quote:
World Wide Web, niet alles wat ik lees sla ik op als bron, maar veel blijft wel hangen in mij geheugen.
Maar dit artikel geeft wel weer de zwakheden aan van de NBV.
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=22849Helaas stimuleren de Raad van Kerken en PKN deze slechte NBV vertaling.
Verder kan je op internet vele kerken opzoeken en checken welke vertaling gebruikt wordt, zoveel als jezelf nodig acht dus.
Want zelfs binnen de
Gereformeerde stromingen zijn onderling grote verschillen tussen de
Christelijke Gereformeerde Kerk, de
bevindelijke gemeenten die
als bijbel de Statenvertaling gebruiken en een eigen blad getiteld “
Bewaar het Pand” uitgeven, de
Nederlands Gereformeerde Kerk, Gereformeerde KerkVrijgemaakt enz.
Vreemde is dat de traditie getrouwen OOK vasthouden aan de juiste vertaling, maar daardoor helaas ook vasthouden aan onbijbelse rituelen als kinderdoop, waar de meer moderne stromingen kiezen door doop door onderdompeling, maar helaas niet de SV kiezen en ook vrouwelijke dominees en diaken e.d. accepteren, tegen de Schrift in, helaas.
[...]
quote:
Prima, dan stel ik nu voor dat je de vertalers daar van op de hoogte brengt en het gifspuwen hier gewoon stopt.
AFGEWEZEN !
Zou weinig verschil maken is het niet, die weten heus wel wat ze hebben gedaan. Ik zou mij beter kunnen richten tot de PKN of raad van kerken, maar als niet lid is dat nodeloos. Helaas zijn dit niet de enige vreemde keuzes van beiden, zoals ook de steun aan de pseudo terroristen van
Sabeel.
[/quote]Zolang je de eenvoudige vraag waarom jij de HSV en de SV de meest betrouwbare vindt niet anders kunt beantwoorden dan in de trant van "omdat ik dat vindt" heeft het geen nut namelijk.[/quote]
Ik leg mijn eigen visie heer neer en onderbouw die, omdat er naar vervaagd word door o.a. jou. Of je die uitleg wel of niet wilt accepteren is aan jou en is je vrije keuze. Als je kritiek hebt op de SV, ook goed. Citeer je uit de NBV, dan zal ik altijd de SV ernaast leggen om het op verkeerde vertaling te checken tegen de SV vertaling. Andersom mag jij ook doen, geen probleem.
quote:
Je visie op de Coram Deo (Calvijn!) is bijzonder te noemen. Tevens kun je dat niet onderbouwen op grond van de Bijbel of, in jouw termen De Schrift.
We lezen namelijk in elke vertaling dat men samen kwam als gemeenschap.
Samenkomen als gemeenschap is heel goed, een hiërarchie in de kerk, zoals we die nu kennen is onbijbels. Zeker wanneer daar aardse theorieën over bestuur e.d. uit het bedrijfsleven de intree doen, zoals een simpele vergadering met stemming zonder gebed. Let wel, leiderschap is iets anders dan hiërarchie.
God geeft
wel degelijk een orde van leiderschap in de gemeente.· Ik denk aan
oudsten, apostelen, profeten, leraars ... Er zijn genoeg plaatsen waar dit aangetoond wordt. Lees daarover o.a. eens:
1 Korinthen 12:28-30 - een rangorde van functies in de gemeente om praktische leiding te geven
Efeze 4:11 - 5 functies om de gemeente op te richten, te vormen en te trainen
Handelingen 15:1-6 - apostelen en oudsten overleggen over leerstellige zaken = een apostolische raad
1 Timothëus 4:14 - er is respect voor leiders in de gemeente
Ik richt me dus niet tegen deze "functies".
Hiërarchie = speciale '
heilige mensen'
die de 'heilige dingen' beheren ...
ze staan boven anderen (vinden ze zelf) en beheren en beslissen het voor jou ...
van daar is het maar een kleine stap dat je hen nodig hebt om tot God te komen
zo maken ze zichzelf tot 'middelaar', zij brengen je bij God, vinden ze.
Was Jezus niet de enige middelaar ...?Wat doen wij met misplaatste bewondering voor leiders in de kerk?
Wat met overdreven afhankelijkheid van leiders?Wat met fout autoritair gedrag?
quote:
Je zou niet eens toegelaten worden bij de viering van Eucharistie vrees ik.
Dat is ook een schijnvertoning waaraan ik geen deel wens te nemen ook.
Maar het is wel veelzeggend, omdat Jezus nerven voorwaarden stelt wanneer Hij hiertoe oproept ! Dat is door mensen bedacht die zichzelf dus roemen op zaken waar ze niets te roemen hebben. Ze menen boven nadreun te staan.
Dat kan je oprecht met je gezin thuis doen, of met een huisgemeente enz. Een ieder moet daaraan deel kunnen nemen. Net als dopen door onderdompeling, maar ook trouwen in en kerk..... Men zou voor de HEER moeten trouwen, dat kan gewoon door beiden oprecht aan Hem de zegen te vragen en elkaar voor de HEER Zijn Aangezicht trouw te beloven. Daar is geen dominee voor nodig, elke oprechte ware christen kan dat doen.
quote:
Eerste gegeven is al dat de eucharistie in de gemeenschap van mensen gevierd wordt en niet door losse personages die op basis van eigen consumptie een gebouw inlopen om een graantje mee te pikken.
Wat een gierigheid !
De HEER zou zo iemand maar sturen om aan te raken, die je uit misplaatste gierigheid gaat weigeren.
quote:
De eucharistie is veel meer dan mensen denken namelijk en raakt ten diepste de ziel van de gemeenschap der heiligen.
Was ook Judas niet gewoon aanwezig?