Tenslotte plaats ik nog een ter zake doende post van mij, uit dat topic wat ik in mijn antwoord aan P&A hierboven linkte. Dan is het weer wel wélletjes, toch weer een uur mee bezig geweest

Komt ie:
Bericht geplaatst op zondag 06 november 2005 17:01Ik was deze week op retraite in een trapistinnenklooster (een héél goede tijd gehad daar!

) en deze kwestie kwam weer in me op tijdens het getijdengebed. Daar zongen we enkele keren psalm 135:
De goden van de volken zijn van zilver en goud,
maaksels van mensenhanden:
ze hebben een mond, maar kunnen niet spreken,
ze hebben wel ogen, maar kunnen niet zien,
ze hebben wel oren, maar kunnen niet horen;
er leeft geen adem in hun mond.
Hun makers zullen zijn zoals zij,
evenals iedereen die op hen vertrouwt. (Ps 135:15-18)
Dat gaat dus over aanbidding van afgodenbeelden, vergelijkbaar met het gouden kalf. Het lijkt me duidelijk dat het dan niet om de ware God gaat. Tegenwoordig zie je dat (helaas) in sommige gelederen van de RK-kerk, waarin een te sterke mariaverering plaatsvindt (en dingen aan beelden enz. worden toegeschreven, en Maria welhaast aanbeden wordt i.p.v. alleen vereerd), en soms ook in diezelfde kerk en ook wel in andere godsdiensten (bijv. islam) m.b.t. heiligenrelikwieën en -graven. Het hindoeïsme met zijn schijnbare veelgodendom (bij wat meer verdieping in de achtergrond blijkt het om verpersoonlijkingen van div. aspecten van God te gaan) levert ook een groot risico wat dat betreft.
Ik weet niet hoeveel verschil aanbidding van dingen die niet God zijn, maakt met de aanbidding van de Mammon (al zal daarvoor niemand letterlijk op zijn knieën gaan liggen). En dat laatste is een veel wijdverbreider probleem in onze maatschappij, met 'juppentractoren' enz. Als je dan iets noemt wat je van aanbidding van de ware God afhoudt ...
Een ander aspect is het volgen van extreme methodes voor spirituele ontwikkeling (die dan juist op een dood spoor uitkomt). Denk daarbij bijv. in de oudheid aan het orakel van Delphi (drugsgebruik voor zover ik weet, promiscue seks enz.) en in deze tijd aan mensen die tot in het extrem een goeroe, zoals Saï Baba, volgen). Zo God daar al in is, is het beeld van die mensen op Hem toch wel érnstig vertroebeld.
quote:
Voor mij is dit lang niet zo 'natuurlijk' als jij het stelt. Ongetwijfeld zijn er bijbelverzen aan te halen die je zo kunt interpreteren. Als je het heel ver doortrekt, kan satan álles doen om God te imiteren, alleen de laatste 0,1% niet. Hoe verklaar je dan bijv. de aanbidding (niet verering) van heiligen door sommige katholieken? Zij geloven immers evengoed in het zaligmakende offer van Christus - satan heeft daarmee geen vat meer op hun zieleheil (ook niet als we het vanuit jouw gezichtspunt zien - want zoals bekend
hoef je volgens mij niet te belijden dat Christus voor jou persoonlijk gestorven is). Die heiligenaanbidding doet daar niets aan af en het zal satan dan ook niet helpen om zoiets 'in te voeren'.
Dit, samen met het ware geloof dat ik zie bij andersgelovigen die ik ken, en de waarheden in hun heilige teksten (voor zover ik die ken, natuurlijk, want ik ben bijv. niet zo erg koran- of bhagavad-gita-vast te noemen

), doet mij concluderen dat God God is, en dat het niet mogelijk is om - zolang je in de Geest aanbidt (geen materiële aanbidding, of het nou heiligenbeelden of het allernieuwste mobieltje betreft) - iets of iemand anders te aanbidden.