hallo Itsmetoo,
quote:
itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 17:08:Waaruit concludeer je dat? Hieruit?
13 Voorts geschiedde het, als Jozua bij Jericho was, dat hij zijn ogen ophief, en zag toe, en ziet, er stond een Man tegenover hem, Die een uitgetogen zwaard in Zijn hand had. En Jozua ging tot Hem, en zeide tot Hem: Zijt Gij van ons, of van onze vijanden?14 En Hij zeide: Neen, maar Ik ben de Vorst van het heir des HEEREN: Ik ben nu gekomen! Toen viel Jozua op zijn aangezicht ter aarde en aanbad, en zeide tot Hem: Wat spreekt mijn Heere tot Zijn knecht?
Precies, daaruit, maar in
combinatie met de volgende overwinning bij Jericho,
én de nederlaag bij Ai. Uit drie dingen dus.
quote:
Dat neen wil zeggen dat deze engel ver boven dit alles stond, hij maakte als zodanig geen deel uit van het leger van Israël en niet van de vijand, want hij is van Vorst der heerscharen. Maar dat zegt niets over het feit dat hij een voorkeur had en kwam om te helpen en de boodschap van de HEER te brengen.
De persoonlijke voorkeur van de engel komt in de teksten m.i. helemaal niet tevoorschijn, alleen dat deze bij God hoort, aan de kant van God staat. Los van de persoonlijke voorkeur van de engel, vonden zowel de overwinning als de nederlaag plaats. De engel voert het bevel van God uit.
quote:
Ik zou het willen uitbreiden tot samen met GOD en nooit op eigen houtje.
Om deze reden wil de HEER ook dat we nu ook alle met Hem bespreken en al onze keuzen in het leven met hem in gebed overleggen. HEER wat is U wil? Wat wilt U dat ik doe? Laat Uw wil geschieden HEER !
Ja, dat lijkt me een hele zinvolle exegee van deze verzen.
quote:
Uiteraard is de rode draad er, maar het boeiende zit hem juist in de details, vind ik. Als je jou visie even extreem doortrekt dan zou je ook van Jezus kunnen zeggen het ging om datgene wat er achter de gebeurtenissen zit. Dat zet de deur open voor dwaal-leer doordat zaken makkelijker kunnen worden genegeerd. Het gaan naar mijn mening echt om beide, de rode draad van het verhaal, maar juist ook over de details, waar veel informatie in zit.
Mee eens: we moeten vorm en inhoud niet tegen elkaar uitspelen om vervolgens een van de twee radicaal te verwerpen.
Mijns inziens hebben we met dit verhaal ook nog eens te maken met een
menselijke getuigenis van Goddelijk ingrijpen. Een door God geïnspireerde getuigenis, maar geen fax uit de hemel. De door God geïnspireerde schrijver is tevens een overlevende van verschrikkelijke veldslagen, een door herinneringen gekweld mens. Dat laatste feit
kleurt de woordkeuze, het
karakter van de tekst. Dat probeer ik wel mee te wegen in mijn lezing.
Ik denk dat we ongeveer op dezelfde lijn zitten, of dezelfde richting uit kijken, wat deze verzen betreft. Toch?
Nou wil ik je nog iets zeggen wat misschien als vervelende kritiek over kan komen, het
lijkt misschien alsof ik tussen jou en God in probeer te kruipen, als ik je het
volgende schrijf:
Wij mensen moeten God niet uitproberen, we moeten God ook niet ergens toe dwingen.
Als iemand God een vraag stelt, heeft God de volledige vrijheid om
wel of niet te antwoorden. Als God wél een antwoord geeft, is Hij volkomen vrij om te bepalen
wanneer het antwoord komt en
op welke manier het antwoord wordt gegeven.
Maar dit houdt natuurlijk ook in dat
ik niet degene ben die God kan verbieden om uiterst consequent (na een bepaalde handeling volgt gegarandeerd ook altijd antwoord) op een door jou gekozen manier naar jou toe te communiceren.