Ik moet even van me afschrijven. Waar ik scherp formuleer, het is niet bedoelt te kwetsen.
Ik schrijf naar aanleiding van:
quote:
Als je ziet om welke artikelen het gaat, zoals die nu op de beruchte websites staan, kan ik ook wel weer een beetje begrijpen dat bladen terughoudend zijn. Deze artikelen hebben vaak een hoog open-deuren-intrappen-gehalte.
Ik voel me nog steeds verbonden met mijn roots, maar dat vindt ik door sommige sites en opvattingen die leven binnen de GKV soms wel moeilijk. Ik zie mijn GKV-ers nog steeds als broeder en zuster en kijk niet (meer) om in boosheid, maar in meeleven en bewogenheid.
Ten aanzien van een in waarheid kwam ik een teleurstellend artikel tegen.
Sterker nog het is soms van een gehalte van toonzetting die ik in ieder geval NIET weet te waarderen. Bijvoorbeeld een van de artikel over een discussie tussen een meneer "pinkster" en iemand anders . Te vinden onder "een gesprek op het kerkplein deel 1" Je kunt van mening verschillen, maar m.i. is hier qua verwoording sprake van trapgehalte.
In de inleiding wordt al getypeert door woorden als opponent en confrontatie. De start is dus al niet bemoedigend en typeert de startpositie "we zijn het niet eens, sterker nog jij bent een bedreiging, de vijand".
Daarnaast krijgt meneer Pinkster (waar zou die toch kerken) een spreektoon aangemeten die ik tijdens het hele opwekkingweekend in biddinghuizen nergens tegen ben gekomen. Die spreektoon vervolgt overigens in het antwoord van de schrijver. Hij gebruikt woorden als "prat op gaan" verwijt dat een pinksterdienst wordt "voorbereid"(zou hij bedoelen gemanipuleert?) en schrijft echter enkele regels verderop dat het voorkomen van wanorde voorbereiding en zorgvuldigheid vereist en dat dit dus gewoon is in een gereformeerde eredienst. Tja, dan breekt bij mij de klomp. In zijn algemeenheid hanteert schrijver een erg belerende en denigrerende toon. Gezien het type meneer pinkster wat hij poneert en zijn eigen overeenkomstige toonzetting krijg ik het vermoeden dat de schrijver slechts een beeld van zichzelf neer zet.
link:
http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=16&item=216Ik heb mij hier zo aan geergerd dat ik eens iets meer van deze meneer wilde weten. Dat is ook gelukt. Naar ik meen had deze meneer ooit een bezwaar ingediend bij de classis tegen een besluit van de kerkeraad inzake de doop van een kindje waarvan de adoptieprocedure nog niet was afgerond. De kerkeraad was in deze doop mee gegaan. De classis gaf m.b.t. de procedure de bezwaarmaker gelijk, maar het zegt me iets over zijn opvattingen. Wat zou dit met de gereformeerde ouders van dat kindje hebben gedaan. En zou die doop wel door JC gelegitimeert worden als geldig, of is meneer van mening dat het gepast is in dit geval wel over te dopen.
En die evangelischen maar verwijten dat ze hun kinderen niet laten dopen maar opdragen.
Nee, als voormalig langdurig lid van de GKV nodigt dit mij niet uit om ooit weer op te trekken met gereformeerde mensen die DIT voorstaan.
GELUKKIG valt een hoop gereformeerde mensen een dergelijke toon niet te verwijten en zijn die in ieder geval in staat op vriendelijker manier hun standpunt te poneren/ verdedigen. Want dat standpunt, die leer dat is zoals het is en daar vallen geen dooien om, het zijn echter de mensen die daar vorm aan geven.
Wat dat betreft beviel die gereformeerde preek van Cor Harryvan (zie nieuwe topic gereformeerde preek) mij heel wat beter en wierp dit bij mij de vraag of in geval van dergelijke bewogen prediking destijds en een gemeente die dit werkelijk in praktijk wilde brengen ons er wel toe had besloten weg te gaan. Net als een eerdere preek van dominee Vreugdenhil. Dit passerde allemaal in de Lichtbron te Lelystad. Ik kom nog eens weer luisteren. Maar waarom? Omdat ik nu in ieder geval van de gereformeerde preekstoel een aantal zaken hoor die ik herken en erken. Maar wat jarenlang node is gemist. namelijk een LEVENDE RELATIE met JC en geen leerstellige.
Ik ga er echter van uit dat de schrijver op één in waarheid die preek wel erg lichtzinnig vindt.
kajem