Antwoord aan Small BrotherJe uitgebreide reactie heb ik “zo goed en zo kwaad als dat ging” gelezen en geprobeerd me in te leven. Ik moet zeggen dat ik met het meeste wat je schreef van harte kan instemmen. Ik bespeur in je benadering van allerlei vraagstukken dat je je gedachten wilt onderwerpen aan het Woord van God. Daarin voel ik me ook met jou op één lijn zitten. We vertrouwen op God dat Hij ons door Zijn Heilige Geest inzicht geeft door Zijn Woord en dat het ook zo is dat we van elkaar mogen leren. Dat is ook een onderdeel van het Lichaam van Christus, waarin we elkaar tot hand en voet mogen zijn.
Zoals het in een discussie gaat, worden de punten waarop we het niet eens zijn met elkaar, naar voren geschoven. Daarom leidt dat dikwijls tot frustraties, maar we moeten het ook zo bekijken dat het ons helpt geen eenzijdig zicht op Gods Woord te hebben. Hoewel ik lid ben van de gkv heb ik me altijd ook willen verdiepen in wat er in andere bijbelgetrouwe denominaties wordt uitgelegd. Als we ons beperken tot onze “eigen” woordverkondigers kunnen we “oogkleppen” krijgen, waardoor we ons focussen op een bepaalde leer. Je schrijft bijvoorbeeld: “
Want als leer lijkt het voor een gereformeerde niet geheel juist.” Zouden we niet gewoon moeten zeggen: “
deze leer lijkt me niet geheel overeenkomstig God Woord”.? Je zegt dan ook terecht:
“Ik spreek vanuit mijn beperkte maar gereformeerde zicht op de bijbelse leer.“ Verderop zeg je:
“De gereformeerde leer is de bijbelse leer.” Daaruit concludeer ik dan – - terecht of onterecht? - dat alleen de gereformeerde leer bijbels is. Ik erken dat men in de gereformeerde kerken – officieel dan – uit wil gaan van de betrouwbaarheid van Gods Woord.
Maar zegt Psalm 19 niet: “dwalingen wie bemerkt ze?” Geen enkele kerk ontkomt daaraan. Ik kan wel enkele voorbeelden noemen. Maar mogelijk kan men die ook bij mij vinden. Ik heb in mijn leven ook wel standpunten vanuit de bijbel moeten herzien.
Je miste in het voorbeeld van Henk Binnendijk de wil om te geloven. In dat voorbeeld bleek duidelijk dat Henk die balk graag wilde hebben. Hij deed er zijn uiterste best voor. Dus die wil was aanwezig in het voorbeeld. Je hebt gelijk: de wil is van cruciaal belang en dat zal ik ook zeker niet ontkennen.
Je gaat dan verder uitgebreid in over “De Rust”. Ik vroeg me af waarom? Misschien omdat ik in het voorbeeld van Henk Binnendijk zei:
“hij hoefde er niets voor te doen”? Nee, hij hoefde er niets voor te doen toen die sterke stroom (Heilige Geest) de balk naar hem toe dreef. Maar hij moest wel iets anders doen en dat schreef ik er ook bij:
“Zo werkt de kracht van de Heilige Geest die ons leven beheerst. Dus daarop vertrouwen!” Er is geloof, d.i. vertrouwen voor nodig. Het schild van het geloof is een onderdeel van onze wapenrusting.
Je zegt dan dat we ons hart moeten besnijden en ik vroeg of we dat wel zouden kunnen.
Maar je gaf zelf het voorbeeld:
Kol.2:8 In Christus bent u besneden met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Hieruit blijkt dat we dit zelf niet kunnen. Maar
in Christus zijn we besneden aan het hart. Het is Zijn werk. Dat maakt ook deel uit van die sterke stroom van de Heilige Geest om in het beeld van Henk Binnendijk te blijven.
Over dit onderwerp heb ik eens iets gelezen in een boek dat schrijft over Hudson Tayler, de zendeling en arts, die in 1851 naar China ging om daar het evangelie te verkondigen. Het boek is getiteld “De Man die God geloofde”. Vanaf blz, 167 beschrijft hij een worsteling die te maken heeft met dat wat we hier bespreken. Ik vond dat indertijd erg leerzaam. Ik heb dat gedeelte overgetypt en het is
hier te downloaden.
Verder bekritiseer je dat ik schrijf:
“Die oude natuur is dood (en begraven) in Gods ogen.” Je zegt zelfs dat het niet zo is. Bedenk daarbij dat ik schreef:
“in Gods ogen”. God ziet onze oude natuur niet aan. Als Hij naar ons kijkt – als wij in Christus zijn – dan ziet Hij Zijn Zoon.
quote:
Wij zijn dan met Hem begraven... opdat gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens zouden wandelen." Rom. 6:7
Houdt het daarvoor, dat gij wel der zonde (oude mens) dood zijt, maar Gode levende (nieuwe mens) in Christus Jezus onze Heere." Rom. 6:11
Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Gal. 2:20
Jij schrijft:
“Maar de oude natuur wordt door ons gekruisigd”. Uit bovenstaand bijbelvers blijkt dat we met Christus gekruisigd
zijn. Weer die sterke golf van de Heilige Geest die het bewerkt. En de tekst hierboven uit Rom. 6 laat zien dat de zonde niet meer over ons zal heersen, maar dat het nu zo is zoals in Gen. 4:7 staat dat wij over de zonde moeten heersen.
Ik ben het met je eens dat wij nog steeds zonde kunnen doen. Ja zeker, ik ben het met je eens dat we kunnen terugvallen in zonde. Ik wil het nog sterker benadrukken: wie met Christus leeft wordt steeds fijngevoeliger in het herkennen van de zonde. Je gaat steeds meer zien dat al ons denken en handelen voortkomt uit het eigen ik, terwijl het allemaal op God gericht moet zijn. Gods Heilige Geest maakt je opmerkzaam en waakzaam, zodat je de zonde in de wortel herkent. Dat op God gericht zijn dat geeft Rust. Dat is het begin van het eeuwige leven, want straks zullen we volkomen op God gericht zijn.
Maar we zijn niet constant op God gericht. Jezus zegt niet voor niets in Joh. 15
“zonder Mij kun je niets doen”. Zonder Jezus zijn we weer op onszelf gericht. Maar……. God ziet ons aan in Christus. Hij kan ons niet aanzien in zonde, daarvoor is Hij te heilig, dan is de weg afgesloten. Zonde maakt scheiding tussen God en ons. Daarom staat Christus tussen ons in, onze Middelaar, de weg tot God. Daarom ziet God ons niet meer als zondaars die zondigen, maar als zonen en dochters in Zijn Zoon Jezus Christus.
Dan schrijf je:”
De nieuwe mens aandoen is dus niet een jas aantrekken, maar een wapenrusting. Dat is niet een wapenrusting tegen onze omgeving, maar tegen onszelf!”
De “nieuwe mens” aandoen betekent dat we ons met Christus hebben bekleed:
“Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.(Gal. 3:27)”. Zie je, zo ziet God ons als Hij naar ons kijkt. Hij ziet Christus, zonder zonde. We staan op uit de dood (doop) overkleed met Christus,
met een goed geweten 1 Petrus 3:21. Heerlijk om zo vrij tot God te kunnen gaan.
En wat de wapenrusting betreft, in Efeze 6 wordt gezegd dat we die nodig hebben omdat we hebben te strijden tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. En waaruit bestaat die wapenrusting: waarheid, gerechtigheid en geloof, het zwaard van de Geest: is Gods Woord. We worden ingezet in strijd tegen de kwade machten,
Fil. 1:29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;
30 Denzelfden strijd hebbende, hoedanigen gij in mij gezien hebt, en nu in mij hoort.
quote:
Small Brother schreef:
Schuldgevoel is dus onlosmakelijk verbonden met alle zondaars die een geweten hebben dat hen aanklaagt. De satan klaagt aan. De satan dat is ook het onkruid dat opgroeit tussen de kinderen van God. Maar ook de wet klaagt aan. Ook de liefde klaagt aan. Heel de schepping klaagt. Als er geen klagen is, dan is er geen verlossing nodig. Ook geen advocaat of middelaar. Maar als jij je geweten toesluit omdat je geen schuldgevoel wilt hebben, dan doof je het licht en bedroef je de Heilige Geest. Ga achter mij, tegenstander! zegt Jezus tegen een rots van een gelovige.
Je noemt dit een bij uitstek evangelische benadering. Ik zou willen zeggen: ja, deze benadering is vanuit het evangelie. Ons geweten is – in Christus - gereinigd van dode werken, zodat we God kunnen dienen.
Heb. 9:14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?
Wie onder de genade is wordt niet meer aangeklaagd door de wet. De wet was een tuchtmeester tot Christus. Daaruit moesten we onze zonden leren kennen. Maar na de wedergeboorte voldoen we aan de wet door Gods Geest. Dan brengen we de vruchten voort van Galaten 5. Ook al weer door die stroom van de Heilige Geest.
Als ik een schuldgevoel krijg, dan ga ik eerst na waar dat vandaan komt. Ik bid om inzicht. Als Gods Geest me overtuigt van een bepaalde zonde, zal ik bereid moeten zijn die te erkennen en de vergeving te vragen die al voor me klaar ligt. Maar als het vage schuldgevoelens zijn moet ik die afwijzen, hoewel ik alert zal blijven op correctie van Gods Geest. Satan heeft niet het recht me aan te klagen. In Christus zijn we verlost, want Hij is juist onze Middelaar.
quote:
Rom. 8:33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
In dit verband schreef je wel terecht: “
En over die zonden in schuldbesef blijven leven is tekort doen aan Gods genade”. Maar dat doen we dan ook als we voortdurend met schuldgevoel rondlopen. We moeten ons niet laten ontmoedigen door satan. Zo probeert hij ons krachteloos te maken. We mogen het hoofd opheffen. We waren zondaars voor God, maar nu zijn we verloste kinderen van de hemelse Vader. Onze positie, onze status is veranderd dank zij het offer van Jezus. Niet aan onszelf is dat te danken. Hem alleen de eer!!
“
Ga achter mij, tegenstander!” werd door Jezus gezegd tegen Petrus, die het lijden wilde ontlopen wat hierboven ook in Fil. 1:29 wordt genoemd. Want geloven brengt wel lijden met zich mee.
Ik vind het trouwens mooi dat je beschrijft dat de wet en de sabbat niet zijn afgedaan. Inderdaad Gods woord heeft eeuwigheidswaarde. Hij is onveranderlijk. Maar de wijze waarop aan de wet voldaan wordt is wel veranderd.
quote:
Rom. 8:2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Nu bewerkt de Geest in ons dat wij voldoen aan de eeuwige wet van God. Zo zullen we de vruchten voortbrengen (alweer door die sterkte stroom) die in Galaten 5 beschreven worden.
Alleen God de eer!