Auteur Topic: De Christus-geest, die niet Jezus is  (gelezen 48844 keer)

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #300 Gepost op: maart 11, 2007, 03:55:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 11 maart 2007 om 15:00:
[...]


Nee, dat denk ik zeker niet! In het Johannesevangelie gaat het hoofdzakelijk over de ínnerlijke Zoon van God, namelijk zijn Geest. Búiten deze Geest is het inderdaad onmogelijk om tot God te komen. Maar als je van die Geest een persóón gaat maken, sluit je ongewild talloze mensen uit van het Heil. Gods Geest woont tenslotte in ieder mens! Maar het is  nu eenmaal óndenkbaar, dat íeder mens van Jézus zou kunnen horen.
Ook Paulus verkondigde de ínnerlijke Zoon van God. In Galaten 1. 15/16 schreef hij dat het God behaagd had zijn Zoon in hem te openbaren opdat Hij Hem (die innerlijke Zoon) onder de heidenen verkondigen zou. Dat was dus niet Jezus van Nazareth!


Wat de heer stootman hier (alweer) poneert, is niets anders dan de al eeuwenoude dwaling van het gnosticisme. Strootman heeft een jaar geleden al uitgebreid deze visie gepreekt op dit forum, maar na kritisch onderzoek van o.a. Laodicea, Diak2b en mijzelf, bleef er weinig van zijn argumenten over.

Lees oa. eens:
De Christus-geest, die niet Jezus is
Het geloof in Christus, of het geloof van Christus?
Is Paulus in de fout gegaan?
JHWH niet dezelfde als 'de Allerhoogste'
De geboorte van Jezus
2 evangeliën?
Jezus Christus en die gekruisigd
Ander geloof?
De Bijbel een esotherisch geschrift*
en wellicht nog wel wat LB-topics die ik nu overgeslagen heb.

Met name in het recentste topic (De Christus-geest, die niet Jezus is) blijkt m.i. duidelijk dat strootman's visie zeer zeker niet bijbel is. Het onderscheiden van 'Christus' en 'Jezus' (namelijk 'Geest' en 'de mens Jezus') of het spreken van een 'Christus-geest' die in ons zou zijn, is onbijbels, en de onhoudbaarheid van dat standpunt is m.i. voldoende aangetoond op dit forum. Ik ben in bovengenoemde (en andere) topics op -voor zover ik weet- alle door dhr Strootman aangedragen bijbelverzen ingegaan, en heb laten zien waarom ze niet spreken van een christus-geest/Logos als inwonende geest in de mens, en waarom ze al helemaal geen aanleiding geven tot het spreken van 'de mens Jezus' waarin de 'Christus-geest' huisde, zoals beweerd door Strootman.

quote:

okidoki schreef op 11 maart 2007 om 01:03:
[...]

Heb ik geen antwoord mee op mijn verwijzing.
Denk jij dat God zich laat kennen BUITEN zijn Zoon om?
Dat er HEIL (dwz eeuwog leven!!!) buiten Christus is?
Aangezien de heer strootman een 'gnostisch' woordenboek gebruikt waarin alle klassieke christelijke begrippen iets compleet anders betekenen, kan hij hier ongetwijfeld 'ja' op zeggen, aangezien 'zoon' en 'christus' volgens hem slaat op e.o.a. mystiek geestelijk (niet-persoonlijk) principe, genaamd Logos. Hoewel het in naam ("zoon", "Logos", "Christus") bijbels lijkt, is het dat volstrekt niet, en valt het m.i. onder Galaten 1:8, een afwijkend 'evangelie', wat geen echt evangelie is. Waar jij 'Jezus' en 'Christus' uitwisselbaar gebruikt (omdat dat gewoon bijbel is), zal dhr Strootman erop aandringen, dat het om 'Christus' gaat en dat de mens Jezus niet voor ons heil van belang is. Verder stelt hij de heilige geest gelijk aan Christus.

Een dergelijke niet-christelijke dwaling is m.i. niet relevant m.b.t. de vraag in dit topic hoe het zit met Gods gratie en anders-gelovigen. Wat dhr Strootman als antwoord op die vraag geeft, is een gnostisch of een new-age antwoord, en niet een christelijk antwoord.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2007, 04:10:24 pm door Nunc »

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #301 Gepost op: maart 12, 2007, 03:13:20 pm »

quote:

Ophidian schreef op 27 februari 2007 om 22:12:
Dag beste lezers van het GKV-forum,

Ik heb een vraag die me al een flinke tijd bezighoudt.

Stel, je hebt twee mannen: de één is christelijk, de ander niet. De christelijke man neemt het niet zo nauw met de regels, leeft er op los en zondigt dat het een lieve lust is: hij is jaloers, gaat vreemd, steelt en ga zo maar door. Omdat hij weet dat hij fout bezig is, gaat hij telkens biechten. De niet-christelijke man echter leeft op een perfecte manier: hij staat voor alles en iedereen klaar, is beleefd, kortom: hij houdt zich, zonder dat hij dit weet, aan alle Tien Geboden. Hij hangt echter een ander geloof dan het christelijke aan.

De vraag is: wie is in de ogen van degenen die jullie God noemen een beter mens? De zondigende christen of de niet-zondigende non-christen?

Hoofdidee achter dit voorbeeld is natuurlijk de vraag of alleen christenen de gratie Gods kunnen ontvangen, of dat ook niet-christenen (en daaronder vallen ook mensen die andere religies aanhangen) in de hemel terecht kunnen komen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!


Met vriendelijke groet,

Arthur.


Het hoofdidee van je vraag is dus, of alléén christenen de gratie Gods kunnen ontvangen? Daaronder gaat natuurlijk de hoofdvraag schuil, of niet-christenen in de hemel kunnen komen. De vraag op zichzelf getuigt eigenlijk van een zeker heilsconsumentisme. De belangrijkste vraag is eigenlijk: Hoe komt God aan zijn eer, of hoe kunnen wij de kennis van de Zoon Gods bereiken? Zoals Paulus dat uitriep: ‘Opdat ik Hem moge kennen en de kracht van zijn opstanding’
Dus niet: hoe kom ik in vredesnaam in die hemel?
Maar dát daargelaten!
De bijbel leert bij monde van Paulus dat álle mensen in één Geest tot de Vader mogen komen. Geen mens uitgezonderd! Die Geest is echter niet ver weg. Voor niemand niet! Van wélke godsdienst dan ook. Hij is zelfs niet in de hemel of aan de overkant van de zee, maar IN ons. Paulus schreef in Romeinen 10.6 en 7:
‘Wie zal ten hemel opklimmen? Namelijk om Christus te doen afdalen. Of: Wie zal in de afgrond nederdalen? Namelijk om Christus van de doden te doen opkomen. Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs wat wij prediken’
Te verdienen valt er wellicht niets, of je je nu christen noemt, of niet.

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #302 Gepost op: maart 12, 2007, 04:42:14 pm »
Nunc,
Dat eerste ben ik volkomen met je eens, maar dat van Jezus voor ons gestorven, wijs ik  - en dat weet je - af. We gaan er dus ook niet verder over discussiëren. Maar Paulus heeft het  er in Efeze 2.18 ook niet bij gezegd. Ook heeft Jezus nooit een aanbod gedaan aan de gehele wereld! Blijft dus: Ieder mens, van welke godsdienst dan ook, heeft in die ENE Geest toegang tot de Vader.
En over dat zelf niet kunnen, Nunk, Leipniz schreef eens, dat vroegere Chinese godsdienstige vorming niet bestond uit de bestrijding van het kwaad, zoals bij vele christelijke theologen, maar uit de cultivering van de ín de menselijk natuur aanwezige goede krachten. Géén zelfoverschatting, maar dat negatieve denken over jezelf, is niet bijbels. Ook Jezus wees zijn hoorders op hun innerlijke, geestelijke vermogens. Gelóven, dat God ons macht gegeven heeft om zonen Gods te worden. Dát vraagt te bijbel van ons!

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #303 Gepost op: maart 12, 2007, 04:46:33 pm »
En Leipniz (Harald Leipnitz? Gottfried Wilhelm Leibniz? Wie bedoel je eigenlijk?) heeft enige vorm van gezag, omdat.... ?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #304 Gepost op: maart 12, 2007, 05:05:34 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 12 maart 2007 om 16:42:
Nunc,
Dat eerste ben ik volkomen met je eens, maar dat van Jezus voor ons gestorven, wijs ik  - en dat weet je - af. We gaan er dus ook niet verder over discussiëren.
Jouw antwoorden in deze discussie zijn geen antwoorden vanuit het christelijke perspectief, en ik heb sterk het vermoeden dat de vraagsteller daar wel op uit was. Wat jij hier stelt is een vorm van gnostiek, welke niks met het christendom te maken heeft. Het kan best zijn dat de vragensteller daar ook meer over wil weten, maar zijn (haar?) openingspost gaat over de christelijke God.

quote:

Maar Paulus heeft het  er in Efeze 2.18 ook niet bij gezegd. Ook heeft Jezus nooit een aanbod gedaan aan de gehele wereld! Blijft dus: Ieder mens, van welke godsdienst dan ook, heeft in die ENE Geest toegang tot de Vader.
och hoe fijn dat je mij vraagt er niet meer over te discussieren, maar zelf nog wel even de zin erna snel je niet bijbelse visie poneert, alsof het een feit is, compleet de weerlegging negerend die ik je een jaar geleden al gegeven heb (De Christus-geest, die niet Jezus is).

Wat betreft het onderwerp van dit topic: hoe zit het met niet-christenen en God, zijn de volgende teksten (o.a.) van belang:

1 Korinte 15: "1 Ik maak u bekend, broeders, het evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat gij ook ontvangen hebt, waarin gij ook staat, 2 waardoor gij ook behouden wordt, indien gij het zó vasthoudt, als ik het u verkondigd heb, tenzij gij tevergeefs tot geloof zoudt gekomen zijn. 3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften"

en

Rom.10:" 4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden. "

Paulus maakt in ieder geval duidelijk dat Jezus voor onze zonden gestorven is (1 kor.15) en dat het behoud bij Jezus is (Rom. 10). (Dus geen Paulus beweert geen "Ieder mens, van welke godsdienst dan ook, heeft in die ENE Geest toegang tot de Vader." zoals strootman stelt.)

Strootman maakt van "ieder mens heeft met één stekker toegang tot dezelfde tv-kanalen" iets als "ieder mens kan met één stekker, of hij 'm nu in het stopcontact, het telefooncontact, z'n neus of in de tv-ontvanger steekt, kijken naar dezelfde tv-kanalen". Dat is simpelweg een logische fout, het is onzin. Iedereen heeft toegang op dezelfde manier (in de zin dat er geen andere optie is), maar dat betekent niet dat iedereen die toegang ook in de praktijk gebruikt of wil gebruiken. Het is niet zo dat twee gelovigen op twee verschillende manieren bij God de Vader aankomen, omdat er één Geest is door Wie ze allebei bij de Vader komen, maar dat betekent niet dat iedereen automatisch die Geest heeft en daardoor bij de Vader komt.

Die Geest (Gods heilige Geest) is voor ons verworven door het lijden en sterven van Jezus. Geloof in het sterven en de opstanding (Rom.10, 1 Kor.15) en Jezus erkennen als Heer, als onze 'baas', is de reden waarom we die Geest krijgen.


(En voordat je weer gaat klagen dat ik "Jezus" en "Christus" door elkaar gebruik maar dat dat niet mag, omdat ik ze zou moeten onderscheiden, zul je toch eerst eens fatsoenlijk werk moeten maken van het ingaan op mijn weerleggingen op dat punt (zie hier: De Christus-geest, die niet Jezus is). Tot die tijd kan ik je woorden niet eens serieus meer nemen (wat ik wel uitvoerig gedaan heb in De Christus-geest, die niet Jezus is). Je poneert van alles, maar weigert enige onderbouwing te geven. Je was zelfs niet in staat om de absurde contradicties in je "Jezus onderscheiden van Christus" verhaal uit te leggen. Tot die tijd blijft staan dat Paulus "Jezus" en "Christus" uitwisselbaar gebruikt, zoals ik ook "Willem van Oranje" (naam) en "vader des vaderlands" (titel) uitwisselbaar kan gebruiken om naar dezelfde persoon te verwijzen.)




En hoe dat dan zit met mensen die nooit van Jezus gehoord hebben? Dat is iets wat God Zelf uit moet zoeken. Daar staat amper iets over in de bijbel, dus het is onze zaak niet. Voor mensen die wel van Jezus weten, stelt Paulus de zaken in bovenstaande teksten scherp.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2007, 05:16:22 pm door Nunc »

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #305 Gepost op: maart 15, 2007, 03:52:43 pm »

quote:

HenkG schreef op 09 maart 2007 om 22:42:
Vanwaar weer de scheiding tussen Jezus en de Geest. Zij zijn beiden God, dus gaat het in beide gevallen gewoon om Gods Weg. Niks tegenstrijdigheid dus.


Vanwaar die scheiding tussen Jezus en de Geest?
Wat deed Paulus dan toen hij schreef, dat God de GEEST zijns Zoons uitgezonden heeft in onze harten, die roept: Abba, Vader?
Geeft jij nu eens een duidelijk antwoord op déze vraag:
Gaat het voor óns, niet-joden  om de persóón van Jezus, of over de GEEST zijn Zoons, die ons door God gegeven is?  
En houdt er dan óók nog rekening mee, dat Paulus het geloof in die Geest zijns Zoon, het geloof in Christus Jezus noemt. Hij nóemt die Geest dus héél duidelijk de Christus?
Daar kan jij geen spelt tussen krijgen!
En ik heb niets tegenstrijdigs beweerd.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #306 Gepost op: maart 15, 2007, 04:03:48 pm »
Modbreak:
enkele berichten toegevoegd uit het topic Anders-gelovigen per definitie uit Gods gratie?

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #307 Gepost op: maart 15, 2007, 04:11:10 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 15 maart 2007 om 15:52:
[...]


Vanwaar die scheiding tussen Jezus en de Geest?
Wat deed Paulus dan toen hij schreef, dat God de GEEST zijns Zoons uitgezonden heeft in onze harten, die roept: Abba, Vader?
Geeft jij nu eens een duidelijk antwoord op déze vraag:
En als we dan toch bezig zijn met DUIDELIJK ANTWOORD GEVEN, dan kun je wellicht in één adem door ook wat antwoorden geven op mijn vragen, en eindelijk eens een poging wagen om mijn weerleggingen te ontkrachten. Het zou een verademing zijn, als je eens liet zien, dat je standpunt uberhaupt bijbels houdbaar was, in plaats van de discussie te verlaten onder het mom van "ik wil er niet meer over discussieren", en dan vrolijk elders verder gaan met het poneren van je visie. Dat is op z'n minst frappant te noemen, aangezien je hier kennelijk niet bereid was, de ontdekte contradicties te ontkrachten.

quote:

Gaat het voor óns, niet-joden  om de persóón van Jezus, of over de GEEST zijn Zoons, die ons door God gegeven is?
Ja, het gaat ons om de persoon Jezus, omdat er helemaal geen onderscheid is tussen 'Jezus' en 'Christus'.

quote:

En houdt er dan óók nog rekening mee, dat Paulus het geloof in die Geest zijns Zoon, het geloof in Christus Jezus noemt. Hij nóemt die Geest dus héél duidelijk de Christus?
Daar kan jij geen spelt tussen krijgen!
tja, als je alle tegenwerpingen en weerleggingen negeert, kan het inderdaad zomaar lijken alsof er geen speld tussen te krijgen is. Als je graag met die schijnzekerheid wilt leven: ga vooral je gang, maar waarom anderen ermee vermoeien?

wellicht kun je de passage tonen, waar Paulus het geloof in de Geest Zijns Zoon het geloof in Christus Jezus noemt?

quote:

En ik heb niets tegenstrijdigs beweerd.


nee hoor. Uiteraard niet. Zin om nog eens dit topic samen door te lopen? Ik haal graag nog eens hier en daar een tegenstrijdigheidje op, met alle plezier.

Zullen we beginnen met mijn favoriet? (zie ook: Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is") Terug dus naar Kolossenzen 2:9 ("want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; ") wat in jouw visie een duidelijk conflict oplevert, omdat er staat de volheid van God op lichamelijke wijze in de Logos ("Hem", Christus in vers 8.) woont. Je kunt alleen 'op lichamelijke wijze' in iets wonen dat lichamelijk is, dus jouw visie leidt hier uiteindelijk tot een onverenigbare tegenspraak. De Logos, waarvan jij beweert dat ze puur geestelijk is, blijkt volgens Paulus ook een lichamelijke eigenschap te hebben. De orthodoxe visie heeft hier geen enkel probleem mee. Immers, Jezus was zowel goddelijk als menselijk, en had dus zeker tijdens de incarnatie een lichamelijk (menselijk) aspect. De volheid van God kon dus met gemak op lichamelijke wijze in de geincarneerde Logos wonen.

Of een andere aardig problematische: "God heeft door zijn Zoon te zenden IN een vlees aan dat der zonde gelijk…." (Rom. 8:3) met Galaten 4.6 "God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader". Als Rom.8:3 geinterpreteerd moet worden als: Zoon = Logos, en die Logos nam woning in een mens (Jezus), zoals jij dat vers tot nu toe veelvuldig in je betogen gebruikt hebt, dan kom je in de knoei met Gal.4:6, waar over de "Geest zijns Zoons" geproken wordt. Wat is de "Geest van de Logos"? De consequentie van jouw interpretatie van Rom.8:3 met Gal.4:6! De orthodoxe lezing heeft hier geen enkel probleem, aangezien "in een vlees" (rom.8:3) volgens hen niet slaat op een soort plaatsbepaling, maar aangeeft op welke manier het gebeurde. Dus de Zoon (Jezus) kwam 'als een mens' ('in een vlees') naar de aarde. Dat past ook mooi bij Gal.4:6, omdat Jezus zowel mens als God is, en dus de Heilige Geest (Gods Geest) ook de geest van de Zoon (Jezus) is.

Of wellicht Rom. 15:
"7 Daarom, aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft tot heerlijkheid Gods. 8 Ik bedoel namelijk, dat Christus ter wille van de waarachtigheid Gods een dienaar van besnedenen geweest is, om de beloften, aan de vaderen gedaan, te bevestigen, 9 en dat de heidenen God ter wille van zijn ontferming gaan verheerlijken, gelijk geschreven staat: "Daarom zal ik U loven onder de heidenen en uw naam met snarenspel prijzen.""
Deze 'Christus' is duidelijk de Logos (volgens de context, die juist op heidenen gericht is), maar toch schrijft Paulus dat deze Christus 'een "dienaar van de besnedenen" is geweest.


Of wat dacht je van Romeinen 8:10 ("Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. "). Jij beweert dat de 'geest' in dit ver slaat op Christus, maar daarmee impliceer je dat de Christus-geest alleen maar levend is, nu ze in mensen aanwezig is. Er staat immers "Als Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid". Deze zin geeft duidelijk aan, dat het levend zijn van 'de geest' gevolg is van het "Als Christus in u is". Als je 'de geest' en 'Christus' gelijkschakelt, dan zeg je dat 'Christus' niet 'leven' is, als Christus niet in ons is. Dat is onzin. Als Christus niet in ons is, zijn WIJ (niet Christus) dood.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2007, 04:38:31 pm door Nunc »

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #308 Gepost op: maart 15, 2007, 05:14:38 pm »
Nunc,

Je vroeg:

'wellicht kun je de passage tonen, waar Paulus het geloof in de Geest Zijns Zoon het geloof in Christus Jezus noemt?'

Dat wil ik heel graag doen. Heb ik trouwens al dikwijls gedaan.
In Galaten 3.26 schreef Paulus:
'Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
En dan in 4.6:
En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijn Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'

Wel een héél duidelijke verklaring van Paulus! Geloven dat God de Geest zijns Zoons in je hart heeft uitgezonden noemt Paulus zondermeer: Het geloof in Christus Jezus. ‘Christus’ en de Geest vallen dus sámen! Ja, Christus ís de Geest. En andersom!
Niet omdat ik het zeg, Nunc, maar daar kunnen wij inderdaad geen spelt tussen krijgen, of we doen de waarheid der Schrift geweld aan.
Daar gáát het ook uiteindelijk om in de Schrift.
De mens wordt pas gerechtvaardigd als hij wérkelijk gelooft, dat Christus in hem of haar woont. Op geen enkel andere wijze.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #309 Gepost op: maart 15, 2007, 05:36:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 15 maart 2007 om 17:14:
Nunc,

Je vroeg:

'wellicht kun je de passage tonen, waar Paulus het geloof in de Geest Zijns Zoon het geloof in Christus Jezus noemt?'

Dat wil ik heel graag doen. Heb ik trouwens al dikwijls gedaan.
In Galaten 3.26 schreef Paulus:
'Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
En dan in 4.6:
En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijn Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'

Wel een héél duidelijke verklaring van Paulus! Geloven dat God de Geest zijns Zoons in je hart heeft uitgezonden noemt Paulus zondermeer: Het geloof in Christus Jezus. ‘Christus’ en de Geest vallen dus sámen! Ja, Christus ís de Geest. En andersom!
heel jammer, maar dat staat er simpelweg niet. Er staan 2 dingen: aan de ene kant, dat we door het geloof in Christus Jezus allemaal zonen van God zijn. Dat geeft de reden aan: "waardoor het gebeurd is", namelijk door het geloof in Christus. Aan de andere kant staat er wat er met ons gebeurd is: God heeft de Geest van zijn Zoon uitgezonden. Door dat uitzenden weten we dat we zonen zijn, maar we zijn zonen geworden door het geloof in Christus. Dat zijn simpelweg twee verschillende dingen.

Alleen in een wereld waar logica niet bestaat, kun je zomaar klakkeloos die twee teksten aan elkaar plakken, en concluderen dat het "waardoor" gelijkgesteld moet worden met het "wat is het gevolg". Maar in de normalemensenwereld is "waardoor?" niet hetzelfde als "wat is het gevolg?".

quote:

Niet omdat ik het zeg, Nunc, maar daar kunnen wij inderdaad geen spelt tussen krijgen, of we doen de waarheid der Schrift geweld aan.
en je wilt het compleet door elkaar halen van "waardoor" en "wat is het gevolg" geen "waarheid der Schrift geweld aandoen" noemen? Ik heb niet eens een speld nodig om ertussen te steken. Een hele olifant, ja een hele olietanker, past er tussen!

Deze twee teksen ondersteunen dus op geen enkele wijze je bewering.

Sterker nog, ze leidt tot de zoveelste absurde inconsistentie: Romeinen 8:3 luidt: "God heeft door zijn Zoon te zenden IN een vlees aan dat der zonde gelijk…." en daar is 'de Zoon' volgens jou de 'Logos' (Christus geest). Maar in Galaten 4.6 ("God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader") spreekt Paulus over de "geest van de Zoon". Wat is de "Geest van de Logos"? Wat is de "geest van de geest" nu weer?

Om dit recht te praten, moet je arbitrair stellen dat Paulus de ene keer met 'Zoon' Jezus bedoelt (Gal.4:6), en de andere keer met 'zoon' 'Christus' bedoelt (Rom.8:3). En de reden dat het zo de ene keer 'Jezus' is en de andere keer juist 'Christus', is dat het zo uitkomt met je interpretatie. Dat heet: "cirkelredenering". Het is een geval van "Baron von Munchausen die zichzelf aan z'n eigen haren uit het moeras trekt". Aan de ene kant bepaalt de interpretatie van het woord 'zoon' hoe je het vers moet lezen, maar aan de andere kant bepaalt hoe jij het vers leest, hoe je 'zoon' moet interpreteren.

De oplossing is zoals altijd heel eenvoudig, en wordt door Paulus zelf aangedragen in Romeinen 1:
1 Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, 2 dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften – 3 aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, 4 naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here (..)

Die 'Zoon' heeft twee kanten: aan de ene kant ("naar het vlees" een mens uit de stam van David, maar aan de andere kant ("naar de geest") bleek hij Gods Zoon te zijn (wat bewezen werd door de opstanding).

En, alsof er nog onduidelijkheid over de identiteit van die Zoon zou kunnen zijn, schrijft Paulus aan de (heidense) Tessalonicenzers: "9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn." (1 Tes.1). Dat het om heidenen gaat, blijkt duidelijk uit o.a. de referentie aan afgodendienst (en bv. uit 1 Tes.2:14).
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2007, 05:59:21 pm door Nunc »

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #310 Gepost op: maart 15, 2007, 09:28:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 maart 2007 om 17:36:

[...]


heel jammer, maar dat staat er simpelweg niet. Er staan 2 dingen: aan de ene kant, dat we door het geloof in Christus Jezus allemaal zonen van God zijn. Dat geeft de reden aan: "waardoor het gebeurd is", namelijk door het geloof in Christus. Aan de andere kant staat er wat er met ons gebeurd is: God heeft de Geest van zijn Zoon uitgezonden. Door dat uitzenden weten we dat we zonen zijn, maar we zijn zonen geworden door het geloof in Christus. Dat zijn simpelweg twee verschillende dingen.

Alleen in een wereld waar logica niet bestaat, kun je zomaar klakkeloos die twee teksten aan elkaar plakken, en concluderen dat het "waardoor" gelijkgesteld moet worden met het "wat is het gevolg". Maar in de normalemensenwereld is "waardoor?" niet hetzelfde als "wat is het gevolg?".


[...]

en je wilt het compleet door elkaar halen van "waardoor" en "wat is het gevolg" geen "waarheid der Schrift geweld aandoen" noemen? Ik heb niet eens een speld nodig om ertussen te steken. Een hele olifant, ja een hele olietanker, past er tussen!

Deze twee teksen ondersteunen dus op geen enkele wijze je bewering.

Sterker nog, ze leidt tot de zoveelste absurde inconsistentie: Romeinen 8:3 luidt: "God heeft door zijn Zoon te zenden IN een vlees aan dat der zonde gelijk…." en daar is 'de Zoon' volgens jou de 'Logos' (Christus geest). Maar in Galaten 4.6 ("God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader") spreekt Paulus over de "geest van de Zoon". Wat is de "Geest van de Logos"? Wat is de "geest van de geest" nu weer?

Om dit recht te praten, moet je arbitrair stellen dat Paulus de ene keer met 'Zoon' Jezus bedoelt (Gal.4:6), en de andere keer met 'zoon' 'Christus' bedoelt (Rom.8:3). En de reden dat het zo de ene keer 'Jezus' is en de andere keer juist 'Christus', is dat het zo uitkomt met je interpretatie. Dat heet: "cirkelredenering". Het is een geval van "Baron von Munchausen die zichzelf aan z'n eigen haren uit het moeras trekt". Aan de ene kant bepaalt de interpretatie van het woord 'zoon' hoe je het vers moet lezen, maar aan de andere kant bepaalt hoe jij het vers leest, hoe je 'zoon' moet interpreteren.

De oplossing is zoals altijd heel eenvoudig, en wordt door Paulus zelf aangedragen in Romeinen 1:
1 Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, 2 dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften – 3 aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, 4 naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here (..)

Die 'Zoon' heeft twee kanten: aan de ene kant ("naar het vlees" een mens uit de stam van David, maar aan de andere kant ("naar de geest") bleek hij Gods Zoon te zijn (wat bewezen werd door de opstanding).

En, alsof er nog onduidelijkheid over de identiteit van die Zoon zou kunnen zijn, schrijft Paulus aan de (heidense) Tessalonicenzers: "9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn." (1 Tes.1). Dat het om heidenen gaat, blijkt duidelijk uit o.a. de referentie aan afgodendienst (en bv. uit 1 Tes.2:14).



Nunc,
Enerzijds ben ik werkelijk stomverbaasd, dat je zó reageert op die 2 teksten: ‘Jullie zijn allemaal zonen van God door het geloof in Christus Jezus. En dat jullie zonen zijn – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader’. Het viel mij op Nunc, dat je, toen je die tweede tekst ‘God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden…….citeerde, drie woorden achterwege liet, namelijk ‘in onze harten’
Je kón ze kennelijk niet over je lippen krijgen. Je verraadde hiermee, dat je van de innerlijke Christus niets moet hebben. En dat is iets, waarover ik mij zeer verbaas!
Anderzijds ben ik toch niet zo verbaasd. Ík begrijp héél goed waaróm je je ertegen verzet. Ik denk zelfs, dat je het niet toe kúnt geven, want je bent volgens mij geen autonome denker. Hoe kún je nu tegenspreken, dat het in die 2 teksten niet over de Christus gaat als Gods Geest? Je móet wel tegen je eigen denken ingaan, want afgezien van het feit, of je het gelooft of niet (en daar gaat het tenslotte over), maar iemand met een helder verstand kan niet ontkennen, dat de Christus en de Geest  in deze 2 teksten één en DEZELFDE is. Zéker, Paulus gebruikt die namen afwisselend! Daar kun je niets tegenin brengen. Je hebt mij nog nooit helder uitgelegd, wat Paulus bijvoorbeeld bedoeld met zijn uitspraak: ‘Christus in u’
Is dat Gods Geest, of nog beter gezegd: God?  Óf moeten we daar de persoon Jezus onder verstaan. En wie, Nunc, bedoelde Paulus in Galaten 1.16 met de innerlijke Zoon? Jézus? Kom nou man, je bent intelligenter en meer geleerd dan ik. En kun je dát nog niet begrijpen? Ik wil niet spotten, maar zat Jezus nu in Paulus, of de Geest Gods?
Soms ben je ook erg ‘slim’. Je schreef: We zijn zonen geworden door het geloof in Christus, maar je liet de naam Jezus achterwege. Ik begrijp dat wel, want jij wilt hier beweren, dat je een zoon van God wordt, als je in Jézus gelooft. Nu, dat kun je rustig vergeten, want zelfs als je in God gelooft, wordt je nog niet gerechtvaardigd. De duivelen geloven tenslotte ook! Nee, man, Paulus schreef in Galaten 2.16 en ik citeer met een paar aantekeningen:
‘Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardig wordt uit werken der wet, maar door het geloof VAN Jezus Christus…….’
Jezus geloofde dus dat de Christus in Hem woonde en was dus dé Rechtvaardige.  Ook wij worden gerechtvaardigd als wij hetzélfde geloven als Jezus.
‘….zo hebben ook wij in Christus Jezus geloofd …….
Paulus bedoelt hier niet in Jézus, maar in de Geest die in Jezus was en nu ook in henzélf.
‘….opdat wij zouden gerechtvaardigd worden door het geloof  in Christus…’

Er is dus geen spráke van een ‘klakkeloos’ aan elkaar verbinden van teksten, Nunc.
Dat móet je wel verzinnen!
Je kunt ook niet onderscheiden met die ‘twee kanten’ van Jezus. Hoe kom je daar toch bij? Hebben wij dan ook ‘een kant’ van Jezus gehad? Het gaat exact over de ínwonende Christus in Jezus én in ons!
En denk niet dat het in 1 Thessalonicensen over ‘Jezus van Nazareth gaat, Nunc, want die is tot Here en Christus gemaakt en dus een levenmakende Geest geworden.
Hoe het ook zij, Nunc, ik wijs er nógmaals op, dat alle mensen, zowel Joden als niet-joden in één Geest tot de Vader mogen komen. En Jezus van Nazareth móet je loslaten in die zin, dat Hij wél een Voorbeeld is voor ons, maar meer niet. Hij was de wáre Zoon van God. Maar geen plaatsvervanger. Nee, een Voorloper!
Maar je moet het helemaal zelf weten! In elk geval moet je van mij geen 'theorie' overnemen. Het is een zaak van het hart.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #311 Gepost op: maart 15, 2007, 11:50:35 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 15 maart 2007 om 21:28:
[...]


Nunc,
Enerzijds ben ik werkelijk stomverbaasd, dat je zó reageert op die 2 teksten: ‘Jullie zijn allemaal zonen van God door het geloof in Christus Jezus. En dat jullie zonen zijn – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader’. Het viel mij op Nunc, dat je, toen je die tweede tekst ‘God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden…….citeerde, drie woorden achterwege liet, namelijk ‘in onze harten’
Je kón ze kennelijk niet over je lippen krijgen. Je verraadde hiermee, dat je van de innerlijke Christus niets moet hebben. En dat is iets, waarover ik mij zeer verbaas!
jahoor Piet, je hebt uiteraard helemaal gelijk met je haarfijne psychologische analyse. Ik  kan het uiteraard niet over m'n lippen verkrijgen en blablablablabla. Ik liet het inderdaad bewust weg, ongetwijfeld. Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Anderzijds ben ik toch niet zo verbaasd. Ík begrijp héél goed waaróm je je ertegen verzet. Ik denk zelfs, dat je het niet toe kúnt geven, want je bent volgens mij geen autonome denker.
hoe durf je? Kennelijk je mij beter dan ikzelf en mijn omgeving me kent? Maar uiteraard ken jij mij beter met je scherpe inzicht in mijn beweegredenen. Laten we maar even vergeten dat ik zelf door bijbelstudie vanuit een wat agnostische positie - en juist met enige voorkeur voor denkbeelden zoals de jouwe - tot mijn denkbeelden gekomen ben en altijd iedereen vermoeid heb met kritische vragen over dogma's, en dat ik nooit dingen klakkeloos accepteer, maar altijd wil weten hoe het zit en daarom geen snars van jouw verhaal geloof, omdat het vol met gaten zit waar je olietankers door naar binnen kunt varen. Dat zal allemaal wel niet gebeurd zijn, want Piet Strootman weet wel beter hoe ik in elkaar zit. Ik ben gewoon geen autonome denker. Ik loop achter dogma's aan, en ik weet niet beter.

Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Hoe kún je nu tegenspreken, dat het in die 2 teksten niet over de Christus gaat als Gods Geest? Je móet wel tegen je eigen denken ingaan, want afgezien van het feit, of je het gelooft of niet (en daar gaat het tenslotte over), maar iemand met een helder verstand kan niet ontkennen, dat de Christus en de Geest  in deze 2 teksten één en DEZELFDE is.


en uiteraard, ik buig voor je wijsheid. Je hoeft alleen maar je punt te herhalen, niet op mijn weerlegging in te gaan, en te beledigen door te suggereren dat ik geen helder verstand heb, en ik geloof je direct. Je hebt helemaal gelijk hoor.

Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Zéker, Paulus gebruikt die namen afwisselend! Daar kun je niets tegenin brengen.


nee hoor, dat heb het afgelopen jaar verzuimd. Ik heb er tienduizenden woorden aan vuil gemaakt, ik ben op elke bijbeltekst die je aandroeg ingegaan, en ik heb er van alles tegenin gebracht. Maar ja, je negeert zoals altijd wat ik schrijf, om even later weer te kunnen klagen dat ik toch nergens op inga.

Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Je hebt mij nog nooit helder uitgelegd, wat Paulus bijvoorbeeld bedoeld met zijn uitspraak: ‘Christus in u’


oh gaan we nu op die toer? "Je hebt nog nooit ..." enzovoort. Je geeft geen antwoord op mijn vragen, je gaat niet in op m'n weerleggingen, en je durft te beweren dat ik nog nooit op bepaalde vragen ingegaan ben, terwijl ik daar al talloze keren op jouw verzoek op heb geantwoord. Je durft wel hoor.

Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Is dat Gods Geest, of nog beter gezegd: God?  Óf moeten we daar de persoon Jezus onder verstaan. En wie, Nunc, bedoelde Paulus in Galaten 1.16 met de innerlijke Zoon? Jézus?
Piet, hoe moeilijk is het, om andermans standpunt nu eens juist weer te geven, en je toch eens in te leven in andermans standpunt, om te kijken of je het misschien kunt begrijpen? Kennelijk is het voor jou teveel gevraagd, want ik ben er al een jaar mee bezig, maar je lijkt het niet te willen. Het lijkt maar niet te willen doordringen, dat ik op grond van de bijbel geloof dat Jezus=Christus. En eveneens dat Jezus goddelijk is, en dus niet zomaar een mens. Die goddelijke Jezus kan zeker (direct, of door Zijn Geest) in ons aanwezig zijn. Paulus gebruikt "Jezus" en "Christus" afwisselend, en dat kan je bv. zien als je Romeinen 9:1 en 1 Korinte 15 met elkaar vergelijkt (zie Nunc in "De naam Christus Jezus").

quote:

Kom nou man, je bent intelligenter en meer geleerd dan ik. En kun je dát nog niet begrijpen? Ik wil niet spotten, maar zat Jezus nu in Paulus, of de Geest Gods?
kom nou toch, moet je nu weer op retorische foefjes en beledigingen terugvallen? Het is welhaast ironisch te noemen, dat ik zelfs al eerder een lijst me links naar posts heb gemaakt, omdat jij al eerder klaagde dat ik niet inging op de vraag over het "in" en allerlei andere vragen (Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is", Nunc in "Jezus Christus vs. Christus Jezus (afges..." en elders)


Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?

quote:

Soms ben je ook erg ‘slim’. Je schreef: We zijn zonen geworden door het geloof in Christus, maar je liet de naam Jezus achterwege. Ik begrijp dat wel, want jij wilt hier beweren, dat je een zoon van God wordt, als je in Jézus gelooft. Nu, dat kun je rustig vergeten, want zelfs als je in God gelooft, wordt je nog niet gerechtvaardigd. De duivelen geloven tenslotte ook!
dat mag je gerust vinden, maar ik weet me gesterkt door Paulus toen hij schreef:
"9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden. "

en daar kan al jouw gnostische onbijbelse onzin niet tegenop.

quote:


 Nee, man, Paulus schreef in Galaten 2.16 en ik citeer met een paar aantekeningen:
‘Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardig wordt uit werken der wet, maar door het geloof VAN Jezus Christus…….’
Jezus geloofde dus dat de Christus in Hem woonde en was dus dé Rechtvaardige.
 Ook wij worden gerechtvaardigd als wij hetzélfde geloven als Jezus.
‘….zo hebben ook wij in Christus Jezus geloofd …….
Paulus bedoelt hier niet in Jézus, maar in de Geest die in Jezus was en nu ook in henzélf.
‘….opdat wij zouden gerechtvaardigd worden door het geloof  in Christus…’


ik ben blij voor je dat je zomaar deze conclusie durft te trekken, maar ze is nergens op gebaseerd. Je 'dus' komt uit de lucht vallen, en is enkel en alleen het product van je wensen en verbeelding. Het geloof VAN Jezus Christus is het 'Jezus Christus geloof', het is het geloof met als kern Jezus Christus. Het gaat hier niet om geloven zoals ook Jezus Christus dat deed.

quote:


Er is dus geen spráke van een ‘klakkeloos’ aan elkaar verbinden van teksten, Nunc.
Dat móet je wel verzinnen!


uiteraard verzin ik het zomaar. Natuurlijk -- en wonderlijk dat je dat durft te concluderen zonder uberhaupt op mijn aangedragen punt in te gaan. Het enige wat je doet, is gepreek wat mijn weerlegging niet raakt, en al helemaal niet weerlegt.

quote:

Je kunt ook niet onderscheiden met die ‘twee kanten’ van Jezus. Hoe kom je daar toch bij? Hebben wij dan ook ‘een kant’ van Jezus gehad? Het gaat exact over de ínwonende Christus in Jezus én in ons!
Dan mag je mij uitleggen wat Paulus bedoelt met "naar de geest" en "naar het vlees". Dat zijn toch evident twee kanten of aspecten.

quote:

En denk niet dat het in 1 Thessalonicensen over ‘Jezus van Nazareth gaat, Nunc, want die is tot Here en Christus gemaakt en dus een levenmakende Geest geworden.
nee Piet, want er staat JEZUS in 1 Tes., en niet Christus of Jezus Christus of wat dan ook. Volgens je eigen uitlegprincipes zul je moeten concluderen dat het hier om de persoon JEZUS gaat. Sterker nog, je hebt eerder op dit forum al beweerd, dat het juist om Jezus moest gaan omdat er 'opgewekt' staat. Dat was namelijk juist je reden om onderscheid te maken tussen Christus (die opstond) en Jezus (die opgewekt werd). Maar zo zie je maar weer.... ineens blijkt dat dat toch niet klopt, want hier KAN HET NATUURLIJK NIET om Jezus gaan, en dus moet er een mouw aan gepast worden.

Je repareert je boot, door aan de ene kant een plank weg te rukken en die aan de andere kant op een gat te spijkeren. Je scheepje zinkt onherroepelijk.


Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je eromheen draaien?:

  • Kolossenzen 2:9 dat overduidelijk aangeeft dat Christus (Logos) een lichamelijke component heeft

  • Rom.8:3 en Gal.4:6: wie is nu precies 'de Zoon': Jezus of Christus?

  • Rom.15: Christus (niet
Jezus) is een dienaar van de besnedenen geweest
  • 1 Tes.2:14:
Jezus, niet Christus, moeten de heidense gelovigen in Tessalonici verwachten.
  • Rom.8:10: (
"Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.") de geest (volgens jou de Christusgeest in dat vers) is dood indien ze niet in mensen aanwezig is. Dat is wat de consequentie is van het gelijkstellen van "geest" in dit vers met de Logos.
  • De twee Paulussen, namelijk ééntje 'naar de geest' en eentje 'naar het vlees'. Dat is namelijk de consequentie van je claim dat "Christus naar het vlees" (2 Kor.5:16) zou duiden op een
andere Christus naar de geest.
  • Filippenzen 2, waar staat dat Christus Jezus gelijk aan God was, maar (tijdens de incarnatie) ook gelijk aan mensen (
Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is")
  • 2 Korinte 3:17 (De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid) wat in jouw lezing (waar de Here de Geest is) als resultaat heeft dat die Geest (de Here) zelf weer een Geest heeft, namelijk de "Geest des Heren" (ook al eerder gevraag, ook geen antwoord op gekregen:
Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is").
  • en zo zijn er nog talloze punten, die allemaal al door mij naar voren zijn gebracht, en die ofwel laten zien dat jouw uitleg van een bepaald bijbelgedeelte niet kan kloppen, óf dat er naast de door jou voorgestelde uitleg nog andere alternatieven zijn voor die bijbelgedeelten. Lees daarvoor onze oude discussies nog maar eens na.


Ik heb zelfs al meermalen (o.a. Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is" en Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is") aangegeven wat de enige zinnige manier is om deze discussie te voeren. We zoeken een breekpunt, een bijbelgedeelte wat kan beslissen tussen de ene en de andere visie. Een bijbelgedeelte wat niet verklaarbaar is in de ene theologie, maar wel in de andere. Daarmee kunnen we in ieder geval beslissen of één van beide (of beide) visies niet-bijbels zijn. Maar het enige wat jij doet, is steeds weer nieuwe zaken erbij slepen, en hopen dat je niet in hoeft te gaan op de problemen die ik aandraag. Je hoopt door veel mist op te trekken, de probleemteksten voor je visie te ontwijken.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2007, 12:28:36 am door Nunc »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #312 Gepost op: maart 16, 2007, 12:30:29 am »
Kan iemand in dit topic enig opfriswerk doen?
Ik snap er geen bal meer van waar het over gaat.
Dat komt enerzijds door het modden (noodzakelijk kwaad zeg maar) maar als er even een essentie gemaakt kan worden komt de leesbaarheid denk ik wel ten goede
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #313 Gepost op: maart 16, 2007, 12:46:29 am »
Deze gaat weer in de bookmarks :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #314 Gepost op: maart 16, 2007, 12:50:56 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 maart 2007 om 00:46:
Deze gaat weer in de bookmarks :)
Vreemde vorm van essentie weergeven  :+
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #315 Gepost op: maart 16, 2007, 09:09:24 am »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2007 om 00:50:
[...]

Vreemde vorm van essentie weergeven  :+

De essentie:

1. P. Strootman verkondigt een leer over Jezus en Christus als twee verschillende entiteiten;
2. Deze leer is, volgens P. Strootman zelf, gebaseerd op zijn geheime kennis, ontoetsbaar, en naar meer objectieve normen zijn verzinsel;
3. Deze leer is, zo is genoegzaam aangetoond, gebaseerd op volstrekt onbegrip van de taal waarin de Bijbelteksten die Strootman citeert is geschreven
4. Deze leer is, zo blijkt uit het feit dat Strootman nog nooit één inhoudelijke vraag heeft weten te beantwoorden, vermoedelijk volstrekt strijdig met de Bijbel, overeenstemming is in ieder geval nog nooit aangetoond;
5. Deze leer is gnostisch, de ketterij die al in de Bijbel zelft zwaar veroordeeld wordt aangezien ze ten diepste afhoudt van Jezus Christus, en dus je eeuwige ziel niet eens in de waagschaal stelt, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid simpelweg overlevert aan de schoonste aller engelen en zijn wat oververhitte woning;
6. Nunc, periodiek bijgestaan door mensen met minder uithoudingsvermogen, voert al een vrij lange tijd een "discussie" met Strootman waarin Nunc zich tracht te beperken tot de inhoud, en waarin Strootman zich met even grote ijver tracht te beperken tot ongefundeerde uitspraken, drogredenen, leugens en beledigingen.

En geloof het of niet, dit was nog de objectieve, controleerbare, weergave van het gebeuren. Strootman zal deze ontkennen, maar als je dit topic doorleest zal je vinden dat ieder punt volstrekt onderbouwd wordt door de feiten.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2007, 09:10:02 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #316 Gepost op: maart 16, 2007, 10:22:57 am »

quote:

diak2b schreef op 16 maart 2007 om 09:09:
[...]

De essentie:

1. P. Strootman verkondigt een leer over Jezus en Christus als twee verschillende entiteiten;
2. Deze leer is, volgens P. Strootman zelf, gebaseerd op zijn geheime kennis, ontoetsbaar, en naar meer objectieve normen zijn verzinsel;
3. Deze leer is, zo is genoegzaam aangetoond, gebaseerd op volstrekt onbegrip van de taal waarin de Bijbelteksten die Strootman citeert is geschreven
4. Deze leer is, zo blijkt uit het feit dat Strootman nog nooit één inhoudelijke vraag heeft weten te beantwoorden, vermoedelijk volstrekt strijdig met de Bijbel, overeenstemming is in ieder geval nog nooit aangetoond;
5. Deze leer is gnostisch, de ketterij die al in de Bijbel zelft zwaar veroordeeld wordt aangezien ze ten diepste afhoudt van Jezus Christus, en dus je eeuwige ziel niet eens in de waagschaal stelt, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid simpelweg overlevert aan de schoonste aller engelen en zijn wat oververhitte woning;
6. Nunc, periodiek bijgestaan door mensen met minder uithoudingsvermogen, voert al een vrij lange tijd een "discussie" met Strootman waarin Nunc zich tracht te beperken tot de inhoud, en waarin Strootman zich met even grote ijver tracht te beperken tot ongefundeerde uitspraken, drogredenen, leugens en beledigingen.

En geloof het of niet, dit was nog de objectieve, controleerbare, weergave van het gebeuren. Strootman zal deze ontkennen, maar als je dit topic doorleest zal je vinden dat ieder punt volstrekt onderbouwd wordt door de feiten.


aardig samengevat. Misschien moeten we er nog aan toevoegen:

7. dhr.Strootman claimt geregeld mbt. allerlei teksten dat zijn uitleg de enige mogelijke is, en van al die teksten heb ik aangetoond dat dat onzin is (door zelf een alternatieve uitleg te geven)

8.Van een aantal van de bij 7 genoemde teksten, heb ik aangetoond dat zijn uitleg in conflict komt met andere teksten (contradicties) of dat de uitleg niet eens volgt uit de tekst

9. de 'concrete' thema's zijn: dhr. Strootman ontkent de drie-eenheid en de goddelijkheid van Jezus, hij ontkent de heilige geest, hij ontkent het middelaarschap van Jezus, hij ontkent Jezus als enige weg tot de vader. Hij onderscheidt tussen Jezus (een mens) en Christus (een in Jezus wonende geest, ook wel Logos genoemd). Hij is van mening dat passages die over de (Heilige) Geest gaan, op Christus slaan. Hij is van mening dat er dus 2 verschillende evangelien in de bijbel staan: de ene voor de joden (Jezus) en de ander voor de heidenen (Christusgeest). Van al deze punten heb ik - naar mij mening - wel ergens op dit forum aangetoond dat ze absoluut niet bijbels zijn.

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #317 Gepost op: maart 16, 2007, 08:30:26 pm »
@Diak & Nunc
Goede samenvatting denk ik, al mist geloof ik nog het contradictionaire in de uitleggingen van PS (dus niet zozeer alleen de contradictie tussen tekst en uitleg, maar tussen twee op andere momenten gedane uitleggingen zijnerzijds), zoals juist hiervoor nog eens aan het licht is gebracht:

quote:

Nunc schreef op 15 maart 2007 om 23:50:

[...]
nee Piet, want er staat JEZUS in 1 Tes., en niet Christus of Jezus Christus of wat dan ook. Volgens je eigen uitlegprincipes zul je moeten concluderen dat het hier om de persoon JEZUS gaat. Sterker nog, je hebt eerder op dit forum al beweerd, dat het juist om Jezus moest gaan omdat er 'opgewekt' staat. Dat was namelijk juist je reden om onderscheid te maken tussen Christus (die opstond) en Jezus (die opgewekt werd). Maar zo zie je maar weer.... ineens blijkt dat dat toch niet klopt, want hier KAN HET NATUURLIJK NIET om Jezus gaan, en dus moet er een mouw aan gepast worden.

Je repareert je boot, door aan de ene kant een plank weg te rukken en die aan de andere kant op een gat te spijkeren. Je scheepje zinkt onherroepelijk.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2007, 08:34:11 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #318 Gepost op: maart 16, 2007, 08:47:11 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2007 om 00:30:
Kan iemand in dit topic enig opfriswerk doen?
Ik snap er geen bal meer van waar het over gaat.
Dat komt enerzijds door het modden (noodzakelijk kwaad zeg maar) maar als er even een essentie gemaakt kan worden komt de leesbaarheid denk ik wel ten goede

Een gnosticus is van mening dat God in hem huist.  Men wordt niet verlost door het offer van Jezus. Een gnosticus beschouwt dat als iets 'buiten' zichzelf. Maar men verlost zichzelf door middel van geheime kennis.

Daar komt het in essentie op neer.
Het moge duidelijk zijn dat deze opvatting niet samengaat met de Christelijke, waarin geloof centraal staat.

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #319 Gepost op: maart 17, 2007, 10:44:01 am »
Nunc,
Negen punten en nog meer zou ik niet beantwoord hebben! Dát leg ik echter rustig naast mij neer. Je hebt mijn wel antwoorden gelezen, maar je vónd het geen antwoorden omdat zij niet overeenkwamen met je dogmatisch geloof.
Maar ik wil die antwoorden best nog wel eens herhalen.
1) Mijn uitleg van Kolossensen 2.9 is nog steeds een doorn in je oog. Ik herhaal echter mijn antwoord:
Paulus schreef in 2.9:
‘…want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk’
Paulus gebruikte in dit vers het woord soomatikos, wat ‘lichamelijk’ betekent in de zin van verschijningsvorm. Sooma betekent ‘lichaam’ zoals we het in het Nederlands ook gebruiken in een woord als ‘hemellichaam’  Het woord sooma bedoelt dus niet exclusief een fysieke verschijningsvorm in de zin die modern Nederlands met ‘fysiek’ bedoelt, namelijk empirisch waarneembaar en vergankelijk (Grieks: sooma tes sarkos). Er bestaan dus óók geestelijke lichamen, waaraan wij volgens Paulus ook eens deel zullen hebben.
Bij dit antwoord blijf ik! Je oordeelt gewoon op de klank af en identifieert het woord ‘lichamelijk’ per definitie met  een vleselijk, vergankelijk lichaam! Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk, dat je  ‘een vléés aan dat der zonde gelijk’ toekent aan Hem die toen al tot Here en Christus gemaakt was.

2) Romeinen 8.3 en Galaten 4.6: Wie is nu precies ‘de Zoon’: Jezus of Christus?
Paulus schreef in Galaten 4.4a over ‘de uit een vrouw geboren Zoon van God’ Dat hij hiermee  Jezus bedoelde, is bijzonder duidelijk. Dat pleonasme gebruikte Paulus echter niet voor niets! Het hield namelijk in, dat er óók sprake is van nóg een Zoon, maar dan de óngeboren Zoon van God. Welnu, de uit een vrouw geboren Zoon van God werd uitgezonden naar het volk dat onder de wet was. Dat is duidelijk! De niet uit een vrouw geboren Zoon van God werd óók uitgezonden, namelijk de Geest, die in Jezus was. Die Zoon van God werd echter uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader! In de verzen 4-6 zien wij dus twéé keer het woord ‘uitgezonden’. Let daar heel goed op!  Jezus werd uitgezonden naar het volk dat onder de wet was én kocht alleen dit volk vrij. Wij – niet –joden hebben niets, maar dan ook niets met dit rechtstreekse offer van Jezus’ lichaam te maken. Wat óns ten deel valt is duizendmaal en duizendmaal  méér, dan wat Israël teon ten deel viel. Het offer van Jezus’ lichaam diende ‘slechts’ tot bekering en vergeving van zonden. Maar dat God de Geest zijns Zoons in onze harten uitzond, betekende dat God Zich in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was.
Dan Romeinen 8.3. Hier geldt hetzelfde: De óngeboren Zoon van God werd uitgezonden IN een vlees (Jezus), aan dat der zonde gelijk.

3)Romeinen 15.8:’Ik bedoel namelijk, dat Christus ter wille van de waarachtigheid Gods een dienaar van besnedenen geweest is, om de beloften aan de vaderen gedaan te vervullen’
Wat is daar voor moeilijkheid aan? Paulus erkénde toch een Christus wat het vléés betreft. Maar juist omdat hij dat zó schreef, impliceerde het dat hij de Christus óók als Gods Geest ziet. Is dat nu zó moeilijk? De méns, waarin de Christus gestalte aanneemt ís een Christus. Dát is de roeping van ieder mens: ‘Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten’ En: ‘Opdat Christus gestalte in u aannemen moge’

4) 1 Thess. 1.10, waar staat: Jezus. Niet Christus.
Paulus schreef in Galaten 1. 11 en 12:’Want ik maak u bekend, broeders, dat het evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de MENS. Want ik heb het ook niet van een MENS ontvangen, maar door openbaring van Jezus Christus’ Met ‘mens’ bedoelde Paulus kennelijk iets ánders dan ‘openbaring van Jezus Christus’ En in vers 16 schreef hij, dat hij bij het openbaren van de innerlijke Zoon van God, níet te rade is gegaan met vlees en bloed. Het verwachten van ‘Jezus’ uit de hemel, ofwel de (weder) komst van Christus zijn identieke gebeurtenissen. Ook het openbaar worden van de zonen Gods valt hiermee samen. Meestal gebruikt Paulus het woord anthropos (de mens in zijn algemeenheid, of de mens als zodanig).  Neem uitdrukkingen als in Johannes 21.25:’Er zijn echter nog vele andere dingen die Jezus gedaan heeft, als deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken die geschreven werden, niet kunnen bevatten’
Gaat het in deze tekst niet over alle mensen als zodanig?

5) Romeinen 8.10. Een onoverkomelijk tekst voor jou, waar je niet uit komt. Wáár heb ik ooit geschreven, dat de Christus (Geest)  als Hij niet ín de mens zou zijn, dood is? Ook heb ik het woord ‘christusgeest’ nooit gebruikt. In dit vers ís Christus de Geest, want Paulus schreef:’Indien Christus in u is, dan is wel het líchaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (d.i. de Christus die in ons is), is leven vanwege de gerechtigheid’ Het lichaam op zichzélf is dus dood, maar de Geest, Christus, is léven.
Paulus identificeert in deze tekst de Christus met de inwonende Geest!

6) De twee Paulussen? Is dit in strijd met wat ik beweer over de Christus wat het vlees betreft en de Christus als Gods Geest? Hoe kom je daar nu bij Nunc? Je kunt die uitdrukkingen van Paulus toch onmogelijk met elkaar vergelijken? Lees je tekst nog eens goed na! 2 Kor.5.16:’Indien wij al Christus naar het vlees (Jezus) gekend hebben, thans niet meer’ Prof. C. J. den Heyer schreef in zijn boek ‘Paulus, man van twee werelden’ op blz. 87:’Met des te meer verbazing moet worden vastgesteld, dat Paulus in zijn brieven vrijwel nooit refereert aan het aardse leven van Jezus (daarin heeft hij groot gelijk). In een veel bediscussieerde tekst lijkt hij zelfs te beweren, dat het verleden onbelangrijk is geworden. ‘Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer’ Over de uitleg bestaat in de exegetische literatuur geen eenstemmigheid’
Maar een  ‘uitleg’ zoals jij die geeft, komt nérgens voor! En wat denk je dan van Romeinen 9.5, waar Paulus schreef:’…en uit hen is, wat het vléés betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid’ Bovendien is het ook contextueel te verdedigen, dat Paulus van geen aardse Jezus wil weten. Den Heyer constateert terecht, dat Paulus op de keper beschouwd de aardse Jezus nooit heeft aangehaald.  Áls hij Hem al een keer aanhaalt, spreekt hij op afstandelijke wijze over ‘de uit een vrouw geboren Zoon van God’ en weigert hij zelfs de naam Jezus in de mond te nemen. Vergelijk dit eens met de ‘Kersttheologie’ van het christendom? Het is zelfs zo, dat veel exegeten er het over eens zijn, dat Paulus de mens Jezus in zijn historische hoedanigheid zelden of nooit heeft aangehaald. Een theoloog schreef eens:’De Jezus waarover  Paulus uitweidt, is in werkelijkheid de spirituele entiteit in de kern van ieder menselijk wezen  Het verhaal over Jezus is geen biografie, maar een bewust geconstrueerde vorm die geschikt is voor de verbreiding van geestelijke leringen.

7) Filippenzen 2.5 en 6 zijn ook al weer een bewijs, dat we moeten onderscheiden tussen de persóón van Jezus, ofwel de mens Jezus en de Christus die in Hem woonde. Paulus schreef daar:’Laat die gezindheid bij u zijn,welke ook in Christus Jezus was…….’ Dat is dus vóórdat Jezus geboren was!  Paulus zegt dan verder: ‘Die, in de gestalte Gods zijnde (ook alweer vóórdat Hij in Jezus was) het Gode gelijk zijn niet heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft en de gestalte aangenomen heeft van een dienstknecht en de mensen gelijk is geworden’
Christus Jezus is dus óók hier weer de Géést, die in Jezus kwam!

8) 2 Korinthe 3.17? Er staat: De Here nu is de Geest en waar de Geest des Heren is, is vrijheid’ Nu, Nunc, ik wil het niet simplificeren, maar hoe kóm je erbij om met verwijzing naar mijn uitleg, te zeggen dat de Here dan zélf ook weer een Geest heeft? Het gaat hier over de Geest van God. Hoe denk jij dan over de woorden van David, die schreef: ‘De Here heeft gezegd tot mijn Here….’ Ik denk, dat je niet ‘ziet’ dat Paulus bepaalde namen en/of titels met elkaar identificeert.

Ik wijs dus je beschuldigingen af, Nunc! Natúúrlijk beweer ik niet, dat ik geen fouten kan maken. Maar jouw bijbeluitleg kan ik niet te volgen. Jij die van mij niet! Maar je steeds weer herhaalde: Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je er omheen draaien, wijs ik af. En nee, je hebt inderdaad nog nooit een exacte uitleg gegeven van Paulus’ woorden: ‘Christus in u, de hoop er heerlijkheid’ Je hebt nu zelfs eerlijk erkend, dat je dat inderdaad niet over je lippen kunt krijgen. Dat vind ik bijzonder spijtig voor jezélf. Het gáát immers om de innerlijke Christus! Wie gelooft, dat de Christus in hem of haar woont, heeft een zalving van de Heilige, schreef de apostel Johannes. Denkt hier eens heel goed over na! (Dit is het allerbelangrijkste van heel deze discussie)
Natuurlijk, Nunc, geloof ik dat Jezus de Christus is, want in Hem heeft Gods Geest vollédig gestalte aangenomen. Maar dat verlet niet, dat Paulus de Christus óók ziet als Gods Geest. Meer nog, Hij is bovenal God, te prijzen tot in eeuwigheid. Laat nu de persóón van Jezus eens vallen, wat Paulus ons dan ook aanraadt. Jezus goddelijk? Zéker, maar dat is in de kern íeder mens. Ik heb je wel eens herinnerd aan Johannes 8. 40, waar Jezus Zichzelf méns noemde. En op Johannes 10.34 en 35 , waar Jezus zijn menszijn  vergeleek met die van de Joden, die Hem wilden doden. Je moet Jezus als méns niet méér eigenschappen toekennen, dan de mens in het algemeen, want dan verliest Hij onherroepelijk zijn VOORBEELDFUNCTIE!  Hij heeft juist als méns bewézen, wat de mens uiteindelijk zál kunnen bereiken.
Natuurlijk weerspreek ik Romeinen 10. 9-13 niet. Maar tóch  denk ik dat je het niet goed ‘leest’ Paulus schreef éérst dat Jezus Héér is. Maar daar lees jij overheen! En dán pas zegt hij, dat God Hem (die Heer) uit de doden opgewekt heeft. Let wel, dit sluit de opwekking uit de lichámelijke dood niet uit, maar het gaat bovenal op de opstanding van de Christus als Gods Geest. Dat blijkt ook uit 1 Korinthe 15 vanaf vers 12, waar Paulus nog niet één keer de naam Jezus gebruikt, zodat de opstanding van de Christus als Gods Geest méér op de voorgrond treedt.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #320 Gepost op: maart 17, 2007, 11:22:35 am »

quote:

P. Strootman schreef op 17 maart 2007 om 10:44:
Nunc,
Negen punten en nog meer zou ik niet beantwoord hebben! Dát leg ik echter rustig naast mij neer. Je hebt mijn wel antwoorden gelezen, maar je vónd het geen antwoorden omdat zij niet overeenkwamen met je dogmatisch geloof.


Had ik in mijn samenvatting al opgenomen:

1. Strootman zal alles ontkennen, ook al is het met feiten aantoonbaar
2. Strootman liegt desnoods dat hij antwoorden geeft, om maar te proberen iemand te laten geloven dat hij wel antwoorden geeft
3. Strootman zal drogredenen gebruiken (zoals "je vónd het geen antwoorden omdat zij niet overeenkwamen met je dogmatisch geloof.") om de eenvoudige reden dat dat het enige is dat hij heeft om zijn verzinsels te "onderbouwen"

Dank Strootman, voor deze compacte bevestiging van de juistheid van de weergave van je praktijken.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #321 Gepost op: maart 17, 2007, 01:05:53 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 maart 2007 om 10:44:
Nunc,
Negen punten en nog meer zou ik niet beantwoord hebben! Dát leg ik echter rustig naast mij neer. Je hebt mijn wel antwoorden gelezen, maar je vónd het geen antwoorden omdat zij niet overeenkwamen met je dogmatisch geloof.
Beste Piet, ik wijs geen enkel ding af, omdat het niet overeen zou komen met 'mijn dogmatisch geloof'. Ik wijs dingen af, omdat ze niet kloppen. Omdat ze inconsistent zijn, omdat het onzin is. Dat zijn de gronden waarop ik iets afwijs of aanneem. En het is uitermate goedkoop - en het toont m.i. je ware aard - dat je ondanks al de keren dat ik dat uitgelegd heb, nu weer probeert mij als dogmatisch af te schilderen, om zo van de bewijslast af te zijn.



Kolossenzen 2:9

quote:


Maar ik wil die antwoorden best nog wel eens herhalen.
1) Mijn uitleg van Kolossensen 2.9 is nog steeds een doorn in je oog. Ik herhaal echter mijn antwoord:
Paulus schreef in 2.9:
‘…want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk’
Paulus gebruikte in dit vers het woord soomatikos, wat ‘lichamelijk’ betekent in de zin van verschijningsvorm. Sooma betekent ‘lichaam’ zoals we het in het Nederlands ook gebruiken in een woord als ‘hemellichaam’  Het woord sooma bedoelt dus niet exclusief een fysieke verschijningsvorm in de zin die modern Nederlands met ‘fysiek’ bedoelt, namelijk empirisch waarneembaar en vergankelijk (Grieks: sooma tes sarkos). Er bestaan dus óók geestelijke lichamen, waaraan wij volgens Paulus ook eens deel zullen hebben.
Bij dit antwoord blijf ik! Je oordeelt gewoon op de klank af en identifieert het woord ‘lichamelijk’ per definitie met  een vleselijk, vergankelijk lichaam! Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk, dat je  ‘een vléés aan dat der zonde gelijk’ toekent aan Hem die toen al tot Here en Christus gemaakt was.
Ik weet dat dit je uitleg is, maar ze voldoet m.i. niet. Paulus duidt met 'lichaam' namelijk wel altijd op een concreet iets. Of het nu om een hemellichaam gaat of een mensenlichaam, het is een tastbaar ding waarop hij duidt. Zelfs als hij duidt op het lichaam van Christus (in de zin van 'de gemeente') duidt hij op een aanwijsbare en tastbare concrete groep mensen.  En dat is precies wat Paulus doet m.b.t. Christus in Kol.2:9. Hij wijst aan dat volheid van God woonde op een concrete tastbare lichamelijke manier.

En dan hebben we het nog niet eens over de vraag, of 'lichaam van Christus' (gemeente) uberhaupt relevant is, want al de keren dat Paulus daarover schrijft, gebruikt hij het zelfstandig naamwoord 'lichaam'. Je kunt een z.n.w. best een figuurlijke betekenis geven (dus 'lichaam van Christus' (= gemeente) zou wellicht figuurlijk kunnen zijn, maar dat lukt je niet met een bijwoord of bijvoegelijk naamwoord. Die laatste twee geven namelijk een eigenschap van iets (of van een handeling) aan. Ze zijn bedoeld als verduidelijking en verscherping van bv. een werkwoord, en het zou geen enkele verduidelijkende waarde hebben als bij die 'verduidelijking' ineens precies het omgekeerde betekent van wat het woord eigenlijk betekent. Er staat "woont lichamelijk ..." en lichamelijk geeft dus de wijze aan waarop het wonen gebeurt. Er wordt op lichamelijke wijze gewoond. Als iemand wonen preciezer maakt door aan te geven dat het 'op lichamelijke wijze' gebeurt, dan maakt dat duidelijk dat datgene waarin gewoond wordt, een lichamelijke kwaliteit bezit.

En dan hebben we het al helemaal niet over de vraag of ik sprak over 'vergankelijk'. Jij legt die woorden zomaar klakkeloos in mijn mond ("Je oordeelt gewoon op de klank af en identifieert het woord ‘lichamelijk’ per definitie met  een vleselijk, vergankelijk lichaam! ") terwijl ik n.b. al eerder heb uitgelegd dat dat geheel voor jouw rekening is. Ik spreek over een 'lichaam' en impliceer daar niet automatisch 'vergankelijk' mee, want niet elk lichaam is vergankelijk. Jij verdraait dus mijn woorden.

conclusie: je reageert dus zelf jammergenoeg weer eens op de klank af, in plaats van goed te kijken wat ik geschreven heb. Verder verdraai je mijn woorden zodanig dat het lijkt alsof ik een vergankelijk lichaam bedoel, wat in het geheel niet het geval is.



Wie is 'de Zoon'?

quote:


2) Romeinen 8.3 en Galaten 4.6: Wie is nu precies ‘de Zoon’: Jezus of Christus?
Paulus schreef in Galaten 4.4a over ‘de uit een vrouw geboren Zoon van God’ Dat hij hiermee  Jezus bedoelde, is bijzonder duidelijk. Dat pleonasme gebruikte Paulus echter niet voor niets! Het hield namelijk in, dat er óók sprake is van nóg een Zoon, maar dan de óngeboren Zoon van God. Welnu, de uit een vrouw geboren Zoon van God werd uitgezonden naar het volk dat onder de wet was. Dat is duidelijk! De niet uit een vrouw geboren Zoon van God werd óók uitgezonden, namelijk de Geest, die in Jezus was. Die Zoon van God werd echter uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader! In de verzen 4-6 zien wij dus twéé keer het woord ‘uitgezonden’. Let daar heel goed op!  Jezus werd uitgezonden naar het volk dat onder de wet was én kocht alleen dit volk vrij. Wij – niet –joden hebben niets, maar dan ook niets met dit rechtstreekse offer van Jezus’ lichaam te maken. Wat óns ten deel valt is duizendmaal en duizendmaal  méér, dan wat Israël teon ten deel viel. Het offer van Jezus’ lichaam diende ‘slechts’ tot bekering en vergeving van zonden. Maar dat God de Geest zijns Zoons in onze harten uitzond, betekende dat God Zich in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was.
Dan Romeinen 8.3. Hier geldt hetzelfde: De óngeboren Zoon van God werd uitgezonden IN een vlees (Jezus), aan dat der zonde gelijk.


dus 'Zoon' kan op 'Jezus' of op 'Christus' slaan, al naar gelang de context? We zullen later denk ik nog wel zien wat dat voor consequenties heeft.



de dienaar van de besnedenen

quote:


3)Romeinen 15.8:’Ik bedoel namelijk, dat Christus ter wille van de waarachtigheid Gods een dienaar van besnedenen geweest is, om de beloften aan de vaderen gedaan te vervullen’
Wat is daar voor moeilijkheid aan? Paulus erkénde toch een Christus wat het vléés betreft.


zeer mooi. Je claimt dus dat Romeinen 15:8 gaat over de Christus wat het vlees betreft? Dat is immers je uitleg waarom Paulus hier kan schrijven dat Christus een dienaar van de besnedenen is geweest? Welnu, laten we een paar verzen doorlezen in hetzelfde betoog:

"7 Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard. 8 Ik bedoel dit: Christus is een dienaar van de Joden geworden om hun te tonen dat God trouw is en om de beloften aan de aartsvaders te vervullen, 9 maar hij is ook gekomen om de heidenen in staat te stellen God te loven om zijn barmhartigheid, zoals geschreven staat: ‘Daarom zal ik u prijzen onder de heidenen, psalmzingen ter ere van uw naam.’ 10 En verder staat er: ‘Verheug u, heidenen, samen met zijn volk.’ 11 En er staat ook: ‘Loof de Heer, alle heidenen; prijs hem, alle volken.’ "

Die Christus, waarvan jij zojuist (om je theorie te redden dat Jezus, niet de Logos, de dienaar van de joden werd) had gesteld dat het wel de Christus naar het vlees (Jezus) moest zijn, blijkt nu ineens een universele rol te hebben in het volgende vers. Vervelend is het toch, als je je scheepje aan de ene kant moet repareren, door er aan de andere kant een plank uit te trekken.





Christus wat de geest en wat het vlees betreft

quote:

Wat is daar voor moeilijkheid aan? Paulus erkénde toch een Christus wat het vléés betreft. Maar juist omdat hij dat zó schreef, impliceerde het dat hij de Christus óók als Gods Geest ziet. Is dat nu zó moeilijk? De méns, waarin de Christus gestalte aanneemt ís een Christus. Dát is de roeping van ieder mens: ‘Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten’ En: ‘Opdat Christus gestalte in u aannemen moge’


hoe sterk de implicatie is dat 'Christus naar het vlees' ook een andere 'Christus naar de geest' impliceert, zullen we snel genoeg zien. Je beweert hier in ieder geval, dat het zo is dat "naar het vlees" de reden is waarom je durft te concluderen dat er een Christus "naar de geest" is, die te onderscheiden valt van de ander.



Jezus en de heidense Thessalonicenzen

quote:


4) 1 Thess. 1.10, waar staat: Jezus. Niet Christus.
Paulus schreef in Galaten 1. 11 en 12:’Want ik maak u bekend, broeders, dat het evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de MENS. Want ik heb het ook niet van een MENS ontvangen, maar door openbaring van Jezus Christus’ Met ‘mens’ bedoelde Paulus kennelijk iets ánders dan ‘openbaring van Jezus Christus’ En in vers 16 schreef hij, dat hij bij het openbaren van de innerlijke Zoon van God, níet te rade is gegaan met vlees en bloed. Het verwachten van ‘Jezus’ uit de hemel, ofwel de (weder) komst van Christus zijn identieke gebeurtenissen. Ook het openbaar worden van de zonen Gods valt hiermee samen. Meestal gebruikt Paulus het woord anthropos (de mens in zijn algemeenheid, of de mens als zodanig).  Neem uitdrukkingen als in Johannes 21.25:’Er zijn echter nog vele andere dingen die Jezus gedaan heeft, als deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken die geschreven werden, niet kunnen bevatten’
met deze preek ontwijk je dus wel even de vraag. De vraag is, waarom er JEZUS staat, en niet "Christus Jezus", "Jezus Christus" of "Here Jezus" of "Christus". Al die alternatieven duiden bij jou op e.o.a. manier op de geest (nou ja, tenzij het weer niet uitkomt zoals in Rom.15:8, dan kan "Christus" weer op "Jezus" duiden). Maar juist het "Jezus" zonder enige toevoeging, is wat Paulus gebruikt richting de heidense Tessalonicenzers, die volgens jou niks met Jezus te maken hebben, maar juist met de Christusgeest.

De simpele oplossing is, dat Jezus en Christus (een naam en een titel) uitwisselbaar zijn en op één en dezelfde Persoon slaan. Jij hebt voor dit gedeelte uit Tes. nog geen oplossing gegeven, je ontwijkt juist de vraag.


quote:

Gaat het in deze tekst niet over alle mensen als zodanig?
ja, maar is dat relevant? Ieder (dat slaat ook op alle mensen) die Jezus als Here erkent, zal behouden worden. Niet: "alle Joden die Jezus als Here erkennen", maar "ieder".  Jezus is dus universeel, en jij probeert hem ten onrechte te beperken.




de inwonende geest in Rom.8:10?

quote:


5) Romeinen 8.10. Een onoverkomelijk tekst voor jou, waar je niet uit komt. Wáár heb ik ooit geschreven, dat de Christus (Geest)  als Hij niet ín de mens zou zijn, dood is? Ook heb ik het woord ‘christusgeest’ nooit gebruikt. In dit vers ís Christus de Geest, want Paulus schreef:’Indien Christus in u is, dan is wel het líchaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (d.i. de Christus die in ons is), is leven vanwege de gerechtigheid’ Het lichaam op zichzélf is dus dood, maar de Geest, Christus, is léven.
Paulus identificeert in deze tekst de Christus met de inwonende Geest!
Nee Piet, jij hebt dat ook nooit geschreven, maar het is een direct gevolg van je identificatie van Christus met de inwonende Geest (namelijk, wat jij claimt dat 'geest' in dit vers is). Ik heb je er al vaker op gewezen, maar kennelijk heb je het niet opgepikt. Ik zal het nog eens uitleggen. Er staat:

"9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont. (Rom.8)
Eerst iets over de 'Christusgeest'. Als ik dat zeg, bedoel ik wat jij met 'inwonende geest' of 'Christus naar de geest' (Logos) aanduidt. Dat heb ik ook al eerder uitgelegd.

Uit vers 9 blijkt dat "Geest van God" en "Geest van Christus" uitwisselbaar zijn. Als de Geest van God in ons woont zijn we in de Geest ,maar als de Geest van Christus niet in ons woont, dan behoren we niet bij Hem. Paulus gebruikt hier duidelijk "Geest van God" en "Geest van Christus" als synoniem (overigens een aardige bewijstekst voor de Triniteit, maar dat terzijde)

We hebben het hier over de 'geest' in vers 10 (vetgedrukt). Welke geest is dat? Jij beweert dat dat de inwonende geest is (namelijk de Christus). Ik beweer dat dat onmogelijk is, omdat je dan óók zult moeten concluderen dat de Christus dood is, als ze niet in mensen is. Hoe kom ik daarbij? Heel simpel:

er staat: "Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.". Stel nu dat 'geest' inderdaad de inwonende geest (Christus) is, dan staat er in feite: "Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Christus is leven vanwege de gerechtigheid.". Dus ALS de Christus in u is, DAN is de Christus leven. En wat als de Christus NIET in u is? Is de Christus dan geen leven?

Als er met 'geest' hier echter gewoon de normale menselijke geest wordt bedoeld, is er geen vuiltje aan de lucht. Alles klopt dan in die verzen. Christus leeft sowieso, maar onze geest leeft als wij de Geest van Christus hebben. Dat sluit naadloos aan bij vers 9 waar ook al het contrast tussen wel of niet Gods/Christus geest hebben, werd gesteld. Vers 10 legt uit wat vers 9 voor gevolgen voor ons heeft (in het heden), namelijk dat we geestelijk leven, en vers 11 geeft de toekomstige consequenties van vers 9 voor ons (namelijk een onsterfelijk lichaam).

Het is overigens uitermate ironisch om te zien, dat je zo star bent dat je niet bereid bent je visie te herzien. De uitleg die ik geef m.b.t. 'geest' in vers 10, zou namelijk ook heel goed in jouw visie passen. Nergens beweer ik dat het uit Rom.8:10 zou volgen dat Jezus en Christus identiek zijn, en daar heeft deze tekst ook in feite niks mee te maken. Of het nu de 'Christus' is of onze eigen geest, die hier met 'geest' aangeduidt wordt, het maakt geen zier uit voor jouw of mijn standpunt. Het bewijst namelijk nog steeds niet of Jezus nu uitwisselbaar met Christus gebruikt wordt of niet. Ik laat je alleen zien dat je een foute identificatie maakt in dit vers, die verder eigenlijk geen enkel gevolg zou moeten hebben voor onze grotere discussie. Als je gewoon zou zeggen: "Nunc, je hebt gelijk op dit punt" dan verandert er niks. Maar omdat je in deze identificatie met zulke dwaze gevolgen vasthoudt, terwijl ze niet relevant is voor je standpunt, komt mooi naar voren wie hier nu een dogmatisch geloof heeft.




Paulus wat de geest en wat het vlees betreft

quote:


6) De twee Paulussen? Is dit in strijd met wat ik beweer over de Christus wat het vlees betreft en de Christus als Gods Geest? Hoe kom je daar nu bij Nunc? Je kunt die uitdrukkingen van Paulus toch onmogelijk met elkaar vergelijken? Lees je tekst nog eens goed na! 2 Kor.5.16:’Indien wij al Christus naar het vlees (Jezus) gekend hebben, thans niet meer’ Prof. C. J. den Heyer schreef in zijn boek ‘Paulus, man van twee werelden’ op blz. 87:’Met des te meer verbazing moet worden vastgesteld, dat Paulus in zijn brieven vrijwel nooit refereert aan het aardse leven van Jezus (daarin heeft hij groot gelijk). In een veel bediscussieerde tekst lijkt hij zelfs te beweren, dat het verleden onbelangrijk is geworden. ‘Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer’ Over de uitleg bestaat in de exegetische literatuur geen eenstemmigheid’
Maar een  ‘uitleg’ zoals jij die geeft, komt nérgens voor! En wat denk je dan van Romeinen 9.5, waar Paulus schreef:’…en uit hen is, wat het vléés betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid’ Bovendien is het ook contextueel te verdedigen, dat Paulus van geen aardse Jezus wil weten. Den Heyer constateert terecht, dat Paulus op de keper beschouwd de aardse Jezus nooit heeft aangehaald.  Áls hij Hem al een keer aanhaalt, spreekt hij op afstandelijke wijze over ‘de uit een vrouw geboren Zoon van God’ en weigert hij zelfs de naam Jezus in de mond te nemen. Vergelijk dit eens met de ‘Kersttheologie’ van het christendom? Het is zelfs zo, dat veel exegeten er het over eens zijn, dat Paulus de mens Jezus in zijn historische hoedanigheid zelden of nooit heeft aangehaald. Een theoloog schreef eens:’De Jezus waarover  Paulus uitweidt, is in werkelijkheid de spirituele entiteit in de kern van ieder menselijk wezen  Het verhaal over Jezus is geen biografie, maar een bewust geconstrueerde vorm die geschikt is voor de verbreiding van geestelijke leringen.
een hele mooie maar compleet irrelevante preek. Wat prof. den Heyer van Paulus vindt, is niet relevant. Wat relevant is, is wat er staat. Evenmin is het relevant of Paulus de historische Jezus vaak of weinig noemt (overigens heb ik al eerder in één van onze discussies aangegeven, dat Paulus de historische Jezus een aantal keer citeert).

Wat wel van belang is, en waar je omheen draait, is de vraag hoe het nu zit met "Paulus naar het vlees" en "Paulus naar de geest". Je enige reactie is: " Je kunt die uitdrukkingen van Paulus toch onmogelijk met elkaar vergelijken?" en een oproep om nog maar eens teksten over "Christus naar het vlees" te lezen. Denk je nu echt dat je er zo van afkomt? Een hele hoop mist optrekken, en dan hopen dat ik "Paulus naar de geest" zal vergeten? Maar zo werkt het jammergenoeg niet. Laten we eens kijken wat Paulus van zichzelf zei:

1 Kor 5,3 "Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem, die op zulk een wijze zo iets heeft begaan. "
 
Kol 2,5: " Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u en ik zie met blijdschap de orde, die bij u heerst, en de hechtheid van uw geloof in Christus. "
 
De implicatie is nu (als we consequent willen zijn) dat er 2 Paulussen zijn. Er is één Paulus 'naar de geest', en een andere Paulus 'naar het vlees'. Immers, je schreef eerder zelf: "Wat is daar voor moeilijkheid aan? Paulus erkénde toch een Christus wat het vléés betreft." en concludeerde daaruit dat Paulus hiermee impliceerde dat er een andere te onderscheiden "Christus naar de geest" moest zijn.

De uitdrukking "naar het vlees" van Paulus (2 Kor.5:16) duidt dus zeker niet automatisch op te ondersheiden wezens/personen. Paulus heeft er evident geen enkele moeite mee, de termen 'naar het vlees' en 'naar de geest' beide op zichzelf toe te passen. Het gebruik van 'naar de geest/het vlees' door Paulus is dus op zich geen bewijs voor te onderscheiden Jezus en Christus.

Maar wellicht zou het kunnen, dat er inderdaad 2 te onderscheiden entiteiten zijn (Jezus en Christus) en dat we dat al weten, en dan met die context kunnen bepalen dat Paulus bij 'Christus naar het vlees' doelt op 2 te onderscheiden zaken, maar bij zichzelf 'naar het vlees' niet. Dus dan is de vraag, hoe we weten dat Jezus en Christus te onderscheiden zijn. Uit het taalgebruik van Paulus ("naar de Geest", "naar het vlees") kunnen we het niet afleiden, want dan zouden we moeten concluderen dat er 2 Paulussen zijn, en dat is overduidelijk onzin omdat Paulus in Ko.2:5 en 1 Kor.5:3 duidelijk met beide uitdrukkingen naar zichzelf verwijst.

En hoe ironisch: elders, als je naar bewijs wordt gevraagd voor het onderscheiden van Jezus en Christus, verwijs je naar de "Christus naar het vlees" als bewijs dat er 2 zijn. Maar hier blijkt, dat je juist eerst moet aannemen dat er 2 zijn, voordat je de teksten over "naar het vlees" goed kunt lezen, omdat je juist al moet weten dat "Christus naar de geest/het vlees" wel onderscheid maakt, maar "Paulus naar de geest/het vlees" niet. Rara hoe kan dat? Je hebt het ene nodig om het andere te bewijzen, maar het andere om het ene te bewijzen. Als een ware Baron von Munchhausen trek je jezelf aan je eigen haren uit het moeras. In sprookjes kan dat wellicht, maar in de echte wereld heet dat een cirkelredenering en is het geen valide bewijs.

Dus hier repareer je weer een gat in de boot, door aan de andere kant een plank los te trekken.




Gode gelijk en mensen gelijk

quote:


7) Filippenzen 2.5 en 6 zijn ook al weer een bewijs, dat we moeten onderscheiden tussen de persóón van Jezus, ofwel de mens Jezus en de Christus die in Hem woonde. Paulus schreef daar:’Laat die gezindheid bij u zijn,welke ook in Christus Jezus was…….’ Dat is dus vóórdat Jezus geboren was!  Paulus zegt dan verder: ‘Die, in de gestalte Gods zijnde (ook alweer vóórdat Hij in Jezus was) het Gode gelijk zijn niet heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft en de gestalte aangenomen heeft van een dienstknecht en de mensen gelijk is geworden’
Christus Jezus is dus óók hier weer de Géést, die in Jezus kwam!

Wonderlijk hoe je dogmatisch op allerlei beweringen kunt komen, die niet uit de tekst volgen, en haar zelfs tegenspreken.

Je beweert hier dat Christus Jezus in Fil.2 de Geest is die in Jezus kwam. Maar er staat iets heel anders: "5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises."[/] (Fil.2)

Die Christus Jezus, waarvan jij claimt dat het de Geest is, is niet alleen Gode gelijk, maar ook gelijk geworden aan mensen. Hoe kan een GEEST gelijk worden aan een MENS? Dat is namelijk wat er staat. Niet dat die geest Gode gelijk was, maar INTREK nam IN een mens. Deze Christus Jezus werd GELIJK AAN mensen. En dat kan niet in jouw visie, want de Christus (Logos) is volgens jou PUUR geestelijk, en hoe kan iets puur geestelijks gelijk worden aan iets vergankelijk lichamelijks?

En als toegift: ALS het dan toch de geest is die hier bedoeld zou zijn (volgens jou), dan zou die geest er een geest bij krijgen. Immers, Hij wordt gelijk aan de mensen, en mensen hebben een INWONENDE GEEST. Dus die Géést Christus Jezus, die krijgt zelf weer een inwonende Geest. Een sterk staaltje, al zeg ik het zelf.

Dus niet alleen leidt het lezen van Fil.2 zoals jij dat doet, tot de absurde tegenspraak (in jouw visie) dat iets puur geestelijks gelijk wordt aan iets vergankelijk lichamelijks, maar bovendien leidt die visie ook nog eens tot het gegeven dat de Geest Christus zelf weer een Geest heeft.




De Here is de Geest.

quote:

8.) 2 Korinthe 3.17? Er staat: De Here nu is de Geest en waar de Geest des Heren is, is vrijheid’ Nu, Nunc, ik wil het niet simplificeren, maar hoe kóm je erbij om met verwijzing naar mijn uitleg, te zeggen dat de Here dan zélf ook weer een Geest heeft? Het gaat hier over de Geest van God. Hoe denk jij dan over de woorden van David, die schreef: ‘De Here heeft gezegd tot mijn Here….’ Ik denk, dat je niet ‘ziet’ dat Paulus bepaalde namen en/of titels met elkaar identificeert.
Wat grappig, dat je eerder nog je op deze tekst beriep om te kunnen concluderen dat als er "Here Jezus" staat, daar uiteraard "de Geest van Jezus" mee bedoeld werd. Ik neem aan dat je nu zelf al ziet dat dat niet houdbaar is, omdat je zelf gedwongen bent, te concluderen dat "Here" ook op "God" kan slaan, en dus een TITEL is, beslist niet noodzakelijkerwijs op 'Geest' hoeft te duiden. Met jouw conclusie hier, vervalt dus tegelijkertijd een ander gedeelte van je bouwwerk, namelijk het verweer dat "Here Jezus" moet slaan op de Geest in Jezus, omdat "de Here de Geest is". Want dat verweer blijkt niet te kloppen omdat het nota bene al mank gaat in het vervolg van het vers waar je het idee vandaan haalde.

Aan de ene kant repareer je een gat, en aan de andere kant sla je een gat.




het verschil tussen 'volgen' en 'mee eens zijn'

quote:

Ik wijs dus je beschuldigingen af, Nunc! Natúúrlijk beweer ik niet, dat ik geen fouten kan maken. Maar jouw bijbeluitleg kan ik niet te volgen. Jij die van mij niet!


Ik volg je bijbeluitleg uitermate goed. Ik ben alleen van mening dat ze zo lek is als een mandje, maar dat betekent zeker niet dat ik ze niet snap. Ik heb het goed bestudeerd, en elke tekst die je aandraagt pluis ik na, en iedere keer weer kom ik het volgende tegen: ofwel de tekst KAN helemaal niet zo uitgelegd worden, omdat ze dan onzin oplevert, ofwel de tekst kan op zich wel zo uitgelegd worden, maar er is ook minstens één alternatief (het orhthodox christelijke) wat net zo goed bij de tekst past, of jouw uitleg blijkt te conflicteren met je uitleg elders, of je uitleg van een tekst spreekt een andere bijbeltekst tegen. En dat is in de gevallen waarin je de moeite hebt genomen om in te gaan op mijn punten. Evenvaak neem ik waar, dat je met een hoop verbaal geweld en gepreek juist om de probleempunten heendraait.


quote:

Maar je steeds weer herhaalde: Ga je ook nog inhoudelijk in op de aangedragen punten, of ga je er omheen draaien, wijs ik af.
tja, afwijzen kan iedereen. Aantonen is heel wat anders. Maar als je het afwijst, dan ga ik er vanuit dat ik een gedetailleerde weerlegging ga ontvangen van mijn bovenstaande punten? En dat je het niet weer flikt om om de vraag heen te draaien en over iets heel anders te gaan preken, of mist op te gaan trekken?



Christus IN ons

quote:

En nee, je hebt inderdaad nog nooit een exacte uitleg gegeven van Paulus’ woorden: ‘Christus in u, de hoop er heerlijkheid’
Ik heb een uitleg gegeven die jou niet aanstaat (o.a hier: Nunc in "Is Paulus in de fout gegaan?"), maar dat maakt de uitleg niet onmogelijk of onwaar. Ik heb aangegeven dat het "Christus in u" primair duidt op het zijn van Christus' Geest (ook wel: Gods Geest) in ons. Ik heb ook meermalen gewezen op passages bij Paulus waar staat dat "wij IN Christus" zijn (Rom.8:1: "Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. "). Zitten we nu ook letterlijk IN Christus Jezus? Zitten wij als vergankelijke mensen letterlijk IN de geest? Nee, en op dezelfde manier kan het "Christus IN u" figuurlijk zijn. Het kan ook slaan op "Christus' geest in u". Beide zijn valide alternatieven. Het is ofwel figuurlijk, ofwel het is een verkorting van "Christus' geest in ons". Van beide alternatieven heb je nooit laten zien dat ze onmogelijk zijn, en tot de tijd dat dat ooit gebeurt, blijven ze staan als exacte uitleg (twee zelfs) van Paulus' woorden 'Christus in u'. Maar toen ik deze alternatieven poneerde, reageerde je niet eens, sterker nog, je stopte met de discussie. En later, toen je toch weer verder ging met discussieren, had je de onbeleefdheid om me ervan te beschuldigen dat ik nooit uitgelegd had hoe dat met "in" zat. En nadat ik je erop wees dat ik dat allang gedaan had (in Nunc in "De naam Christus Jezus") en dat jij degene was die nog nooit gereageerd had, negeerde je het weer.




leesvaardigheid

quote:

Je hebt nu zelfs eerlijk erkend, dat je dat inderdaad niet over je lippen kunt krijgen. Dat vind ik bijzonder spijtig voor jezélf. Het gáát immers om de innerlijke Christus! Wie gelooft, dat de Christus in hem of haar woont, heeft een zalving van de Heilige, schreef de apostel Johannes. Denkt hier eens heel goed over na! (Dit is het allerbelangrijkste van heel deze discussie)
Tja Piet, als je niet eens in staat bent om de overduidelijk ironie in mijn post van gisteren op te merken, dan vraag ik me serieus af, of je in staat bent om een 2000 jaar oud document goed te lezen! Het is uitermate spijtig dat je alleen leest wat je wilt lezen (en kennelijk wilde je graag lezen dat ik het niet over m'n lippen kon krijgen). Denk hier maar eens goed over na, want het is tekenend.  

Mijn exacte woorden waren (zie Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is"): "jahoor Piet, je hebt uiteraard helemaal gelijk met je haarfijne psychologische analyse. Ik kan het uiteraard niet over m'n lippen verkrijgen en blablablablabla. Ik liet het inderdaad bewust weg, ongetwijfeld."

quote:

(..)

gepreek, niet relevant voor de discussie.




Jezus als Heer erkennen

quote:

Natuurlijk weerspreek ik Romeinen 10. 9-13 niet. Maar tóch  denk ik dat je het niet goed ‘leest’ Paulus schreef éérst dat Jezus Héér is. Maar daar lees jij overheen! En dán pas zegt hij, dat God Hem (die Heer) uit de doden opgewekt heeft. Let wel, dit sluit de opwekking uit de lichámelijke dood niet uit, maar het gaat bovenal op de opstanding van de Christus als Gods Geest. Dat blijkt ook uit 1 Korinthe 15 vanaf vers 12, waar Paulus nog niet één keer de naam Jezus gebruikt, zodat de opstanding van de Christus als Gods Geest méér op de voorgrond treedt.
En WAT is nu precies het belang van de observatie dat Paulus éérst schrijft dat Jezus Heer is? Nota bene in dezelfde post heb je beweerd dat Heer niet op de geest hoefde te slaan. Denk je nu echt dat ik, of anderen die meelezen, dit soort grote gaten in je visie niet ziet?



wie beschuldigde ook alweer wie met "je dogmatisch geloof."?  8)7
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2007, 02:05:29 pm door Nunc »

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #322 Gepost op: maart 17, 2007, 03:44:34 pm »
Ik kan wel zien Nunc, dat jij met je dogmatische geloof niet in staat bent de esoterische kennis te aanvaarden!  :9
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #323 Gepost op: maart 18, 2007, 05:49:31 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 maart 2007 om 11:22:
[...]


Had ik in mijn samenvatting al opgenomen:

1. Strootman zal alles ontkennen, ook al is het met feiten aantoonbaar
2. Strootman liegt desnoods dat hij antwoorden geeft, om maar te proberen iemand te laten geloven dat hij wel antwoorden geeft
3. Strootman zal drogredenen gebruiken (zoals "je vónd het geen antwoorden omdat zij niet overeenkwamen met je dogmatisch geloof.") om de eenvoudige reden dat dat het enige is dat hij heeft om zijn verzinsels te "onderbouwen"

Dank Strootman, voor deze compacte bevestiging van de juistheid van de weergave van je praktijken.



U moet iemand niet voor leugenaar uitmaken, diak2b. Dat is niet netjes! Ik heb een andere kijk op de Schrift, waarvan ik zeker weet, dat er mensen zijn die zich daarin heel goed kunnen vinden. Ik heb daarvan getuigenissen. Ook heb ik geen verachting (zoals u) voor bijvoorbeeld Nunc, of voor mensen die er weer andere exegesen op na houden.
Nogmaals, het is beneden de maat om iemand voor leugenaar uit te maken!

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #324 Gepost op: maart 18, 2007, 08:10:05 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 maart 2007 om 17:49:
Ook heb ik geen verachting (zoals u) voor bijvoorbeeld Nunc, of voor mensen die er weer andere exegesen op na houden.


dus geen verachting kennelijk, maar je doet er wel je best voor, om mij af te schilderen als 'dogmatisch' en als 'geen autonome denker', en je beschuldigt me van dubieuze motieven door (zeer vaak) te suggereren dat ik 'het gewoon niet wil' of dat ik het 'gewoon niet wil zien' maar het eigenlijk best wel weet. Ik ben werkelijk waar heel benieuwd in welke categorie je dat soort vuile aantijgingen wilt plaatsen? Bij mij valt dat namelijk niet in de categorie 'respect', terwijl die bij mij toch vrij ruim is, en ik me niet snel ergens aan stoor.

En om iemand in een discussie - kennelijk bij gebrek aan argumenten of weerwoord - zonder bewijs van dogmatisme en niet autonoom denken of onwil te beschuldigen, is simpelweg vuil, zeker aangezien ik al vele malen heb aangegeven dat die beschrijvingen absoluut niet op mij van toepassing zijn, en aangezien ik altijd overal argumenten en weerleggingen heb gegeven, gevraagd of ongevraagd. Hoe wil je dat noemen? Je bent dus kennelijk van mening dat ik dat alles WEL ben, en dat ik loop te liegen over wat mijn motieven zijn. Moraal van het verhaal: ga eerst eens kritisch naar je eigen woorden kijken, voordat je klaagt dat anderen stellen dat je misschien liegt.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #325 Gepost op: maart 18, 2007, 10:23:03 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 maart 2007 om 17:49:
[...]


U moet iemand niet voor leugenaar uitmaken, diak2b. Dat is niet netjes!
Klopt, daarom is het zo jammer dat je jezelf voor leugenaar uitmaakt. Ik wijs slechts op de feiten.

quote:

Nogmaals, het is beneden de maat om iemand voor leugenaar uit te maken!
Inderdaad. Stop dus met liegen, beste Strootman woordbreker.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #326 Gepost op: maart 19, 2007, 10:54:44 am »
Een fragment uit onze discussie.
Ik:
Waar ik het wél volkomen mee eens ben, is dit: Je schreef:’Mijn verlosser is niet een mens, maar God, die omwille van ons mens werd. Precies zoals Paulus het in Fil.2 schrijft.
MAAR, NUNC, DAT IS HIJ NIET ALLÉÉN IN JEZUS GEWORDEN, MAAR ÓÓK IN JOU EN IN MIJ EN IN ÁLLE MENSEN!
De diepste waarheid, namelijk dat de Christus in beginsel in ieder mens, potentieel aanwezig is, werd veranderd door te leren, dat Hij alléén in Jezus was.
Jij:
Het kan best zijn dat jij dit zo vindt, maar je zult dit niet met de bijbel kunnen bewijzen.


Nunc,
Na  heel diep  nadenken heb ik het besluit móeten nemen onze discussie definitief te beëindigen. Het is voor mij ónmogelijk de discussie voort te zetten, als je er bij blijft, dat de Christus in het geheel niet, of hoogstens figuurlijk  ons woont. Meester Eckhart heeft eens gezegd:’God is mens geworden; dáárdoor is het héle menselijke geslacht verhoogd én geëerd’ Zo zie ik het ook, Nunc! De mens Jezus Christus is voor ons hét bewijs, dat Gods Geest, de Christus óók in ons woont! En wie blijft volhouden, dat de Christus hoogstens figúúrlijk in ons woont, ontgoddelijkt de mens. In 1 Johannes 4.2-5 staat:
‘Hieraan onderkent gij de Geest Gods: Iedere Geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere Geest, die Jezus (élk mens is een Jezus) niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de anti-Christus, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal en hij is al in de wereld. Gij zijt uit God, kinderen, en gij hebt de wereld overwonnen; want Hij die in u is (Christus) is meerder dan die in de wereld is’
Wie dát gelooft, heeft de zalving van de Heilige en hij wéét dat. En deze zalving blijft op hem en hij heeft het niet nodig dat iemand hem leert, want  zijn zalving leert hem zélf.
Nunc, het stuit mij enorm tegen de borst om hierover te blijven discussiëren. Het is voor mij gelóófsgoed en eigenlijk geen ‘theorie’ waarover ik kan blijven discussiëren.
Ik beëindig  onze discussie zónder rancuneuze gevoelens en wens je verder veel wijsheid!
Ik zal dus niet meer reageren!
Piet

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #327 Gepost op: maart 19, 2007, 11:12:14 am »
Piet;

Als ik meerdere draden lees waar je werkt valt mij op dat je steeds de discussie stopt. In feite is het weglopen voor het gesprek?
Als Nunc en anderen je vragen om vanuit de Bijbel te reageren komt er weinig samenhangends terug.

Ofwel:
Leg nu eens in begrijpelijke taal uit hoe dingen in elkaar steken vanuit JOUW optiek aan deze leek.
Doe dat NIET door tekst aan tekst te plakken ( er zijn oorlogen gevoerd door kromme tenen combinaties :) ) maar door een duidelijk verhaal te schrijven dat ik als leek zijnde begrijp?
Daarmee hoef je niet de discussie aan te gaan maar kun je mogelijk mijn beeld rondom jouw theorie verduidelijken.
het beeld is nu: samengeraapt rijtje van teksten ter verdediging van eigen verhaal.
Probeer dat eens op te lossen.

offtopic: maar wel belangrijk: Als je gelooft dat God mens is geworden in jou (immers, jij zegt  "elk mens is een Jezus") waaruit blijkt dat dan in je referaat? Ik herken het werkelijk nergens (maar ja, ik ben een leek....)
Als je dan werkelijk meent "een Jezus" te zijn (wat ik schokkend en denigrerend richting God vind!) dan zou ik haast verwachten dat je ook in gelijkenissen tot ons spreekt om het woord aan ons te verduidelijken.Daarnaast zou ik mezelf nooit en te nimmer kunnen meten aan Jezus!
Wie is de mens dat hij zich aanmeet goddelijk te mogen zijn?...
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #328 Gepost op: maart 19, 2007, 11:24:04 am »
Piet, begrijp ik het goed dat jij er van uit gaat dat ieder mens iets goddelijks in zich heeft? of zelfs goddelijk is?
Waarom zegt psalm 8 dan over de mens: Gij hebt hem bijna goddelijk gemaakt ? (dus niet helemaal)

edit:nog een gedachte: was de eerste zonde niet dat de mens god wilde zijn?
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2007, 11:32:28 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #329 Gepost op: maart 19, 2007, 11:27:45 am »

quote:

P. Strootman schreef op 19 maart 2007 om 10:54:
Na  heel diep  nadenken heb ik het besluit móeten nemen onze discussie definitief te beëindigen.  [...] Ik beëindig  onze discussie zónder rancuneuze gevoelens en wens je verder veel wijsheid!
Ik zal dus niet meer reageren!
Piet

Aangezien dat verre van de eerste keer is dat je de discussie "definitief" beëindigt, en aangezien je deze volgens je eigen woorden beëindigt omdat je geen spoor van argumenten hebt, een simpele vraag: hoe mag het gekwalificeerd worden als je:

1. de discussie binnenkort wel degelijk voort zet met Nunc
2. de discussie elders, buiten "bereik" van Nunc, gewoon gaat herhalen, en doet alsof je de argumenten van Nunc nooit gehoord hebt, en met dezelfde arrogante, op drogredenen en beledigen gebaseerde aanpak je verzinsels gaat veretellen?

Bijvoorbeeld hier:
http://forum.credible.nl/ajtest/topic.php?id=6564

of hier:

http://www.gelooft.nl/
http://www.goedbericht.nl...amp;forum=6&topic=353
http://www.kerken.com/afd...irection=DESC&From=50
http://www.digitaledominee.nl/content/viewtopic.php?t=246
http://www.eo.nl/portals/...5311172&theme=5278247
http://www.8bit.be/phpbb/...f8b19da1245b933fd295247ee
http://forum.tweevandaag....83658a206f8dab953c99dcf0e
http://www.zinweb.nl/inde.../Reflecties/forum_new.asp?fId=643
http://www.gnostiek.nl/db/forum/lees.php?tid=13&id=2731
http://forum.skepp.be/vie...e2e7cc929d67ce1badad7e90d
http://www.appelkerkenisrael.nl/uwreactie_nieuw.php

enzovoort, enzovoort.

U hebt het maar druk met weglopen als uw verzinsels worden doorzien he?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #330 Gepost op: maart 19, 2007, 11:33:16 am »
Psalm 8 is van voor Christus' komst. De bijbel heeft het zelf over 'Christus in u' (rom 8:9-10, 2 kor 13:5). Strootman lijkt te denken dat Paulus daarmee bedoelt dat je vergoddelijkt, net als Jezus.

Paulus zou zeer selectief met de benaming omgaan: 'christus jezus' voor de heidenen, en 'jezus christus' voor de joden (of andersom), waarmee Paulus een ander evangelie verkondigt aan de heidenen als aan de joden. Kern van dat evangelie: de christusgeest woont in elke heiden, net zoals deze in Jezus woonde. Of zo. Ik neem aan dat daarmee het OT een verminderde toepasbaarheid heeft gekregen voor 'heidenen-met-christusgeest', maar dat zal P. Strootman zelf beter kunnen duiden, denk ik.

Iig heeft Nunc dit al genoeglijk weerlegd, imho.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

P. Strootman

  • Berichten: 1517
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #331 Gepost op: maart 19, 2007, 12:24:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 maart 2007 om 11:12:
Piet;

Als ik meerdere draden lees waar je werkt valt mij op dat je steeds de discussie stopt. In feite is het weglopen voor het gesprek?
Als Nunc en anderen je vragen om vanuit de Bijbel te reageren komt er weinig samenhangends terug.

Ofwel:
Leg nu eens in begrijpelijke taal uit hoe dingen in elkaar steken vanuit JOUW optiek aan deze leek.
Doe dat NIET door tekst aan tekst te plakken ( er zijn oorlogen gevoerd door kromme tenen combinaties :) ) maar door een duidelijk verhaal te schrijven dat ik als leek zijnde begrijp?
Daarmee hoef je niet de discussie aan te gaan maar kun je mogelijk mijn beeld rondom jouw theorie verduidelijken.
het beeld is nu: samengeraapt rijtje van teksten ter verdediging van eigen verhaal.
Probeer dat eens op te lossen.

offtopic: maar wel belangrijk: Als je gelooft dat God mens is geworden in jou (immers, jij zegt  "elk mens is een Jezus") waaruit blijkt dat dan in je referaat? Ik herken het werkelijk nergens (maar ja, ik ben een leek....)
Als je dan werkelijk meent "een Jezus" te zijn (wat ik schokkend en denigrerend richting God vind!) dan zou ik haast verwachten dat je ook in gelijkenissen tot ons spreekt om het woord aan ons te verduidelijken.Daarnaast zou ik mezelf nooit en te nimmer kunnen meten aan Jezus!
Wie is de mens dat hij zich aanmeet goddelijk te mogen zijn?...


okidoki,
Ik loop niet weg voor het gesprek, maar het leidt tot niets meer. En dan is het beter er mee op te houden. Het gevaar dreigt, dat het hete hoofden wordt en koude harten.  Maar volgens de Schrift woont de Christus in ieder mens. Ja, dat is de Kern van de boodschap van de bijbel! Als dat echter permanent tegen wordt gesproken door iemand, valt de grond weg voor een redelijke gesprek. Het gaat ten diepste eigenlijk helemaal niet om de vraag, óf de Christus in ieder woont? Ontgoddelijkt de mens (en de Christus is bovenal God) , en je houdt een dier over. De psalmist klaagde:’Ik was een redeloos dier bij U’ Dat was de situatie vóór de Adamitische mensheid, want de naam Adam zégt al, dat Gods Geest in hem woont!
Je eerste punt weerspreek ik, want ik stop niet telkens. Integendeel, ik heb de naam van sommigen (terecht), dat ik toch steeds weer doorga. Ik kán het dan niet laten, om tóch weer te reageren. Punt twee: begrijpelijker taal kan ik niet gebruiken. Het ís natuurlijk allemaal niet zo eenvoudig! Men moet zichzelf ook willen inspannen om de dingen te begrijpen. Ik begrijp namelijk niet, dat je nergens hebt ontdekt, dat ik (of liever gezegd: de bijbel) ieder mens als een Jezus ziet. Namelijk een mens, waarin Gods Geest, de Christus, woont. Het is zelfs de Kern van de bijbelse Boodschap. Méns, ten diepste ben je goddelijk! God doet toch geen beroep op dieren? Neen, Hij doet een beroep op ménsen, waarin Hij Zélf woont.
Jij vindt het schokkend en denigrerend richting  God, als ik zeg dat ieder mens een Jezus is?  Jezus heeft daar zélf op gewezen, toen Hij in Johannes 10 door de Joden met de dood bedreigd werd. Jezus vroeg aan hen:’Om welk goed werk willen jullie Mij stenigen? Zij antwoordden toen:’ Omdat gij, een méns, Uzelf tot God maakt’ Weet je wat Jezus toen zei tegen die Joden die Hem wilden doden:’De Schrift zegt: jullie zijn goden….’ Jezus vergeléék Zich dus als mens, met die Joden, die Hem wilden stenigen.
Natuurlijk, je durf je niet te meten aan Jezus. Ik ook niet! Maar dat is niet de vraag. De vraag is, of Jezus qua menselijke schepsel, gelijk was aan alle mensen. En dat was Hij ontwijfelbaar. Jezus heeft ons voorgedaan wat de roeping van ieder mens is. En Hij heeft dat wérkelijk als méns gedaan!

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #332 Gepost op: maart 19, 2007, 12:30:00 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 maart 2007 om 10:54:
Een fragment uit onze discussie.
Ik:
Waar ik het wél volkomen mee eens ben, is dit: Je schreef:’Mijn verlosser is niet een mens, maar God, die omwille van ons mens werd. Precies zoals Paulus het in Fil.2 schrijft.
MAAR, NUNC, DAT IS HIJ NIET ALLÉÉN IN JEZUS GEWORDEN, MAAR ÓÓK IN JOU EN IN MIJ EN IN ÁLLE MENSEN!
De diepste waarheid, namelijk dat de Christus in beginsel in ieder mens, potentieel aanwezig is, werd veranderd door te leren, dat Hij alléén in Jezus was.
Jij:
Het kan best zijn dat jij dit zo vindt, maar je zult dit niet met de bijbel kunnen bewijzen.


Nunc,
Na  heel diep  nadenken heb ik het besluit móeten nemen onze discussie definitief te beëindigen. Het is voor mij ónmogelijk de discussie voort te zetten, als je er bij blijft, dat de Christus in het geheel niet, of hoogstens figuurlijk  ons woont.


Dus, in andere woorden: Jij stopt met 'discussieren', omdat ik niet dezelfde mening heb als jij op het punt waarover we nu juist in discussie zijn, en omdat ik je geen gelijk geef.

Wat een absurde en belachelijke situatie! Het doet me denken aan de basisschool, waar kinderachtige kinderen soms zeggen: "ik heb lekker toch gelijk, lekker puhh, ik hoor je lekker niet, want ik heb m'n vingers in m'n oren, nanananana...".

Ik moet - hoe zou dat nu kunnen? - heel even denken aan een wijsheid die iemand in deze discussie poneerde.. het was iets met 'autonoom denken' tegenover 'dogmatisch geloof'. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat je anderen durft te beschuldigen van 'dogmatisch geloof' en 'niet autonoom denken', terwijl je zelf je terugtrekt op je dogma, en het onmogelijk vindt om verder te discussieren als je dogma ("Het is voor mij ónmogelijk de discussie voort te zetten, als je er bij blijft, dat de Christus in het geheel niet, of hoogstens figuurlijk  ons woont") in twijfel getrokken wordt.

Het getuigt van een enorme intellectuele lafheid, als mensen WEL verwachten dat anderen hun dogma's overhoop gooien, maar ZELF niet in staat zijn ook maar te overwegen dat hun EIGEN dogma niet zou kunnen kloppen. En het wordt helemaal een gotspe als dergelijke mensen als "argument" in de discussie gaan gebruiken dat hun tegenstanders "dogmatisch" zijn. Je hebt in al onze discussies mij tot in het absurde verweten dogmatisch te zijn, terwijl ik continu bereid ben geweest om mijn eigen en jouw overtuiging te toetsen aan de bijbel. En je hebt continu van mij verlangd dat ik mijn levensvisie naast me neer zou leggen, omdat die volgens jou strijdig was met je Christus-geest-evangelie (of hoe je het ook noemt), maar je hebt kennelijk niet het lef, of de integriteit, om zelf ook maar te OVERWEGEN dat je ZELF misschien fout zou kunnen zitten, en je eigen DOGMA eens kritisch dient te bekijken. Ik heb je meer dan genoeg argumenten gegeven waarom je DOGMA's niet kloppen, en waarom je ze nogeens kritisch aan de bijbel moet TOETSEN, maar je loopt ervoor weg, en dat vind ik uitermate jammer.

quote:

Meester Eckhart heeft eens gezegd:’God is mens geworden; dáárdoor is het héle menselijke geslacht verhoogd én geëerd’ Zo zie ik het ook, Nunc! De mens Jezus Christus is voor ons hét bewijs, dat Gods Geest, de Christus óók in ons woont! En wie blijft volhouden, dat de Christus hoogstens figúúrlijk in ons woont, ontgoddelijkt de mens.

Beste Piet, niemand verbiedt je dat zo te vinden, maar je moet niet aankomen met smoesjes als dat het zo in de bijbel staat. Ik heb uitebreid laten zien dat al jouw beweringen geen stand houden in de toets der kritiek. Je kunt dus best geloven wat je wilt, maar je kunt niet met een eerlijk geweten stellen dat het BIJBELS is, want dat is het aantoonbaar niet, tenzij je ooit nog met de weerleggingen komt natuurlijk. Als je dat niet kunt, zul je consequent moeten zijn en accepteren, dat de bijbel niet overeenkomt met wat jij leert, en de bijbel verwerpen. Geen mens zal je daarvoor straffen, dus ik snap werkelijk niet waarom je je in deze absurde spagaat begeeft van een geloof wat aantoonbaar compleet strijdig is met de bijbel, en toch willen geloven dat het uit de bijbel volgt.


quote:


(..)

Nunc, het stuit mij enorm tegen de borst om hierover te blijven discussiëren. Het is voor mij gelóófsgoed en eigenlijk geen ‘theorie’ waarover ik kan blijven discussiëren.
Ik beëindig  onze discussie zónder rancuneuze gevoelens en wens je verder veel wijsheid!
Ik zal dus niet meer reageren!
Piet


Van mij mag je hoor, als je dan ook ophoudt met de leugen te propageren, dat jouw visie ook maar enigszins bijbels is. Maar die eerlijkheid heb je kennelijk niet, want ik zie je oveal op het hele internet stellig beweren dat je visie bijbels is, maar zodra ik wat kritische vragen stelt, vlucht je met staart tussen de benen, om dan elders weer glashard te liegen dat niemand ooit aangetoond heeft dat het niet klopt, of dat niemand ooit een goed antwoord heeft gegeven op je vragen.

Sterker nog, dat laatste heb je n.b. al tientallen keren IN ONZE DISCUSSIES gedaan, en telkens weer heb ik je leugen ontmaskerd door een link te geven naar een eerdere tekst van mij, waar ik allang op je vraag was ingegaan (en 9 van de 10 keer bleek daar, dat JIJ degene was die daarna mijn weerwoord negeerde, om even later vrolijk weer te liegen dat IK er nooit een antwoord op had gegeven).

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #333 Gepost op: maart 19, 2007, 12:54:54 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 maart 2007 om 10:54:
Nunc,
Na  heel diep  nadenken heb ik het besluit móeten nemen onze discussie definitief te beëindigen. Het is voor mij ónmogelijk de discussie voort te zetten, als je er bij blijft, dat de Christus in het geheel niet, of hoogstens figuurlijk ons woont.

Strootman, de Geest van Christus is in onze harten uitgestort. Dat geloven we wel degelijk letterlijk.
Maar wij geloven niet dat die Geest in íeder mens is uitgestort. Wél dat Hij in ieder mens woont die Jezus Christus aanneemt als unieke Verlosser. En dáárbij is inderdaad geen onderscheid tussen Jood en heiden (van oorsprong).

En wat wij verstaan onder dat uitgestort-zijn, is inderdaad iets anders dan wat jij eronder verstaat.
En wat jij verstaat onder Christus, is ook iets anders dan wat wij eronder verstaan.

Wat je hier in feite doet, is een belachelijke karikatuur maken en zeggen dat dat karikatuur belachelijk is.

quote:


Meester Eckhart heeft eens gezegd:’God is mens geworden; dáárdoor is het héle menselijke geslacht verhoogd én geëerd’ Zo zie ik het ook, Nunc! De mens Jezus Christus is voor ons hét bewijs, dat Gods Geest, de Christus óók in ons woont! En wie blijft volhouden, dat de Christus hoogstens figúúrlijk in ons woont, ontgoddelijkt de mens. In 1 Johannes 4.2-5 staat:
‘Hieraan onderkent gij de Geest Gods: Iedere Geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere Geest, die Jezus (élk mens is een Jezus) niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de anti-Christus, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal en hij is al in de wereld. Gij zijt uit God, kinderen, en gij hebt de wereld overwonnen; want Hij die in u is (Christus) is meerder dan die in de wereld is’

Wat je hier doet, is een bijbeltekst volledig vullen met je eigen vooraannames en vervolgens zeggen: zie je wel, hier worden mijn vooraannames bevestigd.
Maar misschien kun je eens vragen aan ons wat wíj eronder verstaan, dan kun je zien dat wij met die tekst juist óns standpunt bevestigd zien. Oftewel: die tekst is geen bewijs voor je standpunt.

quote:

Wie dát gelooft, heeft de zalving van de Heilige en hij wéét dat. En deze zalving blijft op hem en hij heeft het niet nodig dat iemand hem leert, want  zijn zalving leert hem zélf.

Wie jouw interpretatie van die tekst gelooft, bedoel je? Arrogant. Hiermee verklaar jij jezelf superieur op basis van je eigen vooroordeel. En wij zijn maar arme domme mensen die niet die zalving hebben, en dus kunnen wij jouw visie niet goed beoordelen. Begrijp ik je goed?

quote:

Nunc, het stuit mij enorm tegen de borst om hierover te blijven discussiëren. Het is voor mij gelóófsgoed en eigenlijk geen ‘theorie’ waarover ik kan blijven discussiëren.
Alsof het voor ons slechts een theorie zou zijn, wat wij geloven? Karikaturaal. Maar een geloofsgoed verliest alle basis als de theorie ervan volledig onderuitgehaald is. Juist dáárom zijn we zo fel erop ingegaan, omdat jij probeert óns van óns geloofsgoed te halen door jóuw theorie.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2007, 12:56:00 pm door E-line »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #334 Gepost op: maart 19, 2007, 03:10:18 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd: ook beargumenteerd op-de-man-spelen blijft op-de-man-spelen.
Aangezien de TS aangeeft de discussie te laten voor wat hij is, gaat dit topic dicht.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]