Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 79260 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #500 Gepost op: november 01, 2012, 08:43:15 pm »
Learsi: je zit zo vast aan je reformatorische denken, dat ik maar besluit niet er op in te gaan.
Je hebt op een vrijmoedige en blije manier Jezus leren kennen. Houd daar aan vast.
Al denken jullie iedere dag van jullie levens dat wij dwalende zijn, ik weet dat het niet waar is en houd vast aan Jezus, want Hij is Mijn Heer.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 08:45:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #501 Gepost op: november 01, 2012, 09:00:45 pm »

quote:

small brother schreef op 01 november 2012 om 14:09:
[... heel veel geknipt ...]
En de zonde tegen de Heilige Geest, dat is God aannemen als Vader, maar dan niet uit Hem te willen leven. Als de oude natuur dood is, dan kunnen we ook niet zondigen tegen de heilige Geest. Maar de oude natuur wordt door ons gekruisigd en in Christus kan zij ons ook niet meer blijvend schade aanrichten. De dood is er, maar ze heeft geen prikkel. De zonde / onze oude natuur plaagt ons, maar wij worden er niet minder van. Maar beter: wij worden gelouterd. Want wij weten ons bevrijd in Christus. De nieuwe mens aandoen is dus niet een jas aantrekken, maar een wapenrusting. Dat is niet een wapenrusting tegen onze omgeving, maar tegen onszelf !

Ik lees deze (in mijn ogen) 'fout' de laatste tijd wel vaker. Daarom toch even een correctie.
God aannemen maar niet uit Hem (willen) leven heeft niks met zonde tegen de Heilige Geest te maken. Dan gaat het 'gewoon' over valse geloof en jezelf voor de gek houden. En Jakobus noemt het "dood geloof" (Jak. 2:14-17).
Zonde tegen de Heilige Geest heeft te maken met het verwisselen van het werk van God met het werk van de duivel. Als Jezus wordt verweten dat Hij zijn wonderen doet dankzij satan (Beëlzebul), dan wordt dat zonde tegen de Heilige Geest geneoemd.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #502 Gepost op: november 01, 2012, 09:20:49 pm »
Ds. Boomsma zei tegen me dat de zonde tegen de heilige Geest is het willens en wetens niet aannemen van Gods hulp op je te redden, want iemand kan niet gered worden, als hij dat niet wil."

Het lijkt me nu verstandiger om in dit gereformeerde topic een dominee aan te halen.
Hij was voorzitter van de synode van de Gereformeerde kerken in Nederland, hij was de directeur van Youth for Christ Nederland en een bijbelsmokkelaar voor Open Doors in De sofjet Unie. Hij heeft daar Gods ingrijpen mee gemaakt.
Hij zal het wel weten.
Bovendien is hij geleerd, waar hier op gehamerd wordt.

Gods ingrijpen? Ja. hij was met een Volkwagen Kever bij de grens van de unie en zijn auto werd helemaal doorzocht. Alleen de tas op de achterbank sloegen ze over, waar nu net alle bijbels in zaten.
God greep dus in.
Later kwam hij geld te kort en kwam een vrouw naar hem toe. Een voor hem wild vreemde vrouw. De vrouw zei tegen hem dat de Heer haar had bekend gemaakt dat hij geld nodig had. Ze gaf hem daarop precies het geld wat hij nodig had.
Hij getuigde daarop tegen ons: "vanaf dan weet je het zeker, wat er ook gebeurd, God gaat met je mee."

Ik weet het. God gaat met ons mee.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #503 Gepost op: november 01, 2012, 09:24:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 21:20:
Ds. Boomsma zei tegen me dat de zonde tegen de heilige Geest is het willens en wetens niet aannemen van Gods hulp op je te redden, want iemand kan niet gered worden, als hij dat niet wil."

Het lijkt me nu verstandiger om in dit gereformeerde topic een dominee aan te halen.
Hij was voorzitter van de synode van de Gereformeerde kerken in Nederland, hij was de directeur van Youth for Christ Nederland en een bijbelsmokkelaar voor Open Doors in De sofjet Unie. Hij heeft daar Gods ingrijpen mee gemaakt.
Hij zal het wel weten.

Gods ingrijpen? Ja. hij was met een Volkwagen Kever bij de grens van de unie en zijn auto werd helemaal doorzocht. Alleen de tas op de achterbank sloegen ze over, waar nu net alle bijbels in zaten.
God greep dus in.
Later kwam hij geld te kort en kwam een vrouw naar hem toe. Een voor hem wild vreemde vrouw. De vrouw zei tegen hem dat de Heer haar had bekend gemaakt dat hij geld nodig had. Ze gaf hem daarop precies het geld wat hij nodig had.
Hij getuigde daarop tegen ons: "vanaf dan weet je het zeker, wat er ook gebeurd, God gaat met je mee."

Ik weet het. God gaat met ons mee.
de zonde tegen de HG is dat men beweerd dat de werken van Jezus (demonen uitdrijven en genezen) werken waren van de duisternis...

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #504 Gepost op: november 01, 2012, 09:28:41 pm »

quote:

pjotr schreef op 01 november 2012 om 09:43:
Kan je wat aanhangers van het "ik-denken"noemen? Of waar omschrijven de aanhangers dit denken?
Ik stel deze vraag omdat het "ik-denken" volgens mij alleen een etiket is om een andere groep te benoemen. Ik vraag me af of degenen die het wordt toegeschreven, zich er in herkennen.

Het ging mij er in mijn bijdrage om dat ik dit steeds meer signaleer op kerkelijk niveau. Om het even zwart-wit te zeggen: Ik zie steeds vaker dat GKv-kerken het kerkverband en de daarin geldende regel (Kerkorde) aan hun spreekwoordelijke laars lappen en gewoon doen wat ze zelf goed dunkt.
En aan de ene kant kun je best beargumenteren dat wanneer de plaatselijke kerk het hoogste gezag is, dat ze dan ook dergelijke beslissingen zouden moeten kunnen nemen.
Maar ik bekijk het van de andere kant. Als je als kerk lid bent van een kerkverband, je spreekt daar af hoe je met elkaar omgaat, en op een gegeven moment zeg je dat je die regels aan de kant zet omdat ze je beperken, hoe betrouwbaar (hoe integer) ben je dan?
Hoe kan ik er dan van op aan dat je je op andere punten wel 'aan de regels houdt'?

Ik gaf het volgende voorbeeld tijdens mijn discussie hierover met mijn kerkenraad: Als een kerkenraad nu zegt: Wij gaan op liturgisch gebied onze eigen gang, wij trekken ons niets meer aan van besluiten.
Stel nu dat ik bijvoorbeeld een afwijkende mening heb over een onderdeel van de leer. Dan hebben wij met elkaar afgesproken dat we dat dan gaan onderzoeken, en dat ik gedurende dat onderzoek mijn mening even 'voor me houd'.
En ik zou dan zeggen: ja dat hebben we misschien wel afgesproken, maar ik vind mijn mening zó belangrijk dat ik die afspraak naast me neer leg.
Op die manier kun je elkaar toch nooit meer vertrouwen?

quote:

Bij het "ik-denken" is het de vraag hoe je het moet taxeren. Het is o.a. te beschouwen als een tegenbeweging, waarin het individu in de knel komt door het collectief.

Dan is toch altijd mijn eerste 'bedenking': Waarom kom je "in de knel"?
Ik heb in andere bijdragen al wel eens aangegeven:
De houding van christenen zou er één moeten zijn van: de ander hoger achten dan jezelf, de ander verdragen (zijn letterlijke opwekkingen van Paulus).
Hoe kom je dan in de knel?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #505 Gepost op: november 01, 2012, 09:37:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 november 2012 om 21:24:
[...]

de zonde tegen de HG is dat men beweerd dat de werken van Jezus (demonen uitdrijven en genezen) werken waren van de duisternis...
Inderdaad !

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #506 Gepost op: november 01, 2012, 09:41:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 21:20:

Hij zal het wel weten.

Ik pin me nooit vast op een mening omdat het nu eenmaal de mening van een (geleerde) dominee of professor is. En helemaal niet wanneer ik die mening niet uit de bijbel kan halen.

Even een simpel stukje logica:
Paulus geloofde eerst niet, hij vervolgde de gemeente zelfs.
Hij nam Jezus dus niet aan als zijn enige Messias, maar hij vervolgde Jezus zelfs (Hand. 9 : 5) en allen die in Jezus geloofden.
Dat beschouw ik als het willens en wetens niet Gods hulp en redding aannemen.

Zonde tegen de Heilige Geest is niet te vergeven, zei Jezus.
Maar Paulus is bekeerd en zelf 'apostel' geworden.
Dan is dus het niet aannemen van Jezus als je redder, en zelfs het vervolgen van Jezus, nog geen zonde tegen de Heilige Geest.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #507 Gepost op: november 01, 2012, 09:47:38 pm »
@HarryK ::  
Eigen onderzoek is goed! het 'collectief' kan toch niet voor jou onderzoeken en bepalen hoe jouw (spirituele) denken behoort te zijn?
De relatie met het goddelijke, jouw God , is 1 op 1.
Individualiteit is van meer waarde dan (collectieve) identiteit.

------------------------------
De zonde tegen de helige geest - dit wil zeggen, de Ene geest - is alles wat tegen de richting is van die Ene geest. Verklaren wij die ene geest als dát wat als ideaal mag worden beschouwd indien toegepast op ( vul zelf in ) ..... dan kan voor een mens snel duidelijk zijn waneer een dergelijke zonde aan de hand is. Met name snel duidelijk indien toegepast op het zelf. Perfectie bestaat mbt ' het toegepaste ' helaas nooit, daarom is de intentie de bepalende factor. Gaat iets met bewuste intentie in tegen de ideale geest , dan is er sprake van zonde tegen de heilige Geest. Gebeurt iets dergelijks zonder bewuste intentie, dan is er geen sprake van zo`n zonde.
 Hoe algemeen of specifiek wil je het verklaard zien?

tot zover mijn nederige bescheiden mening.....
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 10:04:29 pm door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #508 Gepost op: november 01, 2012, 09:50:13 pm »
Harry K:
Nou, dat versta ik zelf niet onder het willens en wetens niet aannemen van Gods hulp, want Paulus deed dit niet willens en wetens. Hij wist niet beter en meende God juist te dienen door de christenen te vervolgen. Jezus openbaarde zich echter aan Saulus en hij bekeerde, dus weerstond hij de Geest niet.
Het is echter anders als je elke deur van je hart blijvend en volhardend voor Jezus sluit. Zo iemand kan niet door Jezus gered worden. Ik heb het bijvoorbeeld over verstokte atheïsten en zelfmoordterroristen onder moslims.

Volgens mij las ik het ook ergens eens in de bijbel, dat dit het zondigen tegen de heilige Geest is. Wat deze geestelijken deden is het zelfde. Ze wilden hoe dan ook Jezus tegen werken. Ze waren vast besloten om Hem tegen te werken. Ze verzonnen constant van alles om het gunst van het volk van Hem weg te krijgen en hem uit de weg te ruimen, als het maar mogelijk is. Daarmee zondigden ze willens en wetens tegen de Heilige Geest. Ze verzetten zich er met opzet tegen.
Ze stonden letterlijk in oogcontact met hun God. In contact met Jezus sprak God hen persoonlijk aan en toch weerstonden ze Hem, ze spraken God willens en wetens tegen en sloten bewust hun oren voor Hem. Zo was Saulus niet. Jezus sprak één keer tot hem en hij bekeerde zich.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 10:00:52 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #509 Gepost op: november 01, 2012, 10:12:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 21:50:
Harry K:
Nou, dat versta ik zelf niet onder het willens en wetens niet aannemen van Gods hulp, want Paulus deed dit niet willens en wetens. Hij wist niet beter en meende God juist te dienen door de christenen te vervolgen. Jezus openbaarde zich echter aan Saulus en hij bekeerde, dus weerstond hij de Geest niet.
Het is echter anders als je elke deur van je hart blijvend en volhardend voor Jezus sluit. Zo iemand kan niet door Jezus gered worden. Ik heb het bijvoorbeeld over verstokte atheïsten en zelfmoordterroristen onder moslims.

Volgens mij las ik het ook ergens eens in de bijbel, dat dit het zondigen tegen de heilige Geest is. Wat deze geestelijken deden is het zelfde. Ze wilden hoe dan ook Jezus tegen werken. Ze waren vast besloten om Hem tegen te werken. Ze verzonnen constant van alles om het gunst van het volk van Hem weg te krijgen en hem uit de weg te ruimen, als het maar mogelijk is. Daarmee zondigden ze willens en wetens tegen de Heilige Geest. Ze verzetten zich er met opzet tegen.
Ze stonden letterlijk in oogcontact met hun God. In contact met Jezus sprak God hen persoonlijk aan en toch weerstonden ze Hem, ze spraken God willens en wetens tegen en sloten bewust hun oren voor Hem. Zo was Saulus niet. Jezus sprak één keer tot hem en hij bekeerde zich.

Niet iemand als Nicodemus overigens.
Matteus 12
Jezus en Beëlzebul
22   Toen werd er iemand bij Hem gebracht die door een demon bezeten was en die blind was en niet kon spreken; en Hij genas hem, zodat hij die blind was en niet had kunnen spreken zowel kon spreken als zien.
--> Hier het wonder die Jezus verricht ten overstaan van velen. Bewijs.

23 En heel de menigte was buiten zichzelf en zei:  Is dit niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeën hoorden dit en zeiden:  Deze drijft de demonen alleen maar uit door Beëlzebul, de aanvoerder van de demonen.

--> Hier de beschuldiging dat Jezus de demonen uitdrijft met hulp van de opper-demon ipv door hulp van G'd de Vader. Men schrijft dus het wonder van Jezus toe aan de satan.

25 Jezus echter kende hun gedachten en zei tegen hen: Ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en geen enkele stad of geen enkel huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal standhouden.
26 En als de satan de satan uitdrijft, dan is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe kan zijn rijk dan standhouden?
27 En als Ik door Beëlzebul de demonen uitdrijf, door wie drijven uw zonen ze dan uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.

--> Volgens mij raakt Jezus hier de kern, Hij drijft de boze geesten uit door de Geest van G'd en DAT wordt vervolgens ontkend. Daarmee zondigt men dan tegen de Heilige Geest.

29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
30 Wie niet met Mij is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij bijeenbrengt, die drijft uiteen.
31   Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
32   En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden;  maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven
worden, niet in deze eeuw, en ook niet in de komende.
--> Zelfs Jezus lasteren zal G'd vergeven, maar Zijn Heilige Geest lasteren dus nooit !

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #510 Gepost op: november 01, 2012, 10:17:08 pm »

quote:

Ozombi schreef op 01 november 2012 om 21:47:
@HarryK ::  
Eigen onderzoek is goed! het 'collectief' kan toch niet voor jou onderzoeken en bepalen hoe jouw (spirituele) denken behoort te zijn?
De relatie met het goddelijke, jouw God , is 1 op 1.
Individualiteit is van meer waarde dan (collectieve) identiteit.

------------------------------
De zonde tegen de helige geest - dit wil zeggen, de Ene geest - is alles wat tegen de richting is van die Ene geest. Verklaren wij die ene geest als dát wat als ideaal mag worden beschouwd indien toegepast op ( vul zelf in ) ..... dan kan voor een mens snel duidelijk zijn waneer een dergelijke zonde aan de hand is. Met name snel duidelijk indien toegepast op het zelf. Perfectie bestaat mbt ' het toegepaste ' helaas nooit, daarom is de intentie de bepalende factor. Gaat iets met bewuste intentie in tegen de ideale geest , dan is er sprake van zonde tegen de heilige Geest. Gebeurt iets dergelijks zonder bewuste intentie, dan is er geen sprake van zo`n zonde.
 Hoe algemeen of specifiek wil je het verklaard zien?

tot zover mijn nederige bescheiden mening.....
Met betrekking van bovenstaande wordt volstrekt voorbij gegaan aan onze lijfelijke onmacht (ondanks onze intentie) omdat de schepping zucht onder de staat van de zonde. Die staat verzorgt onze zonden. Staat en daad. Wij worden in het geval van de opvatting van Ozombi weer overgeleverd aan onze eigen poging te komen tot zelfverwerkelijking, terwijl G'd allang weet dat wij daartoe niet in staat zijn. Wij kunnen en konden niet opklimmen, wij kunnen alleen gered worden doordat God in zijn Zoon afdaalde en in één moment ons wilde redden. Er is geen hoger level of kennis die ons kan sturen dan vanuit ons onvermogen te erkennen dat wij het zonder Jezus (die als Mensenzoon in de hemel is) niet redden!!
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 10:26:51 pm door grondig christelijk »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #511 Gepost op: november 01, 2012, 11:28:18 pm »

quote:

HarryK schreef op 01 november 2012 om 21:00:
Ik lees deze (in mijn ogen) 'fout' de laatste tijd wel vaker. Daarom toch even een correctie.
God aannemen maar niet uit Hem (willen) leven heeft niks met zonde tegen de Heilige Geest te maken. Dan gaat het 'gewoon' over vals geloof en jezelf voor de gek houden. En Jakobus noemt het "dood geloof" (Jak. 2:14-17).
Zonde tegen de Heilige Geest heeft te maken met het verwisselen van het werk van God met het werk van de duivel. Als Jezus wordt verweten dat Hij zijn wonderen doet dankzij satan (Beëlzebul), dan wordt dat zonde tegen de Heilige Geest geneoemd.
Bedankt voor je correctie. Ik ben ook maar een amateur (=liefhebber) :*)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 11:57:06 am door small brother »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #512 Gepost op: november 02, 2012, 12:18:30 am »
We zouden het in deze draad ook gewoon over het onderwerp van de TS kunnen hebben. Toch?
Of is het een vreemd idee dat alle andere zaken niet relevant zijn in deze draad?

Ofwel: kan het ook ON topic blijven? Please?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #513 Gepost op: november 02, 2012, 07:47:48 am »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 22:12:
[...]

Matteus 12
Jezus en Beëlzebul
22   Toen werd er iemand bij Hem gebracht die door een demon bezeten was en die blind was en niet kon spreken; en Hij genas hem, zodat hij die blind was en niet had kunnen spreken zowel kon spreken als zien.
--> Hier het wonder die Jezus verricht ten overstaan van velen. Bewijs.

23 En heel de menigte was buiten zichzelf en zei:  Is dit niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeën hoorden dit en zeiden:  Deze drijft de demonen alleen maar uit door Beëlzebul, de aanvoerder van de demonen.

--> Hier de beschuldiging dat Jezus de demonen uitdrijft met hulp van de opper-demon ipv door hulp van G'd de Vader. Men schrijft dus het wonder van Jezus toe aan de satan.

25 Jezus echter kende hun gedachten en zei tegen hen: Ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en geen enkele stad of geen enkel huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal standhouden.
26 En als de satan de satan uitdrijft, dan is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe kan zijn rijk dan standhouden?
27 En als Ik door Beëlzebul de demonen uitdrijf, door wie drijven uw zonen ze dan uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.

--> Volgens mij raakt Jezus hier de kern, Hij drijft de boze geesten uit door de Geest van G'd en DAT wordt vervolgens ontkend. Daarmee zondigt men dan tegen de Heilige Geest.

29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
30 Wie niet met Mij is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij bijeenbrengt, die drijft uiteen.
31   Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
32   En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden;  maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven
worden, niet in deze eeuw, en ook niet in de komende.
--> Zelfs Jezus lasteren zal G'd vergeven, maar Zijn Heilige Geest lasteren dus nooit !

Het is dus het willens en wetens ontkennen van wat God doet. De Heilige Geest is volgens ds. Boomsma "God aan het werk."
Ook dat vind ik een mooie samenvatting van wat de Heilige Geest is.

Ik heb even na gezocht en gevonden hoe de dominee bij zijn uitspraak kwam.
Op internet vond ik dit:

13. De zonde tegen de Heilige Geest

"Daarom zeg Ik u: alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. Spreekt iemand een woord tegen de zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomstige." (Mattheus 12:31,32)

Er is dus een zonde die niet vergeven zal worden: "het lasteren van de Geest, het spreken tegen de Heilige Geest."

Het gaat om lasteren. Volgens het woordenboek is lasteren het, tegen beter weten in, aantasten van iemands eer en goede naam. Lasteren is het zwaar beledigen van iemand. Het is liegend kwaadspreken.

Hier gaat het om het lasteren van de Heilige Geest. Het gaat om het zwaar beledigen en het op leugenachtige wijze, tegen beter weten in, kwaadspreken van de Heilige Geest.
bron: http://www.deboodschapvandebijbel.nl/doc/baslz13.htm

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #514 Gepost op: november 02, 2012, 07:52:29 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 november 2012 om 00:18:
We zouden het in deze draad ook gewoon over het onderwerp van de TS kunnen hebben. Toch?
Of is het een vreemd idee dat alle andere zaken niet relevant zijn in deze draad?

Ofwel: kan het ook ON topic blijven? Please?

Dan heb ik wel een voorstel voor de genen die het daar over willen hebben.
Als ze de gereformeerde identiteit willen ontfutselen, dan graag niet door het afzetten tegen andere stromingen. Ik zie namelijk dat wanneer je dan als vertegenwoordiger van een andere stroming je dan in dit topic je wil verdedigen tegen de ingezette aanval op je stroming, dat er dan het verweer komt: dit is een gereformeerd topic en hier mag je enkel gereformeerd reageren."
Dat lijkt me niet netjes.

Dus geen katholieke kerk, evangelische stomingen of de PKN ter discussie stellen in dit topic.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #515 Gepost op: november 02, 2012, 07:54:06 am »

quote:

small brother schreef op 01 november 2012 om 23:28:
[...]

Bedankt voor je correctie. Ik ben ook maar een amateur (=liefhebber).
Gelukkig maar  :+

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #516 Gepost op: november 02, 2012, 10:03:35 am »

quote:

small brother schreef op 27 oktober 2012 om 17:22:

Wij zijn nog niet de volkomen rust ingegaan
Jij zegt in het onderwerp over de gereformeerde identiteit:

quote:

gaitema schreef op 11 oktober 2012 om 11:40:
Wij als christenen hebben de vrede al door de Heilige Geest.
SB: Dat is geen gereformeerde taal maar evangelische taal. Om het in jouw eigen leer overeind te kunnen houden moet je er allerlei relativerende dingetjes bij zeggen over toch nog wel zondigen en zo. Prima dat een evangelisch iemand zulke andere klemtonen legt. Alleen: het is niet gereformeerd.

quote:

Daardoor is het sabbathgebod geen dag in de week, maar iets voor de hele week.
SB: Dat horen we wel vaker verdedigd. Maar laat het eens op je inwerken. Wat betekent het als iemand dat zegt? Dat er geen enkele dag meer een moment van bijzondere viering en eerbetoning is. Dat moment dat God klaar was met de schepping, en ervan ging rusten om er van te genieten in volkomenheid; die dag van Zijn Eer. Die dag die het toonbeeld is van die dag dat de Morgenster opkomt en er een volkomen Rust is voor God met Zijn kinderen aanbreekt. Die dag wordt niet meer gevierd omdat zij reeds is aangebroken. Ahum. Dat is niet gereformeerd.
Tot zover de eerdere post. Dan nu verder:

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 20:43:
Al denken jullie iedere dag van jullie levens dat wij dwalende zijn, ik weet dat het niet waar is en houd vast aan Jezus, want Hij is Mijn Heer.

en elders:
gaitema schreef op 01 november 2012 om 20:48:
Wat zijn sommige christenen hier dom. Word je zo uitgemaakt voor een dwalend schaap.

Daarop zeg ik nu: wat heb ik gezegd, dat jij zo reageert?
Ben jij gereformeerd dan?

quote:

gaitema schreef op 02 november 2012 om 07:52:
Ik zie namelijk dat wanneer je dan als vertegenwoordiger van een andere stroming je dan in dit topic je wil verdedigen tegen de ingezette aanval op je stroming, dat er dan het verweer komt: dit is een gereformeerd topic en hier mag je enkel gereformeerd reageren."
Dat lijkt me niet netjes.

Goed; jij bent blijkbaar een vertegenwoordiger van een andere stroming.
Prima; zei ik hierboven; het is alleen niet gereformeerd.
Dus ook hier opnieuw: Prima; verwacht dan ook een wellicht gereformeerd antwoord en een meer gereformeerd verstaan van jouw mening. Lijkt me logisch dat dan hier de formulieren van eventuele evangelische eenheid niet worden ondertekend. Hoeft ook niet.

Mijn mening is dus volgens mij niet dat je enkel gereformeerd mag reageren. Hoe zou dat kunnen bij een gesprek over wat eigenlijk eigen aan gereformeerd is?

quote:

Riemer Lap schreef op 02 november 2012 om 01:15:

quote:

SB laat toch alle ruimte voor je om te reageren en het te weerleggen
Nope, die ruimte is er niet. Er zijn hier mensen die hun eigen mening als enig geldende verklaard hebben en wordt terecht niet op ingegaan. Respecteer dat aub. Dat komt de sfeer ten goede namelijk.
Zo blijft er dan nog een rust over om in te gaan !
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 03:01:49 pm door small brother »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #517 Gepost op: november 02, 2012, 10:53:34 am »

quote:

HarryK schreef op 01 november 2012 om 21:28:
Het ging mij er in mijn bijdrage om dat ik dit steeds meer signaleer op kerkelijk niveau. Om het even zwart-wit te zeggen: Ik zie steeds vaker dat GKv-kerken het kerkverband en de daarin geldende regel (Kerkorde) aan hun spreekwoordelijke laars lappen en gewoon doen wat ze zelf goed dunkt.
En aan de ene kant kun je best beargumenteren dat wanneer de plaatselijke kerk het hoogste gezag is, dat ze dan ook dergelijke beslissingen zouden moeten kunnen nemen.

Maar ik bekijk het van de andere kant. Als je als kerk lid bent van een kerkverband, je spreekt daar af hoe je met elkaar omgaat, en op een gegeven moment zeg je dat je die regels aan de kant zet omdat ze je beperken, hoe betrouwbaar (hoe integer) ben je dan?
Hoe kan ik er dan van op aan dat je je op andere punten wel 'aan de regels houdt'?

Terecht heb je het over vertrouwen. De regels dienen een doel en zijn geen doel op zich. Je moet vertrouwen in elkaar hebben. De regels zijn er voor conflicten. Regels zijn ook te veranderen. Maar om ze veranderen moet er al een bepaalde omgang met die regel zijn, waaruit blijkt dat de regel niet meer past. Als je in vertrouwen met elkaar omgaat, is een soepeler omgang met de regels best mogelijk.

quote:

Ik gaf het volgende voorbeeld tijdens mijn discussie hierover met mijn kerkenraad: Als een kerkenraad nu zegt: Wij gaan op liturgisch gebied onze eigen gang, wij trekken ons niets meer aan van besluiten.
Stel nu dat ik bijvoorbeeld een afwijkende mening heb over een onderdeel van de leer. Dan hebben wij met elkaar afgesproken dat we dat dan gaan onderzoeken, en dat ik gedurende dat onderzoek mijn mening even 'voor me houd'.
En ik zou dan zeggen: ja dat hebben we misschien wel afgesproken, maar ik vind mijn mening zó belangrijk dat ik die afspraak naast me neer leg.
Op die manier kun je elkaar toch nooit meer vertrouwen?
Een vertrouwensbasis is nodig, maar die bereik je niet door je te houden aan regels. Werken aan onderling vertrouwen is in de huidige kerk en samenleving een grote uitdaging.

Wat betreft afspraken, wat is de reden dat je het met je kerkraad oneens bent? Je hoeft niet op de stoel van classis, ps of gs te gaan zitten. Ben je het met de kerkraad oneens en wil je de regels gebruiken om jouw standpunt kracht bij te zetten en hun standpunt af te wijzen? Als je elkaar uitnemender acht dan jezelf, moet je er toch samen uitkomen?

quote:

Dan is toch altijd mijn eerste 'bedenking': Waarom kom je "in de knel"?
Ik heb in andere bijdragen al wel eens aangegeven:
De houding van christenen zou er één moeten zijn van: de ander hoger achten dan jezelf, de ander verdragen (zijn letterlijke opwekkingen van Paulus).
Hoe kom je dan in de knel?
Misschien dat die houding ontbreekt? Dat een bepaalde groep de koers in de kerk bepaalt, al dan niet gesteund door kerkelijke regels? Dat andere meningen onvoldoende ruimte krijgen? Het enige wat ons in de kerk met elkaar verbindt, is het geloof in Jezus Christus. Je komt in de knel als dat geloof in de knel komt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als broeders en zusters je lasten proberen op te leggen, terwijl Jezus heeft gezegd dat Hij alle last op zich nam. Paulus is heel scherp geweest dat ieder vrij is in bijvoorbeeld de keus van feestdagen. Maar als die vrijheid van Christus niet gepredikt wordt of zelfs niet mag worden, dan komt je geloof in de knel. En elkaar op dit punt uitnemender achten doet te kort aan je eigen geloof.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 10:54:05 am door pjotr »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #518 Gepost op: november 02, 2012, 02:55:28 pm »

quote:

small brother schreef op 02 november 2012 om 10:03:
[...]

Wij zijn nog niet de volkomen rust ingegaan
Jij zegt in het onderwerp over de gereformeerde identiteit:

[...]

SB: Dat is geen gereformeerde taal maar evangelische taal. Om het in jouw eigen leer overeind te kunnen houden moet je er allerlei relativerende dingetjes bij zeggen over toch nog wel zondigen en zo. Prima dat een evangelisch iemand zulke andere klemtonen legt. Alleen: het is niet gereformeerd.  

Volgens mij staat er in de bijbel dat Jezus zegt: "Ik geef u mijn vrede. Niet gelijk de wereld die kent, maar ik geef u mijn vrede."

Als Hij ons die vrede kan geven, dan zal Hij wel onze Koning zijn en Hij zal dan wel over ons regeren. Dus leven wij in zijn Koninkrijk, in Zijn vrede.

quote:

SB: Dat horen we wel vaker verdedigd. Maar laat het eens op je inwerken. Wat betekent het als iemand dat zegt? Dat er geen enkele dag meer een moment van bijzondere viering en eerbetoning is. Dat moment dat God klaar was met de schepping, en ervan ging rusten om er van te genieten in volkomenheid; die dag van Zijn Eer. Die dag die het toonbeeld is van die dag dat de Morgenster opkomt en er een volkomen Rust is voor God met Zijn kinderen aanbreekt. Die dag wordt niet meer gevierd omdat zij reeds is aangebroken. Ahum. Dat is niet gereformeerd.

Vanwaar die Ahum? Ik zeg zoals ik het ontdekt heb voor mijzelf. Je Ahum en je toon klinkt aanmatigend. Het is prima dat jij er anders in staat. Maar om mij zo negatief te benaderen, vind ik niet netjes. Ik heb dan ook niet de behoefte om er verder wat van te zeggen. Bovendien weet je zelf heel goed dat ik wat anders bedoel, dan hoe je het precenteerd. Ik hoef er ook niets meer van te zeggen dan:
Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
De doop.
Pinksteren.
"Komt allen die vermoeid, belast en beladen zijn en Ik zal je rust geven."
Jongelingen zullen vermoeid raken. Anderen zullen hernieuwde krachten vinden. Ze zullen opstijgen als arenden. Wandelende worden zij niet mat."

quote:

Daarop zeg ik nu: wat heb ik gezegd, dat jij zo reageert?
Ben jij gereformeerd dan?

Je beoordeelde een aantal mensen hier persoonlijk op hun geloofsinhoud.
Eigenlijk net als Learsi jou de hemel in prees.

quote:

Goed; jij bent blijkbaar een vertegenwoordiger van een andere stroming.

Zoals jij het neerzet allemaal, lijkt er wel op ja.

quote:

Prima; zei ik hierboven; het is alleen niet gereformeerd.

Weet ik veel, het is christelijk. Welke zuil ik zou moeten vertegenwoordigen boeit me niet.
Ik geef gewoon aan hoe ik Jezus versta.

quote:

Dus ook hier opnieuw: Prima; verwacht dan ook een wellicht gereformeerd antwoord en een meer gereformeerd verstaan van jouw mening. Lijkt me logisch dat dan hier de formulieren van eventuele evangelische eenheid niet worden ondertekend. Hoeft ook niet.

Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet zo reageren, dat het niet verkeerd op je over komt. Het lijkt me dan wijs om te zwijgen.

quote:

Mijn mening is dus volgens mij niet dat je enkel gereformeerd mag reageren. Hoe zou dat kunnen bij een gesprek over wat eigenlijk eigen aan gereformeerd is?

Je weet het wel zo te brengen, dat ik al gegeten en gedronken heb, voor ik reageer.

quote:

Zo blijft er dan nog een rust over om in te gaan !

Ja, je bent nu eenmaal gefrustreerd geraakt, zoals ik dat niet van je gewend ben.
Ik snap echt niet waar je last van hebt en of het nu echt zo is dat je zo denkt, als dat je lijkt te denken over anderen.
Het is zelfs zo dat ik me dan afvraag: of ik niet veel milder was met mijn reacties waarop je de tranen toonde.
Ik geloof absoluut van wel.
Ik ontlokte er hooguit mee dat er een discussie ontstond over de vraag: "Hoe leid God en hoe werkt de Heilige Geest?"
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 03:08:30 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #519 Gepost op: november 02, 2012, 03:19:03 pm »
pjotr: ik kan me wel vinden in je bijdragen.
Het is ook wel een houding die in de PKN gebruikt wordt om ruimte te geven aan de verschillende groepen. Neemt niet weg dat we ons nooit in al die groepen kunnen vinden, maar in vrijheid vind je elkaar eerder dan onder dwang. De richtlijnen kunnen volgens mij ook het beste door mensen bepaald worden die het dichts bij je staan. Een herder hoort zijn schapen te kennen. Daarom denk ik dat een kerkenraad met ouderlingen en diakenen die met je in contact staan daar een betere kijk op hebben.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #520 Gepost op: november 02, 2012, 03:43:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2012 om 14:55:

quote:

Er blijft dus nog een rust over om in te gaan !
Ja, je bent nu eenmaal gefrustreerd geraakt, zoals ik dat niet van je gewend ben.

Als je het niet van mij gewend bent, waarom is dat dan geen signaal dat het misschien ook niet zo is? Ik voel mij geenszins gefrustreerd, hoewel ik op meer begrip had gehoopt. Ik heb toch ook geen excuus gevraagd van Riemer of van jou?
Maar wel geef ik passend in de kern van onderwerp en draad aan dat er duidelijk nog een rust is die wij nog in moeten gaan; omdat we er nogal bewijsbaar nog niet volkomen in zijn. Dat was het onderwerp; het begin van mijn post, en het eind van mijn post; en een goede basis voor een voortzetting van het onderwerp.

Heb.4:9 in jouw vertaling:
Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne.  Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden. Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 03:44:35 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #521 Gepost op: november 02, 2012, 04:47:10 pm »
Je toont aan dat we compleet langs elkaar heen praten over de sabathrust, want ook ik geloof dat de echte complete rust pas in het duizendjarig vredesrijk zal zijn, waarover Jezus zal regeren. Echter geloof ik ook dat we als ballingen leven op de aarde en zo al bij het koninkrijk van Jezus horen. Daardoor is het niet vreemd om te zeggen dat ons hart een tempel is voor God waarin God iedere dag geeerd wordt en dat in die tempel elke dag al de vrede en de rust leeft die Jezus ons al als voorproefje geeft.

De tabernakel zoals ik dat afbeelde laat dat zien.
We bevinden ons door het geloof in Jezus in het voorhof. Door ons geloof in Jezus zijn we als priesters en koningen volgens de bijbel. Als priester mag je het heilige ingaan en het heilige der heilige.
Zelf zie ik het heilige als het voorproefje op de grote sabbath dat komt. Daar in het heilige wordt er zending gedreven, bijstand verleend, mensen na gebed genezen en demomen uitgedreven. Daar in dat Heilige werkt Jezus ons reinigende en voorbereidende op weg naar het Heilige der Heilige.
Het heilige der heilige is de volle rust.

Pinksteren is het waar ik van schrijf. Dat we door het offer van Jezus het heilige van de tempel binnen mogen gaan. Dat God onze binnenkamers opruimt.
Gewoon het pinksterfeest.

De rest, wanneer God echt rust van zijn werken volgt later.
Dat toonde ik aan met het beeld  dat God schetst in de bijbel dat 1 dag gelijk is aan 1000 jaar voor God.
Met dat bewustzijn is het mogelijk dat de 6 scheppingsdagen in Genesis over hele andere tijdverdelingen gaat dan wij als mensen dat lezen, want die ene dag kan wel 1000 jaar zijn.

wat lezen we in Openbaring? Het 1000 jarig vredesrijk zal komen.
Daarvan zei ik: dat is de zevende dag waarop God rust van zijn werken. De sabbathdag.

De sabbathdag is dus het 1000 jarig vredesrijk. Dat is het heilige der heilige in de tempel waar we als priesters ook in gaan.
Nu zijn we of in het voorhof of in het heilige en nog in de zesde dag, de dag voor zijn wederkomst. De voorhof is de plaats waar je door je bekering in Jezus (de deur tot de voorhof) als heiden kan komen. Daar waar het offer gebracht is, vind ook jouw heiliging plaatst. Wie tot geloof komt laat zich dopen. Wie tot geloof komt zal met Christus gekruizigd worden en met hem opstaan uit de dood (het offer).
Hij leid ons het heilige binnen. Daar waar Hij ons kan inzetten in zijn tuin. Deze aarde als tuin waarin wij mee mogen werken aan de opbouw van zijn rijk dat komt. Als ballingen. Als oppositie van deze wereld.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 04:54:03 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #522 Gepost op: november 02, 2012, 04:52:46 pm »

quote:

"Komt allen die vermoeid, belast en beladen zijn en Ik zal je rust geven."
Jongelingen zullen vermoeid raken. Anderen zullen hernieuwde krachten vinden. Ze zullen opstijgen als arenden. Wandelende worden zij niet mat."

Ik zal je rust geven, en dan... wat volgt er dan in Mattheus 28?:
"En Ik zal u rust geven", dat is: 'Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.'

Wat doe je met hernieuwde krachten? Bijtanken en verdergaan. Wat doet de adelaar die na veertig jaren zal sterven, maar zijn jeugd vernieuwd, en 30 jaren erbij plust? Zijn dagen slijten in de rust? Niets ervan. Hij zal weer als een jonge adelaar opstijgen om te vliegen, te leven, te werken, en in zijn hele hoedanigheid Gods Naam Eer bewijzen.

quote:

Die rust die Christus belooft, wordt in dit leven niet tot in zijn diepste diepte beleefd. Dat blijft bewaard voor straks, als alle aanvechting en strijd zullen ophouden.  Dan, als God alle tranen uit de ogen afwist. Daarom zegt de Schrift (Hebr.4:3a): ‘Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust’. De eeuwige rust die ‘er overblijft voor Gods volk’ (Hebr.4:9) mag in het aardse leven reeds een beginsel ondervonden worden. Er mag telkens weer een pauze zijn in de strijd. Meer dan een pauze is het alles niet. Maar straks breekt voor al Gods kinderen de eeuwige sabbat aan. Dan zal ten volle ondervonden worden wat Jezus in onze tekst zegt: ‘En Ik zal u rust geven.’ bron
Jer.6:16
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen,
en ziet toe, en vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin;
zo zult gij rust vinden voor uw ziel;

maar zij zeggen:
Wij zullen daarin niet wandelen.  

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #523 Gepost op: november 02, 2012, 04:53:22 pm »

quote:

Vanwaar die Ahum? Ik zeg zoals ik het ontdekt heb voor mijzelf. Je Ahum en je toon klinkt aanmatigend. Het is prima dat jij er anders in staat. Maar om mij zo negatief te benaderen, vind ik niet netjes.

Met alle respect gaitema, maar ik vind deze ahum vele malen minder ernstig dan in verkapte wijze over eikels (aan de boom) te spreken in topic praatvaria ! Dat noem ik nu niet netjes. Nu was het niet jij die het naar voren bracht, dat klopt, maar je ging er wel op in en een ander meende het te moeten goedkeuren met het " _O_ " symbool.

Dat is namelijk op verhulde wijze een broeder uitschelden. ;(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #524 Gepost op: november 02, 2012, 04:57:00 pm »
Het was grappen en grollen naar aanleiding van de behandeling zoals we die ervaarden. Met een ligt vleugje humor begon ik ook met de opmerking: "wat zijn er toch domme mensen dat ze me voor een dwalende schaap uitmaken."
Het is een tikkeltje humor, een tikkeltje verbazing, een tikkeltje bezorgtheid, een tikkeltje moedeloosheid en een tikkelje frustratie.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 04:57:59 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #525 Gepost op: november 02, 2012, 05:08:16 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 05:12:59 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #526 Gepost op: november 02, 2012, 05:09:50 pm »

quote:

small brother schreef op 02 november 2012 om 16:52:
[...]

Ik zal je rust geven, en dan... wat volgt er dan in Mattheus 28?:
"En Ik zal u rust geven", dat is: 'Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.'

Wat doe je met hernieuwde krachten? Bijtanken en verdergaan. Wat doet de adelaar die na veertig jaren zal sterven, maar zijn jeugd vernieuwd, en 30 jaren erbij plust? Zijn dagen slijten in de rust? Niets ervan. Hij zal weer als een jonge adelaar opstijgen om te vliegen, te leven, te werken, en in zijn hele hoedanigheid Gods Naam Eer bewijzen.

[...]

Jer.6:16
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen,
en ziet toe, en vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin;
zo zult gij rust vinden voor uw ziel;

maar zij zeggen:
Wij zullen daarin niet wandelen.  

Heb je ook de bijdrage gelezen wat ik voor deze post schreef? Daarin heb ik nog eens opgehelderd hoe ik het bedoel. Ik zie ook in de uitleg die ik hier van jou citeer dat je niet begrijpt dat ik het over pinksteren heb. Pinksteren is er al geweest, toch? We zijn toch al door de doop met Jezus uit de dood opgestaan, toch? We zijn toch OP WEG?

Het zit zelfs verborgen in deze aanhaal waar je  mee komt in de zin:
“Die rust die Christus belooft, wordt in dit leven niet tot in zijn diepste diepte beleefd.”

Dat is de heilige der heilige van de tempel. De zevende dag, dat komt.
We leven op de zesde dag, waarop echter het al pinksteren is geweest.
Niet tot in zijn diepste, maar wel zo diep als het door de uitstorting van Zijn Geest op pinksteren al mogelijk is. Die sabbath heb ik het over. Die van Handelingen 2.

Daarnaast de omgang met de geboden in Handelingen 21: 17-30
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 05:10:28 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #527 Gepost op: november 02, 2012, 05:13:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 november 2012 om 16:47:
Je toont aan dat we compleet langs elkaar heen praten over de sabathrust, want ook ik geloof dat de echte complete rust pas in het duizendjarig vredesrijk zal zijn, waarover Jezus zal regeren. Echter geloof ik ook dat we als ballingen leven op de aarde en zo al bij het koninkrijk van Jezus horen. Daardoor is het niet vreemd om te zeggen dat ons hart een tempel is voor God waarin God iedere dag geëerd wordt en dat in die tempel elke dag al de vrede en de rust leeft die Jezus ons al als voorproefje geeft.

Niet vreemd, maar ook niet zonder tegenstrijd.
Jij schreef namelijk:

quote:

De sabbath was er niet gericht aan ons, maar aan de joden in de eerste plaats.
De sabbath is zoals het oude testament omschrijft een vooruitverwijzing naar de vrede die God zal brengen.
Wij als christenen hebben die vrede al door de Heilige Geest.

Zijn we het dan eens dat de vrede nog niet geheel aangebroken is?

Het belang ligt in het volgende:
Zijn we het dan eens dat er nog geen reden is om het vierde gebod als klaar en afgedaan te beschouwen? (Ik bedoel dat dus net zoals er geen reden is om het gebod "gij zult niet doodslaan" als klaar en afgedaan te beschouwen.) Als het gebod geldt, dan is er nog een toekomende rust te vieren. Als er nog een rust te vieren is dan is er een grondwettelijke vraag naar een orde van eredienst. Als de rust dan 'gedeeltelijk' gevierd wordt dan zijn er oplaadmomenten nodig tot hernieuwing van de krachten.

Dat is een vraag naar een orde van eredienst.
Dat is een vraag naar erkenning van het gebod.
Dat is een vraag naar geestelijke omgang met het gebod van God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #528 Gepost op: november 02, 2012, 05:29:18 pm »
Met de vrede en de sabbath (al door de heilige Geest), bedoelde ik dus pinksteren. Als voorproefje. Dat zeg ik bewust in relatie met OP WEG met de hoofdletters. Ik schrijf ook met enige regelmaat in mijn bijdragen dat de boodschap van Openbaring kernachtig is:
"gevallen is Babilon. Trek weg uit haar. Ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem."
Daarmee zeg ik allemaal het zelfde.

Het sabbathgebod geld voor mij op een vernieuwde manier. Vandaar dat ik Handelingen 21: 12-30 aanhaalde, omdat je daar precies die discussie tegen komt die Paulus had met de joodse christenen, zoals wij die hier onderling voeren.

Het is een bepaalde inzicht dat het sabbathgebod direct in relatie staat met pinksteren (het heilige van de tabernakel) en het 1000 jarig vredesrijk (het heilige der heilige van de Tabernakel). Nu het al pinksteren is geweest, kunnen we door die Geest de sabbath vieren, zoals de joden dat nog in de vooruitzicht hadden. Voor de joden is het namelijk nog geen pinksteren geweest.

In de praktijk gaat het om de eer aan God van de sabbath en de samenkomsten als gemeente. Het meest ideale is toch zo veel mogelijk samen leven, zoals de eerste christenen dat deden.

Denk nu voor je zelf eens in hoe het voor hen zou zijn geweest?
Hadden ze een vrije dag op de zaterdag in het Romeinse rijk? Velen waren er zelfs slaven!
Wist je dat veel christenen in bijvoorbeeld Oman op vrijdag kerkdiensten houden?
wist je dat andere christenen elders in landen waar geen weekenden zijn, christenen heel vroeg in de ochtend samen komen, voor ze naar het werk gaan?

Het vraagt om het geestelijk verstaan van het sabbathgebod in relatie met pinksteren, die de joden nog niet gehad hebben, maar wij wel.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 05:34:25 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #529 Gepost op: november 02, 2012, 07:46:07 pm »
Er is een Babylonische spraakverwarring.
We zouden berg afwaards gaan.

Wie verder gaat dan Christus, hij is vervloekt.
Deze woorden in de brieven van Johannes hebben me eens bezig gehouden.
Jezus Christus, daar stellen we onze hoop op. Van Hem en door Hem leven wij.
Natuurlijk stellen we ons voor Hem open en zoeken we Hem, nijgen we onze oren naar Hem, maar door Hem leven wij.

Echt waar,
God IS Liefde.

Een hervormd meisje op de tienerclub mailde me eens (toen ik leider was).
Ze had gedroomd als klein kind dat Jezus haar op schoot nam.
Jezus vertelde van alles over haar. Wat ze goed deed en wat ze verkeerd deed, maar met zo'n een liefde voor haar, dat ze de dag na de droom helemaal opgewekt was.

Ze droomde later weer iets moois. Een regenboog te midden van de duisternis. De rest was pikke donker, behalve de regenboog en boven aan de Regenboog was er ook een helder Licht. Naar dat Licht liep zij over de regenboog naar toe. Ze zag haar jongste broer ook op die regenboog er naar toe wandelen.

Hun gemeente is overigens met die van ons gefuseerd. "De regenboog"is het symbool van onze gemeente. Eén van onze twee kerkgebouwen heet ook de regenboogkerk, dat voor ons staat voor Gods trouw en de veelkleurigheid van de gemeente.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 08:13:45 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #530 Gepost op: november 02, 2012, 08:10:28 pm »
Ik denk wel eens aan dat beeld, wat het zou betekenen. Jezus die zegt van de goede dingen die ze doet en de slechte dingen, maar met zo veel  liefde voor haar, dat het haar opwekt.
Goede vruchten en verkeerde vruchten in relatie tot de Liefdevolle God.

De regenboog. Het is duister om ons heen. Heeel donker in een diep dal. Onze woonplaats heet ook Nijverdal gelegen bij de sallandse heuvelrug met een dal dat de "diepe hel" wordt genoemd. In het ijverige duistere dal. Daar waar er gestreden wordt in een dal.
Daar in dat dal is er een belofte. Een regenboog die God aan de hemel spant. Geen kerk, neeee, een belofte van trouw. Ik, jouw God, de God van Isaäk, de God van Jacob, laat jou nooit los. Ik laat nooit los wat Mijn handen begonnen zijn." Die God geeft ons die regenboog om via die belofte Jezus te gemoed te wandelen. God te gemoed te wandelen.

Wandelende worden zij niet mat. Al is de omgeving nog zo dood, leven is er te vinden, ook in deze nood.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 08:12:20 pm door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #531 Gepost op: november 03, 2012, 12:49:59 am »
Voor een ieder die in dit topic nog geen rust van de Heer ervaart:
Psalm 4 vers 9.....
Wat nou,  geen rust voor de kinderen van de Vader.....
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #532 Gepost op: november 03, 2012, 10:36:03 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2012 om 00:49:
Voor een ieder die in dit topic nog geen rust van de Heer ervaart:
Psalm 4 vers 9.....

quote:

Als ik roep, verhoor mij, o God mijner gerechtigheid! In benauwdheid hebt Gij mij ruimte gemaakt; wees mij genadig, en hoor mijn gebed.

Gij, mannen, hoe lang zal mijn eer tot schande zijn?
Hoe lang zult gij de ijdelheid beminnen, de leugen zoeken?
Sela.

Weet toch, dat de HEERE Zich een gunstgenoot heeft afgezonderd;
de HEERE zal horen, als ik tot Hem roep.
Zijt beroerd, en zondigt niet; spreekt in ulieder hart op uw leger,
en zijt stil.
Sela.

Offert offeranden der gerechtigheid, en vertrouwt op den HEERE.
Velen zeggen: Wie zal ons het goede doen zien?
Verhef Gij over ons het licht Uws aanschijns, o HEERE!
Gij hebt vreugde in mijn hart gegeven, meer dan ter tijd,
als hun koren en hun most vermenigvuldigd zijn.

Ik zal in vrede te zamen nederliggen en slapen;
want Gij, o HEERE! alleen zult mij doen zeker wonen.
Wat nou,  geen rust voor de kinderen van de Vader.....

Lees de hele psalm. Jouw bijdrage. Amen !

De rust waarnaar je grijpt, is waarvan de Geest getuigt.
Maar on-rust is wat God belooft aan hen die de rust grijpen,
en gaan be-zitten.
Opdat er weer wordt gegrepen en verlangd naar de rust,
om die in te gaan.

Deut.12:10 Maar gij zult over de Jordaan gaan, en wonen in het land, dat u de HEERE, uw God, zal doen erven; en Hij zal u rust geven van al uw vijanden rondom, en gij zult zeker wonen.

Lev.26:5
5 En de dorstijd zal u reiken tot den wijnoogst, en de wijnoogst zal reiken tot den zaaitijd; en gij zult uw brood eten tot verzadiging toe, en gij zult zeker in uw land wonen.

Het land van de rust draagt een belote in zich van een betere rust en een heerlijker toekomst. Daarover hebben we gesproken. Een toekomst die in dit heden nog niet volkomen is.
Zo blijft er dan nog een rust over om in te gaan.

Zo blijft er een belofte die wij nog graag vervuld zien gaan, en waar ons hart naar uitgaat, en waar wij tegenover God een beroep op willen doen.
Zo bekennen wij dat het gebod goed is en onze onderhouding waardig.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 10:40:15 am door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #533 Gepost op: november 03, 2012, 11:54:50 am »

quote:

small brother schreef op 03 november 2012 om 10:36:
[...]

Lees de hele psalm. Jouw bijdrage. Amen !

De rust waarnaar je grijpt, is waarvan de Geest getuigt.
Maar on-rust is wat God belooft aan hen die de rust grijpen,
en gaan be-zitten.
Opdat er weer wordt gegrepen en verlangd naar de rust,
om die in te gaan.

Deut.12:10 Maar gij zult over de Jordaan gaan, en wonen in het land, dat u de HEERE, uw God, zal doen erven; en Hij zal u rust geven van al uw vijanden rondom, en gij zult zeker wonen.

Lev.26:5
5 En de dorstijd zal u reiken tot den wijnoogst, en de wijnoogst zal reiken tot den zaaitijd; en gij zult uw brood eten tot verzadiging toe, en gij zult zeker in uw land wonen.

Het land van de rust draagt een belote in zich van een betere rust en een heerlijker toekomst. Daarover hebben we gesproken. Een toekomst die in dit heden nog niet volkomen is.
Zo blijft er dan nog een rust over om in te gaan.

Zo blijft er een belofte die wij nog graag vervuld zien gaan, en waar ons hart naar uitgaat, en waar wij tegenover God een beroep op willen doen.
Zo bekennen wij dat het gebod goed is en onze onderhouding waardig.

Vergis ik mij SB dat je de benoemde teksten betrekt op de kerk van nu?
Als dat zo is, wanneer emigreren we dan naar Israël, want deze teksten hebben betrekking op Israël als volk?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 11:55:16 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #534 Gepost op: november 03, 2012, 12:10:26 pm »
Small Brother: je reageerd niet op mijn bijdrage, maar snap je hoe ik er tegen aan kijk? Je zegt hier heel algemeen dat we de sabbath moeten vieren. Ik doe dat en leg uit hoe. Daarbij heb ik bijbelgedeeltes gehaald en bewust de ervaringen van het meisje om te laten zien waar ik ook in geloof.
Snap je wat ik daar uit één leg?

Begrijp je de visie van 1 dag is gelijk aan 1000 jaar voor God in relatie met Genesis en Openbaring. Begrijp je wat pinksteren betekend in dit geheel?
Wat God met onze harten doet met Pinksteren?
Begrijp je dat we ballingen zijn
Begrijp je dat we iedere dag door Jezus rust en vrede ervarien, vanwege de uitstorting van de Geest van God op pinksteren, maar dat het niet betekend dat we er al zijn.
Dus, dat we nog wel degelijk in de fout gaat in dit leven, zoals in een achtbaan.
Je valt soms in het duister en dan schiet je weet omhoog naar Jezus toe. Hij trekt je aan, na ons hulpgeroep en onze herhalende bekeringen.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:29:57 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #535 Gepost op: november 03, 2012, 12:28:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 november 2012 om 11:54:
Vergis ik mij SB dat je de benoemde teksten betrekt op de kerk van nu?
Als dat zo is, wanneer emigreren we dan naar Israël, want deze teksten hebben betrekking op Israël als volk?

Elke schriftwoord dat wordt uitgesloten van betrekbaarheid op de kerk van nu, is een afdoen van de Heilige Schrift, waarvan de Schrift zelf getuigt dat wie daar iets toedoen of afdoen zal, niet beter af is dan het volk van de onbekeerlijkheid in hun verharding: de Egyptenaren.

Maar buitendien zijn deze Schriftwoorden tot versterking van ons gemoed en tot bestrijding van dwaalleraars ook bevestigd door Jezus en de apostelen, en in dit geval in het bijzonder de doortrekking van een sabbath-viering tot bevestiging van een rust die nog op ons wacht.

En aangaande het volk van God die de Wetten van Mozes houden, daarvan heb ik onvoldoende begrip van jouw gedachtengang hoe concreet gedacht wordt aan medewerking aan de genade van God, die voor ons verborgen is, tot wederkeer en verzoening van zijn verharde volk.

Zelfs wij, zo dicht genaderd tot Sion, zijn gewaarschuwd dat als wij ons verharden dat wij dan slechter af zijn dan zij. Zouden wij dan onderscheiden wat het tijdstip is van verharding en daarin onze hardheid gedienstig zijn, omdat wij het volk van God zijn? Had ook God zelf niet zo veel oog voor de beloftes dat hij de zonde en het ongeloof maar accepteerde? Geenszins. Het volk verviel van kwaad tot straf en van verharding tot complete verbanning en zelfs uitroeiing door de Romeinen.

En de belofte en de genade en de betekenisvolle duiding van de wereld en haar werken tegenover Gods volk, die is er alleen in het geloof en de bijbel laat zien hoe vaak en hoe diep en hoe vernederend de weg is van de verlossing en van de belofte. Dus spreek jij dan over steun aan het volk, dan zeg ik: Zouden wij de ongerechtigheid steunen, als die zich aandient? Zijn wij dan van God los?? Nee, maar wij zullen gerechtigheid dienen die zich aandient en ongerechtgheid bestrijden die zich doet gelden. Eerder nog bij wie ons nader staan, dan die veraf zijn.

Maar dat gezegd hebbende, begrijp ik wel je gedachten over betekenis, en de werking, van Gods geheimenis met Zijn volk. Maar het is niet aan ons maar aan God. En Zijn Volk waarmee wij te maken hebben en waarin wij een taak een een zaak hebben, dat volk dat zijn wijzelf en allen die zich één weten in Christus. Is het volk Israel één met Christus? Ik dacht het niet. Hebben wij dan een taak aldaar? Zeker. Maar de genade en heerlijheid van God gaat over de wereld en wie buiten zijn worden binnen genodigd, en wie binnen zijn worden beproefd en mogeljk weer naar buiten geworpen. Wie buiten is, kan zoeken naar hetgeen hij mist. Wie binnen is, verslapt en meent dat hij voldoende heeft gewacht aan de weg, en dat hij reeds op de schoot van zijn troon is genesteld.  Maar de Bruidegom heeft Zijn Geest van Waarheid gestuurd tot getuigenis en troost om vast te staan in de hoop en het geloof dat HIJ die in de hemelen woont, nog eenmaal zal komen.

Jes.56:6
En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.
De Heere HEERE, Die de verdrevenen van Israël vergadert, spreekt: Ik zal tot Hem nog meer vergaderen, nevens hen, die tot Hem vergaderd zijn.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 08:41:22 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #536 Gepost op: november 03, 2012, 12:34:37 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:46:18 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #537 Gepost op: november 03, 2012, 12:41:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2012 om 12:10:
Small Brother: je reageerd niet op mijn bijdrage, maar snap je hoe ik er tegen aan kijk? Je zegt hier heel algemeen dat we de sabbath moeten vieren. Ik doe dat en leg uit hoe. Daarbij heb ik bijbelgedeeltes gehaald en bewust de ervaringen van het meisje om te laten zien waar ik ook in geloof.
Snap je wat ik daar uit één leg?
Zeker. Ik heb veel geschreven gisteravond, en vannacht inzichten opgedaan, en ik vraag je om niet de hoop te vestigen op mij. Wees niet ongeduldig of ongedurig, dat prikkelt de zinnen. Een blad in de wind mag je niet vastspijkeren, maar ik zou het wel willen. Een rietstengel mag je niet losbreken en in een doosje doen, maar ik zou het wensen. Een prachtige haardos mag je niet scheren tot bescherming van zijn pracht, maar ik zou het haast overwegen. Ik ben je niet vergeten. Maar je kent je anker en je hebt je vastigheid. En wij, wij spreken elkaar nog.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:51:41 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #538 Gepost op: november 03, 2012, 12:42:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2012 om 12:34:
Je gaat dus inhoudelijk niet in op wat ik aandroeg.
Je blijft er bij dat we een dwaalleer volgen.
Jammer, maar ik hoef je bevestiging ook niet.
Gait, doe wat je Learsy aandroeg. Blijf kalm.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:43:37 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #539 Gepost op: november 03, 2012, 12:45:45 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:51:10 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #540 Gepost op: november 03, 2012, 12:50:57 pm »

quote:

small brother schreef op 03 november 2012 om 12:41:
[...]

Zeker. Ik heb (te) veel geschreven gisteravond, en vannacht inzichten opgedaan, en ik vraag je om niet de hoop te vestigen op mij. Wees niet ongeduldig of ongedurig, dat prikkelt de zinnen. Een blad in de wind mag je niet vastspijkeren, maar ik zou het wel willen. Een rietstengel mag je niet losbreken en in een doosje doen, maar ik zou het wensen. Een prachtige haardos mag je niet scheren tot bescherming van zijn pracht, maar ik zou het haast overwegen. Ik ben je niet vergeten. Maar je kent je anker en je hebt je vastigheid. En wij, wij spreken elkaar nog.

Okee, is goed. Je hoeft het er ook niet inhoudelijk mee eens te zijn. Je mag er anders tegen aan kijken, maar hiermee wilde ik laten zien hoe ik zelf persoonlijk hier mee om ga.
Net als met Israël. Ik snap dat je zo denkt, en ik had ook zo iets van "we zijn toch allemaal Gods kinderen?"
en toch, als ik de bijbel goed begrijp en kijk naar wat de joden vandaag getuigen aan ingrijpen van boven, dan heeft God zijn volk niet los gelaten.
Alleen niet elke jood is een echte jood. Toch zijn er wel echte joden, al hebben ze last van de bedekking.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #541 Gepost op: november 03, 2012, 12:52:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 november 2012 om 12:42:
[...]

Gait, doe wat je Learsy aandroeg. Blijf kalm.

Ik heb het maar weer weg gehaald. Ik kan wel eens te ongedurig zijn.
Ik ben een beetje prikkelbaar door het spanningsveld de afgelopen week.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:52:47 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #542 Gepost op: november 03, 2012, 01:15:45 pm »

quote:

small brother schreef op 03 november 2012 om 12:28:
[...]

Elke schriftwoord dat wordt uitgesloten van betrekbaarheid op de kerk van nu, is een afdoen van de Heilige Schrift, waaravan de Schrift zelf getuigt dat wie daar iets toedoen of afdoen zal, niet beter af is dan het volk van de onbekeerlijkheid in hun verharding: de Egyptenaren.

Nee, er is een onderscheid in schriftlezing

quote:

Maar buitendien zijn deze Schriftwoorden tot versterking van ons gemoed en tot bestrijding van dwaalleraars ook bevestigd door Jezus en de apostelen, en in dit geval in het bijzonder de doortrekking van de sabbath-viering tot bevestiging van een rust die nog op ons wacht.

Dat klopt, een letterlijk sabbathviering in het duizendjarig vrederijk

quote:

En aangaande het volk van God die de Wetten van Mozes houden, daarvan heb ik onvoldoende begrip van jouw gedachtengang hoe concreet gedacht wordt aan medewerking aan de genade van God, die voor ons verborgen is, tot wederkeer en verzoening van zijn verharde volk.

Die genade is voor hen TIJDELIJK verborgen volgens de wil van God, tot heil voor de heidenen die zich bekeren.

quote:

Zelfs wij, zo dicht genaderd tot Sion, zijn gewaarschuwd dat als wij ons verharden dat wij dan slechter af zijn dan zij. Zouden wij dan onderscheiden wat het tijdstip is van verharding en daarin onze hardheid gedienstig zijn, omdat wij het volk van God zijn? Had ook God zelf niet zo weinig oog voor de beloftes dat hij de zonde en het ongeloof maar accepteerde? Geenszins. Het volk verviel van kwaad tot straf en van verharding tot complete verbanning en zelfs uitroeiing door de Romeinen.

En zo staat geschreven, God laat zijn belofte gestand en zal hun doen terugkeren. Hun blindheid is ons tot heil. Zij die dat (de christenen) niet willen zien zullen weer afgebroken worden, de bekeerde joden weer geënt

quote:

En de belofte en de syteu en de genade en de betekenisvolle duiding van de wereld en haar werken tegenover Gods volk, die is er alleen in het geloof en de bijbel laat zien hoe vaak en hoe diep en hoe vernederde de weg is van de verlossing en van de belofte. Dus spreek jij dan over steun aan het volk, dan zeg ik: Zouden wij de ongerechtigheid steunen, als die zich aandient? Zijn wij dan van God los?? Nee, maar wij zullen gerechtigheid dienen die zich aandient en ongerechtigheid bestrijden die zich doet gelden, Eerder nog bij wie ons nader staan, dan die veraf zijn.

In het geheel niet. Die hen (de joden) zegenen, zullen gezegend worden. Die hen vervloeken, vervloekt worden. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, de splinter en de balk. Maar Israël is onze oudste broer. Niet veroordelen, maar bidden DAT GOD HUN BEDEKKING WIL WEGNEMEN EN DIE VAN DE KERKEN INMIDDELS OOK!!

quote:

Maar dat gezegd hebbende, begrijp ik wel je gedachten over betekenis, en de werking, van Gods geheimenis met Zijn volk. Maar het is niet aan ons maar aan God. En Zijn Volk waarmee wij te maken hebben en waarin wij een taak een een zaak hebben, dat volk dat zijn wijzelf en allen die zich één weten in Christus. Is het volk Israël één met Christus? Ik dacht het niet. Hebben wij dan een taak aldaar? Zeker.

Je zegt het te begrijpen, maar toch niet. Wanneer wij een plan duiden moet wij het plan duiden van begin tot eind. Met kennis van de diverse stappen en de probleemeigenaren (één daarvan is de kerk). Wij weten wat Gods plan is en daar dienen we dus onze houding op aan te passen en ons niet te verschuilen als of wij dit toch niet weten
Dit is handelen tegen beter weten in.Uit de schrift blijkt dat God zich laat verbidden door hen die ontsluierd zijn.

quote:

Maar de genade en heerlijkheid van God gaat over de wereld en wie buiten zijn worden binnen genodigd, en wie binnen zijn worden beproefd en mogelijk weer naar buiten geworpen. Wie buiten is, kan zoeken naar hetgeen hij mist. Wie binnen is, verslapt en meent dat hij voldoende heeft gewacht aan de weg, en dat hij reeds op de schoot van zijn troon is genesteld.  Maar de Bruidegom heeft Zijn Geest van Waarheid gestuurd tot getuigenis en troost om vast te staan in de hoop en het geloof dat HIJ die in de hemelen woont, nog eenmaal zal komen.

Wij moeten helpen met een KLAROENSTOOT. Wie verwond is moet worden behandeld, maar hoe kunnen wij die de joden hebben verwond, door de eeuwen heen, met ons oordeel hun wonden verbinden? Dat recht heeft de kerk voor een belangrijk deel verloren. De geschiedenis is daar duidelijk over. Omdat wij hen als ten dode opgeschreven hebben beschouwd en ons niet aan hen wilden verontreinigen, wilden wij geen rekening meer houden met onze oudste broer (Israël) Evenzo wordt de oudste broer aangesproken door de Vader, maar de vader wees hem niet af, maar werd genodigd mee feest te vieren.  Het is Jezus die de gewonde weer zal verbinden (Israël) . Het is God de vader die hen heeft bewaard als volk. Het zijn de penningen die Jezus zal betalen aan het einde van de tijd. Ondanks hun ongeloof, was er een herberg.
Besef eens de genialiteit van de gelijkenis over de verloren zoon?

quote:

Jes.56:6
En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.
De Heere HEERE, Die de verdrevenen van Israël vergadert, spreekt: Ik zal tot Hem nog meer vergaderen, nevens hen, die tot Hem vergaderd zijn.

Prima, hier wordt gesproken over de gelovigen uit de heidenen. Wij hebben het hier over een moment nu en na ons. lees voorts jesaja 58 en 59 waar het weer duidelijk over Israël gaat. En ja, wij zullen naar zijn bedehuis gaan als christenen, lees zach 14 vanaf vers 16.

Wat heeft dit te maken met gereformeerde identiteit, alles, want we zullen ons van onvolkomen inzichten moeten bekeren.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 01:50:50 pm door grondig christelijk »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #543 Gepost op: november 03, 2012, 01:42:04 pm »

quote:

small brother schreef op 03 november 2012 om 12:28:
[...]

Elke schriftwoord dat wordt uitgesloten van betrekbaarheid op de kerk van nu, is een afdoen van de Heilige Schrift, waaravan de Schrift zelf getuigt dat wie daar iets toedoen of afdoen zal, niet beter af is dan het volk van de onbekeerlijkheid in hun verharding: de Egyptenaren.

Doen wij dan niet iets toevoegen small brother wanneer we het volk Israël uit het OT gaan vervangen door kerk of Gemeente?
Immers Ook het Volk Israël werd toch al gemeente genoemd?
http://www.biblija.net/bi...qids=fffffffffffc80808020

Is het niet dat wij als mede-erfgenamen mogen meeliften op de Genade die G'd de Vader door Jezus aan hen schonk? Dat wij daarom ook mogen meeliften op de Beloften, maar ze niet toe-eigenen?
Immers G'd de Vader is OOK een van van de heidenen en niet meer een G'd van de Joden alleen, zoals voor Jezus het geval was. Maar er staat toch evenmin geschreven dat G'd de Vader nu een G'd van de heidenen is geworden.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

Is het niet dat G'd gewoon ons verteld hoe Hij dat doet? Door aan de zonden en ongerechtigheden niet meer te denken. en hen Zelf te reinigen. Christus is in beginsel voor het volk Israël gestorven en wij heidenen mogen toch meeliften op deze Genade, als mede-erfgenamen?
Jeremia 33
7 Ik zal een omkeer brengen in de  gevangenschap van Juda en in de gevangenschap van Israël, en hen  opbouwen als vroeger.
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden  vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

quote:

Ze;fs wij, zo dicht geanderd tot Sion, zijn gewaarschuwd dat als wij ons verharden dat wij dan slechter af zijn dan zij. Zouden wij dan onderscheiden wat het tijdstip is van verharding en daarin onze hardheid gedienstig zijn, omdat wij he volk van God zijn? Had ook God zelf niet zo weinig oog voor de beloftes dat hij de zodne en het ongeloof maar accepteerde? Geeszins. Het volk verviel van kwaad tot straf en van verhadding tot complete verbanning en zelfs uitroeiing door de Romeinen.
Dit is toch ook voorzegt door G'd toch? In o.a. Jeremia 16
15 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had, geleid heeft. Ik zal hen terugbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.

En in Jeremia 32 deze Belofte:
42 Want zo zegt de HEERE: Zoals Ik al dit grote onheil over dit volk gebracht heb, zo zal Ik ook al het goede over hen brengen dat Ik over hen uitspreek.

Ezechiel 36
24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een  nieuw hart geven en een nieuwe  geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
28 U zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb, u zult een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor u zijn.
29 Ik zal u verlossen van al uw onreinheden. Ik zal roepen tegen het koren en Ik zal het veel doen worden: Ik zal u geen hongersnood opleggen.

quote:

En d ebelofte en de syteu en de genade en de beteknisvolle duiding van de wereld en haar werken tegenover Gods volk, die is er alleen in hetgeloof en de bijbel laat zien hoe vaak en hoe diep en hoe vernedered de weg is van d everlossing en van d ebelofte. Dus spreek jij dan over steun ana het voplk, dan zeg ik: Zouden wij de ongerechtigheid steunen, als die zich aandient?
G'd de Vader roept om hier in Jesaja 40 toch op op Zijn uitverkoren volk Israël te troosten? Tot wie anders dan tot ons christenen kan dat gericht zijn?
1 Troost, troost Mijn volk,
zal uw God zeggen,

De Heer roept ons toch op in Jesaja 62 om omwille van Sion nooit te zwijgen?
1 Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem zal ik niet stil zijn,
totdat haar gerechtigheid opkomt als een lichtglans,
en haar heil als een brandende fakkel.

quote:

Maar dat gezegd hebbende, begrijp ik wel je gedachten over betekenis, en de werking, van Gods geheimenis met Zijn volk. Maar het is niet aan ons maar aan God. En Zijn Volk waarmee wij te maken hebben en waarin wij een taak een een zaak hebben, dat volk dat zijn wijzelf en allen die zich één weten in Christus. Is het volk Israel één met Christus? Ik dacht het niet. Hebben wij dan een taak aldaar? Zeker.

Dit alles is toch voorbestemd geweest door Vader G'd?
 Jezus zegt toch zelfs in Matteus 10
23   Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.
24   De discipel staat niet boven de meester en de slaaf niet boven zijn heer.

Zijn volgelingen zijn niet beter dan hem en Hij sprak evenzeer opzettelijk in beeldspraak opdat het volk Israël niet zou verstaan.
Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Romeinen 11:7-8
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.

Om te eindigen met de belofte dat de ongehoorzaamheid van Israël hen uiteindelijk de volheid zal geven. Dan komt ook Ezechiel 37 om de hoek kijken met de belofte om heel Israël uit de dood op te wekken en de Geest van geloof te geven, opdat ze Jezus als de Messias zullen herkennen en erkennen.  :*)

quote:

Maar de genade en heerlijheid van God gaat over de wereld en wie buiten zijn worden binnen genodigd, en wie binnen zijn worden beproefd en mogeljk weer naar buiten geworpen. Wie buiten is, kan zoeken naar hetgeen hij mist.
11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheidtot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #544 Gepost op: november 03, 2012, 01:51:57 pm »
ik geloof van harte dat de schrift 3 testamenten bevat, het 1e en 2e en het 3e voor de toekomende tijd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #545 Gepost op: november 03, 2012, 02:19:26 pm »
Die derde zitten we al in. Zoals met het eerste ook geval is, sluit de tweede naadloos aan op het derde.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #546 Gepost op: november 04, 2012, 12:34:34 am »
Antwoord aan Small Brother

Je uitgebreide reactie heb ik “zo goed en zo kwaad als dat ging” gelezen en geprobeerd me in te leven. Ik moet zeggen dat ik met het meeste wat je schreef van harte kan instemmen. Ik bespeur in je benadering van allerlei vraagstukken dat je je gedachten wilt onderwerpen aan het Woord van God. Daarin voel ik me ook met jou op één lijn zitten. We vertrouwen op God dat Hij ons door Zijn Heilige Geest inzicht geeft door Zijn Woord en dat het ook zo is dat we van elkaar mogen leren. Dat is ook een onderdeel van het Lichaam van Christus, waarin we elkaar tot hand en voet mogen zijn.

Zoals het in een discussie gaat, worden de punten waarop we het niet eens zijn met elkaar, naar voren geschoven. Daarom leidt dat dikwijls tot frustraties, maar we moeten het ook zo bekijken dat het ons helpt geen eenzijdig zicht op Gods Woord te hebben. Hoewel ik lid ben van de gkv heb ik me altijd ook willen verdiepen in wat er in andere bijbelgetrouwe denominaties wordt uitgelegd. Als we ons beperken tot onze “eigen” woordverkondigers kunnen we “oogkleppen” krijgen, waardoor we ons focussen op een bepaalde leer. Je schrijft bijvoorbeeld: “Want als leer lijkt het voor een gereformeerde niet geheel juist.” Zouden we niet gewoon moeten zeggen: “deze leer lijkt me niet geheel overeenkomstig God Woord”.? Je zegt dan ook terecht: “Ik spreek vanuit mijn beperkte maar gereformeerde zicht op de bijbelse leer.“ Verderop zeg je: “De gereformeerde leer is de bijbelse leer.” Daaruit concludeer ik dan – - terecht of onterecht? -  dat alleen de gereformeerde leer bijbels is. Ik erken dat men in de gereformeerde kerken – officieel dan – uit wil gaan van de betrouwbaarheid van Gods Woord.
Maar zegt Psalm 19 niet: “dwalingen wie bemerkt ze?” Geen enkele kerk ontkomt daaraan. Ik kan wel enkele voorbeelden noemen. Maar mogelijk kan men die ook bij mij vinden. Ik heb in mijn leven ook wel standpunten vanuit de bijbel moeten herzien.

Je miste in het voorbeeld van Henk Binnendijk de wil om te geloven. In dat voorbeeld bleek duidelijk dat Henk die balk graag wilde hebben. Hij deed er zijn uiterste best voor. Dus die wil was aanwezig in het voorbeeld. Je hebt gelijk: de wil is van cruciaal belang en dat zal ik ook zeker niet ontkennen.

Je gaat dan verder uitgebreid in over “De Rust”. Ik vroeg me af waarom? Misschien omdat ik in het voorbeeld van Henk Binnendijk zei: “hij hoefde er niets voor te doen”? Nee, hij hoefde er niets voor te doen toen die sterke stroom (Heilige Geest) de balk naar hem toe dreef. Maar hij moest wel iets anders doen en dat schreef ik er ook bij: “Zo werkt de kracht van de Heilige Geest die ons leven beheerst. Dus daarop vertrouwen!” Er is geloof, d.i. vertrouwen voor nodig. Het schild van het geloof is een onderdeel van onze wapenrusting.

Je zegt dan dat we ons hart moeten besnijden en ik vroeg of we dat wel zouden kunnen.
Maar je gaf zelf het voorbeeld: Kol.2:8 In Christus bent u besneden met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Hieruit blijkt dat we dit zelf niet kunnen. Maar in Christus zijn we besneden aan het hart. Het is Zijn werk. Dat maakt ook deel uit van die sterke stroom van de Heilige Geest om in het beeld van Henk Binnendijk te blijven.

Over dit onderwerp heb ik eens iets gelezen in een boek dat schrijft over Hudson Tayler, de zendeling en arts, die in 1851 naar China ging om daar het evangelie te verkondigen. Het boek is getiteld “De Man die God geloofde”. Vanaf blz, 167 beschrijft hij een worsteling die te maken heeft met dat wat we hier bespreken. Ik vond dat indertijd erg leerzaam. Ik heb dat gedeelte overgetypt en het is hier te downloaden.

Verder bekritiseer je dat ik schrijf: “Die oude natuur is dood (en begraven) in Gods ogen.” Je zegt zelfs dat het niet zo is. Bedenk daarbij dat ik schreef: “in Gods ogen”. God ziet onze oude natuur niet aan. Als Hij naar ons kijkt – als wij in Christus zijn – dan ziet Hij Zijn Zoon.

quote:

Wij zijn dan met Hem begraven... opdat gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens zouden wandelen." Rom. 6:7

Houdt het daarvoor, dat gij wel der zonde (oude mens) dood zijt, maar Gode levende (nieuwe mens) in Christus Jezus onze Heere." Rom. 6:11

Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14

Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Gal. 2:20

Jij schrijft: “Maar de oude natuur wordt door ons gekruisigd”. Uit bovenstaand bijbelvers blijkt dat we met Christus gekruisigd zijn. Weer die sterke golf van de Heilige Geest die het bewerkt. En de tekst hierboven uit Rom. 6 laat zien dat de zonde niet meer over ons zal heersen, maar dat het nu zo is zoals in Gen. 4:7 staat dat wij over de zonde moeten heersen.

Ik ben het met je eens dat wij nog steeds zonde kunnen doen. Ja zeker, ik ben het met je eens dat we kunnen terugvallen in zonde. Ik wil het nog sterker benadrukken: wie met Christus leeft wordt steeds fijngevoeliger in het herkennen van de zonde. Je gaat steeds meer zien dat al ons denken en handelen voortkomt uit het eigen ik, terwijl het allemaal op God gericht moet zijn. Gods Heilige Geest maakt je opmerkzaam en waakzaam, zodat je de zonde in de wortel herkent. Dat op God gericht zijn dat geeft Rust. Dat is het begin van het eeuwige leven, want straks zullen we volkomen op God gericht zijn.

Maar we zijn niet constant op God gericht. Jezus zegt niet voor niets in Joh. 15 “zonder Mij kun je niets doen”. Zonder Jezus zijn we weer op onszelf gericht. Maar……. God ziet ons aan in Christus. Hij kan ons niet aanzien in zonde, daarvoor is Hij te heilig, dan is de weg afgesloten. Zonde maakt scheiding tussen God en ons. Daarom staat Christus tussen ons in, onze Middelaar, de weg tot God. Daarom ziet God ons niet meer als zondaars die zondigen, maar als zonen en dochters in Zijn Zoon Jezus Christus.

Dan schrijf je:”De nieuwe mens aandoen is dus niet een jas aantrekken, maar een wapenrusting. Dat is niet een wapenrusting tegen onze omgeving, maar tegen onszelf!”
De “nieuwe mens” aandoen betekent dat we ons met Christus hebben bekleed: “Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.(Gal. 3:27)”. Zie je, zo ziet God ons als Hij naar ons kijkt. Hij ziet Christus, zonder zonde. We staan op uit de dood (doop) overkleed met Christus, met een goed geweten 1 Petrus 3:21. Heerlijk om zo vrij tot God te kunnen gaan.

En wat de wapenrusting betreft, in Efeze 6 wordt gezegd dat we die nodig hebben omdat we hebben te strijden tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. En waaruit  bestaat die wapenrusting: waarheid, gerechtigheid en geloof, het zwaard van de Geest: is Gods Woord. We worden ingezet in strijd tegen de kwade machten,

Fil. 1:29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;
30 Denzelfden strijd hebbende, hoedanigen gij in mij gezien hebt, en nu in mij hoort.

quote:

Small Brother schreef:

Schuldgevoel is dus onlosmakelijk verbonden met alle zondaars die een geweten hebben dat hen aanklaagt. De satan klaagt aan. De satan dat is ook het onkruid dat opgroeit tussen de kinderen van God. Maar ook de wet klaagt aan. Ook de liefde klaagt aan. Heel de schepping klaagt. Als er geen klagen is, dan is er geen verlossing nodig. Ook geen advocaat of middelaar. Maar als jij je geweten toesluit omdat je geen schuldgevoel wilt hebben, dan doof je het licht en bedroef je de Heilige Geest. Ga achter mij, tegenstander! zegt Jezus tegen een rots van een gelovige.

Je noemt dit een bij uitstek evangelische benadering. Ik zou willen zeggen: ja, deze benadering is vanuit het evangelie. Ons geweten is – in Christus -  gereinigd van dode werken, zodat we God kunnen dienen.

Heb. 9:14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?

Wie onder de genade is wordt niet meer aangeklaagd door de wet. De wet was een tuchtmeester tot Christus. Daaruit moesten we onze zonden leren kennen. Maar na de wedergeboorte voldoen we aan de wet door Gods Geest. Dan brengen we de vruchten voort van Galaten 5. Ook al weer door die stroom van de Heilige Geest.
Als ik een schuldgevoel krijg, dan ga ik eerst na waar dat vandaan komt. Ik bid om inzicht. Als Gods Geest me overtuigt van een bepaalde zonde, zal ik bereid moeten zijn die te erkennen en de vergeving te vragen die al voor me klaar ligt. Maar als het vage schuldgevoelens zijn moet ik die afwijzen, hoewel ik alert zal blijven op correctie van Gods Geest. Satan heeft niet het recht me aan te klagen. In Christus zijn we verlost, want Hij is juist onze Middelaar.

quote:

Rom. 8:33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God  is het, Die rechtvaardig maakt.
In dit verband schreef je wel terecht: “En over die zonden in schuldbesef blijven leven is tekort doen aan Gods genade”. Maar dat doen we dan ook als we voortdurend met schuldgevoel rondlopen. We moeten ons niet laten ontmoedigen door satan. Zo probeert hij ons krachteloos te maken. We mogen het hoofd opheffen. We waren zondaars voor God, maar nu zijn we verloste kinderen van de hemelse Vader. Onze positie, onze status is veranderd dank zij het offer van Jezus. Niet aan onszelf is dat te danken. Hem alleen de eer!!  

Ga achter mij, tegenstander!” werd door Jezus gezegd tegen Petrus, die het lijden wilde ontlopen wat hierboven ook in Fil. 1:29 wordt genoemd. Want geloven brengt wel lijden met zich mee.

Ik vind het trouwens mooi dat je beschrijft dat de wet en de sabbat niet zijn afgedaan. Inderdaad Gods woord heeft eeuwigheidswaarde. Hij is onveranderlijk. Maar de wijze waarop aan de wet voldaan wordt is wel veranderd.

quote:

Rom. 8:2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Nu bewerkt de Geest in ons dat wij voldoen aan de eeuwige wet van God. Zo zullen we de vruchten voortbrengen (alweer door die sterkte stroom) die in Galaten 5 beschreven worden.

Alleen God de eer!
« Laatst bewerkt op: november 04, 2012, 09:08:18 am door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #547 Gepost op: november 04, 2012, 12:58:44 am »
Dis is gericht aan Small Brother toch?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #548 Gepost op: november 04, 2012, 09:09:57 am »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2012 om 00:58:
Dis is gericht aan Small Brother toch?
Klopt Gait, ik heb het er al even boven gezet. 't Was al laat toen ik het vanuit Word plaatste.  ;)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #549 Gepost op: november 04, 2012, 12:53:17 pm »
Had ik het in ieder geval goed geraden :)