quote:
Riemer Lap schreef op 22 mei 2012 om 00:27:Je hebt dus onderzoek gedaan. Heb je in dat onderzoek ook meegenomen dat elke vertaler een keuze moet maken en jij (ik ook niet trouwens) de grondteksten niet kunt lezen of beoordelen?
Globaal kwam het erop neer dat der veel oude betrouwbare grondteksten zijn, die dus onderling nauwelijks verschillen.
Maar er zijn er ook nieuwere die onderling veel meer verschillen vertonen.
De SV en de Engelse KJV zijn beiden onafhankelijk van elkaar daaruit woordelijk vertaald en derhalve ook akelig gelijk. Dat is voor mij een belangrijk punt.
Juist omdat ik geen werkelijke toegang heb tot de grondteksten en als ik het zou hebben ik er nog niks mee kon omdat ik de talen niet machtig ben.
quote:
Los daarvan is vertalen van dergelijke oude teksten een wetenschap.
Men vertaalde de SV met allemaal christenen, bij de nieuwe vertalingen zijn ook seculiere taal en geschiedenis "deskundigen" betrokken geweest.
quote:
Ik ben daarin geen wetenschapper en lees derhalve bij studie maar domweg alle beschikbare papieren vertalingen die ik in huis heb (en je wilt niet weten hoeveel vertalingen er zijn..... Het is een domme hobby maar ik verzamel gedrukte bijbelvertalingen. De mooiste is een 18e eeuwse statenvertaling

)
Leuke hobby
quote:
Die vergelijking gaat mank. Je moet eerst een keuze maken over welke brontekst jij acceptabel vind.
Ik vertrouw erop dat JHWH met de SV vertalen heeft gezorgd dat de goed grondteksten gebruikt zijn. Gezien de vele voorbeelden in de nieuwere vertalingen die op essentiële punten hiervan afwijken en dus een trend verraden (voor mij) kan ik er niet veraf zitten.
quote:
Zelf ben ik ook niet blij met de keuze om Hem zonder hoofdletter te schrijven. Maar dat kan ook opvoeding of gewoonte zijn. De keuze is helder uitgelegd bij de NBV overigens.
Uitleg maakt niet alles goed, het is een hele foute keuze wat mij betreft.
[...]
quote:
Islam en JHG op één hoop gooien gaat mij dan wel iets te ver. Overigens heb ik hier een JHG vertaling en die is op veel delen best "te pruimen" in vergelijking met de HSV en de SV.
Heb je je wel eens verdiept in de islam en de JG?
Zelf ben ik met een JG'er de diepte ingegaan, die mij wilde besmetten met de JG leugen. Maar als persoon een goede gast. Na behoorlijkdiep in de materie te zijn gegaan kon ie overtuigd worden dat de JG leer een valse leer is net als de islam.
De JG en hun "bijbel" de
Nieuwe Wereld Verdraaiing wijzigen heel subtiel zeer essentiële zaken, waarmee ze Jezus Christus beledigen. Juist doordat het voor misschien wel 90% hetzelfde lijkt, maakt het zo gevaarlijke valse leer.
Want valsheid onderscheid zich juist in de verschillen en niet in de overeenkomsten.
Nu de koran heb ik ook gelezen en dat is gewoon een anti-bijbel en daarmee is de
afgod allah aan anti-god en anti-christus.[...]
Bedoel je niet "reciteer" ipv "proclameer" bij het gebed?[/quote]
Nee
proclameren zie zie
http://elohim.punt.nl/?gr=782860Proclameren ken je toch wel?
Het in gebed oplezen van het Woord van GOD die betrekking hebben op dat onderwerp.
Dus als ik voor Israël bid, dan gebruik in GOD Zijn Woorden uit de Schrift, Zijn Beloften die Hij daarover voor Eeuwig heeft uitgesproken.
Als ik bidt voor een zieke, dan gebruik ik GOD Zijn Woorden uit de Schrift, Zijn Beloften die Hij daarover voor Eeuwig heeft uitgesproken.
enz
Reciteren is een satanisch ritueel uit de islam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recitatie_%28islam%29