Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 79261 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #450 Gepost op: oktober 27, 2012, 09:44:18 pm »
Learsi en Riemer Lap:
De links kan ik wel op kijken, maar wat is eigenlijk het doel waarvoor ik deze links krijg?
Dan weet ik ook wat de bedoeling ervan is.
Verder: Ja, ik zal vast een prachtmens zijn, maar ja.

Weet je: als God mij zo direct zou aanspreken zoals tot die vrouw, volgens mij zou ik dan een beste preek van Hem krijgen.
Te gelijk weet ik wel wat hij er van vind: dat wat wij verkeerd doen, daar tillen wij enorm zwaar aan. Maar Hij ziet het als puur zinloos tijdverdrijf om snel te vergeten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #451 Gepost op: oktober 27, 2012, 09:56:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2012 om 21:44:
Learsi en Riemer Lap:
De links kan ik wel op kijken, maar wat is eigenlijk het doel waarvoor ik deze links krijg?

Weet je: als God mij zo direct zou aanspreken zoals tot die vrouw, volgens mij zou ik dan een beste preek van Hem krijgen.
Te gelijk weet ik wel wat hij er van vind: dat wat wij verkeerd doen, daar tillen wij enorm zwaar aan. Maar Hij ziet het als puur zinloos tijdverdrijf om snel te vergeten.

Misschien helemaal geen preek maar een aai over je bol :)
Of Zijn armen liefdevol om jou heen slaan (psalm 103).
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #452 Gepost op: oktober 27, 2012, 10:47:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2012 om 18:14:
De regels ben ik heel duidelijk in: het kan niet.
Als ik in Noord Korea woon of in Iran, dan kan ik niet op de zaterdag of de zondag een rustdag houden.

Het probleem zit niet in de regels, maar in het willen kunnen naleven ervan, De regels zijn niet fout. Ook als je in Korea of Iran een rustdag in je hart wilt houden, kan dat alleen als er een norm is om een rustdag te houden.

En dan nog: Waarom zou je een rustdag niet kunnen houden als de overheid niet meewerkt? Dan geef je toch juist aan dat God niet de hoogste Macht is in jouw leven? Stelje nu voor dat de overheid zou bepalen dat iedereen die de rustdag openlijk houdt wordt gedood. Is dat dan een zaak waarvan God zegt: nu treed ik wel terug; ik begrijp dat je leven meer waard is dan mijn Eer? Zou hij vinden dat je het moet vieren in je hart; en als je moet buigen voor aardse machten om Zijn Naam, dat het je zij vergeven? Is dat wat we geleerd hebben van het prachtige verhaal van Daniël en zijn vrienden in de vurige oven? Was dat dan een verhaal alleen voor de joden? Wat is er dan overgebleven van de gedachte dat we al van Jezus zijn en dat we alleen uit de Heilige Geest willen leven? Wat is er dan overgebeleven van het laten zien aan deze wereld dat wij niet van deze wereld zijn en een verlossing kennen die niet meer rekent met de aardse beklemmingen?

quote:

De rustdag leeft dan ook in je hart. Wat de omgeving ook van je vraagt, Gods vrede woont in Jezus en Jezus is jouw leven gaan beheersen sinds je doop in de Heilige Geest. Als je niet door de doop met de Heilige Geest Jezus in jouw leven laat werken, dan ben je een vreemdelijk voor Jezus en een vreemdeling van God. Hij hoort immers in zijn tempel te wonen en dat is je hart. Daar vindt dan ook de sabbath plaats, al moet je werken van de communisten, de kapitalisten van het westen en de moslims, die vrede van Jezus Christus die Jezus ons kwam geven (niet gelijk de vrede van de wereld, maar Zijn vrede), die neemt niemand jou af.

Als wij van God zijn, kan niets ons meer van Hem scheiden. Maar juist als wij van God zijn, zullen wij ook alleen aan Hem verantwoording afleggen voor onze daden. Dus we zullen ook verantwoording afleggen voor het waarom van ons verstoppen van Gods naam en het minder achten van Zijn eer dan onze eigen paar armzalige daagjes dat wij hier mogen rondlopen. Waarom lopen wij hier rond? Was dat voor het hier rondlopen en het eigen leven? Dat leven was toch gekruisigd in Christus? Waarom leven we dan al niet alsof het Koninkrijk voor ons is aangebroken? Wij zijn gered. En het enige dat ons leven hier meer zin geeft dan boven, is dat er nog meer zielen gered mogen worden. Ja, en ook: dat wij aan God kunnen laten zien dat wij in de Kracht van de Heilige Geest juist in onze ellende toch willen en kunnen kiezen voor Hem en Hem alleen wilen dienen, en Christus alleen willen volgen. Ook als wij het niet kunnen en onze wil gebrekkig is: we willen het wel.

Maar als wij in die eer en in die roeping en in die strijd toch niet ertoe kunnen komen om God alle eer en heerlijkheid te geven, dan is er toch de redding in Christus. Maar die redding geldt voor de armen van geest. Dat zijn degenen die echt wel willen, maar het niet kunnen opbrengen. De intentie kleurt het geloof, en het geloof doet werken en wonderen die wij niet uit onszelf kunnen.

Het gaat er dus niet om of iets wettisch is of niet. Nee, maar het gaat erom dat als wij iets bestemmen voor God, dat het dan ook het beste en heerlijkste is. En het gaat erom dat wij iets bestemmen voor God. Alles hoeft niet. Maar doe je dat wel dan is dat uit het geloof. Want wettische regels helpen niemand. Wettische regels maken dat God eer krijgt in het vlees. Maar God zoekt de eer in het hart. Je raakt dus echt wel een kern. Maar wat je mist is dat het ook naar buiten moet komen, tegen alle wereldse en vleselijke regels en verplichtingen in. En dan is het inderdaad zo dat iemand een rustdag in het geweten in het hart kan hebben terwijl hij er feitelijk niet de ruimte voor krijgt. Dat is een zaak van het hart en van God. Niemand anders kan daartussen komen. Echter: als het in het geweten gehouden wordt is het dus wel een klaarblijkelijke norm. Want zonder norm is er geen geweten en geen besef van ellende c.q. eerbiedbrenging. Dus resteert de slotsom in de vraag:
Geldt het sabatsgebod als goddelijk gebod?

Het sabbatsgebod is een groot gebod. De eer van God is een grote eer en een hoge heiligheid. Ik wil je sabbat niet zegt God in Jesaja 1:13. Is dat dan omdat God geen sabbat vraagt? Nee, het is omdat de ongerechtigheid van het volk zich niet verdraagt met sabbatviering. God vraagt dus om heiliging van het hart en heiliging van het leven en een rechtvaardige wandel alvorens we de sabbat mogen vieren. Zelfs op de sabbat zegt Jesaja in Jesaja 56:2. Een verband tussen ongerechtigheid en de sabbat. Het gaat niet samen. De sabbat is dus (op een bepaalde manier)inderdaad van alle dagen. De dag des Heeren kan geestelijk elke dag ontheiligd worden. Want zij gaat erover dat er een ordening is van werken en vruchten plukken, en van eer brengen aan God en andere dingen doen. En dat geldt des temeer voor wie ook alle dagen sabbat wil vieren. Wie meer heeft gekregen, die zal ook meer mogen geven. Maar nu is dus voor jou de vraag: heb je nu elke dag een sabbat of heb je helemaal geen sabbat? Want als je elke dag een sabbat hebt, dan zul je elke dag de aardse machten tarten en Godsdienstige activiteiten ontplooien die jou tot vijand maken van de wereld en van hen die over je gesteld zijn. Want de sabbat is een bestemming en reservering geheel voor God.

quote:

Die vrede leeft er ook in de katholieke vrouw van de trein. Rooms Katholieken gaan heel anders om met de zondag dan de reformatorischen overigens.
De rooms katholieken erkennen niet de bijbel als gezaghebbend, voor zover het niet in kerkelijke leer tot uitdrukking is gebracht. Dus zij erkennen de bijbel ook niet niet voor zover de kerkelijke leer iets anders leert dan er in de bijbel staat.

quote:

Gaitema schreef:
Maar goed, mij maakt het niet uit. Iedereen mag in vrijheid God zo dienen, zoals Hij hem het beste denkt te dienen.
Tuurlijk maakt het jou wel wat uit. Want het maakt Christus wat uit. De vrijheid om te doen wat goed is in eigen ogen is er niet. De bijbel is ons richtsnoer en onze leidraad. Het is wat God ons te zeggen heeft. God ongehoorzaam zijn mag niet. De enige vrijheid die wij anderen mogen geven, is dat wij hen als persoon niet zullen veroordelen en vonnissen, maar dat God dat zelf zal doen. Maar als wij niet de woorden van God brengen, is het onze schuld en onze molensteen dat de ongelovige of zondaar niet tot God kan komen, of niet voldoende zicht op God kan krijgen. De liefde kent veel gezichten; maar het Woord van God toont hetzelfde gezicht aan eenieder. Dwing ze om in te gaan is dus ook een regel van zelfbehoud. En tegelijk is de boodschap dat als iemand het alleen maar doet uit eigenwaan of uit plicht of uit gehoorzaamheid, dat hij dan een tekort aan liefde heeft. En heeft hij wel de liefde dan zal hij op die liefde worden beoordeeld. Maar geenszins zal hij die liefde aanwenden om van Gods Woord en Christus weg af te wijken. De liefde doet hem dat niet willen. En de wet tuchtigt zijn gebrekkige wil tot maning en groei in de liefde. De gelovige heeft de wet lief omdat hij daarin God leert kennen. Niet om de wet als hoogste doel, maar om de liefde waarvan de wet getuigt.

quote:

Ik geloof echter en heb ervaren dat je het sabbathgebod onmogelijk kan praktiseren.
Gelijk heb je in elk geval in de kern, dat niemand ook maar één gebod kan houden. Maar zou je het daarom ook niet eens willen willen? De sabbat houden is volgens Jesaja 58:13 het niet doen van wat je zelf wilt, maar deze dag voor God te heiligen, en Hem door deze dag te eren als maker en schepper, en geen eigen werkzaamheden en dingen te doen, maar alleen priesterwerken of andere werken van God en in niets de eigen lust te volgen of te zoeken. Voel je waarover dit gaat? Het gaat niet over ons; maar over een ander type betere mens. Een beetje veel van het goede voor ons. Hoe zouden wij daarvan nu een hogere norm kunnen brengen, zonder zelfs in het minste van deze wet, iets positiefs terecht kunnen brengen???

quote:

Jes.66:22 Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.  En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van den enen sabbat tot den anderen, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.

Vraag: is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde reeds aangebroken?
Zo nee, waarom wordt dan de hemel voorgesteld als de plaats van alle dagen sabbat? En als we vinden dat hieruit blijkt dat de sabbatten van alledag zijn, wat leren wij dan hiervan over de viering voor alledags-sabattisten?

quote:

Gaitema schreef:
Bij leven naar de wet blijf ik denken:
als Jezus in jou leeft en één met je is, hoe kan je dan iets doen wat God niet wil?

Goed voorbeeld; misschien een anecdotisch voorbeeld? Dit is volgens mij namelijk precies een vol-evangelische gedachte.
Waarom, als er in Christus geen zonden zijn, spreekt Paulus toch steeds die arme Christenen aan met allerlei vermaningen en lastige regels en onderricht? Zou God niet Zelf beter weten wat Hij vraagt aan Zichzelf en Zijn Eigen Geest in een bepaald mens, dan een ander mens? Geloven is niet een gearriveerdheid in de sabbatsrust, maar het begin van een lange reis naar het leven in de Rust voor het aangezicht van God.

quote:

Daarmee vervul je de wet. Hoe kan je uit dankbaarheid dan nog Jezus dienen? Als hij zelf immers in jou aan het werk is?
Hoe kan jij iets doen, als Hij het in jou doet?
Dat is genade. Jij kan Hem niets uit dankbaarheid doen (dat is inderdaad gereformeerd), Hij doet het uit genade.
Alleen jullie doen het wel samen.
Samen vervul je de wet van de Heilige Geest.
Samen leef je naar de Geest van de wetten en de profeten.
Samen breng je God die Liefde is onder de mensen.
Doe het werk voor je baas, alsof je het voor de Heer doet.

Theologie leidt soms tot gordiaanse knopen. Teleurstelling of verlies van vertrouwen in een ander kan soms een knoop veroorzaken. Jammer, want het zijn niet bij uitstek degenen die de knopen ontwarren die de wereld zullen beërven. Het is goed gereformeerd om in alles de Hand van God te zien. Maar het luistert nauw. Of het uit dankbaarheid is of uit genade door God gewerkt, het resultaat is dat God Zijn Eer wordt bevestigd. Jezus is in jou aan het werk. En vergis je niet: de satan wil juist dan graag een stukje van jou. Jezus zegt over Petrus, dat hij door de satan zeer begeerd is geweest.

1 Kor.10 spreekt over de dankzegging van de mens voor de gemeenschap (hetzelfde als één zijn) die hij heeft met Christus. En dat wie meent te staan moet toezien niet te vallen. Dat gaat niet altijd over boze dingen van duidelijke komaf, maar vaak juist over geraffineerde netten en beperkingen bij onszelf of bij degenen met wie wij spreken. Op geen enkele manier mogen wij gemeenschap hebben met de satan. Dat is hetzelfde als in alles gemeenschap zoeken met Christus. Maar het is wel een actie en een zoeken en een strijd. En daarbij  mogen wij God niet tergen en menen sterker te kunnen zijn dan God, zo eindigt Paulus dit stukje in vers 23. Lijkt mij duidelijk een zaak van de mens die actief het een en ander te doen heeft.

Maar wel uit Gods genade en in dankbaarheid en in het vertrouwen van het geloof.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2012, 11:03:33 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #453 Gepost op: oktober 27, 2012, 11:14:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2012 om 21:23:
Maar verder trek ik me uit dit topiq terug, aangezien ik op deze onderwerpen niet gereformeerd kan reageren en dat is wel wat er hier verwacht wordt.

Echter wil ik één ding wel kwijt.
Zelf vind ik iemand die een reformatorische theologische visie heeft op het leven okee. Ik moet zelfs zeggen, zoals Learsi vol overgave er in gaat ook wel een voorbeeld. Niet dat we het nu altijd met elkaar eens zijn, maar de kracht die hij er uit haalt is iets weervan ik automatisch denk: "ik mag wel er anders tegen aan kijken, maar het is duidelijk dat ik zondiger ben dan hem."
Ik zie iemand die God net zo ervaard op bepaalde momenten, maar ondanks de verschillen is hij dichter bij God dan ik en dat maakt me wel jaloers.
Al had ik de kennis en de wijsheid, maar ik had die liefde niet:
ik was niets.
Die liefde tot God is bij mij zeker wel aanwezig, maar ik weet wat er tussen Hem en mij in staat. Hij wil me beter leren kennen, maar ik ben te bang om Hem te ontmoeten.
Jes. 40:6 Een stem zegt: Roep! En hij zegt: Wat zal ik roepen?
Alle vlees is gras, en al zijn goedertierenheid als een bloem des velds.
Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras. Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

O Sion, gij verkondigster van goede boodschap, klim op een hogen berg; o Jeruzalem, gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #454 Gepost op: oktober 28, 2012, 12:10:10 am »

quote:

gaitema schreef op 27 oktober 2012 om 21:44:
Learsi en Riemer Lap:

Bijvoorbeeld voor dit stukje dat erin stond:

Het soevereine gezag van de Schrift
'Een Evangelische omgang met de Bijbel houdt in dat zij wordt genomen zoals ze van zichzelf getuigt in 2 Timoteüs 3:16-17[3], “Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig om…”. Strikt genomen alleen van toepassing op het Oude Testament, werd toch al snel duidelijk dat ook aan het Nieuwe Testament vergelijkbaar gezag moest worden toegekend. De Schrift is van God ingegeven, geïnspireerd door de Heilige Geest. Daardoor heeft de Schrift goddelijk gezag als Woord van God en als norm voor verleden, heden en toekomst. Met deze schriftvisie neemt de Evangelische Beweging duidelijk afstand van allerlei alternatieve visies volgens welke de Schrift een feilbaar menselijk religieus document zou zijn, of slechts gedeeltelijk van God ingegeven.'
In zijn bijbelgebruik is het evangelisch christendom orthodox-protestant. In tegen stelling tot andere orthodox-protestantse stromingen, zoals de orthodox-gereformeerden, heeft men echter veel minder moeite met modernere bijbelvertalingen en wordt het gebruik van verschillende vertalingen meer gestimuleerd.

En dit laatste punt bij de kerk uit Zwijndrecht.

Met grote nadruk stellen wij: Het woord van God heeft absoluut gezag boven welke belijdenis dan ook!

En in de link "Wie denken evangelischen wel niet dat ze zijn" is de enorme verscheidenheid binnen evangelische gemeenten te zien.

Dat waren dus mijn beweegredenen om je de linken te geven.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #455 Gepost op: oktober 28, 2012, 12:14:13 am »
Ik denk dat Gaitema meer besef van Genade heeft dan de hele site van Zwijndrecht uitademt....
Je kunt een wereld aan linken aandragen (www.toetsalles.nl vind ik een aanrader als het gaat om de evangelische kringen) maar daar help je iemand niet mee vrees ik.

Maar: ook ik wil me verder niet vermoeien met deze draad. Het gaat nergens over, leidt nergens toe dus zal het wel nutteloos zijn.
Dé ultieme gereformeerd vrijgemaakte identiteit bestaat niet.
Net zo goed als de evangelische identiteit niet bestaat.
Identiteit is namelijk tijd en plaats gebonden.
Klaar. volgend onderwerp?
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2012, 12:24:10 am door Riemer Lap »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #456 Gepost op: oktober 28, 2012, 01:08:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2012 om 00:14:
Ik denk dat Gaitema meer besef van Genade heeft dan de hele site van Zwijndrecht uitademt....

Jij vergelijkt nu een persoon met een website?

Neem dan eens de moeite en bekijk op Family 7 een aantal van hun dienst om te zien of ze inderdaad weinig besef van Genade hebben. Doorgaans is dat besef er binnen de evangelische kringen juist heel goed. Iets waar ik binnen mijn eigen kerk vaak op heb moeten wijzen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #457 Gepost op: oktober 28, 2012, 02:08:09 am »

quote:

small brother schreef op 27 oktober 2012 om 23:14:
[...]

Jes. 40:6 Een stem zegt: Roep! En hij zegt: Wat zal ik roepen?
Alle vlees is gras, en al zijn goedertierenheid als een bloem des velds.
Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras. Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

O Sion, gij verkondigster van goede boodschap, klim op een hogen berg; o Jeruzalem, gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!

Ja, we zijn gras en dat accepteer ik niet van mijzelf. Hoe kan een hoer van zichzelf accepteren dat het een hoer is? zo is het hoe God naar ons kijkt. Ja Hij is goed en genadig, maar des te zwaarder maakt dat mijn strijd.
Hoe kan ik een ontrouwe hoer zijn, terwijl de bruidegom VOLMAAKT is???
Dat maakt mijn schaamte alleen maar erger.
Wat heb ik het getroffen, zo'n Man, ik ben een hoer. Ik heb me uitgekleed en ben naakt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #458 Gepost op: oktober 28, 2012, 02:13:02 am »

quote:

learsi schreef op 28 oktober 2012 om 00:10:
[...]

Bijvoorbeeld voor dit stukje dat erin stond:

Het soevereine gezag van de Schrift
'Een Evangelische omgang met de Bijbel houdt in dat zij wordt genomen zoals ze van zichzelf getuigt in 2 Timoteüs 3:16-17[3], “Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig om…”. Strikt genomen alleen van toepassing op het Oude Testament, werd toch al snel duidelijk dat ook aan het Nieuwe Testament vergelijkbaar gezag moest worden toegekend. De Schrift is van God ingegeven, geïnspireerd door de Heilige Geest. Daardoor heeft de Schrift goddelijk gezag als Woord van God en als norm voor verleden, heden en toekomst. Met deze schriftvisie neemt de Evangelische Beweging duidelijk afstand van allerlei alternatieve visies volgens welke de Schrift een feilbaar menselijk religieus document zou zijn, of slechts gedeeltelijk van God ingegeven.'
In zijn bijbelgebruik is het evangelisch christendom orthodox-protestant. In tegen stelling tot andere orthodox-protestantse stromingen, zoals de orthodox-gereformeerden, heeft men echter veel minder moeite met modernere bijbelvertalingen en wordt het gebruik van verschillende vertalingen meer gestimuleerd.

En dit laatste punt bij de kerk uit Zwijndrecht.

Met grote nadruk stellen wij: Het woord van God heeft absoluut gezag boven welke belijdenis dan ook!

En in de link "Wie denken evangelischen wel niet dat ze zijn" is de enorme verscheidenheid binnen evangelische gemeenten te zien.

Dat waren dus mijn beweegredenen om je de linken te geven.
Dank voor de toelichting. Ik zal het doorlezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #459 Gepost op: oktober 28, 2012, 02:14:39 am »

quote:

Je kunt een wereld aan linken aandragen (www.toetsalles.nl vind ik een aanrader als het gaat om de evangelische kringen) maar daar help je iemand niet mee vrees ik.

Maar: ook ik wil me verder niet vermoeien met deze draad. Het gaat nergens over, leidt nergens toe dus zal het wel nutteloos zijn.

Dat ben ik met je eens.
Je hebt met mensen van doen en elk mens die zich christen noemt staat er persoonlijk in.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #460 Gepost op: oktober 28, 2012, 02:21:30 am »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 02:08:
[...]

Ja, we zijn gras en dat accepteer ik niet van mijzelf. Hoe kan een hoer van zichzelf accepteren dat het een hoer is? zo is het hoe God naar ons kijkt. Ja Hij is goed en genadig, maar des te zwaarder maakt dat mijn strijd.
Wat heb ik het getroffen, zo'n Man, ik ben een hoer. Ik heb me uitgekleed en ben naakt.

Maar ik geloof dat een hoer kan stoppen met de praktijken, al zal ze strijd hebben met haar begeertes. Die begeertes zal het vlees doen ontbranden, maar door de liefde van haar MAN zal ze dat steeds meer kunnen beheersen en zal ze een afkeer krijgen van haar eigen dwaze praktijken, die ze verrichtte en haar zwakke begeerlijke momenten als ze een man ziet voorbij komen (een afgod zoals geld en materie en populariteit, de gunst van andere mensen, je eigen ubermenschelijke gedrag soms ten aanzien van anderen, gestaar naar het uiterlijke en het voortreffelijke) waarin ze het niet kan laten hem na te staren met hartstochtelijke verlangens en fantasiën. Ze krijgt er een afkeer van en beseft dat ze haar eigen vijand is geworden.
Bewust van haar zwakte verlangt ze iets nieuws:
Laat me zijn zoals Hem!

Het is koud en het vriest.
Ik ben ijs.
Warm is HIJ
Liefde

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #461 Gepost op: oktober 28, 2012, 11:48:43 am »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 02:21:

Maar ik geloof dat een hoer kan stoppen met de praktijken, al zal ze strijd hebben met haar begeertes. Die begeertes zal het vlees doen ontbranden, maar door de liefde van haar MAN zal ze dat steeds meer kunnen beheersen en zal ze een afkeer krijgen van haar eigen dwaze praktijken, die ze verrichtte en haar zwakke begeerlijke momenten als ze een man ziet voorbij komen (een afgod zoals geld en materie en populariteit, de gunst van andere mensen, je eigen ubermenschelijke gedrag soms ten aanzien van anderen, gestaar naar het uiterlijke en het voortreffelijke) waarin ze het niet kan laten hem na te staren met hartstochtelijke verlangens en fantasiën. Ze krijgt er een afkeer van en beseft dat ze haar eigen vijand is geworden.
Bewust van haar zwakte verlangt ze iets nieuws:
Laat me zijn zoals Hem!

Het is koud en het vriest.
Ik ben ijs.
Warm is HIJ
Liefde
Deze zin die je schrijft: "maar door de liefde van haar MAN zal ze dat steeds meer kunnen beheersen " is waarheid. Als je de liefde van Jezus toelaat en je aan Hem overgeeft zul je overwinning op zonden en zondige verlangens ontvangen. Strijden tegen zonden maakt een mens moe en laat hem voelen een mislukkeling te zijn.

Je hart vullen met Hem, Jezus, zijn liefde, zijn Woord, zijn Geest, maakt dat er steeds minder plaats in je hart is voor verkeerde gedachten en verlangens. Je strijd bestaat uit het je voortdurend uitstrekken naar Christus. Al je gedachten en verlangens met Hem bespreken. Dan zal Hij woning in je maken. Zijn warmte in jou!

Psalm 37:5 Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken;

Niet jouw strijd brengt de overwinning maar zijn inwonende liefde. Dat is de enige weg om staande te blijven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #462 Gepost op: oktober 28, 2012, 11:50:46 am »

quote:

Helemaal mee eens. Laten we onze identiteit ontlenen aan Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #463 Gepost op: oktober 28, 2012, 12:02:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 02:14:
[...]

Dat ben ik met je eens.
Je hebt met mensen van doen en elk mens die zich christen noemt staat er persoonlijk in.
Waarin gaitema, het boek des levens?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #464 Gepost op: oktober 28, 2012, 12:07:22 pm »
Gaitema:

quote:

Maar ik geloof dat een hoer kan stoppen met de praktijken, al zal ze strijd hebben met haar begeertes. Die begeertes zal het vlees doen ontbranden, maar door de liefde van haar MAN zal ze dat steeds meer kunnen beheersen en zal ze een afkeer krijgen van haar eigen dwaze praktijken,
Adinomus

quote:

Deze zin die je schrijft: "maar door de liefde van haar MAN zal ze dat steeds meer kunnen beheersen " is waarheid. Als je de liefde van Jezus toelaat en je aan Hem overgeeft zul je overwinning op zonden en zondige verlangens ontvangen. Strijden tegen zonden maakt een mens moe en laat hem voelen een mislukkeling te zijn.
Is dit niet het verlangen welke de Heilige Geest in ons legt om niet (meer) te zondigen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #465 Gepost op: oktober 28, 2012, 01:30:31 pm »
Dat verlangen is het.
Met de mensen die persoonlijk er in staan bedoel ik echt dat elk mens uniek is en uniek denkt. Ergens in de bijbel staat dat aan Jezus door een apostel gevraagd wordt hoe het zal gaan met een ander apostel, waarin Hij zegt dat het niet zijn zaak is.
We maken ons dus vaak druk over de overtuiging van andere christenen, maar dat is niet onze zaak. Het gaat om de relatie die je zelf hebt ten aanzien van Jezus.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #466 Gepost op: oktober 28, 2012, 01:33:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 28 oktober 2012 om 11:48:
[...]

Je hart vullen met Hem, Jezus, zijn liefde, zijn Woord, zijn Geest, maakt dat er steeds minder plaats in je hart is voor verkeerde gedachten en verlangens. Je strijd bestaat uit het je voortdurend uitstrekken naar Christus. Al je gedachten en verlangens met Hem bespreken. Dan zal Hij woning in je maken. Zijn warmte in jou!

Psalm 37:5 Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken;

Niet jouw strijd brengt de overwinning maar zijn inwonende liefde. Dat is de enige weg om staande te blijven.

Daar heb je gelijk in. Toch moet ik dan eerlijk van mijzelf zeggen dat het verlangen er vaak wel is, maar de praktijk blijft altijd wat achter.
Het is dan ook een bewustzijn dat we maar iets proeven van de Hemelse Heerlijkheid van straks.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #467 Gepost op: oktober 28, 2012, 05:53:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2012 om 02:08:

10 Ziet, de Heere HEERE zal komen tegen den sterke, en Zijn arm zal heersen; ziet, Zijn loon is bij Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht. Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

27 Waarom zegt gij dan, o Jakob! en spreekt, o Israël! mijn weg is voor den HEERE verborgen, en mijn recht gaat van mijn God voorbij?
Weet gij het niet? Hebt gij niet gehoord, dat de eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, noch moede noch mat wordt? Er is geen doorgronding van Zijn verstand. Hij geeft den moeden kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft.

De jongen zullen moede en mat worden, en de jongelingen zullen gewisselijk vallen; Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden; zij zullen lopen, en niet moede worden; zij zullen wandelen, en niet mat worden.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #468 Gepost op: oktober 28, 2012, 07:58:48 pm »

quote:

Dat "nergens over gaan" en "nergens toe leiden" en dus "nutteloos" kan ik relativeren met je eigen woorden: (Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 22:36:) "Maar: zolang ze over elkaar heen rollen is er in ieder geval een vorm van contact."

quote:

Gal 5:1  Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.  

Als er geen eigen plaatselijke vrijgemaakte (gereformeerde)  identiteit bestaat; dan is het zelfstandig instandhouden van die kerk een zonde. Je mag het liefdeloosheid noemen. Want uitsluitend een eigen identiteit rechtvaardigt een eigen kerk. Immers: als de identiteit dezelfde is als die van een andere plaatselijke groepering; dan ben je één in Christus en is het je broederlijke liefde-plicht om je te voegen bij die ware eenheid.

quote:

Naast een onderwerp bespreken zijn er ook elementen van elkaar ondersteunen, bemoedigen, aanscherpen, leren kennen, liefde bewijzen, en oefenen op de vaardige omgang met de geestelijke wapenrusting. Elk van die elementen kan een deelnemer een gevoelen geven om te zwijgen, weg te lopen, of juist het toetsenbord ter hand te nemen. Soms is het nodig om die effecten of elementen even centraal te stellen omdat reacties er om vragen. En waar deelnemers elkaar leren kennen en elkaar ook persoonlijk raken, daar treden effecten op van vertrouwen of wantrouwen, van identificatie of anti-identificatie, van bijsturing en bestrijden of juist tot accepteren van de eigenaardigheden en tekortkomingen. Hierdoor worden deelnemers gebouwd of gesteund maar treedt ook een vervormende en schavende werking van al die elementen en effecten op, die als het goed is de concrete onderwerpen naar de achtergrond van interesse doen schuiven. 'Goed' bezien vanuit de eenheid in het geloof en de liefde voor de medewerkers in Christus. En ook goed bezien vanuit een erkenning dat de persoonlijke omgang met God vaak veel minder verschillend is dan de onderwerpen doen vermoeden. En ook mooi omdat er dan een digitale vorm van zekere gemeenschapsoefening kan ontstaan.

Maar nuttig en waardevol aan een gesprek over een onderwerp op een vrij forum is dat al die elementen en effecten, en andere voor buitenstaanders drempelverhogende kliekjesvorming, er meestal niet zozeer zijn en het gesprek daarom méér kan worden gevoerd op het onderwerp zelf. Verantwoording en waardering en groeiende of gezamenlijke inzichten kan dan plaatsvinden per onderwerp en per gezegde. Dat brengt andere scheidslijnen en samenbrengingen per onderwerp en per gezegde en per omgang met een onderwerp, dan de achtergrond-scheidslijnen doen verwachten.

Dat was het. Ik meende dat het goed was om dit even met je delen, naar aanleiding van je analyse van het nut van deze draad.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2012, 08:02:15 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #469 Gepost op: oktober 28, 2012, 08:22:38 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2012 om 19:58:
[...]

Dat "nergens over gaan" en "nergens toe leiden" en dus "nutteloos" kan ik relativeren met je eigen woorden: (Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 22:36:) "Maar: zolang ze over elkaar heen rollen is er in ieder geval een vorm van contact."
Inderdaad dat schreef ik. 24 dagen geleden wel te verstaan.
Er is niets veranderd en er zal niets veranderen.
Dan kun je eeuwenlang spreken over "identiteit" maar dat is dusdanig lokaal verschillend dat je nimmer een "norm" kunt maken.

quote:

[...]

Gal 5:1  Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.  

Als er geen eigen plaatselijke vrijgemaakte (gereformeerde)  identiteit bestaat; dan is het zelfstandig instandhouden van die kerk een zonde. Je mag het liefdeloosheid noemen. Want uitsluitend een eigen identiteit rechtvaardigt een eigen kerk. Immers: als de identiteit dezelfde is als die van een andere plaatselijke groepering; dan ben je één in Christus en is het je broederlijke liefde-plicht om je te voegen bij die ware eenheid.
Verwar je identiteit niet met geloofsrichting hier?
( offtopic:Er is geen mens die de Kerk in stand houdt, Christus houdt Zijn Kerk in stand.)
Er is geen "vrijgemaakte gelijkheid" in de zin van "eenheidsworst" immers?

quote:

[...]

Naast een onderwerp bespreken zijn er ook elementen van elkaar ondersteunen, bemoedigen, aanscherpen, leren kennen, liefde bewijzen, en oefenen op de vaardige omgang met de geestelijke wapenrusting. Elk van die elementen kan een deelnemer een gevoelen geven om te zwijgen, weg te lopen, of juist het toetsenbord ter hand te nemen. Soms is het nodig om die effecten of elementen even centraal te stellen omdat reacties er om vragen. En waar deelnemers elkaar leren kennen en elkaar ook persoonlijk raken, daar treden effecten op van vertrouwen of wantrouwen, van identificatie of anti-identificatie, van bijsturing en bestrijden of juist tot accepteren van de eigenaardigheden en tekortkomingen. Hierdoor worden deelnemers gebouwd of gesteund maar treedt ook een vervormende en schavende werking van al die elementen en effecten op, die als het goed is de concrete onderwerpen naar de achtergrond van interesse doen schuiven. 'Goed' bezien vanuit de eenheid in het geloof en de liefde voor de medewerkers in Christus. En ook goed bezien vanuit een erkenning dat de persoonlijke omgang met God vaak veel minder verschillend is dan de onderwerpen doen vermoeden. En ook mooi omdat er dan een digitale vorm van zekere gemeenschapsoefening kan ontstaan.

Maar nuttig en waardevol aan een gesprek over een onderwerp op een vrij forum is dat al die elementen en effecten, en andere voor buitenstaanders drempelverhogende kliekjesvorming, er meestal niet zozeer zijn en het gesprek daarom méér kan worden gevoerd op het onderwerp zelf. Verantwoording en waardering en groeiende of gezamenlijke inzichten kan dan plaatsvinden per onderwerp en per gezegde. Dat brengt andere scheidslijnen en samenbrengingen per onderwerp en per gezegde en per omgang met een onderwerp, dan de achtergrond-scheidslijnen doen verwachten.

Dat was het. Ik meende dat het goed was om dit even met je delen, naar aanleiding van je analyse van het nut van deze draad.
Er zijn heel veel zaken die je in deze draad zou kunnen doen. Het gaat hier echter om de identiteit van de GKv, alle andere is óf een andere draad óf bijzaak in de zin van "ballast".
Over heel veel zaken kun je spreken (zelfs strijden) maar over identiteit niet. De GKv in Ureterp is immers anders van karakter dan die in Utrecht?
Zo zal ik weinig van onze manier van gemeente zijn en diensten inrichten herkennen in de Tituskapel in Amsterdam. Hun karakter is anders. De aard van de zaak is echter gelijk.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #470 Gepost op: oktober 28, 2012, 08:42:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2012 om 20:22:
Verwar je identiteit niet met geloofsrichting hier?

Fijn dat je nog niet klaar bent met deze draad :-)
De identiteit waarover wij spreken is geen mistig begrip maar de identiteit van gereformeerd zijn. Wikipedia benoemt deze vorm van identiteit als:

het bewustzijn van een persoon tot een bepaalde groep te behoren en door anderen als zodanig behandeld te worden. Die groep heeft een (gewenst) zelfbeeld en wordt door anderen als uniek onderscheiden. Het zelfbeeld hoeft niet overeen te komen met het beeld dat buitenstaanders van een groep hebben, dat vaak gekenmerkt wordt door stereotypes.

quote:

Het gaat hier echter om de identiteit van de GKv.
Mee eens. De identiteit van het GKv als "Gereformeerde" kerken.

quote:

Over heel veel zaken kun je spreken (zelfs strijden) maar over identiteit niet. De GKv in Ureterp is immers anders van karakter dan die in Utrecht?
Zo zal ik weinig van onze manier van gemeente zijn en diensten inrichten herkennen in de Tituskapel in Amsterdam. Hun karakter is anders. De aard van de zaak is echter gelijk.
Hebben we het hier over het karakter? Liever niet. Een karakter is beschrijvend, maar een identiteit is een normatief begrip. Waar het hier over gaat is wat er in de draad staat.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2012, 08:50:42 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #471 Gepost op: oktober 28, 2012, 09:35:24 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2012 om 20:42:
[...]

Fijn dat je nog niet klaar bent met deze draad :-)
De identiteit waarover wij spreken is geen mistig begrip maar de identiteit van gereformeerd zijn. Wikipedia benoemt deze vorm van identiteit als:

het bewustzijn van een persoon tot een bepaalde groep te behoren en door anderen als zodanig behandeld te worden. Die groep heeft een (gewenst) zelfbeeld en wordt door anderen als uniek onderscheiden. Het zelfbeeld hoeft niet overeen te komen met het beeld dat buitenstaanders van een groep hebben, dat vaak gekenmerkt wordt door stereotypes.

[...]

Mee eens. De identiteit van het GKv als "Gereformeerde" kerken.

[...]

Hebben we het hier over het karakter? Liever niet. Een karakter is beschrijvend, maar een identiteit is een normatief begrip. Waar het hier over gaat is wat er in de draad staat.
[Ahum] Van Dale: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=identiteit&lang=nn
[einde ahum] ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #472 Gepost op: oktober 28, 2012, 09:53:57 pm »
En dan heb je nog het verschil in identiteit en uniformiteit. De GKv is jarenlang redelijk uniform geweest in zijn leer en vormen. Dat is wel verleden tijd inmiddels maar dat zegt nog steeds weinig over gereformeerde identiteit/karakter van de plaatselijke gemeenten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #473 Gepost op: oktober 29, 2012, 12:12:41 am »

quote:

dingo schreef op 28 oktober 2012 om 21:53:
En dan heb je nog het verschil in identiteit en uniformiteit. De GKv is jarenlang redelijk uniform geweest in zijn leer en vormen. Dat is wel verleden tijd inmiddels maar dat zegt nog steeds weinig over gereformeerde identiteit/karakter van de plaatselijke gemeenten.

Ook dat nog, Gereformeerd Vrijgemaakt zijn is niet altijd gemakkelijk door alle bijgekomen zaken  O-)
Ik denk maar zo: Christus en die gekruisigd DOCH opgestaan  d:)b

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #474 Gepost op: oktober 29, 2012, 01:15:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2012 om 21:35:

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2012 om 20:42:
Wikipedia benoemt deze vorm van identiteit als:...
[Ahum] Van Dale: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=identiteit&lang=nn
[einde ahum] ;)
Ik sprak over Een vorm van identiteit.
Dat er meer vormen van identiteit zijn is waar. Maar steeds gaat het ook om een zelfbeeld. Als wij hier zouden spreken over het 'karakter' of de 'eigenschappen' van vrijgemaakt, dan omzeilen we het onderwerp en gaat het niet meer over iets waar iemand van die groep zich mee kan identificeren. Identiteit zegt dus iets over het beeld dat de groep van zichzelf heeft.

En dat zie je ook aan het begrip "identiteitscrisis". Dat is een term die nogal eens is gebezigd door vriend en vijand als het gaat om de vrijgemaakte kerk. Hoe kan er gesproken worden over een 'identiteistcrisis' als het zou gaan om een karakter, en niet om een beeld waar de mensen zich mee spiegelen? Hoe kun je identiteit beschouwen als een beschrijvend begrip of karakter, als er in deze draad al door verschillenden is gewezen op de identificering met Christus, en een identiteit in Christus?? "Gij geheel anders" is toch meer een norm, dan een kenmerk? Nee, maar het is scherper dan dat: het is een norm en die norm moet daarbij ook nog eens een daadwerkelijke kenmerk zijn. Een identiteit is dus een gewenst beeld waarmee mensen zich kunnen identificeren en hoe mensen ook vinden dat zijzelf zijn. Dat dat bij een crisis niet meer zo duidelijk is, mag niet verbazen. Maar verbazend is dat dan zelfs bij het spreken over dat wat de identiteit is, het begrip gereformeerde 'identiteit'' zodanig blijkt meeveranderd, dat het gesprek dan gaat over plaatselijke karakters van gemeenten. Alsof een gereformeerde bij het spreken over identiteit zich al niet meer kan identificeren met 'gereformeerd'. De naam gereformeerd was toch niet inhoudloos en betekenisloos?? Blijft dan alleen een postaal begrip over van wat eens de hele Gereformeerde kerken van Nederland meende te kunnen belichamen?

De identiteit als gereformeerde kerken gaat dus over wat gereformeerd is.  De identiteit zegt iets over het zelfbeeld. Het 'zijn' vanuit een 'willen-zijn'. Niet uiterlijk praktisch beschrijvend, maar normatief. Dat zeg je zelf ook als je op 8 oktober spreekt over de noodzaak voor gebed om bekering.

Zodanig normatief dat wie echt gereformeerd zal zijn, zich ermee zal identificeren en zijn leven ernaar zal willen inrichten.
En de eigenschappen en eigenaardigheden die bovendien ermee gemoeid gaan, of die je worden toegerekend door anderen, of waarmee je in de praktijk mee krijgt te maken; al die zaken zijn onderdeel van je leven, maar niet van je gereformeerd 'zijn'. Net zogoed als al die zaken die er niet toe doen maar graag door jou erbij gedaan worden, een onderdeel van je leven kunnen zijn, zonder dat het tot je identiteit hoort.

Een gereformeerde kerk is dus maar niet zo een vrijvangelische kerk. Daarvoor moet er eerst een identiteits-shift plaatsvinden, waarbij bijzaken tot hoofdzaken worden gemaakt. Tot zaken waarmee mensen zich willen identificeren. Dan is het noodzakelijk. 'Hoofd'zakelijk is het woord in deze draad. Opleuking is daarvoor dus niet genoeg. Het willen zijn, dat is nodig. Is het willen zijn van een zodanige aard dat het gereformeerd zijn ongemoeid blijft, dan kun je volhouden dat het nog steeds een bijzondere vorm van gereformeerd is. Maar als de gereformeerde identiteit op delen of geheel wordt verlaten, dan kan het niet anders of er breken verhitte discussies uit.  Want dat is niet gereformeerd. En het bezwaar is dan niet dat iemand evangelisch of wat-dan-ook wil zijn. Nee, het bezwaar is dat daarvoor niet een kerk wordt gezocht die dat biedt, maar dat het in eigen huis wordt gehaald en tegengeworpen aan hen die gewoon gereformeerd willen en ook moeten zijn.  

Want dat is hun identiteit.

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:52:

quote:

Peter68 schreef op 06 oktober 2012 om 11:52:
de verschillen binnen de GKv zijn inmiddels zo groot dat niet iedereen zich vertegenwoordigd zal voelen door 'een leider' die opstaat.
Klopt maar de eenheid in Christus wordt door allen gezocht. Ik voel me door niemand vertegenwoordigt dus dat scheelt, elke groepering heeft wel iets wat me aanspreekt :)

Hier zeg je ook zelf dat het zoeken naar de eenheid in Christus meer normscheppend is dan de feitelijke verschillen.
Het wordt dus tijd ook voor jou, om erachter te komen wat de aloude gereformeerde identiteit is en je daarmee te identificeren, om bij al die verschillen mede richtinggevend of althans normatief bijdragend te kunnen zijn.

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:53:
Maar wat is de gereformeerd vrijgemaakte identiteit in summum?
Geen idee eigenlijk.

Gereformeerd is niets. Gereformeerd is alles. Want gereformeerd is gewoon katholiek. Maar dan wel met een ander gezag.

Katholiek is het gezag van God in handen van de kerk.
Gereformeerd is het gezag van God vastgelegd in de Heilige Schrift.
Evangelisch is gezag van God in handen van de Geest in de mens.
Islamitisch is gezag van God in handen van de profeten.
Eenheid is dat al die groepen erkennen dat er een harmonie is in eenheid. Want God is een ROTS. En waardoor het fout gaat is dat God wordt erkend op één niveau, maar verloochend en verworpen op de andere niveaus. God wordt een bezit in handen van mensen tot zelf heersen en de mens wordt sektarisch. Alle groepen zouden gereformeerd zijn, als zij erkenden dat God Zelf de Heilige Schrift deed schrijven en gezag gaf, waaraan elk mens zich dient te onderwerpen; en daar dan ook studie van maakten. Want gereformeerd zijn is ook een geloof van schriftgeleerden. De Evangelischen zouden dan niet de persoonlijke vrijheid en de inzichten door de Geest boven het Woord van God stellen. De Katholieken zouden dan de bijbelse leer niet continu gaan updaten met verbeterde canons, maar zich beperken tot uitvoerder van reeds gegeven en beschreven gezag. En zelfs de ongelovige moslims zouden dan erkennen dat een Woord dat zeker en onfeilbaar van God is, niet vervalst kan zijn door de joden.

Natuurlijk scheer ik veel over één kam. Het gaat om een veel te ruwe typering. Opdat ook zicht ontstaat op een typering van wat werkelijk gereformeerd is. Wat werkelijk christelijk is. Elke sekte en elk geloof dat zichzelf 100% betrouwt aan de bijbel als volkomen Waar Woord van God, is christelijk. En hier ging het over wat daarbinnen dan gereformeerd is. Wat de identiteit van gereformeerd is. Meer in de termen van Riemer en Dingo: wat het karakter-bepalende is van gereformeerd.

Waarom praten mensen zo moeizaam bij elkaar langs? Weten wij dat?
Elke discussie gaat in summum over Gods Woord. Dat is communicatie. En dat Woord zal op deze aarde steeds op andere wijzen altijd in verdrukking zijn. Want het ontsluit de weg en de waarheid tot werkelijke liefde en heerlijkheid. En babelonische taferelen horen erbij. Opdat hetgeen voor wijzen en verstandigen te begrijpen is ook door hen wordt gegrepen en in bezit genomen; maar toch voor hen verborgen blijft. Maar de ootmoedige en verslagene van hart die God zoekt, vindt er het heil van deze wereld en de ontsluiting van Gods genade voor heel de schepping.  Welk een wonderlijke zaak heeft God met deze wereld gedaan !
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2012, 08:54:16 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #475 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:53:24 am »

quote:

small brother schreef op 29 oktober 2012 om 01:15:
[...]

Ik sprak over Een vorm van identiteit.
Dat er meer vormen van identiteit zijn is waar. Maar steeds gaat het ook om een zelfbeeld. Als wij hier zouden spreken over het 'karakter' of de 'eigenschappen' van vrijgemaakt, dan omzeilen we het onderwerp en gaat het niet meer over iets waar iemand van die groep zich mee kan identificeren. Identiteit zegt dus iets over het beeld dat de groep van zichzelf heeft.
Daar kan ik vanuit beroepsdevotie van alles over roepen maar dat ga ik niet doen.
Tipje vd sluier: er is geen scoutinglid die zegt "wij zijn bij de padvinders" maar men placht te zeggen "ik ben padvinder". Sociaal agogisch van alles over te roepen maar hier niet interessant.
[/quote]

En dat zie je ook aan het begrip "identiteitscrisis". Dat is een term die nogal eens is gebezigd door vriend en vijand als het gaat om de vrijgemaakte kerk. Hoe kan er gesproken worden over een 'identiteistcrisis' als het zou gaan om een karakter, en niet om een beeld waar de mensen zich mee spiegelen? Hoe kun je identiteit beschouwen als een beschrijvend begrip of karakter, als er in deze draad al door verschillenden is gewezen op de identificering met Christus, en een identiteit in Christus?? [/quote] Zou prima kunnen maar ik wil er op wijzen dat de identiteit van de Kerk in Christus ligt en niet in de wijze waarop een groep Christus wenst te dienen.
Christus =  de Kerk immers?

quote:

De identiteit als gereformeerde kerken gaat dus over wat gereformeerd is.  De identiteit zegt iets over het zelfbeeld. Het 'zijn' vanuit een 'willen-zijn'. Niet uiterlijk praktisch beschrijvend, maar normatief. Dat zeg je zelf ook als je op 8 oktober spreekt over de noodzaak voor gebed om bekering.
Nee, de identiteit van de GKv zou zijn (in de idee dat een kerk een identiteit heeft) dat de GKv Kerk van Christus is. Dat deel ik overigens nog steeds hoewel ik sommige uitingsvormen niet deel. Maar dat laatste is persoonlijk van aard. Ik heb bv niets met de evangelische invloeden in de gemeenschap van de Kerk. Maar ik heb niets tegen de mensen die de gemeenschap dmv die vorm een lichaam willen laten zijn.

quote:

Zodanig normatief dat wie echt gereformeerd zal zijn, zich ermee zal identificeren en zijn leven ernaar zal willen inrichten.
Dan komt de harde vraag:" wat doet een gereformeerde wel of niet"? Ik koop gerust een ijsje op zondag. mag dat wel als ik gereformeerd volgens "jouw norm" moet zijn? Ofwel: wat is in de visie van SB dan écht gereformeerd? Wordt er dan weer normatief gewerkt met opleggen van regels als "niet schaatsen op den dag des Heeren"?

quote:

Een gereformeerde kerk is dus maar niet zo een vrijvangelische kerk. Daarvoor moet er eerst een identiteits-shift plaatsvinden, waarbij bijzaken tot hoofdzaken worden gemaakt. Tot zaken waarmee mensen zich willen identificeren. Dan is het noodzakelijk.
Jij benoemt hier "hoofdzaken en bijzaken" zonder de zaken echt te noemen. Kom eens met die zaken op de proppen zodat we (ik) weten wat je bedoelt?

quote:

'Hoofd'zakelijk is het woord in deze draad. Opleuking is daarvoor dus niet genoeg. Het willen zijn, dat is nodig.
Ik garandeer je dat ik als lid van de GKv beslist NIET gereformeerd wil zijn maar GEREFORMEERD wil worden.
Zijnswezen gaat om de vorm, worden gaat om afhankelijk zijn van de Reformator in ons leven.

quote:

I
Hier zeg je ook zelf dat het zoeken naar de eenheid in Christus meer normscheppend is dan de feitelijke verschillen.
Het wordt dus tijd ook voor jou, om erachter te komen wat de aloude gereformeerde identiteit is en je daarmee te identificeren, om bij al die verschillen mede richtinggevend of althans normatief bijdragend te kunnen zijn.
Ik ben gereformeerder dan je denkt (binnen jouw norm van "gereformeerd"). De aloude identiteit is nimmer de norm in de GKv geweest. Christelijke kerk zijn , dat is steeds de norm geweest en was ook de reden om in 1944 de grens te trekken.
Ik had verwacht dat jij dat besef wel had trouwens.

quote:

Gereformeerd is niets. Gereformeerd is alles. Want gereformeerd is gewoon katholiek. Maar dan wel met een ander gezag.
Nee, niet met een ander gezag. Katholiek zegt helder dat Christus de Heer van Zijn Kerk is.

quote:

Katholiek is het gezag van God in handen van de kerk.
Niet juist, onderbouw dit wel even wil je een punt maken. Een overtuigd Katholiek in de zin van de RK zal je direct afbranden vrees ik. Nu ben ik geen RK lid maar ik weet uit ervaring en lidmaatschap dat een katholiek nimmer de kerkleiding hoger dan God / Christus zal stellen.

quote:

Gereformeerd is het gezag van God vastgelegd in de Heilige Schrift.
Gereformeerde aanbidden dus een boek? En ik maar denken dat de Islam dat deed _O_

quote:

Evangelisch is gezag van God in handen van de Geest in de mens.
Ook niet echt maar denk er eens over na, wie weet bedenk je wat ik denk :)

quote:

Islamitisch is gezag van God in handen van de profeten.
Nee, de Koran is heilig zoals christenen Christus heilig noemen.
(kijk even op de site van Evangelie en Moslims zou ik zeggen)

quote:

Eenheid is dat al die groepen erkennen dat er een harmonie is in eenheid. Want God is een ROTS. En waardoor het fout gaat is dat God wordt erkend op één niveau, maar verloochend en verworpen op de andere niveaus. God wordt een bezit in handen van mensen tot zelf heersen en de mens wordt sektarisch. Alle groepen zouden gereformeerd zijn, als zij erkenden dat God Zelf de Heilige Schrift deed schrijven en gezag gaf, waaraan elk mens zich dient te onderwerpen; en daar dan ook studie van maakten. Want gereformeerd zijn is ook een geloof van schriftgeleerden. De Evangelischen zouden dan niet de persoonlijke vrijheid en de inzichten door de Geest boven het Woord van God stellen. De Katholieken zouden dan de bijbelse leer niet continu gaan updaten met verbeterde canons, maar zich beperken tot uitvoerder van reeds gegeven en beschreven gezag. En zelfs de ongelovige moslims zouden dan erkennen dat een Woord dat zeker en onfeilbaar van God is, niet vervalst kan zijn door de joden.
Zowaar, ik deel dat met je.

quote:

Natuurlijk scheer ik veel over één kam. Het gaat om een veel te ruwe typering. Opdat ook zicht ontstaat op een typering van wat werkelijk gereformeerd is. Wat werkelijk christelijk is. Elke sekte en elk geloof dat zichzelf 100% betrouwt aan de bijbel als volkomen Waar Woord van God, is christelijk. En hier ging het over wat daarbinnen dan gereformeerd is. Wat de identiteit van gereformeerd is. Meer in de termen van Riemer en Dingo: wat het karakter-bepalende is van gereformeerd.
Kom dan eens met een duidelijke identiteitsomschrijving van de GKv?
Tot op heden ontbeert het daar aan namelijk.

quote:

Waarom praten mensen zo moeizaam bij elkaar langs? Weten wij dat?
Jawel, dat weet ik maar ik kom hier niet om een werktechnische groepsanalyse te maken. Mocht je dat willen dan kan daar een offerte voor gemaakt worden  O-)

Dus: jij komt met een heldere identiteitsbeschrijving van de GKV?
Ben benieuwd of ik als GKv lid mij daar in ga herkennen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #476 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:17:39 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 00:53:
Jawel, dat weet ik maar ik kom hier niet om een werktechnische groepsanalyse te maken. Mocht je dat willen dan kan daar een offerte voor gemaakt worden  O-)

Wanneer small-brother nu dezelfde instelling zou hebben, dan zouden we:
-1. Of heel veel geld kwijt zijn hier om zijn geweldig interessante en leerzame bijdragen te mogen lezen.
-2. Of zijn geweldige bijdragen moeten missen op dit forum en als amateurs onderling hier proberen wat wijsheid op te doen of aan te bieden. ;(

Of is de financiele crisis er zo ernstig bij je ingeslagen? Dan begrijp ik het.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #477 Gepost op: oktober 31, 2012, 01:54:50 pm »
Ik volg deze discussie al een tijdje, sinds ik las in de krant over de toelating van de pioniersgemeente Stroom in Amsterdam. Ik hoopte op dit forum wat meer te lezen hoe erover gedacht wordt. Het doet mij veel dat anno 2012 nog zoveel negatieve energie wordt losgemaakt bij predikanten/professoren die ik altijd hoog gehad heb.

Als het gaat over identiteit, dan zie ik mezelf als vrijgemaakt, ondanks dat ik al 10 jaar in een CGK zit. Die identiteit heeft te maken met mijn opgroeien in een vrijgemaakt gezin. Als ik in een kerk kom of als ik wat langer met mensen spreek, dan kan ik vrij goed inschatten of ze een vrijgemaakte achtergrond hebben. Het is alsof je de nestgeur ruikt.

Wat hoort er dan bij de vrijgemaakte identiteit? Daar hoort ten eerste de discussie bij over schriftuitleg. Het is niet dat één uitleg bepalend is, dat is nooit zo geweest, ook al leek het er soms sterk op. Maar juist de discussie daarover. Daaronder zit de diepe overtuiging dat de Bijbel Gods woord is. Natuurlijk zijn er ook veel vrijgemaakten die helemaal geen zin hebben in discussie. Maar het gaat hier om de identiteit van de kerk en die wordt daar zeker door gestempeld.

Nog zo iets is het verantwoordelijkheidsgevoel en het activisme. Vrijgemaakten die overgaan naar een evangelische of baptistenkerk veranderen in mijn ogen niet zoveel. Ze gaan op in de activiteiten in de diepe overtuiging dat ze daarmee God dienen. Natuurlijk zijn er ook vele vrijgemaakten die niet te porren zijn voor al die activiteiten, maar een begrip als roeping tot het ambt kan ze over de streep trekken.

Een derde punt, wat samenhangt met het eerste, is dat het voor vrijgemaakten moeilijk is om te gaan met pluriformiteit. Er kan toch maar één manier de beste zijn. Misschien is dat ook perfectionisme. Hierdoor moeten allerlei veranderingen op synodaal niveau besproken worden, terwijl het eigenlijk plaatselijke aangelegenheden zijn. In de omgang zal dat ook tot uitdrukking kunnen komen in een gebrek aan flexibiliteit.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #478 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:29:20 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2012 om 17:53:
[...]

10 Ziet, de Heere HEERE zal komen tegen den sterke, en Zijn arm zal heersen; ziet, Zijn loon is bij Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht. Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

27 Waarom zegt gij dan, o Jakob! en spreekt, o Israël! mijn weg is voor den HEERE verborgen, en mijn recht gaat van mijn God voorbij?
Weet gij het niet? Hebt gij niet gehoord, dat de eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, noch moede noch mat wordt? Er is geen doorgronding van Zijn verstand. Hij geeft den moeden kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft.

De jongen zullen moede en mat worden, en de jongelingen zullen gewisselijk vallen; Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden; zij zullen lopen, en niet moede worden; zij zullen wandelen, en niet mat worden.

Als ik dit lees, zie ik ook dat je daar ook je focus op mag leggen. Het is niet alleen duisternis wat er in ons leven is, het is ook het Licht van Jezus (de wind, de Geest) dat ons geestelijke groei opleverd.

Wat ik vooral bedoelde en daar ligt bij mij de frustratie, dat het soms op me over komt dat in gereformeerde kringen de zondige staat van de mens haast verheerlijkt wordt. Alsof je er pas echt bij hoort als je van je zelf beleid: "ach wees mij arme zondaar genadig!" Alof je eigenlijk er bij hoort om van jezelf te erkennen een hoer te zijn. Het zelfde in mijn ogen als: "weest gegroet Maria, bid voor onze zondaren tot in de uur van de verzoeking."
Haast met de zelfde vrome blik van: "heerlijk, ik ben ootmoedig." (heerlijk, ik geef toe een hoer te zijn?)
Haast ergeren ze zich als iemand zou zeggen: "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal ligt achter mij! Ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefdevolle Vriend is Hij!"

Ik zou willen dat er wat meer vreugde, vreude lauter vreugde is onder de gereformeerden. Geen verheerlijking van je zondebelijdenis en verootmoediging naar God toe, maar vooral de volgende stap: "dank u Jezus, ik was dood, maar U redde mij!"
Dat deed David. Zingen van een God die hem redde van de duisternis.
Van die verlossing getuigde Paulus. Ik was bij Damascus en Jezus sloeg mij blind met de woorden: "Saulus, waarom vervolg je Mij?" Daarbij werd me bewust gemaakt hoe blind ik was, dat ik Hem vervolgde.
Daarop ging ik naar een profeet Ananias en God opende door hem mijn ogen weer.
Ik was blind, maar nu kan ik zien!

En natuurlijk maken we nog fouten en kennen we zondige momenten. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en zijn we geestelijk lang niet zo ver als Jezus...
en toch, we zijn onderweg en Jezus zei dat er mensen zullen zijn die nog grotere dingen zullen doen als Hij.
Zoals Paulus bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:41:22 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #479 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:40:52 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 12:17:
[...]

Wanneer small-brother nu dezelfde instelling zou hebben, dan zouden we:
-1. Of heel veel geld kwijt zijn hier om zijn geweldig interessante en leerzame bijdragen te mogen lezen.
-2. Of zijn geweldige bijdragen moeten missen op dit forum en als amateurs onderling hier proberen wat wijsheid op te doen of aan te bieden. ;(

Of is de financiele crisis er zo ernstig bij je ingeslagen? Dan begrijp ik het.
offtopic:zet je humor weer even aan, dan snap je  O-) beter _O_

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #480 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:42:37 pm »
Wie van de één hoog opgeeft, doet een ander te kort.

Learsi: door te stellen dat we allemaal als amateurs bij elkaar zitten en enkel Small Brother wijs reageerd, stel je eigenlijk dat God enkel via Small Brother reageerd en de rest in blindheid achter laat. Daarbij boor jij je zelf de grond in. alsof God jou maar wat laat dwalen en jou geen inzicht geeft. Hij die jou in de trein persoonlijk aansprak!

Zo lees ik dat. Maar ik weet dat God me de wijsheid gegeven heeft om te kunnen weten dat Hij Heer is en dat Hij mijn Herder is en dat Hij me inzicht geeft van dag tot dag.
Het inzicht dat oordelen over broeders en zusters die je niet persoonlijk goed kent, dwaas is en verdeeldheid alleen maar in de hand werkt.

Ik was zo lid van "christenen voor Israël, maar doordat ze de PKN afschilderden als een demonenbolwerk, daardoor heb ik mijn lidmaatschap op het blad opgezegd."
Nu ontvang ik overigens wel een messiaans joods blad.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:49:33 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #481 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:41:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 14:29:
Als ik dit lees, zie ik ook dat je daar ook je focus op mag leggen. Het is niet alleen duisternis wat er in ons leven is, het is ook het Licht van Jezus (de wind, de Geest) dat ons geestelijke groei opleverd.

Wat ik vooral bedoelde en daar ligt bij mij de frustratie, dat het soms op me over komt dat in gereformeerde kringen de zondige staat van de mens haast verheerlijkt wordt. Alsof je er pas echt bij hoort als je van je zelf beleid: "ach wees mij arme zondaar genadig!" Alof je eigenlijk er bij hoort om van jezelf te erkennen een hoer te zijn. Het zelfde in mijn ogen als: "weest gegroet Maria, bid voor onze zondaren tot in de uur van de verzoeking."
Haast met de zelfde vrome blik van: "heerlijk, ik ben ootmoedig." (heerlijk, ik geef toe een hoer te zijn?)
Haast ergeren ze zich als iemand zou zeggen: "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal ligt achter mij! Ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefdevolle Vriend is Hij!"

Ik zou willen dat er wat meer vreugde, vreude louter vreugde is onder de gereformeerden. Geen verheerlijking van je zondebelijdenis en verootmoediging naar God toe, maar vooral de volgende stap: "dank u Jezus, ik was dood, maar U redde mij!"
Dat deed David. Zingen van een God die hem redde van de duisternis.
Van die verlossing getuigde Paulus. Ik was bij Damascus en Jezus sloeg mij blind met de woorden: "Saulus, waarom vervolg je Mij?" Daarbij werd me bewust gemaakt hoe blind ik was, dat ik Hem vervolgde.
Daarop ging ik naar een profeet Ananias en God opende door hem mijn ogen weer.
Ik was blind, maar nu kan ik zien!

En natuurlijk maken we nog fouten en kennen we zondige momenten. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en zijn we geestelijk lang niet zo ver als Jezus...
en toch, we zijn onderweg en Jezus zei dat er mensen zullen zijn die nog grotere dingen zullen doen als Hij.
Zoals Paulus bijvoorbeeld.

Vreugde is een bijzonder begrip. Het gaat namelijk over de uiterlijke gesteldheid van het hart. Maar is er vreugde in het hart van iemand die wordt verdrukt of iemand die alleen wordt gelaten of iemand die slachtoffer is van de liefdeloosheid om hem heen???

Ja die vreugde is er. Maar het is niet de vreugde waarover de wereld roemt. Maar waar de wereld over roemt en wat in ogen van de wereld vreugde is, dat is de blijdschap en de onbekommerdheid en het behagen van het naar vrolijkheid hangende gemoed.

Misschien heb je gelijk. Misschien is er weinig vreugde. En misschien heb je ongelijk en is er veel vreugde. De vraag is wat jij meet. Want de vreugde is niet wat de vruchten zijn. De vreugde is niet wat een gemeenschap bouwt.
Maar de liefde.

Hoe zou het nu zijn als in een zekere tijd de liefhebbers van de vreugde zich afzetten tegen de zwaarmoedigen en verdrukten? Zouden zij zich uitputten in liefdewerken, of zouden zij plaatsen zoeken waar de vreugde wel is??

Maar als het gaat om de leer, geloof ik dat je fout zit. Elk beetje kennis van onze verlossing brengt ons ook meer kennis van onze ellende. Een gelovige zal daarom altijd de vreugde naast de ellende plaatsen. Alleen tegen het licht van de ellende krijgt de vreugde werkelijke betekenis. Alleen tegen het licht van de ellende krijgt de vreugde kleur. Alleen tegen het licht van de ellende kun je de maat nemen of de vreugde in Christus is, of in de zelfverheerlijking van de mens.

Er valt veel meer over dit onderwerp te zeggen omdat het gaat over klemtonen vanuit evangelisch en vanuit gereformeerd. Een klemtoon van het een of een klemtoon van het ander, kan leiden tot frustraties of onbegrip of onderlinge verwijdering, maar wezenlijk zijn klemtonen geen punten van redelijk belang. Maar belangrijk is om niet een klemtoon te doen heersen, maar om te beseffen en te leren wat het is dat onder deze verschillen ligt. Om onszelf de vraag te stellen of niet elke klemtoon een evenzo beklemtoonde afzonderlijke groep vertegenwoordigt die iets van een nuancering is kwijtgeraakt.

Het geloof werkt liefde. Liefde werkt vruchten van het geloof. Vruchten stemmen tot dankbaarheid. En alles is tot grote vreugde van wie Gods heil verwachten. Maar deze vreugde in Christus komt naar de mens in tranen en in moeite en in zorgen en in klachten en in verdrukking en in bittere verlatenheid.

Wat denk je wat de vreugde was toen Jezus tranen van bloed huilde? De vreugde is het uitzicht en de blijdschap dat God het waardig heeft geacht om door dit lichaam Zijn Heerlijkheid te brengen en ook eenmaal bij Zich in Zijn Heerlijkheid niet alleen zal dulden, maar ook zal verheerlijken en bij Hem op tronen doen plaatsen. Onze vreugde is gelegen in onze hoop.

Vreugde is dus niet zo simpel als jij het voorstelt. Niet zo oppervlakkig. Toch is de oppervlakkige vreugde wel een teken van geloof. Maar wat jij zwaarmoedigheid ophemelen noemt, kan dus nog wel jouw beproeving gebruiken van de geesten die zo zwaarmoedig lijken.  
Niet de oppervlakte maar de bodem eronder bepaalt of vreugde een geestelijke waarde en een geestelijke vrucht vertegenwoordigt.

Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op. En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had. Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord. En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht. En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig-, en het andere zestig-, en het andere honderdvoud.
En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 05:30:37 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #482 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:26:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 14:42:
Wie van de één hoog opgeeft, doet een ander te kort.

Learsi: door te stellen dat we allemaal als amateurs bij elkaar zitten en enkel Small Brother wijs reageerd, stel je eigenlijk dat God enkel via Small Brother reageerd en de rest in blindheid achter laat. Daarbij boor jij je zelf de grond in. alsof God jou maar wat laat dwalen en jou geen inzicht geeft. Hij die jou in de trein persoonlijk aansprak!

Zo lees ik dat. Maar ik weet dat God me de wijsheid gegeven heeft om te kunnen weten dat Hij Heer is en dat Hij mijn Herder is en dat Hij me inzicht geeft van dag tot dag.
Het inzicht dat oordelen over broeders en zusters die je niet persoonlijk goed kent, dwaas is en verdeeldheid alleen maar in de hand werkt.

Ik was zo lid van "christenen voor Israël, maar doordat ze de PKN afschilderden als een demonenbolwerk, daardoor heb ik mijn lidmaatschap op het blad opgezegd."
Nu ontvang ik overigens wel een messiaans joods blad.

@ gaitema,

Mezelf de grond inboren heb ik geen probleem mee hoor, zolang de Heer mij maar doet groeien. Zelf zie ik het ook niet als in de grond boren trouwens, maar slechts mijn plaats weten en mijn "meerdere" erkennen.

Voor mij zijn professionaliteit en werking door de Geest twee heel aparte zaken.
Daarmee zeg ik niet dat professionaliteit niet door de Geest werkt, want mijns inziens is small brother een voorbeeld van beide. Een professional die geïnspireerd wordt door de Heilige Geest, een pracht combinatie. Daar kan ik nu "jaloers" op worden.  ;)

Maar professionaliteit hoeft niet perse hand in hand te gaan met de werking van de Heilige Geest, vele theologen geven daarvan helaas weer het bewijs.  ;(

De Heilige Geest zegt alles over de inhoud van de boodschap, professionaliteit zegt alles over kennis en de wijze waarop de boodschap gebracht word. Een ieder hier ziet toch aan de wijze van schrijven van small brother, dat deze wat dat betreft ver boven de rest uitsteekt? Daarom mogen we ons verheugen in zijn bijdragen hier op het forum. Ik doe dat in ieder geval wel. :*)

De Heer zal ongetwijfeld beide inzetten, de professional met gedegen bijbelkennis en vaardigheden om dat te brengen, maar ook de amateur die door de Heilige Geest zijn/haar bijdragen levert, zoals de katholieke mevrouw in de trein.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #483 Gepost op: oktober 31, 2012, 09:32:51 pm »

quote:

pjotr schreef op 31 oktober 2012 om 13:54:
Een derde punt, wat samenhangt met het eerste, is dat het voor vrijgemaakten moeilijk is om te gaan met pluriformiteit. Er kan toch maar één manier de beste zijn. Misschien is dat ook perfectionisme. Hierdoor moeten allerlei veranderingen op synodaal niveau besproken worden, terwijl het eigenlijk plaatselijke aangelegenheden zijn. In de omgang zal dat ook tot uitdrukking kunnen komen in een gebrek aan flexibiliteit.

Pjotr, dit puntje wil ik wat nuanceren.
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar het gaat volgens mij niet in eerste instantie om "moeilijk kunnen omgaan met pluriformiteit".
In het spanningsveld tussen uniformiteit (eenheid, herkenbaarheid) en pluriformiteit is het nu eenmaal bijna niet te voorkomen dat dan weer eens naar de ene kant wordt geneigd, en dan weer naar de andere kant.
'Probleem' is het "waarom" van die neiging.
Neigen we naar pluriformiteit omdat we dan 'beter kerk kunnen zijn', of doen we het omdat het de invloed van het "ik-denken" is, zo van: wij zijn eigen baas, dus wij mogen toch ook onze eigen gang gaan?
En ik ervaar in mijn eigen omgeving steeds meer het laatste. Wij willen het zo, dus doen we het zo, en het maakt ons niks uit wat we er met elkaar over hebben afgesproken of wat anderen er van denken.
Daar zit de moeite.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #484 Gepost op: oktober 31, 2012, 10:09:19 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 17:26:
[...]

@ gaitema,

Mezelf de grond inboren heb ik geen probleem mee hoor, zolang de Heer mij maar doet groeien. Zelf zie ik het ook niet als in de grond boren trouwens, maar slechts mijn plaats weten en mijn "meerdere" erkennen.

Voor mij zijn professionaliteit en werking door de Geest twee heel aparte zaken.
Daarmee zeg ik niet dat professionaliteit niet door de Geest werkt, want mijns inziens is small brother een voorbeeld van beide. Een professional die geïnspireerd wordt door de Heilige Geest, een pracht combinatie. Daar kan ik nu "jaloers" op worden.  ;)

Maar professionaliteit hoeft niet perse hand in hand te gaan met de werking van de Heilige Geest, vele theologen geven daarvan helaas weer het bewijs.  ;(

De Heilige Geest zegt alles over de inhoud van de boodschap, professionaliteit zegt alles over kennis en de wijze waarop de boodschap gebracht word. Een ieder hier ziet toch aan de wijze van schrijven van small brother, dat deze wat dat betreft ver boven de rest uitsteekt? Daarom mogen we ons verheugen in zijn bijdragen hier op het forum. Ik doe dat in ieder geval wel. :*)

De Heer zal ongetwijfeld beide inzetten, de professional met gedegen bijbelkennis en vaardigheden om dat te brengen, maar ook de amateur die door de Heilige Geest zijn/haar bijdragen levert, zoals de katholieke mevrouw in de trein.

Ik ga niet over Small Brother weer uitgebreid in, maar ik ben het totaal niet met je eens. Hij is niet iemand die ver boven de rest uit steekt. Hij is gewoon iemand die op zijn eigen manier schrijft, al maakte hij ook de fout anderen de maat te nemen door in die bijdrage die jij zo hoog de wolken in prees haast alle deelnemers hier bij naam te noemen en over ze een negatieve reactie van een vermeende dwaling te plaatsen.
Richting mij toe trok hij dat naderhand weer in en verduidelijkte dat het een vooroordeel betrof, vanwaar uit hij schreef.

Verder ben ik het ook niet eens met zijn kijk op het afschaffen van Gods Woord in de kerken, wat ik als een pure onwaarheid zie en zijn kijk op de evangelische beweging vind ik veel te kort door de bocht. Daar waar God een opwekking realiseerd, ziet hij dat aan voor een dwaling.

Echter met één verschil: God precenteerd zich niet enkel evangelisch of charismatisch katholiek (of levend gereformeerd en levend katholiek + messiaans), maar ook de duivel doet dat na op zijn verdraaide manier. Mensen halen die twee door elkaar. Ze denken bij wat God doet, dat het van de duivel is, maar dat komt omdat de duivel God na doet.

De duivel gedraagd zich als een christen, als een pastoor, als een dominee, als een oudste, als een evangelist etc..

Het welvaartsevangelie van alle eeuwen. Geld verdienen met je roeping. God dienen omdat het je wat opleverd.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 10:24:58 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #485 Gepost op: oktober 31, 2012, 10:29:03 pm »
Er zitten hier nu overéénkomsten in je posten.
Je geeft steeds aan wie je fantastisch vind en wie niet. Wat je het helemaal vind en wat niet. Je bent constant aan het wikken en het wegen van wat een ander in de weegschaal heeft liggen. Maar, is de eerste stap van het erkennen van Gods gezag in je leven niet het toegeven dat onze zicht op de waarheid vertroebeld is?
zoals die vrouw zei, heel bewust zo door God gebracht: "elke kerk doet het verkeerd."

Enkel God heeft zicht op heeel de waarheid. Elk mens maakt fouten.
Vandaag las ik het met de vol evangelischen in de bijbel uit Openbaringen.
"Wie is het waardig de zegel van Het Boek te openen?" Op heel de aarde werd er NIEMAND waardig gevonden.

Enkel Jezus was het waardig.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 10:31:35 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #486 Gepost op: oktober 31, 2012, 11:24:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 22:29:
Er zitten hier nu overéénkomsten in je posten.
Je geeft steeds aan wie je fantastisch vind en wie niet. Wat je het helemaal vind en wat niet. Je bent constant aan het wikken en het wegen van wat een ander in de weegschaal heeft liggen. Maar, is de eerste stap van het erkennen van Gods gezag in je leven niet het toegeven dat onze zicht op de waarheid vertroebeld is?
zoals die vrouw zei, heel bewust zo door God gebracht: "elke kerk doet het verkeerd."

Enkel God heeft zicht op heeel de waarheid. Elk mens maakt fouten.
Vandaag las ik het met de vol evangelischen in de bijbel uit Openbaringen.
"Wie is het waardig de zegel van Het Boek te openen?" Op heel de aarde werd er NIEMAND waardig gevonden.

Enkel Jezus was het waardig.
Voor een mede amateur ben je wel verhipt scherp! Alle lof Gaitema!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #487 Gepost op: november 01, 2012, 12:11:02 am »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 22:09:
[...]

Ik ga niet over Small Brother weer uitgebreid in, maar ik ben het totaal niet met je eens. Hij is niet iemand die ver boven de rest uit steekt. Hij is gewoon iemand die op zijn eigen manier schrijft, al maakte hij ook de fout anderen de maat te nemen door in die bijdrage die jij zo hoog de wolken in prees haast alle deelnemers hier bij naam te noemen en over ze een negatieve reactie van een vermeende dwaling te plaatsen.
Richting mij toe trok hij dat naderhand weer in en verduidelijkte dat het een vooroordeel betrof, vanwaar uit hij schreef.

Professioneel betekent ook niet automatisch foutloos hoor, geen mens is foutloos namelijk, ook professionals niet. Dat jij small brother niet als een professional ziet dat mag gaitema, het is je vrije keuze, maar idat is hij dat voor mij wel.

quote:

Verder ben ik het ook niet eens met zijn kijk op het afschaffen van Gods Woord in de kerken, wat ik als een pure onwaarheid zie en zijn kijk op de evangelische beweging vind ik veel te kort door de bocht. Daar waar God een opwekking realiseerd, ziet hij dat aan voor een dwaling.

Afschaffen van het gezag van het Woord van G'd, daarop wijst small brother vaak terecht. Dat heeft niets te maken met opwekkingen namelijk. De katholieke kerk is er een schoolvoorbeeld van en notabene krijg ik van iemand van die kerk een boodschap van de Heer ! :)  Zoals Jezus de schuld over onze zonden wegneemt, zo zal Hij dat zelfs doen voor mensen die zich laten misleiden om het gezag van Zijn Woord in praktijk te brengen. Maar daarmee is het nog steeds een klap in het Gelaat van G-d de Vader, wat mij betreft.

quote:

Echter met één verschil: God precenteerd zich niet enkel evangelisch of charismatisch katholiek (of levend gereformeerd en levend katholiek + messiaans), maar ook de duivel doet dat na op zijn verdraaide manier. Mensen halen die twee door elkaar. Ze denken bij wat God doet, dat het van de duivel is, maar dat komt omdat de duivel God na doet.

Juist daarom is het gezag van het Woord van g'd zo enorm belangrijk, gaitema. Alleen daarmee kunnen we de misleiding voorkomen.

quote:

De duivel gedraagd zich als een christen, als een pastoor, als een dominee, als een oudste, als een evangelist etc..

Maar ze zullen afwijken van het Woord van G'd de Vader op bepaalde punten met meest duidelijke vorm ontkennen dat Jezus redt.

quote:

Het welvaartsevangelie van alle eeuwen. Geld verdienen met je roeping. God dienen omdat het je wat opleverd.
Dat is denk ik gewoon valse profeten. Zoals ik in een ander topic aangaf over het inkomen van een predikant of bijbelleraar of evangelist mbt het aantal uren. G;d dienen doe je niet voor het geld, dat zou bijzaak moeten zijn. Ben ik met je eens dus.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #488 Gepost op: november 01, 2012, 07:52:59 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 23:24:
[...]
Voor een mede amateur ben je wel verhipt scherp! Alle lof Gaitema!
Dank je :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #489 Gepost op: november 01, 2012, 08:53:32 am »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 00:11:
[...]

Professioneel betekent ook niet automatisch foutloos hoor, geen mens is foutloos namelijk, ook professionals niet. Dat jij small brother niet als een professional ziet dat mag gaitema, het is je vrije keuze, maar idat is hij dat voor mij wel.

Ik dacht dat je bedoelde dat hij wijzer is dan de rest en christelijker is dan de rest. Verder op geestelijk niveau, verder geestelijke gegroeid in geloof dan de rest.  Maar je bedoelde dus puur professionaliteit.
Tja, daar heb ik geen verstand van. Wat dat betreft luister ik het liefst naar ds. Pieter Boomsma :)

quote:

Afschaffen van het gezag van het Woord van G'd, daarop wijst small brother vaak terecht.

Dat vind ik wel een beetje over één kam scherend. Ik geloof dat we nu vooral zien dat de vormchristenen het geloof los laten, anderen kunnen de verleidingen van de welvaard niet weerstaan en de kleine kudde die over blijft raakt zo zwaar onder de beproevingen van deze tijd te lijden, dat ze amper hun hoofden boven water kunnen houden. Rijkdom is ook voor hen een probleem. Het maakt ze lauw.

Je ziet dan ook dat de individuele aandacht van de gelovigen voor het woord van God afneemt, maar te gelijk zie je dat God in deze tijd bijzonder opvallend grote wonderen aan het doen is met die zelfde kudde.
Weet wel dat de bijbel bewust spreekt: "in de laatste dagen zal het voor de christenen heel zwaar worden, want de mensen zullen alleen van zichzelf en hun geld houden."

quote:

Dat heeft niets te maken met opwekkingen namelijk.

Dus wel. De kerken hebben veel meer aandacht gekregen voor de wonderen die God doet en daar van te getuigen. Dat is niet voor niets, dat komt omdat God nogal zichtbaar is de laatste jaren wereldwijd. In Iran komen mensen tot geloof en ook in onze plaatselijke PKN-gemeente worden mensen na gebed genezen van bijvoorbeeld kanker. En we zijn daarin niet uniek.

Daarom zal ik absoluut niet beweren dat het ontzag voor het Woord is afgeschaft. Het is heel belangrijk voor de kleine kudde van Jezus, juist in deze zware eindtijd.

quote:

De katholieke kerk is er een schoolvoorbeeld van en notabene krijg ik van iemand van die kerk een boodschap van de Heer ! :)
Hier heb je juist een schitterend voorbeeld. God laat Zijn Woord niet afschaffen. Hij leid zijn kudde, al is het nog zo klein en Hij verhoordt hun gebeden.

quote:

Zoals Jezus de schuld over onze zonden wegneemt, zo zal Hij dat zelfs doen voor mensen die zich laten misleiden om het gezag van Zijn Woord in praktijk te brengen. Maar daarmee is het nog steeds een klap in het Gelaat van G-d de Vader, wat mij betreft.

Ik blijf me altijd voor ogen houden dat God zegt van de wereld als Hij er naar kijkt:
"waar Ik ook kijk, overal zie ik dat de mensen een spoor van verwoesting, van dood en verderf achter laten. Ze staan dagelijks klaar om elkaar de dood in te werken."
Ik begreep eerst niet goed hoe ik dat zien moest, maar snap het nu.
We zijn als mensen elkaar tot een verleiding. Om een voorbeeld te nemen. Een bloedmooie meid trof ik op een christelijke festival. Ze sjanste wat, maar  we hadden nog niet elkaar gesproken. Toch was dit voor mijn gevoel niet goed.
Al snel kwam ik er achter dat dit maar onvolwassen gedrag was.
Wat las ik later in de bijbel in Genesis 6?
De godenzonen lieten hun oog vallen op de dochters van mensen. Onder de indruk van hun schoonheid verkozen zij zich die ze maar wilden en namen hen tot hun vrouwen. Toen God dat zag, dacht Hij: "de mens is slechts vlees. Ik kan niet langer mijn Geest onder hen laten wonen, nu ze dit gedaan hebben."

Waar God ook kijkt, we werken elkaar de geestelijke dood in met onze vleselijke begeertes.

quote:

Juist daarom is het gezag van het Woord van g'd zo enorm belangrijk, gaitema. Alleen daarmee kunnen we de misleiding voorkomen.

Vertel mij wat. Het is niet voor niets dat er kinderen van het licht volgens de bijbel in de laatste dagen op zullen gaan in de misleidingen van satan. Dat satan alles er aan doet om als het mogelijk is, hen van het licht weg te trekken.
Die tijd zitten we nu al in. Maar die tijd was er ook toen Paulus schreef naar de gemeentes met vermanende woorden als: "jullie zijn te goed gelovig! Als iemand jullie een andere Christus brengt dan ik jullie verkondigd heb, dan verdraagt gij dat zeer!"

quote:

Maar ze zullen afwijken van het Woord van G'd de Vader op bepaalde punten met meest duidelijke vorm ontkennen dat Jezus redt.

Dat zijn de echte vrijzinnigen. New Age in de kerk, noemen we dat bij ons. Wij zijn gewoon vrijer dan vroeger, maar niet vrijzinnig. Dus in plaats van "vrijzinniger" te zeggen, gebruiken wij de term "vrijer".
De meest kwalelijke misleidingen komt van christenen die wel de naam Jezus gebruiken, maar Jezus niet kennen. Jezus zegt het immers zelf over her oordeel dat komt: "dan zullen er mensen zijn die tegen Mij zeggen: 'maar Heer, hebben we niet in uw naam boze geesten uitgedreven? etc' Dan zegt Jezus: 'Ik heb U nooit gekend, wetsverkrachters!' "

Denk aan de welvaartsevangelie. Een evangelie van: "Jezus zal jou alles geven, als je Hem er om vraagt en er echt in geloofd. Je hoeft het maar uit te spreken en je woorden zullen het scheppen. Je spreekt in geloof uit dat je een hoofdprijs gaat winnen en je gaat een hoofdprijs winnen. God wil je alles wel geven, want Hij houd van jou."
Vervolgens is er iemand in nood en worden ze door de welvaardschristenen niet gezien. Veel christenen leven alsof er geen armoede bestaat. Welvaardsevangelie? Het zit ook in onze eigen gemeentes. Kijk maar om je heen.
Wie zijn de goede rentmeesters?

Het gevaar is dan om te denken: "bars een pinksterchristen, dan zal de rest ook wel zo zijn!"
Nee, dat doet juist de duivel. Hij nam iets zuivers, verontreinigd het en dan gaat hij de christenen opzetten om het aan te vallen.

Voorbeeld.

Piet zit in de goot. Piet komt uit de goot door een evangelist van het Leger des Heils.
Piet ontdekt de gaven van genezing en evangelisatie. Piet weet een kring van bekeerlingen om zich heen te krijgen en start een gemeente. Jezus doet er geweldige dingen.
Echter Piet krijgt een geweldig aanbod op zijn werk erbij, waarmee hij veel geld verdient. Heel veel geld, is er wel 20 uur per week drukker mee. Ziet dingen op internet waar hij niet van af kan blijven.
De duivel stuurt verkeerde vrienden op zijn pad en meiden waar hij door afgeleid wordt. Vreemde praktijken sluipen zijn gemeente binnen. Demonen nemen de bediening over en voor je het weet heeft heel de EO-achterban het er over:
Piet is betrapt op overspel. Hij is seksverslaafd gebleken. In Piets gemeente komen vreemde manifistaties voor als mensen die lachen in de Geest en zo. Piet heeft tonnen op de bankrekening staan en sommige gemeenteleden betichten hem van afzetterij.

etc etc.. de duivel komt om te slachten en te verdelgen.
We moeten ons er tegen wapenen.

quote:

Dat is denk ik gewoon valse profeten. Zoals ik in een ander topic aangaf over het inkomen van een predikant of bijbelleraar of evangelist mbt het aantal uren. G;d dienen doe je niet voor het geld, dat zou bijzaak moeten zijn. Ben ik met je eens dus.

Een valse profeet ben je voor je het weet. Iemand kan zuiver in het geloof beginnen, maar in de storm van de beproevingen bezwijkt hij.
Vandaar ook dat Paulus zo moest optreden in zijn brieven tegen de christengemeentes, want de ene gemeente was te goed gelovig en nam zo een andere evangelie aan. Een andere gemeente verloor de eerste liefde en een volgende gemeente werd lauw door wereldgelijkvormigheid en ja met de welvaardsvermeerdering.
Dat gebeurde dus bij christelijke gemeentes waar Paulus aan begon.
De duivel kwam in de kerk.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #490 Gepost op: november 01, 2012, 09:40:09 am »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 22:09:
...maakte hij ook de fout anderen de maat te nemen door in die bijdrage die jij zo hoog de wolken in prees haast alle deelnemers hier bij naam te noemen en over ze een negatieve reactie van een vermeende dwaling te plaatsen.

Ik waardeer je inspanningen om mij of mijn bijdragen te relativeren en erop af te doen.  Eigen eer is een last; en oneer vanwege Jezus' naam is een schat in de hemel. Maar van iemand die in Christus is en in de waarheid wil staan, zou ik het wel op prijs stellen dat de concrete afbraak van mijn persoon of mijn bijdragen ook inhoudelijk worden gemotiveerd. Of tenminste geestelijk. Anders deugt niet wat je mij levert en sta je de Heilige Geest tegen die in je woont. Vind je zelf ook niet?

Ik vermoed dat je doelt op mijn woorden in deze post:

quote:

Gereformeerd is niet meer dan de last van het verleden waarmee geen identificatie is. Maar anti-indentificatie. Dat is waarom het af en toe zo botst. Het nieuwe wordt niet alleen omarmd, maar het oude wordt stelselmatig eruit gewerkt. Het spreken over liefde krijgt op die manier een bijzondere klank (@Hendrik). En het spreken over de oudste zoon en zijn genadige houding krijgt een logische vraag waar dan het bekeringsgezinde broertje is (@ Adinomis). En het spreken dat wij zijn gestorven en Jezus alleen in ons leeft en de Heilige Geest ons automatisch de wet laat doen, krijgt een nare bijsmaak (@Gaitema). De realiteit is dat het oordeel is voorgebakken en liefdeloosheid reeds is toegerekend aan de ander. Wat de ander bezighoudt wordt dan geneuzel over bijzaken en gemekker over het eigen gelijk (@grondig christelijk) en het vergeten van christen zijn gedurende de hele week (@Rtfm08).
Misschien begreep je me niet. Zeg dat dan s.v.p. Ik sta achter wat ik schrijf. Alles is toetsbaar. Ik deed geen beroep op dromen die ik droomde, ik kwam niet met tekenen van God, noch heb ik mij ergens verheven boven een ander. Maar ik sprak over het woord van God vanuit het woord van God. Dat is de erkende basis waarop christenen elkaar ontmoeten en de geesten beproeven. En de bijzondere ervaringen en de bijzondere momenten van stichting en versterking, die zijn niet om de waarheid te verdoezelen, en om personen een bepaalde kant op te lokken. Maar deze zijn om het gemoed te versterken en de krachten te vernieuwen zodat nieuwe energie wordt geput om God te dienen, Christus te volgen de Geest niet te bedroeven, en in de waarheid te staan en rechte wegen te gaan. Vanuit de rechte wegen en vanuit de omgang met God kunnen wij wegen en meten en oordelen over zaken van het geloof. Maar alles is mensenwerk en geen enkel werk is vrij van zonde. Maar de Geest is er en die leidt ons niet geheel, maar deze getuigt tegen ons van zonde en van heil en van het koninkrijk dat aanstaande is. Deze Geest zegt mij dat jij de waarheid verlaat en het Woord tegenstaat. De getuigenis is geen waarheid, maar zij is een middel van bezieling met een waarschuwing voor het geweten, En het geweten beproeft zichzelf opdat het hart tot God kan naderen. De Geest getuigt van waarheid in ons, maar het hart kan de Geest niet volgen als het hart niet is toebereid. Ootmoedig. Vol van kennis van de eigen ellende. Vol van de erkenning van de genade. En niet gericht op de eigen gevoelens en de eigen bevrijding uit kwellingen; maar gericht op God alleen.

quote:

Het is niet om mijn gelijk, maar tot jouw erkenning wat het is dat jouw hart volgt en doet verharden tegen mijn woorden, dat ik hier op inga:
Jij sprak over Jezus in je hart. Ik vatte dat als ‘evangelisch’ op. Daarmee bedoel ik niet alle evangelischen, maar datgene wat het evangelische gedachtengoed op afstand brengt van de de bijbelse leer van Jezus Christus. Naleesbaar. Toetsbaar. Bespreekbaar:

quote:

gaitema schreef op 18 oktober 2012 om 10:48:
De Heilige Geest is een volledig leven door God. Jij zelf bent dan gestorven. Jezus alleen leeft in jou. Je zit niet meer langer zelf op de troon. Jezus regeert over heel je leven van minuut tot minuut. Wat je ook doet of laat, niets gaat buiten Hem om.
Dit is in niets bijbelse leer. Dit is niet bijbels. Kort ik om wille van het overzicht even af met: ‘het is niet gereformeerd.’ Maar dit is Jezus in je hart, en klaar alweer. En dat bevestig je ook door te schrijven:

quote:

gaitema schreef op 18 oktober 2012 om 01:22:
Dit getuigt van Gods voortdurende aanwezigheid met Zijn Heilige Geest als wij in Jezus zijn, door in de Liefde te leven. Zou dat niet gepaard gaan met de zelfde wijsheid als die Jezus bezat? In vers 17 getuigt Johannes er van dat we zo zullen zijn als Jezus, wanneer we in die Liefde blijven.
Doe wat je zegt! Vraag Christus naar de waarheid in je hart! Ontvang de wijsheid van Christus!  En geef mij dan antwoord. Want ik ben niet volkomen, en ik ben niet vol van de wijsheid die jij hebt, en mijn leven is niet geheel gevuld met de Heilige Geest. Maar de Geest getuigt in mij, en daarom spreek ik in een vrij geweten in waarheid op het vaste fundament van Gods Woord in de genade van Christus' verlossing. Het is in de waarheid dat ik sta en op de ware rots in deze wereld dat ik bouw. Maar ik sta daarbij open voor elk woord en elke bezieling en elke droom en elk teken die God mij geeft. Sta jij in de waarheid en heb jij de Heilige Geest, leg dan af je vooroordelen en je sentiment die schijnbaar zo zwaar kan drukken op je oordeelsvorming, en spreek tot mij woorden die in de waarheid zijn. Lees je woorden na en spreek tot mij van jouw wijsheid. Maar pak daarbij niet een woord van God dat is gelogen. Het Woord van God heb je laten afnemen. Want jij leest in vers 17 "dat we zo zullen zijn als Jezus". De mens met dezelfde wijsheid als Jezus, zo lees jij dat. Maar de mens heeft niet dezelfde wijsheid als Jezus. De mens is niet altijd geheel gevuld met de  Geest:

quote:

SV 1Joh.4: 17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.  
'gelijk Hij is', Dat is, gelijk Christus in de liefde gewandeld heeft, en gestadig daarin blijft, wij ook Zijn voetstappen navolgen. Zie 1 Joh. 2:6, en 1 Joh. 3:3, en de aantekeningen aldaar. Of gelijk God de liefde is, wij ook zo in de liefde wandelen; 1 Joh. 4:8,10; Matth. 5:48.
Lijkt me duidelijk. In mijn langere post waar jij zo negatief over doet, gaf ik verschillende antwoorden en verwijzingen naar andere posts. Ik begrijp niet hoe je daarover kunt spreken dat ik " met naam en toenaam" negatief spreek. Is dat de waarheid? Waarom kom je dan niet met de waarheid tot opbouw? Waarom zwijg je over de waarheid die jij meent te zien, en schuif je mij ongespecificeerd slechtheid in de schoenen door maar wat te roepen over mij en mijn bijdragen, en dat tegen iemand die mij in mijn betekenisloosheid toch hoog wenst te achten? Zou niet ook de minste onder ons hoog geacht moeten worden, omdat God  hem tot kind heeft?
Ik zou hier over zwijgen, en slikken, ware het niet dat juist het kenmerkende probleem in deze draad zich beweegt rondom het begrip liefde en het toerekenen van liefdeloosheid aan een ander. Maar ik zeg hier opnieuw dat de liefde niet is waar zij wordt geclaimd. En het is meetbaar in het toestaan van de begeerte boven de kennis en in het laten wegvoeren in emotie en verharding, af van de kenbare wegen van waarheid.

Behandel mij s.v.p. zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Erken in mij wat je in jezelf erkent. En dan mag je mij in vrede minder achten en onbekwaam om het goed te zeggen. En de Geest zal getuigen en het hart doen spreken in openheid. En alleen het eigen vlees zal de wegen kiezen van wrok, en onmin, en  achterkamertjes van mail en sous-entendu's.

Maar goed, ik gaf toen dus een reactie:

quote:

small brother schreef op 23 oktober 2012 om 09:49:
En het spreken dat wij zijn gestorven en Jezus alleen in ons leeft en de Heilige Geest ons automatisch de wet laat doen, krijgt een nare bijsmaak (@Gaitema).

Waarom schrijf ik "een nare bijsmaak"? Omdat ik reeds in de hoek was gezet dat ik niet mag spreken over onderwerpen van hoofdzaak omdat alleen de liefde als een geldig onderwerp wordt geacht. Terwijl juist in de gereformeerde kerken vanuit dat sentiment van eis om liefde, de liefde soms niet wordt geleefd, maar verdrukt.
En dan jouw inbreng: Jezus alleen leeft in jou. Een andere gelovige die iets inbrengt die heeft niet de wijsheid van jou. Jij hebt de wijsheid van Jezus.

En wat je daarbij niet verzint is dat als de wijsheid van Jezus in jou is, dat die dus ook in een ander is. Waardoor jij ook nooit een ander minder wijsheid kunt toerekenen dan Jezus. Of in meer realistischer woorden: waardoor je steeds jezelf meer gezag en begrip van Jezus toekent dan een ander. Dat is - met alle respect - een typisch geval van het dwingende aspect in het geloofsleven waar (ik chargeer om de leer) evangelischen soms weinig weerstand tegen hebben. Het hoogste gezag is dan in het eigen hart. Begrijp me goed: ik weet prima dat er altijd relativeringen optreden. Want gelukkig helpt de Geest de mens en getuigt de Geest van God in het mensenhart. Maar dat is op dit punt ondanks de leer. En ik sta open voor woorden van waarheid van hen die in Christus zijn.

Jij kwam toen met een aanpassing, waardoor mijn plaatje niet meer klopte. Want jij zei:

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2012 om 19:49:
Small Brother:
wijsheid over de waarheid komt nooit van jezelf. Als je iets van Gods mysterie begrepen hebt, dan heb je daarin de Wijsheid van God ontmoet.
Dat bedoelde ik laatst met mijn opmerking over "wat Jezus door ons heen zegt. Wat van de Heilige Geest is."

Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Een volkomen juist verhaal. Het luistert nauw. En dus kon ik mijn woorden ten opzichte van jouw concrete opmerkingen terugtrekken. En dat doe ik graag. Maar was dat een uitnodiging om je te verheffen en te free-wheelen op je eigen gevoel van onvrede en overheersing?
Nee; wat mij betreft niet.

quote:

Gaitema schreef verder:
Verder ben ik het ook niet eens met zijn kijk op het afschaffen van Gods Woord in de kerken, wat ik als een pure onwaarheid zie en zijn kijk op de evangelische beweging vind ik veel te kort door de bocht. Daar waar God een opwekking realiseert, ziet hij dat aan voor een dwaling.
Heb je ook iets inhoudelijks voor je mening? Ik wel, want ik heb inhoudelijk nog niet meer kunnen toelichten dan punt 1, de sabbat. En zelfs dat punt heb ik nog niet verder bijbels onderbouwd. Ik begrijp wel de onvrede die opkomt als het een kant opgaat die je niet onder controle hebt, of binnen je kaders past. Zeker als je niet vertrouwt wie spreekt. Maar de waarheid gaat eigen wegen en eigen overwegingen. Daar heb je mij niet voor nodig, en ook stemmingmakerij niet. Onzekerheid in het gemoed doet ons spreken met God. Dus wees liever in het gemoed meer onzeker, dan je te laten verleiden te rusten in hetgeen tevoren was bedacht en tevoren als zekerheid begrepen. Liefde vraagt niet om onzeker te zijn. Maar wel om steeds te vragen wat het is dat God aan een ander te zeggen heeft gehad. Wil je de waarheid dienen, dan moet jezelf recht staan in waarheid. Wie waarheid en leugen niet van elkaar kan onderscheiden, en in geloof soms uit het ene en soms uit het andere vaatje tapt, die staat vast in het eigen gemoed, maar is een beproeving en een verdrukking voor heel de omgeving. Maar wie het hart laat brengen waar de geesten het leiden, en wie alle woorden een klankbord geeft in het hart, die kan hoog groeien, maar moet zeer beducht zijn voor wegleiding en schade. Dan geldt: wees zuiver tegenover jezelf. Het hart is een tempel die rein gehouden moet worden.

quote:

Daar waar God een opwekking realiseert, ziet hij dat aan voor een dwaling.

Een opwekking door God, beschouwen als dwaling
is een rare opmerking die jij mij toeschuift. Is dat waar?
Zou ik God een dwaling toerekenen? Of bedoel je dat ik niet meer mag denken aan een dwaling, waar jij persoonlijk dacht aan een opwekking??
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 10:15:22 am door small brother »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #491 Gepost op: november 01, 2012, 09:43:20 am »

quote:

HarryK schreef op 31 oktober 2012 om 21:32:
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar het gaat volgens mij niet in eerste instantie om "moeilijk kunnen omgaan met pluriformiteit".

Volgens mij doel je op de vrijblijvendheid. "Ik vind dit en jij vindt dat en we hebben elkaar eigenlijk weinig meer te zeggen". Of je nu fel discussieert om eenheid te bereiken of dat je elkaars meningen naast elkaar laat bestaan, het illustreert voor mij beide het moeilijk omgaan met pluriformiteit. Volgens mij kom je uit de impasse door bijvoorbeeld deze tekst: Efeze 3: 18 "zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods." De verschillen zijn er om elkaar aan te vullen, niet om elkaar aan te vallen of te negeren.

quote:

Neigen we naar pluriformiteit omdat we dan 'beter kerk kunnen zijn', of doen we het omdat het de invloed van het "ik-denken" is, zo van: wij zijn eigen baas, dus wij mogen toch ook onze eigen gang gaan?

Kan je wat aanhangers van het "ik-denken"noemen? Of waar omschrijven de aanhangers dit denken?
Ik stel deze vraag omdat het "ik-denken" volgens mij alleen een etiket is om een andere groep te benoemen. Ik vraag me af of degenen die het wordt toegeschreven, zich er in herkennen.

De apostel Paulus maakt zich niet zo druk om motieven. "Of het evangelie nu vanuit goede of vanuit kwade bedoelingen wordt gepredikt, hoofdzaak is dat Christus wordt gepredikt. Het is wel een bekend gegeven in discussie en polemiek: zaai twijfel over iemands motieven en haal zo zijn woorden onderuit. Polemieken onder vrijgemaakten konden en kunnen heel heftig zijn en het argument van de motieven speelde daarin ook vaak een rol.

Bij het "ik-denken" is het de vraag hoe je het moet taxeren. Het is o.a. te beschouwen als een tegenbeweging, waarin het individu in de knel komt door het collectief. In de kerk kun je denken aan "vanzelfsprekendheden" die niet goed meer uitgelegd kunnen worden. "Wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning", maar in de kerk zijn er veel oude dingen, waardoor individuen vervreemd raken.
Wie vervreemd raakt of zich niet gehoord/geaccepteerd voelt, is ook niet bereid om veel inspanning te doen voor de gemeenschap. Het zuigt immers energie en je weet niet waar je het voor doet. Als je het beschouwt als een offer voor God, dan doe je dat toch alleen, want in de kerk begrijpt men je moeite niet.

quote:

Wij willen het zo, dus doen we het zo, en het maakt ons niks uit wat we er met elkaar over hebben afgesproken of wat anderen er van denken.

Wat ik hiervoor typte, is nog niet het hele antwoord op deze quote. Deze quote typeert een stuk langs elkaar heen leven in de kerk. Dat ontstaat wat mij betreft door het niet naar elkaar luisteren, zoals hiervoor beschreven. Deze quote weerspiegelt precies hoe een substantieel deel van de mensen de kerk ervaart. De kerk dendert wel door, ook als er grote problemen zijn, gaan de kerkdiensten gewoon door, wat de synode heeft afgesproken is wet.

Deze quote geeft een vaststelling voor dit moment, maar geen eeuwige waarheid. Kerkelijke afspraken zijn niet gebeiteld in steen. Er is alle ruimte voor nieuwe afspraken. Daarvoor is gesprek nodig, elkaar de hand reiken. De ondertekenaars van het Appel aan stroom moeten een weekend de hei op met vertegenwoordigers van Stroom, classis, etc. De grootste moeite is namelijk niet dat er afgeweken wordt van regels, maar dat broeders en zusters van hetzelfde huis tegenover elkaar staan en op afstand van elkaar blijven.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #492 Gepost op: november 01, 2012, 12:20:42 pm »

quote:

pjotr schreef op 01 november 2012 om 09:43:
[...]

Volgens mij doel je op de vrijblijvendheid. "Ik vind dit en jij vindt dat en we hebben elkaar eigenlijk weinig meer te zeggen". Of je nu fel discussieert om eenheid te bereiken of dat je elkaars meningen naast elkaar laat bestaan, het illustreert voor mij beide het moeilijk omgaan met pluriformiteit. Volgens mij kom je uit de impasse door bijvoorbeeld deze tekst: Efeze 3: 18 "zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods." De verschillen zijn er om elkaar aan te vullen, niet om elkaar aan te vallen of te negeren.

Dank voor deze vers  :)
Maar betekent dit nu: (en waarom?)
-1. Dat de Liefde van Christus veel belangrijker is dan kennis?
-2. Dat de Liefde van Christus voor ons niet te bevatten is?

quote:

De apostel Paulus maakt zich niet zo druk om motieven. "Of het evangelie nu vanuit goede of vanuit kwade bedoelingen wordt gepredikt, hoofdzaak is dat Christus wordt gepredikt.

Heb je daar misschien ook bijbelverzen bij? Al vast dank,

quote:

Bij het "ik-denken" is het de vraag hoe je het moet taxeren. Het is o.a. te beschouwen als een tegenbeweging, waarin het individu in de knel komt door het collectief. In de kerk kun je denken aan "vanzelfsprekendheden" die niet goed meer uitgelegd kunnen worden. "Wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning", maar in de kerk zijn er veel oude dingen, waardoor individuen vervreemd raken.
Wie vervreemd raakt of zich niet gehoord/geaccepteerd voelt, is ook niet bereid om veel inspanning te doen voor de gemeenschap. Het zuigt immers energie en je weet niet waar je het voor doet. Als je het beschouwt als een offer voor God, dan doe je dat toch alleen, want in de kerk begrijpt men je moeite niet.

Heeft dit ook niet te maken met de tijd waarin we leven?
Voeger keek de dokter  naar je, luisterde naar je hartslag en longen en zei wat er scheelde. Tegenwoordig checken mensen hun symptomen op internet en bespreken deze op forums en trekken vervolgens de conclusie van de dokter in twijfel. De mens is mondiger en "kennis" is overal te vinden.

quote:

Deze quote weerspiegelt precies hoe een substantieel deel van de mensen de kerk ervaart. De kerk dendert wel door, ook als er grote problemen zijn, gaan de kerkdiensten gewoon door, wat de synode heeft afgesproken is wet.
Precies, in plaats van wat in de bijbel staat is wet. En uiteraard de verschillen in interpretatie van wat er in de bijbel staat. Zoals boven mijn voorbeeld over jou aangedragen vers.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #493 Gepost op: november 01, 2012, 02:09:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 oktober 2012 om 23:46:
Ik ben het met je eens dat de wil er moet zijn. Daar ga ik ook van uit, mijn medeforummers die het betreft kennende.
Zelfs een goede rechte leer en een zuivere geheiligde regel kan niet de gezindheid van het hart vormen, als die er niet is. Als ik dus spreek over regels en leer is dat niet om het hart te vormen van medeforummers, maar om het reeds gevormde hart iets te vertellen. En een gewillig hart waarin de geest getuigt zoekt altijd wat het is dat God wil. Maar niet in een slaafs volgen van de regels die door het verstand worden opgelegd. Maar in een voortdurend de dingen overleggen in het hart met de vraag wat het is dat God wil. En het Woord van God is daarbij leidinggevend. Niets anders. En de Geest werkt het hart van de mens en legt daarin gedachten en ingevingen en inzichten en bezieling. Maar niet de regels van het verstand, maar de genade brengt verlossing:

quote:

Heb.13:8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid. Wordt niet omgevoerd met verscheidene en vreemde leringen; want het is goed, dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door spijzen, door welke geen nuttigheid bekomen hebben, die daarin gewandeld hebben.
De regel is hier een spijze. Is het dan zo gesteld dat er geen regels zijn voor de gelovigen en zij alleen uit genade leven? Nee; zo is het niet. Het ligt wat genuanceerder:

quote:

Heb.12 14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal; Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf. Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.
Hebr.12: 1 zegt het sterk en genuanceerd: Daarom dan ook, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is.

Heb.6:1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel. En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat.
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze, tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe; Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven.

quote:

Heb.4:1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, omdat het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust. En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, wien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet. Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag. Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
Wat is Rust ?
Dit gaat over de Rust. Deze laatste tekst wordt nog wel vaak te gemakkelijk gelezen.
De rust is: het ingaan na gedane moeite.
Voor de Joden: De rust is het beloofde land. Dat is een rust om nog in te gaan
In het beloofde land: gearriveerd in de rust, maar de rust blijft als vooruitzicht. Het is nu de verlossing. En er blijft dus nog een rust over om in te gaan.
Door de verlossing in Christus: gearriveerd in de rust van Christus, maar de rust blijft als vooruitzicht. Het is nu de wederopstanding tot eeuwig leven met God. Er blijft dus nog een rust over om in te gaan.

Er blijft dus een rust over voor het volk van God. De Rust van God is de wederopstanding van de heiligen. En het is de smalle weg die wij moeten gaan om die rust in te gaan. En het is dus niet een 100% parallel met Christus die zegt dat Hij de rust geeft. Christus geeft Zijn rust en is de beloofde verlossing en die is ook te ervaren in de Heilige Geest, maar deze verlossing biedt nog een rust die nog ingegaan moet worden door het vlees. Dat is de hemelse Rust van het leven in de Heerlijkheid van Gods aangezicht. Dat is de boodschap van Paulus.
Laten wij dan ons inspannen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle. Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Hoe werkt deze boodschap door: is het zwaard een rustpunt om op te gaan zitten, of een prikkel om ons te doen ingaan? Kunnen wij rusten, als het zwaard ons aanzet om ons te benaarstigen om de rust in te gaan?
Nee; de Rust dat is de gemeenschap met God. Dat is het koninkrijk der hemelen dat als beloofde land een woonplaats wordt van al Gods kinderen. Zijn wij de rust ingegaan? Of moeten wij nog een weg volgen om die rust in te zullen gaan?
Het is inderdaad tweeledig. De rust mogen wij reeds ervaren in Christus verlossing waarop wij staan en waardoor wij tot God treden. Maar er blijft ons nog een rust en een beloofd land over, om die in te gaan. Want als wij dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, dan kunnen wij barmhartigheid verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden te bekwamer tijd.

Christus volgen
Als dan de schrift zegt dat wij geholpen worden te bekwamer tijd, dan is dat geen aansporing om daarin te berusten, maar om ons te herinneren dat er werd gesproken van een benaarstigen om in te gaan. Dan is er geen directe rust en geen kalme reis beloofd, maar een smalle weg met noodzakelijke opneming van de geestelijke wapenrusting en het nimmer laten zakken het zwaard van het Woord.
De rust die wij genieten in Christus is dus een rust van de eis en de plicht om zelf uit genade te leven. De Genade krijgen wij om niet. Maar het werk dat ons wordt geboden en het juk dat ons wordt gegeven en de last die wij torsen is wat wij met die genade gaan doen. Dat is geen zwarigheid in de Geest. Maar in het vlees is dat sterven. Dagelijks sterven. Dagelijks kruisigen wat het vlees ons aansmeert. Dagelijks strijden. Dagelijks onze blik scherpen op zonde en verleiding (c.q. op heiliging). Niet tot onze bekommernis en schuldgevoelens (c.q. tot ontkenning van het kwaad in ons), maar tot onze wapening en verheuging in de enorme genade die ons ten deel is gevallen. Niet tot rust, maar tot vrijmaking van de aardse onmogelijke last en tot volkomen concentreren op onze roeping om uit vrijheid te doen wat goed is in Gods ogen. Wie de zonde liefheeft is niet van God. Wie het kwaad niet haat, is van de satan. Wie God liefheeft, heeft zijn wet lief.

Een rust blijft over om in te gaan
Zo is dan de conclusie dat de rust waarvan de Heilige Schrift spreekt, wel volkomen is toebereid in Christus' verlossing, maar nog niet volkomen is ingegaan voor de mens. Zo blijft er nog een rust over voor het volk. Zo blijft er nog een rust over, om die te vieren. Zo bevestigen wij dat het gebod van de sabbat niet is afgeschaft; want de Rust is nog niet ingegaan. Maar wij bevestigen dat dat gebod is blijven staan met alle andere geboden tot spiegeling van de liefde en genade die God aan deze wereld heeft gegeven. Genade dat wij niet eeuwig zullen strijden en werken, maar dat er nog een rust te winnen is en een toekomst, die een betere is dan welke wij heden ervaren.

Heb.4:11 Zo laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.

Laat dan niemand meer een sabbat houden?
En keren we dan terug naar het uitgangspunt: laat dan niemand oordelen over dagen van sabbatten en van de maan en andere gebruiken. Zegt Paulus hier dat de geboden niet meer gelden? Wie heeft dat erin gemoffeld? Nee hij zegt niets anders dan dat niemand over de viering ervan mag oordelen. Dus zelfs niet over het onnodig houden van de joodse sabbat. Wij oordelen niet omdat wij weten dat christenen uit genade leven. Maar dat is geen grond en aanleiding om te menen dat de wet is vervallen ! Uit genade leeft een christen in een vrije zoektocht tot God. Maar niet om te doen wat goed is in eigen ogen, maar om te doen wat God wil. Waaruit kennen wij de wil van God? Uit de wet van God. Brengt de wet dan enig nut als wij die proberen te houden? Nee, want wij beroepen ons op Christus als het aankomt op de naleven van de wet. Wij kunnen nog niet één van de geboden het minst houden. Maar tegelijk is de wet onze kennisbron van de liefde van God. En wij gaan in ons gemoed in de Geest veel verder dan de letter van de wet. Wat dat betekent leerde Jezus ons in de bergrede. En net zo onbekommerd als wij de wet weten niet na te kunnen houden, omarmen wij in de Geest de wet en leven eruit. Ongeacht de tegenwerkingen van ons vlees.

Waaruit kennen wij onze ellende? Uit de wet van God
En komt het zover dat wij de liefde verwaarlozen en de wetsovertreders blijken te worden, dan is de wet er om ons aan te klagen. Kennis van de wet is daarom noodzakelijk, om ons te leren niet van de liefde te vallen, in de liefdeloosheid.
Rom.9:31 Maar Israël, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;
Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

De kruisweg gaan in een leven uit dankbaarheid
Wat zoeken wij dan? Zoeken wij de Rust, dan is er een weg te gaan en een strijd te voeren. Vier dan die rust ook te gelegener tijd. Maar omgordt dan de lendenen en ga weer op het pad in kracht en vertrouwen en volharding. Tot de Morgenster opgaat. Wat zegt men dat de Morgenster reeds is opgegaan? Wat is de wereld om ons heen? Is het om ons heen duister of is het licht? Maar in ons is het licht en dat schijnt en om dat schijnen over deze wereld te doen gaan moeten wij de lamp verheffen. En onze stem. En dan zal God met ons een weg gaan die wij niet altijd willen en niet altijd zien en niet altijd kunnen opbrengen. Maar in de Kracht van de heilige Geest gaan wij die vrijmoedig en in dankbaarheid en met de vreugde van de behaalde overwinning. Zolang wij die weg gaan is de overwinning ons deel. Maar als wij in slaap vallen of menen dat ons licht voldoende is gevoed om uit zichzelf te blijven schijnen, dan komt het Woord van God tegen ons in geweer en treden de gelijkenissen aan tegen ons vlees, en veroordelen ons in ons vlees.

Leven uit genade door de Geest
Begrijp me goed. Ik heb geen enkele gedachte om medeforummers te wijzen op iets wat ze niet zouden hebben. Ik spreek vanuit mijn beperkte maar gereformeerde zicht op de bijbelse leer. En ervaring leert dat wie verder af staat vaak meer respect en begrip kan opbrengen, en de bijbelse samenhang kan zien, dan wie eigenlijk gelijk van leer zou horen te zijn, maar het hart op gelijke punten van leer naar een andere omgang neigt.
Maar in elke samenhangende omgang met God zijn elementen van andere omgang evenzovele facetten die in zichzelf een goede plaats kunnen hebben in een samenhangend geheel, maar voor anderen stenen zijn van aanstoot of juist dwalingen die ze van de eigen goede weg doen afgaan. Want doorslaggevend is de gezindheid van het hart en de wil om niet de eigen wil en beleving te zoeken en te doen, maar om Gods wil te zoeken, en Christus' kruisweg te volgen. Want we weten dat dat de weg is waar een wolk van getuigen ons toejuicht: Gezegend hij die komt in de Naam des Heeren! En bedenk daarbij welke weg nog voor Jezus in het verschiet lag lag toen Hij zo werd ingehaald met gejuich... En van Christus mogen we zéker zeggen dat hij Zijn Geest reeds had.

quote:

Maar hoe kunnen wij ons hart besnijden? Wij kunnen niets. We geven ons over aan God in onze machteloosheid.
Ook de wil krijgen we 100% van God.
Ik zie daar twee delen. Ten eerste : ja inderdaad. De erkenning van het Werk van God in onze doop:
Kol.2:8 In Christus bent u besneden met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
En het tweede deel is Gods weg en wil gaan zoeken in de kracht van de Heillige Geest. Zoals ik eerder noemde: het is maar net naar welke diepte je kijkt en bij welk facet van onderwerp je aangrijpingspunt is. Tweesnijdend betekent dat het zich niet laat vangen in een simpele eenduidigheid. De eenvoud wordt alleen gevoed vanuit het geloof. Dat is voor eenieder. En wie ook de diepten van het Woord wil vatten in het verstand, die moet vanuit de eenvoud ook bereid zijn om de verschillende lagen van diepte elk in eigen waarde en plaats te onderscheiden. Met het risico dat de mens erin verstrikt raakt. Want alleen uit het geloof komen de vruchten van genade.

quote:

Staat het in de bijbel dat we onze oude natuur steeds maar weer moeten doden? Ik vraag me af of we dat wel kunnen. Die oude natuur is dood (en begraven) in Gods ogen. Dat wordt in de doop uitgebeeld. Daarna doen we de nieuwe mens aan. We gaan leven vanuit de Heilige Geest, zoals het in Rom. 8 wordt beschreven.

Ik meen dat ik hierboven er het nodige over heb gezegd. Onze oude natuur is niet dood en begraven in Gods ogen, maar het wordt van ons weggeworpen. David spreekt daar al over. Onze wedergeboorte door de doop is in de Geest. En onze menselijke geest in het vlees wordt bezield door de Heilige Geest, en het doet afstand van het eigen vlees en de eigen geest. Maar de eigen geest en het eigen vlees (kun je als hetzelfde zien) blijven in ons en blijven onze spiegel om aan God te tonen dat wij inderdaad uit de liefde leven. Zou dat niet zo zijn dan zijn wij geen mensen met (enige) kennis van goed en van kwaad, maar Goden. Wij worden zonen van goden genoemd omdat God in ons is en God ons verwekt heeft. Maar door de zonde in ons zijn wij in een gevallen staat. Door Christus zijn wij in staat van overwinning. Maar dan is het wel zaak om die overwinning ook waardig te zijn en daarmee de duisternis te verlichten. Dat is aan ons.

En de zonde tegen de Heilige Geest, dat is God aannemen als Vader, maar dan niet uit Hem te willen leven. Als de oude natuur dood is, dan kunnen we ook niet zondigen tegen de heilige Geest. Maar de oude natuur wordt door ons gekruisigd en in Christus kan zij ons ook niet meer blijvend schade aanrichten. De dood is er, maar ze heeft geen prikkel. De zonde / onze oude natuur plaagt ons, maar wij worden er niet minder van. Maar beter: wij worden gelouterd. Want wij weten ons bevrijd in Christus. De nieuwe mens aandoen is dus niet een jas aantrekken, maar een wapenrusting. Dat is niet een wapenrusting tegen onze omgeving, maar tegen onszelf !

quote:

Het strijden tegen zondige verlangens kan uitermate vermoeiend zijn. Iedere keer gaan we weer onderuit. De nieuwtestamentische manier van denken is om uit te gaan van de genade van God die de Heilige Geest heeft gegeven, waardoor we kunnen overwinnen. Hier begint het proces van heiliging. Ook hier vindt nog wel eens terugval plaats. Maar dat verandert niets aan onze nieuwe positie in Christus. Het hoort bij onze oude natuur die dood en begraven is.

Hoewel je het goed genuanceerd brengt, zie ik hier toch een te evangelische klemtoon. Maar laten we eens kijken: Hoe kun je terugvallen in iets wat je volgens jou niet meer hebt en dat dood is? Het is er dus nog wel? En hoe kun je de realiteit van de zonde in je eigen leven ontkennen? Dat is toch in strijd met onze waarnemingen? Wat is ene terugval in heiliging? Minder heilig, maar nog steeds geen oude natuur? Zondeloos? En ik meen dus dat de evangelische leer hier teveel een klemtoon legt die in de kleine lettertjes van de eigen leer voor oplettende evangelischen weer teruggecorrigeerd worden.

De gereformeerde leer is de bijbelse leer. Maar net zoals de joden de waarheid en het Woord hadden, wil dat niet zeggen dat gereformeerden ook in de waarheid staan. De nuttige gewenste samenhang is dat de leer helder en algemeen wordt en dat de belevers en vierders zich laten gezeggen wat het Woord te zeggen heeft. En daarna wat de kerk te zeggen heeft. En overleggende in het hart en het verstand en dan met lichaam en ziel er wat mee doen. Elk Woord van God begint in de tempel. Elk Woord van God begint in de kerk. Elke Woord van God begint bij hen die zich bekeren. Maar tot wat bekeer je je dan? Tot Christus. Tot het Woord Tot de kerk die het Woord brengt. Tot alle kerken die het Woord 100% menen te moeten volgen. De eenheid die er niet gevonden wordt is er toch. Want God roept op verschillende wegen. En de ware oecumene is de onderlinge erkenning dat de ander zich ook 100% gebonden weet aan het Woord van God en daarvoor belijdt ook al het nodige te willen doen. De liefde laat niet iedereen dezelfde weg volgen. Maar zij vraagt wel dezelfde eerbiedige omgang en trouw.

quote:

Door de inwoning van Christus gaan we genieten van al het goede dat God geeft. Naarmate we leren ons daarop te richten, gaan we ervaren dat God goed, liefdevol en vergevend is. We hebben steeds minder behoefte om de aardse verlangens van de oude natuur te volgen. Dan wordt het leven van Rom. 7 steeds meer vervangen door het leven uit de Geest zoals dat in Romeinen 8 beschreven wordt. Gods wet wordt in ons volbracht.
Als je de oude natuur nog kunt volgen, is die duidelijk nog actueel aanwezig. Maar het maakt voor je geloof niet uit hoe je erop komt. De boodschap is dat het is uit te drukken in meer en in minder. Dat er een verandering is die niet over een nacht ijs gaat, maar een proces is waar een mens gemakkelijk zijn hele leven mee kan vullen.

quote:

Mijn vermoeden is dat het vaak voorkomt dat er steeds schuldgevoelens zijn waardoor men zich veroordeeld voelt. Satan zal ons in het nieuwe leven willen ontmoedigen en ons steeds weer schuldig verklaren door ons te herinneren aan ons verleden. We moeten die gevoelens, ook vage schuldgevoelens resoluut afwijzen. We mogen proclameren dat we verlost zijn van de zonden.

Opnieuw: dit is dubbel. Tweeledig.
Ook dit noem ik bij uitstek een evangelische benadering. Want deze benadering moet gecorrigeerd worden in het leven door de Geest en ook in de leer in de kleine lettertjes. Want als leer lijkt het voor een gereformeerde niet geheel juist.
Want het is een klemtoon die proclameert dat het de ogen wil toesluiten en de oren wil toestoppen voor aanspreekbaarheid op zonde en dwaalleer en verflauwing van de liefde. Alsof daar geen ruimte en geen plaats meer voor is bij de heiligen.
Want ook een heilige kan wel degelijk zondigen. Ook een heilige kan dwalen. Ook een heilige kan zich verharden. Ook een heilige kan zich liefdeloos uiten. Ook een heilige kan blijken toch een laatste te zijn.
Schuldgevoel is dus onlosmakelijk verbonden met alle zondaars die een geweten hebben dat hen aanklaagt. De satan klaagt aan. De satan dat is ook het onkruid dat opgroeit tussen de kinderen van God. Maar ook de wet klaagt aan. Ook de liefde klaagt aan. Heel de schepping klaagt. Als er geen klagen is, dan is er geen verlossing nodig. Ook geen advocaat of middelaar. Maar als jij je geweten toesluit omdat je geen schuldgevoel wilt hebben, dan doof je het licht en bedroef je de Heilige Geest. Ga achter mij, tegenstander! zegt Jezus tegen een rots van een gelovige.

Wat je bedoelt, is dat mensen blijven hangen in schuldbesef over hetgeen achter hen ligt en in Christus gerekend wordt vergeven te zijn geworden. Wat je bedoelt is ook dat mensen door het schuldbesef niet eens tot Gods troon durven komen. Maar ik vrees dat dat een vooroordeel is over een ander, zonder te beseffen dat niet die ander maar jijzelf de kern hebt gemist.
Want net zoals jij in blijdschap alle schuldgevoel resoluut afwijst, wijst die ander resoluut alle gearriveerdheid af. Maar het is dezelfde medaille. Het is hetzelfde vat. Het is hetzelfde geloof. Het is dezelfde leer. En van demedaille is wonderlijk genoeg de voorkant onze ellende en onze beproevingen. Dat is het waar wij groeien in dankbaarheid en waar de glans vanaf springt als wij erin zijn. En de achterkant van de medaille, dat is een leven in materiële welvaart en in een heerlijk beleven van het goede op aarde van de geloofssdiensten. Het is de achterkant van de medaille die roemt tegen de voorkant dat de voorkant te zwaar op de hand is. Maar het Woord van God leert ons dat welvaart en ook geestelijke genoemde rijkdom een verleiding is en een struikelsteen. Wij zijn niet op aarde om de blijdschap te verkondigen die wij hier verdiend hebben. Wij zijn op aarde om de blijdschap te verkondigen waarop wij hopen en waardoor wij in dit leven haast stelselmatig en bewust de moeilijkste wegen kiezen. Want die blijdschap maakt ons tot kiezen voor droefenissen. Alsof we er iets winnen op de eigen ellende.
En dat is ook zo. Nuchterheid en waakzaamheid maakt dat wij niet als fatalisten handelen en leven. Maar misschien doen we dat te weinig. Dankbaarheid voor de zegeningen maakt dat wij ons zelf rijkdom durven aan te meten en ook ons leven opnieuw in dienstbaarheid stellen en verkopen aan bazen en banken. Maar misschien doen we dat teveel. Want wij zijn vrijgemaakt om dienstknechten te worden van de waarachtige God die ons niets anders doet vragen voor onze welvaart, dan ons dagelijks brood. Zijn genade is ons genoeg. Leef de alledaagse sabbat: dat is: wordt priester van God. Werk is er genoeg. Wereldakkers liggen braak. Hoe zouden wij dan hoog opgeven over onze eigen kweek op ons balkon?  Het is de ongelovigheid en de hardheid en de natuurlijke drang om langs de weg het wachten op de bruidegom op te geven, dat wij overgaan tot de orde van de dag. Maar is dat in orde? Is dat het vuur van d eeerste liefde? En voor hen die de leer vasthouden en standvastig volharden in de strijd van de goede leer, geldt dat Openbaringen 2 ook kan constateren: maar de eerste liefde; waar is toch de eerste liefde gebleven? Wat heeft onze eerste liefde?

Ik ken mensen die in moeite en vertwijfeling over het eigen leven, zichzelf de genade niet licht toedenken. Gemakkelijk voorwerp van ons minderachting. Maar zijn die werkelijk kleingelovig? Of hebben zij meer besef waar wij vandaan moeten komen en hoe ver wij nog moeten gaan? Zalig de bedroefden. Zalig de armen van geest. Zalig de verdrukten. Het hart moet klein zijn en klein blijven. Om zodoende in het diepste van de elllende God te ontmoeten.

En vanuit de kleinheid te groeien in een nieuwe geest en een nieuw leven. Dat suggereert tijdelijkheid en snelle verandering en verbetering. Maar zelfs het minste sprankje van gearriveerdheid en zelfs het kleinste stukje van ons hart dat wij benoemen als reeds van Christus te zijn, wordt aangevochten door het vlees. Elke stap vooruit is een nieuw handvat voor het kwaad. Elke rust-neming is een laten zakken van onze wapenrusting. Maar dat is de rust die God nimmer kent en die ons ook  niet vergund is om te houden of zelfs te vieren. Toch vieren wij wel een rust, en toch weten wij wel ons in Christus' rust verankerd.

Vrijmoedigheid is dus niet een uitnodiging tot gearriveerdheid of hoogmoedigheid. Integendeel. Vrijmoedigheid is een uitnodiging om de diepste ellende te kennen en te ervaren, en dan niet in onszelf maar buiten onszelf, de hulp van Christus te weten. Maar Christus reeds binnen te achten als bevrijder die ons hart leidt maakt onze harten lui en vadsig en ongevoelig voor de diepte waarin wij zijn, waar Christus ons uit wil halen.
Daarom is de vraag tot beproeving: is het wel zo of is het niet zo dat al onze werken voor Christus worden gebracht die als rechter ons zal tegenover komen en al onze werken hoe groot en hoe klein zal beoordelen? Hoe kan Christus veroordelen wat uit Hemzelf komt? Hoe kan Christus rechter zijn over zichzelf? Nee; maar hij is de Verlosser van alle mens die aan Hem is gegeven door God de Vader. Die mens heeft in Hem vrijheid gekregen om te kiezen. Elke dag opnieuw. Geen zekerheid van licht en ruimte en vrede. Maar zekerheid van de werking van de Heilige Geest. Met een vraag van God om een antwoord: wat doen wij met de Heilige Geest? Wat doet ons hart met de Heilige Geest? Wat is de Kracht in ons? Een opwekking tot Leven of een inslaping in begeerlijke rust? Gaan we op pad naar Christus toekomst toe; of gaan we ons voegen bij de Nicolaiten, om te rusten in hetgeen God ons reeds heeft gegeven, en zeker niet meer zal afnemen? Is de ware Verheerlijking van ons lichaam een viering in aardse vrijheid of een beproeving in aardse ellende? Hebben wij dan vrijheid, dan hebben wij het zwaar. Geestelijk gezien is veel aardse vrijheid en dat tellen als eigendom in plaats van verzoeking, is dan ook een verzoek om aardse zwarigheden. We zouden als rijken en sterken dus in de leer moeten gaan bij de armen en verdrukte zielen. Opdat het geestelijk bouwwerk weer een eenheid wordt in gebondenheid, in plaats van een gehele ontbinding in verlatenheid.

En toch heb je in zeker opzicht ook wel gelijk. Volkomen gelijk, als ik niet stilsta bij mijn stilstaan bij je vorm en het detail. En als het niet het onderwerp diende hoef ik er ook niet bij stil te staan, want ik heb nog geen post van je gelezen waar geen goed gebalanceerd geloof in doorklinkt. Want je hebt gelijk dat het niet onze bestemming is om in de put te zitten en te blijven steken in een zwaarmoedige worsteling. Maar de oplossing is niet wat jij zegt, namelijk dat we schuldgevoelens resoluut moeten afwijzen. De oplossing is dat we des te meer moeten begrijpen hoe groot de hoogte is waarin Christus ons wil verheffen. Het is niet zo dat we elk stukje verhoging en verlost zijn in Christus, ook meer blijdschap krijgen vanwege de afstand die de zonde tot ons krijgt. Nee, maar met elk stukje verlossing of verhoging uit de ellende, krijgen we meer zicht op hoe erg de ellende is waarin we nog gebonden zijn. Met mogelijk nog meer besef van schuld, dan toen we begonnen...

Je merkt het: waar er twee kanten zijn kies ik voor de insteek bij zwaarmoedigheid. Niet omdat ik zwaarmoedig ben. Maar omdat wat zwaarmoedigheid wordt genoemd een normaal en onmisbaar en onlosmakelijk onderdeel is van het geloof. Het is ernst. Ernst is niet de tegenhanger van blijdschap, maar de voedingsbodem. Besef van schuld overhouden, terwijl je bent gered is dus prima. Maar de relevante vraag is of wij ons willen laten redden. Of wij geloven dat Christus ons al heeft gered, en ons nu uitnodigt om in Zijn Kracht daar iets mee te doen. Of wij het geloof aannemen en Christus ook geheel aandoen. Ben je gered, dan is er nog een weg te gaan om ook het vlees te doden en te kruisigen. Es is nog een wet van liefde die vraagt om een spontane hartelijke naleving tot verheerlijking van God en tot verlichting van deze wereld. Ben je gered, dan houd je vast aan je Redder. En de dwaling is daar als je meent de Redder zodanig in je hart te hebben, dat Hij het allemaal doet - wat uit je hart komt. Dat is niet zo.
De Heilige Geest doet “het” en wat hij doet dat is je vervullen met bezieling. Hij geeft kennis van schuld en van verlossing en van een zoekend begeren om te doen wat God graag wil. En daar ga je dan mee aan de slag. Als mens. Als mens van goed en van kwaad. En steeds wordt je opnieuw beproefd of je voor goed gaat, of toch voor het kwaad. Schuldbesef is daar essentieel. Besef van verlost zijn en een zeker gestelde overwinning is daar essentieel. Maar alleen in dat spanningsveld tussen goed en kwaad, kun je goed functioneren als christen-soldaat.

quote:

Als de Heilige Geest ons duidelijk maakt dat we gezondigd hebben is dat duidelijk en omlijnd. Dat kunnen we dan belijden en dan werpt God dat in de diepte van de zee. De Heilige Geest maakt ons dat niet duidelijk om ons veroordeeld te laten voelen, maar om ons te helpen, zodat we het in het licht brengen en bevrijd worden.

Ja. De Heilige Geest is bezieling. De heilige Geest brengt licht. En ons mensenverstand doet er wat mee. Omlijningen en helderheden zijn soms wel en vaak niet duidelijk. De geest van de profeet is aan de profeet onderworpen, zegt de Heilige Schrift ergens. Het mensenhart kan dus gaan heersen over de Geest. Daarom ook kunnen we niet de Heilige Geest hebben, en dan het Woord van God niet nodig menen te hebben. Want de Heilige Geest is één met God en is uit God en zal altijd de mens dringen om Gods Woord te zoeken en te bewaren. Een goede boom brengt goede vruchten voort. Wel is het zo dat waar het goede geweten niet klaagt, ook geen schuld en zelfs geen zonde is. Maar: Het Woord van God kan klagen, en de Wet, en onze medegelovigen, en zelfs de natuur van de schepping. En molenstenen worden toebereid aan hen die anderen doen dwalen en struikelen. Maar het inzicht is hier dus dat ook ons verstand en ons hart ons kunnen doen dwalen.
Maar wat je erover zegt en waar je in meer algemene zin ook op doelt lijkt mij geheel juist: Dat wat is beleden en wat is voorgelegd aan God in een vraag om vergeving, dat zal in Christus naam tot in de diepsten van de zee weg worden geworpen. Maar opnieuw: hoe kun je vergeving vragen voor iets, als je besef van je ellende en je zonde verminderd is? Dus ook dat verhaal is een verhaal met diepe kanten van schuld en verlossing. Maar feit is dat die zonden weg worden gedaan alsof ze niet zijn gedaan en alsof ze nooit in ons waren opgekomen. Want er is voor betaald. En over die zonden in schuldbesef blijven leven is tekort doen aan Gods genade. Begrijpelijk menselijk, en misschien voor sommigen een hulp om te volharden in gevoelens van kleinheid en ellende; maar in christelijke ogen een vraag om meer uitzicht op de werkelijkheid van de hemel die reeds geopend is, en wenkt aan allen die van Christus zijn: Zingt en bereid de weg want Hij komt met haast, de bruidegom die juist ons heeft gekozen tot Zijn bruid !

Neem niets aan van mij. Maar onderzoek zelf hoe de samenhang is. De gereformeerde leer is nooit een leer van ellende en zwaarmoedigheid geweest. Het is altijd een leer van meer kanten geweest: ellende, verlossing, en dankbaarheid. Het is altijd een leer geweest van dagelijkse bekering en een dagelijks noodzakelijk beroep op de verlossing en en vraag om voorspraak. Dat is de bijbelse leer. Zeg het maar als het anders is.

Op.22:12
En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.

1 Joh.2:5
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

1.Joh.5
-1 En dit gebod hebben wij van Hem, dat wie God liefheeft, ook zijn broeder moet liefhebben.
1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Joh.15
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
7 Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden.
9 Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad;
blijft in deze Mijn liefde.
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen. [/I]

2 Cor.4:7
Maar wij hebben dezen schat in aarden vaten,
opdat de uitnemendheid der kracht zij van God, en niet uit ons;

Als die in alles verdrukt worden, doch niet benauwd;
twijfelmoedig, doch niet mismoedig;
Vervolgd, doch niet daarin verlaten;
nedergeworpen, doch niet verdorven;
Altijd de doding van den Heere Jezus in het lichaam omdragende,
opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam zou geopenbaard worden.

Want wij, die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus’ wil;
opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.

15 Want al deze dingen zijn om uwentwil,
opdat de vermenigvuldigde genade,
door de dankzegging van velen,
overvloedig worde ter heerlijkheid Gods.

16 Daarom vertragen wij niet;
maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt,
zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.
Want
onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbijgaat,
werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;

Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet,
maar de dingen, die men niet ziet;
want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk,
maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.

2 Cor.5:1
Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Want ook in dezen zuchten wij, verlangende met onze woonstede, die uit den hemel is, overkleed te worden.

Zo wij ook bekleed en niet naakt zullen gevonden worden.

Want ook wij, die in dezen tabernakel zijn, zuchten, bezwaard zijnde; omdat wij niet willen ontkleed, maar overkleed worden, opdat het sterfelijke van het leven verslonden worde.

5 Die ons nu tot ditzelfde bereid heeft, is God,
Die ons ook het onderpand des Geestes gegeven heeft.
Wij hebben dan altijd goeden moed, en weten, dat wij, inwonende in het lichaam, uitwonen van den Heere;  (Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen.)

8 Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen. Daarom zijn wij ook zeer begerig, hetzij inwonende, hetzij uitwonende, om Hem welbehagelijk te zijn.

10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 02:00:21 pm door small brother »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #494 Gepost op: november 01, 2012, 02:21:30 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 12:20:

Maar betekent dit nu: (en waarom?)
-1. Dat de Liefde van Christus veel belangrijker is dan kennis?
Ga samen op weg, vrijzinnigen en orthodoxen, rekkelijken en preciezen, progressieven en conservatieven en ontdek het.

quote:

-2. Dat de Liefde van Christus voor ons niet te bevatten is?

Als kennis is het niet te bevatten, maar kennen blijkt een werkwoord.

quote:

Heb je daar misschien ook bijbelverzen bij? Al vast dank,

Fil 1: 14-18: Bovendien durven de meeste broeders en zusters, omdat ze door mijn gevangenschap vertrouwen in de Heer hebben gekregen, de boodschap nu nog onbevreesder te verkondigen. 15 Sommigen doen het weliswaar uit afgunst en rivaliteit, maar anderen verkondigen Christus met goede bedoelingen. 16 Zij doen het uit liefde, in het besef dat ik de taak heb het evangelie te verdedigen. 17 Maar de eersten verkondigen Christus uit geldingsdrang, met onzuivere bedoelingen, om mijn gevangenschap te verzwaren.
18 Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me.

quote:

Heeft dit ook niet te maken met de tijd waarin we leven?
Voeger keek de dokter  naar je, luisterde naar je hartslag en longen en zei wat er scheelde. Tegenwoordig checken mensen hun symptomen op internet en bespreken deze op forums en trekken vervolgens de conclusie van de dokter in twijfel. De mens is mondiger en "kennis" is overal te vinden.
Juist. Onze manier van kerk zijn stamt nog uit de tijd dat alleen de dominee de Bijbel las en bijbelstudie deed.

quote:

Precies, in plaats van wat in de bijbel staat is wet. En uiteraard de verschillen in interpretatie van wat er in de bijbel staat. Zoals boven mijn voorbeeld over jou aangedragen vers.
(Christus heeft het laatste woord)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #495 Gepost op: november 01, 2012, 05:14:20 pm »
Small Brother:
Ik heb je reactie gelezen en ik denk dat ik er maar op zwijg. Het is niet mijn probleem dat je dwalingen ziet, daar waar ze er niet op die manier zoals jij het voorstelt er zijn. Het stelde me allemaal teleur van je, dat je zo over ons bent gaan schijven. Daar je eerder nog begrip toonde en je het voor me opnam in een thema over de wederkomst van Jezus, heb ik nu duidelijk het idee dat je me van dwaling beschuldigd hebt en dat je alles wat evangelisch op je over komt als dwaling ziet. Vervolgens valt het je op dat ik dan weer uit het ene en dan weer uit het andere vaatje tap. Dat heb je goed gezien. Want ik ben wie ik ben, gewoon in wat ik geloof en voorsta. Daar waar ik God aan het werk zie, daar wil ik zijn werk ook erkennen. Ik heb Hem aan het werk gezien door katholieken, protestanten, evangelischen, oosters othodoxen, messiaanse joden, orthodoxe joden en ja ook de de barmhartige moslims.

Wat je verder er van vind moet je zelf weten, maar ik vind dat je een grote fout maakt door me van dwaling te duiden.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #496 Gepost op: november 01, 2012, 05:50:29 pm »
Small Brother, ik zie dat je op mijn bericht nogal uitgebreid reageert. Ik heb een paar drukke dagen voor de boeg en ben nu niet in staat dit allemaal tot me te nemen en van reacties te voorzien. Misschien later.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #497 Gepost op: november 01, 2012, 06:18:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 08:53:
[...]

Ik dacht dat je bedoelde dat hij wijzer is dan de rest en christelijker is dan de rest. Verder op geestelijk niveau, verder geestelijke gegroeid in geloof dan de rest.  Maar je bedoelde dus puur professionaliteit.
Tja, daar heb ik geen verstand van. Wat dat betreft luister ik het liefst naar ds. Pieter Boomsma :)

Ja en nee, want een ieder die de bijdragen leest van small brother kan er toch niet omheen dat gebaseerd op de schrijfwijze en taalgebruik, deze man niet alleen maar lagere school heeft volbracht. De geleerdheid straalt daarvan af. Dus ja, ik acht hem wijzer dan menigeen (waaronder mijzelf) hier op het forum. Voor mij een voorbeeld van hoe een een predikant in mijn beleving moet zijn.

Wat betreft geestelijke groei eveneens gaitema, de werking van de Heilige Geest is juist te herkennen doordat iemand de waarheid bij G'd zoekt in gebed met Zijn Woord op schoot. Zoekend naar G'd Zijn Wil in de Schrift geholpen door de Heilige Geest. Bij small brother lijken daar studie en de Heilige Geest prachtig samen te komen. Daarmee overstijgt small brother dus menigeen, zo niet ieder hier op het forum. Waarmee ik niet zeg dat hij dus meer geliefd is door de Heer, maar oprecht wandelen met de Heer is in small brother voor mij zeer herkenbaar.

quote:

Dat vind ik wel een beetje over één kam scherend. Ik geloof dat we nu vooral zien dat de vormchristenen het geloof los laten,
Wordt dit in de Schrift zelf niet aangekondigd gaitema? Wordt ook niet aangekondigd in 2 Timoteus 4:3-4 dat uiteindelijk de kerken met leer die de mens graag hoort, zullen groeien. Uit de reacties op bijdragen van small brother, waaronder jijzelf, blijkt wel dat men zijn visie niet graag meer hoort. Denk daar maar eens rustig over na.

quote:

anderen kunnen de verleidingen van de welvaard niet weerstaan en de kleine kudde die over blijft raakt zo zwaar onder de beproevingen van deze tijd te lijden, dat ze amper hun hoofden boven water kunnen houden. Rijkdom is ook voor hen een probleem. Het maakt ze lauw.

Je ziet dan ook dat de individuele aandacht van de gelovigen voor het woord van God afneemt, maar te gelijk zie je dat God in deze tijd bijzonder opvallend grote wonderen aan het doen is met die zelfde kudde.
Weet wel dat de bijbel bewust spreekt: "in de laatste dagen zal het voor de christenen heel zwaar worden, want de mensen zullen alleen van zichzelf en hun geld houden."

Wat betreft de wonderen, ja die gebeuren maar kunnen tweeledig zijn:
- Indien ze hand in hand gaan met de Schrift zonder bijbedoelingen dan is het een geweldige Genade van de Heer die wordt geschonken opdat we in vertrouwen op Hem en Zijn Beloften, dit mogen ervaren.
- Maar er staat ook een waarschuwing in Matteüs 7:22-23, dat velen zullen roepen Heere Heere, die wonderen hebben verricht, maar waarvan de Heer zegt ze niet te kennen.

Wonderen zijn dus geen bewijs dat het goed zit, alleen wanneer de wonderen plaatsvinden in directe samenwerking met het Woord van G'd en alle gebeurtenissen bijbels zijn.

[quote[Dus wel. De kerken hebben veel meer aandacht gekregen voor de wonderen die God doet en daar van te getuigen. Dat is niet voor niets, dat komt omdat God nogal zichtbaar is de laatste jaren wereldwijd. In Iran komen mensen tot geloof en ook in onze plaatselijke PKN-gemeente worden mensen na gebed genezen van bijvoorbeeld kanker. En we zijn daarin niet uniek. [/quote]
Wat betreft de wonderen, ja die gebeuren maar kunnen tweeledig zijn:
- Indien ze hand in hand gaan met de Schrift zonder bijbedoelingen dan is het een geweldige Genade van de Heer die wordt geschonken opdat we in vertrouwen op Hem en Zijn Beloften, dit mogen ervaren.
- Maar er staat ook een waarschuwing in Matteüs 7:22-23, dat velen zullen roepen Heere Heere, die wonderen hebben verricht, maar waarvan de Heer zegt ze niet te kennen.

quote:

Daarom zal ik absoluut niet beweren dat het ontzag voor het Woord is afgeschaft. Het is heel belangrijk voor de kleine kudde van Jezus, juist in deze zware eindtijd.

Gelukkig  :)  Zonder Zijn Woord lukt het ons niet,

quote:

Hier heb je juist een schitterend voorbeeld. God laat Zijn Woord niet afschaffen. Hij leid zijn kudde, al is het nog zo klein en Hij verhoordt hun gebeden.

Ja maar deze vrouw paste ook het Woord toe.
Alleen de Heer kan immers in onze harten kijken en zien hoezeer we Hem trouw zijn en Hem dienen (willen). Dat zij daardoor een kerk aanhangt die de kerkleer boven de Schrift stelt, doet daaraan dus niets af. Misschien verwerpt zij wel deze kerkleer? Ik heb er niet over gesproken.  

quote:

Dat zijn de echte vrijzinnigen. New Age in de kerk, noemen we dat bij ons. Wij zijn gewoon vrijer dan vroeger, maar niet vrijzinnig. Dus in plaats van "vrijzinniger" te zeggen, gebruiken wij de term "vrijer".

Ik zal de term vrije vanaf nu bezigen als je dat prettiger vindt.

quote:

De meest kwalelijke misleidingen komt van christenen die wel de naam Jezus gebruiken, maar Jezus niet kennen. Jezus zegt het immers zelf over her oordeel dat komt: "dan zullen er mensen zijn die tegen Mij zeggen: 'maar Heer, hebben we niet in uw naam boze geesten uitgedreven? etc' Dan zegt Jezus: 'Ik heb U nooit gekend, wetsverkrachters!' "

Zoals ik eerder aangaf, KAN dat ook wel eens gaan over gemeenten die vele tekenen najagen als bewijs zonder de Schrift als leidraad te hebben.

quote:

etc etc.. de duivel komt om te slachten en te verdelgen.
We moeten ons er tegen wapenen.

De kern van onze geestelijke wapen uitrusting is het Woord van G'd.

quote:

Een valse profeet ben je voor je het weet. Iemand kan zuiver in het geloof beginnen, maar in de storm van de beproevingen bezwijkt hij.

Daarom ook de Schrift als toets-middel.
Als er zaken in de kerk plaatsvinden die niet te toetsen zijn met de Schrift, dan is het zaak om dat aan te kaarten. Negeert men dat of zelfs betreden, dan is het zaak om op zoek te gaan naar broeders die WEL de Schrift centraal hebben.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #498 Gepost op: november 01, 2012, 07:16:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 17:14:
Small Brother:
Ik heb je reactie gelezen en ik denk dat ik er maar op zwijg. Het is niet mijn probleem dat je dwalingen ziet, daar waar ze er niet op die manier zoals jij het voorstelt er zijn. Het stelde me allemaal teleur van je, dat je zo over ons bent gaan schijven. Daar je eerder nog begrip toonde en je het voor me opnam in een thema over de wederkomst van Jezus, heb ik nu duidelijk het idee dat je me van dwaling beschuldigd hebt en dat je alles wat evangelisch op je over komt als dwaling ziet. Vervolgens valt het je op dat ik dan weer uit het ene en dan weer uit het andere vaatje tap. Dat heb je goed gezien. Want ik ben wie ik ben, gewoon in wat ik geloof en voorsta. Daar waar ik God aan het werk zie, daar wil ik zijn werk ook erkennen. Ik heb Hem aan het werk gezien door katholieken, protestanten, evangelischen, oosters othodoxen, messiaanse joden, orthodoxe joden en ja ook de de barmhartige moslims.

Wat je verder er van vind moet je zelf weten, maar ik vind dat je een grote fout maakt door me van dwaling te duiden.

Dat is goed Gaitema.
Ik zou ook referenties kunnen geven van omgang met gelovigen van verschillend pluimage.
Ik zou nog vragen of wij in verschillende kerken mogen zitten als er geen dwalingen tussenin stonden.
Ik zou uitleggen wat je kennelijk anders opvatte dan had gekund.
Ik zou erop wijzen dat deze draad niet zozeer gaat over evangelisch en in aanleg ook niet over 'jullie'.
Ik zou omwille van het onderwerp aandringen op antwoorden op mijn kritiek op niet-gereformeerde accenten en mijn opmerkingen over de sabbatsrust.
Ik zou je vragen of het woord 'dwaling' misschien voor jou een emotiewaarde heeft die in schril contrast staat met de realiteit van ons dagelijks leven en ook van dit forum.

Maar ik doe het niet. Want we hebben naast teleurstelling ook nog zaken van gemeenschappelijkheid: Geloof. Vertrouwen dat wij het niet zelf hoeven te doen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #499 Gepost op: november 01, 2012, 08:31:15 pm »
Prima, dat scheelt een hoop langs elkaar heen gelul.