quote:
learsi schreef op 25 januari 2013 om 12:48:Hier komt het weer op neer in hoeverre je als christen gezag toekent aan G-d Zijn Woord in de Schrift en in hoezeer je als christen vertrouwt op G-d dat hij ons Zijn Woord letterlijk in hun gedachten heeft gelegd door de Heilige Geest aan de schrijvers.
Wil jij beweren dat ik dingen anders zie "omdat ik minder of geen gezag aan Gods woord zou toekennen dan jij"?
quote:
Zacharia 12:
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
--> Is nog niet geschied ! G'd heeft de heidenvolken die tegen Israël oprukken nog niet weggevaagd.
Goed lezen. Er staat
niet dat God volken
zal wegvagen, maar dat Hij volken
zal willen wegvagen.
Hoe weet jij dat God dit nog niet heeft gewild?
quote:
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
--> Niet alle inwoners van Israël hebben Jezus gezien met Zijn wonden. Slechts een paar Discipelen en zeker niet heel Israël en Jeruzalem. Dit moet dus nog geschieden.
Ook is heel Israël nog niet in rouw gegaan vanwege het zien van de wonden van Jezus.
Als ik o.a. Johannes 19:36-37 lees, lees ik dat dit wel degelijk is gebeurd.
"Want deze dingen zijn geschied, opdat de Schrift vervuld worde: Geen been van Hem zal verbroken worden.
En wederom zegt een andere Schrift: Zij zullen zien, in Welken zij gestoken hebben."En wat betreft de uitstorting van de Geest:
Er staat hier "het huis van David en de inwoners van Jeruzalem".
Er staat
niet "alle Joden", of "heel Israël".
En als je het verhaal van de uitstorting van de Geest leest, zie je dat iedereen in Jeruzalem die uitstorting heeft
gemerkt.
En als je het dan nog heel letterlijk wil lezen: er staat dat God de Geest over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitstort.
Er staat
niet dat de Geest wordt uitgestort over
alle leden van het huis van David afzonderlijk, en ook niet over
alle inwoners van Jeruzalem ieder afzonderlijk.
Dan lees jij
meer in de tekst dan er staat.
En: in Handelingen 2 staat dat er Joden uit
alle volken daarbij aanwezig waren.
quote:
Kortom, dit kan nog niet geschied zijn.
Aannemen dat dit bij de Opstanding heeft plaatsgevonden is dus onjuist en een voorbeeld van subtiele vervangingstheologie. Het onrechtmatig toe-eigenen van verzen voor Israël door de christenkerk.
Zelfs als ik gelijk heb en deze zaken ten tijde van Jezus zijn gebeurd (en gezien de door mij ondertussen aangegeven argumenten en teksten ben ik daar ondertussen vrij zeker van), heb ik nergens beweerd dat ik hiermee de vervangingstheorie wil bewijzen.
Dat kan ook niet, want (en laat ik dat nu hier ook nog maar eens nadrukkelijk herhalen): Ik geloof namelijk dat de vervangingstheorie onbijbels is.
Jij bent weer bezig om ideeën aan mijn vragen en opmerkingen toe te voegen, en mij op die toevoegingen af te serveren.
Kortom, dit is al wel geschied.
Aannemen dat dit niet bij de Opstanding heeft plaatsgevonden is dus onjuist en een voorbeeld van het aan de kant zetten van Gods woord als het niet in jouw denkbeelden past.
quote:
Ezechiel 37
Kan ik kort over zijn.
Is nog niet geschied, want G-d heeft nog niet alle dode beenderen opgewekt uit de dood. Deze massale opstanding in Israël heeft nog niet plaatsgevonden.
Dus kan men het alleen uitleggen als zijnde uitgekomen door deze profetie te vergeestelijken en de massale opstanding tot leven door G-d van de dode beenderen van heel Israël, niet letterlijk te nemen, maar figuurlijk.
Voor de zoveelste keer: goed lezen.
Ik zeg nergens dat dit al is gebeurd, geschied, uitgekomen.
Ik zeg zelfs:
"En in hoofdstuk 37 lijkt het te gaan om iets wat gebeuren zal aan het einde der tijden: opstanding van de doden. ..."Ik stelde een vraag.
Dit zou volgens mij juist
wel gebeuren aan het einde der tijden.
Maar dan vind ik de bijbel onduidelijk, omdat in Ezechiël staat dat het volk hierna weer in het land Kanaän gaat wonen, terwijl bijv. de tekst in 1 Thess. 4 volgens jou wijst op een Jezus tegemoet gaan en met hem in de hemel zijn.
Ik stelde alleen deze vraag, waar je ondertussen niet op reageert.
Ik was niets aan het uitleggen inzake deze tekst,
Ik was niets aan het vergeestelijken.
Hou op met dergelijk onzin-retoriek.
quote:
Maar waarom geloven we als christen wel in de letterlijke opstanding van Jezus Christus uit de dood en zelfs in onze eigen opstanding bij de opname, maar NIET van alle Joden in heel Israël? Wie kan mij dat uitleggen waarom wij christenen hier zo met 2 maten meten? Is ons geloof en vertrouwen misschien niet sterk genoeg om te geloven dat G-d alle generaties uit heel Israël uit de dood kan opwekken?
off-topic, maar vooruit. (Als je hierop wil doorgaan, start dan even een nieuwe thread.)
Over opstanding van de doden en alles wat daarbij hoort, wordt heel verschillend gedacht onder christenen. En ik hoor inderdaad ook vaak beelden en ideeën waarvan ik wel bijna zeker weet dat die niet overeenstemmen met de bijbel.
Maar voor mijzelf sprekend:
Ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk
iedereen zal opstaan.
Zelfs het dodenrijk zal immers zijn doden opgeven staat er in Openbaring.
Maar die opstanding is niet voor iedereen een opstanding ten eeuwigen leven.
En ook niet voor
alle Joden ten eeuwigen leven.