Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 17:22:
[...]
Ben ik niet met je eens ook, sorry.
Niemand verlaat huis en haard alleen omdat iemand zo aardig is. Nee zoals ik het begrijp geloofden de Discipelen Jezus, maar begrepen ze niet veel van het Kruisoffer dat Hij kwam brengen.
--- Einde van citaat ---
Er was wat in hun harten gezaaid, ja. Maar wat nu precies?
Ja, men jubelde: ‘Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ (Joh 1:49)
Maar nog bij zijn Hemelvaart vroegen ze Hem:
‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ (Hand 1:6)
Is dat geloof in het Messiasschap van Jezus dan de basis geweest van hun behoudenis?? Of moeten we denken dat dat geloof van de Apostelen mettertijd gerijpt is? Uitgaande van b.v. een tekst als Joh 14:26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
En toch zegt Jezus tegen die "nog niet volledig gelovige leerlingen" van Hem (waarvan Petrus Hem nota bene nog verraden zou!!):
Joh 14:1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug.
Hij roept hen op (spoort hen aan) tot geloof en verzekert hen tegelijkertijd van een kamer in het huis van Zijn Vader!!!
Ook hier gaat het "nu al" en "nog niet" verwarrend hand in hand!!
Hendrik-NG:
quote:yvon777 schreef op 31 mei 2012 om 16:53:
[...]
Dat betwijfel ik
Er zijn drie getuigen het water en bloed en de Geest.
Het water van de doop in het uiterlijke (onze oude natuur begraven), de Geest in het geestelijk (die ons de Zijn wil wijst in het nieuwe leven)
en het bloed in de hemel (als teken dat er betaald is en wij vrijgesproken worden op grond van ons geloof in Hem die het offer heeft gebracht)
Het zit als een puzzeltje zo mooi in elkaar (L)
--- Einde van citaat ---
Tja... Die tekst is inderdaad een puzzel... Ik zou geen dogma's op durven baseren op die enkele tekst...
3 getuigen: water, bloed en Geest...
3 markeringspunten van het werk van Christus?
1) water
Mat 3:16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’
Het begin van het publieke optreden van de Messias werd gemarkeerd door een "bas kol"; een "hemelse stem" als getuige
2) bloed
Mat 12:38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.
Dood en opstanding ("het teken van Jona") als tweede hemels getuigenis m.b.t. het Messiasschap van Jezus.
3) Geest
Mat 3:11 Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur.
Hand 2:2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
Een derde hemels teken als bevestiging van de Waarheid: Deze Messias doopte inderdaad met de Heilige Geest!
Inderdaad: 3 belangrijke getuigenissen over de Zoon!
(NB: ik heb bij deze teksten ook wel eens aan doop, avondmaal en geestesgaven gedacht hoor... Is ook niet zo veel mis mee, denk ik... Maar, zoals ik al zei, je kan wel meer kanten op met deze tekst... Ik zou op het enkele vers geen leerstellingen durven baseren...!!)
Hendrik-NG:
quote:yvon777 schreef op 31 mei 2012 om 16:53:
[...]
de nieuwe bijbelvertaling heeft het zo vertaald, andere vertalinge waarin staat:
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende (sv)
Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen (NBG)
Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen (WV)
Trek eropuit en maak alle volken tot mijn leerlingen en doop ze (GNB)
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (HSV)
Leerlingen en discipelen zijn dus mensen die Hem volgen. Er staat niet omderwijs hen en doopt de mensen ook die niet onderwezen willen worden. Het geloof en de doop gaan samen.
Even een stom voorbeeld:
Iemand die timmerman wordt krijgt een overall aan en leert hem het vak uit te diepen naast de grondbeginselen die een beginnende timmerman weet.
Je doet niet een kind die nog geen idee heeft wat hij wil worden een overall aan zodat hij timmerman is, en dan later versteld staan dat hij architect is ondanks dat hij een overall aan heeft
Een overall maakt je geen timmerman, zo maakt een doop je geen volgeling. Je wordt volgeling van Jezus (gelovende Zijn woorden) en ontvangt hiervan het teken nl de doop.
--- Einde van citaat ---
Tja... Het mooie van God is dat Hij soms de baat voor de kost laat uitgaan... Genade heet dat, toch?? Geduld ("lankmoedigheid"...)
En het is "hard werken" voor Hem (als je dat van God kan zeggen!):
Werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt (!) zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen (Fil 2:12-13)
En ook voor de mens... Hier speelt ons gewoon een paradox parten. Dezelfde die Gomaristen en Arminianen elk naar een eigen uiterste consequentie heeft doen "blindstaren": onze redding is gewoon 100% Gods werk en 100% mensenwerk...!!
En daarom maakt het ook niet uit wanneer een mens gedoopt wordt. Want Christus heeft zijn offer al voor ons gebracht!! En daarom ligt er ook zo'n mooie basis voor de dooperkenning van alle christelijke denominaties onderling!! Er is maar één doop, één Heer, één geloof...
NB: dat "hen dopende" slaat toch echt op de opdracht om discipelen te maken...!! Al dopende maakte men volgelingen (al leert de praktijk dat enig onderwijs in de loop der tijd ook wel nuttig is... )
Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:33:
[...]
Maar die Genade gaat toch pas in nadat je aan een aantal voorwaarden hebt voldaan?
--- Einde van citaat ---
Oh? Hoe zegt Paulus het via de HSV? Rom 3:23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, 24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
"Om niet", dat is toch "kostenloos"? Gratis??
NBV: 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.
Geen voorwaarden vooraf, dus... Maar je moet de Aanbieder wel op Zijn Woord vertrouwen... "Fides", geloof/vertrouwen is hier letterlijk van levensbelang!!!
Maar de baat gaat hier voor de kost uit... Wat weer zo heerlijk onhollands is, dat ik het zelf ook bijna niet zou geloven!!!
itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 20:29:
[...]
Er was wat in hun harten gezaaid, ja. Maar wat nu precies?
Ja, men jubelde: ‘Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ (Joh 1:49)
--- Einde van citaat ---
Daaruit blijkt voldoende geloof in Jezus, maar geen begrip van het Kruisoffer en de reden waarom Hij deze bracht.
Dat blijkt ook dit:
Lucas 18
34 Zij begrepen echter niets van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen en zij begrepen niet wat er gezegd werdquote:Maar nog bij zijn Hemelvaart vroegen ze Hem:
‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ (Hand 1:6)
--- Einde van citaat ---
Dit is dus ook een boeiende vers
Want, Jezus ontkent niets, alleen m.b.t. de tijd zegt Hij dat alleen de Vader de tijd weet en het hen niet toekomt dit te weten.
Maar Hij ontkent niet dat Hij wederkomt naar de aarde om het Koninkrijk in Israël te herstellen. Datgene wat en waarom Jezus bij Zijn Wederkomst naar de aarde gaat doen. Het Koninkrijk in Israël herstellen als Messias.
De discipelen hadden dat dus juist begrepen, alleen begrepen ze niet dat het niet spoedig zou zijn. Ze meenden dat ze het nog zouden meemaken, Jezus Zijn Wederkomst als Messias.
quote:Is dat geloof in het Messiasschap van Jezus dan de basis geweest van hun behoudenis?? Of moeten we denken dat dat geloof van de Apostelen mettertijd gerijpt is? Uitgaande van b.v. een tekst als Joh 14:26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
--- Einde van citaat ---
Voor de Joden was het voldoende om Jezus als Messias te erkennen. Geen woord immers over Zijn Kruisoffer aannemen, over geloven dat Hij voor onze zonden zou sterven, tegen de Joden. Een Jood kon toen Jezus op aarde was al gered worden door Hem als Zoon van JHWH te erkennen.
quote:Joh 14:1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug.
--- Einde van citaat ---
Dit is mijns inziens een Belofte van de Opname van de Christenen.
Het geeft ook aan dat ware christenen die worden opgehaald bij de Opname door Jezus dus in de hemelse woningen bij de vader mogen leven.
Daarna komt pas de wederkomst van Jezus Christus naar Israël om Israël uit de verdrukking te redden. De 144.000 overlevenden (Opb 7&14), de opstanding van alle doden van volk Israël (Ezechiel 37) en vele andere profetieën uit OT die nu nog niet vervuld zijn maar Jezus dan zal vervullen.
quote:Hij roept hen op (spoort hen aan) tot geloof en verzekert hen tegelijkertijd van een kamer in het huis van Zijn Vader!!!
--- Einde van citaat ---
Volgens mij geldt dat voor al Zijn ware volgelingen die Hem aannemen, toch?
Niet alleen voor de discipelen. Want dan zouden 12 hemelse woningen voldoende geweest zijn ipv vele.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie