Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77304 keer)

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #50 Gepost op: juni 04, 2006, 11:33:28 am »

quote:

drentenaar schreef op 03 juni 2006 om 23:31:
Er moet dringend een verbod worden ingesteld op het 'organiseren' c.q veroorzaken van scheuringen binnen de Gereformeerde gezindte!!!

Een x aantal jaren geleden verscheen er een verzamelbundeltje:
'Tien maal gereformeerd'.

Het staat in mijn boekenkast, maar ik weiger eigenlijk om dat 'werkje' uit het schap te halen.
Het is immers diepe treurnis!!!
Voor én na!!!

Als dit boekje heden ten dage een herdruk zou ondergaan, dan zou de titel waarschijnlijk luiden: 'Vijftien maal gereformeerd'.

Alleen al de voorbije twee jaren kwamen er ten minste drie 'gereformeerde' kerkgenootschappen bij!

- De Gereformeerde Kerken ('nieuwe vrijgemaaken', oftewel 'groep-van-Gurp').  
- De Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland.
- De Hersteld Hervormde Kerk (die vnl. uit 'ultra-gereformeerden' bestaat).

Zo zet je je zelf wel aardig te kijk voor 'de wereld'.

Bloody shame!!!

Door zo op je mede-christenen te reageren en hen zo te stigmatiseren (ultra-gereformeerden bijv.) zet je jezelf ook wel aardig te kijk voor de wereld; ook jouw uitlatingen zijn niet om over naar huis te schrijven.
Heb je enig idee wat voor moeite en verdriet deze mensen hebben gehad om de scheuring met de Hervormde Kerk (PKN)? Houd je mond dan.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 04, 2006, 06:52:57 pm »

quote:

kajem schreef op 04 juni 2006 om 07:34:
Mag ik dan oproepen eens te overwegen naar "opwekking" in Biddinghuizen te gaan? Ook voor de reformanda's.

KAJEM die weer in de startblokken staat om naar opwekking te gaan en vanochtend het avondmaal te vieren met al christenen van vele kerken die gewoon simpel van Christus houden en willen volgen.

Kajem

[...]
Ook vandaag was Opwekking weer super! Ben ook nog, al zingend met nog 30.000 mensen, rood verbrand in de zon  d:)b

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 04, 2006, 07:53:58 pm »

quote:

Henk-Jan schreef op 04 juni 2006 om 11:33:
[...]
Door zo op je mede-christenen te reageren en hen zo te stigmatiseren (ultra-gereformeerden bijv.) zet je jezelf ook wel aardig te kijk voor de wereld.

Beste Henk-Jan,
De term 'ultra-gereformeerden' is afkomstig van wijlen prof. dr. A.A. van Ruler en zal in de door mij beoogde groep (HHK) zeker niet als negatief worden ervaren! Integendeel.
Ook leden van bijv. de Ger. Gem in Ndl. ('Steenblokkianen') zullen deze term bepaald niet als stigmatiserend ervaren.  

quote:

Houd je mond dan

Beste Henk-Jan, ik heb op geen enkele wijze de leden van de nieuwe kerkformaties willen beledigen.
Maar wel het feit van de alsmaar doorgaande verspintering van de Gereformeerde gezindte aan de kaak willen stellen.
Tegenover 'roomsen' als diak2b, voel ik dan ook een grote verlegenheid én beschaamdheid. Om over buitenkerkelijken die geen flauwe notie (meer) hebben van Kerk-zijn maar te zwijgen.  Binnen de 'gereformeerde wereld' wordt weinig ernst gemaakt met de bede van onze Heer: 'dat zij allen één zijn, opdat de wereld gelove'. (Johannes 17).

Moet ik mijn mond houden? OK!
Dan barst ik maar in tranen uit! Dan zit ik in elk geval in een gereformeerde Kuyperiaanse traditie.

'Quis non fleret?'.  

(Wie zou niet wenen? Met deze woorden besloot Abraham Kuyper vaak een 'driestar' in de Standaard!)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 04, 2006, 08:09:15 pm »

quote:

drentenaar schreef op 04 juni 2006 om 19:53:
[...]
Tegenover 'roomsen' als diak2b, voel ik dan ook een grote verlegenheid én beschaamdheid.
Slechts een rooms(e) met oogkleppen op zou ontkennen dat het gebrek aan broederliefde binnen de eenheid van de RKK van eenzelfde beschamendheid is als wat in de reformatie gaande is. Ik zal niet zeggen dat er geen reden is tot grote verlegenheid en beschaamdheid, maar als dat tot enige steun in dit leed mag zijn, weet dan dat dit leed universeel is onder de broeders en zusters in Christus. De eenheid van de RKK is een genadegave van God, en binnen die eenheid vechten wij roomsen elkaar net zo bikkelhard de tent uit, als in de reformatie. Waar in de reformatie de splijtzwam woekert, woekert in de catholica de liefdeloosheid en de hypocrisie. Het resultaat is in beide gevallen even beschamend.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 04, 2006, 09:49:10 pm »
De reactie van diak2b ervaar ik als 'een warm bad'!

Een soort 'feest van herkenning'?

Nee, toch niet helemaal.

Maar toch wel als een gezámenlijk schuldbelijden jegens onze God:

'Ik sta voor U in leegte en gemis ...
    Zijt Gij de God bij wie mijn toekomst is ... ?

Spreek Gij het woord dat mij vertroosting geeft
    dat mij bevrijdt en opneemt in uw vrede.
    Open die wereld die geen einde heeft,
    wil alle liefde aan uw mens besteden.
    Wees Gij vandaag mijn brood, zowaar Gij leeft -
    Gij zijt toch zelf de ziel van mijn gebeden'.

(Tussentijds nr. 203).

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 04, 2006, 10:00:44 pm »
Uit de Vespers van vanavond:

Hymne

Kom, Schepper Geest, daal tot ons neer,
houd Gij bij ons uw intocht, Heer;
vervul het hart dat U verbeidt
met hemelse barmhartigheid.

Gij zijt de gave Gods, Gij zijt
de grote Trooster in de tijd,
de bron waaruit het leven springt,
het liefdevuur dat ons doordringt.

Gij schenkt uw gaven zevenvoud,
o hand die God ten zegen houdt,
o taal waarin wij God verstaan,
wij heffen onze lofzang aan.

Verlicht ons duistere verstand;
geef dat ons hart van liefde brandt
en dat ons zwakke lichaam leeft
vanuit de kracht, die Gij het geeft.

Verlos ons als de vijand woedt,
geef ons de vrede weer voorgoed.
Leid Gij ons voort opdat geen kwaad,
geen ongeval ons leven schaadt.

Doe ons de Vader en de Zoon
aanschouwen in de hoge troon,
o Geest van beiden uitgegaan,
wij bidden U gelovig aan.

Korte schriftlezing Ef. 4, 3-6

Beijvert u de eenheid van de Geest te behouden door de band van de vrede: één lichaam en één Geest, zoals gij ook geroepen zijt tot een en dezelfde hoop waarvoor Gods roeping borg staat. Eén Heer, één geloof, één doop. Eén God en Vader van allen, die is boven allen en met allen en in allen.

Bron
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2006, 10:17:43 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 04, 2006, 11:52:26 pm »
Modbreak:
De opwekkingsdiscussie die was ontstaan is verplaatst naar dit (oude) topic; Opwekking
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 05, 2006, 08:18:55 pm »

quote:

drentenaar schreef op 04 juni 2006 om 19:53:
Moet ik mijn mond houden? OK!
Dan barst ik maar in tranen uit! Dan zit ik in elk geval in een gereformeerde Kuyperiaanse traditie.

Klasse post, Drentenaar.

Ik neem aan dat je verdriet over gereformeerde scheuring in feite een deelverdriet is over de verdeling van Christenen in het algemeen. Maar ik proef toch ook wel dat je je sterk verbonden voelt met specifiek het gereformeerde gedachtengoed.  In wat voor richting zou jij een oplossing zoeken: een vrij vaag geleide kerk a la PKN waarin alle smaken te vinden zijn, of een meer strak van boven geleid geheel zoals de RKK? En wat van het Gereformeerd eigene zou je toch wel onmisbaar vinden?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 05, 2006, 09:21:27 pm »
Of... een van boven geleid geheel zoals de RKK is, waarin 'alle smaken' te vinden zijn..?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 06, 2006, 05:33:56 pm »

quote:

E-line schreef op 02 juni 2006 om 09:51:

[...]

Ik mag toch aannemen dat je nog meer hoopt op een bekering van het voltallige kerkvolk?

Dat in ieder geval als eerste.
Maar dat er nog een kerkscheuring komt is bijna onvermijdelijk.
Als ik de pers erop nalees.
Maar waarom wij erop wachten?
Wij hebben ons vrijgemaakt omdat het ons onmogelijk was nog langer binnen de GKV te blijven.
Er is voor ons eigenlijk geen alternatief dan naar de nieuwe Vrijgemaakten te gaan.
Terwijl wij daar eigenlijk niet heen willen.
Maar de kerk waar wij nu kerken is ook niet echt blij met de NV omdat ze eigenlijk steeds meer op een secte gaan lijken. En daar zitten we zeker niet op te wachten.
Wel op predikanten die nu in de pers en dergelijke naar buiten komen met hun bezwaren waarmee wij het goed eens kunnen zijn.

De tekst : wat God samengevoegd heeft vind ik uit zijn verband gerukt.
Daarbij moeten we niet vergeten dat ook Paulus en Barnabas uit elkaar gingen aan het begin van onze kerkgeschiedenis.

Ik denk ook dat er binnen de GKV veel verontrusten zitten die ook niet willen horen bij de NV maar wel zich zouden willen vrijmaken van de GKV. Maar die er eigenlijk niet weg kunnen en er blijven omdat er geen alternatief is. Daarom zei ik dat wij erop wachten....

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 06, 2006, 05:47:43 pm »
Citaat

Wij hebben ons vrijgemaakt omdat het ons onmogelijk was nog langer binnen de GKV te blijven.
Er is voor ons eigenlijk geen alternatief dan naar de nieuwe Vrijgemaakten te gaan.
Maar de kerk waar wij nu kerken is ook niet echt blij met de NV omdat ze eigenlijk steeds meer op een secte gaan lijken. En daar zitten we zeker niet op te wachten.[einde quote]

Wil je dat woord sekte eens toelichten Joepie. Dat is een stevige typering en van mijn kant een serieuze en bezorgde vraag. Mijn ouders kerken bij de NV. Moet ik me zorgen gaan maken? Overigens verbaasd het me niet. Ik hoorde mijn vader een redelijke stevige uitspraak doen dat ze de handreiking van de GKV hadden afgewezen. Ben erg benieuwd naar je toelichting. Waar kerk jij op de zondag.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 06, 2006, 07:44:58 pm »
Citaat
kajem schreef op 06 juni 2006 om 17:47:

quote:

Maar de kerk waar wij nu kerken is ook niet echt blij met de NV omdat ze eigenlijk steeds meer op een secte gaan lijken. En daar zitten we zeker niet op te wachten.[einde quote]

Wil je dat woord sekte eens toelichten Joepie. Dat is een stevige typering en van mijn kant een serieuze en bezorgde vraag. Mijn ouders kerken bij de NV. Moet ik me zorgen gaan maken? Overigens verbaasd het me niet. Ik hoorde mijn vader een redelijke stevige uitspraak doen dat ze de handreiking van de GKV hadden afgewezen. Ben erg benieuwd naar je toelichting. Waar kerk jij op de zondag.

kajem

Ik zie een sekte als een beweging waarbij één iemand het denkt voor het zeggen te hebben, al dan niet met behulp van een aantal leiders. Daarbij vergetende dat ze als eerste in dienst van God staan. Die eigen denken boven wat God wil zetten.
Die op een Pauselijke manier de kerk denken te moeten regeren.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2006, 10:15:09 pm door joepie »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 06, 2006, 08:10:11 pm »
Modbreak:
off-topic berichten over RKK, PKN en de paus verwijderd. Als iemand daar een aparte draad mee wil beginnen dan is dat nog mogelijk. Verzoek daartoe kan via TR bij dit topic. Hier gaat het over (mogelijke) vrijmakingen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 06, 2006, 09:34:22 pm »
Citaat
joepie schreef op 06 juni 2006 om 19:44:

quote:

kajem schreef op 06 juni 2006 om 17:47:

[...]

Ik zie een sekte als een beweging waarbij één iemand het denkt voor het zeggen te hebben, al dan niet met behulp van een aantal lijders. Daarbij vergetende dat ze als eerste in dienst van God staan. Die eigen denken boven wat God wil zetten.
Die op een Pauselijke manier de kerk denken te moeten regeren.

Ik wil je graag goed begrijpen. betekent dat dit binnen de NV dit aan de orde is, of begrijp ik je verkeerd.

kajem
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2006, 09:34:54 pm door kajem »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 06, 2006, 10:14:30 pm »
Je begrijpt me goed. Helaas.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 07, 2006, 01:03:15 am »
Beste Joepie,

Ik denk dat opgelegde en geforceerde vrijmakingen niet tot zegen kunnen zijn. Als je ziet dat iets niet goed is, is dat een teken van de Heer om je te bezinnen. Je geeft aan dat je niet anders kon. Soms is het in een christenleven zo dat je denkt de juiste afslag te hebben gekozen. Na verloop van tijd herken je aan de omgeving dat je verkeerd bent gereden.
In het leven wil God ons heel duidelijk dingen zeggen en de weg wijzen. Niet door eigen kracht. De HG is onze richtingaanwijzer. Het is mensen helaas eigen, gebruik te maken van hun aardse routeplanner. Eigenmachtigheid en eigen inzicht.
Wanneer ze hun startpunt en eindpunt dan ook invoeren gaan ze vaak van twee criteria uit:

Het moet weinig brandstof kosten en zo snel mogelijk.

Men komt dan vaak uit op de SNELSTE route. Dat wil niet zeggen dat dit altijd de beste route is. Er zijn veel mensen die graag reizen via de snelste route. Gevolg is dat je grote kans hebt in de file te komen staan. Je staat dus stil en komt niet meer vooruit. Je staat tussen velen in die ook die dezelfde routekeuze hebben gemaakt. Tussen draaiende en ronkende motoren in. Je houdt je raampje gesloten vanwege de stank van diesel en benzine. Het ontbreekt je aan frisse lucht.
Zo kan het ook werken met geloofskeuzes. Sommigen vertalen dat in reformatie en geoorloofde vrijmakingen.

Een van de laatste dagen kreeg ik een gedachte die ik graag eens wil delen.
Ik vroeg me af hoe dat nu werkt in het handelen van Gods bestel. Na de hemelvaart van Jezus heeft hij ons de Heilige Geest gegeven in de wereld. Vanuit de vroege kerk is de kerk ontstaan. Vanuit die ene kerk diverse afsplitsingen, reformaties en vrijmakingen. Als we naar de lappendeken van kerken kijken zien we daar een enorme gebrokenheid.
Wat leert ons dat. Dat leert ons misschien dat door de eeuwen heen ook in de kerken de gebroken geest van eigenmachtigheid en inzicht ruimte heeft gekregen. Naar aanleiding van dat gegeven heeft men zekerheden gekozen. Die zekerheden uiten zich in diverse vormen zoals regels, tradities, schriftelijke afspraken en gewoontes, processen en procedures. Er is veel goeds uit voort gekomen, maar ook veel ellende en verdriet. Iemand zei eens tegen me "hebben we het de afgelopen eeuwen dan allemaal verkeerd gedaan". Toen had ik daarop geen antwoord.
Ik denk dat ik nu zou hebben gezegd dat door kerkmuren heen geestelijk goede zaken aanwezig zijn (het hele en zuivere evangelie) en vleselijk verkeerde zaken (krampachtig vertrouwen op eigen inzichten).

Romeinen 8 schrijft:

28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

Deze tekst slaat niet op een specifiek kerkelijk genootschap die via doorgaande vrijmaking de zuivere kerkleer in stand houdt. Een variant op Jezus uitspraak is denk ik "welke kerk zonder zonde is werpe de eerste steen naar die andere kerk". Ik denk dat er geen steen wordt geworpen. Christus wil mensen in de wereld, maar ook in de kerken raken in het hart. De heidenen en kerkmensen die deze roepstem horen en volgen zijn behouden en zullen dit verkondigen, het krijgt onmiddelijke betekenis. Al in dit leven zullen ze de vruchten daarvan ervaren, niet pas na de dood. We vinden ons heil en rust niet vanwege het lidmaatschap van die ene kerkdenominatie, we vinden ons heil en rust aan de voet van het Kruis van Jezus Christus.

Er is een lappendeken aan kerken en gemeentes. De een stelt de gekruisigde via stevige woordbediening zeer centraal, de ander de persoon van Jezus Christus in zeer praktische en toepassende woordverkondiging een derde benadrukt zeer sterk het werk van de Heilige Geest. Wanneer deze zwaartepunten allemaal gericht zijn op en vanuit het verlossende werk van Jezus Christus en die zwaartepunten op zichzelf niet een dogma worden, met uitsluiting van ander belangrijke zaken. Kortom, met inachtneming van het hele en zuivere woord van God. Dus én de verkondiging en centraalstelling van de woordbediening én het navolgen van Jezus Christus én de werking van de gaven van de Heilige Geest. Als dat vorm en inhoud krijgt in je relatie met Jezus Christus, dan ga je heel anders kijken naar wat goed en fout is binnen een kerk. Dan is de vorm niet belangrijk, maar slechts de norm. Dan respecteren we van de een zijn uitbundige wijze van lofprijs en aanbidding en van de ander het ervaren in stilte en rust.
Dan redeneer je niet meer vanuit het "heb ik gelijk-beginsel".
Dan gaat Gods Woord open en blijven al die dogmatische verhandelingen van die superslimme mensen een tijd in de kast. Dan gaan we Zijn Woord ontdekken. Dan durven we even los te laten wat een ander zegt en oplegt. Dan laten we de HG door het woord tot ons als persoon spreken. Dan mogen we Hem wijsheid vragen.

Als we Hem dan van harte willen navolgen zal ons leven veranderen. Dan daalt ons verstandelijke geloof in ons hart. Dan ga je ervaren dat die wonderen niet iets waren van toen, maar een rijkdom voor het hier en nu. Dan ga je beseffen dat God door zijn Zoon en de Hg een boodschap heeft voor ons vandaag. Dan zie je dat de geest de kerkj hervormd. Niet aan de overkant van de weg, maar van binnenuit.
Dan moet je niet naar de kerk, maar dan wil je graag. Maar je krijgt dan ook de bril op van verdriet en mededogen voor de gebrokenheid van de kerk, van zelfonderzoek en zondebesef. Dan wordt je geestelijke huis verbouwd. Dan wordt je nederig en klein. Dan verheug je je een instrument te mogen zijn in Gods hand. Dan komt er een levend gebedsleven. Dan mag je gaan beseffen dat er een taak is de mensen te wijzen op die grote heilsboodschap. Verkondigen waar het om gaat. Dan zul je ervaren dat God door jou heen wonderen kan verrichten. Een van die wonderen is een herstelde kerk, herstelde christenen die hun oog opheffen naar het reinigende bloed van Jezus Christus.
Jezus Christus kan door jou heen werken. Ook binnen een kerk die in je optiek niet meer zuiver op de graat is.
Dan is weglopen juist verkeerd en je verschuilen binnen een groep gelijkdenkenden niet varen op het kompas van Jezus Christus. De kandelaar wordt gegeven aan de vergaderde Christusgemeente. Niet aan een specifiek kerkgenootschap die voor zichzelf een norm stelt. Die het meetsnoer voor het kunnen en mogen verkrijgen van het heil niet ophangt aan de eigen kerkrichting, maar het volle werk van Christus centraal stelt.

Zolang de boodschap van Jezus Christus in volle breedte zuiver wordt verkondigd, zonder te meten naar diverse leerstellingen en interpretaties, is er sprake van een gezonde gemeente. Zodra tradities, wetten en regels de overhand krijgen of weer krijgen zonder dat dit wezenlijk uit de schrift is te halen is er sprake van een ongezonde gemeente.

Ik heb een aantal artikelen gelezen op www. gereformeerd.info. Wat onder andere een meneer Koekkoek schrijft past niet in mijn beeld van Christelijke naastenliefde zoals dat uit de schrift wordt geleerd. Helaas. Daar ontstaat bij mij  een beeld van "wij de goeien en zij de slechten". Plastisch gezegd en geschreven "dank je de koekoek". Geen woorden die kwaad zijn bedoeld, maar geschreven omdat dit mij erg verdriet. Benieuwd wat de schrijver zou doen als Jezus langs kwam en hem die vraag stelde over het werpen van die steen. In dat verhaal liep iedereen werg. Niemand wierp een steen. er bleven twee achter. Jezus en de zondares. Jezus was zonder zonde en hoefde niet weg te lopen. Hij was ook de enige die bij machte was en gerechtigd die vraag te stellen. De zondares zond hij heen met de woorden "gaat heen en zondig niet weer". Daarmee bedoelde Hij dat ze zich niet meer schuldig moest maken aan die zonde, het overspel. Hij veroordeelde haar niet. Hij oordeelde wel over de wet van Mozes. De farizeeen namen die wet als leidraad. Jezus niet.
Hij was groter als die wet. Met Jezus is de wet vervuld. De oudtestamentische wet moet dan ook niet meer centraal staan. De grondwet van Christus Koninkrijk is prachtig vastgelegd in de bergrede.

Breng het in gebed naar boven. Laat de HG je leiden en plaatsen waar je hoort. De kerk kan veranderen, maar die verandering moet eerst plaats vinden in het hart van de christen zelf. Eerst zelf je vernieuwde tuin aanleggen, alvorens te ergeren aan het onkruid in die andere tuin.  En als iemand je dan vraagt hoe het komt dat je tuintje er zo mooi bij ligt. Spreek dan gerust uit dat je slechts gebruik maakt van Gods hemelwater, Het licht en de warmte van Jezus Christus en de waaiende wind van de Heilige Geest.

kajem

quote:

joepie schreef op 06 juni 2006 om 22:14:
Je begrijpt me goed. Helaas.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 02:30:44 am door kajem »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 07, 2006, 09:10:07 am »
Beste Joepie,

Ik denk dat opgelegde en geforceerde vrijmakingen niet tot zegen kunnen zijn. Als je ziet dat iets niet goed is, is dat een teken van de Heer om je te bezinnen. Je geeft aan dat je niet anders kon. Soms is het in een christenleven zo dat je denkt de juiste afslag te hebben gekozen. Na verloop van tijd herken je aan de omgeving dat je verkeerd bent gereden.

Schreef Kajem.

Inderdaad, dan is dat een teken van de Heer om mij te bezinnen.
Hetzelfde maakte ik mee in de GKV. Daar zie ik hetzelfde, aan de vruchten herken je de boom. En ik moet zeggen dat de vruchten van de GKV mij niet echt uitnodigen om te eten.
En dat bezinnen is nu dus bij ons aanwezig.

Geen GKV, maar zeker ook geen NV.

Dus even niets.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 07, 2006, 11:01:35 am »
Mijn ervaring is dat een hervorming of een opwekking van de Heer is totdat mensen het zelf gaan sturen.
En dat kan al heel snel erna zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 11:02:07 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sukkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 07, 2006, 11:02:42 am »

quote:

kajem schreef op 07 juni 2006 om 01:03:
Beste Joepie,

In het leven wil God ons heel duidelijk dingen zeggen en de weg wijzen. Niet door eigen kracht. De HG is onze richtingaanwijzer. Het is mensen helaas eigen, gebruik te maken van hun aardse routeplanner. Eigenmachtigheid en eigen inzicht........

.........Breng het in gebed naar boven. Laat de HG je leiden en plaatsen waar je hoort. De kerk kan veranderen, maar die verandering moet eerst plaats vinden in het hart van de christen zelf. Eerst zelf je vernieuwde tuin aanleggen, alvorens te ergeren aan het onkruid in die andere tuin.  En als iemand je dan vraagt hoe het komt dat je tuintje er zo mooi bij ligt. Spreek dan gerust uit dat je slechts gebruik maakt van Gods hemelwater, Het licht en de warmte van Jezus Christus en de waaiende wind van de Heilige Geest.

kajem

[...]
Mooi gesproken (geschreven?) Kajem, Hier stem ik van harte mee mee in!

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 07, 2006, 12:45:17 pm »
Ik wens je de wijsheid en het inzicht welke je nodig hebt.

kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 07, 2006, 01:05:16 pm »
Ik heb vannacht (jaja) twee leesdiensten beluisterd op een van de kerksites van de NV. Een preek van ds. van Gurp en een van Ds. Dekker. De eerste gelezen door de heer van Egmond en de ander door de heer Koekkoek.
Inhoudelijk zijn dit dus preken waarmee de Nv in stemt. Ik moet met verdriet constateren dat de preek van Ds. van Gurp (over pinksteren) een aantal aperte onwaarheden bevat waar het gaat om zijn opvatting/beeld, over evangelische en pinkstergemeenten. Er wordt een karikatuur geschetst naar mijn mening. Net zo als de preek van Ds. dekker een karikatuur schept van evangelische christenen / baptisten welke uitgaan van de GELOOFSDOOP. Zij verachten niet de kinderdoop, ze geven daar een andere betekenis aan en vergelijken dit met het opdragen en zegenen de kinderen evenals Jezus dit deed. de geloofsdoop is iets wezenlijk anders dan kinderdoop. Dus doe je dat niet "over", de gelofsontwikkelingslijn is anders. Er wordt toch structureel gesproken over WEDERdopers. Het is niet de bedoeling dat daar hier een discussie over komt.  Ik zal op inhoudelijke reacties daarop ook niet ingaan. Ik probeer alleen iets te schetsen.

De inhoud van de door mij benoemde preken betreffen en zijn gericht op het bestrijden van bepaalde lering en het bevestigen/ onderbouwen van de eigen leer. Het zijn leerpredikingen. Er wordt gepreekt over een bepaalde leer. Ik vindt in deze prediking weinig liefde terug. Als een dergelijke prediking gereformeerd is wil ik ,mezelf de vraag stellen of jezus (oneerbiedig gesproeken en geschreven) gereformeerd was.
De pinksterpreek druipt van de stigmatisering en wordt gebracht als zuivere leer. Die zuivere leer houdt in dat het verterende vuur van God is bedoelt voor het overgrote deel van de mensheid, de vlammetjes van de uitstorting van de HG zijn een beschermend vuur voor een beperkt en select groepje uitverkozenen. Er wordt bestreden dat Christus in de wereld is gekomen om de relatie / contact tussen God en mens te herstellen, zodat de mens door zijn Zoon Jezus Christus, God weer kon en mocht vinden, aanvaarden tot redding van de verloren ziel. Hun uitgangspunt is dat we allemaal de genade derven, zondig zijn en feitelijk gestraft moeten worden. Slechts de genade wordt uitgedeeld aan een select groepje. dat is het, daarmee ui basta.
OP GEEN ENKELE WIJZE wordt richting gegeven aan de christelijke taak mensen te vertellen van het evangelie en dat er redding mogelijk is. Het is naar binnen gerichte prediking. Iets wat Jezus Christus ons pertinent NIET heeft opgedragen. De opdracht van Jezus de mensen het evangelie te verkondigen, ze te dopen en te leren wordt gemist. de bevestiging dat Jezus de HG als zijn plaatsvervanger op deze aarde heeft gelegd als middel om omgevormd te worden tot een nieuw leven (louterend vuur voor die Hem zoeken en geen verterend vuur). Als heilige kracht om de goede strijd te strijden en die strijd te vervolmaken. Als kracht  die zich ook in deze tijd openbaart. Joel wordt aangehaald. Enkele passages benadrukt, maar niet wordt vermeld hoofdstuk 3:

1 Daarna zal zich dit voltrekken:
Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.
Jullie zonen en dochters zullen profeteren,
oude mensen zullen dromen dromen,
en jongeren zullen visioenen zien;  
zelfs over slaven en slavinnen
zal ik in die tijd mijn geest uitgieten.
3 Dan zal ik tekenen geven
aan de hemel en op aarde:
bloed en vuur en zuilen van rook,
4 de zon verandert in duisternis
en de maan in bloed.
Dan komt de dag van de HEER,
groot en ontzagwekkend.
5 Dan zal ieder die de naam van de HEER aanroept ontkomen:
op de Sion, in Jeruzalem, is een toevlucht te vinden,
zoals de HEER heeft beloofd;
ieder die hij roept zal worden gered.

De preken door mij benoemd komen bij mij over dat de christenheid in de rij staat voor het heil. Zij denken de de feestzaal te mogen betreden. Maar helaas.
De uitverkorenen nemen in gedachten al snel hun plaats in. Strekken zich uit in hun geloofsstoel en denken wij zitten lekker vooraan en zijn gered. Terwijl ze in de rij stonden te wachten dachten ze echter alleen maar aan hun eigen redding. Maakten geen gebruik van de tijd om wachtenden of zoekenden nog te overtuigen en hen te vertellen dat het zo mooi is in de feestzaal. Ze gaan niet op gesprek, maar wensen slechts schriftelijk te corresponderen. Ze zijn verongelijkt en maken geen gebruik van een opening om te overtuigen. nee, wanneer u wilt spreken komt u maar bij mij langs. Waar staat in het NT dat Jezus tegen de discipelen zij dat de mensen op die en die plek konden komen als ze hem wilden spreken. Nee, jezus zocht ze op. Ongevraagd en onverwacht.
Ik heb ook de brief gelezen die de NV gestuurd heeft naar de synode naar aanleiding van het verzonden appél. De inhoud zegt genoeg. Zij hebben de waarheid en onderbouwen dit ook nog met teksten die geheel uit het verband zijn gerukt, of met een leerstelligheid die nergens in de schrift is terug te vinden.

Ik zal je zeggen, ik ga met enkelen die ik ken en naar de NV zijn gegaan praten. Om ze te vertellen over de liefde van God voor deze wereld en de weg die ze gaan. 'k zal dat biddend doen, want daar is veel (overtuigings)kracht voor nodig.

Ik ontken niet dat er kerken zijn die de toets niet kunnen doorstaan. Die zijn er inderdaad.
kerken waar de Bijbel niet meer onfeilbaar is en alles maar mag en kan, van homohuwelijk tot het ontkennen van bijvoorbeeld zaken als de opstanding, het bestaan van Jezus en de hang naar evolutietheorieen. Daar zou ik me ook rap vanaf keren. Dat is heel duidelijk. Ik oordeel niet over de mensen binnen de NV. Zij zullen naar eer en geweten keuzes maken. Ik wil alleen illustreren dat ik de ingezette koers betwijfel.

Misschien dat ik hier  mensen in hun harten tref en dat dit zeer doet. Het is niet mijn bedoeling pijn te doen, maar mijn verdriet te uiten over die gang van zaken.

kajem
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 03:05:27 pm door kajem »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 07, 2006, 02:50:42 pm »
Wat jij nu over de NV en de preken schrijft die je gehoord hebt, heb ik hetzelfde met de GKV.
Dus de pot verwijt de ketel?
Hetzelfde heb ik met de brief die de synode heeft geschreven aan de NV.
Ik acht hem zeer twijfelachtig en huichelachtig.
Als je zegt dat je met de NV in gesprek wil waarom is dat dan niet gedaan toen erom gevraagd werd? Predikanten die nu zeggen dat ze willen blijven praten hebben eerst zelf de deur dicht gedaan in de gesprekken met toen nog de verontrusten.
Dus als we over vormen gaan praten zijn we bezig met een pot verwijt de ketel gedoe.

Daarbij vind ik het nogal twijfelachtig als je van twee preken uitgaat die er nu gelezen zijn om daar je oordeel over te laten gaan.

Ik heb zeker meer preken van twijfelachtige inhoud gehoord in de GKV.

Nu moet je niet denken dat wat de NV doen bij mij heilig is, want dat is het zeker niet.
Ook daar gebeuren twijfelachtige dingen die zeker niet de wil van God zijn.
Daarom wil ik mij ook zeker niet voegen bij die groep.
En is het wachten tot er ......ja wat?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 07, 2006, 03:03:48 pm »
Beste Joepie,

terwijl jij schreef heb ik nog e.e.a gewijzigd. met excuus dat ik dit nu pas doe. Voor de helderheid ik ben geen GKV meer. Ik geef het beeld weer wat ik er van heb. Ik geef weer wat ik er van weet. Mijn ouders gaan naar de NV. Ik hoor mijn vader daar wel over praten. En dat geeft me te denken. Daar zit niet zoveel liefde in. Meer in de trant van "gelukkig gaan ze niet in op het appél van de GKV". iemand die daar gelukkig mee is, daar wiordt ik ongelukkig van.

kajem

quote:

joepie schreef op 07 juni 2006 om 14:50:
Wat jij nu over de NV en de preken schrijft die je gehoord hebt, heb ik hetzelfde met de GKV.
Dus de pot verwijt de ketel?
Hetzelfde heb ik met de brief die de synode heeft geschreven aan de NV.
Ik acht hem zeer twijfelachtig en huichelachtig.
Als je zegt dat je met de NV in gesprek wil waarom is dat dan niet gedaan toen erom gevraagd werd? Predikanten die nu zeggen dat ze willen blijven praten hebben eerst zelf de deur dicht gedaan in de gesprekken met toen nog de verontrusten.
Dus als we over vormen gaan praten zijn we bezig met een pot verwijt de ketel gedoe.

Daarbij vind ik het nogal twijfelachtig als je van twee preken uitgaat die er nu gelezen zijn om daar je oordeel over te laten gaan.

Ik heb zeker meer preken van twijfelachtige inhoud gehoord in de GKV.

Nu moet je niet denken dat wat de NV doen bij mij heilig is, want dat is het zeker niet.
Ook daar gebeuren twijfelachtige dingen die zeker niet de wil van God zijn.
Daarom wil ik mij ook zeker niet voegen bij die groep.
En is het wachten tot er ......ja wat?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 07, 2006, 04:02:51 pm »
Ik herken wat je zegt over weinig liefde......maar dan bij de GKV als bij de NV.
Al moet je niet iedereen over één kam scheren en de goede dus niet te na gesproken.
Maar bij de zgn. "leiders" proef ik weinig naaste liefde.

Al is het waar ik nu kerk wel degelijk te vinden en merk ik een diepe liefde tot God en de naaste.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 05:32:48 pm door joepie »

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 07, 2006, 04:10:41 pm »

quote:

kajem schreef op 07 juni 2006 om 13:05:
 Er wordt bestreden dat Christus in de wereld is gekomen om de relatie / contact tussen God en mens te herstellen, zodat de mens door zijn Zoon Jezus Christus, God weer kon en mocht vinden, aanvaarden tot redding van de verloren ziel. Hun uitgangspunt is dat we allemaal de genade derven, zondig zijn en feitelijk gestraft moeten worden. Slechts de genade wordt uitgedeeld aan een select groepje. dat is het, daarmee ui basta.
OP GEEN ENKELE WIJZE wordt richting gegeven aan de christelijke taak mensen te vertellen van het evangelie en dat er redding mogelijk is. Het is naar binnen gerichte prediking. Iets wat Jezus Christus ons pertinent NIET heeft opgedragen. De opdracht van Jezus de mensen het evangelie te verkondigen, ze te dopen en te leren wordt gemist. de bevestiging dat Jezus de HG als zijn plaatsvervanger op deze aarde heeft gelegd als middel om omgevormd te worden tot een nieuw leven (louterend vuur voor die Hem zoeken en geen verterend vuur). Als heilige kracht om de goede strijd te strijden en die strijd te vervolmaken. Als kracht  die zich ook in deze tijd openbaart. kajem

Aangezien kajem in zijn bovenstaande quote een pinksterpreek van dominee Van Gurp afbrandt lijkt het mij goed om iets uit die preek hier neer te zetten. Dan kan de welwillende, let wel, welwillende, lezer zelf beoordelen of kajem vannacht niet ietwat 'in de bonen' is geweest en slechts een karikatuur van de minste soort neer heeft gezet.

Eerste quote:
"De heerlijkheid van God is er al in ons leven. We hebben deel aan de heerlijkheid van de HEERE. Hoe, gemeente? Dat doet de Here Jezus door zijn Heilige Geest. Door de Heilige Geest deelt Hij zijn heerlijkheid uit.
Hij heeft ervoor gebeden, u leest dat in Johannes 17, in wat we noemen het hogepriesterlijk gebed, Hij heeft ervoor gebeden, dat Hij in de zijnen zou worden verheerlijkt. Dat is, dat Hij zijn heerlijkheid zou laten zien aan de wereld in het leven van degenen die Hem door God gegeven zijn.
Want de Here Jezus Christus heeft de heerlijkheid van God van eeuwigheid, die Hij had, nu aan ons meegedeeld. Want dat heeft Hij verdiend. Pinksteren gemeente, is alleen mogelijk omdat de HEERE Jezus op Golgotha geleden heeft. Pinksteren is alleen mogelijk, omdat de Here Jezus Christus het recht moest verdienen dat Hij zijn heerlijkheid mocht uitdelen. Daarvoor moest Hij betalen met zijn bloed.
Eerst moest de schuld zijn weggedaan, eerst moest voor onze schuld zijn betaald, eerder kon God niet meer goed op ons worden. Eerst moest door de Here Jezus Christus die prijs zijn betaald met zijn kostbaar bloed, vanwege onze diepe schuld, anders is alléén Gods heerlijkheid voor ons een oordeel.

Maar de Here Jezus hééft betaald. Nu is Gods aangezicht een vriendelijk aangezicht voor ons. Het geeft vrolijkheid en licht. Nu is het zelfs zo dat de Here Jezus Christus de zijnen van de Vader ontvangt en dat nu zo zijn heerlijkheid de wereld ingedragen wordt, de heerlijkheid van Christus. We hebben, zo belijden we in de Catechismus dan ook, deel aan zijn zalving met de Heilige Geest. En daarom hebben we deel aan zijn heerlijkheid.
En daarom, Christus geeft u dat u mag naderen tot de HEERE. Christus geeft u dat Gods heerlijkheid ons niet meer hoeft te verschrikken. Christus geeft u dat de heerlijkheid van God niet langer daar, alleen maar in die tempel is. Dat was toen, in het oude testament, zo, dat was nog de enige plaats. En ging de heerlijkheid van God uit de tempel weg, wat Ezechiël heeft gezien, dan was het volk zonder God en zonder zijn heerlijkheid en de tempel maar een leeg gebouw geworden.
Maar broeders en zusters, nú is heel de wereld zijn gebied, nú is de tempel uw eigen hart, nu zijn uw lichaam en ziel tempelen van de Heilige Geest. Nú is de heerlijkheid er van God, niet alleen maar ’s zondags in de kerkdienst, maar overal waar u gaat of staat. Want de Here Jezus Christus wordt in de zijnen verheerlijkt".

Tweede quote:
"Maar wij moeten natuurlijk wel weten wat het dan wel is: wat is toch dat gedoopt worden met de Heilige Geest en met vuur?
Nu, tongen als van vuur, dat is een aanduiding van spreken, want er staat meteen dan ook in vers 4: ze begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken. Dus, wat is dat, waaraan kan je het zien dat iemand vervuld is met de Heilige Geest? Waaraan kunt u het in uw eigen leven zien, dat de heerlijkheid van God in uw leven is gekomen?  
Op twee manieren. In de eerste plaats door het spreken, wij zijn profeten geworden met Christus. En zoals daar die 120 gesproken hebben – het was niet alleen Petrus die sprak – zij begonnen allen te spreken en ze verkondigden de grote daden van God. Zoals het door allen toen gebeurde, gebeurt het nu nog! Ook wij verkondigen de daden van de HEERE. Profeteren is beslist niet het spreken van nieuwe openbaringen, alsof de Heilige Geest nu nog mensen zou inspireren. Profeteren is alleen het spreken uit de Bijbel, het naspreken van het geopenbaarde Woord van God. Wie zich niet aan de Schrift houdt, spreekt uit eigen hart. En dat is juist het kenmerk van valse profetie.
De Here Jezus zegt: “Die mijn naam belijden zal voor de mensen”. We moeten de naam van Christus belijden. We moeten daarin profeten zijn en de naam van Christus belijden. Dat is niet alleen roepen “Jezus is HEERE, Jezus is de Zoon van God”, maar dat moeten we uitwerken en toepassen. Dat betekent dus zeggen: de Here Jezus heeft alle macht in hemel en op aarde . Hij regeert de wereld, aan Hem moeten we gehoorzaam zijn, naar Hem moeten we ons leven inrichten, met Hem moet ik rekenen. Met Hem rekenen we als man en vrouw, in het krijgen van kinderen. Met Hem rekenen we in ons werk, in ons spreken, in onze kleding, in onze ontspanning en noemt u zelf maar op, u weet het wel. Dat is de naam van Christus belijden, ervoor uitkomen.

En vandaar dan meteen dat tweede dat eraan vastzit, je zegt het en je doet het. Immers, de Here Christus zegt: “Laat uw licht schijnen voor de mensen, opdat ze uw goede werken zien en uw Vader die in de hemelen is verheerlijken”. Twee keer in die uitspraak van Christus gaat het over heerlijkheid, over licht. Laat úw licht schijnen, zodat de mensen God verheerlijken, door uw goede werken, dat hoort erbij. We profeteren en we brengen het in praktijk.
Dat is nu van a tot z het werk van de Heilige Geest, Die ons vervult met de heerlijkheid van de HEERE. Want gemeente, dat komt niet van uzelf. Uit onszelf passen we ons aan bij de wereld, worden we wereldgelijkvormig en gaan we toch mee. De buitenwacht zegt dan: “Ja, jullie gaan toch wel mee, gereformeerden, je komt misschien twintig jaar later, maar je gaat toch wel mee”.

Zou dat waar zijn broeders en zusters? Daar moeten we ons wel op beproeven of dat waar is. Want dat zou verschrikkelijk zijn, als dat waar zou zijn, dat we toch – zij het op een afstand – meedoen met de wereld, meegaan met de trend in de wereld, die tegen Gods Woord ingaat. We hoeven geen mensen van vijftig of honderd jaar geleden te zijn wat betreft ons in de wereld verkeren. We moeten gewoon in de wereld verkeren, maar we moeten niet ván de wereld zijn. Dat blijft hetzelfde als duizend jaar geleden. De zonde haten en onszelf onbesmet bewaren van de afgoden.
Gemeente, dat is nu gewoon door de Heilige Geest met de heerlijkheid van de Vader vervuld worden. Dat is dat we veranderd worden, vernieuwd worden door de Heilige Geest, naar het beeld van Christus veranderd, bekeerd, wedergeboren, strijdend tegen de zonde, lust hebben om de HEERE te dienen, steeds weer van Gods Woord leren, de geesten beproeven of ze uit God zijn. Je leven inrichten naar het Woord van God. Dat alles is de heerlijkheid van God. De heerlijkheid van de Heilige Geest".

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 07, 2006, 06:25:12 pm »

quote:

drentenaar schreef op 03 juni 2006 om 23:31:
Er moet dringend een verbod worden ingesteld op het 'organiseren' c.q veroorzaken van scheuringen binnen de Gereformeerde gezindte!!!

Gewaarschuwd:

quote:

24 Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; 25 als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden.
Mar 3
Verboden:

quote:

1 Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.
Ef. 4
Veroordeeld:

quote:

Wanneer u afgunstig en verdeeld bent, dan bent u toch gebonden aan de wereld, dan leeft u toch als ieder ander?
1 Kor 3:3
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 07, 2006, 06:48:53 pm »
Justin,

In de preek zitten een aantal kernen die kloppen. Daarnaast heb ik me een beetje vergist, iets door elkaar gehaald. In de preek over die doop staat iets dergelijks als dat er wordt bestreden dat Christus in de wereld is gekomen om de relatie / contact tussen God en mens te herstellen, zodat de mens door zijn Zoon Jezus Christus, God weer kon en mocht vinden, aanvaarden tot redding van de verloren ziel. ik zal dat nog eens zonder bonen in mij  oren naluisteren. Dat heb ik fout geschreven en daar heb je een punt. eerlijk is eerlijk.
maar...in de eerste plaats moet je dan de hele preek plaatsen en niet de passages die je passen. Maar voorts valt ne op dat je maar op een deel van mijn schrijven in gaat. de passage van Joel niet behandeld. Voorts:

je moet ook de aanval op de pinksterbeweging plaatsen. Een aanval die niet af wordt gemaakt. Een manier die een karikatuur maakt van die beweging. Als je de hele preek beluisterd dan is de toonzetting de kerk die onder zware vervolging zijn weg moet gaan. het verterend vuur voor het overgrote deel van de wereld En de medechristenen. Nee, ik ben geen lid van de pinksterbeweging. Ik ben wel naar opwekking geweest en heb bijna alle bijeenkomsten meegemaakt. Exact bij één bijeenkomst is het spreken in tongen aan de orde geweest. Mij is eens goed uitgelegd waar ze hun leer vandaan hebben uit de schrift.
Misschien is het ook een idee de passage te plaatsen waar wordt aangegeven dat een uistorting van de heilige geest gepaard zou moeten gaan met tongen van vuur en een enorme windvlaag. Misschien kun je me aanwijzen waar dit criterium staat. Of uitleggen waarom die aanval in die verkondiging wordt geplaatst, er op zijn minst een wat denigrerende toon wordt gezet. Een karikatuur.
Wil je ook even het eind van de preek plaatsen waar met niet zoveel woorden maar voor mij toch overduidelijk de NV zich plaatst onder het behouden volk. De toon van de preek lijkt vriendelijk, maar is keihard naar hen die niet voldoen aan een aantal zaken. De preek is naar binnen gericht. In de gehele preek wordt slechts oppervlakkig de opdracht weergegeven de wereld in te gaan, het evangelie te verkondigen, te dopen en te leren. de persoonlijke toepassing en opdracht beslaat slechts enkele zinnen. Onder andere dat van pinksteren tot de wederkomst het evangelie zal worden verkondigd. Er wordt op een gegeven moment gezegd die vuil is wordt nog vuiler, die onrechtvaardig is nog onrechtvaardiger.
En verderop die rechtvaardig is nog rechtvaardiger en die heilig is nog heiliger. Die eerste passage staat behoorlijk dicht bij het deel van de preek die het oordeel eigenlijk beschrijft, de tweede passage staat behoorlijk dicht bij het deel waar gesproken wordt over de verschrikkelijke tijd waarin men als christen leeft.
Als jij eerlijk bent plaats je de hele preek of adviseer je naar de preek te luisteren. Het gaat om het geheel, de context, de ongenuanceerde aanvallen op een andere kerk en het slot waarop wel heel erg tussen de regels door de NV geplaatst wordt op het smalle pad en de vervolging die zij ondergaan of zullen ondergaan. In een andere preek van ds. van Gurp heb ik dat slachtofferige ook al een keer op gemerkt.
GoD is rijk van genade en zal niet eerder het verterend vuur over de aarde werpen dan dat iedereen het evangelie heeft gehoord. Maar welke boodschap is dat? Als ik deze preek beluister is de pinksterconferentie wel een heel erg heidens gebeuren, verblijven daar 30.000 verlorenb en dwalenden christenen en moeten de NV heel hard aan het werk om de wereld te bereiken. Veel oprechte christenen verblijvend in kerkelijk nederland, de kerkelijke wereld en dus ook de GKV moeten zich rap bekeren. Voor een deel vast en zker waar, maar ik ben er niet van overtuigd dat de NV zich niet gebonden moet weten aan DAT criterium van bekering op dit moment.

Hier is de link waar je de preek kunt downloaden en beluisteren

Kajem

http://www.gereformeerde-kerk.nl/kerkdiensten.php?pageid=2
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 06:57:59 pm door kajem »

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 07, 2006, 07:22:41 pm »
kajem,

mijn reactie is niet bedoeld om een hele preekbespreking met jou te gaan houden. Lijkt mij gezien de positie die jij inneemt onnuttig.
Ik ging slechts in op een paar zinnen van jou waarin je o.a. schreef dat in de preek bestreden werd dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om het contact/relatie met God te herstellen. Ook schreef je, met koeieletters nog wel, dat in de preek op geen enkele wijze richting werd gegeven aan de christelijke taak die we hebben in deze wereld.

Dat heb ik slechts willen weerspreken.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 07, 2006, 07:36:41 pm »

quote:

Justin schreef op 07 juni 2006 om 19:22:
kajem,

mijn reactie is niet bedoeld om een hele preekbespreking met jou te gaan houden. Lijkt mij gezien de positie die jij inneemt onnuttig.
Ik ging slechts in op een paar zinnen van jou waarin je o.a. schreef dat in de preek bestreden werd dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om het contact/relatie met God te herstellen. Ook schreef je, met koeieletters nog wel, dat in de preek op geen enkele wijze richting werd gegeven aan de christelijke taak die we hebben in deze wereld.

Dat heb ik slechts willen weerspreken.

jammer!

Vriendelijke groet

KAJEM
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 07:56:12 pm door kajem »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 07, 2006, 07:43:35 pm »
Jongens, jongens, waarom zo oordelend en veroordelend naar elkaar? Vráág elkaar eens naar de motivatie in plaats van harde beschuldigingen neer te zetten. Ik concludeer dat Kajem een beeld heeft van NV en dat beeld no matter what bevestigd ziet worden of wil zien worden. En tegen zo'n houding is het moeilijk vechten. Dan is een gesprek bij voorbaat onmogelijk. Ik kan me wel voorstellen dat Justin daar niet in mee wil gaan. Dat bevestigt kajem dan waarschijnlijk in het beeld dat hij heeft, maar wellicht is dat ook wel de enig mogelijke uitkomst?

Volgens mij is er een verschil in visie op wat preken is / zou moeten zijn, en hoe je kijkt naar de geadresseerden van een preek. Wellicht is het zinvol om daar eens elkaar op te bevragen?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 07, 2006, 07:54:14 pm »
Eline,

Ik wil dat beeld helemaal niet bevestigd zien worden. Mijn ouders kerken daar. Ik wil mijn ouders graag hoog hebben en houden. Als je mijn reacties goed leest schrijf ik dat er kernen van waarheid zitten in die preken. dat heb ik niet ontkent. Maar, de kernen verwateren door de toon en complete inhoud. Het is geen neutrale preek over pinksteren. Het is een preek die over eigen kerkmuren heen kijkt en stelt dat die anderen van alles fout doen. Er wordt niet letterlijk gezegd dat zij alles goed doen maar tussen de regels heel duidelijk toch wel.
En hoe het komt dat ik zo denk. Dat vertel ik niet in deze topic en in GL. reken maar dat er schade is op gelopen in de afgelopen jaren. Ik ben die preken gaan luisteren met de navolgende motivering:

Ik wil weten wat de NV beweegt en ze te zeggen heeft. Misschien hebben ze wel gelijk en moet ik me bekeren. Gezien mijn reacties kun je mijn antwoord invullen. Ik zal nu mij  laatste reactie naar Justin wijzigen en nuanceren. Ik wil de indruk wegnemen dat ik veroordeel.

Christengroet van kajem

quote:

E-line schreef op 07 juni 2006 om 19:43:
Jongens, jongens, waarom zo oordelend en veroordelend naar elkaar? Vráág elkaar eens naar de motivatie in plaats van harde beschuldigingen neer te zetten. Ik concludeer dat Kajem een beeld heeft van NV en dat beeld no matter what bevestigd ziet worden of wil zien worden. En tegen zo'n houding is het moeilijk vechten. Dan is een gesprek bij voorbaat onmogelijk. Ik kan me wel voorstellen dat Justin daar niet in mee wil gaan. Dat bevestigt kajem dan waarschijnlijk in het beeld dat hij heeft, maar wellicht is dat ook wel de enig mogelijke uitkomst?

Volgens mij is er een verschil in visie op wat preken is / zou moeten zijn, en hoe je kijkt naar de geadresseerden van een preek. Wellicht is het zinvol om daar eens elkaar op te bevragen?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 07, 2006, 07:57:27 pm »

quote:

E-line schreef op 07 juni 2006 om 19:43:

Ik vindt de laatste passage een heel zinvolle opmerking eline

Dank en wellicht een nieuw topic?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 07, 2006, 08:41:31 pm »
Nieuwe topic: Preken, wat zijn dat? en voor wie is een preek bedoeld?. Kunnen we hier weer verder ontopic.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 08, 2006, 01:19:33 pm »

quote:

joepie schreef op 07 juni 2006 om 16:02:
Ik herken wat je zegt over weinig liefde......maar dan bij de GKV als bij de NV.
Al moet je niet iedereen over één kam scheren en de goede dus niet te na gesproken.
Maar bij de zgn. "leiders" proef ik weinig naaste liefde.

Al is het waar ik nu kerk wel degelijk te vinden en merk ik een diepe liefde tot God en de naaste.

Beste Joepie,

Hoe goed ken jij die zgn. 'leiders' van de NV?
En hoevéél van die 'leiders' ken je dan eigenlijk?? Drie, vijf, of nog meer van zulke mensen (ambtsdragers?)??
Ik vind het nogal wat om je broeders - die zich zeer waarschijnlijk om dezélfde redenen als jij hebben vrijgemaakt - zó neer te zetten. Alsof zij secteleiders zouden zijn.

Weet je, toen deze mensen zich hebben vrijgemaakt (ik ben er ook een van) zijn zij niet zomaar een eigen clubje begonnen om daar eens lekker hun eigen gang te gaan, maar zij gingen uit gehoorzaamheid, in vertrouwen op de Here, en in de vurige hoop dat ál de verontruste broeders en zusters (waarvan jij er ook een bent) zouden meekomen. Niemand van ons had verwacht dat we met zo weinigen verder moesten gaan, en dat er ook geen énkele predikant mee zou komen! Zelfs na de synodebesluiten van Amersfoort bleef het akelig stil bij de verontrusten in de GKV.
Nee, niemand van ons had dat verwacht, we vinden het jammer en moeilijk, maar blijkbaar wil de Here het zo. Hij wil ons blijkbaar klein houden (letterlijk en figuurlijk). We mogen ons vertrouwen duidelijk niet stellen op het grote getal en ook niet op dominees, maar op Hem alleen.

Joepie, je doet nu heel cynisch en afwijzend over de NV, en je wilt je niet ben hen aansluiten omdat je blijkbaar een verkeerde houding onder hen bent tegengekomen. Ik zal niet beweren dat alles in ons kleine kerkverband perfect verloopt (we zijn met weinigen en we missen predikanten!), maar kun je jóuw stap dan wel voor de Here verantwoorden? Jij en je gezin gaan nu blijkbaar liever 'kerken' bij een kerkverband waar minstens evenveel afval/dwaling valt aan te wijzen als bij de GKV. Dat zal ook de reden zijn dat je je daar niet definitief wilt aansluiten. Als je jezelf voorhoudt dat je daar in ieder geval nog veel naastenliefde en liefde tot God tegenkomt, dan zeg ik: er zijn beslíst ook nog GKV-gemeenten waar voldoende naastenliefde wordt betoont. En hoe meet je 'Liefde tot God'? Dat moet toch niet alleen te zien zijn aan een vrome levenswandel, maar ook door gehoorzaamheid (kerkelijk en persoonlijk)? Waarom verruil je de GKV liever voor een andere ongehoorzame kerkgenootschap dan voor de Gereformeerde kerk (hersteld)??
Ik zou zeggen: kom ga met ons en doe als wij! Ga niet aan de zijlijn staan kijken en bekritiseren, maar kom over en help ons! We hebben ons toch om precies dezelfde redenen vrijgemaakt?! Of niet soms?
Je zegt nu te hopen en te wachten op een Vrijmaking binnen de GKV. Wat moet wat jou betreft het verschil dan zijn tussen díe vrijmaking en de vrijmaking van 2003/2004?? Is het wat jou betreft pas een goede/echte vrijmaking als er predikanten meegaan? En als die nou eens nóóit meegaan, Joepie?? Wat moet er dán gebeuren? M.a.w. moeten we niet gewoon de grónd beoordelen waarop een vrijmaking plaatsvindt (of moet plaatsvinden) in plaats van te kijken naar wie en hoevelen er hierin mee gaan?

Ik wens je heel veel geloofsmoed en geloofsvertrouwen toe, en hoop dat je niet te lang een eigen individualistische weg blijft gaan.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 08, 2006, 01:27:08 pm »
Ik kerk juist bij de gereformeerde kerk hersteld!
En daar kom ik dus de misstanden tegen die ik noemde. Niet in de kerk waar ik ga maar in de kerk in zijn algemeen.
Inderdaad te weinig predikanten en die er wel zijn denken dat ze de Paus zijn, want wie niet naar hun pijpen wil dansen doet niet meer mee.....

Wat ik anders verwacht van een nieuwe vrijmaking?
Dat er echt naar Gods woord geleefd wordt. Niet dat er mensen zijn die het alleenmacht denken te hebben. Die willen heersen over anderen die zich ook hebben vrijgemaakt.
Niet dat je maar drie? kerken hebt waarbij iedereen vanuit het hele land zich heeft aan te sluiten als een wijkgemeente. Wat dat dan ook mogen inhouden.
Een kerk waar de liefde heerst en niet de leugen.

En wat als dat nooit gebeurd? Tja dat was ook mijn vraag? Ik weet het niet.
Dat laat ik aan God over.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 01:34:43 pm door joepie »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 09, 2006, 12:33:34 pm »
Ik vraag me af of de vervolgde christenen in de wereld tijd hebben zich druk te maken over kerkverbanden, kerkscheuringen, zondagsvieringen of zaterdagsvieringen, gezangenkwesties en tucht.
Het enige wat deze mensen kunnen is zich vastgrijpen aan de Rots. Misschien komt er hier wel een tijd dat de christenen bijeengedreven worden op pleinen en gedwongen worden om Jezus naam af te zweren of te sterven. Dan zal NV, GKV, Baptist en evangelicale naast elkaar staan. Dan zal blijken of men kaf of koren is.
Het enige wat hen dan bindt is de liefde van Christus. Het oprechte geloof zal hen kracht geven, niet aardse verdichtsels bedacht door mensen.
Tijdens die indringende gewetensvraag zou het wel eens zo kunnen zijn dat NV, GKV, CGK, Baptist en Evangelicale elkaar stiekum de hand geven. De kracht van de HG zal hen dan dragen.
Dan is er nog slechts een ding wat ons rest. Jezus Christus. Dan vallen alle eervolle posities weg. Dan kunnen we ons niet beroepen op miniem vast gelegde afspraken en afgesproken procedures. Dan wil je wel ket elkaar spreken over wat ons bindt en niet over wat ons scheidt. Dan rest alleen nog het gebed voor de Kracht die ons draagt. Dan is dramatisch doen over de zware tijd die je als christen nu mee maakt een lachertje.

We zullen elkaar nog nodig hebben beste mensen. Echt nodig hebben. De satan maakt geen onderscheidt tussen NV en GKV. Hij zal kwade leiders inspireren om elke christen het lastig te maken.  Slappe christenen zoeken het in eigen kracht en zullen toch wel buigen, sterke christenen zijn sterk door de HG. Een HG die uitdeelt aan een ieder die daarom vraagt. Ook om liefde voor elke broer en zus. Vurige liefde die het eigen gelijk of ongelijk in het juiste licht stelt.

Kajem

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 09, 2006, 01:07:57 pm »

quote:

kajem schreef op 09 juni 2006 om 12:33:
[...]
Slappe christenen zoeken het in eigen kracht en zullen toch wel buigen, sterke christenen zijn sterk door de HG. Een HG die uitdeelt aan een ieder die daarom vraagt. Ook om liefde voor elke broer en zus. Vurige liefde die het eigen gelijk of ongelijk in het juiste licht stelt.

Kajem
Mag ik aannemen dat jij, gezien je recente "ervaringen", jezelf rekent tot de sterke christenen?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 09, 2006, 02:10:48 pm »

quote:

kajem schreef op 09 juni 2006 om 12:33:
Ik vraag me af of de vervolgde christenen in de wereld tijd hebben zich druk te maken over kerkverbanden, kerkscheuringen, zondagsvieringen of zaterdagsvieringen, gezangenkwesties en tucht.
nee. Maar ongetwijfeld wel over andere breekpunten: hoe 'wereldgelijkvormig' ben je? Hoe serieus moet je dat rare triniteits-dogma nemen? Of voor bv. christenen in China: in hoeverre kan je de daar 'officiele' christelijke kerken als christelijk beschouwen omdat ze een deel van het evangelie niet mogen verkondigen?

quote:

Het enige wat deze mensen kunnen is zich vastgrijpen aan de Rots. Misschien komt er hier wel een tijd dat de christenen bijeengedreven worden op pleinen en gedwongen worden om Jezus naam af te zweren of te sterven. Dan zal NV, GKV, Baptist en evangelicale naast elkaar staan. Dan zal blijken of men kaf of koren is.
Het enige wat hen dan bindt is de liefde van Christus. Het oprechte geloof zal hen kracht geven, niet aardse verdichtsels bedacht door mensen.
Tijdens die indringende gewetensvraag zou het wel eens zo kunnen zijn dat NV, GKV, CGK, Baptist en Evangelicale elkaar stiekum de hand geven. De kracht van de HG zal hen dan dragen.

laten we hopen dat dat niet nodig is (maar ik vrees dat het wel zal gaan gebeuren). Maar tot die tijd hebben we wel de luxe (van geen vervolging) om onze kennis van God te verdiepen. Een christen hoort een relatie met Jezus te hebben, en die kan niet blijven steken bij de basics (maar ze kan uiteraard ook niet zonder die basics).

quote:

Dan is er nog slechts een ding wat ons rest. Jezus Christus. Dan vallen alle eervolle posities weg. Dan kunnen we ons niet beroepen op miniem vast gelegde afspraken en afgesproken procedures. Dan wil je wel ket elkaar spreken over wat ons bindt en niet over wat ons scheidt. Dan rest alleen nog het gebed voor de Kracht die ons draagt. Dan is dramatisch doen over de zware tijd die je als christen nu mee maakt een lachertje.

We zullen elkaar nog nodig hebben beste mensen. Echt nodig hebben. De satan maakt geen onderscheidt tussen NV en GKV. Hij zal kwade leiders inspireren om elke christen het lastig te maken.  Slappe christenen zoeken het in eigen kracht en zullen toch wel buigen, sterke christenen zijn sterk door de HG. Een HG die uitdeelt aan een ieder die daarom vraagt. Ook om liefde voor elke broer en zus. Vurige liefde die het eigen gelijk of ongelijk in het juiste licht stelt.

Kajem

Ik wil niets afdoen aan je betoog, omdat ik het er zelf voor een groot deel mee eens ben, maar het laatste wat je hier stelt is wat te absoluut. Petrus maakte ook niet zo'n goede start als apostel.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2006, 02:12:05 pm door Nunc »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 09, 2006, 02:10:59 pm »
Schrijf ik dat?

Kajem

quote:

dingo schreef op 09 juni 2006 om 13:07:
[...]

Mag ik aannemen dat jij, gezien je recente "ervaringen", jezelf rekent tot de sterke christenen?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 09, 2006, 02:33:40 pm »
Nunc,

soms is het nodig om iets uit te vergroten om een punt te maken. Natuurlijk is er een onderscheidt. Ik hou me de laatste maanden veel bezig met vervolgde christenen in Noor-Korea bijvoorbeeld. Heb daar wat boeken over gelezen, dan schrik je en relativeer je al dat gedoe. Dan ga je wel even stil staan bij de gedacht "hoe zou ik reageren op dat plein". Zou ik recht blijven staan? Ik weet het niet. Ik denk dat niemand dat kan weten. Het is wel zo dat het tot nadenken dwingt en ons dient te scherpen. Dankbaar te zijn voor de vrijheid die we hier (nog) hebben. Natuurlijk is het belangrijk uit te gaan van de ene en echte waarheid. Maar leg me eens uit hoe dat nu werkt. Er zijn mensen die in gevangenschap tot geloof komen. (Ik werk zelf in een bajes) Er zijn mensen die door schade en schande tot Christus komen. Zo genadig is hij. Waarom zijn de grootste en meest gedreven evangelisten diegene die uit een ellendige positie komen. Omdat ze die genade zo enorm hebben ervaren.
Als ik dan dat gehakketak vanuit onze luxe leunstoel van het leven soms lees (met excuus voor de verwoording), ons wentelen in zelfgenoegzaamheid omdat we het binnen ons clubje zo geweldig met elkaar eens zijn en ik zal me daar zelf ook ongetwijfeld wel eens aan schuldig maken, dan is het om zo moe van te worden.
Het wij / zij verhaal. Het evangelie heeft zoveel invalshoeken, maar komt altijd uit op een centraal woord "de liefde van Christus" daar helpt geen vrijmaking aan die tot gevolg heeft het wij / zij verhaal te bediscussieren. Weet je wat er gebeurt. Als je zo met elkaar in gesprek bent en discussieert dan is men geneigd in ongezonde emotie naar elkaar te kijken. Dan heb je geen tijd om naar boven te kijken en ga je daarna van elkaar af kijken.
Ik wil alleen maar zeggen dat je in werkelijk moeilijke omstandigheden gedwongen wordt om samen naar boven te kijken. Misschien hebben we dat wel nodig. Misschien zijn we wel zover gekomen met elkaar. Wie durft zich zelf die vraag te stellen en alle vooroordelen en eigen meningen tijdens die vraag eens in de vriezer te leggen. Voor het geval iemand denkt dat ik dat niet hoef. Fout, idem dito.

Gewoon even een heel reeele vraag. Wie dienen wij de komende vier weken? Koning voetbal of koning Jezus. Wie durft tegen collega's te spreken over sportverdwazing en geldverspilling terwijl ons Nederlands Elftal misschien wel de meest prachtige uitslagen neer zet. Wie stelt zijn vertrouwen altijd alleen maar op Jezus Christus. Zo zijn er veel meer vragen te stellen. Die het allemaal weet, onfeilbaar is en de ongebroken niet door menselijke opvattingen besmette leer van Christus verkondigd in zijn meest zuivere vorm werpe de eerste steen naar zijn medechristen. Ik werp niet, jullie wel? Maar wat wordt er veel geworpen.....

Gods zegen en wijsheid,

kajem

[qoute van Nunc]Ik wil niets afdoen aan je betoog, omdat ik het er zelf voor een groot deel mee eens ben, maar het laatste wat je hier stelt is wat te absoluut. Petrus maakte ook niet zo'n goede start als apostel.[/einde quote]
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2006, 02:41:11 pm door kajem »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juni 09, 2006, 02:40:52 pm »

quote:

kajem schreef op 09 juni 2006 om 14:33:
Nunc,

soms is het nodig om iets uit te vergroten om een punt te maken. Natuurlijk is er een onderscheidt. Ik hou me de laatste maanden veel bezig met vervolgde christenen in Noor-Korea bijvoorbeeld. Heb daar wat boeken over gelezen, dan schrik je en relativeer je al dat gedoe. Dan ga je wel even stil staan bij de gedacht "hoe zou ik reageren op dat plein". Zou ik recht blijven staan? Ik weet het niet. Ik denk dat niemand dat kan weten. Het is wel zo dat het tot nadenken dwingt en ons dient te scherpen. Dankbaar te zijn voor de vrijheid die we hier (nog) hebben. Natuurlijk is het belangrijk uit te gaan van de ene en echte waarheid. Maar leg me eens uit hoe dat nu werkt. Er zijn mensen die in gevangenschap tot geloof komen. (Ik werk zelf in een bajes) Er zijn mensen die door schade en schande tot Christus komen. Zo genadig is hij. Waarom zijn de grootste en meest gedreven evangelisten diegene die uit een ellendige positie komen. Omdat ze die genade zo enorm hebben ervaren.

snap ik en ik ben het hier ook mee eens

quote:

Als ik dan dat gehakketak soms lees (met excuus voor de verwoording), en ik zal me daar zelf ook ongetwijfeld wel eens aan schuldig maken, dan is het om zo moe van te worden. Het wij / zij verhaal. Het evangelie heeft zoveel invalshoeken, maar komt altijd uit op een centraal woord "de liefde van Christus" daar helpt geen vrijmaking aan die tot gevolg heeft het wij / zij verhaal te bediscussieren. Weet je wat er gebeurt. Als je zo met elkaar in gesprek bent en discussieert dan is men geneigd in ongezonde emotie naar elkaar te kijken. Dan heb je geen tijd om naar boven te kijken en ga je daarna van elkaar af kijken.
Ik wil alleen maar zeggen dat je in werkelijk moeilijke omstandigheden gedwongen wordt om samen naar boven te kijken. Misschien hebben we dat wel nodig. Misschien zijn we wel zover gekomen met elkaar. Wie durft zich zelf die vraag te stellen en alle vooroordelen en eigen meningen tijdens die vraag eens in de vriezer te leggen. Voor het geval iemand denkt dat ik dat niet hoef. Fout, idem dito.

Het punt is natuurlijk, dat mensen zich afscheiden (vrijmaken) omdat ze van mening zijn dat die 'Liefde van Christus' verdwenen is. Dat kan soms heel subtiel gaan, maar het gebeurt wel, kijk maar naar veel vrijzinnige gemeenten in de PKN, die zijn ook echt niet op een dag ineens begonnen, of hebben zich op een ochtend bedacht dat ze niet christelijk meer wilden zijn. Verontrustten en nieuwe vrijgemaakten zijn daar nu weer bang voor. Het kan zijn dat ze overdrijven, het kan zijn dat ze spoken zien, maar het zou ook goed kunnen dat ze gewoon gelijk hebben. Als je in de geschiedenis van de kerk kijkt zie je telkens weer groepen afdwalen, en dat afdwalen gebeurt echt niet naar de 'orthodoxe' kant. Dat maakt dat de kans duidelijk aanwezig is dat zoiets nu weer staat te gebeuren. Er wordt niet voor niks gegrapt dat vrijgemaakten gewoon 40 jaar achterlopen bij de synodaal gereformeerden (opgegaan in de pkn).

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 09, 2006, 02:42:23 pm »
sorry Nunc,

was hem nog even bezig aan te passen. Vandaar een dubbele zending.

kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 09, 2006, 02:54:58 pm »
Nunc,

Ik zal eens iets schrijven wat mijn NV - broeders misschien niet van mij verwachten. Ik hou van ze, even als van mijn ouders die naar de NV gaan. Misschien hebben ze gelijk. Ze hebben ook deels gelijk omdat ze jaren lang hebben geroepen en gewaarschuwd. Ik weet dat er slecht naar ze is geluisterd. Ik weet zelf ook dat er op scholen hele pijnlijke zaken passeren. dat vindt ik belachelijk. Evenzo is het te veroordelen dat sommige NV - ers erg gehecht zijn aan tradities en niets willen veranderen. Ik schrijf dus SOMMIGE.
Waar ik op reageer en waar ik een probleem mee heb zijn twee zaken, wat misschien geldt voor vele chrsitelijke kerken.

- redeneren vanuit het gelijk hebben en het bewust wijzen naar andere denominaties als
  valse kerk, terwijl daar wellicht ook nog heel veel van valt te leren, is ze ook nog wat van
  gereformeerden kunnen leren
- het te weinig stellen van de waarom vraag, te veel de ja maar vraag. Niet proberen in te
  leven.

Enkele jaren geleden was ik wellicht een enorm overtuigd NV- er geweest. Ik weet het haast zeker. Maar ik zie het nu anders.

Kajem

[...]

Het punt is natuurlijk, dat mensen zich afscheiden (vrijmaken) omdat ze van mening zijn dat die 'Liefde van Christus' verdwenen is. Dat kan soms heel subtiel gaan, maar het gebeurt wel, kijk maar naar veel vrijzinnige gemeenten in de PKN, die zijn ook echt niet op een dag ineens begonnen, of hebben zich op een ochtend bedacht dat ze niet christelijk meer wilden zijn. Verontrustten en nieuwe vrijgemaakten zijn daar nu weer bang voor. Het kan zijn dat ze overdrijven, het kan zijn dat ze spoken zien, maar het zou ook goed kunnen dat ze gewoon gelijk hebben. Als je in de geschiedenis van de kerk kijkt zie je telkens weer groepen afdwalen, en dat afdwalen gebeurt echt niet naar de 'orthodoxe' kant. Dat maakt dat de kans duidelijk aanwezig is dat zoiets nu weer staat te gebeuren. Er wordt niet voor niks gegrapt dat vrijgemaakten gewoon 40 jaar achterlopen bij de synodaal gereformeerden (opgegaan in de pkn).[/quote]

sukkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 15, 2006, 10:35:16 am »
Er is vandaag  nieuws van de verontrusten binnen de GKV.

In september zal er een vergadering plaatsvinden om de gestelde problemen binnen de GKV aan de kaart te brengen en te praten over hoe nu verder.

http://www.nd.nl/Document...t=nd_artikel&id=74016

Copyright Nederlands Dagblad.

In het artikel schrijft  men dat scheiding niet aan de orde is, maar dat ze van binnenuit willen blijven strijden. Vraag me toch af hoe lang ze dat kunnen en willen blijven volhouden aangezien ze bepaalde synode uitspraken niet conform schrift en belijdenis vinden. Als de synode desbetreffende besluiten niet herroept wat willen zij dan?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 18, 2006, 05:38:15 pm »
gelezen in het ND

Geen relatie met herst.-gereform.
van onze redactie kerk
WEST KELMSCOTT - De Free Reformed Churches of Australia, zusterkerken van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), moeten geen zusterkerkrelatie aangaan met de hersteld-gereformeerden, die zich in 2003 afscheidden van de vrijgemaakt-gereformeerden.
Dat adviseren Australische deputaten voor het onderhouden van contacten met zusterkerken aan hun generale synode, die de volgende maand in West Kelmscott plaatsheeft. Het advies volgt op een officieel verzoek van de hersteld-gereformeerden, ook wel 'nieuwe vrijgemaakten' genoemd. Zij vroegen de Australische kerken hen te erkennen als ware kerk en als wettige voortzetting van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en zouden om die reden een zusterkerkrelatie met hen aan kunnen gaan.

Deputaten, van wie een afvaardiging vorig jaar in Nederland een gesprek heeft gehad met een delegatie van hersteld-gereformeerden onder leiding van ds. S. de Marie, schrijven in een reactie dat dat onmogelijk is. Ze stellen de synode voor uit te spreken dat de breuk tussen vrijgemaakten en 'nieuwe vrijgemaakten' geheeld moet worden en dat het geen goede zaak is dat gereformeerden gescheiden optrekken.

In een weging en analyse van bezwaren concluderen deputaten dat sommige bezwaren van de 'herstelden' niet kloppen, andere bezwaren 'harteloos' zijn en geen enkel bezwaar reden zou mogen zijn voor een breuk en een nieuwe 'vrijmaking'. Ook vinden ze dat de beschuldigingen van hersteld-gereformeerden niet geaccepteerd mogen worden, omdat die de eer en goede naam van de Nederlandse vrijgemaakt-gereformeerde zusterkerken aantasten. Deputaten vinden dat de hersteld-gereformeerden hun argumenten en beschuldigingen moeten heroverwegen. Deze heroverweging zou tot verzoening met de vrijgemaakt-gereformeerden moeten leiden om samen de eenheid in Christus weer te herstellen.

De Australische kerken, voor een groot deel bestaande uit Nederlandse emigranten van vrijgemaakt-gereformeerde komaf, volgen de ontwikkelingen in de Nederlandse zusterkerken al jarenlang op de voet. Ze staan binnen de vrijgemaakt-gereformeerde kerken bekend als de zusterkerken die hen het meest kritisch volgen. Vanuit Australië was en is er kritiek op tal van besluiten van afgelopen synodes, onder andere over zondagsheiliging, huwelijk en echtscheiding en het toelaten van honderden nieuwe gezangen voor gebruik in de kerkdiensten.

Uit de rapportage van de deputaten blijkt dat een meerderheid over het algemeen tevreden is over de volgens hen krachtige besluiten die de generale synode van Amersfoort-Centrum vorig jaar nam. Bij onderwerpen als het vierde gebod en de zondag en huwelijk en echtscheiding is volgens hen aan bezwaren van Australische en ook Canadese zusterkerken tegemoetgekomen. Ook zijn ze positief over het appèl dat de synode heeft gedaan op de hersteld-gereformeerden in een poging de eenheid te herstellen. Ze stellen voor om de zusterkerkrelatie onverminderd voort te zetten.

Een minderheid van twee van de zes deputaten is minder positief over de jongste synodebesluiten. Zij blijven zich grote zorgen maken over het besluit om eerdere uitspraken over de zondag en het vierde gebod niet terug te draaien. In een minderheidsvoorstel aan de synode roepen zij op om de vrijgemaakt-gereformeerde kerken onophoudelijk te bewegen aan bij hen levende bezwaren tegemoet te komen. De twee deputaten vinden ook dat de kerken de 'nieuwe vrijgemaakten' meer tegemoet zouden moeten komen.

Contact
In hun rapportage stellen deputaten gezamenlijk voor om in de toekomst contact met de hersteld-gereformeerden te blijven onderhouden, om langs die weg in waarheid en liefde te werken aan verzoening tussen beide kerken.

De synode in West Kelmscott volgende maand wordt door een Nederlandse delegatie van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) bijgewoond. Die wordt gevormd door ds. P. Niemeijer uit Den Helder, voorzitter van de laatste synode en sindsdien het 'gezicht van de kerken', en ds. J. Plug uit Hoogezand-Sappemeer. Deputaten van de hersteld-gereformeerden zijn door de synode niet uitgenodigd een toelichting te geven op hun verzoek een relatie als zusterkerken aan te gaan, meldt het hersteld-gereformeerde kerkblad Reformanda.

De Free Reformed Churches of Australia tellen twaalf lidkerken en zo'n 3500 leden. De synode van deze kerken vergadert eens in de drie jaar, begint op 10 juli en duurt twee weken.

jij bent oké

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juli 07, 2006, 03:49:54 pm »
Zouden al die predikanten die zich bezig houden met een in waarheid, landelijke dag, rondschrift, gereformeerd blijven, vijfhoek, vierhoek, kwartet etc. niet kunnen doen wat ze moeten doen? Namelijk de tijd die ze besteden aan dit soort schrijfsels besteden aan het bezoeken van gemeenteleden. Dat lijkt me opbouwender, en meer conform hun beroepingsbrief dan dit vrijblijvend gehobby.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2006, 03:50:31 pm door jij bent oké »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juli 07, 2006, 08:28:22 pm »
Tja, dan kan ik nog wel andere zaken waar zij zich liever mee bezig houden.
We moeten tenslotte missionair zijn?
Dus vooral veel naar buiten bezig zijn.
Al onze tijd daarin stoppen, in samensprekingen met die en gene.
Aan vergaderingen met wat je dan samen allemaal kunt gaan doen.
Lang leven de pluriformiteit. (maarniet heus)

Dan toch liever predikanten die bezig houden met dat wat binnen het kerkverband gebeurd.
Die misstanden binnen de GKV toetsen aan het Woord.
Die dus bezig zijn om binnen de kerk te werken.
Als ik daardoor een bezoekje minder krijg maakt het mij niet uit.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juli 07, 2006, 09:28:00 pm »
Jij bent oké, wellicht doen ze dat óók, en doen ze het 'gehobby' erbíj, éxtra, met het risico zelf overspannen te raken erbij?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juli 07, 2006, 09:32:02 pm »

quote:

jij bent oké schreef op 07 juli 2006 om 15:49:
Zouden al die predikanten die zich bezig houden met een in waarheid, landelijke dag, rondschrift, gereformeerd blijven, vijfhoek, vierhoek, kwartet etc. niet kunnen doen wat ze moeten doen? Namelijk de tijd die ze besteden aan dit soort schrijfsels besteden aan het bezoeken van gemeenteleden. Dat lijkt me opbouwender, en meer conform hun beroepingsbrief dan dit vrijblijvend gehobby.

ben je als dominee ook niet 'herder'? En moet een herder al z'n schaapjes geregeld een knuffel geven, of moet een herder erop letten dat schaapjes niet afdwalen. Bij voorkeur allebei, maar de prioriteit ligt toch bij het tweede, lijkt mij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juli 07, 2006, 11:32:37 pm »

quote:

joepie schreef op 07 juli 2006 om 20:28:
Tja, dan kan ik nog wel andere zaken waar zij zich liever mee bezig houden.
We moeten tenslotte missionair zijn?
Dus vooral veel naar buiten bezig zijn.
Al onze tijd daarin stoppen, in samensprekingen met die en gene.
Aan vergaderingen met wat je dan samen allemaal kunt gaan doen.
Lang leven de pluriformiteit. (maarniet heus)

Waarom fik je nu gelijk weer een karikatuur af?  :?
Missionair zijn lijkt me een van de belangrijkste (zo niet de belangrijkste) taak voor de kerk, gezien het om een kwestie van leven of dood gaat (ik snap werkelijk niet hoe je, als je dat leerstuk(!) werkelijk diep tot je laat doordringen, je er koud onder kan blijven en niet missionair wordt). Daarnaast verwar je nu de begrippen samenspreken en missionair-zijn. Alhoewel het een wel iets met het ander te maken heeft zijn het zeker geen synoniemen.

quote:

Dan toch liever predikanten die bezig houden met dat wat binnen het kerkverband gebeurd.
Die misstanden binnen de GKV toetsen aan het Woord.
Die dus bezig zijn om binnen de kerk te werken.
Als ik daardoor een bezoekje minder krijg maakt het mij niet uit.

Heb ik toch duizend keer liever een predikant/herder die zorgt voor zijn kudde. Die er voor ze is, aandacht geeft als ze dat nodig hebben, visie ontwikkelt op de manier waarop die kudde het beste gedijt en ook uitstraling naar zijn omgeving heeft, bidt voor die kudde, en de kudde geestelijk voedsel geeft uit Gods woord. Het lijkt me duidelijk dat ik met 'kudde' allereerst de plaatselijke gemeente bedoel waar de herder aan verbonden is.

Ik denk dat als alle herders dat (vooral) zouden doen, er heel wat minder troubles zouden zijn.

Wat zou de wereld er anders uit zien als de kerk eens ophield zo sterk met zichzelf bezig te zijn.  ;(  :'(