Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
yvon777:
je hebt gelijk wat betreft het tweede verbond.. ik ga dat later nog eens rustig nalezen Zowieso blijf het natuurlijke volk israel Gods volk, want het is een eeuwigdurend verbond . ik geloof dat romeinen dat ook heel duidelijk uitlegt rond romeinen 12 geloof ik. Leesvoer genoeg.
wat betreft dat we een liefdevolle God hebben: zeker weten!! (L)
itsmetoo:
quote:yvon777 schreef op 29 mei 2012 om 18:54:
je hebt gelijk wat betreft het tweede verbond.. ik ga dat later nog eens rustig nalezen Zowieso blijf het natuurlijke volk israel Gods volk, want het is een eeuwigdurend verbond . ik geloof dat romeinen dat ook heel duidelijk uitlegt rond romeinen 12 geloof ik. Leesvoer genoeg.
en wat betreft dat we een liefdevolle God hebben: zeker weten!! (L) fijne avond
--- Einde van citaat ---
Romeinen 11 denk ik dat je bedoeld, jij ook fijne avond
yvon777:
Het spijt me maar ik vind een verbond naast het nieuwe verbond niet terug. Alleen door Christus ontvangt men (jood of niet jood) een nieuw hart door Zijn Geest waardoor men kan volbrengen wat God van hen vraagt. Het is niet meer door mensen maar enkel door Hem uit genade. Zodat zijn naam niet nogmaals ten schande wordt gemaakt vanwege verbroken verbonden. Dat zei verblind zijn en wij mogen delen daarin, zullen ze tot naijver gewekt worden zegt de Bijbel, omdat ze in niet-joden het verbond zien welke God hen had beloofd, en hun uiteindelijk door datzelfde verbond (Christus) zal redden vanwege zijn belofte aan hun voorvaderen.
Want Hij is het die de twee tot één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen(Ef 2)
met als doel: Samen als 1 lichaam onder 1 hoofd, namelijk Christus.
elle:
Modbreak:Paar niet nuttige one-liners verwijderd.
Geef anderen ook de mogelijkheid het wiel opnieuw uit te vinden.
itsmetoo:
quote:yvon777 schreef op 29 mei 2012 om 21:41:
Het spijt me maar ik vind een verbond naast het nieuwe verbond niet terug. Alleen door Christus ontvangt men (jood of niet jood) een nieuw hart door Zijn Geest waardoor men kan volbrengen wat God van hen vraagt. Het is niet meer door mensen maar enkel door Hem uit genade. Zodat zijn naam niet nogmaals ten schande wordt gemaakt vanwege verbroken verbonden. Dat zei verblind zijn en wij mogen delen daarin, zullen ze tot naijver gewekt worden zegt de Bijbel, omdat ze in niet-joden het verbond zien welke God hen had beloofd, en hun uiteindelijk door datzelfde verbond (Christus) zal redden vanwege zijn belofte aan hun voorvaderen.
Want Hij is het die de twee tot één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen(Ef 2)
met als doel: Samen als 1 lichaam onder 1 hoofd, namelijk Christus.
--- Einde van citaat ---
Verschil van inzicht is niet erg, dus niets aan de hand.
Zelf zie ik deze vezen in Romeinen ook duidelijk:
Het gaat over Genade vs werken voor redding.
-Het eerste verbond tussen JHWH en de Joden is op basis van goede werken, toch?
-Het tweede verbond is op tussen Jezus en Zijn volgelingen op basis van Genade door Zijn Kruisoffer, toch?
Romeinen 11
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
6 Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
Paulus zegt hier niet dat voor de Joden de werken vervallen zijn, nee hij geeft daarentegen duidelijk het verschil aan tussen beide verbonden. Het eerste verbond op basis van werken en het tweede verbond op basis van Genade.
Dit sluit ook aan bij de fysieke besnijdenis en de geestelijke besnijdenis mijns inziens, wie gaat voor de Genade in het tweede verbond dient niet meer doormiddel van de werken uit het eerste verbond dit te bereiken. Wie op Genade vertrouwd en TOCH nog werken doet, zal weer onder de Wet komen.
Hieruit bijkt voor mij dat het eerste verbond nog bestaat en sluit ook aan bij het feit dat de Beloften van JHWH Eeuwig zijn.
Jesaja 49
14 Sion zegt echter: De HEERE heeft mij verlaten,
de Heere heeft mij vergeten
15 Kan een vrouw haar zuigeling vergeten,
zich niet ontfermen over het kind van haar schoot?
Zelfs al zouden die het vergeten,
Ík zal u niet vergeten.
16 Zie, Ik heb u in beide handpalmen gegraveerd,
uw muren zijn steeds vóór Mij.
De redding zal uiteindelijk door Jezus gebeuren zoals Ezechiel 37 meldt, maar dat heb ik al met Gaitema in een ander topic uitgediept, wellicht kunnen we daar verder gaan. Als ik het terug kan vinden, om niet helemaal off topic te gaan.
Over Ezechiel 37
God versus Jezus nav vraagquote:Alleen door Christus ontvangt men (jood of niet jood) een nieuw hart door Zijn Geest waardoor men kan volbrengen wat God van hen vraagt
--- Einde van citaat ---
Klopt, wat betreft de Genade tijd, waarin we ons nu nog bevinden.
Immers:
Allen die door Christus Zijn Kruisoffer worden gered, zullen niet veroordeeld worden.
2 Korintiërs 5
19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
Het blijkt ook nog duidelijker hieruit:
1 Korintiërs 3
11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.
12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,
13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
2 Timoteüs 2
13 Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen.
Toch spreekt de Schrift over oordeel na werken bij Zijn Wederkomst en eerste opstanding
Openbaringen 20
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.
--> Het oordeel geveld op basis van het wel of niet aanbidden van het beest.
Verderop het Laatste Oordeel naar werken!
12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.
Nog eens hier oordeel naar werken.
Matteus 25
32 En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
--> Bokken en schapen geschieden in het laatste oordeel, op basis van goede werken zoals uit de verzen erna blijkt.
Kortom, voor mij maakt de Schrift dan duidelijk dat er een Genade tijd is met Jezus Zijn Kruisoffer, tot de opname, daarna de grote verdrukking gevolgd door de Jezus Wederkomst als Koning der Joden om Israël te redden uit de grote verdrukking en de vijanden van Israël te vernietigen, zoals vele oudtestamentische profeten hebben geprofeteerd.
Wie dus niet de Genade van Christus aanneemt in de Genade tijd, zal alsnog op basis van de gedane werken worden geoordeeld.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie