quote:
Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 00:32:quote:
grondig christelijk schreef op 04 november 2011 om 20:19:
het heeft niets te maken met iets willen weten maar meer met het ongewild begrijpen, de tijd verstaan. Niet vanuit eigen wijsheid of eigenwijsheid, maar biddend. En als een mens zulke zaken dringen, moet deze dan zwijgen?
Wat wil je nu feitelijk zeggen dan?
Kun je dat uitleggen? Verbreden? Duiden?
Zelfs de orthodoxe joden geloven niet in profetieën na Johannes de Doper.
Waarom zouden wij dergelijke profeten moeten volgen?
Is in Christus de ultieme Profeet niet geweest?
Kortom: kun je uitleggen waar je staat in dezen? Komen er nog profeten NA de geboorten en opstanding van Christus?
Het profeteren en spreken in tongen en vervuld zijn van de Geest is niet van deze wereld, maar van de gelovigen. Waar de wereld gevuld is met verleiding en misleiding en tegenleiding is een nogal gereserveerde houding niet euvel te duiden en is er ook een deugd in te zien.
Maar de kern van het probleem zit, denk ik, niet in de bewuste profetie. Maar in twee andere zaken.
1. Namelijk ten eerste in het
ongeloof dat God door de mens heen kan werken en de geest vervullen. Dat is het ongeloof in uiterlijke vertoningen en ook het ongeloof in een stukje bevindelijke waarneming. Maar dit ongeloof voorkomt dat als God wél gaat spreken en wél een boodschap heeft voor de verleide en misleide en tegengeleide gelovigen, dat deze Stem wel gehoord wordt maar niet getolereerd. En dat was altijd al het probleem met het volk Israël: een profeet wordt nooit geëerd in de eigen generatie, maar alleen door een nieuwe generatie die het niet aanstootgevend meer vindt en geen moeite meer heeft met het geven van een voetstuk aan woorden of personen. Daarom is de altijd aanhoudende boodschap om waakzaam te zijn, ook in beoordelen van de tijd en de rijping van het oordeel. En dan hoef je daarin echt niet gelijk helemaal in vervoering te komen van elke wind van geestelijk gedacht gehalte, maar dan ben je ook daarin gewoon waakzaam en nuchter. Dat is niet hetzelfde als apert ongelovig in de actieve betrokkenheid van God en de vervulling met Zijn Geest in het dagelijkse leven van mensen. Hoewel ook de vervulling met de Geest een zaak is waar nuchterheid en waakzaamheid eerder noodzakelijk is dan gewenst. Maar juist waar veel ongeestelijkheid is daar is het zaak om ook positief critisch te zijn. Want de Heilige Schrift waarschuwt ons: waar het aas is daar verzamelen zich de gieren. Dus als er wél iets goeds zou zijn of een boodschap te geven zou zijn, dan zal de satan zich het hardste juist daar inspannen om mensen en groepen en generaties het zicht te ontnemen.
2. En daarnaast zit een probleem bij de
liefdeloosheid. Waar God werkt in mensenharten, daar gaan mensen leven uit het geloof. Wie minder uit het geloof leeft loopt risico de eerste liefde te verlaten en af te zwakken in geestelijke scherpte. En wie meer uit het geloof leeft die loopt het risico het zicht op de realiteit van het gelovig verstand te verliezen. En daar is het probleem: zijn deze mensen daarin dan
minder gelovig en
minder godvrezend en
minder gewenst als God's kinderen? Nee, maar het tegenovergestelde is waar: steeds waar de mens leeft uit het geloof en daarvoor de lijntjes met ongeloof doorknipt, daar treedt God Zelf in tot ingrijpen en beschermen en tot sturing. Want dat is het kindschap dat hem behaagt. Waarbij ik even heel nadrukkelijk vermeldt dat gehoorzaamheid en trouw het eerste is waar het geloof zich toe zal zetten. Uitspelen van deze zaken tegen elkaar is dus geen optie. Het gaat mij er hier dus niet om om een bepaalde groep te idealiseren, maar het gaat om iets anders: deze kinderen hebben méér dan andere kinderen bescherming nodig en een omgeving waar ook de nuchterheid en waakzaamheid wordt geboden. Het is als een wielrenploeg: juist degenen die meer leven uit het geloof dienen volledige support te krijgen van hen die meer uit het verstand en de leer te leven. De ene groep zonder de andere doet zichzelf tekort, maar doet ook juist die andere groep tekort die zonder deze inbreng niet tot hetzelfde zicht en dezelfde eenheid komt.
Col.2:2 Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus; In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn. En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen, die een schijn hebben.
Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.
Hand.2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren. En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp. De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.
2 Cor.12: 1 Te roemen is mij waarlijk niet oorbaar; want ik zal komen tot gezichten en openbaringen des Heeren. Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel; En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het), Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken. Van den zodanige zal ik roemen, doch van mijzelven zal ik niet roemen, dan in mijn zwakheden. Want zo ik roemen wil, ik zal niet onwijs zijn, want ik zal de waarheid zeggen; maar ik houde daarvan af, opdat niemand van mij denke boven hetgeen hij ziet, dat ik ben, of dat hij uit mij hoort. En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen. quote:
Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 11:09: Dat heb je mij niet zien schrijven. Ik heb de vraag gesteld of wat maakt dan er zoveel mensen achter dergelijke zogenaamde profeten aanhobbelen.
...
Maar per saldo kan ik helemaal niets met die self made profeten.
Valt het je ook op dat ze bijna allemaal onheil verkondigen terwijl juist in Christus geen onheil is?
Alle profeten blinken uit in onheil verkondigen aan ongelovige geslachten. Ben je het daar NIET mee eens? En dan is des te meer treffend c.q. verrassend dat je hier spreekt over "self-made" profeten en van "dergelijke zogenaamde" profeten. Alsof je zelf ook de deur openhoudt dat misschien toch iets van geestelijke voeding en sturing bij de mens doorkomt van God. Maar áls je dat meer voor mogelijk zou houden dan je doet voorkomen, dan is juist van groot belang om anderen te erkennen die daarin meer, tot zelfs volkomen, onbevangen zich openstellen voor alles wat zich aandient als komende van God.
In dat kader is je kritische houding wel begrijpelijk als het is gebouwd op veel ervaring in het verleden, maar is het daarmee nog niet zuiver en niet een beantwoorden aan je roeping om het goede te doen en de gemeenschap der heiligen eerder te bouwen dan haar te breken in de fundamenten van het geloof. Nou hoef je dat niet als je roeping te zien, maar wat je kennelijk wèl als je roeping ziet is om een profeet te zijn van de onmogelijkheid dat mensen nog dromen kunnen dromen, en visioenen kunnen zien, en door het overgeven aan de Geest als mens soms ook minder rationeel tot zelfs minder geestelijk juist handelen.
Heb je wel eens gedroomd? Heb je wel eens een overtuiging gehad dat God iets concreets met je voor had in een concrete situatie? Heb je wel eens iets concreets van God gevraagd en gewenst? Nu dan; als dat wat in je eigen leven jou wel mag dienen en jou wel mag versterken en jou wel iets mag brengen van God Zelf, zouden dan andere mensen daarin niet een beleving mogen hebben voor méér mensen? Zou God één mens meer waarde toekennen dan een groep mensen? Als je erover na gaat denken, dan wordt je zoetjesaan stil en ga je begrijpen dat we het hier over een kernwaarde van het geloof hebben en een materie waarover wij niet snel oordelend moeten spreken. Ik heb dat tenminste wel.
En dan begrijp ik wel hoeveel weerstand je krijgt omdat je je stoort aan de trend bij groeperingen en aan het concrete voorbeeld van een flut-profetie, maar laat je dan toch liever porren om de profetie in concreto aan te vallen en zo de naaste van dienst te zijn, dan de suggestie te wekken dat de ander niet goed staat in het geloof. Want die suggestie is als een boemerang aan beide zijden voeding te geven, waarbij het kinderlijk volgen in principe in geestelijk opzicht meer wordt gewaardeerd dan het ongelovig uitsluiten van zaken en personen die God kan doen spreken.
De dwaalleraars worden eerder gestraft dan de dwalenden, maar ook degenen die een broeder tot aanstoot zijn worden eerder gestraft dan degenen die zich daaraan stoten en vallen.Maar Paulus leert ons iets over Gemeenschap in het hierboven gequote stuk: Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.
Denk je niet dat deze tekst ook slaat op degene die in opgeblazenheid door het verstand zijns vlezes hetgeen hij niet gezien heeft categorisch beoordeelt als zijnde een leugen? Ik denk het wel. Ook Paulus aarzelt niet om te citeren uit herinnering van onbewezen bronnen. Het maakt ook niet uit want alles wat uit God is en God in alles ziet en dient, is goed. Maar welles of nietes maakt niet uit; de strekking gaat over de taak om het Hoofd te behouden hetwelk de gemeente, dat is het gehele lichaam, opwast met goddelijke wasdom. Daarin spelen wij allemaal een heel kleine, maar te onderscheiden rol.
Jij schreef ergens dat wij het 99% met elkaar eens zijn. OK; Laat mij dan op dit punt iets daarvan trachten te claimen: wees niet bang dat de boodschap die je wilt geven verkeerd begrepen wordt en een eigen leven gaat leiden, maar spreek als het zo is ook gewoon uit dat hetgeen je zegt is gevoed vanuit een behoefte om je ergens met goede redenen tegen af te zetten, terwijl als het in de juiste context werd geplaatst ook gewoon een onderdeel is van een geloofsopvatting waar je het 99% mee eens zou kunnen zijn....