quote:
Weet je Riemer, ik had een flink aantal verzen uit de bijbel klaarstaan voor je, maar toen zag ik in dit of een ander topic, dat je een aangedragen vers door Grondig Christelijk nog ter zijde schoof, ondanks dat het er niet duidelijker in kon staan. Het valt of staat alles met het gezag dat we als christen wel of niet aan Zijn Woord geven. Jij denkt daar duidelijk geheel anders over dan ik, waardoor het zinloos is voor mij om bewijzen uit de Schrift aan te dragen. Want je geeft blijkt van het feit dat je het Woord niet het volle gezag geeft die het in mijn ogen en op basis van wat de bijbel er zelf over zegt, heeft.
Voor mij is andere bronnen buiten de bijbel het gelijke gezag geven dan Schrift het begin van (een vorm van) afval. het opent in ieder geval de deur ernaartoe.
Om en vergelijking te maken.
Ik denk bewijzen te hebben met een film waarin te zien is dat meneer Achmed of wie dan ook bij mij heeft ingebroken. Maar als ik een rechter tref die en film opname niet erkent als bewijs, dan kan ik geen bewijs aandragen, ook al heb ik het wel.
Een aantal van de voorbeelden dan:
2 Timoteüs 316 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
-->Hier zegt G'd niet: Heel de Schrift en de wetenschap zijn nuttig om .....
-->Nee over wetenschap zegt G'd zelfs !
1 Timoteüs 620 O Timótheüs, bewaar het pand utoebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap;Handelingen 1711 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de --Schriften om te zien of die dingen zo waren.-->Ze onderzochten de Schrift om te zien of de dingen waren en niet allerlei andere bronnen worden hier vermeld om dat doel te bereiken.
Romeinen 31 Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2 Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.--> Waarom zou het nodig zijn om de Schrift toe te vertrouwen aan de Joden? Als het allemaal niet zo nauw kwam? Om te voorkomen dat het gewijzigd en dus verminkt zou worden.
-->Waarom zou G'd de vader zo streng zijn om Zijn Woord te bewaren en niet te wijzigen? Waarom zou Hij dat straffen als er niet een hoog Gezag op lag?
Spreuken 305 Ieder woord van God is gelouterd, Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
6 Voeg niets toe aan Zijn woorden, anders zal Hij u straffen, omdat u een leugenaar zou blijken te zijn.Deuteronomium 4:22 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.Dit is een kleine greep uit de verzen die mij het vertrouwen geven dat ik gelijk heb als ik zeg dat het Woord van G'd in de Schrift het allerhoogste gezag heeft !
Maar ik vrees dat mijn inspanningen voor niets zullen zijn bij jou.

quote:
Ik heb nergens geroepen dat je zondigt toch? Het is niet aan mij om daar iets over te zeggen namelijk.
Daar ging dit ook niet over, maar hierover zijn we het eens.
quote:
Onontkoombaar feit.... Een aanname voor jou bedoel je
Evangelisch en niet vrijzinnig kunnen we in een andere draad best over praten. Ik zie namelijk heel veel vrijzinnigheid in die richting. Maar dat is hier offtopic.
We zien toch een trend door de laatste 10-20 jaren dat vele kerken steeds vrijzinniger worden en dus veel lichter omgaan met de Schrift en dus het Gezag van G'd Zijn Woord in twijfel trekken, al dan niet door afsplitsingen?
Wat ik gezien heb bij evangelische kerken (niet te verwarren met de vol evangelischen) is dat ze juist het Woord heel erg letterlijk nemen, daarom ook evangelische kerk, terug naar het evangelie zoals het in de bijbel staat ipv hoe het in de kerkleer staat beschreven.
Maar het is inderdaad off topic en een discussie hierover vergt eerst om een definitie te stellen aan de onderwerpen als evangelisch/vol-evangelisch, gezag van het Woord van G'd, vrijzinnigheid etc.
Het is gewoon mijn mening en daarover hoeven we het ook niet eens te zijn.