quote:
Trajecto schreef op 29 augustus 2011 om 18:47:Hmm ja, ook in de moderne fysica is het volgens mij zo dat niet alles exact te berekenen is qua vervolg -- dat er verschillende uitkomsten mogelijk blijven; en dat God het steeds exact zou kunnen weten welke mogelijkheid er feitelijk tot werkelijkheid wordt is misschien niet helemaal nodig. (Overigens ben ik geen fysicus en ik kan je dus niet verder vertellen over wat ik nu even bedoelde.)
Dat vind ik een moeilijk concept wat me doet denken aan de probleemstelling of God een steen kan maken zo zwaar dat hij hem zelf niet kan optillen. Voor mij lijkt dat onmogelijk, omdat diezelfde steen hem dan ook zou kunnen verpletteren in mijn optiek.
Wanneer God zijn oorspronkelijke plan anders uitpakte dan hij aanvankelijk in gedachten had, dan heeft zijn schepping een loopje met hem genomen en dat wil er bij mij met boter en suiker zelfs nog niet in. Echter ben ik ook geen fysicus hoor en dat pretendeer ik evenmin te zijn.
quote:
Wellicht ja. Maar dat neemt toch niet weg dat er in het OT wel zo het één en ander staat wat meer overkomt als komend van een dictator en van willekeur als je min of meer letterlijk leest. (Ook eerder als van een mens met zijn gebreken en "makke" trouwens, Maar dat is niet rechtstreeks het onderwerp van het topic, nu.)
En ik geef dus Knalkaas gelijk. En een christen zou deze zaken moeten afwijzen (of duidelijker afwijzen), wil Knalkaas minder gelijk gaan krijgen.
Maar goed, even de oproep dus: Stel het NT voorop en neem het OT vooral niet letterlijk!
Die oproep moet je niet te snel plaatsen, want Jezus zei dat het OT niet gebroken kan worden (Joh 10,35) en Paulus schreef dat elk schriftwoord nuttig is om te leren (2 Tim 3,16) te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid.
quote:
Als alles zo gegaan is als Hij bedoelde dan was zijn toorn, zo af en toe, dus toneelspel?
Ja, hetzelfde toneelspel als wat een vader opvoert als hij zijn zoon straft die iets heeft gedaan wat niet mag.
quote:
Ik voor mij geloof dat er wel een grote vloed is geweest maar niet dat de hele aarde onder water stond. Waar zou dat water vandaan moeten zijn gekomen en waar is het na de vloed in korte tijd naartoe gegaan? Nee, het was wellicht het het doorbreken van de scheiding tussen de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Deze laatste werd daardoor veel groter en met recht een zee terwijl het eerst een meer was.
Ik heb toch ook niet beweerd dat die vloed globaal was? Wat ik zei was dat ook de zondvloed een gruwelijke gebeurtenis was, niet dat de hele planeet blank stond.
quote:
Vervolgens hebben de overleveringen in de loop der tijd tot het Bijbelverhaal geleid van de aarde die geheel onder water stond.
Nee, dat hebben de uitleggers er van gemaakt, in de Bijbel betekent aarde zelden de gehele planeet, maar veelmeer de toentertijd bewoonde wereld. Wanneer we de Bijbel in de juiste tijd en regio plaatsen, vallen vele zaken op hun plaats zoals de vier hoeken van de aarde waar Johannes over profeteerde.
quote:
Ik zeg het bovenstaande niet met 100% zekerheid maar het is één van de hypotheses die bestaan en ik vind het behoorlijk aannemelijk.
Natuurlijk is het aannemelijk, maar het verandert niks aan mijn gemaakte punt, alleen maar dat er meer doden zouden zijn gevallen als het wereldwijd was geweest, doch als jij de zondvloed geen ramp zou willen noemen omdat het een regionale vloed was, dan geef je Knalkaas niet alleen gelijk maar ook nog een pluim!
quote:
En Jezus kon dan zeker over de dagen van Noach spreken. Hij roept op om alert te worden en te blijven -- niet alleen maar bezig zijn met aardse beslommering en de dingen die zich in het leven voordoen ook al brengen die soms feestelijkheden met zich mee.
Het betekent dat Jezus de dagen van Noach beschouwde als zijnde historisch en aangezien Christus het hoofd van de christenen is (Ef 1,10) dienen wij dat van hem aan te nemen. Noach was historisch en ook de zondvloed was historisch, wellicht regionaal (wat ook mij aannemelijk lijkt) doch zonder meer historisch.
quote:
Hetgeen dat Petrus schreef is dan misschien nog weer wat abstracter: Een geestelijke bewustwording en de symboolvolle daad die dat bevestigt vergelijken met hoe een grote vloed ons wakker schudde.
Doordat de eerste christenen gedoopt werden, stierven zij figuurlijk en werden overnieuw geboren in Christus, dat is de wedergeboorte die nodig was om het koninkrijk (Joh 3,5) binnen te komen.
Petrus leert dat Jezus naar degenen die zijn omgekomen bij de zondvloed gegaan is om het evangelie te prediken, in het derde hoofdstuk van zijn eerste brief:
18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19
Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, 21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, 22 die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn.
quote:
Nou, de weg is een kwestie van vallen en opstaan en van soms duidelijk licht in de verte zien en dan weer even ontdekken dat wat je dacht dat een gemakkelijke stevige steen is om je weg over te vervolgen toch eigenlijk een struikelsteen is. Angst dat de verklaring die je voor iets ziet iets anders opeens in de schaduw stelt helpt niet. Als je door die angst maar iets wegstopt wat eigenlijk een juist inzicht was schiet je niet op.
Nee inderdaad niet en daarom is hetgeen wat we eerst moeten hebben vertrouwen in Christus, er op vertrouwen dat hij als hoofd van het lichaam zijnde weet wat historisch is en wat niet.
quote:
Dus Jezus had een kastijding nodig als opvoedkundige maatregel? Of bedoel je het zo niet?
Ik denk dat Jezus de kastijding op zich nam die hem niet toekwam (Jes 53,5) maar het benieuwd me wel waarom jij denkt dat hij gestraft moest worden. Zou je daar eens nader op in willen gaan?
quote:
Er werden ook nogal wat andere volken getuchtigd -- soms rechtstreeks door God en soms als opvolging van Zijn bevelen. En soms was die tuchtiging eerder een uitroeiing.
Voor mijn geloof geldt dat God goed is (Mat 19,17) en daarin weiger ik concessies te doen, maar ik weiger evenmin de schrift te breken, wat mij dus in een lastig parket brengt. Doch besef ik dat Jezus reeds lang voordat ik geboren was in een nog veel lastiger parket zat. Immers, hij wist welke bittere beker hij moest drinken van de vader en ondanks dat geloofde hij toch dat niemand goed is dan God. Zou Jezus zich in zijn vader vergist hebben? Of zou Johannes onterecht hebben gedacht dat God liefde is (1 Joh 4,8) door de vreselijke dingen die hij deed in het OT?
Wat ik vooral bedoel te zeggen is indien de gruwelijkheden voor de apostelen te rijmen waren met de waarheid dat God liefde is en zij die verhalen niet naar het land der fabelen verwezen, dan moeten wij dat ook niet doen. Het is zaak voor ons om op hun oordeel vertrouwen, zelfs als wij het misschien niet helemaal begrijpen. Natuurlijk kunnen we ons geloof sterken door kennis op te doen, maar het is niet nodig om alles te weten alvorens te geloven, want wij volgen Christus terwijl we niet weten wat hierna komt.