Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77304 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #100 Gepost op: juli 08, 2006, 12:00:46 am »
Nogmaals, zijn de genoemde ds's niet toevallig béide aan het doen? Ik heb nog geen bewijs gezien van nalatigheid in het omzien naar de eigen kudde. En daardoor komt de eerder geuite beschuldiging richting hen op mij over als laster.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juli 08, 2006, 12:10:03 am »

quote:

joepie schreef op 07 juli 2006 om 20:28:
Tja, dan kan ik nog wel andere zaken waar zij zich liever mee bezig houden.
Zoals ??

quote:

We moeten tenslotte missionair zijn?
Ja, natuurlijk, ongelovigen zijn per slot buiten de kerk, we hoeven ze niet te scoren in andere kerken.

quote:

Dus vooral veel naar buiten bezig zijn.
Ja, we leven toch niet op een eiland.

quote:

Al onze tijd daarin stoppen, in samensprekingen met die en gene.
 Aan vergaderingen met wat je dan samen allemaal kunt gaan doen.
 Lang leven de pluriformiteit. (maarniet heus)

Welke pluriformiteit??

quote:

Dan toch liever predikanten die bezig houden met dat wat binnen het kerkverband gebeurd.
Dat gebeurt toch ook, tenminste de Ds van mij wel.

quote:

Die misstanden binnen de GKV toetsen aan het Woord.

Ik zit mijn hele leven al in de GKv, misstanden zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn en blijven.
Totdat Hij terugkomt.

quote:

Die dus bezig zijn om binnen de kerk te werken.
 Als ik daardoor een bezoekje minder krijg maakt het mij niet uit.
Ach, de Dominee is toch niet de gemeente, alle leden zijn de gemeente en moeten elkaar tot een hand en voet zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juli 08, 2006, 12:14:32 am »

quote:

E-line schreef op 08 juli 2006 om 00:00:
Nogmaals, zijn de genoemde ds's niet toevallig béide aan het doen? Ik heb nog geen bewijs gezien van nalatigheid in het omzien naar de eigen kudde. En daardoor komt de eerder geuite beschuldiging richting hen op mij over als laster.

Er wordt gewezen op een reeel gevaar.
Ik ken zat 'verontrusten' die dat ook met enige regelmaat doen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juli 08, 2006, 01:32:33 am »
het valt me altijd op dat jonge kinderen zich helemaal kunnen verkneukelen om dat lekkere ijsje of dat lekkere bakje chips. Ze hebben daar de volle aandacht voor. Het is immers lekker en geheel naar hun smaak. Ze vergeten helemaal de wereld omzich heen.
Sterker nog. Als ze met meerdere kinderen om de tafel zitten en ze krijgen uit gedeeld vergelijken ze vaak eerst of ze niet te weinig hebben gekregen ten opzichte van de ander, waarna ze met hun arm het lekkers beschermend en afbakenend onbewust verdedigen, zodat het niet stiekum van hen zal worden afgenomen.
Volwassenen herkennen dit en leren de kinderen dan ook met elkaar te delen en als er een groter en een kleiner stuk is, het grotere te geven aan die ander en het kleinere zelf op te eten. En waar de een niets heeft en jijzelf wel, de ander ook iets te geven zodat die minder of geen honger meer heeft.

Zo is het ook met groeien in geloven alsmede sommige kerken.

kajem

quote:

joepie schreef op 07 juli 2006 om 20:28:
Tja, dan kan ik nog wel andere zaken waar zij zich liever mee bezig houden.
We moeten tenslotte missionair zijn?
Dus vooral veel naar buiten bezig zijn.
Al onze tijd daarin stoppen, in samensprekingen met die en gene.
Aan vergaderingen met wat je dan samen allemaal kunt gaan doen.
Lang leven de pluriformiteit. (maarniet heus)

Dan toch liever predikanten die bezig houden met dat wat binnen het kerkverband gebeurd.
Die misstanden binnen de GKV toetsen aan het Woord.
Die dus bezig zijn om binnen de kerk te werken.
Als ik daardoor een bezoekje minder krijg maakt het mij niet uit.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2006, 01:34:00 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juli 08, 2006, 01:40:03 am »
Joepie en anderen,

tevredenheid over en binnen je iegen kerk prima...maar...

Op wat voor manier draag jij je geloof uit buiten de kerk?
Hoeveel gesprekken met onkerkelijken knoop jij zelf en ongevraagd aan?
verdriet het je ook als een goede vriend(in) de boodschap van Christus nog niet kent.
Wat doe je daar aan, welke inspanning lever je en in hoeverre zet je die inspanning door?

kajem

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juli 08, 2006, 08:54:09 am »
Is het nu de bedoeling dat ik een biecht ga afleggen ?

En inderdaad moet je "ook" naar buiten toe je missie hebben.
Maar is het niet zo: doe wel aan een ieder maar in zonderheid aan geloofsgenoten?
Als nu blijkt dat predikanten en ouderlingen zo druk met zaken van buiten de gemeente bezig zijn dat ze geen tijd meer hebben voor huisbezoeken, voor ziekenbezoeken enz, dan gaat het wel doen een de eigen gemeente ten koste van het wel doen aan anderen.
En ik denk dat je als eerste taak hebt: de eigen gemeente.

En kleine biecht dan: als ik door ziekte 9 maanden niet naar de kerk kan verwacht ik iets.
Verwacht ik bezoek van de ouderling ( die na 3 maanden eens even kwam kijken) een dominee die na 7 maanden ( zijn neus kwam laten zien) om te vragen hoe het ging.
Op mijn vraag kwam dan als antwoord: ja druk met de samensprekingen, de dominee van die andere kerk waar samenspreking mee is ging weg, druk met ? weet ik veel.

En dat is 1 ding. Maar ik kan er vele opnoemen. Niet alleen in onze gemeente maar in vele gemeentes.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juli 08, 2006, 09:14:16 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 juli 2006 om 23:32:
[...]

Waarom fik je nu gelijk weer een karikatuur af?  :?

misschien omdat het een reactie was op een nogal grove karikatuur?

quote:

jij bent oké schreef op 07 juli 2006 om 15:49:
(...) Dat lijkt me opbouwender, en meer conform hun beroepingsbrief dan dit vrijblijvend gehobby.

Een karikatuur met een karikatuur bestrijden is niet netjes, maar ik snap wel waarom joepie hier ietswat verontwaardigd over was. Dominees die hun vrije tijd geven om te proberen de kudde te behoeden voor dwaalleer afschrijven met 'gehobby' is een zeer zware beschuldiging, die ik nog niet hard gemaakt heb zien worden.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2006, 09:14:29 am door Nunc »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juli 08, 2006, 10:14:09 am »

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 08:54:
Als nu blijkt dat predikanten en ouderlingen zo druk met zaken van buiten de gemeente bezig zijn dat ze geen tijd meer hebben voor huisbezoeken, voor ziekenbezoeken enz, dan gaat het wel doen een de eigen gemeente ten koste van het wel doen aan anderen.
De buiten/binnen beschouwing vind ik nogal zwart-wit. Als je mensen wilt bereiken en binnen wilt halen...zul je energie en tijd in buiten moeten steken. Het vinden van een evenwicht is daarbij geen makkelijke taak. Maar soms ontkom ik niet aan de indruk dat we wel erg veel verwachten van de kerkenraad. Waarom moet het persee een ouderling zijn die op bezoek komt? Bij ons gebeuren die dingen meer en meer door gemeenteleden in bv. kleine groepen. Uiteraard ook wel door kerkenraadsleden.

quote:

En kleine biecht dan: als ik door ziekte 9 maanden niet naar de kerk kan verwacht ik iets. Verwacht ik bezoek van de ouderling ( die na 3 maanden eens even kwam kijken) een dominee die na 7 maanden ( zijn neus kwam laten zien) om te vragen hoe het ging.
Hoe goed waren die ambtsdragers op de hoogte van je afwezigheid? Ik heb de ervaring uit mijn ouderlingtijd dat mensen dat maar zelden zelf melden. En in een grootte gemeente zie je niet altijd dat er iemand al een tijdje mist op zondag.
Ik herinner me 1 van mijn laatste huisbezoeken bij een bejaard echtpaar. Zij was nogal beperkt in haar mogelijkheden. Ze klaagde ook dat er nooit iemand kwam en dat met name de kerkenraad het zou laten afweten. In het gesprek vertelde ze over haar huis en dat diaken X pas was langs geweest om mee te denken over de mogelijkheden van verhuizing. Zuster Y had dezelfde dag schoongemaakt terwijl zuster Z 2 dagen later wat boodschappen had gedaan. En zo kwamen er nog 3 gemeenteleden en zelfs de ds. langs in het gesprek. Na afloop keek ik mijn collega ouderling aan die ook moeite had nog ernstig te blijven toen ze aan het einde van het gesprek weer klaagde over gebrek aan belangstelling. Mede hierdoor heb ik steeds meer de indruk dat mensen veel verwachten maar weinig hun zegeningen zien. Niet dat dit in jouw geval zo zou zijn, Joepie. Daar kan ik niets over zeggen.

quote:

Op mijn vraag kwam dan als antwoord: ja druk met de samensprekingen, de dominee van die andere kerk waar samenspreking mee is ging weg, druk met ? weet ik veel.
Blijkbaar is God druk bezig in/met jullie gemeente. Zou voor mij reden zijn om Hem te bedanken voor het rijke geestelijke leven in de gemeente.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juli 08, 2006, 10:36:33 am »
Ik denk dat missionair bezig zijn een taak is van alle kinderen van God. Dat mag je niet afschuiven op de dominee of een evangelisatiecommissie. De gemeente leiden, hoeden en steunen is wel bij uitstek de taak van predikant, ouderlingen en diakenen. Maar ook dat ontslaat de gemeenteleden niet van het goed naar elkaar om willen zien. Met andere woorden: gemeenteleden zelf moeten zich inzetten voor de missie van God, en daarbij omzien naar elkaar.

Verder is 1 van de heel kleine dingen die bij missionair bezig zijn komt kijken, het aanspreken van vreemden in de kerkhal. Daarom is het belangrijk dat er koffie is na de dienst: genoeg gelegenheid om 2 vreemde gezichten aan te spreken. Zo leer je je eigen gemeente beter kennen, en heet je nieuwe mensen welkom. Dat mis ik vaak bij GKv gemeenten. Ik ben nu een paar keer in een dubbel vrijgemaakte dienst geweest, en daar doen ze dat wel. Dat is iig iets dat voor hen pleit.

Zorg voor elkaar hoort vanzelfsprekend te zijn, maar is dat in de praktijk vaak niet. Dat is laakbaar. Het is alleen niet iets om slechts te constateren en er verder niets mee te doen. Ook tegen je kerkenraad gaan roepen dat het fout zit, lijkt me onvoldoende. Als je wil dat iets verandert, moet jezelf je schouders eronder zetten.
Wij denken als huiskring erover om een van onze oudere zusters te 'adopteren'. Ze kwakkelt met haar gezondheid, en kan praktische hulp in de zin van vervoer en huishouden op termijn waarschijnlijk goed gebruiken. Ze krijgt regelmatig bezoek van een ouderling (we zijn vacant, dus bezoek van een dominee zit er niet in).

De dubbelvrijgemaakten hebben het 'de schouders eronder zetten' helaas al te praktisch ingevuld, door de massa te verlaten en zelf iets nieuws op poten te zetten. Een nieuwe vrijmaking zou ik dan ook betreuren: weer veel mensen die vertrekken die in feite bereid zijn om problemen aan te pakken.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2006, 10:39:51 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juli 08, 2006, 05:57:11 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 juli 2006 om 10:14:

Hoe goed waren die ambtsdragers op de hoogte van je afwezigheid? Ik heb de ervaring uit mijn ouderlingtijd dat mensen dat maar zelden zelf melden.
[...]
Blijkbaar is God druk bezig in/met jullie gemeente. Zou voor mij reden zijn om Hem te bedanken voor het rijke geestelijke leven in de gemeente.

Ik zit op de tweede rij vooraan. En zoals het altijd onze gewoonte is, hadden wij de eerste zondag dat ik niet meer kon gelijk de wijkouderling op de hoogte gebracht.

Ik weet niet of God daarom druk bezig is in onze gemeente, het is namelijk helemaal geen rijk geestelijk leven. Dus ik weet niet hoe aan die conclusie komt.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juli 08, 2006, 06:20:11 pm »
Er zijn misschien best mensen die tijdens het koffie drinken kennis met je maken en vragen wie, wat , waar en hoe het gaat. Vraag die mensen eens na je verhaal wat je nu hebt gezegd. Het zal je verbazen hoeveel er een rood hoofd krijgen en je verhaal langs zich heen hebben laten gaan.
het gaat om een werkelijk HARTelijke belangstelling en niet om een technisch/praktisch trucje zoals koffiedrinken na de dienst. Koffie drinken na de dienst om elkaar beter te leren kennen prima, maar ga eens van harte jezelf opleggen niet slechts met de binnen jou kaders passende leden te spreken, maar eens werkelijk en hartelijk met dat lid die zo weinig komt, die je nooit spreekt of waarvan jij eigenlijk vindt dat het maar een typisch mensje is die misschien in jou beleving minder sympathiek over komt of vreemd is. Doe dat vooral ook niet eenmalig en zoek elkaar ook door de week op, thuis bedoel ik. Dan bereik je je doel, anders niet. Het gaat om oprechte belangstelling en niet een gekunstelde.

Kajem

Citaat
elle schreef op 08 juli 2006 om 10:36:
 Verder is 1 van de heel kleine dingen die bij missionair bezig zijn komt kijken, het aanspreken van vreemden in de kerkhal. Daarom is het belangrijk dat er koffie is na de dienst: genoeg gelegenheid om 2 vreemde gezichten aan te spreken. Zo leer je je eigen gemeente beter kennen, en heet je nieuwe mensen welkom. Dat mis ik vaak bij GKv gemeenten. Ik ben nu een paar keer in een dubbel vrijgemaakte dienst geweest, en daar doen ze dat wel. Dat is iig iets dat voor hen pleit.
Citaat
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2006, 06:47:46 pm door kajem »

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juli 08, 2006, 06:34:12 pm »

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 17:57:

Ik weet niet of God daarom druk bezig is in onze gemeente, het is namelijk helemaal geen rijk geestelijk leven. Dus ik weet niet hoe aan die conclusie komt.
Mag ik je in alle ernst vragen waarom je dan daar nog lid bent?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juli 08, 2006, 10:10:43 pm »

quote:

annemarie schreef op 08 juli 2006 om 18:34:
[...]

Mag ik je in alle ernst vragen waarom je dan daar nog lid bent?

Ik moet ook eigenlijk zeggen : wat mijn gemeente was. Ik ben ook sinds een aantal maanden geen lid meer.
En hoe dat gegaan is, spreekt voor mij ook boekdelen.
Vroeger hadden wij het op vereniging weleens over de jehova getuigen. Dan kwam er vaar voren dat als je daar geen lid meer van bent je zelfs niet meer aangekeken mag worden en er ook niemand is die met je mag praten.
Zoiets leek het wel op.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: juli 08, 2006, 11:18:10 pm »
Beste Joepie

Luister naar Zijn stem. Misschien sta je wel starend tegen een meters hoge blinde muur terwijl achter je de zon schijnt. Misschien geeft je beeld van een aantal zaken en het daar naar in kerkelijk nederland zoeken wel een herhaalde error. Durf eens verder te kijken dan je neus lang is. Het is het waard de error nog eens te zoeken, of eventueel te resetten naar een punt terug in de tijd.
Veel sterkte. Ik zal voor je bidden dat je inzicht mag krijgen.
Kennelijk past jou geloofsplaatje niet meer in de GKv en ook niet volledig in de NG naar ik begreep.
Als dat zo is en je houdt vast aan je inzicht zoals je die zo vaak verwoord kun je de vraag stellen wat die blinde muur in houdt en de schijnende zon. Want Jezus Christus is vast niet even weg uit de kerk in nederland toch. Dus is Hij ergens te vinden. Misschien toch in de GKV? of toch de NG, of toch na een tweede vrijmaking, of toch .........ergens......anders?

Dat de HG je veel wijsheid en geestelijk inzicht mag geven.

Kajem

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 22:10:
[...]

Ik moet ook eigenlijk zeggen : wat mijn gemeente was. Ik ben ook sinds een aantal maanden geen lid meer.
Vroeger hadden wij het op vereniging weleens over de jehova getuigen. Dan kwam er vaar voren dat als je daar geen lid meer van bent je zelfs niet meer aangekeken mag worden en er ook niemand is die met je mag praten.
Zoiets leek het wel op.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2006, 11:19:00 pm door kajem »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: juli 08, 2006, 11:34:43 pm »

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 08:54:
Is het nu de bedoeling dat ik een biecht ga afleggen ?

Nee hoeft niet.

quote:

En inderdaad moet je "ook" naar buiten toe je missie hebben.
 Maar is het niet zo: doe wel aan een ieder maar in zonderheid aan geloofsgenoten?

Jawel, het evenwicht erin is wel eens ver te zoeken, helaas....

quote:

Maar ook, hoe druk zijn de predikanten en kerkeraden niet geweest met de verontrusten, die nu de kerk hebben verlaten.

quote:

En kleine biecht dan: als ik door ziekte 9 maanden niet naar de kerk kan verwacht ik iets.
 Verwacht ik bezoek van de ouderling ( die na 3 maanden eens even kwam kijken) een dominee die na 7 maanden ( zijn neus kwam laten zien) om te vragen hoe het ging.

En dat is 1 ding. Maar ik kan er vele opnoemen. Niet alleen in onze gemeente maar in vele gemeentes.

Maar waarom verwacht je de predikant ?? [ verder weet ik niet wat je ziekte was natuurlijk]

Okay, voordat je dit een zeer vreemde opmerking van mij vind, even mijn situatie.
ikzelf ben al sinds 1998 ziek, een predikant is niet geweest, de ouderling en diaken wel, en verder kom ik zelden in de kerk, hooguit 2 x per jaar en dan voor het avondmaal.
Een Ds op bezoek heeft voor mij geen meerwaarde, een ieder is mijn broeder of zuster in de kerk.

Maar waarom focus je zo op wat fout gaat??
(zo komt het op mij over)

annemarie

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: juli 09, 2006, 08:45:31 am »

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 22:10:

Zoiets leek het wel op.
Och.... okay.... ik merk dat er nog veel pijn bij je zit. Ik hoop dat je spoedig een gemeente zult vinden waar je vindt wat je zoekt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: juli 09, 2006, 10:22:26 am »

quote:

joepie schreef op 08 juli 2006 om 17:57:
Ik zit op de tweede rij vooraan. En zoals het altijd onze gewoonte is, hadden wij de eerste zondag dat ik niet meer kon gelijk de wijkouderling op de hoogte gebracht.
Prima. Dan ligt het inderdaad bij de ouderling/kerkenraad. Hij kan dan zelf langskomen of anderen vragen eens langs te gaan.

quote:

Die conclusie trok ik uit je nogal negatieve opmerking over de drukte bij de kerkenraad. Ik wilde je daarmee aan het denken zetten over de andere kant van die drukte. Je schreef:

quote:

En dat daardoor de tijd voor eigen gemeente te kort zou zijn. Maar de andere kant is dat God jullie gemeente blijkbaar actief inzet om anderen te benaderen met Zijn boodschap. En daar mag je dankbaar voor zijn. Maar goed, ik begrijp dat deze gemeente een gepasseerd station voor je is. Jammer, ik hoop dat je een plaats vind waar je God kan dienen temidden van andere broeders en zusters.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: juli 09, 2006, 01:01:27 pm »
Het zijn niet alleen de ouderlingen en diakenen die het druk moeten hebben. Elk gemeentelid moet het druk hebben met de gemeente. gemeenteopbouw begint bij jezelf. De predikant en zijn rechterhanden zijn degene die structuren neerzetten en kaders. daarbinnen dienen de gemeenteleden als levende leden zelf praktische invulling te geven. Als men het alleen verwacht van predikant en ouderlingen is het gemeenteleven daaraan opgehangen en dat is niet goed.

kajem

quote:

En dat daardoor de tijd voor eigen gemeente te kort zou zijn. Maar de andere kant is dat God jullie gemeente blijkbaar actief inzet om anderen te benaderen met Zijn boodschap. En daar mag je dankbaar voor zijn. Maar goed, ik begrijp dat deze gemeente een gepasseerd station voor je is. Jammer, ik hoop dat je een plaats vind waar je God kan dienen temidden van andere broeders en zusters.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: juli 09, 2006, 03:41:33 pm »
Over missionair-zijn gesproken:

Lukas 5:

quote:

Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6 en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” 7 Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.
8 En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? 9 En als ze het gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: “Deel in mijn vreugde, want ik heb de drachme gevonden die ik kwijt was.” 10 Zo, zeg ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.’
Dit soort urgentie mis ik nogal eens in de GKv, terwijl het bijbelwoord toch zo duidelijk is...  :/
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2006, 03:42:05 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: juli 09, 2006, 04:07:43 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 juli 2006 om 15:41:
Over missionair-zijn gesproken:

Lukas 5:

[...]

Dit soort urgentie mis ik nogal eens in de GKv, terwijl het bijbelwoord toch zo duidelijk is...  :/

Bouw het eens verder uit als je wilt. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: juli 09, 2006, 10:58:18 pm »
Ik denk dat de verhouding tijd/aandacht aan intern 'gedoe' en zorg om het verlorene behoorlijk scheef zit.
Daarnaast denk ik dat we te weinig doorhebben hoe blij de duivel is en wordt van een overdosis aandacht aan intern 'gedoe'.
Nog meer uitbouwing? :)
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2006, 10:58:34 pm door Mezzamorpheus »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: juli 09, 2006, 11:01:17 pm »
Het is inderdaad zo dat de hele gemeente een taak heeft om naar elkaar om te zien.
Dat is waar. MMMMMAAAAAAAR................

Een predikant heeft beloofd bij de bevestiging : Ook is het hun taak de gemeenteleden te bezoeken, de zieken te vertroosten enz.... ( blz 542 van het kerkboek)
Ouderlingen: Zij bezoeken trouw de leden van Christus gemeente, om hen met het woord van God te vertroosten, te vermanen en te onderwijzen. ( blz. 551 van het kerkboek)

Dat is dus gewoon hun taak. En als je dus al een aantal jaren ziek bent ,Cyber, en nog steeds de predikant niet op bezoek hebt gehad dan doet hij heel gewoon zijn taak niet.

En inderdaad is het zo dat als een schaap afdwaald je als goede herder die gaat zoeken.
Maar aangezien de schapen tegenwordig allemaal een mobieltje hebben kun je de ouderlingen of predikant toch gewoon bellen als je in de afgrond bent gevallen ;-)
Maar dat staat er niet: dan gaat de Herder het verloren schaap zoeken.
En ik denk ( uit ervaring) dat daar eigenlijk gewoon geen tijd voor is.

Ik kan me ook voorstellen dat er kerkenraden en predikanten zijn die het de laatste jaren erg druk hebben gehad met de verontrusten. Maar ook dat is toch gewoon hun taak?
Zij ( de kerkenraad) moeten zorgen dat de zuivere leer verkondigd blijft worden en dat er geen wolf in schaapkleren de kudden binnen dringt.
En als gemeente leden denken dat dat aan de hand is en de kerkenraad daarop wijst dan is dat hun taak om het te onderzoeken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: juli 09, 2006, 11:06:24 pm »
Is dit gedeelte iets wat je niet terugvindt of toch nog wel?

1 Petr. 5
 1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.
5 Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2006, 11:07:08 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: juli 10, 2006, 08:00:39 am »
Ook, plus wat ik daarvoor noemde.

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: juli 10, 2006, 08:40:54 am »
@Nunc
1. Ben je als dominee ook niet herder? En moet je niet je prioriteit leggen bij je schapen die afdwalen?
Jazeker! Juist daarom ben ik er op tegen dat predikanten op allerhande ons-kent-ons-sites hun mening ventileren. Dat bereikt alleen de eigen doelgroep, en heeft in mijn beleving geen enkel positief pastoraal effect.
Die afdwalende schapen bevinden zich in je eigen gemeente, en daar moet een predikant aanwezig zijn. Die afdwalende schapen bevinden zich niet in de virtuele wereld van de vijfhoek etc.

@E-line
Ik hoor de meeste predikanten spreken over een zeer hoge werkdruk. Dat lijkt me terecht. Maar als predikanten tijd vinden zich royaal op dit soort virtuele werkelijkheden te begeven, begin ik toch te twijfelen. Ik geloof er niets van dat je tijd hebt om beide (gemeente + websites) te doen. Ik weet 100% zeker dat in de beroepingsbrief van deze predikanten staat dat ze door een gemeente (!) zijn beroepen en dat ze ook in de gemeente hun werkterrein hebben. Ik ken geen enkele kerkenraad die dolgelukkig is dat hun predikant al die websites volschrijft. Zo’n predikant verzaakt zijn beroepingsbrief (waar hij ja op gezegd heeft) en moet dus tot de orde worden geroepen. Tot ontwikkeling van het gereformeerde leven.
Ik ben in elk geval blij dat onze predikant geen bijdrage levert aan dit soort websites.
Daarbij blijft het vrijblijvend, omdat niemand je voorschrijft wat je wanneer en waar opschrijft. En gehobby omdat je tijd kwijt bent aan zaken die je makkelijker vindt (beschouwinkjes op websites plaatsen) in plaats van (soms) confronterende bezoeken aan gemeenteleden.

Een predikant moet de gemeente stimuleren tot een christelijke (missionaire) levenshouding. Dat doe je vanaf de kansel, in bezoeken, catechisaties, en bijdragen aan het kerkblad. Maar niet door te publiceren op sites die alleen je eigen vriendjes lezen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: juli 10, 2006, 01:31:24 pm »
Maar dan ook niet meer in de reformatie, of het Nederlands Dagblad, of Nader Bekeken, of voor de Bond , of...of..... of..... Ga zo maar door.
De websites worden niet beheerd door predikanten maar door kerkleden.
Alleen wordt er weleens geschreven door predikanten.
Maar ik zou niet weten op welke predikanten je nu doelt die dat veelvuldig zouden doen.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 01:31:53 pm door joepie »

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: juli 10, 2006, 01:55:28 pm »
Als we de podia beperken tot één Reformatie en één ND, lijkt me dat meer dan genoeg. Voor de overvloed aan sites zou je kunnen kijken naar http://www.gereformeerd.info
Vervolgens links. Dan zie je verwijzingen naar o.a. ‘gereformeerd blijven’, ‘rondschrift’, ‘de vijfhoek’ en ‘een in waarheid’. Allemaal gkv.

Raful

• behandel elkaar als christenen
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: juli 10, 2006, 02:22:43 pm »
@jij bent ok: dominees zijn niet alleen herder van hun gemeente. het heeft wel de prioriteit, maar als je alleen dat als taak ziet en de rest niet, kan je kerkverbanden wel afschaffen en ieder voor zich laten begaan.
dominees moet ook bezig zijn met hun kerkverband, en als ze fouten in de kerk zien, en ze gaan daar achteraan door bijv. een site op te zetten, wil je het ze kwalijk nemen? als de gemeente daardoor miinder aandacht krijgt is dat uiteraard heel vervelend, maar een dominee is geen supermens, wel mens en hij stelt dus zelf zn prioriteiten. door zn gemeente te leiden zou hij de gemeente alleen hoeden, als hij een site opzet, kan hij een heel kerkverband redden. het is dus maar hoe je het bekijkt...
רפול

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: juli 10, 2006, 02:26:32 pm »
De discussie over nevenactiviteiten van dominees lijkt mij op zichzelf vrij zinloos.

De beslissing valt op het inhoudelijke vlak: als je het eens bent met wat bv. 'verontruste' gemeenteleden en predikanten schrijven, zul je het ook goed vinden dat ze daar hun tijd aan besteden; als je het niet met ze eens bent, zul je ook menen dat ze daarmee de opbouw van de kerk niet dienen en dat ze hun tijd beter in iets anders kunnen steken.

De echte vraag is dus: bouwen zulke referaten en artikelen de kerk op, of breken ze haar af?

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: juli 10, 2006, 02:31:22 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 10 juli 2006 om 14:26:
De echte vraag is dus: bouwen zulke referaten en artikelen de kerk op, of breken ze haar af?

Ik mag hopen dat de schrijvers er ten volle van overtuigd zijn dat ze opbouwen. Anders zouden ze bezig zijn met scheurmakerij, en dat is voor ambtsdragers reden voor schorsing en voor 'gewone' kerkleden reden voor tucht.
Ik denk dat die vraag in objectieve zin niet te beantwoorden is: het is zoals je zelf al aangeeft: als de teneur van het artikel in de richting gaat die iemand niet wil, zal die persoon het als afbraak zien terwijl iemand die het ermee eens is het als opbouwend zal beschouwen.
Misschien is de neutrale term "ontwikkeling" wel beter, zoals de Reformatie dat als doelstelling heeft/had (?): ontwikkeling van het gereformeerde leven.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: juli 10, 2006, 03:13:25 pm »

quote:

De discussie over nevenactiviteiten van dominees lijkt mij op zichzelf vrij zinloos.

De beslissing valt op het inhoudelijke vlak: als je het eens bent met wat bv. 'verontruste' gemeenteleden en predikanten schrijven, zul je het ook goed vinden dat ze daar hun tijd aan besteden; als je het niet met ze eens bent, zul je ook menen dat ze daarmee de opbouw van de kerk niet dienen en dat ze hun tijd beter in iets anders kunnen steken.

Nee, nee, nee. Ook al ben ik het nog zo eens met standpunten die predikanten ventileren, ze moeten hun werk primair in de gemeente doen. Ik ben het eens met Raful (je bent nieuw hier, welkom!) als hij zegt dat je niet alle taken buiten de gemeente kunt skippen, omdat je anders het kerkverband om zeep helpt. Volledig eens! Maar beperk je tot de noodzakelijke taken van deputaatschappen e.d. En als de ‘kerken’ in GS-verband iets hebben besloten wat je niet zint, dien dan netjes een bezwaar in. En ga niet sites openen om je gelijk proberen te halen; soms moet je je verlies nemen.

Ik denk ook dat het voor henzelf beter is de gemeente in te gaan. Stel dat je preken moet voorbereiden/houden, terwijl je de afgelopen week een artikel voorbereid en geplaatst hebt op zo’n site, zou je je niet enigszins schuldig voelen?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: juli 10, 2006, 05:38:10 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 10 juli 2006 om 08:40:
@Nunc
1. Ben je als dominee ook niet herder? En moet je niet je prioriteit leggen bij je schapen die afdwalen?
Jazeker! Juist daarom ben ik er op tegen dat predikanten op allerhande ons-kent-ons-sites hun mening ventileren. Dat bereikt alleen de eigen doelgroep, en heeft in mijn beleving geen enkel positief pastoraal effect.
Die afdwalende schapen bevinden zich in je eigen gemeente, en daar moet een predikant aanwezig zijn. Die afdwalende schapen bevinden zich niet in de virtuele wereld van de vijfhoek etc.

@E-line
Ik hoor de meeste predikanten spreken over een zeer hoge werkdruk. Dat lijkt me terecht. Maar als predikanten tijd vinden zich royaal op dit soort virtuele werkelijkheden te begeven, begin ik toch te twijfelen. Ik geloof er niets van dat je tijd hebt om beide (gemeente + websites) te doen. Ik weet 100% zeker dat in de beroepingsbrief van deze predikanten staat dat ze door een gemeente (!) zijn beroepen en dat ze ook in de gemeente hun werkterrein hebben. Ik ken geen enkele kerkenraad die dolgelukkig is dat hun predikant al die websites volschrijft. Zo’n predikant verzaakt zijn beroepingsbrief (waar hij ja op gezegd heeft) en moet dus tot de orde worden geroepen. Tot ontwikkeling van het gereformeerde leven.
Ik ben in elk geval blij dat onze predikant geen bijdrage levert aan dit soort websites.
Daarbij blijft het vrijblijvend, omdat niemand je voorschrijft wat je wanneer en waar opschrijft. En gehobby omdat je tijd kwijt bent aan zaken die je makkelijker vindt (beschouwinkjes op websites plaatsen) in plaats van (soms) confronterende bezoeken aan gemeenteleden.

Een predikant moet de gemeente stimuleren tot een christelijke (missionaire) levenshouding. Dat doe je vanaf de kansel, in bezoeken, catechisaties, en bijdragen aan het kerkblad. Maar niet door te publiceren op sites die alleen je eigen vriendjes lezen.

sorry hoor dat ik het zeg, maar ik vind je reactie echt erg kort door de bocht en een beetje goedkoop. Je blijft maar doorgaan met wat die predikanten doen 'gehobby' te noemen. Die mensen schrijven uit bezorgdheid voor de hele GKv die artikelen. Echt niet omdat ze tijd over hebben. Als je dat denkt moet je wellicht eens met één van hen gaan spreken en ze recht in hun gezicht zeggen dat ze 'gehobby' doen. Verder klaag je dat die predikanten op sites (of bladen) schrijven, waar alleen mensen met dezelde mening komen. Tja, dat is nogal logisch, omdat hun mening geweerd wordt uit de algemeen gangbare bladen (Reformatie, etc). En verder zijn de sites waarop ze schrijven voor iedereen toegankelijk, en dus ook voor elke GKv-er. Dat er voornamelijk 'ons-kent-ons' mensen komen, dat ligt niet aan de predikanten, evenmin aan de mensen die er komen, maar juist aan de mensen die - zoals jij?- hun herderlijk schrijven ietswat denigrerend afdoen als 'gehobby'.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: juli 10, 2006, 05:39:58 pm »

quote:

(..)

is dit echt zo? Ik ben het echt niet altijd met ze eens, maar dominees hebben nu eenmaal een herders-taak, en ik ben blij dat ze die serieus nemen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: juli 10, 2006, 05:41:34 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 10 juli 2006 om 15:13:
(..)

Ik denk ook dat het voor henzelf beter is de gemeente in te gaan. Stel dat je preken moet voorbereiden/houden, terwijl je de afgelopen week een artikel voorbereid en geplaatst hebt op zo’n site, zou je je niet enigszins schuldig voelen?

En is dit de situatie zoals die werkelijk is? Ken jij dominees die dit doen? Hun gemeente verwaarlozen? Of zijn de dominees die dergelijke artikelen schrijven, toevallig (?) ook gewoon heel actief in hun gemeenten? Je poneert van alles, maar wat is je onderbouwing?

Raful

• behandel elkaar als christenen
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: juli 10, 2006, 06:14:56 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 10 juli 2006 om 15:13:
[...]

Nee, nee, nee. Ook al ben ik het nog zo eens met standpunten die predikanten ventileren, ze moeten hun werk primair in de gemeente doen. Ik ben het eens met Raful (je bent nieuw hier, welkom!) als hij zegt dat je niet alle taken buiten de gemeente kunt skippen, omdat je anders het kerkverband om zeep helpt. Volledig eens! Maar beperk je tot de noodzakelijke taken van deputaatschappen e.d. En als de ‘kerken’ in GS-verband iets hebben besloten wat je niet zint, dien dan netjes een bezwaar in. En ga niet sites openen om je gelijk proberen te halen; soms moet je je verlies nemen.

je kan idd een bezwaar indienen bij een kerkvergadering, maar wat als ze niet eens naar je luisteren? wat als enorme stapels bezwaren van tafel worden geveegd? zo'n site is een goede mogelijkheid om van je te laten horen omdat het anders in de doofpot word gestopt. terwijl je je (als het goed is) op Schrif en belijdenis hebt gegrond. dat is dus een gebrek in de kerkvergadering. dan is dus de (volgens jou) enige weg afgesloten. stel je hebt gelijk vanwege de Schrift en belijdenis, zij luisteren niet? wat is jouw oplossing?
als iets word besloten dat je niet zint, mag en moet je actie ondernemen zolang het tegen Schrift en belijdenis is (anders niet, dan ben je idd aan het scheur-maken) om het kerkvolk te mobiliseren (en dus ook bezwaarschriften te laten sturen)
רפול

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: juli 10, 2006, 09:41:07 pm »

quote:

Raful schreef op 10 juli 2006 om 18:14:
[...]
je kan idd een bezwaar indienen bij een kerkvergadering, maar wat als ze niet eens naar je luisteren? wat als enorme stapels bezwaren van tafel worden geveegd? zo'n site is een goede mogelijkheid om van je te laten horen omdat het anders in de doofpot word gestopt.

Dat zijn suggestieve en oncontroleerbare verwijten.

quote:

terwijl je je (als het goed is) op Schrif en belijdenis hebt gegrond. dat is dus een gebrek in de kerkvergadering. dan is dus de (volgens jou) enige weg afgesloten. stel je hebt gelijk vanwege de Schrift en belijdenis, zij luisteren niet? wat is jouw oplossing?
als iets word besloten dat je niet zint, mag en moet je actie ondernemen zolang het tegen Schrift en belijdenis is (anders niet, dan ben je idd aan het scheur-maken) om het kerkvolk te mobiliseren (en dus ook bezwaarschriften te laten sturen)

Als iets wordt besloten dat je niet zint, heb je m.i. drie keuzes:
-Als je de mogelijkheid nog hebt, een stap verder gaan op 'de kerkelijke weg'.
-Je erbij neerleggen (als het niet de kern van het geloof raakt)
-Eruit stappen (als het wel de kern van het geloof raakt)

Door blijven drammen en zeuren nadat besluiten zijn genomen vind ik domweg niet netjes.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: juli 10, 2006, 10:26:47 pm »
We hebben het hier toch over predikanten die nog gewoon voorgaan in de GKV?
Blijkbaar is voor hen nog de enige weg om een tegen geluid te laten horen die van de site's die hier genoemd worden.
Want wat als je schrijven gewoon geweigerd wordt in het ND of de Reformatie?
Dan heb je gewoon geen keus.
Ik vind de opmerking: ze niet zint, niet op zijn plaats.
Het gaat er namelijk niet over of iets ze niet zint, maar of iets volgens de Bijbel is.

Nee, ik blijf erbij dat ik liever die predikanten heb dan predikanten die het maar druk hebben met samensprekingen. Al jaren en jaren en jaren.
Daarbij denk ik dat ze juist omdat ze het doen ze laten blijken ernst te maken met hun ambt als Herder en Leraar.
Niet zomaar klakkerloos achter dieverse vernieuwers aanlopen, maar alles toetsen.
Net zoals wij dat moeten doen.
Zie of de dingen uit God zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 10:28:03 pm door joepie »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: juli 10, 2006, 10:33:53 pm »

quote:

joepie schreef op 10 juli 2006 om 22:26:
Niet zomaar klakkerloos achter dieverse vernieuwers aanlopen, maar alles toetsen.
Waarom zou men niet toetsen als men vernieuwend bezig is? Een zwaar oordeel zonder onderbouwing.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: juli 10, 2006, 11:13:06 pm »

quote:

joepie schreef op 10 juli 2006 om 22:26:
We hebben het hier toch over predikanten die nog gewoon voorgaan in de GKV?
Blijkbaar is voor hen nog de enige weg om een tegen geluid te laten horen die van de site's die hier genoemd worden.
Want wat als je schrijven gewoon geweigerd wordt in het ND of de Reformatie?
Dan heb je gewoon geen keus.
Ik vind de opmerking: ze niet zint, niet op zijn plaats.
Het gaat er namelijk niet over of iets ze niet zint, maar of iets volgens de Bijbel is.

Als iets wel of niet volgens de Bijbel is heb je volgens mij de drie keuzes, die ik net noemde.
In De Reformatie e.d. wordt ook veel geschreven, maar niet openlijk tegen genomen besluiten in.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: juli 11, 2006, 07:29:25 am »
Ook Paulus preekte tegen de toen geldende dwaalleer in. Openlijk!
Zo is het ook in het OT. Zo is het van het begin al geweest.

Ik zei niet dat vernieuwingen bij voorbaat al verkeerd zijn, maar dat ze getoetst moeten worden. En ja, ik denk dat er velen gewoon maar doen omdat het door een meerdere vergadering besloten is. Ik heb al van diverse kanten gehoord (ook van eigen kerkenraad) dat kerkenraadsleden niet echt meer alle besluiten gaan na lezen. Veel weten van besluiten die de synode heeft genomen niets.
Een opmerking die er wel gemaakt wordt: ik heb geen echtscheiding in mijn wijk dus ik verdiep me daar niet in. Of ik het geen homofilen in mijn wijk dus ik verdiep me er niet in.
Terwijl het zo moet zijn dat alles getoetst wordt.
Er kan maar zo een wolf in schaapskleren de kudde binnen komen!

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: juli 11, 2006, 08:54:17 am »

quote:

joepie schreef op 11 juli 2006 om 07:29:
Ook Paulus preekte tegen de toen geldende dwaalleer in. Openlijk!
Zo is het ook in het OT. Zo is het van het begin al geweest.

Ik zei niet dat vernieuwingen bij voorbaat al verkeerd zijn, maar dat ze getoetst moeten worden. En ja, ik denk dat er velen gewoon maar doen omdat het door een meerdere vergadering besloten is. Ik heb al van diverse kanten gehoord (ook van eigen kerkenraad) dat kerkenraadsleden niet echt meer alle besluiten gaan na lezen. Veel weten van besluiten die de synode heeft genomen niets.
Een opmerking die er wel gemaakt wordt: ik heb geen echtscheiding in mijn wijk dus ik verdiep me daar niet in. Of ik het geen homofilen in mijn wijk dus ik verdiep me er niet in.
Terwijl het zo moet zijn dat alles getoetst wordt.
Er kan maar zo een wolf in schaapskleren de kudde binnen komen!

Joepie,

Ik denk niet dat je van alle kerkenraadsleden alles kan vragen. Dat hoeft ook niet. In de kerkenraad van mijn gemeente zijn de onderwerpen verdeeld. Per onderwerp bereidden 1 a 2 ambtsdragers (en een enkele niet-ambtsdrager) een kort document voor met conclusie, samenvatting etc. Zij lezen dan wel alles wat past bij dit onderwerp. Over enige tijd zijn alle onderwerpen kort gepasseerd zonder dat iedereen alles uitgebreid heeft gelezen.  In principe lijkt me dit voldoende. Daarbij aangetekend dat als je in je wijk met echtscheiding te maken krijgt dat alsnog intensieve studie nodig kan maken.
Met broedergroet,

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: juli 11, 2006, 09:12:06 am »
Ik zie een paar aspecten door deze discussie heen wandelen, zoals:

1. Moet een ds dit soort publicaties wel willen doen? Legt hij dan zijn prioriteiten wel goed? Ik denk zelf van niet, maar anderen hier zijn juist blij dat predikanten wel hun tijd hier aan besteden.

2. Predikanten krijgen binnen de reguliere bladen geen ruimte om hun opvattingen te ventileren.
Twee opmerkingen daarover.
a. Ik ben ervan overtuigd dat de Reformatie en zeker het ND graag ruimte maken om een podium te bieden voor allerhande opvattingen.
b. Als je ziet om welke artikelen het gaat, zoals die nu op de beruchte websites staan, kan ik ook wel weer een beetje begrijpen dat bladen terughoudend zijn. Deze artikelen hebben vaak een hoog open-deuren-intrappen-gehalte.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: juli 11, 2006, 10:37:01 am »
Joepie, ik kan niet anders zeggen dan dat je veel kerkenraads- en synodeleden ernstig tekort doet in hun zorgvuldigheid en ijver. Er wordt getoetst! Neem dat maar van me aan. En ik kan me niet voorstellen dat de 2 plaatsen waar ik contacten in de gkv heb, een uitzondering zouden zijn.

jij bent oke,
Is het niet zo dat sommige dominees gewoon hier een gave hebben die anderen niet hebben? Onze ds. is bijv. gespecialiseerd in het bereiken van Hindoes en daarvoor krijgt hij ook tijd van de gemeente. Dat is expliciet afgesproken bij het beroepen. En waarom niet?
En wat voor "buiten" geldt kan ook voor "binnen" gelden. Zelf zou ik niet bezwaren op deze manier behandelen. Daar is een kerkelijke weg voor en juist dominees zouden die moeten kennen.
Om nieuwe inzichten te delen of oude in herinnering te brengen kunnen websites wel een geschikt middel zijn.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: juli 11, 2006, 10:57:37 am »

quote:

joepie schreef op 09 juli 2006 om 23:01:
Het is inderdaad zo dat de hele gemeente een taak heeft om naar elkaar om te zien.
 Dat is waar. MMMMMAAAAAAAR................

Een predikant heeft beloofd bij de bevestiging : Ook is het hun taak de gemeenteleden te bezoeken, de zieken te vertroosten enz.... ( blz 542 van het kerkboek)
 Ouderlingen: Zij bezoeken trouw de leden van Christus gemeente, om hen met het woord van God te vertroosten, te vermanen en te onderwijzen. ( blz. 551 van het kerkboek)

Ja ik weet het, maar ik voel me niet te kort gedaan omdat de Ds niet is geweest.

quote:

Dat is dus gewoon hun taak. En als je dus al een aantal jaren ziek bent ,Cyber, en nog steeds de predikant niet op bezoek hebt gehad dan doet hij heel gewoon zijn taak niet.

Ja zo bekeken heb je gelijk, alleen het is toch geen wet van Meden en Perzen denk ik dan, het is niet zo dat hij mij niet kent, ik krijg elke week mail met de liturgie, en is er wat dan is contact zo gelegd, bij mijn laatste kerkbezoek heb ik hem nog aan het werk gezet want de stoelen stonden niet goed en hij stond net bij de stoelen om te kijken of zijn schaapjes er wel waren.

quote:

En inderdaad is het zo dat als een schaap afdwaald je als goede herder die gaat zoeken.
 Maar aangezien de schapen tegenwordig allemaal een mobieltje hebben kun je de ouderlingen of predikant toch gewoon bellen als je in de afgrond bent gevallen  
 Maar dat staat er niet: dan gaat de Herder het verloren schaap zoeken.
 En ik denk ( uit ervaring) dat daar eigenlijk gewoon geen tijd voor is.

:) ik geloof niet dat ik een verloren schaapje ben hoor, zondag heeft een verloren schaap belijdenis gedaan, heel indrukwekkend weer, vind ik dat.

quote:

Ik kan me ook voorstellen dat er kerkenraden en predikanten zijn die het de laatste jaren erg druk hebben gehad met de verontrusten. Maar ook dat is toch gewoon hun taak?

Jawel jawel, maar een opdracht om verontrust te worden ken ik niet ;) maar goed, dat de verontrusten verontrust zijn, dat begrijp ik, van beide kanten zijn fouten gemaakt, en er word niet goed geluisterd, maar dat is ook inherent aan de grefo-cultuur, maar ook de maatschappij-cultuur gaat de kerkdeuren niet voorbij en speelt zijn rol er in mee.

quote:

Zij ( de kerkenraad) moeten zorgen dat de zuivere leer verkondigd blijft worden en dat er geen wolf in schaapkleren de kudden binnen dringt.
 En als gemeente leden denken dat dat aan de hand is en de kerkenraad daarop wijst dan is dat hun taak om het te onderzoeken.

Ja, maar gemeenteleden zelf hebben ook een taak en alles op het bordje leggen van de kerkenraad vind ik ook wat kort door de bocht.
Per slot zijn wij anno 2006 toch mondig genoeg ?? en zijn wij niet allemaal verantwoordelijk voor de eenheid in de kerk, en een ieder met zijn eigen gave.

Een wolf in schaapskleren, brengt niet alleen de verkeerde leer, want dat is nog wel te herkennen,  maar zaait ook verwarring, dit in tegenstelling tot de Here Jezus die de schapen bij elkaar brengt, eenheid brengt, en als de schapen in verwarring door elkaar heenlopen vallen er slachtoffers want de muur van eenheid is weg.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: juli 11, 2006, 11:08:42 am »
Ik moet even van me afschrijven. Waar ik scherp formuleer, het is niet bedoelt te kwetsen.

Ik schrijf naar aanleiding van:

quote:

Als je ziet om welke artikelen het gaat, zoals die nu op de beruchte websites staan, kan ik ook wel weer een beetje begrijpen dat bladen terughoudend zijn. Deze artikelen hebben vaak een hoog open-deuren-intrappen-gehalte.

Ik voel me nog steeds verbonden met mijn roots, maar dat vindt ik door sommige sites en opvattingen die leven binnen de GKV soms wel moeilijk. Ik zie mijn GKV-ers nog steeds als broeder en zuster en kijk niet (meer) om in boosheid, maar in meeleven en bewogenheid.
Ten aanzien van een in waarheid kwam ik een teleurstellend artikel tegen.
Sterker nog het is soms van een gehalte van toonzetting die ik in ieder geval NIET weet te waarderen. Bijvoorbeeld een van de artikel over een discussie tussen een meneer "pinkster" en iemand anders . Te vinden onder "een gesprek op het kerkplein deel 1" Je kunt van mening verschillen, maar m.i. is hier qua verwoording sprake van trapgehalte.
In de inleiding wordt al getypeert door woorden als opponent en confrontatie. De start is dus al niet bemoedigend en typeert de startpositie "we zijn het niet eens, sterker nog jij bent een bedreiging, de vijand".
Daarnaast krijgt meneer Pinkster (waar zou die toch kerken) een spreektoon aangemeten die ik tijdens het hele opwekkingweekend in biddinghuizen nergens tegen ben gekomen. Die spreektoon vervolgt overigens in het antwoord van de schrijver. Hij gebruikt woorden als "prat op gaan" verwijt dat een pinksterdienst wordt "voorbereid"(zou hij bedoelen gemanipuleert?) en schrijft echter enkele regels verderop dat het voorkomen van wanorde voorbereiding en zorgvuldigheid vereist en dat dit dus gewoon is in een gereformeerde eredienst.  Tja, dan breekt bij mij de klomp. In zijn algemeenheid hanteert schrijver een erg belerende en denigrerende toon. Gezien het type meneer pinkster wat hij poneert en zijn eigen overeenkomstige toonzetting krijg ik het vermoeden dat de schrijver slechts een beeld van zichzelf neer zet.

link: http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=16&item=216

Ik heb mij hier zo aan geergerd dat ik eens iets meer van deze meneer wilde weten. Dat is ook gelukt. Naar ik meen had deze meneer ooit een bezwaar ingediend bij de classis tegen een besluit van de kerkeraad inzake de doop van een kindje waarvan de adoptieprocedure nog niet was afgerond. De kerkeraad was in deze doop mee gegaan. De classis gaf m.b.t. de procedure de bezwaarmaker gelijk, maar het zegt me iets over zijn opvattingen. Wat zou dit met de gereformeerde ouders van dat kindje hebben gedaan. En zou die doop wel door JC gelegitimeert worden als geldig, of is meneer van mening dat het gepast is in dit geval wel over te dopen.
En die evangelischen maar verwijten dat ze hun kinderen niet laten dopen maar opdragen.
Nee, als voormalig langdurig lid van de GKV nodigt dit mij niet uit om ooit weer op te trekken met gereformeerde mensen die DIT voorstaan.
GELUKKIG valt een hoop gereformeerde mensen een dergelijke toon niet te verwijten en zijn die in ieder geval in staat op vriendelijker manier hun standpunt te poneren/ verdedigen. Want dat standpunt, die leer dat is zoals het is en daar vallen geen dooien om, het zijn echter de mensen die daar vorm aan geven.
Wat dat betreft beviel die gereformeerde preek van Cor Harryvan (zie nieuwe topic gereformeerde preek) mij heel wat beter en wierp dit bij mij de vraag of in geval van dergelijke bewogen prediking destijds en een gemeente die dit werkelijk in praktijk wilde brengen ons er wel toe had besloten weg te gaan. Net als een eerdere preek van dominee Vreugdenhil. Dit passerde allemaal in de Lichtbron te Lelystad. Ik kom nog eens weer luisteren. Maar waarom? Omdat ik nu in ieder geval van de gereformeerde preekstoel een aantal zaken hoor die ik herken en erken. Maar wat jarenlang node is gemist. namelijk een LEVENDE RELATIE met JC en geen leerstellige.
Ik ga er echter van uit dat de schrijver op één in waarheid die preek wel erg lichtzinnig vindt.

kajem
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 11:24:03 am door kajem »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: juli 11, 2006, 01:14:56 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 11 juli 2006 om 09:12:
Ik zie een paar aspecten door deze discussie heen wandelen, zoals:

1. Moet een ds dit soort publicaties wel willen doen? Legt hij dan zijn prioriteiten wel goed? Ik denk zelf van niet, maar anderen hier zijn juist blij dat predikanten wel hun tijd hier aan besteden.

2. Predikanten krijgen binnen de reguliere bladen geen ruimte om hun opvattingen te ventileren.
a. Ik ben ervan overtuigd dat de Reformatie en zeker het ND graag ruimte maken om een podium te bieden voor allerhande opvattingen.
b. Als je ziet om welke artikelen het gaat, zoals die nu op de beruchte websites staan, kan ik ook wel weer een beetje begrijpen dat bladen terughoudend zijn. Deze artikelen hebben vaak een hoog open-deuren-intrappen-gehalte.

A. Dat is dus niet zo. Artikelen die op de site komen zijn veelal geweigerd door het ND, of de Reformatie. Want dat is de eerst weg waar het aangeboden wordt.

En ja, je moet de reguliere weg bewandelen, maar als die weg nu klaar is? Zoals bij dieverse zaken. Er kan geen apel meer op worden gedaan. Ze zijn uitbehandeld. Het is namelijk niet zo dat je ze maar elke keer weer opnieuw kunt aanbieden.
Denk maar aan het vierde gebod, de gezangen kwestie. Die zullen niet meer behandeld worden. Dus die weg is afgesloten. Maar nog steeds blijven de bezwaren staan.

Maar waarom zouden die site's ook niet mogen bestaan? Heeft het ND en de reformatie het alleenrecht om te publiceren? Wat een arrogantie eigenlijk!
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 01:16:08 pm door joepie »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: juli 11, 2006, 01:39:40 pm »
Het gaat er om dat dergelijke artikelen vaak niet constructief van aard zijn. Het gaat er niet om dat het ND en de Reformatie ze weigeren (misschien zou dat juist een teken aan de wand moeten zijn dat het misschien niet de meest verstandige artikelen zijn)

Daarnaast is het ook nog eens zo dat iemand die ergens bezwaren tegen heeft het ook fout kan hebben. Waarom denken sommige mensen altijd dat hun bezwaar per definitie de enige juiste kijk op de zaak is? Ik beweer niet dat ze nooit gelijk hebben maar ze mogen ook wel eens bij zichzelf te rade gaan, misschien zat ik er wel naast... Dat laatste punt mis ik nu veelal.
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: juli 11, 2006, 02:31:15 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 11 juli 2006 om 09:12:
(..)

open deuren kun je alleen intrappen, als het evidente waarheden zijn. Als het zulke evidente waarheden zijn, waarom moet er dan gewaarschuwd worden? Ik geloof hier dus niks van, dat dat de reden is waarom ze geen podium krijgen. Misschien moet je eens vragen aan een ds. met welke redenen een artikel geweigerd is? Denk je dat mensen zich voor de grap in een hoek laten zetten waar ze geen publiciteit krijgen voor hun visie?

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: juli 11, 2006, 03:16:54 pm »
@Zijnkind. Ik geloof graag dat er dominees bepaalde gaven hebben, ook op dit terrein, en andere niet. Wat jouw voorbeeld betreft (bereiken van hindoes) sla je de spijker op de kop. In de beroepinsgsbrief wordt dit expliciet opgenomen, wat bij de beruchte websites juist niet het geval is.
En zoals Mezza terecht beschrijft, zijn er drie opties als je het met de kerkelijke koers niet eens bent.

@Kajem. Mijd deze sites. Slecht voor jouw (en mijn) geloofsleven.

@Joepie. Uit democratisch oogpunt mogen die sites natuurlijk bestaan. Het positieve effect ervan is echter zeer gering. In mijn omgeving is de ervaring dat hoe meer mensen zich in dit soort sites verdiepen, hoe negatiever hun geloof zich ontwikkelt.

@Nunc. 90% van wat in die artikelen geponeerd wordt, zijn waarheden als koeien. De overige 10% is rondjes prijsschieten op kerkelijke besluitvorming, waaraan schrijvers overigens gebonden zijn, tenzij zij langs de weg van artikel 31 KO de onschriftuurlijkheid van deze besluiten aantonen. (Dus niet beschrijven dat de besluiten fout zijn, maar dat uit de bijbel aantonen!)

@jij bent oké. Nu een kopje thee…

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: juli 11, 2006, 06:39:59 pm »
Dan is mijn ervaring geheel anders. Ik ken diverse mensen waarbij het juist weer hun geloofsleven heeft verdiept. Die juist weer over het geloof zijn gaan nadenken. Die zich gesterkt weten door meerdere mensen. Die nu tenminste weten dat ze niet alleen staan in hun bezwaren. Die nu eindelijk voor zich zelf een bevestiging krijgen wat ze al die jaren al dachten en aanvoelden: de GKV is niet meer op de goede weg.

Weet je wat onrust bracht? Niet deze site's. die bestaan nog niet zo lang. De onrust is er al langer dan de site's bestaan. Maar de onrust en het van het geloof afdwalen komt doordat er aan Gods woord wordt getoornd. Elke keer een klein stukje van het cement weghalen en uiteindelijk zal de kerk vallen. Dan zijn het nog maar lossen stenen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 06:42:07 pm door joepie »