en waakzaamheid wordt geboden. Het is als een wielrenploeg: juist degenen die meer leven uit het geloof dienen volledige support te krijgen van hen die meer uit het verstand en de leer te leven.  De ene groep zonder de andere doet zichzelf tekort, maar doet ook juist die andere groep tekort die zonder deze inbreng niet tot hetzelfde zicht en dezelfde eenheid komt.

Col.2:2 Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus; In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn. En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen, die een schijn hebben.

Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.

Hand.2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren. En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp. De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

2 Cor.12: 1 Te roemen is mij waarlijk niet oorbaar; want ik zal komen tot gezichten en openbaringen des Heeren. Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel; En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het), Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken. Van den zodanige zal ik roemen, doch van mijzelven zal ik niet roemen, dan in mijn zwakheden. Want zo ik roemen wil, ik zal niet onwijs zijn, want ik zal de waarheid zeggen; maar ik houde daarvan af, opdat niemand van mij denke boven hetgeen hij ziet, dat ik ben, of dat hij uit mij hoort. En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 11:09:
 Dat heb je mij niet zien schrijven. Ik heb de vraag gesteld of wat maakt dan er zoveel mensen achter dergelijke zogenaamde profeten aanhobbelen.
...
Maar per saldo kan ik helemaal niets met die self made profeten.
Valt het je ook op dat ze bijna allemaal onheil verkondigen terwijl juist in Christus geen onheil is?

Alle profeten blinken uit in onheil verkondigen aan ongelovige geslachten. Ben je het daar NIET mee eens? En dan is des te meer treffend c.q. verrassend dat je hier spreekt over "self-made" profeten en van "dergelijke zogenaamde" profeten. Alsof je zelf ook de deur openhoudt dat misschien toch iets van geestelijke voeding en sturing bij de mens doorkomt van God. Maar áls je dat meer voor mogelijk zou houden dan je doet voorkomen, dan is juist van groot belang om anderen te erkennen die daarin meer, tot zelfs volkomen, onbevangen zich openstellen voor alles wat zich aandient als komende van God.

In dat kader is je kritische houding wel begrijpelijk als het is gebouwd op veel ervaring in het verleden, maar is het daarmee nog niet zuiver en niet een beantwoorden aan je roeping om het goede te doen en de gemeenschap der heiligen eerder te bouwen dan haar te breken in de fundamenten van het geloof. Nou hoef je dat niet als je roeping te zien, maar wat je kennelijk wèl als je roeping ziet is om een profeet te zijn van de onmogelijkheid dat mensen nog dromen kunnen dromen, en visioenen kunnen zien, en door het overgeven aan de Geest als mens soms ook minder rationeel tot zelfs minder geestelijk juist handelen.

Heb je wel eens gedroomd? Heb je wel eens een overtuiging gehad dat God iets concreets met je voor had in een concrete situatie? Heb je wel eens iets concreets van God gevraagd en gewenst? Nu dan; als dat wat in je eigen leven jou wel mag dienen en jou wel mag versterken en jou wel iets mag brengen van God Zelf, zouden dan andere mensen daarin niet een beleving mogen hebben voor méér mensen? Zou God één mens meer waarde toekennen dan een groep mensen? Als je erover na gaat denken, dan wordt je zoetjesaan stil en ga je begrijpen dat we het hier over een kernwaarde van het geloof hebben en een materie waarover wij niet snel oordelend moeten spreken. Ik heb dat tenminste wel.

En dan begrijp ik wel hoeveel weerstand je krijgt omdat je je stoort aan de trend bij groeperingen en aan het concrete voorbeeld van een flut-profetie, maar laat je dan toch liever porren om de profetie in concreto aan te vallen en zo de naaste van dienst te zijn, dan de suggestie te wekken dat de ander niet goed staat in het geloof. Want die suggestie is als een boemerang aan beide zijden voeding te geven, waarbij het kinderlijk volgen in principe in geestelijk opzicht meer wordt gewaardeerd dan het ongelovig uitsluiten van zaken en personen die God kan doen spreken.

De dwaalleraars worden eerder gestraft dan de dwalenden, maar ook degenen die een broeder tot aanstoot zijn worden eerder gestraft dan degenen die zich daaraan stoten en vallen.

Maar Paulus leert ons iets over Gemeenschap in het hierboven gequote stuk: Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.

Denk je niet dat deze tekst ook slaat op degene die in opgeblazenheid door het verstand zijns vlezes hetgeen hij niet gezien heeft categorisch beoordeelt als zijnde een leugen? Ik denk het wel. Ook Paulus aarzelt niet om te citeren uit herinnering van onbewezen bronnen. Het maakt ook niet uit want alles wat uit God is en God in alles ziet en dient, is goed. Maar welles of nietes maakt niet uit; de strekking gaat over de taak om het Hoofd te behouden hetwelk  de gemeente, dat is het gehele lichaam, opwast met goddelijke wasdom. Daarin spelen wij allemaal een heel kleine, maar te onderscheiden rol.

Jij schreef ergens dat wij het 99% met elkaar eens zijn. OK; Laat mij dan op dit punt iets daarvan trachten te claimen: wees niet bang dat de boodschap die je wilt geven verkeerd begrepen wordt en een eigen leven gaat leiden, maar spreek als het zo is ook gewoon uit dat hetgeen je zegt is gevoed vanuit een behoefte om je ergens met goede redenen tegen af te zetten, terwijl als het in de juiste context werd geplaatst ook gewoon een onderdeel is van een geloofsopvatting waar je het 99% mee eens zou kunnen zijn....  :-)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 12:49:02 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: november 09, 2011, 12:44:42 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 00:34:
[...]

Ik haalde aan wat de evangelist zei. De evangelist zei zelf dat een ieder die de profetiën die God in deze tijd niet aanneemt zondigd tegen over God.
Per saldo zei hij dus "als je mij niet geloofd zondig je tegen God?"

quote:

Ook Elia werd door velen niet geloofd. Profeten wekte woede op bij de mensen, omdat hij ze van ongehoorzaamheid aan God beschuldigde. Ik ben mild door te zeggen dat jij meent het bij het rechte eind te hebben en God daarmee te dienen, dat zeiden die profeten en ook deze evangelist er niet bij. Ik heb dan ook geen oordeel over je uitgesproken, maar niets anders gezegd dan: "je hebt God verkeerd begrepen".
Waarmee je wel degelijk beweert dat jij God volledig begrijpt. Zo zeg je het althans wel.

quote:

Stel je voor dat een Jood zegt dat Jezus niet de Zoon van God is die voor ons aan het kruis is gestorven. We geloven als christenen dat het een dwaalleer is dat die volgt en dat daar altijd dwaalgeesten hun vingers in roeren, maar de jood in kwestie meent hiermee juist God te volgen. Je hoort mij niet zeggen dat deze jood daarom geen kind van God is en verloren gaat. Om een dwaling gaat een mens nog niet verloren.

om een dwaling niet, om het ontkennen van Gods redding in de wereld wel vrees ik.
Lees 1 petrus 1:3 maar even.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: november 09, 2011, 12:49:08 am »

quote:

small brother schreef op 09 november 2011 om 00:42:
Jij schreef ergens dat wij het 99% met elkaar eens zijn. OK;
Niet OK in deze context.

quote:

Laat mij dan op dit punt iets daarvan trachten te claimen: wees niet bang dat de boodschap die je wilt geven verkeerd begrepen wordt en een eigen leven gaat leiden, maar spreek als het zo is ook gewoon uit dat hetgeen je zegt is gevoed vanuit een behoefte om je ergens met goede redenen tegen af te zetten, terwijl als het in de juiste context werd geplaatst ook gewoon een onderdeel is van een geloofsopvatting waar je het 99% mee eens zou kunnen zijn....  :-)

Ik heb gefundeerd op het Heilige Woord aangetoond waarom het onjuist is  om je in te laten met dergelijke "profeten".
Overigens ook Elle toont dat steeds weer aan.
Dat jullie er niets mee doen is dan spijtig: het is wel genoemd.
Daarnaast zit er zoveel scheef in de aangehaalde profetie en de duiding door de aanhangers (heb ik ook al aangetoond) dat het mij bevreemd dat jij dit soort zaken lijkt te willen verdedigen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: november 09, 2011, 12:51:28 am »
.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 12:54:09 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: november 09, 2011, 12:54:41 am »
Ik wil nog even wijzen op deze:

Het levensverhaal en de boeken van Wilkerson maakten ook op reformatorische christenen indruk. De christelijke gereformeerde prof. dr. J. W. Maris constateerde echter: „Toen ik het boekje voor de tweede keer las, kwam ik tot de schokkende ontdekking dat de betekenis van het Bijbelse woord geloof geheel ontbreekt. Het gaat in het boekje niet zozeer over het voorwerp van het geloof, over Christus, maar over de ervaringen van de gelovige die een groot avontuur met Jezus beleeft.”bron

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: november 09, 2011, 12:57:47 am »

quote:

Sterke tekst Gait ;)
De chips mag open ....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: november 09, 2011, 01:01:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 00:44:
[...]
 Per saldo zei hij dus "als je mij niet geloofd zondig je tegen God?"

Nee dat zei hij niet.

quote:

Waarmee je wel degelijk beweert dat jij God volledig begrijpt. Zo zeg je het althans wel.

Dat heb ik ook niet gezegd. Heb jij mij niet zovaak beschuldigd van het leggen van woorden in jouw mond? Je doet het hier één keer bij mij en één keer bij de evangelist van New York die zijn zwaar toegetakeld is geweest om het evangelie onder de criminelen in New York te brengen. Je speelt met Gods leger, alsof het legopoppetjes zijn.

quote:

om een dwaling niet, om het ontkennen van Gods redding in de wereld wel vrees ik.
Lees 1 petrus 1:3 maar even.
Joden zijn een studie apart, aangezien er ook joden zijn die geloven in de komst van de Messias en het hierom volgens Paulus in één van zijn brieven er nog om kan spannen. In het algemeen is het zo zoals je het hier zegt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: november 09, 2011, 01:05:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 00:57:
[...]

Sterke tekst Gait ;)
De chips mag open ....
Doe me een lol en lees ook de profetiën zelf aandachtig door, inplaats van alleen de commentaren op Xander Nieuws, want ik frustreer me echt over je slechte voorberijding. Je hebt gewoon geen drol van de profetiën van de evangelist gelezen. Het gaat maar om één evangelist maar hier en dat was hij vooral. Hij werd geen profeet genoemd. Hij had gewoon profetiën op zijn tijd ontvangen over een aantal weeën, niets meer en niets minder.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: november 09, 2011, 01:19:27 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 00:31:
[...]
 Ik echter acht de aan ons geopenbaarde profeten in de Bijbel toch iets anders van aard dan de onheilsprofeten die er hier aangehaald worden.

Je hebt aan je reacties te lezen de profetiën anders niet 'serieus' gelezen. Anders heb je er te snel over heen gelezen, want ik kan niet die conclusies trekken die jij trekt.

quote:

Prima dat je een draad opent maar het spreekt zich nogal tegen. Waarschuwen voor de val van het bankwezen en dan adviseren om je geld op te nemen. Als iedereen zijn geld opneemt dan valt de bank vanzelf. Zo kan ik ook wel een profeet worden (en er waarschijnlijk ook nog geld aan verdienen door boekjes te verkopen en lezingen te geven....).
Denk DSBBANK!!!!!

Ik heb je een tweede link gegeven, waarom heb je die niet gelezen?
Nog maar een keer, wel frustrerend dat het zo vaak nodig is:
http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :

Ook in het eerste link staat meer dan dat, maar daar las je kennelijk klakkeloos overheen. Want ik kan onmogelijk die voorspelling doen die hij doet en een handjevol christenen legt heus niet de VS voor een half jaar lam, zoals hij beweerd.

Bovendien: mijn moeder is ook wel wat sceptisch over dergelijke dingen, maar aan de telefoon had ik haar binnen twee minuten overtuigd van zijn gelijk. Dat deed ik echter aan de hand van de link in deze bericht dus.

quote:

Nou, ik wel, zie mijn reactie over het opnemen van geld als er een bank valt. staat gewoon op de site van xandernieuws te lezen onder de aanhangers van dit soort onzin.
En ja: ik noem het onzin maar dat wist je al.

Je argumenten wegen echter niet op tegen mijn argumenten als we eens zijn visioenen mogen gaan ontleden. Ik verheug me erop, je kan het niet van me winnen vriend. Echt niet!  :*)

quote:

En als iedereen zich bekeert is de bancaire crisis over?
schrik niet: in het koninkrijk van God is niet eens een bank of een bankensysteem.
mamon is daar namelijk niet van toepassing.
VANDAAR ook dat ik de tekst uit Matth 6 aanhaalde.
Als iedereen zich nu eens daar druk om maakte en zich daarom niet druk maakt over allerlei aardse ongein dan wordt het vele malen beter :)
Tja, ik kan hier niets mee, omdat je niet voldoende lijkt te weten wat ik heb gelezen. Bovendien haal je iets aan wat ik al eerder gerept heb, namelijk dat er in de hemel geen geld is en dat als iedereen echt God zou dienen er ook op de aarde geen geld nodig is, omdat geld is ontstaan om egoïstische redenen. Weerlegd heb je in ieder geval niet wat ik gelezen heb, ook omdat ik het je niet uitvoerig voor je schenen geworpen heb. Een link geven leek me voldoende, maar klaarblijkelijk onvoldoende voor deze discussie om er echt wat mee op te schieten. Het wordt tijd voor een ontleedactie. Ik wil wel eens zien of jij echt kan verklaren wat hij voorspelling voor voorspelling gedaan heeft. Dat zal jou vast en zeker niet lukken. dat weet ik wel voor de volle 100 procent zeker. Want Gods Woord wint het namelijk altijd van een mens.  O-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: november 09, 2011, 01:27:25 am »

quote:

socrates schreef op 08 november 2011 om 12:01:
[...]

Maar kijk dan ook even naar wat je zegt. Je claimt namelijk dat als je niet naar de profetie luistert, je niet naar God luistert. Dat is nogal een bewering. Je zult het misschien niet zo bedoelen, maar het kan heel confronterend overkomen.

Ik zal het zo zeggen: als een mens Elia negeerd, als Elia tegen die mens profeteerd, dan negeerd die mens God. Zo bedoelde ik het hier ook, omdat ik geloof dat God via deze profetie tot ons allen spreekt.
Piebe begreep bijvoorbeeld van mij bijvoorbeeld niet dat God oprecht het als een zonde ziet als Hij genegeerd wordt, maar ook rekening houd met de mensen die dat van zichzelf niet door hebben, omdat ze een andere leer volgen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: november 09, 2011, 06:24:42 am »

quote:

Piebe schreef op 08 november 2011 om 23:49:

wel eens gehoord van de tempelinstitute?

http://www.templeinstitute.org/

Dat de muur zou vallen (het ijzeren gordijn) kon ook niemand vermoeden.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 06:55:18 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: november 09, 2011, 06:49:31 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 01:05:
[...]

Doe me een lol en lees ook de profetiën zelf aandachtig door, inplaats van alleen de commentaren op Xander Nieuws, want ik frustreer me echt over je slechte voorberijding. Je hebt gewoon geen drol van de profetiën van de evangelist gelezen. Het gaat maar om één evangelist maar hier en dat was hij vooral. Hij werd geen profeet genoemd. Hij had gewoon profetiën op zijn tijd ontvangen over een aantal weeën, niets meer en niets minder.
gait, lees eens galaten 5 vers 22

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: november 09, 2011, 09:17:37 am »
Dat weet ik wel, maar daar gaat deze topic niet over. Ik opende het vanwege de uitgekomen profetiën, de in de lijn van de bijbel bestaande profetiën die nog gebeuren gaan en om de persoon die het zegt.

Bovendien lees je het in een andere contekst dan dat het er staat. De woorden van Galaten 5: 22 staan in contekst met Galaten 19 en 20. Het gaat dus over andere zaken dan over profetiën. Bovendien wordt elders in de bijbel door Paulus gerept dat hij de gave van profetie belangrijker acht dan het spreken in tongen/klanktaal. Boven alles heb je de gave van de Liefde.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 09:27:08 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: november 09, 2011, 09:28:34 am »
Ach weet je, anders stop ik wel met deze discussie. Het is weer tijdverspilling. Ik zal in het vervolg dit soort zaken wel voor mezelf houden. Openheid hierover leverd nooit begrip op.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: november 09, 2011, 09:35:58 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 01:01:
Je speelt met Gods leger, alsof het legopoppetjes zijn.
Je weet dat ik je overtuiging niet deel. Je weet ook dat ik van mening ben dat dergelijke "profeten" vaak een "hype" zijn en niets toevoegen aan de Woorden van God zélf.
Jij noemt het "legerpoppetjes van God", ik noem het gewoon mensen.
Her en der zijn er zelfs valse profeten te vinden.
Wees daar beducht voor!
De waarschuwing in de Bergrede is meer dan helder:Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn.

Dat wetende zul je ook ontdekken dat ik totaal anders in deze materie sta dan jij.

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 00:57:
[...]

Sterke tekst Gait ;)
De chips mag open ....

Doe me een lol en lees ook de profetiën zelf aandachtig door, inplaats van alleen de commentaren op Xander Nieuws, want ik frustreer me echt over je slechte voorberijding. [/quote] Ik heb delen van die meneer gelezen, hem indertijd wel wat gevolgd omdat hij ook in reformatorische kring wat aanhang had.
Op basis van wat ik heb gelezen heb ik besloten om daar niet verder in te lezen.
Er zit weinig bijbelse onderbouwing in zijn zogenaamde profetieën.

quote:

Je hebt gewoon geen drol van de profetiën van de evangelist gelezen. Het gaat maar om één evangelist maar hier en dat was hij vooral. Hij werd geen profeet genoemd. Hij had gewoon profetiën op zijn tijd ontvangen over een aantal weeën, niets meer en niets minder.
Van dat deel wat ik heb gelezen heb ik mijn oordeel gegeven hierboven.
Maar ik denk dat je een stap eerder moet gaan nadenken.
De vraag die je moet stellen is "mogen wij luisteren naar mensen die beweren de stem van God te zijn terwijl ze zo weinig bijbelse inhoud geven aan hun verhaal. En als tweede: Ook de priester van de Farao deden wonderen, ook anderen dan de apostelen deden grote dingen. Kwamen die uit God?
Zoals je weet wijs ik dan vaak op deze tekst:
1 Johannes 4,1:
Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

Wees dus voorzichtig met het "volgen" van deze mensen.
Vandaar ook schreef ik eerder: volg God!
(Waarbij ik niet heb gezegd dat jij dat niet doet overigens.)

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 01:19:
Je hebt aan je reacties te lezen de profetiën anders niet 'serieus' gelezen. Anders heb je er te snel over heen gelezen, want ik kan niet die conclusies trekken die jij trekt.
Die hadden we al gehad, zie boven.

quote:

Ik heb je een tweede link gegeven, waarom heb je die niet gelezen?
Nog maar een keer, wel frustrerend dat het zo vaak nodig is:
http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :
Dan heb je dat mooi mis maar die link voegt niets toe aan mijn overtuiging.
Steek je energie in het onderhoud van je lampjes (zoals Elle al zei) dat is vele malen belangrijker dan het lezen van allerlei "wind van leer" om het even gereformeerd te zeggen ;)

quote:

Ook in het eerste link staat meer dan dat, maar daar las je kennelijk klakkeloos overheen. Want ik kan onmogelijk die voorspelling doen die hij doet en een handjevol christenen legt heus niet de VS voor een half jaar lam, zoals hij beweerd.
Gevolg?

quote:

Bovendien: mijn moeder is ook wel wat sceptisch over dergelijke dingen, maar aan de telefoon had ik haar binnen twee minuten overtuigd van zijn gelijk. Dat deed ik echter aan de hand van de link in deze bericht dus.
Ik ben niet alleen sceptisch, ik ben tegen maar dat wist je vorig jaar al denk ik.

quote:

Je argumenten wegen echter niet op tegen mijn argumenten als we eens zijn visioenen mogen gaan ontleden. Ik verheug me erop, je kan het niet van me winnen vriend. Echt niet!  :*)

Daarmee zeg je iets wat steeds opvalt in dit soort discussie's: en toch vind ik het anders als reactie op wat de Bijbel zélf zegt.
Een Christen heeft geen buiksprekers nodig omdat hij / zij de Bijbel heeft.
Vandaar ook steeds weer mijn opmerking: wees voorzichtig met dit soort zaken /i]

quote:

Tja, ik kan hier niets mee, omdat je niet voldoende lijkt te weten wat ik heb gelezen. Bovendien haal je iets aan wat ik al eerder gerept heb, namelijk dat er in de hemel geen geld is en dat als iedereen echt God zou dienen er ook op de aarde geen geld nodig is, omdat geld is ontstaan om egoïstische redenen. Weerlegd heb je in ieder geval niet wat ik gelezen heb, ook omdat ik het je niet uitvoerig voor je schenen geworpen heb.
Het is zwaar onmogelijk om iets te weerleggen wat jij niet bekend maakt.

quote:

Een link geven leek me voldoende, maar klaarblijkelijk onvoldoende voor deze discussie om er echt wat mee op te schieten.
een link geven is misschien wel gemakkelijk maar het is geen onderbouwing.

quote:

Het wordt tijd voor een ontleedactie. Ik wil wel eens zien of jij echt kan verklaren wat hij voorspelling voor voorspelling gedaan heeft. Dat zal jou vast en zeker niet lukken. dat weet ik wel voor de volle 100 procent zeker. Want Gods Woord wint het namelijk altijd van een mens.  O-)
Alles ten spijt: terug naar de Bron. Dat is : Gods Woord.
En Gods Woord hoeft niet te bewijzen dat de onheilsverhalen van deze zogenaamde profeet juist zijn. Dan draai je het verhaal namelijk om.
Als je deze man wilt volgen dan is het aan jou om dat vanuit de Bijbel te onderbouwen.

conclusie:
Ik heb voldoende aan het Woord van God en zie geen ruimte om achter dergelijke selfmade profeten aan te lopen.
Ook zie ik op geen enkele wijze dat deze "profeet" ook maar iets toevoegt aan de relatie die ik heb met Christus, de band met God en de vulling door de Heilige Geest.

Van mij mag je gerust verder gaan met je gang op deze weg maar ik zou willen dat je eerst de basisvraag voor jezelf gaat onderzoeken.

Mattheus 6:31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: november 09, 2011, 09:38:18 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 09:28:
Ach weet je, anders stop ik wel met deze discussie. Het is weer tijdverspilling. Ik zal in het vervolg dit soort zaken wel voor mezelf houden. Openheid hierover leverd nooit begrip op.

Als je een draad opent dan kun je verwachten dat er medestanders en tegenstanders komen.
Ik merk dat jij dat je persoonlijk aantrekt terwijl dat niet het doel is van de discussie.
Probeer voor ogen te houden dat het geschreven staat en dat er heel veel dingen die je in een gesprek zou doen niet kunnen hier.
Dus: voel je niet persoonlijk aangevallen als iemand je mening niet deelt.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: november 09, 2011, 09:40:26 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 01:27:
[...]

Ik zal het zo zeggen: als een mens Elia negeerd, als Elia tegen die mens profeteerd, dan negeerd die mens God. Zo bedoelde ik het hier ook, omdat ik geloof dat God via deze profetie tot ons allen spreekt.
Piebe begreep bijvoorbeeld van mij bijvoorbeeld niet dat God oprecht het als een zonde ziet als Hij genegeerd wordt, maar ook rekening houd met de mensen die dat van zichzelf niet door hebben, omdat ze een andere leer volgen.
Ik ben benieuwd, oprechte nieuwsgierigheid, of jij ook vindt dat er nieuwe hoofdstukken aan de Bijbel kunnen worden toegevoegd door deze mensen, als zij daar de behoefte aan hebben.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: november 09, 2011, 09:49:33 am »

quote:

socrates schreef op 09 november 2011 om 09:40:
[...]

Ik ben benieuwd, oprechte nieuwsgierigheid, of jij ook vindt dat er nieuwe hoofdstukken aan de Bijbel kunnen worden toegevoegd door deze mensen, als zij daar de behoefte aan hebben.

Waar ik wel benieuwd naar ben in deze is de vraag of er ergens in het NT beloofd wordt dat er nieuwe profeten zullen opstaan.
We lezen wel dat we de profetieën niet mogen uitdoven (1 tess.5:  Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft.) maar dat is nadrukkelijk in een andere context.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: november 09, 2011, 10:01:23 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 06:24:
wel eens gehoord van de tempelinstitute?

http://www.templeinstitute.org/

Dat de muur zou vallen (het ijzeren gordijn) kon ook niemand vermoeden.

Leuk die gefotoshopte rode koe, nu alleen nog even een echte vinden. :)

Een interessante link (waarvoor dank) maar verder helemaal geen bewijs voor de eindtijd. Dat er al eeuwen plannen van joodse zijde zijn om de tempel te herbouwen wist ik wel. In het verleden hebben ze zelfs het groene licht gehad en het fundament reeds gelegd toen mysterieuze vuurballen op de bouwers terecht kwamen waardoor ze genoodzaakt werden de bouw te staken.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 10:01:54 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: november 09, 2011, 10:05:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 09:49:
Waar ik wel benieuwd naar ben in deze is de vraag of er ergens in het NT beloofd wordt dat er nieuwe profeten zullen opstaan.
We lezen wel dat we de profetieën niet mogen uitdoven (1 tess.5:  Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft.) maar dat is nadrukkelijk in een andere context.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Jezus nog terugkomt als dat niet zo is, of denk je dat hij niet zal spreken?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: november 09, 2011, 11:08:37 am »

quote:

socrates schreef op 09 november 2011 om 09:40:
[...]

Zou jij dat mogen? Nee, dan zij ook niet en ik heb het ze ook niet zien doen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: november 09, 2011, 11:11:02 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 09:49:
[...]

In welke contekst dan wel?
Ik ken de uitleg dat profeteren in de eerste plaats het verkondigen van Gods woord is met betrekking op wat God wil gaan doen. Dat is ook als je bijvoorbeeld preekt uit Openbaringen of Jesaja, de delen over de toekomst. Echter valt ook profetiën van de heilige Geest ontvangen daaronder.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: november 09, 2011, 11:37:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 09:35:
[...]
 Je weet dat ik je overtuiging niet deel. Je weet ook dat ik van mening ben dat dergelijke "profeten" vaak een "hype" zijn en niets toevoegen aan de Woorden van God zélf.
Jij noemt het "legerpoppetjes van God", ik noem het gewoon mensen.
Her en der zijn er zelfs valse profeten te vinden.
Wees daar beducht voor!
De waarschuwing in de Bergrede is meer dan helder:Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn.

Dat weet ik, maar niet alle mensen die een profetie doorgeven zijn valse profeten. Omdat er Baälpriesters waren is Elia nog geen valse profeet.

quote:

Dat wetende zul je ook ontdekken dat ik totaal anders in deze materie sta dan jij.

Ja, je negeerd elke profetie (in beeldende voorstellingen, woorden van de Heilige Geest, visioenen of dromen) die een mens van God ontvangt. Of het nu vals of waar is, dat scheer je moeiteloos over één kam.

Citaat

(Waarbij ik niet heb gezegd dat jij dat niet doet overigens.)

Ik toets het inderdaad wel, maar wordt flauw van de slappe argumenten. Als ik het al mis zou hebben, dan wil ik toch graag geholpen worden aan de hand van sterke argumenten die me overtuigen kunnen. Maar die zie ik niet. Het draait allemaal om de inhoud van de profetieën heen en geeft er geen onderbouwende reactie op.

quote:

Dan heb je dat mooi mis maar die link voegt niets toe aan mijn overtuiging.

Maar je onderbouwd het niet zo, dat ik er wat aan zou hebben, als je gelijk zou hebben.

quote:

Gevolg?

Denk je nu echt daadwerkelijk dat een handjevol christenen de hele VS zullen gaan plat leggen voor een half jaar? Ik geloof gewoon absoluut dat er een land zal gaan vallen en de VS voor een half jaar zal plat liggen. Als jij dat mag mee maken, zeg je dan ook tegen me dat het een selfmade profetie is? Dat het allemaal de schuld is van deze evangelist David dat het land is omgevallen, een andere land er in mee getrokken werd en vervolgens door de run op de banken in de VS vanuit Latijns Amerika de bewoners van de VS een half jaar niet bij hun centen komen? Het zou dan niet overtuigend op me over komen.

quote:

Ik ben niet alleen sceptisch, ik ben tegen maar dat wist je vorig jaar al denk ik.

Bij voorbaad heb je het al afgewezen en het geen kans gegeven inderdaad. Dat had ik ook wel verwacht.

quote:

Daarmee zeg je iets wat steeds opvalt in dit soort discussie's: en toch vind ik het anders als reactie op wat de Bijbel zélf zegt.
Een Christen heeft geen buiksprekers nodig omdat hij / zij de Bijbel heeft.
Vandaar ook steeds weer mijn opmerking: wees voorzichtig met dit soort zaken /i]

De profetie is ook een evangelisatiemiddel om mensen wakker te schudden die nog slapen en om anderen te bemoedigen. Ik werd er door bemoedigd en heb geleerd over de toekomst die de PKN en de RKK nog heeft, nu de vergrijzing als een moordlustige monster toeslaat.

quote:

Het is zwaar onmogelijk om iets te weerleggen wat jij niet bekend maakt.

Dan ga ik dat maar even doen.

quote:

Alles ten spijt: terug naar de Bron. Dat is : Gods Woord.
En Gods Woord hoeft niet te bewijzen dat de onheilsverhalen van deze zogenaamde profeet juist zijn. Dan draai je het verhaal namelijk om.
Als je deze man wilt volgen dan is het aan jou om dat vanuit de Bijbel te onderbouwen.

Dat is ook geen enkele moeite voor me. Daar kunnen we gerust aan toe komen.
aangezien het doorgaans vooral over de weeën gaat.

quote:

conclusie:
Ik heb voldoende aan het Woord van God en zie geen ruimte om achter dergelijke selfmade profeten aan te lopen.
.[/u]

Je citeerde zelf: veracht de profetiën niet.
De bijbeltekst ken ik en ik denk er met enige regelmaat aan. Wel mooi dat je me er aan helpt te herinderen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: november 09, 2011, 11:37:55 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 11:11:
[...]

In welke contekst dan wel?
In die van de rest van het hoofdstuk slimmertje :)

quote:

Ik ken de uitleg dat profeteren in de eerste plaats het verkondigen van Gods woord is met betrekking op wat God wil gaan doen. Dat is ook als je bijvoorbeeld preekt uit Openbaringen of Jesaja, de delen over de toekomst. Echter valt ook profetiën van de heilige Geest ontvangen daaronder.
Maar dat was mijn vraag niet.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: november 09, 2011, 11:39:19 am »

quote:

Piebe schreef op 09 november 2011 om 10:01:
[...]

Leuk die gefotoshopte rode koe, nu alleen nog even een echte vinden. :)

Een interessante link (waarvoor dank) maar verder helemaal geen bewijs voor de eindtijd. Dat er al eeuwen plannen van joodse zijde zijn om de tempel te herbouwen wist ik wel. In het verleden hebben ze zelfs het groene licht gehad en het fundament reeds gelegd toen mysterieuze vuurballen op de bouwers terecht kwamen waardoor ze genoodzaakt werden de bouw te staken.

een broeder schreef:
Gisteravond, 31 mei (2007), was in het Tv-programma "Netwerk" te zien dat in Israël opnieuw een "rode vaars" is geboren. Vele Joden hopen op de spoedige komst van hun Messias. In die verwachting past deze rode koe want met de as van dit geofferde dier kan men de nieuwe tempel inwijden.

bron

http://www.hetgoedenieuws.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=2414

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: november 09, 2011, 11:58:31 am »
Dat ga ik maar even doen zei ik. Wel ik wel eerst inhaken op wat al is uitgekomen, maar wil ook graag een eerlijk doordacht antwoord op de voorspelling dat een land zal omvallen in de oude wereld en een land in de nieuwe wereld en vervolgens de VS voor een half jaar plat weet te krijgen. Want dat kan onmogelijke door David voor elkaar gekregen worden. Onmogelijk. Het komt gewoon uit en dan heeft hij de juiste profetie gehad of het komt niet uit. Dat is wat ik er van zie.

Maar de hoofdredenen waarom ik dit serieus neem is toch vanwege de voorspellingen die hij deed dat al uitgekomen zijn.

Ik neem er een paar om mee te beginnen:

Van de link: http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852 :

het volgende:
Het boek "Het Visioen" van David Wilkerson, handelt over een visioen welke hij in de zomer van 1973 (!) heeft gekregen.
Dat is opmerkelijk. Het was al bekend.
De doelgroep wordt gesuggereerd: Dit visioen zou een waarschuwing van God kunnen zijn aan een luie, dommelende wereld van eten, drinken, trouwen, scheiden en een goed leven.

Nu zijn voorspellingen in begin jaren zeventig:
Hij ( Wilkerson) voorziet dat we getuige zullen zijn van failissementen van grote bedrijven en vooral veel fusie's. Ook grote kerkinrichtingen, worden door het ecomische aspect, gedwongen om samen te smelten.

Dit is inderdaad gebeurd na zijn uitspraken. Hoe kan hij dat weten? Kijk maar naar de auto-industrie bijvoorbeeld, maar ook veel plaatselijke PKN -gemeentes is door gedwongen samensmeltingen ontstaan.  In Hellendoorn ging de gereformeerde kerk op in de hervormde gemeente toen de dominee vertrok naar een andere gemeente. Ze zagen niet de mogelijkheden om zelfstandig verder te gaan. Het moment van fuseren was een feit.

"Er zal een roep komen klinken om alle geldstelsels om te te zetten in één uniform systeem". Dit, als voorbereiding voor de komst van een hersteld Romeins rijk met een wereldleider aan het hoofd.
Overduidelijk de EU met de Euro. Hoe kon hij dat toen al weten?

De economische machtspositie van Amerika zal overgaan naar Europa. Dit, alles in een tijd van sociale onvrede waar de wereldeconomie zich steeds schijnt te herstellen van een recessie.
Klopt als een bus! Ik kan niet anders zeggen. De Euro is sterker dan de Dollar geworden. Toch zitten we met die Euro ook mooi in een crisistijd.

Deze vond ik ook heel sterk op mij overtuigend over komen, waarmee ik mijn moeder ook wist te overtuigen aan de telefoon:
Mede door de weersveranderingen, van grote droogtes, sneeuwloze winters, orkanen, overstromingen zullen de voedselreserves doen slinken. De groei van de wereldbevolking gaat sneller dan die van de voedselreserves. De natuur zal met tussenpozen van "verlichting" op hol slaan. Dan weer zal er opeens de strengste winters genoteerd worden, in met name Europa.

Let op het vet gedrukte. Ik ga je nu vertellen: de volgende winter gaat na het 20 graden van november vast weer koud aanvoelen. Terwijl we veel sneeuwloze winters hebben gehad in de afgelopen 20 jaar, hebben we nu al 3 goede winters achter de rug en lijkt nu weer een vierde te komen. Allemaal nog wetenschapplijk verklaarbaar, maar daar gaat het niet om, hij had weer gelijk gehad. Met name dat hij dat van Europa wist. Hij voospeld erbij dat het onverklaarbaar gaat worden. Dat van de voedselreserves is ook in het nieuws geweest, net als de vele mislukte oogsten in Afrika en Azie vanwege de extreme weersomstandigheden. Het is allemaal in het nieuw geweest. Daarvan was ik al op de hoogte gebracht door Frank Ouweneel in de vrije babtistengemeente laatst en dat deed me toen ook herinderen aan artikelen die ik inderdaad in de krant gelezen had.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: november 09, 2011, 12:09:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 11:37:
[...]
 In die van de rest van het hoofdstuk slimmertje :)

Dan weet ik dat hij prima daar aan hield. Hij getuigde van openbaringen die hij ontving als "evangelist"en niet als "profeet". Zo was Johannes die het boek openbaring ontving van Jezus ook geen profeet, maar kreeg wel een profetie door.
Er is zo ook binnen de Rooms Katholieke kerk een profetie over de Pausen en een profetie over de RKK-kerk opgenomen. Zo'n soort profetiën betreft het hier. Niet om een profeet, maar om een zendeling als evangelist die bijgestaan wordt in zijn missie door de Heilige Geest. Om te kijken naar zijn vruchten: de bekeerlingen, ex-criminelen en de opofferingsgezindheid van de evangelisten van zijn team (inclusief hij zelf) dat enkelen zelfs met de dood hebben moeten bekopen.
Maar dan nog heb ik er geen moeite mee als de apostel Johannes een profeet genoemd zou worden. Het is maar net hoe mensen zo iemand willen betitelen.
David kenmerkt zichzelf echter als een evangelist en staat daar om bekend.

quote:

Maar dat was mijn vraag niet.
Hij precenteerd zich ook niet als een profeet, maar staat bekend als evangelist die ook profetiën van God heeft ontvangen. Dus voldoet hij toch aan de mogelijkheden, lijkt mij zo. Ik heb hem ook geen profeet genoemd.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 12:11:23 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: november 09, 2011, 12:50:01 pm »
Ehh, David is niet meer onder de levenden dus kan hij weinig pretenderen :)
Maar jij geeft aan dat hij zichzelf geen profeet noemde dus wie is daar dan mee begonnen?
Iemand die een profetie uitspreekt (en hij geeft meen ik toch echt zelf aan dat hij de woorden van God krijgt?) is volgens mij een profeet.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 01:05:09 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: november 09, 2011, 01:18:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 12:50:
Maar jij geeft aan dat hij zichzelf geen profeet noemde dus wie is daar dan mee begonnen?
Iemand die een profetie uitspreekt (en hij geeft meen ik toch echt zelf aan dat hij de woorden van God krijgt?) is volgens mij een profeet.
op welke david duid je?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: november 09, 2011, 01:19:32 pm »

quote:

je gaat overigens weer niet in op wat gait schrijft

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: november 09, 2011, 01:30:27 pm »

quote:

Kijk eens naar de titel van dit topic  :+
Die David.

Je zei profetie in contekst met de tekst daarvoor. Wel, dan is het één van de gaven van de Heilige Geest. De profetie. Ik maak voor mezelf onderscheid tussen profeten en mensen die gewoon een profetie van de Heilige Geest krijgen. Het is natuurlijk zo dat het op het zelfde neer komt, maar het komt toch anders over. Iemand beweerde hier dat na Johannes de Doper geen profeet meer onder ons is geweest. Maar na Johannes de Dopen profeteerde de apostel Johannes wel weer en dat staat in het boek Openbaring vermeld. Als hij geen profeet is, dan ook onze David niet.

Het is maar net wie je kiest om een profeet te noemen.
Maar dit is natuurlijk wel weer een draai om de inhoud heen maken. Ik wil graag antwoorden om mijn vragen over de inhoud. Ik wil graag van jou horen hoe je voor jezelf verklaard dat David al de gebeurtenissen die ik opsom heeft kunnen voorzien.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 01:31:49 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: november 09, 2011, 01:32:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 13:19:
[...]

Precies.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: november 09, 2011, 01:32:50 pm »

quote:

David Wilkerson  :*)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: november 09, 2011, 01:52:37 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 13:19:
[...]

Nee, en ik heb meermalen aangegeven dat ik niet op onzinnige redenaties inzake onheilsprofeten inga.
Kom eerst maar met het BIJBELSE bewijs dat er in deze tijd nog profeten zullen opstaan, daarna mag je aantonen waarom wij mensen dit soort charlatans moeten nalopen terwijl de Bergrede heel wat anders leert (overigens leert de gehele bijbel wat anders, is reeds aangetoond maar dat wil men dus niet lezen....)
Wie negeert er hier?
Ik niet.
Tot op heden heb ik geen enkele reactie gehad inzake mijn citaat uit de Bergrede. Daar gaan jullie domweg aan voorbij.
Om het met Elle te zeggen: zorg dat je lampjes onderhouden worden en leef.

Als je wilt leven met de angstaanjagerige onzinnigheden van de eerste de beste predikant: prima dat het bij jou past.
Het past niet bij een geloof waarin je weet dat je verlost bent.
Waar maak je je als kind van God druk om?
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Komt er een einde aan deze wereld?
Ja.
Over een eeuw, jaar, maand, week, dag, uur, minuut, seconde?
Is helemaal niet van belang om te weten.
Je moet leven alsof het a la minuut kan gebeuren.

En dan zijn we weer rond: de basisvraag.
Waar leef jij voor?
Leef je voor dit soort verhalen óf ben je druk in het Koninkrijk (Matth.25) en ben je er klaar voor?
Als je daar goed over na gaat denken dan is alle buitenbijbelse profetie zonde van je tijd.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: november 09, 2011, 01:54:18 pm »
Overigens zijn de bosche bollen inmiddels bedorven ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: november 09, 2011, 02:07:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 13:30:
Iemand beweerde hier dat na Johannes de Doper geen profeet meer onder ons is geweest.
Niet, ik schreef dat er Joden zijn die geloven dat er NA Johannes de Doper geen profeten meer zullen opstaan. Wel goed lezen wat ik schrijf jongeman :Y)

quote:

Maar na Johannes de Dopen profeteerde de apostel Johannes wel weer en dat staat in het boek Openbaring vermeld. Als hij geen profeet is, dan ook onze David niet.
Voor die Joden bestaat het NT niet lekker ding. Dus ook de verhalen van Johannes op Patmos zeggen hen niets. (toch handig zo'n bijscholing oude testament :) )

quote:

Het is maar net wie je kiest om een profeet te noemen.
Maar dit is natuurlijk wel weer een draai om de inhoud heen maken. Ik wil graag antwoorden om mijn vragen over de inhoud. Ik wil graag van jou horen hoe je voor jezelf verklaard dat David al de gebeurtenissen die ik opsom heeft kunnen voorzien.

Ik heb je steeds gezegd dat ik van mening ben dat je je helemaal niet met dergelijke zaken bezig moet houden.
Daarnaast wordt er héél gemakkelijk geroepen dat dit een "godsman" was.
Bewijs dat eens? Waarom zou hij wél door God gezonden zijn?
Omdat het deels uit is gekomen?
Ik verzeker je dat Satan bij machte is grote wonderen te verrichten en profeten op kan laten staan in de wereld. Daar heb ik je reeds op gewezen elders in deze draad.
Derhalve houd ik mij liever bezig met waar het echt om gaat in dit leven.

En er staat nog steeds de BASISVRAAG open waar jij niet over wilt spreken.
Maar zolang we niet over de basis kunnen spreken blijft het geklets tegen muren.
Denk je er wel eens over na over wat het met jou doet als mens (gedrag, spanning, weet ik veel wat) als je je verdiept in dit soort onheilstheorie?
Ben jij als mens geschapen om je daar druk over te maken?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: november 09, 2011, 05:44:17 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 november 2011 om 10:05:
[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Jezus nog terugkomt als dat niet zo is, of denk je dat hij niet zal spreken?
Kun je deze vraag wat toelichten?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: november 09, 2011, 06:21:42 pm »
Aangezien men soms nogal van de filmpjes is:
http://wayoflife.org/file...a66c2637746d33ef-287.html
voor de lezers is er (vrij summier overigens) deze nog wel.
Eigenlijk een samenvatting van een groter verhaal. Onderaan dit document staan verwijzingen.

edit: bovenstaande ter info.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 06:22:16 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: november 09, 2011, 06:24:51 pm »
beste riemer,

ik ga jou en aan iedereen één keer iets voorspiegelen.

in een gedachtewisseling of overdracht van meningen om uiteindelijk tot een oordeel te komen is de navolgende strategie tussen een bestuurder en een ondernemingsraad niet onbekend:

- de kernpunten en argumenten negeren
- afleiden van waar het om gaat
- verzwijgen
- de eigen overtuiging herhalen om in te prenten
- de ander een schuldgevoel geven
- de zwakheid van een ander uitvergroten
- dwingen
- de ander neerbuigen
- verongelijkt reageren
- de ander voor dom uitmaken
- de eigen opvatting benadrukken
- zogenaamd luisteren en zeggen "ik hoor wat je zegt" maar er niets mee doen
- het eigen doel voor ogen houden, maar de lessen van het verleden vergeten
- denken dat je het gewone volk begrijpt, maar niet te beseffen dat je hen
  al lang kwijt bent
- de ander de schuld geven over iets wat je zelf hebt laten liggen
- verkokering van de eigen visie
- de eigen teleurstelling stellen als eigen norm voor de ander

ik weet zeker dat je dit herkent
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 06:33:44 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: november 09, 2011, 06:42:07 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 18:24:
beste riemer,

ik ga het je en aan iedereen één keer voorspiegelen.

in een gedachtewisseling of overdracht van meningen om uiteindelijk tot een oordeel te komen is de navolgende strategie tussen een bestuurder en een ondernemingsraad niet onbekend:
ach gut, wat grappig. Ik heb OR-en getraind en ben er zelf iets te lang lid van geweest.

quote:

- de kernpunten en argumenten negeren
Ja, herken ik. Ik heb jullie nog geen kernpunt aan zien dragen op de basisvraag.

quote:

- afleiden van waar het om gaat
Klopt, dan zetten jullie linkjes naar filmpjes online of komen met hele preken waarin je gewoon de vraag aan de basis niet hoeft te beantwoorden.

quote:

- verzwijgen
Verzwijgen is een vorm van negeren. Maar ook daar zijn enkelen hier wel heel goed in, gewoon een tekst plukken en de rest er om heen maar negeren. Zag je ook in de draad over de omgang met heiligen.

quote:

- de eigen overtuiging herhalen om in te prenten
Vandaar dat jullie steeds dezelfde linken aandragen, ik begin jullie te begrijpen.

quote:

- de ander een schuldgevoel geven
Bedoel je niet "de ander gaat in de slachtofferrol zitten??

quote:

- de zwakheid van een ander uitvergroten
Ja, heb ik hier meermalen zien gebeuren waardoor Piebe nog net niet voor de duivel werd uitgemaakt en ik inmiddels -tig keer voor onchristelijk ben bestempeld. Maar bedoel je niet gewoon "ongenuanceerd op de man spelen?"

quote:

- dwingen
Ook herkenbaar, lees maar eens terug hoe vaak jullie tegen mij schrijven dat ik iets MOET.

quote:

- de ander neerbuigen
Ja, Piebe is fout, ik ook, dat oordeel hadden jullie al geveld immers.

quote:

- verongelijkt reageren
slachtofferrol kiezen en dan snel weglopen. Ik noem geen namen....

quote:

- de ander voor dom uitmaken
Je hebt aardig kijk op het gedrag wat enkelen hier vertonen. Ik voel me niet aangesproken overigens.

quote:

- de eigen opvatting benadrukken
Je herhaald wat je eerder schreef in je opsomming.

quote:

- zogenaamd luisteren en zeggen "ik hoor wat je zegt" maar er niets mee doen
Ach, hoe vaak ik wel niet moet wijzen op de bergrede en alle rijkdom die daar in staat. Maar ja: men leest het niet...

quote:

- het eigen doel voor ogen houden, maar de lessen van het verleden vergeten
Die lessen zijn hier heel helder aangedragen door Elle bv maar ook door mij en anderen.

quote:

- denken dat je het gewone volk begrijpt, maar niet te beseffen dat je hen
  al lang kwijt bent
Als je nu gewoon eens de Bijbel zou lezen dan ontdek je dat er geen "gewoon volk" is in Christus.

quote:

- de ander de schuld geven over iets wat je zelf hebt laten liggen
Error aan jullie zijde, ik heb tot op heden geen antwoord op de basisvragen die ik gesteld heb. Overigens exact dezelfde die ik in een andere draad over de eindtijd ook heb gesteld.

quote:

- verkokering van de eigen visie
Bevalt de spiegel jullie?

quote:

- de eigen teleurstelling stellen als eigen norm voor de ander
En dat is dus de samenvatting van wat jullie dus hier tonen. Jullie norm van "de man is een profeet" of hoe je de man ook wilt noemen lijkt de enige norm te zijn.
Psalm 118 leert daar iets over aan ons:
Beter te schuilen bij de HEER dan te vertrouwen op mannen met macht.

quote:

ik weet zeker dat je dit herkent
Ja, je toont aardig aan waar jullie de mist in gaan.
Nu nog even antwoord op mijn vragen en opmerkingen aangaande bv. Mattheus 6?
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 06:45:00 pm door Riemer Lap »