Auteur Topic: Bestaat er een hel?  (gelezen 12512 keer)

bart1984

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Gepost op: april 09, 2004, 10:02:10 pm »
Denken jullie dat de hel bestaat? Ik had een keer gezien dat een aantal mensen zeiden dat de hel een verkeerde vertaling is uit de bijbel van dodenrijk. Hoe denken jullie er over?

arjoderoon

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2004, 10:14:47 pm »
Ik weet niet of je mijn reply ook ergens gelezen hebt over de hel, maar k zal hem nog even hier plaatsen:

quote:

om nog even terug te komen op de typering van hemel en hel..
in het boekje lichtflitsen wordt er ook een mooi beeld van neer gezet. Als zijnde de hemel met allemaal gehandicapte mensen aan een opgediende tafel met eten e.d. die niet in staat zijn om zelf te kunnen eten... maar waar God door Jezus hun het eten voert. De hel wordt daarbij getypeerd als dezelfde mensen aan net zo'n tafel, met hetzelfde heerlijke eten, alleen daar is niemand die hen het eten voert. Zij hebben geen deel aan het heerlijke eten dat vlak voor hun neus staat.
Zij zijn niet in staat om ervan te eten. Op geen enkele manier kunnen zij erbij komen.

ik weet niet of het zo inderdaad zal zijn, maar ik vond dit wel een passende beschrijving.

Daarnaast, bij goede vrijdag worden we er weer bij betrokken. Jezus ging door de hel. Hij was door God verlaten. Ik denk dus je bij het begrip "hel" moet denken aan het door God verlaten zijn. Net zoals je in de hemel bij God bent.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2004, 10:17:07 pm »

quote:

Door Priscilla en Aquila - Friday 06 February 2004 18:42
Er is een hades = dodenrijk = sheol (Hebr.)
gehenna = hel
tartaroo = afgrond waar enkele gevallen engelen bewaard worden
hemel is in het hebr. shamajim. Dit is misschien bedoeld als een tweevoud.
hemel kan meerdere betekenissen hebben: uitspansel, heelal, woonplaats van de engelen (= derde hemel), misschien ook Vaderhuis (= ongeschapen hemel, waar God, de Vader, God, de Zoon en God, de Heilige Geest wonen).

Dit voorgaande stukje schreef Aquila een keer in een ander topic...
Dus de hel = gehenna
dodenrijk = hades

Ze bestaan dus allebei en het zijn verschillende plaatsen.....
Ieder die nu doodgaat gaat naar het dodenrijk waar twee 'afdelingen' zijn, ze zijn gescheiden van elkaar, waar de gelovigen komen na hun dood heet het Paradijs....
De hel is nu nog leeg en was oorspronkelijk niet voor mensen bestemd maar voor de duivel en zijn (gevallen) engelen
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2004, 11:02:11 am »
Ik denk wel dat de hel bestaat, maar ik weet niet hoe dat eruit zal zien.
De hel is een totale van God verlatenheid. Dat moet vreselijk zijn, maar ik kan me gewoon niet indenken hoe dat is. Ook Mel Gibson kon dat niet laten zien in 'the passion of the christ'.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2004, 09:32:06 pm »
"De hel" is er maar alleen om julie bang te maken. (En julie trappen er ook nog in).

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2004, 09:48:42 pm »

quote:

De hel is een totale van God verlatenheid.
Jezus is toch in de hel geweest? En hij is toch echt mens en echt God? Leg eens uit?

Ulysses

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2004, 09:51:34 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 april 2004 om 21:32:
"De hel" is er maar alleen om julie bang te maken. (En julie trappen er ook nog in).
Geloof jij dan dat iedereen na zijn/haar dood naar de hemel gaat? Waar is geloof dan nog voor nodig?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Dieterich

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2004, 09:52:42 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 april 2004 om 21:32:
God is liefde en hij maakt je écht vrolijk. (Zou je daar niet intrappen?)
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2004, 09:55:41 pm »

quote:

Ulysses schreef op 11 april 2004 om 21:51:
[...]

Geloof jij dan dat iedereen na zijn/haar dood naar de hemel gaat? Waar is geloof dan nog voor nodig?
Dat is julie uitleg. Wat ik geloof staat in: "na dit leven"

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2004, 10:04:20 pm »
De Hel,bedoeld voor Satan en zijn  volgelingen,is als mens moeilijk te begrijpen.
Gelukkig geeft onze HEER leven na dit leven,dus GEEN bang makerij!!!!!!!!!!!!!!!
Ik weet niet of je zo vrolijk kunt zijn,als je de levende HEER niet kent
Alleen door JEZUS

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2004, 10:05:42 pm »
Mattheus 11: vers 23

"in de hel nedergestoten"...

Johannes 10

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2004, 10:06:17 pm »

quote:

rinuz schreef op 11 april 2004 om 22:04:
De Hel,bedoeld voor Satan en zijn  volgelingen,is als mens moeilijk te begrijpen.
Gelukkig geeft onze HEER leven na dit leven,dus GEEN bang makerij!!!!!!!!!!!!!!!
Ik weet niet of je zo vrolijk kunt zijn,als je de levende HEER niet kent
Geen bangmakerij, maar oproep tot bekering.

Dieterich

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2004, 10:07:10 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 april 2004 om 21:55: Dat is julie uitleg. Wat ik geloof staat in: "na dit leven"
Graag citeer ik uit de nog te verschijnen 'Leidraad voor vrolijke atheïsten': "In mijn jeugd vond ik het nogal primitief, wanneer iemand aan de salontafel at, nog erger wanneer er tegelijk ook nog naar de televisie werd gekeken. Ik eet nu soms aan de salontafel, kijk tegelijk ook nog naar de televisie, en vindt het bovendien gezellig. Nu vind ik het nogal primitief, als iemand zich maar ééns per week wast en zijn ondergoed wisselt, wat in mijn jeugd doodnormaal was (dat moet nogal gestonken hebben). Wie ben ik om mij zo aanmatigend op te stellen? Om over gedragingen en situaties te oordelen, die in een voor mij onbekende tijd en / of omgeving gebeuren, alhoewel ik nog niet eens in staat ben, over mezelf een tijdloos oordeel te vellen." Temporae mutantur et nos in illis.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2004, 10:23:25 pm »

quote:

Sarah schreef op 11 april 2004 om 22:05:
Mattheus 11: vers 23

"in de hel nedergestoten"...

Johannes 10

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

Er staat ook geschreven: "voorwaar voorwaar ik zeg u, het is makkelijker voor een kameel door het oog van een naald te kruipen, als voor een rijke, het rijk der hemelen te bereiken."
Als julie jezelf in vergelijk zet met de rest der wereldbevoking, komt er van julie niemand in de hemel.
Er staat zo veel in de bijbel, daar kun je alle kanten mee op. Julie zullen zeker wel iets vinden dat julie in de hemel wijst.

Dieterich

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2004, 10:28:33 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 april 2004 om 22:23:
Als julie jezelf in vergelijk zet met de rest der wereldbevoking, komt er van julie niemand in de hemel.
Er staat zo veel in de bijbel, daar kun je alle kanten mee op. Julie zullen zeker wel iets vinden dat julie in de hemel wijst.
Kijk, dat is nog 'es een waar bericht! Ik geef God inderdaad geen enkele aanleiding om mij in de hemel te laten komen. En ik weet zeker dat er onder de rest van de wereldbevolking ontzettend veel mensen zijn die meer in aanmerking komen om naar de hemel te gaan dan ik. Maar gelukkig hoef ik zelf ook geen enkele aanleiding te geven: Christus is voor mij gestorven (heb ik vandaag nog gevierd: fröhliche Ostern!).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #15 Gepost op: april 12, 2004, 02:58:49 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 11 april 2004 om 21:48:
[...]

Jezus is toch in de hel geweest? En hij is toch echt mens en echt God? Leg eens uit?
Jezus is in de hades = dodenrijk geweest, niet in gehenna. De onduidelijke vertaling werkt het misverstand in de hand dat Jezus in de hel zou zijn geweest. De hel is bestemd voor de gevallen engelen en de ongelovigen zullen hen daar vergezellen. Ook zijn er gevallen engelen die nu al vast zitten in de afgrond = tartaroo.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #16 Gepost op: april 12, 2004, 02:59:47 pm »

quote:

[...]

Er staat ook geschreven: "voorwaar voorwaar ik zeg u, het is makkelijker voor een kameel door het oog van een naald te kruipen, als voor een rijke, het rijk der hemelen te bereiken."
Je concludeert dus meteen dat er geen kameel door het oog van de naald kwam?
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 02:59:57 pm door Priscilla en Aquila »

vaneccles

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #17 Gepost op: april 12, 2004, 04:03:02 pm »

quote:

[...]

Altijd lachen met die vrolijkerds!
Degenen die met bijbel alle kanten opgaan zijn toch echt de atheisten!
Atheisten,die een hele leer in elkaardraaien,slechts om te ontkennen..proberen te bewijzen dat iets wat niet bestaat niet bestaat... :O

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #18 Gepost op: april 12, 2004, 04:46:38 pm »
P&A,

Ik vraag me af waar de zin 'neergedaald in de hel' uit de Apostolische geloofsbelijdenis eigenlijk op stoelt? Ik heb even door de evangelieën, de NGB en de cathechismus gebladerd, maar ik kan geen bijbelteksten vinden waar dat uit blijkt. Misschien heb ik niet goed gezocht en kunnen jullie wel teksten vinden?

En hoe interpreteren jullie dan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus? De rijke man was in Hades, maar hij werd wel gepijnigd daar? (Lucas 16:23)

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #19 Gepost op: april 12, 2004, 04:58:10 pm »
Jezus spreekt vaak over de hel:

En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ten helle vaart, in het onuitblusbare vuur, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw voet u tot zonde zou verleiden, houw hem af: het is beter, dat gij kreupel ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee voeten in de hel geworpen wordt, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.
        -Marc. 9:43-48

"Hoe zult gij ontkomen aan het oordeel van de hel?" (Matt. 23:33)

Er zijn twee bijbelteksten die suggereren, dat de hel inhoudt: eeuwig durende straf.

Matt.25:46 beschrijft het oordeel over de "schapen en de bokken" met de woorden: "En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven."

Hetzelfde woord aionion (eeuwig) wordt gebruikt om de straf te beschrijven van de bozen en de zegeningen van de rechtvaardigen. Wat we ook zeggen over de duur van het eeuwige leven voor gelovigen moet ook gezegd worden voor de straf van de ongelovigen. Aangezien "leven" voor gelovigen eeuwig is (Joh. 10:28), moet de straf voor de ongelovigen ook eeuwig zijn.

In Openbaring 20:10, beschrijft Johannes degenen, die in de poel des vuurs geworpen worden. Zij worden "dag en nacht gepijnigd in alle eeuwigheden." De uitdrukking dag en nacht wordt in Openbaring gebruikt om aan te geven "voor altijd." De Poel des Vuurs wordt beschreven in Openbaring 19:20 als een plaats die "brandt van zwavel." In het treurigste vers van de Bijbel, verklaart Johannes dat ieder wiens naam niet geschreven staat in het Boek des Levens "geworpen zal worden in de poel des vuurs" (Openbaring 20:15).

Het zijn de woorden van God.

Toch weet ik zeker dat alleen God's Geest iemand kan overtuigen dat hij/zij eeuwig in de hel zal belanden door de zondeval.

En Hij zal ook laten zien dat Jezus is gestorven en God Hem heeft doen opstaan, en dat Hij de dood overwonnen heeft! Amen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #20 Gepost op: april 12, 2004, 07:43:18 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 12 april 2004 om 16:46:
P&A,

Ik vraag me af waar de zin 'neergedaald in de hel' uit de Apostolische geloofsbelijdenis eigenlijk op stoelt? Ik heb even door de evangelieën, de NGB en de cathechismus gebladerd, maar ik kan geen bijbelteksten vinden waar dat uit blijkt. Misschien heb ik niet goed gezocht en kunnen jullie wel teksten vinden?

En hoe interpreteren jullie dan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus? De rijke man was in Hades, maar hij werd wel gepijnigd daar? (Lucas 16:23)

Er is veel discussie geweest over die tekst in de A.G. m.n. over het woord hel. Lijkt me gewoon fout, had dodenrijk moeten zijn.

Dat het dodenrijk ook niet een pretje is en met vuur (beeld van oordeel) gepaard gaat lijkt me duidelijk op grond van die gelijkenis (met gelijkenissen moet je wel voorzichtig zijn, ze gaan tot op een bepaalde hoogte op).

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #21 Gepost op: april 12, 2004, 08:01:24 pm »
Dus jullie denken dat er in het dodenrijk ook twee gedeelten zijn? Eén met pijnigingen en één waar je bij Abraham op schoot mag?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #22 Gepost op: april 12, 2004, 08:03:10 pm »
nee, er is máár één dodenrijk. Iedereen moet wachten op de Jongste Dag, de Dag des Oordeels totdat je naar hemel of hel gaat.,
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #23 Gepost op: april 12, 2004, 08:32:14 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 20:03:
nee, er is máár één dodenrijk. Iedereen moet wachten op de Jongste Dag, de Dag des Oordeels totdat je naar hemel of hel gaat.,

Hoe leg jij dan de volgende tekst uit?

Lukas 23:43
  En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #24 Gepost op: april 12, 2004, 08:36:57 pm »
Wat is er met die tekst dan? Jezus zegt ook dat het een korte tijd zal duren totdat hij terugkomt... het hele woord paradijs (een persisch woord trouwens, lijkt me sterk dat Jezus dat woord gebruikte) komt maar 3x in de hele bijbel voor.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 08:48:38 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #25 Gepost op: april 12, 2004, 08:37:53 pm »
Er zijn in het dodenrijk twee afdelingen om het zo maar te zeggen.......

Lucas 16
22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #26 Gepost op: april 12, 2004, 08:49:18 pm »
Heden is heden, dus vandaag nog.

Als Christus tegen de moordenaar aan het kruis zegt; "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn." Dan bedoeld Hij die zelfde dag nog.

Daarom ben ik het niet met jou eens dat christenen tot de Jongste Dag moeten wachten tot ze in de Hemel komen. Trouwens Na de Jongste Dag is er een nieuwe aarde.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #27 Gepost op: april 12, 2004, 08:51:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 20:03:

Als de kwaaie en de goeden daar heen gaan , zouden ze daar dan nog doorvechten ?

http://www.mysmilie.de/smilies/big/img/004.gifhttp://www.mysmilie.de/smilies/big/img/004.gifhttp://www.mysmilie.de/smilies/big/img/004.gif>>>>>>http://www.mysmilie.de/smilies/big/img/011.gifhttp://www.mysmilie.de/smilies/big/img/011.gifhttp://www.mysmilie.de/smilies/big/img/011.gif
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 08:52:05 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #28 Gepost op: april 12, 2004, 08:54:17 pm »

quote:

DetectedDestiny schreef op 12 april 2004 om 20:01:
Dus jullie denken dat er in het dodenrijk ook twee gedeelten zijn? Eén met pijnigingen en één waar je bij Abraham op schoot mag?

Zou dus goed kunnen, het is wel een gelijkenis, dus oppassen met conclusies. Het zou ook kunnen zijn dat na de kruisiging Jezus de gevangenen in het dodenrijk meenam naar de hemel wat Hij dan Paradijs noemde. Het zou logischer zijn als dit dan na de opstanding plaats had gevonden.

Na de wederkomst worden we naar het Vaderhuis gevoerd. Later komen we als het nieuwe Jeruzalem neergedaald uit de hemel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #29 Gepost op: april 12, 2004, 08:56:05 pm »

quote:

Pugna schreef op 12 april 2004 om 20:49:

Als Christus tegen de moordenaar aan het kruis zegt; "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn." Dan bedoeld Hij die zelfde dag nog.

Daarom ben ik het niet met jou eens dat christenen tot de Jongste Dag moeten wachten tot ze in de Hemel komen. Trouwens Na de Jongste Dag is er een nieuwe aarde.

Volgens jou is paradijs = hemel, dat moet echter aangetoond worden.
De nieuwe aarde komt 1000 jaar na de wederkomst.
De vraag is hoe lang die JONGSTE DAG duurt.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 08:57:57 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #30 Gepost op: april 12, 2004, 08:59:49 pm »

quote:

Pugna schreef op 12 april 2004 om 20:49:

wie zegt dat? En wat doe je dan met die korte tijd die Jezus zegt nodig te hebben om terug te komen?
In Openbaringen staat anders dat de hemel pas bevolkt wordt ná de Dag des Oordeels....

quote:

Rev 20:1-15  En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;  (2)  En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;  (3)  En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.  (4)  En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.  (5)  Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.  (6)  Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.  (7)  En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.  ( 8 )  En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.  (9)  En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.  (10)  En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.  (11)  En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.  (12)  En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.  (13)  En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.  (14)  En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.  (15)  En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 09:02:14 pm door Roodkapje »

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #31 Gepost op: april 12, 2004, 09:02:11 pm »
Openbaring 6:9-10
9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

Lijkt mij dat er mensen in de hemel zijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #32 Gepost op: april 12, 2004, 09:03:41 pm »
Dat zijn de mensen uit de hades, het dodenrijk. De gestorvenen.

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #33 Gepost op: april 12, 2004, 09:21:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 april 2004 om 20:56:
[...]

Volgens jou is paradijs = hemel, dat moet echter aangetoond worden.

Wat moet het anders zijn? Over het dodenrijk lees ik, in de bijbel, niet zo'n positieve beschrijving.

quote:

De nieuwe aarde komt 1000 jaar na de wederkomst.
De vraag is hoe lang die JONGSTE DAG duurt.
Ik geloof niet in twee wederkomsten.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 09:22:16 pm door Pugna »

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #34 Gepost op: april 12, 2004, 09:23:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 21:03:
Dat zijn de mensen uit de hades, het dodenrijk. De gestorvenen.
Waar lees jij dat? Johannes is (in zijn visioen) in de Hemel als hij dit ziet. Zie Openbaring Hoofdstuk 4 en 5.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #35 Gepost op: april 12, 2004, 10:12:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 april 2004 om 20:37:
Er zijn in het dodenrijk twee afdelingen om het zo maar te zeggen.......

Lucas 16
22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.

quote:

“The hell of fire” (tēn geennan tou puros), “the Gehenna of fire,” the genitive case (tou puros) as the genus case describing Gehenna as marked by fire. Gehenna is the Valley of Hinnom where the fire burned continually. Here idolatrous Jews once offered their children to Molech (2Ki_23:10). Jesus finds one cause of murder to be abusive language. Gehenna “should be carefully distinguished from Hades (hāidēs) which is never used for the place of punishment, but for the place of departed spirits, without reference to their moral condition” (Vincent). The place of torment is in Hades (Luk_16:23), but so is heaven.
(Robertson's Word Pictures)
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 10:30:59 pm door Roodkapje »

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #36 Gepost op: april 12, 2004, 10:21:36 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 22:12:
....
“The hell of fire” (tēn geennan tou puros), “the Gehenna of fire,” the genitive case (tou puros) as the genus case describing Gehenna as marked by fire. Gehenna is the Valley of Hinnom where the fire burned continually. Here idolatrous Jews once offered their children to Molech (2Ki_23:10). Jesus finds one cause of murder to be abusive language. Gehenna “should be carefully distinguished from Hades (hāidēs) which is never used for the place of punishment, but for the place of departed spirits, without reference to their moral condition” (Vincent). The place of torment is in Hades (Luk_16:23), but so is heaven.
...
  (Robertson's Word Pictures)

Als ik dit goed lees, staat hier dat met Hades zowel Hemel als Hel kan worden bedoeld.

Maar wie is Robertson?

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #37 Gepost op: april 12, 2004, 10:24:41 pm »
Volgens mij is dit ook zo, Jona zit in de walvis ook in het dodenrijk btw.

'Vanuit de schoot van het dodenrijk schreeuwde
ik, Gij hoordet mijn stem.' (Jona 2:2)

Vanuit de schoot van het dodenrijk...

(tsjah zo simpel is het niet)

"En Jona bad tot de Here, zijn God, uit het ingewand van de vis. Hij zei: Ik riep uit mijn nood tot de Here en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij hoorde mijn stem, Gij had mij geworpen in de diepte, in het hart der zee, en een waterstroom omving mij, al Uw brandingen en Uw golven gingen over mij heen. En ik, ik zei: verstoten ben ik uit Uw ogen, zou ik ooit weer Uw heilige tempel aanschouwen? Wateren omringden mij, zij bedreigden mijn leven, de diepte omving mij, met zeewier was mijn hoofd omwonden. Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de grendelen der aarde waren voor altoos achter mij. Toen trok Gij mijn leven uit de groeve omhoog, o, Here, mijn God! Toen mijn ziel in mij versmachtte, gedacht ik de Here, en mijn gebed kwam tot U in Uw heilige tempel. Zij die nietige afgoden dienen, geven Hem prijs, die hun goedertieren is. Maar ik, met lofzegging wil ik aan U offeren; wat ik beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des Heren. En de Here sprak tot de vis en deze spuwde Jona uit op het droge." (Jona 2: 1-10)

Die site vertaald dodenrijk trouwens met de plaats waar de gevallen engelen zijn, sheoel.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 10:36:43 pm door Sarah »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #38 Gepost op: april 12, 2004, 10:49:42 pm »

quote:

Sarah schreef op 12 april 2004 om 22:24:
Volgens mij is dit ook zo, Jona zit in de walvis ook in het dodenrijk btw.

Vanuit de schoot van het dodenrijk...

(tsjah zo simpel is het niet)

(de site waarvan dit afkomstig is vertaald sheoel met de plek waar de gevallen engelen zijn, ik geloof dat dit zo is, maar puur uit ervaring niet vanuit de bijbel gezien)

Zoals Jona drie dagen in de buik van der vis was, is Jezus drie dagen in het dodenrijk geweest.....
Matt. 12
het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.

Het paradijs waar de moordenaar die tot geloof kwam aan het kruis, dezelfde dag nog met de Here Jezus zou zijn, wordt door Paulus genoemd in 2 Corinthe.

2 Cor. 12
2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Het paradijs is de derde hemel (1e is de atmosfeer, 2e is het heelal, 3e is de 'hemel')
Het is niet helemaal duidelijk hoe het precies zit....
Het kan zijn dat de afdeling van het dodenrijk waar in de gelijkenis de arme Lazurus verbleef, nu leeg is omdat de Here Jezus deze gelovigen mee heeft genomen naar het Paradijs 'de derde hemel...'......
De gelijkenis van de rijke man en de arme Lazurus is namelijk verteld voordat Jezus de overwinning aan het kruis heeft behaald....
Dan zouden er nu alleen ongelovigen naar de hades, het dodenrijk gaan..... het gedeelte voor de gelovigen zou dan nu leeg zijn.....

Jezus heeft na zijn overwinning op het kruis de ontslapen gelovigen uit het dodenrijk meegenomen naar de hemel.... Daar had Hij het recht toe nadat Hij de dood had overwonnen. Deze gestorvenen werden 'krijgsgevangen' gehouden in het dodenrijk....

Efeze 4
8 Daarom heet het:
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.

Maar het blijft een moeilijke materie.....

Dieterich

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #39 Gepost op: april 12, 2004, 10:52:28 pm »

quote:

Sarah schreef op 12 april 2004 om 22:24:

Wanneer ik een spijker in de muur probeer te slaan en me op mijn vingers mep, zou ik kunnen zeggen: Ik sterf van de pijn. Betekent dit dat ik dan ook sterf van de pijn? Nee, natuurlijk niet.
Volgens mij valt de uitspraak van Jona in dezelfde categorie: beeldspraak.

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #40 Gepost op: april 12, 2004, 10:57:06 pm »
Volgens mij snap ik 't. Al weet ik niet of ik het wil snappen.

'K kan het me niet voorstellen, dat ik ooit in de hemel kom... En hoe de hemel zal zijn al helemaal niet, misschien uit ervaringen, maarja ervaringen zijn ook maar ervaringen.

Misschien maar goed ook, als we zouden weten hoe fantastisch het is dan zouden we er nu naartoe willen, maarja dat laatste zou wel gezond zijn eigenlijk. Bij Jezus willen zijn. Paulus kon niet kiezen he, de dood of het leven, het leven waarin hij apostel was, of de dood waar hij bij Jezus is.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 10:58:38 pm door Sarah »

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #41 Gepost op: april 12, 2004, 10:59:33 pm »

quote:

Sarah schreef op 12 april 2004 om 22:57:
Volgens mij snap ik 't. Al weet ik niet of ik het wil snappen.

'K kan me niet voorstellen dat ik ooit in de hemel kom...

:?

Wat snap jij?

Dieterich

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #42 Gepost op: april 12, 2004, 11:00:42 pm »

quote:

Sarah schreef op 12 april 2004 om 22:57:
'K kan het me niet voorstellen, dat ik ooit in de hemel kom...
Gewoon de bewegwijzering volgen  ;)

Pugna

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #43 Gepost op: april 12, 2004, 11:03:50 pm »

quote:

Dieterich schreef op 12 april 2004 om 23:00:
[...]

Gewoon de bewegwijzering volgen  ;)
Waar de ANWB al niet goed voor is. :+

Sarah

• Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #44 Gepost op: april 12, 2004, 11:11:00 pm »
:D

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #45 Gepost op: april 12, 2004, 11:19:39 pm »

quote:

[message=101443,noline]

Sarah:
Die site vertaald dodenrijk trouwens met de plaats waar de gevallen engelen zijn, sheoel.

sheol is het hebreeuwse woord voor dodenrijk, hades is het gr. equivalent.
De gevallen engelen zijn of in de tartaroo of in de geschapen hemel, zoals je bij Job kan lezen
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 11:20:09 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #46 Gepost op: mei 19, 2004, 07:04:44 pm »
Nieuwe Testament (NBG 51):  Het woord ‘hel’ komt hier 9 keer voor.Er zijn dus meer dan genoeg teksten te vinden die naar de hel verwijzen. Mattheüs 13: 40 Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Openbaringen 20:12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Het Nieuwe Testament herbergt dus een dubbele persoonlijkheid: liefdevol voor zij die behouden worden, maar meedogenloos en zonder erbarmen voor hen die verloren gaan: eeuwige marteling en pijniging.

Maar in het Oude Testament komt het woord ‘hel’ helemaal niet voor! Iedereen is daar verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden ( lees aandachtig Ezechiël 18 ) en wordt door God ( J-H-W-H ) gestraft als een Vader, en na de straf ( die dan hopelijk inkeer en berouw heeft gebracht ) neemt Hij je weer in Zijn armen.
Klaagliederen 3: 31 Want niet voor eeuwig verstoot de Here. 32 Want als Hij bedroefd heeft, ontfermt Hij Zich naar de grootheid van zijn gunstbewijzen.33 Immers niet van harte verdrukt en bedroeft Hij de mensenkinderen. Wat een Liefde! Waarom willen we dit niet zien?

En het lot van hen die blijvend ongehoorzaam zijn:  Jesaja 14:22 Zo sta Ik tegen hen op, luidt het woord van de HERE der heerscharen, en Ik roei van Babel uit naam en rest, telg en spruit, luidt het woord des HEREN. 23 En Ik zal het maken tot een bezit van roerdompen en tot waterpoelen, en Ik zal het wegbezemen met de bezem der verdelging, luidt het woord van de HERE der heerscharen.
Dus geen hel, geen eeuwige marteling, maar voorgoed verdwenen alsof het nooit bestaan heeft!

Hoewel ik zo’n 20 jaar geleden (Volle Evangelie Gemeente) tot geloof gekomen ben, laat ik het Nieuwe Testament nu voor wat het is; en kies voor o.a. Psalm 72:
18 Geloofd zij de HERE God, de God van Israël, die alleen wonderen doet.19 En geloofd zij zijn heerlijke naam voor eeuwig, en zijn heerlijkheid vervulle de ganse aarde.Amen, ja, amen.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #47 Gepost op: mei 19, 2004, 07:08:51 pm »

quote:

[message=113914,noline]P En geloofd zij zijn heerlijke naam voor eeuwig, en zijn heerlijkheid vervulle de ganse aarde.Amen, ja, amen.
De gebedsstrijder Pier, van Rafael??

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #48 Gepost op: mei 19, 2004, 07:18:24 pm »
De gebedsstrijder Pier, van Rafael??[/quote]

Nee, Volle Evangelie Gemeente Leeuwarden.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Bestaat er een hel?
« Reactie #49 Gepost op: mei 19, 2004, 07:21:19 pm »

quote:

Pier schreef op 19 mei 2004 om 19:18:
De gebedsstrijder Pier, van Rafael??

Nee, Volle Evangelie Gemeente Leeuwarden.[/quote]
 Bijna goed, maar toch een broertje. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2004, 07:21:51 pm door Wilhelmina »